Sonja Oosierman
omkijken moei je niet
programma's
NEDERLANDSE OPERA
STELT WEER TELEUR
O O s
EEN
MEISJE
UIT
10.000
„Levende"opera-uitvoering
met beste Duitse talent
ihelgtMf'óürUkkuu'Afoleiuuti*
a
GIANNI SCHICCHI VOOR TELEVISIE
Nieuwe film
van Presley
Zaterdag 14 januari 1961
ZEEUWSCH UAGBLAD
„Ik had veel meer gekund, daarvan ben ik voor mezelf overtuigd.
Maar als je in dit vak - en in welk vak is dat niet - werkelijk iets wilt
zijn, moet je een andere mentaliteit hebben."
Eigen schold
Ernstig beroep
Jengdverlangen
Alleen thuis
Compromis
IN HET KORT
Twee moderne opera's
radio
Zelfverzekerd
Verrassing
Grote Kans
Geslaagde eenakter
NOODWONINGEN STAAN
TE ROTTEN
in 4 variaties: Rijstebloem Bordklaar Tarwebloem Tarwegries
fag. 8
Van een onzer redacteuren
„Een poosje geleden reali
seerde ik mij opeens dat ik
op 4 juni van dit jaar precies
vijftien jaar zangeres ben. Ik
heb toen eens, zoals dat heet,
achterom gekeken en mijzelf
afgevraagd: Wat heb ik in die
vijftien jaar eigenlijk gedaan
en bereikt? Niets, helemaal
niets, dacht ik toen. Nou ja,
in al die jaren heb ik mis
schien één, twee keer wer
kelijk iets van het wezen van
een chanson aangeroerd. Zo
herinner ik me een live-uit
zending met het Metropole
orkest, toen ik het zo maar
ineens te pakken had. De
technicus en ik hadden alle
bei tranen in de ogen. Maar
voor de rest?
En toen heeft zowaar het
Russische ballet van Igor
Moissejew, dat ik kort na die
wat melancholieke overpein
zing heb zien optreden, mij
ineens van deze mentaliteit
losgescheurd. Die dansers,
daar was ik nou kapot van.
Er is toch nog wel een an
dere kijk op het leven mo
gelijk, dacht ik toen. Weet u,
die balletgroep heeft gewoon
bevrijdend gewerkt. Belang
rijk is wat je op het moment
doet en daar moet je blij mee
zijn. Terugkijken moet je
niet. Die spontane levens
vreugde van Moissejew heeft
me dat bijgebracht."
Sonja Oosterman glimlacht achter
een gordijn van sigarettenrook. Ze
praat aarzelend, tastend naar de juis
te woorden, soms gebarend om het
beeld te schetsen dat ze met woorden
niet helemaal kan oproepen.
„Ik had veel meer gekund, daarvan
ben ik voor mezelf wel overtuigd. Maar
dat is mijn eigen schuld. Als je in
dit vak en in welk vak niet?
werkelijk iets wilt zijn, moet je een
andere mentaliteit hebben. Maar ik
kan mezelf niet vernederen en bij an
deren voor de deur gaan liggen. Dan
maar wat minder.
Bedenk ook wel, dat ik in 1946 min
of meer noodgedwongen ben gaan zin
gen. Niet uit financiële nood, toen al
thans nog niet."
Het intelligente, uiterst bewegelijke
gezicht van Sonja Oosterman ontspant
zich opeens in een glimlach, maar
herneemt even snel de terughoudend
heid, die past bij de wat aarzelende
formuleringen, waarmee ze over zich
zelf praat.
„Ik ben gaan zingen om zo af en
toe eens helemaal uit de moeilijkhe
den en narigheden te kunnen losraken,
waarmee ik direct na de oorlog zat.
Voor mij was dat zingen toen een be
vrijding uit de kwellende zorgen. Zo
kwam ik bij het orkest van Klaas van
Beeck. Maar nogmaals, het was geen
serieus begin als chansonnière. Ik
heb nooit gewerkt met een doel, steeds
dacht ik: het is maar tijdelijk.
Niettemin is het zingen toch van
een tijdpassering geworden tot een
ernstig beroep. Want het financiële as
pect kwam later wél een woordje
meespreken.
Ik zeg: een ernstig beroep, omdat
het je volledig opeist. Want al heb ik
niet de ambities van vele zusters en
broeders uit het vak, wat ik doe wil
ik goed doen, met overtuiging en met
inzet van alles wat ik heb.
Dat komt misschien omdat ik eigen
lijk liever wat anders had willen wor
den. Als ik het vroeger voor het zeg
gen had gehad, was ik oratoriumzan
geres geworden."
De glimlach is een tikje weemoedig,
maar in de ogen tinkelt tegelijkertijd
de nooit lang afwezige zelfspot om die
oude wensdroom.
„Het is een jeugdverlangen. We zijn
een erg muzikale familie, ik heb zelf
ook viool gespeeld. Mijn vader had
een pathéfoon met een grote collectie
platen en ik zal omstreeks twaalf jaar
geweest zijn toen ik voor het eerst het
slotkoor van de Mattheuspassie hoor
de. Van die dag dateert mijn voorlief
de voor oratoriummuziek. Overigens
maak ik er geen cultus van. Ik houd
ook veel van de muziek van Handel,
en van Cimarosa bijvoorbeeld.
Maar goed, ik ben dus chansonniè
re geworden. Gespecialiseerd op een
bepaald genre heb ik me niet. dat
risico van nu populair en morgen ver
geten kon ik me niet permitteren. Wel
heb ik een voorliefde: het Franse
chanson. Edith Piaf is degene, die
Sonja Oosterman
me naar het Franse chanson heeft
gevoerd. Met haar voel ik een grote
affiniteit als ze zingt „Non, je ne re-
grette rien" nee, van niets heb ik
spijt; ik accepteer het verleden met
al zijn zwarte narigheid omdat ik het
heden mag beleven."
Er valt even een stilte. Dan ver
volgt Sonja Oosterman: „Er is me wel
eens gevraagd of ik, na die operapa
rodie met Tom Manders, nu bijna
twee jaar geleden, niet eens vaker in
het komische genre zou willen wer
ken. Men heeft het blijkbaar wel gek
gevonden, toen. Misschien omdat, ze
het nu net niet van mij verwachtten
Maar ik zeg nee, ik kan het niet en ik
wil het niet. In mijn vak heb ik nooit
mijn masker af willen zetten en mal
doen voor publiek nee, alsjeblieft
ZONDAG 15 JANUARI
f RADIO
HILVERSUM I 402 m.
VARA: 8.00 Nws. 8.18 Ge-var. progr. 9.45
Geestelijk leven. VPRO. 10.00 V. d. jeugd.
IKOR: 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vraigenbeantw
VPRO: 11.45 Berichten uit de Kerken.
AVRO: 12.00 Lichte muz, 12.30 Sportspie-
gel. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.07 De
toestand in de wereld. 13.17 Meded. 13.20
V. d. milit. 14.00 Boekbespr. 14.15 Stereofo-
nisch conc. (I. d. pauze: 15.1515.40: To
neelbeschouwing.) 16.30 Sportrevue. VPRO:
17.00 Gesprekken met luisteraars. 17.15 An-
Slicaans-Hervormd gesprek. VARA: 17.30 V.
jeugd. 17.50 Nws., sportuitsl. en sport-
journ. 18.30 Lichte muz. 18.55 Journalisten-
forum. 19.30 Cabaretprogr. AVRO: 20.00
Nws. 20.05 Lichte muz. 20.35 'n Odyssee met
z'n twee hoorsp. (1). 21.15 Promena-de-ork.
22.00 Gram. 22.30 Nws. 22.45 Journ. 23.00
Volksliederen. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New
York calling. 23.25 Nieuwe gram. 23.55—
24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M.
NCRV: 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram.
IKOR: 8.30 V. d. jeugd. 9.00 Vroegdienst.
KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Inleiding
Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30
Gram. 11.50 Blokfluit en piano. 12.15 Bui-
tenl. comm. 12.25 Kamermuz. 12.50 Gram.
13.00 Nws. 13,05 De hand aan de ploeg.
13.10 De Wadders. 13.30 Gitaarspel. 13.45
1 televisie"]
A MSTERDAM „De aangekondigde première van Richard Strausz'
ft- opera Der Rosenkavalier zal dit seizoen in elk geval geen doorgang
vinden. De reeks factoren om de uitvoering hiervan goed tot stand te bren-
gen is niet volledig."
Dit verklaarde op de gisteren te
Amsterdam gehouden informele pers
bijeenkomst de directie van de Neder
landse Opera. Deze verklaring zal
ongetwijfeld voor velen een grote
teleurstelling betekenen.
Veel is reeds geschreven over de
moeilijke omstandigheden waaronder
door de Nederlandse Opera gewerkt
moet worden. Regelmatig dit seizoen
reeds zesmaal heeft de opera een
van haar voorstellingen moeten laten
vervallen om daarmede de schouwburg
vrij te kunnen maken voor een gene
rale repetitie. Zulks gaat natuurlijk
o a. ten koste van de recettes.
„Het ziet er naar uit dat wij voor de
generale repetitie van Verdi's Simon
Boccanegra weer naar hetzelfde middel
moeten grijpen", aldus de intendant,
mr. Evert Cornelis.
Het niet nakomen van beloften, hier
dus de uitvoering van Der Rosenkava
lier, kan ondanks het begrip voor de
moeilijkheden bezwaarlijk gunstig ge
noemd worden voor het vertrouwen in
onze nationale opera. Tegenover de
houders van de première-abonnementen
is het zonder meer een plicht de aan
gekondigde werken ook werkelijk te
brengen. De kwestie van de ontoerei
kendheid van het budget kan niet als
excuus gelden. Terwille van het ver
trouwen lijkt het beter in de toekomst
voorzichtiger te zijn met het openbaar
maken van plannen die wel eens niet
uitgevoerd zouden kunnen worden.
In plaats van Der Rosenkavalier
komen nu twee korte moderne opera's:
van Strawinsky het opera-oratorium
Oedipus Rex en verder Ravels muzi
kale blijspelletje l'Heure Espagnole. De
verklaring dat Cora Canne Meyer de
rol van Concepcion en Frans Vroons
die van Gonzales zal vertolken zal niet
temin velen naar deze uitvoering, onder
regie van Wolf Dieter-Ludwig, doen
uitzien. Strawinsky's werk gaat in de
Brusselse enscenering van de ontwer
per Charles Godefroid. Johannes dc
Hertog dirigeert en voor de regie
tekent Johan de Meester.
radio
vandaag
1
De zaterdagmiddag bevat weer
enkele uitzendingen, waarin de mu-
ziek-amateur zijn beste beentje voor
zet. Om twee uur (Hilv.2) gaat het
koor Katholiek Hengelo onder lei
ding van Wouter de Rooy motetten
en madrigalen, dus geestelijke en
wereldlijke liederen, uit de zestiende
eeuw uitvoeren.
Het door Jan Zwagerman geleide
Radio Amateur Harmonie-orkest
kunt u om tien over vier over Hil
versum I beluisteren in composities
van Den Arend, Delibes (arr. Maas)
en Payne (arr. Mol).
De pianist Jean Antonietti zal van
avond om acht uur (Hilv.2) het
tweede pianoconcert van Franz
Liszt vertolken. Het Radio Filhar
monisch Orkest completeert het
programma verder met werken van
Berlioz en Schumann.
's Avonds is er weer het gebruike
lijke ^amusement, dat helaas zelden
boven de middelmaat uitkomt. Week
uit, week in (Hilversum 1) heeft dit
maal als gast Sonja Oosterman, altijd
de moeite waard om naar te luisteren
Spaanse operettemuziek is om tien
over half drie te beluisteren via Hil
versum 1.
Opmerkelijk veel 'klassieke muziek
'geven de 'buitenlandse zenders van
avond. Uit die veelheid: Liefdesliede
ren en -walsen van Brahms, om tien
over tien (N.D.R.-W.D.R.).
radio
morgen
ZONDAG. Twee veertiendaagse
oatoaretpragrarrama's zijn vandaag
weer aan de beurt: Het vak op de
hak (Hilversum 1, 19.30) en De halve
maan(d) (Hilversum 2, 20.00). Onze
voorkeur gaat uit naar het laatste
programma, dat vaak goede teksten
bevat van Emile Lopez en Jan. de Cler.
Marie-Cécile Moerdijk zingt van
avond Franse volksliedjes (Hilversum
1, 23.00).
K.R.O. en A.V.R.O. verzorgen
vanmiddag een stereofonische uit
zending uit het Amsterdamse Con
certgebouw. Onder leiding van Jean
Fournet speelt het Concertgebouwor
kest werken van Mozart, Landré
Bartók en Brahms. Soliste is de vio
liste Elise Cserfalvi in het vioolcon
cert nr 3 in G van Mozart en in de
Rhapsodie nr 1 voor viool en orkest
van Bartók. Het concert begint om
14.15.
Het Brabants orkest onder leiding
van Hein Jordans besluit het K.R.O.-
programma met Metamorphosen
van Richard Strauss en Fête galan
te van Willem Pijper (Hilversum 2,
23.15).
Hamlet van William Shakespeare
is vanavond te beluisteren in het
derde programma van de B.B.C. Om
19.05.
Van een onzer verslaggevers
BUSSUM. Nog geen twee jaar
geleden was het Duitse zangeresje
Gaby King (16) een volslagen onbe
kende; vorig jaar werd haar gram
mofoonplaat Nur Charly schenkte
mir Blumen in Duitsland hét top-
nummer. De plotselinge opkomst
had ze te danken aan het winnen
van de eerste prijs van de zang
wedstrijd Meisjes voor de micro
foon, nu anderhalf jaar geleden, in
Karlsruhe.
Met jeugdig enthousiasme had Gaby
King zich voor die wedstrijd inge
schreven, maar toen zij hoorde dat er
zo'n tienduizend kandidaten waren,
verdween haar optimisme. Totdat de
post haar een telegram bracht met
het heugelijke nieuws; een uitnodiging
voor een auditie. Gaby herwon haar
optimisme, want nu zij eenmaal zover
was, wist zij dat zij het zou halen. En
zij haalde het: Gaby King was een
der twintig uitverkorenen voor de fi
nale; Gaby King won de eerste prijs.
Vanavond is Gaby King te zien en
te horen in de televisie-uitzending Za
terdagavondakkoorden, die de K.R.O.
vanuit Treslong in Hillegom verzorgt.
Wij hadden een ontmoeting met dit
zestienjarige zangeresje op het tweede
tieners- en twintigersfestival, in sep
tember in Karlsruhe. Zij is de enige
dochter van de Münchener chirurg dr.
Einhauser. Toen zij vier jaar was
wist ze al wat ze wiltte wonden: to
neelspeelster. „Ik wil naar het toneel
en zangeres worden", zo verklaarde
ze zelfverzekerd.
Maar vader Einhauser was allesbe
halve ingenomen met de wensen van
zijn dochter. Hij stuurde haar naar een
pensionaat en gaf haar de instructie
mee: streng verboden naar de radio
te luisteren. Waar het hart echter vol
van is... nietwaar? En zo zong Gaby
Einhauser haar eerste liedjes voor
haar eerste publiek: de meisjes van
het pensionaat, 's nachts op de slaap
zaal.
Na twee jaar kostschool kwam zij
weer thuis. Met Kerstmis kreeg zij
een radio-met-grammofoon cadeau;
een groter plezier had de kerstman
haar niet kunnen doen. Gaby Einhau
ser luisterde en zong en al haar zak
geld zette zij om in platen.
Maar zij wilde meer. Ten slotte
mocht zij dan van haar vader ballet
les nemen. Film en toneel bleven ech-
Gaby King
ter taboe voor haar, vader Einhauser
was niet te vermurwen. Eerst moest
zij het gymnasium afmaken. En het
was een hard gelag voor haar toen
zij tot tweemaal toe een aanbieding
voor een rol in een kinderfilm en een
maal de hoofdrol in een toneelstuk
voor kinderen haar neus voorbij zag
gaan.
Toen kwam de grote kans. Gaby
schreef in voor de wedstrijd Meisjes
voor de microfoon, met het vermelde
resultaat. En zo werd zij een meisje
uit duizend; uit tienduizend, wel te
verstaan. Haar loopbaan als zange
resje was begonnen en al gauw speel
de zij een rol in de film Meisjes van
de Mambo-bar. En natuurlijk zong zij
ook in september op het tweede tie
ners- en twintigersfestival in Karls
ruhe. Gaby Einhauser werd Gaby
King.
niet. Dit soort dingen blijven zeldza
me uitstapjes, gek doe ik alleen maar
thuis."
televisie
Vandaag Van ®en onzer verslaggevers
En dan zegt Sonja Oosterman iets
wat haar precies karakteriseert:
„Het zingen blijft voor mij het ui
terste compromis tussen de lichte mu
ziek en mijn aard die helemaal niet
licht is. Ik kan ook zeggen: mijn
werk beschouw ik als het uiterste
compromis tussen mijn persoonlijke
aard en de maatschappelijke noodzaak
van geld verdienen. Dat geldt trou
wens voor de meeste mensen die een
of ander vak hebben."
Ja, misschien wel. Maar omdat dit
nu juist niet opgaat voor zovelen in
het vak, dat Sonja Oosterman uitoe
fent, tekenen die woorden haar ten
voeten uit.
Vanavond kimt u haar horen, in
het V.A.R.A.-programma Week uit,
week in. Twaalf minuten lang. Met
twee Franse chansons en een liedje
van Jelle de Vries.
ZATERDAG Teddy en Henk
Scholten hebben vanavond om negen
uur weer de zenuwen want het is nu
eenmaal een soort noodlot dat op de
televisie rust: van de generale repeti
tie deugt niets en de meeste artiesten
maken liever rechtsomkeert. Geluk
kig dus dat er nog kontrakten en loon
zakjes bestaan. Maar ook met genera
le repetitieperikelen kunnen we de kij
kers deze Zaterdagavondakkoorden
aanbevelen: tot nu toe was het tv-
ontspanning op zijn best. De Britse
zanger Frankie Vaughan is de grote
buitenlandse ster. Aansluitend volgt
een nieuwe film van Alfred Hitchcock
en de avond begint met de aktualitei-
tenrubriek Brandpunt.
BELGIË VLAAMS De Belgen ne
men de Zaterdagavondakkoorden over.
Eraan vooraf gaat de quiz: Wie is
wie?
BELGIË FRANS presenteert een
vokaal programma om 21.00.
DUITSLAND houdt het weer op
de stedenwedstrijd waarbij Hans Joa
chim Kulenkampf vooral tot genoegen
van vele kijksters zijn diverse kwali
teiten zal etaleren. (20.20-22.00) Voor
de sportliefhebbers volgt er nog een
ijshockeywedstrijd.
televisie
morgen
V. d. jeugd. 14.15 Stereofonisch conc. (I. d.
pauze: Wat ons bezig houdt, lezing, en
gram.) 16.25 Sport. 16.30 Vespers. CON
VENT VAN KERKEN: 17.00 Geref. kerk-
dnst. NCRV: 18.30 Vocaal ens. en ongel.
19.00 Nws. uit de kerken. 19.05 Samenzang.
19.30 Weg en werk der kerkhervormers.
KRO: 19.45 Nws. 20.00 Cabaretprogr. 20.30
Act. 20.35 Lichte muz. 21.10 Gram. 21.35 Het
glazen dorp, hoorsp. (2). 22.25 Boekbespr.
22.30 Nws. 22.40 Avondcollege. 23.00 Avond
gebed. 23.15 Brabantsork. 23.5524.00 Nws.
NEDELAND.
NTS: 12.0013.30 Eurovisie Wengen: In
tern. Lauberhorn skiwedstr. 16.0017.30
Rep. Rotterdam Nederl. kampioensch. ere
klasse bandstoten. AVRO: 20.00 Kunstprogr.
20.15 Het gezin, pedagogische lezing. 20.45
Amusementsprogr. NTS: 22.0022.30 Sport.
DUITSLAND
12.00 Intern, borreluurtje. 13.00 Regionaal
weekjourn. 14.30 V. d. kind. 15.00 Eurovi
sie: skiwedstr. 16.50 Gevar. progr. 18.00
18.55 De jaren v. Eisenhower. (Regionaal
progr.: NDR: 19.0019.25 Die Nordschau.
WDR: 19.00—19.25 Hier und Heute). 19.30
Weekjourn. 20.00 Nws. 20.05 Gianni Schichi.
21.05 Souvenirs-souvenirs. 21.20 Russisch
ballet.
BELGIë VLAAMS
11.00 H. Mis. 11.4013.30 Eurovisie: ski
wedstr. 14.30 Filmrep. 15.00 Weekoverz.
15.30 Folkloristisch progr. 16.00 Nederl. bil
jartkamp. 17.3017.55 V. d. kleuters. 18.30
V. d. jeugd. 19.00 Filmreportages. 19.30
Nws. 20.00 Gianni Schicchi, komische opera,
(overn. v. Duitsl.) 21.05 Blijspel. 22.25 Sport-
act. 22.45 Nws.
BELGIë FRANS
10.4513.30 Eurovisie: skiwedstr. 15.00 V.
d. jeugd. 15.30 Sportuitz. 16.10 Hollywood
digest. 17.15 Sportuitsl. 17.3018.00 Natuur
wetenschappen. 19.30 Film. 20.00 Journ.
20.30 Koorzang. 20.45 Film. 21.15 Reizen door
de wereld. 22.00 Jazzmuz. 22.45 Journ.
MAANDAG 16 JANUARI
HILVERSUM 1 402 M.
AVRO: 7.00 Nws;7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym voor oude
re luisteraars 9.10 De groenteman. 9.15
Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Gram. 11.00 Kamerork. en solist. 11.45
Voordr. 12.00 Zang en piano. 12.30 Land
en tuinb. meded. 12.33 Voor ons platte
land. 12.43 Orgelspel. 13.00 Nws. 13.15 Me
ded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte
muz. 14.00 Klavecimbel-recital. 14.30 Gram.
14.50 Chaplin in de Nederlandse literatuur.
15.15 Gram. 16.30 Gram. 16.40 Lichte muz.
17.00 V.d. padvinders. 17.15 Gram. 17.50
Milit. comm. 18.00 Nws. 18.15 Polit.lezing.
18.25 Lichte muz. 19.00 Gitaarmuz. 19.30
Muzik.lezing. 19.45 V.d. jeugd. 20.00 Nws.
20.05 Gevar.progr. 22.30 Nws., beursber. v
New York en meded. 22.45 Journ. 23.00
Gram. 23.55—24.00 Nws.
TTLVERSUM II 298 M.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een
vvoord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws.
I.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V.d. zie-
cen 9.35 Gram. 9.40 V.d. vrouw. 10.10
Gram. 10.15 Theologische etherleergang
II.00 Fluit en piano. 11.30 Quizprogr. 12.10
Gram 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.53
ZONDAG 's Middags zwaait de
Eurovisie de scepter. Eerst interna
tionale skiwedstrijden uit Wengen
(12.0013.30) gevolgd door een repor
tage uit het Groothandelsgebouw in
Rotterdam van de slotpartijen om het
Nederlands Kampioenschap Ereklasse
Bandstoten (16.0017.30).
Pierre Janssen gaat ons om 20.00
weer met de neus op de kunst druk
ken, dit keer de zilvercollectie uit het
Rijksmuseum in Amsterdam. Voor
het schietwerk van Lou van Burg
heeft men voor een prettig tegen
wicht gezorgd: dokter J, Kater met
een tweede aflevering van zijn docu
mentaire: Het Gezin (20.15).
BELGIË VLAAMS trekt het spoor
van de Eurovisieuitzendingen in de
middag ook 's avonds door want van
20.00—21.05 worden de kijkers verbon
den met Hamlburg, dat Gianni Sc'hic:
chi, de komische opera van Puccini
uitzendt. Tot besluit van de avond
concerteert de Argentijnse pianiste
Pia Sebastiani, dochter van de direk-
teur van het conservatorium in Bue
nos Aires. Van 1951 tot 1955 trad zij
op in Zuid Amerika, het jaar daarop
begon zij haar eerste Europese tour
nee.
Gram. en act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz.
13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar.
progr. 15.35 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Zangrecital. 17.00 Vd. kleuters. 17.15
V.d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber.
17.45 Regeringsuitz. 18.00 Orgelspel. 18.30
Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00
Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15
Gram. 19.10 Radiokrant. 19.50 Lichte muz.
20.20 De koperen helm, hoorsp. 21.05 Zang
recital. 21.35 Radio-filharm.ork. 22.00 Pari.
comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws.'22.40 Avond
overdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Jazz
muz. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nws.-
("televisie
NEDERLAND
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA:
20.20 Actueel progr. 20.30 Filmvenster. 21.00
On the Bowery, documentaire film.
DUITSLAND
17.00 Tien minuten met Adalbert Dick-
hut. 17.10—18.00 Vd. kind. (Regionaal progr.:
NDR: 18.25 Progr.overz. 18.30 Die Nord
schau. 19.25 Vader is de beste. WDR: 18.45
Hier und Heute. 19.25 Onbekend Europa).
20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Documen
taire, 21.05 Speelfilm. 23.00 Filmrep. Daar
na: Journ.
BELGIë VLAAMS
19.00 Automobilistenkron. 19.45 Cult.progr.
20.00 Nws. 20.25 TV-Western. 21.10 Stralend
Wol! 21.55 Toneelkron, 22.25 Nieuws.
BELGIë FRANS
19.30 Sport. 20.00 Journ. 20.30 A l'école
les vedettes. 21.30 Cult, of wetensch. uitz.
22.30 Journaal.
HAMBURG De operaliefheb
bers in het oosten en in het zui
den van Nederland wordt zondag
avond de gelegenheid geboden een
van Giacomo Puccini's bekendste
en meest geestige opera's te beluis
teren en te zien: „Gianni Schicchi".
Deze muzikale komedie over een
erfenis met hindernissen wordt
door NWRV-Hamburg uitgezonden
van 20.05 tot 21.05 uur en door de
Vlaamse televisie gerelayeerd.
Bekend is dat de Duitse televisie
steeds alle aanwezige krachten inzet
om een zo volmaakt mogelijke presen
tatie van haar muzikale uitzendingen,
in het bijzonder van de opera- en
operette-uitvoeringen, te garanderen.
Niettemin is er protest gerezen tegen
de daarbij veel gebruike methode van
het afzonderlijk opnemen van zang en
spel.
Sinds het begin van haar bestaan
engageerde de Duitse televisie steeds de
beste zangeressen en zangers om een
artistiek verantwoorde muzikale be
levenis te verwerkelijken, terwijl
acteurs van naam steeds zorgden voor
de dramatische handeling. Men ziet de
acteur zijn rol spelen en zijn zangpartij
nabootsen, want muziek en zangstemmen
zijn dan reeds eerder op de band vast
gelegd en worden bij het „stille spel"
van de acteurs slechts herhaald om
gelijktijdig met het spel te worden uit
gezonden.
Experimenteel
Deze uitzending van Gianni Schicchi
draagt een experimenteel karakter,
want voor het eerst in de Duitse tele*
visiegeschiedenis zal een opera-uitvoe
ring de lucht in gaan, waarbij beeld
èn geluid gelijktijdig werden opgeno
men. Dirigent Peter Hermann Adler,
hoofd van de operaprodukties bij de
NBC-televisie te New York, en profes
sor Hans Busch, regisseur van de
Metropolitan Opera, eveneens te New
York, gelden in Amerika als de spe
cialisten van deze zogenaamde „live
opera". Zij kwamen naar Europa om
eerst in Wenen en daarna in Hamburg
een dergelijke opera-uitvoering te
ensceneren.
Adler zat met het Hamburgs radio-
orkest in een studio en in een andere
studioruimte speelden en zongen de
zangeressen en zangers. De dirigent
volgde de handelingen van de uitvoe
renden op de planken via een televisie-
kritisch
bekeken
Na wat routinerubriekjes bracht de
Vara gisteravond weer eens een een
akter van Ed. Hoornik op het scherm.
Ongetwijfeld een prijzenswaardig initia
tief, want het gebeurt helaas niet al te
vaak dat men met een oorspronkelijk
televisiespel van eigen bodem wordt
geconfronteerd.
Wij vonden de poging van Hoornik
ditmaal beter geslaagd dan de vorige
keer. Hij schetste op aanvaardbare
wijze een generatieconflict waarin men
werkelijk kon geloven en dat de nodige
diepte had.
De vertolking van het geheel was in
zeer bekwame handen. Dit gold in het
bijzonder voor het spel van de jeug
dige actrice Simone Rooskens.
toestel dat tussen hem en de orkest
leden stond opgesteld, en met een kop
telefoon controleerde hij de zang, terwijl
de zangers via luidsprekers de muziek
van het orkest hoorden.
Deze methode vergt van alle mede
werkenden grote concentratie. Aan d«
televisiekijkers is nu om te oordelen
of deze methode de werkelijkheid van
een toneeluitvoering, met de daaraan
verbonden spanning dichter bij het
publiek brengt.
Bij de uitzending van deze speelse
komedie van Puccini is nog een aan
tekening te maken, want de opera in
deze uitvoering was reeds via de radio
te beluisteren, en wel op 9 december jl.
De verklaring hiervoor ligt in het feit
dat de televisiestations Hamburg en
Keulen aan het bezuinigen zijn. Vanaf
31 maart zullen zij niet meer gezamen
lijk de programma's verzorgen voor de
Noord-en Westduitse televisie (NWRV),
maar na die datum zal elk station
moeten putten uit eigen financiële
middelen. Uit zuinigheidsoverwegingen
zijn zowel in Hamburg als in Keulen
operaprodukties in voorbereiding be
stemd voor radio- èn televisie-uitzen
dingen. Daarom zien de televisiekijkers
vanavond een opname op de beeldband.
De opera speelt in 1299 te Florence.
Rond het sterfbed van de rijke Buoso
Donati treuren de familieleden totdat
zij het gerucht horen dat de dode zijn
hele vermogen aan een klooster heeft
vermaakt.
De slimme Gianni Schicchi heeft een
idee. Buiten de familie weet nog
niemand dat Buoso gestorven is. Hij
laat de notaris komen en neemt zolang
de plaats in van Buoso. Hij dicteert de
notaris een geheel nieuw testament, ten
gunste van de „bedroefde" familieleden
envan zichzelf.
AMSTERDAM. Elvis Presley
komt vanavond in Brandpunt. In
net muzikale gedeelte van deze te
levisierubriek van de K.R.O. wor
den gedeelten vertoond van de
eerste film, die Elvis the pelvis
na zijn militaire dienst heeft ge
maakt.
Deze showfilm heet G. I. Blues
en gaat eind januari in Amster
dam in première. Het verhaal
speelt zich af bij de Amerikaan
se troepen in Duitsland en Elvis
Presley onderbreekt zijn spel niet
minder dan tien keer om liedjes
te zingen, waarvan er al een paar
internationale succesnummers zijn
geworden.
Van onze correspondent
RENESSE. De vijftig houten huis
jes van het zogenaamde Oostenrijkse
dorp bij Renesse staan te verrotten.
Zij zijn betrekkelijk laag in het duin
gebied gebouwd. Door het ontbreken
van een riolering kan het voortdurend
vallende regenwater niet weg. Hele
stukken van het Oostenrijkse dorp staan
daardoor blank.
De houten huizen werden na de ramp
als noodwoningen gebouwd. In 1953 wer
den zij verkocht als semi-permanente
zomerwoningen. Door de woningnood ge
dwongen zijn dertig gezinnen er perma
nent gaan wonen.
Door al het vocht gaan de vloeren
van de huizen nu rotten. De kamers rui
ken schimmelig. Vele stapelputten zijn
onder water komen te staan. Als er
niet snel een drogende oostenwind op
komt dagen., zal de afvoer uit de huizen
het wel opgeven.
Advertentie