,'t Noordzeekanaal naar de kroon steken Over acht jaar passeren er schepen tot 50.000 ton SCHEEPVAARTWEG VAN INTERNATIONAAL FORMAAT Begin uitvoering nog kivestie van dagen Havens Wachttijden Pag. 35 INDUSTRIENUMMER ZEEUWSCH DASBLAD lllllllllllitllllll||llll||IIIIIIIMIIIillll||||||lll|||||||||IIIHIIillllllllMMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIII|lllltllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII|IIIIIIIIMIIIIII|llllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIII TERNEUZEN. In een industrienummer verdienen de kanaalplan nen voor Zeeuwsch-Vlaanderen, die van zo ingrijpende betekenis zullen zijn, natuurlijk even de aparte aandacht. Het kanaal van Gent naar Terneuzen zal zodanig worden verbreed dat de capaciteit verveelvoudigd wordt. Deze plannen omvatten in de eerste plaats de transformatie van het in wezen bescheiden hinnenkanaaltje tot een scheepvaartweg die het Noordzeekanaal naar de kroon steekt. Met een bodembreedte van 72 meter, zal het nieuwe kanaal straks schepen tot 50.000 ton een veilige doorvaart garanderen. De kanaalwerken, die in totaal ze ven tot acht jaar in beslag zullen ne men, beginnen in Terneuzen met het graven van de bouwputten voor de sluizen. In de eerste plaats een voor de binnenscheepvaart, die 260 meter lang en 24 meter breed zal worden, en daarnaast een zeesluis van 290 bij 40 meter. Dat zijn waarlijk „water- verplaatsers" van betekenis. Over de sluizen zullen wegen aangelegd worden, en wel op zo'n manier dat er altijd een verbindingsweg over beide sluizen open is. Intussen zal de nieuwe binnenvaartsluis als vervan ger gelden voor de beide bestaande. Maar dit gevaarte, met z'n enorme deuren, zal aan de modernste eisen voldoen. Dit betekent o.m. dat hij ge schikt zal zijn voor de z.g. duwvaart. Ook de havens ondergaan uitge breide veranderingen. De bestaan de zeehaven wordt enige malen ver groot, en deze uitbreiding zal in De cokesfabriek blaast z'n stoom af. Het bekende beeld, dat tot vele kilometers ver in de omtrek is te zien. Een oriëntatie punt voor reizigers in Zeeuwsch-Vlaanderen. Die witte pluim betekent: Daar is Sluiskil. Intussen was deze cokesfabriek zonder het kanaal bijna ondenkbaar. westelijke richting geschieden. De bestaande haven zal dus in de nieu we worden opgenomen. Het kanaal van Gent naar Terneuzen, nu reeds een economische slagader van betekenis, zal in de nabije toekomst aanzienlijk worden verbreed. Momenteel kunnen er schepen tot ruim 10.000 ton passeren. Na de verbreding zullen schepen tot 50.000 ton uit het water oprijzen. Bij de foto: Bij Sluiskil biedt het kanaal een aantrekkelijk uitzicht. De bedrijvigheid is er altijd groot. Zullen deze kinderen, als ze volwassen zijn, zich de oude toestand nog kunnen herinneren? Het zijn twee Sluiskillenaartjes, nl. Fran- sientje Koene en Bertha Gijsse. Maar als u mocht denken, dat ze hier de kanaalplannen bespreken, dan hebt u het mis. Pal oostelijk van de zeehaven komt die voor de binnenscheepvaart. Belangrijk is in dit verband dat de binnenvaart en de zeescheepvaart geheel gescheiden Terneuzen zal kun nen passeren. Het kanaal wordt een riante scheepvaartweg, met twee over spanningen die beiden acht meter hoog worden. In Sas van Gent komt de brug practisch op de plaats van de be staande, omdat de lange opritten daar geen al te grote moeilijkheden met de bestaande bebouwing opleve ren. In Sluiskil, waar de tweede brug komt te liggen, zijn de moeilijkhe den groter. De nieuwe brug zal daar 1300 meter noordelijker komen te liggen. Op de plaats van de oude, die veel dichter bij de dorpskern ligt, zal een pontveer het dagelijkse (langzame) verkeer verwerken. De grote doorvaarhoogte van de bruggen garandeert dat alle binnen schepen ongehinderd kunnen passe ren. De wachttijden van het verkeer voor geopende bruggen zoals die in Sluiskil bijna nationaal berucht zijn geworden zullen dan voor een belangrijk deel tot het verleden be horen. Vergeleken met de situatie van thans zullen de bruggen ruw geschat een kwart van de tijd geopend zijn. Het grote moment waarop de eerste spade in de grond zal gaan is zeer nabij. Zoals gezegd ligt het begin 'in Terneuzen, waar men binnenkort' begint met het graven van de bouw putten voor de sluizen. De start is nog een kwestie van dagen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 43