Medewerking verlenen aan Industrievestiging Is een grote vreugde ANTWOORD VAN ZEEUW MOET POSITIEF ZIJN REGIONAAL REVEIL Vertrouwen IN Ml NUMMER Pag. 3 INDUSTRIENUMMER ZEEUWSCH DAGBLAD IEDERE gelegenheid die mij geboden wordt om de aandacht te vestigen op de mogelijk heid van vestiging van industrieën in Zeeland, wordt door mij met beide handen aangegrepen. Vandaar, dat ik het ini tiatief van het Zeeuwsch Dagblad tot uitgifte van een nummer, gewijd aan de industrialisatie van Zeeland, van ganser har te toejuich. Ondanks het feit; dat de werkloosheid landelijk gesproken, zeer gering is, is het werkloosheids cijfer in Zeeland, na de 3 noordelijke provincies, nog steeds het hoogst. Het moet dus ons aller streven zijn om dit cijfer in Zeeland te drukken, hetgeen slechts mogelijk is door bevordering van de industrialisatie. Het euvel van de pen del op lange afstand be gint in Zeeland onrust barende afmetingen aan te nemen. Ondanks de materiële voordelen, die hieraan vaak zijn verbon den, moet toch nadruk kelijk worden vastgesteld, dat dit uit sociaal, oog punt bezien in hoge mate ongewenst is te achten. Ook om dit euvel tegen te gaan, is industrieves tiging noodzakelijk. Ik kan dan ook de verzekering geven, dat het niet alleen voor het Provinciaal Bestuur, maar ook voor de gemeente besturen en het E.T.I. steeds een grote vreugde zal zijn, medewerking te verlenen aan de vesti ging van goede bedrijven in onze provincie. Eerlijk heidshalve wil ik er ech ter aan toevoegen, dat, gelijk ook elders in het land, de vestiging van bedrijven met uitsluitend vrouwelijke arbeidskrach ten, bijzonder moeilijk is. Ik wil eindigen met de hoop uit te spreken, dat deze extra editie zal be antwoorden aan de ver wachtingen, die de sa menstellers zich hebben gesteld. Jhr. mr. A. F. C. de Casembroot Commissaris der Koningin in Zeeland. REEDS meerdere malen in de zo rijke geschiedenis van het Zeeuwse land zijn de Zeeuwen erin geslaagd een ant woord te geven op de mogelijkheden van de tijd. In de Gouden Eeuw, waarin han del en scheepvaart, typische uitingen van durf en initiatief, een ongekende vlucht hadden genomen, bezette Zeeland met Holland een dominerende positie in het internationale verkeer. Toen in later tij den de internationale handel door een reeks van omstandigheden aan de Zeeuw se havens en koopmanshuizen voorbij ging, vonden de Zeeuwen een antwoord in de benutting van de vruchtbaarheid van hun bodem. Deze bood hun, vooral in het overwegend commercieel agrari sche Nederland van de negentiende eeuw, een naar verhouding welvarend bestaan. IN de naoorlogse jaren echter, waarin de Nederlandse economie, voortgestuwd door de motor van een uiterst krachtige industriële expansie, zich welhaast on stuimig ontplooide, leek de ontwikkeling aan Zeeland voorbij te gaan. De uitvoe ring van de Deltawerken kan hierin evenwel, wanneer alle mogelijkheden worden benut, een totale verandering te weeg brengen. Zeeland komt, zoals reeds eerder in zijn geschiedenis, weer op een keerpunt in zijn ontwikkeling. Het komt te liggen midden in de invalspoort van West-Europa, dat mede dank zij een voort schrijdende eenwording, een steeds mach tiger economisch krachtenveld in de we reld kan gaan vormen. De cirkel wordt gesloten en opnieuw kan Zeeland, als eeuwen geleden, gaan profiteren van zijn bijzondere verkeersligging, waarin nu naast het waterverkeer ook het moderne wegvervoer een rol kan gaan vervullen. T\E gunstige vestigingsfactoren, die Zee- land vooral onder invloed van de waterbouwkundige werken, die daar zul len worden uitgevoerd, kan gaan bieden, zullen naar met stelligheid mag worden aangenomen een machtige stimulans gaan vormen voor de industriële en daarmede de algemene welvaartsontwikkeling van het gewest. Doch naast de industriële en handelsbedrijvigheid in en rond de ha vengebieden, die nieuwe welvaartsbron- door Prof. G. Brouwers Secretaris-Generaal van het ministerie van Economische zaken. nen voor de Zeeuwse bevolking kunnen vormen, zullen ook voor het nationale en internationale toerisme door de uitvoe ring van het Deltaplan de poorten van deze provincie wijd worden geopend, en zullen geheel nieuwe perspectieven voor het Zeeuwse land ontstaan. HET is duidelijk, dat de verwezenlijking van dit wenkende toekomstbeeld in grote mate afhankelijk is van de inspan ningen, die behalve op nationaal niveau, ook in Zeeland zelf zullen worden gele verd. Ook verheel ik mij niet, dat de ko mende ontwikkelingen het karakter van 1 Er is na de laatste oorlog sprake van een regionaal réveil. Dit 'be rust op de begeerte van de „bui tengewesten" niet langer de zwak ke economische partij te zijn en is van belang voor het gezond func tioneren van de democratie en van de Europese gemeenschap en richt zich vooral op een economische ontplooiing. 2 De aanleg en uitbreiding van de zeehaven aan het Sloe biedt de ge legenheid bepaalde specialiteiten te doen ontwikkelen. Rotterdam moet met het oog op een dreigend ruimtetekort kwalitatief en kwanti tatief selecteren. Bovendien biedt het Sloeplan een voor de schatkist zeer goedkope oplossing. Rond de Zeeuwse havengebieden ligigen vier ontwikkelingskernen gunstig ge spreid. 3 Toeristisdh-recreatief komen in Zee land zeer aantrekkelijke gebieden beschikbaar. 4 Kardinaal is het verkeersprobleem. Met name het snel tot stand ko men van een noord-zuidverbinding en een verbetering van de oost- westverbinding is noodzakelijk. Drs. M. C. Verburg Directeur van het Economisch- Tedhnologisöh instituut voor Zeeland. dit gebied ongetwijfeld sterk zullen be ïnvloeden. Toch meen ik, dat het ant woord, dat het Zeeuwse volk op de zich nu weer ingrijpend wijzigende omstandig heden zal dienen te geven, opnieuw po sitief zal moeten zijn. Geen afweer tegen de wijzigingen van de tijd, maar een zich op eigen wijze de nieuwe omstandighe den ten nutte maken en er zijn eigen vorm aan geven. Zo deed Zeeland in het verleden en zo zal het stellig in de toe- komst doen. 'J'OEN VIER JAAR geleden de se cretaresse van een bekende za kenman in Amsterdam opdracht kreeg een relatie in Middelburg te bezoeken brak het angstzweet haar uit omdat ze niet tegen het varen met een boot kon. Zij stelde zich voor meer dan een dag nodig te heb ben voor de reis van Nederlands hoofdstad naar Zeelands hoofdstad, omdat zij even voorbij Bergen op Zoom op een schuit zou moeten stap pen, die, deinend en schommelend, haar naar een Middelburgs haventje zon voeren. Nog onlangs kreeg de redactie van deze krant een brief van enkele jon gemannen, die schreven brievenbe steller te willen worden in Zeeland, omdat in deze provincie de post per boot wordt bezorgd en het voor wa tersportliefhebbers aanlokkelijk is bij de vervulling van de dagtaak het nuttige en het aangename te combi neren. Zeeland zee en land. Er is in dit deei van Nederland in alle eeuwen strijd gevoerd tussen de bewoners van het land en de krach ten van de zee. Meedogenloos heeft de zee meermalen toegeslagen, maar steeds weer vond de bevolking moed en energie voor het voeren van de strijd tegen het water. Zeeland is geen eilandengebied meer. De secretaresse uit Amsterdam is per trein in twee en een half uur in Middelburg en de brievenbe stellers gaan te voet, per fiets of per brommer hun tassen leeg maken. Met het Deltaplan is een begin van uitvoering gemaakt en over enkele tientallen jaren zullen alle eilanden door dammen met elkaar en met „overig Nederland" zijn verbonden. In steeds sterkere mate ontstaat er nationaal en internationaal, grotere belangstelling voor Zeeland, dat in het centrum van de Benelux ligt. Het water, dat dikwijls een vijand is gebleken, kan ook een vriend zijn, want dank zij de brede en diepe Westerschelde krijgt Zeeland een ha ven- en industriegebied, dat van enorme betekenis is. „Wij beleven een keerpunt in de ge schiedenis van Zeeland", heeft de Commissaris der Koningin verklaard in een vergadering van Provinciale Staten. „Zeeland is zeer te benijden", voegde de industrieadviseur van het Provinciaal Bestuur, dr. ir. F. Q. den Hollander daar aan toe. Dit speciale nummer van „Zeeuwsch Dagblad" wil getuigenis afleggen van de goede verwachting die de Zeeuwen hebben van de toe komst, na jaren van nu eens strijd en dan weer stil leven in de achter hoede van het Nederlandse volk. IJ ET is ons een voorrecht u dit speciale nummer van 52 pagina's over indus trie, handel en verkeer te kunnen aan bieden. De Commissaris van de Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, zijn wij bijzonder erkentelijk voor zijn bij drage in dit nummer, evenals prof. mr. Brouwers, secretaris-generaal van het ministerie van economische zaken. Hun bijdragen vindt u op pagina 3. Uit de rijk gevarieerde inhoud van dit nummer vragen wij verder de aandacht voort pagina De mening van de industrie promotor dr. ir. F. Q. den Hollander 5 Commentaar van de voorzitters van de Kamers van Koophandel 7 Landelijke spreiding economi sche activiteiten 9 Muziek en cultuur 11 Kerngemeenten Terneuzen, Zie- rikzee, St. Maartensdijk en Goes resp13,27, 37 en 41 Zakenmensen met durf en energie 15 Mogelijkheden langs het kanaal door Zd.-Beveiand en kanaal Terneuzen-Gent resp17 en 25 Zeeuwse landbouw 19 Middelburg en Vlissingen resp. 21 en 25 Vervoer over de weg en over de veren resp23 en 31 Recreatie in Zeeland 29 Sas van Gent 33 Sportactiviteiten 39 Eilanden Tholen en Schouwen resp43 en 45

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 11