De geredde vakantie VOGELS KUNNEN WE ZELF NIET MAKEN.... HET GING OM DE TWEEDE RIJLES DE NATUUR Diploma voor Rotterdamse invaliden MAARSSEN KINDERDIJK LIMBURG ROTTERDAM Uit de kerken iffliiiiiuiniiiai I KAPPIE EN DE DIEPZEEDUIKERS I Donderdag 30 maart 1961 ZKtu jL.ii i). -vjÜL.IÜ Pag. 2 Ernie Bushmilier 1\ /TAARSSEN Nou, meneer V| E. R. Huitzing kan rustig -LTX met vakantie naar Oos- /-<, Vtenrijk en dat heeft hij gedaan ANDERMANS EEND GEEN SIGARETTEN TOT 15 MAART UIT DE TIJD Ruim 90 procent NOG STEEDS NIET INDERDAAD TE PRECIES in en om uw huis russel Vandaag vertrekt een gelukkig man Er gebeurt iets in het waterschap Op de grote weg maar niet direet Een werkplaats die navolging verdient wereldreis W FLITS GORDON in het heelal Dan Barry llffillllllllHllllll SJAANTJE DE TINTELS 0TT0 en de drie raven IK ZEG NIET WAA<? IK GE- IL. DAG PAUL. 'T SP'JT ME HCZXE, WREST BENHEEL MVSTÊPIEUSj) MAAR IK HEB Z-O'n PLE" WORDT'IE 'ES LEKKF.e TTT ZlEPGEHAD.,.. JA.LOE gS ISOSO HOOI? JE BÉNT B'j DE BB-CURSUS GEWEEST,TCen BEN JE MET MEVR, BAKKEI? MeeGeLOPEN ENTOer-i NAAR MEVR, OOSTEROvi OM OlS NIEUWE BADKAMER TE BEKIJKEN EN TOEN BEN JE öESLEveN OM HAAR JAM TE PROGVEN.OlE ZE ZELF MAAKT EHTCGN HEB0E- NAAR PiPO GEKEKSH ENTOEM,,, KWAM {KOP STRAAT JEANNE TEGEN Wil je niet WETEN WAAR IK BEN ÖEWSBST -fa Natuurlijk waren de problemen rond Laos ook woensdag bijzonder belangrijk en over de houding van Amerika tegenover de Nieuw-Guinearaad zal zeker nog op diplomatiek niveau worden gesproken. Maar soms lijken die gewichtige zaken zover van ons verwijderd. Mis schien omdat Nieuw-Guinea en Laos zover weg liggen. Dan is de schrik van een gemeente ontvanger, die bijna niet met vakantie kon, zoveel gemakkelijker te begrijpen en dan treft ons de nood van watervogels ergens in een Nederlandse boezem. Dan spreken invaliden in eigen land ons direct aan en hebben we een mening over rijlessen in auto's. Die kleine dingen van alledag vragen vandaag zomaar even uw aandacht in GEHOORD EN GEZIEN. Juist omdat ze zo „gewoon" zijn. i w J ''jbKB^ÊÊ ook. Want vanochtend om zes uur is hij uit Maarssen vertrok- H ken, hoewel het allemaal op het Wt?*nippertje was, dat wel. -#■ Vanmorgen is hij met zijn Eend vertrokken, de heer E. R. Huitzing. En waarom dat precies op het nippertje kon, vertelt G. en G. van vandaag u. KINDERDIJK „Meneer, het is ontzettend wat hier gebeurt. Levend en wel verbranden de vogels. Ja, ja, de vogels. De meerkoeten en de eenden en de waterhoentjes. In 1959 heb ik gezien hoe een eend brandend van het nest vloog; in 1960 heb ben we een gebraden eendenei van het nest gehaald en naar het stadhuis gebracht. Wat.we horen is: niets aan te doen, maar we begrijpen niet dat het zomaar mag." Dat zeggen ze me in Kin derdijk en omstreken. De heer Huitzing; is gemeente ontvanger in Maarssen en dinsdag avond moest hij in Utrecht zijn. Hy parkeerde zyn Lelijk Eendje aan het Utrechtse Leidse Veer en ging zijns weegs. Nu is dat Lelijk Eendje van de heer Huitzing niet geschilderd in een kleur die opvalt, want het is grijs. En van daar dat de gemeente-ontvanger, toen hij terug kwam van zijn bespreking, in een verkeerd Eendje stapte ook grijs zijn autopapieren onder het instrumenteriipaneei legde, wilde star ten en tot de ontdekking kwam:. Ik zit in andermans Eend. Terug naar de eigen auto en naar Maarssen gereden, waar de heer Huit zing gisteren tot zijn schrik bemerkte, dat hij zijn autopapieren kwijt was. Grote consternatie en de gemeen te-ontvanger nam het Anp in de arm. Er ging een telexbericht door Ne derland, dat de vermissing meldde. Maar wat later: Hup!, een tweede te lex, want de papieren waren terecht, „Ket was mr. J. W. Masman in Utrecht die ze gevonden had", vertelde me gisteren de gemeente-ontvanger. ,,Hij belde me om één uur op, een bij zonder vriendelijke man. Ik rook wel, maar ik wil geen sigaretten van u, zei hij er direct bij. Ik ben hem bijzonder dankbaar." En nu rijdt gemeente-ontvanger Huitzing in zijn Eend ergens door Duitsland. Op weg naar zijn Oosten rijkse vakantie-oord. Prettige vakantie, meneer Huitzing. Het gaat om het riet, beter gezegd om het verbranden van het riet. Oud riet dikwijls, en als dat niet weg is kan men niet oogsten, wordt me verteld. In en bij de boezems gebeurt dat en de boezems staan onder het Waterschap. „Het zien van de angstig rondvlie gende vogels, wanneer het oude riet in brand is gestoken, is een onver kwikkelijk gezicht en het geheel is een onbehoorlijke zaak", zei me gisteren de burgemeester van Alblasserdam, de heer L. Looy. „Maar er kan tegen worden opgetreden", voegde hij er aan toe. Ik hoorde van burgemeester Looy, dat het vooral gaat om twee grote ver- zamelboezems, de Nederwaardseboe- zem en de Overwaardseboezem. „In het pachtcontract van de eerste staat, dat er na 15 maart niet meer gebrand mag worden en de pachter van de tweede boezem heeft mei vorig jaar schriftelijk het verzoek gekregen zich aan diezelfde datum te houden, zodat de broedsels niet beschadigd worden", aldus de burgemeester, die ook nog zei: ,,In de Nederwaardseboezem is dit jaar helemaal niet gebrand." Wettelijk is er tegen het, laat ik het maar noemen: riet-branden weinig te doen, omdat de „branders" niet het oogmerk hebben dieren te verminken of te doden. Maar wie zijn hart op de juiste plaats onder zijn kiel draagt en dat blijken er bijzonder velen rond Alblasserdam en Kinderdijk te zijn die kan zich niet neerleggen bij de gang van zaken, al zou het maar om een paar nesten met verbrande eieren gaan. „Maar het zijn er tientallen geweest, in het ver leden", wordt me verzekerd. Wat nu prettig is te horen, dat is dit: de politie ter plaatse zal de zaak streng in de gaten houden en er zal opgetre den worden tegen overtreders. LOF dient toegezwaaid aan iemand, die daar zelf niet eens zo op ge steld is. Hij is de heer K. F. Schippers, directeur van de AVO-werhplaats; de werkplaats in Botterdam voor minder validen. Veel van „zijn" mensen bewegen zich voort in invalidewagentjes en u zult zich herinneren, dat ik over invaliden en hun wagentjes gisteren enkele din gen zei. Het is namelijk zo, dat de meeste invaliden geen notie hebben van verkeersregels en daarom juichte ik toe. dat de Haagse inspecteur S. van der Meer de regels, die de inva liden die in wagentjes rijden moeten kennen, voor hen heeft gebundeld. Intussen is in Rotterdam een initiatief geboren en ten uitvoer gelegd en gister middag waren de resultaten zichtbaar. Diezelfde middag van gisteren kregen namelijk 92 invaliden van die AVO een papier waaruit blijkt, dat zij met goed gevolg een verkecrscttrsus hebben doorlopen. Hoe dat kon? Een hele tijd geleden sprak de heer Schippers met de Rotterdamse ver keerspolitie. Kunnen we de mensen geen verkeerslessen geven?, vroeg de heer Schippers Natuurlijk en graag, antwoordde men van de kant van de politie. Twaalf weken lang zijn de lessen gegeven aan honderd invaliden en meer dan negentig procent van de kandida ten slaagde, zoals gistermiddag bleek. Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat dit de eerste keer was dat een werkplaats voor invaliden in Neder land een dergelijke cursus organiseert. Als dat zo is, dan wacht ik op de navolgers. ,,Het is goed dat op een en ander nog eens de aandacht wordt geves tigd", aldus burgemeester Looy gis termiddag. „En natuurlijk moet er de hand gehouden worden aan de voor schriften of verzoeken. De redenering, dat het riet voor het belang van de die ren gaat, is uit de tijd. En indien nodig, zal men de rietpachters contractueel moeten binden." Hpt is met groot geno.egen datIk hi;é'U mëldibé ni'aak' van ,.de woórdën, die burgemeester Looy tot me sprak. Ik geloof' niet, dat meft een sentimeri? tele figuur hóeftt'e_zijn.om jn dez£Tijd. nu ëeiïs niet de aandacht te vrageh voor flatgebouwen, nieuwe boorputten, snelle auto's, ijskasten of een geweldige tanker, maar voor een stel eenden en wat waterhoentjes. Die kunnen we namelijk nog steeds niet zelf maken Gisteren is de voddenman geweest en ik kreeg ttvee kwartjes voor de trapauto van mijn zoon. Dat is niet zoveel, zult u zeggen en dat vond ik dan ook, temeer daar diezelfde trap auto een dik jaar geleden vijf en ze ventig gulden in een Rotterdamse win kel kostte, drie keer in een bankwer ker# gelast moest worden, een nieuw yzeren stuurt je kreeg omdat het plas tic van Italiaanse makelij de eerste dag t al afbrak en tenslotte door mij "tfokmog eens een paar keer werd gere pareerd. Oudertjes z#n graag bereid iets te betalen voor speelgoed voor hun kinderen, maar het zou prettig zijn ais voor dat geld eens iets behoorlijks werd geleverd. Tussen het riet en bij de molens, daar zitten ze, vlak bij Kinderdijk en Alblasserdam: de eenden en de waterhoentjes. Soms is hun leven in ge vaar omdat er riet verbrand wordt, maar de eerste burger van Alblasser dam heeft nu duidelijk gezegd, dat het riet niet voor het dierenleven gaat In Limburg had ik ze tussen het snel verkeer op verschillende plaatsen op de autoweg geteld: negen lesauto's, die daar met dertig en veertig kilometer per uur voortsukkelden en grote op stoppingen in het achteropkomende verkeer veroorzaakten. En ik schreef er afgelopen zaterdag over. Mijn opmerking bezorgde me een reactie van de heer Henk Dolstra, die een eigen rijschool heeft in Oldemarkt. „Drie procent van de verkeersongeluk ken wordt veroorzaakt door leswagens (of een leswagen is bij een ongeluk betrokken). En die andere 97 procent? Vriend Russel, beschouwt u een rij- instructeur als een noodzakelijk kwaad? Hebt u nooit rijlessen gehad op een autoweg?", vraagt me de heer Dolstra. Nu moet ik mijn briefschrijver eerst bedanken voor het bankbiljet dat hij bijsloot voor de tv-actie en dan verder dit: ik had het over files auto's waar van de chauffeurs op dfi remmen moeten springen omdat ergens iemand zijn tweede rijles krijgt op een auto weg. Dat vind ik onzinnig, dom en gevaarlijk. En omdat er rij-instructeurs zjjn die dit allemaal goed vinden sterker, die de mensen bij een tweede, derde of vierde les meenemen naar zo'n auto weg daarom acht ik dié ry-instruc- teurs inderdaad een kwaad en niet eens een noodzakelyk! Ikzelf heb nooit rijlessen gehad op een autoweg en dit antwoord op uw vraag geeft me dan tevens de gelegen heid te zeggen, dat dit natuurlijk ook te gek is om los te lopen. Men leert 'iemand rijden in een auto, hij of zij vraagt zijn of haar examen aan, de proef wordt afgelegd en nu nemen we aan, dat de kandidaat de eerste keer slaagt. Dan kan die kandidaat, zo gauw het rose papier gearriveerd is, de vol gende dag meteen een auto kopen of huren en overal gaan toeren. Zonder een minuut ervaring buiten de stad, zonder een keer gereden te hebben op wat we dan noemen: de grote weg. Wat ik indertijd deed? Toen ik mijn rijbewijs had gaf een vriend met erva ring me enige lessen tussen Amster dam en Zwolle. Maar misschien vindt u mij een erge precieseling? Klimopplantjes die men in een te war- me kamer kweekt zullen vee] last van luis hebben en daartegen zal men toch iets moeten doen. Er zijn vele luizen bestrijdingsmiddelen in de zaadhandel verkrijgbaar en men zal zich vooral bij het gebruik aan de voorschriften moe ten houden die op de verpakking staan aangegeven. Men dient met tussenpozen van ongeveer tien dagen het sproeien te herhalen; net zo lang totdat de lui- gehoord en gezien ij Vadim nam afscheid en onmid- dcll ik werd er een „Conferentie van de Grote Drie" belegd. In verband met al de problemen die hun in Nieuw Delhi zouden wachten, werd besloten dat Bertrand vier en twintig uur eerder zou vertrekken. Ais mana ger van de expeditie was het zijn plicht de weg te effenen. Hij stem de daarin toe op één voorwaarde, dat ze gedrieën de befaamde bazaar van Teheran zouden bezoeken. De bazaar, een open markt, is het terrein van kooplieden, die zich in gildeverband in de primitieve win keltjes installeren. Het is er een enorme drukte, er wordt veei ge- schx uwd en nelachen, en voor een westerling is het bijna een beetje te veel van het goede. Het geurt er sterk naar kruiden en gekookt scha- pev ees Maar ondanks dit alles blijft de vrolijke atmosfeer van de bazaar de bezoeker nog bij, lang na dat hij Teheran heeft verlaten tenzij hij natuurlijk het slachtof fer is geworden van een der vele zakkenrollers. Langzaam tussen de mensenmas sa door slenterend, bleven ze staan voor een Mazda-tempel, die gewijd is aan de vuuraanbidding; dit is de oudste vorm van godsdienst in Iran en zij wordt door de staat erkend. De voornaamste god is Ormazd, en door hem te aanbidden eren de ge lovigen het goede dat hij belichaamt. Ingewijden richten zells in het open veld altaren voor hem op, waarbij zij de zonnestilstand vieren Eindelijk kwamen de neven weer terug in hun hotel; ze haalden Bert- rands bagage op en gingen op weg naar het vliegveld Het gesprek liep uitsluitend over suggesties voor dt eerstvolgende operaties i India. Alle luchthavens lijken sprekend op elkaar en nergens valt dit feit meer op dan in Teheran. En alle luchtstewardessen zijn kennelijk grootgebracht met elf geboden voor ogen, waarvan het laatste luidt „Blijf glimlachen!" Met een even veroverende glim lach van zijn kant overhandigde Bertrand een van de stewardessen zijn kaartje voor Nieuw Delhi. „Het spijt me, mijnheer", zei ze glimlachend, „maar uw vliegtuig heeft vertraging in Kashmir." Op eens leek het alsof haar glimlach iets ironisch kreeg. „En we weten absoluut niet wanneer het kan wor den verwacht!" Bertrands glimlach verdween. „Wanneer hebben we dan aanslui- ting?" „Er gaat geen vliegtuig vóór mor gen." (glimlach) Al hun zo goed voorbereide plan nen gingen in rook op. Ze verdwe nen, net als een genius uit de sprookjes van Duizend-en-een nacht. En die punten die ze in Nieuw Del hi moesten behalen, logen er be paald niet om: ze moesten op het spijkerbed van een fakir gaan lig gen. Doseren met levende slangen rond hun nek en de tulband van een politie-agent stelen. Enfin, met mopperen en piekeren schoten ze niets op. Nu kregen ze in elk geval iets van het nachtleven van Teheran te zien als er in Te heran tenminste iets van dien aard bestond. De volgende dag: dezelfde luchtha ven, dezelfde glimlachende stewar- des. „Het spijt me heel erg, mijnheer, (glimlach) maar nu heeft Uw toe stel weer een noodlanding moeten ma ken (glimlach) in wacht u eens even (glimlach) o ja in Frank furt." Het wordt beweerd dat generaal Cambronne zich onsterfelijk heeft ge maakt door het simpele woord van één lettergreep, dat de drie reizigers nu tegelijkertijd uitspraken, tot gro te schrik van de keurige, charmante en opeens niet meer glimlachende stewardes: „Merde!" Het moreel zakte als een baksteen. Het zaad der paniek, eenmaal ge zaaid, groeit zo snel als een bloem in een tekenfilm. „Een ogenblik, heren," zei de ste wardes nu weer glimlachend tegen de reizigers, die bleek zagen van woede en teleurstelling. „Er bestaat een kleine kans op een speciale vlucht De eeuwige hoop sprong omhoog als een vlam. „Och nee, neemt u me niet kwa lijk (glimlach), maar dat blijkt toch niet mogelijk. Het is een spe ciale vlucht van een groep Europese bankiers die naar een internationaal congres in Delhi gaan. Neen, in dat toestel zou ik U onmogelijk plaat sen kunnen bezorgen." „Maar juffrouw we moeten ab soluut uiterlijk vanavond of morgen ochtend in Delhi zijn." „Dan is er maar één oplossing: het vliegtuig van Karachi via Kanda har in Afghanistan. Daar hebt U dan aansluiting naar Delhi. Maar ik moet U wel waarschuwen dat het een oud transportvliegtuig is!" (Wordt vervolgd) NED. HERV. KERK Beroepen te Lunteren (toez.): Jac. Vermaas te Veenendaal. Benoemd tot hulppred. te Willems oord: mej. M. Ch. de Wilde, vic. te Blankenham. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Waarder: J. P. Don- dorp te Hattem. Examens: aan de V.U. slaagde voor het kand. ex. theologie: R. J. van der Veen te Delft. De lijstcollecte voor de sanatoria Sonnevanck en Zonnegloren heeft in Souburg 746 opgebracht. De Waterleidingmij „Tholen" te Tholen heeft besloten een nieuwe trans portleiding aan te leggen tussen Hal steren en Tholen. Het werk werd opge dragen aan F. Hommel, te Oud-Vosse- meer voor 63.100. De leerlingen van de Chr. Huis houdschool te Bruinisse brachten in klasseverband een bezoek aan de melk fabriek in Zierikzee, waar zij door dé directeur over ontroming en bewerking van melk en zuivelproducten werden voorgelicht. i door ZEGjROLFJE, MI<MPARI<<ET15 DE BESTE VLIEGER TER WERELD. DATZEGUld-r-IK WEDDATDEMId-, NE HET VAN DE JOUWE WINT. OH, JA?—H0EH0Q6 KAN DIEVAN JOU VLIEGEN? L*ye HELP, wAT laat Al_ RAUL IS HATUOHIMK ZIEOEMD KAM Me NIKS SCHEL*n.IK nZEGHIKS MIHinillIHNHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIlIHnilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllHIllniHiliiiiiiHUHiniiHiiuiiii; 35-86. De badplaats Hola-Ohoc stondstrand omzoomden, werd juist een gast er om bekend dat het klimaat daar ver. kwikkend inwerkte op zakenlieden, die overspannen waren geraakt door veel geld verdienen. De neringdrijvende be volking van Hola-Ohoe hielp het kli maat nog een handje en trachtte de oorzaak van die kwaal zo snel mogelijk weg te nemen. Zij hield de prijzen over al flink hoog, zodat de zakenlieden vrij snel platzak waren en als genezen kon den worden beschouwd. In een van de witte hotels, die het op het einde van de kuur opmerk zaam gemaakt. Geholpen door een geoefende portier verliet hij het pand en streek neer op het strand. Broeierig staarde hij voor zich uit. „Zover is het dus met mij gekomen". mompelde hij dof. „Het is klaarik heb het verkeerde bestaan gekozen ik had nooit in de pret-industrie moeten gaan! Mijn circus is over de kop en nu is ook het geld uit de kas op Opgewonden woelden zijn vingers in het zand. „Kon ik maar iets nieuws brengen!", riep hij gesmoord. „Een spektakel show! Iets ongehoords! Een gedres seerd dier, dat het publiek nog nooit heeft aanschouwd. Dan zou de naam van Pablo Piste weer wereldberoemd zijn Niet ver van deze figuur verwijderd zette de potvis Arie de eindspurt in naar het strand 5080. Steeds dieper drong Otto het struikgewas m, op zoek naar Elar en Zaïda. Links en rechts van hem hoor de hij de takken kraken, waar Distel en Gabor zich eveneens een weg door de struiken baanden. Af en toe stond hij stil. in de hoop een ander geluid op te vangen. Maar alles bleef stil en zelfs het gerucht, dat zijn metgezellen maak ten, werd voortdurend zwakker. „Het is onbegonnen wegk," mompelde hij, doch bijna op hetzelfde ogenblik hoorde hij een schreeuw en direct daar op de hoge gil van een meisje. Tegelij kertijd schalde driemaal achter eikaar de roep van de sperwer door het bos. Met getrokken zwaard, waarmee hij woest inhakte op alles wat hem in de weg kwam, stormde Otto in de richting van het geluid. Hij had zo'n vaart, dat hij opeens bijna struikelde over de zi geuner, die bij een bewegingloze gestal te op het gras geknield lag. „Zaïda," steunde hij zachtjes. „Zaï da, ik ben het, Gabor! Er kan mets meer gebeuren!" Toen bemerkte hij Otto en vol vertwijfeling vroeg hij: „Is ze dood? Zijn we te laat gekomen?" Otto knielde naast hem en stelde een vluchtig onderzoek in. „Het is niets, al leen maar flauwgevallen! Ze zal direct wel bijkomen," zei hij opgelucht, doch zijn stem werd hard, toen hij er direcj op volgen liet: „Maar waar is Elar! Zo. lang wij hem niet te pakken hebheit blijft het gevaar voor Zaïda bestaan!"

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 2