NEDERLANDS EVANGELI TIETEAM GEVORMD
Vrees voor Vasthi
Elke zondagmorgen
radio-uitzending
GEESTELIJKE BEZITSVORMING
Hoe ver is
de leer tucht
Juiste gereserveerdheid
PLATEN
Hongarije keert terug van
dubbele kerkregering
ds. M. den Boer te Zaamslag
r\uizenden worden nog niet bereikt met de boodschap van
het Evangelie. Cijfers hebben aangetoond dat 75 procent
van de Nederlandse radiobezitters geregeld op Luxemburg
afstemt. Bovendien luisteren zeer velen in België naar de
Luxemburgse zender. Is dit radiostation dan niet bij uitstek
geschikt voor het uitzenden van evangelisatie-programma's
Deze vraag hebben vier Nederlandse jongemannen, - Arie
van Gent, voorganger van de Vrije Evangelische gemeente
te Kampen, de zanger John Buurman, de organist Flip de
Koning en de pianist Frans van der Reijden - zich gesteld
en zij hebben er ook het antwoord op gegeven door voor elke
zondagmorgen - van kwart voor acht tot acht uur - zendtijd
te huren van Radio Luxemburg en een programma uit te
zenden, dat bestaat uit zang, muziek en een korte toespraak.
Cijfers over Spanje
ALS EEN BAD
Huisbezoek op grote schaal
Grammofoonplaten,
bijbelcursus en
maandblad
Bezwaar tegen kring
van confessionelen
STRIJDENDE KERK
INTERKERKELIJKE
LIJDENSDIEN ST
Batakkerk viert in
oktober eeuwfeest
jBont boeket
Dr.
Y. Feenstra wordt
hoogleraar in
Elisabethstad
Tè\%]SSSfSM naas\
Zaterdag 25 maart 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 13
Het N.E.T. brengt boodschap
van vergeving en verlossing
Het N.E.T. heeft al verschei
dene samenkomsten gehouden,
waarvoor grote belangstelling
bestond. Het viertal ontvangt
dikwijls medewerking van zang
koren.
De eerste uitzending vond plaats op 5 maart.
Ds. J. C. Schouten te Emmeloord
pleegt 7.0 af en toe eens een „gedicht"
op bepaalde kerkelijke situaties. De sy
nodale uitspraak n.a.v. de zaak profes
sor Smits deed het volgende lied uit zijn
dichtader vloeien, te zingen op de wijs
van „de grote stille heide" en „opgedra
gen aan de Generale Synode van de N.
H. Kerk in het jaar van het herstel van
de leertucht":
In een grote lege.volkskerk
dwaalt de herder eenzaam voort.
En hij trekt met grote rukken,
hele stukken uit het Woord
En al dwalend ginds en her,
denkt professor Smits: hoe ver -
hoe ver is de leertucht,
hoe ver is de leertucht,
de leertucht'.
Van diezelfde grote volkskerk
is professor Jonker lid,
die dan wel aan stuurboordzijde
maar in 'tzelfde schuitje zit.
Hoe de „wind van leer" ook stormt,
hij blijft immermeer hervormd,
ook 'zonder de leertucht,
ook zonder de leertucht,
de leertucht.
Vele kanten kent de volkskerk:
er is nog een Derde Weg.
Daar dwaalt Buskes met zijn kudde
en ze weten heg noch steg.
Was ook Assen geen succes -
Schilder's zaak een schendproces
Geef mij maar de leertucht,
Geef mij maar de leertucht,
de leertucht!
Voor het eerst in de kerkgeschiedenis
zijn van Spaanse r.k. zijde de gegevens
gepubliceerd van de 64 Spaanse bisdom
men. Zo weten we nu dat er 42.438 ker
ken zijn voor 19.369 parochies, het aan
tal ..gewone" priesters 25.528 bedraagt
en dat er verder nog 8819 priesters zijn
met een bijzondere opdracht. De kloos
ters tellen ruim 20.000 mannelijke en
ruim 70.000 vrouwelijke kloosterlingen.
De Spaanse r.k. pers telt 1063 orga
nen, waarvan 45 dag-, 95 week- en 242
parochiebladen, 242 periodieken zijn be
stemd voor de scholen, 146 voor de
kloosterlingen en 62 uitgaven geven al
gemene inlichtingen. De helft van de
nationale cultuurmonumenten van Span
je behoort tot de r.k. kerk, namelijk
765 van 1320 monumenten.
Vrijzinnig protestanten
bijeen in België
Naar van Vrijzinnig Hervormde zij
de wordt meegedeeld heeft ds. Wery
tijdens zijn bezoek, dat hij o-nlangs aan
België en Frankrijk bracht een band
gelegd met de predikant van Verviers,
die in de omgeving van Luik belang
stellenden voor het vrijzinnig protestan
tisme heeft bijeengebracht.
TN Esther 1 wordt ons verteld hoe ko-
ningin Vasthi het gebod van koning
Aha s ver os trotseerde, waarop de rijks
groten van Ahasveros hem adviseerden
om Vasthi te verstoten opdat haar voor
beeld geen navolging zou vinden bij de
vrouwen in het rijk. Aan deze geschie
denis moest ds. IJ. K. Vellenga van
Meppel denken, toen hij in de kerkelij
ke pers het bericht las dat een echt
genote van één der ouderlingen te Schie-
broek-Hillegersberg-C. via een ingeko
men stuk haar misnoegen uitte over
het late uiir van .sluiting der kerke-
raadsvergaderingen en de kerkeraad
naar aanleiding hiervan zich ernstig
voornam zijn leven op dit punt te bete
ren. Ds. Vellenga vraagt:
1. Hoe wist deze zuster dat de ver»
gaderingen bekort konden worden?
2. Waar de veronderstelling gewet
tigd schijnt, dat de zuster contact heeft
gehad met een. der ingewijden en het
even gewettigd mag heten aan te ne
men, dat,.deze persoon haar eigep man
was, rijst de vraag of de achtergrond
van het schrijven gevormd is gewor
den door een echtelijk onderhoud, hetzij
in dezer voege, dat de broeder, op een
laat uur thuis komende, zijn echtgenote
met ontstemde blikken bij de koudge-
worden thee in de woonkamer wachten
de, of wel verschrikt uit haar eerste
slaap ontwakende in de slaapkamer
trof, en nu enige minder vriendelijke
woorden te horen kreeg over dat ver
werpelijk lang vergaderen, dan wel in
dezer voege, dat de thuiskomende broe
der zijn vanwege 'het lange vergaderen
opgehoopte gal over zijn geduldig
wachtende en gedwee neerzittende echt
genote uitstortte.
f= Toen aan hilly Graham
werd gevraagd, of zijn bij-
üi eenkomsten wel blijvend
B resultaat hadden, antwoordde
hij: Het is net als een bad,
het effect duurt niet zo lang,
Ui maar je hebt het af en toe
li nodig.
Dr. H. C. Slade van de Jarvis Street
Baptist Church in Toronto organiseerde
voor deze winter een huisbezoek-cam
pagne, daar volgens hem dit de enige
manier is om apathischen en onbereik-
baren te bereiken. Deze Visitation-Cru
sade huisbezoek kruistocht begint
nu het seizoen ten einde loopt enige
vruchten af te werpen. Zo komt er meer
belangstelling voor de bijbelcursus. In
één week meldden zich zelfs veertien
nieuwe deelnemers aan. Het totale aan
tal bezoeken tot nu toe gebracht be
draagt 31.280. zegge één-en-dertig-dui
zend-tweehonderd-tachtig terwijl ruim
25.000 folders zijn verzonden, deze fol
ders bevatten een meditatie van dr.
Slade en gegevens over de kerk. Een
dergelijke groots opgezette bezoekcam-
pagne is in Noord Amerika, het land
van de massa-samenkomsten, iets
unieks.
De staat Pennsylvania bleek bij de
opening van het testament van de voor
malige pastoor van Clarendom erfge
naam te zijn, hetgeen een bedrag van
90.000 dollar in de staatskas deed stro
men.
„Praatjesmakers zeggen wij in
gewoon Nederlands" tegen hen. die
de apostel Jacobus op het oog heeft
als hij spreekt van hen die zeggen
„Vandaag of morgen gaan wij op
reis naar die en die stad. enz.
aldus ds. Rothuizen in de Leidse
Kerkbode, waarin hij zegt, dat Ja
cobus het plannenmaken niet ver-
oiedt. maar het plannen maken en
het roemei. daarop niet kan uit
staan. Men staat niet meer gereser
veerd tegenover zichzelf en op deze
goede gereserveerdheid is het waar
op het aankomt: Zoals Jacobus
niets tegen de handelsman op zich
heeft alleen tegen de ijdeltuit,
de praatjesmaker, de krachtpatser
zo heeft ook Paulus niets tegen
de koopmar. op zich. Als deze zich
maar herinneren blijft „dat-ie het
toch niet kan meenemen". Als hij
maar gereserveerd tegenover zich
zelf olijft staan. Als hij maar weet,
wat hij absoluut moet nemen (God)
en vat relatief (zijn zaken). Het
beste geneesmiddel tegen de kramp
achtigheid, de neurose, de manager-
disease, waarmee heel wat, ook
christelijke, zakenlui zaken doen te
genwoordig. zal wel deze reserve,
deze humor van Paulus zijn, deze
zelfspot, die hij hen toewenst. Niet
anders wenst Jacobus.
Een en ander geldt speciaal de
zakenman en dan weer heel speci-
ral de gegoede zakenman: die mag
wel uitkijken. De bijbel vindt hem
iemand om nogal eens medelijden
mee te hebben, zeker niet gauw
iemand om te benijden. Maar laten
we eerlijk zijn: wie heeft in de
welvaartsstaat niet een tik van de
molen? En wie doet tegenwoordig
niet gezien zijn jacht, zenuwen
en agenda alsof met hem alles
staat of valt? Ook geen dominee is
er vrij van. Gelukkig hebben we
net weer gehad de bidstond voor ge
was en arbeid. Het beste middel
tegen het vervloekte roemen in
eigen kracht, mèt of zonder de rro-
dige praatjesmakerij (zonder is
misschien nóg geraffineerder dan
mèt!), is ongetwijfeld: bidden. Ze
ker c-it: „Geef ons heden ons dage
lijks brood" en „leidt ons niet in
verzoeking, want Uw is enz.
3. Waarom heeft, -aangenomen, dat de
zuster ontstemd was, haar geattaqueer
de echtgenoot de waardigheid van de
kerkeraad tegenover haar niet hoogge
houden door haar bijvoorbeeld aan te
zeggen, dat de kerkeraad zelf heeft uit
te maken hoe lang hij vergaderen zal,
of waarom heeft de broeder, aangeno
men, dat hij misnoegd was, zijn mis.
noegen niet aan de kerkeraad laten blij
ken en op zijn onthutste wederhelft af
gereageerd?
4. Moet het bewuste schrijven -d-us aan
gemerkt worden als de spontane uiting
van een zich in haar echtelijke rech
ten gekrenkt dan wel zorgen geroerd
gevoelde zuster, of moet verondersteld
worden, da,t zij tot het -opstellen er van
openlijk of verkaptelijk is aangespoord
geworden door haar man, die ter ver
gadering bleef zwijgen?
5. Waarom heeft de kerkeraad, die
voorgaande vragen misschien wel on
der ogen heeft gezien, maar hiervan
geen mededeling gedaan, niet zelf kun-,
nen bedenken wat de zustér hem voor
legde?
6. Vreest de kerkeraad niet, dat naar
aanleiding van de openbaarmaking van
zijn belofte van beterschap hetzelfde
zou 'kunnen geschieden als waarvoor
Memukan en consorten (Esther 1) vele
eeuwen geleden vreesden?
Het Nederlands Evangeli
satieteam: de organist Flip de
Koning, de pianist Frans van
der Reijden, de zanger met
bril) John Buurman en Arie
van Gent, brenger pan een korte
en pakkende Bijbelse boodschap.
De vier jongemannen zijn in Zeeland
geen onbekenden. Zij hebben aan diver
se samenkomsten van Youth for Christ
op bezielende wijze medewerking ver-
Jleend. Samen hebben zij een team ge-
vormd, dat van plan is in grote samen
komsten, maar ook op andere wijze, het
evangelie te verkondigen. Het Neder
lands Evangelisatieteam (afgekort
N.E.T.) brengt overal, waar dit moge
lijk is, de boodschap van Gods redden
de liefde. En er zijn veel mogelijkhe
den. Dat hebben de vier jongemannen
ontdekt.
In enkele plaatsen werden grote sa
menkomsten gehouden in Rotterdam
bezocht door drieduizend mensen
waarop voor de pauze de evangelie
boodschap werd doorgegeven, omlijst
met muziek en zang van enkele een
voudige liederen. Na de pauze besprak
een forum schriftelijk «gestelde vragen
en na afloop van de samenkomst was
er gelegenheid met de forumleden na
te praten.
Een andere mogelijkheid om het evan
gelie te verkondigen is het in de ban-,
del brengen van grammofoonplaten
met geestelijke liederen. Ook deze kans
heeft het Nederlands Evangelisatie
team aangegrepen. Er zijn reeds een
langspeelplaat en een 45-toerenplaa-t,
die men beide kan bestellen -bij „Het
Net", Postbus 75, Kampen. Op elke
plaat kan men geestelijke liederen be
luisteren en is voorts een '-Ikorte, met
veel overtuiging uitgesproken boodschap
van Arie van Gent te beluisteren, waar
bij het opvalt, dat deze spreker het
evangelie brengt door slechts zeer wei.
nig eigen woorden te gebruiken, doch
vrijwel uitsluitend de woorden van de
Bijbel te citeren. Men verwacht op een
dergelijke plaat een enthousiaste met
veel temperament voorgedragen, toe
spraak maar men wordt verrast door
de rustige wijze, waarop de Bijbelwoor
den worden uitgesproken en zij blijken
geladener van inhoud te zijn dan welk
mensenwoord ook.
Bij de aankoop van grammofoonpla
ten ontvangt men tevens een brief van
het team, waarin o.a. dit staat: „U
bent nu een van onze medewerkers ge
worden doordat u in de gelegenheid bent
deze plaat in uw omgeving te lafen be
luisteren en dus metterdaad medear-
beidt in deze donkere wereld, door te
laten weerklinken dat de Here Jezus
aan elk mens vergeving en verlossing
aanbiedt. Dat Hij zondaren lief heeft en
hen vergeving schenken wil, als zij ko
men en hun leven aan Hem toevertrou
wen".
Het Nederlands Evangelisatieteam
heeft verder e.en Bijbelcursus uitgege'-
v-en over het evangelie van Johannes en
een muziekboekje met acht liederen
van John Buurman. Enkele dagen ge
leden is voorts het eerste nummer uit
gekomen van een maandblad „V-oor Zijn
glorie", waarin mededelingen worden ge
daan over de radio-uitzendingen, de Bij
belcursus en de evangelisatiesamen,
komsten.
De drijfveer voor al dit werk?
Arie van Gent zegt: „Ons enig ver
langen is, de Here Jezus te dienen
en Hem groot te maken, in het
leven van de Christenen en in de
redding van zondaren".
De Gereformeerde Kerk van Honga
rije heeft met de benoeming van een
nieuw genera,al-convent op 16 en 17 fe
bruari j.l. een stap gezet op de weg
naar opheffing van een dubbele kerkrege
ring, die een unicum genoemd mocht
worden onder de synodaal-prcsbyteriale
systemen.
Deze dubbele regering bestaat hier
in, dat naast de synode, die voor twaalf
jaar gekozen werd, een generaal-con-
vent bestaat, dat voor drie jaren ge
kozen wordt. De afgevaardigden voor de
generale synode werden gekozen door
de kerkeradem terwijl de afgevaardig
den van het genera al-convent door de al-
Volgens de kerkeraad van de Her
vormde Gemeente te Elburg is confes
sionele prediking in strijd met de
Schrift en de Belijdenis. Aldus bleek
uit een kanselboodschap, die door de
plaatselijke predikant ds. B. G. A. v. d.
Wiel namens de kerkeraad werd afge
kondigd. In deze kanselboodschap keer
de de kerkeraad zich tegen de in deze
Geref. Bondsgemeente opgerichte con
fessionele kring, die in enkele weken
tijds een 600 leden telde. De boodschap
luidde:
,,Uit geruchten en krantenberichten
en uit een schrijven, gericht aan de
kerkeraad, bleek dat in de gemeente
een actie wordt gevoerd, waarbij men
iets nieuws wil in de kerk van Elburg.
Bij een samenspreking met enkele
personen, die voor de kerkeraad zijn
verschenen, is gebleken, dat de beginse
len, die door deze personen worden
voorgestaan niet zijn naar Gods Woord
en dat het in de diepste zin gaat tegen
een prediking van Schrift en Belijdenis.
De kerkeraad moet al degenen, die
de waarheid Gods liefhebben met klem
aanmanen niet aan deze actie, die in
onze gemeente gevoerd wordt, deel te
nemen. Wordt geen lid en zo gij reeds
getekend hebt, onttrekt u aan deze ac
tie. Tot de Wet en tot de Getuigenis. Zo
zij niet spreken naar dit woord, het zal
zijn dat zij geen dageraad zullen heb
ben."
Dezer dagen vroeg een domi
nee ergens in Zeeland aan zijn
catechisanten: Wat moeten we
verstaan onder de uitdrukking
„de Strijdende Kerk"? Het on
verwachte antwoord door één
hunner gegeven luidde: Al die
kerken die elkaar in de haren
zitten.
Op dinsdag 28 maart wordt in de R.K.
parochiekerk van Duivendrecht een in
terkerkelijke lijdensdienst gehouden
waaraan naast de r.k. kapelaan ook de
Ned. Hervormde en de Gereformeerde
predikant aldaar zullen meewerken.
Predikanten en kapelaan zullen n.a.v.
Johannes 18 mediteren over Christus
als de lijdende profeet, priester en ko
ning. Deze dienst is georganiseerd in
samenwerking met het cultureel ge-
sprekcentrum te Duivendrecht.
De Christelijke kerk in de Bataklan-
den (Midden-Sumatra) viert op 7 okto
ber van dit jaar zijn honderdjarig be
staan.
april gevierd moeten worden: op 2
april 1861 doopte zendeling G. van As-
selt de eerste Bataks. Maar de zende
lingen van de Rijnse zending, die voort
bouwden op het werk van Van Asselt,
kwamen op 7 oktober van dat jaar in
Batakland aan. Die datum geldt als be
gin van de geregelde arbeid in dit ge
bied, waarin voor de oorlog reeds de
inheemse kerk zelfstandig werd.
Ze is een der krachtigste en groot
ste kerken van Zuidoost-Azië, en heelt
de vorming van een regionale afdeling
van de Wereld- en Zendingsraad in dat
werelddeel sterk gestimuleerd.
De eerste zendelingen in Midden-Su
matra waren Britse baptisten die in
1824 hun werk wilden beginnen, maar
werden uitgewezen. Twee Amerikanen
werden een tiental jaren later ver
moord en opgegeten. Halverwege de
vorige eeuw heeft de taaldeskundige dr.
H. N. van der Tuuk zich onder de
Bataks gevestigd. De reeds genoemde
zendeling Van Asselt was uitgezonden
vanuit Ermelo.
Kerkeraad tot gemeenteraad:
Doe meer aqn woningbouw
De kerkeraad van de gereformeerde
kerk te Wilsum in de kop van Over
ijssel heeft in een brief aan de ge
meenteraad van IJsselmuiden zijn be
zorgdheid uitgesproken over het voort
duren van de woningnood.
De kerkeraad verzocht het gemeen
tebestuur deze nood onder de jongge
huwden te lenigen en zo mee te wer
ken aan de instandhouding van de Wil-
sumer gemeenschap.
De kerkeraad voorziet dat bij een
blijvend tekort aan woonruimte het
dorp zijn beste mensen zal zien ver
dwijnen en zal doodbloeden.
gemene vergaderingen van de kerkdis-
tricten gekozen werden. De synode is
de hoogste wetgevende en administra
tieve vergadering, het generaal-convent
leidt met de synode de algemene aange
legenheden van de kerk en die zaken
die de gezamelijke kerkdistricten aan
gaan.
De laatste jaren is vanuit de kerken
echter herhaaldelijk aangedrongen op
een consequenter doorvoering van het
synodaal-presbyteriale systeem waar
door aan deze dubbele leiding een ein
de zou komen. Bij de aanvang van de
zitting van het generaalconvent hield
bisschop Tibor Bartha een rede, waarin
hij de historie schetste waarin het tot
deze dubbele kerkre.gering kwam. Het
generaalconvent ontstond toen de los
naast elkaar bestaande kerkdistricten
om hun gemeenschappelijke belangen te
behartigen hun afgevaardigden in een
vergadering samenbrachten, deze ver
gadering was de voorloper van het hui
dige convent. Dit convent bleef bestaan,
ook toen na de synode van Debrec-
zen in 1881-82 de generale synode werd
ingesteld met een zittingsduur van
twaalf jaar. Eerst was het dus zo dat de
kerken van tijd tot tijd in synode bij
een kwamen, ter behartiging van ge
meenschappelijke belangen werd latei*
overgegaan tot de vorming van een ge
neraalconvent zittingsduur drie jaar-
en in 1881-1882 werd een generale sy
node gevormd zittingsduur twaalf
jaar zodat de Hongaarse kerk plots
twee hoogste vergaderingen had.
GEEN BEVREDIGING
Dat een dergelijke dubbele leiding op
den duur geen bevrediging gaf zal nie
mand verwonderen, reden waarom de
leiders van de kerkdistricten vorig
jaar October al uitspraken, dat het pre
sidium van de synode en dat van het
convent door dezelfde personen bekleed
moest worden en het wenselijk ware
dat de kerkdistricten uit de synodeleden
uit hun district hun afgevaardigden ko
zen voor het convent. Deze wens van
de leiding der kerkdistricten nu is in
vervulling gegaan. Het presidium van
de synode is als presidium van het con
vent gekozen, terwijl de leden van het
convent (de z.g. conventualen) gekozen
zijn uit de leden der synode (z.g. syno-
dalen). waarmee een eerste stap gezet
is op de weg naar afschaffing van de
dubbele kerkregering.
Ds. Nieuwenhuyze (Chr. Geref.) heeft
in „Woord en Daad" als zijn mening
uitgesproken dat Verontrusting nodig is
over het feit, dat de Chr. Geref. Ker
ken zo weinig groei kennen. Hij is ver
der van mening, dat de Chr. Gerefor
meerden met behoud en beleving van
hun schriftuurlijk confessioneel beginsel
zo naar buiten moeten treden, dat er
aantrekkingskracht van uitgaat, waar
bij er voor gewaakt moet worden dat
men van de middelmatige dingen geen
hoofdzaken gaat maken, dit is juist nu
de bedreiging van het Chr. Geref. ker
kelijk leven.
De kerkeraad van de vrijgemaakt Ge
ref. Kerk van Nieuwendam-Amsterdam-
Noord heeft aan de synode verzocht om
de berijming Hasper te aanvaarden,
daar deze berijming een aanzienlijke
verbetering betekent, volgens de kerke
raad.
Het schipperswerk in de Gereformeer
de Kerken functioneert dit jaar een
kwart eeuw. Het was de synode van
Amsterdam, 1936. die van het organisa-
tiewerk kerkewerk maakte.
Met een laatste zending van 64 kisten
gebruikte kleding, die gratis door de
KNSM naar Chili werd verscheept, is
de inzameling van de Christelijke Gere
formeerde Vrouwenverenigingen voor
de slachtoffers in Chili voorlopig afge
sloten.
The First Reformed Church te
Hackensack, New Jersey viert dit jaar
haar 275ste verjaardag. Deze kerk is
een van de oudste kerken in de V.S. en
werd destijds door de Nederlanders ge
sticht.
Een groep predikanten uit de Protes
tants Episcopaalse Kerk in de Ver. Sta
ten heeft een aanklacht ingediend tegen
één der bisschoppen van deze kerk, Ja
mes A. Pike, wegens ketterij omdat hij
verklaard heeft de maagdelijke geboor
te van Jezus, het dogma van de Drie
eenheid en de verlossing door Jezus
Christus alléén te loochenen.
Het laatst verschenen nummer van
„Jeugd in Actie", maandblad van Youth
for Christ Nederland wijdt een artikel
aan het werk van het comité dezer or
ganisatie in Terneuzen. Hoewel per
jaar weinig grote samenkomsten wor
den belegd, blijkt het werk van dit co
mité zegenrijk.
'TERECHT DENKEN WIJ bij het woord
bezitsvorming in de eerste plaats aan
de vorming van stoffelijk bezit. En het zou
zeer zeker interessant zijn er ons in te ver
diepen, hoe we daar naar bijbelse visie
over moeten denken. Maar daar waag ik
mij niet aan.
Er is ook geestelijk bezit en dus ook
geestelijke bezitsvorming. En ik meen
dat het zin heeft daar iets over te zeggen
in deze weken, nu in allerlei kerken jon
geren zioli voorbereiden voor het doen van
hun openbare geloofsbelijdenis. Heeft dat
niet iets te maken met geestelijke bezits
vorming?
Nu weet ik, dat die uitdrukking „gees
telijk bezit" bestreden wordt. In diverse
boekjes en tijdschriften kom je het her
haaldelijk legen, dat je, als het over
geestelijke dingen gaat, nooit van „bezit"
kunt spreken. Zo zou je als kerk, als ge
lovige nooit kunnen zeggen: wij bezitten
Gods Woord; of: wij bezitten onze belijde
nis; of: wij bezitten ons geloof.
9 Toch geloof ik, dat er bijbelse gronden
genoeg zijn, die ons liet recht geven van
ons „geestelijk bezit" te spreken.
Wat wij daar dan onder moeten ver-
staan? En dan bedoel ik met „geestelijk
bezit" nog iets anders en iets meer dan
dat je heel wat van de bijbel af weet. Al
staat dat er natuurlijk niet los van. Het
is al enige jaren geleden dat na de open
bare geloofsbelijdenis een van de jongens
mij in de kerkeraadskanier toesprak. Hij
zei toen o.m. ook dit: Wij hebben op de
catechisatie heel wat geleerd, maar veel
daarvan is nu nog niet ons geestelijk bezit.
Dat woord maakte destijds een diepe in
druk op me en nu ik over deze dingen
schrijf, schiet het mij weer te binnen.
Je kunt heel wat weten, ook van de bij
bel, terwijl het toch niet je geestelijk be
zit is. Dat was zeer juist aangevoeld. Wat
geestelijk bezit is heeft iemand eens zo om
schreven': „Wat er in ons over blijft, als
weefsel gesponnen, dat naar alle kanten in
ons leven vertakkingen heeft. Naar ons
denken, maar ook naar ons gevoel en naar
onze wil en naar ons karakter. Welnu, dan
kunnen we spreken van geestelijk bezit.
Laat er dan veel van wat je geleerd,
gehoord of gelezen hebt vergeten zijn, er
is toch iets overgebleven.
Je bent er door gevormd. Je mens-zijn
is er door tot ontplooiing gekomen. Pve-
cies ditzelfde geldt nu ook van de kennis,
die we ons verwerven door onderzoek van
DOOR
geleerd
men vergeten beeft, wat men
heeft". Hier is de roos geraakt.
Y^EEL VAN WAT JE geleerd hebt, en je
kunt dat uitbreiden, veel van wat je
gelezen en gehoord hebt, vergeet je weer.
Toch is het dan niet weg. Er blijft iets
van over. Wat maar niet alleen zeggen wil,
dat er altijd wel iets van „hangen blijft"
in je bewustzijn. Neen, er gebeurt meer.
Het doet iets aan je, ook al ben je dat
niet altijd bewust. Het vormt je op de een
of andere manier. Je zou het ook zo kun
nen zeggen: Tussen wat wij leren en ons,
tussen wat wij horen en ons, tussen wat
wij lezen en ons, wordt altijd een ragfijn
de bijbel. Om de beeldspraak van hierbo
ven nog eens te gebruiken: Dat ragfijne
weefsel, dat zijn vertakkingen heeft naar
alle kanten van ons leven, moet nu ook
gesponnen worden tussen onze kennis van
de hijbei en ons. Zodat wij er door ge
vormd worden. Zodat wij niet maar echt
mens worden dat zegt liet humanisme
ook maar echt christen. Nu hebben we
het over bezitsvorming. Dat „vorming"
roept ons tot activiteit.
ANZE TIJD BIEDT ONS legio gelegen-
lieden om ons geestelijk bezit te ver
groten. Maken we er gebruik van?
Ik ben zo^ bang, dat we die gelegenhe
den ongebruikt laten. Alleen maar tot onze
eigen geestelijke schade. We zijn een ge
neratie, die misschien de orkanen van de
antichrist meemaken moet. Die orkanen
zullen straks vele kerkmensen wegstor-
men, omdat ze niet aan geestelijke be
zitsvorming hebben gedaan toen het er
nog de tijd voor was.
Ach ja, we hebben er weer een probleem
bij gekregen: De vrijetijdsbesteding. Is
dat zo'n probleem voor ons? Laten we die
vrije tijd besteden, o.a. aan oilze geeste
lijke bezitsvorming. En dan bedoel ik dat
niet in de trant van: Dit boek moet je ge
lezen hebben en die film moet je gezien
hebben. Dat is in ons moderne leven ook
een soort dictatuur. Anders kun je niet
meepraten. Onder die dictatuur moeten we
vandaan door naar Jezus te luisteren,
die ons zegt, dat we de Schriften moeten
onderzoeken.
Dat is waarlijk geen verspilde tijd.
Grijpt deze kansen van de vrije tijd.
Dat zal een stuk van het vrije-tijds-pro-
blemen oplossen. En het brengt bovendien
zijn eigen loon met zich mee. Dit loon:
Dat wij voor onszelf een bezit gaan vor
men, dat onvervreemdbaar is. Een geeste
lijk bezit, waar alle stoffelijk bezit niet
tegen kan opwegen.
Dr. Y. Feenstra, gereformeerd predi
kant te Rotterdam-Charlois, heeft een
benoeming1 aanvaard tot hoogleraar in
de dogmatiek aan de theologische fa
culteit te Elisabethstad in Kongo. Ge
nerale zendïngsdeputaten van de Gere
formeerde kerken hebben dr. Feenstra
hiertoe aangezocht.
Dr. Feenstra wordt .,ter beschikking
gesteld", zoals het zendingscentrum te
Baarn het strategisch formuleert, aan
de Evangelische presbyteriaanse kerk
van Ruanda, een van de kerken die
achter de faculteit in Elisabethstad
staan.
De nieuwe hoogleraar blijft voorlopig
als (onbezoldigd) predikant verbonden
aan de kerk van Charlois.' In het na
jaar gaat hij naar het Belgische man
daatgebied Ruanda om kennis te ne
men van het kerkelijk leven en de pro
blematiek van de kerk in wier dienst
hij komt. Daarna zal hij zich in het
Kongolese Elisabethstad vestigen.
Zoals bekend zenden de Gereformeer
de kerken bmnenkort twee zendingspre
dikanten uit in het kader van het Bel-
finriino ®eno°tschaP van protestantse
zending m Kongo, waarvan ze onlangs
lid zijn geworden. Men zoekt nog naar
een jeugdleider. g liar
diS,rH»Faenstra Js Scoren in 1913. Hii
diende de gereformeerde kerken van
TiiMR^nS CV?i Augustinusga c a
rfi 1 u Charl0IS 11951). Hij vermeer-
tiirpPVfUend relatieve grote aan
tal Nederlandse gereformeerde theolo-
f®"' df1,e .dogmatische vakken aan
jonge theologische opleidingen en facnl
i