Naar landelijke spreiding van economische activiteiten O Zes punten uitgezocht ZEELAND BIEDT MOGELIJKHEDEN 5Ceerpuni in de kiótorie NOOttP-BEvELANP THOLEN WALCHEREN vlaanpbggn NCORP- BRABANT Zonder overdrijving kunnen wij thans zeggen dat wij een hijzonder punt in de historie van onze provincie heieven. Het verheugende feit, dat op de rijksbegroting een belangrijk hedrag is uitge trokken voor het Sloehavenproject en de aan wijzing van een helaas iets te gering aantal Zeeuwse gemeenten tot kerngemeenten, zijn de eerste schreden op de zo dringend noodzakelijke weg om de jonge Zeeuwen in hun eigen gewest een bestaan te geven, waardoor althans de moge lijkheid is geschapen om aan de ontstellende ver oudering van de bevolking paal en perk te stellen. Wij beleven een keerpunt in de geschiedenis van Zeeland. De basis van de welvaart is verbreed. De industrialisatie komt op gang. De Sloehaven is geen planologische conceptie, maar keiharde realiteit. Dank aan de ministerraad en in het bijzonder aan de minister van Verkeer en Water staat, dank aan de leden der Staten-Generaal voor hun spontane medewerking. Pag. 9 f t -, r.' - (3 I A Pi INDUSTRIENUMMER -wi Iuum ZEEUWSCH DAGBLAD Overzicht _van de belangrijkste industrieprojecten langs de WESTERSCHELDE Veert Middelburg 'NtEUWLAND Vlissingei Breskem Terneuzen PHILIPPINE HULST SAS VAN GENT' Antwerpen PROJECT (Q- ZEEHAVENPLAN SLOEGEBIEB ONTWIKKELINGSPLAN KANAALZONE - WESTEL'JK NOORD -BRABANT GEPROJECTEERDE WERKGEBIEDEN INDUSTRIETERREINEN leFASE ONTWORPEN SPOORWEGEN HOOFDVERKEERSWEGEN OVERIGE BELANGRIJKE WEGEN Bergen op Zoom ZEELAND biedt verschillende mogelijkheden met betrek king tot de landelijke spreiding van economische activiteiten. In verband daarmede is een zestal punten uitgezocht, waar de indus trie zich gunstig kan ontwikkelen: het Sloe en de zone langs het ka naal van Terneuzen naar Gent als zeehavengebieden, en de ontwik kelingskernen Goes, Terneuzen, St. Maartensdijk en Zierikzee voor de kleine en middelgrote bedrij ven. Deze opzet is door de regering erkend. Zij moet worden gezien als een structureel geheel, waarvan de onderdelen in elkaar passen (toe levering, verzorgende bedrijven en dergelijke) en de gehele provincie bestrijken. Langs het kanaal van Terneuzen naar Gent is reeds een aantal be langrijke industrieën gevestigd. De voorgenomen verbreding van dat kanaal en de bouw van een nieuwe zeesluis te Terneuzen openen wijde perspectieven voor een verdere in dustrialisatie van dit gebied. Met het oog daarop is een struc tuurschets ontworpen, waarin zijn verwerkt: 1. uitbreiding van de bestaande in dustrieterreinen 2. een nieuw industrieterrein ter op pervlakte van 150 ha aan de zee zijde van de sluizen te Terneuzen voor zeehaven- en industriële acti viteiten, die een buitenhaven be hoeven; 3. de aanleg van een afvalwaterlei ding ten behoeve van de industrie; 4. verbetering van het wegenstelsel. Het Zuid-Sloe moet worden afge damd in het kader van de dijkver sterking langs de Westerschelde (Del taplan). Deze afdamming biedt tege lijkertijd de mogelijkheid ter plaatse tegen relatief lage kosten een haven en industrieterrein aan te leggen. Het Sloeplan heeft een experimen teel karakter: de verschillende fases worden verwerkelijkt naarmate de vestigingen daaraan behoefte hebben. Hierbij is gedacht aan vier fasen: 1. het vastleggen van de onderzeese oever en het maken van een weg van Vlissingen naar het Zuid-Sloe ter ontsluiting van het gebied; 2. het maken van de afsluitdijk, voorshands met een suatiesluis; 3. het maken van buitendijkse aan legplaatsen en van een kanaalver binding binnendijks tussen het Sloe en de Zandkreek voor de bin nenvaart en de Rijnvaart, alsme de het uitbreiden van het wegen- en spoorwegnet (deze fase treedt in, wanneer zich in het te bedijken deel van het Zuid-Sloe industrieën gaan vestigen, die een en ander nodig maken); 4. het maken van een schutsluis in de afsluitdijk, van een toegangs geul buitendijks naar die schut sluis en de aanleg van een spoor weg van Vlissingen naar het Zuid- Sloe (deze fase treedt in, wanneer handel en industrie zich ontwikke len in het Zuid-Sloe, de noordelijk hiervan gelegen Quarlespolder en eventueel het Noord-Sloe). De kosten zullen naar raming in totaal 74.000.000 gulden bedragen, on geacht de kosten van het vastleggen van de onderzeese oever en het ma ken van de afsluitdijk. Het Sloe is uitstekend gele gen voor bijv. scheepswerven en chemische bedrijven. In ver band met het in de verre toe komst dreigende ruimtetekort in de omgeving van Rotterdam is het een landsbelang, in het Sloe standplaats in te richten voor bedrijven, die aldaar een even goede vestigingsfactor zul len vinden als in Rotterdam. (Uit de Nieuwjaarsrede 1961 van de Commissaris der Koningin, gehouden in de vergadering van Provinciale Staten van Zeeland)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 17