Half miljoen kijkt
naar TY-Toto
Er zijn veel krabbers, er
is maar één Krebbers
Voortreffelijk
Kent u de melkweg
ongeschikt voor tv
DORUS TERUG
Wim Kan over
Groningen 1
L door THEO OLOF
HET IS
TIJD
VOOR
Franse radio- en
t.v.-technici
kritisch
bekeken j
Dinsdag
PROGRAMMA'S
IN HET KORT
Zondag
Maandag
Zaterdag 1 april 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 13
Ter gelegenheid van het op
treden op de televisie van Theo
Olof en Herman Krebbers op
Eerste Paasdag publiceren wij
met toestemming van de uit
gever fragmenten van het
hoofdstuk Herman en ik uit het
boekje Daar sta je dan van
Theo Olof (Ooievaar no. 91, uit
gegeven door Bert Bakker
Daamen N.V. Den Haag).
Olof geeft in dit kostelijke
boekje behalve zijn humoris
tische visie op musici en pu
bliek een puntige schets van
zijn samenwerking met Her
man Krebbers. Op één punt is
deze schets achterhaald: Her
man Krebbers zal waarschijn
lijk in september 1962 naar het
Concertgebouworkest in Am
sterdam gaan. Nederlands gran
dioze concertmeestersduo gaat
dan uiteen.
HERMAN EN IK
E kennen elkaar
vanaf ons negende
jaar. We schelen
elf maanden en
zijn zo totaal verschillend ge
aard dat we wel broers konden
zijn.
Reeds in onze jeugd hadden
we echter ook veel gemeen
schappelijke, gelijkgerichte be
langstellingen en voorkeuren:
voor ijsjes, kamperen en clan
destiene bezoeken aan de Cineac.
Onze liefde voor vioolspelen
was even groot als onze afkeer
van het moeten studeren.
Een tijdlang was Herman ingekwar-
tierd bij de directeur van het Muziek-
Lyceum. Hij werd streng behandeld.
Mocht de straat niet op, voor hij al
zijn vakken had geleerd. Gelukkig
was de directeur een verwoed domi
nospeler.
Als Herman mijn fluitje op straat
hoorde, wachtte hij, tot onze direc
teur de dominostenen ging mengen
voor een nieuw spelletje, gooide de
huissleutel uit het raam en ik kon
ongemerkt naar boven sluipen. Zoveel
lawaai maakten die stenen.
Als leerlingen van het Muziek-Ly-
ceum maakten we met vioolspelen
weer goed, wat we met alle moge
lijke bijvakken verknoeiden. Jaren
lang trachtte Henk Badings ons de
beginselen van Harmonie, Analyse
en Contrapunt bij te brengen.
Dat dit min of meer vergeefse
moeite is geweest, heeft hem er ge
lukkig niet van kunnen weerhouden,
ten einde raad dan maar een dubbel
concert voor ons te schrijven!
De hort op
HERMAN en ik traden regelmatig sa
men op met het dubbelconcert van
Bach, één van de eerste werken die
wij bij Oskar van Bach studeerden.
Maar een werkelijk constante samen
werking werd het pas sinds onze ge
lijktijdige benoeming tot concert
meester van het Residentie Orkest.
Sinds die tijd worden wij ook steeds
meer samen gevraagd; voor orkest
en kamermuziekconcerten.
Het is gezellig, samen de hort op
te gaan. Meestal vergezeld door on
ze onschatbare pianist, Marinus Flip-
se. Als we naar Winterswijk, Hoens-
broek of Groningen rijden, wordt tij
dens zo'n rit het Nederlandse muziek
leven kritisch bekeken.
Zeer kritisch.
Ja, ik mag wel zeggen buitenge
woon kritisch.
Goed beschouwd blijft er geen
spaander van heel!
Alleen van ons beiden, natuurlijk!
Als zij deze ritten in Hermans Ford
of mijn Renault mee konden maken,
wat zouden minister Cals en Mr. Rei-
nink hun voordeel kunnen doen met
onze onschatbare adviezen op muziek-
politiek terrein; hoe zou Peter Dia
mand, gestimuleerd door onze revolu
tionaire denkbeelden met dankbaar
heid in het hart zijn Holland festi
val reorganiseren; hoe zou wethouder
Van Zwijndrecht fabelachtige subsi
dies ten bate van het Residentie Or
kest van een enthousiaste Haagse Ge
meenteraad los weten te krijgen; in
welke nieuwe, schitterende belichting
zou Mr. Adama Zijlstra zijn zomer
seizoen in 't Kurhaus gaan zien; hoe
zouden alle conservatorium-directeu
ren onmiddellijk bij ons te rade gaan
om het gehele leerplan totaal te ver
nieuwen.
Hoe zouden horden critici in snik
ken uitbarsten en, voor zover de
ruimte het toeliet, op hun knieën om
vergiffenis smeken! Ja, onze auto's
hebben op dergelijke tochten veel
weg van een Olympus op vier wie
len, om de beurt bestuurd door Zeus
Krebbers en Zeus Olof!
Hei'man: Ergens is er iets mis
in ons muziekleven. Wij spelen te
goed en verdienen te weinig!"
Wij hebben het grootste plezier.
Marinus zit achterin breeduit te
grijnzen en gooit er af en toe „Vódde!"
tussendoor, zijn meest geliefde op
merking, die alles kan betekenen.
Apart
IN AL DIE jaren hebben Herman
en ik maar één keer samen op
één kamer geslapen. We kwamen met
de trein uit het zuiden des lands,
waar we weer „een brok cultuur had
den weggegeven" (Herman), en kon
den niet verder dan Eindhoven komen.
Omdat het „economisch meer verant
woord was" (Herman), namen we
daar een kamer met 2 bedden.
Wij waren moe en vielen onmiddel
lijk in slaap. Nog geen twee minuten
later was ik alweer hardhandig wak
ker geschud. Door een verontwaar
digde Herman.
„Zeg, schei alsjeblieft uit met je
rotte gesnurk, ik doe geen oog dicht!"
Ik was wakker en kon natuurlijk
niet meer inslapen.
Na een paar minuten zat Herman
opeens rechtop in z'n bed. „Zeg, kan
je niet uitkijken! Stommeling! Ben je
nou helemaal! Dat is levensgevaar
lijk wat je daar doet!"
Hij was weer aan 't auto-rijden
Sindsdien nemen we altijd aparte
kamers.
In 1950 werden Herman en ik con
certmeester van het Residentie Or-
Marimba!"
Van een onzer redacteuren
Muziek: Edgar Varèse.
Geluid: voetstappen.
Vrouw (echo): „Ik ga terug, ik ben
bang."
Man (echo): „Bang? Je gelooft
toch niet in spoken?"
Vrouw: „Laten we teruggaan
Man: „Neen, elke avond om deze
t ij d wordt hier een stem gehoord
en wij moeten
Spook (heel ver): „Het is tijd
Vrouw: „Wat is dit? Wat gebeurt
er?"
Man: „Ja, het is dus waar!"
Spook (veraf): „Het is tijd!"
Vrouw: „O lieve hemel, hij zegt
wat!"
Man: „Het is tijd, zegt-ie."
Vrouw: Kom mee, vlug!"
Man: „Stil nou! (luid) Waarvoor
is het tijd!"
Spook (luid): „Voor Marimba!"
Zo lulden de eerste regels van een
draaiboek voor Marimba, een van de
markantste radioprogramma's uit onze
vaderlandse ether. Maandagavond.
Tweede Paasdag, gaat de vijftigste uit
zending van Marimba de lucht in. De
Marimba: v.I.n.r. Jeanne Verstraete, Bert Steinkamp, Philip Bloe
mendal, Ed Bosch en Gabri de Wagt.
regisseur van deze veertiendaagse ru
briek is Gabri de Wagt, een lange, wit
harige, beweeglijke man, die zijn woor
den al tastend formuleert en ze dan
weer gedeeltelijk terugneemt, omdat
hij het toch nog even anders wil zeg
gen.
Weet ik niet
„Wanneer Marimba begonnen is? In
1957, ik meen in oktober, ik weet het
niet precies, even kijken hij duikt
in een map neen, ik heb dat hier
niet.
Het radiowerk is iets heel fijns als
je kans ziet om, wat je wilt vertellen,
te doen met specifieke radiomidde
len. Ik wil het medium tot-en-met uit
buiten in mijn programma's. Om een
voorbeeld te noemenach neen. je
moet eigenlijk horen wat ik bedoel.
Voor mij is in Marimba de confron
tatie bet belangrijkste, de korte, direc
te confrontatie met een feit, een pro
bleem, waarbij ik streef om in heel
kort bestek een contrastwerking te be
reiken tussen geluid, muziek en stem
men. De eerste paar woorden al moe
ten de sfeer van ieder onderdeeltje
brengen, zodat de luisteraars weten in
welke toon het gehouden is: wrang,
spottend, luchtig, kolderiek.
Niet uitgekauwd
Ik ben sterk emotioneel en dat komt
ergens ook in Marimba tot uiting. Het
is teruggehouden gekleurd, zou ik zeg
gen. Marimba heeft zijn eigen publiek,
meen ik te weten. Ik laat veel aan hen
over, ik stel ze zekere eisen. Meestal
werp ik ze een feit, een probleem toe,
waaruit ze zelf hun conclusie moeten
trekken. Mijn luisteraars zijn mensen,
die bereid zijn om mee te denken. Ma
rimba is geen uitgekauwd programma.
Hoe het begonnen is? Weet ik niet
precies. Hoe het tot stand komt? Ik
volg kranten en periodieken en pik er
frappante dingen uit. Daar duik ik dan
in. Een deel van de teksten schrijf ik
zelf, daarnaast heb ik als vaste mede
werkers Tom Pauka en Eduard Mes-
ser, verder betrek ik ook teksten van
losse medewerkers. De muzikale bij
dragen levert onze technicus Ed Bosch.
Wel sober
In dit verband wil ik graag nadruk
kelijk vaststellen, dat wij Jeanne Ver
straete, Flip Bloemendal, Bert Stein
kamp. Ed Bosch en ikzelf een team
vormen. Ik kan niet genoeg onderstre
pen dat vooral de drie mensen die de
teksten van Marimba uitspreken een
groot aandeel in dit programma heb
ben. Zij zijn een beetje mijn geweten,
zij zijn ook mijn eerste, kritische luis
teraars als we met de repetitie voor
Marimba beginnen. Zij leveren zelf ook
ideeën, bijvoorbeeld voor de manier
waarop een onderdeel een bepaalde
slinger kan krijgen. Samen komen wij
vaak tot iets geks. Soms komt dat vlak
voor de uitzending tot stand. Vergeet
niet dat Marimba een actualiteiten
rubriek is."
Als we afscheid nemen, zegt Gabri
de Wagt: „Hou je het wel sober?"
kest. Niet dan na buitengewoon am
pel en erns'jg overleg van ons bei
den. Een zwaarwegende beslissing
drukte op ons.
Nu had de toenmalige voorzitter
van de orkestcommissie van het Re
sidentie Orkest, Louis Sons, aan zijn
directie het lumineuze idee voorge
legd, ons samen te laten vragen voor
de eerste plaats. Dat zou dan inhou
den. dat wij allebei genoeg vrije tijd
overhielden om onze solistische car
rière voort te zetten. De opzet was,
dat wij één derde van het totaal der
concerten samen zouden spelen en de
rest onderling delen, zodat wij één
derde van het totaal vrij waren. Een
aanlokkelijke en bovendien eervolle
aanbieding. Maar wij twijfelden.
Nadelen
TEGENOVER het voordeel van een
noodzakelijk geworden vaste basis
die wij behoefden, nu wij beiden fa
milievaders waren geworden, vrees
den wij een nog zwaarder wegend na
deel: als je eenmaal concertmeester
van een orkest was geworden, zou nie
mand meer belangstelling voor je so
listische bekwaamheden tonen, dachten
wij.
Toch aanvaardden we de functie.
Want wij waren reeds toen nuchter
genoeg om te weten, dat een Neder
lands instrumentaal solist maar een
zielig klein kansje heeft, alleen van
zijn solistendom te kunnen leven.
Nu. na 8 jaar (in 1958-red.), weten
wij. dat de keuze goed was. Daar
komt dan nog bij dat de verhouding tot
en de medewerking van dirigent Wil
lem van Otterloo geboekstaafd kan
worden als „Het kon niet beter", wat
evenzeer geldt voor bestuur en direc
teur.
Vanal het moment dat wij samen bij
het Residentie Orkest kwamen, kregen
wij regelmatig van goedwillenden te
horen:
„Dat gaat misschien twee maanden
goed, maar dan moeten jullie tóch on
herroepelijk slaande ruzie krijgen..."
en:
„Een langdurig samengaan tussen
twee violisten van jullie formaat, dat
zó volkomen afhankelijk is van we
derzijds begrip en wil tot samenwer
king. dat bestaat niet! Dat is tegen
natuurlijk!"
Al acht jaar lang horen we soortge
lijke opmerkingen. Al acht jaar lang
verbeiden deze goedwillenden het
ogenblik waarop zij kunnen zeggen:
„Zie je wel!"
'I Hóéft niet
ZODRA Herman en ik deze gecombi
neerde concertmeestersfunctie
aanvaardden, hebben we het volgende
afgesproken:
„We zijn niet getrouwd met elkaar.
Het zou kunnen gebeuren, dat de één
of de ander van ons een pracht-aan-
bieding elders krijgt. In dat geval
mag hij zich in genen dele gedwongen
voelen, een dergelijk aanbod, uit mo
rele overwegingen, niet te kunnen
aanvaarden."
Zulke aanbiedingen zijn gekomen.
Uit Zwitserland. Duitsland, Enge
land en Nederland.
Geen van ons beiden heeft ze geac
cepteerd.
Vreemd, hè?
Van onze correspondent
PARIJS. De technici van de Franse
radio en televisie zullen vandaag in
staking gaan en hun wenk niet vóór
dinsdag hervatten. De radio- en tele
visie-uitzendingen zullen beperkt blij
ven tot gramimofoonmuziek en drie
nieuwsbulletins per dag. De televisie
schermen zullen wit blijven. Slechts de
radio-omroepdienst voor de automobi
listen (die de knooppunten aangeeft
•waar opstoppingen zijn en die de auto
mobilisten de weg wijst om deze knoop
punten te vermijden) zal werken, maar
pas met ingang van maandagmiddag
vier uur.
MERKWAARDIG
De technici willen meer salaris. Het
merkwaardige is dat zij volgens een
overeenkomst van februari 1959 inder
daad meer salaris hebben, maar dat zij
dit niet ontvangen. Een technicus die
belast was met de uitzending van een
redevoering van generaal de Gaulle in
1958, verdiende toen 300 gulden per
maand. Volgens de overeenkomst tussen
de regering en de technici die in fe
bruari 1959 werd gesloten, heeft hij
thans recht op 645 gulden, maar in
maart van dit jaar kreeg hij nog altijd
slechts 310 gulden uitbetaald.
Nieuwe technici werden wel in dienst
genomen volgens de nieuwe salaris
schaal.
De technici zijn in opstand gekomen
tegen de uitermate langzaam werkende
ambtelijke molen en willen deze door
hun staking tot spoed aanzetten. Zij
hebben gedreigd dat, indien hun niet
binnen zeer korte tijd volledige vol
doening wordt gegeven, zij deze sta
kingsactie zullen laten volgen door
verrassingsstakingen.
Lupino Lane cn Truzzi
Loulou Valdès en zijn
marionetten
Johan Walhain leverde gisteravond
een knappe en zeer pakkende prestatie
met zijn vertolking van een fragment
uit ,,De wandelende Jood" van August
Vermeylen. Stichtelijke uitzendingen
zijn een probleem op zichzelf en maar
al te vaak krijgt de kijker de indruk
dat stichtelijk en droog-schoolmeester-
achtig hetzelfde zijn-
Deze voordracht was een voortreffe
lijke uitzondering. Vermeylens boek is
meer dan een halve eeuw oud, maar
het bleek verrassend modern. Modern
ook in zijn originele visie op Christus
en Ahasverus en in de gespierde taal.
Walhain moest even op gang komen
en het leek alsof zijn creatie te weinig
doorwerkt was waardoor hij zich door
moeilijke passages met zekere noncha
lance moest heenslaan. Maar daarna
kwam hij er beter en beter in, en het
werd een hartstochtelijke, mannelijke
vertolking met meermalen zeer knap
gebarenspel. Johan Walhain verdient
meer kansen in dit genre voor de tele
visie.
W. HOFFMAN
RADIO
RADIO
DE cadeauregen waarmee de TV-
Toto altijd begint heeft zo lang
zamerhand een kolossale groep
kijkers in zijn greep gekregen
want op het moment dat u dit leest
is het aantal „gokkers" gestegen tot
een half miljoen kijkers: dat is pre
cies het dubbele van het begin.
Sindsdien is er trouwens nog meer
gebeurd: alle feilen die ieder nieuw
probeersel aankleven zijn vrijwel
uit de weg geruimd. Er zit nu vaart
in de show, Eerdmans heeft zijn
„slachtoffers" beter in de hand en
voelt zich ook in deze nieuwe kwa
liteit op zijn plaats.
Er worden niet meer van die over
bekende landgenoten aan de tand ge
voeld maar mensen die alleen al door
hun persoonlijkheid weten te boeien.
Vanavond bijvoorbeeld drie zeer uit
eenlopende figuren: de Belgische tv-
omroepster Paula Semer, Wilna Dries-
sen, de jonge charmante operazange
res en een man met een enerverend
verleden de judospecialist Maurice
van Nieuwenhuizen.
Komisch
Pij de keuze van de artiesten is men
kieskeuriger geworden want een niet
te onderschatten aantal kijkers begint
de jongleurs, fantaisisten en hoe ze
verder mogen heten, beu te worden.
Het is dus maar te hopen dat het als
„komische act" aangekondigde optreden
van Lauri Lupino Lane en George
Truzzi zich onderscheidt van datgene
wat we al lang en breed kennen.
Vier vliegers
Dat zal beslist wel het geval zijn
met de Southlanders, de zangers uit
Jamaica, die vanmiddag op Schiphol
voet aan wal zetten voor hun tv-de-
buut in ons land.
Jarenlang staan ze al aan de top
van het amusement in Londen en wat
het publiek altijd een beetje extra
voor hen ingenomen doet zijn is het
feit dat ze alle vier Alan, Harry,
Frank en Vernon bij de RAF wa
ren.
Over de Selvera's is iedereen het
wel eens en waar we ook bijzonder
nieuwsgierig naar zijn is het optre
den van die merkwaardige marionet
tenspeler, Loulou Valdès, met zijn bijna
levensgrote poppen.
HET TELEVISIESPEL „Kent u de melkweg" dat donderdagavond het
scherm vulde, was sloom, vervelend, dus ongeschikt, hoewel het als
toneelstuk in 1959 bij Ensemble een redelijk succes had. Hieruit
blijkt wel dat televisie een geheel eigen willetje heeft hoewel zij nog
minderjarig is. Daarnaast heeft de kijker ook een standpunt en hoewel deze
als collectiviteit enige miljoenen zielen telt, zit men gezinnetje voor gezin
netje van elkaar door muren gescheiden.
Hierdoor vervalt de steun die een
omringende menigte als in een schouw
burg biedt. Bovendien heeft de schouw
burgbezoeker de gang naar de schouw
burg gemaakt en is daardoor in een
bereidwillige stemming geraakt ten
aanzien van wat gaat komen. De tv-
kijker heeft dat allemaal overgeslagen
en draait aan een knop.
Het spel dat hij gaat zien, mist niet
alleen een dimensie, de diepte, maar
ook het proces geven-en-nemen dat
tussen een acteur en zijn publiek be
staat. Achter het oog van de schouw
burgbezoeker zitten hersens die che
misch actief zijn en het gevoel (hart)
al dan niet aanspreken. Achter het
oog van de camera zitten lampen en
draden. De verbinding tussen de ac
teur en zijn kijker is elektrisch.
Om de tv-kijker te treffen is het
noodzakelijk hem als individu in het
gebeuren te betrekken en hij is lastiger
te pakken dan een menigte. Een stuk
zoals „Kent u de melkweg" gaat de
mist in, omdat het nergens in verband
staat met het leven dat een tv-kijker
zou hebben kunnen leven.
Wie is die tv-kijker dan?
In ieder geval een mens.
Van de totaliteit kijkers is althans
wetenschappelijk nog weinig bekend,
hoewel een autorit dwars door een gro
te stad toont waar de antennebossen
liggen. Maar het gaat niet in de eerste
plaats om de kwaliteit van de kijker
en zijn voorkeur en afkeuring. Het gaat
om de erkenning dat hij van nature ge
ïnteresseerd is in mensen. Mits deze
leven zoals in de uitzending „Bijna
twintig" van Jan Gerhard Toonder.
Een kleine groep zal zeggen: Al een
keer geweest. Maar zij bleef kijken.
Een grote groep kon zich op de een of
andere manier met het gebeuren ver
eenzelvigen. Daar gaat het om.
In deze periode waarin het medium
tv nog onbestemd is, blijft de keuze
voor Bussum beperkt tot twee moge
lijkheden. De eerste is afgestemd op
het bevattingsvermogen van de gemid
delde kijker (en daar wordt niet een
soort televoer mee bedoeld), de twee
de mogelijkheid op een meereiser.d
groepje. Want de televisie zouten dode
zijn opgeschreven als de meerderheid
van de kijkers niet eens een keer de
knop omdraaide.
Aan tussenwegen is de tv pas toe als
haar unieke wil wat beter bekend is.
Dan bestaat de kans dat beide groepen
met voldoening blijven kijken.
„Kent u de melkweg" liet beide soor
ten koud.
HILVERSUM I. 402 M.
IKOR: 00.00-1.00 Evang Luth Paaswake.
7.00 Paasliederen. 7.30 Paasgroet van Jood
se Christenen. VARA: 8.00 Paasklokken.
8.01 Gram. 8.30 Nws en postdiuivenber. 8.45
Gevar progr. 9.45 Gram. 10.15 Geestelijk
leven, lezing. 10.30 Gevar progr. AVRO:
12.00 Gram. 12.35 Byzantijns koor. 13.00
Nws. 13.07 Meded of gram. 13.15 V d weg
gebruikers. 14.00 Boekbespr. 14.20 Strijk-
kwart. 15.05 Filmpraatje. 15.20 Muziekre-
vue. 16.30 Dansmuz. VARA: 17.00 Metropol*
ork, kinderkoor en sol. 17.55 V d jeugd.
18.15 Nws. VPRO: 18.30 Korte Paasdienst.
IKOR: 19.00 V d kind. 19.30 De open deur,
lezing. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz.
20.30 Het meisje dat iedereen kende, hoorsp.
21.05 Muzikale biografie. 22.00 Gram. 22.30
Nws. 22.45 Act. 23.00 Zang en piano. 23.15
Sportuitsl. 23.20 New York calling. 23.25
Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 M.
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Inl Hoogmis. 8.20
Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws en
waterst. 9.45 Koperensemble. IKOR: Paas
liederen. 10.15 Waar blijft het Wilde
Ganzen-geld? 10.30 Herv kerkdnst. 11.30
Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel
van de pers, praatje. NCRV: 12.00 Sppr en
orgel. KRO: 12.15 Buitenl comm. 12.25
Gram, onderbroken door de Rede van Z.H.
de Paus en de zegen ürbi et Orbi. 13.00
Nws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing.
13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30 Gram. 13.50
Boekbespr. 14.00 V d jeugd. 14.30 Ork, koor
en sol. 15.50 Weer branden onze kaarsen,
overweging. 16.10 Pianorecital. 16.20 Gram.
16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN:
17.00 Gerei Kerkdnst. 18.15 Gesprek met
de jeugd. NCRV: 18.30 Nws uit de kerken.
18.35 Samenzang. 19.30 Weg en werk der
Kerkhervormers, lezing. KRO: 19.45 Nws.
20.00 De kerk zijt gij, lezing. 20.05 Lichte
muz. 20.35 Lichte muz. 21.05 Gram. 21.20
Concertgeb ork en sol. 21.35 Het lied op de
lippen, hoorsp. 22.25 Boekbespr. 22.40
Avondgebed. 22.55 Milit ork. 23.30 Gram.
23.55-24.00 Nws.
TELEVISIE
NEDERLAND
NTS: 10.00-10.45 Geref kerkdnst. 11,00-
12.45 Eurovisie: Plechtige Heilige Mis in
de Basiliek van St Franciscus in Assisië.
12.30 Zegen. Urbi et Orbi door de Paus.
te Rome). KRO: 20.00 School voor volwas
senen, TV-spel. (VI). 20.45 De zeven luch
ters, filmrep. 21.42 Amsterdams Kunst-
maandork en sol. 22.30 Epiloog.
DUITSLAND
11.00-12.45 Paasmis. Daarna: Zegen Urbi
et Orbi door Z H de Paus. (Eurovisie).
13.00 Regionaal weekjourn. 14.30 V d kind.
15.20 Gevar progr. 16.20 Speelfilm. 17.50-
19.00 Popul muz (Regionaal progr: NDR:
19.00-19.25 Die Nordschau. WDR: 19.00-19.25
Hier und Heute, journ). 19.30 Weekjourn.
20.00 Nws. 20.05 Spel. 22.00 Nieuws.
FRANS BELGIË
11.00-12.45 Paasmis. Daarna: Zegen Urbi
et Orbi door Z H de Paus. (Eurovisie).
15.00 Pom' d'Api. 16.15 Sportuitsl. 16.20
Film. 17.20 Sportuitsl. 17.30-18.00 Beelden v
d maand. 19.30 Filmprogr. 20.00 Journ. 20.30
Film. 20.45 La petite Renarde intelligente.
22.00 Film. 22.30 Journaal.
VLAAMS BELGIË
11.00-12.45 Paasmis. Daarna: Zegen Urbi
et Orbi door Z H de Paus. (Eurovisie). 14.30
Folkloristisch progr. 15.00 Weekoverz. 15.30
Korfbaltournooi. 17.00-17.25 V d kleuters.
18.30 V d jeugd. 20.00 Nws en sportuitsl.
20.30 Muzik film. 21.30 Middelnederlandse
Marialegende. 22.10 Sportact. 22.30 Korte
films. 23.15 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 M.
AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Gram. 9.00 Gym. v.d.vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40
Morgenwijding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram.
10.50 V.d.kieuters. 11.00 Hammondorgelspel.
11.15 V.d.zieken. 12.00 Zang en piano. 12.20
Hegeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte
muz. 13.00 Nws, 13.30 Promenade-ork. 14.00
Gram. 14.40 Accordeon-sext. 15.00 Met
naald en schaar, praatje. 15.30 Gram. 15.40
Gemengd koor. 16.00 Van mens tot mens,
lezing. 16.15 Gram. 16.30 V.d.jeugd, 17.20
De dierenwereld en wij, praatje. 17.30
Amateursprogr. 18.00 Nws. 18.15 Eur.
Jeugdvoetbaltoernooi in Portugal. 18.30
Lichte muz. 19.00 V.d.kieuters. 19.05 Paris
vous parle. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05
Gevar. progr.; 21.40 Gram; 22.00 Kamer-
muz. 22.30 Nws. en beursber. v. New York.
22.45 Act. 23.00 Mijlpalen in de 20e eeutvse
toonkunst, muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 M.
KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.30 V.d. jeugd
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe
ging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V.d.vrouw.
9.35 Waterst. 9.40 V. d. jeugd 10.00 V d kleu
ters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram.
11.00 V.d. vrouw 11.30 Gram. 11.50 Volaan..
vooruit, praatje. 12.00 Middagklok - nood
klok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land- en
tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Nieuwe
gram. 13.35 Lichte muz. 14.05 V.d. kind.
14.35 V.d.plattelandsvrouwen, 14.45 Vokaal
ens. 15.00 Pianorecital. 15.25 Metropole-ork.,
koor en soliste. 16.00 V.d.zieken. 16.30 Zie-
kenlof. 17.00 V.d. jeugd. 17.40 Beursber.
17.45 Hegeringsuitz.; Nieuw-Guinea kroniek,
d. mr. dr. H. J. Roethof; 18.00 Koperork:
en solist; 18.30 V. d. jeugd; 19.00 Nws 19.10
Gram. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram
20.30 Avond-college. 21.00 Orgelconc. 21.35
Koorzang. 22.00 Utrechts Stedel.ork. 22.35
Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Gehuwd en on
gehuwd. lezing. 22.55 Cabaretprogr. 23.25
Gram. 23.55-24.00 Nws.
TELEVISIE
NEDERLAND
NTS: 19.30 Intern, agrarisch nws. 20.00
Journ. 20.30 Korte film. 20.45-22.10 Speelfilm,
film.
DUITSLAND
17.00 V.d. jeugd. 17.15 V.d. jeugd 17.40—18.05
Jeugdkron. (Regionaal progr.: NDR: 18.25
Progr.-overz. 18.30 Die Nordschau. 19.25
Meesterschool voor autorijders. WDR: 18.45
Hier und Heute. journ. 19.25 Muzik.amus.)
20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Balans in
bewegende beelden. 20.35 Film. 21.25 Ama
teur boksen. Daarna: Laatste nws.
FRANS BELGIË
19.30 La Pensée et les Hommes. 20.00 Journ.
20.30 Detectivespel. 22.00 Quiz. 22.45 Journ.
VLAAMS BELGIË
19.00 Gastprogr. 19.30 Intern, jeugdkron.
20.00 Nws. en weeroverz. 20.30 TV-film.
20.55 Eénakter. 21.40 Documentair». 22.15
Literair progr. 22.40 Nws.
RADIO
HILVERSUM I. 402 M.
VARA: 8.00 Nws en postduivenfoer, 8.18
Lichte muz; 9.50 Paas-reportages. VPRO:
10.00 Gram; 10.30 Remonstr kerkd; 11.45
Gram. VARA: 12.00 Politiekapel; 12.30
Land- en tuinb meded; 12.33 Hammondtria
en vocaal ens; 13.00 Nws en gram; 13.15
Kamerork en solist; 14.15 Wat betekent So
cialisme in de wereld van vandaag?, toespr;
14.30 Lichte muz; 15.00 Gevar. progr; 17.1»
V d kind; 17.35 Jazzmuz; 18.00 Nws en
sportuitsl; 18.15 Gram; 19.00 Nws; 19.1»
Lichte muz; 19.40 Strijkork; 20.10 De mooi
ste kwaal van de wereld, hoorsp; 21.00
Dansmuz: 21.25 Cabaret; 21.55 Act progr;
22.30 Nws; 22.40 Concertgebouwork en so
liste; 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 M.
NCRV: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.45 Mor
genwijding. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram;
9.55 Inleiding Hoogmis; 10.00 Hoogmis;
11.30 Gram; 11.50 Zang met harpbegelei-
ding. NCRV: 12.15 Gram; 12.25 Promena
de-ork: 13.00 Nws; 13.05 Milit ork; 13.45
Paasmuziek; 14.15 Radio-filharm ork en so
list; <14.5015.05: Declamatie); 16.30 Gram;
17.00 V d kleuters 17.15 V d jeugd; 17.30
Gram; 17.45 Hegeringsuitz: Het andere
Nieuw-Guinea, d ds I S Kijne; 18.00 Or
gelspel; 18.30 Sportact; 18.50 Openbaar
kunstbezit, lezing; 19.00 Nws en weerber;
19.10 Op de man af. praatje; 19.15 Gram;
19.30 Radiokrant; 19.50 Gram; 20.00 Sol, ko
ren en Noordhollands Filharm ork. (I d
pauze ca 21.20: Pari overz): 22.30 Nws;
22.40 Avondoverdenking; 22.55 Boekbespr;
23.05 Gram; 23.40 Het Evangelie in Espe
ranto; 23.55—24.00 Nteuws.
TELEVISIE
NEDERLAND
NTS: Eurovisie: 14.20—15.00 Grand Prix
van Pau; 15.00—17.00 Fidelio, opera; 17.00
—17.30 Rep circuit Automobile in Pau; 20.00
Journ en weeroverz. VPRO; 20.20 Ziek
zijnbeter worden, medische uitz; 20.5»
De Oude Draaidoos: oude films: 21.15 Ca
baretprogr; 21.55 Gesprek aan de schrijf
tafel.
DUITSLAND
11.30 Muz voor Pasen; 12.00 Intern borrel
uurtje. Daarna: Progr overz; 13.00 Paas-
progr; 14.30 V d kind; 15.00 Sterne auf dem
Eis; 16.00 Duitse badmintonkampioensch;
16.30 Schermwedstr junioren; 17.3019.00
Speelfilm. (Regionaal progr: NDR: 19.00
19.25 Die Nordschau. WDR: 19.00—19.3»
Hier und Heute, journ); 20.00 Nws; 20.05
Das Land des Lachelns, operette; 22.25 Nvre.
FRANS BELGIË
In de middag: 1. Act. 2. Comedte. 8. Ork
conc; 19.30 Sport; 20.00 Journ; 20.30 Spel;
21.10 Gevar progr; 21.40 Le Musée sous la
Mer; 22.10 Journaal.
VLAAMS BELGIË
15.30 Korfbaltournooi: 17.00 Documentair
progr; 19.00 Hengelrubriek; 19.15 Cult act;
19.30 Nws; 20.05 Das Land des Lachelns,
operette (overn v d W-Duitse TV); 22.25
Literair programma; 22.55 Nieuws.
Wim Kan zal eens haarfijn vertellen
hoe hij over Groningen denkt. Hij doet
dat in het programma „Dit is Gronin
gen". dat de Vara op woensdagavond
12 april zal uitzenden.
Als de onderhandelingen voor beide
partijen naar zin verlopen gaat Tom
Manders volgend seizoen weer een
aantal t.v.-shows voor de VARA pro
duceren. Besprekingen over vorm, in
houd, aantal en duur zijn op het ogen
blik aan de gang en uit de voortreffe
lijke prestaties waar Manders destijds
onder supervisie van Stappersihoef toe
kwam mag men afleiden dat Dorus de
ze winter op het scherm terugkeert.
Het ligt in de bedoeling dat zijn show
weer de hoofdschotel wordt van het za>
terdagavond televisieprogramma.