Half miljoen kijkt naar TY-Toto Er zijn veel krabbers, er is maar één Krebbers Voortreffelijk Kent u de melkweg ongeschikt voor tv DORUS TERUG Wim Kan over Groningen 1 L door THEO OLOF HET IS TIJD VOOR Franse radio- en t.v.-technici kritisch bekeken j Dinsdag PROGRAMMA'S IN HET KORT Zondag Maandag Zaterdag 1 april 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 13 Ter gelegenheid van het op treden op de televisie van Theo Olof en Herman Krebbers op Eerste Paasdag publiceren wij met toestemming van de uit gever fragmenten van het hoofdstuk Herman en ik uit het boekje Daar sta je dan van Theo Olof (Ooievaar no. 91, uit gegeven door Bert Bakker Daamen N.V. Den Haag). Olof geeft in dit kostelijke boekje behalve zijn humoris tische visie op musici en pu bliek een puntige schets van zijn samenwerking met Her man Krebbers. Op één punt is deze schets achterhaald: Her man Krebbers zal waarschijn lijk in september 1962 naar het Concertgebouworkest in Am sterdam gaan. Nederlands gran dioze concertmeestersduo gaat dan uiteen. HERMAN EN IK E kennen elkaar vanaf ons negende jaar. We schelen elf maanden en zijn zo totaal verschillend ge aard dat we wel broers konden zijn. Reeds in onze jeugd hadden we echter ook veel gemeen schappelijke, gelijkgerichte be langstellingen en voorkeuren: voor ijsjes, kamperen en clan destiene bezoeken aan de Cineac. Onze liefde voor vioolspelen was even groot als onze afkeer van het moeten studeren. Een tijdlang was Herman ingekwar- tierd bij de directeur van het Muziek- Lyceum. Hij werd streng behandeld. Mocht de straat niet op, voor hij al zijn vakken had geleerd. Gelukkig was de directeur een verwoed domi nospeler. Als Herman mijn fluitje op straat hoorde, wachtte hij, tot onze direc teur de dominostenen ging mengen voor een nieuw spelletje, gooide de huissleutel uit het raam en ik kon ongemerkt naar boven sluipen. Zoveel lawaai maakten die stenen. Als leerlingen van het Muziek-Ly- ceum maakten we met vioolspelen weer goed, wat we met alle moge lijke bijvakken verknoeiden. Jaren lang trachtte Henk Badings ons de beginselen van Harmonie, Analyse en Contrapunt bij te brengen. Dat dit min of meer vergeefse moeite is geweest, heeft hem er ge lukkig niet van kunnen weerhouden, ten einde raad dan maar een dubbel concert voor ons te schrijven! De hort op HERMAN en ik traden regelmatig sa men op met het dubbelconcert van Bach, één van de eerste werken die wij bij Oskar van Bach studeerden. Maar een werkelijk constante samen werking werd het pas sinds onze ge lijktijdige benoeming tot concert meester van het Residentie Orkest. Sinds die tijd worden wij ook steeds meer samen gevraagd; voor orkest en kamermuziekconcerten. Het is gezellig, samen de hort op te gaan. Meestal vergezeld door on ze onschatbare pianist, Marinus Flip- se. Als we naar Winterswijk, Hoens- broek of Groningen rijden, wordt tij dens zo'n rit het Nederlandse muziek leven kritisch bekeken. Zeer kritisch. Ja, ik mag wel zeggen buitenge woon kritisch. Goed beschouwd blijft er geen spaander van heel! Alleen van ons beiden, natuurlijk! Als zij deze ritten in Hermans Ford of mijn Renault mee konden maken, wat zouden minister Cals en Mr. Rei- nink hun voordeel kunnen doen met onze onschatbare adviezen op muziek- politiek terrein; hoe zou Peter Dia mand, gestimuleerd door onze revolu tionaire denkbeelden met dankbaar heid in het hart zijn Holland festi val reorganiseren; hoe zou wethouder Van Zwijndrecht fabelachtige subsi dies ten bate van het Residentie Or kest van een enthousiaste Haagse Ge meenteraad los weten te krijgen; in welke nieuwe, schitterende belichting zou Mr. Adama Zijlstra zijn zomer seizoen in 't Kurhaus gaan zien; hoe zouden alle conservatorium-directeu ren onmiddellijk bij ons te rade gaan om het gehele leerplan totaal te ver nieuwen. Hoe zouden horden critici in snik ken uitbarsten en, voor zover de ruimte het toeliet, op hun knieën om vergiffenis smeken! Ja, onze auto's hebben op dergelijke tochten veel weg van een Olympus op vier wie len, om de beurt bestuurd door Zeus Krebbers en Zeus Olof! Hei'man: Ergens is er iets mis in ons muziekleven. Wij spelen te goed en verdienen te weinig!" Wij hebben het grootste plezier. Marinus zit achterin breeduit te grijnzen en gooit er af en toe „Vódde!" tussendoor, zijn meest geliefde op merking, die alles kan betekenen. Apart IN AL DIE jaren hebben Herman en ik maar één keer samen op één kamer geslapen. We kwamen met de trein uit het zuiden des lands, waar we weer „een brok cultuur had den weggegeven" (Herman), en kon den niet verder dan Eindhoven komen. Omdat het „economisch meer verant woord was" (Herman), namen we daar een kamer met 2 bedden. Wij waren moe en vielen onmiddel lijk in slaap. Nog geen twee minuten later was ik alweer hardhandig wak ker geschud. Door een verontwaar digde Herman. „Zeg, schei alsjeblieft uit met je rotte gesnurk, ik doe geen oog dicht!" Ik was wakker en kon natuurlijk niet meer inslapen. Na een paar minuten zat Herman opeens rechtop in z'n bed. „Zeg, kan je niet uitkijken! Stommeling! Ben je nou helemaal! Dat is levensgevaar lijk wat je daar doet!" Hij was weer aan 't auto-rijden Sindsdien nemen we altijd aparte kamers. In 1950 werden Herman en ik con certmeester van het Residentie Or- Marimba!" Van een onzer redacteuren Muziek: Edgar Varèse. Geluid: voetstappen. Vrouw (echo): „Ik ga terug, ik ben bang." Man (echo): „Bang? Je gelooft toch niet in spoken?" Vrouw: „Laten we teruggaan Man: „Neen, elke avond om deze t ij d wordt hier een stem gehoord en wij moeten Spook (heel ver): „Het is tijd Vrouw: „Wat is dit? Wat gebeurt er?" Man: „Ja, het is dus waar!" Spook (veraf): „Het is tijd!" Vrouw: „O lieve hemel, hij zegt wat!" Man: „Het is tijd, zegt-ie." Vrouw: Kom mee, vlug!" Man: „Stil nou! (luid) Waarvoor is het tijd!" Spook (luid): „Voor Marimba!" Zo lulden de eerste regels van een draaiboek voor Marimba, een van de markantste radioprogramma's uit onze vaderlandse ether. Maandagavond. Tweede Paasdag, gaat de vijftigste uit zending van Marimba de lucht in. De Marimba: v.I.n.r. Jeanne Verstraete, Bert Steinkamp, Philip Bloe mendal, Ed Bosch en Gabri de Wagt. regisseur van deze veertiendaagse ru briek is Gabri de Wagt, een lange, wit harige, beweeglijke man, die zijn woor den al tastend formuleert en ze dan weer gedeeltelijk terugneemt, omdat hij het toch nog even anders wil zeg gen. Weet ik niet „Wanneer Marimba begonnen is? In 1957, ik meen in oktober, ik weet het niet precies, even kijken hij duikt in een map neen, ik heb dat hier niet. Het radiowerk is iets heel fijns als je kans ziet om, wat je wilt vertellen, te doen met specifieke radiomidde len. Ik wil het medium tot-en-met uit buiten in mijn programma's. Om een voorbeeld te noemenach neen. je moet eigenlijk horen wat ik bedoel. Voor mij is in Marimba de confron tatie bet belangrijkste, de korte, direc te confrontatie met een feit, een pro bleem, waarbij ik streef om in heel kort bestek een contrastwerking te be reiken tussen geluid, muziek en stem men. De eerste paar woorden al moe ten de sfeer van ieder onderdeeltje brengen, zodat de luisteraars weten in welke toon het gehouden is: wrang, spottend, luchtig, kolderiek. Niet uitgekauwd Ik ben sterk emotioneel en dat komt ergens ook in Marimba tot uiting. Het is teruggehouden gekleurd, zou ik zeg gen. Marimba heeft zijn eigen publiek, meen ik te weten. Ik laat veel aan hen over, ik stel ze zekere eisen. Meestal werp ik ze een feit, een probleem toe, waaruit ze zelf hun conclusie moeten trekken. Mijn luisteraars zijn mensen, die bereid zijn om mee te denken. Ma rimba is geen uitgekauwd programma. Hoe het begonnen is? Weet ik niet precies. Hoe het tot stand komt? Ik volg kranten en periodieken en pik er frappante dingen uit. Daar duik ik dan in. Een deel van de teksten schrijf ik zelf, daarnaast heb ik als vaste mede werkers Tom Pauka en Eduard Mes- ser, verder betrek ik ook teksten van losse medewerkers. De muzikale bij dragen levert onze technicus Ed Bosch. Wel sober In dit verband wil ik graag nadruk kelijk vaststellen, dat wij Jeanne Ver straete, Flip Bloemendal, Bert Stein kamp. Ed Bosch en ikzelf een team vormen. Ik kan niet genoeg onderstre pen dat vooral de drie mensen die de teksten van Marimba uitspreken een groot aandeel in dit programma heb ben. Zij zijn een beetje mijn geweten, zij zijn ook mijn eerste, kritische luis teraars als we met de repetitie voor Marimba beginnen. Zij leveren zelf ook ideeën, bijvoorbeeld voor de manier waarop een onderdeel een bepaalde slinger kan krijgen. Samen komen wij vaak tot iets geks. Soms komt dat vlak voor de uitzending tot stand. Vergeet niet dat Marimba een actualiteiten rubriek is." Als we afscheid nemen, zegt Gabri de Wagt: „Hou je het wel sober?" kest. Niet dan na buitengewoon am pel en erns'jg overleg van ons bei den. Een zwaarwegende beslissing drukte op ons. Nu had de toenmalige voorzitter van de orkestcommissie van het Re sidentie Orkest, Louis Sons, aan zijn directie het lumineuze idee voorge legd, ons samen te laten vragen voor de eerste plaats. Dat zou dan inhou den. dat wij allebei genoeg vrije tijd overhielden om onze solistische car rière voort te zetten. De opzet was, dat wij één derde van het totaal der concerten samen zouden spelen en de rest onderling delen, zodat wij één derde van het totaal vrij waren. Een aanlokkelijke en bovendien eervolle aanbieding. Maar wij twijfelden. Nadelen TEGENOVER het voordeel van een noodzakelijk geworden vaste basis die wij behoefden, nu wij beiden fa milievaders waren geworden, vrees den wij een nog zwaarder wegend na deel: als je eenmaal concertmeester van een orkest was geworden, zou nie mand meer belangstelling voor je so listische bekwaamheden tonen, dachten wij. Toch aanvaardden we de functie. Want wij waren reeds toen nuchter genoeg om te weten, dat een Neder lands instrumentaal solist maar een zielig klein kansje heeft, alleen van zijn solistendom te kunnen leven. Nu. na 8 jaar (in 1958-red.), weten wij. dat de keuze goed was. Daar komt dan nog bij dat de verhouding tot en de medewerking van dirigent Wil lem van Otterloo geboekstaafd kan worden als „Het kon niet beter", wat evenzeer geldt voor bestuur en direc teur. Vanal het moment dat wij samen bij het Residentie Orkest kwamen, kregen wij regelmatig van goedwillenden te horen: „Dat gaat misschien twee maanden goed, maar dan moeten jullie tóch on herroepelijk slaande ruzie krijgen..." en: „Een langdurig samengaan tussen twee violisten van jullie formaat, dat zó volkomen afhankelijk is van we derzijds begrip en wil tot samenwer king. dat bestaat niet! Dat is tegen natuurlijk!" Al acht jaar lang horen we soortge lijke opmerkingen. Al acht jaar lang verbeiden deze goedwillenden het ogenblik waarop zij kunnen zeggen: „Zie je wel!" 'I Hóéft niet ZODRA Herman en ik deze gecombi neerde concertmeestersfunctie aanvaardden, hebben we het volgende afgesproken: „We zijn niet getrouwd met elkaar. Het zou kunnen gebeuren, dat de één of de ander van ons een pracht-aan- bieding elders krijgt. In dat geval mag hij zich in genen dele gedwongen voelen, een dergelijk aanbod, uit mo rele overwegingen, niet te kunnen aanvaarden." Zulke aanbiedingen zijn gekomen. Uit Zwitserland. Duitsland, Enge land en Nederland. Geen van ons beiden heeft ze geac cepteerd. Vreemd, hè? Van onze correspondent PARIJS. De technici van de Franse radio en televisie zullen vandaag in staking gaan en hun wenk niet vóór dinsdag hervatten. De radio- en tele visie-uitzendingen zullen beperkt blij ven tot gramimofoonmuziek en drie nieuwsbulletins per dag. De televisie schermen zullen wit blijven. Slechts de radio-omroepdienst voor de automobi listen (die de knooppunten aangeeft •waar opstoppingen zijn en die de auto mobilisten de weg wijst om deze knoop punten te vermijden) zal werken, maar pas met ingang van maandagmiddag vier uur. MERKWAARDIG De technici willen meer salaris. Het merkwaardige is dat zij volgens een overeenkomst van februari 1959 inder daad meer salaris hebben, maar dat zij dit niet ontvangen. Een technicus die belast was met de uitzending van een redevoering van generaal de Gaulle in 1958, verdiende toen 300 gulden per maand. Volgens de overeenkomst tussen de regering en de technici die in fe bruari 1959 werd gesloten, heeft hij thans recht op 645 gulden, maar in maart van dit jaar kreeg hij nog altijd slechts 310 gulden uitbetaald. Nieuwe technici werden wel in dienst genomen volgens de nieuwe salaris schaal. De technici zijn in opstand gekomen tegen de uitermate langzaam werkende ambtelijke molen en willen deze door hun staking tot spoed aanzetten. Zij hebben gedreigd dat, indien hun niet binnen zeer korte tijd volledige vol doening wordt gegeven, zij deze sta kingsactie zullen laten volgen door verrassingsstakingen. Lupino Lane cn Truzzi Loulou Valdès en zijn marionetten Johan Walhain leverde gisteravond een knappe en zeer pakkende prestatie met zijn vertolking van een fragment uit ,,De wandelende Jood" van August Vermeylen. Stichtelijke uitzendingen zijn een probleem op zichzelf en maar al te vaak krijgt de kijker de indruk dat stichtelijk en droog-schoolmeester- achtig hetzelfde zijn- Deze voordracht was een voortreffe lijke uitzondering. Vermeylens boek is meer dan een halve eeuw oud, maar het bleek verrassend modern. Modern ook in zijn originele visie op Christus en Ahasverus en in de gespierde taal. Walhain moest even op gang komen en het leek alsof zijn creatie te weinig doorwerkt was waardoor hij zich door moeilijke passages met zekere noncha lance moest heenslaan. Maar daarna kwam hij er beter en beter in, en het werd een hartstochtelijke, mannelijke vertolking met meermalen zeer knap gebarenspel. Johan Walhain verdient meer kansen in dit genre voor de tele visie. W. HOFFMAN RADIO RADIO DE cadeauregen waarmee de TV- Toto altijd begint heeft zo lang zamerhand een kolossale groep kijkers in zijn greep gekregen want op het moment dat u dit leest is het aantal „gokkers" gestegen tot een half miljoen kijkers: dat is pre cies het dubbele van het begin. Sindsdien is er trouwens nog meer gebeurd: alle feilen die ieder nieuw probeersel aankleven zijn vrijwel uit de weg geruimd. Er zit nu vaart in de show, Eerdmans heeft zijn „slachtoffers" beter in de hand en voelt zich ook in deze nieuwe kwa liteit op zijn plaats. Er worden niet meer van die over bekende landgenoten aan de tand ge voeld maar mensen die alleen al door hun persoonlijkheid weten te boeien. Vanavond bijvoorbeeld drie zeer uit eenlopende figuren: de Belgische tv- omroepster Paula Semer, Wilna Dries- sen, de jonge charmante operazange res en een man met een enerverend verleden de judospecialist Maurice van Nieuwenhuizen. Komisch Pij de keuze van de artiesten is men kieskeuriger geworden want een niet te onderschatten aantal kijkers begint de jongleurs, fantaisisten en hoe ze verder mogen heten, beu te worden. Het is dus maar te hopen dat het als „komische act" aangekondigde optreden van Lauri Lupino Lane en George Truzzi zich onderscheidt van datgene wat we al lang en breed kennen. Vier vliegers Dat zal beslist wel het geval zijn met de Southlanders, de zangers uit Jamaica, die vanmiddag op Schiphol voet aan wal zetten voor hun tv-de- buut in ons land. Jarenlang staan ze al aan de top van het amusement in Londen en wat het publiek altijd een beetje extra voor hen ingenomen doet zijn is het feit dat ze alle vier Alan, Harry, Frank en Vernon bij de RAF wa ren. Over de Selvera's is iedereen het wel eens en waar we ook bijzonder nieuwsgierig naar zijn is het optre den van die merkwaardige marionet tenspeler, Loulou Valdès, met zijn bijna levensgrote poppen. HET TELEVISIESPEL „Kent u de melkweg" dat donderdagavond het scherm vulde, was sloom, vervelend, dus ongeschikt, hoewel het als toneelstuk in 1959 bij Ensemble een redelijk succes had. Hieruit blijkt wel dat televisie een geheel eigen willetje heeft hoewel zij nog minderjarig is. Daarnaast heeft de kijker ook een standpunt en hoewel deze als collectiviteit enige miljoenen zielen telt, zit men gezinnetje voor gezin netje van elkaar door muren gescheiden. Hierdoor vervalt de steun die een omringende menigte als in een schouw burg biedt. Bovendien heeft de schouw burgbezoeker de gang naar de schouw burg gemaakt en is daardoor in een bereidwillige stemming geraakt ten aanzien van wat gaat komen. De tv- kijker heeft dat allemaal overgeslagen en draait aan een knop. Het spel dat hij gaat zien, mist niet alleen een dimensie, de diepte, maar ook het proces geven-en-nemen dat tussen een acteur en zijn publiek be staat. Achter het oog van de schouw burgbezoeker zitten hersens die che misch actief zijn en het gevoel (hart) al dan niet aanspreken. Achter het oog van de camera zitten lampen en draden. De verbinding tussen de ac teur en zijn kijker is elektrisch. Om de tv-kijker te treffen is het noodzakelijk hem als individu in het gebeuren te betrekken en hij is lastiger te pakken dan een menigte. Een stuk zoals „Kent u de melkweg" gaat de mist in, omdat het nergens in verband staat met het leven dat een tv-kijker zou hebben kunnen leven. Wie is die tv-kijker dan? In ieder geval een mens. Van de totaliteit kijkers is althans wetenschappelijk nog weinig bekend, hoewel een autorit dwars door een gro te stad toont waar de antennebossen liggen. Maar het gaat niet in de eerste plaats om de kwaliteit van de kijker en zijn voorkeur en afkeuring. Het gaat om de erkenning dat hij van nature ge ïnteresseerd is in mensen. Mits deze leven zoals in de uitzending „Bijna twintig" van Jan Gerhard Toonder. Een kleine groep zal zeggen: Al een keer geweest. Maar zij bleef kijken. Een grote groep kon zich op de een of andere manier met het gebeuren ver eenzelvigen. Daar gaat het om. In deze periode waarin het medium tv nog onbestemd is, blijft de keuze voor Bussum beperkt tot twee moge lijkheden. De eerste is afgestemd op het bevattingsvermogen van de gemid delde kijker (en daar wordt niet een soort televoer mee bedoeld), de twee de mogelijkheid op een meereiser.d groepje. Want de televisie zouten dode zijn opgeschreven als de meerderheid van de kijkers niet eens een keer de knop omdraaide. Aan tussenwegen is de tv pas toe als haar unieke wil wat beter bekend is. Dan bestaat de kans dat beide groepen met voldoening blijven kijken. „Kent u de melkweg" liet beide soor ten koud. HILVERSUM I. 402 M. IKOR: 00.00-1.00 Evang Luth Paaswake. 7.00 Paasliederen. 7.30 Paasgroet van Jood se Christenen. VARA: 8.00 Paasklokken. 8.01 Gram. 8.30 Nws en postdiuivenber. 8.45 Gevar progr. 9.45 Gram. 10.15 Geestelijk leven, lezing. 10.30 Gevar progr. AVRO: 12.00 Gram. 12.35 Byzantijns koor. 13.00 Nws. 13.07 Meded of gram. 13.15 V d weg gebruikers. 14.00 Boekbespr. 14.20 Strijk- kwart. 15.05 Filmpraatje. 15.20 Muziekre- vue. 16.30 Dansmuz. VARA: 17.00 Metropol* ork, kinderkoor en sol. 17.55 V d jeugd. 18.15 Nws. VPRO: 18.30 Korte Paasdienst. IKOR: 19.00 V d kind. 19.30 De open deur, lezing. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.30 Het meisje dat iedereen kende, hoorsp. 21.05 Muzikale biografie. 22.00 Gram. 22.30 Nws. 22.45 Act. 23.00 Zang en piano. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New York calling. 23.25 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 M. KRO: 8.00 Nws. 8.15 Inl Hoogmis. 8.20 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws en waterst. 9.45 Koperensemble. IKOR: Paas liederen. 10.15 Waar blijft het Wilde Ganzen-geld? 10.30 Herv kerkdnst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers, praatje. NCRV: 12.00 Sppr en orgel. KRO: 12.15 Buitenl comm. 12.25 Gram, onderbroken door de Rede van Z.H. de Paus en de zegen ürbi et Orbi. 13.00 Nws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30 Gram. 13.50 Boekbespr. 14.00 V d jeugd. 14.30 Ork, koor en sol. 15.50 Weer branden onze kaarsen, overweging. 16.10 Pianorecital. 16.20 Gram. 16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gerei Kerkdnst. 18.15 Gesprek met de jeugd. NCRV: 18.30 Nws uit de kerken. 18.35 Samenzang. 19.30 Weg en werk der Kerkhervormers, lezing. KRO: 19.45 Nws. 20.00 De kerk zijt gij, lezing. 20.05 Lichte muz. 20.35 Lichte muz. 21.05 Gram. 21.20 Concertgeb ork en sol. 21.35 Het lied op de lippen, hoorsp. 22.25 Boekbespr. 22.40 Avondgebed. 22.55 Milit ork. 23.30 Gram. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE NEDERLAND NTS: 10.00-10.45 Geref kerkdnst. 11,00- 12.45 Eurovisie: Plechtige Heilige Mis in de Basiliek van St Franciscus in Assisië. 12.30 Zegen. Urbi et Orbi door de Paus. te Rome). KRO: 20.00 School voor volwas senen, TV-spel. (VI). 20.45 De zeven luch ters, filmrep. 21.42 Amsterdams Kunst- maandork en sol. 22.30 Epiloog. DUITSLAND 11.00-12.45 Paasmis. Daarna: Zegen Urbi et Orbi door Z H de Paus. (Eurovisie). 13.00 Regionaal weekjourn. 14.30 V d kind. 15.20 Gevar progr. 16.20 Speelfilm. 17.50- 19.00 Popul muz (Regionaal progr: NDR: 19.00-19.25 Die Nordschau. WDR: 19.00-19.25 Hier und Heute, journ). 19.30 Weekjourn. 20.00 Nws. 20.05 Spel. 22.00 Nieuws. FRANS BELGIË 11.00-12.45 Paasmis. Daarna: Zegen Urbi et Orbi door Z H de Paus. (Eurovisie). 15.00 Pom' d'Api. 16.15 Sportuitsl. 16.20 Film. 17.20 Sportuitsl. 17.30-18.00 Beelden v d maand. 19.30 Filmprogr. 20.00 Journ. 20.30 Film. 20.45 La petite Renarde intelligente. 22.00 Film. 22.30 Journaal. VLAAMS BELGIË 11.00-12.45 Paasmis. Daarna: Zegen Urbi et Orbi door Z H de Paus. (Eurovisie). 14.30 Folkloristisch progr. 15.00 Weekoverz. 15.30 Korfbaltournooi. 17.00-17.25 V d kleuters. 18.30 V d jeugd. 20.00 Nws en sportuitsl. 20.30 Muzik film. 21.30 Middelnederlandse Marialegende. 22.10 Sportact. 22.30 Korte films. 23.15 Nieuws. HILVERSUM I. 402 M. AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v.d.vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 V.d.kieuters. 11.00 Hammondorgelspel. 11.15 V.d.zieken. 12.00 Zang en piano. 12.20 Hegeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws, 13.30 Promenade-ork. 14.00 Gram. 14.40 Accordeon-sext. 15.00 Met naald en schaar, praatje. 15.30 Gram. 15.40 Gemengd koor. 16.00 Van mens tot mens, lezing. 16.15 Gram. 16.30 V.d.jeugd, 17.20 De dierenwereld en wij, praatje. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nws. 18.15 Eur. Jeugdvoetbaltoernooi in Portugal. 18.30 Lichte muz. 19.00 V.d.kieuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr.; 21.40 Gram; 22.00 Kamer- muz. 22.30 Nws. en beursber. v. New York. 22.45 Act. 23.00 Mijlpalen in de 20e eeutvse toonkunst, muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.30 V.d. jeugd 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V.d.vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 V. d. jeugd 10.00 V d kleu ters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 V.d. vrouw 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, praatje. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Nieuwe gram. 13.35 Lichte muz. 14.05 V.d. kind. 14.35 V.d.plattelandsvrouwen, 14.45 Vokaal ens. 15.00 Pianorecital. 15.25 Metropole-ork., koor en soliste. 16.00 V.d.zieken. 16.30 Zie- kenlof. 17.00 V.d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Hegeringsuitz.; Nieuw-Guinea kroniek, d. mr. dr. H. J. Roethof; 18.00 Koperork: en solist; 18.30 V. d. jeugd; 19.00 Nws 19.10 Gram. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram 20.30 Avond-college. 21.00 Orgelconc. 21.35 Koorzang. 22.00 Utrechts Stedel.ork. 22.35 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Gehuwd en on gehuwd. lezing. 22.55 Cabaretprogr. 23.25 Gram. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE NEDERLAND NTS: 19.30 Intern, agrarisch nws. 20.00 Journ. 20.30 Korte film. 20.45-22.10 Speelfilm, film. DUITSLAND 17.00 V.d. jeugd. 17.15 V.d. jeugd 17.40—18.05 Jeugdkron. (Regionaal progr.: NDR: 18.25 Progr.-overz. 18.30 Die Nordschau. 19.25 Meesterschool voor autorijders. WDR: 18.45 Hier und Heute. journ. 19.25 Muzik.amus.) 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Balans in bewegende beelden. 20.35 Film. 21.25 Ama teur boksen. Daarna: Laatste nws. FRANS BELGIË 19.30 La Pensée et les Hommes. 20.00 Journ. 20.30 Detectivespel. 22.00 Quiz. 22.45 Journ. VLAAMS BELGIË 19.00 Gastprogr. 19.30 Intern, jeugdkron. 20.00 Nws. en weeroverz. 20.30 TV-film. 20.55 Eénakter. 21.40 Documentair». 22.15 Literair progr. 22.40 Nws. RADIO HILVERSUM I. 402 M. VARA: 8.00 Nws en postduivenfoer, 8.18 Lichte muz; 9.50 Paas-reportages. VPRO: 10.00 Gram; 10.30 Remonstr kerkd; 11.45 Gram. VARA: 12.00 Politiekapel; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Hammondtria en vocaal ens; 13.00 Nws en gram; 13.15 Kamerork en solist; 14.15 Wat betekent So cialisme in de wereld van vandaag?, toespr; 14.30 Lichte muz; 15.00 Gevar. progr; 17.1» V d kind; 17.35 Jazzmuz; 18.00 Nws en sportuitsl; 18.15 Gram; 19.00 Nws; 19.1» Lichte muz; 19.40 Strijkork; 20.10 De mooi ste kwaal van de wereld, hoorsp; 21.00 Dansmuz: 21.25 Cabaret; 21.55 Act progr; 22.30 Nws; 22.40 Concertgebouwork en so liste; 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 M. NCRV: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.45 Mor genwijding. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram; 9.55 Inleiding Hoogmis; 10.00 Hoogmis; 11.30 Gram; 11.50 Zang met harpbegelei- ding. NCRV: 12.15 Gram; 12.25 Promena de-ork: 13.00 Nws; 13.05 Milit ork; 13.45 Paasmuziek; 14.15 Radio-filharm ork en so list; <14.5015.05: Declamatie); 16.30 Gram; 17.00 V d kleuters 17.15 V d jeugd; 17.30 Gram; 17.45 Hegeringsuitz: Het andere Nieuw-Guinea, d ds I S Kijne; 18.00 Or gelspel; 18.30 Sportact; 18.50 Openbaar kunstbezit, lezing; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Op de man af. praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant; 19.50 Gram; 20.00 Sol, ko ren en Noordhollands Filharm ork. (I d pauze ca 21.20: Pari overz): 22.30 Nws; 22.40 Avondoverdenking; 22.55 Boekbespr; 23.05 Gram; 23.40 Het Evangelie in Espe ranto; 23.55—24.00 Nteuws. TELEVISIE NEDERLAND NTS: Eurovisie: 14.20—15.00 Grand Prix van Pau; 15.00—17.00 Fidelio, opera; 17.00 —17.30 Rep circuit Automobile in Pau; 20.00 Journ en weeroverz. VPRO; 20.20 Ziek zijnbeter worden, medische uitz; 20.5» De Oude Draaidoos: oude films: 21.15 Ca baretprogr; 21.55 Gesprek aan de schrijf tafel. DUITSLAND 11.30 Muz voor Pasen; 12.00 Intern borrel uurtje. Daarna: Progr overz; 13.00 Paas- progr; 14.30 V d kind; 15.00 Sterne auf dem Eis; 16.00 Duitse badmintonkampioensch; 16.30 Schermwedstr junioren; 17.3019.00 Speelfilm. (Regionaal progr: NDR: 19.00 19.25 Die Nordschau. WDR: 19.00—19.3» Hier und Heute, journ); 20.00 Nws; 20.05 Das Land des Lachelns, operette; 22.25 Nvre. FRANS BELGIË In de middag: 1. Act. 2. Comedte. 8. Ork conc; 19.30 Sport; 20.00 Journ; 20.30 Spel; 21.10 Gevar progr; 21.40 Le Musée sous la Mer; 22.10 Journaal. VLAAMS BELGIË 15.30 Korfbaltournooi: 17.00 Documentair progr; 19.00 Hengelrubriek; 19.15 Cult act; 19.30 Nws; 20.05 Das Land des Lachelns, operette (overn v d W-Duitse TV); 22.25 Literair programma; 22.55 Nieuws. Wim Kan zal eens haarfijn vertellen hoe hij over Groningen denkt. Hij doet dat in het programma „Dit is Gronin gen". dat de Vara op woensdagavond 12 april zal uitzenden. Als de onderhandelingen voor beide partijen naar zin verlopen gaat Tom Manders volgend seizoen weer een aantal t.v.-shows voor de VARA pro duceren. Besprekingen over vorm, in houd, aantal en duur zijn op het ogen blik aan de gang en uit de voortreffe lijke prestaties waar Manders destijds onder supervisie van Stappersihoef toe kwam mag men afleiden dat Dorus de ze winter op het scherm terugkeert. Het ligt in de bedoeling dat zijn show weer de hoofdschotel wordt van het za> terdagavond televisieprogramma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 13