Naar landelijke spreiding van
economische activiteiten
O
Zes punten
uitgezocht
ZEELAND BIEDT MOGELIJKHEDEN
5Ceerpuni in de kiótorie
NOOttP-BEvELANP
THOLEN
WALCHEREN
vlaanpbggn
NCORP-
BRABANT
Zonder overdrijving kunnen wij thans zeggen
dat wij een hijzonder punt in de historie van onze
provincie heieven. Het verheugende feit, dat op
de rijksbegroting een belangrijk hedrag is uitge
trokken voor het Sloehavenproject en de aan
wijzing van een helaas iets te gering aantal
Zeeuwse gemeenten tot kerngemeenten, zijn de
eerste schreden op de zo dringend noodzakelijke
weg om de jonge Zeeuwen in hun eigen gewest
een bestaan te geven, waardoor althans de moge
lijkheid is geschapen om aan de ontstellende ver
oudering van de bevolking paal en perk te stellen.
Wij beleven een keerpunt in de geschiedenis van
Zeeland. De basis van de welvaart is verbreed. De
industrialisatie komt op gang. De Sloehaven is
geen planologische conceptie, maar keiharde
realiteit. Dank aan de ministerraad en in het
bijzonder aan de minister van Verkeer en Water
staat, dank aan de leden der Staten-Generaal
voor hun spontane medewerking.
Pag. 9 f t -, r.'
- (3 I A Pi
INDUSTRIENUMMER -wi Iuum
ZEEUWSCH DAGBLAD
Overzicht _van de belangrijkste industrieprojecten langs de WESTERSCHELDE
Veert
Middelburg
'NtEUWLAND
Vlissingei
Breskem
Terneuzen
PHILIPPINE
HULST
SAS VAN GENT'
Antwerpen
PROJECT (Q- ZEEHAVENPLAN SLOEGEBIEB
ONTWIKKELINGSPLAN KANAALZONE
- WESTEL'JK NOORD -BRABANT
GEPROJECTEERDE WERKGEBIEDEN
INDUSTRIETERREINEN leFASE
ONTWORPEN SPOORWEGEN
HOOFDVERKEERSWEGEN
OVERIGE BELANGRIJKE WEGEN
Bergen op
Zoom
ZEELAND biedt verschillende
mogelijkheden met betrek
king tot de landelijke spreiding
van economische activiteiten. In
verband daarmede is een zestal
punten uitgezocht, waar de indus
trie zich gunstig kan ontwikkelen:
het Sloe en de zone langs het ka
naal van Terneuzen naar Gent als
zeehavengebieden, en de ontwik
kelingskernen Goes, Terneuzen,
St. Maartensdijk en Zierikzee voor
de kleine en middelgrote bedrij
ven. Deze opzet is door de regering
erkend. Zij moet worden gezien als
een structureel geheel, waarvan de
onderdelen in elkaar passen (toe
levering, verzorgende bedrijven en
dergelijke) en de gehele provincie
bestrijken.
Langs het kanaal van Terneuzen
naar Gent is reeds een aantal be
langrijke industrieën gevestigd. De
voorgenomen verbreding van dat
kanaal en de bouw van een nieuwe
zeesluis te Terneuzen openen wijde
perspectieven voor een verdere in
dustrialisatie van dit gebied.
Met het oog daarop is een struc
tuurschets ontworpen, waarin zijn
verwerkt:
1. uitbreiding van de bestaande in
dustrieterreinen
2. een nieuw industrieterrein ter op
pervlakte van 150 ha aan de zee
zijde van de sluizen te Terneuzen
voor zeehaven- en industriële acti
viteiten, die een buitenhaven be
hoeven;
3. de aanleg van een afvalwaterlei
ding ten behoeve van de industrie;
4. verbetering van het wegenstelsel.
Het Zuid-Sloe moet worden afge
damd in het kader van de dijkver
sterking langs de Westerschelde (Del
taplan). Deze afdamming biedt tege
lijkertijd de mogelijkheid ter plaatse
tegen relatief lage kosten een haven
en industrieterrein aan te leggen.
Het Sloeplan heeft een experimen
teel karakter: de verschillende fases
worden verwerkelijkt naarmate de
vestigingen daaraan behoefte hebben.
Hierbij is gedacht aan vier fasen:
1. het vastleggen van de onderzeese
oever en het maken van een weg
van Vlissingen naar het Zuid-Sloe
ter ontsluiting van het gebied;
2. het maken van de afsluitdijk,
voorshands met een suatiesluis;
3. het maken van buitendijkse aan
legplaatsen en van een kanaalver
binding binnendijks tussen het
Sloe en de Zandkreek voor de bin
nenvaart en de Rijnvaart, alsme
de het uitbreiden van het wegen-
en spoorwegnet (deze fase treedt
in, wanneer zich in het te bedijken
deel van het Zuid-Sloe industrieën
gaan vestigen, die een en ander
nodig maken);
4. het maken van een schutsluis in
de afsluitdijk, van een toegangs
geul buitendijks naar die schut
sluis en de aanleg van een spoor
weg van Vlissingen naar het Zuid-
Sloe (deze fase treedt in, wanneer
handel en industrie zich ontwikke
len in het Zuid-Sloe, de noordelijk
hiervan gelegen Quarlespolder en
eventueel het Noord-Sloe).
De kosten zullen naar raming in
totaal 74.000.000 gulden bedragen, on
geacht de kosten van het vastleggen
van de onderzeese oever en het ma
ken van de afsluitdijk.
Het Sloe is uitstekend gele
gen voor bijv. scheepswerven
en chemische bedrijven. In ver
band met het in de verre toe
komst dreigende ruimtetekort
in de omgeving van Rotterdam
is het een landsbelang, in het
Sloe standplaats in te richten
voor bedrijven, die aldaar een
even goede vestigingsfactor zul
len vinden als in Rotterdam.
(Uit de Nieuwjaarsrede 1961 van de Commissaris der Koningin,
gehouden in de vergadering van Provinciale Staten van Zeeland)