NICO HUPPES HEEFT ZIJN EIGEN MUSEUM Gastdirigent Sacher leidde Nederlands Kamer Orkest Greetje zingt en zucht Wat een MET BBC EN NCRV BIJ MADAME TUSSAUD ZWEDEN LEVERT BUIZEN VOOR OLIE AAN RUSLAND programma's Ontdekking achter „geval" Nachtconcert met Ornette Coleman Tien maanden geëist tegen koopman C. J. W. A; Bij woningbouw Eenvormigheid zonder dwang Grote economische en politieke gevolgen achter de schermen Gestolen schilderijen terecht gekomen Aanwinsten voor het Holland Festival IN HET KORT Engelse uitzendingen van Radio Veronica vandaag ft Woensdag 15 februari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 *V\iWW>AA*^^»W1 Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. Nico Huppes, acht en dertig, restaurateur van het Rijksmuseum, verwoed kunstverzamelaar en schilder is zonder dat hij daarover zelf erg vergenoegd is plotseling in het nieuws gekomen. Gisteren moest hij namelijk als getuige en deskundige voor de rechtbank verschijnen in een zaak, die in de lange reeks van schilderijenvervalsingen als de „Permeke-affaire van het Rokin'' te boek zal staan. Enkele maanden geleden arresteerde de politie de Amsterdamse handelaar C. J. W.. eerder bekend door zijn aan deel in de geruchtmakende El Greco- vervalsingen. Met deze aanhouding had de recherche een lange draad terugge- wikkeld. Even na Pinksteren werd de echtgenote van Nico Huppes door een vriend, de kunsthandelaar Henk Kouw, opgebeld. Je moet eens naar het Rokin gaan, zei Kouw. In de etalage van de firma Roelofs staat een aardige ver rassing. Mevrouw Huppes pakte de tram en toog vanuit haa>' woning aan de Van Speykstraat naar de binnenstad. Een maal voor de aangeduide etalage dui zelde het haar. Daar stond breed op gesteld tegen de achtergrond van def tig fluweel een fraai Fries molenland schap. De prijs: drie duizend gulden. De signatuur onder het doek: Permeke. vermogen waard. Maar niemand krijgt iets uit mijn vingers. Met een bezeten liefde voor zijn kunstvoorwerpen pakt Huppes hier en daar iets uit de vitrines. Tangplastieken uit 600, ceremoniële potten van jade, een verblindend Egyp tisch prinsesje uit vierduizend voor de jaartelling, een Assyrische geit, Byzan tijnse kruisfragmenten, Frankische ge bruiksvoorwerpen uit de terpen, pre- Columbiaanse plastieken, een met edel stenen bezette Russische gordel. Klacht Hij komt even, met enige verbitte ring, op de waarde van zijn prachtige bezittingen terug: Het gaat er in de kunsthandel nog altijd een krank zinnige windhandel in de eerste Nico Huppes met de Permeke, die door hem was geschilderd. plaats om, wie een bepaald voor werp in bezit heeft. Soms komen ze kijken. Ze doen geringschattend, maar ik zie hun ogen schitteren. Als zo'n Assyrisch geitje in „beroemde" han den zou vallen, was het op zichzelf al een fantastisch bedrag waard. Maar nu proberen ze altijd een beetje aan de echtheid te pulken. En daar moeten ze bij mij niet mee aan komen, want ik hoef iets alleen maar in mijn handen te nemen om te weten of het eeht is of niet. Dat is een na tuurtalent. Dat is met het kopen van een blauw kommetje op de rommel markt in Leeuwarden toen ik nog een jongen was. begonnen. Maar kijk, zo'n paneeltje, een Christuskopje uit de zestiende eeuw. Dat vond ik tussen een partijtje ongeregeld goed op de markt in Brussel. Onder het vuil en -met een stuk eraf. Ik koop het voor tweeëntwintig gulden en restaureer het. Nu is het een schoonheid. Ruilhandel Het schilderij was echter me vrouw Huppes zag d-at onmiddellijk in 1947 door haar man geschilderd. En ze herinnerde zich ook dat het doek door vriend Kouw in een soort ruil handel voor vijf en twintig gulden was aangekocht. 's Avonds piekert Nico Huppes te midden van zijn kostelijke kunstschat ten thuis wat hij moet doen. Hij vraagt links en rechts om raad en besluit om de politie te waarschuwen. Het apparaat van de politie zet zich in beweging en eind oktober vinden de rechercheurs W., die ervan op de hoog te moet zijn geweest, dat het door hem aan Roelofs verkochte doek onder val se vlag werd aangeboden. Het land schap was na enige omzwervingen bij de Baarnse schilder l'H. terecht geko men. Liever anders Aan die zaak valt verder niet te tor nen. Het is mijn schilderij en het is inderdaad in de toets van Permeke naast Chabot mijn grote liefde geschilderd, zegt Nico Huppes. Maar er is iets anders, dat hem veel meer hin dert: ik ben negen jaar restaurateur in het Rijksmuseum, ik schilder lang niet gek, kijkt u maar rond, ik heb een ge degen opleiding als specialist bij de in middels overleden notaris Nanne Otte- ma in Leeuwarden genoten, ik heb een schat aan kunstvoorwerpen verzameld, maar niemand had nog ooit van mü gehoord. Buiten het vak om, natuurlijk. En nu kom je, door zo'n smerig zaakje in de belangstelling. Ik had het liever anders gehad. Nico Huppes trekt ons mee, de nauwe zoldertrap van zijn bescheiden woning op. Een kaal gangetje. De wanden zijn behangen met vitrines. Hij trekt een deur open en plotseling ademen we de sfeer van een dromerig museumpje. Het kleinste museum van Amsterdam, zegt Huppes, ik heb er ongeveer mijn leven lang over gedaan. Alles wat hier staat is pure schoon heid. Goed bij elkaar misschien een Advertentie Probeer óók die Rheamatiek van D af te schudden. Heem Hruschen - om dat wonder zalf to beleven. Ge zult Uzelf 'n ander mens voelen, jeugdiger, kwiek, vief en weer blij. Want met de onzuiverheden in Uw bloed, door Kruschen's vijf minerale zouten losge maakt en afgevoerd, verdwijnen ook die Rheumatische pijnen en maakt Uw stramheid plaats voor dat monter lenig gevoel. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. De bekende altsaxo fonist Ornette Coleman komt voor een optreden naar Nederland. Kort nadat zijn eerste, verrassende plaat „Change of the Century" in ons land is verschenen, kon de impresario Lou van Rees Coleman contracteren voor een nachtconcert op zaterdag 11'maart in het Amsterdamse Concertgebouworkest. Or nette Coleman brengt waarschijnlijk een kwartet mee. Op 8 april zal het kwintet van Can- nonball Adderley optreden in Scheve- ningen en in Amsterdam. Onderhandeld wordt nog over de komst naar Nederland van de jazzpianist Thelonious Monk. IAËN HAAffi De Zwitserse diri- gent Paul Sacher leidde het Nederlands Kamer Orkest al eens eerder. Wat hij gisteren met het ensemble in zijn verjongde samen stelling bereikte, heeft meer dan ooit van zijn kwaliteiten en die van het orkest getuigd. Haydns Symphonic in A gr. nr. 87, waarvan de partituur in 1949 door Alfred Einstein werd --zorgd en toen voor het eerst in druk verscheen een merkwaardig feit bleek een uiter mate sierlijk en gevoelig werk te zijn, gecomponeerd met het ogenschijnlijke gemak van de meesterhand. Sacher koos de tempi voorbeeldig, zodat ook de snelle hoekdelen puntig doch tevens rustig en fraai van klank werden ge geven. De te hulp geroepen blazers sloten zich hier beter aan dan in Mozarts pianoconcert KV 453. Nu speelde de Amerikaanse pianist Claude Frank wel erg rustig en wat overgevoelig. Als leerling van wijlen Artur Schnabel heeft hij bepaald wel notie van het spelen van Mozart, maar hij leek het iets te mooi te willen doen en dat ver leidde hem tot een soms wat precieuze vertolking. Van het Dubbelconcert voor strijkers, piano en pauken (1938) van Martinu was de uitvoering weer prima. Martinu nadert hier het niveau van Bartóks Divertimento, evenals deze zich aan sluitend bij de folklore, in dit geval de Tsjechische. Het werk zit hecht in elkaar, ontwikkelt zich op boeiende wijze en bezit een dwingende kracht. SCHILDERIJENZWENDEL MSTERDAM (A.N.P.). De officier van justitie bij de Amsterdamse rechtbank heeft gisteren tegen de 51- jarige koopman C J. W. tien maanden gevangenisstraf geëist, waarvan drie maanden vooiwaardelij-k en aftrek van de preventieve hechtenis, wegens op lichting van de Amsterdamse kunst handel n.v. Roelofs. C. J. W. had aan deze kunsthandel een schilderij verkocht dat met de naam van de Vlaamse expressionist Permeke was gesigneerd, maar dat in werkelijkheid was geschilderd door de Amsterdamse kunstschilder Nico Hup pes. Het schilderij was na enkele om zwervingen in het bezit gekomen van de schilder l'H. te Soestenberg. De verdachte had het van hem gekregen om te proberen het te verkopen als een Permeke. De officier van justitie, mr. H. G. van Everdingen, achtte de oplichting bewezen. De raadsman van de verdachte be streed dit, maar achtte het subsidiair ten laste gelegde wel bewezen: het op zettelijk te koop aanbieden van een kunstwerk waarop de naam van de maker vervalst is. Hij vroeg een straf waarvan het onvoorwaardelijke deel gelijk zou zijn aan het voorarrest. De kunstschilder l'H., die ook betrok ken is bij een Arnhemse schilderijen- zwendel. zal ook voor de Permeke- zaak terecht moeten staan. Luctor Ponse en de Amsterdamse paukenist Jan Labordus, die voor niets staat, namen de solopartijen voor hun rekening. Dit Dubbelconcert is, als zo vele moderne composities, opgedragen aan Sacher en deze heeft zich zulks waard getoond. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De heer J. Bom- mer Sr. heeft gisteren op de tweede dag van de Week voor de Volkshuis vesting een vurig pleidooi gehouden voor grotere doelmatigheid in de wo ningbouw. De tweede dag van de stu dieweek, die in het Rotterdamse Bouw centrum wordt gehouden, was gewijd aan „Kostenbesparing door meer doel treffende woningbouw". De heer Bom mel*. vice-voorzitter van de stichting Studiegroep efficiënte woningbouw, laakte fel de z.i. onverantwoordelijke verscheidenheid van bouwvoorschriften zoals gemeenten en instellingen van openbaar nut die handhaven. Een grote geldverspilling is er de oorzaak van, meende hij. De heer Bommer brak voorts een lans voor continuïteit in het beleid van de overheid op het gebied van de volks huisvesting. Als de continuïteit aan de top er niet is, zo betoogde hij, kan er ook geen continuïteit in het bou-wen zij-n; en het is de continuïteit die het bouwen efficiënter maakt. Weinig research Het wetenschappelijk onderzoek in de woningbouw noemde de heer Bommer een schreeuwend probleem. Vergeleken bij andere soorten van produktie wordt er, zei hij, belachelijk weinig aan „re search" gedaan. Men doet wel veel kennis op, maar die is alleen geschikt voor boeken en tijdschriften en niet gericht op de praktijk. Nederlands Standaardisatie in de woningbouw is nodig en dan niet op de manier die volgens de heer Bommer typisch Ne derlands is. maar uit vrijwillige over tuiging. „Typisch Nederlands" was volgens hem: Het benoemen van com missies, het schrijven van rapporten door die commissies, het aanbieden van de rapporten in „Den Haag", het vergeten van die rapporten dóór „Den Haag", het na jaren (ondanks vragen in de Kamer) verouderd raken van die rapporten, het benoemen van commis sies die wéér rapporten schrijven, tot de regering eindelijk een vorm van standaardisatie dwingend voorschrijft. ROTTERDAM Commissarissen en directie van de Nieuwe Rotterdamse Courant hebben besloten aan de in april te houden vergadering van aandeelhou ders voor te stellen over 1960 een on veranderd dividend van 10 pet. uit te keren. Op de in oktober 1960 uitgegeven aan delen, die voor eenkwart gerechtigd zijn tot het dividend over I960, zal bij aan neming van dit voorstel 214 pet. divi dend worden uitgekeerd. Van een onzer redacteuren M ONGEVEER kwart voor negen krijgt u in het televisie programma van de NCRV het liedje te horen, dat ons land zal vertegenwoordigen op het komende songfestival in Cannes. Het heet: „Wat een dag" en is geschreven door de man die al zoveel populaire liedjes op zijn naam heeft staan: Dick Schallies. De tekst leverde Pieter Goernans en zoals be kend, gaat Greetje Kauffeld onze kleuren verdedigen aan de Rivièra op 18 maart. Van onze correspondent STOCKHOLM De grote Zweedse ijzerertsmaatschappij Grangesberg, die ijzermijnen in Noorwegen bezit, is het met het Russische ministerie voor de buitenlandse handel eens geworden over een transactie, die niet alleen eco nomisch maar ook politiek van grote betekenis is. Zij is zo verstrekkend, dat zij in de politieke machtsstrijd tussen Oost en West kan ingrijpen. Het gaat hier om de levering van 135.000 ton gelaste stalen buizen in de periode van 19621964. De waarde van deze levering bedraagt 90 miljoen. Om de levering mogelijk te maken heeft de Zweedse firma een speciale fabriek in de nabijheid van Stockholm aangekocht, waar de buizen zullen wor den gelast. De buizen zullen door de Russen wor den gebruikt voor het aanleggen van de sedert lang ontworpen olieleiding van de steeds groter wordende olievelden in de zuidelijke Oeral naar de beide Oostzee havens Klaipeda (Memel) en Windspils (Windau). Daarvandaan zal de olie met grote tankschepen naar West- en Noord- Europa worden vervoerd. Ja. wat een dag, zult u vanavond misschien zeggen, wanneer, wat vorige jaren een feestelijk uur was tijdens die vaak spannende nationale finales, Van onze correspondent LONDEN. „Nee, dat is me nog niet genoeg. Daar wil ik graag nog wat ogen bij hebben". De ogen kwamen er. Het beeld werd er wat voller door, de achter grond kwam beter tot haar recht. Rob Mariouw Smit knikte tevre den, beneden in de mobiele con trolekamer, de „scanner" van de BBC. Hij liet dat ook merken via de intercom waarmee hij in verbinding stond met de stage manager van de BBC boven die het op zijn beurt weer door gaf aan David Koning, de be weeglijke producer van het pro gramma. - Er was een ogenblik pauze in de scanner die naast het grote ge bouw van Madame Tussaud's stond, het bekende wassen beel denkabinet in Londen waar de NCRV-televisie vanavond een tweede uitzending aan wijdt. De opnamen er voor werden onlangs gemaakt. Een kijkje achter de schermen ditmaal, opnieuw met Cruys Voorbergh als gids. Zoals al gemeld zal ook de auteur God fried Bomans in het programma meedoen. Verbindingsvrouw Zonder de BBC had de NCRV deze uitzendingen nimmer klaar gespeeld. Rob Mariouw Smit roemt de samenwerking met de Engelsen. Hij noemt die meer dan voortreffelijk en klopt miss Kwikzilver dankbaar op haar schouder. Miss Kwikzilver, het bijnaampje dat hij gaf aan Nor- ma Guise, produktie assistente van de BBC-televisie die op trad als verbindingsvrouw tussen Nederlanders en Engelsen, die rende en draafde, telefoneerde en pleitte bij velerlei instanties om nog wat extra opnametijd, om een heel bijzonder filmpje voor al dat de BBC eens gebruikte en dat de Nederlanders zo graag even in wilden lassen. Een film pje van maar anderhalve minuut maar het kwam er. Daar zorg de Norma Guise wel voor! Bijkleuren Er wordt op het raam van de scanner getikt: een vrouwelijke employé van-alweer-de BBC komt kijken wat ze aan de op maak van de acteurs moet doen. Cruys Voorbergh blijkt kleur ge noeg te hebben van zichzelf, maar Godfried Bomans is wat bleek. Hij wordt bijgekleurd. De schijnwerpers in de ateliers van Madama Tussaud floepen weer aan, de opnamen worden hervat. Het oog van de twee enorme ca mera's vangen de namaakbenen van een beroemde snelwandelaar. Even later glijden ze langs een rij handen die aan een muur han gen. Handen van mensen die eens leefden, werkten, smeekten, bidden, liefkoosden. Het is dood stil in de propvolle kamer, ter wijl Cruys Voorbergh zijn com mentaar geeft en vertaalt wat hem door een medewerker van het wassenbeeldenkabinet wordt verteld over de problemen ver bonden aan de benen van de atleet. De opname is weer voorbij, „le dereen hartelijk bedankt", zegt de stage manager dankbaar. En Dickens Onderwijl staat Godfried Bomans het allemaal met filosofische blik aan te zien. Hij is het niet eens met de wijze waarop tegenwoor dig wassen beelden gemaakt wor den van mensen die eens een rol in het openbare leven speelden. Dat gaat hij straks boven vertel len in de stemmige zaal waar o.a. de schrijvers uit de vorige eeuw bijeen zitten en staan. Ook Dic kens natuurlijk. Bomans en Dic kens hoe kan het anders? „Vertelt u mij eens wat meer over uw werk", wil Cruys Voorbergh weten. Hij spreekt tegen een man met een witte jas aan die juist de zaag zet in een stuk romp van wat eens een mensenbeeld was van was. Een nieuwe opname is begonnen. David Koning, hoofd van de afdeling „drama" van de NCRV-televisie, steekt een duim op. Hij is best tevreden, het loopt allemaal uitstekend. nu in enkele minuten voorbij is. En u zult zich afvragen: had dat nu echt niet anders gekund? Troost u zich: de organisatoren stel len zich die vraag ook, Greetje incluis, die bovendien een nog diepere ver zuchting slaakt: wat een dag! Immers, de laatste veertien dagen heeft haar telefoon thuis niet stil gestaan en de mannen aan de andere kant van de lijn spraken haar moed in, gingen tegen haar te keer, susten, dreigden, al naar gelang zij de televisie, de grammofoon platenindustrie, het componistendom of de muziekuitgeverij vertegenwoor digden. Olieprijs Deze olie zal zo goedkoop zijn on geveer de helfi van de prijzen die de Westelijke oliemaatschappijen bereke nen dat deze maatschappijen in een zeer moeilijke positie zullen komen. De uit het Nabije Oosten geïmporteerde olie is door de transportkosten veel duurder dan de Russische olie. Amerika tegen De Amerikaanse regering heeft ge weigerd toestemming te geven voor de export van buizen naar Rusland, die zij als belangrijk strategisch materiaal be- Goede ivil Wat er dan eigenlijk aan de hand was? Niets dan goede wil aan de kant van de televisiemensen om dit jaar tege moet te komen aan het verlangen dat vele vocalisten vorige jaren al hadden geuit: zelf met een componist en tekst schrijver in zee te gaan, waardoor zij zeker zouden zijn dat het liedje hun zou liggen. Angst om in de laagste regionen te eindigen deed alle aangezochte voor aanstaande zangers en zangeressen echter besluiten om het gouden hoofd niet in de waagschaal te leggen, zodat het jaarlijkse televisie-avondje van het Nederlandse lichte lied getorpedeerd werd en stevig ook. In alle andere Eurovisielanden treden ieder jaar weer vocalisten met een wereldnaam voor de camera's zonder de minste angst te hebben, dat zij niet bij de eerste vijf zullen horen. Zou de reden niet kunnen zijn dat pas een artiest van werkelijk formaat deze complexen te boven komt? Zoeken Hoe dan ook: Greetje Kauffeld bleef als enige over. Zij ging op zoek naar een leuk, pittig liedje en legde er ten slotte een zestal voor aan de commis sie, bestaande uit leden aan wier com petentie niemand ooit twijfelde: Pi Scheffer, Dolf van der Linden, Will Hartingsveldt, Simon Carmiggelt, Gijs Stappershoef en Piet te Nuyl. In diezelfde tijd had Phonogram, de grammofoonplatenmaatschappij waar Greetje onder contract staat, haar de helpende hand geboden en was via twee muziekuitgeverijen, Altona en Holland Music, ook op zoek gegaan naar liedjes. Die brachten een vijftien tal bij elkaar. Greetje hoorde ze alle maal en nu zult u natuurlijk denken dat die bij de zes andere werden ge voegd en aan de commissie ter be oordeling voorgelegd. Niets daarvan! De uitgeverijen hoor den namelijk dat een liedje van Dick Schallies was ingezonden en zij stelden als voorwaarde dat zijn bijdrage zou worden teruggetrokken, omdat Schal lies niet onder contract staat van een van beide uitgeverijen en zelf een eigen uitgeverij heeft. Noch de com missie, noch Greetje konden zich met deze eis verenigen. De vijftien liedjes bleven dus in portefeuille en de com missie besloot unaniem de compositie van Schallies als de beste aan te wijzen. Uitstekend „Ook al zouden die andere hebben meegedongen", merkte Greetje Kauf feld nog op, „dan weet ik zeker dat de commissie even goed het liedje van Dick Schallies zou hebben gekozen. Ik heb ze alle twintig gehoord en „Wat een dag" steekt echt met kop en schouders boven de rest uit. Ik zal echter blij zijn als het vanavond negen uur is. Dan heb ik eindelijk een maand rust om me serieus op Cannes voor te bereiden. Is het niet treurig dat zelf overschatting, afgunst, ijdelheid en in triges ieder jaar opnieuw alle feeste lijkheid aan zo'n festival ontnemen?" LILBOSCH. In volle vaart is maan dagavond bij Lilbosch een personenauto met zes carnavalsvierders tegen een bus gebotst. De inzittenden werden alien gewond. Zij zijn in een ziekenhuis te Sittard op genomen. De bus was bezig op de weg te keren, toen de auto er op vloog. Behalve een chauffeur zat er niemand in de bus. schouwt. Engeland en ook andere Navo- landen hebben eenzelfde standpunt in genomen. Kortgeleden heeft Italië echter een Russische bestelling van buiten geac cepteerd tegen de levering van vier mil joen ton Russische olie. Nu volgt dus ook net neutrale Zweden. Men is er zich in Scandinavië duidelijk van bewust, dat de aankoop van Russische olie, die de Sovvjetunie waarschijnlijk als tegen prestatie voor de levering van buizen zal verlangen, tot sterke politieke en economische afhankelijkheid kan lei den. Men volgt de ontwikkeling dan ook met grote nauwlettendheid. Van onze Parijse correspondent MARSEILLE Negentien van de twintig beroemde schilderijen (met een gezamenlijke waarde van bijna twee miljoen gulden) die in de nacht van 31 maart op 1 april van het vorig jaar uit het restaurant Colombe ó'Or te St Paul-de-Vence gestolen waren, zijn te recht. Na de vorige week opgebeld te zijn door een onbekende die aanbood dc verdwenen schilderijen tevoorschijn te brengen een aanbod dat later weer werd i,.getrokken ontving de politie van Marseille gisterochtend een anoniem briefje met een regu van het bagagedepot van het centraal station. „Gebruik het regu en u zult de ver rassing van uw leven krijgen", waren de enige woorden die het briefje be vatte. De politie ging op onderzoek en ont ving een groot pakket, waarin de ge stolen schilderijen zaten. Zij behoren toe aan de eigenaar van het restaurant, Francis Roux, een be kend kunstverzamelaar. Van de twintig gestolen schilderijen, waaronder wer ken van Braque, Bonnard, Picasso. Rouault, Modigliani, Léger, Buffet, Dufy en Villon ontbrak een doek van Ba- zaine, dat vermoedelijk naar Zuid- Amerika is verkocht. GREETJE KAUFFELD .waarom kan het niet anders Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De Ierse toneelspeler Michael Liammóir zal in het Holland Festival enkele voorstellingen geven van „The importance of being Oscar," een solotoneel dat hij baseerde op fragmen ten uit het werk van Oscar Wilde. Liammóir trad in 1956 en 1959 op bij gastvoorstellingen van Hedda Gabler en Saint Joan. Zijn nieuwe solotoneel ging tijdens het Dublin International Theatre Festival het vorig jaar in première en wordt gebracht in samenwerking met de Dublin Gate Theatre Productions. In de operasector wordt een tweetal gastvoorstellingen verwacht van de ope. ra van Wuppertal met Hindemiths „Car- dillac". Het ensemble bestaat uit 150 personen waaronder de solisten Kathe Maas, Siff Pettersen, Anmand Reynaerts, Mikko Plosila en Walter Jenckel. De componist schreef in 1927 zelf het li bretto naar een toneel-spel van Ferdi nand Lion. DONDERDAG 16 FEBRUARI 1 RADIO 1 HILVERSUM I 402 m. AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 De groenteman; 9.15 Gram; 9.35 Waterstan den; 9.40 Morgenwijding: 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters; 11.00 Huishoudelijke zaken, praatje; 11.15 Strijkork; 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Lichte muz; 12.50 Uit het bedrijfsleven, lezing; 13.00 Nws; 13.30 Lichte muz; 14.00 Bariton en piano: 14.30 V d vrouw; 15,05 'n Odys see met z'n twee, hoorsp (deel 5 en slot); 15.50 Gram; 16.00 Van vier tot vijf; 17.00 V d jeugd; 17.30 Lichte muz; 18.00 Nws; 18,15 Verz progr v d jeugd; 18.30 Lichte muz; 18.45 Sportpraatje; 18.55 Gesproken brief: 19.00 V d kind; 19.05 Gevar progr; 20.00 Nws; 20.05 Omr ork en solist; 21.10 De taak van de overheid inzake de Nederlandse taal, toespr; 21.45 Tenor en piano; 22.15 Lichte muz; 22.30 Nws; 22.45 Act; 23.00 Sportact; 23.10 Discotaria; 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.30 V d jeugd; 7.40 Gram; 7.45 Morgengebed en overweging; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V d vrouw; 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram; 10.15 Morgendienst; 10.45 Gram. KRO: 11.00 V d zieken; 11.45 Gewijde muz; 12.00 Middagklok - noodklok; 12.04 Piano spel; 12.25 Wij van het land, praatje; 12.35 Land- en tuinb meded; 12.38 Gram; 12.50 Act; 13.00 Nws; 13.15 Zonnewijzer; 13.20 Lichte muz; 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Ver lopend getij, dialoog; 14.30 Herdenking 75- jarig bestaan Societas Studiosorum Refor- matorum; 15.45 Gram; 15.35 Vokaal ens, 16.00 Verkenningen in de Bijbel; 16.20 Oude muz; 16.50 Gram; 17.00 V d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Militork; 18.15 Sportrubriek; 18.30 Koperork; 18.50 Sociaal perspectief; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Op de man af, praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant; 19.50 Polit lezing; 20.00 Gevar progr; 21.30 Gram; 21.50 Periodieken parade; 22.00 Kerkorgel; 22.30 Nieuws en SOS-ber; 22.40 Avondoverdenking; 22.55 Boekbespr; 23.00 Gram; 23.25 De muziek der volkeren, muzik lezing; 23.55—24.00 Nieuws. TELEVISIE I NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Achter het nws; 20.30 Nieuws uit de dierentuin; 21.00 Dood van een handelsreiziger, TV- spel. DUITSLAND 17.00 V d kind; 17.15 Idem; 17.35-18.00 V d jeugd. (Regionaal progr.: 18.25 NDR: Pro gramma overz; 18.30 NDR: Die Nordschau; 18.45 WDR: Hier und Heute; 19.25 NDR: San Marino: 19.25 WDR: Dotto); 20.00 Jour naal en weeroverz; 20.20 TV-spel; 21.55 Do cumentaire film en laatste nieuws. BELGIË VLAAMS 19.00 V d kind; 19.30 Sportprogr; 20.00 Nws; 20.30 Documentaire film; 21.00 TV- spel; 22.10 Zesdaagse te Antwerpen; 22.45 Nieuws. BELGIË FRANS 19.30 Godsd progr; 20.00 Nws; 20.30 Wed strijd progr; 21.15 Filmprogr; 22.20 Sport- rep en nieuws. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. De leiding van de commerciële radiozender Veronica heeft meegedeeld, dat de al eerder aange kondigde reclame-uitzendingen naar Engeland morgen beginnen. Er wordt uitgezonden van acht uur 's morgens tot een uur 's middags en van midder nacht tot twee uur op de 192 meter band. Ook zal het aantal Nederlandse zend uren worden uitgebreid. Er wordt voortaan uitgezonden van een uur 's middags tot tien uur 's avonds met een nieuw programma, waaraan ver schillende free lance radio-artiesten, die ook voor de Nederlandse omroepver enigingen optreden, zullen medewerken. Het is de bedoeling om in de maan den maart en april, als de zender op sterkte is, het aantal Nederlandse zend uren opnieuw uit te breiden,zodat Radio Veronica tot middernacht in de lucht is. televisie WOENSDAG Het liedje waarmee Nederland zal verschijnen op het ko mende Eurovisie Songfestival wordt vanavond door Greetje Kauffeld aan de openbaarheid prijs gegeven. Dat ge beurt als sluitstuk van de rubriek Pas Geperst (20.20). Voor de tweede keer gaat Cruys Voorbergh ons rondleiden door het Panopticum in Londen, dit keer geassisteerd door Godfried Bo mans (20.50). Met een zeer korte een akter, getiteld „Een man van ge wicht," en de rubrieken Attentie en In gemeenschap wordt de avond be sloten. België Vlaams: Om 19.00 kunt u weer een lesje Nederlands mepakken. Na het nieuws van 20.00 uur valt er weer een nieuw avontuur te zien van de „Schipper naast Mathilde" (20.30). De Nederlandse Helene Oosthoek zal het middelnederlandse spel Elckerlyc voordragen (21.35). België Frans: „La jalousie de Bar- bouillé" is een kort blijspel van Moli ère (21.15). Om 21.45 volgt een ren- dez-vous van tien minuten met het zangeresje Michèle Arnaud. Duitsland: Vanmiddag weer een half uur voor de vrouw „Gesehen - ge- konnt" (17.00). Een documentair, bio grafisch programma wordt om 20.20 gepresenteerd over Ignatius van Lo yola, de stichter van de Jezuïtenorde. ATTENTIE: Op alle stations de zonsverduistering. België Vlaams be gint al om vijf voor acht, andere lan den om kwart over acht. Advertentie WOENSDAG De mensen die lóten gekocht hebben van de actie „Van hart tot hart" zullen vanavond om vijf over half negen hun toestel af stemmen op Hilversum I voor de be kendmaking van de hoofdprijzen. De Ramblers omlijsten de prijzentrekking. De liefhebbers van moderne jazz kunnen hun hart ophalen aan Art Bla- key en zijn jazz-messengers om tien over tien (Hilv. 2). Klassieke muziek is er in ruime hoeveelheid. Twee jeugdwerken van Mozart worden gespeeld door het Barylli Kwartet om tien voor acht (Hilv. 2), het Radio Kamerorkest onder Yvon Baarspul speelt een klein uur later Bach en Hindemith en op de andere zender om tien voor tien, de Serenade in D opus 8 voor drie strijkinstrumenten. Jean Dulieu vertelt over Paului vandaag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9