Tijd van voorbij - plannen maken nu actie! W V INFRASTRUCTUUR- MOET IN ORDE ZIJN BURGEMEESTER DE WIDT VAN MIDDELBURG: Wij zijn klaar als er meer vervoersbehoefte ontstaat Niet alleen Sloe Directeur Streekvervoer Walcheren: Infrastructuur Pag. 25 INDUSTRIENUMMER ZEEUWSCH DAGBLAD het Sloe zal gaan „draaien". Middel burg zal dan niet alleen zo mogelijk alles moeten kunnen leveren op het terrein van de materiële levensbe hoeften, het moet ook op cultureel gebied „bij" zijn. De vernieuwing van de Schouwburg die- op stapel staat noemde-de burgemeester na de TVE tijd van het plannen maken is voorbij. Er zal nu actie moeten komen. Dat is de mening van burgemeester mr. Joh. de Widt van Middelburg, die daartoe in de eerste plaats het oog heeft op het Sloe. In een interview dat de bur gemeester ons toestond heeft hij nog eens nadrukkelijk de wens van geheel Zeeland onderstreept dat de ontwikkeling zoals die voor het Zuid-Sloe gedacht wordt een le vensbelang is voor het Zeeuwse gewest. Wil de gehele opzet slagen en wil Zeeland inderdaad de komende in dustriële evolutie op de juiste wijze bevorderen en opvangen en in har monie brengen met het agrarische bedrijfsleven in het bijzonder, dan is er ook voor vele gemeentebestu ren een belangrijke taak weggelegd. Voor Middelburg zag mr. De Widt de uitvoering van die taak in een hechte samenwerking met Vlissingen. Hij herinnerde daarbij aan de des tijds gelanceerde dubbelstad-gedach te. Belangrijk is dat hierover door hogere overheden een duidelijke uit spraak wordt gedaan. Dat „Wuppertal"-idee in het klein betreft echter niet uitsluitend de lo kale belangen van de betrokken ge meenten. Het gaat hier om de meest verantwoorde en enig mogelijke wij ze waarop het Sloehavenprojekt kan slagen. Dit is niet alleen een Zeeuws, maar ook een door de regering er kend nationaal belang. Het werk ver dient dan ook de hoogste prioriteit. De Middelburgse burgemeester was echter wel zoveel realist om niet alles op te hangen aan het Sloe. De Zeeuwse hoofdstad streeft ook naar uitbreiding van de industriële sektor op haar eigen grondgebied. Sommi ge bestaande ondernemingen in Mid delburg hebben nogal eens de klacht geuit dat de geïsoleerde ligging van Middelburg een handicap betekent voor een goede bedrijfsontwikkeling. Ik verheug me er daarom over, zei ons mr. De Widt, dat verschillende werken in uitvoering zijn of binnen kort zuilen komen die de verbindin gen van Zeeland met overig Neder land aanzienlijk zullen bekorten. Men zou in dit verband de weg Roosen daalMoerdijk kunnen noemen, of schoon de burgemeester veel belang rijker achtte de werken die in het ka der van het Deltaplan worden uitge voerd en die binnen afzienbare tijd Schouwen-Duiveland met het cen trum van Nederland zullen verbin den. Niet te vergeten ook de onlangs we reldkundig gemaakte plannen voor de overbrugging van de Oosterschelde. Een woord van hulde en waardering voor het initiatief van het provinciaal bestuur achtte de burgemeester van Middelburg hier zeker op zijn plaats. Ditzelfde geldt ook voor Vlissingen, waar weliswaar in naam nu al een stadsbus rijdt, maar die in feite slechts de verbinding onderhoudt tus sen het station en het centrum van de stad. Wel speelt in het achterhoofd van de N.V. Streekvervoer bij uit groei van de beide Walcherse steden de interlokale bussen te leiden door de buitenwijken, zodat men straks wellicht kan spreken van één stads busdienst voor Middelburg en Vlissin gen. „Deze overbrugging is voor geheel Zeeland van uitzonderlijk groot be lang, omdat zij een desintegratie van de provincie kan voorkomen. Maar zij is ook van belang voor Middelburg, voor de dubbelstad en voor de ont wikkeling van de Sloehaven." De heer De Widt meende dat heel Zeeland er goed aan zou doen dit prachtige pro- jekt unaniem te helpen lukken, voor al ook omdat hier getoond wordt wat uit eigen initiatief en zonder geldelij ke steun van het Rijk kan worden gedaan ter aanvulling van al hetgeen de rijksoverheid in dit gewest ver richt. tend in het oog. Ontstaat er meer vervoerbehoefte dan springen wij beslist er bovenop. Het is belang rijk onmiddellijk met de ontwik keling mee te gaan en deze zo mo gelijk even vóór te zijn. Gaat er in het Sloe iets gebeuren, dan zijn wij bereid direkt het arbeidersver- voer naar en van het Sloe te ver zorgen. En straks het vervoer van de werknemers naar hun woonge bieden. Eventuele lijnen van het Sloe naar de verschillende plaatsen in de omtrek zullen worden beke ken. Op het ogenblik halen en brengen we reeds de arbeiders van „De Schelde" van en naar de wer ven in Vlissingen zelf." Gaat de heer Van Manen verder: „Voorlopig zullen we proberen de nieuwe lijnen in ons dienstschema met bestaand materiaal in te passen. Blijkt echter dat dit niet mogelijk is, dan zullen we niet aarzelen tot de aanschaf van nieuw materiaal over te gaan. Op het ogenblik is ons wagen park er echter al op berekend even tualiteiten op te vangen". De heer Van Manen meende dat het tijdstip nog niet was aangebro ken om bijvoorbeeld in Middelburg serieus aan een stadsbusdienst te gaan denken. De stad is er momen teel eigenlijk nog te klein voor en bovendien zou je om het publiek wer kelijk goede service te kunnen bie den een frekwentie moeten hebben van een kwartier. Dit is thans een te kostbare onderneming. De industriële ontwikkeling gaat in Zeeland min of meer gepaard met de recreatieve evolutie. Blijkt de trek naar het Veerse Meer inderdaad zo groot te worden als men die zich nu reeds voorstelt, dan zal volgens de heer Van Manen de N.V. Streekver voer ook hier haar dienende taak ver staan en het groeps- en personenver voer ter hand nemen, zo nodig met een hogere frekwentie in de zomer maanden. Een aanvraag is reeds in gediend bij de commissie vergunnin gen personenvervoer om een bus dienst te laten lopen van Vrouwenpol der over de dam naar Kamperland. j^EGT de directeur van de N.V. Streekvervoer Walcheren, de heer J. P. L. van Manen-, wiens maatschappij in Zeeland naar ver houding dagèlijks het grootste aan tal passagiers vervoert: „Wij hou den uiteraard de industriële en trouwens ook de recreatieve ont wikkeling ih ons gebied nauwlet- totstandkoming van het nieuwe en moderne City-theater de eerste gro te stap in de goede richting. De stichting van een overdekt zwembad eist een enorme som. Toch zullen Middelburg en Vlissingen blijven ijveren om een dergelijke inrichting binnen hun bereik te brengen. Burgemeester mr. Joh. de Widt Absoluut overtuigd was mr. De Widt ervan dat de infrastruktuur in orde moet zijn tegen de tijd dat De Lange Jan, het markantste bouwwerk van het Abdijcom plex, de trots van Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 33