Tijd van
voorbij -
plannen maken
nu actie! W V
INFRASTRUCTUUR-
MOET IN ORDE ZIJN
BURGEMEESTER DE WIDT VAN MIDDELBURG:
Wij zijn klaar als er meer
vervoersbehoefte ontstaat
Niet alleen Sloe
Directeur Streekvervoer Walcheren:
Infrastructuur
Pag. 25
INDUSTRIENUMMER
ZEEUWSCH DAGBLAD
het Sloe zal gaan „draaien". Middel
burg zal dan niet alleen zo mogelijk
alles moeten kunnen leveren op het
terrein van de materiële levensbe
hoeften, het moet ook op cultureel
gebied „bij" zijn. De vernieuwing
van de Schouwburg die- op stapel
staat noemde-de burgemeester na de
TVE tijd van het plannen maken
is voorbij. Er zal nu actie
moeten komen. Dat is de mening
van burgemeester mr. Joh. de Widt
van Middelburg, die daartoe in de
eerste plaats het oog heeft op het
Sloe. In een interview dat de bur
gemeester ons toestond heeft hij
nog eens nadrukkelijk de wens van
geheel Zeeland onderstreept dat
de ontwikkeling zoals die voor het
Zuid-Sloe gedacht wordt een le
vensbelang is voor het Zeeuwse
gewest.
Wil de gehele opzet slagen en wil
Zeeland inderdaad de komende in
dustriële evolutie op de juiste wijze
bevorderen en opvangen en in har
monie brengen met het agrarische
bedrijfsleven in het bijzonder, dan
is er ook voor vele gemeentebestu
ren een belangrijke taak weggelegd.
Voor Middelburg zag mr. De Widt
de uitvoering van die taak in een
hechte samenwerking met Vlissingen.
Hij herinnerde daarbij aan de des
tijds gelanceerde dubbelstad-gedach
te. Belangrijk is dat hierover door
hogere overheden een duidelijke uit
spraak wordt gedaan.
Dat „Wuppertal"-idee in het klein
betreft echter niet uitsluitend de lo
kale belangen van de betrokken ge
meenten. Het gaat hier om de meest
verantwoorde en enig mogelijke wij
ze waarop het Sloehavenprojekt kan
slagen. Dit is niet alleen een Zeeuws,
maar ook een door de regering er
kend nationaal belang. Het werk ver
dient dan ook de hoogste prioriteit.
De Middelburgse burgemeester
was echter wel zoveel realist om niet
alles op te hangen aan het Sloe. De
Zeeuwse hoofdstad streeft ook naar
uitbreiding van de industriële sektor
op haar eigen grondgebied. Sommi
ge bestaande ondernemingen in Mid
delburg hebben nogal eens de klacht
geuit dat de geïsoleerde ligging van
Middelburg een handicap betekent
voor een goede bedrijfsontwikkeling.
Ik verheug me er daarom over, zei
ons mr. De Widt, dat verschillende
werken in uitvoering zijn of binnen
kort zuilen komen die de verbindin
gen van Zeeland met overig Neder
land aanzienlijk zullen bekorten. Men
zou in dit verband de weg Roosen
daalMoerdijk kunnen noemen, of
schoon de burgemeester veel belang
rijker achtte de werken die in het ka
der van het Deltaplan worden uitge
voerd en die binnen afzienbare tijd
Schouwen-Duiveland met het cen
trum van Nederland zullen verbin
den.
Niet te vergeten ook de onlangs we
reldkundig gemaakte plannen voor de
overbrugging van de Oosterschelde.
Een woord van hulde en waardering
voor het initiatief van het provinciaal
bestuur achtte de burgemeester van
Middelburg hier zeker op zijn plaats.
Ditzelfde geldt ook voor Vlissingen,
waar weliswaar in naam nu al een
stadsbus rijdt, maar die in feite
slechts de verbinding onderhoudt tus
sen het station en het centrum van de
stad. Wel speelt in het achterhoofd
van de N.V. Streekvervoer bij uit
groei van de beide Walcherse steden
de interlokale bussen te leiden door
de buitenwijken, zodat men straks
wellicht kan spreken van één stads
busdienst voor Middelburg en Vlissin
gen.
„Deze overbrugging is voor geheel
Zeeland van uitzonderlijk groot be
lang, omdat zij een desintegratie van
de provincie kan voorkomen. Maar zij
is ook van belang voor Middelburg,
voor de dubbelstad en voor de ont
wikkeling van de Sloehaven." De heer
De Widt meende dat heel Zeeland er
goed aan zou doen dit prachtige pro-
jekt unaniem te helpen lukken, voor
al ook omdat hier getoond wordt wat
uit eigen initiatief en zonder geldelij
ke steun van het Rijk kan worden
gedaan ter aanvulling van al hetgeen
de rijksoverheid in dit gewest ver
richt.
tend in het oog. Ontstaat er meer
vervoerbehoefte dan springen wij
beslist er bovenop. Het is belang
rijk onmiddellijk met de ontwik
keling mee te gaan en deze zo mo
gelijk even vóór te zijn. Gaat er
in het Sloe iets gebeuren, dan zijn
wij bereid direkt het arbeidersver-
voer naar en van het Sloe te ver
zorgen. En straks het vervoer van
de werknemers naar hun woonge
bieden. Eventuele lijnen van het
Sloe naar de verschillende plaatsen
in de omtrek zullen worden beke
ken. Op het ogenblik halen en
brengen we reeds de arbeiders van
„De Schelde" van en naar de wer
ven in Vlissingen zelf."
Gaat de heer Van Manen verder:
„Voorlopig zullen we proberen de
nieuwe lijnen in ons dienstschema
met bestaand materiaal in te passen.
Blijkt echter dat dit niet mogelijk is,
dan zullen we niet aarzelen tot de
aanschaf van nieuw materiaal over te
gaan. Op het ogenblik is ons wagen
park er echter al op berekend even
tualiteiten op te vangen".
De heer Van Manen meende dat
het tijdstip nog niet was aangebro
ken om bijvoorbeeld in Middelburg
serieus aan een stadsbusdienst te
gaan denken. De stad is er momen
teel eigenlijk nog te klein voor en
bovendien zou je om het publiek wer
kelijk goede service te kunnen bie
den een frekwentie moeten hebben
van een kwartier. Dit is thans een
te kostbare onderneming.
De industriële ontwikkeling gaat in
Zeeland min of meer gepaard met
de recreatieve evolutie. Blijkt de trek
naar het Veerse Meer inderdaad zo
groot te worden als men die zich nu
reeds voorstelt, dan zal volgens de
heer Van Manen de N.V. Streekver
voer ook hier haar dienende taak ver
staan en het groeps- en personenver
voer ter hand nemen, zo nodig met
een hogere frekwentie in de zomer
maanden. Een aanvraag is reeds in
gediend bij de commissie vergunnin
gen personenvervoer om een bus
dienst te laten lopen van Vrouwenpol
der over de dam naar Kamperland.
j^EGT de directeur van de N.V.
Streekvervoer Walcheren, de
heer J. P. L. van Manen-, wiens
maatschappij in Zeeland naar ver
houding dagèlijks het grootste aan
tal passagiers vervoert: „Wij hou
den uiteraard de industriële en
trouwens ook de recreatieve ont
wikkeling ih ons gebied nauwlet-
totstandkoming van het nieuwe en
moderne City-theater de eerste gro
te stap in de goede richting. De
stichting van een overdekt zwembad
eist een enorme som. Toch zullen
Middelburg en Vlissingen blijven
ijveren om een dergelijke inrichting
binnen hun bereik te brengen.
Burgemeester mr. Joh. de Widt
Absoluut overtuigd was mr. De
Widt ervan dat de infrastruktuur
in orde moet zijn tegen de tijd dat
De Lange Jan, het markantste
bouwwerk van het Abdijcom
plex, de trots van Middelburg.