TERUGGANG ZET HET HELE
DORPSLEVEN OP HELLING
O
Welvaart en
elan dalen
-4
fjyfu*
„Vete tussen
burgemeester
en raadslid"
Verwarring bij vakantie
van ambtenaren door
de vrije zaterdagen
gulden retour
Voor 350
New York-Amsterdam
UNIFICATIE DER
STRIJDKRACHTEN
TWEELING
WEER
ALLEEN
FRIESLAND vecht
tegen zijn ontvolking
r— dubbel -
WITTE KRUIS
door Generaal inr. II. J. Kruis
Driemaal overreden
Woensdag 29 maart 1961
ZEEUWSOi DAGBLAD
Pag. 9
Terwijl bijna overal elders de bevolking toeneemt, slinkt de bevolking van bet Friese
platteland. Tractor en combine hebben duizenden werkers overbodig gemaakt. De
mensen trekken weg. Kleine dorpen raken ontvolkt. De dorpelingen leggen of bet hoofd
in de schoot of zij vechten door om hun dorp nieuw leven ip te blazen. Wat nu?
Van een onzer verslaggevers
NS dorp? Dat is niet
veel gedaan meer.
Bijna alle jonge men
sen trekken weg
„De fut is eruit
ons verenigingsleven
is lang niet meer wat het ge
weest is.,.."
„Ik ga haast niet meer naar
het dorp. Daar is immers niks te
beleven?"
Zulke stemmen zijn overal te
horen op het Friese platteland.
De Friese dorpen gaan achteruit.-
Boerenzoons emigreren. Land
arbeiders vertrekken voorgoed
naar het westen. De dorpsbak
ker kan geen bestaan meer vin
den, en sluit zijn winkel. De we
duwe met het kleine kruide
nierszaakje kan het hoofd nog
net boven water houden, maar
ook haar nerinkje is ten dode op
geschreven. De dorpssmid werkt
nog, maar hij heeft geen opvol
ger meer. De fanfare, de zang
vereniging, het wil niet meer.
De kerkgemeente krimpt zien
derogen.
„De dor-pen sterven„Het
platteland bloedt leeg
zulke dingen zijn erover gezegd
en geschreven. Wat is er in
Friesland aan de hand?
De cijfers, lijkt het, spreken duide
lijke taal. Terwijl elders de bevol
king sterk toeneemt, groeit die in
Friesland maar heel zwakjes, en de
plattelandsgebieden gaan meestal
achteruit.
TN HET westen, de „Greidhoek",
I is het totale inwonertal van de
plattelandsgemeenten in tien jaar tijds
geslonken met tweeduizend zielen. In
-het noorden, de „Bouwhoek", gingen
de plattelandsgemeenten in twintig
jaar tijds zelfs met zeventienduizend
mensen achteruit. Daar slonk alleen
al de gemeente Barradeel van ruim
achtduizend tot ruim. zevenduizend in
woners. Als dat zo doorgaat, zal de
Greidhoek in 1966, binnen tien jaar
twintig procent van zijn bevolking
hebben verloren. Het zijn de kleinste
dorpen die de hardste klappen krij
gen. In het oosten, de bosachtige
„Wouden", zijn de dorpjes van min
der dan vijfhonderd mensen in tien
jaar tijds twaalf procent achteruit ge
gaan, terwijl in diezelfde tijd de Ne
derlandse bevolking als geheel met 13
procent is toegenomen. Wat is er m
Friesland aan de hand?
De verbrandingsmotor, die vracht
wagens, bromfietsen, tractoren en
landbouwmachines aandrijft, heeft
ook de ontvolking in gang gezet. De
boer ploeg niet meer achter zijn
paard, maar op zijn „trekker". Hij
zaait, egt, maait en dorst machinaal.
Hij gaat naar zijn landerijen per auto,
en melkt de koeien machinaal. Per
vrachtwagen gaat de melk naar de zui
velfabriek. De tijd van een geit op de
berm, en twee, drie beesten in de wei
is voorbij. De boerderij is bezig een
fabriek te worden, een fabriek van
graan, aardappels, melk en vlees, en
dat kan alleen in het groot. Honder
den Friese keuterboertjes houden er
mee op, ieder jaar. Het loont niet
meer.
Eén of tivee
A/TECHANISATIE, rationalisatie,
■tVl produktiviteitsverhoging. Waar
vroeger zes man voor nodig waren,
kunnen nu één of twee het af, niet
machines. In de Greidhoek komt het
voor, dat zes boerderijen gezamenlijk
één enkele landarbeider in dienst heb
ben. Het land heeft zo veel mensen
niet meer nodig. In de Wouden is het
aantal werkers in landbouw en vee
teelt binnen tien jaar geslonken met
meer dan een kwart. Door het betere
wegtransport hebben ook veel kleine
zuivelfabriekjes plaats moeten maken
voor gecentraliseerde grote. En dan
is er geen plaats meer voor het over
tollig geworden personeel.
Zo heeft Friesland een grote werk
loosheid gekregen. Vorig jaar was die
drie maai zo groot als gemiddeld in
Nederland. Daar komt dan nog bij de
verborgen werkloosheid: de mensen
die nog blijven meelopen, hoewel ze
eigenlijk al overbodig zijn. En: hoe
meer werkloosheid, hoe minder wel
vaart. Het gemiddeld inkomen in
Friesland is veel lager dan elders, en
de achterstand wordt eerder groter
dan kleiner.
Dit is de grondoorzaak van Fries-
lands ontvolking: de mensen gaan
weg, omdat ze er geen bestaan kun
nen vinden.
De grote uittocht
DE OORLOG heeft dat nog even te
gengehouden, maar na '45 kwam
dê grote uittocht: naar de emigratie-
landen, naar de Randstad in het wes
ten. Vorig jaar gingen er nog 4500
mensen méér weg dan er nieuwelingen
kwamen. In heel Friesland wonen nu
476.000 mensen: niet veel meer dan de
helft van Amsterdam. Komt er geen
verandering, dan zal dat over vijf jaar
nog ongeveer hetzelfde zijn, maar
de bevolking is dan sterk verouderd.
Want het wegtrekken helpt wel de
wegtrekkers, maar niet de streek. Het
zijn de goed-geschoolden die elders te
recht kunnen. Het zijn, vooral, de on-
r.'ï
dernemende jongeren en de jonge ge
zinnen, die in het westen een goed be
staan gaan opbouwen. De achterblij
vers, dat zijn o.a. de ouderen, die niet
meer weg willen of kunnen; de onge
schoolden; en de minder geslaagde ar
beidskrachten. Juist de mensen die
geld in huis en leven in de brouwerij
brengen, verdwijnen. Daarom dalen
bij de achterblijvers de welvaart en
het elan dubbel.
Het probleem is niet nieuw, en het
is geen Fries probleem alleen. Deze
ontwikkeling is al begonnen omstreeks
1900, en hetzelfde speelt zich af in
Groningen, Drente, Noordbrabant en
Zeeland, in de Achterhoek en de kop
van Noordholland, op de Zuidholland
se eiland-en, in Noord-Duitsland en het
wekten van Vlaanderen.
Nuttig en nodig
DE MODERNE techniek bracht in
onze eeuw minder werk op het
land, méér werk in de steden met hun
groeiende Industrie, en daardoor een
trek van het platteland naar de stad.
Dit is een gezonde ontwikkeling, waar
stad én land wel bij varen; en de mo
derne boer, de tuinbouwer vooral,
kreeg daardoor zijn belangrijkste
markt: de grote stad. Het best is dié
dichtheid van bevolking, waarbCj de
ken over weggaan. Zo raakt het -dorp
in een vicieuze cirkel: omdat de men
sen wegtrekken, valt er steeds minder
te beleven, en omdat er steeds min
der valt te beleven, trekken steeds
meer mensen weg. Wat nu? Het hoofd
maar in de schoot leggen? Of vech
ten tegen de bierkaai?
De techniek bracht ook in Friesland minder werk op het platteland.
mensen de beste welvaart genieten.
Daarom is de bevolkingsafneming op
bet echte platteland nuttig en nodig.
Friesland echter is er zo sterk door
getroffen, omdat het sinds eeuwen een
sterk agrarische structuur heeft gehad.
De nieuwe tijd raakt niet alleen het
boerenbedrijf. De ambachtsman in het
dorp, de schoenmaker, de schilder, de
timmerman z'Ij hebben nie'c genoeg
koopkrachtige klanten meer. De boe
ren winkelen per auto in de -stad, en
het dorpse ijzerwarenzaakje kan niet
concurreren met zijn beter gesorteer
de collega in Dokkum of Heerenveen.
De plattelandskruidenier kan niet op
boksen 'cegen de blinkende supermark
ten in de stad. De weduwvrouw, die
met koopwaar, de boerderijep. ^afgaat,
of een lilliputwinkeltje houdt met zand,
zeep, soda en wat stopflessen vol drop
en pepermunt, komt er nauwelijks
meer aan te pas.
De 'teruggang zet heel het dorpsle
ven op de helling. Vaak verwatert het
gevoel van gemeenschap. Op de boe
renhoeven staan televisie-antennes: de
beeldbuis brengt een nieuwe wereld
onder het vertrouwde rieten dak. De
plattelanders gaan verlangen naar
stads vermaak en steedse cultuur.
Het dorp zint hun niet meer, ze den-
Zevenbergen beraadt
zich over „staking":
Van een onzer verslaggevers
ZEVENBERGEN. In een vergade
ring die gisteren in Zevenbergen is
gehouden met als directe aanleiding
de uitspraak van het „stakende" Ze-
venbergse raadslid drs. A. J. J. A. de
Koning in de rubriek Persoonlijk in
onze krant van zaterdag zijn merk
waardige zaken openbaar geworden.
Een al jaren oude vete tussen de
burgemeester van het Noordbrabantse
stadje, de heer H. E. M. Schaminée en
drs. De Koning zou, zo werd ter ver
gadering gesuggereerd, al geruime tijd
werken op de ontwikkeling van de ge
meente.
Aan de vergadering namen vertegen
woordigers van drie standsorganisaties
deel: de boeren-, de arbeiders- en de
middenstand. De voorzitter van de
K.A.B., de heer C. Klasen, leidde de
vergadering.
De vete vindt haar oorsprong in di
verse kwesties, maar vooral in de ver
kiezing, enige tijd geleden, van drs. De
Koning tot voorzitter van de afdeling
Zevenbergen van de K.V.P. Tot dan toe
was burgemeester Schaminée voorzitter
geweest. Nog meer zaken zouden rem
mend hebben gewerkt op Zevenbergens
ontwikkeling. Toen de heer Klasen
daarnaar werd gevraagd, antwoordde
hij en dat moge de sfeer in Zeven
bergen illustreren „Ik kan daar
niet in het openbaar op antwoorden,
want ik ben bij een baas". De heer
Klasen is gemeenteambtenaar.
Advertentie
Generaal Neway, de bevelhebber van
de keizerlijke lijfwacht in Abessinië, die
in december in opstand kwam tegen de
keizer, is ter dood veroordeeld. Hij zal
in het openbaar worden opgehangen.
(Advertentie)
DE echte PIJNSTILLER
Kiespijn, hoofdpijn of griep onder
de leden? Neem Witte Kruis en u
bent het snel kwijt.
tabletten, poeders
of cachets!
Steeds zeldzamer worden de paarden.
MEKKA (Reuter). Een groep
met machinegeweren uitgeruste ja
gers heeft de laatste kudde van de
Aranische oryx uitgeroeid, een soort
gazelle die in het zuiden van Arabië
leefde.
De dertig laatste oryxen leefden in
een kudde in de Rub al Khaliwoes-
tijn. De jagers hadden er een auto-
tocnt van honderden kilometers voor
over om de gazelles op te zoeken.
Ieder dier dat hun weg kruiste werd
doodgeschoten.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG. Er is opnieuw een op
zienbarende verlaging van de luchtta-
rieven aangekondigd: een kleine Ame
rikaanse maatschappij, die zich speciaal
toelegt op vrachtvervoer maar ook pas
sagiers meeneemt, heeft tarieven voor
groepsvervoer aangekondigd, die vijftig
procent lager liggen dan welk ander ta
rief ook.
Het komt er op neer. dat gezelschap
pen van 118 mensen die van de Ver
enigde Staten naar Londen, Parijs,
Brussel, Amsterdam of Ierland willen
reizen per persoon vijfendertig pond
sterling 'ongeveer 350 gulden) voor een
retour moeten betalen.
NIET GEBONDEN
De maatschappij, Flying Tiger treedt
daarmee in de voetsporen van een an
dere vrachtonderneming, de Seaboard
and Western, die onlangs ook haar ta
rieven ingrijpend verlaagde.
Internationaal liggen de luchtvracht-
de april. Op die dag loopt de onderlin
ge afspraak af. De passagierstarieven
zijn niet aan afspraken gebonden.
De verlaging van de tarieven heeft,
zo deelde men ons bij de KLM mee,
geen werkelijke betekenis, omdat de
luchtvaartautoriteiten in de Verenigde
Staten en in alle landen, waarop wordt
gevlogen ze nog moeten goedkeuren.
De Flying Tigers gaat voor de goed
kope vluchten over de oceaan Super
Constellations gebruiken.
TN VELE LANDEN heeft het vraagstuk der unificatie van de strijd-
krachten de aandacht van regering, volksvertegenwoordiging en
militaire leiding. In vele landen is op dit gebied, vooral na de tweede
wereldoorlog, een zekere vordering gemaakt. In alle landen bestaan
er bezwaren tegen een door te voeren volledige unificatie.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. Op de Bergweg, bij
de Schiebroekselaan, is gistermorgen de
zestienjarige bromfietser Jac. La Grand
uit Berkel en Rodenrijs onder een rechts
afslaande vrachtauto met oplegger ge
raakt en op slag gedood. Het slacht
offer, dat in gelijke richting rechts naast
de vrachtauto had gereden, viel voor de
dubbele achterwielen van de vrachtauto
tarieven nog vast voor de bij de IATA en kreeg ook de dubbele wielstellen van
aangesloten maatschappijen tot de tien- de oplegger over zich heen.
Onder een volledige unificatie
dient men te verstaan het beschou
wen van alle strijdkrachten ter zee,
te land en in de lucht als één ge
heel, waarvoor één minister ver
antwoordelijk is, waarvoor één be
groting bestaat en waarover één
hoogste militaire instantie het be
vel voert. Unificatie brengt derhal
ve mee een centrale leiding voor
speurwerk en ontwikkeling van ma
terieel, een centrale instantie voor
aankoop, een centrale administratie,
centraal geregelde personeels voor
waar den enz. enz.
Er was een tijd, dat er van enige
vorm van samenwerking, laat staan
van unificatie nauwelijks sprake
was. Er waren een zeemacht en een
landmacht en elk had zijn eigen op
bouw voor organisatie, bevelvoe
ring, administratie enz., ressorte
rend onder een eigen minister. In
onderling overleg werden enkele za
ken op gelijke wijzen geregeld. Een
opperbevel dat of in vredestijd niet
bestond of slechts beperkte, beteke
nis had, regelde de strategische sa
menwerking in geval van oorlog en
dan nog voor zover nodig.
Geleidelijk aan kwamen de vlieg
tuigen; bij de landmacht, zowel als
bij de zeemacht. Naarmate deze
een eigen taak gingen krijgen, ont
stond een luchtmacht als derde deel
van de krijgsmacht. Bovendien ble
ven vliegtuigen ingedeeld bij de
zee- en bij de landmacht, welke
krijgsmachtsdelen ze al of niet. zelf
in beheer hadden.
Kostbare doublures
DE BEHOEFTE AAN unificatie
werd het meest gevoeld in de
strijdkrachten der grote staten.
Daarvoor waren verscheidene re
denen.
De moderne oorlogvoering vroeg
een nauwere samenwerking en een
snelle besluitvorming.
De bewapening en uitrusting gin
gen steeds hogere eisen stellen en
de behoefte ontstond om de weten
schappelijke en technische voorbe
reiding der materieelvoorziening,
waarbij speurwerk en de ontwikke
ling van nieuw materieel, meer te
centraliseren. Vooral in de Vere
nigde Staten heeft op dit gebied het
ontbreken van unificatie tot zeer
kostbare doublures geleid. Leger,
vloot en luchtmacht gingen lange
tijd ieder een geheel eigen weg in
de ontwikkeling van geleide projec
tielen en andere kernwapens.
Het bleef niet alleen bij die ont
wikkeling, maar naarmate de resul
taten daarvan, in de vorm van ge
leide projectielen voor middelbare
en intercontinentale afstanden bij
de onderscheidene krijgsmachtsde
len beschikbaar kwamen, bleek, dat
strategisch gezien de onderlinge
taakverdeling in het gedrang kwam.
Het sterkst spreekt dat in de ver
houding marine-luchtmacht. De
Amerikaanse marine is met haar
door kernenergie voortgedreven on
derzeeërs, bewapend met de Pola-
risraketten, in toenemende mate
deel gaan hebben aan de strategi
sche vergeldingsmacht. Strategische
vergelding was aanvankelijk echter
een exclusieve taak voor de lucht
macht, waarvoor intercontinentale
en middelbare afstand bommenwer
pers met kernbommen werden ge
bruikt. Geleidelijk zijn ook bij de
luchtmacht de geleide projectielen
in gebruik genomen. Luchtmacht en
marine zijn elkander met hun ra
ketten en geleide projectielen op
de intercontinentale en middelbare
afstanden gaan overlappen. Een
overeenkomstig verschijnsel ging
zich voordoen bij luchtmacht en
landmacht op de kleinere en mid
delbare afstanden. Zelfs bij de ver
overing van de wereldruimte tracht
ten alle onderdelen van de krijgs
macht mee te doen.
Zo is geleidelijk een toestand ont
staan, waarbij enerzijds de scherpe
afbakening van taken ging vervlak
ken en anderzijds de drie delen van
de krijgsmacht trachtten zich zelf
standig te ontwikkelen in sectoren,
waarin zij elkander vonden. Daar
uit ontstond een soort concurrentie,
die weliswaar alle partijen tot gro
te inspanning aanzette, maar die
toch wel degelijk grote doelmatig-
heidsbezwaren meebracht.
Rapport-Symington
NIET ALLEEN i'n Amerika, maar
in bijna alle landen trachtte
men aan de verschillende bezwaren
tegemoet te komen door een ver
grote samenwerking, culminerend
in colleges van verenigde chefs van
staven. Een ideale oplossing heeft
dat nog nergens gebracht, omdat
ieder der stafchefs als regel in de
eerste plaats de belangen van zijn
eigen krijgsmaehtsdeel voorstaat en
bij het ontbreken van overeenstem
ming tussen de deskundigen, de
niet-deskundige ministers tot een
soort arbiters worden gemaakt.
In Amerika heeft dit unificatie-
vraagstuk grote aandacht van de
regering-Kennedy, die reeds vóór
haar optreden een commissie had
ingesteld onder senator Symington.
Het rapport-Symington gaat nog
niet zo ver dat volledige unificatie
wordt voorgesteld, dus één krijgs
macht onder één stafchef en één
minister, maar gaat toch een heel
eind de richting van de unificatie
uit. In hoeverre dit rapport tot
uitvoering zal worden gebrécht is
thans nog niet te overzien. Wel
staat vast, dat er heel wat oppo
sitie zal ontstaan. Volledige unifica
tie zal men overigens nimmer op
korte termijn kunnen bereiken,
reeds om de eenvoudige reden, dat
het de vorming van een korps al
gemene stafofficieren vraagt, waar
mede tijd gemoeid is.
Zweden tot voorbeeld
"V 700R EEN KLEIN land als Ne-
derland is het unificatievraag-
stuk niet zo brandend als voor een
groot land als Amerika. Voor een
groot deel immers treden onze zee-,
land; en luchtstrijdkrachten opera
tief in het hogere bevelsverband der
bevelsorganisatie der NAVO. Vraag
stukken van taakoverlapping en be
velsmoeilijkheden doen zich daar
om veel minder gelden. Het voor
naamste voordeel ener in de rich
ting van unificatie gaande samen
werking zal kunnen worden verkre
gen op materieel en administratief
gebied, bij het vaststellen van ar
beidsvoorwaarden enz.
Een klein neutraal land, dat o.i.
reeds lange tijd een voorbeeld is
van een doelmatige militaire or
ganisatie, die unificatie nabij komt,
is Zweden. Een minister met een
klein departement, één opperbevel
hebber, onder wie de bevelhebbers
van zee-, land- en luchtmacht. Zwe
den kan zeker tot voorbeeld dienen,
hoewel men moet bedenken, dat
het als neutraal land een sterke be
hoefte heeft aan een centrale be
velsorganisatie.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Met enige ongerustheid
bekijkt de overheid het vraagstuk van
de vakanties voor haar personeel in ver
band met de komende vijfdaagse werk
week.
De vakantieregeling voor ambtenaren
is geregeld in het ambtenarenreglement
en onderscheidt vier groepen, die respec
tievelijk vijftien, zeventien, twintig en
24 werkdagen vakantie genieten. Enige
jaren geleden gold een zaterdag voor de
vakantieregeling als een halve werkdag.
Later werd dat gewijzigd: de zaterdag
geldt nu als een hele werkdag.
Wanneer evenwel de vrije zaterdag in
overheidsdienst een feit wordt, telt die
zaterdag niet meer mee bij het opnemen
van vakantie. Dat betekent dat de ambte
naar met twintig dagen verlof in totaal
vier weken kan wegblijven, want per
week maakt hij maar vijf „werkdagen"
op. Voor het goed functioneren van de
overheidsdiensten betekent deze feite
lijke verlenging van de vakantieduur een
extra moeilijkheid.
NIET LANGER
De regering heeft in het georganiseerd
overleg, waar de vijfdaagse werkweek
werd besproken, laten weten dat het niet
haar bedoeling is de vakanties langer te
laten duren dan thans. Dit zou echter
alleen te verwezenlijken zijn door het
aantgl vakantiedagen te verminderen.
Daarbvef willen'ivff thans nfet spreken,
zeiden de ambtenarenorganisaties, dat
moet piaar tegelijk met de vakantiepara
graaf van het ambtenarenreglement aan
de orde komen.
TEGENWERPING
Naar wij menen te weten denkt men
op het Ministerie van binnenlandse za
ken aan een vermindering van het aan
tal vakantiedagen voor de ambtenaren
met een-zesde, naar boven af te ronden.
Wie recht heeft op 15 dagen, zou er dan
dertien krijgen, de groep van zeventien
komt op veertien dagen, die van twintig
op zeventien en die van 24 op twintig
dagen.
Het staat te bezien of de overheid
nu de komst van de vijfdaagse werk-
1 week eenmaal vaststaat alsnog in het
georganiseerd overleg enige medewer
king voor deze vakantiebeperking zal
ondervinden. De ambtenarenorganisaties
kunnen immers aanvoeren dat weliswaar
de vijfdaagse werkweek is ingevoerd,
maar dat de arbeidstijd per week niet is
verkort, zodat een vermindering van het
aantal vakantiedagen niet gerechtvaar
digd is.
24- 32
Op het ogenblik klemt het vraagstuk
meer bij de gemeenten, die al dit jaar
met de volledige vijfdaagse werkweek
beginnen, dan bij de rijksoverheid waar
de „vijfdaagse" pas volgend jaar zal
worden ingevoerd. De gemeenten, zo is
ons gebleken, hebben ook een beperking
van de vakantie overwogen, maar, naar
het zich laat aanzien, zal daar weinig
van terecht komen. De consequentie van
de vrije zaterdag zal wel zijn dat de
overheidsdienaar met 24 dagen verlof 32
dagen achtereen (zaterdagen en zondagen
meegerekend) van zijn rust kan genieten.
Van onze correspondent
NIJMEGEN. De twee Andreassen
Johannes de Bruyne blijken vorige week
donderdag in Utrecht zonder reden feest
te hebben gevierd.
Men zal zich het verhaal herinneren*,
de met emigratieplannen rondlopende
Amsteradmse De Bruyne had bij de bur
gerlijke stand gehoord dat in Utrecht een
tweelingbroer van hem moest wonen.
Kort daarna vielen de tweelingbroers
elkaar op hun beider verjaardag, na een
scheiding van tientallen jaren in de ar
men.
Een nijver speurende ambtenaar van
de burgerlijke stand van Valbrug heeft
nu evenwel aangetoond dat zij geen
broers en vermoedelijk zelfs geen fa
milie van elkaar zijn. Hij ontdekte dat
in de Zettense inrichting voor ongehuw
de moeders twee jongetjes Johannes
Andreas werden geboren: de een in ok
tober 1899 als zoon van Johanna Cor
nelia de Bruyne. de ander in maart 1900
als zoon van Cornelia de Bruyne.
Eén van de twee werd bij de burger
lijke stand van Valburg, tot welke ge
meente Zetten behoort, ingeschreven.
De ander trok nog als boreling met
zijn moeder naar Nijmegen en werd
daar bij de burgerlijke stand ingeschre
ven. Wie de één en wie de ander is,
is nog een raadsel.
de
,En
Mevrouw Kennedy neemt het niet dat
haar man, de president van de Verenigde
Staten, haar heeft verboden op de vossen
jacht te gaan. Kennedy geldt als een zeer
moedig man, maar hij is bang voor een
storm van protesten onder de Amerikaan
se dierenvrienden, die ivel eens zou
kunnen opsteken indien zijn knappe
echtgenote aan vossenjachten blijft deel
nemen.
Voor die angst wil mevrouw Kennedy
niet wijken. President Kennedy, haar
man, mag dan hebben verkozen in het
diepste geheim het golf spel te beoefenen,
zij weigert te capituleren voor de vrees
voor onprettige reacties uit het publiek.
Om. duidelijk te laten blijkendat zij
een eigen wil heeft liet zij zich daarom
in jachtkostuum fotograferen
AFFAIRE LAUWERSZEE
Kritiek op Friese
gedeputeerden
Van onze correspondent
LEEUWARDEN Verscheidene
leden van de Provinciale Staten van
Friesland zijn boos op gedeputeerde
H. M. Gerbrandy, die wèl voor de
televisie is verschenen om iets over
een bespreking met de minister over
de Lauwerszee te vertellen en ook
een persconferentie heeft gehouden,
maar die Provinciale Staten niet over
de resultaten van het gesprek heeft
ingelicht.
„Wij moesten het in de krant lezen"
zei de heer J. Klok (p.v.d.a.) in
Statenvergadering van gisteren. „ei
dat terwijl wij altijd als één man ach
ter de gedeputeerden hebben gestaan".
Een ander lid zei, dat de gedepu
teerden pas mededelingen hebben ge-
daan na aandrang uit Provinciale
Staten.
Niet alleen de gedeputeerden kregen
kritiek te horen, ook met Den Haag is
men over de Lauwerszee nog steeds
met uitgepraat. Mr. Van der Veen
(v.v.d.) was de enige, die het voor Den
Haag opnam: hij vond dat men van de
atfaire-Lauwerszee een politieke kwes
tie maakt. ,,De heer Klok", zo zei hii
„die steeds veel kritiek heeft, mag wel
bedenken dat deze kwestie onder de
vorige kabinetten ook al urgent was"
'Ielle Loonstra uit Ou
de Biltdijk is gisteren in het Diakones-
senhuis te Leeuwarden overleden aan
de gevolgen van een verkeersongeluk
De jongen was zaterdag in zijn woon-
plaats onder een auto gelopen.
De 32-jarige bromfietser S. L. Ven
huizen uit Groningen is dinsdagavond
lܫZ1^n woonplaats onder een bestelwa
gen gereden. Hij wérd dodelijk gewond.
Advertentie
Ook U kant verlost worden
fan die
Rheum*tisch« Pijnen
mot Kruschen Salts.
H,™oet ?en doen, de Kruschei
Kuur, iedere dag s morgens de be
roemde kleme dosis. Beroemd - ia -
over de hele wereld, om zijn wondere
aansporende werking op de bloed
zuiverende organen. Die worden met
Kruschen tot hernieuwde jeugdige
werking gebracht en drijven zo de om
zuiverheden uit, die nu die ondragelhk
snerpende pijnen verwekken.