NICO HUPPES HEEFT
ZIJN EIGEN MUSEUM
Gastdirigent Sacher leidde
Nederlands Kamer Orkest
Greetje zingt
en zucht
Wat een
MET BBC
EN NCRV
BIJ
MADAME
TUSSAUD
ZWEDEN LEVERT BUIZEN
VOOR OLIE AAN RUSLAND
programma's
Ontdekking achter „geval"
Nachtconcert met
Ornette Coleman
Tien maanden geëist
tegen koopman C. J. W.
A;
Bij woningbouw
Eenvormigheid
zonder dwang
Grote economische en politieke gevolgen
achter de schermen
Gestolen schilderijen
terecht gekomen
Aanwinsten voor het
Holland Festival
IN HET KORT
Engelse uitzendingen
van Radio Veronica
vandaag
ft
Woensdag 15 februari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
*V\iWW>AA*^^»W1
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. Nico Huppes, acht en dertig, restaurateur van het
Rijksmuseum, verwoed kunstverzamelaar en schilder is zonder
dat hij daarover zelf erg vergenoegd is plotseling in het nieuws
gekomen. Gisteren moest hij namelijk als getuige en deskundige
voor de rechtbank verschijnen in een zaak, die in de lange
reeks van schilderijenvervalsingen als de „Permeke-affaire van het Rokin''
te boek zal staan.
Enkele maanden geleden arresteerde
de politie de Amsterdamse handelaar
C. J. W.. eerder bekend door zijn aan
deel in de geruchtmakende El Greco-
vervalsingen. Met deze aanhouding had
de recherche een lange draad terugge-
wikkeld. Even na Pinksteren werd de
echtgenote van Nico Huppes door een
vriend, de kunsthandelaar Henk Kouw,
opgebeld. Je moet eens naar het Rokin
gaan, zei Kouw. In de etalage van de
firma Roelofs staat een aardige ver
rassing.
Mevrouw Huppes pakte de tram en
toog vanuit haa>' woning aan de Van
Speykstraat naar de binnenstad. Een
maal voor de aangeduide etalage dui
zelde het haar. Daar stond breed op
gesteld tegen de achtergrond van def
tig fluweel een fraai Fries molenland
schap. De prijs: drie duizend gulden.
De signatuur onder het doek: Permeke.
vermogen waard. Maar niemand krijgt
iets uit mijn vingers. Met een bezeten
liefde voor zijn kunstvoorwerpen pakt
Huppes hier en daar iets uit de vitrines.
Tangplastieken uit 600, ceremoniële
potten van jade, een verblindend Egyp
tisch prinsesje uit vierduizend voor de
jaartelling, een Assyrische geit, Byzan
tijnse kruisfragmenten, Frankische ge
bruiksvoorwerpen uit de terpen, pre-
Columbiaanse plastieken, een met edel
stenen bezette Russische gordel.
Klacht
Hij komt even, met enige verbitte
ring, op de waarde van zijn prachtige
bezittingen terug: Het gaat er in de
kunsthandel nog altijd een krank
zinnige windhandel in de eerste
Nico Huppes met de Permeke, die
door hem was geschilderd.
plaats om, wie een bepaald voor
werp in bezit heeft. Soms komen ze
kijken. Ze doen geringschattend, maar
ik zie hun ogen schitteren. Als zo'n
Assyrisch geitje in „beroemde" han
den zou vallen, was het op zichzelf
al een fantastisch bedrag waard.
Maar nu proberen ze altijd een
beetje aan de echtheid te pulken. En
daar moeten ze bij mij niet mee aan
komen, want ik hoef iets alleen maar
in mijn handen te nemen om te weten
of het eeht is of niet. Dat is een na
tuurtalent. Dat is met het kopen van
een blauw kommetje op de rommel
markt in Leeuwarden toen ik nog een
jongen was. begonnen. Maar kijk, zo'n
paneeltje, een Christuskopje uit de
zestiende eeuw. Dat vond ik tussen
een partijtje ongeregeld goed op de
markt in Brussel. Onder het vuil en
-met een stuk eraf. Ik koop het voor
tweeëntwintig gulden en restaureer
het. Nu is het een schoonheid.
Ruilhandel
Het schilderij was echter me
vrouw Huppes zag d-at onmiddellijk
in 1947 door haar man geschilderd. En
ze herinnerde zich ook dat het doek
door vriend Kouw in een soort ruil
handel voor vijf en twintig gulden was
aangekocht.
's Avonds piekert Nico Huppes te
midden van zijn kostelijke kunstschat
ten thuis wat hij moet doen. Hij vraagt
links en rechts om raad en besluit om
de politie te waarschuwen.
Het apparaat van de politie zet zich
in beweging en eind oktober vinden de
rechercheurs W., die ervan op de hoog
te moet zijn geweest, dat het door hem
aan Roelofs verkochte doek onder val
se vlag werd aangeboden. Het land
schap was na enige omzwervingen bij
de Baarnse schilder l'H. terecht geko
men.
Liever anders
Aan die zaak valt verder niet te tor
nen. Het is mijn schilderij en het is
inderdaad in de toets van Permeke
naast Chabot mijn grote liefde
geschilderd, zegt Nico Huppes. Maar er
is iets anders, dat hem veel meer hin
dert: ik ben negen jaar restaurateur in
het Rijksmuseum, ik schilder lang niet
gek, kijkt u maar rond, ik heb een ge
degen opleiding als specialist bij de in
middels overleden notaris Nanne Otte-
ma in Leeuwarden genoten, ik heb een
schat aan kunstvoorwerpen verzameld,
maar niemand had nog ooit van mü
gehoord. Buiten het vak om, natuurlijk.
En nu kom je, door zo'n smerig zaakje
in de belangstelling. Ik had het liever
anders gehad.
Nico Huppes trekt ons mee, de nauwe
zoldertrap van zijn bescheiden woning
op. Een kaal gangetje. De wanden zijn
behangen met vitrines. Hij trekt een
deur open en plotseling ademen we de
sfeer van een dromerig museumpje. Het
kleinste museum van Amsterdam, zegt
Huppes, ik heb er ongeveer mijn leven
lang over gedaan.
Alles wat hier staat is pure schoon
heid. Goed bij elkaar misschien een
Advertentie
Probeer óók
die Rheamatiek
van D af te schudden.
Heem Hruschen - om dat
wonder zalf to beleven.
Ge zult Uzelf 'n ander mens voelen,
jeugdiger, kwiek, vief en weer blij. Want
met de onzuiverheden in Uw bloed, door
Kruschen's vijf minerale zouten losge
maakt en afgevoerd, verdwijnen ook die
Rheumatische pijnen en maakt Uw
stramheid plaats voor dat monter lenig
gevoel.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. De bekende altsaxo
fonist Ornette Coleman komt voor een
optreden naar Nederland.
Kort nadat zijn eerste, verrassende
plaat „Change of the Century" in ons land
is verschenen, kon de impresario Lou van
Rees Coleman contracteren voor een
nachtconcert op zaterdag 11'maart in het
Amsterdamse Concertgebouworkest. Or
nette Coleman brengt waarschijnlijk een
kwartet mee.
Op 8 april zal het kwintet van Can-
nonball Adderley optreden in Scheve-
ningen en in Amsterdam. Onderhandeld
wordt nog over de komst naar Nederland
van de jazzpianist Thelonious Monk.
IAËN HAAffi De Zwitserse diri-
gent Paul Sacher leidde het
Nederlands Kamer Orkest al eens
eerder. Wat hij gisteren met het
ensemble in zijn verjongde samen
stelling bereikte, heeft meer dan
ooit van zijn kwaliteiten en die van
het orkest getuigd.
Haydns Symphonic in A gr. nr. 87,
waarvan de partituur in 1949 door
Alfred Einstein werd --zorgd en toen
voor het eerst in druk verscheen een
merkwaardig feit bleek een uiter
mate sierlijk en gevoelig werk te zijn,
gecomponeerd met het ogenschijnlijke
gemak van de meesterhand. Sacher
koos de tempi voorbeeldig, zodat ook
de snelle hoekdelen puntig doch tevens
rustig en fraai van klank werden ge
geven.
De te hulp geroepen blazers sloten
zich hier beter aan dan in Mozarts
pianoconcert KV 453. Nu speelde de
Amerikaanse pianist Claude Frank wel
erg rustig en wat overgevoelig. Als
leerling van wijlen Artur Schnabel
heeft hij bepaald wel notie van het
spelen van Mozart, maar hij leek het
iets te mooi te willen doen en dat ver
leidde hem tot een soms wat precieuze
vertolking.
Van het Dubbelconcert voor strijkers,
piano en pauken (1938) van Martinu
was de uitvoering weer prima. Martinu
nadert hier het niveau van Bartóks
Divertimento, evenals deze zich aan
sluitend bij de folklore, in dit geval de
Tsjechische. Het werk zit hecht in
elkaar, ontwikkelt zich op boeiende
wijze en bezit een dwingende kracht.
SCHILDERIJENZWENDEL
MSTERDAM (A.N.P.). De officier
van justitie bij de Amsterdamse
rechtbank heeft gisteren tegen de 51-
jarige koopman C J. W. tien maanden
gevangenisstraf geëist, waarvan drie
maanden vooiwaardelij-k en aftrek van
de preventieve hechtenis, wegens op
lichting van de Amsterdamse kunst
handel n.v. Roelofs.
C. J. W. had aan deze kunsthandel
een schilderij verkocht dat met de
naam van de Vlaamse expressionist
Permeke was gesigneerd, maar dat in
werkelijkheid was geschilderd door de
Amsterdamse kunstschilder Nico Hup
pes.
Het schilderij was na enkele om
zwervingen in het bezit gekomen van
de schilder l'H. te Soestenberg. De
verdachte had het van hem gekregen
om te proberen het te verkopen als een
Permeke.
De officier van justitie, mr. H. G.
van Everdingen, achtte de oplichting
bewezen.
De raadsman van de verdachte be
streed dit, maar achtte het subsidiair
ten laste gelegde wel bewezen: het op
zettelijk te koop aanbieden van een
kunstwerk waarop de naam van de
maker vervalst is. Hij vroeg een straf
waarvan het onvoorwaardelijke deel
gelijk zou zijn aan het voorarrest.
De kunstschilder l'H., die ook betrok
ken is bij een Arnhemse schilderijen-
zwendel. zal ook voor de Permeke-
zaak terecht moeten staan.
Luctor Ponse en de Amsterdamse
paukenist Jan Labordus, die voor niets
staat, namen de solopartijen voor hun
rekening. Dit Dubbelconcert is, als zo
vele moderne composities, opgedragen
aan Sacher en deze heeft zich zulks
waard getoond.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. De heer J. Bom-
mer Sr. heeft gisteren op de tweede
dag van de Week voor de Volkshuis
vesting een vurig pleidooi gehouden
voor grotere doelmatigheid in de wo
ningbouw. De tweede dag van de stu
dieweek, die in het Rotterdamse Bouw
centrum wordt gehouden, was gewijd
aan „Kostenbesparing door meer doel
treffende woningbouw". De heer Bom
mel*. vice-voorzitter van de stichting
Studiegroep efficiënte woningbouw,
laakte fel de z.i. onverantwoordelijke
verscheidenheid van bouwvoorschriften
zoals gemeenten en instellingen van
openbaar nut die handhaven. Een grote
geldverspilling is er de oorzaak van,
meende hij.
De heer Bommer brak voorts een
lans voor continuïteit in het beleid van
de overheid op het gebied van de volks
huisvesting. Als de continuïteit aan de
top er niet is, zo betoogde hij, kan er
ook geen continuïteit in het bou-wen
zij-n; en het is de continuïteit die het
bouwen efficiënter maakt.
Weinig research
Het wetenschappelijk onderzoek in de
woningbouw noemde de heer Bommer
een schreeuwend probleem. Vergeleken
bij andere soorten van produktie wordt
er, zei hij, belachelijk weinig aan „re
search" gedaan. Men doet wel veel
kennis op, maar die is alleen geschikt
voor boeken en tijdschriften en niet
gericht op de praktijk.
Nederlands
Standaardisatie in de woningbouw is
nodig en dan niet op de manier die
volgens de heer Bommer typisch Ne
derlands is. maar uit vrijwillige over
tuiging. „Typisch Nederlands" was
volgens hem: Het benoemen van com
missies, het schrijven van rapporten
door die commissies, het aanbieden
van de rapporten in „Den Haag", het
vergeten van die rapporten dóór „Den
Haag", het na jaren (ondanks vragen
in de Kamer) verouderd raken van die
rapporten, het benoemen van commis
sies die wéér rapporten schrijven, tot
de regering eindelijk een vorm van
standaardisatie dwingend voorschrijft.
ROTTERDAM Commissarissen en
directie van de Nieuwe Rotterdamse
Courant hebben besloten aan de in april
te houden vergadering van aandeelhou
ders voor te stellen over 1960 een on
veranderd dividend van 10 pet. uit te
keren.
Op de in oktober 1960 uitgegeven aan
delen, die voor eenkwart gerechtigd zijn
tot het dividend over I960, zal bij aan
neming van dit voorstel 214 pet. divi
dend worden uitgekeerd.
Van een onzer redacteuren
M ONGEVEER kwart voor negen krijgt u in het televisie
programma van de NCRV het liedje te horen, dat ons
land zal vertegenwoordigen op het komende songfestival
in Cannes. Het heet: „Wat een dag" en is geschreven door
de man die al zoveel populaire liedjes op zijn naam heeft
staan: Dick Schallies. De tekst leverde Pieter Goernans en zoals be
kend, gaat Greetje Kauffeld onze kleuren verdedigen aan de Rivièra
op 18 maart.
Van onze correspondent
STOCKHOLM De grote Zweedse
ijzerertsmaatschappij Grangesberg, die
ijzermijnen in Noorwegen bezit, is het
met het Russische ministerie voor de
buitenlandse handel eens geworden
over een transactie, die niet alleen eco
nomisch maar ook politiek van grote
betekenis is. Zij is zo verstrekkend, dat
zij in de politieke machtsstrijd tussen
Oost en West kan ingrijpen.
Het gaat hier om de levering van
135.000 ton gelaste stalen buizen in de
periode van 19621964. De waarde van
deze levering bedraagt 90 miljoen.
Om de levering mogelijk te maken
heeft de Zweedse firma een speciale
fabriek in de nabijheid van Stockholm
aangekocht, waar de buizen zullen wor
den gelast.
De buizen zullen door de Russen wor
den gebruikt voor het aanleggen van de
sedert lang ontworpen olieleiding van de
steeds groter wordende olievelden in de
zuidelijke Oeral naar de beide Oostzee
havens Klaipeda (Memel) en Windspils
(Windau). Daarvandaan zal de olie met
grote tankschepen naar West- en Noord-
Europa worden vervoerd.
Ja. wat een dag, zult u vanavond
misschien zeggen, wanneer, wat vorige
jaren een feestelijk uur was tijdens
die vaak spannende nationale finales,
Van onze correspondent
LONDEN. „Nee, dat is me nog
niet genoeg. Daar wil ik graag
nog wat ogen bij hebben". De
ogen kwamen er. Het beeld werd
er wat voller door, de achter
grond kwam beter tot haar recht.
Rob Mariouw Smit knikte tevre
den, beneden in de mobiele con
trolekamer, de „scanner" van de
BBC. Hij liet dat ook merken
via de intercom waarmee hij in
verbinding stond met de stage
manager van de BBC boven
die het op zijn beurt weer door
gaf aan David Koning, de be
weeglijke producer van het pro
gramma. -
Er was een ogenblik pauze in de
scanner die naast het grote ge
bouw van Madame Tussaud's
stond, het bekende wassen beel
denkabinet in Londen waar de
NCRV-televisie vanavond een
tweede uitzending aan wijdt. De
opnamen er voor werden onlangs
gemaakt. Een kijkje achter de
schermen ditmaal, opnieuw met
Cruys Voorbergh als gids. Zoals
al gemeld zal ook de auteur God
fried Bomans in het programma
meedoen.
Verbindingsvrouw
Zonder de BBC had de NCRV
deze uitzendingen nimmer klaar
gespeeld. Rob Mariouw Smit
roemt de samenwerking met de
Engelsen. Hij noemt die meer dan
voortreffelijk en klopt miss
Kwikzilver dankbaar op haar
schouder. Miss Kwikzilver, het
bijnaampje dat hij gaf aan Nor-
ma Guise, produktie assistente
van de BBC-televisie die op
trad als verbindingsvrouw tussen
Nederlanders en Engelsen, die
rende en draafde, telefoneerde
en pleitte bij velerlei instanties
om nog wat extra opnametijd, om
een heel bijzonder filmpje voor
al dat de BBC eens gebruikte
en dat de Nederlanders zo graag
even in wilden lassen. Een film
pje van maar anderhalve minuut
maar het kwam er. Daar zorg
de Norma Guise wel voor!
Bijkleuren
Er wordt op het raam van de
scanner getikt: een vrouwelijke
employé van-alweer-de BBC
komt kijken wat ze aan de op
maak van de acteurs moet doen.
Cruys Voorbergh blijkt kleur ge
noeg te hebben van zichzelf,
maar Godfried Bomans is wat
bleek. Hij wordt bijgekleurd.
De schijnwerpers in de ateliers van
Madama Tussaud floepen weer
aan, de opnamen worden hervat.
Het oog van de twee enorme ca
mera's vangen de namaakbenen
van een beroemde snelwandelaar.
Even later glijden ze langs een rij
handen die aan een muur han
gen. Handen van mensen die
eens leefden, werkten, smeekten,
bidden, liefkoosden. Het is dood
stil in de propvolle kamer, ter
wijl Cruys Voorbergh zijn com
mentaar geeft en vertaalt wat
hem door een medewerker van
het wassenbeeldenkabinet wordt
verteld over de problemen ver
bonden aan de benen van de
atleet.
De opname is weer voorbij, „le
dereen hartelijk bedankt", zegt
de stage manager dankbaar.
En Dickens
Onderwijl staat Godfried Bomans
het allemaal met filosofische blik
aan te zien. Hij is het niet eens
met de wijze waarop tegenwoor
dig wassen beelden gemaakt wor
den van mensen die eens een rol
in het openbare leven speelden.
Dat gaat hij straks boven vertel
len in de stemmige zaal waar o.a.
de schrijvers uit de vorige eeuw
bijeen zitten en staan. Ook Dic
kens natuurlijk. Bomans en Dic
kens hoe kan het anders?
„Vertelt u mij eens wat meer over
uw werk", wil Cruys Voorbergh
weten. Hij spreekt tegen een man
met een witte jas aan die juist
de zaag zet in een stuk romp van
wat eens een mensenbeeld was
van was. Een nieuwe opname is
begonnen. David Koning, hoofd
van de afdeling „drama" van de
NCRV-televisie, steekt een
duim op. Hij is best tevreden, het
loopt allemaal uitstekend.
nu in enkele minuten voorbij is. En
u zult zich afvragen: had dat nu echt
niet anders gekund?
Troost u zich: de organisatoren stel
len zich die vraag ook, Greetje incluis,
die bovendien een nog diepere ver
zuchting slaakt: wat een dag! Immers,
de laatste veertien dagen heeft haar
telefoon thuis niet stil gestaan en de
mannen aan de andere kant van de
lijn spraken haar moed in, gingen tegen
haar te keer, susten, dreigden, al naar
gelang zij de televisie, de grammofoon
platenindustrie, het componistendom
of de muziekuitgeverij vertegenwoor
digden.
Olieprijs
Deze olie zal zo goedkoop zijn on
geveer de helfi van de prijzen die de
Westelijke oliemaatschappijen bereke
nen dat deze maatschappijen in een
zeer moeilijke positie zullen komen. De
uit het Nabije Oosten geïmporteerde
olie is door de transportkosten veel
duurder dan de Russische olie.
Amerika tegen
De Amerikaanse regering heeft ge
weigerd toestemming te geven voor de
export van buizen naar Rusland, die zij
als belangrijk strategisch materiaal be-
Goede ivil
Wat er dan eigenlijk aan de hand
was?
Niets dan goede wil aan de kant van
de televisiemensen om dit jaar tege
moet te komen aan het verlangen dat
vele vocalisten vorige jaren al hadden
geuit: zelf met een componist en tekst
schrijver in zee te gaan, waardoor zij
zeker zouden zijn dat het liedje hun
zou liggen.
Angst om in de laagste regionen te
eindigen deed alle aangezochte voor
aanstaande zangers en zangeressen
echter besluiten om het gouden hoofd
niet in de waagschaal te leggen, zodat
het jaarlijkse televisie-avondje van het
Nederlandse lichte lied getorpedeerd
werd en stevig ook.
In alle andere Eurovisielanden treden
ieder jaar weer vocalisten met een
wereldnaam voor de camera's zonder
de minste angst te hebben, dat zij niet
bij de eerste vijf zullen horen. Zou de
reden niet kunnen zijn dat pas een
artiest van werkelijk formaat deze
complexen te boven komt?
Zoeken
Hoe dan ook: Greetje Kauffeld bleef
als enige over. Zij ging op zoek naar
een leuk, pittig liedje en legde er ten
slotte een zestal voor aan de commis
sie, bestaande uit leden aan wier com
petentie niemand ooit twijfelde: Pi
Scheffer, Dolf van der Linden, Will
Hartingsveldt, Simon Carmiggelt, Gijs
Stappershoef en Piet te Nuyl.
In diezelfde tijd had Phonogram, de
grammofoonplatenmaatschappij waar
Greetje onder contract staat, haar de
helpende hand geboden en was via
twee muziekuitgeverijen, Altona en
Holland Music, ook op zoek gegaan
naar liedjes. Die brachten een vijftien
tal bij elkaar. Greetje hoorde ze alle
maal en nu zult u natuurlijk denken
dat die bij de zes andere werden ge
voegd en aan de commissie ter be
oordeling voorgelegd.
Niets daarvan! De uitgeverijen hoor
den namelijk dat een liedje van Dick
Schallies was ingezonden en zij stelden
als voorwaarde dat zijn bijdrage zou
worden teruggetrokken, omdat Schal
lies niet onder contract staat van een
van beide uitgeverijen en zelf een
eigen uitgeverij heeft. Noch de com
missie, noch Greetje konden zich met
deze eis verenigen. De vijftien liedjes
bleven dus in portefeuille en de com
missie besloot unaniem de compositie
van Schallies als de beste aan te
wijzen.
Uitstekend
„Ook al zouden die andere hebben
meegedongen", merkte Greetje Kauf
feld nog op, „dan weet ik zeker dat
de commissie even goed het liedje van
Dick Schallies zou hebben gekozen. Ik
heb ze alle twintig gehoord en „Wat
een dag" steekt echt met kop en
schouders boven de rest uit. Ik zal
echter blij zijn als het vanavond negen
uur is. Dan heb ik eindelijk een maand
rust om me serieus op Cannes voor te
bereiden. Is het niet treurig dat zelf
overschatting, afgunst, ijdelheid en in
triges ieder jaar opnieuw alle feeste
lijkheid aan zo'n festival ontnemen?"
LILBOSCH. In volle vaart is maan
dagavond bij Lilbosch een personenauto
met zes carnavalsvierders tegen een bus
gebotst.
De inzittenden werden alien gewond.
Zij zijn in een ziekenhuis te Sittard op
genomen.
De bus was bezig op de weg te keren,
toen de auto er op vloog. Behalve een
chauffeur zat er niemand in de bus.
schouwt. Engeland en ook andere Navo-
landen hebben eenzelfde standpunt in
genomen.
Kortgeleden heeft Italië echter een
Russische bestelling van buiten geac
cepteerd tegen de levering van vier mil
joen ton Russische olie. Nu volgt dus
ook net neutrale Zweden. Men is er
zich in Scandinavië duidelijk van bewust,
dat de aankoop van Russische olie, die
de Sovvjetunie waarschijnlijk als tegen
prestatie voor de levering van buizen
zal verlangen, tot sterke politieke en
economische afhankelijkheid kan lei
den. Men volgt de ontwikkeling dan ook
met grote nauwlettendheid.
Van onze Parijse correspondent
MARSEILLE Negentien van de
twintig beroemde schilderijen (met een
gezamenlijke waarde van bijna twee
miljoen gulden) die in de nacht van
31 maart op 1 april van het vorig jaar
uit het restaurant Colombe ó'Or te St
Paul-de-Vence gestolen waren, zijn te
recht.
Na de vorige week opgebeld te zijn
door een onbekende die aanbood dc
verdwenen schilderijen tevoorschijn te
brengen een aanbod dat later weer
werd i,.getrokken ontving de politie
van Marseille gisterochtend een
anoniem briefje met een regu van het
bagagedepot van het centraal station.
„Gebruik het regu en u zult de ver
rassing van uw leven krijgen", waren
de enige woorden die het briefje be
vatte.
De politie ging op onderzoek en ont
ving een groot pakket, waarin de ge
stolen schilderijen zaten.
Zij behoren toe aan de eigenaar van
het restaurant, Francis Roux, een be
kend kunstverzamelaar. Van de twintig
gestolen schilderijen, waaronder wer
ken van Braque, Bonnard, Picasso.
Rouault, Modigliani, Léger, Buffet, Dufy
en Villon ontbrak een doek van Ba-
zaine, dat vermoedelijk naar Zuid-
Amerika is verkocht.
GREETJE KAUFFELD
.waarom kan het niet
anders
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. De Ierse toneelspeler
Michael Liammóir zal in het Holland
Festival enkele voorstellingen geven van
„The importance of being Oscar," een
solotoneel dat hij baseerde op fragmen
ten uit het werk van Oscar Wilde.
Liammóir trad in 1956 en 1959 op bij
gastvoorstellingen van Hedda Gabler en
Saint Joan. Zijn nieuwe solotoneel ging
tijdens het Dublin International Theatre
Festival het vorig jaar in première en
wordt gebracht in samenwerking met de
Dublin Gate Theatre Productions.
In de operasector wordt een tweetal
gastvoorstellingen verwacht van de ope.
ra van Wuppertal met Hindemiths „Car-
dillac". Het ensemble bestaat uit 150
personen waaronder de solisten Kathe
Maas, Siff Pettersen, Anmand Reynaerts,
Mikko Plosila en Walter Jenckel. De
componist schreef in 1927 zelf het li
bretto naar een toneel-spel van Ferdi
nand Lion.
DONDERDAG 16 FEBRUARI
1 RADIO 1
HILVERSUM I 402 m.
AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws;
8.15 Gram; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 De
groenteman; 9.15 Gram; 9.35 Waterstan
den; 9.40 Morgenwijding: 10.00 Gram; 10.50
V d kleuters; 11.00 Huishoudelijke zaken,
praatje; 11.15 Strijkork; 12.00 Lichte muz;
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Lichte
muz; 12.50 Uit het bedrijfsleven, lezing;
13.00 Nws; 13.30 Lichte muz; 14.00 Bariton
en piano: 14.30 V d vrouw; 15,05 'n Odys
see met z'n twee, hoorsp (deel 5 en slot);
15.50 Gram; 16.00 Van vier tot vijf; 17.00 V d
jeugd; 17.30 Lichte muz; 18.00 Nws; 18,15
Verz progr v d jeugd; 18.30 Lichte muz;
18.45 Sportpraatje; 18.55 Gesproken brief:
19.00 V d kind; 19.05 Gevar progr; 20.00
Nws; 20.05 Omr ork en solist; 21.10 De taak
van de overheid inzake de Nederlandse taal,
toespr; 21.45 Tenor en piano; 22.15 Lichte
muz; 22.30 Nws; 22.45 Act; 23.00 Sportact;
23.10 Discotaria; 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.30 V d
jeugd; 7.40 Gram; 7.45 Morgengebed en
overweging; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V d
vrouw; 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00
Gram; 10.15 Morgendienst; 10.45 Gram.
KRO: 11.00 V d zieken; 11.45 Gewijde muz;
12.00 Middagklok - noodklok; 12.04 Piano
spel; 12.25 Wij van het land, praatje; 12.35
Land- en tuinb meded; 12.38 Gram; 12.50
Act; 13.00 Nws; 13.15 Zonnewijzer; 13.20
Lichte muz; 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Ver
lopend getij, dialoog; 14.30 Herdenking 75-
jarig bestaan Societas Studiosorum Refor-
matorum; 15.45 Gram; 15.35 Vokaal ens,
16.00 Verkenningen in de Bijbel; 16.20
Oude muz; 16.50 Gram; 17.00 V d jeugd;
17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Militork;
18.15 Sportrubriek; 18.30 Koperork; 18.50
Sociaal perspectief; 19.00 Nws en weerber;
19.10 Op de man af, praatje; 19.15 Gram;
19.30 Radiokrant; 19.50 Polit lezing; 20.00
Gevar progr; 21.30 Gram; 21.50 Periodieken
parade; 22.00 Kerkorgel; 22.30 Nieuws en
SOS-ber; 22.40 Avondoverdenking; 22.55
Boekbespr; 23.00 Gram; 23.25 De muziek
der volkeren, muzik lezing; 23.55—24.00
Nieuws.
TELEVISIE I
NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Achter
het nws; 20.30 Nieuws uit de dierentuin;
21.00 Dood van een handelsreiziger, TV-
spel.
DUITSLAND
17.00 V d kind; 17.15 Idem; 17.35-18.00 V d
jeugd. (Regionaal progr.: 18.25 NDR: Pro
gramma overz; 18.30 NDR: Die Nordschau;
18.45 WDR: Hier und Heute; 19.25 NDR:
San Marino: 19.25 WDR: Dotto); 20.00 Jour
naal en weeroverz; 20.20 TV-spel; 21.55 Do
cumentaire film en laatste nieuws.
BELGIË VLAAMS
19.00 V d kind; 19.30 Sportprogr; 20.00
Nws; 20.30 Documentaire film; 21.00 TV-
spel; 22.10 Zesdaagse te Antwerpen; 22.45
Nieuws.
BELGIË FRANS
19.30 Godsd progr; 20.00 Nws; 20.30 Wed
strijd progr; 21.15 Filmprogr; 22.20 Sport-
rep en nieuws.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. De leiding van de
commerciële radiozender Veronica heeft
meegedeeld, dat de al eerder aange
kondigde reclame-uitzendingen naar
Engeland morgen beginnen. Er wordt
uitgezonden van acht uur 's morgens
tot een uur 's middags en van midder
nacht tot twee uur op de 192 meter
band.
Ook zal het aantal Nederlandse zend
uren worden uitgebreid. Er wordt
voortaan uitgezonden van een uur
's middags tot tien uur 's avonds met
een nieuw programma, waaraan ver
schillende free lance radio-artiesten, die
ook voor de Nederlandse omroepver
enigingen optreden, zullen medewerken.
Het is de bedoeling om in de maan
den maart en april, als de zender op
sterkte is, het aantal Nederlandse zend
uren opnieuw uit te breiden,zodat
Radio Veronica tot middernacht in de
lucht is.
televisie
WOENSDAG Het liedje waarmee
Nederland zal verschijnen op het ko
mende Eurovisie Songfestival wordt
vanavond door Greetje Kauffeld aan
de openbaarheid prijs gegeven. Dat ge
beurt als sluitstuk van de rubriek Pas
Geperst (20.20). Voor de tweede keer
gaat Cruys Voorbergh ons rondleiden
door het Panopticum in Londen, dit
keer geassisteerd door Godfried Bo
mans (20.50). Met een zeer korte een
akter, getiteld „Een man van ge
wicht," en de rubrieken Attentie en
In gemeenschap wordt de avond be
sloten.
België Vlaams: Om 19.00 kunt u
weer een lesje Nederlands mepakken.
Na het nieuws van 20.00 uur valt er
weer een nieuw avontuur te zien van
de „Schipper naast Mathilde" (20.30).
De Nederlandse Helene Oosthoek zal
het middelnederlandse spel Elckerlyc
voordragen (21.35).
België Frans: „La jalousie de Bar-
bouillé" is een kort blijspel van Moli
ère (21.15). Om 21.45 volgt een ren-
dez-vous van tien minuten met het
zangeresje Michèle Arnaud.
Duitsland: Vanmiddag weer een
half uur voor de vrouw „Gesehen - ge-
konnt" (17.00). Een documentair, bio
grafisch programma wordt om 20.20
gepresenteerd over Ignatius van Lo
yola, de stichter van de Jezuïtenorde.
ATTENTIE: Op alle stations de
zonsverduistering. België Vlaams be
gint al om vijf voor acht, andere lan
den om kwart over acht.
Advertentie
WOENSDAG De mensen die lóten
gekocht hebben van de actie „Van
hart tot hart" zullen vanavond om
vijf over half negen hun toestel af
stemmen op Hilversum I voor de be
kendmaking van de hoofdprijzen. De
Ramblers omlijsten de prijzentrekking.
De liefhebbers van moderne jazz
kunnen hun hart ophalen aan Art Bla-
key en zijn jazz-messengers om tien
over tien (Hilv. 2).
Klassieke muziek is er in ruime
hoeveelheid. Twee jeugdwerken van
Mozart worden gespeeld door het
Barylli Kwartet om tien voor acht
(Hilv. 2), het Radio Kamerorkest
onder Yvon Baarspul speelt een
klein uur later Bach en Hindemith
en op de andere zender om tien
voor tien, de Serenade in D opus 8
voor drie strijkinstrumenten.
Jean Dulieu vertelt over Paului
vandaag.