TERUGGANG ZET HET HELE DORPSLEVEN OP HELLING O Welvaart en elan dalen -4 fjyfu* „Vete tussen burgemeester en raadslid" Verwarring bij vakantie van ambtenaren door de vrije zaterdagen gulden retour Voor 350 New York-Amsterdam UNIFICATIE DER STRIJDKRACHTEN TWEELING WEER ALLEEN FRIESLAND vecht tegen zijn ontvolking r— dubbel - WITTE KRUIS door Generaal inr. II. J. Kruis Driemaal overreden Woensdag 29 maart 1961 ZEEUWSOi DAGBLAD Pag. 9 Terwijl bijna overal elders de bevolking toeneemt, slinkt de bevolking van bet Friese platteland. Tractor en combine hebben duizenden werkers overbodig gemaakt. De mensen trekken weg. Kleine dorpen raken ontvolkt. De dorpelingen leggen of bet hoofd in de schoot of zij vechten door om hun dorp nieuw leven ip te blazen. Wat nu? Van een onzer verslaggevers NS dorp? Dat is niet veel gedaan meer. Bijna alle jonge men sen trekken weg „De fut is eruit ons verenigingsleven is lang niet meer wat het ge weest is.,.." „Ik ga haast niet meer naar het dorp. Daar is immers niks te beleven?" Zulke stemmen zijn overal te horen op het Friese platteland. De Friese dorpen gaan achteruit.- Boerenzoons emigreren. Land arbeiders vertrekken voorgoed naar het westen. De dorpsbak ker kan geen bestaan meer vin den, en sluit zijn winkel. De we duwe met het kleine kruide nierszaakje kan het hoofd nog net boven water houden, maar ook haar nerinkje is ten dode op geschreven. De dorpssmid werkt nog, maar hij heeft geen opvol ger meer. De fanfare, de zang vereniging, het wil niet meer. De kerkgemeente krimpt zien derogen. „De dor-pen sterven„Het platteland bloedt leeg zulke dingen zijn erover gezegd en geschreven. Wat is er in Friesland aan de hand? De cijfers, lijkt het, spreken duide lijke taal. Terwijl elders de bevol king sterk toeneemt, groeit die in Friesland maar heel zwakjes, en de plattelandsgebieden gaan meestal achteruit. TN HET westen, de „Greidhoek", I is het totale inwonertal van de plattelandsgemeenten in tien jaar tijds geslonken met tweeduizend zielen. In -het noorden, de „Bouwhoek", gingen de plattelandsgemeenten in twintig jaar tijds zelfs met zeventienduizend mensen achteruit. Daar slonk alleen al de gemeente Barradeel van ruim achtduizend tot ruim. zevenduizend in woners. Als dat zo doorgaat, zal de Greidhoek in 1966, binnen tien jaar twintig procent van zijn bevolking hebben verloren. Het zijn de kleinste dorpen die de hardste klappen krij gen. In het oosten, de bosachtige „Wouden", zijn de dorpjes van min der dan vijfhonderd mensen in tien jaar tijds twaalf procent achteruit ge gaan, terwijl in diezelfde tijd de Ne derlandse bevolking als geheel met 13 procent is toegenomen. Wat is er m Friesland aan de hand? De verbrandingsmotor, die vracht wagens, bromfietsen, tractoren en landbouwmachines aandrijft, heeft ook de ontvolking in gang gezet. De boer ploeg niet meer achter zijn paard, maar op zijn „trekker". Hij zaait, egt, maait en dorst machinaal. Hij gaat naar zijn landerijen per auto, en melkt de koeien machinaal. Per vrachtwagen gaat de melk naar de zui velfabriek. De tijd van een geit op de berm, en twee, drie beesten in de wei is voorbij. De boerderij is bezig een fabriek te worden, een fabriek van graan, aardappels, melk en vlees, en dat kan alleen in het groot. Honder den Friese keuterboertjes houden er mee op, ieder jaar. Het loont niet meer. Eén of tivee A/TECHANISATIE, rationalisatie, ■tVl produktiviteitsverhoging. Waar vroeger zes man voor nodig waren, kunnen nu één of twee het af, niet machines. In de Greidhoek komt het voor, dat zes boerderijen gezamenlijk één enkele landarbeider in dienst heb ben. Het land heeft zo veel mensen niet meer nodig. In de Wouden is het aantal werkers in landbouw en vee teelt binnen tien jaar geslonken met meer dan een kwart. Door het betere wegtransport hebben ook veel kleine zuivelfabriekjes plaats moeten maken voor gecentraliseerde grote. En dan is er geen plaats meer voor het over tollig geworden personeel. Zo heeft Friesland een grote werk loosheid gekregen. Vorig jaar was die drie maai zo groot als gemiddeld in Nederland. Daar komt dan nog bij de verborgen werkloosheid: de mensen die nog blijven meelopen, hoewel ze eigenlijk al overbodig zijn. En: hoe meer werkloosheid, hoe minder wel vaart. Het gemiddeld inkomen in Friesland is veel lager dan elders, en de achterstand wordt eerder groter dan kleiner. Dit is de grondoorzaak van Fries- lands ontvolking: de mensen gaan weg, omdat ze er geen bestaan kun nen vinden. De grote uittocht DE OORLOG heeft dat nog even te gengehouden, maar na '45 kwam dê grote uittocht: naar de emigratie- landen, naar de Randstad in het wes ten. Vorig jaar gingen er nog 4500 mensen méér weg dan er nieuwelingen kwamen. In heel Friesland wonen nu 476.000 mensen: niet veel meer dan de helft van Amsterdam. Komt er geen verandering, dan zal dat over vijf jaar nog ongeveer hetzelfde zijn, maar de bevolking is dan sterk verouderd. Want het wegtrekken helpt wel de wegtrekkers, maar niet de streek. Het zijn de goed-geschoolden die elders te recht kunnen. Het zijn, vooral, de on- r.'ï dernemende jongeren en de jonge ge zinnen, die in het westen een goed be staan gaan opbouwen. De achterblij vers, dat zijn o.a. de ouderen, die niet meer weg willen of kunnen; de onge schoolden; en de minder geslaagde ar beidskrachten. Juist de mensen die geld in huis en leven in de brouwerij brengen, verdwijnen. Daarom dalen bij de achterblijvers de welvaart en het elan dubbel. Het probleem is niet nieuw, en het is geen Fries probleem alleen. Deze ontwikkeling is al begonnen omstreeks 1900, en hetzelfde speelt zich af in Groningen, Drente, Noordbrabant en Zeeland, in de Achterhoek en de kop van Noordholland, op de Zuidholland se eiland-en, in Noord-Duitsland en het wekten van Vlaanderen. Nuttig en nodig DE MODERNE techniek bracht in onze eeuw minder werk op het land, méér werk in de steden met hun groeiende Industrie, en daardoor een trek van het platteland naar de stad. Dit is een gezonde ontwikkeling, waar stad én land wel bij varen; en de mo derne boer, de tuinbouwer vooral, kreeg daardoor zijn belangrijkste markt: de grote stad. Het best is dié dichtheid van bevolking, waarbCj de ken over weggaan. Zo raakt het -dorp in een vicieuze cirkel: omdat de men sen wegtrekken, valt er steeds minder te beleven, en omdat er steeds min der valt te beleven, trekken steeds meer mensen weg. Wat nu? Het hoofd maar in de schoot leggen? Of vech ten tegen de bierkaai? De techniek bracht ook in Friesland minder werk op het platteland. mensen de beste welvaart genieten. Daarom is de bevolkingsafneming op bet echte platteland nuttig en nodig. Friesland echter is er zo sterk door getroffen, omdat het sinds eeuwen een sterk agrarische structuur heeft gehad. De nieuwe tijd raakt niet alleen het boerenbedrijf. De ambachtsman in het dorp, de schoenmaker, de schilder, de timmerman z'Ij hebben nie'c genoeg koopkrachtige klanten meer. De boe ren winkelen per auto in de -stad, en het dorpse ijzerwarenzaakje kan niet concurreren met zijn beter gesorteer de collega in Dokkum of Heerenveen. De plattelandskruidenier kan niet op boksen 'cegen de blinkende supermark ten in de stad. De weduwvrouw, die met koopwaar, de boerderijep. ^afgaat, of een lilliputwinkeltje houdt met zand, zeep, soda en wat stopflessen vol drop en pepermunt, komt er nauwelijks meer aan te pas. De 'teruggang zet heel het dorpsle ven op de helling. Vaak verwatert het gevoel van gemeenschap. Op de boe renhoeven staan televisie-antennes: de beeldbuis brengt een nieuwe wereld onder het vertrouwde rieten dak. De plattelanders gaan verlangen naar stads vermaak en steedse cultuur. Het dorp zint hun niet meer, ze den- Zevenbergen beraadt zich over „staking": Van een onzer verslaggevers ZEVENBERGEN. In een vergade ring die gisteren in Zevenbergen is gehouden met als directe aanleiding de uitspraak van het „stakende" Ze- venbergse raadslid drs. A. J. J. A. de Koning in de rubriek Persoonlijk in onze krant van zaterdag zijn merk waardige zaken openbaar geworden. Een al jaren oude vete tussen de burgemeester van het Noordbrabantse stadje, de heer H. E. M. Schaminée en drs. De Koning zou, zo werd ter ver gadering gesuggereerd, al geruime tijd werken op de ontwikkeling van de ge meente. Aan de vergadering namen vertegen woordigers van drie standsorganisaties deel: de boeren-, de arbeiders- en de middenstand. De voorzitter van de K.A.B., de heer C. Klasen, leidde de vergadering. De vete vindt haar oorsprong in di verse kwesties, maar vooral in de ver kiezing, enige tijd geleden, van drs. De Koning tot voorzitter van de afdeling Zevenbergen van de K.V.P. Tot dan toe was burgemeester Schaminée voorzitter geweest. Nog meer zaken zouden rem mend hebben gewerkt op Zevenbergens ontwikkeling. Toen de heer Klasen daarnaar werd gevraagd, antwoordde hij en dat moge de sfeer in Zeven bergen illustreren „Ik kan daar niet in het openbaar op antwoorden, want ik ben bij een baas". De heer Klasen is gemeenteambtenaar. Advertentie Generaal Neway, de bevelhebber van de keizerlijke lijfwacht in Abessinië, die in december in opstand kwam tegen de keizer, is ter dood veroordeeld. Hij zal in het openbaar worden opgehangen. (Advertentie) DE echte PIJNSTILLER Kiespijn, hoofdpijn of griep onder de leden? Neem Witte Kruis en u bent het snel kwijt. tabletten, poeders of cachets! Steeds zeldzamer worden de paarden. MEKKA (Reuter). Een groep met machinegeweren uitgeruste ja gers heeft de laatste kudde van de Aranische oryx uitgeroeid, een soort gazelle die in het zuiden van Arabië leefde. De dertig laatste oryxen leefden in een kudde in de Rub al Khaliwoes- tijn. De jagers hadden er een auto- tocnt van honderden kilometers voor over om de gazelles op te zoeken. Ieder dier dat hun weg kruiste werd doodgeschoten. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG. Er is opnieuw een op zienbarende verlaging van de luchtta- rieven aangekondigd: een kleine Ame rikaanse maatschappij, die zich speciaal toelegt op vrachtvervoer maar ook pas sagiers meeneemt, heeft tarieven voor groepsvervoer aangekondigd, die vijftig procent lager liggen dan welk ander ta rief ook. Het komt er op neer. dat gezelschap pen van 118 mensen die van de Ver enigde Staten naar Londen, Parijs, Brussel, Amsterdam of Ierland willen reizen per persoon vijfendertig pond sterling 'ongeveer 350 gulden) voor een retour moeten betalen. NIET GEBONDEN De maatschappij, Flying Tiger treedt daarmee in de voetsporen van een an dere vrachtonderneming, de Seaboard and Western, die onlangs ook haar ta rieven ingrijpend verlaagde. Internationaal liggen de luchtvracht- de april. Op die dag loopt de onderlin ge afspraak af. De passagierstarieven zijn niet aan afspraken gebonden. De verlaging van de tarieven heeft, zo deelde men ons bij de KLM mee, geen werkelijke betekenis, omdat de luchtvaartautoriteiten in de Verenigde Staten en in alle landen, waarop wordt gevlogen ze nog moeten goedkeuren. De Flying Tigers gaat voor de goed kope vluchten over de oceaan Super Constellations gebruiken. TN VELE LANDEN heeft het vraagstuk der unificatie van de strijd- krachten de aandacht van regering, volksvertegenwoordiging en militaire leiding. In vele landen is op dit gebied, vooral na de tweede wereldoorlog, een zekere vordering gemaakt. In alle landen bestaan er bezwaren tegen een door te voeren volledige unificatie. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Op de Bergweg, bij de Schiebroekselaan, is gistermorgen de zestienjarige bromfietser Jac. La Grand uit Berkel en Rodenrijs onder een rechts afslaande vrachtauto met oplegger ge raakt en op slag gedood. Het slacht offer, dat in gelijke richting rechts naast de vrachtauto had gereden, viel voor de dubbele achterwielen van de vrachtauto tarieven nog vast voor de bij de IATA en kreeg ook de dubbele wielstellen van aangesloten maatschappijen tot de tien- de oplegger over zich heen. Onder een volledige unificatie dient men te verstaan het beschou wen van alle strijdkrachten ter zee, te land en in de lucht als één ge heel, waarvoor één minister ver antwoordelijk is, waarvoor één be groting bestaat en waarover één hoogste militaire instantie het be vel voert. Unificatie brengt derhal ve mee een centrale leiding voor speurwerk en ontwikkeling van ma terieel, een centrale instantie voor aankoop, een centrale administratie, centraal geregelde personeels voor waar den enz. enz. Er was een tijd, dat er van enige vorm van samenwerking, laat staan van unificatie nauwelijks sprake was. Er waren een zeemacht en een landmacht en elk had zijn eigen op bouw voor organisatie, bevelvoe ring, administratie enz., ressorte rend onder een eigen minister. In onderling overleg werden enkele za ken op gelijke wijzen geregeld. Een opperbevel dat of in vredestijd niet bestond of slechts beperkte, beteke nis had, regelde de strategische sa menwerking in geval van oorlog en dan nog voor zover nodig. Geleidelijk aan kwamen de vlieg tuigen; bij de landmacht, zowel als bij de zeemacht. Naarmate deze een eigen taak gingen krijgen, ont stond een luchtmacht als derde deel van de krijgsmacht. Bovendien ble ven vliegtuigen ingedeeld bij de zee- en bij de landmacht, welke krijgsmachtsdelen ze al of niet. zelf in beheer hadden. Kostbare doublures DE BEHOEFTE AAN unificatie werd het meest gevoeld in de strijdkrachten der grote staten. Daarvoor waren verscheidene re denen. De moderne oorlogvoering vroeg een nauwere samenwerking en een snelle besluitvorming. De bewapening en uitrusting gin gen steeds hogere eisen stellen en de behoefte ontstond om de weten schappelijke en technische voorbe reiding der materieelvoorziening, waarbij speurwerk en de ontwikke ling van nieuw materieel, meer te centraliseren. Vooral in de Vere nigde Staten heeft op dit gebied het ontbreken van unificatie tot zeer kostbare doublures geleid. Leger, vloot en luchtmacht gingen lange tijd ieder een geheel eigen weg in de ontwikkeling van geleide projec tielen en andere kernwapens. Het bleef niet alleen bij die ont wikkeling, maar naarmate de resul taten daarvan, in de vorm van ge leide projectielen voor middelbare en intercontinentale afstanden bij de onderscheidene krijgsmachtsde len beschikbaar kwamen, bleek, dat strategisch gezien de onderlinge taakverdeling in het gedrang kwam. Het sterkst spreekt dat in de ver houding marine-luchtmacht. De Amerikaanse marine is met haar door kernenergie voortgedreven on derzeeërs, bewapend met de Pola- risraketten, in toenemende mate deel gaan hebben aan de strategi sche vergeldingsmacht. Strategische vergelding was aanvankelijk echter een exclusieve taak voor de lucht macht, waarvoor intercontinentale en middelbare afstand bommenwer pers met kernbommen werden ge bruikt. Geleidelijk zijn ook bij de luchtmacht de geleide projectielen in gebruik genomen. Luchtmacht en marine zijn elkander met hun ra ketten en geleide projectielen op de intercontinentale en middelbare afstanden gaan overlappen. Een overeenkomstig verschijnsel ging zich voordoen bij luchtmacht en landmacht op de kleinere en mid delbare afstanden. Zelfs bij de ver overing van de wereldruimte tracht ten alle onderdelen van de krijgs macht mee te doen. Zo is geleidelijk een toestand ont staan, waarbij enerzijds de scherpe afbakening van taken ging vervlak ken en anderzijds de drie delen van de krijgsmacht trachtten zich zelf standig te ontwikkelen in sectoren, waarin zij elkander vonden. Daar uit ontstond een soort concurrentie, die weliswaar alle partijen tot gro te inspanning aanzette, maar die toch wel degelijk grote doelmatig- heidsbezwaren meebracht. Rapport-Symington NIET ALLEEN i'n Amerika, maar in bijna alle landen trachtte men aan de verschillende bezwaren tegemoet te komen door een ver grote samenwerking, culminerend in colleges van verenigde chefs van staven. Een ideale oplossing heeft dat nog nergens gebracht, omdat ieder der stafchefs als regel in de eerste plaats de belangen van zijn eigen krijgsmaehtsdeel voorstaat en bij het ontbreken van overeenstem ming tussen de deskundigen, de niet-deskundige ministers tot een soort arbiters worden gemaakt. In Amerika heeft dit unificatie- vraagstuk grote aandacht van de regering-Kennedy, die reeds vóór haar optreden een commissie had ingesteld onder senator Symington. Het rapport-Symington gaat nog niet zo ver dat volledige unificatie wordt voorgesteld, dus één krijgs macht onder één stafchef en één minister, maar gaat toch een heel eind de richting van de unificatie uit. In hoeverre dit rapport tot uitvoering zal worden gebrécht is thans nog niet te overzien. Wel staat vast, dat er heel wat oppo sitie zal ontstaan. Volledige unifica tie zal men overigens nimmer op korte termijn kunnen bereiken, reeds om de eenvoudige reden, dat het de vorming van een korps al gemene stafofficieren vraagt, waar mede tijd gemoeid is. Zweden tot voorbeeld "V 700R EEN KLEIN land als Ne- derland is het unificatievraag- stuk niet zo brandend als voor een groot land als Amerika. Voor een groot deel immers treden onze zee-, land; en luchtstrijdkrachten opera tief in het hogere bevelsverband der bevelsorganisatie der NAVO. Vraag stukken van taakoverlapping en be velsmoeilijkheden doen zich daar om veel minder gelden. Het voor naamste voordeel ener in de rich ting van unificatie gaande samen werking zal kunnen worden verkre gen op materieel en administratief gebied, bij het vaststellen van ar beidsvoorwaarden enz. Een klein neutraal land, dat o.i. reeds lange tijd een voorbeeld is van een doelmatige militaire or ganisatie, die unificatie nabij komt, is Zweden. Een minister met een klein departement, één opperbevel hebber, onder wie de bevelhebbers van zee-, land- en luchtmacht. Zwe den kan zeker tot voorbeeld dienen, hoewel men moet bedenken, dat het als neutraal land een sterke be hoefte heeft aan een centrale be velsorganisatie. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Met enige ongerustheid bekijkt de overheid het vraagstuk van de vakanties voor haar personeel in ver band met de komende vijfdaagse werk week. De vakantieregeling voor ambtenaren is geregeld in het ambtenarenreglement en onderscheidt vier groepen, die respec tievelijk vijftien, zeventien, twintig en 24 werkdagen vakantie genieten. Enige jaren geleden gold een zaterdag voor de vakantieregeling als een halve werkdag. Later werd dat gewijzigd: de zaterdag geldt nu als een hele werkdag. Wanneer evenwel de vrije zaterdag in overheidsdienst een feit wordt, telt die zaterdag niet meer mee bij het opnemen van vakantie. Dat betekent dat de ambte naar met twintig dagen verlof in totaal vier weken kan wegblijven, want per week maakt hij maar vijf „werkdagen" op. Voor het goed functioneren van de overheidsdiensten betekent deze feite lijke verlenging van de vakantieduur een extra moeilijkheid. NIET LANGER De regering heeft in het georganiseerd overleg, waar de vijfdaagse werkweek werd besproken, laten weten dat het niet haar bedoeling is de vakanties langer te laten duren dan thans. Dit zou echter alleen te verwezenlijken zijn door het aantgl vakantiedagen te verminderen. Daarbvef willen'ivff thans nfet spreken, zeiden de ambtenarenorganisaties, dat moet piaar tegelijk met de vakantiepara graaf van het ambtenarenreglement aan de orde komen. TEGENWERPING Naar wij menen te weten denkt men op het Ministerie van binnenlandse za ken aan een vermindering van het aan tal vakantiedagen voor de ambtenaren met een-zesde, naar boven af te ronden. Wie recht heeft op 15 dagen, zou er dan dertien krijgen, de groep van zeventien komt op veertien dagen, die van twintig op zeventien en die van 24 op twintig dagen. Het staat te bezien of de overheid nu de komst van de vijfdaagse werk- 1 week eenmaal vaststaat alsnog in het georganiseerd overleg enige medewer king voor deze vakantiebeperking zal ondervinden. De ambtenarenorganisaties kunnen immers aanvoeren dat weliswaar de vijfdaagse werkweek is ingevoerd, maar dat de arbeidstijd per week niet is verkort, zodat een vermindering van het aantal vakantiedagen niet gerechtvaar digd is. 24- 32 Op het ogenblik klemt het vraagstuk meer bij de gemeenten, die al dit jaar met de volledige vijfdaagse werkweek beginnen, dan bij de rijksoverheid waar de „vijfdaagse" pas volgend jaar zal worden ingevoerd. De gemeenten, zo is ons gebleken, hebben ook een beperking van de vakantie overwogen, maar, naar het zich laat aanzien, zal daar weinig van terecht komen. De consequentie van de vrije zaterdag zal wel zijn dat de overheidsdienaar met 24 dagen verlof 32 dagen achtereen (zaterdagen en zondagen meegerekend) van zijn rust kan genieten. Van onze correspondent NIJMEGEN. De twee Andreassen Johannes de Bruyne blijken vorige week donderdag in Utrecht zonder reden feest te hebben gevierd. Men zal zich het verhaal herinneren*, de met emigratieplannen rondlopende Amsteradmse De Bruyne had bij de bur gerlijke stand gehoord dat in Utrecht een tweelingbroer van hem moest wonen. Kort daarna vielen de tweelingbroers elkaar op hun beider verjaardag, na een scheiding van tientallen jaren in de ar men. Een nijver speurende ambtenaar van de burgerlijke stand van Valbrug heeft nu evenwel aangetoond dat zij geen broers en vermoedelijk zelfs geen fa milie van elkaar zijn. Hij ontdekte dat in de Zettense inrichting voor ongehuw de moeders twee jongetjes Johannes Andreas werden geboren: de een in ok tober 1899 als zoon van Johanna Cor nelia de Bruyne. de ander in maart 1900 als zoon van Cornelia de Bruyne. Eén van de twee werd bij de burger lijke stand van Valburg, tot welke ge meente Zetten behoort, ingeschreven. De ander trok nog als boreling met zijn moeder naar Nijmegen en werd daar bij de burgerlijke stand ingeschre ven. Wie de één en wie de ander is, is nog een raadsel. de ,En Mevrouw Kennedy neemt het niet dat haar man, de president van de Verenigde Staten, haar heeft verboden op de vossen jacht te gaan. Kennedy geldt als een zeer moedig man, maar hij is bang voor een storm van protesten onder de Amerikaan se dierenvrienden, die ivel eens zou kunnen opsteken indien zijn knappe echtgenote aan vossenjachten blijft deel nemen. Voor die angst wil mevrouw Kennedy niet wijken. President Kennedy, haar man, mag dan hebben verkozen in het diepste geheim het golf spel te beoefenen, zij weigert te capituleren voor de vrees voor onprettige reacties uit het publiek. Om. duidelijk te laten blijkendat zij een eigen wil heeft liet zij zich daarom in jachtkostuum fotograferen AFFAIRE LAUWERSZEE Kritiek op Friese gedeputeerden Van onze correspondent LEEUWARDEN Verscheidene leden van de Provinciale Staten van Friesland zijn boos op gedeputeerde H. M. Gerbrandy, die wèl voor de televisie is verschenen om iets over een bespreking met de minister over de Lauwerszee te vertellen en ook een persconferentie heeft gehouden, maar die Provinciale Staten niet over de resultaten van het gesprek heeft ingelicht. „Wij moesten het in de krant lezen" zei de heer J. Klok (p.v.d.a.) in Statenvergadering van gisteren. „ei dat terwijl wij altijd als één man ach ter de gedeputeerden hebben gestaan". Een ander lid zei, dat de gedepu teerden pas mededelingen hebben ge- daan na aandrang uit Provinciale Staten. Niet alleen de gedeputeerden kregen kritiek te horen, ook met Den Haag is men over de Lauwerszee nog steeds met uitgepraat. Mr. Van der Veen (v.v.d.) was de enige, die het voor Den Haag opnam: hij vond dat men van de atfaire-Lauwerszee een politieke kwes tie maakt. ,,De heer Klok", zo zei hii „die steeds veel kritiek heeft, mag wel bedenken dat deze kwestie onder de vorige kabinetten ook al urgent was" 'Ielle Loonstra uit Ou de Biltdijk is gisteren in het Diakones- senhuis te Leeuwarden overleden aan de gevolgen van een verkeersongeluk De jongen was zaterdag in zijn woon- plaats onder een auto gelopen. De 32-jarige bromfietser S. L. Ven huizen uit Groningen is dinsdagavond lÜ«Z1^n woonplaats onder een bestelwa gen gereden. Hij wérd dodelijk gewond. Advertentie Ook U kant verlost worden fan die Rheum*tisch« Pijnen mot Kruschen Salts. H,™oet ?en doen, de Kruschei Kuur, iedere dag s morgens de be roemde kleme dosis. Beroemd - ia - over de hele wereld, om zijn wondere aansporende werking op de bloed zuiverende organen. Die worden met Kruschen tot hernieuwde jeugdige werking gebracht en drijven zo de om zuiverheden uit, die nu die ondragelhk snerpende pijnen verwekken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9