Medewerking verlenen
aan Industrievestiging
Is een grote vreugde
ANTWOORD VAN ZEEUW
MOET POSITIEF ZIJN
REGIONAAL
REVEIL
Vertrouwen
IN Ml NUMMER
Pag. 3
INDUSTRIENUMMER
ZEEUWSCH DAGBLAD
IEDERE gelegenheid
die mij geboden
wordt om de aandacht te
vestigen op de mogelijk
heid van vestiging van
industrieën in Zeeland,
wordt door mij met beide
handen aangegrepen.
Vandaar, dat ik het ini
tiatief van het Zeeuwsch
Dagblad tot uitgifte van
een nummer, gewijd aan
de industrialisatie van
Zeeland, van ganser har
te toejuich.
Ondanks het feit; dat
de werkloosheid landelijk
gesproken, zeer gering
is, is het werkloosheids
cijfer in Zeeland, na de
3 noordelijke provincies,
nog steeds het hoogst.
Het moet dus ons aller
streven zijn om dit cijfer
in Zeeland te drukken,
hetgeen slechts mogelijk
is door bevordering van
de industrialisatie.
Het euvel van de pen
del op lange afstand be
gint in Zeeland onrust
barende afmetingen aan
te nemen. Ondanks de
materiële voordelen, die
hieraan vaak zijn verbon
den, moet toch nadruk
kelijk worden vastgesteld,
dat dit uit sociaal, oog
punt bezien in hoge mate
ongewenst is te achten.
Ook om dit euvel tegen
te gaan, is industrieves
tiging noodzakelijk.
Ik kan dan ook de
verzekering geven, dat
het niet alleen voor het
Provinciaal Bestuur, maar
ook voor de gemeente
besturen en het E.T.I.
steeds een grote vreugde
zal zijn, medewerking te
verlenen aan de vesti
ging van goede bedrijven
in onze provincie. Eerlijk
heidshalve wil ik er ech
ter aan toevoegen, dat,
gelijk ook elders in het
land, de vestiging van
bedrijven met uitsluitend
vrouwelijke arbeidskrach
ten, bijzonder moeilijk is.
Ik wil eindigen met de
hoop uit te spreken, dat
deze extra editie zal be
antwoorden aan de ver
wachtingen, die de sa
menstellers zich hebben
gesteld.
Jhr. mr. A. F. C. de Casembroot
Commissaris der Koningin in Zeeland.
REEDS meerdere malen in de zo rijke
geschiedenis van het Zeeuwse land
zijn de Zeeuwen erin geslaagd een ant
woord te geven op de mogelijkheden van
de tijd. In de Gouden Eeuw, waarin han
del en scheepvaart, typische uitingen van
durf en initiatief, een ongekende vlucht
hadden genomen, bezette Zeeland met
Holland een dominerende positie in het
internationale verkeer. Toen in later tij
den de internationale handel door een
reeks van omstandigheden aan de Zeeuw
se havens en koopmanshuizen voorbij
ging, vonden de Zeeuwen een antwoord
in de benutting van de vruchtbaarheid
van hun bodem. Deze bood hun, vooral
in het overwegend commercieel agrari
sche Nederland van de negentiende eeuw,
een naar verhouding welvarend bestaan.
IN de naoorlogse jaren echter, waarin de
Nederlandse economie, voortgestuwd
door de motor van een uiterst krachtige
industriële expansie, zich welhaast on
stuimig ontplooide, leek de ontwikkeling
aan Zeeland voorbij te gaan. De uitvoe
ring van de Deltawerken kan hierin
evenwel, wanneer alle mogelijkheden
worden benut, een totale verandering te
weeg brengen. Zeeland komt, zoals reeds
eerder in zijn geschiedenis, weer op een
keerpunt in zijn ontwikkeling. Het komt
te liggen midden in de invalspoort van
West-Europa, dat mede dank zij een voort
schrijdende eenwording, een steeds mach
tiger economisch krachtenveld in de we
reld kan gaan vormen. De cirkel wordt
gesloten en opnieuw kan Zeeland, als
eeuwen geleden, gaan profiteren van zijn
bijzondere verkeersligging, waarin nu
naast het waterverkeer ook het moderne
wegvervoer een rol kan gaan vervullen.
T\E gunstige vestigingsfactoren, die Zee-
land vooral onder invloed van de
waterbouwkundige werken, die daar zul
len worden uitgevoerd, kan gaan bieden,
zullen naar met stelligheid mag worden
aangenomen een machtige stimulans gaan
vormen voor de industriële en daarmede
de algemene welvaartsontwikkeling van
het gewest. Doch naast de industriële en
handelsbedrijvigheid in en rond de ha
vengebieden, die nieuwe welvaartsbron-
door
Prof. G. Brouwers
Secretaris-Generaal van het ministerie
van Economische zaken.
nen voor de Zeeuwse bevolking kunnen
vormen, zullen ook voor het nationale en
internationale toerisme door de uitvoe
ring van het Deltaplan de poorten van
deze provincie wijd worden geopend, en
zullen geheel nieuwe perspectieven voor
het Zeeuwse land ontstaan.
HET is duidelijk, dat de verwezenlijking
van dit wenkende toekomstbeeld in
grote mate afhankelijk is van de inspan
ningen, die behalve op nationaal niveau,
ook in Zeeland zelf zullen worden gele
verd. Ook verheel ik mij niet, dat de ko
mende ontwikkelingen het karakter van
1 Er is na de laatste oorlog sprake
van een regionaal réveil. Dit 'be
rust op de begeerte van de „bui
tengewesten" niet langer de zwak
ke economische partij te zijn en is
van belang voor het gezond func
tioneren van de democratie en van
de Europese gemeenschap en richt
zich vooral op een economische
ontplooiing.
2 De aanleg en uitbreiding van de
zeehaven aan het Sloe biedt de ge
legenheid bepaalde specialiteiten
te doen ontwikkelen. Rotterdam
moet met het oog op een dreigend
ruimtetekort kwalitatief en kwanti
tatief selecteren. Bovendien biedt
het Sloeplan een voor de schatkist
zeer goedkope oplossing. Rond de
Zeeuwse havengebieden ligigen vier
ontwikkelingskernen gunstig ge
spreid.
3 Toeristisdh-recreatief komen in Zee
land zeer aantrekkelijke gebieden
beschikbaar.
4 Kardinaal is het verkeersprobleem.
Met name het snel tot stand ko
men van een noord-zuidverbinding
en een verbetering van de oost-
westverbinding is noodzakelijk.
Drs. M. C. Verburg
Directeur van het Economisch-
Tedhnologisöh instituut voor Zeeland.
dit gebied ongetwijfeld sterk zullen be
ïnvloeden. Toch meen ik, dat het ant
woord, dat het Zeeuwse volk op de zich
nu weer ingrijpend wijzigende omstandig
heden zal dienen te geven, opnieuw po
sitief zal moeten zijn. Geen afweer tegen
de wijzigingen van de tijd, maar een zich
op eigen wijze de nieuwe omstandighe
den ten nutte maken en er zijn eigen
vorm aan geven. Zo deed Zeeland in het
verleden en zo zal het stellig in de toe-
komst doen.
'J'OEN VIER JAAR geleden de se
cretaresse van een bekende za
kenman in Amsterdam opdracht
kreeg een relatie in Middelburg te
bezoeken brak het angstzweet haar
uit omdat ze niet tegen het varen
met een boot kon. Zij stelde zich
voor meer dan een dag nodig te heb
ben voor de reis van Nederlands
hoofdstad naar Zeelands hoofdstad,
omdat zij even voorbij Bergen op
Zoom op een schuit zou moeten stap
pen, die, deinend en schommelend,
haar naar een Middelburgs haventje
zon voeren.
Nog onlangs kreeg de redactie van
deze krant een brief van enkele jon
gemannen, die schreven brievenbe
steller te willen worden in Zeeland,
omdat in deze provincie de post per
boot wordt bezorgd en het voor wa
tersportliefhebbers aanlokkelijk is bij
de vervulling van de dagtaak het
nuttige en het aangename te combi
neren.
Zeeland zee en land.
Er is in dit deei van Nederland in
alle eeuwen strijd gevoerd tussen de
bewoners van het land en de krach
ten van de zee. Meedogenloos heeft
de zee meermalen toegeslagen, maar
steeds weer vond de bevolking moed
en energie voor het voeren van de
strijd tegen het water.
Zeeland is geen eilandengebied
meer. De secretaresse uit Amsterdam
is per trein in twee en een half
uur in Middelburg en de brievenbe
stellers gaan te voet, per fiets of
per brommer hun tassen leeg maken.
Met het Deltaplan is een begin van
uitvoering gemaakt en over enkele
tientallen jaren zullen alle eilanden
door dammen met elkaar en met
„overig Nederland" zijn verbonden.
In steeds sterkere mate ontstaat er
nationaal en internationaal, grotere
belangstelling voor Zeeland, dat in het
centrum van de Benelux ligt.
Het water, dat dikwijls een vijand
is gebleken, kan ook een vriend zijn,
want dank zij de brede en diepe
Westerschelde krijgt Zeeland een ha
ven- en industriegebied, dat van
enorme betekenis is.
„Wij beleven een keerpunt in de ge
schiedenis van Zeeland", heeft de
Commissaris der Koningin verklaard
in een vergadering van Provinciale
Staten.
„Zeeland is zeer te benijden",
voegde de industrieadviseur van het
Provinciaal Bestuur, dr. ir. F. Q.
den Hollander daar aan toe.
Dit speciale nummer van
„Zeeuwsch Dagblad" wil getuigenis
afleggen van de goede verwachting
die de Zeeuwen hebben van de toe
komst, na jaren van nu eens strijd
en dan weer stil leven in de achter
hoede van het Nederlandse volk.
IJ ET is ons een voorrecht u dit speciale
nummer van 52 pagina's over indus
trie, handel en verkeer te kunnen aan
bieden. De Commissaris van de Koningin,
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, zijn
wij bijzonder erkentelijk voor zijn bij
drage in dit nummer, evenals prof. mr.
Brouwers, secretaris-generaal van het
ministerie van economische zaken. Hun
bijdragen vindt u op pagina 3. Uit de
rijk gevarieerde inhoud van dit nummer
vragen wij verder de aandacht voort
pagina
De mening van de industrie
promotor dr. ir. F. Q. den
Hollander 5
Commentaar van de voorzitters
van de Kamers van Koophandel 7
Landelijke spreiding economi
sche activiteiten 9
Muziek en cultuur 11
Kerngemeenten Terneuzen, Zie-
rikzee, St. Maartensdijk en
Goes resp13,27,
37 en 41
Zakenmensen met durf en
energie 15
Mogelijkheden langs het kanaal
door Zd.-Beveiand en kanaal
Terneuzen-Gent resp17 en 25
Zeeuwse landbouw 19
Middelburg en Vlissingen resp. 21 en 25
Vervoer over de weg en over
de veren resp23 en 31
Recreatie in Zeeland 29
Sas van Gent 33
Sportactiviteiten 39
Eilanden Tholen en Schouwen
resp43 en 45