A CHTER ELKE WOLK KAN
EEN 1EGEN LIGGER ZIT
Het harde geslacht
DE NATUUR
Verkeersregels gelden ook in de lucht, want:
Botsing tussen
vrachtauto
en tramtrein
KAPPIE EN DE LUCHTSTRIJD
ALS EEN SPIN
Uit de kerken
Dinsdag 31 januari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
MAAR ONDER DE GROND
HOUDEN ELEKTRONISCHE
OGEN DE WACHT OVER
DE STRAALJAGER XYZ
BOMMENWERPERS'
BOTSEN BOVEN
DE OCEAAN
Boek vol regels
Hogere regionen
Nog een taak
Snelle hulp
DRIE GEWONDEN
Arnhemse families
vochten vete uit
EENDODE
in en om uw huis
FLITS
GORDON
Dan Barry
SJAANTJE
Ernie
Bushmiller
BAZURKA
in de
sport
W. Lohmann
I TINTELS
Jack
Dunkley
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimi
M'J Ué»T MAAR Ys&ST, BA2URKAT
HEN ROL, DIE 1 VOL^T DE
VANKLUlZE- jSCHRlFTELUKE
t NAAR. ^rOJRSUS-..HOE
1^', -wr WORD IK
^KLUIZENAAR'
bah.wht een advies.nu
kan »k me ook wel
afschroven als ud/
van de bond van r-^l
wakzalvcrs
in uw öjeval adv1seer
ikü, raadpleeg een
echte dokter /z
PRACHT IGNOU
1 BEN GEZOND, IK
VOELMÊ BEST.EÊN-
ZAAMHeiPBSKOMT
MEGOEO.AISUE
v BEZORGD OVER
ms bent... a
fj Kt opera mundl
door J. J. Vis
NDER de grond en achter dik beton
is het sprookje van Flits Gordon wer
kelijkheid geworden. Elektronische
ogen horen dwars door wolken en duisternis
de straaljagers boven Nederland aan, op een
groen verlicht glazen scherm met het silhouet
van ons land verschijnen helle strepen. De
ether borrelt codewoorden en cijfers door luid
sprekers in de hoek en langs de muur hangt een
bord vol gegevens over de militaire velden in
en bij Nederland.
Dag en nacht verliezen hun contrast in deze
onderaardse ruimte. Het is er altijd schemer
achtig. De werkelijkheid buiten komt binnen
door electrische impulsen.
3'
De straaljagers, tienduizenden voet hoog,
worden gevangen in een netwerk van lichtende
lijnen, het bord geeft in geheimtaal de gegevens
over de vliegvelden, de meteoberichten en
vliegplannen daveren een deur verder over ne
gentien telexmachines binnen.
Het personeel in de bunker zit
op het knooppunt van tientallen
draad- en draadloze verbindin
gen en kijkt, als een spin in
haar web, het luchtruim af
om de lucht veilig te houden.
Als vlieger XYZ in zijn Sabre door
de lucht van nachtelijk Nederland
raast weet hij de elektronische ogen
en oren van de Centrale verkeersleiding
en verbindingsgroep van de Konink
lijke luchtmacht op zich gevestigd. Als
hij zijn boordradio openzet maken de
grondbakens contact met het toestel
en het resultaat is op het scherm te
zien: ergens binnen of buiten onze
landsgrenzen snijden de lijnen elkaar.
Als een late wandelaar nog zoekend de
hemel aftuurt naar vlieger XYZ weet
de .operationsroom" al precies waar
hij is op het snijpunt van de lijnen.
Vlugger en zekerder dan het menselijk
oog is het systeem dat de schakel
legt tusen het toestel en de bunker.
Binnen een paar seconden geven de
mannen in de bunker aan XYZ alle
gegevens die hij boven in de lucht
nodig heeft: weer, plaatsbepaling, uit-
wijkhaven, outillage van de vliegvel
den en verkeer in de lucht.
Als het nodig is brengen de onder
aardse mannen XYZ veilig aan de
grond. Dat zijn dan de ongetelde mo
menten waarop de mannen in het web
een ongeluk voorkomen, de vlieger en
zijn toestel redden en wie weet hoe
veel argeloze mensen.
.LONDEN (Reuter). Twee Ame\
nkaanse bommenwerpers van hetl
type B-47, op weg van een lucht-f
basis in de staat New York naar!
de Amerikaanse luchtbasis Brizel
Norton in Engeland, zijn gisteren a
boyén de Atlantische Oceaan met
elkaar in botsing gekomen. Een van
de twee toestellen stortte neer, het
andere slaagde er, hoewel ernstig
beschadigd, in nog 300 mijl af tf
leggen en het vliegveld Shannon, iA
het uiterste zuidwesten van Ierland,!
te bereiken. 1
■pvE LUCHT boven ons land is
Ef drukker dan de straat voor
mijn huis en de verkeersregels zijn
veel ingewikkelder. De automobilist
hier beneden moppert op een slome
fietser, maar de snelheidsverschillen
tussen een zoemende Harvard en een
gierende Super-Sabre zijn veel groter.
Achter elke wolk kan een tegenligger
zitten links, rechts, boven en on
der. Een botsing kost altijd meer dan
blikschade.
De Aeronautical information publi
cation Netherlands is dan ook honderd
maal zo dik als het boekje met voor-
rangsregels en verkeersborden dat de
kandidaat voor een rijbewijs moet
doorwerken.
Het luchtruim boven ons land is ver
sneden in nauwkeurig omschreven
partjes en elk van die partjes kent
weer een ander regiem. Tot 20.000
voet strekt zich de zogenoemde Flight
information region uit. Dat is het ge
bied waar zich de vijf luchtwegen be
vinden die Schiphol als centrum heb
ben en die beginnen op een hoogte
van drieduizend voet. Bij de vliegvel
den Zestienhoven, Eeide en Schiphol
lopen de luchtwegen eerst uit in Ter
minal control area's en dan in plaat
selijke verkeersgebieden. Deze lucht
wegen en plaatselijke gebieden, die
onder toezicht staan van civiele auto
riteiten nemen een machtig stuk lucht
ruim in beslag. Daarnaast hebben de
militaire velden elk hun eigen stukje
luchtruim waar de plaatselijke ver
keersleidingen de baas zijn. Het over
blijvende deel is ongecontroleerd ge
bied. Deze naam is wat misleidend
want in dit gebied zijn nog hele grote
stukken bestemd voor de wacht-, klim-
en naderingsprocedures van het mili
taire verkeer. Het w.k.n.-gebied van
Leeuwarden reikt bijvoorbeeld van
halverwege de Afsluitdijk tot een tien
tal kilometers noordelijk van Schier
monnikoog,
V'OOR EEN langzame mooi
weer-vlieger is het een over
zichtelijk geheel, maar voor een snelle
straalviieger is het oppassen. Voor
vlieger XYZ is het maar een paar mi
nuten vliegen van Zuid-Limburg tot de
Waddenzee en in die korte tijd door
kruist hij tweemaal een civiele lucht
verkeersweg en op zijn minst drie
maal een w.k.n.-gebied of een stukje
luchtruim van een luchtmachtbasis,
stuk voor stuk gebieden die hij alleen
maar met toestemming mag door
kruisen. Daarom moet XYZ van tevo
ren zijn vliegplan inleveren bij de
„operations room", die in overleg
met alle betrokken instanties voor een
veilige passage zorgt. Tijdens zijn
vlucht door het ongecontroleerde ge
bied kan XYZ zo vaak ais hij wil in
lichtingen aan de onderaardse man
nen vragen en vooral als hij bij
nacht of slecht weer op zijn instru
menten moet vliegen zal hij dat doen
ook.
Maar er is meer.
Boven twintigduizend voet begint de
Upper information region die zich des
noods tot de maan uitstrekt. Het eer
ste stukje tussen 20.000 en 25.000
voet 's een bijzonder druk stukje
lucht, want daar speelt zich, als een
voorzichtig begin van het verkeer in
de hoogste luchtlagen, zeer veel ver
keer af. Een jaar geleden besloot men
dan ook voor dit gebied, de Upper
X Zoiets kan gebeuren als er geen of.
Onvoldoende controle Is, zelfs boven
de Oceaan waar toch ruimte genoeg is.
control area, een speciaal regiem in
te stellen. Ruw gezegd komt het er op
neer dat de luchtwegen in iets ge
wijzigde vorm met vijfduizend voet
zijn verhoogd en dat het overblijvende
gebied onder volledige en voortduren
de controle staat van de militaire
autoriteiten. De mannen in de „oper
ations room" treden hier dus als ver
keersleiders op.
In de regionen boven de 25.000 voet
mag men weer vrij vliegen. Aan het
verkeer in dit gebied worden alleen
maar inlichtingen gegeven.
VERKEER LEIDEN en in
lichtingen geven zijn twee
van de taken van de „operations
room". In tijd van oorlog vallen beide
taken nagenoeg weg omdat dan het
gehele burgerverkeer uit de lucht ver
dwijnt. Toch worden in een dergelijke
situatie de mannen in de „operations
room" niet overbodig. Dat komt door
de derde taak die aan hen is opge
dragen: het veilig thuis of op een uit-
wijkhaven brengen van operationele
toestellen die hun militaire taak heb
ben verricht. Er is nog een taak die
in vredestijd en in oorlogstijd belang
rijk is: coördinatie bij luchtvaart
ongelukken.
De „operations room" is meestal
het eerst en het best op de hoogte
van militaire luchtvaartongevallen
die buiten de velden gebeuren. De
„operations room" beschikt ook over
de middelen om zo snel mogelijk de
met de hulpverlening belaste instel
lingen te alarmeren.
Het ritme van de militaire vliegerij
is in de „operations room" merk
baar. 's Nachts is het er rustig,
want na twaalf uur 's nachts is er
geen jager meer in de lucht, 's Och
tends als de motoren worden gestart
begint ook in de „operations room"
het geroezemoes. De lunchpauze is
ook voor de onderaardse mannen een
rustige tijd.
VOORAL bij slecht weer is de
activiteit groot. De vlieger
die op zijn instrumenten vliegt heeft
veel behoefte aan correcte en snelle
gegevens. Uit de luidsprekers klinkt dan
achter elkaar het correcte Engels en
het kauwgom-Amerikaans van onze
grote bondgenoten, het namaak-Ameri-
kaans van Belgen, Duitsers en landge
noten. Ze staan in de rij voor inlich
tingen en ze worden vlug geholpen.
Ergens boven de Noordzee vliegt een
Britse Canberra met nog maar tien
minuten brandstof. Zijn positie wordt
bepaald en snel en 'duidelijk wordt
hem verteld welke uitwijkhaven het
dichtst bij is. In de buurt van Han
nover is een Hunter de weg kwijtge
raakt. Even komt er spanning in de
„operations room": wie zal het toe
stel het eerst vinden, „wij" of het
Flight information centre van de
R.A.F. in Hannover? Meestal winnen
de Hollanders omdat hun systeem
moderner is en het personeel effi
ciënter werkt. Het kan gebeuren dat
Hannover binnen vijftien seconden
een telefoontje krijgt: daar vliegt de
Hunter en daar kan hij heen. Snel
zijn ze, daar in de bunker. Buiten
landse collega's zijn er steeds weer
verbaasd over. Toen het informa-
tioncentre een jaar geleden onder de
roepnaam Stove Pipe" in de ether
kwam oogstte het zelf ontworpen
werkschema bewondering. Nu heeft
de commandant al een heel rijtje te
vredenheidsbetuigingen binnen gekre
gen. Voor Britten, Belgen en andere
buitenlanders in militaire vliegtuigen
boven ons land is de stem van Stove
Pipe een geruststellend geluid in de
warrige ether. De ervaring heeft ge
leerd dat zij kunnen dichtvaren op de
signalen van de ondergrondse man
nen.
Zo zitten de mannen ln de onder
grondse bunker. De microfoon voor de
mond en de hand vlak bij het toetsen
bord. Traag reageren kan mensenlevens
kosten en de aandacht mag geen mo
ment verslappen.
Van een onzer verslaggevers
ARNHEM. Drie gewonden en drie
gearresteerden waren het gevolg van
een jarenlange vete tussen twee Arn
hemse families, die gedurende het af
gelopen weekeinde aan de borreltafel
beslecht is.
Het begon zaterdagavond met een ge-
veéh'f' in een bar aan het Stationsplein
waar één van de drie zoons uit het ge-
Yin R., een 22-jarige sloper, door vader
O. met een ploertendoder op het hoofd
werd geslagen.
Zondagavond ging de vader van het
slachtoffer verhaal halen. Hij liep in
een café aan de Van Oldenbarnevelt-
straat de hardhandige O. tegen het lijf.
De man was niet tot een redelijk ge
sprek bereid, maar bedreigde zijn op
ponent met een pistool, waarop deze
naar de politie liep om daarover zijn
afschuw uit te spreken en hulp te ha
len. De politie haalde O. sr. uit de her
berg, maar zag, terwijl er ln de poli
tieauto kalm over het geval werd ge
praat, een hele kluwen cafébezoekers
uit het etablissement rollen. Hier en
daar stak er een biljartkeu uit.
Toen de zaak ontward was, bleek R.
sr., die het café daar was binnen ge
gaan, aan een klap met een keu een
hersenschudding te hebben overgehou
den. De 29-jarige broer van O. jr., de
koopman A. M. O. bloedde hevig na
een messteek in borst en rug. Een an
dere broer O. had zich op eigen gele
genheid met een taxi naar een zieken
huis begeven, waar letsel aan zijn
schedeldak werd geconstateerd.
De politie is er nog niet helemaal
achter wie wat heeft gedaan. Zij heeft
voor alle zekerheid de overgebleven
vechters opgesloten.
Eigen nieuwsdienst
DE LIER. Een vrachtauto met drie
inzittenden is gisteravond in De Lier
in volle vaart tegen een goederentrein
van de Westlandse stoomtrammaat
schappij gereden. De 28-jarige E. van
Gent uit Zoetermeer, een van de drie
inzittenden, is daarbij om het leven ge
komen.
Het ongeluk gebeurde omstreeks half
zeven op de Burgemeester Crezeelaan,
op een punt waar de rails in een
scherpe bocht de weg kruisen. Ondanks
de signalen van de machinist heeft, zo
wordt aangenomen, geen der passa
giers de trein horen aankomen.
De cabine van de vrachtauto werd
door de locomtief uit elkaar gereten
en tegen de grond gedrukt. De heer
Van Gent was op slag dood, de beide
anderen de heren L. in 't Veer en R.
van Mill uit Zoetermeer werden ge
wond naar een ziekenhuis in Delft
gebracht.
AMSTERDAM. De Koninklijke Ne
derlandse stoombootmaatschappij n.v.
heeft C. van der Giessen en zns.
scheepswerven n.v. te Krimpen aan de
IJssel opdracht gegeven een motorvraeht-
schip met een draagvermogen van on
geveer 7100 ton te bouwen.
110
Zoete vroeg of de mannen aan ta
fel wilden komen. Claes kreeg zijn
plaats tegenover haar. Sweer zat
naast hem met het jongste kind op
zijn knie. Hij sopte brokjes brood in
melk. Claes keek naar hem met sa
mengetrokken wenkbrauwen. Zo had
hij nooit met Nicolaes gezeten. Berta
zou het niet goed gevonden hebben,
omdat ze altijd bang was dat hij te
ruw zou omgaan met het kind. Sweer
zag er echter ook niet uit of hij van
plan was zijn jongens zachtzinnig op
te voeden.
We hebben allemaal veel verlo
ren. begon hij te praten, nadat hij
eerst een beker wijn voor Claes had
ingeschonken. Jullie meer dan wij,
al kunnen wij hier ook niet blijven
wonen. Het huis is te groot. Zoete en
ik waren toch al van plan om naar
de hoeve te verhuizen. Als moeder
was blijven leven zou vader niet zo
gauw van Schengen vertrokken zijn.
Nu wil hij liever met ons meegaan.
Zoete heeft zelf ook hoeven, maar
ik wil liever op mijn eigen erf zitten,
al zouden wij het ruimer en rijker
hebben op een van haar bezittingen.
Hij zweeg omdat Claes op zijn on
derlip beet. Zo iets had je tegen
mij niet moeten zeggen, Sweer
O!Sweer zette 't kind op
de vloer en ging dwars op zijn stoei
zitten. Je moet je daar niets van
aantrekken. Jij moet met je broers
delen en dan is' het billijk als een
vrouw wat mee ten huwelijk brengt.
Jullie verloren je bezit niet omdat
het slecht beheerd werd. Wie is er
niet arm geworden in de Bevelan-
den? Er is in deze landen geen edel
man meer, die geen paarden en
knechten heeft moeten afdanken. Be
halve op Voorhoute dan, waar ze lie
ver alles opleven dan toe te geven
dat ze schade leden.
Claes maakte een driftig gebaar.
Op Voorhoute kunnen ze het nog
lang volhouden. Wat ik niet begrijp
is, dat jij als een boer kunt gaan le
ven. Kun jij dan zo gemakkelijk ver
geten dat we met twee knechten naar
de Eglantier reden? En weet je niet
meer dat je nooit anders ais fluweel
wilde dragen? Eens heb ik je een
gordel onder de hoeven van je paard
zien gooien, omdat er geen zilverpla
ten aan waren.
Dat was een mooie tijd! De
ogen van Sweer schitterden. Maar
nu beleven we een andere. Zo bont
als jij heb ik het nooit gemaakt!
Hij lachte vrolijk en over de tafel
buigend, om de hand van zijn vrouw
te nemen, vervolgde hij ernstig;
Zoete heeft mij een heleboel geleerd.
DOOR
DIC N AT E
Haar wapen is niet zo voornaam als
het mijne en als het jouwe, Claes.
Maar is er ook geen voornaamheid
te vinden onder het gemene volk?
Onze grootvaders hebben anders ge
leefd dan onze vaders en wij zullen
het weer anders moeten doen. Dat
is het leven. Niets blijft zoals het is.
Je kunt niet menen wat je zegt.
Claes schoof heen en weer op zijn
stoel. Hij wilde niet meer naar Zoete
kijken. Als heer Jan maar eens iets
zeide! Maar die zat als een kind zijn
bord leeg te eten. Hij scheen geheel
vervuld te zijn van gedachten aan
het leven met zijn vrouw, want als
hij een opmerking maakte was het
altijd iets over Margriet.
Jij wilt afstand doen van alles
wat ons eigen is. Het is verraad aan
je wapen en aan je geslacht, Sweer.
Claes was heftig. Zijn spijt om de
dood van Margriet en de vrees dat
daarmede de laatste kans om hulp
verloren was, deden hem vrezen dat
God de genezing van zijn zoon niet
zou willen. Het maakte hem opstan
dig. Zoals ze daar nu zaten te eten,
aan een blank geschuurde tafel, zo
had Joris het liefst gezeten. Bij de
pachters op hun hoeven. Van hen al
len had hij het minste gevraagd en
toch was hij nu dood. Claes kon niet
meer blijven zitten. Het verdriet
kropte in zijn keel. Sweer hield hem
vast.
Beheers je! Dat moest ik je ai
leren toen we bij meester Egidius
waren en nu kun je het nog niet. Je
hebt het over ontrouw aan mijn wa
pen en aan mijn geslacht. En hij
dan? En die daar? En straks deze..
Hij wees naar de twee kinderen
en naar zijn vruchtdragende vrouw.
Wat geeft het, Claes, als ik hier
wil blijven wonen om het wapen van
Schengen in zijn oude luister te blij
ven voeren? Dat kan niet meer want
er is geen bezit meer om het oude
te handhaven. Schengen blijft Schen
gen, of wij hier zitten of op een hoe
ve. Het gaat er om of mijn zonen
hun schild ongeschonden weten te be-
waren. Of hun aard en karaktef
groot en edel zal blijven, zodat alle
mensen weten dat het goed en recht
vaardig is, wanneer zij de naam van
Schengen horen noemen.
Claes ademde zwaar. Hij had zich
uit de greep van Sweer losgemaakt
en -'as naar één der lage vensters
gegaan. Het stond half open. De geur
van gras en openspringende bloem
knoppen dreef naar binnen. In de wei
liep jong vee en hij hoorde de knech
ten een drinklied zingen. Er was
geen muur om het huis Schengen. Al
leen een brede gracht, waar omheen
lissen en lage heesters groeiden. Mis
schien kwam het daardoor wel dat
Sweer gemakkelijker op een hoeve
kon gaan wonen. Lodycke was een
burcht geweest, die hoog oprees uit
het land. Een oppermachtig huis
waar de boeren en pachters tegen op
moesten zien. Schengen lag tussen de
hoeven, het was meer een middel
punt dan een hoge vesting.
Claes voelde tranen in zijn ogen
branden. Als hij zou kunnen huilen
als een kleine jongen, zou hij zich
beter voelen. Maar dat kon niet.
Achter hem speelden de zonen van
Schengen met jonge honden op de
houten vloer. Ze rolden rumoerig o-
ver elkaar heen.
De dienstmeisjes kwamen de tafel
afruimen. Zoete zong een kinderwijs
je, wat door de oudste jongen werd
meegeneuried. Heer Jan glimlachte
voor zich heen. Sweer was naast zijn
vriend komen staan. Claes behoefde
niets te zeggen, hij wist hoe smarte
lijk alles voor hem was: d'zachte
zingen van de vrouw en de dolle
vreugde van de kinderen.
In de verte vergingen de omtrek
ken van de bomen en daken in het
aangroeiende duister. De maan
kwam op achter een groep hoge
kastanjelaren. Een halve rond»
schijf, die melkwit licht over het
slapende land goot.
Kom, zei Sweer. Hij raakte de
hand van Claes aan en ging hem
voor naar buiten. Naast elkaar gin
gen ze door de avond.
(Wordt vervolgd)
Over het algemeen vinden planten het
wel prettig als ze onder een dikke laag
sneeuw zitten; de meeste groenblijven-
de heesters en speciaal de coniferen
hebben er echter een hekel aan; die zal
men dus van die zware vracht moeten
verlossen; de takken buigen door en het
is ook niet denkbeeldig dat ze afbre
ken; de sneeuw zal men er dus moe
ten afschudden; misschien kan men ze
er ook wel met een stevige stok afschui
ven; denk er om dat men da bast van
de stammetjes niet beschadigen mag.
KU M <JE M E
beter alleen vJE.GGEN
latIN,JC®E
PAT NI ET, i VAN ME.'
JO NGBDAME...^S^_—
U VERGIST U^GREV-
50N- LISA kWAM
NIET UIT NIEUVJS-
GieRIGHeiD,MA*r
OMDAT Eld BE
ZORGD WAS. y
MIJN DROMEN WOR
DEN WERKEU ÜK
BELACHELIJK, I
DE ROL
VAN
GENEESHEER
LUITJE
OOK
jjjj door
WEET JE WAT ER MET JOU MIS IS
PETRA-JE HEBT OE NEIGING OKJ
DE PIMGEH TE VERWAARLOZEN..
52. „Er gaat weer iets mis!" riep
El Catról uit. „U hebt gelijk excellen
tie. Zo gedraagt zich geen schip en dus
zijn de vreemdelingen geen echte zee
liedenI"
Ontdaan staarde de heer Bombastos
over de reling naar het wegzinkend*
water.
„Sabotage!" riep hij. „Men laat ons
in de lucht vliegen!"
„Welja!" schreeuwde Kappie. „Wij
hebben het natuurlijk weer gedaan! Jul
lie kunnen de meest overgehaalde stre
ken uithalen, maar wij draaien voor al
les op!"
„Het is niet normaal dat een schip
gaat vliegen.. riep El Catról. „Het
hoeft geen opzet te zijn, maar het ge
tuigt wel van een gebrek aan stuur
manskunst!"
„Donder en bliksem jij overge
haalde kniezebieter!" loeide Kappie EI
Catról bij zijn versierselen grijpend.
„Jij was zelf zo stom om al die gas
patronen in het ventiel te stoppen
Jij wou het schip met alle geweld steeds
boller opblazen! En nou dat gas ons
de lucht in tilt, durf je te mekkeren
over sabotage
„Duw die lefpet toch van boord
Kappie!" stelde Okki voor, „Een duik
zal hem wat afkoelen. Zo'n snertadmi-
raal is toch pure ballast!"
Maar Kappie schudde het hoofd.
„Juist omdat hij pure ballast is, moe
ten we hem wel aan boord houden.
Anders stijgen we ja nog hoger de
lucht in. En we moeten juist zien te
dalen, dat is duidelijk
NED HERV KERK
Beroepen te Wezen, T. Langerak te
Vinkeveen; Lijnen-Badhoevedorp, B.
Dubbeldam vic. te 's-Gravenhage. Aan
genomen, naar Warnsveld P. P. J. Mon
ster te Gouda.
GEREF KERKEN
Beroepen te Delfzijl, F. J. Bil te
Oudega (W.D.). Beroepbaarstelling kan
didaat H. Wijmans t.e Amsterdam zal
met ingang van 5 febr. beroepbaar zijn.
Beroepen te Zonnemaire Q. Huiser,
kand. te Den Haag.
CHR. GEREFORM. GEM.
Aangenomen naar Dandenong (Austr.
ret. church) A H. Schippers te Hil-
legom. Tweetal te Kampen; Th. Brie-
nen te Mussel en J. H. Carlier te Zut-
Dhen.
EV. LUTH. GEM.
Tweetal te Amstelveen. C.
te Enkhuizen en mej. ds. P
te Wildervanck-Veendam.
GEREF GEM.
Beroepen te Schever mgen,
Dam te Rotterdam"
Schroder
M. Stol
Chr.
SLUISKIL. Aan het bureau van politie
te Sluiskil zijn Inlichtingen te verkrijgen over
de volgende gevonden voor-werpen: Paar gla
cé herenhandschoenen; uitlaatpijp van brom
fiets; gebreide wollen want; bruine heren-
hanasehoen; een houten zijschot van een
vrachtauto-, een houten schot van een vracht
auto; lederen broekriem; huissleutel; dames
handschoen licht grijs, gebreid; lichtgroen
kindermutsje.