Onzichtbaar Opvallende vluchteling In dit vlakke land van kratten en kassen zou men zich in vt West- land wanenAlleen de molens ontbreken Van s tot 1S00 Op z9n Westlands Kwaliteit je Gangmakers Centrum Oude vijand Dutch engines" Grote industrie Eigen vervoer Zuiver Uw bloed met Krnschen - Vaderland WESTERHAVEN IN GRONINGEN DICHT Woensdag 22 februari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 HOLLANDS ENGELAND Door onze Londense correspondent L. Davidson JA, DIE WINTER van 1893 kan hij zich nog best herinneren. De Zuiderzee was helemaal toegevro- ren. Je kon overal schaatsen. Met een stevige Volen- dammerbroek aan tegen de kou deed de zeventienjarige Cornelis Slooten er dapper aan mee. Hij is nu 85 jaar sn heeft een werkzaam leven achter de rug in de bloembollen, hij verzorgt nog de hele administratie van zijn bedrijf, woont in een huis dat in Holland staat, en dat Noordwijk heet, maar zich toch aan de overkant van de Noordzee bevindt. Daar in het zuidoosten waar het Britse landschap op Nederland lijkt, waar sloten en vaarten, sluizen en dijken en rechte wegen het vlakke landschap onder breken, daar heet het land Holland. „The Parts of Holland" in het graafschap Lincolnshire. Tulpenland, zeggen ze ook wel in de streek die het stadje Spal ding als centrum heeft. Met recht overigens, want land- en tuinbouw en bij dit laatste vooral de bloem bollenteelt vormen in Holland de voornaamste bron van inkomsten. Nederlanders spelen bij de tuinbouw rond Spalding een grote rol; Nederlanders hielpen, veronderstelt men, de Romeinen al in Lincolnshire met het droogleggen van ondergelopen land, Nederlanders deden dat later in de achttiende eeuw nog eens en ook thans nog kan men Nederlanders in het Britse Holland vinden die helpen bij het op orde brengen van de waterhuishouding. "yiJFTIENDUIZEND inwoners heeft V het marktstadje Spalding ongeveer. Net als zo dikwijls in Nederland wordt het door een rivier in tweeën gesne den. En precies als aan de overzijde van de Noordzee is het omringd door bollenvelden die in het voorjaar een trekpleister vormen voor duizenden ge nieters van een kleurig schouwspel. Veel bollenbedrijven waar zij langs rij den dragen Nederlandse namen. Het huis en het bedrijf van Cornelis Sloo ten liggen aan de Welland, zoals de rivier heet. Bij een heerlijk vlammend vuur in de open haard vertelt hij me dat hij de oudste Nederlander in Spal ding is. Hij was de eerste van de tuinders uit Nederland die er zich ves tigden, dat was in 1905. Zijn wieg stond in Groot Schermer, maar het bollen telen leerde Cornelis Slooten in Noordwijk. Daar woont nog altijd zijn zuster van 92 jaar. In 1956 heeft hij haar nog opgezocht. Cornelis Slooten trouwde met een Engelse, hij kreeg drie kinderen. Een van zijn schoonzoons leidt thans zijn bedrijf, dat voornamelijk tulpen en narcissen voortbrengt. Andere soorten bollen doen het in het Engelse Holland niet zo goed de grond is er te zwaar voor. Dat vertelden me ook de andere Nederlanders met wie ik er sprak. Behalve bloemen brengt het bedrijf van Slooten (Sloe'en, zeggen ze in Spalding) tomaten voort, aardappelen en wat suikerbieten. Bloemen zijn er echter het voornaamste produkt. Cor nelis Slooten is niet voor niets de eerste Nederlander die in Spalding bloembollen ging kweken. Er waren toen hij er kort na de eeuwwisseling kwam nog maar zes Britten die in het district bollen kweekten. Nu schat hij het aantal op 1600. „Hoe heet die tentoonstelling toch ook weer die jullie in Rotterdam had den vorig jaar", vraagt hij even voor ik afscheid neem in het Engels. Zijn Nederlands gaat hem niet meer zo vlot af. „U bedoelt de Floriade". „Ja, de Floriade. Moet u luisteren. Ik stond vorig jaar vroeg in de lente op mijn land, de tulpen waren in vol le bloei. Er kwamen twee dames aan, die waren opgetogen over mijn bloe men. Ze woonden in Londen en waren net terug van vakantie uit Nederland. Daar hadden ze ook de Floriade ge zien, maar tot hun spijt stonden de tulpen er nog niet in bloei. Daar wa ren ze speciaal voor naar Nederland gegaan! En nu komt u naar Spalding om tulpen in bloei te zien, zei ik te gen ze", grinnikt de oude heer Slooten. Ja, hij kent ze allemaal, de Neder landers in Spalding. Ze kwamen in het begin allemaal raad vragen bij hun nestor. Sommigen van hen zagen hun bedrijf uitgroeien tot vele malen dat van Cornelis Slooten. Met de Van Geests is dat het geval, de gebroeders Nel], Goemans en hoe ze nog meer mogen heten de Spaldingse Nederlan ders. Een noemt zich nog honderd pro cent boer. Dat is Pieter A. Moerman (56) die als jongen van twintig jaar het veebedrijf van zijn vader in Vlaar- dingen vaarwel zei en zijn geluk in het buitenland ging zoeken. Via Duits land en Frankrijk belandde hij in En geland. Aan de rand van Spalding lig gen de ruim tien hectare land die hij bezit aan weerskanten van een stille weg waar ook zijn fraaie woning staat die hij Flardinga noemde. „Groenten zijn voor mij hoofdzaak, bollen doe ik er maar wat bij", aldus Moerman terwijl hij me, gekleed in rijbroek, in zijn Landrover meeneemt naar zijn bedrijf. „Het gaat hier op z'n Westlands: bloemkool, aardappelen sla, tomaten, druiven." Zijn produkten vinden hun weg naar Covent Garden, de Londense groente- en fruitmarkt, naar Birmingham en Manchester. Of het Moerman in Spalding bevalt? „Ik had er een hekel aan veertien maal per week koeien te melken", zegt hij met een daverende lach. „En in Vlaardingen zou ik niet meer kun nen wennen. Ik verdwaal er als ik er wel eens kom. Met noordenwind is het er wel aardig, maar als de wind uit het zuiden komt krijg je die vreselijke stank van de raffinaderijen!" JAN VAN GEF.ST bananen ni« de wetrf Het grootste probleem vindt Pieter Moerman het werken met arbeids krachten die niet als in Nederland over de nodige vakkennis beschikken. Dat merkt hij vooral nu de smaak .van het Engelse publiek verfijnt. „Ze worden hier beslist kieskeuriger", al dus Moerman in voortreffelijk Neder lands zonder enig accent. „Vergis je niet met de kwaliteit van wat hier ge teeld wordt. Mijn moeder ze is nu overleden nam altijd tomaten van hier mee terug naar huis in Vlaardin gen. Die vond ze veel lekkerder". Op het land van Moerman rijdt een trekker met een ploeg over de goede grond die hem een best bestaan ver zekert. „Kijk", wijst hij, „de be graafplaats is mijn buurman, tot daar reikt mijn land". In zijn kassen toont hij me de vuistdikke ranken waar straks zijn druiven aan zullen groeien. Daar is hij mee begonnen toen hij in Spalding kwam. Aan de andere karvt van de weg is het mesten in volle gang. Moerman is met een Engelse vrouw getrouwd zoals de meeste Nederlan ders in Spalding. Hun kinderen gaan gewoon naar Engelse scholen. Ze zien elkaar geregeld, de Hollandse Hollan ders in Lincolnshire, zonder evenwel een vast verband te hebben; er be staat geen Nederlandse club. „Maar soms zie je in de schaakclub meer Ne derlanders dan Engelsen", zegt ae heer Moerman die zich niet liet natu raliseren „bloed is dikker dan wa ter!" in de oorlog diende hij in de Prinses Irene Brigade, ook dat heeft hij gemeen met veel Spaldingse Ne derlanders. Bewust zijn de Nederlanders in Spal ding deel gaan uitmaken van de plaat selijke, dus Engelse gemeenschap. Ze beseften maar al te goed dat ze an ders sociaal en wat nog belangrijker voor hen is: als collega's in bedrijf en handel niet aanvaard zouden wor den. Dat dat wèl het geval is bewijst het feit dat de twee diakenen van een der plaatselijke kerken Nederlanders zijn, dat drie Nederlanders lid werden van de Rotaryclub in Spalding. Natuurlijk zijn de Nederlandse tuin bouwers in Spalding op velerlei gebied gangmaker geweest. Ze speelden een grote rol bij de stichting van de plaat selijke bloembollenveiling, ze doen dat weer nu er overwogen wordt m het stadje een bollenbeurs te beginnen zo als Haarlem er een heeft. Dicht bij huize Flardinga staat dg woning van een der Nell Broöiers, zoals de gebroeders Nell uit Wasse naar in Spalding heten. Het zijn er vijf die in en rond deze plaats op drie bedrijven (24 ha) de bollenteelt be oefenen, zoals ze dat op hun vaders bedrijf leerden. Gerard Nell kwam in 1935 de magere tijd in Nederland - naar Engeland. „We begonnen", aldus zijn relaas, „met groente en fruit als hoofdzaak, ze noemen dat hier mar ket gardening, nu zijn bloembollen voor de verkoop ons belangrijkste produkt. Maar we telen ook nog al tijd bloemkool, sla en tomaten Ook Gerard Nell diende bij de Prin ses Irene Brigade. Na de oorlog werd hij Brit „maar je praat hier in Spalding haast net zoveel Nederlands als Engels" zijn oudste zoon leert nu in het oude vaderland het tuin- dersvak. Al heeft hij geen Nederlands paspoort meer, ook Gerard Nell is net als de anderen uit het land over zee nog op en top Nederlander, in woord en gebaren. Alom verspreid in Spalding zijn de bollenbedrijven en al hebben ze vaak Engelse namen, dikwijls zijn het Ne- -i-iorg <jie aan de leiding ervan staan. Daar is bijv. de zeer grote Spalding Bulb Company Ltd, direc teur de Nederlander Konijnenburg, die bloemen trekt van eigen teelt bol len. Daar is een geheel ander soort bedrijf Stassen Ltd ook een be kende naam uit onze eigen bollen streek dat voornamelijk als ver koopkantoor fungeert voor het in Nederland gevestigde bedrijf dat bol len voortbrengt. Aan het hoofd van Stassen in Spalding staat de Neder lander J. H. Keiler. Hij is nog maar van na de oorlog Spaldinger, maar ook hem bevalt het er uitstekend. ..Uitzonderlijk hoe we in het plaatse lijke leven zijn opgenomen". Het Ro- taryspeldje op 's heren Keilers revers is daar een goed voorbeeld van. Spalding, Holland in het algemeen in Lincolnshire, vormt het centrum van een belangrijk land- eii tuin bouwgebied. Er komen goede aard appelen, allerlei groenten, suikerbie ten, best koren en vele andere produk ten vandaan. Maar voor bloembollen vooral is Spalding het centrum bij uitstek. Miljoenen tulpen en narcis sen worden van deze plaats uit naar alle delen van het land vervoerd. De stroom is al in volle gang. In de kassen op de kwekerijen staan ze in volle bloei, de tulpen en narcissen voor hyacinthen en crocussen is de grond niet geschikt en straks is de beurt aan de bollenvelden. De zer dagen viert Spalding het eerste bloemenfeest van het seizoen, een beoordelingswedstrijd in het veiling gebouw. Later in het voorjaar net als „thuis" is er een bloemencorso compleet met Tulip Queen! Het is geen wonder dat „The Parts of Holland" een geliefd jachtterrein vormen voor bollenhandelaren uit Ne derland. Bij tientallen komen ze naar het Engelse bollengebied om hun waar aan de man te brengen. Bij één hotel in Spalding telde ik al vijf auto's met Nederlandse nummerbor den. 's Avonds in de lounge van het hotel zaten temidden van zwijgende Britten vijf Nederlanders een kaart je te leggen. De strijd tegen het water dat van zee uit het land bedreigt en dat ook van hoger gelegen delen uit dikwijls Holland binnenstroomt, stelde de in woners van dit deel van het graaf schap al eeuwen geleden voor moei lijke problemen. De Romeinen legden al dijken aan in Holland en er zijn aanwijzingen dat zij uit de lage lan den aan de andere kant van de Noordzee mannen meebrachten die daar zeer bedreven in waren. Er zijn meer overeenkomsten met Nederland in Holland. Er zijn dorpen in de buurt van Spalding die eens aan zee lagen en van waaruit men ter walvisvangst toog. Sinds de Noor mannen ook in Holland huis hielden, is er zeer veel land op de zee, hier in de vorm van een diepe en brede inham die de Wash heet, gewonnen. Nederlandse namen vindt men te over in Holland. Daar is bijvoorbeeld die van het plaatsje Fosdyke aan de Wash. Er is een afwateringskanaal de Vernatts, genoemd naar Sir Phili- bert Vernatti, een uit de Nederlan den afkomstige waterbouwkundige die in de streek adviezen verstrekte. Vooral kreeg er in de achttiende eeuw grote bekendheid een zekere Cornelius Vermuiden die een gedurfd project ontwierp, dat voorzag in het verleggen van de bedding van de Glen en de Welland om Holland van zijn moeilijkheden op waterhuishoud kundig gebied af te helpen. In 1741 nam men in Holland een aantal ge malen in gebruik om het water uit de polders te slaan die „Dutch engi nes" werden genoemd. Een daarvan, de Kesteven, had een capaciteit van wel 563 ton per minuut! Niet alleen in vroeger eeuwen, ook thans nog zijn er in Spalding Neder landers die een bepaald stempel op de streek drukken. Het slot van dit verhaal gaat over twee mannen die dat zeer beslist doen en waar Pieter Moerman zich, zonder een spoor van jaloezie overigens, „maar een kleine jongen" bij noemt. Even buiten het centrum van Spal ding ziet men aan de Welland een markant spierwit gebouw staan. Een oud gebouw, de White House Cham bers. Daar is sinds 1947 het hoofdkan toor in gevestigd van Geest Indus tries Ltd, o.m. de belangrijkste im porteur van Nederlandse tuinbouw- produkten in Engeland. Bijna verontschuldigend vertelt de 54-jarige Jan van Geest, sinds kort Officier in de Orde van Oranje Nas sau, („waarom ze me die onder scheiding gaven begrijp ik nu nog niet") me over de gigantische groei van zijn bedrijf, dat in Engeland ver spreid is over twaalf centra. Alleen al in Spalding verschaft Geest Indus tries (ze zeggen daar Giest) werk aan ongeveer 600 mensen. Het is er de grootste industrie. Pal achter het witte hoofdkantoor staat een deel van de jongste loot aan de stam van Van Geest. Daar in een grote bedrijfshal zweven aan ket tingen die aan een lopende band han gen grote trossen bananen in het ronid. Die worden daar gecoupeerd tot verkoopbare trosjes,gewogen en voorzien van prijsetiketjes. Kant en klaar voor de verkoop in een van Engelands grootste warenhuizen (Marks en Spencer) waar Geest In dustries Ltd. als enige tomaten aan leDé'" bananen zijn "afkomstig -van plantages op vier Bovenwindse eilan den in de Caraïbische Zee. voor een deel door Van Geest gekocht. Twee in Nederland gebouwde hypermoder ne bananenschepen brengen de vruch ten naar Engeland. Deze schepen va ren onder Nederlandse vlag, ze beho ren eigenlijk toe aan het deel van het Van Geestconcern dat in Nederland is gevestigd, in 's-Gravenzande. Daar zwaait broer Maarten de scepter. Coasters van Van Geest (ook in Ne derland gebouwd) onderhouden een da gelijkse dienst tussen Maassluis en Bos ton, benoorden Spalding. Ze brengen tomaten, sla en tal van andere Neder landse tuinbouwprodukten van het ene Holland naar het andere. Waar men in en rond Spalding ook komt, een_ vracht wagen van Geest Industries ziet men overal. De carrosserieën van deze wa gens worden in eigen bedrijf vervaar digd. De kisten die Van Geest ge bruikt eveneens. Aan de Welland, nog iets verder van Spalding af dan het hoofdkantoor, staat een gloednieuwe kistenfabriek van het concern. Van Geest heeft een eigen bouwbedrijf, fa brieken die wagentjes maken voor transport in fabrieken, een eigen main- tenancebedrijf voor alles en nog wat op elektrisch gebied. Zo zou ik door kunnen gaan met opsommen. „We importeren sinaasappelen uit Israël, erg veel citrusvruchten en veel bloembollen en groenten uit Neder land". Het is Jan van Geests broer Leendert (in Spalding voor het gemak: Leonard) die me dat vertelt. „Die bollen verkopen we hier weer door aan de detailhandel". Leendert van Geest (45) die in tegenstelling tot Jan actief deelneemt aan het plaatselijk leven in Spalding Jan is daarvoor te veel in het buitenland kwam in 1931 voor het eerst naar Engeland naar het bedrijf van zijn broer. In 1939 vestigde hij zich voorgoed in Spalding. Ook hij maakt deel uit van de direc tie. Scherp formulerend, rustig pra tend, hoogst bescheiden, deelt Jan van Geest mee dat er bij zijn bedrijf in Engeland een 3000 mensen werken. Hij liet zich na de oorlog naturaliseren, de oorlog die hij als eerste luitenant in de Prinses Irene Brigade mee maakte. Met een enkel gebaar van „ik kan het ook niet helpen, het gaat vanzelf" spreekt Jan van Geest van zijn levens werk. Toen hij pas in Engeland kwam deed het bedrijf in het vaderland er op kleine schaal zaken. Hij zag al spoedig in dat hij zich in Spalding moest vestigen om te bewerkstelligen dat de zaken 2ich zouden uitbreiden. Het kon ergens in Nederland zijn. The White House Chambers aan de Welland in Spalding, hoofd kantoor van Geest Industries Ltd. I (Boven) Het bedrijf in volle gang; met I kisten vol worden de tulpen verzonden (Onder) wegen van W estland BERLIJN (Reuter). Met zijn hele hebben en houden in een gro te verhuisauto en aanhangwagen reed gisteren een Oostduitser uit Karl-Maxstadt (Chemnitz) netjes ■'oor de controlepost van de Oost berlijnse volkspolitie op de Pots- damerplatz. De man boog zich uit het raampje en vroeg met een beleefde tik aan zijn pet de dienst doende politieman naar een adres in een straat waar hij juist door was gekomen. De „Vopo" zei de chauffeur dat hij te ver was ge reden en moest keren. Dat bleek voor de grote zware vrachtwagencombinatie in de nau we straat echter een onmogelijk heid. De agent wees de bestuur der hoe hij een eind verder om het plein zou kunnen rijden en dan de goede richting inslaan. De chauffeur bedankte hem vriende lijk en reed door in de aangege ven westelijke richting.... Eenmaal in het vrije West-Ber- lijn stopte de wagen en kon de chauffeur zijn vrouw, vader en nog een familielid, die zich tussen het huisraad hadden verborgen, uitgelaten omhelzen en geluk wensen met de goede afloop van deze unieke vluchtmethode. DEN HAAG. Van 15 maart af kun nen Britten Nederland bezoeken met een toeristenkaart. Zij hebben dan de zelfde mogelijkheden als Nederlanders, die al sinds april vorig jaar met een toeristenkaart Engeland binnen kunnen komen. Advertentie en verdrHf xo de oorxaxk van Dw Rhenmatische Pijn! Kruschen maakt U al gauw een heel ander mens, vrij van stramheid en pijn en weer tot alles in staat. Dat doen Kruschen's vijf minerale zouten, die de bloedzuiverende organen aanzetten tot jeugdig-krachtige werking en zo de pijn- verwekkende onzuiverheden uitdrijven langs natuurlijke weg. C. Slooten Ltd, in Spalding een bekende naam. Hij zag in dat hij hier voortdurend moest zijn om leiding te geven, om er voor te zorgen dat de klanten de juis te service kregen. Dat er een behoor lijk distributiesysteem voor de Neder landse bollen, het fruit en de groen ten werd opgebouwd. „De groei ging eigenlijk vanzelf", als men de heer Van Geest mag geloven.... De staal blauwe ogen in het magere gezicht kijken me met een glimlach aan. Achter hem aan de wand hangen fo- fo's van de schepen die elke vier we ken vol bananen uit de West in En geland arriveren. Oostelijk van Spalding dwalen we door uitgestrekte landerijen van Van Geest Industries Ltd. Vrouwen zijn druk bezig met het inpakken van tul pen, in velerlei soort gekweekt :n eigen Kassen. Er naast in een hoge loods worden kleine bloemkooltjes in cellofaan gewikkeld, elders brandscho ne prei en wortelen, grote, kleine zijn in Engeland bijna onbekend. Dit zijn allemaal produkten van de streek. Voorin de hal staan enkele heesters, zorgvuldig bijeengebonden met lange stokken. „Die groeien zo niet hier", wijst men me, „die komen uit uw land, door ons geïmporteerd. Uit Boskoop". In een auto van Van Geest Indus tries rijden we weer door het vlakke land rond Spalding. Goemans, lees ik op een groot gebouw, bollenbedrijf. „Daar staan over een paar maanden de tulpen in bloei" wijst mijn gids en even verder als we weer de Wel land overgestoken zijn en ik me in Noord-Holland waan of ergens in Drente langs een echt vaderlandse vaart: „Hier stonden vorig jaar prach tige tulpen van ons. Dit jaar verbou wen we er groenten en aardappelen, dat is goed voor de grond". Spalding ik zie een huis dat Vo- lendam heet het verwondert al niet eens meer. Een molen ontbreekt er nog maar aan, denk ik. Een auto met een Nederlands nummerbord rijdt voorbij, misschien op weg naar een van de Hollandse Hollanders ergens in het polderland bij Spalding waar er zoveel wonen en werken, „grote" en „kleine" jongens. De oude heer Slooten met de Tulpen Koningin. GRONINGEN. De Westerhaven in Groningen wordt gedempt maar er zal geen overkruising worden gemaakt voor de bouw van een ondergrondse garage. De gemeenteraad van Groningen heeft daartoe besloten nu gebleken is, dat de kosten voor een rendabele exploitatie te hoog zouden worden. Bovendien zouden de gebouwen rondom de Westerhaven door de bouw van de garage ernstig worden beschadigd, omdat de gesteld heid van de bodem zich niet leent voor een dergelijk project. Zulke versleten borden vormen vaak de enige waarschuwing. Van een onzer verslaggevers tt "TT ET IS een levensgevaar- lijke bedoening met de 11 goederentreinen die een -u" paar keer per dag door het Westland rijden. Op tientallen plaatsen kruisen zij de wegen, ook hoofdwegen, zonder een enkele heveiliging. Slechts de driehoekige waarschuwingsborden met een lo comotiefje er op, manen de auto mobilisten tot opletten. De borden vallen dikwijls nauwelijks op. Ze staan een paar meter van de stoeprand of zijn verscholen in een boomstruik. Ze zijn overdekt met vuil of gebutst, zodat de voorstelling prak tisch niet is te herkennen. Bovendien zijn zij onverlicht. De kans is groot dat zij bij somber weer, mist en duisternis over het hoofd worden gezien. Knipperlichten en schrikhekken ont breken vrijwel overal. Dat is des te ernstiger omdat de trein hier en daar van achter een huizenrij of hoog op gaand geboomte opdoemt. Ook waar het uitzicht ruim is, ont staan dikwijls benarde situaties. De rails volgen in zulke gevallen namelijk een tijdje de weg en kruisen, hem dan onverwacht in een scherpe bocht. Waarschuwing De machinist C. Smits uit Den Haag vertelde dat hij nogal eens krachtig moet remmen, bij een overweg, wan neer een automobilist door onbekend heid met de situatie de trein te laat zie'c en niet tijdig kan stil houden. Op sommige overwegen gelden voor de trein maximum snelheden van vijf, tien of vijftien kilometer. Hier en daar moet de geleider ook waarschuwen met een rode vlag. Deze voorzorgsmaatregelen blijken onvoldoende te zijn, zelfs al zouden ze stipt worden uitgevoerd - hetgeen niet altijd gebeurt: soms wordt er harder gereden dan het maximum, soms ge bruikt de geleider om te waarschuwen liever zijn armen dan de vlag. Niet te zien Op een onbewaakte overweg in de Provinciale weg tussen Delft en De ier zijn kort geleden een trein en een auto op elkaar gebotst. Een van de in zittenden van de auto kwam om het leven. Op die plaats staan wel schrik hekken, en 's nachts brandt er licht, maar het gevaar zit hem hierin dat de overweg precies in een bocht van de weg ligt. De goederentreinen brengen kolen van Delft naar de tuinderijen in Schiplui den, De Lier, Westerlee, Naaldwijk, Honselersdijk, Poeldijk, Monster, 's-Gravesande en Loosduinen. In omge keerde richting nemen zij tuinbouwpro dukten mee. De spoorweg wordt geëxploiteerd door de Westlandse stoomtramweg maatschappij n.v. te Loosduinen, een dochtermaatschappij van de Nederland se spoorwegen. Uitkijken De directeur van de W. S. M„ mr. W. Kuilman, vertelde ons dat het be veiligen van de overwegen met knip perlichten en Andreaskruisen over het algemeen voor rekening zou komen van de wegbeheerders, met name de ge meenten en de provincie. „Het hangt dus voornamelijk van de wegbeheerder af of er een beveiliging komt. Daarbij worden de risico's af gewogen tegen de kosten, aangezien de overheid niet zo 'n dikke portemonnaie heeft." „Uiteraard zal bij de toeneming van het verkeer geleidelijk steeds meer moeten worden beveiligd. Aan de ande re kant wordt ook van de automobilis ten gevraagd uit te kijken", aldus mr. Kuilman. Op vele plaatsen in het Westland kruist de trein onverwacht de straat. TULPEN EN TOMATEN IN Dood kruist

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7