OOK AVRO HAALDE OMROEPER OP T Y RENNIES 1970in twee uur van new york naar amsterdam Accountant worden is zijn ideaal prestaties Hij of ZIJ? zaterdagavondakkoorden Goede opzet van show te veel verwaterd Documentaires over Suriname programma's NIEUWE UITVINDINGEN NODIG VOOR PROTOTYPE SLANK VLIEGTUIG MET EXTRA STRAALMOTOREN Vliegen wordt voor vracht goedkoper mm ik Maandag 13 februari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD vliegende kastelen met elektronische breinen (voor 60 miljoen per stuk) L5»DIUJ IN HET KORT op E1 -«ec Pag. 5 Herhaling K.L.M. drie miljard wrijving zwaarder Ook als zuurbrand opstijgt vanuit de maag tot hoog in de keel is blossen met Sennies kwestie van 'n ogenblik. Hc imiiiimiiiiiiiiimimiiiii -miiiHMimiiiimiiiiwK: Zo vatte de tekenaar zijn impressie van het straalvliegtuig van 1970 samen ÏIHIIIIIHIIIIIIIItllllllllllllllllllllUUIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIHIIII f Van een onzer redacteuren BUSSUM. De Avro is tege moet gekomen aan de wensen van velen van onze lezers. Gis teren bracht ook deze omroep een omroeper op het scherm: Wilco Meyer. De donkere Meyer met zijn vrien delijke, open gezicht is geen onbe kende voor de kijkers. In de jeugd rubriek „Rooster" houdt hij reeds twee seizoenen vraaggesprekken. Hij doet dat op een plezierige, onbevan gen manier. Wilco Meyer (24) is niet vast ver bonden aan de televisie, hij wordt accountant. Enige tijd geleden heeft hij zijn kandidaatsexamen economie gedaan. Boekhouden „Radio- en televisiewerk is erg prettig om er bij te doen. vertelde hij ons. maar ik ben misschien te veel boekhouder om me in dat aantrekke lijke. maar warrelige wereldje hele maal thuis te voelen. Ik vind het heer lijk om met jonge mensen om te gaan. hun gedachten te begrijpen en via radio en televisie begrip te kweken voor elkaar." S Een studie over de prestaties 5 van een passagiersvliegtuig Mach 3 geeft de volgende uit- 5 komsten: s Kruissnelheid: circa 3150 kilo- 2 H meter. 2 Bereik: circa 6500 kilometer, s Start: korter dan van de hui- S H dige straalvliegtuigen. Klim: maximum snelheid (be- 2 5 neden geluidssnelheid) 282A tot 51 meter per seconde (1500 tot 3j 3000 meter per minuut). Landing: snelheid niet veel =5 groter dan die van de huidige EE „jets". Langere landingsbanen =S waarschijnlijk niet nodig. Lengte SE van 3050 meter op zeeniveau lijkt voldoende. llllllllllllllllllilllillllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIll televisie vandaag j naar te kijken en te luisteren? Omdat hij de indruk wekt zich niet anders voor te doen dan hij is! De meeste om- roepsters vragen niet alleen aandacht voor het programma, maar ook voor zichzelf door pose, spraak, maniertjes, lachjes enzovoorts. Niemand vindt het op den duur prettig om thuis mensen te ontvangen die steeds, bewust of on bewust, aandacht voor zichzelf vragen, of het nu een man of een vrouw is. Ik geloof dat dit de reden is waarom zo veel kijkers het een verademing vinden als Joop Smits „de aandacht vraagt". De heer M. van Schoten te Rotter dam behoort tot de groep die aan een omroepster de voorkeur geven. Hij schrijft: Liever een jong prettig Wilco Meijer. meisjesgezicht. Joop Smits doet het prima, maar wij vinden dat een meisje meer sfeer geeft. Elizabeth Mooy en Ineke Klaarhamer zijn prettig om naar te kijken. Alle omroepsters zijn goed, ook de nieuwe Hedda van Leeuwen, maar alsjeblieft niet altijd grijnzen. Mevrouw Mulder in Den Haag heeft een bijzondere mening: Wat zou men denken van omroepers als Johnny. Kraaykamp, Joop Doder er of Guus Oster? Kerels uit één stuk, mannen. Zij zouden, elk op eigen manier, een verontschuldiging kunnen maken voor de vaak slechte programma's die op de aankondiging volgen. MAANDAG Uit Groningen, Huize Maas om precies te zijn, komt dit keer de televisiebiografie „Anders dan an deren" (20.55). Jan Blokker en Eimert Kruidhof belichten in hun rubriek Filmvenster o.m. de jonge cineast George Sluizer (20.30). Met „Achter het Nieuws" begint de avond. België Vlaams: Vanmiddag extra televisie: de carnavalsviering in Keu len: „Rosenmontag am Rhein". Het belooft een bonte middag te worden (14.30-16.30). Een belangrijk deel van het avondprogramma wordt in beslag genomen door een wetenschappelijke uitzending over ,,de Keltische bescha ving" (21.10), België Frans neemt vanavond weer een programma van de Franse televi sie over, namelijk „Vedettenschool" met medewerking van o.a. Jean-Clau- de-Pascal, Dalida en Pierre Dux (20.30). Daarna volgt „Dagboek van vandaag" (21.35). Duitsland laat bijna de gehele mid dag beelden zien uit Mainz, Düssel- dorf en Keulen van de carnavalsvie ring (12.30). Bijzonder populair en be kend is „Rosenmontag am Rhein" (13.00). Herhaling van deze recht streekse reportages kunt U zien om 20.20 in „Engel in Wirtschaftwunder". Een amusementsprogramma met vele sterren van naam wordt gepresenteerd onder de titel „Am Abend ins Odeon". Het is reeds de vierde aflevering van deze serie populaire variété-uitzendin gen (21.00). Tot besluit van de avond kunt u een reportage zien van de bob sleekampioenschappen in Hahnenklee (22.00). radio vandaag Het besluit van de Avro om een omroeper televisieprogramma's te laten aankondigen zal ook verschei dene lezers van wie wij zaterdag brieven ontvingen, een plezier doen. De dames M. van Zijl-Fransen en C. Kalfshoven-Van Zijl te Rotterdam schreven: Voor ons is het Joop Smits hoor. Op die dames raak je ook uitgekeken. Er zijn er al zoveel. Daarom graag een ander gezicht. Hopenlijk helpt uw enquête Joop Smits aan een vaste plaats voor het televisiescherm. De heer H. Kuijpers te Schiedam: De hele familie heeft gestemd: af en toe Joop Smits, in ieder geval af wisselen. Mevrouw A. M. de Bruyn te Hoog vliet: Waarom is Joop Smits prettig om BUSSUM. Op initiatief van Erik de Vries wordt een televisie documentaire over Suriname ver vaardigd. De film wordt uitgezon den op dinsdag 21 februari. Prof. dr. R. A. J van Lier heeft de lei ding bij het samenstellen van de documentaire. Tijdens mijn verblijf in Surina me. vorig jaar september, is het mij duidelijk geworden hoe weinig wij we ten van de verschillende bevolkings groepen in dat land. Bij mijn terug keer heb ik de Vara voorgesteld het maken van documentaire filmpro gramma's in studie te nemen. Daar na kwam ik in contact met professor Van Lier, de ontwerper van het tien jarenplan voor Suriname, vertelde ons Erik de Vries. Ik was erg blij met het verzoek om aan de programma's over Surina me mee te werken, verklaarde de Wa- genirvgse hoogleraar Van Lier. Wan neer de eerste uitzending in de smaak valt, worden er meer gemaakt en daarmee is dan een mooie kans ont staan om een groter en beter begrip tot stand te brengen tussen de volken van Nederland en Suriname. ER ZAT weer vaart en afwisseling in de Zaterdagavondakkoor den. Snel werden de wervelende beelden van de „BBC Top pers". die voor een goede Carnavalsfeer moesten zorgen, ver vangen door de losjes koutende Teddy en Henk. Bobbejaan Schoepen werd er even bijgehaald, maar voordat men hem terug kreeg te zien was er veel uit het buitenland te bewonderen. Annie Fratellini viel veel meer door haar prachtige stem en voordracht op dan door haar instrumenten. De Ierse schone Deirdre O'Callagan zong een paar bekende liedjes die door de ge voelige vertolking toen een verrassing waren. Tony Hartweger zong met zijn me lancholieke geluid een paar Weense liedjes en uit Griekenland brachten Drossos en Tanta wat acrobatisch uit gevoerde volksdansen mee. Henk en Teddy Scholten verzorgden nog een paar vlotte sketches, drie Carnavalsprinsen moesten het veld ruimen voor een prinses en tot slot kwam Bobbejaan terug. Beneden de maat Nogmaals: vaart en afwisseling ge noeg maar toch was het peil een beetje beneden de maat en dat komt voor een niet onbelangrijk deel door de on juiste keuze van de buitenlandse ve dette. Bobbejaan Schoepen mag misschien vele aanhangers hebben, hij is toch niet de artiest die als ster van een show kan fungeren. Bovendien be stond zijn repertoire uit mierzoete sentimentele draakjes. Onjuist was ook het uitblijven var de korte gesprekjes met de artiesten Wanneer Teddy en Henk inderdaad dr rol van gastvrouw en gastheer vervul De journalist H. A. Wigbold zal op 1 juni bij de Vara in dienst treden al: regisseur van documentaire televisie programma's. De heer Wigbold heefl verscheidene hoorspelen geschreven onder andere het vorig jaar op 4 me uitgezonden herdenkingsspel „Wij stier ven bij Ronville". len, zoals de opzet van hun show is, is het van belang dat de kijkers door hen bij hun medewerkers worden ge ïntroduceerd. Zaterdagavond gebeurde het niet en dat was een stap achter uit.' Jan Dongers MAANDAG. Veel is er in het lichte genre vanavond niet te beleven. In de Avro Radioscoop (Hilversum 1, vijf over acht) wordt Willy Alberti in het zonnetje gezet en via de andere zender (Hilversum 2, kwart over tien) zingt Corry Brokken slaapliedjes, be geleid door de Zaaiers van Jos Cleber. Een carnavalsprogramma is te be luisteren via de N.D.R.-W.D.R., van kwart over zeven tot tien uur. In het programma van de A.F.N. zingt Frankie Sinatra. Om half elf. Op klassiek gebied is er meer. Om elf uur concerteert het Radio kamer orkest Hilversum 1) onder leiding van Maurits van den Berg. Uitge voerd uiordt onder meer het Concer tino voor twee trompetten en orkest van Otto Ketting. Solisten zijn Otto Ketting zelf en Robert Weeteling. Via dezelfde zender, om vijf over drie: Bruckne>'s vijfde symfonie. Pina Carmirelli, viool, en Arman do Renzi, piano, spelen om half tien (Hilversum 2) de sonate no. 1 opus 78 van Brahms. Tot besluit van de avond (Hilver sum 1, elf uur) geeft het orkest van Jean-Frangois Paillard een uitvoe ring van het Requiem van Campra. DINSDAG 14 FEBRUARI HILVERSUM I. 402 M. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram 9-00 Gym. v.d vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram 10-50 V. d. kleuters 11.00 Pianospel. 11.15 V. d. zieken. 12.00 Zang en piano. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. v.d. landbouw. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nws. 13.30 Gram 14.00 Strijkkwart. 14.40 Schoolradio. 15.00 V.d. vrouw. 15.30 Cello en piano. 16.00 Jeugd in Oost-Duitsland, lezing. 16.15 Gram. 16.30 V.d.jeugd. 17.30 Amateurs- progr. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Toneel: décor en kostuum, door Prof. dr. Fr. W. S. van Thienen. 19.00 V. d. kleuters. 19.05 Paris vous parle, ge sproken brief. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Kom er maar eens uit!, quiz. 22.00 Piano duo. 22.30 Nws. 22.45 Act. 23.00 Gram. 23.30 Studentenhaver. 23.5524.00 Nws. ILVERSUM II. 298 M. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V.d vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 V.d.Ideuters 10.15 Lichtbaken. lezing (herh.)* 10.25 Gram. 11.00 V.d.vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan vooruit, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Nwe gram. 13.35 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. (herh.). 16.00 V.d.zieken. 16.30 Zie- kenlof. 17.00 V.d.jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Literatuur over de Nederlandse Antillen (II), door mej. L. van der Steen. 18.00 Lichte muz. 18.20 Kaarten op tafel, gesprekken. 18.30 V.d.jeugd. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.00 Die Fledermaus, operette (le acte). 20.45 Rep 21.00 Die Fledermaus, operette (2e acte). 22.30 Nws. 22.40 Die Fledermaus, operette (3e acte). 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nws. 1 TELEVISIE I NTS: 20.00 Journ. 20.20 Documentaire film. 20.40—22.05 Speelfilm. DUITSLAND 17.00—18.00 V.d.kind. (Regionaal progr.: 18.25 NDR: Progr.-overz. 18.30 NDR: Die Nordschau. 18.45 WDR: Hier und Heute 19.25 NDR: Uit New York meegebracht. WDR: Wiener Werkl) 20.00 Journ. en weer- overz. 20.20 Een zwerftocht door Parijs. 21.05 Comedie. Daarna: Laatste nws. BELGIE VLAAMS 19.00 De Liberale gedachte en actie. 19.30 Tekenfilms. 19.45 Filmklucht. 20.00 Nws. 20.35 Speelfilm. 22.05 Cultureel progr. 22,50 Zesdaagse te Antwerpen. 23.10 Nws. BELGIë FRANS 19.30 Filmprogr. 20.00 Nws. 20.30 Speel film. 22.20 Onbekend. 22.50 Sportrep. 23.10 Nws. Van onze luchtvaartredacteur IN 1970 in ruim twee uur van Amsterdam naar New York. Die mogelijkheid is volgens een studie van de Internationale orga nisatie voor de burgerluchtvaart (I.C.A.O.) geenszins denkbeel dig. Misschien wordt zij nog wel drie jaar eerder werkelijkheid. De vliegtuigen gaan dan met een snelheid van meer dan driedui zend kilometer op een hoogte van circa twintigduizend meter over de Atlantische Oceaan. Men kan het zich moeilijk voorstellen, maar zo was het ook, toen de huidige straalpassagierstoestellen in de „vaart" zouden komen. Die toestellen zullen dan „langzaam" zijn, want zij vliegen onder de geluidsgrens. Dat zijn subsonische vliegtuigen tegenover de supersonische vliegtuigen, die veel sneller dan het geluid zullen gaan. Met Mach 3 dat is driemaal de ge luidssnelheid. De modernste vliegtuigen van nu zijn al uitgerust met de vernuftigste apparatuur. De supersonische toestel len zullen nog veel sterker worden be heerst door verfijnde instrumenten. Men verwacht, dat nog meer dan thans zal moeten worden vertrouwd op de automatische piloot. Tegen de tijd dat passagiersvliegtuigen met Mach 3 in gebruik komen, zal er waarschijnlijk een instrumentarium beschikbaar zijn om (ook in slecht weer!) automatisch te landen. Zelfs denkt men eraan om ook op die ma nier te kunnen starten. WAARSCHUWING f /"YNGEVEER negenhonderd l meter zal zulk een vlieg tuig per seconde afleggen. De huidige navigatiemethoden zullen daardoor on voldoende zijn. Bij het nieuwe sys teem zal men de behoefte hebben aan elektronische rekenmachine voor het onafgebroken verstrekken van inlich tingen over positie en snelheid. Men verwacht die „breinen" ook no dig te hebben voor de automatische navigatie tijdens het vliegen op kruis snelheid. Deze apparatuur moet de werkelijke positie en snelheid kunnen vergelijken met de verlangde positie en snelheid. Zij moet ook de inlich tingen verschaffen aan de automati sche piloot om het plan voor de vlucht te kunnen handhaven. Tot de instrumenten, die naar ver wachting bij een snelheid van Mach DE studie van de I.C.A.O. zegt, dat het in 1967 technisch mogelijk zal zijn een passagiersvliegtuig te bou wen, dat tweemaal sneller is dan het geluid. Als men er direct mee begint, wordt erbij gezegd. Het praktische gebruik ervan over de gehele wereld wordt drie jaar later gesteld. Er is namelijk ook veel tijd nodig om de vliegvelden er op voor te bereiden door het maken van nieuwe voorzie ningen en het installeren van nieuwe apparaten. Als men ineens van de huidige straalvliegtuigen zou overgaan op mach. 3 voor toestellen met honderd passagiers, dan zouden dezelfde data kunnen worden gehandhaafd. Voor het bouwen van een vliegtuig Mach 3 is een ander soort metaal nodig dan de gebruikelijke legeringen, die geschikt zijn voor een vliegtuig Mach 2. Het samenstellen van dat metaal vergt tijd voor studie en experimenten. SUBSIDIE lF basis van de onafgebro ken groeiende belangstel ling voor het reizen door de lucht is berekend, dat er na 1967 een rede lijke, hoewel nog niet grote vraag al om in de wereld zou kunnen zijn voor een supersonisch verkeersvliegtuig. Dan moeten echter de kosten van het gebruik ervan in lijndiensten niet aan zienlijk groter zijn dan van de tegen woordige straalvliegtuigen. De vooruitzichten van het luchtver voer wijzen er op, dat de burgerlucht vaart gedurende drie jaar na 1970 elk jaar zestig tot zeventig vliegtuigen Mach 3 voor honderd passagiers zou kunnen gebruiken. De bijzonder hoge kosten van een prototype betekenen, dat subsidies of leningen van de overheid nodig zijn. Particull-ere financiering van zulk een project lijkt onwaarschijnlijk. Der gelijke hulp kan echter inmenging van regeringen tot gevolg hebben. Tot de veronderstellingen behoort dan een eventueel verlangen, dat pas een supersonisch vliegtuig in gebruik mag komen als het vertikaal kan lan den en starten. Om aan die eis te voldoen, zou een geheel nieuw type motor nodig zijn. De ontwikkeling van een supersonisch vliegtuig met die EI i Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM De Pan American World Airways heeft gedreigd haar vrachttarieven voor de Noordatlantische route drastisch te zullen verlagen, indien daarover op 10 april nog geen overeen stemming is bereikt. De internationale organisate voor burgerluchtvaart IATA heeft vorige week over deze tarieven vruchteloos besprekingen gevoerd. Panam stelt zich voor de tarieven des noods eenzijdig aldus te verlagen: Minder dan 45 kilo van 2.81 dollar tot 1.90 dollar per kilo een verlaging van 32 pet.; ladingen van 100 tot 250 kilo van 2.11 tot 1.14 dollar per kilo 46 pet. lager; 250 tot 500 kilo van 2.11 tot 1.10 dollar per kilo 48 pet. lager; 1000 tot 7500 kilo van 1.83 tot 0.95 dol lar per kilo een verlaging van 48 pet.; 7500 kilo of meer van 1.83 tot 0.68 dol lar per kilo ofwel 63 pet. minder. Een jaar geleden heeft de maatschappij op dezelfde wijze al de tarieven voor het vervoer over de Stille Oceaan verlaagd. Het vrachtvervoer op de routes naar het Verre Oosten is daardoor met 34.7 pet. toegenomen. De Panam verwacht dat met invoering van de nieuwe tarieven het vrachtverkeer over de Atlantische Oceaan binnen enkele jaren vier maal zo omvangrijk zal worden. De K.L.M. deelde ons gisteravond over deze kwestie het volgende mee: Op initiatief van de K.L.M., die werd ge steund door een Canadese en een andere Europese luchtvaartmaatschappij, is de geldigheid van de huidige vrachttarieven voor het Noordatlantische gebied inge kort tot medio april. Oorspronkelijk zouden die tot 1 juli van kracht zijn. De K.L.M. heeft zich op de conferen tie van de IATA te Parijs voorstander getoond van tariefsverlaging. Vóór medio april zal de IATA opnieuw bijeenkomen. 3 zullen moeten worden gebruikt, be hoort ook apparatuur die waarschuwt bij gevaar voor botsing met een an der toestel. Men moet eens proberen te beseffen dat 2 vliegtuigen het ene vliegend boven Amsterdam, het andere boven Rotterdam elkaar met Mach. 3 naderen. Dan duurt het slechts ongeveer een halve minuut voor zij neus-aan-neus zijn. Het schijnt dat men aan nog iets anders denkt dan alleen aan radar om deze noodlottige toestand te voorkomen. GEREKEND naar de hui dige geldswaarde zou de aanschaffingsprijs van een vliegtuig Mach 3 met een capaciteit van hon derd passagiers komen te liggen tus sen 55 miljoen en zestig miljoen gul den. Dit is ruim tweemaal zoveel als een DC-8 kost. In dat bedrag zou dan nog maar een heel klein gedeelte ver werkt zijn van de kosten, die moeten worden gemaakt om het prototype van een supersonisch verkeersvlieg tuig te kunnen bouwen. Die kosten schat men op een be drag tussen vijfhonderd en duizend miljoen dollar zeg drie miljard gulden. Het lijkt allemaal ver buiten ons bereik te liggen. Grote recente suces- sen op uiteenlopend technisch terrein zijn evenwel voorhanden om het idee levend te houden dat ook deze „droom" wordt verwezenlijkt. eigenschappen (V.T.O.L.-vertical take off and landing) zou meer tijd ver gen dan van zulk een toestel, dat op normale wijze start en landt. ^EN belangrijk probleem is 1 het metaal, waaruit de romp van zulk een vliegtuig moet be staan. De sterkte van de gebruikelijke zg. lichtmetalen loopt sterk terug als zij onderhevig zijn aan snelheden, die veel hoger zijn dan Mach 2. De bui tengewoon grote hitte, die ontstaat door de wrijving met de lucht, is daar een van de belangrijkste oorzaken van. Daarom zullen staallegeringen of ti tanium moeten worden gebruikt, die wei bestand zijn tegen zulk een wrij- vingshitte. Bij snelheden boven Mach 3, verzwakken ook die metalen. Het construeren van de romp is zodoende een zeer ernstige zaak. Belangrijk is het antwoord op de vraag wat in economisch opzicht ver kieslijker is. eerst Mach 2 of direct Mach 3. De keuze hangt mede af van de te vliegen routes. De algemene mening' is, dat het niet de moeite waard is toestellen Mach 3 te gebrui ken op afstanden, die korter zijn dan circa 3700 kilometer. fEN supersonisch vliegtuig zal zwaarder zijn dan een vliegtuig, dat onder de geluidsgrens vliegt. Bijna de helft van zijn gewicht tijdens de start zal uit brandstof be staan. Na het afwegen van de techni sche en economische aspecten acht men het waarschijnlijk dat een vlieg tuig Mach 3 voor honderd passagiers bij de start ongeveer 160.000 kilogram zal wegen. Wellicht zullen voor het vliegen over de Atlantische Oceaan nog grotere toestellen worden gewenst. Berekenin gen, gebaseerd op de huidige ontwikke ling van het luchtvervoer, zeggen dat ongeveer negen luchtvaartmaatschap pijen omstreeks 1967 gemiddeld dage lijks meer dan tweehonderd passa giers in beide richtingen over de oce aan zullen brengen. Nikita Kroesjtsjef is in Moskou terug gekeerd na een oriëntatiereis door ver scheidene landbouwgebieden. Zijn laatste bezoek gold een conferentie in Voronez, een plaats gelegen in het vruchtbare gebied van de „zwarte aarde". Advertentie En niemand in Uw omgeving heeft er weet van. Want U neemt Rennies onopvallend in, laat ze smelten op de tong en zodra de weldadige samenstelling met Uw eigen speeksel de maag be reikt, is alle leed geleden en de vuurkolom gedoofd. Rennies neutraliseren overtollig maag-^ zuur volkomen en on-mid-del-lijk, Koop vandaag een pak- je bij Uw apotheker of drogist. tegen brandend maagzuur bruilêt, behoort eveneens tot de vraag tekens. Grote kansen worden toege schreven aan straalmotoren met ex tra fans ter verhoging van de stuw- druk. Het aantal motoren in een vlieg tuig Mach 3 zal variëren tussen vier en acht. KOELING Dï fOE zal een supersonisch verkeersvliegtuig eruit, zien? De vorm staat nog geenszins vast, maar de meeste studies voor een ontwerp laten een lange conven tionele romp zien met een betrekkelijk kleine middellijn: een zeer slank toe stel dus. Er schijnt weinig twijfel over te bestaan dat de lengte aanzien lijk groter zal zijn dan de spanwijdte van de vleugel. De vleugel zal dun zijn en de vorm ervan aelta (driehoekig) of trapezium. Mogelijke afmetingen van zulk een vliegtuig kunnen zijn: lengte tussen 43 en 73 meter, spanwijdte 18 tot 37 meter. Welk type motor zal worden ge- )E enorme wrijvingshitte op de romp van een super sonisch vliegtuig zal zeer hoge brand stof temperaturen tot gevolg hebben. De buitenkant van de romp zal bij Mach 3 een temperatuur hebben van 320 graden Celsius. Sommige ontwerpers stellen voor brandstof te gebruiken om de hitte van de motor en van verscheidene onderdelen van de uitrusting te absor beren. Dit zou dan moeten gebeuren door de warmgelopen onderdelen van het voortstuwingsmechanisme af te koelen door er brandstof langs te la ten lopen. Er zullen twee systeems voor air conditioning nodig zijn: één voor het gebruik van buitenlucht, en één voor het toepassen van lucht in Sassen, hetzij vloeibaar of gasvormig.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 5