Etmaal met vletje in dichte mist op zee OORZAAK RAMP EEN RAADSEL Spoedig bestand in Algerije verwacht Schepen, treinenen auto's botsen in Europese mist Landbouwschap neemt boerderijen in beslag Britten gaan hun vloot snel moderniseren Twee kinderen mochten niet.... „Groene weg" niet langer blauw - blauw Politie sabel laten houden Met auto en geld van papa op stap Zürich geeft hoop Tien mille tegen een miljoen Kamerleden naar installatie van Nw.-Guinearaad Puis Ijes-Pukkels DERMASEPT-ZEEP Geen bouw in bos van Rijsenburg Nauwere mazen in IJzeren Gordijn SCHIPPER KOPER: „NOU.... EN?' Rustig laten gaan Eenzame schipper wacht tien dagen op springvloed MOORDENAAR VAN ENGELINA FEENSTRA IN HOGER BEROEP Spoedig nieuws over schrootaffaire Nieuwe luchtlijn op Zestienhoven Ballon-kunstmaan verdwenen CENTRAAL ORGAAN IN EEMSMOND BOEREN BETALEN HEFFING NIET Nieuwe mogelijkheid voor samenwerking Europese politiek Raadsbesluit vernietigd Carnavalsmuzikant aan brandwonden overleden Bosbouwtechnische school in gebruik INDONESIË STELT EIGEN KANDIDAAT VOORZITTER V.N. Vrijdag 17 februari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Van onze Haagse redactie DEN HAAG Precies vier en twintig uur waren schipper J. Koper en de heer C. Debrichy op zee ge weest toen zij gistermiddag aan boord van de reddingboot Do- rus Rijkers de Scheveningse ha ven binnenkwamen. Achter de reddingboot dreef de vlet, waarin beide mannen de don kere nacht op zee hadden door gebracht. „Of ik bang was? Waarvoor? vraagt schipper Koper. „Die vlet is zo safe als wat." De 65-jarige schipper praat alsof er niets aan de hand is geweest. Dat hij de nacht in dikke mist in een vlet op zee heeft doorgebracht, vindt hij niets bijzonders. Woensdag om vijf uur was hij met de vlet op weg naar Hoek van Holland gegaan om voor de gemeente 's-Gra- venhage de stromingen uit de Nieuwe Waterweg te peilen. Normaal zou de boot om half zeven zijn aangekomen, maar ter hoogte van Ter Heide was het stralende weer plotseling overgegaan in dichte mist. „Het was alsof een deur voor me werd dichtgedaan," zei de schipper. „Ik piekerde er niet over om door te varen, je zit zo op een strekdam, dus gooiden we het anker uit. Ik dacht dat het tegen negen uur wel zou opklaren." „Een kompas? Had ik niet, maar ik zou er niets aan gehad hebben ook. Ik wist toch niet waar de vlet lag." In Hoek van Holland en in Scheve- nlngen was men ongerust geworden. Om tien uur kwam iemand mevrouw Koper in haar woning aan de West duinweg waarschuwen. „Wie het was weet ik nog niet," zegt de schippers vrouw nu. „Ik was natuurlijk meteen vreselijk bang. Eerlijk, ik dacht dat ik mijn man nooit meer zou terugzien." De schipper had geen vermoeden van al die ongerustheid. „Ik hoorde Opgelucht lachend omhelzen me vrouw en schipper Koper elkaar, als de laatste aan wal komt na een vol etmaal in dichte mist op zee te hebben gezwalkt. wel garnalenvissers langsgaan en op de misthoorn blazen, maar ik wist niet dat iemand mij zocht. Ik liet ze daar om rustig gaan. 's Middags doemde de mijnenveger Gemert ineens voor me op. Toen we aan boord waren geklom men zei iemand tegen me „U bent ze ker de man die we zoeken". „Nou, toen was ik toch wel zo kwaad, want ik begreep direct dat mijn vrouw en kinderen dus ook ongerust waren. De mijnenveger nam contact op met Radio-Scheveningen en om één uur wist mijn vrouw dus dat alles in orde was. Ja, ik heb een lekker chocolade puddinkje gegeten aan boord van die schuit, maar Debrichy was uitge hongerd. Die heeft mijn portie bruine bonen met haché ook nog opgegeten". De sleepboot Bruinvis van Van den Tak's bergingmaatschappij bracht de vlet tot twee mijl voor de Scheve ningse haven. Daar gingen beide man nen aan boord van de Dorus Rijkers en de vlet er achter. Het avontuur nam daarmee een einde en de schipper vindt het eigenlijk de moeite niet meer waard om er over te praten. Zijn vrouw zal echter blij zijn als hij gepensioneerd wordt, ver trouwde ze ons toe. Van onze correspondent BRUSSEL Uit de waarnemin gen van employé's van het vlieg veld Meisbroek bij Brussel, die de verongelukte Boeing van de Sabena Van een bijzondere verslaggever VLIELAND.' Sinds vorige week zit de beurtschipper A. Boon met zijn schuit muurvast midden in de Waddenzee. „Boon zal het eenzaam hebben", zeiden de Vlielan- ders gistermorgen tegen elkaar, toen een dichte grijze mist over zee hing. Iedereen leeft met de schipper mee. Vandaag, met springtij, kan hij mis schien loskomen. De beurtschipper Boon onderhoudt doorgaans de verbinding tussen Vlieland en wat de eilandbewoners de „wal" noe men. Hij mag dertig passagiers meene men, maar zijn grote verdiensten liggen in het goederenvervoer, omdat alles wat de Vlielanders nodig hebben van de wal moet komen. De schipper heeft een eigen, kortere vaarroute dan de grotere schepen, die Vlieland aandoen: hij steekt recht de Waddenzee over (die hij kent als zijn broekzak) en bereikt Friesland via het Franse Gaatje, een diepere geul. Vorige week is het toch mis gegaan „er is een baken verzet", zo heeft Boon laten weten en nu zit zijn boot onwrik baar vast op een zandplaat. Boon kam peert in de uitgestrekte eenzaamheid van deze zee met geen ander vertier dan het dagelijks bezoek van de reddingboot uit Vlieland, die hem eten en drinken brengt. Moeilijk Voor de Vlielanders brengt het uit vallen van de beurtschipper in de winter een ongerief mee. Wie nu Vlieland wil bereiken, moet de Friesland in Harlingen nemen. Deze schuit gaat naar Terschel ling en zet de passagiers in volle zee over op een kleinere boot die van Vlie land komt. Thans moet echter ook alle vrachtgoed voor het eiland op deze ma nier worden overgeladen, hetgeen een oponthoud van een half uur of langer betekent. Plannen In Vlieland wordt verteld dat de mili tairen. die 's winters op het eiland schiet oefeningen houden, Boon met tanks zul len lostrekken; anderen geloven dat vijf tig militairen rondom het schip gaan gra ven. Maar in het schietkamp zelf weet de commandant niets van die wilde plannen. In de haven van Vlieland ligt een sterke sleepboot, die wacht tot Boon om hulp roept. Tot nu toe heeft de schipper dat niet gedaan, want dergelijke hulp kost veel geld. Hij kijkt naar de Wadden zee en hoopt op het springtij al tien dagen lang. woensdag hebben zien neerstorten, zou kunnen worden opgemaakt dat er plotseling een defect is ontstaan aan het hydraulische en elektrische mechanisme. Het onderzoek naar de oorzaken van de ramp is gisteren begonnen. Het staat onder leiding van professor Freys de Veubeke, hoogleraar in vliegtuig bouw aan de universiteit van Luik. Het wordt bemoeilijkt door het uitvallen van de boordradio van de Boeing, der tien minuten voor het toestel neerstort te. Het laatste wat de verkeerstoren van Meisbroek van de Boeing heeft opge vangen was een mededeling van de 49- jarige tweede piloot, Jean Roy. „Alles wel aan boord", zei hij. ONDERZOEK Deskundigen zijn nu bezig de tussen de wrakstukken teruggevonden hoogte meter van de Boeing te onderzoeken. Zij hopen dat dit instrument enig licht kan werpen op wat er is gebeurd in de laatste beslissende ogenblikken. De 73 doden liggen opgebaard in een geïmproviseerde rouwkapel op het oude, niet meer gebruikte vliegveld van Brussel. Gisteren is men begonnen met de identificatie. Hoewel 46 van de slachtoffers be trekkelijk vlug zijn herkend, zullen er toch nog verscheidene dagen mee heengaan. Het Amerikaanse consulaat heeft zich belast met het identificeren van de vijf tig Amerikanen. Onder de omgekomenen zijn, zoals bekend, achttien leden van de Ameri kaanse schaatsploeg die mee zou doen aan de wereldkampioenschappen kunst rijden in Praag. De ploeg was niet vol ledig. De zestienjarige Ronald Joseph en zijn twaalfjarige zusje Vivian uit Illinois, die tot reserve van de schaats ploeg waren gekozen, mochten name lijk van hun ouders niet mee. Die von den de school belangrijker. De Boeing van de Sabena was voo-r ruim 21 miljoen gulden verzekerd, voor een deel bij Britse verzekeringsmaat schappijen. Deze hebben al becijferd dat de ramp hun op ongeveer zes en een half miljoen gulden komt de staan. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. De Amsterdamse werkman, die woensdag wegens de wur ging van Engelina Feenstra door de rechtbank is veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf, is in hoger beroep ge gaan. Het is nog niet zeker of mr. Mat- huisen, die hem voor de rechtbank heeft verdedigd, hem ook voor het gerechtshof te Amsterdam zal bijstaan. Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG Binnen enkele weken zal de Hoge autoriteit van de Europese gemeenschap voor kolen en staal de jongste ontwikkeling van de schrootaf faire bekend maken in een aanvulling op haar algemeen verslag. De vice-voor- zitter Albert Coppé heelt dat woensdag namens de Hoge Autoriteit meegedeeld. Het Europese parlement zal in zijn vergadering van mei kunnen oordelen over de verdere afwikkeling van het onderzoek, dat de E.G.K.S. heeft inge steld in de zes aangesloten landen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De ministers van bin nenlandse zaken en justitie achten het niet gewenst de sabel als wapen voor de politie te laten vervallen, omdat d'an bij charges gebruik zal moeten worden ge maakt van het pistool, als de gummistok geen resultaat heeft. Dat delen de ministers Toxopeus en Beerman mede in antwoord op vra gen van het Tweede-Kamerlid Bakker (comm.). Het gebruik van wapens doen de politie is zorgvuldig met waarborgen omkleed, maar die zullen nooit zover kunnen reiken, dat betreurenswaardige gebeurtenissen die het gevolg zijn van menselijke actie en reactie onmogelijk worden gemaakt, zo zeggen de bewinds lieden. Het treffen van maatregelen wordt overgelaten aan het beleid van de burgemeesters en de justitie. De ministers verklaren zich bereid, eventueel na een gerechtelijk onderzoek, de Kamer mededeling te doen over het optreden van de politie in Den Haag, waarbij Wim Scholte het leven verloor en de heer Van Ee werd gewond. Van onze correspondent LONDEN Opnieuw heeft het vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam er een luchtlijn bij. Van april af zullen geregeld passagiersvluchten van Man chester op Rotterdam worden uitge voerd door de Cunard Eagle Airways Ltd, een Britse maatschappij. Deze zal de dienst onderhouden met Viscounts. Er zal ook vracht worden vervoerd. Behalve naar Nederland zullen de toestellen van deze maatschappij vlie gen op Hamburg, Frankfurt, Ostende, Kopenhagen, Bergen in Noorwegen en enkele steden in Italië. Het zal dus voortaan zowel voor zakenlieden als voor vakantiegangers in Noord-Engeland mogelijk zijn direct naar deze steden in het buitenland te vliegen. Het is zelfs mogelijk voor een zakenman die 's ochtends vroeg uit Manchester vertrekt, in Rotterdam of Hamburg een bespreking of lunch bij te wonen en diezelfde dag nog op tijd voor het diner in Manchester terug te zijn. WASHINGTON (Reuter, A.P.) Een poging, een Amerikaanse ballon-kunst maan in een baan om de aarde te bren gen, is gisteren mislukt. De neus van de lanceerraket, een Scout, kwam niet in een baan om de aarde en de daarin op gevouwen ballon kwam er niet uit te voorschijn. ROTTERDAM. Met de auto van papa en met tienduizend franken op zak ook van papa zijn twee veertienjarige jongens uit het Belgi sche plaatsje Lokeren aan het feest vieren geweest. Papa wist daar niets van. Gisteren zaten de twee avonturiers in het Rot terdamse politiebureau. De auto stond voor de deur; het geld was op. Een paar dagen heeft de feestrit geduurd. Een van de jongens had zich vier jaar ouder gemaakt door op zijn identiteitskaart zijn geboortedatum te veranderen „om te mogen chauf feren", zei hij. Het geld hadden zij op carnavaleske manier opgemaakt. De politie en het Belgische consulaat- generaal zullen ervoor zorgen dat de knapen naar Lokeren worden terug gebracht. DELFZIJL Burgemeester C. C. J. Welleman heeft de gemeenteraad van Appingedam meegedeeld, dat de eerste stappen gedaan zijn op weg naar een nauwe samenwerking tussen de gemeen ten Delfzijl en Appingedam. De idee leeft al geruime tijd. De col leges van B. en W. van de beide gemeen' ten hebben het plan al verscheidene ke ren ter sprake gebracht. Burgemeester mr. A. J. J. Goldberg van Delfzijl lan ceerde gisteren tijdens de raadsvergade ring het plan tot vorming van een over koepelend orgaan. De suggestie om van de twee plaatsen één gemeente te maken wees hij af. Eigen nieuwsdienst UOOGEVEEN. Het Landbouw- n schap heeft beslag laten leggen op acht boerderijen in en om Hooge- veen. De eigenaars hiervan weige ren om principiële redenen de heffingen te betalen, die het Land bouwschap hun heeft opgelegd. Zij beschouwen het schap als een hun opgedrongen organisatie, die naar hun mening niet wettelijk tot stand is gekomen. De deurwaarder H. Bodde uit Hooge veen heeft de hypotheekhouders van de boerderijen van de beslaglegging op de hoogte gesteld. Laten zij niets van zich horen, dan heeft de procureur van het Landbouwschap het recht om „de verkoop verder te vervolgen", zoals de wet luidt. Onze Haagse redactie tekent bij dit bericht aan; In vorige jaren heeft het Landbouw schap, wanneer boeren de heffingen niet wilden betalen, wel beslag laten leggen op de tegoeden die deze boeren hadden bij de zuivelfabrieken voor ge leverde melk. De acht boeren in en om Hoogeveen hebben, om aan deze maatregel te ont komen, hun melkgeld overgedragen aan enige handelaren in veevoeder, zodat geen beslag mogelijk was. Als tegenzet heeft het Landbouwschap nu beslag la ten leggen op hun onroerende goederen. Het is hoogst onwaarschijnlijk, dat het schap die onroerende goederen zal verkopen. Het beslag zal blijven liggen en de boeren zullen gewoon hun bedrijf kunnen blijven uitoefenen. (Advertentiën) Echt iets bijzonders, die vernieuwde ELEGANT van Karei I. Dat is een 27 cents bolknak, waar U eer mee inlegt. Koopt U vandaag ook eens een doos. Van onze correspondent PARIJS. De Tunesische minister van voorlichting vertrekt naar Zürich en als gevolg daarvan heerst er te Parijs en te Tunis een zeer optimistische stemming over de mogelijkheid van spoedige Frans-Algerijnse onderhandelingen. Na een bezoek aan de Tunesische president Bourguiba zal de minister Masmoudi naar Parijs gaan om opnieuw met de Gaulle te spreken. De laatste 24 uur had men in Parijs en in Tunis enigszins in twijfel verkeerd over de vooruitzichten. Men wist dat de Algerijnse nationalisten bereid waren om voorstellen van de Gaulle, die Masmoudi mee naar Tunis had gebracht, te accep teren, maar men wist niet of de eisen van de Algerijnen in overeenstemming te brengen waren met eventuele Franse concessies. Masmoudi had laten doorschemeren, dat hij, indien belangrijke obstakels de onderhandelingen in de weg zouden staan, bereid was om naar Parijs terug te keren om de Gaulle aanvullende in lichtingen te vragen. Daarom beschouw de men een eventueel vertrek van Mas moudi naar Parijs als een slecht, en zijn reis naar Zürich als een goed voorteken. Mogelijk akkoord Nu Masmoudi bekend heeft gemaakt, dat hij naar Zürich vertrekt, neemt men aan, dat er reeds een zekere mate van overeenstemming is bereikt over de on middellijke toekomst van de vroegere Algerijnse leider Ben Bella en de zijnen, die in Frankrijk gevangen worden ge houden, en over de wijze, waarop Frank rijk en de Algerijnse nationalistische regering met elkaar in onderhandeling zullen treden. Ook zou er een begin van overeenstemming zijn over de toekom stige status van het Franse leger in Algerije; slechts het principe van een bestand, wat de Gaulle altijd beschouwd heeft als een voorwaarde voor onder handelingen, schijnt nog moeilijkheden op te leveren. Concessies Algemeen wordt aangenomen, dat de Gaulle, om zijn goede wil te tonen, zo spoedig mogelijk nadat hij Bourguiba heeft ontmoet een eenzijdig bestand zal afkondigen. Zeer kort daarna zou dan de voorlopige Algerijnse nationalistische regering bekend maken, dat ook zij zich van alle oorlogshandelingen en terreur daden zou onthouden. Van onze correspondent ROERMOND De inboedel van het onlangs gefailleerde eerste Zuidneder landse bloembollenbedrijf in het Noord brabantse plaatsje Hapert heeft slechts tienduizend gulden opgebracht. Een nieu we stookinstallatie die nog maar enkele maanden geleden werd geplaatst en die twintigduizend gulden had gekóst lever de nog het hoogste bedrag op: zesdui zend gulden. De ruim honderdvijftig boeren die op contract voor het bedrijf bollen hadden gekweekt, zijn lang niet aan hun trek ken gekomen. Hun gezamenlijke vorde ringen belopen bijna een miljoen gulden. Het bedrijf werd vorig jaar opgericht. De boeren in de omstreken van Hapert waren nagenoeg allen bereid met de onderneming in zee te gaan. Zij koch ten van het bedrijf een partij bollen voor minstens drieduizend gulden en er werd hun een opbrengst gegarandeerd van tienduizend gulden. Toen de prijzen op de markt gingen dalen, kon het be drijf niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. Een van de directeuren trok zich in oktober al terug toen het met de betaling begon te haperen. De moeilijkheden zullen pas komen wanneer er sprake is van verkoop van grond of bij erfeniskwesties. Goed on der beslag mag namelijk niet door de eigenaar worden verkocht of worden overgedragen. Het gevolg is meestal, dat zij of hun erfgenamen tenslotte toch maar beslui ten het verschuldigde bedrag te betalen om het beslag opgeheven te krijgen. Met dit resultaat voor ogen is het Land bouwschap tot de beslaglegging op de acht boerderijen overgegaan. Het gaat overigens om betrekkelijk kleine bedragen. De boeren weigeren de voorschotheffing 1956 en 1957 te be talen. Voor een bedrijf van tien hectare (dat is de gemiddelde grootte van de bedrijven boven de grote rivieren) be draagt zij 35 gulden per jaar, voor twee jaar dus zeventig gulden. De heffingen, die het Landbouw schap oplegt, zijn vorig jaar in een geding getoetst door het College van beroep voor het bedrijfsleven en geheel in overeenstemming met de wet be vonden. Met ongeveer twee proeent van de aanslagen ontmoet het Landbouwschap moeilijkheden bij het innen. In totaal slaat zij ongeveer 250.000 boeren aan. Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG Minister mr. E. H. To xopeus, staatssecretaris mr. Th. H. Bat en een afvaardiging van de Staiten- Generaal zullen op 5 a<pril de plechtige opening van de Nieuw-Guinearaad te Hollamdia bijwonen en er daarmee ten opzichte van het buitenland bijzondere luister aan verlenen. Het plan dat de minister en de staats secretaris er heen zouden gaan, bestond reeds enige tijd. Nieuw is het voorstel van dr. L. G. Kortenhonst, voorzitter van de, Tweede Kamer, om ook het parle ment te doen vertegenwoordigen. Het is de bedoeling dat hij en mr. J. A. Jonk man, voorzitter van de Eerste Kamer, volgende week dinsdag dit plan aan de Kamers voorleggen en na goedkeuring ervan de leden van deze afvaardiging zullen aanwijzen. TWAALF De gedachten gaan voorshands naar een gezelschap van ongeveer twaalf par lementsleden. De grootte van het gezel schap hangt af van de ruimte in het vliegtuig, dat voor deze gelegenheid be schikbaar zal zijn. Het zullen andere par lementsleden moeten zijn dan degenen, die deze zomer deel zullen uitmaken van de derde parlementaire missie, die trou wens een andere taak heeft, namelyk zich op de hoogte ©tellen, van de toestanden in Nieuw-Guinea. Dit maakt het nodig dat zij zich even- s de beide vorige missies in 1954 en 1957 naar allerlei plaatsen begeven. De afvaardiging voor de Nieuw-Gumearaad zal dat niet doen, ook al omdat het kli maat in Nieuw-Guinea daarvoor in april weinig geschikt is. Van onze correspondenten De dichte mist van gisteren bedekte een groot deel van West-Europa. Vlieg tuigen konden nergens dalen. Schepen op de Noordzee en in Het Kanaal kwa men met elkaar in aanvaring. Het scheepvaartverkeer op de Rijl lag van Bazel tot Emmerik stil. Auto's kropen over de wegen; hele reeksen botsten des ondanks op elkaar. Voor de Engelse oostkust is in de buurt van de Wash Bay zelfs een licht schip aangevaren, de Haisbro. Het is geramd door het 7311 ton metende Britse vrachtschip Marshall. De Haisbro liep onder de waterlijn een groot gat op, waardoor het water naar binnen spoot. Een tankboot van de Admiraliteit en een reddingboot schoten te hulp. Een ander schip bracht later enkele krachtige pompen. Weggesleept Na een paar uur lukte het de beman- ming van het lichtschip het gat proviso risch te dichten. Het water kon daarna worden weggepompt. De Haisbro is naar Great Yarmouth ge sleept om te worden gerepareerd. Er is een boei gelegd op de plaats waar het lichtschip hoort te liggen, bij de noorde lijke toegang tot de zandbanken van Haisbro, waar het naar is genoemd. De Marshall had niet veel schade. Zij is voor anker gegaan. In Het Kanaal is verder het vijfduizend ton metende Russische schip Dneprogres in aanvaring geweest met de Liberiaanse tankboot Ore Prince. De tanker, die ruim vijftienduizend ton meet, was op weg naar Amsterdam om daar te worden ge repareerd. Twee doden Het Amerikaanse passagiersschip Uni ted States kwam door de mist veertien uur te laat aan m Southampton. In West-Duitsland was de mist ook bij zonder dicht. Hij legde niet alleen het scheepvaartverkeer op de Rijn stil, maar ook dat op de kanalen in het Ruhr- gebied. Op de weg tussen Keulen en Hannover Eigen nieuwsdienst DEN HAAG Minister Luns heeft gis teravond in Den Haag het denkbeeld ge opperd om de Europese politieke samen werking tot -stand t-e brengen in de West- europese unie. Hierin zijn de ze-s landen van de E.E.G. èn Engeland vertegen woordigd. Minister Luns sprak op een bijeenkomst van de St. Jacobskring. Er bestaat in de W.E.U. al geregeld overleg van de ministers van buitenland se za-ken over de algemene politiek, zo zei hij. Waarom zouden wij dit kader niet gebruiken. De We-steuropese unie is de enige po litieke verbinding tussen de zes landen vam de E.E.G. en de zeven landen van d-e Europese vrijhandelsassociatie. De Nederlandse re-gering stelt er prijs op, dat die verbinding niet wordt verbroken. Hij verklaarde niet ontmoedigd te zijn door wat op de conferentie van de rege ringsleiders van de zes landen van de E.E.G. in Parijs was gebeurd. Bij allen, ook bij generaal De Ga-u-lle, leeft het be sef dat het beslist nodig is, dat Europa zich verenigt. Verlichting Nederland heeft volgens de minister in Parijs niet zo geïsoleerd gestaan als men denkt. Sommige andere delegaties hebben met een zekere zucht van ver lichting van het Nederlandse standpunt kennis genomen. Hij verwierp de opvatting, dat a'e Ne derlandse diplomatie had gefaald bij het vooroverleg voor de conferentie. Wat in Parijs op tafel werd gelegd hadden wij gezien de contacten vooraf echt niet verwacht; maar ook and'ere delegaties waren verrast. Over het samenspel van generaal De Gaulleen bondskanselier Adenauer zei minister Luns, dat Nederland de ver broedering tussen Frankrijk en West- Duitsland met voldoening gadeslaat. Als men echter aan die verbroedering de con sequentie zou willen verbindten, dat de andere landen nu maar alles moeten aan vaarden waarover Frankrijk en West- Duitsland het eens zijn -geworden, dan staat de Nederlandse regering d-aar met de nod-ige reserve tegenover. DEN HAAG Binnenkort is de be noeming te verwachten van mr. W. J. Geertsema tot burgemeester van Wasse naar, aldus meldt de Nieuwe Haagse Courant. Mr. Geertsema is lid van de Tweede Kamere n van de Haagse ge meenteraad voor de WD. De 65-jarige bromfietser J. H. Er- sing uit Bussum is gisteren in het Ge- rardus Majellaziekenhuis in zijn woon plaats overleden. Hij was vorige week opgenomen nadat hij onder een auto was gekomen. Advertentie Van onze correspondent LONDEN. Opnieuw heeft Groot- Britannië zoals zo dikwijls in het verleden grote plannen met zijn ma rine. Dat blijkt uit de begroting voor het komende jaar van de Britse admi raliteit die gisteren is bekend gemaakt. De Royal Navy nieuwe stijl krij gpt een vuurkracht die vele malen groter is dan men uit de omvang van de Britse marine zou kunnen afleiden. Het voornaamste nieuws dat gisteren werd onthuld is een programma voor de bouw van een aantal aanvalsschepen, speciaal uitgerust voor landin.gsopera- ties. Deze vaartuigen van tien tot twaalf duizend ton kunnen gedeeltelijk tot zin ken worden gebracht. Zodoende zijn zij in staat als een soort drijvend dok klei ne landingsschepen te water te laten die zij in hun ruimen vervoeren. Bovendien krijgen deze nieuwe schepen een dek waar helikopters op kunnen landen en vanwaar zij weer kunnen opstijgen. Bij de hand De landingsstrijdkrachten kunnen dus zodoende onmiddellijk de beschikking .hebben over dekking van de lucht uit 'en over vliegende toestellen voor het on derhouden van de verbindingen. Verder zullen de drijvende aanvalsdo-kken- tanks, afdelingen infanterie, artillerie en voor raden vervoeren en aan land kunnen zet ten. Ook het leger van Groot-Britann-ië krijgt in de toekomst een aantal lan dingsschepen tot zijn beschikking. Dat zal vandaag uit de begroting van oor log blijken. Deze vaartuigen worden on dergebracht bij de koopvaardij. Langere routes Deze nieuwe ontwikkeling was nodig, aldu-s de Royal Navy, door het steeds langer worden van de routes die men in tijden van gevaar zou moeten afleg gen. Door de lucht kunnen deze afstan den in lang niet alle gevallen, worden afgelegd. Daarom moest men wel weer om-zien naar maritieme middelen. Bovendien maakt al het te vervoeren zware materiaal een steeds toenemend aantal transportvliegtuigen noodzakelijk. Daar komt n-o-g 'bij het feit dat een aan tal bases overzee is of wordt opgeheven. De begroting van de Admiraliteit be loopt een bedrag van 413.200.000 pond; dat is ruim vijftien miljoen pond meer dan vorig jaar. De bouw van de nieuwe schepen en de vervaardiging van nieu we wapens alleen al zal een bedrag van 107 miljoen pond vergen. Drie kruisers, vijf torpedobootjagers en een mijnenleg.ger worden afgevoerd en gaan naar de sloper. In totaal zullen 22 schepen worden gesloopt. De Britse marine -heeft verder plannen voor de bouw van twee nieuwe torpedobootja- gers die worden uitgerust (met raketten. Zeer veel aandacht wordt besteed aan de bouw en verbetering van schepen en wa pens voor de strijd tegen vijandelijke onderzeeërs. De -produktie is al begon nen van een- lichtgewicht torpedo voor dit doel die door helikopters zal worden vervoerd. Ook met de ontwikkeling van bestaande en nieuwe raketten wordt goede voortgang gemaakt. botsten in de buurt van Beckum vijftien auto's op elkaar. Twee mensen werden daarbij gedood, vier raakten ernstig ge wond. Dieseltrein Minder ernstig zijn de 21 mensen er aan toe die verwondingen opliepen toen de dieseltrein waar zij in zaten en een locomotief op het station van Wuppertal op elkaar inreden. Alle belangrijke Westeuropese vlieg velden tenslotte zijn gisteren een groot deel van de dag gesloten geweest, tot in Polen en tot in Oostenrijk toe. Eigen nieuwsdienst DRIEBERGEN Er zal niet worden gebouwd in de Rijsenburgse bossen. De Kroon heeft het plannetje getorpedeerd dat de gemeente DriebergenRijsenburg had -opgesteld om onder de voorwaarde -waarop de bossen door de erven Diede- richs, de vroegere eigenaars, aan de ge meente waren geschonken, uit te komen. Bij d'e schenking was bepaald dat de gemeente het prachtige stuk natuur schoon ongerept zou laten. Toen Drieber gen echter vorig jaar bouwterrein nodig kreeg, besloot de gemeenteraad een stuk van 'het -bos van de gemeente zelf te gaan onteigenen. Dat besluit veroorzaakte veel deining. Er werd een comité gevormd dat een bezwaarschrift indiende en ook de erven Diederichs kwamen tegen het besluit op. De Kroon heeft nu het laatste woord in Q'eze zaak gesproken door het raadsbe sluit te vernietigen. Van onze correspondent BERGEN OP ZOOM Eén van de carnavalsvierders uit Hoogerheide, die gewond werden toen hun maskerade pakken in brand vlogen, is gisteren overleden. Het is de 48-jarige A. Brug- gemans. Hij was de leider van de Fanfare der Scheldezonen. Dat korps stond dinsdag middag gekleed als sneeuwmannen klaar om mee te doen aan een carna valsoptocht. Eén van de pakken vloog in brand; de een stak de ander aan en elf mannen werden gewond. APELDOORN In Apeldoorn is gis termiddag de eerste bosbouwtechnische school officieel in gebruik genomen. Deze onderwijsinstelling, is gehuisvest in de voormalige Koningssc-hool aan de Loo- laan, waar prinses Wilhelmina lager on derwijs heeft gevolgd. Van onze correspondent KOPENHAGEN De uitvoering van het plan om een weg aan te leggen, de zg. „groene weg langs de blauwe zee", welke langs de Noordzeekust zal lopen tussen Rotterdam en Skagen, komt iets naderbij. Hiertoe zal een tot nu toe uit toeristisch oogpunt verwaarloosd gebied worden ontsloten. In de Deense stad Tonder vlak bij de Duitse grens komt vrijdag de zg. „Westkustcommissie" sa men, waarvan ook Nederland deel uit maakt. De burgemeester van Groningen zal namens ons land aan de besprekin gen deelnemen. Om te bevorderen dat zoveel mogelijk toeristen van deze weg gebruik zullen maken, zal het noodzake lijk zijn de passencontrole bij de Deen se grens op te heffen. Tot nu toe heeft Denemarken daartoe niet willen beslui ten. Deze kwestie zal binnenkort worden besproken als de „Noordse raad" bij el kaar komt, waarin de regeringen van Zweden, Noorwegen, Denemarken, Fin land en IJsland zijn vertegenwoordigd. BERLIJN (Reuter/A.P.) De Oost- duits-e volksrepubliek heeft de grens met West-Duitsland nu zo versterkt, dat nog maar enkele vluchtelingen erin slagen langs het ijzeren gordijn te komen. Het gehele grensgebied wordt door waame- mimgstorens bestreken, de prikkeldraad versperringen zijn ver-sterkt, terwijl in sommige grensgebieden een tweede ver sperring is aangebracht. Bovendien is langs de hele gren-s een alarmsysteem ingericht. De eni-ge manier om nog in West-Duitsland te komen is via West- Berlijn. Per vliegtuig Vandaar kunnen vluchtelingen per vliegtuig het vrije Westen bereiken. Voor de Westduitsers, die Oost-Berlijn willen bezoeken, heeft de Oostduistse grenspoli tie eenvoudiger passen ingevoerd, welke zowel voor de politie als voor de reizigers een grote tijdsbesparing betekenen. NEW YORK (AP) Indonesië heeft ex-premier Ali Sastroamidjojo kandidaat gesteld voor het voorzitterschap van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, die op 19 september begint. Sastroamidjojo is voorzitter van de Nationalistische Partij van Indonesië en vice-voorzitter van het Nationale front van regeringspartijen. Hij is van 1953 tot 1956 premier van Indonesië geweest. Hij was voorzitter van de Afrikaans-Azia tische conferentie te Bandoeng, werd in 1950 benoemd tot ambassadeur in Washington en Mexico en was van 1958 tot 1960 permanent vertegenwoordiger van Indonesië bij de Verenigde Naties.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 5