DR. IR. F. Q. DEN HOLLANDER: Belangrijke voorwaarden zijn aanwezig voor een gunstige ontwikkeling Verkeer Achierland Beneluxhaven Pag. 5 INDUSTRIENUMMER ZEEUWSCH DAGBLAl Zeeland is een provincie met fantastische mogelijkheden yEELAND mag grote verwachtingen hebben van de toekomst. Het Deltagebied ligt geografisch zeer benijdenswaardig. Deze visie op de ontwikkeling van de provincie Zeeland heeft de heer dr. ir. F. Q. den Hollander, industrie-adviseur van het Provinciaal Be stuur van Zeeland. De heer Den Hollander gelooft rotsvast in een welvarende toe komst voor dit gewest. Grote en zeer belangrijke voorwaarden voor een gunstige ontwikkeling zijn in uw provincie aanwezig, heeft hij onlangs de leden van Provinciale Staten medegedeeld in een cau serie, die hij hield in een informele vergadering van Provinciale Staten van Zeeland. In het verleden werd dikwijls met zorg over Zeeland gesproken. Waar om? Omdat er niet voldoende werk gelegenheid in deze provincie was. De landbouw had als gevolg van de mechanisatie en de rationalisatie steeds minder arbeidskrachten nodig en de industriële ontwikkeling was niet van zodanige betekenis, dat de Zeeuwen, die voor landbouwwerk- zaamheden niet meer nodig waren, in een andere bedrijfstak aan de slag konden. Daarom zagen velen voor al jongeren zich genoodzaakt bui ten de provincie werk te zoeken. Het gevolg was dat het inwonertal van de provincie van jaar tot jaar vermin derde. Zeeland lag niet ongunstiger dan andere randprovincies, volgens de heer Den Hollander, niet ongunstiger dan Limburg en Groningen. Dat de industriële ontwikkeling hier niet op gang wilde komen vond zijn oorzaak in de geografische situatie van de provincie. Zeeland is een delta en in een delta zijn de verkeersverbindingen dikwijls een probleem. Daar komt echter door de uitvoering van het Deltaplan verandering in. De eilan den worden door dammen verbonden en over die dammen worden wegen aangelegd. Het provinciaal bestuur heeft zelfs een plan ontworpen voor de bouw van een brug, die Noord-Be veland zal verbinden met Schouwen- Duiveland. Ik ben, zei dr. Den Hollander in vele landen van de wereld ge weest en de laatste jaren heb ik steeds geconstateerd dat een deltagebied door industrie en handel werd geprefereerd. Dat is ook logisch. Een delta is in het algemeen een goed havenge bied. Om economische redenen worden steeds grotere schepen gebouwd. Deze schepen zijn duur en de economie van de scheepvaart eist, dat de sche pen zo snel mogelijk lossen en laden. Het schip moet zoveel mogelijk varen. De grote sche pen hebben behoefte aan ha vens, die aan diep vaarwater lig gen, maar bovendien moeten deze havens zo dicht mogelijk bij de zee liggen. En juist daarom ligt Zeeland zo bijzonder gun stig, volgens de heer Den Hollan der. U leeft in een zeer benijdenswaar dige provincie, heeft de industrie-ad viseur de leden van Provinciale Sta ten voorgehouden. Zeeland heeft een rijk en welvarend achterland, name lijk het Belgische industriegebied en eigenlijk moet heel Benelux betrokken worden in onze gedachten als wij het hebben over het achterland van Zee land. Daarom zijn er voor Zeeland on gekende mogelijkheden. Er ontstaat een geheel nieuw aspect en Zee land zal in de komende jaren be slist anders worden. Industriëlen, die er vroeger bezwaar tegen had den om zich in Zeeland te vestigen, zullen straks grote voorkeur voor Zeeland hebben. Zeeland heeft voor het bedrijfsleven een grote charme, omdat dit gewest een zeearm heeft. De heer Den Hollander heeft zeer goede verwachtingen van het Sloe- project. De ontwikkeling ten oosten van Vlis- singen, tussen Walcheren en Zuid- Beveland zal tot een geheel nieuw as pect leiden. Een bedrijf scheepswerf Koninklijke Maatschap pij „De Schelde" heeft besloten zich aan diep vaarwater in het Sloe te vestigen. Dat de regering het Sloe ook van groot belang acht is wel dui delijk uit de betekenis, die in de mil joenennota aan dit project wordt ge geven, aldus de heer Den Hollander, die ervan overtuigd is, dat „De Schel de" hier iets groots tot stand kan brengen. De industrie-adviseur heeft de leden van Provinciale Staten me degedeeld dat Zeeland zich, gezien de gunstige ligging van de provincie en de om economische redenen zeer ge waardeerde mogelijkheden, de luxe kan permitteren selectief te zijn als het de vestiging van nieuwe indus trieën betreft. De belangstelling voor deze provincie zal in de eerstkomende jaren aanzienlijk toenemen. Niet alleen het Sloe is een in dustriegebied, dat vooral voor de vestiging van zware bedrijven gunstiger ligt dan welk ander gebied in Nederland ook, ook Ter- neuzen heeft grote mogelijkheden- Terneuzen ligt namelijk aan de monding van het kanaal van de Wes- terschelde naar Gent. Dit. kanaal zal belangrijk worden vgrbreed en Ter- neuzen heeft daarom straks twee be langrijke voordelen: het ligt aan het begin van een uitstekend kanaal en het is een havenplaats aan een grote zeearm. De heer Den Hollander is enthou siast wat betreft de toekomst van Terneuzen. Deze plaats leent zich bij zonder voor verdere ontwikkeling, meent hij. Zeeuwsch-Vlaanderen, nu nog ge scheiden van de rest van Zeeland door de Westerschelde, heeft een rijk Belgisch achterland. De groei van Terneuzen zal in de toekomst van invloed zijn op geheel Zeeuwsch- Vlaanderen. In de havenplaats zullen zich de grote industrieën vestigen en verder van de haven af zullen mid delgrote bedrijven worden gesticht. Er zijn, aldus de heer Den Hollan der, in dit deel van Europa drie ope Dr. ir. F. Q. den Hollander, oud-president-directeur van de Nederlandsche Spoorwe gen, voorzitter van het Neder lands Verhond van Wérkge- vers en industrie-adviseur van het Provinciaal Bestuur van Zeeland. ningen in de kustlijn: het Noordzee kanaal, de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde. Zoals Rotterdam de haven is voor midden-Nederland en het Duitse Roergebied, zo zal Terneu zen straks de Beneluxhaven zijn. De slotconclusie van dr. ir. Den Hollander: Het Deltaplan is voor de toekomst van Zeeland van beslissende betekenis. De verbindingen over zee en over het land liggen hier voor het grijpen of zullen worden aange legd. Het briljante streven van de Kon. Maatschappij ,,De Schelde", die zich in het Sloege- bied gaat vestigen zal door an deren worden nagevolgd en het zal niet lang meer duren of zeer velen zullen het met mij eens zijn, dat het Westerscheldebek- ken fantastisch is.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 13