ONWILLIGE GETUIGEN
UIT DE ANONIMITEIT
JOHN DIJKSTRA:
bankwerker
president
eens
nu
Ronselaars
worden
in de
scherper in
gaten gehouden
STAKING HINDERT
DEENSE EXPORT
Pools poliopatiëntje
komt naar ons land
ONDERBEZET SCHIP
BLIJFT GEVAARLIJK
Dr. Servatius zal Duitse namen moeten noemen
Brand gesticht
uit wraak
Verkoopuur vers
brood niet vroeger
In België nieuwe
bankbiljetten
Eén jaar geëist
tegen stamgast
berucht café
143.677 M-BRIGADIERS
VROEGEN REEDS
HET LOGBOEK 1961 AAN!
Aanvaring op Nieuwe Waterweg
Vrijdag 14 april 1961
Pag. 7
Nazïs bang voor
herleving van
hun verleden
Emoties
Netelig
Vergeten
Wie dan wel
NIEUWE SPOORLIJNEN
IN STUDIE
N.S. zullen Rotterdam
helpen bij exploitatie
miiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiHinnuiiiiiiiiiiiiij
Jonge schilder gedood
door elektriciteit
J 0! IA N NA-STICHTING
GARANT VOOR
VERPLEGING
Bergbeklimmers Eiger
pleegden bedrog
GROOT MAN
BIJ FORD
BENZINE IN FRANKRIJK
(NOG) NIET GOEDKOPER
DIRECTIES VAN NEDERLANDSE EN DUITSE
ARBEIDSBUREAUS KOMEN TOT EEN AKKOORD
Montreal vraagt in Europa
geW voor metro
ZEEUWSCH DAGBLAD
JERUZALEM - Tot nu toe zijn de reacties in Israël op
liet proces-Eichmann gematigd. Rondom het ge
rechtsgebouw is alles nog steeds erg rustig, en dr.
Van onze rechtbankverslaggever
Servatius noch diens jonge assistent. Dieter Wechten-
Het lag in de lijn van de ver
wachting, dat ze wel enige last
van hun positie zouden ondervin
den. Woensdagavond verscheen in
het Israëlische dagblad Heroeth
een aanval op dr. Servatius: „Het
meest schokkende van wat hij zei
was zijn argument dat Eichmann
alleen maar een instrument was
geweest van het Duitse volk en
dat Duitsland al voor zijn zonden
heeft geboet door middel van de
Wiedergutmachung. Deze satani
sche gedachtengang was niet een
bedenksel van dr. Servatius zelf,
maar de weerslag van de houding
van het Duitse volk".
De Heroeth acht Israël zelf verant
woordelijk voor het ontstaan van dit
■denkbeeld: „De wereld heeft het res-
ipect voor ons verloren, omdat wij
ons weer met Duitsland hebben ver
zoend".
Het blad is de spreekbuis van een
partij van dezelfde naam, die in
1954, toen de onderhandelingen over
de herstelbetalingen met Duitsland
werden voltooid, grote demonstraties
organiseerde.
Men stelde zich op het standpunt,
dat Israël geen enkele relatie moest
onderhouden met West-Duitsland.
Daarom mochten de herstelbetalin
gen (achthonderd miljoen gulden)
niet worden geaccepteerd.
Hoewel de Heroeth in die dagen
het sterkst deze gedachte tot uitdruk
king bracht kan men niet zeggen dat
het hier gaat om een typisch partij
standpunt. Het onbehaaglijke gevoel
over de herstelbetalingen is wijd
verspreid. De Wiedergutmachung
wordt gezien als een eerste stap op
de weg naar vriendschappelijke re
latie en geen Israëliër is daar diep
in zijn hart op gesteld.
De politici kunnen er nog zo op
tamboeren, dat normale verhoudin
gen met West-Duitsland nodig zijn,
de gewone man, van hoog 'tot laag,
is geneigd het emotionele te laten
prevaleren.
Wat de eerste dagen in het proces-
Eichmann ter sprake is gebracht,
heeft nog niet veel stof tot ergernis
gegeven. Maar als straks de eerste
getuigen hun verklaringen zullen heb
ben afgelegd, kan het beeld nog heel
wat levendiger trekken gaan verto
nen.
Dr. Servatius dwingt hier over het
algemeen wel respect af. Hij bevindt
zich in een bijzonder netelige positie.
Dr. Servatius is een geboren juridi
sche vechtersbaas; hij zet zich in
voor een verloren zaak, hij weet dat,
maar het is hem om het even. Het
gaat hem, dat is wel gebleken in de
ze eerste dagen, om het juridische
spel. Die instelling zal niet iedereen
liggen, maar ze is een conditio sine
qua non voor een zaak als deze.
Dr. Servatius zal het nog wel moei
lijker krijgen. Want vandaag of
morgen wordt hem gevraagd om
voor den dag te komen met de na
men van de onwillige getuigen, die
hij vorige week in Duitsland heeft
bezocht. Het zijn nazi's die nu weer
gezeten burgers z'ijn, of meer dan
dat.
Ze zullen voor geen.geld willen dat
de bijzonderheden over hun verleden
opnieuw voor het voetlicht worden
gehaald. Het is, zo heeft men ons
hier te verstaan gegeven, niet voor
niets dat het pension Geiger, waar
dr. Servatius is ingekwartierd, vol
politiemensen zit. Het is zaak om bij
een proces als dit, dat dingen aan
Kath. bakkerspatroons
UTRECHT Het verkoopuur van
vers brood moet niet worden veranderd,
zo vindt de Nederlandse katholieke
bakkerspatroonsbond. Vervroeging ervan
is niet in het belang van de consument.
Het gevolg zou zijn. dat de kwaliteit van
het brood minder wordt en er bij de
lunch ouder brood op tafel komt. Boven
dien zou de volledige nachtarbeid in het
bakkerbedrijf terugkeren.
Op hun vergadering gisteren in Utrecht
spraken de katholieke bakkerspatroons
verder als hun mening uit, dat het per
soneel op de een of andere manier een
compensatie moet krijgen wanneer in de
toekomst ook op zaterdag moet worden
gebakken. Die compensatie zou kunnen
worden gegeven in de vorm van een
extra toeslag op het uurloon, meer vrije
tijd op andere dagen in de week of meer
vakantie.
De bond verklaarde zich akkoord met
het rapport van de Raad voor het
midden- en kleinbedrijf waarin wordt
gezegd dat het onredelijk is de lonen in
het bakkersbedrijf te binden aan het ver
loop van de produktiviteit en de renta
biliteit.
foor een verantwoord loonniveau in
het bakkersbedrijf is het noodzakelijk,
dat de overheid een redelijke marge
verhoging mogelijk maakt, aldus de
bond. Het hoofdbestuur zal de Neder
landse bakkerijstichting vragen op korte
termijn over deze zaak te gaan praten
met de regering.
BRUSSEL (A.N.P.) De Nationale
Bank van België zal in de loop van dit
jaar beginnen met de uitgifte van nieuwe
bankbiljetten van duizend, vijfhonderd en
honderd frank.
Zij zullen aanzienlijk afwijken van de
huidige, omdat zij een veel kleiner for
maat hebben. Ook het verschil in kleur
en watermerk zal groot zijn.
het licht kan brengen die sommigen
tot elke prijs verborgen zullen willen
houden, op alle mogelijkheden voor
bereid te zijn.
De „wrekers", de slachtoffers van
Eichmann, die vijftien jaar onafge
broken naar hem hebben gezocht,
zijn nog niet op het forum versche-..
nen. Ze lopen hier wat vergeten rond
temidden van de rechtsgeleerden, die
voor het ogenblik niets anders aan
hun hoofd hebben dan vraagstukken
van internationaalrechtelijke aard,
ze klagen een beetje over hun anoni
miteit, want zij zijn immers degenen,
die dit alles aan het rollen hebben
gebracht. Af en toe klampt iemand
hen aan, maar iedereen kent hun ver
haal: dat van Tuviah Friedmann,
de Pool, die in 1946 na jaren Ausch
witz van een leider van de toenma
lige Hagana de opdracht kreeg de
speurtocht naar Eichmann te begin
nen; dat van Manos, die onder de
naam Henrik Diamant en gewapend
met een vals Nederlands paspoort
het vertrouwen wist te winnen van
een vriendin van Eichmann, die in
het bezit was van één van de schaar
se foto's van de massamoordenaar.
Daar is ook Simon Wiesenthal, die
zijn fantastisch aandeel in de jacht
op Eichmann in ons blad heeft be
schreven.
De Israëlische regering heeft in
dertijd officieel verklaard, dat Fried
mann en de zijnen niet in direct ver
band staan met de arrestatie van
Eichmann. Wie er dan wel onmiddel
lijk mee te maken hebben gehad?
Dat is een vraag, die hier steeds
met een geheimzinnig lachje wordt
beantwoord. Misschien dat dr. Serva
tius iets meer zal vertellen. Hij zal
volgende week vermoedelijk de pi
loot van het El-Al-vliegtuig, dat Eich
mann naar Israël heeft gebracht, als
getuige kunnen laten horen.
De gezagvoerder is een Nederlan
der van oorsprong; hij heette vroe
ger Jaap van Coevorden. Dr. Serva
tius wil hem laten verklaren, dat de
Israëlische staat zelf de laatste hand
aan de opsporing heeft gelegd. Hij
hecht er veel belang aan dat dit
wordt vastgesteld. Hij wil daarmee
komen tot het betoog dat een staat
die eerst iets onrechtmatigs doet te
genover een persoon (ontvoering),
zich moeilijk later kan opwerpen als
degene die over die persoon recht
zal spreken.
Gisteren was het de dag waarop
Israël de slachtoffers van het nazi
regiem herdenkt. Uiteraard gaf „het
proces" een bijzonder accent aan de
plechtigheden. In enkele kiboetsim,
waar Polen uit het getto van War
schau een nieuw leven zijn begonnen,
werden speciale herdenkingen gehou
den; in alle synagogen van het land
hield men bidstonden en in Jerusa
lem werd een tentoonstelling van do
cumenten geopend. Het was vooral
de oudere generatie, die aan de
plechtigheden deelnam.
De heel kleine kinderen vermaak
ten zich op straat met een liedje op
Eichmann, op de melodie van „Moe-
stafa".
bruch heeft te kampen gehad met veel openlijke uitingen
van vijandigheid.
Van onze correspondent
KOPENHAGEN Het Deense par-
lement heeft zich gisteren langdurig
beziggehouden met de grote staking
onder de transport- en metaalarbei
ders, die nu al 150.000 man omvat.
De oppositie, bestaande uit de boe
renpartij en de conservatieven, kwam
met een motie waarin de regering
werd opgedragen door wettelijke
middelen een einde aan de staking
te maken.
Terwijl de Kamer vergaderde hielden
grote groepen stakers voor het parle
mentsgebouw betogingen. Zij protes
teerden bij voorbaat tegen maatregelen
om een einde te maken aan de staking.
Deze actie was echter niet nodig ge
weest want de twee regeringspartijen,
de socialistische en de liberale, wezen
de motie van de oppositie van de hand.
Zij geloven dat er nog kansen zijn op
een akkoord tussen werkgevers en
werknemers.
Inderdaad zijn tegen de avond de
leiders van de werkgevers- en werk
nemersorganisaties samengekomen
met Kampmann, de minister-president.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De mogelijkheid van
een spoorlijn van Amsterdam via Lely
stad naar het oosten en noorden van ons
land wordt thans door de Nederlandsche
Spoorwegen bestudeerd, zo deelt minister
Korthals in zijn memorie van antwoord
aan de Eerste Kamer mee. Ook bekijken
de N.S. de mogelijkheid van nieuwe lij
nen naar het Deltagebied.
Lijnen van R.T.M.
DEN HAAG De Nederlandsche
Spoorwegen zullen de gemeente Rotter
dam, die de aandelen van de R.T.M. vrij
wel geheel heeft overgenomen, adviseren
over de verdere exploitatie van de lijnen
van de R.T.M. De spoorwegen zullen
daarbij niet zover gaan dat zij de ex
ploitatie overnemen.
In samenwerking met Rotterdam zul
len de N.S. plannen opstellen voor een
goede en doelmatige voorziening van het
vervoer. Daarbij zullen de spoorwegen
kunnen steunen op ervaring met de ex
ploitatie van streekvervoerondernemin-
gen.
Aldus schrijft minister Korthals aan
de Eerste Kamer in de memorie van ant
woord o-p zijn begroting.
Zij beloofden de premier dat zij h
met hun volgelingen in verbinding ,a-
den stellen en hem spoedig zouden la
ten weten welke mogelijkheden er wa
ren voor een oplossing van het conflict.
De Deense landbouwondernemingen,
die reeds nu, na drie dagen, grote last
van de staking ondervinden, hebben
voor de export van spek en boter naar
Engeland een voorlopige oplossing ge
vonden. De waren gaan per trein over
de grens naar Duitsland en worden in
Duitse havens overgeladen in Deense
schepen. Deense koopvaarders die zich
in het buitenland of op zee bevinden
kunnen namelijk niet aan de stakings
actie deelnemen.
Advertentie
Alles wijst er op: de bolknak van
de dag is Karei I Elegant. Die
roken alle fijnproevers. U toch ook?
Van onze correspondent
GRONINGEN De Groningse
rechtbank kreeg gisteren een voor
proefje van de zaak tegen een café
houder in Zevenhuizen (Gr.), in welk
café verdovende middelen werden
verhandeld. Dit café is gesloten en de
eigenaar opgesloten. Zijn zaak zal pas
over enige tijd dienen; gisteren stond
al een van de stamgasten terecht, de
22-jarige Jelte C. uit Zevenhuizen.
Deze had zich schuldig gemaakt aan
diefstal en vernieling. Hij had van zijn
oom een gouden horloge en van zijn
grootvader vijftig gulden weggenomen.
Het geld was aan de tapkast opgegaan.
Bij een van de vele bezoeken aan het
café had de caféhouder C. gevraagd de
auto van zijn buurman, met wie hij over
hoop lag, kapot te maken. C. deed dit
met een van zijn vrienden. Zij stuurden de
hele elektrische installatie zodanig in
de war dat, toen de eigenaar de wagen
startte, er brand ontstond.
De officier van justitie eiste tegen C.
een gevangenisstraf van een jaar met
aftrek, waarvan vier maanden voor
waardelijk met een proeftijd van drie
jaar. Tegen de 23-jarige P. R„ die C.
een handje had geholpen, vorderde hij
veertien dagen.
R. was overigens niet zo vlot met het
loslaten van gegevens, wat de officier
deed vragen of hij soms bang was voor
de broer van de caféhouder, een zekere
V., die op de publieke tribune stond.
„Ach, zie eens aan. De heer V. komt
hier ook eens kijken hoe het gaat,"
merkte de president op. „Nou het gaat
goed, dat beloof ik hem".
Van een onzer verslaggevers
EINDHOVEN De zestienjarige
schilder A. Hoek, die gisteren voor
een scmidersbedrijf aan het werk
was n het gebouw van de Provin
ciale Noordbrabantse Elektriciteits-
maatscnappij in Eindhoven, is daar
in aanraking gekomen met elektri
sche stroom; hij was op slag dood.
Het ongeluk had tot gevolg dat in
enige deien van Eindhoven en omlig
gende gemeentel de stroomvoorziening
is uitgevallen. Ook de fabrieken van
Philips kwamen voor een deel zonder
stroom tc- zitten maar voor de belangrij
ke installaties heeft men daar beschik
king over eiger generatoren.
In de jubileumhal van Philips zou gis
teravond een Weense ijsrevue in pre
mière gaan Omdat evenwel bijna drie
uur tang geen stroom kon worden aan
gevoerd voor de grote bevriezingsma
chines, moest de voorstelling worden
afgelast.
Advertentie
Wanneer iemand aanspraak kan maken op de titel van „De Man
Die Het Hardst Aan Paas-Vakantie Toe Was", dan is dit ongetwijfeld
de chef van de postkamer van het Hoofdkwartier van de M-Brigade!
In een ononderbroken stroom dwarrelden, gedurende de weken voor
Pasen, de enveloppen neer op zijn arme hoofd. Geen honderden, geen
duizenden, maar tienduizenden! Om precies te zijn: 143.677 stuks.
Allemaal M-Bonnen, allemaal aanvragen van M-Brigadiers voor
het Logboek 1961.
Internationaal M-paspoort
Het enthousiasme van de M-Briga-
diers voor dit nieuwe Logboek is
alleszins begrijpelijk. Want elke
M-Brigadier, die het Logboek in
vult en inzendt, ontvangt niet al
leen een nieuw M-embleem, maar
ook het Internationale M-Pas-
poort: een belangrijk nieuw doku-
ment dat gratis toegang verschaft
tot talloze boeiende bezienswaar
digheden in Nederland en in België.
De overstelpende drukte heeft
tevens aanleiding gegeven de in
zendtermijn van het Logboek te
verlengen. In het Logboek staat
vermeld inzenden vóór 1 mei".
Lees hiervoor in de plaats inzen
den vóór 1 JUNI a.s.".
Gratis abonnementen op het
weekblad voor M-Brigadiers
Bovendien kunnen de inzenders
van het nieuwe Logboek meedin
gen naar een van de 10.000 gratis
abonnementen op het leuke week
blad voor M-Brigadiers. 32 Pagina's
in kleurendruk met al het M-Bri-
gade-nieuws, machtige strips, ver
halen, puzzels en prijsvragen!
Voor alle zekerheid
De vloed van aanvragen is nu weg
geëbd, de Logboeken zijn verzon
den. Maar de drukte was zo over
stelpend dat hier eu daar misschien
een enkele aanvraag „in de ver
drukking" zou kunnen zijn ge
raakt. (Bij zulke enorme aantallen
zit die kans er nu eenmaal altijd
in.) En natuurlijk zou het Hoofd
kwartier het bijzonder vervelend
vinden, wanneer er ergens in Ne
derland ook maar één M-Brigadier
tevergeefs op zijn Logboek zou zit
ten wachten. Daarom wordt, voor
alle zekerheid, hierbij nogmaals
een M-Bon geplaatst. Met andere
woorden: aan die M-Brigadiers
die wél een M-Bon hebben inge
zonden, maar tot op heden nog
géén Logboek ontvingen op
rechte verontschuldigingen en
het verzoek opnieuw een M-Bon
in te vullen en op te zenden (zie
hieronder). Zij ontvangen dan,
per omgaande, alsnog het be
geerde Logboek 1961.
Kaczmarczyis
Van een onzer verslaggevers
ARNHEM Het
Poolse poliopatiëntje
Eva Kaszmarozyk
(10) zal voor haar
genezing naar ons
land komen. Dit
staat wel vast, nu
de Johanna-stichting.
het revalidatiecen
trum voor kinderen
in Arnhem, zich ga
rant heeft gesteld voor de kosten
van haar verpleging in ons land.
Zodra de nodige formaliteiten voor
haar overkomst zijn vervuld, zal het
meisje per vliegtuig naar Nederland
worden gebracht.
Eva Kaczmarczyk kreeg in 1956 kin
derverlamming. Haar ouders, van wie
de vader invalide is, hebben sindsdien
alles in het werk gesteld om haar te
laten behandelen. Hun pogingen had
den weinig succes, vooral ook omdat
er in Polen te weinig revalidatiecentra
zijn. Dokters verklaarden wél, dat het
meisje weer zo goed als normaal zou
kunnen lopen wanneer zij één jaar in
een dergelijk instituut zou zijn ver
pleegd.
Wanhoop
In zijn wanhoop vroeg vader Kacz
marczyk om hulp bij de Poolse Cari
tas, een liefdadige instelling van in
Nederland wonende Polen. Zij heeft
de laatste jaren voor honderden gul
dens aan medicijnen naar Polen ge
stuurd. Voldoende geld om aan het
verzoek van de vader te voldoen, had
zij echter niet. Zij begon een actie met
het doel de tienduizend gulden die
nodig zouden zijn voor de genezing
van Eva in ons land bijeen te brengen.
Voldoende maar....
De actie heeft tot resultaat gehad
dat in de eerste plaats voldoende geld
op tafel kwam om de reis van het
meisje naar ons iand te betalen. Nu
heeft de Johanna-stichting aangebo-
1-BON
Achternaam:
Voornaam v/h kind:
Straat: -
Plaats:Prov.:
verzoekt de M-Brigade hem/haar het nieuwe Logboek te sturen,
waarmee hij/zij het Internationale M-Paspoort en het nieuwe
M-embleem kan krijgen - plus een kans op één van de 10.000
gratis kwartaalabonnementen op het weekblad „Fix en Fox",
het lijfblad voor M-Brigadiers. (Deze bon in open envelop, ge
frankeerd met 4 ct. postzegel, opsturen aan Hoofdkwartier
M-Brigade, Postbus 1131, Den Haag.)
MÜNCHEN (Reuter) „De vier man
nen die de vorige maand langs de noord
zijde naar de top van de Eiger zijn ge
klommen, hebben bedrog gepleegd". Deze
beschuldiging werd gisteren geuit door
een woordvoerder van het bestuur van
ide Duitse bergbeklimmers.
„Toni Hiebeler, onze landgenoot, die
de leider was van het viertal heeft op
zettelijk het publiek bedrogen", wordt er
verder gezegd. „Hij en zijn mannen wer
den op 6 maart door slecht weer tot de
terugtocht gedwongen, op een moment
dat zij het eerste gedeelte van de berg
reeds hadden afgelegd. Bij hun tweede
poging maakten zij gebruik van een
spoorwegtunnel in het (nabijgelegen)
Jungfraugebergte."
Dit, aldus de woordvoerder van het
bestuur van Duitse bergbeklimmers, is in
flagrante strijd met de ware geest van
alpinisten."
den zich voor de kosten van de opne
ming garant te stellen.
„Wij vonden de tegenstelling zo
schril", verklaarde gistermiddag de
geneesheer-directeur, dokter A. Klap
wijk. „Daar in Polen zou het meisje
niet kunnen genezen, hier zou dat vrij
gemakkelijk kunnen."
Hij zei er bij, dat voor de revalidatie
van het kind en voor haar verblijf in
Nederland nog wel wat meer geld
nodig is dan het bedrag dat nu in Ne
derland bijeen is gebracht. De Jo
hanna-stichting heeft daarom ook haar
girorekening (nr. 860825) voor de
actie „Voor Eva" opengesteld.
Eva zal waarschijnlijk binnen drie
weken naar ons land komen. In Arn
hem staat voor haar alvast een bedje
gespreid.
Van een onzer verslaggevers
STIENS De weduwe Bottema
uit Stiens was de enige, die zo
gauw beschikbaar was met een
redelijk mondje Engels, toen
John Dijkstra, groot man bij Ford
in Dearborn, op bezoek kwam in
zijn Friese geboortedorp.
Dat is nu twee jaar geleden op
een zonnige zomerdag.
Mevrouw Bottema vond het wel
wat vreemd, dat de oud-Stienser geen
woord Fries en nog maar een paar
woorden Hollands verstond. Ze is met
hem de blanke, boerse kerk van het
kleidorp doorgewandeld. Ze hebben
bij de graven van gezamenlijke ken
nissen en familieleden gestaan, want
mevrouw Bottema bleek in de verre
verte aan mister Dijkstra geparen
teerd te zijn.
John Johannes Dijkstra, zoon van
een koperslager, geboren in één van
de huizen die in het Stienser „kloos
ter" staan, wordt op 16 april 63 jaar.
Daarvan heeft hij 59 jaar in Amerika
gewoond. Het is dus geen wonder, dat
mevrouw Bottema geen woord Fries
meer uit hem kreeg.
Briljant
Wel heeft ze alles over zijn bril
jante loopbaan aan de overkant van
de grote plas gehoord: Hoe hij met
zijn ouders naar de Verenigde Staten
emigreerde omdat vader Dijkstra een
baantje bij Ford in Detroit kon krij
gen, hoe de jonge Johannes in 1914
leerling-bankwerker bij een klein me
taalbedrijf werd, in Amerikaanse
dienst moest gedurende de Eerste we
reldoorlog en in 1919 een groter be
drijf binnenstapte: De Clayton and
Lambert Manufacturing Company.
Een paar jaar later werd de fabriek
waar John zich inmiddels een harde
werker had getoond, overgenomen
door de Hudson-automobielfabriek.
John, inmiddels getrouwd, klom op
tot bedrijfsleider van de afdeling car-
rosseriebouw en assemblage en wist
een aantal voor die tijd bijzonder mo
derne ideeën door te drijven.
Een concurrerend bedrijf Olds-
mobile bood meer en wist in 1934
de heer Dijkstra los te krijgen voor
zijn afdeling produktie, waarvan hij
in 1941 bedrijfsleider werd.
Rijzende ster
De ster van de oud-Stienser bleef
rijzen: In 1947 stapte hij over naar
Ford. In 1950 werd de zoon van de
koperslager vice-president van de
Van onze correspondent
PARIJS De Franse automobilisten
en wellicht zij niet alleen zijn bij
zonder teleurgesteld. De verlaging van
de benzineprijs met vijf frank, die voor
1 mei was aangekondigd, is naar een na
der te bepalen datum verschoven.
De reden hiervan is, dat de oliemaat
schappijen, aan wie gevraagd was van
deze vijf frank er twee voor hun reke
ning te nemen, dit geweigerd hebben op
grond van de geweldige investeringen,
die zij het laatste jaar in de Sahara heb
ben gedaan.
De minister van financiën heeft beslo
ten deze prijsverlaging aan het parlement
voor te leggen. Daar bet parlement niet
voor 25 april bijeenkomt, zal deze ver
hoging niet voor juni aan de beurt ko
men. In het gunstigste geval zal een be
slissing kunnen vallen eind juli, vlak voor
het begin van de grote vakantie.
Van onze correspondent
\7ENLO. Het werk van de ron-
selaars, die proberen Neder
landse arbeiders naar West-
Duitsland te halen, zal scherper
in de gaten worden gehouden.
Dat is in Venlo besloten op een
bijeenkomst van enige directeu
ren van Nederlandse en West-
duitse arbeidsbureaus. In de eer
ste plaats zal worden geprobeerd
de omvang van de ronselarij
vast te stellen.
De spanning op de arbeidsmarkt in ver
scheidene streken van ons land wordt
bijzonder vergroot door de trek van
Nederlandse arbeiders naar West-
Duitsland. Dat is vooral het geval in
Limburg. Gelderland en Overijsel.
De directeuren van de arbeidsbureaus in
deze provincies hebben dezer dagen
met enige van hun collega's uit West-
Duitsland gesproken over de moeilijk
heden. die de uittocht naar de bonds
republiek voor Nederland met zich
meebrengt.
Het belangrijkste punt daarbij was het
werk van de ronselaars, de lieden die
Nederlandse arbeiders proberen warm
te maken voor het werken over de
grens. Door hun optreden wordt de
trek naar West-Duitsland nog groter
dan zij toch al is. Daar komt bij, dat
hun praktijken lang niet altijd zonder
risico's zijn voor de arbeiders, die zij
weten te strikken.
De Westduitse directeuren waren het met
de Nederlandse eens, dat de arbeiders
moeten worden aangespoord om de be
middeling van het arbeidsbureau in te
roepen wanneer zij in West-Duitsland
willen gaan werken.
Maatregelen om aan het werk van de
ronselaars op korte termijn een einde
te maken werden niet genomen. De
moeilijkheid is, dat eerst nog moet
worden uitgemaakt of de ronselarij in
strijd is met de wet.
De Wet op de arbeidsbemiddeling in Ne
derland dateert van 1930 en het is nog
niet zeker of op grond van deze wet
het kwaad van de ronselarij kan wor
den uitgeroeid.
produktie en zijn carrière werd deze
week bekroond met de benoeming tot
president van de Ford Motor Com
pany in Dearborn. Daarmee volgt li ij
McNamara op, die thans minister van
defensie is. Henry Ford II had deze
lunctie aan zich getrokken, toen
McNamara tot minister was benoemd.
In Stiens staat op een dressoir een
kleurenfoto van mevrouw Bottema
voor het geboortehuis van de heer
Dijkstra.
„Het was een aardige man, al kon
je wel merken, dat hij het ver had
gebracht. Overal stond een prachtige
auto klaar en de beste hotels waren
nauwelijks goed genoeg
Woensdag werd de heer John
Dijkstra benoemd tot president
van de Ford Motor Company in
Dearborn (U.S.A.). Op 16 april
1898 werd hij als zoon van Tjidde
en Pietje Dijkstra geboren in
Stiens, een Fries greiddorp. Wli
hebben de hand kunnen leggen op
een levensschets van deze succes
rijke Fries.
Nijmeegse jongen bekent
Eigen nieuwsdienst
NIJMEGEN In Nijmegen is een
zeventienjarige jongen gearresteerd. Hij
wordt erven verdacht de brand te heb
ben gesticht die op 5 februari de maga
zijnen van de n.v. Exportpapierfabriek
aan de Graafseweg in Nijmegen ver
woestte. De jongen heeft bekend uit
wraak te hebben gehandeld.
Door de brand werd een schade aan
gericht van drie tot vier ton. Alle mu
ren waren ingestort. Uit veiligheidsover
wegingen nad men bovendien dertig bus
sen van de Zuid-Ooster Autobus Maat
schappij uit een belendende garage ge
reden.
MIDDELGROTE AFSTAND
K.L.M. wil nieuw type
straalvliegtuigen
Van onze luchtvaartredacteur
ROTTERDAM De K.L.M. zal
waarschijnlijk in de loop van dit jaar
een nieuw type straatpassagiersvlieg
tuig bestellen, dat naast het lange-
afstandsvliegtuig DC-8 zal worden ge
bruikt. De K.L.M. studeert nog op de
mogelijkheden, die er zijn om straal
vliegtuigen voor middelgrote afstan
den duizend tot drieduizend kilome
ter aan haar vloot toe te voegen.
De keuze zal worden gedaan uit vier
typen: De nieuwste uitvoering van het
Franse toestel Caravelle (uitgerust met
twee Amerikaanse motoren), de Ame
rikaanse Boeing met drie motoren en
twee toestellen met vier motoren van
de Amerikaanse vliegtuigfabriek Ge
neral Dynamics: De Convair 880 en
990.
PARIJS Montreal zal een beroep
doen op de Europese kapitaalmarkt voor
de financiering van haar metro-project.
Men verwacht binnenkort de aankomst
van burgemeester Drapeau in Parijs, die
hierover besprekingen zal voeren. Ook
zal hij in Londen proberen geld voor zijn
plannen te krijgen.
Er is niet meegedeeld met wie de be
sprekingen gevoerd zullen worden, maar
de regering van de staat Quebec heelt la
ten weten, dat zij de lening ten bate van
dit project zal garanderen.
AMSTERDAM „Een schip kan
met de modernste communicatie- en
navigatiemiddelen zijn uitgerust, als
het onderbezet is blijft het een ge
vaar voor de veiligheid van de
scheepvaart".
Dit was de conclusie van de hoofd
inspecteur van de scheepvaart de
heer J. Metz, die gistermiddag voor
de Raad voor de scheepvaart in
Amsterdam de aanvaring tussen het
Nederlandse m.s. Veenenburgh en
de Engelse slibzuiger Mersey op
9 november 1960 op de Nieuwe
Waterweg reconstrueerde.
De aanvaring ontstond midden in de
mistige nacht ter hoogte van de Eer
ste Petroleumhaven', waar de slib
zuiger kort tevoren een ankerplaats
had gezocht. De radarpost Hoek van
Holland had vanwege het slechte zicht
assistentie verleend. De kapitein van
de slibzuiger, W. B. uit Hoek van
Holland, achtte deze plaats evenwel
hinderlijk voor de scheepvaart en was
voornemens naar de overkant van de
Nieuwe Waterweg op te stomen.
De chef-radarwaarnemer gaf de
kapitein in overweging de rivier voor
lopig met over te steken, omdat er
twee schepen in aantocht waren, waar
onder de Veenenburgh. Volgens de
chef-radarwaarnemer was de Mersey
toch in Deweging gebleven, waardoor
het schip aan stuurboord was aange
varen. De schade was nogal meege
vallen.
De kapitein van de slibzuiger, die
de aanvaring toeschreef aan een ver
keerde manoeuvre van de Veenen
burgh, zei dat hij niet voortdurend
naar de mobilofoon had geluisterd.
Ook had hij niet geregeld op het ra
darscherm kunnen kijken, omdat hij
zijn aandacht wegens onderbezetting
had moeten verdelen tussen de tele
graaf, de mobilofoon en bet radar
scherm.
De hoofdinspecteur van de scheep
vaart verklaarde, dat daardoor de
veiligheid op de Nieuwe Waterweg ia
gevaar was gebracht.