OOK AVRO HAALDE
OMROEPER OP T Y
RENNIES
1970in twee uur
van new york
naar amsterdam
Accountant
worden is
zijn ideaal
prestaties
Hij of ZIJ? zaterdagavondakkoorden
Goede opzet van show
te veel verwaterd
Documentaires
over Suriname
programma's
NIEUWE UITVINDINGEN
NODIG VOOR PROTOTYPE
SLANK VLIEGTUIG MET
EXTRA STRAALMOTOREN
Vliegen wordt
voor vracht
goedkoper
mm
ik
Maandag 13 februari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
vliegende kastelen met elektronische
breinen (voor 60 miljoen per stuk)
L5»DIUJ IN HET KORT
op
E1
-«ec
Pag. 5
Herhaling
K.L.M.
drie miljard
wrijving
zwaarder
Ook als
zuurbrand opstijgt
vanuit de maag
tot hoog in de keel
is blossen met Sennies
kwestie van 'n ogenblik.
Hc
imiiiimiiiiiiiiimimiiiii
-miiiHMimiiiimiiiiwK:
Zo vatte de tekenaar zijn impressie van het straalvliegtuig van 1970 samen
ÏIHIIIIIHIIIIIIIItllllllllllllllllllllUUIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIHIIII f
Van een onzer redacteuren
BUSSUM. De Avro is tege
moet gekomen aan de wensen
van velen van onze lezers. Gis
teren bracht ook deze omroep
een omroeper op het scherm:
Wilco Meyer.
De donkere Meyer met zijn vrien
delijke, open gezicht is geen onbe
kende voor de kijkers. In de jeugd
rubriek „Rooster" houdt hij reeds
twee seizoenen vraaggesprekken. Hij
doet dat op een plezierige, onbevan
gen manier.
Wilco Meyer (24) is niet vast ver
bonden aan de televisie, hij wordt
accountant. Enige tijd geleden heeft
hij zijn kandidaatsexamen economie
gedaan.
Boekhouden
„Radio- en televisiewerk is erg
prettig om er bij te doen. vertelde hij
ons. maar ik ben misschien te veel
boekhouder om me in dat aantrekke
lijke. maar warrelige wereldje hele
maal thuis te voelen. Ik vind het heer
lijk om met jonge mensen om te gaan.
hun gedachten te begrijpen en via radio
en televisie begrip te kweken voor
elkaar."
S Een studie over de prestaties
5 van een passagiersvliegtuig
Mach 3 geeft de volgende uit- 5
komsten: s
Kruissnelheid: circa 3150 kilo- 2
H meter.
2 Bereik: circa 6500 kilometer, s
Start: korter dan van de hui- S
H dige straalvliegtuigen.
Klim: maximum snelheid (be- 2
5 neden geluidssnelheid) 282A tot
51 meter per seconde (1500 tot 3j
3000 meter per minuut).
Landing: snelheid niet veel
=5 groter dan die van de huidige
EE „jets". Langere landingsbanen =S
waarschijnlijk niet nodig. Lengte SE
van 3050 meter op zeeniveau
lijkt voldoende.
llllllllllllllllllilllillllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIll
televisie
vandaag j
naar te kijken en te luisteren? Omdat
hij de indruk wekt zich niet anders
voor te doen dan hij is! De meeste om-
roepsters vragen niet alleen aandacht
voor het programma, maar ook voor
zichzelf door pose, spraak, maniertjes,
lachjes enzovoorts. Niemand vindt het
op den duur prettig om thuis mensen
te ontvangen die steeds, bewust of on
bewust, aandacht voor zichzelf vragen,
of het nu een man of een vrouw is. Ik
geloof dat dit de reden is waarom zo
veel kijkers het een verademing vinden
als Joop Smits „de aandacht vraagt".
De heer M. van Schoten te Rotter
dam behoort tot de groep die aan een
omroepster de voorkeur geven. Hij
schrijft: Liever een jong prettig
Wilco Meijer.
meisjesgezicht. Joop Smits doet het
prima, maar wij vinden dat een meisje
meer sfeer geeft. Elizabeth Mooy en
Ineke Klaarhamer zijn prettig om naar
te kijken. Alle omroepsters zijn goed,
ook de nieuwe Hedda van Leeuwen,
maar alsjeblieft niet altijd grijnzen.
Mevrouw Mulder in Den Haag heeft
een bijzondere mening: Wat zou men
denken van omroepers als Johnny.
Kraaykamp, Joop Doder er of Guus
Oster? Kerels uit één stuk, mannen.
Zij zouden, elk op eigen manier, een
verontschuldiging kunnen maken voor
de vaak slechte programma's die op de
aankondiging volgen.
MAANDAG Uit Groningen, Huize
Maas om precies te zijn, komt dit keer
de televisiebiografie „Anders dan an
deren" (20.55). Jan Blokker en Eimert
Kruidhof belichten in hun rubriek
Filmvenster o.m. de jonge cineast
George Sluizer (20.30). Met „Achter
het Nieuws" begint de avond.
België Vlaams: Vanmiddag extra
televisie: de carnavalsviering in Keu
len: „Rosenmontag am Rhein". Het
belooft een bonte middag te worden
(14.30-16.30). Een belangrijk deel van
het avondprogramma wordt in beslag
genomen door een wetenschappelijke
uitzending over ,,de Keltische bescha
ving" (21.10),
België Frans neemt vanavond weer
een programma van de Franse televi
sie over, namelijk „Vedettenschool"
met medewerking van o.a. Jean-Clau-
de-Pascal, Dalida en Pierre Dux
(20.30). Daarna volgt „Dagboek van
vandaag" (21.35).
Duitsland laat bijna de gehele mid
dag beelden zien uit Mainz, Düssel-
dorf en Keulen van de carnavalsvie
ring (12.30). Bijzonder populair en be
kend is „Rosenmontag am Rhein"
(13.00). Herhaling van deze recht
streekse reportages kunt U zien om
20.20 in „Engel in Wirtschaftwunder".
Een amusementsprogramma met vele
sterren van naam wordt gepresenteerd
onder de titel „Am Abend ins Odeon".
Het is reeds de vierde aflevering van
deze serie populaire variété-uitzendin
gen (21.00). Tot besluit van de avond
kunt u een reportage zien van de bob
sleekampioenschappen in Hahnenklee
(22.00).
radio
vandaag
Het besluit van de Avro om een
omroeper televisieprogramma's te
laten aankondigen zal ook verschei
dene lezers van wie wij zaterdag
brieven ontvingen, een plezier doen.
De dames M. van Zijl-Fransen en
C. Kalfshoven-Van Zijl te Rotterdam
schreven:
Voor ons is het Joop Smits hoor. Op
die dames raak je ook uitgekeken. Er
zijn er al zoveel. Daarom graag een
ander gezicht. Hopenlijk helpt uw
enquête Joop Smits aan een vaste
plaats voor het televisiescherm.
De heer H. Kuijpers te Schiedam:
De hele familie heeft gestemd: af en
toe Joop Smits, in ieder geval af
wisselen.
Mevrouw A. M. de Bruyn te Hoog
vliet:
Waarom is Joop Smits prettig om
BUSSUM. Op initiatief van
Erik de Vries wordt een televisie
documentaire over Suriname ver
vaardigd. De film wordt uitgezon
den op dinsdag 21 februari. Prof.
dr. R. A. J van Lier heeft de lei
ding bij het samenstellen van de
documentaire.
Tijdens mijn verblijf in Surina
me. vorig jaar september, is het mij
duidelijk geworden hoe weinig wij we
ten van de verschillende bevolkings
groepen in dat land. Bij mijn terug
keer heb ik de Vara voorgesteld het
maken van documentaire filmpro
gramma's in studie te nemen. Daar
na kwam ik in contact met professor
Van Lier, de ontwerper van het tien
jarenplan voor Suriname, vertelde
ons Erik de Vries.
Ik was erg blij met het verzoek
om aan de programma's over Surina
me mee te werken, verklaarde de Wa-
genirvgse hoogleraar Van Lier. Wan
neer de eerste uitzending in de smaak
valt, worden er meer gemaakt en
daarmee is dan een mooie kans ont
staan om een groter en beter begrip
tot stand te brengen tussen de volken
van Nederland en Suriname.
ER ZAT weer vaart en afwisseling in de Zaterdagavondakkoor
den. Snel werden de wervelende beelden van de „BBC Top
pers". die voor een goede Carnavalsfeer moesten zorgen, ver
vangen door de losjes koutende Teddy en Henk. Bobbejaan
Schoepen werd er even bijgehaald, maar voordat men hem terug
kreeg te zien was er veel uit het buitenland te bewonderen.
Annie Fratellini viel veel meer door
haar prachtige stem en voordracht op
dan door haar instrumenten. De Ierse
schone Deirdre O'Callagan zong een
paar bekende liedjes die door de ge
voelige vertolking toen een verrassing
waren.
Tony Hartweger zong met zijn me
lancholieke geluid een paar Weense
liedjes en uit Griekenland brachten
Drossos en Tanta wat acrobatisch uit
gevoerde volksdansen mee.
Henk en Teddy Scholten verzorgden
nog een paar vlotte sketches, drie
Carnavalsprinsen moesten het veld
ruimen voor een prinses en tot slot
kwam Bobbejaan terug.
Beneden de maat
Nogmaals: vaart en afwisseling ge
noeg maar toch was het peil een beetje
beneden de maat en dat komt voor
een niet onbelangrijk deel door de on
juiste keuze van de buitenlandse ve
dette. Bobbejaan Schoepen mag
misschien vele aanhangers hebben, hij
is toch niet de artiest die als ster van
een show kan fungeren. Bovendien be
stond zijn repertoire uit mierzoete
sentimentele draakjes.
Onjuist was ook het uitblijven var
de korte gesprekjes met de artiesten
Wanneer Teddy en Henk inderdaad dr
rol van gastvrouw en gastheer vervul
De journalist H. A. Wigbold zal op
1 juni bij de Vara in dienst treden al:
regisseur van documentaire televisie
programma's. De heer Wigbold heefl
verscheidene hoorspelen geschreven
onder andere het vorig jaar op 4 me
uitgezonden herdenkingsspel „Wij stier
ven bij Ronville".
len, zoals de opzet van hun show is,
is het van belang dat de kijkers door
hen bij hun medewerkers worden ge
ïntroduceerd. Zaterdagavond gebeurde
het niet en dat was een stap achter
uit.'
Jan Dongers
MAANDAG. Veel is er in het
lichte genre vanavond niet te beleven.
In de Avro Radioscoop (Hilversum 1,
vijf over acht) wordt Willy Alberti in
het zonnetje gezet en via de andere
zender (Hilversum 2, kwart over tien)
zingt Corry Brokken slaapliedjes, be
geleid door de Zaaiers van Jos Cleber.
Een carnavalsprogramma is te be
luisteren via de N.D.R.-W.D.R., van
kwart over zeven tot tien uur.
In het programma van de A.F.N.
zingt Frankie Sinatra. Om half elf.
Op klassiek gebied is er meer. Om
elf uur concerteert het Radio kamer
orkest Hilversum 1) onder leiding
van Maurits van den Berg. Uitge
voerd uiordt onder meer het Concer
tino voor twee trompetten en orkest
van Otto Ketting. Solisten zijn Otto
Ketting zelf en Robert Weeteling.
Via dezelfde zender, om vijf over
drie: Bruckne>'s vijfde symfonie.
Pina Carmirelli, viool, en Arman
do Renzi, piano, spelen om half tien
(Hilversum 2) de sonate no. 1 opus
78 van Brahms.
Tot besluit van de avond (Hilver
sum 1, elf uur) geeft het orkest van
Jean-Frangois Paillard een uitvoe
ring van het Requiem van Campra.
DINSDAG 14 FEBRUARI
HILVERSUM I. 402 M.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Gram 9-00 Gym. v.d vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Gram 10-50 V. d.
kleuters 11.00 Pianospel. 11.15 V. d. zieken.
12.00 Zang en piano. 12.20 Regeringsuitz.:
Uitz. v.d. landbouw. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nws. 13.30
Gram 14.00 Strijkkwart. 14.40 Schoolradio.
15.00 V.d. vrouw. 15.30 Cello en piano. 16.00
Jeugd in Oost-Duitsland, lezing. 16.15
Gram. 16.30 V.d.jeugd. 17.30 Amateurs-
progr. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30
R.V.U.: Toneel: décor en kostuum, door
Prof. dr. Fr. W. S. van Thienen. 19.00
V. d. kleuters. 19.05 Paris vous parle, ge
sproken brief. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05
Kom er maar eens uit!, quiz. 22.00 Piano
duo. 22.30 Nws. 22.45 Act. 23.00 Gram. 23.30
Studentenhaver. 23.5524.00 Nws.
ILVERSUM II. 298 M.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V.d
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 V.d.Ideuters
10.15 Lichtbaken. lezing (herh.)* 10.25
Gram. 11.00 V.d.vrouw. 11.30 Gram. 11.50
Volaan vooruit, lezing. 12.00 Middagklok
- noodklok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land
en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Nwe
gram. 13.35 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.35
Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar.
progr. (herh.). 16.00 V.d.zieken. 16.30 Zie-
kenlof. 17.00 V.d.jeugd. 17.40 Beursber.
17.45 Regeringsuitz.Literatuur over de
Nederlandse Antillen (II), door mej. L. van
der Steen. 18.00 Lichte muz. 18.20 Kaarten
op tafel, gesprekken. 18.30 V.d.jeugd. 19.00
Nws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30
Gram. 20.00 Die Fledermaus, operette (le
acte). 20.45 Rep 21.00 Die Fledermaus,
operette (2e acte). 22.30 Nws. 22.40 Die
Fledermaus, operette (3e acte). 23.20 Gram.
23.55—24.00 Nws.
1 TELEVISIE I
NTS: 20.00 Journ. 20.20 Documentaire
film. 20.40—22.05 Speelfilm.
DUITSLAND
17.00—18.00 V.d.kind. (Regionaal progr.:
18.25 NDR: Progr.-overz. 18.30 NDR: Die
Nordschau. 18.45 WDR: Hier und Heute
19.25 NDR: Uit New York meegebracht.
WDR: Wiener Werkl) 20.00 Journ. en weer-
overz. 20.20 Een zwerftocht door Parijs.
21.05 Comedie. Daarna: Laatste nws.
BELGIE VLAAMS
19.00 De Liberale gedachte en actie.
19.30 Tekenfilms. 19.45 Filmklucht. 20.00
Nws. 20.35 Speelfilm. 22.05 Cultureel progr.
22,50 Zesdaagse te Antwerpen. 23.10 Nws.
BELGIë FRANS
19.30 Filmprogr. 20.00 Nws. 20.30 Speel
film. 22.20 Onbekend. 22.50 Sportrep. 23.10
Nws.
Van onze luchtvaartredacteur
IN 1970 in ruim twee uur van Amsterdam naar New York. Die
mogelijkheid is volgens een studie van de Internationale orga
nisatie voor de burgerluchtvaart (I.C.A.O.) geenszins denkbeel
dig. Misschien wordt zij nog wel drie jaar eerder werkelijkheid.
De vliegtuigen gaan dan met een snelheid van meer dan driedui
zend kilometer op een hoogte van circa twintigduizend meter over
de Atlantische Oceaan.
Men kan het zich moeilijk voorstellen, maar zo was het ook, toen de
huidige straalpassagierstoestellen in de „vaart" zouden komen. Die toestellen
zullen dan „langzaam" zijn, want zij vliegen onder de geluidsgrens. Dat zijn
subsonische vliegtuigen tegenover de supersonische vliegtuigen, die veel
sneller dan het geluid zullen gaan. Met Mach 3 dat is driemaal de ge
luidssnelheid.
De modernste vliegtuigen van nu
zijn al uitgerust met de vernuftigste
apparatuur. De supersonische toestel
len zullen nog veel sterker worden be
heerst door verfijnde instrumenten.
Men verwacht, dat nog meer dan
thans zal moeten worden vertrouwd
op de automatische piloot. Tegen de
tijd dat passagiersvliegtuigen met
Mach 3 in gebruik komen, zal er
waarschijnlijk een instrumentarium
beschikbaar zijn om (ook in slecht
weer!) automatisch te landen. Zelfs
denkt men eraan om ook op die ma
nier te kunnen starten.
WAARSCHUWING
f /"YNGEVEER negenhonderd
l meter zal zulk een vlieg
tuig per seconde afleggen. De huidige
navigatiemethoden zullen daardoor on
voldoende zijn. Bij het nieuwe sys
teem zal men de behoefte hebben aan
elektronische rekenmachine voor het
onafgebroken verstrekken van inlich
tingen over positie en snelheid.
Men verwacht die „breinen" ook no
dig te hebben voor de automatische
navigatie tijdens het vliegen op kruis
snelheid. Deze apparatuur moet de
werkelijke positie en snelheid kunnen
vergelijken met de verlangde positie
en snelheid. Zij moet ook de inlich
tingen verschaffen aan de automati
sche piloot om het plan voor de
vlucht te kunnen handhaven.
Tot de instrumenten, die naar ver
wachting bij een snelheid van Mach
DE studie van de I.C.A.O. zegt, dat
het in 1967 technisch mogelijk zal
zijn een passagiersvliegtuig te bou
wen, dat tweemaal sneller is dan het
geluid. Als men er direct mee begint,
wordt erbij gezegd. Het praktische
gebruik ervan over de gehele wereld
wordt drie jaar later gesteld. Er is
namelijk ook veel tijd nodig om de
vliegvelden er op voor te bereiden
door het maken van nieuwe voorzie
ningen en het installeren van nieuwe
apparaten.
Als men ineens van de huidige
straalvliegtuigen zou overgaan op
mach. 3 voor toestellen met honderd
passagiers, dan zouden dezelfde data
kunnen worden gehandhaafd. Voor het
bouwen van een vliegtuig Mach 3 is
een ander soort metaal nodig dan de
gebruikelijke legeringen, die geschikt
zijn voor een vliegtuig Mach 2. Het
samenstellen van dat metaal vergt
tijd voor studie en experimenten.
SUBSIDIE
lF basis van de onafgebro
ken groeiende belangstel
ling voor het reizen door de lucht is
berekend, dat er na 1967 een rede
lijke, hoewel nog niet grote vraag al
om in de wereld zou kunnen zijn voor
een supersonisch verkeersvliegtuig.
Dan moeten echter de kosten van het
gebruik ervan in lijndiensten niet aan
zienlijk groter zijn dan van de tegen
woordige straalvliegtuigen.
De vooruitzichten van het luchtver
voer wijzen er op, dat de burgerlucht
vaart gedurende drie jaar na 1970 elk
jaar zestig tot zeventig vliegtuigen
Mach 3 voor honderd passagiers zou
kunnen gebruiken.
De bijzonder hoge kosten van een
prototype betekenen, dat subsidies of
leningen van de overheid nodig zijn.
Particull-ere financiering van zulk
een project lijkt onwaarschijnlijk. Der
gelijke hulp kan echter inmenging
van regeringen tot gevolg hebben.
Tot de veronderstellingen behoort
dan een eventueel verlangen, dat pas
een supersonisch vliegtuig in gebruik
mag komen als het vertikaal kan lan
den en starten. Om aan die eis te
voldoen, zou een geheel nieuw type
motor nodig zijn. De ontwikkeling van
een supersonisch vliegtuig met die
EI
i
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM De Pan American
World Airways heeft gedreigd haar
vrachttarieven voor de Noordatlantische
route drastisch te zullen verlagen, indien
daarover op 10 april nog geen overeen
stemming is bereikt. De internationale
organisate voor burgerluchtvaart IATA
heeft vorige week over deze tarieven
vruchteloos besprekingen gevoerd.
Panam stelt zich voor de tarieven des
noods eenzijdig aldus te verlagen:
Minder dan 45 kilo van 2.81 dollar tot
1.90 dollar per kilo een verlaging van
32 pet.;
ladingen van 100 tot 250 kilo van 2.11
tot 1.14 dollar per kilo 46 pet. lager;
250 tot 500 kilo van 2.11 tot 1.10 dollar
per kilo 48 pet. lager;
1000 tot 7500 kilo van 1.83 tot 0.95 dol
lar per kilo een verlaging van 48 pet.;
7500 kilo of meer van 1.83 tot 0.68 dol
lar per kilo ofwel 63 pet. minder.
Een jaar geleden heeft de maatschappij
op dezelfde wijze al de tarieven voor het
vervoer over de Stille Oceaan verlaagd.
Het vrachtvervoer op de routes naar het
Verre Oosten is daardoor met 34.7 pet.
toegenomen. De Panam verwacht dat met
invoering van de nieuwe tarieven het
vrachtverkeer over de Atlantische
Oceaan binnen enkele jaren vier maal
zo omvangrijk zal worden.
De K.L.M. deelde ons gisteravond over
deze kwestie het volgende mee: Op
initiatief van de K.L.M., die werd ge
steund door een Canadese en een andere
Europese luchtvaartmaatschappij, is de
geldigheid van de huidige vrachttarieven
voor het Noordatlantische gebied inge
kort tot medio april. Oorspronkelijk
zouden die tot 1 juli van kracht zijn.
De K.L.M. heeft zich op de conferen
tie van de IATA te Parijs voorstander
getoond van tariefsverlaging. Vóór medio
april zal de IATA opnieuw bijeenkomen.
3 zullen moeten worden gebruikt, be
hoort ook apparatuur die waarschuwt
bij gevaar voor botsing met een an
der toestel. Men moet eens proberen
te beseffen dat 2 vliegtuigen het
ene vliegend boven Amsterdam, het
andere boven Rotterdam elkaar met
Mach. 3 naderen. Dan duurt het slechts
ongeveer een halve minuut voor zij
neus-aan-neus zijn. Het schijnt dat
men aan nog iets anders denkt dan
alleen aan radar om deze noodlottige
toestand te voorkomen.
GEREKEND naar de hui
dige geldswaarde zou de
aanschaffingsprijs van een vliegtuig
Mach 3 met een capaciteit van hon
derd passagiers komen te liggen tus
sen 55 miljoen en zestig miljoen gul
den. Dit is ruim tweemaal zoveel als
een DC-8 kost. In dat bedrag zou dan
nog maar een heel klein gedeelte ver
werkt zijn van de kosten, die moeten
worden gemaakt om het prototype
van een supersonisch verkeersvlieg
tuig te kunnen bouwen.
Die kosten schat men op een be
drag tussen vijfhonderd en duizend
miljoen dollar zeg drie miljard
gulden.
Het lijkt allemaal ver buiten ons
bereik te liggen. Grote recente suces-
sen op uiteenlopend technisch terrein
zijn evenwel voorhanden om het idee
levend te houden dat ook deze
„droom" wordt verwezenlijkt.
eigenschappen (V.T.O.L.-vertical take
off and landing) zou meer tijd ver
gen dan van zulk een toestel, dat op
normale wijze start en landt.
^EN belangrijk probleem is
1 het metaal, waaruit de
romp van zulk een vliegtuig moet be
staan. De sterkte van de gebruikelijke
zg. lichtmetalen loopt sterk terug als
zij onderhevig zijn aan snelheden, die
veel hoger zijn dan Mach 2. De bui
tengewoon grote hitte, die ontstaat
door de wrijving met de lucht, is daar
een van de belangrijkste oorzaken
van.
Daarom zullen staallegeringen of ti
tanium moeten worden gebruikt, die
wei bestand zijn tegen zulk een wrij-
vingshitte. Bij snelheden boven Mach
3, verzwakken ook die metalen. Het
construeren van de romp is zodoende
een zeer ernstige zaak.
Belangrijk is het antwoord op de
vraag wat in economisch opzicht ver
kieslijker is. eerst Mach 2 of direct
Mach 3. De keuze hangt mede af van
de te vliegen routes. De algemene
mening' is, dat het niet de moeite
waard is toestellen Mach 3 te gebrui
ken op afstanden, die korter zijn dan
circa 3700 kilometer.
fEN supersonisch vliegtuig
zal zwaarder zijn dan een
vliegtuig, dat onder de geluidsgrens
vliegt. Bijna de helft van zijn gewicht
tijdens de start zal uit brandstof be
staan. Na het afwegen van de techni
sche en economische aspecten acht
men het waarschijnlijk dat een vlieg
tuig Mach 3 voor honderd passagiers
bij de start ongeveer 160.000 kilogram
zal wegen.
Wellicht zullen voor het vliegen over
de Atlantische Oceaan nog grotere
toestellen worden gewenst. Berekenin
gen, gebaseerd op de huidige ontwikke
ling van het luchtvervoer, zeggen dat
ongeveer negen luchtvaartmaatschap
pijen omstreeks 1967 gemiddeld dage
lijks meer dan tweehonderd passa
giers in beide richtingen over de oce
aan zullen brengen.
Nikita Kroesjtsjef is in Moskou terug
gekeerd na een oriëntatiereis door ver
scheidene landbouwgebieden. Zijn laatste
bezoek gold een conferentie in Voronez,
een plaats gelegen in het vruchtbare
gebied van de „zwarte aarde".
Advertentie
En niemand in Uw omgeving
heeft er weet van. Want U neemt
Rennies onopvallend in, laat ze
smelten op de tong en zodra de
weldadige samenstelling met
Uw eigen speeksel de maag be
reikt, is alle leed geleden en de
vuurkolom gedoofd. Rennies
neutraliseren overtollig maag-^
zuur volkomen en on-mid-del-lijk,
Koop vandaag een pak-
je bij Uw apotheker
of drogist.
tegen brandend maagzuur
bruilêt, behoort eveneens tot de vraag
tekens. Grote kansen worden toege
schreven aan straalmotoren met ex
tra fans ter verhoging van de stuw-
druk. Het aantal motoren in een vlieg
tuig Mach 3 zal variëren tussen vier
en acht.
KOELING
Dï
fOE zal een supersonisch
verkeersvliegtuig eruit,
zien? De vorm staat nog geenszins
vast, maar de meeste studies voor
een ontwerp laten een lange conven
tionele romp zien met een betrekkelijk
kleine middellijn: een zeer slank toe
stel dus. Er schijnt weinig twijfel over
te bestaan dat de lengte aanzien
lijk groter zal zijn dan de spanwijdte
van de vleugel.
De vleugel zal dun zijn en de vorm
ervan aelta (driehoekig) of trapezium.
Mogelijke afmetingen van zulk een
vliegtuig kunnen zijn: lengte tussen
43 en 73 meter, spanwijdte 18 tot 37
meter.
Welk type motor zal worden ge-
)E enorme wrijvingshitte
op de romp van een super
sonisch vliegtuig zal zeer hoge brand
stof temperaturen tot gevolg hebben.
De buitenkant van de romp zal bij
Mach 3 een temperatuur hebben van
320 graden Celsius.
Sommige ontwerpers stellen voor
brandstof te gebruiken om de hitte
van de motor en van verscheidene
onderdelen van de uitrusting te absor
beren. Dit zou dan moeten gebeuren
door de warmgelopen onderdelen van
het voortstuwingsmechanisme af te
koelen door er brandstof langs te la
ten lopen.
Er zullen twee systeems voor air
conditioning nodig zijn: één voor het
gebruik van buitenlucht, en één voor
het toepassen van lucht in Sassen,
hetzij vloeibaar of gasvormig.