,'t Noordzeekanaal naar
de kroon steken
Over acht jaar passeren er
schepen tot 50.000 ton
SCHEEPVAARTWEG VAN INTERNATIONAAL FORMAAT
Begin uitvoering
nog kivestie van
dagen
Havens
Wachttijden
Pag. 35
INDUSTRIENUMMER
ZEEUWSCH DASBLAD
lllllllllllitllllll||llll||IIIIIIIMIIIillll||||||lll|||||||||IIIHIIillllllllMMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIII|lllltllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII|IIIIIIIIMIIIIII|llllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIII
TERNEUZEN. In een industrienummer verdienen de kanaalplan
nen voor Zeeuwsch-Vlaanderen, die van zo ingrijpende betekenis zullen
zijn, natuurlijk even de aparte aandacht.
Het kanaal van Gent naar Terneuzen zal zodanig worden verbreed
dat de capaciteit verveelvoudigd wordt.
Deze plannen omvatten in de eerste plaats de transformatie van het
in wezen bescheiden hinnenkanaaltje tot een scheepvaartweg die het
Noordzeekanaal naar de kroon steekt.
Met een bodembreedte van 72 meter, zal het nieuwe kanaal straks
schepen tot 50.000 ton een veilige doorvaart garanderen.
De kanaalwerken, die in totaal ze
ven tot acht jaar in beslag zullen ne
men, beginnen in Terneuzen met het
graven van de bouwputten voor de
sluizen.
In de eerste plaats een voor de
binnenscheepvaart, die 260 meter
lang en 24 meter breed zal worden,
en daarnaast een zeesluis van 290 bij
40 meter. Dat zijn waarlijk „water-
verplaatsers" van betekenis. Over
de sluizen zullen wegen aangelegd
worden, en wel op zo'n manier dat
er altijd een verbindingsweg over
beide sluizen open is. Intussen zal de
nieuwe binnenvaartsluis als vervan
ger gelden voor de beide bestaande.
Maar dit gevaarte, met z'n enorme
deuren, zal aan de modernste eisen
voldoen. Dit betekent o.m. dat hij ge
schikt zal zijn voor de z.g. duwvaart.
Ook de havens ondergaan uitge
breide veranderingen. De bestaan
de zeehaven wordt enige malen ver
groot, en deze uitbreiding zal in
De cokesfabriek blaast z'n stoom af. Het bekende beeld, dat
tot vele kilometers ver in de omtrek is te zien. Een oriëntatie
punt voor reizigers in Zeeuwsch-Vlaanderen. Die witte pluim
betekent: Daar is Sluiskil. Intussen was deze cokesfabriek
zonder het kanaal bijna ondenkbaar.
westelijke richting geschieden. De
bestaande haven zal dus in de nieu
we worden opgenomen.
Het kanaal van Gent naar Terneuzen, nu reeds een economische slagader van betekenis, zal in de
nabije toekomst aanzienlijk worden verbreed. Momenteel kunnen er schepen tot ruim 10.000 ton passeren.
Na de verbreding zullen schepen tot 50.000 ton uit het water oprijzen. Bij de foto: Bij Sluiskil biedt
het kanaal een aantrekkelijk uitzicht. De bedrijvigheid is er altijd groot. Zullen deze kinderen, als ze
volwassen zijn, zich de oude toestand nog kunnen herinneren? Het zijn twee Sluiskillenaartjes, nl. Fran-
sientje Koene en Bertha Gijsse. Maar als u mocht denken, dat ze hier de kanaalplannen bespreken,
dan hebt u het mis.
Pal oostelijk van de zeehaven
komt die voor de binnenscheepvaart.
Belangrijk is in dit verband dat de
binnenvaart en de zeescheepvaart
geheel gescheiden Terneuzen zal kun
nen passeren.
Het kanaal wordt een riante
scheepvaartweg, met twee over
spanningen die beiden acht meter
hoog worden.
In Sas van Gent komt de brug
practisch op de plaats van de be
staande, omdat de lange opritten
daar geen al te grote moeilijkheden
met de bestaande bebouwing opleve
ren.
In Sluiskil, waar de tweede brug
komt te liggen, zijn de moeilijkhe
den groter. De nieuwe brug zal daar
1300 meter noordelijker komen te
liggen. Op de plaats van de oude,
die veel dichter bij de dorpskern
ligt, zal een pontveer het dagelijkse
(langzame) verkeer verwerken.
De grote doorvaarhoogte van de
bruggen garandeert dat alle binnen
schepen ongehinderd kunnen passe
ren. De wachttijden van het verkeer
voor geopende bruggen zoals die
in Sluiskil bijna nationaal berucht
zijn geworden zullen dan voor een
belangrijk deel tot het verleden be
horen.
Vergeleken met de situatie van
thans zullen de bruggen ruw geschat
een kwart van de tijd geopend zijn.
Het grote moment waarop de
eerste spade in de grond zal
gaan is zeer nabij. Zoals gezegd
ligt het begin 'in Terneuzen,
waar men binnenkort' begint
met het graven van de bouw
putten voor de sluizen. De start
is nog een kwestie van dagen.