DR. IR. F. Q. DEN HOLLANDER:
Belangrijke voorwaarden
zijn aanwezig voor een
gunstige ontwikkeling
Verkeer
Achierland
Beneluxhaven
Pag. 5
INDUSTRIENUMMER
ZEEUWSCH DAGBLAl
Zeeland is een provincie met
fantastische mogelijkheden
yEELAND mag grote verwachtingen hebben van de toekomst. Het
Deltagebied ligt geografisch zeer benijdenswaardig. Deze visie
op de ontwikkeling van de provincie Zeeland heeft de heer dr. ir.
F. Q. den Hollander, industrie-adviseur van het Provinciaal Be
stuur van Zeeland.
De heer Den Hollander gelooft rotsvast in een welvarende toe
komst voor dit gewest. Grote en zeer belangrijke voorwaarden voor
een gunstige ontwikkeling zijn in uw provincie aanwezig, heeft hij
onlangs de leden van Provinciale Staten medegedeeld in een cau
serie, die hij hield in een informele vergadering van Provinciale
Staten van Zeeland.
In het verleden werd dikwijls met
zorg over Zeeland gesproken. Waar
om? Omdat er niet voldoende werk
gelegenheid in deze provincie was.
De landbouw had als gevolg van de
mechanisatie en de rationalisatie
steeds minder arbeidskrachten nodig
en de industriële ontwikkeling was
niet van zodanige betekenis, dat de
Zeeuwen, die voor landbouwwerk-
zaamheden niet meer nodig waren,
in een andere bedrijfstak aan de slag
konden. Daarom zagen velen voor
al jongeren zich genoodzaakt bui
ten de provincie werk te zoeken. Het
gevolg was dat het inwonertal van de
provincie van jaar tot jaar vermin
derde.
Zeeland lag niet ongunstiger dan
andere randprovincies, volgens de
heer Den Hollander, niet ongunstiger
dan Limburg en Groningen. Dat de
industriële ontwikkeling hier niet op
gang wilde komen vond zijn oorzaak
in de geografische situatie van de
provincie. Zeeland is een delta en in
een delta zijn de verkeersverbindingen
dikwijls een probleem. Daar komt
echter door de uitvoering van het
Deltaplan verandering in. De eilan
den worden door dammen verbonden
en over die dammen worden wegen
aangelegd. Het provinciaal bestuur
heeft zelfs een plan ontworpen voor
de bouw van een brug, die Noord-Be
veland zal verbinden met Schouwen-
Duiveland.
Ik ben, zei dr. Den Hollander
in vele landen van de wereld ge
weest en de laatste jaren heb
ik steeds geconstateerd dat een
deltagebied door industrie en
handel werd geprefereerd. Dat
is ook logisch. Een delta is in
het algemeen een goed havenge
bied. Om economische redenen
worden steeds grotere schepen
gebouwd. Deze schepen zijn
duur en de economie van de
scheepvaart eist, dat de sche
pen zo snel mogelijk lossen en
laden. Het schip moet zoveel
mogelijk varen. De grote sche
pen hebben behoefte aan ha
vens, die aan diep vaarwater lig
gen, maar bovendien moeten deze
havens zo dicht mogelijk bij de
zee liggen. En juist daarom
ligt Zeeland zo bijzonder gun
stig, volgens de heer Den Hollan
der.
U leeft in een zeer benijdenswaar
dige provincie, heeft de industrie-ad
viseur de leden van Provinciale Sta
ten voorgehouden. Zeeland heeft een
rijk en welvarend achterland, name
lijk het Belgische industriegebied en
eigenlijk moet heel Benelux betrokken
worden in onze gedachten als wij het
hebben over het achterland van Zee
land.
Daarom zijn er voor Zeeland on
gekende mogelijkheden. Er ontstaat
een geheel nieuw aspect en Zee
land zal in de komende jaren be
slist anders worden. Industriëlen,
die er vroeger bezwaar tegen had
den om zich in Zeeland te vestigen,
zullen straks grote voorkeur voor
Zeeland hebben. Zeeland heeft voor
het bedrijfsleven een grote charme,
omdat dit gewest een zeearm heeft.
De heer Den Hollander heeft zeer
goede verwachtingen van het Sloe-
project.
De ontwikkeling ten oosten van Vlis-
singen, tussen Walcheren en Zuid-
Beveland zal tot een geheel nieuw as
pect leiden. Een bedrijf
scheepswerf Koninklijke Maatschap
pij „De Schelde" heeft besloten zich
aan diep vaarwater in het Sloe te
vestigen. Dat de regering het Sloe
ook van groot belang acht is wel dui
delijk uit de betekenis, die in de mil
joenennota aan dit project wordt ge
geven, aldus de heer Den Hollander,
die ervan overtuigd is, dat „De Schel
de" hier iets groots tot stand kan
brengen. De industrie-adviseur heeft
de leden van Provinciale Staten me
degedeeld dat Zeeland zich, gezien de
gunstige ligging van de provincie en
de om economische redenen zeer ge
waardeerde mogelijkheden, de luxe
kan permitteren selectief te zijn als
het de vestiging van nieuwe indus
trieën betreft. De belangstelling voor
deze provincie zal in de eerstkomende
jaren aanzienlijk toenemen.
Niet alleen het Sloe is een in
dustriegebied, dat vooral voor
de vestiging van zware bedrijven
gunstiger ligt dan welk ander
gebied in Nederland ook, ook Ter-
neuzen heeft grote mogelijkheden-
Terneuzen ligt namelijk aan de
monding van het kanaal van de Wes-
terschelde naar Gent. Dit. kanaal zal
belangrijk worden vgrbreed en Ter-
neuzen heeft daarom straks twee be
langrijke voordelen: het ligt aan het
begin van een uitstekend kanaal en
het is een havenplaats aan een grote
zeearm.
De heer Den Hollander is enthou
siast wat betreft de toekomst van
Terneuzen. Deze plaats leent zich bij
zonder voor verdere ontwikkeling,
meent hij.
Zeeuwsch-Vlaanderen, nu nog ge
scheiden van de rest van Zeeland
door de Westerschelde, heeft een rijk
Belgisch achterland. De groei van
Terneuzen zal in de toekomst van
invloed zijn op geheel Zeeuwsch-
Vlaanderen. In de havenplaats zullen
zich de grote industrieën vestigen en
verder van de haven af zullen mid
delgrote bedrijven worden gesticht.
Er zijn, aldus de heer Den Hollan
der, in dit deel van Europa drie ope
Dr. ir. F. Q. den Hollander,
oud-president-directeur van
de Nederlandsche Spoorwe
gen, voorzitter van het Neder
lands Verhond van Wérkge-
vers en industrie-adviseur
van het Provinciaal Bestuur
van Zeeland.
ningen in de kustlijn: het Noordzee
kanaal, de Nieuwe Waterweg en de
Westerschelde. Zoals Rotterdam de
haven is voor midden-Nederland en
het Duitse Roergebied, zo zal Terneu
zen straks de Beneluxhaven zijn.
De slotconclusie van dr. ir.
Den Hollander: Het Deltaplan
is voor de toekomst van Zeeland
van beslissende betekenis. De
verbindingen over zee en over
het land liggen hier voor het
grijpen of zullen worden aange
legd. Het briljante streven van
de Kon. Maatschappij ,,De
Schelde", die zich in het Sloege-
bied gaat vestigen zal door an
deren worden nagevolgd en het
zal niet lang meer duren of zeer
velen zullen het met mij eens
zijn, dat het Westerscheldebek-
ken fantastisch is.