Etmaal met vletje in
dichte mist op zee
OORZAAK RAMP
EEN RAADSEL
Spoedig bestand in
Algerije verwacht
Schepen, treinenen
auto's botsen in
Europese mist
Landbouwschap neemt
boerderijen in beslag
Britten gaan hun vloot
snel moderniseren
Twee kinderen
mochten niet....
„Groene weg"
niet langer
blauw - blauw
Politie sabel
laten houden
Met auto en geld
van papa op stap
Zürich geeft hoop
Tien mille tegen
een miljoen
Kamerleden naar
installatie van
Nw.-Guinearaad
Puis Ijes-Pukkels
DERMASEPT-ZEEP
Geen bouw in bos
van Rijsenburg
Nauwere mazen in
IJzeren Gordijn
SCHIPPER KOPER:
„NOU.... EN?'
Rustig laten gaan
Eenzame schipper
wacht tien dagen
op springvloed
MOORDENAAR VAN
ENGELINA FEENSTRA
IN HOGER BEROEP
Spoedig nieuws over
schrootaffaire
Nieuwe luchtlijn
op Zestienhoven
Ballon-kunstmaan
verdwenen
CENTRAAL ORGAAN
IN EEMSMOND
BOEREN BETALEN HEFFING NIET
Nieuwe mogelijkheid
voor samenwerking
Europese politiek
Raadsbesluit vernietigd
Carnavalsmuzikant
aan brandwonden
overleden
Bosbouwtechnische
school in gebruik
INDONESIË STELT
EIGEN KANDIDAAT
VOORZITTER V.N.
Vrijdag 17 februari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 5
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Precies
vier en twintig uur
waren schipper J.
Koper en de heer C.
Debrichy op zee ge
weest toen zij gistermiddag aan
boord van de reddingboot Do-
rus Rijkers de Scheveningse ha
ven binnenkwamen. Achter de
reddingboot dreef de vlet,
waarin beide mannen de don
kere nacht op zee hadden door
gebracht.
„Of ik bang was? Waarvoor?
vraagt schipper Koper. „Die
vlet is zo safe als wat."
De 65-jarige schipper praat alsof er
niets aan de hand is geweest. Dat hij
de nacht in dikke mist in een vlet op
zee heeft doorgebracht, vindt hij niets
bijzonders.
Woensdag om vijf uur was hij met
de vlet op weg naar Hoek van Holland
gegaan om voor de gemeente 's-Gra-
venhage de stromingen uit de Nieuwe
Waterweg te peilen. Normaal zou de
boot om half zeven zijn aangekomen,
maar ter hoogte van Ter Heide was het
stralende weer plotseling overgegaan
in dichte mist.
„Het was alsof een deur voor me
werd dichtgedaan," zei de schipper.
„Ik piekerde er niet over om door te
varen, je zit zo op een strekdam, dus
gooiden we het anker uit. Ik dacht dat
het tegen negen uur wel zou opklaren."
„Een kompas? Had ik niet, maar ik
zou er niets aan gehad hebben ook. Ik
wist toch niet waar de vlet lag."
In Hoek van Holland en in Scheve-
nlngen was men ongerust geworden.
Om tien uur kwam iemand mevrouw
Koper in haar woning aan de West
duinweg waarschuwen. „Wie het was
weet ik nog niet," zegt de schippers
vrouw nu. „Ik was natuurlijk meteen
vreselijk bang. Eerlijk, ik dacht dat ik
mijn man nooit meer zou terugzien."
De schipper had geen vermoeden
van al die ongerustheid. „Ik hoorde
Opgelucht lachend omhelzen me
vrouw en schipper Koper elkaar,
als de laatste aan wal komt na een
vol etmaal in dichte mist op zee te
hebben gezwalkt.
wel garnalenvissers langsgaan en op
de misthoorn blazen, maar ik wist niet
dat iemand mij zocht. Ik liet ze daar
om rustig gaan. 's Middags doemde de
mijnenveger Gemert ineens voor me
op. Toen we aan boord waren geklom
men zei iemand tegen me „U bent ze
ker de man die we zoeken".
„Nou, toen was ik toch wel zo kwaad,
want ik begreep direct dat mijn vrouw
en kinderen dus ook ongerust waren.
De mijnenveger nam contact op met
Radio-Scheveningen en om één uur
wist mijn vrouw dus dat alles in orde
was.
Ja, ik heb een lekker chocolade
puddinkje gegeten aan boord van die
schuit, maar Debrichy was uitge
hongerd. Die heeft mijn portie bruine
bonen met haché ook nog opgegeten".
De sleepboot Bruinvis van Van den
Tak's bergingmaatschappij bracht de
vlet tot twee mijl voor de Scheve
ningse haven. Daar gingen beide man
nen aan boord van de Dorus Rijkers
en de vlet er achter.
Het avontuur nam daarmee een einde
en de schipper vindt het eigenlijk de
moeite niet meer waard om er over
te praten. Zijn vrouw zal echter blij
zijn als hij gepensioneerd wordt, ver
trouwde ze ons toe.
Van onze correspondent
BRUSSEL Uit de waarnemin
gen van employé's van het vlieg
veld Meisbroek bij Brussel, die de
verongelukte Boeing van de Sabena
Van een bijzondere verslaggever
VLIELAND.' Sinds vorige week
zit de beurtschipper A. Boon
met zijn schuit muurvast midden
in de Waddenzee. „Boon zal het
eenzaam hebben", zeiden de Vlielan-
ders gistermorgen tegen elkaar, toen
een dichte grijze mist over zee hing.
Iedereen leeft met de schipper mee.
Vandaag, met springtij, kan hij mis
schien loskomen.
De beurtschipper Boon onderhoudt
doorgaans de verbinding tussen Vlieland
en wat de eilandbewoners de „wal" noe
men. Hij mag dertig passagiers meene
men, maar zijn grote verdiensten liggen
in het goederenvervoer, omdat alles wat
de Vlielanders nodig hebben van de wal
moet komen.
De schipper heeft een eigen, kortere
vaarroute dan de grotere schepen, die
Vlieland aandoen: hij steekt recht de
Waddenzee over (die hij kent als zijn
broekzak) en bereikt Friesland via het
Franse Gaatje, een diepere geul.
Vorige week is het toch mis gegaan
„er is een baken verzet", zo heeft Boon
laten weten en nu zit zijn boot onwrik
baar vast op een zandplaat. Boon kam
peert in de uitgestrekte eenzaamheid van
deze zee met geen ander vertier dan het
dagelijks bezoek van de reddingboot uit
Vlieland, die hem eten en drinken brengt.
Moeilijk
Voor de Vlielanders brengt het uit
vallen van de beurtschipper in de winter
een ongerief mee. Wie nu Vlieland wil
bereiken, moet de Friesland in Harlingen
nemen. Deze schuit gaat naar Terschel
ling en zet de passagiers in volle zee
over op een kleinere boot die van Vlie
land komt. Thans moet echter ook alle
vrachtgoed voor het eiland op deze ma
nier worden overgeladen, hetgeen een
oponthoud van een half uur of langer
betekent.
Plannen
In Vlieland wordt verteld dat de mili
tairen. die 's winters op het eiland schiet
oefeningen houden, Boon met tanks zul
len lostrekken; anderen geloven dat vijf
tig militairen rondom het schip gaan gra
ven. Maar in het schietkamp zelf weet
de commandant niets van die wilde
plannen.
In de haven van Vlieland ligt een
sterke sleepboot, die wacht tot Boon om
hulp roept. Tot nu toe heeft de schipper
dat niet gedaan, want dergelijke hulp
kost veel geld. Hij kijkt naar de Wadden
zee en hoopt op het springtij al tien
dagen lang.
woensdag hebben zien neerstorten,
zou kunnen worden opgemaakt dat
er plotseling een defect is ontstaan
aan het hydraulische en elektrische
mechanisme.
Het onderzoek naar de oorzaken van
de ramp is gisteren begonnen. Het
staat onder leiding van professor Freys
de Veubeke, hoogleraar in vliegtuig
bouw aan de universiteit van Luik. Het
wordt bemoeilijkt door het uitvallen
van de boordradio van de Boeing, der
tien minuten voor het toestel neerstort
te.
Het laatste wat de verkeerstoren van
Meisbroek van de Boeing heeft opge
vangen was een mededeling van de 49-
jarige tweede piloot, Jean Roy. „Alles
wel aan boord", zei hij.
ONDERZOEK
Deskundigen zijn nu bezig de tussen
de wrakstukken teruggevonden hoogte
meter van de Boeing te onderzoeken.
Zij hopen dat dit instrument enig licht
kan werpen op wat er is gebeurd in de
laatste beslissende ogenblikken.
De 73 doden liggen opgebaard in een
geïmproviseerde rouwkapel op het
oude, niet meer gebruikte vliegveld
van Brussel. Gisteren is men begonnen
met de identificatie.
Hoewel 46 van de slachtoffers be
trekkelijk vlug zijn herkend, zullen er
toch nog verscheidene dagen mee
heengaan.
Het Amerikaanse consulaat heeft zich
belast met het identificeren van de vijf
tig Amerikanen.
Onder de omgekomenen zijn, zoals
bekend, achttien leden van de Ameri
kaanse schaatsploeg die mee zou doen
aan de wereldkampioenschappen kunst
rijden in Praag. De ploeg was niet vol
ledig. De zestienjarige Ronald Joseph
en zijn twaalfjarige zusje Vivian uit
Illinois, die tot reserve van de schaats
ploeg waren gekozen, mochten name
lijk van hun ouders niet mee. Die von
den de school belangrijker.
De Boeing van de Sabena was voo-r
ruim 21 miljoen gulden verzekerd, voor
een deel bij Britse verzekeringsmaat
schappijen. Deze hebben al becijferd
dat de ramp hun op ongeveer zes en
een half miljoen gulden komt de staan.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. De Amsterdamse
werkman, die woensdag wegens de wur
ging van Engelina Feenstra door de
rechtbank is veroordeeld tot levenslange
gevangenisstraf, is in hoger beroep ge
gaan. Het is nog niet zeker of mr. Mat-
huisen, die hem voor de rechtbank heeft
verdedigd, hem ook voor het gerechtshof
te Amsterdam zal bijstaan.
Van onze parlementaire redacteur
DEN HAAG Binnen enkele weken
zal de Hoge autoriteit van de Europese
gemeenschap voor kolen en staal de
jongste ontwikkeling van de schrootaf
faire bekend maken in een aanvulling
op haar algemeen verslag. De vice-voor-
zitter Albert Coppé heelt dat woensdag
namens de Hoge Autoriteit meegedeeld.
Het Europese parlement zal in zijn
vergadering van mei kunnen oordelen
over de verdere afwikkeling van het
onderzoek, dat de E.G.K.S. heeft inge
steld in de zes aangesloten landen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De ministers van bin
nenlandse zaken en justitie achten het
niet gewenst de sabel als wapen voor de
politie te laten vervallen, omdat d'an bij
charges gebruik zal moeten worden ge
maakt van het pistool, als de gummistok
geen resultaat heeft.
Dat delen de ministers Toxopeus en
Beerman mede in antwoord op vra
gen van het Tweede-Kamerlid Bakker
(comm.). Het gebruik van wapens doen
de politie is zorgvuldig met waarborgen
omkleed, maar die zullen nooit zover
kunnen reiken, dat betreurenswaardige
gebeurtenissen die het gevolg zijn van
menselijke actie en reactie onmogelijk
worden gemaakt, zo zeggen de bewinds
lieden. Het treffen van maatregelen
wordt overgelaten aan het beleid van de
burgemeesters en de justitie.
De ministers verklaren zich bereid,
eventueel na een gerechtelijk onderzoek,
de Kamer mededeling te doen over het
optreden van de politie in Den Haag,
waarbij Wim Scholte het leven verloor
en de heer Van Ee werd gewond.
Van onze correspondent
LONDEN Opnieuw heeft het
vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam
er een luchtlijn bij. Van april af zullen
geregeld passagiersvluchten van Man
chester op Rotterdam worden uitge
voerd door de Cunard Eagle Airways
Ltd, een Britse maatschappij. Deze zal
de dienst onderhouden met Viscounts.
Er zal ook vracht worden vervoerd.
Behalve naar Nederland zullen de
toestellen van deze maatschappij vlie
gen op Hamburg, Frankfurt, Ostende,
Kopenhagen, Bergen in Noorwegen
en enkele steden in Italië.
Het zal dus voortaan zowel voor
zakenlieden als voor vakantiegangers
in Noord-Engeland mogelijk zijn direct
naar deze steden in het buitenland te
vliegen. Het is zelfs mogelijk voor een
zakenman die 's ochtends vroeg uit
Manchester vertrekt, in Rotterdam of
Hamburg een bespreking of lunch bij
te wonen en diezelfde dag nog op tijd
voor het diner in Manchester terug te
zijn.
WASHINGTON (Reuter, A.P.) Een
poging, een Amerikaanse ballon-kunst
maan in een baan om de aarde te bren
gen, is gisteren mislukt. De neus van de
lanceerraket, een Scout, kwam niet in
een baan om de aarde en de daarin op
gevouwen ballon kwam er niet uit te
voorschijn.
ROTTERDAM. Met de auto van
papa en met tienduizend franken op
zak ook van papa zijn twee
veertienjarige jongens uit het Belgi
sche plaatsje Lokeren aan het feest
vieren geweest.
Papa wist daar niets van. Gisteren
zaten de twee avonturiers in het Rot
terdamse politiebureau. De auto stond
voor de deur; het geld was op.
Een paar dagen heeft de feestrit
geduurd. Een van de jongens had zich
vier jaar ouder gemaakt door op zijn
identiteitskaart zijn geboortedatum te
veranderen „om te mogen chauf
feren", zei hij. Het geld hadden zij
op carnavaleske manier opgemaakt.
De politie en het Belgische consulaat-
generaal zullen ervoor zorgen dat de
knapen naar Lokeren worden terug
gebracht.
DELFZIJL Burgemeester C. C. J.
Welleman heeft de gemeenteraad van
Appingedam meegedeeld, dat de eerste
stappen gedaan zijn op weg naar een
nauwe samenwerking tussen de gemeen
ten Delfzijl en Appingedam.
De idee leeft al geruime tijd. De col
leges van B. en W. van de beide gemeen'
ten hebben het plan al verscheidene ke
ren ter sprake gebracht. Burgemeester
mr. A. J. J. Goldberg van Delfzijl lan
ceerde gisteren tijdens de raadsvergade
ring het plan tot vorming van een over
koepelend orgaan. De suggestie om van
de twee plaatsen één gemeente te maken
wees hij af.
Eigen nieuwsdienst
UOOGEVEEN. Het Landbouw-
n schap heeft beslag laten leggen
op acht boerderijen in en om Hooge-
veen. De eigenaars hiervan weige
ren om principiële redenen de
heffingen te betalen, die het Land
bouwschap hun heeft opgelegd. Zij
beschouwen het schap als een hun
opgedrongen organisatie, die naar
hun mening niet wettelijk tot stand
is gekomen.
De deurwaarder H. Bodde uit Hooge
veen heeft de hypotheekhouders van
de boerderijen van de beslaglegging op
de hoogte gesteld. Laten zij niets van
zich horen, dan heeft de procureur van
het Landbouwschap het recht om „de
verkoop verder te vervolgen", zoals de
wet luidt.
Onze Haagse redactie tekent bij dit
bericht aan;
In vorige jaren heeft het Landbouw
schap, wanneer boeren de heffingen
niet wilden betalen, wel beslag laten
leggen op de tegoeden die deze boeren
hadden bij de zuivelfabrieken voor ge
leverde melk.
De acht boeren in en om Hoogeveen
hebben, om aan deze maatregel te ont
komen, hun melkgeld overgedragen aan
enige handelaren in veevoeder, zodat
geen beslag mogelijk was. Als tegenzet
heeft het Landbouwschap nu beslag la
ten leggen op hun onroerende goederen.
Het is hoogst onwaarschijnlijk, dat
het schap die onroerende goederen zal
verkopen. Het beslag zal blijven liggen
en de boeren zullen gewoon hun bedrijf
kunnen blijven uitoefenen.
(Advertentiën)
Echt iets bijzonders, die vernieuwde
ELEGANT van Karei I. Dat is een 27 cents
bolknak, waar U eer mee inlegt. Koopt
U vandaag ook eens een doos.
Van onze correspondent
PARIJS. De Tunesische minister van voorlichting vertrekt
naar Zürich en als gevolg daarvan heerst er te Parijs en te
Tunis een zeer optimistische stemming over de mogelijkheid
van spoedige Frans-Algerijnse onderhandelingen. Na een bezoek
aan de Tunesische president Bourguiba zal de minister Masmoudi
naar Parijs gaan om opnieuw met de Gaulle te spreken.
De laatste 24 uur had men in Parijs
en in Tunis enigszins in twijfel verkeerd
over de vooruitzichten. Men wist dat de
Algerijnse nationalisten bereid waren om
voorstellen van de Gaulle, die Masmoudi
mee naar Tunis had gebracht, te accep
teren, maar men wist niet of de eisen
van de Algerijnen in overeenstemming te
brengen waren met eventuele Franse
concessies.
Masmoudi had laten doorschemeren,
dat hij, indien belangrijke obstakels de
onderhandelingen in de weg zouden
staan, bereid was om naar Parijs terug
te keren om de Gaulle aanvullende in
lichtingen te vragen. Daarom beschouw
de men een eventueel vertrek van Mas
moudi naar Parijs als een slecht, en zijn
reis naar Zürich als een goed voorteken.
Mogelijk akkoord
Nu Masmoudi bekend heeft gemaakt,
dat hij naar Zürich vertrekt, neemt men
aan, dat er reeds een zekere mate van
overeenstemming is bereikt over de on
middellijke toekomst van de vroegere
Algerijnse leider Ben Bella en de zijnen,
die in Frankrijk gevangen worden ge
houden, en over de wijze, waarop Frank
rijk en de Algerijnse nationalistische
regering met elkaar in onderhandeling
zullen treden. Ook zou er een begin van
overeenstemming zijn over de toekom
stige status van het Franse leger in
Algerije; slechts het principe van een
bestand, wat de Gaulle altijd beschouwd
heeft als een voorwaarde voor onder
handelingen, schijnt nog moeilijkheden
op te leveren.
Concessies
Algemeen wordt aangenomen, dat de
Gaulle, om zijn goede wil te tonen, zo
spoedig mogelijk nadat hij Bourguiba
heeft ontmoet een eenzijdig bestand zal
afkondigen. Zeer kort daarna zou dan
de voorlopige Algerijnse nationalistische
regering bekend maken, dat ook zij zich
van alle oorlogshandelingen en terreur
daden zou onthouden.
Van onze correspondent
ROERMOND De inboedel van het
onlangs gefailleerde eerste Zuidneder
landse bloembollenbedrijf in het Noord
brabantse plaatsje Hapert heeft slechts
tienduizend gulden opgebracht. Een nieu
we stookinstallatie die nog maar enkele
maanden geleden werd geplaatst en die
twintigduizend gulden had gekóst lever
de nog het hoogste bedrag op: zesdui
zend gulden.
De ruim honderdvijftig boeren die op
contract voor het bedrijf bollen hadden
gekweekt, zijn lang niet aan hun trek
ken gekomen. Hun gezamenlijke vorde
ringen belopen bijna een miljoen gulden.
Het bedrijf werd vorig jaar opgericht.
De boeren in de omstreken van Hapert
waren nagenoeg allen bereid met de
onderneming in zee te gaan. Zij koch
ten van het bedrijf een partij bollen
voor minstens drieduizend gulden en er
werd hun een opbrengst gegarandeerd
van tienduizend gulden. Toen de prijzen
op de markt gingen dalen, kon het be
drijf niet meer aan zijn verplichtingen
voldoen. Een van de directeuren trok
zich in oktober al terug toen het met
de betaling begon te haperen.
De moeilijkheden zullen pas komen
wanneer er sprake is van verkoop van
grond of bij erfeniskwesties. Goed on
der beslag mag namelijk niet door de
eigenaar worden verkocht of worden
overgedragen.
Het gevolg is meestal, dat zij of hun
erfgenamen tenslotte toch maar beslui
ten het verschuldigde bedrag te betalen
om het beslag opgeheven te krijgen.
Met dit resultaat voor ogen is het Land
bouwschap tot de beslaglegging op de
acht boerderijen overgegaan.
Het gaat overigens om betrekkelijk
kleine bedragen. De boeren weigeren
de voorschotheffing 1956 en 1957 te be
talen. Voor een bedrijf van tien hectare
(dat is de gemiddelde grootte van de
bedrijven boven de grote rivieren) be
draagt zij 35 gulden per jaar, voor twee
jaar dus zeventig gulden.
De heffingen, die het Landbouw
schap oplegt, zijn vorig jaar in een
geding getoetst door het College van
beroep voor het bedrijfsleven en geheel
in overeenstemming met de wet be
vonden.
Met ongeveer twee proeent van de
aanslagen ontmoet het Landbouwschap
moeilijkheden bij het innen. In totaal
slaat zij ongeveer 250.000 boeren aan.
Van onze parlementaire redacteur
DEN HAAG Minister mr. E. H. To
xopeus, staatssecretaris mr. Th. H. Bat
en een afvaardiging van de Staiten-
Generaal zullen op 5 a<pril de plechtige
opening van de Nieuw-Guinearaad te
Hollamdia bijwonen en er daarmee ten
opzichte van het buitenland bijzondere
luister aan verlenen.
Het plan dat de minister en de staats
secretaris er heen zouden gaan, bestond
reeds enige tijd. Nieuw is het voorstel
van dr. L. G. Kortenhonst, voorzitter van
de, Tweede Kamer, om ook het parle
ment te doen vertegenwoordigen. Het is
de bedoeling dat hij en mr. J. A. Jonk
man, voorzitter van de Eerste Kamer,
volgende week dinsdag dit plan aan de
Kamers voorleggen en na goedkeuring
ervan de leden van deze afvaardiging
zullen aanwijzen.
TWAALF
De gedachten gaan voorshands naar
een gezelschap van ongeveer twaalf par
lementsleden. De grootte van het gezel
schap hangt af van de ruimte in het
vliegtuig, dat voor deze gelegenheid be
schikbaar zal zijn. Het zullen andere par
lementsleden moeten zijn dan degenen,
die deze zomer deel zullen uitmaken van
de derde parlementaire missie, die trou
wens een andere taak heeft, namelyk zich
op de hoogte ©tellen, van de toestanden
in Nieuw-Guinea.
Dit maakt het nodig dat zij zich even-
s de beide vorige missies in 1954 en
1957 naar allerlei plaatsen begeven. De
afvaardiging voor de Nieuw-Gumearaad
zal dat niet doen, ook al omdat het kli
maat in Nieuw-Guinea daarvoor in april
weinig geschikt is.
Van onze correspondenten
De dichte mist van gisteren bedekte
een groot deel van West-Europa. Vlieg
tuigen konden nergens dalen. Schepen
op de Noordzee en in Het Kanaal kwa
men met elkaar in aanvaring. Het
scheepvaartverkeer op de Rijl lag van
Bazel tot Emmerik stil. Auto's kropen
over de wegen; hele reeksen botsten des
ondanks op elkaar.
Voor de Engelse oostkust is in de
buurt van de Wash Bay zelfs een licht
schip aangevaren, de Haisbro. Het is
geramd door het 7311 ton metende Britse
vrachtschip Marshall.
De Haisbro liep onder de waterlijn een
groot gat op, waardoor het water naar
binnen spoot. Een tankboot van de
Admiraliteit en een reddingboot schoten
te hulp. Een ander schip bracht later
enkele krachtige pompen.
Weggesleept
Na een paar uur lukte het de beman-
ming van het lichtschip het gat proviso
risch te dichten. Het water kon daarna
worden weggepompt.
De Haisbro is naar Great Yarmouth ge
sleept om te worden gerepareerd. Er is
een boei gelegd op de plaats waar het
lichtschip hoort te liggen, bij de noorde
lijke toegang tot de zandbanken van
Haisbro, waar het naar is genoemd.
De Marshall had niet veel schade. Zij
is voor anker gegaan.
In Het Kanaal is verder het vijfduizend
ton metende Russische schip Dneprogres
in aanvaring geweest met de Liberiaanse
tankboot Ore Prince. De tanker, die ruim
vijftienduizend ton meet, was op weg
naar Amsterdam om daar te worden ge
repareerd.
Twee doden
Het Amerikaanse passagiersschip Uni
ted States kwam door de mist veertien
uur te laat aan m Southampton.
In West-Duitsland was de mist ook bij
zonder dicht. Hij legde niet alleen het
scheepvaartverkeer op de Rijn stil, maar
ook dat op de kanalen in het Ruhr-
gebied.
Op de weg tussen Keulen en Hannover
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG Minister Luns heeft gis
teravond in Den Haag het denkbeeld ge
opperd om de Europese politieke samen
werking tot -stand t-e brengen in de West-
europese unie. Hierin zijn de ze-s landen
van de E.E.G. èn Engeland vertegen
woordigd. Minister Luns sprak op een
bijeenkomst van de St. Jacobskring.
Er bestaat in de W.E.U. al geregeld
overleg van de ministers van buitenland
se za-ken over de algemene politiek, zo
zei hij. Waarom zouden wij dit kader niet
gebruiken.
De We-steuropese unie is de enige po
litieke verbinding tussen de zes landen
vam de E.E.G. en de zeven landen van
d-e Europese vrijhandelsassociatie. De
Nederlandse re-gering stelt er prijs op,
dat die verbinding niet wordt verbroken.
Hij verklaarde niet ontmoedigd te zijn
door wat op de conferentie van de rege
ringsleiders van de zes landen van de
E.E.G. in Parijs was gebeurd. Bij allen,
ook bij generaal De Ga-u-lle, leeft het be
sef dat het beslist nodig is, dat Europa
zich verenigt.
Verlichting
Nederland heeft volgens de minister
in Parijs niet zo geïsoleerd gestaan als
men denkt. Sommige andere delegaties
hebben met een zekere zucht van ver
lichting van het Nederlandse standpunt
kennis genomen.
Hij verwierp de opvatting, dat a'e Ne
derlandse diplomatie had gefaald bij het
vooroverleg voor de conferentie. Wat in
Parijs op tafel werd gelegd hadden wij
gezien de contacten vooraf echt niet
verwacht; maar ook and'ere delegaties
waren verrast.
Over het samenspel van generaal De
Gaulleen bondskanselier Adenauer zei
minister Luns, dat Nederland de ver
broedering tussen Frankrijk en West-
Duitsland met voldoening gadeslaat. Als
men echter aan die verbroedering de con
sequentie zou willen verbindten, dat de
andere landen nu maar alles moeten aan
vaarden waarover Frankrijk en West-
Duitsland het eens zijn -geworden, dan
staat de Nederlandse regering d-aar met
de nod-ige reserve tegenover.
DEN HAAG Binnenkort is de be
noeming te verwachten van mr. W. J.
Geertsema tot burgemeester van Wasse
naar, aldus meldt de Nieuwe Haagse
Courant. Mr. Geertsema is lid van de
Tweede Kamere n van de Haagse ge
meenteraad voor de WD.
De 65-jarige bromfietser J. H. Er-
sing uit Bussum is gisteren in het Ge-
rardus Majellaziekenhuis in zijn woon
plaats overleden. Hij was vorige week
opgenomen nadat hij onder een auto was
gekomen.
Advertentie
Van onze correspondent
LONDEN. Opnieuw heeft Groot-
Britannië zoals zo dikwijls in het
verleden grote plannen met zijn ma
rine. Dat blijkt uit de begroting voor
het komende jaar van de Britse admi
raliteit die gisteren is bekend gemaakt.
De Royal Navy nieuwe stijl krij gpt een
vuurkracht die vele malen groter is dan
men uit de omvang van de Britse marine
zou kunnen afleiden.
Het voornaamste nieuws dat gisteren
werd onthuld is een programma voor de
bouw van een aantal aanvalsschepen,
speciaal uitgerust voor landin.gsopera-
ties. Deze vaartuigen van tien tot twaalf
duizend ton kunnen gedeeltelijk tot zin
ken worden gebracht. Zodoende zijn zij
in staat als een soort drijvend dok klei
ne landingsschepen te water te laten die
zij in hun ruimen vervoeren. Bovendien
krijgen deze nieuwe schepen een dek
waar helikopters op kunnen landen en
vanwaar zij weer kunnen opstijgen.
Bij de hand
De landingsstrijdkrachten kunnen dus
zodoende onmiddellijk de beschikking
.hebben over dekking van de lucht uit
'en over vliegende toestellen voor het on
derhouden van de verbindingen. Verder
zullen de drijvende aanvalsdo-kken- tanks,
afdelingen infanterie, artillerie en voor
raden vervoeren en aan land kunnen zet
ten.
Ook het leger van Groot-Britann-ië
krijgt in de toekomst een aantal lan
dingsschepen tot zijn beschikking. Dat
zal vandaag uit de begroting van oor
log blijken. Deze vaartuigen worden on
dergebracht bij de koopvaardij.
Langere routes
Deze nieuwe ontwikkeling was nodig,
aldu-s de Royal Navy, door het steeds
langer worden van de routes die men
in tijden van gevaar zou moeten afleg
gen. Door de lucht kunnen deze afstan
den in lang niet alle gevallen, worden
afgelegd. Daarom moest men wel weer
om-zien naar maritieme middelen.
Bovendien maakt al het te vervoeren
zware materiaal een steeds toenemend
aantal transportvliegtuigen noodzakelijk.
Daar komt n-o-g 'bij het feit dat een aan
tal bases overzee is of wordt opgeheven.
De begroting van de Admiraliteit be
loopt een bedrag van 413.200.000 pond;
dat is ruim vijftien miljoen pond meer
dan vorig jaar. De bouw van de nieuwe
schepen en de vervaardiging van nieu
we wapens alleen al zal een bedrag van
107 miljoen pond vergen.
Drie kruisers, vijf torpedobootjagers
en een mijnenleg.ger worden afgevoerd
en gaan naar de sloper. In totaal zullen
22 schepen worden gesloopt. De Britse
marine -heeft verder plannen voor de
bouw van twee nieuwe torpedobootja-
gers die worden uitgerust (met raketten.
Zeer veel aandacht wordt besteed aan de
bouw en verbetering van schepen en wa
pens voor de strijd tegen vijandelijke
onderzeeërs. De -produktie is al begon
nen van een- lichtgewicht torpedo voor
dit doel die door helikopters zal worden
vervoerd. Ook met de ontwikkeling van
bestaande en nieuwe raketten wordt
goede voortgang gemaakt.
botsten in de buurt van Beckum vijftien
auto's op elkaar. Twee mensen werden
daarbij gedood, vier raakten ernstig ge
wond.
Dieseltrein
Minder ernstig zijn de 21 mensen er
aan toe die verwondingen opliepen toen
de dieseltrein waar zij in zaten en een
locomotief op het station van Wuppertal
op elkaar inreden.
Alle belangrijke Westeuropese vlieg
velden tenslotte zijn gisteren een groot
deel van de dag gesloten geweest, tot in
Polen en tot in Oostenrijk toe.
Eigen nieuwsdienst
DRIEBERGEN Er zal niet worden
gebouwd in de Rijsenburgse bossen. De
Kroon heeft het plannetje getorpedeerd
dat de gemeente DriebergenRijsenburg
had -opgesteld om onder de voorwaarde
-waarop de bossen door de erven Diede-
richs, de vroegere eigenaars, aan de ge
meente waren geschonken, uit te komen.
Bij d'e schenking was bepaald dat de
gemeente het prachtige stuk natuur
schoon ongerept zou laten. Toen Drieber
gen echter vorig jaar bouwterrein nodig
kreeg, besloot de gemeenteraad een stuk
van 'het -bos van de gemeente zelf te gaan
onteigenen. Dat besluit veroorzaakte veel
deining. Er werd een comité gevormd
dat een bezwaarschrift indiende en ook
de erven Diederichs kwamen tegen het
besluit op.
De Kroon heeft nu het laatste woord in
Q'eze zaak gesproken door het raadsbe
sluit te vernietigen.
Van onze correspondent
BERGEN OP ZOOM Eén van de
carnavalsvierders uit Hoogerheide, die
gewond werden toen hun maskerade
pakken in brand vlogen, is gisteren
overleden. Het is de 48-jarige A. Brug-
gemans.
Hij was de leider van de Fanfare der
Scheldezonen. Dat korps stond dinsdag
middag gekleed als sneeuwmannen
klaar om mee te doen aan een carna
valsoptocht. Eén van de pakken vloog
in brand; de een stak de ander aan en
elf mannen werden gewond.
APELDOORN In Apeldoorn is gis
termiddag de eerste bosbouwtechnische
school officieel in gebruik genomen. Deze
onderwijsinstelling, is gehuisvest in de
voormalige Koningssc-hool aan de Loo-
laan, waar prinses Wilhelmina lager on
derwijs heeft gevolgd.
Van onze correspondent
KOPENHAGEN De uitvoering van
het plan om een weg aan te leggen, de
zg. „groene weg langs de blauwe zee",
welke langs de Noordzeekust zal lopen
tussen Rotterdam en Skagen, komt iets
naderbij. Hiertoe zal een tot nu toe uit
toeristisch oogpunt verwaarloosd gebied
worden ontsloten. In de Deense stad
Tonder vlak bij de Duitse grens komt
vrijdag de zg. „Westkustcommissie" sa
men, waarvan ook Nederland deel uit
maakt. De burgemeester van Groningen
zal namens ons land aan de besprekin
gen deelnemen. Om te bevorderen dat
zoveel mogelijk toeristen van deze weg
gebruik zullen maken, zal het noodzake
lijk zijn de passencontrole bij de Deen
se grens op te heffen. Tot nu toe heeft
Denemarken daartoe niet willen beslui
ten. Deze kwestie zal binnenkort worden
besproken als de „Noordse raad" bij el
kaar komt, waarin de regeringen van
Zweden, Noorwegen, Denemarken, Fin
land en IJsland zijn vertegenwoordigd.
BERLIJN (Reuter/A.P.) De Oost-
duits-e volksrepubliek heeft de grens met
West-Duitsland nu zo versterkt, dat nog
maar enkele vluchtelingen erin slagen
langs het ijzeren gordijn te komen. Het
gehele grensgebied wordt door waame-
mimgstorens bestreken, de prikkeldraad
versperringen zijn ver-sterkt, terwijl in
sommige grensgebieden een tweede ver
sperring is aangebracht. Bovendien is
langs de hele gren-s een alarmsysteem
ingericht. De eni-ge manier om nog in
West-Duitsland te komen is via West-
Berlijn.
Per vliegtuig
Vandaar kunnen vluchtelingen per
vliegtuig het vrije Westen bereiken. Voor
de Westduitsers, die Oost-Berlijn willen
bezoeken, heeft de Oostduistse grenspoli
tie eenvoudiger passen ingevoerd, welke
zowel voor de politie als voor de reizigers
een grote tijdsbesparing betekenen.
NEW YORK (AP) Indonesië heeft
ex-premier Ali Sastroamidjojo kandidaat
gesteld voor het voorzitterschap van de
Algemene Vergadering van de Verenigde
Naties, die op 19 september begint.
Sastroamidjojo is voorzitter van de
Nationalistische Partij van Indonesië en
vice-voorzitter van het Nationale front
van regeringspartijen. Hij is van 1953 tot
1956 premier van Indonesië geweest. Hij
was voorzitter van de Afrikaans-Azia
tische conferentie te Bandoeng, werd in
1950 benoemd tot ambassadeur in
Washington en Mexico en was van 1958
tot 1960 permanent vertegenwoordiger
van Indonesië bij de Verenigde Naties.