NEDERLANDS EVANGELI TIETEAM GEVORMD Vrees voor Vasthi Elke zondagmorgen radio-uitzending GEESTELIJKE BEZITSVORMING Hoe ver is de leer tucht Juiste gereserveerdheid PLATEN Hongarije keert terug van dubbele kerkregering ds. M. den Boer te Zaamslag r\uizenden worden nog niet bereikt met de boodschap van het Evangelie. Cijfers hebben aangetoond dat 75 procent van de Nederlandse radiobezitters geregeld op Luxemburg afstemt. Bovendien luisteren zeer velen in België naar de Luxemburgse zender. Is dit radiostation dan niet bij uitstek geschikt voor het uitzenden van evangelisatie-programma's Deze vraag hebben vier Nederlandse jongemannen, - Arie van Gent, voorganger van de Vrije Evangelische gemeente te Kampen, de zanger John Buurman, de organist Flip de Koning en de pianist Frans van der Reijden - zich gesteld en zij hebben er ook het antwoord op gegeven door voor elke zondagmorgen - van kwart voor acht tot acht uur - zendtijd te huren van Radio Luxemburg en een programma uit te zenden, dat bestaat uit zang, muziek en een korte toespraak. Cijfers over Spanje ALS EEN BAD Huisbezoek op grote schaal Grammofoonplaten, bijbelcursus en maandblad Bezwaar tegen kring van confessionelen STRIJDENDE KERK INTERKERKELIJKE LIJDENSDIEN ST Batakkerk viert in oktober eeuwfeest jBont boeket Dr. Y. Feenstra wordt hoogleraar in Elisabethstad Tè\%]SSSfSM naas\ Zaterdag 25 maart 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 13 Het N.E.T. brengt boodschap van vergeving en verlossing Het N.E.T. heeft al verschei dene samenkomsten gehouden, waarvoor grote belangstelling bestond. Het viertal ontvangt dikwijls medewerking van zang koren. De eerste uitzending vond plaats op 5 maart. Ds. J. C. Schouten te Emmeloord pleegt 7.0 af en toe eens een „gedicht" op bepaalde kerkelijke situaties. De sy nodale uitspraak n.a.v. de zaak profes sor Smits deed het volgende lied uit zijn dichtader vloeien, te zingen op de wijs van „de grote stille heide" en „opgedra gen aan de Generale Synode van de N. H. Kerk in het jaar van het herstel van de leertucht": In een grote lege.volkskerk dwaalt de herder eenzaam voort. En hij trekt met grote rukken, hele stukken uit het Woord En al dwalend ginds en her, denkt professor Smits: hoe ver - hoe ver is de leertucht, hoe ver is de leertucht, de leertucht'. Van diezelfde grote volkskerk is professor Jonker lid, die dan wel aan stuurboordzijde maar in 'tzelfde schuitje zit. Hoe de „wind van leer" ook stormt, hij blijft immermeer hervormd, ook 'zonder de leertucht, ook zonder de leertucht, de leertucht. Vele kanten kent de volkskerk: er is nog een Derde Weg. Daar dwaalt Buskes met zijn kudde en ze weten heg noch steg. Was ook Assen geen succes - Schilder's zaak een schendproces Geef mij maar de leertucht, Geef mij maar de leertucht, de leertucht! Voor het eerst in de kerkgeschiedenis zijn van Spaanse r.k. zijde de gegevens gepubliceerd van de 64 Spaanse bisdom men. Zo weten we nu dat er 42.438 ker ken zijn voor 19.369 parochies, het aan tal ..gewone" priesters 25.528 bedraagt en dat er verder nog 8819 priesters zijn met een bijzondere opdracht. De kloos ters tellen ruim 20.000 mannelijke en ruim 70.000 vrouwelijke kloosterlingen. De Spaanse r.k. pers telt 1063 orga nen, waarvan 45 dag-, 95 week- en 242 parochiebladen, 242 periodieken zijn be stemd voor de scholen, 146 voor de kloosterlingen en 62 uitgaven geven al gemene inlichtingen. De helft van de nationale cultuurmonumenten van Span je behoort tot de r.k. kerk, namelijk 765 van 1320 monumenten. Vrijzinnig protestanten bijeen in België Naar van Vrijzinnig Hervormde zij de wordt meegedeeld heeft ds. Wery tijdens zijn bezoek, dat hij o-nlangs aan België en Frankrijk bracht een band gelegd met de predikant van Verviers, die in de omgeving van Luik belang stellenden voor het vrijzinnig protestan tisme heeft bijeengebracht. TN Esther 1 wordt ons verteld hoe ko- ningin Vasthi het gebod van koning Aha s ver os trotseerde, waarop de rijks groten van Ahasveros hem adviseerden om Vasthi te verstoten opdat haar voor beeld geen navolging zou vinden bij de vrouwen in het rijk. Aan deze geschie denis moest ds. IJ. K. Vellenga van Meppel denken, toen hij in de kerkelij ke pers het bericht las dat een echt genote van één der ouderlingen te Schie- broek-Hillegersberg-C. via een ingeko men stuk haar misnoegen uitte over het late uiir van .sluiting der kerke- raadsvergaderingen en de kerkeraad naar aanleiding hiervan zich ernstig voornam zijn leven op dit punt te bete ren. Ds. Vellenga vraagt: 1. Hoe wist deze zuster dat de ver» gaderingen bekort konden worden? 2. Waar de veronderstelling gewet tigd schijnt, dat de zuster contact heeft gehad met een. der ingewijden en het even gewettigd mag heten aan te ne men, dat,.deze persoon haar eigep man was, rijst de vraag of de achtergrond van het schrijven gevormd is gewor den door een echtelijk onderhoud, hetzij in dezer voege, dat de broeder, op een laat uur thuis komende, zijn echtgenote met ontstemde blikken bij de koudge- worden thee in de woonkamer wachten de, of wel verschrikt uit haar eerste slaap ontwakende in de slaapkamer trof, en nu enige minder vriendelijke woorden te horen kreeg over dat ver werpelijk lang vergaderen, dan wel in dezer voege, dat de thuiskomende broe der zijn vanwege 'het lange vergaderen opgehoopte gal over zijn geduldig wachtende en gedwee neerzittende echt genote uitstortte. f= Toen aan hilly Graham werd gevraagd, of zijn bij- üi eenkomsten wel blijvend B resultaat hadden, antwoordde hij: Het is net als een bad, het effect duurt niet zo lang, Ui maar je hebt het af en toe li nodig. Dr. H. C. Slade van de Jarvis Street Baptist Church in Toronto organiseerde voor deze winter een huisbezoek-cam pagne, daar volgens hem dit de enige manier is om apathischen en onbereik- baren te bereiken. Deze Visitation-Cru sade huisbezoek kruistocht begint nu het seizoen ten einde loopt enige vruchten af te werpen. Zo komt er meer belangstelling voor de bijbelcursus. In één week meldden zich zelfs veertien nieuwe deelnemers aan. Het totale aan tal bezoeken tot nu toe gebracht be draagt 31.280. zegge één-en-dertig-dui zend-tweehonderd-tachtig terwijl ruim 25.000 folders zijn verzonden, deze fol ders bevatten een meditatie van dr. Slade en gegevens over de kerk. Een dergelijke groots opgezette bezoekcam- pagne is in Noord Amerika, het land van de massa-samenkomsten, iets unieks. De staat Pennsylvania bleek bij de opening van het testament van de voor malige pastoor van Clarendom erfge naam te zijn, hetgeen een bedrag van 90.000 dollar in de staatskas deed stro men. „Praatjesmakers zeggen wij in gewoon Nederlands" tegen hen. die de apostel Jacobus op het oog heeft als hij spreekt van hen die zeggen „Vandaag of morgen gaan wij op reis naar die en die stad. enz. aldus ds. Rothuizen in de Leidse Kerkbode, waarin hij zegt, dat Ja cobus het plannenmaken niet ver- oiedt. maar het plannen maken en het roemei. daarop niet kan uit staan. Men staat niet meer gereser veerd tegenover zichzelf en op deze goede gereserveerdheid is het waar op het aankomt: Zoals Jacobus niets tegen de handelsman op zich heeft alleen tegen de ijdeltuit, de praatjesmaker, de krachtpatser zo heeft ook Paulus niets tegen de koopmar. op zich. Als deze zich maar herinneren blijft „dat-ie het toch niet kan meenemen". Als hij maar gereserveerd tegenover zich zelf olijft staan. Als hij maar weet, wat hij absoluut moet nemen (God) en vat relatief (zijn zaken). Het beste geneesmiddel tegen de kramp achtigheid, de neurose, de manager- disease, waarmee heel wat, ook christelijke, zakenlui zaken doen te genwoordig. zal wel deze reserve, deze humor van Paulus zijn, deze zelfspot, die hij hen toewenst. Niet anders wenst Jacobus. Een en ander geldt speciaal de zakenman en dan weer heel speci- ral de gegoede zakenman: die mag wel uitkijken. De bijbel vindt hem iemand om nogal eens medelijden mee te hebben, zeker niet gauw iemand om te benijden. Maar laten we eerlijk zijn: wie heeft in de welvaartsstaat niet een tik van de molen? En wie doet tegenwoordig niet gezien zijn jacht, zenuwen en agenda alsof met hem alles staat of valt? Ook geen dominee is er vrij van. Gelukkig hebben we net weer gehad de bidstond voor ge was en arbeid. Het beste middel tegen het vervloekte roemen in eigen kracht, mèt of zonder de rro- dige praatjesmakerij (zonder is misschien nóg geraffineerder dan mèt!), is ongetwijfeld: bidden. Ze ker c-it: „Geef ons heden ons dage lijks brood" en „leidt ons niet in verzoeking, want Uw is enz. 3. Waarom heeft, -aangenomen, dat de zuster ontstemd was, haar geattaqueer de echtgenoot de waardigheid van de kerkeraad tegenover haar niet hoogge houden door haar bijvoorbeeld aan te zeggen, dat de kerkeraad zelf heeft uit te maken hoe lang hij vergaderen zal, of waarom heeft de broeder, aangeno men, dat hij misnoegd was, zijn mis. noegen niet aan de kerkeraad laten blij ken en op zijn onthutste wederhelft af gereageerd? 4. Moet het bewuste schrijven -d-us aan gemerkt worden als de spontane uiting van een zich in haar echtelijke rech ten gekrenkt dan wel zorgen geroerd gevoelde zuster, of moet verondersteld worden, da,t zij tot het -opstellen er van openlijk of verkaptelijk is aangespoord geworden door haar man, die ter ver gadering bleef zwijgen? 5. Waarom heeft de kerkeraad, die voorgaande vragen misschien wel on der ogen heeft gezien, maar hiervan geen mededeling gedaan, niet zelf kun-, nen bedenken wat de zustér hem voor legde? 6. Vreest de kerkeraad niet, dat naar aanleiding van de openbaarmaking van zijn belofte van beterschap hetzelfde zou 'kunnen geschieden als waarvoor Memukan en consorten (Esther 1) vele eeuwen geleden vreesden? Het Nederlands Evangeli satieteam: de organist Flip de Koning, de pianist Frans van der Reijden, de zanger met bril) John Buurman en Arie van Gent, brenger pan een korte en pakkende Bijbelse boodschap. De vier jongemannen zijn in Zeeland geen onbekenden. Zij hebben aan diver se samenkomsten van Youth for Christ op bezielende wijze medewerking ver- Jleend. Samen hebben zij een team ge- vormd, dat van plan is in grote samen komsten, maar ook op andere wijze, het evangelie te verkondigen. Het Neder lands Evangelisatieteam (afgekort N.E.T.) brengt overal, waar dit moge lijk is, de boodschap van Gods redden de liefde. En er zijn veel mogelijkhe den. Dat hebben de vier jongemannen ontdekt. In enkele plaatsen werden grote sa menkomsten gehouden in Rotterdam bezocht door drieduizend mensen waarop voor de pauze de evangelie boodschap werd doorgegeven, omlijst met muziek en zang van enkele een voudige liederen. Na de pauze besprak een forum schriftelijk «gestelde vragen en na afloop van de samenkomst was er gelegenheid met de forumleden na te praten. Een andere mogelijkheid om het evan gelie te verkondigen is het in de ban-, del brengen van grammofoonplaten met geestelijke liederen. Ook deze kans heeft het Nederlands Evangelisatie team aangegrepen. Er zijn reeds een langspeelplaat en een 45-toerenplaa-t, die men beide kan bestellen -bij „Het Net", Postbus 75, Kampen. Op elke plaat kan men geestelijke liederen be luisteren en is voorts een '-Ikorte, met veel overtuiging uitgesproken boodschap van Arie van Gent te beluisteren, waar bij het opvalt, dat deze spreker het evangelie brengt door slechts zeer wei. nig eigen woorden te gebruiken, doch vrijwel uitsluitend de woorden van de Bijbel te citeren. Men verwacht op een dergelijke plaat een enthousiaste met veel temperament voorgedragen, toe spraak maar men wordt verrast door de rustige wijze, waarop de Bijbelwoor den worden uitgesproken en zij blijken geladener van inhoud te zijn dan welk mensenwoord ook. Bij de aankoop van grammofoonpla ten ontvangt men tevens een brief van het team, waarin o.a. dit staat: „U bent nu een van onze medewerkers ge worden doordat u in de gelegenheid bent deze plaat in uw omgeving te lafen be luisteren en dus metterdaad medear- beidt in deze donkere wereld, door te laten weerklinken dat de Here Jezus aan elk mens vergeving en verlossing aanbiedt. Dat Hij zondaren lief heeft en hen vergeving schenken wil, als zij ko men en hun leven aan Hem toevertrou wen". Het Nederlands Evangelisatieteam heeft verder e.en Bijbelcursus uitgege'- v-en over het evangelie van Johannes en een muziekboekje met acht liederen van John Buurman. Enkele dagen ge leden is voorts het eerste nummer uit gekomen van een maandblad „V-oor Zijn glorie", waarin mededelingen worden ge daan over de radio-uitzendingen, de Bij belcursus en de evangelisatiesamen, komsten. De drijfveer voor al dit werk? Arie van Gent zegt: „Ons enig ver langen is, de Here Jezus te dienen en Hem groot te maken, in het leven van de Christenen en in de redding van zondaren". De Gereformeerde Kerk van Honga rije heeft met de benoeming van een nieuw genera,al-convent op 16 en 17 fe bruari j.l. een stap gezet op de weg naar opheffing van een dubbele kerkrege ring, die een unicum genoemd mocht worden onder de synodaal-prcsbyteriale systemen. Deze dubbele regering bestaat hier in, dat naast de synode, die voor twaalf jaar gekozen werd, een generaal-con- vent bestaat, dat voor drie jaren ge kozen wordt. De afgevaardigden voor de generale synode werden gekozen door de kerkeradem terwijl de afgevaardig den van het genera al-convent door de al- Volgens de kerkeraad van de Her vormde Gemeente te Elburg is confes sionele prediking in strijd met de Schrift en de Belijdenis. Aldus bleek uit een kanselboodschap, die door de plaatselijke predikant ds. B. G. A. v. d. Wiel namens de kerkeraad werd afge kondigd. In deze kanselboodschap keer de de kerkeraad zich tegen de in deze Geref. Bondsgemeente opgerichte con fessionele kring, die in enkele weken tijds een 600 leden telde. De boodschap luidde: ,,Uit geruchten en krantenberichten en uit een schrijven, gericht aan de kerkeraad, bleek dat in de gemeente een actie wordt gevoerd, waarbij men iets nieuws wil in de kerk van Elburg. Bij een samenspreking met enkele personen, die voor de kerkeraad zijn verschenen, is gebleken, dat de beginse len, die door deze personen worden voorgestaan niet zijn naar Gods Woord en dat het in de diepste zin gaat tegen een prediking van Schrift en Belijdenis. De kerkeraad moet al degenen, die de waarheid Gods liefhebben met klem aanmanen niet aan deze actie, die in onze gemeente gevoerd wordt, deel te nemen. Wordt geen lid en zo gij reeds getekend hebt, onttrekt u aan deze ac tie. Tot de Wet en tot de Getuigenis. Zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen heb ben." Dezer dagen vroeg een domi nee ergens in Zeeland aan zijn catechisanten: Wat moeten we verstaan onder de uitdrukking „de Strijdende Kerk"? Het on verwachte antwoord door één hunner gegeven luidde: Al die kerken die elkaar in de haren zitten. Op dinsdag 28 maart wordt in de R.K. parochiekerk van Duivendrecht een in terkerkelijke lijdensdienst gehouden waaraan naast de r.k. kapelaan ook de Ned. Hervormde en de Gereformeerde predikant aldaar zullen meewerken. Predikanten en kapelaan zullen n.a.v. Johannes 18 mediteren over Christus als de lijdende profeet, priester en ko ning. Deze dienst is georganiseerd in samenwerking met het cultureel ge- sprekcentrum te Duivendrecht. De Christelijke kerk in de Bataklan- den (Midden-Sumatra) viert op 7 okto ber van dit jaar zijn honderdjarig be staan. april gevierd moeten worden: op 2 april 1861 doopte zendeling G. van As- selt de eerste Bataks. Maar de zende lingen van de Rijnse zending, die voort bouwden op het werk van Van Asselt, kwamen op 7 oktober van dat jaar in Batakland aan. Die datum geldt als be gin van de geregelde arbeid in dit ge bied, waarin voor de oorlog reeds de inheemse kerk zelfstandig werd. Ze is een der krachtigste en groot ste kerken van Zuidoost-Azië, en heelt de vorming van een regionale afdeling van de Wereld- en Zendingsraad in dat werelddeel sterk gestimuleerd. De eerste zendelingen in Midden-Su matra waren Britse baptisten die in 1824 hun werk wilden beginnen, maar werden uitgewezen. Twee Amerikanen werden een tiental jaren later ver moord en opgegeten. Halverwege de vorige eeuw heeft de taaldeskundige dr. H. N. van der Tuuk zich onder de Bataks gevestigd. De reeds genoemde zendeling Van Asselt was uitgezonden vanuit Ermelo. Kerkeraad tot gemeenteraad: Doe meer aqn woningbouw De kerkeraad van de gereformeerde kerk te Wilsum in de kop van Over ijssel heeft in een brief aan de ge meenteraad van IJsselmuiden zijn be zorgdheid uitgesproken over het voort duren van de woningnood. De kerkeraad verzocht het gemeen tebestuur deze nood onder de jongge huwden te lenigen en zo mee te wer ken aan de instandhouding van de Wil- sumer gemeenschap. De kerkeraad voorziet dat bij een blijvend tekort aan woonruimte het dorp zijn beste mensen zal zien ver dwijnen en zal doodbloeden. gemene vergaderingen van de kerkdis- tricten gekozen werden. De synode is de hoogste wetgevende en administra tieve vergadering, het generaal-convent leidt met de synode de algemene aange legenheden van de kerk en die zaken die de gezamelijke kerkdistricten aan gaan. De laatste jaren is vanuit de kerken echter herhaaldelijk aangedrongen op een consequenter doorvoering van het synodaal-presbyteriale systeem waar door aan deze dubbele leiding een ein de zou komen. Bij de aanvang van de zitting van het generaalconvent hield bisschop Tibor Bartha een rede, waarin hij de historie schetste waarin het tot deze dubbele kerkre.gering kwam. Het generaalconvent ontstond toen de los naast elkaar bestaande kerkdistricten om hun gemeenschappelijke belangen te behartigen hun afgevaardigden in een vergadering samenbrachten, deze ver gadering was de voorloper van het hui dige convent. Dit convent bleef bestaan, ook toen na de synode van Debrec- zen in 1881-82 de generale synode werd ingesteld met een zittingsduur van twaalf jaar. Eerst was het dus zo dat de kerken van tijd tot tijd in synode bij een kwamen, ter behartiging van ge meenschappelijke belangen werd latei* overgegaan tot de vorming van een ge neraalconvent zittingsduur drie jaar- en in 1881-1882 werd een generale sy node gevormd zittingsduur twaalf jaar zodat de Hongaarse kerk plots twee hoogste vergaderingen had. GEEN BEVREDIGING Dat een dergelijke dubbele leiding op den duur geen bevrediging gaf zal nie mand verwonderen, reden waarom de leiders van de kerkdistricten vorig jaar October al uitspraken, dat het pre sidium van de synode en dat van het convent door dezelfde personen bekleed moest worden en het wenselijk ware dat de kerkdistricten uit de synodeleden uit hun district hun afgevaardigden ko zen voor het convent. Deze wens van de leiding der kerkdistricten nu is in vervulling gegaan. Het presidium van de synode is als presidium van het con vent gekozen, terwijl de leden van het convent (de z.g. conventualen) gekozen zijn uit de leden der synode (z.g. syno- dalen). waarmee een eerste stap gezet is op de weg naar afschaffing van de dubbele kerkregering. Ds. Nieuwenhuyze (Chr. Geref.) heeft in „Woord en Daad" als zijn mening uitgesproken dat Verontrusting nodig is over het feit, dat de Chr. Geref. Ker ken zo weinig groei kennen. Hij is ver der van mening, dat de Chr. Gerefor meerden met behoud en beleving van hun schriftuurlijk confessioneel beginsel zo naar buiten moeten treden, dat er aantrekkingskracht van uitgaat, waar bij er voor gewaakt moet worden dat men van de middelmatige dingen geen hoofdzaken gaat maken, dit is juist nu de bedreiging van het Chr. Geref. ker kelijk leven. De kerkeraad van de vrijgemaakt Ge ref. Kerk van Nieuwendam-Amsterdam- Noord heeft aan de synode verzocht om de berijming Hasper te aanvaarden, daar deze berijming een aanzienlijke verbetering betekent, volgens de kerke raad. Het schipperswerk in de Gereformeer de Kerken functioneert dit jaar een kwart eeuw. Het was de synode van Amsterdam, 1936. die van het organisa- tiewerk kerkewerk maakte. Met een laatste zending van 64 kisten gebruikte kleding, die gratis door de KNSM naar Chili werd verscheept, is de inzameling van de Christelijke Gere formeerde Vrouwenverenigingen voor de slachtoffers in Chili voorlopig afge sloten. The First Reformed Church te Hackensack, New Jersey viert dit jaar haar 275ste verjaardag. Deze kerk is een van de oudste kerken in de V.S. en werd destijds door de Nederlanders ge sticht. Een groep predikanten uit de Protes tants Episcopaalse Kerk in de Ver. Sta ten heeft een aanklacht ingediend tegen één der bisschoppen van deze kerk, Ja mes A. Pike, wegens ketterij omdat hij verklaard heeft de maagdelijke geboor te van Jezus, het dogma van de Drie eenheid en de verlossing door Jezus Christus alléén te loochenen. Het laatst verschenen nummer van „Jeugd in Actie", maandblad van Youth for Christ Nederland wijdt een artikel aan het werk van het comité dezer or ganisatie in Terneuzen. Hoewel per jaar weinig grote samenkomsten wor den belegd, blijkt het werk van dit co mité zegenrijk. 'TERECHT DENKEN WIJ bij het woord bezitsvorming in de eerste plaats aan de vorming van stoffelijk bezit. En het zou zeer zeker interessant zijn er ons in te ver diepen, hoe we daar naar bijbelse visie over moeten denken. Maar daar waag ik mij niet aan. Er is ook geestelijk bezit en dus ook geestelijke bezitsvorming. En ik meen dat het zin heeft daar iets over te zeggen in deze weken, nu in allerlei kerken jon geren zioli voorbereiden voor het doen van hun openbare geloofsbelijdenis. Heeft dat niet iets te maken met geestelijke bezits vorming? Nu weet ik, dat die uitdrukking „gees telijk bezit" bestreden wordt. In diverse boekjes en tijdschriften kom je het her haaldelijk legen, dat je, als het over geestelijke dingen gaat, nooit van „bezit" kunt spreken. Zo zou je als kerk, als ge lovige nooit kunnen zeggen: wij bezitten Gods Woord; of: wij bezitten onze belijde nis; of: wij bezitten ons geloof. 9 Toch geloof ik, dat er bijbelse gronden genoeg zijn, die ons liet recht geven van ons „geestelijk bezit" te spreken. Wat wij daar dan onder moeten ver- staan? En dan bedoel ik met „geestelijk bezit" nog iets anders en iets meer dan dat je heel wat van de bijbel af weet. Al staat dat er natuurlijk niet los van. Het is al enige jaren geleden dat na de open bare geloofsbelijdenis een van de jongens mij in de kerkeraadskanier toesprak. Hij zei toen o.m. ook dit: Wij hebben op de catechisatie heel wat geleerd, maar veel daarvan is nu nog niet ons geestelijk bezit. Dat woord maakte destijds een diepe in druk op me en nu ik over deze dingen schrijf, schiet het mij weer te binnen. Je kunt heel wat weten, ook van de bij bel, terwijl het toch niet je geestelijk be zit is. Dat was zeer juist aangevoeld. Wat geestelijk bezit is heeft iemand eens zo om schreven': „Wat er in ons over blijft, als weefsel gesponnen, dat naar alle kanten in ons leven vertakkingen heeft. Naar ons denken, maar ook naar ons gevoel en naar onze wil en naar ons karakter. Welnu, dan kunnen we spreken van geestelijk bezit. Laat er dan veel van wat je geleerd, gehoord of gelezen hebt vergeten zijn, er is toch iets overgebleven. Je bent er door gevormd. Je mens-zijn is er door tot ontplooiing gekomen. Pve- cies ditzelfde geldt nu ook van de kennis, die we ons verwerven door onderzoek van DOOR geleerd men vergeten beeft, wat men heeft". Hier is de roos geraakt. Y^EEL VAN WAT JE geleerd hebt, en je kunt dat uitbreiden, veel van wat je gelezen en gehoord hebt, vergeet je weer. Toch is het dan niet weg. Er blijft iets van over. Wat maar niet alleen zeggen wil, dat er altijd wel iets van „hangen blijft" in je bewustzijn. Neen, er gebeurt meer. Het doet iets aan je, ook al ben je dat niet altijd bewust. Het vormt je op de een of andere manier. Je zou het ook zo kun nen zeggen: Tussen wat wij leren en ons, tussen wat wij horen en ons, tussen wat wij lezen en ons, wordt altijd een ragfijn de bijbel. Om de beeldspraak van hierbo ven nog eens te gebruiken: Dat ragfijne weefsel, dat zijn vertakkingen heeft naar alle kanten van ons leven, moet nu ook gesponnen worden tussen onze kennis van de hijbei en ons. Zodat wij er door ge vormd worden. Zodat wij niet maar echt mens worden dat zegt liet humanisme ook maar echt christen. Nu hebben we het over bezitsvorming. Dat „vorming" roept ons tot activiteit. ANZE TIJD BIEDT ONS legio gelegen- lieden om ons geestelijk bezit te ver groten. Maken we er gebruik van? Ik ben zo^ bang, dat we die gelegenhe den ongebruikt laten. Alleen maar tot onze eigen geestelijke schade. We zijn een ge neratie, die misschien de orkanen van de antichrist meemaken moet. Die orkanen zullen straks vele kerkmensen wegstor- men, omdat ze niet aan geestelijke be zitsvorming hebben gedaan toen het er nog de tijd voor was. Ach ja, we hebben er weer een probleem bij gekregen: De vrijetijdsbesteding. Is dat zo'n probleem voor ons? Laten we die vrije tijd besteden, o.a. aan oilze geeste lijke bezitsvorming. En dan bedoel ik dat niet in de trant van: Dit boek moet je ge lezen hebben en die film moet je gezien hebben. Dat is in ons moderne leven ook een soort dictatuur. Anders kun je niet meepraten. Onder die dictatuur moeten we vandaan door naar Jezus te luisteren, die ons zegt, dat we de Schriften moeten onderzoeken. Dat is waarlijk geen verspilde tijd. Grijpt deze kansen van de vrije tijd. Dat zal een stuk van het vrije-tijds-pro- blemen oplossen. En het brengt bovendien zijn eigen loon met zich mee. Dit loon: Dat wij voor onszelf een bezit gaan vor men, dat onvervreemdbaar is. Een geeste lijk bezit, waar alle stoffelijk bezit niet tegen kan opwegen. Dr. Y. Feenstra, gereformeerd predi kant te Rotterdam-Charlois, heeft een benoeming1 aanvaard tot hoogleraar in de dogmatiek aan de theologische fa culteit te Elisabethstad in Kongo. Ge nerale zendïngsdeputaten van de Gere formeerde kerken hebben dr. Feenstra hiertoe aangezocht. Dr. Feenstra wordt .,ter beschikking gesteld", zoals het zendingscentrum te Baarn het strategisch formuleert, aan de Evangelische presbyteriaanse kerk van Ruanda, een van de kerken die achter de faculteit in Elisabethstad staan. De nieuwe hoogleraar blijft voorlopig als (onbezoldigd) predikant verbonden aan de kerk van Charlois.' In het na jaar gaat hij naar het Belgische man daatgebied Ruanda om kennis te ne men van het kerkelijk leven en de pro blematiek van de kerk in wier dienst hij komt. Daarna zal hij zich in het Kongolese Elisabethstad vestigen. Zoals bekend zenden de Gereformeer de kerken bmnenkort twee zendingspre dikanten uit in het kader van het Bel- finriino ®eno°tschaP van protestantse zending m Kongo, waarvan ze onlangs lid zijn geworden. Men zoekt nog naar een jeugdleider. g liar diS,rH»Faenstra Js Scoren in 1913. Hii diende de gereformeerde kerken van TiiMR^nS CV?i Augustinusga c a rfi 1 u Charl0IS 11951). Hij vermeer- tiirpPVfUend relatieve grote aan tal Nederlandse gereformeerde theolo- f®"' df1,e .dogmatische vakken aan jonge theologische opleidingen en facnl i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 13