K rainingen W emeldinge Y erseke K apelle ONTWIKKELING LANGS DOOR ZUID-BEVELAND INVENTARISATIE Gunstig Overslag Afvoer Pag. 17 fNDUSTRIENUMMER ZEEUWSCH DAGBLAD DE K.W.I.K.-gemeenten Krui ningen, Wemeldinge, Yerse- ke en Kapelle, zoals zij wel schertsend worden genoemd, wil len ook hun partij meezingen in het steeds groter wordende koor, dat industrialisatie heet. Deze gemeenten zijn ten nauwste be trokken bij de ontwikkeling van het Kanaal door Zuid-Beveland, de belangrijkste slagader voor het scheepvaartverkeer in Euro pa. Deze gemeenten zijn bepaald geen industrieplaatsen te noe men, maar toch pikken zij een flinke graankorrel mee van de grote bedrijvigheid, die zich langs de boorden van het kanaal heeft ontwikkeld. Voor de vestiging van de zware industrie is er aan het Kanaal door Zuid-Beveland geen plaats- Evenmin voor de kleinere en middelgrote bedrijven, waar voor Goes als plaats van vesti ging meer geschikt lijkt. Niette min liggen er mogelijkheden. Onder leiding van het lid van Ged. Staten, mr. dr. A. J. J. M. Mes is een commissie tot ontwikkeling van de gemeenten Kruiningen, Wemeldin ge, Yerseke en Kapelle ingesteld. Op verzoek van deze commissie is een technische werkgroep Zuid-Beveland, samengesteld uit deskundigen van Rijks- en Provinciale Waterstaat, het E.T.I. en de P.P.D. voor Zeeland, in het leven geroepen. In een rapport van deze werkgroep wordt opgemerkt, dat van de aanwe zigheid van het kanaal tot dusverre slechts in zeer bescheiden mate is ge profiteerd, wat de vestiging van in dustriële bedrijven betreft. De voor naamste betekenis voor de streek ont leent het kanaal aan zijn functie ten behoeve van de afvoer van agrari sche produkten. "VOORAL na 1945 heeft de recht- streekse export met coasters van aardappelen, en in mindere mate van uien, een grote vlucht genomen. De ze ontwikkeling is grotendeels te dan ken aan het initiatief van enkele gro te handelaren en commissionairs. De werkgroep acht het niet raad zaam te trachten om bijv. bij Hans- weert grote bedrijven aan te trekken nu het provinciaal bestuur naar ves tiging van zware industrieën streeft in het Sloegebied en in de kanaalzone van Zeeuwsoh-Vlaanderen. Het is bo vendien niet waarschijnlijk te achten, dat zich zware industrieën zullen ves tigen bij het kanaal door Zuid-Beve land. Ten aanzien van de vestiging van de kleinere en middelgrote indus triële bedrijven doet zich de vraag voor hoe de vestigingsfactoren langs het kanaal in verhouding staan tot de mogelijkheden, die elders op Zuid-Be veland worden geboden. In het bij zonder dient mefi zich af te vragen of vestiging langs het kanaal dan wel in Goes en/of Yerseke dient te wor den gestimuleerd. lijkheid tot directe aansluiting op de hoofdverkeersweg en de spoorlijn. Om vestiging van industrieën aan het kanaal mogelijk te maken, zal het noodzakelijk zijn over te gaan tot de aanleg van een insteekhaven. De technische werkgroep heeft een schetsplan gemaakt voor een derge lijke insteekhaven aan de oostzijde van het kanaal ten noorden van de Vlakebruggen. Het blijkt evenwel, dat de industrieterreinen, die bij deze in steekhaven ter beschikking zonden ko men ongeveer 18 gulden per vierkan te meter zouden moeten gaan kosten. Dat wordt bijzonder kostbaar. De technische werkgroep komt tot de conclusie, dat het beter is zeker voor de eerstkomende tijd, bij het sti muleren van de vestiging van indus trieën op Zuid-Beveland, in de eerste plaats aan Goes te denken. Wel zal het uiteraard in het belang van Yer seke welkom zijn, wanneer tegen de tijd, dat de oester- en mosselcultures uit deze plaats zullen moeten ver dwijnen, enige industriële activiteiten aldaar bij wijze van compensatie kun nen worden aangetrokken. JJET kanaal door Zuid-Beveland opent voor de vestiging van over slagbedrijven grote perspectieven, die in Goes en Yerseke ten enenmale ont breken: de ontmoeting van de druk ke binnenvaart per jaar passeert een kleine 40 miljoen ton aan laad vermogen het kanaal en de zee scheepvaart in de Westerschelde. Het loont stellig de moeite om te trach ten gelegenheid voor de vestiging van een of meer overslagbedrijven te vin den. Het kanaal zelf kan niet voor over slagdoeleinden worden gebruikt, even min komt de vluchthaven in aan merking, terwijl de aanleg van een insteekhaven wordt bemoeilijkt door de hoge investeringskosten. Overwe ging verdient daarom de zgn. Slikha- ven te Hansweert voor overslag ge schikt te maken. TYE omvang van de export van aard appelen en uien heeft zodanige vormen aangenomen, dat op de druk ste tijden wachttijden voor de sche- pen voorkomen. Dit rechtvaardigt nog niet de aanleg van een nieuwe loswal. De vraag of verwacht moet worden, dat de export van aardappelen en uien via het kanaal door Zuid-Beve land in de komende tijd in omvang zal toenemen, valt moeilijk te beant woorden. Wel lijkt het gewenst om er reke ning mee te houden, dat het aanleg gen van een nieuwe loswal in de toe komst nodig zal worden. De mogelijkheid tot industrie vestiging langs het kanaal door Het kanaal door Zuid-Beveland wordt wel het meest bevaren kanaal van Europa genoemd. Schepen van de meest uiteenlopende'nationaliteit ma ken gebruik van dit vaarwater. Zuid-Beveland wordt dan wel niet zo groot geacht, toch lig gen er volop kansen voor de K.W.I.K.-gemeenten. De gemeen tebesturen zijn waakzaam en zullen beslist geen kans laten glippen. ALS gunstige factor voor een vesti- ging aan het kanaal kan worden genoemd de verkeersgeografische lig ging: aan vaarwater, met de moge TAE K.W.I.K.-gemeenten zijn niet ge- heel van industrie verstoken. Bij het opmaken van de „inventaris" kwa men wij tot een respectabele lijst. Teveel om op te noemen. Wij doen zo hier en daar een greep. Krui ningen telt ondermeer enkele grote commissionairs binnen de gemeente grenzen. De fa. C. Meyer met veel export naar het buitenland heeft en-i kele loodsen vlak bij het station. Nog steeds breidt dit bedrijf zich uit. Ook de firma Wiskerke (om er nog één te noemen) heeft de grote opslagplaatsen bij het station. In Kruiningen is voorts gevestigd de N.V. Alginac, in welk bedrijf zeewier wordt verwerkt. Voor Hansweert moet het meer in de scheep vaartsector worden gezocht. In deze plaats vinden wij o.a. de Terneuzense Scheepsbouwmii. AAN de andere kant van het kanaal -'*• profiteert Wemeldinge van het drukke scheepvaartverkeer. Een groot deel van de bevolking (wij denken aan de middenstand) is nauw betrok ken bij de bedrijvigheid rond het Ka naal. Niet onvermeld mag blijven de vestiging van de C.Z.A.V. in Wemel dinge, een landbouwcoöperatie met grote omzet. TN Yerseke brengt weer een geheel andere sector leven in de brouwerij. Dat zijn de oesters en de mossels. Yerseke is ten dode opgeschreven als deze visserij tak zou moeten ver dwijnen. Velen verdienen een goede boter ham in de oester- en mosselbranche en aanverwante bedrijven. Een groot probleem vormt het feit, dat Yerseke met een veel te kleine haven is opge scheept. Al jaren roept het gemeente bestuur om verbetering. Of desnoods een nieuwe haven. De uitslag is nog steeds niet bekend. 17"APELLE vormt het fruitcentrum bij uitnemendheid. De fruitver- werkende industrie heeft daarom het oog gericht op deze gemeente. De ves tiging van Cor Oostroms conserven- fabriek mag toch zeker genoemd wor den. Daarnaast telt Kapelle nog enkele bedrijven, die nauw verwant zijn aan de fruitteelt. Tenslotte willen wij nog noemen de Koninklijke kwekerij en zaadhandel D. J. van der Have N.V. die haar domicilie heeft in Kapelle.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 25