Blijft de professor een roepende in de woesti Tulpen uit Amsterdam van Bruce Low in Wenen programma's Zaterdag 28 januari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Prof. mr. dr. Van den Bergh: zinneloosheid der ruimtevaart vandaag Twee argumenten Niet bekrompen Science-fiction Ten dele gelijk IN HET KORT morgen Achter de rook Net als toen Of het mag Vanavond weer Vara probeert nieuwe tv-omroepster Televisiereportage van kortebaan wedstrijden vandaag 1 morgen VIER DAGEN REPETITIE VOOR VEERTIG MINUTEN TELEVISIE Carnaval Goudvissen Met „Toon" en „Lou" Pag. 8 radio door J. A. Redeker WAANZIN. Misdadig. Een boze waan. Met deze en dergelijke woorden trekt professor mr. dr. G. van den Bergh sedert het najaar van 1957 te velde tegen de voorstanders van wat men met een heel groot woord nu al de bemande ruimtevaart noemt. Niet met kreten van afschuw alleen keert de rustende Am sterdamse hoogleraar in het staatsrecht zich daar tegen. Hij omkleedt zijn verzet omstandig en uitvoerig met redenen en tracht, als ervaren man van de wetenschap, zijn vooroordelen 10 ver mogelijk naar de achter grond te dringen. Zijn voornaamste argumenten zijn: IDe mensheid heeft geen be hoefte aan een verkenning van de wereldruimte in bemande ruimteschecpjes omdat er voor ons op aarde nog genoeg te doen is en de miljarden die voor de bemande ruimtevaart bestemd zijn beter besteed kunnen worden op aarde. o De kans dat de eerste men- sen die de wereldruimte in worden gezonden de reis overle ven is zo klein dat net misdadig zou zijn het leven van deze men sen op het spel te zetten. Voor wetenschappelijke waarnemingen in de wereldruimte kan men be ter vertrouwen op instrumenten dan op de zo kwetsbare mens. Professor Van den Bergh is al les behalve een bekrompen, con servatief denkende man. Wie mocht menen dat hij dat wel is, leze zijn boekje over de klokher- vorming en neme kennis van zijn ingenieuze vinding die het de boekdrukkers mogelijk zou maken studieboeken veel goedkoper dan nu het geval is te drukken. Hij mag dan een roepende in de woestijn zijn in zoverre dat iiij in zijn mening vrijwel alleen staat in de wereld, een man waarover men zijn schouders ophaalt is hij allerminst. Alleen, wij vragen ons wel eens af of professor Van den Bergh niet een beetje tegen windmolens vecht, niet een beetje gedreven wordt door het plezier dat sommi ge mensen hebben in het recht tegen de keer in gaan. Hij heeft degenen die zich met het vraagstuk van de bemande ruimtevaart bezighouden bij her haling verweten, dat zij te veel werken in de sfeer van de scien ce-fiction, de gedurfde fantasiever halen met een quasi-wetenschap- pelijke inslag die na de tweede wereldoorlog zo populair zijn ge worden. Wij hebben de indruk dat hij, in zijn veldtocht tegen de beman de ruimtevaart, zelf wat teveel in die sfeer is gebleven en misschien wat te weinig kennis heeft geno men van de meningen die zich op hoog wetenschappelijk niveau zijn fa an vormen over de mogelijkhe- en van de bemande ruimtevaart. In die meningen komt namelijk een grote mate van reserve tot uitdrukking. De wetenschappelijke „meningsvorming", zoals die tot uitdrukking komt in internationale symposia over het onderzoek van de wereldruimte en in weten schappelijke publicaties neemt zeer duidelijk afstand van wat er in de publieke sfeer over te berde wordt gebracht. Dat moet ook wel, omdat de we tenschap zich verre behoort te houden van de politiek en de pro paganda. Het zijn juist de poli tiek en de propaganda die het de „publieke opinie" onmogelijk ma ken een zuiver oordeel te vormen. Professor Van den Bergh beseft dat laatste drommels goed. Hij verkondigde nog niet zo lan,g ge leden de stelling dat al het mis baar dat wordt gemaakt over be mande kunstmanen niets anders is dan een stuk „koude oorlog". Gelijk had hij, maar slechts ten dele. Het vele dat de laatste ja ren. over de mogelijkheden van de bemande ruimtevaart te berde is gebracht had niet alleen het poli tieke doel dat professor Van den Bergh ziet. Er was ook een krachtige economische drijfveer: verschaffing uit openbare midde- ZONDAG 29 JANUARI RADIO 1 HILVERSUM I - 402 M. VARA: 8.00 Nws; 8.18 Gevar progr; 9.45 Geestelijk leven, toespr; VPRO: 10.00 V d jeugd; IK OR: 10.30 Kerkd; 11.30 Vragen- beantw; VPRO: 11.45 Ber uit de kerken: AVRO: 12.00 Gram; 12.30 Sportsptegel; 12.35 Piano en orgel; 13.00 Nws; 13.07 De toe- stand 1 d wereld, lezing; 13.17 Meded of gram; 13.20 V d milit; 14.00 Boekbespr; 14.20 Kamerkoor en orgel; 14.35 Strijk- kwart; 15.20 Filmpraatje; 15.35 Hobo, fa got en piano; 16.00 Lichte muz; 16.30 Sport- revue; VPRO: 17.00 VPRO-Plan voor Na tionale Omroep; 17.15 Radioportret; VARA: 17.30 V d jeugd; 17.50 Nws, sportuitsl en sportjourn; 18.30 Amus muz; 18.55 Journa listenforum; 19.30 Cabaret; AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Radio-bridgedrive; 20.10 Lichte muz; 20.45 'n Odyssee met z'n twee, hoor- sp (3); 21.45 Lichte muz; 22.00 Gram: 22.30 Nws en meded; 22.40 Radio-bridge-drive; 22.45 Journ; 23.00 Negerliederen; 23.15 Sport uitsl; 23.20 New York calling; 23.25 Nwe Franse gram; 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II - 298 M. NCRV: 8.00 Nws en weerber; 8.15 Or gelspel; 8.30 Morgenwijding; 9.15 Gram; KRO: 9.45 Gram; 9.55 Inl Hoogmis; 10.00 Hoogmis; 11.30 Gram; 11.40 Radio-Filharm ork en solist; 12.15 Buitenl eomm; 12.25 Radiokoor; 12.35 Lichte muz; 13.00 Nws; 13.05 De hand aan de ploeg, lezing; 13.10 De Wadders, hoorsp; 13.30 Lichte muz; 13.50 Boekbespr; 14.00 V d jeugd; 14.30 Omr ork en solist; 15.35 Wat ons bezig houdt, lezing; 15.45 Gram; 16.00 Sport; 16.30 Godsd uitz; IKOR: 17.00 V d jeugd; 17.15 Zangdienst; 17.45 Mensen, lezing; 18.00 Het geladen schip, lezing; 18.30 De Kerk aan het werk, lezing; 18.40 Alarm 'SI, le zing; NCRV. 19.00 Nws uit de Kerken; 19.05 Samenzang; 19.30 Weg en werk der kerkhervormers, lezing; KRO: 19.45 Nws; 20.00 Cabaret; 20.30 Act; 20.35 Promenade- ork en sol; 21.30 Het glazen dorp, hoorsp (4); 22.25 Boekbespr; 22.30 Nws; 22.40 Avondgebed; 23.15 Utrechts Stedelijk Ork; {23.55-24.00 Nws. Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Meisjeskoor. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nws. 13.15 Promenade-ork. en radiokoor. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.35 Gram. 16.00 Bij beloverdenking. 16.30 Kamermuz. 17.00 V. d.jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Kerkorgel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.20 Je moet hier niet zitten dromen, hoorsp. 21.15 Gram. 21.30 Kamermuz. 22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespr. 23.05 Het spel der (Ver)-gissingen, muzik. lezing. 23.35 Gram. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Journalistenforum. 21.00 Documentaire. 21.30-22.20 Modern muziek-mozaiek. BELGIë VLAAMS 19.00 Kron. voor de automobilisten. 19.45 Cult. act. 20.00 Nws. 20.25 Balletprogr. 20.55 Filmprogr. 21.45 Toneelkron. 22.15 Nws. televisie j TELEVISÏÊl NTS: 15.30-16.30 Eurovisie Berlijn: Europ kampioensch kunstrijden; IKOR: 17.00 Ge documenteerd gesprek; 17.20-18.00 Menno Simons herdenking; VARA: 20.00 Act; 20.10 Muzik progr; 20.55 Polit lezing: 21.05 Poli tiefilm; 21.30 Interview; NTS: 22.00-22.30 Sport m beeld; 22.30-23.30 San Remo: Fina le 11e Italiaanse Songfestival. MAANDAG, 30 JANUARI RADIO HILVERSUM I - 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws 8.15 Gram. 9.00 Gym. v.d.oudere luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Omr. ork. 11.45 Voordr. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Voor ons platteland, lezing. 12.43 Or gelspel. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Viool- en pianoduo. 14.30 Gram. 14.50 Re portages. 15.20 Gram. 16.30 Gram. 17.00 V.d. padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nws. 18.15 Politieke lezing 18.25 Concoursmuz. 18.55 Uitslag v.d. Van Hart tot Hart-Krant. 19.00 Kamermuz 19.30 Muzik.lezing. 19.45 V.d.jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.30 Nws., beursber. v. New York, en meded. 22.45 Journ. 23.00 Gram. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II - 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V.d. zieken. 9.35 Gram. 9.40 Vd.vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Theologische etherleergang 11.00 Gram. 11.30 Quiz. 12.05 Gram. 12.25 Zondag: Vanaf 's middags 15.30 uur tot bijna middernacht is er haast steeds iets bij de Nederlandse televi sie te doen: vrije figuren ijsdansen uit Berlijn (15.30), de herdenking van de vierhonderdste sterfdag van Menno Simonsz (17 uur). Arie Kleywegt, Bruce Low, dr. L. de Jong, Interpol en schilderes Stien Eelsink vullen de avond tot 22 uur, waarna het tijd is voor Sport in beeld. Tot slot nog een uur zang uit San Remo. België Vlaams: Het ontbreekt van daag niet aan Eurovisie-uitzendin gen: uit Berlijn kunstschaatsen (15.30); uit Keulen Duitse tenniskam pioenschappen (17.3018.55)en uit Berlijn dan weer de kunstschaats kampioenschappen (20.30). Van natio naal belang is het resultaat van de Belgische finale voor het Eurovisie songfestival. Wie zal België op 18 maart in Cannes gaan vertegenwoordi gen? (21.00). Nog voor de jaarwisse ling werd de serie De Muziekkampi- oen afgesloten Daarvoor in de plaats komt nu Zeg hé, spaar je mee? een quiz- en amusementsprogramma, dat ook vanuit het Amerikaanse theater te Brussel wordt uitgezonden. De pre mière van deze quiz zou al eerder hebben plaats gevonden als de stakin gen niet een spaak in het wiel had den gestoken (21.- België Frans krijgt inet veel sport alleen een half uur schaatsen uit Berlijn (20.30) op het scherm. Een komische opera van André Ernest Modeste Grétry (geb. te Luik 1742 overl. 1813). Zémir et Azor wordt uit gevoerd door het ensemble van Aix en-Provence in de Koninklijke schouw burg te Bergen (21.50). Duitsland: Behalve de verschillend sportreportages (15.30: Kunstschaal sen; 17.30: Tenniskampioenschappen 20.10: Kunstschaatsen; 22.30 Bobslee kunnen wij u aanbevelen Magazin dei Woche (13.00), Der Muck, een sprook je van Wilhelm Hauff over het kleine dwergje Muck met het grote hoofd (14.00) en Uitnodiging op het kasteel, en blijspel van Jean Anouilh (21.00) len van de miljarden die nodig zijn om bepaalde sleutelindustrie- en op de been te houden en om revolutionaire ontwikkelingen op defensiegebied in bliksemtempo te verwezenlijken. Economische propaganda dus, gevoerd onder leiding van de al- lerknapsten onder de zogeheten „vehborgen verleiders". Een rook scherm, waarachter in weinige ja ren veel is bereikt wat anders over tien jaar nog in het verre verschiet zou hebben gelegen. Dank zij dat rookscherm heeft de techniek sedert het einde van 1957 ettelijke reuzensprongen voor uit gemaakt; heeft de wetenschap vele kostelijke vruchten kunnen plukken; zijn tal van nieuwe in dustrieën tot bloei gekomen; heeft de mens de beschikking- gekregen over reeksen nieuwe vindingen en produkten. Dit is een andere keerzijde van. de medaille dan die welke profes sor Van den Bergh ons nu al meer dan drie jaren hardnekkig voor houdt. Dit is een ander geluid dan zijn koppige: Het kan. niet, het mag niet, het is niet nodig. Het zal nog moeten blijken of het in beperkte mate' niet kan. Er is vroeger ook beweerd, en door beroemde geleerden „be wezen", dat de mens nooit door de lucht zou kunnen reizen. Er is in de vorige eeuw eens „weten schappelijk bewezen" dat de mens een rit in een treinicowpé niet zou kunnen overleven. Het zal ook nog moeten blijken of het niet nodig is. Het interna tionale luchtrecht is geheel op losse schroeven komen te staan sedert de lancering van de eerste kunstmaan. Niemand weet waar, hemelwaarts, de souvereiniteit van elk land eindigt. Het is Fran cis Powers met zijn U-2 geweest die de gehele mensheid tot dit be sef heeft gebracht. Zodra de eer ste mens in een kunstmaan om de aarde is gereisd zal er een nieuw internationaal luchtrecht móeten komen. Ten slotte: of het mag? Dat is een ethische vraag. Mer zou die telkens kunnen stellen wanneer e duiker afdaalt naar een scheeps wrak; wan jr een luchtvaartgeneeskundige in een drukgondel opstijgt naar de stratosfeer; wanneer een invlieger een eerste proefvlucht in een nieuw vliegtuig gaat maken; wanneer een medicus, zoekend naar een nieuw middel tegen een kwaadaardige kwaal, zich zo'n middel toedient. Professor Van den Bergh heeft tot nu toe eigenlijk gevochten tegen wind molens die niet bestaan. Vanavond' komt hij weer voor de radio. Zal hij dit gevecht voortzetten? Het antwoord op deze vraag komt om 18.20 uur over Hilversum I. Terwijl hij spreekt maken in bijna alle Europese landen aan deze zijde van het IJzeren Gordijn vele deskun digen zich gereed voor hun vertrek naar Straatsburg, waar maandag op regeringsniveau een internationale con ferentie over de mogelijkheid van ge zamenlijke lancering van kunstmanen begint. De mannen die in Straatsburg gaan confereren staan in overgrote meer derheid niet aan de zijde van profes sor Van den Bergh. De stilstand die hij voorstaat is achteruitgang. Eigen nieuwsdienst HILVERSUM. De Vara heeft na een selectie uit meer dan driehonderd sollicitanten voor de opvolgster van Karin Kraaykamp haar keus laten vallen op mevrouw Jetta van Leeu wen uit Huizen. Zij zal morgenavond, in de Bruce Low show, een proefuitzending ver zorgen. Eigen nieuwsdienst BUSSUM. Ijs en weder dienende zendt de Nederlandse Televisie Stich ting morgenmiddag van half vier tot vijf uur in een extra uitzending een reportage uit van kortebaanwedstrij- den in Noordwolde, in Groningen. Professor G. v. d. Bergh ZATERDAG. Grammofoonplaten van Caterina Valente zijn te beluis teren in het KRO-programma (Hilver sum 2, half zeven). In het zaterdagavondprogramma Week uit, week in treedt Hetty Blok op in de rubriek Apartjes (Hilversum 1, vijf over acht). De platenkeus van Thom Keiling en Theo Uden Masman kunt u horen om tien over elf (Hilversum 1). De Poolse pianist Zbigniew Szy monowicz geeft vanmiddag om half vier een recital van muziek uit zijn geboorteland (Hilv. 2) Een bal lade, twee nocturnes en twee etudes van Chopin gaan vooraf aan een So natine van de Poolse componiste en violiste Grazyna Bacewicz. Tot be sluit speelt de pianist nog een eigen compositie, een Preludium en tocca ta. In het avondprogramma vindt u weer de bekende Populaire Klassie ken, ditmaal Schuberts negende symfonie, uitgevoerd door het Con certgebouworkest o.l.v. George Szell, Deze uitzending heeft over Hilversum 2 om acht uur plaats. In het derde programma van de BBC wordt Hector Berlioz! L'enfan- ce du Christ uitgevoerd door het BBC-koor, de BBC-koorvereniging en het BBC-symfonie-orkest onder leiding van sir Malcolm Sargent van kwart voor negen tot vijf voor elf). radio ZONDAG. Veel opmerkelijks is er van het zondagprogramma niet te vartellen. Er zijn de gebruikelijke vervolghoorspelen en cabaretpro grammaatjes, die elkaar geen van al le overlappen, zodat de luisteraars met tijdig overschakelen niets kun nen missen. Aanbevolen: Marie-Cécile Moerdijk zingt vanavond om elf uur (Hilver sum I) negerliederen. Een kwartier later begint in het KRO-programma (Hilversum 2) een concert door het Utrechts Stedelijk Orkest onder lei ding van Paul Hupperts. Gespeeld worden werken van Messiaen, Luto- slawski en Landré. Er is vandaag geen Familie Door snee via radio Luxemburg, maar wel zijn de stemmen van Kees Brusse en Mieke Verstraete op deze zender te horen, in De grote wens, om half een. Operaliefhebbers kunnen terecht bij het derde programma van de BBC. Om zeven uur begint een uit voering van Wagners opera Lohen grin, waarin Lorin Maazel koor en orkest van het festival van Bay- reulh leidt. Jazzmuziek: Brussel Frans, om elf uur en Paris Inter, om tien voor elf. Advertentie 'n Goede diagnose, dokter! Technisch is zo'n- ARISTONA kerngezondvandaar dat scherpe beeld en dat zuivere geluid. Iedereen zouden wij zo'n perfect toestel willen voor» schrijven, want iedereen ziet meer in 'n ARISTONA. tehéyisiè - grammofoons Van onze correspondent Zaterdag. De derde aflevering van Marinade staat vanavond op het televisieprogramma, waaraan dit keer het vermaarde duo Nijveen-Behr zijn medewerking verleent (21.05). Tien minuutjes maar krijgen de Joodse studenten van het technologisch insti- tuur van Haifa om hun dansprestaties te tonen (20 55), na het cabaretpro gramma Vreemde Historie (20.30). Voor de vrije figuren dames die tot 23 uur uit Berlijn op het scherm ko men zal men graag willen opblijven. België Vlaams: Vandaag een uitge breid programma o.a. tenniskampioen schappen in Keulen (15 uur) en de quiz van Paul v. d. Velde Wie is wie? (20.30). Om 21 uur een uitgesteld re lais van de Nederlandse televisie Van avond bij Bruce met medewerking van Jury Dagunoff, dans, The Rain drops en het Frans Muilerkoor. Uit San Remo komt om 22 uur het jaar lijkse songfestival. In Antwerpen wordt gestreden om de beker van België tij dens de internationale danswedstrij den (22.45). België Frans brengt om 20.30 de be kende rubriek De camera op de we reld. Duitsland; Van Keulen, waar de Duitse zaaltenniskampioenschappen worden gehouden (15 uur) naar Ham burg voor een televisiespel van Horst Lommer: Das letzte Aufgebot. Het gaat om een gepensioneerde stad huisambtenaar, die nu aan de andere zijde van de loketten en de groene tafel trouwlustigen tracht te helpen. Opnamen van de Europese kampi oenschappen wielrennen voor profes sionals in de jaarbeurssporthal in Keu len volgen om 17.50 uur. Uit het Thea ter am Besenbinderhof in het ver maakscentrum in Hamburg presen teert Peter Frankenfeld zijn populai re ®how Gutenabend (20.20 uur). Uit Berlijn komen weer de kunst- schaatskampioenschappen (22.05) WENEN. Ondanks een strak blauwe hemel en een stralende zon lopen in de Karntner-Strasze de Weners weggedoken in de bontkra gen van hun winterjassen. Het vriest hard en de vele fon teinen zijn afgedekt met houten planken. De jonge meisjes dragen hooggehakte rijglaarzen en flatteren de bontmutsen. In dit seizoen is er in de talloze theaters een ruime keuze uit opera, klassieken, volksstukken en cabaret, en na de voorstellingen vinden velen hun weg naar de intieme restaurants aan de voet van de Stephansdom. Hier, in het hart van het oude Wenen, bij de karakteristieke muziek van de citer praat men graag nog wat na. Toen ik dezer dagen in de histori sche Altwiener Gaststatte Griesen- beisl anno 1400 zat, werd daar plotseling het goed vaderlandse lied „Tulpen uit Amsterdam" gespeeld. Voor de Nederlander in het buiten land heeft deze melodie zo ongeveer de gevoelswaarde van een nationale hymne. Dit lied werd gespeeld voor de Nederlandse zanger Bruce Low, die door zijn maandelijkse televisie-show „Rendez-vous mit Bruce Low" hier een grote populariteit geniet. De citerspeler die hem had herkend, vroeg hem om zijn handtekening. Bruce Lowe was in gezelschap van Eimert Kruidhof, die het Nederlandse programma „Vanavond bij Bruce" re gisseert. De repetities voor de komen de Weense uitzending waren in volle gang en Bruce Low stelde voor om eens te komen kijken in de studio. In de vroegere filmstudio's van Schönbrunn die door de televisie zijn overgenomen, wordt de laatste hand gelegd aan het decor van Bruce Low's huiskamer. Op het tóch al olijke hoofd van de pianist Norbert Pawlicky prijkt een kleurig hoedje, want deze show staat in het teken van het carnaval. Aan het programma werken enkele bekende Weense artiesten mee, waar onder het zangtrio de Roxy's, drie charmante Hongaarse meisjes die en kele jaren geleden met niet meer dan een rugzakje over de grens kwamen De titels van de Oostenrijkse Bruce Low show worden tijdens de uitzending getekend door Win, een beroemde cartooniste in Oostenrijk. De pianist Pawlicky is voor Brnce Low in Wenen wat Ger van Leeuwen in Bussum is: begeleider, arrangeur en dirigent van koor en orkest. gevlucht en nu hier in Wenen veel succes hebben. Plotseling klinkt over de luidspreker de stem van regisseur Fuchs, die het begin van de camerarepetitie aankon digt. Iedereen neemt zijn plaats in, en het wordt doodstil in de studio. Het rode licht op camera 1 gloeit aan de muziek zet in Bruce Low zingt zijn eerste liedje en verwelkomt de Oostenrijkse televisiekijkers. Urenlang is men bezig met het pre cies vaststellen van de opnamen, de plaatsen van medewerkers, het klok ken van zinnen en liedjes en het rege len van opkomsten en afgangen. Ineens wordt de repetitie onderbro ken door luid gelach; door de deur waardoor de Duitse zangeres Erny Biele op zal komen verschijnt een mannetje met in iedere hand een weck fles met goudvissen voor het aquarium. Voor de zoveelste maal roept de regisseur „Ruhe, es 1st hier kein Kaf- fee-haus". De repetitie kan weer voortgezet worden. In de lunchpauze vertelt Bruce Lowe dat de vier dagen lange repetities een ongekende weelde zijn, vergeleken bij de anderhalve dag dat er in de Bus- sumse studio's gerepeteerd kan worden. Dat komt doordal er in Nederland ,>er week veel meer directe televisie wordt uitgezonden dan hier in Oosten rijk, zegt Eimert Kruidhof. En boven dien heeft men hier sinds korte tijd de mogelijkheid om uitzendingen vast te ieggen op Ampex. Eimert Kruidhof is in Wenen om ikele filmopnamen te maken voor het volgende Nederlandse Bruce Low pro gramma en maakt van de gelegenheid gebruik om de mogelijkheden van samenwerking met de Oostenrijkse televisie te onderzoeken. Oorspronkelijk heeft het in de be doeling gelegen om zowel in Neder land als in Oostenrijk precies dezelfde show uit te zenden, met dezelfde gas ten, artiesten, teksten, ideeën en liedjes. In de praktijk is hier weinig van terecht gekomen want de Oostenrijkse mentaliteit wijkt teveel af van die van de Nederlandse televisiekijkers. Wenen is voor Bruce Low geen on bekende stad. In de afgelopen jaren heeft hij hier veel gezongen, o.a. bij de opera. Bovendien speelde hij maan denlang in het stuk „Ich und der Teufel". Door het plotselinge uitvallen van een televisieprogramma kreeg hij de kans om zijn eerste televisieshow, die hij kort tevoren in Nederland had gepresenteerd, ook in Oostenrijk op het scherm te brengen. Zowel de Vara als de Oostenrijkse televisie boden hem hierna aan om als gastheer op te treden in een serie programma's. Hier in Wenen is „Rendez-vous mit Bruce Low" tot nu toe vier maal uit gezonden. Met Toon Hermans en Lou van Burg is hij één van de Nederlan ders die een belangrijk deel van de Oostenrijkse amusementsprogramma'! voor hun rekening nemen. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 8