Blijft de professor
een roepende in
de woesti
Tulpen uit Amsterdam
van Bruce Low in Wenen
programma's
Zaterdag 28 januari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Prof. mr. dr. Van den Bergh: zinneloosheid der ruimtevaart
vandaag
Twee argumenten
Niet bekrompen
Science-fiction
Ten dele gelijk
IN HET KORT
morgen
Achter de rook
Net als toen
Of het mag
Vanavond weer
Vara probeert nieuwe
tv-omroepster
Televisiereportage van
kortebaan wedstrijden
vandaag 1
morgen
VIER DAGEN REPETITIE VOOR
VEERTIG MINUTEN TELEVISIE
Carnaval
Goudvissen
Met „Toon" en „Lou"
Pag. 8
radio
door J. A. Redeker
WAANZIN. Misdadig. Een boze waan. Met deze
en dergelijke woorden trekt professor mr.
dr. G. van den Bergh sedert het najaar van
1957 te velde tegen de voorstanders van wat men met een
heel groot woord nu al de bemande ruimtevaart noemt.
Niet met kreten van afschuw
alleen keert de rustende Am
sterdamse hoogleraar in het
staatsrecht zich daar tegen. Hij
omkleedt zijn verzet omstandig
en uitvoerig met redenen en
tracht, als ervaren man van de
wetenschap, zijn vooroordelen
10 ver mogelijk naar de achter
grond te dringen.
Zijn voornaamste argumenten
zijn:
IDe mensheid heeft geen be
hoefte aan een verkenning
van de wereldruimte in bemande
ruimteschecpjes omdat er voor
ons op aarde nog genoeg te doen
is en de miljarden die voor de
bemande ruimtevaart bestemd
zijn beter besteed kunnen worden
op aarde.
o De kans dat de eerste men-
sen die de wereldruimte in
worden gezonden de reis overle
ven is zo klein dat net misdadig
zou zijn het leven van deze men
sen op het spel te zetten. Voor
wetenschappelijke waarnemingen
in de wereldruimte kan men be
ter vertrouwen op instrumenten
dan op de zo kwetsbare mens.
Professor Van den Bergh is al
les behalve een bekrompen, con
servatief denkende man. Wie
mocht menen dat hij dat wel is,
leze zijn boekje over de klokher-
vorming en neme kennis van zijn
ingenieuze vinding die het de
boekdrukkers mogelijk zou maken
studieboeken veel goedkoper dan
nu het geval is te drukken.
Hij mag dan een roepende in de
woestijn zijn in zoverre dat iiij in
zijn mening vrijwel alleen staat
in de wereld, een man waarover
men zijn schouders ophaalt is hij
allerminst.
Alleen, wij vragen ons wel eens
af of professor Van den Bergh
niet een beetje tegen windmolens
vecht, niet een beetje gedreven
wordt door het plezier dat sommi
ge mensen hebben in het recht
tegen de keer in gaan.
Hij heeft degenen die zich met
het vraagstuk van de bemande
ruimtevaart bezighouden bij her
haling verweten, dat zij te veel
werken in de sfeer van de scien
ce-fiction, de gedurfde fantasiever
halen met een quasi-wetenschap-
pelijke inslag die na de tweede
wereldoorlog zo populair zijn ge
worden.
Wij hebben de indruk dat hij,
in zijn veldtocht tegen de beman
de ruimtevaart, zelf wat teveel in
die sfeer is gebleven en misschien
wat te weinig kennis heeft geno
men van de meningen die zich op
hoog wetenschappelijk niveau zijn
fa an vormen over de mogelijkhe-
en van de bemande ruimtevaart.
In die meningen komt namelijk
een grote mate van reserve tot
uitdrukking. De wetenschappelijke
„meningsvorming", zoals die tot
uitdrukking komt in internationale
symposia over het onderzoek van
de wereldruimte en in weten
schappelijke publicaties neemt
zeer duidelijk afstand van wat er
in de publieke sfeer over te berde
wordt gebracht.
Dat moet ook wel, omdat de we
tenschap zich verre behoort te
houden van de politiek en de pro
paganda. Het zijn juist de poli
tiek en de propaganda die het de
„publieke opinie" onmogelijk ma
ken een zuiver oordeel te vormen.
Professor Van den Bergh beseft
dat laatste drommels goed. Hij
verkondigde nog niet zo lan,g ge
leden de stelling dat al het mis
baar dat wordt gemaakt over be
mande kunstmanen niets anders
is dan een stuk „koude oorlog".
Gelijk had hij, maar slechts ten
dele. Het vele dat de laatste ja
ren. over de mogelijkheden van de
bemande ruimtevaart te berde is
gebracht had niet alleen het poli
tieke doel dat professor Van den
Bergh ziet. Er was ook een
krachtige economische drijfveer:
verschaffing uit openbare midde-
ZONDAG 29 JANUARI
RADIO 1
HILVERSUM I - 402 M.
VARA: 8.00 Nws; 8.18 Gevar progr; 9.45
Geestelijk leven, toespr; VPRO: 10.00 V d
jeugd; IK OR: 10.30 Kerkd; 11.30 Vragen-
beantw; VPRO: 11.45 Ber uit de kerken:
AVRO: 12.00 Gram; 12.30 Sportsptegel; 12.35
Piano en orgel; 13.00 Nws; 13.07 De toe-
stand 1 d wereld, lezing; 13.17 Meded of
gram; 13.20 V d milit; 14.00 Boekbespr;
14.20 Kamerkoor en orgel; 14.35 Strijk-
kwart; 15.20 Filmpraatje; 15.35 Hobo, fa
got en piano; 16.00 Lichte muz; 16.30 Sport-
revue; VPRO: 17.00 VPRO-Plan voor Na
tionale Omroep; 17.15 Radioportret; VARA:
17.30 V d jeugd; 17.50 Nws, sportuitsl en
sportjourn; 18.30 Amus muz; 18.55 Journa
listenforum; 19.30 Cabaret; AVRO: 20.00
Nws; 20.05 Radio-bridgedrive; 20.10 Lichte
muz; 20.45 'n Odyssee met z'n twee, hoor-
sp (3); 21.45 Lichte muz; 22.00 Gram: 22.30
Nws en meded; 22.40 Radio-bridge-drive;
22.45 Journ; 23.00 Negerliederen; 23.15 Sport
uitsl; 23.20 New York calling; 23.25 Nwe
Franse gram; 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II - 298 M.
NCRV: 8.00 Nws en weerber; 8.15 Or
gelspel; 8.30 Morgenwijding; 9.15 Gram;
KRO: 9.45 Gram; 9.55 Inl Hoogmis; 10.00
Hoogmis; 11.30 Gram; 11.40 Radio-Filharm
ork en solist; 12.15 Buitenl eomm; 12.25
Radiokoor; 12.35 Lichte muz; 13.00 Nws;
13.05 De hand aan de ploeg, lezing; 13.10
De Wadders, hoorsp; 13.30 Lichte muz;
13.50 Boekbespr; 14.00 V d jeugd; 14.30
Omr ork en solist; 15.35 Wat ons bezig
houdt, lezing; 15.45 Gram; 16.00 Sport; 16.30
Godsd uitz; IKOR: 17.00 V d jeugd; 17.15
Zangdienst; 17.45 Mensen, lezing; 18.00
Het geladen schip, lezing; 18.30 De Kerk
aan het werk, lezing; 18.40 Alarm 'SI, le
zing; NCRV. 19.00 Nws uit de Kerken;
19.05 Samenzang; 19.30 Weg en werk der
kerkhervormers, lezing; KRO: 19.45 Nws;
20.00 Cabaret; 20.30 Act; 20.35 Promenade-
ork en sol; 21.30 Het glazen dorp, hoorsp
(4); 22.25 Boekbespr; 22.30 Nws; 22.40
Avondgebed; 23.15 Utrechts Stedelijk Ork;
{23.55-24.00 Nws.
Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Meisjeskoor. 12.53 Gram. en
act. 13.00 Nws. 13.15 Promenade-ork. en
radiokoor. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio.
14.35 Gevar. progr. 15.35 Gram. 16.00 Bij
beloverdenking. 16.30 Kamermuz. 17.00 V.
d.jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz. 18.00 Kerkorgel. 18.30 Gram.
18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram.
19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.20 Je
moet hier niet zitten dromen, hoorsp. 21.15
Gram. 21.30 Kamermuz. 22.00 Pari. comm.
22.15 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 22.55 Boekbespr. 23.05 Het spel der
(Ver)-gissingen, muzik. lezing. 23.35 Gram.
23.55-24.00 Nws.
TELEVISIE
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO:
20.20 Televizier. 20.30 Journalistenforum.
21.00 Documentaire. 21.30-22.20 Modern
muziek-mozaiek.
BELGIë VLAAMS
19.00 Kron. voor de automobilisten. 19.45
Cult. act. 20.00 Nws. 20.25 Balletprogr. 20.55
Filmprogr. 21.45 Toneelkron. 22.15 Nws.
televisie
j TELEVISÏÊl
NTS: 15.30-16.30 Eurovisie Berlijn: Europ
kampioensch kunstrijden; IKOR: 17.00 Ge
documenteerd gesprek; 17.20-18.00 Menno
Simons herdenking; VARA: 20.00 Act; 20.10
Muzik progr; 20.55 Polit lezing: 21.05 Poli
tiefilm; 21.30 Interview; NTS: 22.00-22.30
Sport m beeld; 22.30-23.30 San Remo: Fina
le 11e Italiaanse Songfestival.
MAANDAG, 30 JANUARI
RADIO
HILVERSUM I - 402 m.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws 8.15 Gram. 9.00 Gym. v.d.oudere
luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram.
9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Gram. 11.00 Omr. ork. 11.45 Voordr. 12.00
Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb. meded.
12.33 Voor ons platteland, lezing. 12.43 Or
gelspel. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00
Viool- en pianoduo. 14.30 Gram. 14.50 Re
portages. 15.20 Gram. 16.30 Gram. 17.00
V.d. padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit.
comm. 18.00 Nws. 18.15 Politieke lezing
18.25 Concoursmuz. 18.55 Uitslag v.d. Van
Hart tot Hart-Krant. 19.00 Kamermuz
19.30 Muzik.lezing. 19.45 V.d.jeugd. 20.00
Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.30 Nws.,
beursber. v. New York, en meded. 22.45
Journ. 23.00 Gram. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II - 298 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een
woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00
Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V.d.
zieken. 9.35 Gram. 9.40 Vd.vrouw. 10.10
Gram. 10.15 Theologische etherleergang
11.00 Gram. 11.30 Quiz. 12.05 Gram. 12.25
Zondag: Vanaf 's middags 15.30 uur
tot bijna middernacht is er haast
steeds iets bij de Nederlandse televi
sie te doen: vrije figuren ijsdansen uit
Berlijn (15.30), de herdenking van de
vierhonderdste sterfdag van Menno
Simonsz (17 uur). Arie Kleywegt,
Bruce Low, dr. L. de Jong, Interpol
en schilderes Stien Eelsink vullen de
avond tot 22 uur, waarna het tijd is
voor Sport in beeld. Tot slot nog een
uur zang uit San Remo.
België Vlaams: Het ontbreekt van
daag niet aan Eurovisie-uitzendin
gen: uit Berlijn kunstschaatsen
(15.30); uit Keulen Duitse tenniskam
pioenschappen (17.3018.55)en uit
Berlijn dan weer de kunstschaats
kampioenschappen (20.30). Van natio
naal belang is het resultaat van de
Belgische finale voor het Eurovisie
songfestival. Wie zal België op 18
maart in Cannes gaan vertegenwoordi
gen? (21.00). Nog voor de jaarwisse
ling werd de serie De Muziekkampi-
oen afgesloten Daarvoor in de plaats
komt nu Zeg hé, spaar je mee? een
quiz- en amusementsprogramma, dat
ook vanuit het Amerikaanse theater
te Brussel wordt uitgezonden. De pre
mière van deze quiz zou al eerder
hebben plaats gevonden als de stakin
gen niet een spaak in het wiel had
den gestoken (21.-
België Frans krijgt inet veel sport
alleen een half uur schaatsen uit
Berlijn (20.30) op het scherm. Een
komische opera van André Ernest
Modeste Grétry (geb. te Luik 1742
overl. 1813). Zémir et Azor wordt uit
gevoerd door het ensemble van Aix
en-Provence in de Koninklijke schouw
burg te Bergen (21.50).
Duitsland: Behalve de verschillend
sportreportages (15.30: Kunstschaal
sen; 17.30: Tenniskampioenschappen
20.10: Kunstschaatsen; 22.30 Bobslee
kunnen wij u aanbevelen Magazin dei
Woche (13.00), Der Muck, een sprook
je van Wilhelm Hauff over het kleine
dwergje Muck met het grote hoofd
(14.00) en Uitnodiging op het kasteel,
en blijspel van Jean Anouilh (21.00)
len van de miljarden die nodig
zijn om bepaalde sleutelindustrie-
en op de been te houden en om
revolutionaire ontwikkelingen op
defensiegebied in bliksemtempo te
verwezenlijken.
Economische propaganda dus,
gevoerd onder leiding van de al-
lerknapsten onder de zogeheten
„vehborgen verleiders". Een rook
scherm, waarachter in weinige ja
ren veel is bereikt wat anders
over tien jaar nog in het verre
verschiet zou hebben gelegen.
Dank zij dat rookscherm heeft
de techniek sedert het einde van
1957 ettelijke reuzensprongen voor
uit gemaakt; heeft de wetenschap
vele kostelijke vruchten kunnen
plukken; zijn tal van nieuwe in
dustrieën tot bloei gekomen; heeft
de mens de beschikking- gekregen
over reeksen nieuwe vindingen en
produkten.
Dit is een andere keerzijde van.
de medaille dan die welke profes
sor Van den Bergh ons nu al meer
dan drie jaren hardnekkig voor
houdt. Dit is een ander geluid dan
zijn koppige: Het kan. niet, het
mag niet, het is niet nodig.
Het zal nog moeten blijken of
het in beperkte mate' niet
kan. Er is vroeger ook beweerd,
en door beroemde geleerden „be
wezen", dat de mens nooit door
de lucht zou kunnen reizen. Er is
in de vorige eeuw eens „weten
schappelijk bewezen" dat de mens
een rit in een treinicowpé niet zou
kunnen overleven.
Het zal ook nog moeten blijken
of het niet nodig is. Het interna
tionale luchtrecht is geheel op
losse schroeven komen te staan
sedert de lancering van de eerste
kunstmaan. Niemand weet waar,
hemelwaarts, de souvereiniteit
van elk land eindigt. Het is Fran
cis Powers met zijn U-2 geweest
die de gehele mensheid tot dit be
sef heeft gebracht. Zodra de eer
ste mens in een kunstmaan om de
aarde is gereisd zal er een nieuw
internationaal luchtrecht móeten
komen.
Ten slotte: of het mag? Dat is een ethische
vraag. Mer zou die telkens kunnen stellen
wanneer e duiker afdaalt naar een scheeps
wrak; wan jr een luchtvaartgeneeskundige in
een drukgondel opstijgt naar de stratosfeer;
wanneer een invlieger een eerste proefvlucht
in een nieuw vliegtuig gaat maken; wanneer
een medicus, zoekend naar een nieuw
middel tegen een kwaadaardige kwaal,
zich zo'n middel toedient.
Professor Van den Bergh heeft tot
nu toe eigenlijk gevochten tegen wind
molens die niet bestaan. Vanavond'
komt hij weer voor de radio. Zal hij
dit gevecht voortzetten? Het antwoord
op deze vraag komt om 18.20 uur over
Hilversum I.
Terwijl hij spreekt maken in bijna
alle Europese landen aan deze zijde
van het IJzeren Gordijn vele deskun
digen zich gereed voor hun vertrek
naar Straatsburg, waar maandag op
regeringsniveau een internationale con
ferentie over de mogelijkheid van ge
zamenlijke lancering van kunstmanen
begint.
De mannen die in Straatsburg gaan
confereren staan in overgrote meer
derheid niet aan de zijde van profes
sor Van den Bergh. De stilstand die
hij voorstaat is achteruitgang.
Eigen nieuwsdienst
HILVERSUM. De Vara heeft na
een selectie uit meer dan driehonderd
sollicitanten voor de opvolgster van
Karin Kraaykamp haar keus laten
vallen op mevrouw Jetta van Leeu
wen uit Huizen.
Zij zal morgenavond, in de Bruce
Low show, een proefuitzending ver
zorgen.
Eigen nieuwsdienst
BUSSUM. Ijs en weder dienende
zendt de Nederlandse Televisie Stich
ting morgenmiddag van half vier tot
vijf uur in een extra uitzending een
reportage uit van kortebaanwedstrij-
den in Noordwolde, in Groningen.
Professor G. v. d. Bergh
ZATERDAG. Grammofoonplaten
van Caterina Valente zijn te beluis
teren in het KRO-programma (Hilver
sum 2, half zeven).
In het zaterdagavondprogramma
Week uit, week in treedt Hetty Blok
op in de rubriek Apartjes (Hilversum
1, vijf over acht).
De platenkeus van Thom Keiling en
Theo Uden Masman kunt u horen om
tien over elf (Hilversum 1).
De Poolse pianist Zbigniew Szy
monowicz geeft vanmiddag om
half vier een recital van muziek uit
zijn geboorteland (Hilv. 2) Een bal
lade, twee nocturnes en twee etudes
van Chopin gaan vooraf aan een So
natine van de Poolse componiste en
violiste Grazyna Bacewicz. Tot be
sluit speelt de pianist nog een eigen
compositie, een Preludium en tocca
ta.
In het avondprogramma vindt u
weer de bekende Populaire Klassie
ken, ditmaal Schuberts negende
symfonie, uitgevoerd door het Con
certgebouworkest o.l.v. George
Szell, Deze uitzending heeft over
Hilversum 2 om acht uur plaats.
In het derde programma van de
BBC wordt Hector Berlioz! L'enfan-
ce du Christ uitgevoerd door het
BBC-koor, de BBC-koorvereniging
en het BBC-symfonie-orkest onder
leiding van sir Malcolm Sargent
van kwart voor negen tot vijf voor
elf).
radio
ZONDAG. Veel opmerkelijks is
er van het zondagprogramma niet te
vartellen. Er zijn de gebruikelijke
vervolghoorspelen en cabaretpro
grammaatjes, die elkaar geen van al
le overlappen, zodat de luisteraars
met tijdig overschakelen niets kun
nen missen.
Aanbevolen: Marie-Cécile Moerdijk
zingt vanavond om elf uur (Hilver
sum I) negerliederen. Een kwartier
later begint in het KRO-programma
(Hilversum 2) een concert door het
Utrechts Stedelijk Orkest onder lei
ding van Paul Hupperts. Gespeeld
worden werken van Messiaen, Luto-
slawski en Landré.
Er is vandaag geen Familie Door
snee via radio Luxemburg, maar wel
zijn de stemmen van Kees Brusse en
Mieke Verstraete op deze zender te
horen, in De grote wens, om half
een.
Operaliefhebbers kunnen terecht
bij het derde programma van de
BBC. Om zeven uur begint een uit
voering van Wagners opera Lohen
grin, waarin Lorin Maazel koor en
orkest van het festival van Bay-
reulh leidt.
Jazzmuziek: Brussel Frans, om elf
uur en Paris Inter, om tien voor elf.
Advertentie
'n Goede diagnose, dokter! Technisch is zo'n- ARISTONA
kerngezondvandaar dat scherpe beeld en dat zuivere
geluid. Iedereen zouden wij zo'n perfect toestel willen voor»
schrijven, want iedereen ziet meer in 'n ARISTONA.
tehéyisiè - grammofoons
Van onze correspondent
Zaterdag. De derde aflevering
van Marinade staat vanavond op het
televisieprogramma, waaraan dit keer
het vermaarde duo Nijveen-Behr zijn
medewerking verleent (21.05). Tien
minuutjes maar krijgen de Joodse
studenten van het technologisch insti-
tuur van Haifa om hun dansprestaties
te tonen (20 55), na het cabaretpro
gramma Vreemde Historie (20.30).
Voor de vrije figuren dames die tot
23 uur uit Berlijn op het scherm ko
men zal men graag willen opblijven.
België Vlaams: Vandaag een uitge
breid programma o.a. tenniskampioen
schappen in Keulen (15 uur) en de
quiz van Paul v. d. Velde Wie is wie?
(20.30). Om 21 uur een uitgesteld re
lais van de Nederlandse televisie Van
avond bij Bruce met medewerking
van Jury Dagunoff, dans, The Rain
drops en het Frans Muilerkoor. Uit
San Remo komt om 22 uur het jaar
lijkse songfestival. In Antwerpen wordt
gestreden om de beker van België tij
dens de internationale danswedstrij
den (22.45).
België Frans brengt om 20.30 de be
kende rubriek De camera op de we
reld.
Duitsland; Van Keulen, waar de
Duitse zaaltenniskampioenschappen
worden gehouden (15 uur) naar Ham
burg voor een televisiespel van Horst
Lommer: Das letzte Aufgebot. Het
gaat om een gepensioneerde stad
huisambtenaar, die nu aan de andere
zijde van de loketten en de groene
tafel trouwlustigen tracht te helpen.
Opnamen van de Europese kampi
oenschappen wielrennen voor profes
sionals in de jaarbeurssporthal in Keu
len volgen om 17.50 uur. Uit het Thea
ter am Besenbinderhof in het ver
maakscentrum in Hamburg presen
teert Peter Frankenfeld zijn populai
re ®how Gutenabend (20.20 uur).
Uit Berlijn komen weer de kunst-
schaatskampioenschappen (22.05)
WENEN. Ondanks een strak
blauwe hemel en een stralende zon
lopen in de Karntner-Strasze de
Weners weggedoken in de bontkra
gen van hun winterjassen.
Het vriest hard en de vele fon
teinen zijn afgedekt met houten
planken. De jonge meisjes dragen
hooggehakte rijglaarzen en flatteren
de bontmutsen.
In dit seizoen is er in de talloze
theaters een ruime keuze uit opera,
klassieken, volksstukken en cabaret,
en na de voorstellingen vinden velen
hun weg naar de intieme restaurants
aan de voet van de Stephansdom. Hier,
in het hart van het oude Wenen, bij
de karakteristieke muziek van de citer
praat men graag nog wat na.
Toen ik dezer dagen in de histori
sche Altwiener Gaststatte Griesen-
beisl anno 1400 zat, werd daar
plotseling het goed vaderlandse lied
„Tulpen uit Amsterdam" gespeeld.
Voor de Nederlander in het buiten
land heeft deze melodie zo ongeveer
de gevoelswaarde van een nationale
hymne. Dit lied werd gespeeld voor de
Nederlandse zanger Bruce Low, die
door zijn maandelijkse televisie-show
„Rendez-vous mit Bruce Low" hier
een grote populariteit geniet.
De citerspeler die hem had herkend,
vroeg hem om zijn handtekening.
Bruce Lowe was in gezelschap van
Eimert Kruidhof, die het Nederlandse
programma „Vanavond bij Bruce" re
gisseert. De repetities voor de komen
de Weense uitzending waren in volle
gang en Bruce Low stelde voor om
eens te komen kijken in de studio.
In de vroegere filmstudio's van
Schönbrunn die door de televisie zijn
overgenomen, wordt de laatste hand
gelegd aan het decor van Bruce Low's
huiskamer.
Op het tóch al olijke hoofd van de
pianist Norbert Pawlicky prijkt een
kleurig hoedje, want deze show staat
in het teken van het carnaval.
Aan het programma werken enkele
bekende Weense artiesten mee, waar
onder het zangtrio de Roxy's, drie
charmante Hongaarse meisjes die en
kele jaren geleden met niet meer dan
een rugzakje over de grens kwamen
De titels van de Oostenrijkse Bruce Low show worden tijdens de uitzending getekend door Win, een
beroemde cartooniste in Oostenrijk.
De pianist Pawlicky is voor
Brnce Low in Wenen wat Ger van
Leeuwen in Bussum is: begeleider,
arrangeur en dirigent van koor en
orkest.
gevlucht en nu hier in Wenen veel
succes hebben.
Plotseling klinkt over de luidspreker
de stem van regisseur Fuchs, die het
begin van de camerarepetitie aankon
digt. Iedereen neemt zijn plaats in,
en het wordt doodstil in de studio. Het
rode licht op camera 1 gloeit aan
de muziek zet in Bruce Low zingt
zijn eerste liedje en verwelkomt de
Oostenrijkse televisiekijkers.
Urenlang is men bezig met het pre
cies vaststellen van de opnamen, de
plaatsen van medewerkers, het klok
ken van zinnen en liedjes en het rege
len van opkomsten en afgangen.
Ineens wordt de repetitie onderbro
ken door luid gelach; door de deur
waardoor de Duitse zangeres Erny
Biele op zal komen verschijnt een
mannetje met in iedere hand een weck
fles met goudvissen voor het aquarium.
Voor de zoveelste maal roept de
regisseur „Ruhe, es 1st hier kein Kaf-
fee-haus". De repetitie kan weer
voortgezet worden.
In de lunchpauze vertelt Bruce Lowe
dat de vier dagen lange repetities een
ongekende weelde zijn, vergeleken bij
de anderhalve dag dat er in de Bus-
sumse studio's gerepeteerd kan worden.
Dat komt doordal er in Nederland
,>er week veel meer directe televisie
wordt uitgezonden dan hier in Oosten
rijk, zegt Eimert Kruidhof. En boven
dien heeft men hier sinds korte tijd de
mogelijkheid om uitzendingen vast te
ieggen op Ampex.
Eimert Kruidhof is in Wenen om
ikele filmopnamen te maken voor het
volgende Nederlandse Bruce Low pro
gramma en maakt van de gelegenheid
gebruik om de mogelijkheden van
samenwerking met de Oostenrijkse
televisie te onderzoeken.
Oorspronkelijk heeft het in de be
doeling gelegen om zowel in Neder
land als in Oostenrijk precies dezelfde
show uit te zenden, met dezelfde gas
ten, artiesten, teksten, ideeën en liedjes.
In de praktijk is hier weinig van
terecht gekomen want de Oostenrijkse
mentaliteit wijkt teveel af van die van
de Nederlandse televisiekijkers.
Wenen is voor Bruce Low geen on
bekende stad. In de afgelopen jaren
heeft hij hier veel gezongen, o.a. bij
de opera. Bovendien speelde hij maan
denlang in het stuk „Ich und der
Teufel".
Door het plotselinge uitvallen van
een televisieprogramma kreeg hij de
kans om zijn eerste televisieshow, die
hij kort tevoren in Nederland had
gepresenteerd, ook in Oostenrijk op
het scherm te brengen. Zowel de Vara
als de Oostenrijkse televisie boden hem
hierna aan om als gastheer op te treden
in een serie programma's.
Hier in Wenen is „Rendez-vous mit
Bruce Low" tot nu toe vier maal uit
gezonden. Met Toon Hermans en Lou
van Burg is hij één van de Nederlan
ders die een belangrijk deel van de
Oostenrijkse amusementsprogramma'!
voor hun rekening nemen.
Advertentie