En binnenkort industrieel? RILLAND LONKT NAAR KREEKRAKPLAN Industrie en fruit in Krabbendijke Beroepsgoederenvervoer heeft goed materiaal Pag. 49 INDUSTRIENUMMER ZEEUWSCH DASBLAD KRABBENDIJKE Een vrachtrijder werkte zich op tot importeur, en als de voortekenen niet bedriegen, zal hij zich binnenkort zelfs zij het op bescheiden schaal industrieel kunnen noemen. Zo zou men in het kort de geschiedenis kunnen samenvatten van de heer Waterman, die nu met serieuze plannen rondloopt om een klein fabriekje te beginnen op het gebied van de land- en tuinbouw. Maar dat laatste is voorlopig nog toekomstmuziek, hoewel er niet al te veel twijfel op het gezicht van de heer Waterman te lezen staat als we hem over deze zaak polsen. Doorverkoop Netelig Aanvankelijk leek dit de nodigre moei lijkheden op te leveren, maar het be drijf, dat inmiddels een levenswerk was geworden, stortte allerminst ineen. De heer Waterman stationeerde eigen mensen op de veilingen, zodat hij daar nu individueel zaken drijft. Importeur De geschiedenis van het bedrijf dat de heer Waterman heeft opgebouwd is er een van vallen en opstaan. Maar de kracht van de zakenman is dat hij na elke val met dubbele ener gie opveert, dat hij uit zijn nederla gen winst puurt en dat hij het onver zettelijke voornemen heeft zich een voudig niet te laten verslaan. We laten in het midden of dit moed is, doorzettingsvermogen, flair of een voudig een positieve karaktereigen schap. Een feit is dat de tegenslagen voor de meesten onder ons een defini tief struikelblok vormen. Maar er zijn enkelen die er door groeien. Niet spectaculair De carrière van de heer Waterman is eigenlijk in 1924 begonnen. In dat jaar bleef het gezin waarvan hij een der tel gen was ouderloos achter, en dit bete kende voor de jongens dat er aangepakt moest worden. De beginjaren waren bepaald niet spectaculair. De heer Waterman besteeg eenvoudig de vrachtwagen van zijn broer en begon de kost te verdienen als chauffeur. Hij denderde met een ou derwets vehikel over de hobbelige en bonkige wiegen van de jaren twintig. Slechts één ding zat hem dwars: Dat de wagen waarin hij reed zijn eigendom niet was. In-middels is hij trouwens ook minder afhankelijk van de doorverkoop gewor den. want sedert enkel-e weken impor teert de heer Waterman rechtstreeks uit Spanje. Een grote wagon sinaasappelen zagen we het Eindhovense station bin nenrollen. fruit dat vier dagen tevoren werd geplukt op de Spaanse kwekerijen. De weg van de kwekerij naar de consument is via de veilingen acht da gen lang. Met deze rechtstreekse m- port wist de heer Waterman deze tijd tot de helft te bekorten. Meer benen Maar met deze geschiedenis is nog niet alles gezegd. Het bedrijf steunt op meer benen dan alleen de import van zuidvruchten. Tegelijk met de handel kwam ook een transportbedrijf van de grond. Met zes vrachtwagens, en met transportvergunningen voor alle Europe se landen, mag men ook in dit verband van een bloeiend bedrijf spreken. In de derde plaats heeft de heer Wa terman sinds drie jaar de beschikking over een grote drooginstallatie met de mogelijkheid, om op behoorlijke schaal granen en zaden te drogen, en tenslotte loopt hij al enige tijd rond met plan nen voor de stichting van een klein fa briekje op het gebied van de land- en tuinbouw. Dit zou de jongste telg worden die aan het brein van de „baas" is ontsproten. En daarmee zou hij tevens de sprong doen naar een typisch industriële be drijvigheid. TJET wegvervoer is in de provincie A Zeeland van grote betekenis, voor al in die delen van het gewest, die niet nabij een spoorwegverbinding liggen met name Sohouwen-Duive- land, Tholen, St. Philipsland en Zceuwsah-Vlaanderen zijn voor de aan- en afvoer van produkten in be langrijke mate aangewezen op het vervoer per auto. Het ligt voor de hand, dat het be roepsgoederenvervoer zich dan ook in de loop der jaren sterk heeft ont wikkeld in Zeeland. Tal van bedrij ven verzorgen in belangrijke mate zelf het vervoer van hun produkten, doöh daarnaast doet men een beroep op het beroepsvervoer. Er zijn ook bedrijven, die zich ingesteld hebben op uitsluitend transport door het be roepsvervoer. In Zeeland treft men 396 bedrijven voor het beroepsgoederenvervoer over de weg aan. Zij beschikken samen over ruim 1250 vrachtauto's. Het wa genpark van de beroepsvervoerders in Zeeland voldoet in het algemeen aan zeer hoge eisen. Dat is in belang rijke mate te verklaren uit het feit, dat de bedrijven in dit gewest voor een groot deel op dit vervoer zijn aangewezen, terwijl voorts het een feit is, dat de bestrijding van de ge volgen van de ramp en de uitvoering van de deltawerken veel extra ver voer nodig hebben gemaakt. In 1930 waagde hij de sprong. Hij kocht een nieuwe wagen, nam de oude van zijn broer over, en begon een han del in aardappelen, groenten en friuit. Het jaar daarop importeerde hij zuid vruchten, die hij op Belgische veilingen kocht en op Nederlandse doorverkocht. Een bekende en welhaast dagelijkse gast werd hij op de veilingen van Ant werpen, Tilburg en Eindhoven en Den Bosch. Het bedrijf draaide, en hoe dan ook, er zat groei in. Twee dingen tegelijk Dat laatste heb ik voor een groot ge deelte te danken aan mijn vrouw zegt de heer Waterman. En met een veelbe tekenende blik in de richting van de keu ken, waar mevrouw Waterman op dat moment bezig is met de voorbereidin gen van de maaltijd, zegt hij: „Ze weet er alles van, en ze is even grondig met het bedrijf vertrouwd als ik." Het is niet overdreven. Naast de goot steen. waarin mevrouw Waterman de groente wast, staat de telefoon, die om de vijf minuten rinkelt. Zakengesprekken tussen de aardappelen, een technisch ge sprek met de boekhouder tussen de kof fie en de afwas. Ze doet twee dingen tegelijk. In de lange jaren die nu achter de rug liggen, zijn de moeilijkheden niet van de lucht geweest. Een van de meest netelige kwesties „ontbrandde" rondom de statuten van de Nederlandse zuid- vruohteribond. In de statuten van deze bond was een clausule opgenomen waarin de verplichting omschreven stond dat de leden niet van veiling tot veiling ver kopen mochten. Deze passage zou op het eerste gezicht een nekslag kunnen betekenen, maar in de praktijk bleken de mazen van het net wel heel erg groot te zijn. In de eerste plaats was de heer Waterman geen lid van deze bond. zodat hij zich in feite niet aan deze statuten hoefde te houden. En toen de statutair omschreven be perking in de na-oorlogse jaren tot wet werd verheven, wist hij zeer definitief de dans te ontspringen. Het wetsartikel dicteerde dat de vei lingen geen handel meer mochten drij ven voor grossiers. Enkele weken geleden kwam de eerste wagon sinaasappelen aan op het Eindhovense station. Rechts de heer A. Waterman, die een van de vruchten keurt. FRUITTEELT en industrie. Zo ligt het in Krabbendijke. Want in dit nog jonge en moderne fruiteentrum van oostelijk Zuid-Beveland blaast ook de industrie een behoorlijke partij mee. Het gemeentebestuur stimuleert dan ook de vestiging van industrie. In Krabbendijke staat de grote conservenfabriek „Herba", waarin voor vele arbeiders het ge hele jaar door werk is. De directie van de „Herba" loopt met plannen tot uitbreiding rond. Het ligt in de bedoeling om naast het bestaande fabriekscomplex een nieuw gebouw neer te zetten. Wanneer met de bouw daaraan kan worden begon nen is nog niet bekend. Daarnaast staat in Krabbendijke een fabriek voor de verwerking van vlasvezelplaten. Ook in dit bedrijf worden goede zaken gedaan en vinden vele handen werk. En on langs is opgericht de N.V. Fritura Chips, welke N.V. in een bestaande complex, de Zouterij geheten, met de produktie van fritura chips is DILLAND lonkt naar het Kreekrak- plan. Hoewel een Brabants plan, zal toch de eerste spade ter uitvoe ring van dit plan in de grond gaan in de gemeente Rilland-Bath. Al thans zo staat het op papier. En daarom is de gemeente Rilland ten nauwste betrokken bij de ontwik keling rond het gebied van de Kreekrak. „Als inderdaad de eerste begonnen. Veel mankracht komt daar weliswaar niet aan te pas, om dat de produktie geheel op Ameri kaanse leest is geschoeid. Dat wil zeggen: vrijwel volledig gemecha niseerd. In dit verband willen wij ook tot de industrie rekenen de veiling Krab bendijke en Omstreken. Daar klopt immers het hart van de fruitteelt, daar worden zaken gedaan. De vei ling is een omvangrijk „bedrijf" met vele werknemers. En ook de veiling breidt uit. Momenteel wordt hard gewerkt aan de bouw van een grote neerzethal naast het bestaan de veilingcomplex. Fruitteelt en industrie gaan dus in Krabbendijke hand in hand. Een welvarende gemeente, waar men de zaken energiek weet aan te pak ken. Ook met betrekking tot de in dustrie. fase in onze gemeente plaats vindt zal dit voor Rilland verstrekkende gevolgen hebben" zo vertrouwde de de burgemeester, de heer J. W. C. Jobse ons toe. „Ontegenzeglijk openen zich dan grote perspectieven. Overigens ver wacht ik niet, dat voorlopig met de uitvoering van dit gigantische plan zal worden begonnen. De uitlatin gen van minister Korthals bij de behandeling van zijn begroting van Verkeer en Waterstaat in de Twee de Kamer waren bepaald niet op timistisch van aard". Het gemeentebestuur heeft heus niet de illusie, dat zich in de toekomst grote industriële bedrijven in de gemeente zullen vestigen. Volgens dit plan is er dan toch een haven met industrieterrein in de gemeente Rilland geprojecteerd. Een andere zaak is, dat Rilland als woonge- meente van de arbeiders in de Kreekrakhavens toekomst heeft. Het gemeentebestuur volgt dan ook de ontwikkeling rond het Kreekrak- plan op de voet. Rilland is een bij uitstek agrarische gemeente, met een behoorlijk are aal fruit. En als wij dan toch een „industrie" willen noemen denken wij aan de constructiewerkplaats van de firma Sinke, welke firma haar vleugels zelfs uitstrekt tot naar Afrika.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 57