TECHNIEK VERVANGT
Vï II,GROM ANTIEK
LAMSNIERTJES VAN
MAÏTRE STÖCKLI
Vliehors
TIMZ
Supersonisch tijdperk maakt straks
een heel nieuw soort vlieger nodig
iKriis om tte wOreW
met dfllokenpai
ALS TOERISTEN
OVERWINTEREN,
DAVEREN TANKS
OVER UNIEKE
SCHIETPLAATS
Pracht handen
KOOP
HALF LINNEN
MAAR
LET OP DIT
GARANTIEMERK
Zaterdag 25 februari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 12
STEEDS VERDER
AUTOMATISCH
Sociaal probleem
Vijf jaar
In termijnen
Naderbij
Scheepje vergaat
vlakbij Katwijk
Toon Hermans op toernee
Met scherp
Ingeburgerd
Tube9Sct Hamea-Gelei
Huizen mag doorgaan
met lozen
Concertgebouworkest
naar Amerika, Canada,
Japan. Oostenrijk
en Zwitserland
Zuiver
Babydoll
Van onze luchtvaartredacteur
SCHIPHOL Niet meer gezamenlijk de vlieger van nu en de huidige boordwerk
tuigkundige (bwk), maar de „technische vlieger" wordt waarschijnlijk de hoofdper
soon in het vliegtuig van de toekomst het vliegtuig, dat sneller dan het geluid
gaat. Dat is het toestel, waarover wij onlangs uitvoerig schreven: in ongeveer twee uur
over de Atlantische Oceaan als met 3000 km per uur (Mach 3), dus circa driemaal
de geluidssnelheid wordt gevlogen.
OVER de gehele wereld houdt
men er rekening mee, dat
dit binnen tien jaar werke
lijkheid kan zijn. Derhalve
peinst men er ook bij de
K.L.M. over, welke veranderingen het
gevolg zullen zijn en hoe die moeten
worden opgevangen.
De heer J. J. Mulder, directeur
Vluchtproductie van de K.L.M.„Wij
verwachten in die periode een zeer
grote automatisering van de vliegtui
gen en van de apparatuur- en instru
mentensystemen in en rondom het
vliegtuig. Wij hebben dan behoefte
tan mensen, die zulke systemen kun
nen controleren en in noodgevallen
het zonder automatisering ook met de
hand af kunnen."
Het supersonische verkeersvliegtuig
zal vermoedelijk vóór 1970 zijn intre
de doen in de burgerluchtvaart. Tot
de vele automatische systemen, die
hierin worden verwerkt, behoren dan
die voor automatische vluchtgeleiding
en om automatisch te kunnen starten
en landen.
Op het ogenblik verkeren die syste
men nog in het stadium van speur
werk, hoewel sommige fabrieken reeds
een en ander „van de plank af" te
koop hebben. In het algemeen echter
zijn de onderzoekingen en proeven
nog niet ver genoeg gevorderd. Hier
mee zijn jaren gemoeid, ook omdat
de vliegtuigbemanningen ermee ver
trouwd moeten geraken. Dat vergt
niet alleen technische bekwaamheid,
maar ook een geestelijke omschake
ling.
cockpitpersoneel: op de korpsen vlie
gers, bwk's en telegrafisten. Elk van
deze groepen heeft nu een bepaalde
sterkte, afhankelijk van de huidige be
hoeften. In welke mate daarin wijzi
gingen zullen komen bij het gebruik
van supersonische vliegtuigen, wordt
naarstig bestudeerd. De komende fei
ten hebben daarom niet alleen een
technische kant, maar ook een socia
le achtergrond.
Zowel voor de luchtvaartmaatschap
pijen als voor de personeelsgroepen is
het dan ook gewenst, dat men hier ge
zamenlijk uit komt. De heer Mulder
deelde ons mee, dat er een aantal
mogelijke oplossingen zijn wat de
K.L.M. betreft. In maart begint het
overleg tussen de K.L.M. en de be
sturen van de verenigingen van vlie
gers en bwk's voor een gezamenlijke
oplossing. Het gaat om circa 850 vlie
gers en 450 bwk's. Met de 170 man
sterke groep telegrafisten en naviga-
toren bestaat een regeling voor de ge
leidelijke afvloeiing van dit personeel,
waarbij getracht zal worden, hen zo
mogelijk elders in het bedrijf 'te werk
te stellen.
Een jaar geleden is de vluchtpro-
ductiegroep van de K.L.M. begonnen
met het opstellen van grafieken, die
in beeld brengen hoeveel vliegers en
bwk's men in de loop van de komen
de zeven jaren nodig denkt te hebben.
Toen bleek al spoedig, dat er grote
moeilijkheden zouden rijzen om de
verwachtingen te verwezenlijken.
Handhaaft men de bestaande functies,
dan heeft de K.L.M. omstreeks 1963
al een tekort van 180 vliegers. In 1967
zullen er 140 bwk's te weinig zijn.
i"
VOOR de luchtvaartmaatschappijen
is het een belangrijke vraag, wel
ke invloed die toekomst heeft op het
Belofte maakt schuld: derhalve kom ik nu bij u met het beloofde
tweede recept van Maitre Stöckli. Hij doet u een denkbeeld
aan de hand voor het toebereiden van enige heerlijke lamsniertjes.
Hè neen, toe schud nu niet ineens van „neen". Een lamsniertje is
beslist een lucullushap mits met zorg en liefde toebereid. Kijkt
u zelf maar.
tomaat naast. Het is wel wat werk,
maar dat dit een lekker gerecht is
kan niemand onder ons betwisten!
Afzonderlijk hoort hier een welaan-
gemaakte groene sla bij!
Tot zover onze Maitre Stöckli. Wij
nemen nu een gewone kalfsnier ter
hand.
Italiaanse nierfantasie. Voor 4 per
sonen nemen we een weluitgegroeide
kalfsnier die ontdaan is van alle vet
en verdere ongerechtigheden. Hierbij
hoort een teentje fijngesneden knof-
loof, een grote ui in papierdunne plak
jes gesneden, 75 g margarine, een
mespuntje dille en evenveel tijm met
peper en zout naar smaak. Dan twee
niet te zachte tomaten, in plakken ge
sneden, en drie eieren met een volle
eetlepel room. Ziezo, we gaan begin
nen
Een vuurvaste, niet te kleine scho
tel wordt met 25 g margarine inge
smeerd. Hierop deponeren we de helft
van de plakken ui en de tomaten met
het gesneden teentje. We strooien er
de dille en de tijm op en met „ge
voel" wat peper en zout. Voorzich
tig, niet te veel van het laatste!
De onder stromend koud water ge
wassen nier hebben we zomaar in iet
wat schuine plakken gesneden: deze
plakken hebben de dikte van ongeveer
een halve centimeter. We leggen ze op
de groente neer en bedekken ze met
de rest van de uien en de tomaten.
Dit mengsel dekken we af met de
overgebleven margarine. De oven
staat al zeker tien minuten vol aan en
we zetten deze vuurvaste schotel laag
erin. Als we na ongeveer vijf minu
ten zien dat de margarine begint te
pruttelen zetten we de oven iets la
ger. We laten dit niertjesgerecht in
ongeveer acht tot twaalf minuten
langzaam gaarstoven. Inmiddels heb
ben we de eieren met de room losge
klopt en hierin strooien we opnieuw
een beetje zout maar ook een tikkeltje
paprikapoeder Dit tikkeltje hangt af
van uw smaak. Persoonlijk zie ik er
niet tegen op om een gladafgestreken
theelepel van deze geurige specerij
erin te strooien!
Als de plakken nier gaar zijn (even
controleren door er domweg eentje uit
de schotel te halen en....te proeven!)
gieten we het eier-roommengsel er
overheen. In de nu weer hoger gezette
oven moeten de eieren stollen, meer
niet. De bovenkant van dit gerecht
moet eruit zien als een smeuïge roer
eimassa. Breng deze schotel binnen
met erop een versiering die het oog
weldoet. Grofgehakte peterselie of sel
derijblaadjes neergelegd op partjes
citroen! Och, het ziet er zo voor
jaarsachtig uit.
Mocht u bijzonder veel honger heb
ben, serveer er dan wat patates frites
of knappend gebakken (in de olie)
plakjes aardappel bij.
Ik wens u smakelijk eten toe en tot
de volgende keer.
Micky Woodhouse
Rognon d'agneau Japonaise.: U
neemt voor twee echte gastronomen
twee lamsniertjes die in de lengte
worden doorgesneden. Met twee niet
te dunne plakken mager vers spek
steekt u de niertjes aan een houten of
een metalen spit. Strooi er een beetje
zout, peper", tijm en kerriepoeder op.
In een platte koekepan waarin marga
rine of boter bruin is geworden bakt
u deze nieren aan het spit vlug bruin
en gaar. Dit eist niet langer dan hoog
uit vijf tot negen minuten van u.
Inmiddels heeft u allang wat rijst
drooggekookt en deze bij wijze van on
derlaag op een warme platte schaal
neergelegd. (U heeft er een rond heu
veltje van gemaakt). Van de helft van
een pakje of blikje tomatensoep heeft
u door toevoeging van wat extra
bloem, margarine en een teentje ge
fruite knoflook een halve liter smeuïge
tomatensaus gemaakt (zij mij ver
gund te zeggen dat Maitre Stöckli
zelf natuurlijk een uiterst welverzorg
de pikante tomatensaus hiervoor
maakt) die u over de rijst giet. Mid
den op de rijst heeft u de gebakken,
van het spit afgehaalde niertjes met
lappen spek al gedeponeerd.
Ja en dan denken wij klaar te zijn,
zo niet onze leermeester.
We bakken een of twee eieren in de
olie en wel zó: klop een rauw ei los
op een bord en strooi er wat gemeng
de kruiden met zout overheen. Er staat
een kleine frituurpan met olie of vet
op en als deze vetmassa heet is ge
worden dompelen we het rauwe ei er
in. Sia de zich inmiddels al zettende
eiwitten over de eierdooiers heen en
haal dit gefrituurde ei na ongeveer
anderhalve minuut al uit de pan. De
ze frituur-eieren leggen we bovenop
de niertjes en hierop komen schrik
toch vooral niet een paar hele, in
boter gesauteerde kleine champig
nons.
Tot overmaat van ramp legt Stöckli
hier nog een in de oven gegrilleerde
gere termijn. Daarom gaan de ge
dachten ernaar uit om aan een be
manning van twee vliegers en een
bwk een „extra paar handen" mee te
geven in de persoon van een „tech
nische vlieger", een jonge man die
naar beide kanten kan werken.
Er zijn twee mogelijkheden om een
technische vlieger te vormen. De
daartoe geschikte bwk's zouden tot
vlieger kunnen worden opgeleid. De
jonge van de Rijksluchtvaartschool ko
mende vliegers zouden een opleiding
tot bwk kunnen krijgen. Voor beide
categorieën is dus de beginopleiding
verschillend, maar de verdere vor
ming brengt allen tot dezelfde be
kwaam- en bevoegdheid. Hetgeen in
dat geval ook, onafhankelijk van hun
„afkomst", een gelijke bezoldiging
zou kunnen betekenen.
Het lijkt niet zo'n grote stap om in
de toekomst op de opleidingsscholen
direct technische vliegers te kweken.
Het bezwaar schijnt echter, dat zulk
een instituut dan naast de speciale
vliegtuigen over een zeer uitgebreide
vliegtechnische lesapparatuur op de
grond moet beschikken. Dit is een
zeer kostbare zaak.
DE situatie wordt direct anders als
men de beschikking zou hebben
over één soort cockpitpersoneel. Dan
zouden ineens alle moeilijkheden uit
de wereld zijn. Dit is evenwel op kor
te termijn niet te verwezenlijken. Het
lijkt echter de oplossing voor een lan-
TN elk geval leeft bij de K.L.M. het
1 streven om ook reeds voor de gro
te subsonische straalvliegtuigen (DC-
8) geleidelijk te groeien naar een be
manning, waarin een technische vlie
ger een plaats heeft naast twee vlie
gers en een bwk. Omdat de lucht
vaartmaatschappijen aannemen, dat
de invoering van de supersonische
verkeerstoestellen geleidelijker zal
geschieden dan met de huidige stra al-
passagierstoestellen het geval was,
kan ook meer tijd worden besteed
aan de opleiding van technische vlie
gers. De schatting is, dat er na de
introductie van deze toestellen onge
veer vijf jaar mee gemoeid zal zijn
voordat de supersonische vliegtuigen
de hegemonie op de lange afstanden
van de huidige typen „jets" hebben
overgenomen.
De wijziging in de samenstelling
van d, cockpitbemanning van deze
supersonische vliegtuigen zou dan als
volgt kunnen gebeuren: twee vliegers
en een technische vlieger, een vlieger
en twee technische vliegers en ten
slotte drie technische vliegers. De
verwezenlijking van dit stadium is
geheel afhankelijk van de mogelijkhe
den tot herscholing van het vliegende
personeel.
Als deze gedachten over de toekomst
feiten worden, zal de K.L.M. in 1975
nog r.ict met drie technische vliegers
op supersonische toestellen kunnen
vliegen. Die toestand komt er wel.
Daarbij rekent men er op, dat de
Rijksluchtvaartschool jaarlijks gemid
deld zestig jonge vliegers blijft afle
veren. „Met dit aantal wordt onze
toekomstvisie redelijk gedekt", aldus
de heer Mulder.
HET lijkt allemaal nog ver af, maar
de reële mogelijkheden tekenen
zich allengs duidelijker af en zij ko
men steeds sneller naderbij. Daarom
ook zal van 17 tot en mei 26 april
te Montreal de jaarlijkse technische
vergadering van de Internationale or
ganisatie van luchtvaartmaatschap
pijen (I.A.T.A.) geheel zijn gewijd
aan het supersonische verkeersvlieg
tuig.
De vlieger van de toekomst zal met
meer een romantische (èn geroman
tiseerde) figuur zijn. Die tijd is nu
eigenlijk al verleden tijd. Hij zal een
man zijn, die volledig geloof en ver
trouwen heeft in de techniek. Een
prettig vooruitzicht voor de moderne
jeugd, voor wie de nieuwe techni
sche begrippen zo gemakkelijk aan
spreken.
Nog eens: het lijkt allemaal veraf.
Maar de knaap, die nu nog droomt
van een eigen bromfiets, vliegt straks
in een supersonisch vliegtuig.
Van onze correspondent
KATWIJK. De vier opvarenden
van de garnalenvisser De Vrouwe Leen-
tje uit Arnemuiden hebben gisterochtend
urenlang tussen hoop en vrees geleefd.
Het vaartuigje lag slechts een paar
honderd meter uit de kust bij Katwijk.
Het was aan de grond gelopen en
zwiepte onder zware slagzij heen en
weer in de ochtendschemering. Het zand
zoog het scheepje steeds dieper de grond
in. Tot overmaat van ramp vielen de
motor en de pompen uit.
De bemanning, de schipper-eigenaar
P. Meulemeester (59) uit Arnemuiden.
zijn twee zoons en een neef. probeerden
met schreeuwen en zwaaien aandacht
op de wal te trekken. Hat was tevergeefs.
Pas bij vol daglicht weru het vaar
tuigje ontdekt. Enige ogenblikken later
konden de vier mannen, doorweekt en
uitgeput, overspringen op de Katwijkse
reddingboot.
De vrouwe Leentje is in de loop van
de dag steeds dieper weggezakt. Het
scheepje is waarschijnlijk niet te redden.
AMSTERDAM (A.N.P.). Na zijn
toernee door Oostenrijk en Duitsland
zal Toon Hermans van 16 maart tot eind
augustus weer een toernee maken door
Nederland met zijn „One man show
1960".
In dit Nederlandse programma, waar
mee hij vorig jaar reeds enkele steden
in ons land heeft bezocht, heeft Toon
Hermans enkele nummers uit zijn bui
tenlandse show ingelast.
Van een onzer redacteuren
VLIELAND. Bo
ven de Vliehors, het
wijd uitgestrekte vlak
ke stuk waddenstrand
van westelijk Vlie
land, staan de sterren
in een pikzwarte he
mel. Alles is duister,
de contour van de
duinenrij nauwelijks
te onderscheiden.
Plotseling ontbrandt
hoog in de lucht een
lichtfakkel en de bran
dende magnesium zet
de hele omgeving in
een vale, geelachtige
gloed. De fakkel zakt
aan een parachute
langzaam omlaag, be
licht het strand en
doet enkele zwarte
vlekken 1200 meter verder
aftekenen.
Vuren, roept een zware stem. Aan
de voet van de duinenrij staan drie
tanks. Een vuurstraal, een lichtflits
ijlend over het vlakke strand, een
zware knal. De granaat slaat in het
doel, vurige brokken vliegen in het
rond.
Treffer, zegt wachtmeester eerste
klas E. J. Oesterholt, die uit de ob-
servatietoren in het duin het schieten
gadeslaat en radiografisch de verbin
ding onderhoudt met de tanks op het
strand. Het houten gebouwtje dreunt
en trilt onder de mokerslagen van het
geluid der schietende tanks. Tot de
lichtfakkel dooft en de duisternis weer
invalt. Van het donkere strand af
klinken opgewonden stemmen, en wat
gekrijs van geschrokken meeuwen.
7O verloopt een nachtelijke schiet-
/-( oefening in het cavalerie-schiet-
kamp te Vlieland. Keer op keer schiet
een mortier een lichtkogel in de nach
telijke hemel, die nauwkeurig op het
juiste ogenblik ontbrandt. Keer op
keer davert de stem van het tankge-
schut en flitsen de met lichtspoor
voorziene tankgranaten over het wad.
De Vliehors is de enige plek in ons
land waar de tanks „eght" met scherp
kunnen schieten. Sinds
1956 slaat de cavalerie
(de paarden van dit
onderdeel hebben plaats
moeten maken voor
Dt tanks schieten over het vlakke, verlaten wad van de Vliehors. Dit
is de enige plaats in ons land waar de tanks echt met scherp kunnen vuren.
tanks) hier van 15 sep
tember tot 15 maart haar
tenten op, tot voor dit
jaar In letterlijke zin.
Vorig jaar woeien in
een westerstorm alle
tenten weg: nu is er
een behoorlijk kamp
gebouwd met goede
legering voor de vijf
tig man vaste staf.
Iedere week levert
het depot cavalerie
twintig tot veertig
soms nog meer mili
tairen in opleiding op
de Vliehors af. De
tanks schieten in de
morgen, 's middags en vaak ook
's avonds.
DE opperwachtmeester V. P. Ey-
mael, waarnemend commandant
van het schietkamp, heeft nu al vijf
jaar lang zijn winters op Vlieland
doorgebracht. Hij is er ingeburgerd
en de Vlielanders zijn op hun beurt
gewend aan de komst van de tanks.
Het overbrengen met grote vlotten
van zes centuriontanks, gevaarten van
Advertentie
AMSTERDAM (ANP). De ge
meente Huizen in Noord-Holland mag
doorgaan met het lozen van haar on
gezuiverde rioolwater op het IJsel-
meer. Daar komt het arrest op neer,
dat het Amsterdamse gerechtshof gis
teren heeft gewezen in het sinds 1954
lopende proces tussen de Staat der
Nederlanden en deze Gooise gemeente.
De staat had als eigenaar van het
IJselmeer bezwaar tegen die lozing en
wilde Huizen beletten hiermee door te
gaan. tenzij de gemeente een zuiverings
installatie zou aanleggen. Huizen, dat de
aanleg daarvan redelijk, maar niet nood
zakelijk acht, zou daarvoor een -subjec
tieve uitkering uit het gemeentefonds aan
het rijk moeten vragen. Daardoor zou
het zijn financiële zelfstandigheid verlie
zen, met (o.m.) als gevolg dat de volks
huisvesting der gemeente in het gedrang
zou komen.
In 1957 stelde de Amsterdamse recht
bank de staat in het gelijk, waarna Hui
zen in hoger beroep ging. Het hof over
woog in zijn arrest o.m., dat Huizen als
gemeente handelt uit hoofde van zijn
overheidstaak, dat het geen misbruik
maakt van de publieke bestemming van
het IJselmeer en dat het derhalve ook
geen onrechtmatige daad pleegt. Voor de
staat als overheid blijft de publiekrech
telijke weg open om Huizen tot het tref
fen van voorzieningen te dwingen.
van elk 50.000 kilogram en twee chaf-
feetanks van 18.000 kilogram van Am
sterdam naar Vlieland is een jaarlijks
herhaalde operatie.
Toen in 1956 voor de eerste maal
sprake was van het schietkamp, was
de Vlielandse bevolking ontzet: tanks
op het eiland! Al spoedig is er even
wel een goede verstandhouding ont
staan tussen de militairen en de klei
ne dorpsgemeenschap. Op Vlieland
bestaat in het dorp een snelheidsbe
perking van 20 km per uur, door het
schietkamp ingesteld. Alle militaire
ontspanningsavonden worden in het
dorp gehouden en zijn voor de Vlie
landers toegankelijk. De sluitingsda
tum van de schietoefeningen 15
maart is bepaald ten behoeve van
de vogelbescherming, want tal van
zeldzame vogelsoorten kiezen in de
lente Vlieland uit als broedplaats.
44 Opperwachtmeester V. P. Eymael,
wnd. commandant van het schietkamp.
alleen weegt 1200 kilo, nog zwaarder
dan de vuurmond die de pantsergra
naten met een snelheid van bijna vier
maal het geluid wegschiet. Haar felle
slagen (de tankbemanning spreekt van
een „natte klap") daveren over het
verlaten strand. Als de centurion goed
op dreef is, schiet zij in twee dagen
een andere tank, ongeacht de zware
pantserplaten, totaal in de poeier.
Letterlijk dan, er blijft haast niets
van over.
Je moet je niet voorstellen da't je
daar in zou zitten, zegt een jonge
onderofficier-tankcommandant, als
een centurion treffer een fontein van
gloeiend metaal doet opspuiten. Som
migen denken da't in de oorlog een
tankslag een paar uur duurt. Dat is
onzin, een tankslag is in enkele mi
nuten over. Als de ene tank de andere
kan zien, schiet zij raak... het is een
kwestie wie het eerste vuurt.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Aan de zestien bui
tenlandse uitnodigingen voor toernees
heeft net Concertgebouworkest slechts
in vier gevallen gevolg kunnen geven.
In april vertrek- het orkest naar dc
Verenigde Staten en Canada, waar in
zes weken 43 concerten worden gege
ven. In de loop van het seizoen volgen
nog reizen naar Montreux. Wenen en
naar Japan, waar aan het Osaka festi
val wordt meegewerkt. Ook staan zes
concerten in Tokio op het programma.
Bij het Nederlands repertoire zal
meer aandacht Worden gegevëir ian de
koorliteratuur. Hiérbij zijn tweehonderd
zangers en zangerssen betrokken, zodat
geldelijke overwegingen zullen bepalen
in welke mate.
Het stichtingsbestuur heeft met tevre
denheid vastgesteld, dat de gemiddelde
leeftijd van het muziekminnend publiek
aan het verjongen is. Mede daarom
wordt naar vernieuwing van het reper
toire gestreefd, zodat werken van Lex
van Delden, Rudolf Eseher, Pieter Hel-
lendaal, Oscar van Hemel en Hans Hen-
kemans dit seizoen zullen worden uitge
voerd. Ais gastdirigenten zijn uitgeno
digd: Carlo Giulini, Wolfgang Sawal-
lisch en Witold Rowicki.
Advertentiën)
de sigaar die elke
receptie tof een
genoegen maaktl
Nieuw!
SANT0SA een
uitstekende, lichte
22 cents sigaar.
DDE SCHIETBAAN op de Vliehors is
uniek in ons land. De tanks kun
nen niet alleen stilstaand schieten,
ook het rijdend vuren is mogelijk,
omdat het strand zo hard is dat de
tanks er kunnen rijden. Wij zijn nu
bezig, zo vertelde opper Eymael, een
bewegend doel aan te leggen, dat be
staat uit een karkas van een oude
tank op een vlot, voortgetrokken door
een van de geulen aan de rand van
de Vliehors.
De doelen zijn steeds dergelijke af
gedankte, oude tanks. Zij staan op de
schietbaan op afstanden van 800, 1200
en 2000 m. Het geschut van de tanks
schiet verbluffend zuiver: de instel
ling van het kanon is een technisch
vernuft. De schutter kan één keer mis
schieten, de schietinstructeur accep
teert met moeite een tweede misser,
maar het derde schot moet onherroe
pelijk raak zijn. Bij de oefeningen
met stilstaande tanks is het percen
tage treffers veel hoger.
44 Na een dikke tweehonderd schoten moet de loop van de centuriontank
vernieuwd worden. De loop weegt duizend kilo en kost tienduizend gulden. De
oude loop brengt ais schroot nog drieduizend gulden op.
Op Vlieland krijgen niet alleen de
militairen oefening. ook de tanks
moeten een zware beproeving door
staan. Zand en zout water zijn nooit
bevorderlijk en de onderhoudsdeskun-
digen in het kamp staan voor een
zware taak. Waarbij zij er vaak aan
herinnerd worden dat Vlieland een ei
land is. waar alles moet aangevoerd.
„Ik zoek een spie van deze dikte en
sterkte", verzucht een monteur, „en
nergens te vinden. Nu kan de hele
tank niet rijden. Het is maar behel
pen...". Knorrig kijkt hij naar de
zware centurion, die wat verrassend
de naam „babydoll" draagt.
Alles aan de centurion is zwaar. De
twaalf cylinders van de Rolls Royce
motor ontwikkelen 640 pk en slepen
de 50.000 kilogram door en over het
zwaarste terrein. De versnellingsbak
Advertentie
half linnen heeft alléén voordelen