„Miskende mooie man" toekomst naar nieuwe NEK-AAN-NEK RACE MET „THE ALLISONS 1 JEAN-CLAUDE PASCAL WINT MET „NOUS LES AMOUREUX" ïindstaiK rtrt* 1 KAPPIE EN DE DIEPZEEDUIKERS I Maandag 20 maart 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD ivandaag I vandaag wereldreis als weddenschap Effectavia" maakte winst over 1960 pilllOiiiillHlBIIlOW Trouble in Tahiti m 1 L Pag. 2 CANNES. Met ogen, die tegen het licht protesteerden, en een feestelijke loomheid begon zondagmiddag de Eurovisie kolonie aan de Middellandse Zee te ontwaken. Het festival was voorbij en het feest, dat in Golfe Juan vele uren langer duurde dan het festival, was uitgebloeid. Het is een geweldig feest geweest, dat begon toen de lichten van een spectacularie televisie- uitzending waren gedoofd en dat eindigde toen het daglicht weer bezit van de Riviera nam. De knappe donkere filmspeler Jean- Claude Pascal sleepte zaterdagavond met het meeslepende wijsje „Nous les amoureux" voor het Groothertogdom Luxemburg de prijs van het Eurovisie Songfestival 1961 in de wacht en hij maakte daarmee een eind aan de Frans- Nederlandse hegemonie van de laatste vier jaar. Hoewel de onderste regionen bij zo'n competitie volgens de bijgelovige arties tenwereld nooit veel goeds kunnen opleveren iedereen duimt voor een plaats in de middenmoot stak Luxemburg, dat als veertiende aan de beurt was, om elf uur met kop en schouders boven de andere vijftien mededingers uit: 31 punten! Om het bijgeloof voorgoed uit te roeien gaven de Europese jury's 24 punten aan Groot-Britannië, dat op één na de laatste aan de beurt was. Bijgeloof of geen bijgeloof, de jury's hebben hun werk gedaan en er zullen weinig kijkers zijn, die zich in de uit spraak van dit „Europese parlement" diep teleurgesteld voelen. Romantiek „Nous les amoureux" heeft alle kwa liteiten om een groot gehoor te bekoren: het is prachtig van ritme, donker van toon, door en door romantisch eigenlijk. De wijze waarop de ras-Parijzenaar Jean-Claude Pascal het op zijn gehoor overbracht zal echter wel doorslag gevend geweest zijn voor het oordeel der 150 juryleden: sober, geraffineerd sober, hier en daar meer dictie dan zang en dat alles met een doelbewuste poging om dat wat men bij toneelspelen „underacting" noemt (zo dóódsimpel spelen dat iedereen denkt: dat kan ik ook bij ons Kees Brusse bijvoor beeld) ook op het zingen toe te passen. In de zaal maakte in ieder geval juist dat grote indruk. Afgezien van dit sucoes stond de hele uitzending op een zeer hoog peil. Direkt al bij het begin trokken de Fégnse televisiemensen al hun artistieke registers open om die paar honderd miljoen Europeanen meer te bieden dan alleen maar wat lichte liedjes. Van het verlokkende strand waarop de milde branding zich onafgebroken neervlijde drongen de camera's de fleurige zaal van het Palais du Festival binnen. Op een monumentale brug stonden de zestien vokalisten tegen een achter grond van golvend heuvelland, onder broken door ijle cypressen en weldra kwamen ze één voor één naar beneden om alleen maar even te zeggen wie ze waren. De gewiekste Franse televisie omroepster Jacqueline Joubert hield de touwtjes stevig in handen en zorgde voor korte introdukties, die de vaart erin hielden. Verrassend Het eerste nummer „Estando Con go" werkte al verrassend: een Spaans -d, nu eens zoet vloeiend, dan weer .1 geladen en door een waardig ver tegenwoordigster van het Iberisch 1 31 2 24 3 Zwitserland 16 4 Frankrijk 13 5 Denemarken en Italië 12 6 Noorwegen 10 7 Zuidslavië 9 8 8 9 Monaco, Finland, Nederland 6 10 Duitsland 3 11 Zweden 2 12 België en Oostenrijk 1 radio MAANDAG Jeanne Verstraete presenteert vanavond de nieuwe afle vering van Marimba, een der aantrek kelijkste en pittigste programma's van de radio. Om vijf voor tien op Hilver sum 1. In de vooravond het gevarieer de programma Estafette. De lichte muziek wordt mondjesmaat geser veerd vanavond. De laatste tien mi nuten van Hilversum 1 zijn gereser veerd voor het echtpaar Jacobs-Reys. Uit de vele programma's met mu ziek kiezen wij nu eens een concert dat de BBC III uitzendt. Het Ka merorkest van Londen, onder leiding van Anthony Bernard speelt een Sui te van Leclair: Scylla et Glaucus, en de vierde symfonie van Honeg- ger getiteld: Delicae Basilienses, of tewel Bazelse Vreugden. Na de pau ze volgt het concert met de Sinfo- nietta van Lennox Berkeley, Fau- re's Fantasie poor piano en, orkest, een sprookjesmuziek, die als zoda nig Mendelshons Ouverture Midzo- mersnachtdroom met succes naar de kroon steekt. Tot besluit Le Torty- beau de Couperin, van Ravel. Wie de muziek van dit laatste werk door bladert leest boven elk deel een op dracht aan een of andere militair, de Kaptein die en die, of de luite- nant zus en zo. Elk deel namelijk droeg Ravel op aan de nachedachte- nis van een van zijn in de eerste wereldoorlog gesneuvelde makkers. Het werk in zijn geheel is een mu zikale gedenksteen «oor Frangois Couperin. schiereiland voor de camera's gebracht, compleet met gestileerde danspasjes, vingerklikken en vampachtig gemani- puleer met een lange donkere stola. Conchita Bautista gevierd filmster, zangeres en danseres zorgde voor een eervol debuut van haar land in het festival, dat met acht punten voor zeven anderen zou eindigen. De vier die volgden Monaco, Oos tenrijk, Finland en Zuidslavië had den ondanks de grote geografische verschillen zeer veel punten van over eenkomst: sterke beïnvloeding van de nogal schreeuwerige Italiaanse liedjes- fabrieken, die hun produkten ter afwisseling echter rijkelijk overgieten met mierzoete likeur. Ze kregen samen niet meer dan 21 punten toe gewezen. „Wat een dag" dat Greetje Kauffeld als zesde zong bleek met zes punten gehonoreerd te zullen worden en het moet ons van het hart dat Greetje zich in dat internationale gezelschap en in deze grote zaal goed heeft geweerd. Toch zou het aanbeveling verdienen dat iemand die ons land vertegenwoor digt verplicht wordt de presentatie van het lied onder deskundige leiding in te studeren: gebaar, expressie en mimiek waren beslist onvoldoende, en zijn trouwens nooit de sterkste kanten van onze vokalisten geweest. Een fris lenteliedje uit Zweden leverde maar twee punten op en in vergelijking daarmee is het cijfer drie, dat Duitsland kreeg toegewezen voor het sentimentele draakje „Einmal sehen wir uns wieder" sterk geflatteerd. Frankrijk en Zwitserland kwamen met fleurige liedjes uit de bus die van dezelfde componist hadden kunnen zijn. Bij het optreden van Jean PaulMauric voor Frankrijk deed zich de eerste en tevens enige wanklank op dit festival voor: een letterlijke wanklank toen de dappere Mauric zijn kostelijk voor jaarslied na het refrein moest vervol gen met een orkest dat om duistere redenen een halve toon of daaromtrent zakte! Gezwollen België wist maar één punt te ver garen met een gezwollen aubadeachtig lied, Noorwegen was beter op dreef en de charmante Nora Brockstedt ver overde maar liefst negen punten. Denemarken leunde helemaal tegen Italië aan en kreeg daar gelijke punten voor: 12. Over bleven de twee uitschieters van dit festival: Luxemburg en Engeland. Nauwelijks had Jean-Paul Pascal de eerste woorden van „Nous les amou reux" laten horen of men stootte elkaar in de zaal aan: „dat wordt het wel" doch nog geen drie minuten later, nadat die doodgemoedereerde gebroeders Allison hun eigen liedje „Are you sure" langs hun neus weggaven stootte men elkaar opnieuw aan: „dat zou het ook wel eens kunnen worden". Aanvankelijk zag het ernaar uit dat dit teenagers-idool met de gouden plak schoot zou gaan: Luxemburg gaf acht punten, Zwitserland liet zich ook niet onbetuigd met zeven en op een ge geven moment steeg de spanning ten top toen beide favorieten het getal 21 hadden bereikt. Spanje, Monaco en Oostenrijk hechtten als laatste drie meer waarde aan het volwassen chan son van Luxemburg en keerden tien punten uit waarmee het pleit was beslecht. Grote getale Nog één keer zong Pascal zijn liefdes lied en daarmee was een eind gekomen aan het zesde Eurovisie Songfestival, welks prettige geest onze Nederlandse vokalisten hopelijk zal doen besluiten om volgend jaar in groten getale spon taan mee te werken aan een nationale finale, die door het uitblijven van roddel en argwaan, eindelijk eens het feestelijke tintje zal krijgen waarnaar het Nederlandse kijkerspubliwt zoveel jaar reikhalzend uitziet. televisie MAANDAG De rillingen zullen u vanavond over de rug lopen want wat u niet ziet, ziet Urkas niet, of is het omgekeerd? Of valt er helemaal niets te zien? In ieder geval wordt de tele- patie op de keper beschouwd en dat is de moeite alleszins waard. (8.20). In aansluiting erop volgt om 9.35 de zesde les van het Avondkollege Neder lands. Onderwerp: Nieuwe spelling. België Vlaams: „Champagne voor Cesar" is een filmkomedie, waarin een zekere Beauregard Bottomley (Ronald Colman) door zijn „alwe tendheid" in een quiz een gewraakte zeepfabriek naar de financiële af grond voert (8.25). In de vaste ru briek „Vergeet niet te lezen" zijn weer een aantal auteurs uitgenodigd, o.w. Fanny Leys en Willem van Wij- nendaele (10.05). België Frans heeft na het journaal de zendtijd ter beschikking gesteld voor de politieke partijen in verband met de komende verkiezingen (8.00). Een nieuwe aflevering in de filmserie „Disneyland" laat u opnamen zien uit het Yellowstonepark, bekend om zijn beren (8.30). Duitsland presenteert na het avond programma weer de herhaling van een aflevering van „Het Derde Rijk", vanavond deel 9: frontverlegging (10.35). Eerder op de avond kunt u langer dan een uur kijken naar luch tig ballet op muziek van Johann Strauss (8.20) en naar de rubriek „Blik in de tijd" (9.35). „Drie!" bedong Marc, even vastbe raden als Dino. „Drie is het ab-so-lu- te maximum." „Goed dan drie." „Wanneer vertrekken we?" „30 september, 's morgens elf uur." „Prachtig. Zeg Mare, jij moet dan de avond te voren ai hier zijn." „Ik zal ervoor zorgen." „Hoe vaak onderbreken we de reis?" informeerde Abel. „Elf maal. En drie maal elf is drie en dertig. Drie en dertig pun ten moeten jullie winnen om te winnen." ,.En als we er eens een missen? Dino glimlachte met een gezicht als een koning, die een troep bede- laars een handvol geld toewierp, „Men noemt mij een. voorbeeld van edelmoedigheid", zei hij met een breed gebaar. „Jullie mogen drie punten verliezen, maar" en hier leek zijn stem veel op die van Assepoester's petemoei „jullie moeten je aan het tijdschema hou den. Doen jullie dat niet, nu, dan verliézen jullie, en daarmee uit. Als jullie om de een of andere reden vastraken, kun je toch in de race blijven, maar die verloren tijd moet bij de volgende etappe ingehaald worden. Gesnapt?" De neven knikten en de drie man nen drukten elkaar de hand. Abel ging met zijn neef terug naar het vliegveld. „Het is voor eikaar!" zei Mare. „Dino denkt dat hij ons klein heeft gekregen met zijn speelgoed, maar dat is nu net iets waar we onze hand niet voor omdraaien. „Kikkers uit Hongkong! Die ar me oude Dino, hij moet ons we) voor superidioten aanzien!" „Abel, dit betekent voor ons een moordvacantie zonder dat het ons ook maar een cent kost! Die ar me oude Dino van jou zal merken dat hij wérkelijk arm wordt! We zullen hem villen! O, ik verheug me nu al op zijn gezicht als we terug komen!" „Vergeet het nu niet 29 sep tember!" „Daar kun je ook op rekenen. Ik zal er zijn. Nu, tot zien: pretti ge vacantie!" Verscheidene dagen later zat Abel in zijn kantoor. Hij was helemaal in de wolken. Zo juist waren de middagkranten bezorgd. Zijn ogen vlogen over de koppen: „19 septem ber Spanning tussen Oost en West neemt toeAlgerije. Minister ont hult monument. Toen viel zijn mond open: „Maar maar dat bestaat niet!" Hij greep koortsig naar d: ande re bladen. Ontzettend iedere krant had een verhaaltje over de weddenschap. Die verwenste Dino maar hoe was hij daartoe geko men? Dino het voorbeeld van eer lijkheid! Hij greep de telefoon. „Hallo hallo, Dino! Heb je de kranten al gezien?" Er klonk verbijstering in Dino's stem toen hij zei: „Nou, en of. Ik begrijp werkelijk niet hoe het is uitgelekt. Ik weet er abso luut niets van Abel belde af. Maar het stond er dan toch maar, met zulke grote letters dat een blin de het had kunnen lezen! Compleet met de opdrachtenlijst en de juiste namen: graaf Abel Armand, graaf Mare d'Oultremont, Dino Vastapa- ne De telefoon rinkelde. „Abel, is dat waar wat er in de kranten staat?" „Nou, Abel, hm „Abel Abel, je mankeert toch niets?" Dit was zijn vrouw. „Abel, wat moeten de mensen wel denken? Twee volwassen kerels die zich gedragen als Abel nam een vel postpapier. Hier moest een eind aan worden gemaakt en wel onmiddellijk. Mare zou wel weten wat er moest worden gedaan, ook al zat hij vijftienhonderd mijl bij hem vandaan. Die goeie ouwe Mare als hij zou horen dat zij» naam in zo'n zotte onderneming was gesleept, zou hij vast woedend zijn! „Beste Mare. Bekijk ingesloten artikelen eens, en Ja, die goeie ouwe Mare zou stel lig een luid en. verontwaardigd ..Néé!" laten horen en dan was de zaak afgelopen. Alles zou tot de nor male verhoudingen terugkeren, en de familienaam zou niets te duch ten hebben van zulke vreemde ku- Maar het Lot heeft nu eenmaal de reputatie dat het er rare streken op na houdt. ,,Hier Hassi, mid den in de Sahara, hoorde de kok van Marc's kamp toevallig een nieuwsuitzending uit Europaiets over een reis rond de wereld een. Herculestaak. Hassi-Messa- oud, waar hij zelf zat te luisteren .een wereldreiziger, d'Oultremont genaamd.. ..een gifslang rond ie mands nek (Wordt vervolgd) VLISSINGEN. Uit het jaarverslag van de Vlissingse beleggingsclub „Effec- tavia" valt te concluderen dat in 1960 de groei van de vereniging ongestoord voortging. De vereniging leed overigens een gevoelig verlies door het overlijden van de heer C. Harinck, de secretaris penningmeester. Dit haalde de voorzit ter van Effectavia" aan in zijn ope ningswoord tijdens een zaterdagmorgen in het Strandhotel gehouden jaarverga dering. Hij merkte verder op dat bet leden tal nog niet het gewenste pe'il had be reikt. De heer J. W. Roskam, agent van de Nehamij in Vlissingen, hield een praatje over door de leden in bezit heb bende obligaties en aandelen. De door de vereniging behaalde winst over 1960 maakt het mogelijk aan de leden een uitkering te doen van 12,31 procent van hun gemiddeld persoonlijk tegoed. Dit cijfer is te berekenen uit de gerealiseer de koerswinst en de te verdelen koers winst, die respectievelijk 751,82 en 819,39 bedroegen. WAAR IS M'JN SCHOOLTAS MA, IK KOM NOOIT heeft Jean-Claude Pascal gezongen, tot ander half jaar geleden. En de enige reden dat hij is gaan zin gen, bestaat uit een gevoel van miskenning. Jarenlang is hjj de jeune premier, de mooie jongen van de Franse film geweest, die zich graag liet fotograferen met als tegenbeeld de David van Michel Angelo ten bewijze van zijn klassieke schoonheid. Hij speelde in film na film als de ideale man, de Franse „prince charming" van na de oorlog, de minnaar met de mooiste ogen ter wereld. Pascal, die eigenlijk Villeminot heet en op 24 oktober 1927 werd geboren, had kunnen doorgaan met filmrollen, ook al was het genre jeune premier door de komst van de nieuwe stroming in de Franse film in het tegendeel gewijzigd. Laurent Terzieff, Jean- Paul Belmondo, Jean-Claude Brialy werden de helden van de nieuwe generatie. Jean-Claude Pascal verdween wat naar de achtergrond en voel de zich miskend. In hem welde een plan op om te bewijzen dat hij meer was dan alleen maar een moooie jongen: nij wilde gaan zingen. Drie filmcontracten zei hij af en Jean-Claude verdween van het witte doek. Dat was anderhalf jaar geleden. Hij ging les nemen bij een oude rot in het vak, Léo Chauliac, en begon een nieowe carrière. In de obscure zaaltjes, waar hij chanson nier leerde worden, herkende men hem niet. Trouwens al zou dat wel het geval zijn geweest, wie had durven denken dat daar de filmster Jean-Claude Pascal zou staan. Anderhalf jaar lang bestond er alleen het chanson voor hem: hoe het te brengen, welke chan sons te kiezen, hoe een repertoire op te bouwen. In de „Bobino" trad hij voor het eerst op. kortgeleden. De ver rassing was volkomen. Het publiek juichte een nieuwe Jean-Claude Pascal toe. De critici schreven van de „gentleman van het chanson". Nu is hij winnaar van het song festival. Jean-Claude heeft re vanche genomen. Uit handen van Tessa Beaumont ontvangt Jean-Claude Pascal de eerste prijs van het Eurovisie Song festival. Het muziekspel „Trouble in Tahiti", dat gisteravond werd uitgezonden, heet een opera te zijn, maar eigenlijk ont breekt alles wat tot heden als nood zakelijke onderdelen van zulk een mu- ziek-dramatisehe schepping wordt be schouwd. Er is geen ouverture, geen koor, geen tussenspel, slechts een enkele aria, een enkel duet. Het groot ste deel van „Trouble in Tahiti" is recitatief, gezongen dialoog. Er is ook geen intrige. De opera is een reeks dagelijkse 'belevenissen van gewone mensen. Enig wantrouwen tussen echtgenoten, wat zakelijke trans acties, bezoek aan een psychiater, een overwinning in een base-ball-wedstrijd en tenslotte de verzoening tussen de echtelieden. De opera is geschreven door Leo nard Bernstein, de duivelskunstenaar van de Amerikaanse muziek, dirigent van het New Yohks filharmonisch or kest, pianist, televisie-spreker, peda goog en componist van de succesrijke musical „West Side Story", De muziek van „Trouble in Tahiti" bevat elementen van allerlei soorten: Er zijn flitsen jazz, Amerikaanse songs, flarden klassieke muziek, Strawinsky en Hindemith. Maar dit alles verwerkt in verrassende, soms flitsende instru mentaties, afgewisseld met solo's op een xylofoon of ingewikkelde slagwerk passages. Er zijn slechts twee rollen: Dinah en haar man Sam. Hun spel wisselt af met een trio, dat als een klassieke rei fungeert. Het is allemaal erg ongewoon, echt Amerikaans, en men krijgt wel eens het gevoel dat een charlatan aan het werk is, maar het zit zo knap en enerverend in elkaar dat men zich ook vaak aan deze vreemde muziek gewonnen moet geven. Het werk, dat bijzonder moeilijk te zingen moet zijn, vond in Laura Cor- monte als Dinah, Rom Kalma als Satn en Yvonne Oostveen, Gerard de Vos en Henk Dorel als trio uitstekende vertolkers. Zij werden begeleid door het Promenade-Orkest onder leiding van de Amerikaanse dirigent Albert Catell. De soms toch wel fascinerende muziek had in hen voortreffelijke pleit bezorgers. S. van Adelberg SCHREEUW NIET ZO, EN INOeiA ME SEEN MA.' ALST.JEBLIEFT MAMMie,,, WEET-JE WAAR M DN TAS IS P J 1 hum 26. De viskundige had het bij het rechte eind: De ontmoeting tussen de potvis en de octopus draaide op ruzie uit. Zodra Arie het ondier in de gaten had, schoot hij er op af, terwijl hij driftig met zijn machtige staart sloeg. De bol aan zijn hoofdstel slingerde en danste en in de bol sloegen Kappie en Balein als slappe poppen door de holle ruimte. Het was maar goed dat de bei de diepzee-verkenners hierdoor weinig inzicht in de toestand konden krijgen, want deze zag er niet zo moot uit. De octopus sloeg zijn vangarmen om de bol en begon er treiterend aan te trekken. Voor Arie was dit heel onpret tig. Het zware gewicht om zijn nek be lemmerde hem in zijn bewegingen en dus schuurde hij met zijn last over de ruwe bodem om zich van de octopus te bevrijden. Terwijl hij een woedend geblubber en gelebber uitstootte schok te en wrong hij zich. totdat hij v/eer vrij was. Maar helaas raakte Arie niet alleen ae octopus kwijt, doch ook de duikkogel, die door al dat getrek en geslinger losschoot.... 41 Het was een korte doordringende kreet en met één sprong was Otto bij de deur. „Ik kom terug!" riep hij over zijn schouder en holde toen naar beneden. Reeds op de trap zag hij zijn ergste vrees bewaarheid; de hal was leeg. Zaïda, die hij daar nog maar enkele ogenblikken terug had achterge laten, was verdwenen! Uit een der an dere vertrekken kwam een bediende en Otto stormde op de man toe. „Waar is het meisje, dat hier zat?" riep hij. „Ikweet niet.. ..ik heb geen meisje gezien," stamelde de verschrik te man. „Ik dacht, dat ik iemand hoor de roepen, maar ik moet mij vergist hebben!" Doch Otto luisterde al niet meer naar de uitleg van de onthutste dienaar. Zaïda!" schreeuwde mij. „Zaïda? Waar ben je?" Er kwam geen antwoord en Otto rende naar de grote deuren, die op een terras uitkwamen. Ook dat lag verlaten, evenals het binnenplein. De middagzon verschroeide het gras, waar een paar kippen dom rondliepen en een hond lag te slapen. Een jongen liep met een paar houten emmers en Otto schreeuwde hem toe: „Hédaar, heb je soms iemand gezien, een meisje?" De jongen grijnsde. „Die zijn hier niet!" riep hij terug en liep door. Volkomen verslagen bleef Otto op het terras staan, doch na een ogenblik liep hij terug naar de hal. Nu pas viel zijn blik op de omgevallen stoel en plotseling zag hij daar vlakbij iets glinsterends op de grond liggen Het vas het medaillon van Zaïda, het kleine médaillon met de drie raven!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 2