ONWILLIGE GETUIGEN UIT DE ANONIMITEIT JOHN DIJKSTRA: bankwerker president eens nu Ronselaars worden in de scherper in gaten gehouden STAKING HINDERT DEENSE EXPORT Pools poliopatiëntje komt naar ons land ONDERBEZET SCHIP BLIJFT GEVAARLIJK Dr. Servatius zal Duitse namen moeten noemen Brand gesticht uit wraak Verkoopuur vers brood niet vroeger In België nieuwe bankbiljetten Eén jaar geëist tegen stamgast berucht café 143.677 M-BRIGADIERS VROEGEN REEDS HET LOGBOEK 1961 AAN! Aanvaring op Nieuwe Waterweg Vrijdag 14 april 1961 Pag. 7 Nazïs bang voor herleving van hun verleden Emoties Netelig Vergeten Wie dan wel NIEUWE SPOORLIJNEN IN STUDIE N.S. zullen Rotterdam helpen bij exploitatie miiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiHinnuiiiiiiiiiiiiij Jonge schilder gedood door elektriciteit J 0! IA N NA-STICHTING GARANT VOOR VERPLEGING Bergbeklimmers Eiger pleegden bedrog GROOT MAN BIJ FORD BENZINE IN FRANKRIJK (NOG) NIET GOEDKOPER DIRECTIES VAN NEDERLANDSE EN DUITSE ARBEIDSBUREAUS KOMEN TOT EEN AKKOORD Montreal vraagt in Europa geW voor metro ZEEUWSCH DAGBLAD JERUZALEM - Tot nu toe zijn de reacties in Israël op liet proces-Eichmann gematigd. Rondom het ge rechtsgebouw is alles nog steeds erg rustig, en dr. Van onze rechtbankverslaggever Servatius noch diens jonge assistent. Dieter Wechten- Het lag in de lijn van de ver wachting, dat ze wel enige last van hun positie zouden ondervin den. Woensdagavond verscheen in het Israëlische dagblad Heroeth een aanval op dr. Servatius: „Het meest schokkende van wat hij zei was zijn argument dat Eichmann alleen maar een instrument was geweest van het Duitse volk en dat Duitsland al voor zijn zonden heeft geboet door middel van de Wiedergutmachung. Deze satani sche gedachtengang was niet een bedenksel van dr. Servatius zelf, maar de weerslag van de houding van het Duitse volk". De Heroeth acht Israël zelf verant woordelijk voor het ontstaan van dit ■denkbeeld: „De wereld heeft het res- ipect voor ons verloren, omdat wij ons weer met Duitsland hebben ver zoend". Het blad is de spreekbuis van een partij van dezelfde naam, die in 1954, toen de onderhandelingen over de herstelbetalingen met Duitsland werden voltooid, grote demonstraties organiseerde. Men stelde zich op het standpunt, dat Israël geen enkele relatie moest onderhouden met West-Duitsland. Daarom mochten de herstelbetalin gen (achthonderd miljoen gulden) niet worden geaccepteerd. Hoewel de Heroeth in die dagen het sterkst deze gedachte tot uitdruk king bracht kan men niet zeggen dat het hier gaat om een typisch partij standpunt. Het onbehaaglijke gevoel over de herstelbetalingen is wijd verspreid. De Wiedergutmachung wordt gezien als een eerste stap op de weg naar vriendschappelijke re latie en geen Israëliër is daar diep in zijn hart op gesteld. De politici kunnen er nog zo op tamboeren, dat normale verhoudin gen met West-Duitsland nodig zijn, de gewone man, van hoog 'tot laag, is geneigd het emotionele te laten prevaleren. Wat de eerste dagen in het proces- Eichmann ter sprake is gebracht, heeft nog niet veel stof tot ergernis gegeven. Maar als straks de eerste getuigen hun verklaringen zullen heb ben afgelegd, kan het beeld nog heel wat levendiger trekken gaan verto nen. Dr. Servatius dwingt hier over het algemeen wel respect af. Hij bevindt zich in een bijzonder netelige positie. Dr. Servatius is een geboren juridi sche vechtersbaas; hij zet zich in voor een verloren zaak, hij weet dat, maar het is hem om het even. Het gaat hem, dat is wel gebleken in de ze eerste dagen, om het juridische spel. Die instelling zal niet iedereen liggen, maar ze is een conditio sine qua non voor een zaak als deze. Dr. Servatius zal het nog wel moei lijker krijgen. Want vandaag of morgen wordt hem gevraagd om voor den dag te komen met de na men van de onwillige getuigen, die hij vorige week in Duitsland heeft bezocht. Het zijn nazi's die nu weer gezeten burgers z'ijn, of meer dan dat. Ze zullen voor geen.geld willen dat de bijzonderheden over hun verleden opnieuw voor het voetlicht worden gehaald. Het is, zo heeft men ons hier te verstaan gegeven, niet voor niets dat het pension Geiger, waar dr. Servatius is ingekwartierd, vol politiemensen zit. Het is zaak om bij een proces als dit, dat dingen aan Kath. bakkerspatroons UTRECHT Het verkoopuur van vers brood moet niet worden veranderd, zo vindt de Nederlandse katholieke bakkerspatroonsbond. Vervroeging ervan is niet in het belang van de consument. Het gevolg zou zijn. dat de kwaliteit van het brood minder wordt en er bij de lunch ouder brood op tafel komt. Boven dien zou de volledige nachtarbeid in het bakkerbedrijf terugkeren. Op hun vergadering gisteren in Utrecht spraken de katholieke bakkerspatroons verder als hun mening uit, dat het per soneel op de een of andere manier een compensatie moet krijgen wanneer in de toekomst ook op zaterdag moet worden gebakken. Die compensatie zou kunnen worden gegeven in de vorm van een extra toeslag op het uurloon, meer vrije tijd op andere dagen in de week of meer vakantie. De bond verklaarde zich akkoord met het rapport van de Raad voor het midden- en kleinbedrijf waarin wordt gezegd dat het onredelijk is de lonen in het bakkersbedrijf te binden aan het ver loop van de produktiviteit en de renta biliteit. foor een verantwoord loonniveau in het bakkersbedrijf is het noodzakelijk, dat de overheid een redelijke marge verhoging mogelijk maakt, aldus de bond. Het hoofdbestuur zal de Neder landse bakkerijstichting vragen op korte termijn over deze zaak te gaan praten met de regering. BRUSSEL (A.N.P.) De Nationale Bank van België zal in de loop van dit jaar beginnen met de uitgifte van nieuwe bankbiljetten van duizend, vijfhonderd en honderd frank. Zij zullen aanzienlijk afwijken van de huidige, omdat zij een veel kleiner for maat hebben. Ook het verschil in kleur en watermerk zal groot zijn. het licht kan brengen die sommigen tot elke prijs verborgen zullen willen houden, op alle mogelijkheden voor bereid te zijn. De „wrekers", de slachtoffers van Eichmann, die vijftien jaar onafge broken naar hem hebben gezocht, zijn nog niet op het forum versche-.. nen. Ze lopen hier wat vergeten rond temidden van de rechtsgeleerden, die voor het ogenblik niets anders aan hun hoofd hebben dan vraagstukken van internationaalrechtelijke aard, ze klagen een beetje over hun anoni miteit, want zij zijn immers degenen, die dit alles aan het rollen hebben gebracht. Af en toe klampt iemand hen aan, maar iedereen kent hun ver haal: dat van Tuviah Friedmann, de Pool, die in 1946 na jaren Ausch witz van een leider van de toenma lige Hagana de opdracht kreeg de speurtocht naar Eichmann te begin nen; dat van Manos, die onder de naam Henrik Diamant en gewapend met een vals Nederlands paspoort het vertrouwen wist te winnen van een vriendin van Eichmann, die in het bezit was van één van de schaar se foto's van de massamoordenaar. Daar is ook Simon Wiesenthal, die zijn fantastisch aandeel in de jacht op Eichmann in ons blad heeft be schreven. De Israëlische regering heeft in dertijd officieel verklaard, dat Fried mann en de zijnen niet in direct ver band staan met de arrestatie van Eichmann. Wie er dan wel onmiddel lijk mee te maken hebben gehad? Dat is een vraag, die hier steeds met een geheimzinnig lachje wordt beantwoord. Misschien dat dr. Serva tius iets meer zal vertellen. Hij zal volgende week vermoedelijk de pi loot van het El-Al-vliegtuig, dat Eich mann naar Israël heeft gebracht, als getuige kunnen laten horen. De gezagvoerder is een Nederlan der van oorsprong; hij heette vroe ger Jaap van Coevorden. Dr. Serva tius wil hem laten verklaren, dat de Israëlische staat zelf de laatste hand aan de opsporing heeft gelegd. Hij hecht er veel belang aan dat dit wordt vastgesteld. Hij wil daarmee komen tot het betoog dat een staat die eerst iets onrechtmatigs doet te genover een persoon (ontvoering), zich moeilijk later kan opwerpen als degene die over die persoon recht zal spreken. Gisteren was het de dag waarop Israël de slachtoffers van het nazi regiem herdenkt. Uiteraard gaf „het proces" een bijzonder accent aan de plechtigheden. In enkele kiboetsim, waar Polen uit het getto van War schau een nieuw leven zijn begonnen, werden speciale herdenkingen gehou den; in alle synagogen van het land hield men bidstonden en in Jerusa lem werd een tentoonstelling van do cumenten geopend. Het was vooral de oudere generatie, die aan de plechtigheden deelnam. De heel kleine kinderen vermaak ten zich op straat met een liedje op Eichmann, op de melodie van „Moe- stafa". bruch heeft te kampen gehad met veel openlijke uitingen van vijandigheid. Van onze correspondent KOPENHAGEN Het Deense par- lement heeft zich gisteren langdurig beziggehouden met de grote staking onder de transport- en metaalarbei ders, die nu al 150.000 man omvat. De oppositie, bestaande uit de boe renpartij en de conservatieven, kwam met een motie waarin de regering werd opgedragen door wettelijke middelen een einde aan de staking te maken. Terwijl de Kamer vergaderde hielden grote groepen stakers voor het parle mentsgebouw betogingen. Zij protes teerden bij voorbaat tegen maatregelen om een einde te maken aan de staking. Deze actie was echter niet nodig ge weest want de twee regeringspartijen, de socialistische en de liberale, wezen de motie van de oppositie van de hand. Zij geloven dat er nog kansen zijn op een akkoord tussen werkgevers en werknemers. Inderdaad zijn tegen de avond de leiders van de werkgevers- en werk nemersorganisaties samengekomen met Kampmann, de minister-president. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De mogelijkheid van een spoorlijn van Amsterdam via Lely stad naar het oosten en noorden van ons land wordt thans door de Nederlandsche Spoorwegen bestudeerd, zo deelt minister Korthals in zijn memorie van antwoord aan de Eerste Kamer mee. Ook bekijken de N.S. de mogelijkheid van nieuwe lij nen naar het Deltagebied. Lijnen van R.T.M. DEN HAAG De Nederlandsche Spoorwegen zullen de gemeente Rotter dam, die de aandelen van de R.T.M. vrij wel geheel heeft overgenomen, adviseren over de verdere exploitatie van de lijnen van de R.T.M. De spoorwegen zullen daarbij niet zover gaan dat zij de ex ploitatie overnemen. In samenwerking met Rotterdam zul len de N.S. plannen opstellen voor een goede en doelmatige voorziening van het vervoer. Daarbij zullen de spoorwegen kunnen steunen op ervaring met de ex ploitatie van streekvervoerondernemin- gen. Aldus schrijft minister Korthals aan de Eerste Kamer in de memorie van ant woord o-p zijn begroting. Zij beloofden de premier dat zij h met hun volgelingen in verbinding ,a- den stellen en hem spoedig zouden la ten weten welke mogelijkheden er wa ren voor een oplossing van het conflict. De Deense landbouwondernemingen, die reeds nu, na drie dagen, grote last van de staking ondervinden, hebben voor de export van spek en boter naar Engeland een voorlopige oplossing ge vonden. De waren gaan per trein over de grens naar Duitsland en worden in Duitse havens overgeladen in Deense schepen. Deense koopvaarders die zich in het buitenland of op zee bevinden kunnen namelijk niet aan de stakings actie deelnemen. Advertentie Alles wijst er op: de bolknak van de dag is Karei I Elegant. Die roken alle fijnproevers. U toch ook? Van onze correspondent GRONINGEN De Groningse rechtbank kreeg gisteren een voor proefje van de zaak tegen een café houder in Zevenhuizen (Gr.), in welk café verdovende middelen werden verhandeld. Dit café is gesloten en de eigenaar opgesloten. Zijn zaak zal pas over enige tijd dienen; gisteren stond al een van de stamgasten terecht, de 22-jarige Jelte C. uit Zevenhuizen. Deze had zich schuldig gemaakt aan diefstal en vernieling. Hij had van zijn oom een gouden horloge en van zijn grootvader vijftig gulden weggenomen. Het geld was aan de tapkast opgegaan. Bij een van de vele bezoeken aan het café had de caféhouder C. gevraagd de auto van zijn buurman, met wie hij over hoop lag, kapot te maken. C. deed dit met een van zijn vrienden. Zij stuurden de hele elektrische installatie zodanig in de war dat, toen de eigenaar de wagen startte, er brand ontstond. De officier van justitie eiste tegen C. een gevangenisstraf van een jaar met aftrek, waarvan vier maanden voor waardelijk met een proeftijd van drie jaar. Tegen de 23-jarige P. R„ die C. een handje had geholpen, vorderde hij veertien dagen. R. was overigens niet zo vlot met het loslaten van gegevens, wat de officier deed vragen of hij soms bang was voor de broer van de caféhouder, een zekere V., die op de publieke tribune stond. „Ach, zie eens aan. De heer V. komt hier ook eens kijken hoe het gaat," merkte de president op. „Nou het gaat goed, dat beloof ik hem". Van een onzer verslaggevers EINDHOVEN De zestienjarige schilder A. Hoek, die gisteren voor een scmidersbedrijf aan het werk was n het gebouw van de Provin ciale Noordbrabantse Elektriciteits- maatscnappij in Eindhoven, is daar in aanraking gekomen met elektri sche stroom; hij was op slag dood. Het ongeluk had tot gevolg dat in enige deien van Eindhoven en omlig gende gemeentel de stroomvoorziening is uitgevallen. Ook de fabrieken van Philips kwamen voor een deel zonder stroom tc- zitten maar voor de belangrij ke installaties heeft men daar beschik king over eiger generatoren. In de jubileumhal van Philips zou gis teravond een Weense ijsrevue in pre mière gaan Omdat evenwel bijna drie uur tang geen stroom kon worden aan gevoerd voor de grote bevriezingsma chines, moest de voorstelling worden afgelast. Advertentie Wanneer iemand aanspraak kan maken op de titel van „De Man Die Het Hardst Aan Paas-Vakantie Toe Was", dan is dit ongetwijfeld de chef van de postkamer van het Hoofdkwartier van de M-Brigade! In een ononderbroken stroom dwarrelden, gedurende de weken voor Pasen, de enveloppen neer op zijn arme hoofd. Geen honderden, geen duizenden, maar tienduizenden! Om precies te zijn: 143.677 stuks. Allemaal M-Bonnen, allemaal aanvragen van M-Brigadiers voor het Logboek 1961. Internationaal M-paspoort Het enthousiasme van de M-Briga- diers voor dit nieuwe Logboek is alleszins begrijpelijk. Want elke M-Brigadier, die het Logboek in vult en inzendt, ontvangt niet al leen een nieuw M-embleem, maar ook het Internationale M-Pas- poort: een belangrijk nieuw doku- ment dat gratis toegang verschaft tot talloze boeiende bezienswaar digheden in Nederland en in België. De overstelpende drukte heeft tevens aanleiding gegeven de in zendtermijn van het Logboek te verlengen. In het Logboek staat vermeld inzenden vóór 1 mei". Lees hiervoor in de plaats inzen den vóór 1 JUNI a.s.". Gratis abonnementen op het weekblad voor M-Brigadiers Bovendien kunnen de inzenders van het nieuwe Logboek meedin gen naar een van de 10.000 gratis abonnementen op het leuke week blad voor M-Brigadiers. 32 Pagina's in kleurendruk met al het M-Bri- gade-nieuws, machtige strips, ver halen, puzzels en prijsvragen! Voor alle zekerheid De vloed van aanvragen is nu weg geëbd, de Logboeken zijn verzon den. Maar de drukte was zo over stelpend dat hier eu daar misschien een enkele aanvraag „in de ver drukking" zou kunnen zijn ge raakt. (Bij zulke enorme aantallen zit die kans er nu eenmaal altijd in.) En natuurlijk zou het Hoofd kwartier het bijzonder vervelend vinden, wanneer er ergens in Ne derland ook maar één M-Brigadier tevergeefs op zijn Logboek zou zit ten wachten. Daarom wordt, voor alle zekerheid, hierbij nogmaals een M-Bon geplaatst. Met andere woorden: aan die M-Brigadiers die wél een M-Bon hebben inge zonden, maar tot op heden nog géén Logboek ontvingen op rechte verontschuldigingen en het verzoek opnieuw een M-Bon in te vullen en op te zenden (zie hieronder). Zij ontvangen dan, per omgaande, alsnog het be geerde Logboek 1961. Kaczmarczyis Van een onzer verslaggevers ARNHEM Het Poolse poliopatiëntje Eva Kaszmarozyk (10) zal voor haar genezing naar ons land komen. Dit staat wel vast, nu de Johanna-stichting. het revalidatiecen trum voor kinderen in Arnhem, zich ga rant heeft gesteld voor de kosten van haar verpleging in ons land. Zodra de nodige formaliteiten voor haar overkomst zijn vervuld, zal het meisje per vliegtuig naar Nederland worden gebracht. Eva Kaczmarczyk kreeg in 1956 kin derverlamming. Haar ouders, van wie de vader invalide is, hebben sindsdien alles in het werk gesteld om haar te laten behandelen. Hun pogingen had den weinig succes, vooral ook omdat er in Polen te weinig revalidatiecentra zijn. Dokters verklaarden wél, dat het meisje weer zo goed als normaal zou kunnen lopen wanneer zij één jaar in een dergelijk instituut zou zijn ver pleegd. Wanhoop In zijn wanhoop vroeg vader Kacz marczyk om hulp bij de Poolse Cari tas, een liefdadige instelling van in Nederland wonende Polen. Zij heeft de laatste jaren voor honderden gul dens aan medicijnen naar Polen ge stuurd. Voldoende geld om aan het verzoek van de vader te voldoen, had zij echter niet. Zij begon een actie met het doel de tienduizend gulden die nodig zouden zijn voor de genezing van Eva in ons land bijeen te brengen. Voldoende maar.... De actie heeft tot resultaat gehad dat in de eerste plaats voldoende geld op tafel kwam om de reis van het meisje naar ons iand te betalen. Nu heeft de Johanna-stichting aangebo- 1-BON Achternaam: Voornaam v/h kind: Straat: - Plaats:Prov.: verzoekt de M-Brigade hem/haar het nieuwe Logboek te sturen, waarmee hij/zij het Internationale M-Paspoort en het nieuwe M-embleem kan krijgen - plus een kans op één van de 10.000 gratis kwartaalabonnementen op het weekblad „Fix en Fox", het lijfblad voor M-Brigadiers. (Deze bon in open envelop, ge frankeerd met 4 ct. postzegel, opsturen aan Hoofdkwartier M-Brigade, Postbus 1131, Den Haag.) MÜNCHEN (Reuter) „De vier man nen die de vorige maand langs de noord zijde naar de top van de Eiger zijn ge klommen, hebben bedrog gepleegd". Deze beschuldiging werd gisteren geuit door een woordvoerder van het bestuur van ide Duitse bergbeklimmers. „Toni Hiebeler, onze landgenoot, die de leider was van het viertal heeft op zettelijk het publiek bedrogen", wordt er verder gezegd. „Hij en zijn mannen wer den op 6 maart door slecht weer tot de terugtocht gedwongen, op een moment dat zij het eerste gedeelte van de berg reeds hadden afgelegd. Bij hun tweede poging maakten zij gebruik van een spoorwegtunnel in het (nabijgelegen) Jungfraugebergte." Dit, aldus de woordvoerder van het bestuur van Duitse bergbeklimmers, is in flagrante strijd met de ware geest van alpinisten." den zich voor de kosten van de opne ming garant te stellen. „Wij vonden de tegenstelling zo schril", verklaarde gistermiddag de geneesheer-directeur, dokter A. Klap wijk. „Daar in Polen zou het meisje niet kunnen genezen, hier zou dat vrij gemakkelijk kunnen." Hij zei er bij, dat voor de revalidatie van het kind en voor haar verblijf in Nederland nog wel wat meer geld nodig is dan het bedrag dat nu in Ne derland bijeen is gebracht. De Jo hanna-stichting heeft daarom ook haar girorekening (nr. 860825) voor de actie „Voor Eva" opengesteld. Eva zal waarschijnlijk binnen drie weken naar ons land komen. In Arn hem staat voor haar alvast een bedje gespreid. Van een onzer verslaggevers STIENS De weduwe Bottema uit Stiens was de enige, die zo gauw beschikbaar was met een redelijk mondje Engels, toen John Dijkstra, groot man bij Ford in Dearborn, op bezoek kwam in zijn Friese geboortedorp. Dat is nu twee jaar geleden op een zonnige zomerdag. Mevrouw Bottema vond het wel wat vreemd, dat de oud-Stienser geen woord Fries en nog maar een paar woorden Hollands verstond. Ze is met hem de blanke, boerse kerk van het kleidorp doorgewandeld. Ze hebben bij de graven van gezamenlijke ken nissen en familieleden gestaan, want mevrouw Bottema bleek in de verre verte aan mister Dijkstra geparen teerd te zijn. John Johannes Dijkstra, zoon van een koperslager, geboren in één van de huizen die in het Stienser „kloos ter" staan, wordt op 16 april 63 jaar. Daarvan heeft hij 59 jaar in Amerika gewoond. Het is dus geen wonder, dat mevrouw Bottema geen woord Fries meer uit hem kreeg. Briljant Wel heeft ze alles over zijn bril jante loopbaan aan de overkant van de grote plas gehoord: Hoe hij met zijn ouders naar de Verenigde Staten emigreerde omdat vader Dijkstra een baantje bij Ford in Detroit kon krij gen, hoe de jonge Johannes in 1914 leerling-bankwerker bij een klein me taalbedrijf werd, in Amerikaanse dienst moest gedurende de Eerste we reldoorlog en in 1919 een groter be drijf binnenstapte: De Clayton and Lambert Manufacturing Company. Een paar jaar later werd de fabriek waar John zich inmiddels een harde werker had getoond, overgenomen door de Hudson-automobielfabriek. John, inmiddels getrouwd, klom op tot bedrijfsleider van de afdeling car- rosseriebouw en assemblage en wist een aantal voor die tijd bijzonder mo derne ideeën door te drijven. Een concurrerend bedrijf Olds- mobile bood meer en wist in 1934 de heer Dijkstra los te krijgen voor zijn afdeling produktie, waarvan hij in 1941 bedrijfsleider werd. Rijzende ster De ster van de oud-Stienser bleef rijzen: In 1947 stapte hij over naar Ford. In 1950 werd de zoon van de koperslager vice-president van de Van onze correspondent PARIJS De Franse automobilisten en wellicht zij niet alleen zijn bij zonder teleurgesteld. De verlaging van de benzineprijs met vijf frank, die voor 1 mei was aangekondigd, is naar een na der te bepalen datum verschoven. De reden hiervan is, dat de oliemaat schappijen, aan wie gevraagd was van deze vijf frank er twee voor hun reke ning te nemen, dit geweigerd hebben op grond van de geweldige investeringen, die zij het laatste jaar in de Sahara heb ben gedaan. De minister van financiën heeft beslo ten deze prijsverlaging aan het parlement voor te leggen. Daar bet parlement niet voor 25 april bijeenkomt, zal deze ver hoging niet voor juni aan de beurt ko men. In het gunstigste geval zal een be slissing kunnen vallen eind juli, vlak voor het begin van de grote vakantie. Van onze correspondent \7ENLO. Het werk van de ron- selaars, die proberen Neder landse arbeiders naar West- Duitsland te halen, zal scherper in de gaten worden gehouden. Dat is in Venlo besloten op een bijeenkomst van enige directeu ren van Nederlandse en West- duitse arbeidsbureaus. In de eer ste plaats zal worden geprobeerd de omvang van de ronselarij vast te stellen. De spanning op de arbeidsmarkt in ver scheidene streken van ons land wordt bijzonder vergroot door de trek van Nederlandse arbeiders naar West- Duitsland. Dat is vooral het geval in Limburg. Gelderland en Overijsel. De directeuren van de arbeidsbureaus in deze provincies hebben dezer dagen met enige van hun collega's uit West- Duitsland gesproken over de moeilijk heden. die de uittocht naar de bonds republiek voor Nederland met zich meebrengt. Het belangrijkste punt daarbij was het werk van de ronselaars, de lieden die Nederlandse arbeiders proberen warm te maken voor het werken over de grens. Door hun optreden wordt de trek naar West-Duitsland nog groter dan zij toch al is. Daar komt bij, dat hun praktijken lang niet altijd zonder risico's zijn voor de arbeiders, die zij weten te strikken. De Westduitse directeuren waren het met de Nederlandse eens, dat de arbeiders moeten worden aangespoord om de be middeling van het arbeidsbureau in te roepen wanneer zij in West-Duitsland willen gaan werken. Maatregelen om aan het werk van de ronselaars op korte termijn een einde te maken werden niet genomen. De moeilijkheid is, dat eerst nog moet worden uitgemaakt of de ronselarij in strijd is met de wet. De Wet op de arbeidsbemiddeling in Ne derland dateert van 1930 en het is nog niet zeker of op grond van deze wet het kwaad van de ronselarij kan wor den uitgeroeid. produktie en zijn carrière werd deze week bekroond met de benoeming tot president van de Ford Motor Com pany in Dearborn. Daarmee volgt li ij McNamara op, die thans minister van defensie is. Henry Ford II had deze lunctie aan zich getrokken, toen McNamara tot minister was benoemd. In Stiens staat op een dressoir een kleurenfoto van mevrouw Bottema voor het geboortehuis van de heer Dijkstra. „Het was een aardige man, al kon je wel merken, dat hij het ver had gebracht. Overal stond een prachtige auto klaar en de beste hotels waren nauwelijks goed genoeg Woensdag werd de heer John Dijkstra benoemd tot president van de Ford Motor Company in Dearborn (U.S.A.). Op 16 april 1898 werd hij als zoon van Tjidde en Pietje Dijkstra geboren in Stiens, een Fries greiddorp. Wli hebben de hand kunnen leggen op een levensschets van deze succes rijke Fries. Nijmeegse jongen bekent Eigen nieuwsdienst NIJMEGEN In Nijmegen is een zeventienjarige jongen gearresteerd. Hij wordt erven verdacht de brand te heb ben gesticht die op 5 februari de maga zijnen van de n.v. Exportpapierfabriek aan de Graafseweg in Nijmegen ver woestte. De jongen heeft bekend uit wraak te hebben gehandeld. Door de brand werd een schade aan gericht van drie tot vier ton. Alle mu ren waren ingestort. Uit veiligheidsover wegingen nad men bovendien dertig bus sen van de Zuid-Ooster Autobus Maat schappij uit een belendende garage ge reden. MIDDELGROTE AFSTAND K.L.M. wil nieuw type straalvliegtuigen Van onze luchtvaartredacteur ROTTERDAM De K.L.M. zal waarschijnlijk in de loop van dit jaar een nieuw type straatpassagiersvlieg tuig bestellen, dat naast het lange- afstandsvliegtuig DC-8 zal worden ge bruikt. De K.L.M. studeert nog op de mogelijkheden, die er zijn om straal vliegtuigen voor middelgrote afstan den duizend tot drieduizend kilome ter aan haar vloot toe te voegen. De keuze zal worden gedaan uit vier typen: De nieuwste uitvoering van het Franse toestel Caravelle (uitgerust met twee Amerikaanse motoren), de Ame rikaanse Boeing met drie motoren en twee toestellen met vier motoren van de Amerikaanse vliegtuigfabriek Ge neral Dynamics: De Convair 880 en 990. PARIJS Montreal zal een beroep doen op de Europese kapitaalmarkt voor de financiering van haar metro-project. Men verwacht binnenkort de aankomst van burgemeester Drapeau in Parijs, die hierover besprekingen zal voeren. Ook zal hij in Londen proberen geld voor zijn plannen te krijgen. Er is niet meegedeeld met wie de be sprekingen gevoerd zullen worden, maar de regering van de staat Quebec heelt la ten weten, dat zij de lening ten bate van dit project zal garanderen. AMSTERDAM „Een schip kan met de modernste communicatie- en navigatiemiddelen zijn uitgerust, als het onderbezet is blijft het een ge vaar voor de veiligheid van de scheepvaart". Dit was de conclusie van de hoofd inspecteur van de scheepvaart de heer J. Metz, die gistermiddag voor de Raad voor de scheepvaart in Amsterdam de aanvaring tussen het Nederlandse m.s. Veenenburgh en de Engelse slibzuiger Mersey op 9 november 1960 op de Nieuwe Waterweg reconstrueerde. De aanvaring ontstond midden in de mistige nacht ter hoogte van de Eer ste Petroleumhaven', waar de slib zuiger kort tevoren een ankerplaats had gezocht. De radarpost Hoek van Holland had vanwege het slechte zicht assistentie verleend. De kapitein van de slibzuiger, W. B. uit Hoek van Holland, achtte deze plaats evenwel hinderlijk voor de scheepvaart en was voornemens naar de overkant van de Nieuwe Waterweg op te stomen. De chef-radarwaarnemer gaf de kapitein in overweging de rivier voor lopig met over te steken, omdat er twee schepen in aantocht waren, waar onder de Veenenburgh. Volgens de chef-radarwaarnemer was de Mersey toch in Deweging gebleven, waardoor het schip aan stuurboord was aange varen. De schade was nogal meege vallen. De kapitein van de slibzuiger, die de aanvaring toeschreef aan een ver keerde manoeuvre van de Veenen burgh, zei dat hij niet voortdurend naar de mobilofoon had geluisterd. Ook had hij niet geregeld op het ra darscherm kunnen kijken, omdat hij zijn aandacht wegens onderbezetting had moeten verdelen tussen de tele graaf, de mobilofoon en bet radar scherm. De hoofdinspecteur van de scheep vaart verklaarde, dat daardoor de veiligheid op de Nieuwe Waterweg ia gevaar was gebracht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7