NU PLANNEN MAKEN EN UITVOEREN Zeeuwse schippers hebben belangrijke voorsprong Gunstig Noord-Beveland Vertrouwen in de Zeeuwse vroiecten Pag. 23 INDUSTRIENUMMER ZEEUWSCH DAGBLAD Zeeland zal in de komende tien- buiten beschouwing gebruik tallen jaren naar alle waarschijn- moeten wofdèrL gemaakt van de lijkheid een grote verandering weg van Bergen op Zoom naar ondergaan. De industriële bedrij- Vlissingen. Mén moet, meent de vigheid zal toenemen en het gevolg secretaris van de E.V.O., niet te daarvan zal zijn, dat ook het ver- lang meer wachten met het keer intensiever zal worden. Een verbeteren van deze belangrijke deel van de produkten van de verbinding. Het verkeer heeft nu Zeeuwse bedrijven zal over het reeds behoefte aan een bredere water worden vervoerd, doch in weg! Rijkswaterstaat heeft over zeer belangrijke mate zal toch deze weg gegevens. Het is nodig gebruik worden gemaakt van ver- nu al plannen te maken en zo voer per auto. En dan zal de spoedig mogelijk uit te voeren heer Drost laat even het plan voor voor verbreding van de weg, die een brug over de Oosterschelde minstens vier rijbanen moet heb- Ty/rET HET OOG op de toekom- stige ontwikkeling van Zee land moet vooral aandacht worden besteed aan de verkeersverbindin gen, meent de heer A. Drost, secretaris van de Algemene Ver laders en Eigen Vervoerdersorga nisatie (E.V.O.), district Zeeland. Wij hebben maar één belang rijke verbinding met het westen van ons land en dat is de weg van Vlissingen naar Bergen op Zoom. Daarom moet deze weg aan hoge eisen voldoen. De provincie DE HEER DROST meent ook, dat nog belangrijke verbeteringen zijn aan te brengen in de tarieven, die voor het vrachtvervoer via de Westerscheldeveren gelden. Deze ta rieven zijn tegenwoordig nog te hoog, volgens de E.V.O. Voor het personenvervoer zijn enkele maan den geleden de tarieven verlaagd, doch het vrachtvervoer is tot op he den stiefmoederlijk bedeeld. Nu kan men wel zeggen, dat een gulden meer of minder voor het overzetten van een geladen vrachtauto van wei nig invloed kan zijn op de kosten van het produkt, waarmede die auto is beladen, maar men kan deze zaak ook vanuit een ander gezichts punt benaderen, namelijk door een voudig de bedragen op te tellen, die een bedrijf per jaar aan veerkosten moet oetalen en dan komt men tot een bedrag, dat zeer aanzienlijk is en dat wel degelijk belangrijke in vloed kan uitoefenen op de bedrijfs voering. Daarbij moet men er bo vendien rekening mee houden dat tijdens de boottocht het vervoer in trager tempo plaats vindt dan over de weg en bovendien moet niet uit het oog worden verloren dat er hoewel minder dan vroeger toch nog wachttijden voorkomen bij de provinciale stoombootdiensten. Re kent men de kosten van het ver traagde vervoer en de wachttijden (een auto, die niet rijdt en het sala ris van de chauffeur) uit, dan moet men constateren, dat deze bedragen wel degelijk invloed hebben op de exploitatie. De heer Drost gelooft, dat aan deze factoren dikwijls te weinig wordt gedacht door de over heidsinstanties, die tot taak hebben de veertarieven vast te stellen. Zeeland is een provincie, die een belangrijke ontwikkeling tegemoet kan gaan. Dit gewest ligt ten op zichte van de Benelux buitenge woon gunstig Daar moet van wor den geprofiteerd omdat heel ons land daar de vruchten van kan plukken. Het is onjuist, volgens de heer Drost de verkeersproblemen en div. mogelijkheden in Zeeland te bezien in verhouding tot het inwo nertal van deze provincie. Vooral de verbinding over de Wester- schelde kan men zo niet bezien, want daarbij gaat het niet alleen om het verkeer tussen diverse de len van Zeeland onderling, doch om de relatie met het achterland. Op internationaal niveau worden be sprekingen gevoerd over het ver minderen van de grensbelemmerin- gen. Verlopen deze besprekingen gunstig en men mag er goede verwachtingen van hebben dan zal er een veel intensiever interna tionaal verkeer plaatsvinden. De heer Drost heeft geconstateerd dat na het ingebruiknemen van de weg over de dam, die Noord- en Zuid-Beveland met elkaar verbindt, veel meer zware auto's naar Noord- Beveland komen dan vroeger, toen men voor dit zware vervoer gebon den was aan de capaciteit van de veerboten. Daarom is, meent de heer Drost, verbetering van de we gen op Noord-Beveland aanpas sing aan de veranderde omstandig heden dringend geboden. Overigens, resumeert de se cretaris van E.V.O.geldt voor heel het Zeeuwse wegennet, dat het zo spoedig mogelijk in ge reedheid moet worden gebracht voor het op vlotte wijze verwer ken van het verkeer, dat tien- In het district Zeeland van de Al- gemene Verladers- en Eigen Vervoer ders Organisatie stonden op 1 januari van dit jaar 1601 bedrijven ingeschre ven. Deze bedrijven hebben vergun ningen lopen voor vervoer met onge veer 2500 middelen van vervoer, be stelwagens beneden 500 kg niet mee gerekend. Veel bedrijven in Zeeland maken, naast het eigen vervoer, ge bruik van de grote service, die het uit stekend geoutilleerde beroepsgoede- renvervoer biedt. DE HEER A. DROST betere wegen nodig tallen malen intensiever zal zijn (en reeds is) dan het was toen tal van wegen, die thans nog onveranderd in gebruik zijn, wer den aangelegd. Waar een wil is om de wel vaart te vergroten, moet ook een weg zijn. ben. Te lang wachten met het verwezenlijken van een vierbaans weg is funest, want op het gebied van het vervoer is het bedrijfs leven buitengewoon kwetsbaar. De vervoerskosten spelen een zeer belangrijke rol in de bedrijfsvoe ring. Dat is nu het geval bij de in Zeeland gevestigde bedrijven en voor de vestiging van nieuwe industrieën is het van grote bete kenis, dat de leiders van deze bedrijven kunnen rekenen op goede verbindingen voor een vlotte aan- en afvoer. DE ONTWIKKELING van de „Zeeuwsche saeck" mag tot voldoe ning stemmen. In de zevende nota inzake de industrialisatie wordt grote aandacht gewijd aan de noodzakelijk heid van de bevordering en betere spreiding van de industriële werkge legenheid over ons land. De provincie Zeeland kreeg daarin een zeer bijzon dere vermelding en in het kader van de onder het ministerie van Economi sche Zaken ressorterende infrastruc tuur worden, behalve de ook voor Zee land kortere verbinding met het wes ten des lands (rijksweg Moerdijk- Roosendaal) investeringen ten behoe ve van het Sloeplan en de industriële afvalwaterleiding in de kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen met name ge noemd. De contacten met de rijksover heid over de in het kader van een meerjarenplan uit te voeren werken ter verbetering van de infrastructuur geven ons de overtuiging, dat langs die weg voor de verdere economische ont wikkeling van Zeeland belangrijke voorui+qang zal zijn te bewericf>li:- gen. Wij ontmoeten daarbij niet alleen medewerking, doch ook een sterk ver trouwen in de toekomst van de Zeeuwse projecten, die zowel voor ons gewest, als landelijk van grote bete kenis kunnen worden. (TJit de begeleidende brief van Ged. Staten bij de aanbieding van de ontwerp-begroting 1961 aan Prov. Staten van Zeeland) DE TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN voor de Zeeuwse schippers zijn niet ongunstig. Naar het zich laat aanzien zal het vervoer over de Westerschelde in de eerstvolgende jaren in belangrijke mate toenemen en veel van dit vervoer zal ongetwijfeld worden toevertrouwd aan de Zeeuwse schippers, die een voortreffelijke naam hebben wat betreft het bevaren van de Westerschelde. Het is niet eenvoudig voor schippers, die de brede fceearm, die Zeeuwsch-Vlaanderen van overig Zèeland^scheidt niet kennen om de Westerschelde te bevaren. Men moet op de hoogte zijn met de ligging van'zandbanken, met de stroming en met het getij. De Zeeuwse vissers hebben op deze punten veel ervaring, terwijl schippers van buiten dit gewest in het algemeen niet bijzonder gesteld zijn op "tochtjes over de Westerschelde. Neemt in de toekomst het aanbod voor vervoer ■te water toe, dan zal er vooral veel vraag zijn naar ervaren'schippers uit Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 31