Spelen voor televisie
is niet aantrekkelijk
Erop of eronder
voor de AVRO
BERNARD KRUYSENS
BEIDE WERELDEN
I KAPSELS IN I
I ETAGEBOUWI
kinderkleurkoek
4^
VADER EN ZOON FLINK:
O 3
Nomadenleven
is onmisbaar
programma's
Bfonchileften
Vliegtuig verloor
wiel bij landing
Donderdag 16 februari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
radio
IN HET KORT
i televisie
W'
Sleutelgat kijken
VAN NELLE's „Afternoon"
THEEBUILTJES
bekeken
Een man van gewicht
Euroliedje
SOLDAAT BESTAL
OUDE VROUW
OUDHEID BLEEK
60* JAAR JONG
Haren naar kruin,
smal gezicht,
lange hals
immuunmi
BIJ ELK REUZENPAK
«i'l/'IV
vandaag
Pag. 9
Van een onzer redacteuren
USSUM Wie de naam Flink hoort, zet er direct Richard voor en op
dat moment trekt een reeks grote toneelcreaties voorbij, die tijdens een
lang en vruchtbaar leven moeizaam zijn ontstaan. Nog een tweede
artiest doorkruist het beeld: Coen, zijn zoon, een jonge kerel, die 'in zo
korte tijd een carrière opbouwde, dat sommigen zeggen: wat zal hij een
zaam worden op die hoogte!
Vader en zoon dus, die voor het eerst samen op de televisie verschijnen in „De
dood van een handelsreiziger", een van de aangrijpendste stukken van Arthur
Miller, misschien wel uit de hele moderne toneelliteratuur. Ook in het stuk zijn zij
vader en zoon.
VRIJDAG 17 FEBRUARI
HILVERSUM I 402 m.
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram;
8.00 Nws; 8.18 Gram; 9.00 Gym v d vrouw;
9.10 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Schoolradio.
VPRO: 10.00 Dit en het andere, lezing;
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V d
vrouw; 11.00 V d kleuters; 11.15 Pianore
cital; 11.45 Gram. AVRO: 12.00 Hawaiian
ens; 12.20 Regeringsuitz: Uitz v d landb;
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Sport
en prognose; 12.50 Pianospel; 13.00 Nws;
13.30 Lichte muz; 14.00 Kinderkoor; 14.20
Literair progr; 14.40 Harpkwint; 15.05 Gram
15.15 Lichte muz; 15.30 Gevar muz.
VARA: 16.00 Orgelspel; 16.30 V d zieken;
17.00 V d jeugd; 17.53 Act; 18.00 Nws;
18.15 Vlaamse notities; 18.20 Amus muz;
18.50 De puntjes op de i, praatje; 19.00
V d kind; 19-10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Het
platteland nu, gespr; 19.45 Humanistisch
Verbond 15 jaar, lezing; 19.50 VPRO-nws;
20.00 Nws; 20.05 Toneelcritieken; 20.15 So-
pr. en piano; 20.35 Reisindrukken uit Is
raël; 20.50 NederlandsVlaams cultureel
contact, lezing. VARA: 21.00 Gram; 21.50
Wie is het?, quiz; 22.15 Buitenl weekoverz:
22.30 Nws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens,
gespr. VARA: 23.00 Soc nws in Esperanto;
23.10 Muziek-revue; 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m.
KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.30 V d
jeugd; 7.40 Gram; 7.45 Morgengebed en
overweging8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V
d vrouw; 9.40 Schoolradio; 10.50 Gram;
11.00 V d zieken; 11.40 Gram; 11.50 Als de
Ziele luistert; 12.00 Middagklok - noodklok;
12.03 Gram; 12.30 Land- en tuinb meded;
12.33 Lichte muz; 12.50 Act; 13.00 Nws;
13.15 Zonnewijzer; 13-20 Dansmuz; 13.45 V
d vrouw; 14.00 Gram; 15.00 Schoolradio;
15.30 V d zieken; 16.30 Metropole ork en
Solist; 17.00 V d jeugd; 17.15 Kinderkoor;
17.40 Beursber; 17.45 Amateursmuz; 18.20
Rond de Bonnefanten, klankb; 18.50 Rege
ringsuitz: Het emigratiepraatje v H A van
Luyk; 19.00 Nws; 19.10 Act; 19.25 Memo
randum; 19.30 Pol lezing; 19.40 Verz progr
v d sold; 20.30 Avondcollege: radiolessen;
21.00 Lichte muz; 21.40 Jong - oud - eeuwig,
lezing; 21.55 Bariton en piano; 22.25 Boek-
bespr; 22.30 Nws; 22.40 Wereldnood vraagt
wereldliefde, lezing; 22.55 Lichte muz; 23.55
24.00 Nws.
NTS: 20.00 Weekjourn en weeroverz.
KRO: 20.30 Poging tot gesprek (III), één-
acter; 20-55 Progr over Parijs; 21.25 Sport-
progr; 21.40 De mannequin-opleiding, praat
je; 21.45 Avondcollege Nederlands; 22.10
Epiloog.
DUITSLAND
17.00 V d jeugd; 17-35 Idem; 18.00—18.05
Progr-overz. (Regionaal progr; 18.25 NDR:
Progr-overz; 18.30 NDR: Die Nordscbau;
18.45 WDR: Hier und Heute; 19.25 NDR:
Die Papageien-Komödie. WDR: Intiem
Theater) 20.00 Journ en weeroverz; 20.20
De firma Hesselbach; 21.10 Filmrep; 21.45
Duitse Alpijnse ski-kampioenschappen.
Daarna: Laatste nws.
BELGIË VLAAMS
19.00 Documentair progr; 19.30 V d
vrouw; 20.00 Nws; 20.30 Wetensch program
ma; 21.00 Filmnws; 21.45 Filmmontage;
22.15 Dansmuz; 22.25 Filmschets; 22.58
Dansmuz (verv); 23-15 Nws; 23.35 Dans
muz (verv).
ATERDAG IS een belangryke
dag voor de Avro. Dan komt
het Algemeen bestuur bijeen,
in het besef van grote spannin
gen en een tot in de hoogste
regionen doorgedrongen vertrou
wenscrisis.
Wat is de oorzaak ervan, dat nie
mand in de Avro meer iemand ver
trouwt?
Waarom is het persoonlijk belang
bij zovelen in deze omroepvereni
ging zo veel meer waard dan het
belang van de Avro?
Oorzaak is in de eerste plaats ge
brek aan durf en doelbewuste lei
ding.
Het zijn de weinig hoogstaande
motieven, telkens weer opduikend
achter de daden van de dagelijkse
leiding van het bedryf, die de me
dewerkers uit de koers slaan. Even
zeer wreekt zich het angstvallig
schuilgaan in de gezamenlijkheid
van de omroepverenigingen en het
te veel terugblikken naar vroeger.
De wetten van de middelmatig
heid doen hun fnuikende invloed voe
len. Ellebogenwerk blijkt steeds
de enige manier te zijn om zich te
handhaven en vooruit te komen.
De Avro is een vereniging, die de
koers kwijt is, die zijwegen kiest
en de weg vooruit niet kan vinden.
Niet kennis en kunde regeren, maar
angst en kuiperij.
Dat zijn de oorzaken van de chaos
van onbetrouwbaarheid en wan
trouwen.
HET OMROEPBESTEL van Ne
derland zou het slechtste nog niet
zijn, als het werd gevormd door
krachtige, onafhankelijke verenigin
gen, deskundig geleid met meer zin
voor efficiënte bedrijfsvoering, dan
nu het geval is.
De Avro is in dit bestel een onmis
bare schakel. Zij immers, met haar
principe van onafhankelijkheid, kan
op tal van punten een eigen, fris
beleid voeren, kan zich distantiëren
van politiek en daardoor het totaal
van het omroepbestel veel aanvaard
baarder maken.
De leiding van de Avro is zich er
evenzeer als de andere omroepvere
nigingen van bewust, dat een twee
de programma en een zekere vorm
van commercie in de televisie niet
zijn tegen te houden.
fIJ WILLEN ons per se niet
blindstaren op maar één moge
lijkheid voor commerciële televisie,
op maar één mogelijkheid om tot
meer keus voor de televisiekijkers
te geraken. Onafhankelijk als deze
courant is, zal zij ieder waarlijk on
afhankelijk initiatief respecteren en
overwegen.
Was de Avro wat zij zou kunnen
zijn, dan kon men van deze zijde,
juist ten opzichte van een vraagstuk
als het tweede programma, een
eigen, van de andere partners in
de N.T.S. afwijkende, mening ver
wachten.
Ook in andere zaken zou de Avro
het kat-en-muis-spel van N.R.ü. en
N.T.S. niet mee moeten spelen.
WAAROM, ZO vragen wij ons af,
geeft men in bestuursvergaderin
gen ronduit toe, dat er bepaalde ar
tiesten geboycot moeten worden en
waarom niet naar buiten?
Waarom spreekt men in het be
stuur zijn afkeuring uit over heet
hoofdige, eigenmachtige handelin
gen van functionarissen van de
Vara, handelend in hun kwaliteiten
van vertegenwoordigers van de
N.T.S. en waarom niet naar
buiten?
Waarom verbreekt men het nut
teloze zwijgen niet zelf?
De Avro wordt op het ogenblik ver-
kwanseld en verraden door velen.
Het is een moeras van wantrouwen
en onbegrip.
De lekken stoppen zonder een in
grijpende wijziging van Tiet bedrijfs
beleid is niet mogelijk. Het enige
wapen tegen achterklap en verdacht
making is strijden met een open vi
zier en zorgen dat men niets te ver
bergen heeft.
DOOR DE moed op te brengen in
de openbaarheid te treden kan
de leiding van de Avro nog steeds
het vertrouwen van de leden her
winnen. Daarvoor zal een strijd in
twee richtingen nodig zijn.
Nu er in het bestuur van de Avro
een groep is die anders wil, zal
het gehele bestuur hier zijn voordeel
mee moeten doen. Het zal met een
positieve houding de leden moeten
bewijzen dat het zaken kan doen.
Het zal alle eigen belang over
boord moeten zetten.
Belangrijker echter is, wat er ge
daan zal worden aan het beleid in
het omroepbedrijf zelf. Daar zijn de
fouten gemaakt. Daar is teveel ver
deeld en geheerst. Daar is het voor
gekomen, dat goede suggesties van
bestuursleden vergeten werden, tot
men ze terugvond in programma's
van andere omroepverenigingen.
Daar vieren wantrouwen en roddel
hoogtij. Daar ontbreekt alle elan en
grootheid.
ZATERDAG ZULLEN zij bijeenzit
ten. De elkaar wantrouwende be-
stuurderen van een van de belang
rijke verenigingen in Nederland.
Wat zullen zij doen?
Harrewarren?
Elkaar voor de voeten blijven wer
pen, dat apart vergaderen van ge
westelijke besturen niet door de
beugel kan?
Zoeken naar één lek en ontdekken,
dat er wel tien zijn?
Of zal men over de barrière van
wantrouwen heenzien en Nederland
laten weten, dat het nog wel anders
kan?
Zal men een weg weten te vinden
om van de lekken galmgaten te ma
ken, die inplaats van gekibbel het
geluid van nieuwe eensgezindheid
en nieuwe plannen te horen geven?
Men n^ag nog niet verwachten,
dat de vier gewestelijke besturen,
die zich apart op de vraagstukken
hebben beraden, zaterdag al met
een voorstel zullen komen. Ook zij
hebben de tijd nodig om hun zaken
te regelen.
Wel zal men zaterdag de benau
wende situatie in de Avro onder
ogen moeten zien. Met zelfkennis en
durf zal men de strijd moeten aan
binden tegen een schrikbarend ver
val.
RESPECT KAN men alleen win
nen met een doelbewust optre
den. Door de werkelijke moeilijkhe
den in het omroepbedrijf met groot
doorzettingsvermogen bij de kop te
pakken kan men zijn kracht bewij
zen.
De statuten zijn de basis voor de
vereniging, maar zij mogen geen
rem zijn.
Het eventuele aftreden van de
huidige voorzitter en het zoeken
naar een nieuwe is een zaak die nu
niet aan de orde is. Beter ware het
als men de onbewoonbare woning,
die de Avro is, eerst opknapte en
dan pas vroeg of een nieuwe lei
der die zou willen betrekken, als dat
dan nog nodig is.
Zaterdag is de belangrijke dag
voor de Avro. Ook al komen er
geen definitieve voorstellen op ta
fel, men zal nu zijn houding moeten
bepalen.
Het is erop of eronder.
U laat uw gezicht niet vaak in de
huiskamers zien: is dat wegens gebrek
aan tijd of interesseert de t.v. u weinig?
Zij kijken elkaar aan en wisselen een
snelle blik van verstandhouding. Coen
Flink maakt een gebaar naar zijn va
der.
Allebei, zegt deze resoluut, in ons
land heeft een acteur nauwelijks tijd
om een toneelrol op te bouwen, laat
staan om er nog televisiewerk bij aan
te nemen, mear ook al zou ik voldoen
de tijd hebben, dan nog zou een t.v.-
optreden tot de zeldzaamheden behoren.
Waarom?
Omdat ik het toneel als kunst
uiting belangrijker vind. Het is drie
dimensionaal. er is ruimte, gevarieerd
licht en kleur. Toneel iaat de mensen
mee handelen, houdt hun lantasie le
vendig. Het publiek werkt mee en
heeft zodoende een belangrijke functie:
men komt uit eigen vrije wil naar je
kijken en die drang om wat te willen
zien, wat te willen beleven, slaat op
ons over, inspireert ons; televisie daar
entegen is voor mij sleutelgat kijken!"
Richard Flink heeft zich ver over
de tafel gebogen, hij boort zijn ge
voelige, maar strijdlustige ogen in de
onze. Hij heeft nog veel meer op het
hart, zoals ieder mens die van zijn vak
houdt en wat uit te dragen heeft, maar
dan plotseling maakt hij een gebaar
naar zijn zoon,
U denkt zeker, omdat ik tot de
zogenaamde moderne generatie behoor,
dat ik lijnrecht tegenover vader sta,
steekt hij Van wal, maar dan slaat u
de plank mis. Als kunstuiting ambieer
ik de televisie niet. Toch laat ik mij
Van een onzer correspondenten
DEN HAAG. Ik heb in Frank
rijk furore gemaakt sinds ik er op
het concours voor het Franse lied
de eerste prijs won. Het komt vol
gens mij echter vooral omdat ik als
niet-Fransman in die taal spreek
en zing zonder accent, zegt de bari
ton Bernard Kruysen.
Ja, ik heb wel geluk gehad. In Den
Bosch won ik enkele jaren geleden de
tweede prijs op het internationale voca
listenconcours en daardoor heb ik steeds
meer te doen gekregen, maar het is
vooral in Frankrijk waar ik veel be
langstelling geniet. De vroegere im-
gressario van de Franse bariton Gérard
ouzay heeft mij toen hij mij op de
plaat hoorde, direct geëngageerd.
Bernard Kruysen is een in Frankrijk
geboren zanger die, toen hij na de oor
log naar Nederland kwam zijn moeder
taal nog helemaal moest leren. Hij ver
telt hoe hij op het conservatorium in
Den Haag kwam in de operaklas en
daarna een beurs kreeg om in Parijs
bij Pierre Bernac te gaan studeren. Hij
spreekt over zijn kunst zoals een Frans
man dat zou doen, trachtend in woorden
te vangen wat in de muziek besloten
ligt, een gebaar onderstrepend waar
woorden te kort schieten.
Twee beroepen
Als hij niet meer zou kunnen on
derwater jagen zou hij ongelukkig zijn:
zingen alleen geeft hem niet genoeg
voldoening.
Zijn jonge, sportieve' vrouw die dit
zegt geeft ons een doos foto's, fascine
rende opnamen van de geheimzinnige
wereld onder de zee-oppervlakte en
van het spannend bedrijf van de on
der water jacht.
Ja, dat ben ik ook van mijn beroep,
glimlacht de zanger. Ik kan er van le
ven. De foto's verkoop ik soms voor
reclame-doeleinden en 's zomers pro
beer ik mij altijd door de een of andere
maatschappij te laten uitzenden voor
het maken van films of zo.
Roerend in zijn bord pap dat nu wel
ijskoud moet zijn volgt een relaas over
ontmoetingen met haaien, over verra
derlijke onderstromen, over steeds ge
waagder records. „Stelt u zich eens
voor, ze duiken zonder fles al tot vijf
en veertig meter diepte. Het is gewoon
weg moord!" En dan volgt een wande:
ling langs zijn arsenaal camera's die hij
zelf bouwt voor onderwaterfotografie,
langs allerlei harpoenen, kikvorsen-
pakken en verzamelingen schelpen. Hij
wijst op een stuk Griekse vaas die
helemaal bedekt is met onderwater-
vegetatie.
Ontdekking
Ik heb een grote ontdekking ge
daan Er ligt ergens het wrak van een
Griekse boot dat minstens tweedui
zend jaar oud is, deze vaas dook ik
er uit op. Ik zoek nu naar middelen
om het nader te gaan onderzoeken.
Bernard Kruysen leidt een dubbel
leven. In het winterseizoen heeft hij
zijn concerten er, geeft hij lezingen
over zijn gevaarlijk onderwaterbedrijf
waarmee hij de zomermaanden bezel
is. Het nomadenbestaan dat hij 's zo
mers aan de woeste kusten van de
Middelandse Zee of in het zonovergo
ten Zuidfranse landschap leidt vormen
voor hem een onmisbaar tegenwicht
voor het nerveuze concertbedrijf.
Recital als oefening
Ais ik eens naga bij mezelf wat ik
- nu eigenlijk echt goed zing uit mijn
grote repertoire dan zijn dat misschien
maar twee, drie liederen. De andere
halen dit peil niet. Het duurt heel
lang voor je een lied, vooral het sub
tiele Franse lied. goed zingt Het is die
verschrikkelijke haast die in ons leven
is gekomen en waartegen bijna nie
mand opgewassen is, die voor alle
kunst, de mijne in het bijzonder, fnui
kend is.
Donderdagmiddag om twee uur heb
ik voor de Avro een uitzending met
George van Renesse in een Debussy-
programma. Die voordracht beschouw
ik als een soort generale repetitie
voor de opname op de plaat. Een
Franse platenmaatschappij heeft mij
namelijk uitgenodigd om met de pia
nist Noel Lee een plaat met twintig
liederen van Debussy te maken.
af en toe verleiden om een rol te spe
len, let wel: alleen als het een fijne rol
is, maar na afloop heb ik er mijn be
komst van. Die camera's, die straffe
mise-en-scène, de kruisjes op de grond,
het vijf tellen je hoofd doodstil hou
den voor een close up, en nog veel
meer, leiden me af van de zaak waar
het op dat moment om gaat: een zo
diep mogelijk doorleefde creatie te
geven van iets dat niet zo maar door
een schrijver zwart op wit is gezet.
Hij drukt met kracht zijn sigaret uit
en voegt eraan toe: Leid hieruit niet af
dat wij de televisie als kunstuiting ont
kennen. Die bestaat wel degelijk en er
zijn genoeg acteurs die onze bezwaren
niet delen. Gelukkig maar voor de
kijkers, maar het grootste bezwaar is
voor mij dit: op het moment van mijn
creatie ben ik volledig overgeleverd
aan de grillen van de techniek en van
een regisseur, die om zo te zeggen
met mij gaat doen wat hij wil: grote,
kleine close up, van voor, van achter,
van boven en dat kan ik moeilijk
accepteren.
Advertentie
Jots van 10 stuks
51a
Met één Van Nelle's .Afternoon*
theebuiltje (groot formaat) zet u
een flinke pot heerlijke krachtige
thee voor heel de familie!
kritisch
1
De bariton Bernard Kruysen in
zijn tweede leven: zwerver en
onderwaterjager.
televisie
vandaag 1
DONDERDAG Met Richard Flink
in de titelrol komt vanavond Arthur
Millers beroemde toneelstuk „De dood
van een handelsreiziger" op de televi
sie. Willy van Hemert regisseert. Toe
gang 18 jaar, of daaromtrent. (21.00)
Daarvóór een half uur beelden uit
Blijdorp die al eerder via de BBC
werden uitgezonden.
België Vlaams brengt op tie weke
lijkse toneelavond een spel dat enige
tijd geleden door de Nederlandse* te
levisie werd uitgezonden ,,Een avond
uit" (A night out) van Harold Pinter,
waarin de verhouding wordt geschil
derd tussen een op jaren gekomen,
behoudzuchtige weduwe en haar eni
ge, voortvarende zoon, die de zorg van
zijn moeder maar hinderlijk en over
bodig vindt (21.00). Daarna wielren
nen (22.10).
België Frans: Na het populaire quiz
programma ,,Télé-Match" van en met
Pierre Bellemare (20.30) volgt e
derde aflevering in een serie pro
gramma's over Federico Fellini. Van
deze Italiaanse filmregisseur kunt u
o.a. fragmenten zien uit zijn films
..La Strada" en ,,De nachten van Ca-
biria" (21.15). Om 22.20 kunt u kijken
naar de aankomst van de renners van
de Zesdaagse te Antwerpen.
Duitsland: ,,De jongste dag" van de
Hongaarse dichter ödön von Horvath
is een tv-spel, dat handelt over een
treinongeluk, veroorzaakt doordat de
stationschef van zijn werk wordt af
geleid door een aanhalige jonge
vrouw, die hem bespot om zijn 13 jaar
oudere vrouw en een romance met
hem wil. Dit ongeluk heeft meer ge
volgen dan men op het eerste mo
ment zou denken (20.20).
Een goed „geintje" wil het ook wel
per televisie doen. En dat was het
geval bij de sketch „Een man van ge
wicht". H. G. Wells laat het omvang
rijkste clublid van Londen, Pyecraft,
een uitgekiend Hindoes recept in
nemen ter gewichtsvermindering. De
arme man verliest zoveel gewicht dat
hij zich in het vervolg slechts rugge
lings langs het plafond kan voort
bewegen. Staafjes lood doen hem weer
naar het normale leven terugkeren en
naar de club, om de porties cake te
nuttigen. Douglas Cleverdon bewerkte
het verhaal verdienstelijk, zodat de
kijker in het wel en wee werd be
trokken. De bizarre situatie heeft de
technische staf goed weergegeven in
gemengde beelden. De Pyecraft van
Hans Tiemeyer liet niets te wensen
over. Aan dit geestige niemendalletje
werkten onder regie en vertaling van
Gerard Rekers, Allard van der Scheer,
Tine de Vries en Henk Molenberg be
vredigend mee.
Zo, het liedje dat ons land -gaat ver-,
tegenwoordigen op het Eurovisie Song
festival in Cannes, kennen we dan.
;,Wat een dag", heet het en Greetje
Kauffeld zong het gisteravond als sluit
stuk van de rubriek Pas Geperst. Over
de muziek en de woorden van dit vlot
te, maar gladde liedje zullen de menin
gen zeer verdeeld zijn. Niet echter over
de wijze waarop het werd gepresen
teerd: in een hoekje van de studio met
een orkestje dat Greetje overspeelde.
Het was een armzalige vertoning,
slecht voorbereid, niet best gepresen
teerd, matig gespeeld, maar aardig ge
zongen.
JAN DONGERS
Drie maanden terug in dienst
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG De soldaat M. P. J. V.
uit Rucphen. enkele jaren geleden al
afgezwaaid, komt nog enige tijd in. wer
kelijke dienst terug om een gevangenis
straf uit te zitten. Hij had bijna zesdui
zend gulden gestolen, van een negentig
jarige vrouw en kreeg daar gisteren
van de krijgsraad in Den Haag zes
maanden gevangenisstraf voor; de heift
voorwaardelijk en met aftrek van het
voorarrest. De auditeur-militair had acht
maanden geëist.
De soldaat had het geld in 1957 weg
genomen uit het huis va» de oude
vrouw die door zijn moeder werd ver
zorgd. Hij had gedacht, dat zij het toch
niet nodig zou hebben; in ieder geval
meende hiier zelf meer mee te kun
nen. doen. Hij bewaarde het tot hij met
klein verlof ging en stak het toen in
een paar, kleine maar slechte zaakjes.
Het geld verdween zonder dat V. er
enig voordeel van had gehad.
Advertentie
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
NEW YORK (Reuter) Drie
terreacotta beelden in het Metropo
litan museum of art te New York,
die als Etruskische sculpturen van
een zevenduizend jaar geleden te
boek stonden, zijn gebleken verval
singen te zijn. Ze zijn ongeveer
zestig jaar geleden gemaakt.
Het museum verwierf de drie beel
den tussen 1925 en 1931. Sinds 1933
zijn ze in een der zalen tentoonge
steld.
-mHHIflilllf
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiii|
g -*- „Mozzarella", voorbeeld van een
klassiek kapsel: bolle chignon op
S de kruin en korte lok Op een der
wangen (boven).
De artisjok als inspiratie voor
nieuwe kapsels met hoog opge-
g werkte bladervormige lokken
g (midden).
g Het caméliakapsel heeft een
lange pony en staat bol uit boven
de kruin (onder).
Eigen nieuwsdienst
SCHIPHOL. Een straalvliegtuig
var de S.A.S. met elf mensen erin
heeft gistermorgen bij de landing op
Schiphol een wiel verloren. Het wiel
rolde over het platform, botste tegen
een tankwagentje en ramde een pro
pellerblad van een Zwitsers vliegtuig,
dat op het punt stond naar Zürich
te vertrekken. Dat gin.g niet door,
want het propellerblad werd verbo
gen.
De 27-jarige motorrijder P. Heij-
biom uit Dongen is gistermorgen vroeg
in Tilburg dood naast zijn motor gevon
den. Hij was met grote snelheid tegen
een boom gereden.
Advertentie
door Rita Beukman g
IJ de kapsels kan men i§
kiezen voor de lente,
mits men het gebom- j|
beerde ballonhoofd ver- g
geet. Die topzware kap- 1
seis zijn via de overdre- g
,doe het zelf" uitvoering
van de jeugd, in Parijs geheel
uit de kapsalons verdwenen. j|
Eenvoudige, korte en gladde g
kapsels komen er voor in de
plaats. Die nieuwe kapsels heb- 1
ben boven de kruin een bolle E
welving of zijn op die plaats
hoog uitgebouwd, terwijl het j
haar verder vlak over de oren E
valt. Er wordt een heel lichte
permanent bij toegepast, die g
het haar los en levendig van
werking maakt, zonder sterke
krulling. E
De coupe wordt in drie étages g
uitgevoerd, waarbij het haar
rondom de kruin vijf tot zes een- g
timeter lang is, naar voren toe s
acht centimeter met inbegrip van
de pony en in de hals drie tot g
vier centimeter. Met die coupe
als uitgangspunt Iheeft men kap- j=
seis ontworpen, geïnspireerd op s
artisjok, camelia of mozzarella,
het witte, Italiaanse geitenkaasje.
Artisjok en camelia
De artisjokkapsêls zijn hoog in
bladervormig naar beneden bui- g
gende golven uitgewerkt. Voor de
avond draagt men er een bloem =j
als bekroning in. Bij de jeugdige g
eaméliakapsels, die Rubinstein
bijvoorbeeld brengt, welft een lan-
ge pony over het voorhoofd, ter-
wijl het korte haar bol uitstaat g
boven de kruin. Voor de avond
draagt men er juist boven het g
voorhoofd een gladde serre-tête
in, met een bloem op één oor. g
Dat is dan om in stijl te blijven, g
bij voorkeur een camélia.
Klassiek van lijn is het mozza-
rellakapsel, dat een bolle chignon
heeft, recht op het hoofd. Rond- g
om dat uitbouwsel op de kruin
wordt een strakke band gedragen, g
smal of breed naar eigen smaak, g
Voor de avond legt men er een s
netje van bloemen omheen of een
cac'he-chignon van gevlochten,
goudkleurig metaal met strass g
bezet, naar middeleeuwse voor- g
beelden gemaakt. Ook dit kapsel g
heeft een lange pony en aan één
kant een lok over de oren. om
het bij de asymmetrische hoeden g
aan te passen. g
Dit zijn slechts enkele van de g
tientallen nieuwe kapsels, die voor g
de lente werden ontworpen. De
mannequins van Dior dragen het
haar recht en sluik langs de
oren, met een scheiding in het
midden en een lok op de wang, g
zoals Pola Negri. g
Alexandre maakte voor Cardin g
heel kort geknipte kapsels, in los-
sè golven uitgewerkt en met een
asymmetrische pony. Carita g
brengt geheel asymmetrische kap- g
seis, waarbij het korte, rechte
haar naar één kant wordt ge-
kamd en in een diepe golf over
de rechter wang is gelegd. g
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiintiiiiiiiiiimiiiiiiif
radio
DONDERDAG De donderdag
avond begint met de vaste rubrieken
van NCRV en Avro. Daarna kabbelt
de radio-avond rustig verder mèt rou
tineuze programma's.
Voor twee programma's van mu
zikaal belang moet de luisteraar zijn
toestel 's middags al aanzetten. Om
2 uur geeft de bariton Bernard
Kruysen een voordracht van liede
ren van Debussy, onder andere het
prachtige lied Collogue sentimental
op tekst van Paul Verlaine.
Om twintig over vier speelt de
muziekkring Obrecht, zoals ge
woonlijk, een keur van oude muziek.
Daarbij zijn vandaag enige werken
van anonieme meester uit de veer
tiende eeuw.
Jan de Troye, chef van de repor-
tagedienst van de Vara, is benoemd
tot assistent-bestuurder van deze om
roepvereniging.