Morgen aanbesteding van eerste fase van Sloeprojekt HOOFD VAN DE DELTADIENST: WONDERLIJK, DAT WE STEEDS WETEN WAT WE MOETEN DOEN K WAT TA De heer Hoek wethouder van Middelburg Aanleg dijk tussen Walcheren en Z.-Beveland en verzwaring zeewering op deltahoogte HET SPEL DER CAISSONS IS BIJ VEERE ZO MOEILIJK MOGELIJK GEMAAKT Zo'n heerlijke reep cadeau 1 voor 10 Kwatta-soldaatjes halfzwaar Nieuwe kleuter school geopend in Axel Uit de kerken Dinsdag II april 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. - ii Groot verschil Ik schrok FnWFTTOTI? Deskundige op financieel gebied Ds. P. Westland vertrekt Angstig idee DROPPING IN DOMBURG FIETSEN ROETEN OP SLOT IN VLISSINGEN Verandering veilinguur groenten te Kapelle die lekkere shag in de handige doos 95 ct. Honderdzestig ha. nieuw land Provinciale weg Honderd nieter Zeven en half jaar na „Ouwerkerk Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Vandaag tegen het einde van de middag wordt een begin gemaakt met de afsluiting van het Veerse Gat. Dat is een historisch moment in de geschiedenis van de Nederlandse waterbouwkunde. Het betreft immers de eerste primaire dam van het Deltaplan. Er liggen ruim zeven en een half jaar tussen deze gebeurtenis en de sluiting (enkele minuten voor mid dernacht) op 6 november 1953 van de dijk bij Ouwerkerk, het laatste stroomgat in het Rampgebied. Tussen beide sluitingen ligt een hemels breed verschil. Prof. ir. P. Ph. Jansen, hoofd van de Deltadienst van Rijkswater staat, zegt ervan: „Wat wij bij Ouwerkerk deden, was een noodzakelijke improvisatie. De sluiting van het Veerse Gat is een door wetenschap en onderzoek geleide operatie." „Na de ramp", gaat professor Jansen ver der, „waren wij onder de druk van de omstandigheden genoodzaakt snel en soms voor de buitenstaander inefficiënt in te grijpen met alles wat wij op dat moment ter beschikking konden krijgen. Wij wisten, dat de toestand steeds zou verergeren als een dergelijk dijkgat open gelaten zou worden. In Schelphoek hadden wij gezien hoe de geulen steeds verder naar binnen dron gen, waardoor steeds meer kostbare grond werd weggevreten. Het was dus zaak snel toe te slaan. De sluiting van het Veerse Gat is weloverwogen tot stand gekomen. Mis schien kan aan de gestelde eisen niet helemaal worden voldaan, maar elk stadium van de bouw van deze dam is op zichzelf tamelijk evenwichtig. Hier uit mag niet worden geconcludeerd, dat wij rustig een jaar zouden kunnen stop pen als wij eenmaal zijn begonnen. Ik bedoel, dat het gemaakte sluitingsplan evenwichtig is en dat de uitvoering er van niet tot riskante verstoringen be hoeft te leiden." Professor Jansen roept het beeld uit het diepe najaar van 1953 weer op: „Wij waren allemaal doodgelukkig dat het laatste caisson er goed in kwam. Wij wisten namelijk dat wij dit geen dag later hadden moeten doen. Op die momenten loop je langs de grens van het mogelijke." Tot het verschil van toen en nu be hoort ook dit: „Bij Ouwerkerk werkten wij met gesloten kolossen. Daarmee werd het sluitgat geleidelijk verkleind, Professor ir. P. Ph. Jansen, hoofd van de Deltadienst: „Naar mijn mening zal de sluiting bij Veere niet spectaculair zijn, al thans, dat is niet de bedoeling waardoor op het laatst een gevaarlijke situatie ontstond. De bodem was wel zwaar verdedigd, maar hij kon door de stroom ernstig worden aangetast. Bij het Veerse Gat gaat dat heel anders. Tot het laatste moment van de sluiting kan toch nog de doorstroming van het water worden toegelaten. Wij zetten eigenlijk een stel sluizen naast elkaar, die later ineens worden ge sloten. Mocht het laatste caisson er niet in komen, dan kan altijd met een ander apparaat, zonder doorlaat- openingen, het laatste gat worden overbrugd. Wij kunnen dan ook nog overwegen er stenen in te gooien. Dat zal vertraging geven, maar dit behoeft dan niet te leiden tot een mislukking." Februari 1953 staat helder gegrift in het geheugen van professor Jansen: „Toen de ramp had toegeslagen, ben ik naar Engeland gegaan. In de haven van Portland trof ik de caissons aan. Zij stonden daar als een soort golf breker om een rustig plekje te bieden Advertentie Kies bij Uw winkelier uit: melk, puur, hazelnoot, pinda, mokka en Biskie (20 ct) "O1—IMBIB DE HEER J. s. HOEK Onderwijs en financiën. MIDDELBURG. In 1905 reed er in de contreien van Haarlem een jongen met zijn vader mee in een open landouwer op weg naar het r.k. Twee de-Kamerlid Pastoors. De zoon was toen nauwelijks tien jaar, maar zijn papa sjouwde hem al mee de politiek in. Nu is die jongen een eerbiedwaar dige Middelburger geworden. Met een veelbewogen loopbaan op fiscaal en politiek gebied achter de rug. Gisteren nam die landouwerberijder van toen, nu de heer J. S. Hoek, plaats achter de tafel van het college van B. en W. om'land. de portefeuilles te beheren van onder wijs en financiën. Toen de heer Hoek veertien jaar was, deed hij intensief mee aan de propa ganda voor de partij van zijn vader, de AR partij. In de nacht plakte hij biljetten op muren en schuttingen en ging, om even uit te blazen, bij Ka pelaans koffiedrinken. Dat plakken in het duister voor zijn lijfpartij doet de heer Hoek niet meer. Maar wel is hij nog steeds verknocht aan de politiek, zoals hij dat zijn hele leven geweest is. In 1922 toen hij als geboren Be- verwijker in Middelburg kwam werd hij lid van de A.R. kiesvereniging, spoedig daarop secretaris en thans is hij ere-voorzitter van de A.R. Middel burg en lid van het partij convent. Zes tien jaar is de heer Hoek (65) nu al lid van de Middelburgse gemeenteraad en in die tijd heeft hij zich doen ken nen als een deskundige op financieel gebied, de „schrik" van B. en W. van welk college hij nu, na het aftreden van de heer J. W. Kögeler zelf deel uit maakt. Dat hij in geldaangelegenhe- den prima thuis was, is geen wonder indien men bedenkt, dat de heer Hoek het heeft gebracht tot hoofdcontroleur bij de belastingen. Daarnaast heelt hij een zeer uitgebreide belangstelling voor het onderwijs. „Ik zal nu mijn best doen ook de be langen van het openbaar onderwijs op de beste wijze te behartigen", aldus de heer Hoek, die gisteren met 15 stem men voor werd gekozen tot wethouder van Middelburg. Drie stemmen waren ongeldig (blanco) en een werd er uit gebracht op de partijgenoot van de heer Hoek, de heer M. Wattel. Voordat tot stemming werd overge gaan verklaarde de heer B. A. Hesse- link (V.V.D.) dat zijn fractie drie wet houders voor Middelburg genoeg vond. Nadat hij was gekozen werd de heer Hoek nog toegesproken door de loco burgemeester, de heer A. J. Berenpas. SINT ANN ALAND. Ds P. West- land, ned. herv. predikant te St. An- naland heeft het beroep naar de ned. hervormde gemeente van Groot-Am- ïers aangenomen. Ds. Westland ar beidde sedert 1 juli 1956 in St. Anna- aan kleinere marineschepen. Ik schrok 1111 van de afmetingen, hoewel wij van 1 begin af hadden gedacht, dat wij daar- j mee moesten werken. Wij hadden jL namelijk ervaring met het gebruik van m caissons op Walcheren, in de Braakman en bij de afsluiting van de Brielse Maas. Ik heb het steeds een zeer wonder lijke zaak gevonden, dat wij eigenlijk altijd al wisten wat ons te doen stond. Misschien is dit bestieringof toe val. Zo heb ik meermalen gezegd, dat wij het in de oorlog ondergelopen Walcheren alleen maar konden redden omdat wij een grote baggervloot had den, omdat wij ervaring hadden op gedaan met de Zuiderzeewerken en omdat wij er de bekwame mensen voor hadden. De sluitingen van Brielse Maas en Braakman zijn weer geënt op de ervaring op Walcheren. Voortbouwend op de ervaringen in 1953 konden wij ook voor het Delta plan direct onze koers bepalen. Wij mogen gerust zeggen, dat wij alleen op grond van die ervaringen het aan durven die grote zeegaten af te sluiten. Het staat overigens niet vast, dat hier na de overige zeegaten op dezelfde manier worden gesloten. Er is een methode in studie om een dam geleidelijk van de bodem af om hoog te brengen. Zo is ook in de ramp- tijd het gat bij Oosterland op Duive- land dicht gemaakt. Of dit ook moge- Rik zal zijn met het Brouwershavense Gat en met de Oosterschelde, is nog niet bekend. Daarbij doemen allerlei problemen op, die we nog niet onder de knie hebben, mede omdat wij dijken moeten bouwen door zee-armen met grote getijstromen en op een bodem die tot zeer grote diepten uit los zand bestaat." Prof. ir. Jansen vertelt, dat Rijks waterstaat helemaal niet enthousiast was, toen na de oorlog de dijk rondom Walcheren zou worden dicht gemaakt met behulp van caissons: „Er was geen voorbeeld van. Er waren weieens ergens scheepjes gebruikt, maar dat zou hier op speelgoed lijken. De schaal, waarop moest worden gewerkt, was heel anders. Wij hadden geen keileem, de vervoersgelegenheid was beperkt en er was weinig rijshout om het op de beproefde manier te doen. Wij hebben toen onszelf moeten overwinnen. Wij overwogen, dat er grote gaten onder die „stenen" zouden ontstaan. Zou zulk een kolos dan zijn te houden? Zou hij niet wegglijden? In dat geval zou een soort ruïne ontstaan. Dat die gedachten niet overdreven waren, is gebleken bij de eerste poging tot slui ting van het gat bij Ouwerkerk. Daar werd toen gewerkt met kleine caissons, die het niet hielden. Er ontstond inderdaad een ruïne van zulk een aard, dat het tweede, gelukkig definitieve sluitgat naar binnen moest worden verlegd." Professor Jansen komt tot het einde van zijn verhaal: „De sluiting van het Veerse Gat betekent een nieuwe fase in onze werkwijze. Zij moet worden gezien als een generale repetitie op grote schaal. Van het resultaat moeten we kunnen profiteren bij de sluitingen van de overige zee-armen. Het Brou wershavense Gat is driemaal zo groot als het Veerse Gat en de Oosterschelde is weer driemaal groter. Om de situatie zo moeilijk mogelijk te maken, is de dam zo noordelijk mo gelijk gelegd. Wij zijn zover mogelijk zeewaarts gegaan. Ook omdat wij de kustlijn wiUen verkorten, is dit aan trekkelijk. Zodoende krijgen wij de meeste ervaring. Naar mijn mening zal de sluiting helemaal niet spectaculair zijn. Het is althans de bedoeling het niet spectaculair te doen." Niettemin zegt prof. Jansen ook: „Het is een bijna angstig idee voor welke moeilijkheden wij in 1953 zouden heb ben gestaan als wij de ervaring ervóór niet hadden gehad. Als de ramp vijftig jaar geleden was gebeurd, zou Schou wen Duiveland nu verloren zijn ge weest." 7 NOVEMBER 1953 - OUWERKERK: Het laatste grote gat ontstaan tijdens de februariramp is gedicht. Even voor middernacht op de zesde hielden duizenden de adem in, want deze operatie was lang niet zo tot in alle kleine kleinigheden uitgedokterd. Het kon mis gaan. Het was al eens misgegaan. Maar na lang manoeuvreren met het reusachtige caisson klonk het bevrijdende geloei van de scheepssirenes. Het was gelukt. Het gat bij Ouwerkerk was dicht. Vandaag, zeven en een half jaar later wordt er bij Veere een zeearm afgesloten, de eerste in het Deltaplan, een logisch vervolg op die benauwende episode bij Ouwerkerk. DOMBURG. De Domburgse jeugd speelde een dezer avonden op enthousiaste wijze aan een droppingsspel mee. Weliswaar niet uit een vliegtuig, maar uit een auto. Een vrachtauto bracht hen weg, de opdrachten werden uitgereikt en iedere groep begon aan de avontuurlijke terugtocht naar het Hamsterhol, een der dagverblijven van de jeugdher berg. De tocht voerde o.m. langs Kasteel Westhove, waarvan het bouwjaar moest worden geno teerd, waarna de weg naar de watertoren liep. In die omgeving werd het gevaarlijk en geheim zinnig: er moesten namelijk smokkelaars worden ingerekend. Dat dit met geestdrift gebeurde bewezen enkele „kleerscheuren" aan beide partijen. Eenmaal terug in Domburg moest worden uitgezien naar een man met een exemplaar van het Zeeuwsch Dagblad in zijn zak, die een volgende opdracht moest verstrekken. Diverse argeloze wandelaars vielen ten slachtoffer aan de ijver van de speurende jeugd. Tenslotte keerden de jon geren weer in het Hamsterhol terug, waar burgemeester mr. W. J. E. Crommelin de prijswin naars bekend maakte. Als beste kwam de „paarse" groep met honderd punten uit de bus. VLISSINGEN. Met zeer grote re gelmaat verdwijnen fietsen in Vlissin- gen. In de afgelopen drie maanden werden 51 fietsen en bromfietsen ais vermist opgegeven. Daarvan werden 39 teruggevonden en blijven dus nog twaalf zoek. Geen enkele van de ver dwenen fietsen bevond zich echter op slot, waaruit dus de Vlissingse politie concludeert dat de desbetreffende eige naren het er zelf naar maken- De com missaris heeft bekend gemaakt dat over twee weken de politie alle onbe heerde en niet afgesloten fietsen zon der pardon in beslag neemt, waarbij de eigenaren, bij afhaling van hun rij wiel op het bureau, de kans lopen een bekeuring in ontvangst te mogen nemen. KAPELLE. In verband met de te verwachten snelle toename van het aanbod van bloemkool op de Zeeuwse veilingen, heeft de veiling in Kapelle besloten de groenteveiHngen van maan dag en vrijdag te houden om half twaalf. Hiertoe is besloten om de kopers de gelegenheid te geven achtereenvolgens hun inkopen van winterbloemkool te doen bij de veilingen in Kapelle, Goes en Middelburg. De groenteveiling op woensdag blijft normaal om kwart voor een. VLISSINGEN. Waar nu de meeuwen nog krijsen zal eerlang een industriële bedrijvigheid gaan heersen. In het nu nog vogel dorado zijnde Zuid-Sloe zal straks de hamerklop weerklinken op de nieuwe werven van „De Schelde", zullen binnen afzienbare tijd de schepen binnenvaren om gerepareerd te worden. Lang is het Sloe projekt een „fata morgana" geweest, maar eind april of begin mei zal er eindelijk iets concreets gaan gebeuren in het slikken- en schorrengebied tussen Borssele en Ritthem, tussen de Kaloot en het Fort Rammekens en op schootafstand van Vlissingen. Morgen woensdag 12 april zal een mijlpaal worden bereikt in de geschie denis van Zeeland. Dan vindt ten kantore van Rijkswaterstaat de aanbesteding plaats van de eerste fase van het gigantische projekt, dat zijn weerga in Zeeland in de toekomst stellig niet zal kennen. Advertentie De instuifcommissie van de hervorm de jeugdraad Middelburg belegde in de jeugdherberg „Nieuw Walcheren" in Domburg een. trainingsweekend. De jon geren hielden zich bezig met het rassen vraagstuk. Ook werden de instuifpro- blemen onder de loup genomen. De ispeeltuinveremginig te Burgh heeft de poorten weer geopend. In ver band met enige ongeregeldheden is de toegang voor jongens en meisjes tot 14 jaar verboden. Op deze maatregel zal streng toegezien worden, zo werd ons verzekerd. Het eerste gedeelte van het Sloe projekt is reeds volledig uitgestip peld. Woensdag zal worden aanbe steed de aanleg van een dijk tussen de Bijleveldpolder op Walcheren en de Zuid-Kraayertpolder op Zuid- Beveland. Een dijk die twee kilo meter lang zal worden. Daarnaast zal worden aanbesteed de verzwa ring van de bestaande zeewering van de Bijleveldpolder en de Nieuw en Sin-t-Jooslandpolder. Zoals be kend moeten beide zeeweringen op Deltahoogte worden gebracht. De aanleg van de dijk brengt direct al mee, dat ongeveer 160 ha nieuw land kan worden gewonnen. Gron den, die uitermate vruchtbaar zijn en voorlopig dan ook ter beschik king van de landbouw zullen worden gesteld. Voordat tot aanleg van de twee kilo meter lange afsluitdijk kan worden overgegaan zal eerst in totaal onge veer 600.000 kubieke meter slik moeten worden verwijderd. Er ontstaat dan een sleuf die zal worden opgevuld met zand. Dit zand zal worden gewonnen in de toekomstige haven van het Zuid- Sloe. Daarna zal op het dijklichaam dit zandpakket komen te rusten. Volgens gegevens van Cobouw krij gen de nieuw aan te leggen afsluitdijk en de te verbreden zeewering op vijf meter boven NAP aan de buitenzijde een berm met een breedte van 43 me ter. Op deze berm is een provinciale weg geprojekteerd van 6,40 meter. Aan weerszijden van deze weg zullen fiets paden worden aangelegd. De werkzaamheden zullen in een behoorlijk vlot tempo worden uitge voerd. Met deze wegenaanleg zal wor den begonnen zodra de dijken gereed zijn. Er is ook nog een spoorlijn ge dacht op de berm, maar hierover is nog geen definitieve beslissing geno men. Men schat dat het gehele werk ongeveer twee en een half jaar in be slag zal nemen. Nog dit jaar zullen de aanleg van de af sluitdijk en de ver zwaring van de be staande zeewering gereed moeten ko men. Zoals bekend is op de begroting van Verkeer en Wa terstaat voor het jaar 1961 voor dit projekt een bedrag van vier en een half miljoen gulden uitgetrokken. Een volgende stap is het graven van een -J bouwput in het sluitgat van de af sluitdijk. Daarin zal in 1962 een sluis worden gebouwd voor afwatering van de Quarlespolder. Terugkomend op het dijklichaam kan worden meegedeeld, dat het dwarspro fiel daarvan een breedte zal krijgen van 71 meter. De „v,^ \.,S kruin van de dijk, die een breedte moet hebben van drie meter, komt -v s 6,50 meter boven NAP te liggen. Zo- als gezegd komt op --i'X de berm, die op 5 meter boven NAP ligt, een provinciale weg met een hoofd rijbaan van 6,40 me ter breed. De rij wielpaden aan weerszijden van de weg, daarvan ge scheiden door een strook van 3,50 meter, worden drie meter breed. De buitenzijden van het dijklichaam worden afgedekt met betonnen, blok ken van 50 maal 50 maal 20 meter. De ze blokken worden opgesloten door een betonnen band van twaalf maal veertig centimeter. Ter hoogte van de suatiesluis (die zal worden gebouwd aan het begin van de afsluitdijk aan de Walcherse zijde) zal het dijk- Uchaam een breedte krijgen van on geveer 92 meter. De buitenzijde van het dijklichaam zal hier worden ver zwaard met basaltblokken, terwijl aan het uiteinde een kraagstuk met be- storting komt. De binnenzijde van de ze dijk krijgt een puinbestorting. Ten slotte nog enkele cijfers: de be schikbare ruimte voor een eventueel aan te leggen spoorbaan is twintig meter breed. De bouwput voor de uit wateringssluis zal 250 meter lang en 100 meter breed worden. Het sluitgat, dat een breedte krijgt van een halve kilometer, zal worden voorzien van een fundering van mijnsteen. AXEL. De nieuwe kleuter school is gistermiddag geopend door de heer A. Schout, lid van G. S. van Zeeland. De officiële bij eenkomst werd geopend door bur gemeester Van Dijke. In zijn ope ningswoord wees de burgemeester op de vele moeilijkheden die men had moeten overwinnen alvorens de bouw had kunnen beginnen. „Reeds in 1955 werd aan de „Ver eniging tot instandhouding ener kleuter school" de urgentieverklaring afgege ven tot de bouw van een nieuwe school. De inwerkingtreding van de nieuwe onderwijswet wierp een dus danig struikelblok op, dat de ver eniging zich genoodzaakt zag zich tot de gemeente te wenden." De heer Schout wees er op dat het niet altijd prettig is om een centrumge meente te zijn. Op scholengebied kost dit ontzettend veel geld. Namens het provinciaal bestuur feli citeerde hij het gemeentebestuur met deze nieuwe school, waarna hij de school voor geopend verklaarde. Hierna werd het woord gevoerd door mej. Van Waasberge, oud-inspectrice van het kleuteronderwijs in Zeeland. Door de heer v. d. Lee, laatste voor zitter van „De ver. tot instandhouding ener kleuterschool", die het gemeente bestuur een projector voor de school en de sleutel van het oude gebouw aan bood. Voorts sprak mej. F. de Krijger, hoofd van de school. Het gezelsc'han begaf zich vervolgens naar buiten waar het beeldhouwwerk van de kunstenaar Ordodie werd onthuld, door de heer Schout. NED. HERV. KERK Aangenomen de benoeming tot pres.- directeur van de Heldring-gestichten te Zetten: G. van Leeuwen, studenten-pred. te Amsterdam. Naar Bruinisse: J. v. d. Sar te Pernis. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-O., vac. W. C. v. d. Brink: Joh. Lever te Vlaardin- gen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Westzaan: W. de Joode te 's-Gravenhage-Z., voor Oud-Beijer- land: W. van 't Spijker te Drogeham. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Aangenomen naar Rotterdam-Z.: E. d. Bij te Zeist. A

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 3