TECHNIEK VERVANGT Vï II,GROM ANTIEK LAMSNIERTJES VAN MAÏTRE STÖCKLI Vliehors TIMZ Supersonisch tijdperk maakt straks een heel nieuw soort vlieger nodig iKriis om tte wOreW met dfllokenpai ALS TOERISTEN OVERWINTEREN, DAVEREN TANKS OVER UNIEKE SCHIETPLAATS Pracht handen KOOP HALF LINNEN MAAR LET OP DIT GARANTIEMERK Zaterdag 25 februari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 12 STEEDS VERDER AUTOMATISCH Sociaal probleem Vijf jaar In termijnen Naderbij Scheepje vergaat vlakbij Katwijk Toon Hermans op toernee Met scherp Ingeburgerd Tube9Sct Hamea-Gelei Huizen mag doorgaan met lozen Concertgebouworkest naar Amerika, Canada, Japan. Oostenrijk en Zwitserland Zuiver Babydoll Van onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL Niet meer gezamenlijk de vlieger van nu en de huidige boordwerk tuigkundige (bwk), maar de „technische vlieger" wordt waarschijnlijk de hoofdper soon in het vliegtuig van de toekomst het vliegtuig, dat sneller dan het geluid gaat. Dat is het toestel, waarover wij onlangs uitvoerig schreven: in ongeveer twee uur over de Atlantische Oceaan als met 3000 km per uur (Mach 3), dus circa driemaal de geluidssnelheid wordt gevlogen. OVER de gehele wereld houdt men er rekening mee, dat dit binnen tien jaar werke lijkheid kan zijn. Derhalve peinst men er ook bij de K.L.M. over, welke veranderingen het gevolg zullen zijn en hoe die moeten worden opgevangen. De heer J. J. Mulder, directeur Vluchtproductie van de K.L.M.„Wij verwachten in die periode een zeer grote automatisering van de vliegtui gen en van de apparatuur- en instru mentensystemen in en rondom het vliegtuig. Wij hebben dan behoefte tan mensen, die zulke systemen kun nen controleren en in noodgevallen het zonder automatisering ook met de hand af kunnen." Het supersonische verkeersvliegtuig zal vermoedelijk vóór 1970 zijn intre de doen in de burgerluchtvaart. Tot de vele automatische systemen, die hierin worden verwerkt, behoren dan die voor automatische vluchtgeleiding en om automatisch te kunnen starten en landen. Op het ogenblik verkeren die syste men nog in het stadium van speur werk, hoewel sommige fabrieken reeds een en ander „van de plank af" te koop hebben. In het algemeen echter zijn de onderzoekingen en proeven nog niet ver genoeg gevorderd. Hier mee zijn jaren gemoeid, ook omdat de vliegtuigbemanningen ermee ver trouwd moeten geraken. Dat vergt niet alleen technische bekwaamheid, maar ook een geestelijke omschake ling. cockpitpersoneel: op de korpsen vlie gers, bwk's en telegrafisten. Elk van deze groepen heeft nu een bepaalde sterkte, afhankelijk van de huidige be hoeften. In welke mate daarin wijzi gingen zullen komen bij het gebruik van supersonische vliegtuigen, wordt naarstig bestudeerd. De komende fei ten hebben daarom niet alleen een technische kant, maar ook een socia le achtergrond. Zowel voor de luchtvaartmaatschap pijen als voor de personeelsgroepen is het dan ook gewenst, dat men hier ge zamenlijk uit komt. De heer Mulder deelde ons mee, dat er een aantal mogelijke oplossingen zijn wat de K.L.M. betreft. In maart begint het overleg tussen de K.L.M. en de be sturen van de verenigingen van vlie gers en bwk's voor een gezamenlijke oplossing. Het gaat om circa 850 vlie gers en 450 bwk's. Met de 170 man sterke groep telegrafisten en naviga- toren bestaat een regeling voor de ge leidelijke afvloeiing van dit personeel, waarbij getracht zal worden, hen zo mogelijk elders in het bedrijf 'te werk te stellen. Een jaar geleden is de vluchtpro- ductiegroep van de K.L.M. begonnen met het opstellen van grafieken, die in beeld brengen hoeveel vliegers en bwk's men in de loop van de komen de zeven jaren nodig denkt te hebben. Toen bleek al spoedig, dat er grote moeilijkheden zouden rijzen om de verwachtingen te verwezenlijken. Handhaaft men de bestaande functies, dan heeft de K.L.M. omstreeks 1963 al een tekort van 180 vliegers. In 1967 zullen er 140 bwk's te weinig zijn. i" VOOR de luchtvaartmaatschappijen is het een belangrijke vraag, wel ke invloed die toekomst heeft op het Belofte maakt schuld: derhalve kom ik nu bij u met het beloofde tweede recept van Maitre Stöckli. Hij doet u een denkbeeld aan de hand voor het toebereiden van enige heerlijke lamsniertjes. Hè neen, toe schud nu niet ineens van „neen". Een lamsniertje is beslist een lucullushap mits met zorg en liefde toebereid. Kijkt u zelf maar. tomaat naast. Het is wel wat werk, maar dat dit een lekker gerecht is kan niemand onder ons betwisten! Afzonderlijk hoort hier een welaan- gemaakte groene sla bij! Tot zover onze Maitre Stöckli. Wij nemen nu een gewone kalfsnier ter hand. Italiaanse nierfantasie. Voor 4 per sonen nemen we een weluitgegroeide kalfsnier die ontdaan is van alle vet en verdere ongerechtigheden. Hierbij hoort een teentje fijngesneden knof- loof, een grote ui in papierdunne plak jes gesneden, 75 g margarine, een mespuntje dille en evenveel tijm met peper en zout naar smaak. Dan twee niet te zachte tomaten, in plakken ge sneden, en drie eieren met een volle eetlepel room. Ziezo, we gaan begin nen Een vuurvaste, niet te kleine scho tel wordt met 25 g margarine inge smeerd. Hierop deponeren we de helft van de plakken ui en de tomaten met het gesneden teentje. We strooien er de dille en de tijm op en met „ge voel" wat peper en zout. Voorzich tig, niet te veel van het laatste! De onder stromend koud water ge wassen nier hebben we zomaar in iet wat schuine plakken gesneden: deze plakken hebben de dikte van ongeveer een halve centimeter. We leggen ze op de groente neer en bedekken ze met de rest van de uien en de tomaten. Dit mengsel dekken we af met de overgebleven margarine. De oven staat al zeker tien minuten vol aan en we zetten deze vuurvaste schotel laag erin. Als we na ongeveer vijf minu ten zien dat de margarine begint te pruttelen zetten we de oven iets la ger. We laten dit niertjesgerecht in ongeveer acht tot twaalf minuten langzaam gaarstoven. Inmiddels heb ben we de eieren met de room losge klopt en hierin strooien we opnieuw een beetje zout maar ook een tikkeltje paprikapoeder Dit tikkeltje hangt af van uw smaak. Persoonlijk zie ik er niet tegen op om een gladafgestreken theelepel van deze geurige specerij erin te strooien! Als de plakken nier gaar zijn (even controleren door er domweg eentje uit de schotel te halen en....te proeven!) gieten we het eier-roommengsel er overheen. In de nu weer hoger gezette oven moeten de eieren stollen, meer niet. De bovenkant van dit gerecht moet eruit zien als een smeuïge roer eimassa. Breng deze schotel binnen met erop een versiering die het oog weldoet. Grofgehakte peterselie of sel derijblaadjes neergelegd op partjes citroen! Och, het ziet er zo voor jaarsachtig uit. Mocht u bijzonder veel honger heb ben, serveer er dan wat patates frites of knappend gebakken (in de olie) plakjes aardappel bij. Ik wens u smakelijk eten toe en tot de volgende keer. Micky Woodhouse Rognon d'agneau Japonaise.: U neemt voor twee echte gastronomen twee lamsniertjes die in de lengte worden doorgesneden. Met twee niet te dunne plakken mager vers spek steekt u de niertjes aan een houten of een metalen spit. Strooi er een beetje zout, peper", tijm en kerriepoeder op. In een platte koekepan waarin marga rine of boter bruin is geworden bakt u deze nieren aan het spit vlug bruin en gaar. Dit eist niet langer dan hoog uit vijf tot negen minuten van u. Inmiddels heeft u allang wat rijst drooggekookt en deze bij wijze van on derlaag op een warme platte schaal neergelegd. (U heeft er een rond heu veltje van gemaakt). Van de helft van een pakje of blikje tomatensoep heeft u door toevoeging van wat extra bloem, margarine en een teentje ge fruite knoflook een halve liter smeuïge tomatensaus gemaakt (zij mij ver gund te zeggen dat Maitre Stöckli zelf natuurlijk een uiterst welverzorg de pikante tomatensaus hiervoor maakt) die u over de rijst giet. Mid den op de rijst heeft u de gebakken, van het spit afgehaalde niertjes met lappen spek al gedeponeerd. Ja en dan denken wij klaar te zijn, zo niet onze leermeester. We bakken een of twee eieren in de olie en wel zó: klop een rauw ei los op een bord en strooi er wat gemeng de kruiden met zout overheen. Er staat een kleine frituurpan met olie of vet op en als deze vetmassa heet is ge worden dompelen we het rauwe ei er in. Sia de zich inmiddels al zettende eiwitten over de eierdooiers heen en haal dit gefrituurde ei na ongeveer anderhalve minuut al uit de pan. De ze frituur-eieren leggen we bovenop de niertjes en hierop komen schrik toch vooral niet een paar hele, in boter gesauteerde kleine champig nons. Tot overmaat van ramp legt Stöckli hier nog een in de oven gegrilleerde gere termijn. Daarom gaan de ge dachten ernaar uit om aan een be manning van twee vliegers en een bwk een „extra paar handen" mee te geven in de persoon van een „tech nische vlieger", een jonge man die naar beide kanten kan werken. Er zijn twee mogelijkheden om een technische vlieger te vormen. De daartoe geschikte bwk's zouden tot vlieger kunnen worden opgeleid. De jonge van de Rijksluchtvaartschool ko mende vliegers zouden een opleiding tot bwk kunnen krijgen. Voor beide categorieën is dus de beginopleiding verschillend, maar de verdere vor ming brengt allen tot dezelfde be kwaam- en bevoegdheid. Hetgeen in dat geval ook, onafhankelijk van hun „afkomst", een gelijke bezoldiging zou kunnen betekenen. Het lijkt niet zo'n grote stap om in de toekomst op de opleidingsscholen direct technische vliegers te kweken. Het bezwaar schijnt echter, dat zulk een instituut dan naast de speciale vliegtuigen over een zeer uitgebreide vliegtechnische lesapparatuur op de grond moet beschikken. Dit is een zeer kostbare zaak. DE situatie wordt direct anders als men de beschikking zou hebben over één soort cockpitpersoneel. Dan zouden ineens alle moeilijkheden uit de wereld zijn. Dit is evenwel op kor te termijn niet te verwezenlijken. Het lijkt echter de oplossing voor een lan- TN elk geval leeft bij de K.L.M. het 1 streven om ook reeds voor de gro te subsonische straalvliegtuigen (DC- 8) geleidelijk te groeien naar een be manning, waarin een technische vlie ger een plaats heeft naast twee vlie gers en een bwk. Omdat de lucht vaartmaatschappijen aannemen, dat de invoering van de supersonische verkeerstoestellen geleidelijker zal geschieden dan met de huidige stra al- passagierstoestellen het geval was, kan ook meer tijd worden besteed aan de opleiding van technische vlie gers. De schatting is, dat er na de introductie van deze toestellen onge veer vijf jaar mee gemoeid zal zijn voordat de supersonische vliegtuigen de hegemonie op de lange afstanden van de huidige typen „jets" hebben overgenomen. De wijziging in de samenstelling van d, cockpitbemanning van deze supersonische vliegtuigen zou dan als volgt kunnen gebeuren: twee vliegers en een technische vlieger, een vlieger en twee technische vliegers en ten slotte drie technische vliegers. De verwezenlijking van dit stadium is geheel afhankelijk van de mogelijkhe den tot herscholing van het vliegende personeel. Als deze gedachten over de toekomst feiten worden, zal de K.L.M. in 1975 nog r.ict met drie technische vliegers op supersonische toestellen kunnen vliegen. Die toestand komt er wel. Daarbij rekent men er op, dat de Rijksluchtvaartschool jaarlijks gemid deld zestig jonge vliegers blijft afle veren. „Met dit aantal wordt onze toekomstvisie redelijk gedekt", aldus de heer Mulder. HET lijkt allemaal nog ver af, maar de reële mogelijkheden tekenen zich allengs duidelijker af en zij ko men steeds sneller naderbij. Daarom ook zal van 17 tot en mei 26 april te Montreal de jaarlijkse technische vergadering van de Internationale or ganisatie van luchtvaartmaatschap pijen (I.A.T.A.) geheel zijn gewijd aan het supersonische verkeersvlieg tuig. De vlieger van de toekomst zal met meer een romantische (èn geroman tiseerde) figuur zijn. Die tijd is nu eigenlijk al verleden tijd. Hij zal een man zijn, die volledig geloof en ver trouwen heeft in de techniek. Een prettig vooruitzicht voor de moderne jeugd, voor wie de nieuwe techni sche begrippen zo gemakkelijk aan spreken. Nog eens: het lijkt allemaal veraf. Maar de knaap, die nu nog droomt van een eigen bromfiets, vliegt straks in een supersonisch vliegtuig. Van onze correspondent KATWIJK. De vier opvarenden van de garnalenvisser De Vrouwe Leen- tje uit Arnemuiden hebben gisterochtend urenlang tussen hoop en vrees geleefd. Het vaartuigje lag slechts een paar honderd meter uit de kust bij Katwijk. Het was aan de grond gelopen en zwiepte onder zware slagzij heen en weer in de ochtendschemering. Het zand zoog het scheepje steeds dieper de grond in. Tot overmaat van ramp vielen de motor en de pompen uit. De bemanning, de schipper-eigenaar P. Meulemeester (59) uit Arnemuiden. zijn twee zoons en een neef. probeerden met schreeuwen en zwaaien aandacht op de wal te trekken. Hat was tevergeefs. Pas bij vol daglicht weru het vaar tuigje ontdekt. Enige ogenblikken later konden de vier mannen, doorweekt en uitgeput, overspringen op de Katwijkse reddingboot. De vrouwe Leentje is in de loop van de dag steeds dieper weggezakt. Het scheepje is waarschijnlijk niet te redden. AMSTERDAM (A.N.P.). Na zijn toernee door Oostenrijk en Duitsland zal Toon Hermans van 16 maart tot eind augustus weer een toernee maken door Nederland met zijn „One man show 1960". In dit Nederlandse programma, waar mee hij vorig jaar reeds enkele steden in ons land heeft bezocht, heeft Toon Hermans enkele nummers uit zijn bui tenlandse show ingelast. Van een onzer redacteuren VLIELAND. Bo ven de Vliehors, het wijd uitgestrekte vlak ke stuk waddenstrand van westelijk Vlie land, staan de sterren in een pikzwarte he mel. Alles is duister, de contour van de duinenrij nauwelijks te onderscheiden. Plotseling ontbrandt hoog in de lucht een lichtfakkel en de bran dende magnesium zet de hele omgeving in een vale, geelachtige gloed. De fakkel zakt aan een parachute langzaam omlaag, be licht het strand en doet enkele zwarte vlekken 1200 meter verder aftekenen. Vuren, roept een zware stem. Aan de voet van de duinenrij staan drie tanks. Een vuurstraal, een lichtflits ijlend over het vlakke strand, een zware knal. De granaat slaat in het doel, vurige brokken vliegen in het rond. Treffer, zegt wachtmeester eerste klas E. J. Oesterholt, die uit de ob- servatietoren in het duin het schieten gadeslaat en radiografisch de verbin ding onderhoudt met de tanks op het strand. Het houten gebouwtje dreunt en trilt onder de mokerslagen van het geluid der schietende tanks. Tot de lichtfakkel dooft en de duisternis weer invalt. Van het donkere strand af klinken opgewonden stemmen, en wat gekrijs van geschrokken meeuwen. 7O verloopt een nachtelijke schiet- /-( oefening in het cavalerie-schiet- kamp te Vlieland. Keer op keer schiet een mortier een lichtkogel in de nach telijke hemel, die nauwkeurig op het juiste ogenblik ontbrandt. Keer op keer davert de stem van het tankge- schut en flitsen de met lichtspoor voorziene tankgranaten over het wad. De Vliehors is de enige plek in ons land waar de tanks „eght" met scherp kunnen schieten. Sinds 1956 slaat de cavalerie (de paarden van dit onderdeel hebben plaats moeten maken voor Dt tanks schieten over het vlakke, verlaten wad van de Vliehors. Dit is de enige plaats in ons land waar de tanks echt met scherp kunnen vuren. tanks) hier van 15 sep tember tot 15 maart haar tenten op, tot voor dit jaar In letterlijke zin. Vorig jaar woeien in een westerstorm alle tenten weg: nu is er een behoorlijk kamp gebouwd met goede legering voor de vijf tig man vaste staf. Iedere week levert het depot cavalerie twintig tot veertig soms nog meer mili tairen in opleiding op de Vliehors af. De tanks schieten in de morgen, 's middags en vaak ook 's avonds. DE opperwachtmeester V. P. Ey- mael, waarnemend commandant van het schietkamp, heeft nu al vijf jaar lang zijn winters op Vlieland doorgebracht. Hij is er ingeburgerd en de Vlielanders zijn op hun beurt gewend aan de komst van de tanks. Het overbrengen met grote vlotten van zes centuriontanks, gevaarten van Advertentie AMSTERDAM (ANP). De ge meente Huizen in Noord-Holland mag doorgaan met het lozen van haar on gezuiverde rioolwater op het IJsel- meer. Daar komt het arrest op neer, dat het Amsterdamse gerechtshof gis teren heeft gewezen in het sinds 1954 lopende proces tussen de Staat der Nederlanden en deze Gooise gemeente. De staat had als eigenaar van het IJselmeer bezwaar tegen die lozing en wilde Huizen beletten hiermee door te gaan. tenzij de gemeente een zuiverings installatie zou aanleggen. Huizen, dat de aanleg daarvan redelijk, maar niet nood zakelijk acht, zou daarvoor een -subjec tieve uitkering uit het gemeentefonds aan het rijk moeten vragen. Daardoor zou het zijn financiële zelfstandigheid verlie zen, met (o.m.) als gevolg dat de volks huisvesting der gemeente in het gedrang zou komen. In 1957 stelde de Amsterdamse recht bank de staat in het gelijk, waarna Hui zen in hoger beroep ging. Het hof over woog in zijn arrest o.m., dat Huizen als gemeente handelt uit hoofde van zijn overheidstaak, dat het geen misbruik maakt van de publieke bestemming van het IJselmeer en dat het derhalve ook geen onrechtmatige daad pleegt. Voor de staat als overheid blijft de publiekrech telijke weg open om Huizen tot het tref fen van voorzieningen te dwingen. van elk 50.000 kilogram en twee chaf- feetanks van 18.000 kilogram van Am sterdam naar Vlieland is een jaarlijks herhaalde operatie. Toen in 1956 voor de eerste maal sprake was van het schietkamp, was de Vlielandse bevolking ontzet: tanks op het eiland! Al spoedig is er even wel een goede verstandhouding ont staan tussen de militairen en de klei ne dorpsgemeenschap. Op Vlieland bestaat in het dorp een snelheidsbe perking van 20 km per uur, door het schietkamp ingesteld. Alle militaire ontspanningsavonden worden in het dorp gehouden en zijn voor de Vlie landers toegankelijk. De sluitingsda tum van de schietoefeningen 15 maart is bepaald ten behoeve van de vogelbescherming, want tal van zeldzame vogelsoorten kiezen in de lente Vlieland uit als broedplaats. 44 Opperwachtmeester V. P. Eymael, wnd. commandant van het schietkamp. alleen weegt 1200 kilo, nog zwaarder dan de vuurmond die de pantsergra naten met een snelheid van bijna vier maal het geluid wegschiet. Haar felle slagen (de tankbemanning spreekt van een „natte klap") daveren over het verlaten strand. Als de centurion goed op dreef is, schiet zij in twee dagen een andere tank, ongeacht de zware pantserplaten, totaal in de poeier. Letterlijk dan, er blijft haast niets van over. Je moet je niet voorstellen da't je daar in zou zitten, zegt een jonge onderofficier-tankcommandant, als een centurion treffer een fontein van gloeiend metaal doet opspuiten. Som migen denken da't in de oorlog een tankslag een paar uur duurt. Dat is onzin, een tankslag is in enkele mi nuten over. Als de ene tank de andere kan zien, schiet zij raak... het is een kwestie wie het eerste vuurt. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Aan de zestien bui tenlandse uitnodigingen voor toernees heeft net Concertgebouworkest slechts in vier gevallen gevolg kunnen geven. In april vertrek- het orkest naar dc Verenigde Staten en Canada, waar in zes weken 43 concerten worden gege ven. In de loop van het seizoen volgen nog reizen naar Montreux. Wenen en naar Japan, waar aan het Osaka festi val wordt meegewerkt. Ook staan zes concerten in Tokio op het programma. Bij het Nederlands repertoire zal meer aandacht Worden gegevëir ian de koorliteratuur. Hiérbij zijn tweehonderd zangers en zangerssen betrokken, zodat geldelijke overwegingen zullen bepalen in welke mate. Het stichtingsbestuur heeft met tevre denheid vastgesteld, dat de gemiddelde leeftijd van het muziekminnend publiek aan het verjongen is. Mede daarom wordt naar vernieuwing van het reper toire gestreefd, zodat werken van Lex van Delden, Rudolf Eseher, Pieter Hel- lendaal, Oscar van Hemel en Hans Hen- kemans dit seizoen zullen worden uitge voerd. Ais gastdirigenten zijn uitgeno digd: Carlo Giulini, Wolfgang Sawal- lisch en Witold Rowicki. Advertentiën) de sigaar die elke receptie tof een genoegen maaktl Nieuw! SANT0SA een uitstekende, lichte 22 cents sigaar. DDE SCHIETBAAN op de Vliehors is uniek in ons land. De tanks kun nen niet alleen stilstaand schieten, ook het rijdend vuren is mogelijk, omdat het strand zo hard is dat de tanks er kunnen rijden. Wij zijn nu bezig, zo vertelde opper Eymael, een bewegend doel aan te leggen, dat be staat uit een karkas van een oude tank op een vlot, voortgetrokken door een van de geulen aan de rand van de Vliehors. De doelen zijn steeds dergelijke af gedankte, oude tanks. Zij staan op de schietbaan op afstanden van 800, 1200 en 2000 m. Het geschut van de tanks schiet verbluffend zuiver: de instel ling van het kanon is een technisch vernuft. De schutter kan één keer mis schieten, de schietinstructeur accep teert met moeite een tweede misser, maar het derde schot moet onherroe pelijk raak zijn. Bij de oefeningen met stilstaande tanks is het percen tage treffers veel hoger. 44 Na een dikke tweehonderd schoten moet de loop van de centuriontank vernieuwd worden. De loop weegt duizend kilo en kost tienduizend gulden. De oude loop brengt ais schroot nog drieduizend gulden op. Op Vlieland krijgen niet alleen de militairen oefening. ook de tanks moeten een zware beproeving door staan. Zand en zout water zijn nooit bevorderlijk en de onderhoudsdeskun- digen in het kamp staan voor een zware taak. Waarbij zij er vaak aan herinnerd worden dat Vlieland een ei land is. waar alles moet aangevoerd. „Ik zoek een spie van deze dikte en sterkte", verzucht een monteur, „en nergens te vinden. Nu kan de hele tank niet rijden. Het is maar behel pen...". Knorrig kijkt hij naar de zware centurion, die wat verrassend de naam „babydoll" draagt. Alles aan de centurion is zwaar. De twaalf cylinders van de Rolls Royce motor ontwikkelen 640 pk en slepen de 50.000 kilogram door en over het zwaarste terrein. De versnellingsbak Advertentie half linnen heeft alléén voordelen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 12