Metro mondt uit op
nieuw Centrum Zuid
PRINSES SLOEG
ONDINAMET
BIJL WATER IN
DEN HAAG wil
baas blijven in
andermans huis
Delta Daggers (met
raketten) maken
minder lawaai
75 inbraken
m een
jaar
TOEGANGSPOORT TOT UNIEK WINKELCENTRUM
Hart van bus-
en tramverkeer
AANBOD VAN ZOETERMEER NOG
STEEDS NIET BEANTWOORD
Rc
Engelse
Angola
journalist
neergeschoten
Vrouw wel beroofd,
niet aangerand
Marcel Nivard
niet gevonden
I TWEE JAAR GEËIST
Vrijdag 10 februari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
Mijnwet komt niet in
Nieuw-Guinearaad
Nieuwe directeur-generaal
voor de landbouw
PLECHTIGHEID OP SOESTERBERG
Klimaat
Experiment
HET IS NIEUW EN HÉÉL ERG LEKKER: SANDWICHSPREAD VAN CALVÉ
VERS BEWAARD IN EEN LUCHTDICHTE POT*: POT MET VACUUM-SLUI-
TING... PSSST... PROEF! EN PROFITEER SNEL VAN DEZE KORTING:
GROTE POT F1.45.TIJDELIJK F 1.29, HALVE POT F 0.98TIJDELIJK
F0.89VERSSS-LEKKERU MAAKT ER MÉÉR VAN MET CALVÉ!
WAZIGE VERKLARING VAN PORTUGAL
Baas blijven
EEN
Toch bouwen
Weerklank
Van een onzer verslaggevers
OTTERDAM Wan
neer de raad er mee
akkoord gaat komt het
voorlopige eindpunt
van de eerste Rotter
damse metroroute niet in de
Mijnsherenlaan maar op een
tiieuwontworpen Zuidplein. Mid
den op dat toekomstige plein
staat nu nog, eenzaam en verla
ten, een Hervormde kerk, die niet
past in de jongste plannen. De
kerk zal moeten wijken voor een
uiterst modern winkelcentrum
op twee niveau's, waarop het
metrostation-Zuid rechtstreeks
aansluit.
Onder het winkelcentrum komt
parkeergelegenheid voor duizend
auto's. Onder het metrostation ko
men de perrons waar de metro
passagiers kunnen overstappen op
een van de vele buslijnen, die voor
het verdere openbare vervoer op de
Linker Maasoever zullen zorgen. De
zo juist aangekomen metropassagiers
zullen van de metrohal kunnen uit
zwermen over het hooggelegen win
kelcentrum dat in zijn soort het
eerste in Nederland belooft te wor
den.
Tegelijk met het langverbeide derde
gedeelte A van het Metrorapport is
thans het rapport Centrum Zuid 1960
verschenen. Wethouder mr. H. Ba-
vinck deelde ons mee, dat de saam-
gevoegde rapporten de basis zullen
vormen voor een paar belangrijke
voorstellen, die B. en W. binnenkort
aan de raad ter beoordeling zullen
voorleggen.
SEDERT 1926
De directeur van de dienst van
stadsontwikkeling en wederopbouw,
ir C van Traa, herinnerde er aan, dat
allerhande omstandigheden en onvoor
ziene ontwikkelingen de sedert 1926
voor het Zuidplein gemaakte plannen
hebben verijdeld. Het jongste plan,
Centrum Zuid 1960, is gebaseerd op
het metroplan en op een nieuw ge
meentelijk wegenplan, aansluitende op
de Zuiderparkgordel.
In dat wegenplan zijn hinderlijke en
gevaarlijke kruisingen vermeden; drie
driesprongen leiden hier het verkeer
in goede banen. Door afwisselend een
aftakking af te sluiten zullen de beide
overige vertakkingen het verkeer, in
beide richtingen tegelijk, vlotter kun
nen verwerken. Op de tijdelijk afge
sloten tak kunnen de voetgangers
veilig oversteken.
De verbindingsweg tussen het einde
van de Zuiderparkweg en de Dordtse-
laan, waarin deze driesprongen zijn
gedacht, loopt dwars door het te amo-
veren Brabantse dorp
Het plan om aan het einde van de
Mijnsherenlaan het metrostation-Zuid
te bouwen is vervallen, omdat de
Goereesestraat te smal werd bevonden
voor een later door te trekken metro
viaduct. Er waren trouwens nog an
dere bezwaren.
DOORTREKKEN
Stedebouwkundig achtte ir. Van Traa
het aantrekkelijker een hooggelegen
metrostation te ontwerpen aan de
WESTZIJDE
OOSTZIJDE
overzijde van de drukke Pleinweg,
oostelijk van de Gooilandsingel en het
gebouw van de G.G en G.D. Het
metroviaduct in de Mijnsherenlaan zal
met een bocht langs de noord- en oost
zijde van het flatgebouw Rotterdam-
Zuid lopen, de Pleinweg kruisen en
voor de schouwburg langs aansluiten
op het nieuw ontworpen metrostation-
Zuidiplein.
Langs de Zuiderparkweg is volop
ruimte om de metrolijn later te kun
nen doortrekken tot Pendrecht en
Zuidwijk. De nieuwe situatie verge
makkelijkt ook de aan- en afvoer van
de metroreizigers die een keus uit
minstens zes nieuwe buslijnen krijgen.
In het Centrum Zuid 1960 komen
drie hoge kantoorgebouwen. Ten oos
ten van de eerder genoemde verbin
dingsweg zullen ook nog duizend
auto's geparkeerd kunnen worden.
Voor het daar te bouwen protestantse
streekziekenhuis Ikazia en het daarbij
behorende zusterhuis is gistermiddag
de rijksgoedkeuring afgekomen. Met
de bouw van dat complex is ruim tien
miljoen gulden gemoeid.
OVERSTAPJES
De directeur van de R.E.T., ir. N. A.
Bogtstra, noemde de metrolijn een
bundeling van het stedelijke openbare
vervoer tussen de Rechter en de Lin
ker Maasoever. De totstandkoming van
deze eerste lijn zal vooral op de Lin
ker Maasoever wijziging van de tram-
en busverbindingen nodig maken. Op
de Rechter Maasoever zal de metro
aansluiten op tien tramlijnen en vijf
buslijnen. Op de Linker Maasoever
zullen de metroreizigers bij het metro
station-Rijnhaven kunnen overstappen
op een bus naar Zuidwijk, Pendrecht
en Charlois of op een bus, die van
de Wilhelminakade naar de Linker
Veerdam loopt.
Bij het metrostation Maashaven
komt een aansluiting op lijn 2, die van
de Sluisjesdijk dwars door Rotterdam-
Zuid naar Groot IJsselmonde komt te
lopen. Die nieuwe route zal vermoe-
"delijk over een kruisingvrije eigen
baan lopen, waardoor deze enige tram-
Toen indertijd bekend werd
dat de route van de eerste Rot
terdamse metrolijn op de Lin
ker Maasoever over een viaduct
zou lopen, ontketende dat een
stroom ingezonden stukken van
bewoners van de Mijnsheren
laan die er niets voor voelden
om tegen zo'n viaduct te moe
ten aankijken. Uit bovenstaande
tekening blijkt dat het met het
uitzicht op dat viaduct best zal
meevallen. De dubbele baan
komt op een enkele reeks ko
lommen te rusten en de ontwer
pers van het viaduct, zo veel
sierlijker dan dat langs de Bin
nenrotte, zullen er voor zorgen
dat ook het lawaai van de me-
trotreinen tot een minimum
blijft beperkt.
lijn op de Linker Maasoever het ka
rakter van een sneltram zal krijgen.
Zes nieuwe buslijnen, de nummers
81 tot 86, zullen de reizigers opnemen
die uit het metrostation-Zuidplein
komen. De reizigers die zij aanvoeren
blijft het beklimmen van één stations
trap bespaard, want het eindpunt van
de bussen komt op het niveau van
het verhoogde winkelcentrum te liggen.
Bij een frequentie van vier minuten
zullen de nieuwe buslijnen op de Lin
ker Maasoever, samen met de sneltram,
een aan- en afvoercapaciteit van naar
schatting achttienduizend personen
hebben.
Op het tegenwoordige emplacement
van de spoorwegen lang3 de Parallel
weg komen opstelsporen voor de metro
en op de plaats van de locomotieven-
loods aan de Sluisjesdijk zal een
remise voor de metro, de sneltram en
de bussen van de R.E.T. komen.
Bij het nieuwe metrostation-Zuid
plein komen ook stopplaatsen voor de
intercommunale buslijnen van de
R.T.M., maar veel meer kon wéthou:
der J. U. Schilthuis daarover niet
meedelen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Minister Toxopeus
en staatssecretaris Bot voelen er nie
voor het ontwerp mijnwet voor Nieuw-
Guiinea voor te leggen aan de Nieuw-
Guinearaad.
Dat zou, zo delen zij in hun memorie
van antwoord aan de Tweede Kamer
mee, leiden tot een procedure, die geen
aanbeveling verdient. Ook achten zij
het niet gewenst dat te verlenen ver
gunningen in de Nieuw-Guinearaad be
handeld kunnen worden.
Van onze correspondent
DEN BOSCH Een man met een
record aantal inbraken op zijn gewe
ten heeft gisteren voor de rechtbank
te 's-Hertogenbosch terechtgestaan.
Het was de elektricien L. D. uit St.
Oedenrode.
Zijn dagvaarding vermeldde slechts
vier inbraken, maar de officier van jus
titie deelde mee dat verdachte er 75
had bekend. Die had hij in een jaar
tijds in verschillende plaatsen in het
midden van Brabant gepleegd.
De man was tot zijn daden gekomen
nadat hij wegens diefstal van een auto
radio uit zijn betrekking was ontsla
gen. Later had hij weliswaar een nieu
we baan gekregen, maar toen de werk
gever daar hoorde dat de elektricien al
eens was veroordeeld, volgde opnieuw
ontslag.
Het psychiatrisch rapport raadde aan
hem ter beschikking van de regering te
stellen. De officier van justitie vroeg
daar in zijn requisitoor twee jaar ge
vangenisstraf met aftrek bij. De raads
man kon slechts wijzen op de grote
openhartigheid waarmee verdachte zijn
bekentenissen had gedaan.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. Ir. A. W. van de
Plassche is eervol ontslagen als direc
teur-generaal van de landbouw. Hij zou
in oktober met pensioen gaan, maar
heeft om gezondheidsredenen een half
jaar eerder ontslag gevraagd.
Ir. van de Plassche was sinds 1952 di
recteur-generaal. Hij volgde toen ir. C.
Staf op.
Ir. J. W. Wellen (41), directeur-secre
taris van de Noordbrabantse christelij
ke boerenbond te Tilburg, is benoemd
tot zijn opvolger.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Ergens in het „groene hart" van Zuid-Holland
ligt de sleutel tot de oplossing van het gebrek aan bouwgrond
van Den Haag. Het gemeentebestuur van Zoetermeer is ervan
overtuigd dat het die sleutel bezit en dat er slechts één woord van
de Haagse stadsbestuurders nodig is om hem te kunnen gebruiken.
Dat woord is „ja" op het aanbod
van Zoetermeer om in vrij overleg
met Den Haag de overvloedige
grond om Zoetermeer te gebruiken
voor de woningbouw. Zoetermeer heeft
een samenwerking voor ogen zoals be
staat tussen Rotterdam en Capelle aan
de IJ-sel, waardoor laatstgenoemde ge
meente bijzonder snel groe-it naar een
stad van honderdduizend inwoners.
Deze Rotterdams-Capelse samen
werking is tot stand gekomen zonder
dat er een „haan naar kraait". De
problemen van de Haagse agglomeratie
(in eerste aanleg de problemen van
Den Haa-g zelf) hebben al stapels pa
pier gekost, werk verschaft aan plano
logen en stedebouwkunddgen, aan Ge
deputeerde Staten, aan de regering,
aan de Tweede Kamer en aan zeven
gemeentebesturen en -raden, zonder
dat een oplossing in zicht is. Resultaat
van al het zwoegen is voorlopig dat
van de zeven gemeenten die met een
eventueel distrietsbestuur te maken
zullen krijgen, vier daarvoor niets
voelen en een satellietstad (Wilsveen)
van de hand wfjzen.
WIE zich verdiept in het
vraagstuk waarom ge
lijksoortige vraagstuk
ken in Rotterdam zo geruisloos wor
den opgelost, terwijl Den Haag er met
veel misbaar een Gordiaanse knoop
van maakt, stuit direct op het verschil
in klimaat tussen beide steden. Rotter
dam moest inwoners opnemen als ge
volg van zijn voortdurende uitbreiding
van handel, havens en industrie, maar
feitelijk zijn die inwoners voor de ge
meentelijke diensten (die toch al o ver
kropt zitten met werk) een soort ,,bal-
Van een onzer verslaggevers
OTTERDAM. Ideaal ging gisterochtend enkele minuten
voor half elf de 48.000 tons tanker Ondina te water. Een
flinke bries joeg een lichte regen over het terrein van de Rotterdam-
sche Droogdok Maatschappij, toen prinses Irene met twee forse
klappen het touw doorhakte, waardoor de klink viel en de kolos
de vrijheid kreeg.
Haar woorden voor doop en goede vaart waren nauwelijks ver
waaid, toen de Ondina haar element tegemoet snelde. Daar zat geen
seconde tussenruimte in, hetgeen aan de honderden gasten op de
grote tribunes kreten van verrassing ontlokte.
Het 230 meter lange en ook door
zijn breedte van meer dan dertig me.
ter indrukwekkende schip lag na on
geveer een halve minuut te water. Ten
afscheid aan de bouwplaats perste het
voorschip een rookwolkje uit de vette
helling.
Der gewoonte getrouw, sohonk de di
rectie van de Shell de doopster een
exemplaar van de schelp, waarnaar het
nieuwe schip van Shell Tankers n.v.
werd genoemd. Het in dit geval zeer
kleine schelpje was gevat in een zil
veren briefopener, ontworpen door de
Haagse kunstenaar Pieter Hofman. De
versiering van het heft is geïnspi
reerd op het gedicht Ondine van de
Franse poëet Bertrand. Het bezingt
de liefde van een zeenimf.
Het scheepbouwersbijltje werd
prinses Irene aangeboden door de di
rectie van de werf. Het ging verge
zeld van een souvenir met meer prak
tische mogelijkheden: paarlen oorhan
gers.
Ir. K. van der Pols, directeur van
'de R.D.M., herinnerde eraan, dat in
1955 oorspronkelijk een schip van
31.000 ton was besteld. Toen het vol
gende jaar tot een grotere tonnage
werd besloten, moest ook de levertijd
worden verlengd.
Sindsdien heeft de werf grotere mo
gelijkheden gekregen. Op de helling,
waarvan nu de Ondina te water gleed,
kunnen tankers tot 120.000 ton worden
gebouwd.
Glimlachend wuift prinses Irene de tanker Ondina een reus
van 48.000 ton na, die het water tegemoet stuift, nadat zij hem
heeft gedoopt.
De prinses liet het schip gisteren te water bij de Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij.
De Ondina is samengesteld uit 670
secties van tien tot 55 ton, in totaal
een gewicht van 12.000 ton aan staal.
Bij de tewaterlating was er bovendien
al duizend ton aan uitrusting in aan
gebracht.
Op drie weken na een jaar geleden
werd met de bouw begonnen. Over
ruim drie maanden zal het nieuwe
vlaggeschip van Shell Tankers gereed
zijn voor de proeftochten.
Als bijzonderheid deelde de heer
v.d.Pols mee, dat het model van de
Ondina het eerste was, dat werd on
derzocht in de zeegangstank van Het
Nederlands Scheepsbouwkundig Proef
station te Wageningen.
Ir. L. Schepers, president-directeur
van Shell Nederland, bleef niet achter
met een „bijzonderheid": bij de bouw
is een nieuwe methode toegepast om
het scheepsstaal tegen roest te be
schermen. Daartoe werd als grond
verf een „eigen" kunstharsprodukt ge
bruikt. De romp groeide daarmee tot
een licht-grijs in plaats van tot een
roestig-rood gevaarte.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Twintig superso
nische Delta Daggers hebben gister
middag officieel hun intrede gedaan
bij het squadron van de Amerikaan
se luchtmacht Soesterberg en daar
mee bij het commando luchtverde
diging van de Koninklijke lucht
macht. Het Amerikaanse squadron
staat al geruime tijd onder het
operationele commando van het Ne
derlandse commando luchtverdedi
ging. De twintig Delta Daggers be
tekenen dus een grote versterking
van de Nederlandse luchtverdedi
ging.
De opperbevelhebber van de Ameri
kaanse luchtmacht in Europa, generaal
Frederick Smith jr, was gistermiddag
in Soesterberg om daar in een reus
achtige hangar en op een klein schavot
het operationele bevel aan de chef
luchtmachtstaf, luitenant-generaal H.
Schaper over te dragen. Ten overstaan
van talrijke Nederlandse en Ameri
kaanse autoriteiten, onder wie minister
Visser en de kleine Amerikaanse kolo
nie in Soesterberg zei de Amerikaanse
generaal deze bevelsoverdracht te be
schouwen als een tastbaar bewijs van
de levenskracht van de traditionele
vriendschap tussen de beide landen.
SNELLER
Het onderwerp van de plechtige cere
monie, de F 102 Delta Dagger (=Dolk)
is één van de modernste luchtverdedi
gingsjagers. Hij vliegt sneller en is
beter bewapend dan zijn voorganger
bij het Amerikaanse squadron m Soes
terberg, de Super Sabre, die nu bin
nenkort ons land zal verlaten.
De Delta Dagger heeft een lange
voorgeschiedenis achter de rug. Al in
1945 werden de eerste tekenlijnen voor
deze driehoekige jager op papier gezet.
Drie jaar later maakte een experimen
teel toestel zijn eerste vlucht en weer
drie jaar later kon men bij de Ameri
kaanse vliegtuigfabriek Convair een
begin maken met het opzetten van de
produktielijn.
Vorig jaar kwamen de eerste serie-
produkten gereed. Thans is de Delta
Dagger in gebruik bij de Amerikaanse
luchtmacht in West-Duitsland, Spanje
en sinds gisteren bij het 32ste Ameri
kaanse squadron, het enige in Europa
dat onder niet-Amerikaans commando
staat.
TREFZEKER
De lange, snelle Dagger kan een snel
heid ontwikkelen van ruim twaalfhon
derd kilometer per uur. Hij is uitge
rust met zes raketten van het type
Vulcan. Deze raketten zijn voor bijna
honderd procent trefzeker, omdat zij
door radar naar het vliegende doel
worden geleid of worden aangetrokken
door uitlaatgassen van vijandelijke
toestellen. Ook de Vulcanraketten, ont
worpen door de Hughes Aircraft Com
pany, zijn nieuw in Nederland.
De Delta Dagger maakt evenals de
Super Sabre een indrukwekkende hoe
veelheid lawaai. Volgens ingewijden
wordt de hinder voor de veelgeplaagde
Soesterbergse bevolking echter iets
minder omdat het lawaai minder sto
rend is dan dat van de Super Sabres
en omdat de Daggers sneller opstijgen.
Opvallend groot leek het verschil gis
termiddag bij de demonstratie na de
plechtige overdracht evenwel niet.
ALARMHANGAR
Behalve met de Daggers en de Vul-
cans is het Amerikaanse squadron sinds
kórt ook gelukkig gemaakt met een
splinternieuwe alarmhangar. Daarin
staan dag en nacht een paar Daggers
startklaar opgesteld, vrijwel onder het
oog van de bemanningen, die in com
partimenten in de hangar slapen en
eten.
Door de zeer efficiënte opstelling en
werkwijze kunnen de vliegers dertig
seconden na het alarmsignaal in hun
toestellen zitten, weer dertig seconden
later de motoren laten draaien en nau
welijks twee minuten later in de lucht
zijn.
De Nederlandse Comedle zal volgen
de week maandag in de Rotterdamse
schouwburg een eerste voortelling voor
Rotterdam geven van Vondels treurspel
Joseph in Egypten.
Advertentie
Van onze correspondent
LONDEN Ernest Charles Brown,
een Britse journalist van 27 jaar, is in
de nacht van woensdag op donderdag
in Luanda, de hoofdstad van de Portu
gese kolonie Angola, tweemaal in de rug
geschoten. Gisteravond was zijn toestand
kritiek. Het Portugese bestuur heeft een
vrij wazige verklaring uitgegeven over
dit incident, dat kort volgt op de relle
tjes van zaterdag en zondag.
De overheid geeft zich veel moeite om
de indruk weg te nemen dat er tussen
die onlusten, die vele doden en gewon
den eisten, en dit incident enig verband
bestaat. Volgens de officiële lezing heeft
een officier van het Portugese leger op
Brown geschoten, omdat hij meende dat
er iemand in zijn tuin rondkroop. De of
ficier waarschuwde maar kreeg geen
antwoord. Toen schoot hij tweemaal. Bij
nader onderzoek bleek dat hij de jour
nalist had getroffen. Wat de journalist
last". Primair stelt Rotterdam dan
ook: als de mensen ma-ar goed zijn ge
huisvest, heb ik geen behoelte om baas
over hen te spelen.
Het aanbod van Capelle: bouw een
deel van het Rotterdamse woning
contingent op ons gebied en laat als
tegenprestatie een aantal woningen
mede ten goede komen aan Capelle, is
daarom in vruchtbare aarde gevallen.
gelijk aanbod van
Zoetermeer aan Den
Haag, waarbij de eerste
samenwerking voorstelde onder toe
zicht van het provinciaal bestuur, heeft
tot nu toe geen antwoord va-n het
Haagse gemeentebestuur kunnen uitlok
ken. Weliswaar zijn de Haagse vraag
stukken (vooral de stadssanering) in
gewikkelder en zit Den Haag samen
met Rijswijk, Voorburg en Leidsehen-
dam al in een „woningpool", maar on
der toezicht van de provincie zou een
en ander toch te regelen zijn.
Den Haag i-s echter met zijn ambte
lijke inslag enerzijds veel meer ge
neigd het oor te lenen aan planologen
en anderzijd-s heeft het kennelijk de be
hoefte de baas te blijven over zijn wo
ningen en burgers.
Betekent dit dat de Haagse proble
men kunstmatig zijn opgeschroefd? Het
gemeentebestuur van Zoetermeer heeft
in Capelle zijn licht opgestoken en is
ervan overtuigd: wat daar kan, kan
hier ook. Het van oorsprong agrarische
dorpje is gegroeid tot een overwegend
industriële gemeente met 9200 inwo
ners. Zoetermeer is terecht trots op
zijn hypermoderne zuiveringsinstal
latie voor het afvalwater en op zijn
nieuwe wijken met aantrekkelijke wo
ningen, flatgebouwen en tal van eerste
klas winkels. Het is gretig bereid de
uitbreidingsplannen te gaan uitvoeren.
ER WORDT toch al druk ge
bouwd in Zoetermeer, on
danks de heel geringe toewijzing van
woningwetwoningen-: achttien stuks.
Het merendeel van de huizen bestaat
uit premiebouw of eigen woningen. De
K.L.M., het ministerie van oorlog, de
Nederlandse Aardolie Maatschappij en
de plaatselijke industrie bouwden eigen
woningen voor hun personeel.
De Haagse plannen hebben Wilsveen
geplaatst op nauwelijks zeshonderd
meter van de laatste woningen van
Zoetermeer. De mensen in Zoetermeer
willen niet tegen een nieuwe stad aan
geplakt zitten: die stad houdt natuur
lijk alleen het beste en alle afval wordt
naar ons afgeschoven, zeggen ze. Onder
afval verstaan zij geen mensen, maar
rommelige bedrijven die een stad
meebrengt, zoals autodumps, opslag
plaatsen, e. d.
7OETERMEER HEEFT tot
zijn vreugde weerklank ge
vonden voor zijn plannen bij vele ka
merleden, die al twee adressen van
de gemeente hebben gekregen. Wanneer
tussen Den Haag en Zoetermeer een
op basis van vrijwilligheid gegronde
samen-werking op gang komt, kunnen
wij snel groeien tot veertigduizend in
woners, zo staat daarin. Den Haag zou
daarmee meteen zijn geholpen en over
Wilsveen behoeft niet overhaast te
worden beslist.
Zo lang de mogelijkheid van Wils
veen echter in de lucht hangt, kan
Den Haag het aanbod van Zoetermeer
niet aanvaarden. De afstand tussen
de twee gemeenten is op het ogenblik
figuurlijk groot; ook al kost
het met het openbaar vervoer meer
tijd om van de Haagse binnenstad naar
sommige Haagse woonwijken te komen
dan naar Zoetermeer.
in de tuin van de officier deed, werd
niet duidelijk uit het relaas van de over
heid.
Brown zat woensdagavond in alle
vroegte in een bar met enkele collega's
en wat Portugese vrienden iets te drin
ken. Zijn Britse collega's verlieten hem.
Hij zou wat later in het hotel komen,
zei Brown. Twintig minuten later moet
de schietpartij hebben plaatsgehad.
Het was opvallend dat het nieuws over
dit incident pas uren nadat het was ge
beurd aan de buitenwereld bekend
mocht worden gemaakt. De verbindin
gen met het buitenland waren gisteren
vele uren verbroken.
De Britse consul-generaal in Luanda
en de Britse journalisten mochten
Brown niet bezoeken. Zondagavond had
Brown een schietpartij meegemaakt op
een begraafplaats in Luanda, waar hij
en zijn collega's zeker 54 pas gedolven
graven ontdekten, kennelijk van slacht
offers van de ongeregeldheden.
DORDTSE VERDACHTE:
Eigen nieuwsdienst
DORDRECHT. De 21-jarige G.
W. uit Dordrecht, verdacht van
aanranding en beroving van een
78-jarige weduwe uit de Lenghenhof
in Dordrecht, heeft bekend het
spaargeld van deze vrouw te heb
ben gestolen. Van de aanranding
heeft hij een ander beschuldigd.
W. is geen onbekende voor de
Dordtse politie. Op 1 fe-bruari werd
hij uit het huis van bewaring ontsla
gen, waar hij was opgesloten wegens
mishandeling van een wachtmeester
der rijkspolitie en diefstal van een
partij lood in Papendreeht. De mis
handeling had hij gepleegd tijdens de
zitting van de rechtbank, waarvoor
hij wegens de looddiefstai moest ver
schijnen.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Het tot gisteravond
laat voortgezette speuren naar de sedert
dinsdagmiddag vermiste achtjarige Mar
cel Nivard van de Heemraadssingel te
Rotterdam heeft niets opgeleverd.
De vijver bij het hoge flatgebouw aan
de Beukelsdijk en een gedeelte van de
Heemraadssingel zijn zorgvuldig afge-
dregd De spoorwegdriehoek achter Dier
gaarde Blijdorp, de sportvelden en de
speeltuincomplexen zijn meter voor meter
uitgekamd. Enige tips die de politie ont
ving leverden evenmin iets op.
Veertig agenten in opleiding zullen
vandaag met de rayon-agenten langs de
spoorbaan naar Schiedam en de daaraan
grenzende stroken gaan zoeken.