Kees Brasse maakt een speelfilm Paul Nijgh - penning voor Rotterdammers IlANDSCÏÏklFT HERKENT MEN DE DICHTER C yïèfi n*fu -^t^fTistL^ NA „DE PARAPLUIE EN HET GERU Jongens hebben hem nog nodig DRIE JAAR MEER GEËIST VOOR OVERVAL OP HOEVE De kerk steeds maken Katoenverbruik op recordhoogte Zweedse kunst in Rijksmuseum geniet er van! Vrijdag 24 maart 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 11 De steendrukkerij mm Hans Croiset verlaat Rotterdams Toneel Tekenen van verzwakking in groeiritme merkbaar Considine overleden LUGANO: vacantievreugde PARADISO 22 ct HKT psych. drs. a 7 "«Y* «Yr <K*luii^n. y (/UT KA""- - De Jong in Hilversum heeft alle liefhebbers van dichtkunst en hand schriftkunde aan zich verplicht. Zij heeft aan Simon Vinkenoog opdracht gegeven een aantal handschriften van dichters en schrijvers bijeen te zoeken. Daaruit is een boek ontstaan, dat „Schrijftaal" heet en dat een meesterstuk van typografische vormgeving kan worden genoemd. Het is te vens een bron van onderzoek geworden voor een ieder, voor wie een handschrift meer is dan een middel tot mededeling. Er zijn vele mensen die gevoel hebben voor handschriften en die er de uitdrukking van de persoon lijkheid van de schrijver in zien. Zij kunnen nu op meer intieme wijze kennismaken met hun dichters dan het uit de gedrukte werken moge lijk is geweest. Want een mens die zich weergeeft in literair werk heeft altijd de mogelijkheid zijn ware we zen te verbergen achter de vorm geving van het verhaal of het ge dicht. Hij zal vaak aan die uitingen langdurig werken, maar in zijn handschrift geeft hij zich spontaan. Opvallend is dat in globale vorm geving de handschriften van onze huidige dichtersgeneratie zoveel op elkaar gelijken. Andreus en Vinken oog, Claus en Nooteboom, Kouwe- naar en Lucebert hebben een vrijwel gelijke hoofdlettervorming en ge lijken verder ook in de vereenvou diging van het letterbeeld zeer veel op elkaar. Indien wij deze handschriften ver gelijken met die van dichters uit een oudere generatie (Boutens, Leopold en Roland Holst bijvoorbeeld) zien wij dat de dichters van onze eigen dagen veel nuchterder zijn gewor den. Zij kennen de enigszins gesty- leerde hoogheid niet, die de hand schriften van de oudere dichters onderscheidt. Hun fantasie is ook veel minder aan fraaie vorm gebonden. Hun handschriften maken een spontanere, snellere en ook nerveuzere indruk. De jonge dichters hebben geen tijd om rustig de letters neer te zetten. Zij zijn allen, zonder uitzondering, door een grote onrust aangegrepen, alsof zij gedwongen zijn zich zo snel en zo onopgesmukt mogelijk te uiten. Er zijn ook grote verschillen on derling. Vergelijk de onstuimige be hoefte om naar buiten gehoord te worden, die uit het schrift van Si mon Vinkenoog spreekt met de schuchtere kwetsbaarheid, die zich in teruggetrokkenheid uit bij Remco Campert. Bijzonder belangwekkend is ook de handschriftafbeelding van Luce bert, die een gedicht met tekeningen heeft bijgedragen. Deze tekeningen De meest opvallende bijdrage aan de door Simon Vinkenoog samenge stelde bundel handschriften van dichters en schrijvers, „Schrijftaal", is die van Lucebert. De schilderende dichter Lucebert („De keizer der Vijftigers" en dichter van de verzen gebundeld in o.a. Alfabel, Apocrief en Val voor vliegengod) schreef en tekende zijn handschrift. vertonen dezelfde trekken als het schrift: de plotselinge uitschietende druk, die op hevige emotionaliteit wijst, de grote verschillen in letter- vorming (bijvoorbeeld de a, die steeds verschillend wordt getekend) en in de beeldvlakken en de ner veuze, schichtige lijn. Vinkenoog heeft ook de hand schriften van enkele buitenlanders opgenomen. Die zijn sterk verschil lend van die van onze vaderlandse dichters. Het zou mij te ver voeren uitvoeriger op deze verschillen in te gaan, maar wel is het opvallend dat de buitenlanders bijna allen veel be- - heerster, gestyleerder en ook düide- lijker schrijven dan de Nederlanders en dat hun behoefte aan een literaire vormgeving ook veel groter schijnt te zijn. Ik krijg sterk de indruk, dat schrij vers als Logue, Guglielmi, Deluy, Liberati en Enzenberger zich meer uiten in een overgeleverde discipline dan hun Nederlandse collega's. Maar misschien is dat zo, omdat wat voor ons nog een revolutie is voor hen al een academische vorm is geworden. -n*if bt*t «Wdag, tovta óf-*/- Atrf Snt/is/tta toitt f to TmUtCO /'jf 21444 He* Wy «rfi '■tcni+usr &ha/t key A^rtri ctrurfiuu U/vtl'i fkt ytnitcy of htr tuOor. to urfitu -mm* sdutif foud tS*frr i. fJ-OZb Ct (ctY dtUsn ajUl bi aytuXé A HiAMj Ho cAUoo/Uy Cawu*\Ut) uxfktut 3 OMS bKyUj* Aj tenen bUaxSu.2 erf 9) CoycUhl Smtit pUccu Somt una* cufuctoCt pAta£> pa,tA*j Hrtuit *ïvt> u*n*o, rfrftM nvt ozU» c/eeUb. £ap»*au& frr t*tn <UktOto maaoU Cu/ ■fvnu opeten» UtjUf !Ka jUlue, 4) A*u co* thM) <xu ju+S S futti 4» A»yw Bnny, Handschrift van de Engelse dich ter en toneelschrijver Christopher Logue (in ons land bekend door zjjn bewerking van Sophocles' Antigone onlangs door het Rotterdams Toneel in première gebracht). KEES BRÜSSE ANDREA DOMBURG Eigen nieuwsdienst HILVERSUM. - Half april beginnen de opnamen van een nieuwe Nederlandse speelfilm onder regie van Kees Brusse, die hij in samenwerking met Polygoon-Profilti zal produ ceren. De film is gebaseerd op een gegeven van de schrijver van detectiveboeken Joop van den Broek. Hij zal het karakter van een thriller hebben en in Braêant spelen. Men hoopt de film in oktober in vertoning te brengen. De hoofdrollen worden vertolkt door Van een onzer verslaggevers Twee Rotterdammers ontvangen vrijdag de Paul Nijgh- penning voor hun werk op maatschappelijk gebied. Het zijn ds. M. L. W. Schoch, voormalig jeugdpredikant, die sinds kort predikant is in Heemstede; en de heer K. de Bloois, algemeen directeur van de Vereniging Zoekt het verlorene. Ds. M. L. W. SCHOCH ZEVENENDERTIG jaar heeft de heer De Bloois zijn kinderbe- schermingswerk gedaan aan het hoofd van Zoekt het verlorene. Zijn opvang-apparaat, begonnen met een budget van zeventienduizend gulden, omvat nu een medisch-opvoedkundig bureau, vier scholen, de twee inter naten A. H. Francke-huis en Vrede- steyn, en een nazorgdienst. „Wij hebben alles in één hand, en dat is uniek in ons land. Elders werken al zulke instellingen op eigen houtje, met elk een eigen staf. Dat acht ik een groot bezwaar, want geen twee psychiaters oordelen hetzelfde over hetzelfde kind." Vijfhonderd moeilijk opvoedbare, geestelijk gehandicapte kinderen ko men jaarlijks bij Zoekt het verlorene. Van diegenen, die men zelf helemaal verder helpt komt tachtig procent goed terecht. Een voorbeeld? Stom gedaan „We kregen een jongen uit een door en door mislukt gezin. Met tien jaar was hij een volleerd zakkenroller. Via ons werd hij gediplomeerd bank werker. In de oorlog deed hij belang rijk illegaal werk, maar het isolement van het onderduiken brak hem gees telijk. Dat kon-ie niet aan. Hij sloeg door naar het andere uiterste, en ging als vrijwilliger naar het Oost front Na de oorlog kwam hij bij ons terug. Jö, zei ik, wat heb jij stom gedaan. Maar we lieten hem niet in de steek. Nu heeft hij machinisten examen gedaan en een goeie baan opgebouwd bij de kustvaart. Kort geleden ben ik op z'n trouwerij ge weest. Hij rooit 't verder wel. Tja, zulke jongens rijden wel eens een scheve schaats Maar dan moet je tóch niet zeggen: Hoepel nou maar op!" De praktijk De heer De Bloois is door en door praktijkman. „Theorieën komen uit de studeerkamer. En de theorie- boekjes komen vaak tot stand door over te nemen uit andere boekjes De praktijk bewijst, dat veel meer ogenschijnlijk mislukte jongelui kun nen worden geholpen dan volgens de theorie mogelijk zou zijn." Binnenkort gaat de heer De Bloois (64met pensioen. Op de valreep werkt hij aan de stichting van een tehuis voor kinderen met hersen beschadiging, en een tehuis voor pupillen uit de beter gesitueerde klassen allebei geheel nieuwe initiatieven. Straks, na zijn pensio nering, blijft hij rustig doorwerken. Researchwerk, in nauw contact met professor Langeveld. En vooral: con tact en nazorg voor zijn vele oud pupillen, voor wie „Zoekt het ver lorene" vaak nog altijd hun „thuis" blijft. Zijn jongens hebben hem nog nodig. DOMINEE Schoch is pas twee maanden weg uit Rotterdam, waar hij veertien jaar lang de be zieler was van de Centrale Hervorm de Jeugdraad. De stuwende man achter de befaamde Gulden-Actie („Ik ben het A.D. nog altijd dank baar voor de aandacht, aan die actie besteed!"), en achter de totstandko ming van het jeugdgebouw De Heu vel en de clubhuizen De Kooi en Piet Hein. „Ik weet nog niet precies voor welk aspect van m'n werk ik nu eigenlijk de Paul Nijgh-penning krijg." Het gezin Schoch bewoont nu een ruim huis in Heemstede, waar ha venfoto's aan de wand nog spreken van de Maasstad. Afscheidscadeaus van Rotterdammers hebben veel bij gedragen tot de inrichting, en de kinderen genieten nu volop van de vrije natuur, die hier vlakbij is. „Rotterdam was een pracht periode," zegt ds. Schoch (49), ,maar er is een tijd van komen en van gaan. Veer tien jaar dat gaat je in je botten zitten. Je kunt niet meer echt met de jongelui kamperen en hardlopen. Ik vond dat ik moest gaan, vóórdat iemand zou zeggen: nou wordt 't toch tijd dat-ie weggaat Niets bijzonders „Mijn werk hier? Wat moet je nou vertellen over een dominee?Hij preekt, hij gaat op huisbezoek, hij geeft catechisatie, hij trouwt. Je kunt toch ook niets bijzonders ver tellen over een dokter?" Hij lacht zijn aanstekelijke lach, met het gees tig vooruitspringende gebit, en de pretblik achter de brilleglazen. Het is trouwens nog inwerken in de nieuwe gemeente. De radio jeugddiensten voor het Ikor gaan door vanuit Heemstede, en dat vindt hij fijn. Het nieuwe werk is wat rus tiger, maar zo erg rustig toch ook weer niet. Ds. Schoch heeft er een koor opgericht, er zijn veel huisbe zoeken te doen, en op de eerste wij ka vonden is het propvol geweest. „De deur naar Rotterdam heb ik achter me dichtgetrokken, en de deurknop zit aan de Rotterdamse kant.„Wordt die knop nogal eens omgedraaid?" Hij lacht: „He laas wel Enthousiast Er is wat meer tijd gekomen voor lezen: „graag goede biografieën, en af en toe een flutromannetje er tussendoor." „Maar het leven zelf is altijd gekker en boeiender dan welke roman ook." Van de zomer zoekt het gezin met de tent de zon op. „Ik wandel veel in mijn vakantie. Ik ben een actief mens, van aan het strand klungelen wordt ik gaar." „Ik ben nu over het jeugdwerk haast nog enthousiaster dan toen ik er nog in zat", zegt ds. Schoch pein zend. „De kerk is het mooiste wat er bestaat. Maar je moet hem steeds weer opnieuw maken, anders kan hij stierlijk vervelend worden. De kerk moet iedere keer weer niéuw zijn. Tja, Rotterdam dat was een fijne tijd." K. DE BLOOIS Kees Brusse, Ko van Dijk, Mieke Ver- sfraete en Andrea Domburg. Camera man wordt Ruurd Fenenga. Opname leider is Karei Das van Grol en pro- duktieleider Piet Buis. Cinecentrum te Hilversum verzorgt de technische af werking. Het wordt de derde film van Kees Brusse. Deze aan de Toneelgroep The ater verbonden acteur debuteerde als filmer met de korte film „De paraplu", die hij enige jaren geleden voor de stichting Pro Juventute maakte. Reeds toen bleek dat Brusse voor het medium film een bijzondere aanleg bezat. Verleden jaar vervulde hij alle ver wachtingen met de korte speelfilm „Het Gerucht", eveneens voor Pro Juventute geproduceerd. Allerwege werd toen be wondering uitgesproken voor zijn oor spronkelijkheid, fantasie en durf waar mee hij een conflict in het leven van een vijftienjarige meisje had vorm ge geven. De film, die hij nu gaat maken, is zijn eerste speelfilm van normale speelduur. MIEKE VERSTRAETE GROTERE OOGSTEN WASHINGTON (Reuter). De inter nationale katoenadviescommissie raamt de katoenproduktie in de wereld in het lopende seizoen op 32,5 miljoen balen. In Indië is de produktie toegenomen tot 800.000 balen; ook in Mexico en Egypte zijn de oogsten toegenomen. Doordat de voorraden bij het begin van dit seizoen slechts 16,5 miljoen ba len beliepen, is de voor de vrije we reld beschikbare hoeveelheid katoen, on danks grotere oogsten, weinig groter dan in het seizoen 1959'60. Naar raming zal het katoenverbruik in de landen buiten de Verenigde Sta ten het record van 22 miljoen balen van het vorige seizoen overtreffen. KO VAN DUK AMSTERDAM (A.N.P.). Negen jaar gevangenisstraf met aftrek, drie jaar meer dan de rechtbank hen bei den had opgelegd, heeft de procureur- generaal bij het Amsterdamse ge rechtshof gisteren geëist tegen de ge broeders Gerard en Frans T. uit Vel- sen, die terechtstonden wegens een overval op een boerderij in de Pur- mer. Bij die overval, die ongeveer tien jaar geleden is gepleegd, waren de drie bejaarde bewoners ernstig mis handeld, waardoor een van hen, de 76-jarige Pieter Laan, later was over leden. De procureur-generaal, mr. A. S. De Muinck Keizer achtte de door de recht bank opgelegde straf niet in overeen stemming met de ernst van het gepleeg de feit. „Hoeveel duizenden, vooral op het platteland, gaan tegenwoordig niet met angst en beven de nacht tegemoet en voelen zich bedreigd door dergelijke on verlaten?', zo vroeg de procureur-gene raal zich af. Gerard T. was van het vonnis van de rechtbank in hoger beroep gegaan om dat hij geen schuld zou hebben aan de geweldplegingen. „Ik heb alleen gehoord dat de oude heer Laan schreeuwde, maar ik heb noch hem noch zijn zusters gesla gen", zo zei hij. Wel bekende Gerard dat het plan om bij de familie Laan te gaan stelen van hem was gekomen. Dertig gulden Na het mislukken van een poging de brandkast in de boerderij te forceren, hadden de broers zich tevreden gesteld met een portemonnee met dertig gulden. Negen jaar na de overval was uitge- Eigen nieuwsdienst STOCKHÓLM. Van midden ju ni tot midden september wordt in het Amsterdamse Rijksmuseum als zomertentoonstelling een expo sitie gehouden van Zweedse kunst uit de achttiende eeuw. Het Nationaal museum en het Noord se museum in Moskou, die deze ten toonstelling in Amsterdam organiseren, hebben de Zweedse regering toestem ming gevraagd om een koningskroon uit de Zweedse Gouden eeuw aan de expositie te mogen toevoegen. Deze kroon is ontworpen door Jean Erik Rhen en in 1751 voor koningin Lovia Ulrika vervaardigd door de goudsmid Andreas Almgren. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. De acteur Hans Croiset zal het volgende seizoen geen deel meer uitmaken van het Rotterdams Toneel, waaraan hij sinds 1954 verbonden was. Hans Croiset, die evenals Jules een zoon is van Max Croiset en Jeanne Verstraete, kwam na toneellessen van zijn vader zes jaar geleden bij het Rotterdams Toneel, dat toen nog on der leiding stond van Ko Arnoldi, Zijn eerste hoofdrol speelde hij in ,,Thee en Sympathie", waarna hij kort daarop weer een belangrijke rol kreeg in „De bru'id in de morgen" van Hu- go Claus. In de afgelopen jaren heeft hij bij het Rotterdamse toneel talrij ke rollen vervuld, maar in het laat ste seizoen was hij vooral actief be zig met de Werkgroep van de jonge ren in het gezelschap. Hij was de initiatiefnemer en bezie ler van de werkgroep, die in enkele maanden belangrijke voorstellingen als „Het balcon" en „De negers" van Jean Genet en „De psychologische test" van W. F. Hermans ensceneer de. Het is nog niet bekend bij welk ge zelschap de jonge Croiset het volgende seizoen zal gaan spelen. Amsterdamsche Bank België ANTWERPEN. De Amsterdamse Banik voor België, filiaal van de Amster damse Bank N.V., heeft over 1960 een winst geboekt van B.frs. 16,72 (v. j. B.frs. 16,47) miljoen. Voorgesteld wordt een onveranderd dividend vin 6 procent. In de meeste sectoren van handel en nijverheid heeft de expansie zich voort gezet. Er was echter enige verzwakking van het groeiritme merkbaar. De gang van zaken in de diamantbranche was over het algemeen minder gunstig dan in 1959. HOLLYWOOD (AP) De filmregis. seur John William Considine, die onder meer „Boys town" en Young Tom Edison" op zijn naam heeft staan, is in Beverly HiÜs overleden. Hij was 64 jaar oud. Considine- filmde al in de tijd van de stomme film. Uit die tijd dateren zjjn „Son of the Stoeik" en „Kiki". komen dat de gebroeders T. de overval hadden gepleegd. Dat was vooral te danken aan het langdurige speurwerk van de thans ge pensioneerde 61-jarige adjudant van po litie G. Kerkhoven, die gisteren ver klaarde dat hij mede uit de verklaringen van Frans de indruk had gekregen dat Gerard zich ook aan geweldpleging had schuldig gemaakt. Frans zelf in wiens zaak de officier van Justitie in beroep was gegaan bekende, evenals voor de rechtbank, dat hij de bewoners met een koevoet had geslagen. Hij zei zich niet meer te her inneren of zijn broer had meegedaan aan de mishandeling. Volgens de procureur-generaal deed dat er weinig toe. „Beiden hebben in vol ledige overeenstemming gehandeld en het is niet van essentieel belang hoe de rolverdeling bij dit walgelijke misdrijf is geweest" De verdediger van de 39-jarige Ge rard T„ mr. H. R. Eijl, was. het daar niet mee eens. Volgens hem was het niet be wezen dat zijn cliënt had deelgenomen aan de geweldpleging. Advertentie S.MJGJCl'evensvreugde voor de ware sigarenkenner SALVATORE 27 ct CAPR1NO 31 ct In doosjes van 5 en 10 stuks 'er^'Tn^imdsch^iR^'bij.^Zijri 'g" dfcht fs^e^nats dle^an'zbn6'^^06? buitenlandse generatiegenoten, fraai gedrukt op een dubbel velTos^schriff1 papier in een typografisch fraaie omslag. schrUf-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 11