NU PLANNEN MAKEN
EN UITVOEREN
Zeeuwse schippers hebben
belangrijke voorsprong
Gunstig
Noord-Beveland
Vertrouwen in de
Zeeuwse vroiecten
Pag. 23
INDUSTRIENUMMER
ZEEUWSCH DAGBLAD
Zeeland zal in de komende tien- buiten beschouwing gebruik
tallen jaren naar alle waarschijn- moeten wofdèrL gemaakt van de
lijkheid een grote verandering weg van Bergen op Zoom naar
ondergaan. De industriële bedrij- Vlissingen. Mén moet, meent de
vigheid zal toenemen en het gevolg secretaris van de E.V.O., niet te
daarvan zal zijn, dat ook het ver- lang meer wachten met het
keer intensiever zal worden. Een verbeteren van deze belangrijke
deel van de produkten van de verbinding. Het verkeer heeft nu
Zeeuwse bedrijven zal over het reeds behoefte aan een bredere
water worden vervoerd, doch in weg! Rijkswaterstaat heeft over
zeer belangrijke mate zal toch deze weg gegevens. Het is nodig
gebruik worden gemaakt van ver- nu al plannen te maken en zo
voer per auto. En dan zal de spoedig mogelijk uit te voeren
heer Drost laat even het plan voor voor verbreding van de weg, die
een brug over de Oosterschelde minstens vier rijbanen moet heb-
Ty/rET HET OOG op de toekom-
stige ontwikkeling van Zee
land moet vooral aandacht worden
besteed aan de verkeersverbindin
gen, meent de heer A. Drost,
secretaris van de Algemene Ver
laders en Eigen Vervoerdersorga
nisatie (E.V.O.), district Zeeland.
Wij hebben maar één belang
rijke verbinding met het westen
van ons land en dat is de weg
van Vlissingen naar Bergen op
Zoom. Daarom moet deze weg aan
hoge eisen voldoen. De provincie
DE HEER DROST meent ook, dat
nog belangrijke verbeteringen
zijn aan te brengen in de tarieven,
die voor het vrachtvervoer via de
Westerscheldeveren gelden. Deze ta
rieven zijn tegenwoordig nog te
hoog, volgens de E.V.O. Voor het
personenvervoer zijn enkele maan
den geleden de tarieven verlaagd,
doch het vrachtvervoer is tot op he
den stiefmoederlijk bedeeld. Nu kan
men wel zeggen, dat een gulden
meer of minder voor het overzetten
van een geladen vrachtauto van wei
nig invloed kan zijn op de kosten
van het produkt, waarmede die auto
is beladen, maar men kan deze
zaak ook vanuit een ander gezichts
punt benaderen, namelijk door een
voudig de bedragen op te tellen, die
een bedrijf per jaar aan veerkosten
moet oetalen en dan komt men tot
een bedrag, dat zeer aanzienlijk is
en dat wel degelijk belangrijke in
vloed kan uitoefenen op de bedrijfs
voering. Daarbij moet men er bo
vendien rekening mee houden dat
tijdens de boottocht het vervoer in
trager tempo plaats vindt dan over
de weg en bovendien moet niet uit
het oog worden verloren dat er
hoewel minder dan vroeger toch
nog wachttijden voorkomen bij de
provinciale stoombootdiensten. Re
kent men de kosten van het ver
traagde vervoer en de wachttijden
(een auto, die niet rijdt en het sala
ris van de chauffeur) uit, dan moet
men constateren, dat deze bedragen
wel degelijk invloed hebben op de
exploitatie. De heer Drost gelooft,
dat aan deze factoren dikwijls te
weinig wordt gedacht door de over
heidsinstanties, die tot taak hebben
de veertarieven vast te stellen.
Zeeland is een provincie, die een
belangrijke ontwikkeling tegemoet
kan gaan. Dit gewest ligt ten op
zichte van de Benelux buitenge
woon gunstig Daar moet van wor
den geprofiteerd omdat heel ons
land daar de vruchten van kan
plukken. Het is onjuist, volgens de
heer Drost de verkeersproblemen
en div. mogelijkheden in Zeeland te
bezien in verhouding tot het inwo
nertal van deze provincie. Vooral
de verbinding over de Wester-
schelde kan men zo niet bezien,
want daarbij gaat het niet alleen
om het verkeer tussen diverse de
len van Zeeland onderling, doch
om de relatie met het achterland.
Op internationaal niveau worden be
sprekingen gevoerd over het ver
minderen van de grensbelemmerin-
gen. Verlopen deze besprekingen
gunstig en men mag er goede
verwachtingen van hebben dan
zal er een veel intensiever interna
tionaal verkeer plaatsvinden.
De heer Drost heeft geconstateerd
dat na het ingebruiknemen van de
weg over de dam, die Noord- en
Zuid-Beveland met elkaar verbindt,
veel meer zware auto's naar Noord-
Beveland komen dan vroeger, toen
men voor dit zware vervoer gebon
den was aan de capaciteit van de
veerboten. Daarom is, meent de
heer Drost, verbetering van de we
gen op Noord-Beveland aanpas
sing aan de veranderde omstandig
heden dringend geboden.
Overigens, resumeert de se
cretaris van E.V.O.geldt voor
heel het Zeeuwse wegennet, dat
het zo spoedig mogelijk in ge
reedheid moet worden gebracht
voor het op vlotte wijze verwer
ken van het verkeer, dat tien-
In het district Zeeland van de Al-
gemene Verladers- en Eigen Vervoer
ders Organisatie stonden op 1 januari
van dit jaar 1601 bedrijven ingeschre
ven. Deze bedrijven hebben vergun
ningen lopen voor vervoer met onge
veer 2500 middelen van vervoer, be
stelwagens beneden 500 kg niet mee
gerekend. Veel bedrijven in Zeeland
maken, naast het eigen vervoer, ge
bruik van de grote service, die het uit
stekend geoutilleerde beroepsgoede-
renvervoer biedt.
DE HEER A. DROST
betere wegen nodig
tallen malen intensiever zal
zijn (en reeds is) dan het was
toen tal van wegen, die thans nog
onveranderd in gebruik zijn, wer
den aangelegd.
Waar een wil is om de wel
vaart te vergroten, moet ook een
weg zijn.
ben. Te lang wachten met het
verwezenlijken van een vierbaans
weg is funest, want op het gebied
van het vervoer is het bedrijfs
leven buitengewoon kwetsbaar.
De vervoerskosten spelen een zeer
belangrijke rol in de bedrijfsvoe
ring. Dat is nu het geval bij de in
Zeeland gevestigde bedrijven en
voor de vestiging van nieuwe
industrieën is het van grote bete
kenis, dat de leiders van deze
bedrijven kunnen rekenen op
goede verbindingen voor een vlotte
aan- en afvoer.
DE ONTWIKKELING van de
„Zeeuwsche saeck" mag tot voldoe
ning stemmen. In de zevende nota
inzake de industrialisatie wordt grote
aandacht gewijd aan de noodzakelijk
heid van de bevordering en betere
spreiding van de industriële werkge
legenheid over ons land. De provincie
Zeeland kreeg daarin een zeer bijzon
dere vermelding en in het kader van
de onder het ministerie van Economi
sche Zaken ressorterende infrastruc
tuur worden, behalve de ook voor Zee
land kortere verbinding met het wes
ten des lands (rijksweg Moerdijk-
Roosendaal) investeringen ten behoe
ve van het Sloeplan en de industriële
afvalwaterleiding in de kanaalzone in
Zeeuwsch-Vlaanderen met name ge
noemd. De contacten met de rijksover
heid over de in het kader van een
meerjarenplan uit te voeren werken
ter verbetering van de infrastructuur
geven ons de overtuiging, dat langs die
weg voor de verdere economische ont
wikkeling van Zeeland belangrijke
voorui+qang zal zijn te bewericf>li:-
gen. Wij ontmoeten daarbij niet alleen
medewerking, doch ook een sterk ver
trouwen in de toekomst van de
Zeeuwse projecten, die zowel voor ons
gewest, als landelijk van grote bete
kenis kunnen worden.
(TJit de begeleidende brief van Ged. Staten
bij de aanbieding van de ontwerp-begroting
1961 aan Prov. Staten van Zeeland)
DE TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN voor de Zeeuwse schippers zijn niet
ongunstig. Naar het zich laat aanzien zal het vervoer over de Westerschelde in
de eerstvolgende jaren in belangrijke mate toenemen en veel van dit vervoer
zal ongetwijfeld worden toevertrouwd aan de Zeeuwse schippers, die een
voortreffelijke naam hebben wat betreft het bevaren van de Westerschelde. Het
is niet eenvoudig voor schippers, die de brede fceearm, die Zeeuwsch-Vlaanderen
van overig Zèeland^scheidt niet kennen om de Westerschelde te bevaren. Men
moet op de hoogte zijn met de ligging van'zandbanken, met de stroming en met
het getij. De Zeeuwse vissers hebben op deze punten veel ervaring, terwijl
schippers van buiten dit gewest in het algemeen niet bijzonder gesteld zijn op
"tochtjes over de Westerschelde. Neemt in de toekomst het aanbod voor vervoer
■te water toe, dan zal er vooral veel vraag zijn naar ervaren'schippers uit Zeeland.