Spelen voor televisie is niet aantrekkelijk Erop of eronder voor de AVRO BERNARD KRUYSENS BEIDE WERELDEN I KAPSELS IN I I ETAGEBOUWI kinderkleurkoek 4^ VADER EN ZOON FLINK: O 3 Nomadenleven is onmisbaar programma's Bfonchileften Vliegtuig verloor wiel bij landing Donderdag 16 februari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD radio IN HET KORT i televisie W' Sleutelgat kijken VAN NELLE's „Afternoon" THEEBUILTJES bekeken Een man van gewicht Euroliedje SOLDAAT BESTAL OUDE VROUW OUDHEID BLEEK 60* JAAR JONG Haren naar kruin, smal gezicht, lange hals immuunmi BIJ ELK REUZENPAK «i'l/'IV vandaag Pag. 9 Van een onzer redacteuren USSUM Wie de naam Flink hoort, zet er direct Richard voor en op dat moment trekt een reeks grote toneelcreaties voorbij, die tijdens een lang en vruchtbaar leven moeizaam zijn ontstaan. Nog een tweede artiest doorkruist het beeld: Coen, zijn zoon, een jonge kerel, die 'in zo korte tijd een carrière opbouwde, dat sommigen zeggen: wat zal hij een zaam worden op die hoogte! Vader en zoon dus, die voor het eerst samen op de televisie verschijnen in „De dood van een handelsreiziger", een van de aangrijpendste stukken van Arthur Miller, misschien wel uit de hele moderne toneelliteratuur. Ook in het stuk zijn zij vader en zoon. VRIJDAG 17 FEBRUARI HILVERSUM I 402 m. VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Dit en het andere, lezing; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V d vrouw; 11.00 V d kleuters; 11.15 Pianore cital; 11.45 Gram. AVRO: 12.00 Hawaiian ens; 12.20 Regeringsuitz: Uitz v d landb; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Sport en prognose; 12.50 Pianospel; 13.00 Nws; 13.30 Lichte muz; 14.00 Kinderkoor; 14.20 Literair progr; 14.40 Harpkwint; 15.05 Gram 15.15 Lichte muz; 15.30 Gevar muz. VARA: 16.00 Orgelspel; 16.30 V d zieken; 17.00 V d jeugd; 17.53 Act; 18.00 Nws; 18.15 Vlaamse notities; 18.20 Amus muz; 18.50 De puntjes op de i, praatje; 19.00 V d kind; 19-10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Het platteland nu, gespr; 19.45 Humanistisch Verbond 15 jaar, lezing; 19.50 VPRO-nws; 20.00 Nws; 20.05 Toneelcritieken; 20.15 So- pr. en piano; 20.35 Reisindrukken uit Is raël; 20.50 NederlandsVlaams cultureel contact, lezing. VARA: 21.00 Gram; 21.50 Wie is het?, quiz; 22.15 Buitenl weekoverz: 22.30 Nws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gespr. VARA: 23.00 Soc nws in Esperanto; 23.10 Muziek-revue; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.30 V d jeugd; 7.40 Gram; 7.45 Morgengebed en overweging8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V d vrouw; 9.40 Schoolradio; 10.50 Gram; 11.00 V d zieken; 11.40 Gram; 11.50 Als de Ziele luistert; 12.00 Middagklok - noodklok; 12.03 Gram; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Lichte muz; 12.50 Act; 13.00 Nws; 13.15 Zonnewijzer; 13-20 Dansmuz; 13.45 V d vrouw; 14.00 Gram; 15.00 Schoolradio; 15.30 V d zieken; 16.30 Metropole ork en Solist; 17.00 V d jeugd; 17.15 Kinderkoor; 17.40 Beursber; 17.45 Amateursmuz; 18.20 Rond de Bonnefanten, klankb; 18.50 Rege ringsuitz: Het emigratiepraatje v H A van Luyk; 19.00 Nws; 19.10 Act; 19.25 Memo randum; 19.30 Pol lezing; 19.40 Verz progr v d sold; 20.30 Avondcollege: radiolessen; 21.00 Lichte muz; 21.40 Jong - oud - eeuwig, lezing; 21.55 Bariton en piano; 22.25 Boek- bespr; 22.30 Nws; 22.40 Wereldnood vraagt wereldliefde, lezing; 22.55 Lichte muz; 23.55 24.00 Nws. NTS: 20.00 Weekjourn en weeroverz. KRO: 20.30 Poging tot gesprek (III), één- acter; 20-55 Progr over Parijs; 21.25 Sport- progr; 21.40 De mannequin-opleiding, praat je; 21.45 Avondcollege Nederlands; 22.10 Epiloog. DUITSLAND 17.00 V d jeugd; 17-35 Idem; 18.00—18.05 Progr-overz. (Regionaal progr; 18.25 NDR: Progr-overz; 18.30 NDR: Die Nordscbau; 18.45 WDR: Hier und Heute; 19.25 NDR: Die Papageien-Komödie. WDR: Intiem Theater) 20.00 Journ en weeroverz; 20.20 De firma Hesselbach; 21.10 Filmrep; 21.45 Duitse Alpijnse ski-kampioenschappen. Daarna: Laatste nws. BELGIË VLAAMS 19.00 Documentair progr; 19.30 V d vrouw; 20.00 Nws; 20.30 Wetensch program ma; 21.00 Filmnws; 21.45 Filmmontage; 22.15 Dansmuz; 22.25 Filmschets; 22.58 Dansmuz (verv); 23-15 Nws; 23.35 Dans muz (verv). ATERDAG IS een belangryke dag voor de Avro. Dan komt het Algemeen bestuur bijeen, in het besef van grote spannin gen en een tot in de hoogste regionen doorgedrongen vertrou wenscrisis. Wat is de oorzaak ervan, dat nie mand in de Avro meer iemand ver trouwt? Waarom is het persoonlijk belang bij zovelen in deze omroepvereni ging zo veel meer waard dan het belang van de Avro? Oorzaak is in de eerste plaats ge brek aan durf en doelbewuste lei ding. Het zijn de weinig hoogstaande motieven, telkens weer opduikend achter de daden van de dagelijkse leiding van het bedryf, die de me dewerkers uit de koers slaan. Even zeer wreekt zich het angstvallig schuilgaan in de gezamenlijkheid van de omroepverenigingen en het te veel terugblikken naar vroeger. De wetten van de middelmatig heid doen hun fnuikende invloed voe len. Ellebogenwerk blijkt steeds de enige manier te zijn om zich te handhaven en vooruit te komen. De Avro is een vereniging, die de koers kwijt is, die zijwegen kiest en de weg vooruit niet kan vinden. Niet kennis en kunde regeren, maar angst en kuiperij. Dat zijn de oorzaken van de chaos van onbetrouwbaarheid en wan trouwen. HET OMROEPBESTEL van Ne derland zou het slechtste nog niet zijn, als het werd gevormd door krachtige, onafhankelijke verenigin gen, deskundig geleid met meer zin voor efficiënte bedrijfsvoering, dan nu het geval is. De Avro is in dit bestel een onmis bare schakel. Zij immers, met haar principe van onafhankelijkheid, kan op tal van punten een eigen, fris beleid voeren, kan zich distantiëren van politiek en daardoor het totaal van het omroepbestel veel aanvaard baarder maken. De leiding van de Avro is zich er evenzeer als de andere omroepvere nigingen van bewust, dat een twee de programma en een zekere vorm van commercie in de televisie niet zijn tegen te houden. fIJ WILLEN ons per se niet blindstaren op maar één moge lijkheid voor commerciële televisie, op maar één mogelijkheid om tot meer keus voor de televisiekijkers te geraken. Onafhankelijk als deze courant is, zal zij ieder waarlijk on afhankelijk initiatief respecteren en overwegen. Was de Avro wat zij zou kunnen zijn, dan kon men van deze zijde, juist ten opzichte van een vraagstuk als het tweede programma, een eigen, van de andere partners in de N.T.S. afwijkende, mening ver wachten. Ook in andere zaken zou de Avro het kat-en-muis-spel van N.R.ü. en N.T.S. niet mee moeten spelen. WAAROM, ZO vragen wij ons af, geeft men in bestuursvergaderin gen ronduit toe, dat er bepaalde ar tiesten geboycot moeten worden en waarom niet naar buiten? Waarom spreekt men in het be stuur zijn afkeuring uit over heet hoofdige, eigenmachtige handelin gen van functionarissen van de Vara, handelend in hun kwaliteiten van vertegenwoordigers van de N.T.S. en waarom niet naar buiten? Waarom verbreekt men het nut teloze zwijgen niet zelf? De Avro wordt op het ogenblik ver- kwanseld en verraden door velen. Het is een moeras van wantrouwen en onbegrip. De lekken stoppen zonder een in grijpende wijziging van Tiet bedrijfs beleid is niet mogelijk. Het enige wapen tegen achterklap en verdacht making is strijden met een open vi zier en zorgen dat men niets te ver bergen heeft. DOOR DE moed op te brengen in de openbaarheid te treden kan de leiding van de Avro nog steeds het vertrouwen van de leden her winnen. Daarvoor zal een strijd in twee richtingen nodig zijn. Nu er in het bestuur van de Avro een groep is die anders wil, zal het gehele bestuur hier zijn voordeel mee moeten doen. Het zal met een positieve houding de leden moeten bewijzen dat het zaken kan doen. Het zal alle eigen belang over boord moeten zetten. Belangrijker echter is, wat er ge daan zal worden aan het beleid in het omroepbedrijf zelf. Daar zijn de fouten gemaakt. Daar is teveel ver deeld en geheerst. Daar is het voor gekomen, dat goede suggesties van bestuursleden vergeten werden, tot men ze terugvond in programma's van andere omroepverenigingen. Daar vieren wantrouwen en roddel hoogtij. Daar ontbreekt alle elan en grootheid. ZATERDAG ZULLEN zij bijeenzit ten. De elkaar wantrouwende be- stuurderen van een van de belang rijke verenigingen in Nederland. Wat zullen zij doen? Harrewarren? Elkaar voor de voeten blijven wer pen, dat apart vergaderen van ge westelijke besturen niet door de beugel kan? Zoeken naar één lek en ontdekken, dat er wel tien zijn? Of zal men over de barrière van wantrouwen heenzien en Nederland laten weten, dat het nog wel anders kan? Zal men een weg weten te vinden om van de lekken galmgaten te ma ken, die inplaats van gekibbel het geluid van nieuwe eensgezindheid en nieuwe plannen te horen geven? Men n^ag nog niet verwachten, dat de vier gewestelijke besturen, die zich apart op de vraagstukken hebben beraden, zaterdag al met een voorstel zullen komen. Ook zij hebben de tijd nodig om hun zaken te regelen. Wel zal men zaterdag de benau wende situatie in de Avro onder ogen moeten zien. Met zelfkennis en durf zal men de strijd moeten aan binden tegen een schrikbarend ver val. RESPECT KAN men alleen win nen met een doelbewust optre den. Door de werkelijke moeilijkhe den in het omroepbedrijf met groot doorzettingsvermogen bij de kop te pakken kan men zijn kracht bewij zen. De statuten zijn de basis voor de vereniging, maar zij mogen geen rem zijn. Het eventuele aftreden van de huidige voorzitter en het zoeken naar een nieuwe is een zaak die nu niet aan de orde is. Beter ware het als men de onbewoonbare woning, die de Avro is, eerst opknapte en dan pas vroeg of een nieuwe lei der die zou willen betrekken, als dat dan nog nodig is. Zaterdag is de belangrijke dag voor de Avro. Ook al komen er geen definitieve voorstellen op ta fel, men zal nu zijn houding moeten bepalen. Het is erop of eronder. U laat uw gezicht niet vaak in de huiskamers zien: is dat wegens gebrek aan tijd of interesseert de t.v. u weinig? Zij kijken elkaar aan en wisselen een snelle blik van verstandhouding. Coen Flink maakt een gebaar naar zijn va der. Allebei, zegt deze resoluut, in ons land heeft een acteur nauwelijks tijd om een toneelrol op te bouwen, laat staan om er nog televisiewerk bij aan te nemen, mear ook al zou ik voldoen de tijd hebben, dan nog zou een t.v.- optreden tot de zeldzaamheden behoren. Waarom? Omdat ik het toneel als kunst uiting belangrijker vind. Het is drie dimensionaal. er is ruimte, gevarieerd licht en kleur. Toneel iaat de mensen mee handelen, houdt hun lantasie le vendig. Het publiek werkt mee en heeft zodoende een belangrijke functie: men komt uit eigen vrije wil naar je kijken en die drang om wat te willen zien, wat te willen beleven, slaat op ons over, inspireert ons; televisie daar entegen is voor mij sleutelgat kijken!" Richard Flink heeft zich ver over de tafel gebogen, hij boort zijn ge voelige, maar strijdlustige ogen in de onze. Hij heeft nog veel meer op het hart, zoals ieder mens die van zijn vak houdt en wat uit te dragen heeft, maar dan plotseling maakt hij een gebaar naar zijn zoon, U denkt zeker, omdat ik tot de zogenaamde moderne generatie behoor, dat ik lijnrecht tegenover vader sta, steekt hij Van wal, maar dan slaat u de plank mis. Als kunstuiting ambieer ik de televisie niet. Toch laat ik mij Van een onzer correspondenten DEN HAAG. Ik heb in Frank rijk furore gemaakt sinds ik er op het concours voor het Franse lied de eerste prijs won. Het komt vol gens mij echter vooral omdat ik als niet-Fransman in die taal spreek en zing zonder accent, zegt de bari ton Bernard Kruysen. Ja, ik heb wel geluk gehad. In Den Bosch won ik enkele jaren geleden de tweede prijs op het internationale voca listenconcours en daardoor heb ik steeds meer te doen gekregen, maar het is vooral in Frankrijk waar ik veel be langstelling geniet. De vroegere im- gressario van de Franse bariton Gérard ouzay heeft mij toen hij mij op de plaat hoorde, direct geëngageerd. Bernard Kruysen is een in Frankrijk geboren zanger die, toen hij na de oor log naar Nederland kwam zijn moeder taal nog helemaal moest leren. Hij ver telt hoe hij op het conservatorium in Den Haag kwam in de operaklas en daarna een beurs kreeg om in Parijs bij Pierre Bernac te gaan studeren. Hij spreekt over zijn kunst zoals een Frans man dat zou doen, trachtend in woorden te vangen wat in de muziek besloten ligt, een gebaar onderstrepend waar woorden te kort schieten. Twee beroepen Als hij niet meer zou kunnen on derwater jagen zou hij ongelukkig zijn: zingen alleen geeft hem niet genoeg voldoening. Zijn jonge, sportieve' vrouw die dit zegt geeft ons een doos foto's, fascine rende opnamen van de geheimzinnige wereld onder de zee-oppervlakte en van het spannend bedrijf van de on der water jacht. Ja, dat ben ik ook van mijn beroep, glimlacht de zanger. Ik kan er van le ven. De foto's verkoop ik soms voor reclame-doeleinden en 's zomers pro beer ik mij altijd door de een of andere maatschappij te laten uitzenden voor het maken van films of zo. Roerend in zijn bord pap dat nu wel ijskoud moet zijn volgt een relaas over ontmoetingen met haaien, over verra derlijke onderstromen, over steeds ge waagder records. „Stelt u zich eens voor, ze duiken zonder fles al tot vijf en veertig meter diepte. Het is gewoon weg moord!" En dan volgt een wande: ling langs zijn arsenaal camera's die hij zelf bouwt voor onderwaterfotografie, langs allerlei harpoenen, kikvorsen- pakken en verzamelingen schelpen. Hij wijst op een stuk Griekse vaas die helemaal bedekt is met onderwater- vegetatie. Ontdekking Ik heb een grote ontdekking ge daan Er ligt ergens het wrak van een Griekse boot dat minstens tweedui zend jaar oud is, deze vaas dook ik er uit op. Ik zoek nu naar middelen om het nader te gaan onderzoeken. Bernard Kruysen leidt een dubbel leven. In het winterseizoen heeft hij zijn concerten er, geeft hij lezingen over zijn gevaarlijk onderwaterbedrijf waarmee hij de zomermaanden bezel is. Het nomadenbestaan dat hij 's zo mers aan de woeste kusten van de Middelandse Zee of in het zonovergo ten Zuidfranse landschap leidt vormen voor hem een onmisbaar tegenwicht voor het nerveuze concertbedrijf. Recital als oefening Ais ik eens naga bij mezelf wat ik - nu eigenlijk echt goed zing uit mijn grote repertoire dan zijn dat misschien maar twee, drie liederen. De andere halen dit peil niet. Het duurt heel lang voor je een lied, vooral het sub tiele Franse lied. goed zingt Het is die verschrikkelijke haast die in ons leven is gekomen en waartegen bijna nie mand opgewassen is, die voor alle kunst, de mijne in het bijzonder, fnui kend is. Donderdagmiddag om twee uur heb ik voor de Avro een uitzending met George van Renesse in een Debussy- programma. Die voordracht beschouw ik als een soort generale repetitie voor de opname op de plaat. Een Franse platenmaatschappij heeft mij namelijk uitgenodigd om met de pia nist Noel Lee een plaat met twintig liederen van Debussy te maken. af en toe verleiden om een rol te spe len, let wel: alleen als het een fijne rol is, maar na afloop heb ik er mijn be komst van. Die camera's, die straffe mise-en-scène, de kruisjes op de grond, het vijf tellen je hoofd doodstil hou den voor een close up, en nog veel meer, leiden me af van de zaak waar het op dat moment om gaat: een zo diep mogelijk doorleefde creatie te geven van iets dat niet zo maar door een schrijver zwart op wit is gezet. Hij drukt met kracht zijn sigaret uit en voegt eraan toe: Leid hieruit niet af dat wij de televisie als kunstuiting ont kennen. Die bestaat wel degelijk en er zijn genoeg acteurs die onze bezwaren niet delen. Gelukkig maar voor de kijkers, maar het grootste bezwaar is voor mij dit: op het moment van mijn creatie ben ik volledig overgeleverd aan de grillen van de techniek en van een regisseur, die om zo te zeggen met mij gaat doen wat hij wil: grote, kleine close up, van voor, van achter, van boven en dat kan ik moeilijk accepteren. Advertentie Jots van 10 stuks 51a Met één Van Nelle's .Afternoon* theebuiltje (groot formaat) zet u een flinke pot heerlijke krachtige thee voor heel de familie! kritisch 1 De bariton Bernard Kruysen in zijn tweede leven: zwerver en onderwaterjager. televisie vandaag 1 DONDERDAG Met Richard Flink in de titelrol komt vanavond Arthur Millers beroemde toneelstuk „De dood van een handelsreiziger" op de televi sie. Willy van Hemert regisseert. Toe gang 18 jaar, of daaromtrent. (21.00) Daarvóór een half uur beelden uit Blijdorp die al eerder via de BBC werden uitgezonden. België Vlaams brengt op tie weke lijkse toneelavond een spel dat enige tijd geleden door de Nederlandse* te levisie werd uitgezonden ,,Een avond uit" (A night out) van Harold Pinter, waarin de verhouding wordt geschil derd tussen een op jaren gekomen, behoudzuchtige weduwe en haar eni ge, voortvarende zoon, die de zorg van zijn moeder maar hinderlijk en over bodig vindt (21.00). Daarna wielren nen (22.10). België Frans: Na het populaire quiz programma ,,Télé-Match" van en met Pierre Bellemare (20.30) volgt e derde aflevering in een serie pro gramma's over Federico Fellini. Van deze Italiaanse filmregisseur kunt u o.a. fragmenten zien uit zijn films ..La Strada" en ,,De nachten van Ca- biria" (21.15). Om 22.20 kunt u kijken naar de aankomst van de renners van de Zesdaagse te Antwerpen. Duitsland: ,,De jongste dag" van de Hongaarse dichter ödön von Horvath is een tv-spel, dat handelt over een treinongeluk, veroorzaakt doordat de stationschef van zijn werk wordt af geleid door een aanhalige jonge vrouw, die hem bespot om zijn 13 jaar oudere vrouw en een romance met hem wil. Dit ongeluk heeft meer ge volgen dan men op het eerste mo ment zou denken (20.20). Een goed „geintje" wil het ook wel per televisie doen. En dat was het geval bij de sketch „Een man van ge wicht". H. G. Wells laat het omvang rijkste clublid van Londen, Pyecraft, een uitgekiend Hindoes recept in nemen ter gewichtsvermindering. De arme man verliest zoveel gewicht dat hij zich in het vervolg slechts rugge lings langs het plafond kan voort bewegen. Staafjes lood doen hem weer naar het normale leven terugkeren en naar de club, om de porties cake te nuttigen. Douglas Cleverdon bewerkte het verhaal verdienstelijk, zodat de kijker in het wel en wee werd be trokken. De bizarre situatie heeft de technische staf goed weergegeven in gemengde beelden. De Pyecraft van Hans Tiemeyer liet niets te wensen over. Aan dit geestige niemendalletje werkten onder regie en vertaling van Gerard Rekers, Allard van der Scheer, Tine de Vries en Henk Molenberg be vredigend mee. Zo, het liedje dat ons land -gaat ver-, tegenwoordigen op het Eurovisie Song festival in Cannes, kennen we dan. ;,Wat een dag", heet het en Greetje Kauffeld zong het gisteravond als sluit stuk van de rubriek Pas Geperst. Over de muziek en de woorden van dit vlot te, maar gladde liedje zullen de menin gen zeer verdeeld zijn. Niet echter over de wijze waarop het werd gepresen teerd: in een hoekje van de studio met een orkestje dat Greetje overspeelde. Het was een armzalige vertoning, slecht voorbereid, niet best gepresen teerd, matig gespeeld, maar aardig ge zongen. JAN DONGERS Drie maanden terug in dienst Eigen nieuwsdienst DEN HAAG De soldaat M. P. J. V. uit Rucphen. enkele jaren geleden al afgezwaaid, komt nog enige tijd in. wer kelijke dienst terug om een gevangenis straf uit te zitten. Hij had bijna zesdui zend gulden gestolen, van een negentig jarige vrouw en kreeg daar gisteren van de krijgsraad in Den Haag zes maanden gevangenisstraf voor; de heift voorwaardelijk en met aftrek van het voorarrest. De auditeur-militair had acht maanden geëist. De soldaat had het geld in 1957 weg genomen uit het huis va» de oude vrouw die door zijn moeder werd ver zorgd. Hij had gedacht, dat zij het toch niet nodig zou hebben; in ieder geval meende hiier zelf meer mee te kun nen. doen. Hij bewaarde het tot hij met klein verlof ging en stak het toen in een paar, kleine maar slechte zaakjes. Het geld verdween zonder dat V. er enig voordeel van had gehad. Advertentie Hoestdrank in tabletvorm.95ct NEW YORK (Reuter) Drie terreacotta beelden in het Metropo litan museum of art te New York, die als Etruskische sculpturen van een zevenduizend jaar geleden te boek stonden, zijn gebleken verval singen te zijn. Ze zijn ongeveer zestig jaar geleden gemaakt. Het museum verwierf de drie beel den tussen 1925 en 1931. Sinds 1933 zijn ze in een der zalen tentoonge steld. -mHHIflilllf ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiii| g -*- „Mozzarella", voorbeeld van een klassiek kapsel: bolle chignon op S de kruin en korte lok Op een der wangen (boven). De artisjok als inspiratie voor nieuwe kapsels met hoog opge- g werkte bladervormige lokken g (midden). g Het caméliakapsel heeft een lange pony en staat bol uit boven de kruin (onder). Eigen nieuwsdienst SCHIPHOL. Een straalvliegtuig var de S.A.S. met elf mensen erin heeft gistermorgen bij de landing op Schiphol een wiel verloren. Het wiel rolde over het platform, botste tegen een tankwagentje en ramde een pro pellerblad van een Zwitsers vliegtuig, dat op het punt stond naar Zürich te vertrekken. Dat gin.g niet door, want het propellerblad werd verbo gen. De 27-jarige motorrijder P. Heij- biom uit Dongen is gistermorgen vroeg in Tilburg dood naast zijn motor gevon den. Hij was met grote snelheid tegen een boom gereden. Advertentie door Rita Beukman g IJ de kapsels kan men i§ kiezen voor de lente, mits men het gebom- j| beerde ballonhoofd ver- g geet. Die topzware kap- 1 seis zijn via de overdre- g ,doe het zelf" uitvoering van de jeugd, in Parijs geheel uit de kapsalons verdwenen. j| Eenvoudige, korte en gladde g kapsels komen er voor in de plaats. Die nieuwe kapsels heb- 1 ben boven de kruin een bolle E welving of zijn op die plaats hoog uitgebouwd, terwijl het j haar verder vlak over de oren E valt. Er wordt een heel lichte permanent bij toegepast, die g het haar los en levendig van werking maakt, zonder sterke krulling. E De coupe wordt in drie étages g uitgevoerd, waarbij het haar rondom de kruin vijf tot zes een- g timeter lang is, naar voren toe s acht centimeter met inbegrip van de pony en in de hals drie tot g vier centimeter. Met die coupe als uitgangspunt Iheeft men kap- j= seis ontworpen, geïnspireerd op s artisjok, camelia of mozzarella, het witte, Italiaanse geitenkaasje. Artisjok en camelia De artisjokkapsêls zijn hoog in bladervormig naar beneden bui- g gende golven uitgewerkt. Voor de avond draagt men er een bloem =j als bekroning in. Bij de jeugdige g eaméliakapsels, die Rubinstein bijvoorbeeld brengt, welft een lan- ge pony over het voorhoofd, ter- wijl het korte haar bol uitstaat g boven de kruin. Voor de avond draagt men er juist boven het g voorhoofd een gladde serre-tête in, met een bloem op één oor. g Dat is dan om in stijl te blijven, g bij voorkeur een camélia. Klassiek van lijn is het mozza- rellakapsel, dat een bolle chignon heeft, recht op het hoofd. Rond- g om dat uitbouwsel op de kruin wordt een strakke band gedragen, g smal of breed naar eigen smaak, g Voor de avond legt men er een s netje van bloemen omheen of een cac'he-chignon van gevlochten, goudkleurig metaal met strass g bezet, naar middeleeuwse voor- g beelden gemaakt. Ook dit kapsel g heeft een lange pony en aan één kant een lok over de oren. om het bij de asymmetrische hoeden g aan te passen. g Dit zijn slechts enkele van de g tientallen nieuwe kapsels, die voor g de lente werden ontworpen. De mannequins van Dior dragen het haar recht en sluik langs de oren, met een scheiding in het midden en een lok op de wang, g zoals Pola Negri. g Alexandre maakte voor Cardin g heel kort geknipte kapsels, in los- sè golven uitgewerkt en met een asymmetrische pony. Carita g brengt geheel asymmetrische kap- g seis, waarbij het korte, rechte haar naar één kant wordt ge- kamd en in een diepe golf over de rechter wang is gelegd. g Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiintiiiiiiiiiimiiiiiiif radio DONDERDAG De donderdag avond begint met de vaste rubrieken van NCRV en Avro. Daarna kabbelt de radio-avond rustig verder mèt rou tineuze programma's. Voor twee programma's van mu zikaal belang moet de luisteraar zijn toestel 's middags al aanzetten. Om 2 uur geeft de bariton Bernard Kruysen een voordracht van liede ren van Debussy, onder andere het prachtige lied Collogue sentimental op tekst van Paul Verlaine. Om twintig over vier speelt de muziekkring Obrecht, zoals ge woonlijk, een keur van oude muziek. Daarbij zijn vandaag enige werken van anonieme meester uit de veer tiende eeuw. Jan de Troye, chef van de repor- tagedienst van de Vara, is benoemd tot assistent-bestuurder van deze om roepvereniging.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9