Sonja Oosierman omkijken moei je niet programma's NEDERLANDSE OPERA STELT WEER TELEUR O O s EEN MEISJE UIT 10.000 „Levende"opera-uitvoering met beste Duitse talent ihelgtMf'óürUkkuu'Afoleiuuti* a GIANNI SCHICCHI VOOR TELEVISIE Nieuwe film van Presley Zaterdag 14 januari 1961 ZEEUWSCH UAGBLAD „Ik had veel meer gekund, daarvan ben ik voor mezelf overtuigd. Maar als je in dit vak - en in welk vak is dat niet - werkelijk iets wilt zijn, moet je een andere mentaliteit hebben." Eigen schold Ernstig beroep Jengdverlangen Alleen thuis Compromis IN HET KORT Twee moderne opera's radio Zelfverzekerd Verrassing Grote Kans Geslaagde eenakter NOODWONINGEN STAAN TE ROTTEN in 4 variaties: Rijstebloem Bordklaar Tarwebloem Tarwegries fag. 8 Van een onzer redacteuren „Een poosje geleden reali seerde ik mij opeens dat ik op 4 juni van dit jaar precies vijftien jaar zangeres ben. Ik heb toen eens, zoals dat heet, achterom gekeken en mijzelf afgevraagd: Wat heb ik in die vijftien jaar eigenlijk gedaan en bereikt? Niets, helemaal niets, dacht ik toen. Nou ja, in al die jaren heb ik mis schien één, twee keer wer kelijk iets van het wezen van een chanson aangeroerd. Zo herinner ik me een live-uit zending met het Metropole orkest, toen ik het zo maar ineens te pakken had. De technicus en ik hadden alle bei tranen in de ogen. Maar voor de rest? En toen heeft zowaar het Russische ballet van Igor Moissejew, dat ik kort na die wat melancholieke overpein zing heb zien optreden, mij ineens van deze mentaliteit losgescheurd. Die dansers, daar was ik nou kapot van. Er is toch nog wel een an dere kijk op het leven mo gelijk, dacht ik toen. Weet u, die balletgroep heeft gewoon bevrijdend gewerkt. Belang rijk is wat je op het moment doet en daar moet je blij mee zijn. Terugkijken moet je niet. Die spontane levens vreugde van Moissejew heeft me dat bijgebracht." Sonja Oosterman glimlacht achter een gordijn van sigarettenrook. Ze praat aarzelend, tastend naar de juis te woorden, soms gebarend om het beeld te schetsen dat ze met woorden niet helemaal kan oproepen. „Ik had veel meer gekund, daarvan ben ik voor mezelf wel overtuigd. Maar dat is mijn eigen schuld. Als je in dit vak en in welk vak niet? werkelijk iets wilt zijn, moet je een andere mentaliteit hebben. Maar ik kan mezelf niet vernederen en bij an deren voor de deur gaan liggen. Dan maar wat minder. Bedenk ook wel, dat ik in 1946 min of meer noodgedwongen ben gaan zin gen. Niet uit financiële nood, toen al thans nog niet." Het intelligente, uiterst bewegelijke gezicht van Sonja Oosterman ontspant zich opeens in een glimlach, maar herneemt even snel de terughoudend heid, die past bij de wat aarzelende formuleringen, waarmee ze over zich zelf praat. „Ik ben gaan zingen om zo af en toe eens helemaal uit de moeilijkhe den en narigheden te kunnen losraken, waarmee ik direct na de oorlog zat. Voor mij was dat zingen toen een be vrijding uit de kwellende zorgen. Zo kwam ik bij het orkest van Klaas van Beeck. Maar nogmaals, het was geen serieus begin als chansonnière. Ik heb nooit gewerkt met een doel, steeds dacht ik: het is maar tijdelijk. Niettemin is het zingen toch van een tijdpassering geworden tot een ernstig beroep. Want het financiële as pect kwam later wél een woordje meespreken. Ik zeg: een ernstig beroep, omdat het je volledig opeist. Want al heb ik niet de ambities van vele zusters en broeders uit het vak, wat ik doe wil ik goed doen, met overtuiging en met inzet van alles wat ik heb. Dat komt misschien omdat ik eigen lijk liever wat anders had willen wor den. Als ik het vroeger voor het zeg gen had gehad, was ik oratoriumzan geres geworden." De glimlach is een tikje weemoedig, maar in de ogen tinkelt tegelijkertijd de nooit lang afwezige zelfspot om die oude wensdroom. „Het is een jeugdverlangen. We zijn een erg muzikale familie, ik heb zelf ook viool gespeeld. Mijn vader had een pathéfoon met een grote collectie platen en ik zal omstreeks twaalf jaar geweest zijn toen ik voor het eerst het slotkoor van de Mattheuspassie hoor de. Van die dag dateert mijn voorlief de voor oratoriummuziek. Overigens maak ik er geen cultus van. Ik houd ook veel van de muziek van Handel, en van Cimarosa bijvoorbeeld. Maar goed, ik ben dus chansonniè re geworden. Gespecialiseerd op een bepaald genre heb ik me niet. dat risico van nu populair en morgen ver geten kon ik me niet permitteren. Wel heb ik een voorliefde: het Franse chanson. Edith Piaf is degene, die Sonja Oosterman me naar het Franse chanson heeft gevoerd. Met haar voel ik een grote affiniteit als ze zingt „Non, je ne re- grette rien" nee, van niets heb ik spijt; ik accepteer het verleden met al zijn zwarte narigheid omdat ik het heden mag beleven." Er valt even een stilte. Dan ver volgt Sonja Oosterman: „Er is me wel eens gevraagd of ik, na die operapa rodie met Tom Manders, nu bijna twee jaar geleden, niet eens vaker in het komische genre zou willen wer ken. Men heeft het blijkbaar wel gek gevonden, toen. Misschien omdat, ze het nu net niet van mij verwachtten Maar ik zeg nee, ik kan het niet en ik wil het niet. In mijn vak heb ik nooit mijn masker af willen zetten en mal doen voor publiek nee, alsjeblieft ZONDAG 15 JANUARI f RADIO HILVERSUM I 402 m. VARA: 8.00 Nws. 8.18 Ge-var. progr. 9.45 Geestelijk leven. VPRO. 10.00 V. d. jeugd. IKOR: 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vraigenbeantw VPRO: 11.45 Berichten uit de Kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz, 12.30 Sportspie- gel. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld. 13.17 Meded. 13.20 V. d. milit. 14.00 Boekbespr. 14.15 Stereofo- nisch conc. (I. d. pauze: 15.1515.40: To neelbeschouwing.) 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars. 17.15 An- Slicaans-Hervormd gesprek. VARA: 17.30 V. jeugd. 17.50 Nws., sportuitsl. en sport- journ. 18.30 Lichte muz. 18.55 Journalisten- forum. 19.30 Cabaretprogr. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.35 'n Odyssee met z'n twee hoorsp. (1). 21.15 Promena-de-ork. 22.00 Gram. 22.30 Nws. 22.45 Journ. 23.00 Volksliederen. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New York calling. 23.25 Nieuwe gram. 23.55— 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M. NCRV: 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 V. d. jeugd. 9.00 Vroegdienst. KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.50 Blokfluit en piano. 12.15 Bui- tenl. comm. 12.25 Kamermuz. 12.50 Gram. 13.00 Nws. 13,05 De hand aan de ploeg. 13.10 De Wadders. 13.30 Gitaarspel. 13.45 1 televisie"] A MSTERDAM „De aangekondigde première van Richard Strausz' ft- opera Der Rosenkavalier zal dit seizoen in elk geval geen doorgang vinden. De reeks factoren om de uitvoering hiervan goed tot stand te bren- gen is niet volledig." Dit verklaarde op de gisteren te Amsterdam gehouden informele pers bijeenkomst de directie van de Neder landse Opera. Deze verklaring zal ongetwijfeld voor velen een grote teleurstelling betekenen. Veel is reeds geschreven over de moeilijke omstandigheden waaronder door de Nederlandse Opera gewerkt moet worden. Regelmatig dit seizoen reeds zesmaal heeft de opera een van haar voorstellingen moeten laten vervallen om daarmede de schouwburg vrij te kunnen maken voor een gene rale repetitie. Zulks gaat natuurlijk o a. ten koste van de recettes. „Het ziet er naar uit dat wij voor de generale repetitie van Verdi's Simon Boccanegra weer naar hetzelfde middel moeten grijpen", aldus de intendant, mr. Evert Cornelis. Het niet nakomen van beloften, hier dus de uitvoering van Der Rosenkava lier, kan ondanks het begrip voor de moeilijkheden bezwaarlijk gunstig ge noemd worden voor het vertrouwen in onze nationale opera. Tegenover de houders van de première-abonnementen is het zonder meer een plicht de aan gekondigde werken ook werkelijk te brengen. De kwestie van de ontoerei kendheid van het budget kan niet als excuus gelden. Terwille van het ver trouwen lijkt het beter in de toekomst voorzichtiger te zijn met het openbaar maken van plannen die wel eens niet uitgevoerd zouden kunnen worden. In plaats van Der Rosenkavalier komen nu twee korte moderne opera's: van Strawinsky het opera-oratorium Oedipus Rex en verder Ravels muzi kale blijspelletje l'Heure Espagnole. De verklaring dat Cora Canne Meyer de rol van Concepcion en Frans Vroons die van Gonzales zal vertolken zal niet temin velen naar deze uitvoering, onder regie van Wolf Dieter-Ludwig, doen uitzien. Strawinsky's werk gaat in de Brusselse enscenering van de ontwer per Charles Godefroid. Johannes dc Hertog dirigeert en voor de regie tekent Johan de Meester. radio vandaag 1 De zaterdagmiddag bevat weer enkele uitzendingen, waarin de mu- ziek-amateur zijn beste beentje voor zet. Om twee uur (Hilv.2) gaat het koor Katholiek Hengelo onder lei ding van Wouter de Rooy motetten en madrigalen, dus geestelijke en wereldlijke liederen, uit de zestiende eeuw uitvoeren. Het door Jan Zwagerman geleide Radio Amateur Harmonie-orkest kunt u om tien over vier over Hil versum I beluisteren in composities van Den Arend, Delibes (arr. Maas) en Payne (arr. Mol). De pianist Jean Antonietti zal van avond om acht uur (Hilv.2) het tweede pianoconcert van Franz Liszt vertolken. Het Radio Filhar monisch Orkest completeert het programma verder met werken van Berlioz en Schumann. 's Avonds is er weer het gebruike lijke ^amusement, dat helaas zelden boven de middelmaat uitkomt. Week uit, week in (Hilversum 1) heeft dit maal als gast Sonja Oosterman, altijd de moeite waard om naar te luisteren Spaanse operettemuziek is om tien over half drie te beluisteren via Hil versum 1. Opmerkelijk veel 'klassieke muziek 'geven de 'buitenlandse zenders van avond. Uit die veelheid: Liefdesliede ren en -walsen van Brahms, om tien over tien (N.D.R.-W.D.R.). radio morgen ZONDAG. Twee veertiendaagse oatoaretpragrarrama's zijn vandaag weer aan de beurt: Het vak op de hak (Hilversum 1, 19.30) en De halve maan(d) (Hilversum 2, 20.00). Onze voorkeur gaat uit naar het laatste programma, dat vaak goede teksten bevat van Emile Lopez en Jan. de Cler. Marie-Cécile Moerdijk zingt van avond Franse volksliedjes (Hilversum 1, 23.00). K.R.O. en A.V.R.O. verzorgen vanmiddag een stereofonische uit zending uit het Amsterdamse Con certgebouw. Onder leiding van Jean Fournet speelt het Concertgebouwor kest werken van Mozart, Landré Bartók en Brahms. Soliste is de vio liste Elise Cserfalvi in het vioolcon cert nr 3 in G van Mozart en in de Rhapsodie nr 1 voor viool en orkest van Bartók. Het concert begint om 14.15. Het Brabants orkest onder leiding van Hein Jordans besluit het K.R.O.- programma met Metamorphosen van Richard Strauss en Fête galan te van Willem Pijper (Hilversum 2, 23.15). Hamlet van William Shakespeare is vanavond te beluisteren in het derde programma van de B.B.C. Om 19.05. Van een onzer verslaggevers BUSSUM. Nog geen twee jaar geleden was het Duitse zangeresje Gaby King (16) een volslagen onbe kende; vorig jaar werd haar gram mofoonplaat Nur Charly schenkte mir Blumen in Duitsland hét top- nummer. De plotselinge opkomst had ze te danken aan het winnen van de eerste prijs van de zang wedstrijd Meisjes voor de micro foon, nu anderhalf jaar geleden, in Karlsruhe. Met jeugdig enthousiasme had Gaby King zich voor die wedstrijd inge schreven, maar toen zij hoorde dat er zo'n tienduizend kandidaten waren, verdween haar optimisme. Totdat de post haar een telegram bracht met het heugelijke nieuws; een uitnodiging voor een auditie. Gaby herwon haar optimisme, want nu zij eenmaal zover was, wist zij dat zij het zou halen. En zij haalde het: Gaby King was een der twintig uitverkorenen voor de fi nale; Gaby King won de eerste prijs. Vanavond is Gaby King te zien en te horen in de televisie-uitzending Za terdagavondakkoorden, die de K.R.O. vanuit Treslong in Hillegom verzorgt. Wij hadden een ontmoeting met dit zestienjarige zangeresje op het tweede tieners- en twintigersfestival, in sep tember in Karlsruhe. Zij is de enige dochter van de Münchener chirurg dr. Einhauser. Toen zij vier jaar was wist ze al wat ze wiltte wonden: to neelspeelster. „Ik wil naar het toneel en zangeres worden", zo verklaarde ze zelfverzekerd. Maar vader Einhauser was allesbe halve ingenomen met de wensen van zijn dochter. Hij stuurde haar naar een pensionaat en gaf haar de instructie mee: streng verboden naar de radio te luisteren. Waar het hart echter vol van is... nietwaar? En zo zong Gaby Einhauser haar eerste liedjes voor haar eerste publiek: de meisjes van het pensionaat, 's nachts op de slaap zaal. Na twee jaar kostschool kwam zij weer thuis. Met Kerstmis kreeg zij een radio-met-grammofoon cadeau; een groter plezier had de kerstman haar niet kunnen doen. Gaby Einhau ser luisterde en zong en al haar zak geld zette zij om in platen. Maar zij wilde meer. Ten slotte mocht zij dan van haar vader ballet les nemen. Film en toneel bleven ech- Gaby King ter taboe voor haar, vader Einhauser was niet te vermurwen. Eerst moest zij het gymnasium afmaken. En het was een hard gelag voor haar toen zij tot tweemaal toe een aanbieding voor een rol in een kinderfilm en een maal de hoofdrol in een toneelstuk voor kinderen haar neus voorbij zag gaan. Toen kwam de grote kans. Gaby schreef in voor de wedstrijd Meisjes voor de microfoon, met het vermelde resultaat. En zo werd zij een meisje uit duizend; uit tienduizend, wel te verstaan. Haar loopbaan als zange resje was begonnen en al gauw speel de zij een rol in de film Meisjes van de Mambo-bar. En natuurlijk zong zij ook in september op het tweede tie ners- en twintigersfestival in Karls ruhe. Gaby Einhauser werd Gaby King. niet. Dit soort dingen blijven zeldza me uitstapjes, gek doe ik alleen maar thuis." televisie Vandaag Van ®en onzer verslaggevers En dan zegt Sonja Oosterman iets wat haar precies karakteriseert: „Het zingen blijft voor mij het ui terste compromis tussen de lichte mu ziek en mijn aard die helemaal niet licht is. Ik kan ook zeggen: mijn werk beschouw ik als het uiterste compromis tussen mijn persoonlijke aard en de maatschappelijke noodzaak van geld verdienen. Dat geldt trou wens voor de meeste mensen die een of ander vak hebben." Ja, misschien wel. Maar omdat dit nu juist niet opgaat voor zovelen in het vak, dat Sonja Oosterman uitoe fent, tekenen die woorden haar ten voeten uit. Vanavond kimt u haar horen, in het V.A.R.A.-programma Week uit, week in. Twaalf minuten lang. Met twee Franse chansons en een liedje van Jelle de Vries. ZATERDAG Teddy en Henk Scholten hebben vanavond om negen uur weer de zenuwen want het is nu eenmaal een soort noodlot dat op de televisie rust: van de generale repeti tie deugt niets en de meeste artiesten maken liever rechtsomkeert. Geluk kig dus dat er nog kontrakten en loon zakjes bestaan. Maar ook met genera le repetitieperikelen kunnen we de kij kers deze Zaterdagavondakkoorden aanbevelen: tot nu toe was het tv- ontspanning op zijn best. De Britse zanger Frankie Vaughan is de grote buitenlandse ster. Aansluitend volgt een nieuwe film van Alfred Hitchcock en de avond begint met de aktualitei- tenrubriek Brandpunt. BELGIË VLAAMS De Belgen ne men de Zaterdagavondakkoorden over. Eraan vooraf gaat de quiz: Wie is wie? BELGIË FRANS presenteert een vokaal programma om 21.00. DUITSLAND houdt het weer op de stedenwedstrijd waarbij Hans Joa chim Kulenkampf vooral tot genoegen van vele kijksters zijn diverse kwali teiten zal etaleren. (20.20-22.00) Voor de sportliefhebbers volgt er nog een ijshockeywedstrijd. televisie morgen V. d. jeugd. 14.15 Stereofonisch conc. (I. d. pauze: Wat ons bezig houdt, lezing, en gram.) 16.25 Sport. 16.30 Vespers. CON VENT VAN KERKEN: 17.00 Geref. kerk- dnst. NCRV: 18.30 Vocaal ens. en ongel. 19.00 Nws. uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Weg en werk der kerkhervormers. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Cabaretprogr. 20.30 Act. 20.35 Lichte muz. 21.10 Gram. 21.35 Het glazen dorp, hoorsp. (2). 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Avondcollege. 23.00 Avond gebed. 23.15 Brabantsork. 23.5524.00 Nws. NEDELAND. NTS: 12.0013.30 Eurovisie Wengen: In tern. Lauberhorn skiwedstr. 16.0017.30 Rep. Rotterdam Nederl. kampioensch. ere klasse bandstoten. AVRO: 20.00 Kunstprogr. 20.15 Het gezin, pedagogische lezing. 20.45 Amusementsprogr. NTS: 22.0022.30 Sport. DUITSLAND 12.00 Intern, borreluurtje. 13.00 Regionaal weekjourn. 14.30 V. d. kind. 15.00 Eurovi sie: skiwedstr. 16.50 Gevar. progr. 18.00 18.55 De jaren v. Eisenhower. (Regionaal progr.: NDR: 19.0019.25 Die Nordschau. WDR: 19.00—19.25 Hier und Heute). 19.30 Weekjourn. 20.00 Nws. 20.05 Gianni Schichi. 21.05 Souvenirs-souvenirs. 21.20 Russisch ballet. BELGIë VLAAMS 11.00 H. Mis. 11.4013.30 Eurovisie: ski wedstr. 14.30 Filmrep. 15.00 Weekoverz. 15.30 Folkloristisch progr. 16.00 Nederl. bil jartkamp. 17.3017.55 V. d. kleuters. 18.30 V. d. jeugd. 19.00 Filmreportages. 19.30 Nws. 20.00 Gianni Schicchi, komische opera, (overn. v. Duitsl.) 21.05 Blijspel. 22.25 Sport- act. 22.45 Nws. BELGIë FRANS 10.4513.30 Eurovisie: skiwedstr. 15.00 V. d. jeugd. 15.30 Sportuitz. 16.10 Hollywood digest. 17.15 Sportuitsl. 17.3018.00 Natuur wetenschappen. 19.30 Film. 20.00 Journ. 20.30 Koorzang. 20.45 Film. 21.15 Reizen door de wereld. 22.00 Jazzmuz. 22.45 Journ. MAANDAG 16 JANUARI HILVERSUM 1 402 M. AVRO: 7.00 Nws;7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym voor oude re luisteraars 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kamerork. en solist. 11.45 Voordr. 12.00 Zang en piano. 12.30 Land en tuinb. meded. 12.33 Voor ons platte land. 12.43 Orgelspel. 13.00 Nws. 13.15 Me ded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Klavecimbel-recital. 14.30 Gram. 14.50 Chaplin in de Nederlandse literatuur. 15.15 Gram. 16.30 Gram. 16.40 Lichte muz. 17.00 V.d. padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nws. 18.15 Polit.lezing. 18.25 Lichte muz. 19.00 Gitaarmuz. 19.30 Muzik.lezing. 19.45 V.d. jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Gevar.progr. 22.30 Nws., beursber. v New York en meded. 22.45 Journ. 23.00 Gram. 23.55—24.00 Nws. TTLVERSUM II 298 M. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een vvoord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws. I.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V.d. zie- cen 9.35 Gram. 9.40 V.d. vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Theologische etherleergang II.00 Fluit en piano. 11.30 Quizprogr. 12.10 Gram 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.53 ZONDAG 's Middags zwaait de Eurovisie de scepter. Eerst interna tionale skiwedstrijden uit Wengen (12.0013.30) gevolgd door een repor tage uit het Groothandelsgebouw in Rotterdam van de slotpartijen om het Nederlands Kampioenschap Ereklasse Bandstoten (16.0017.30). Pierre Janssen gaat ons om 20.00 weer met de neus op de kunst druk ken, dit keer de zilvercollectie uit het Rijksmuseum in Amsterdam. Voor het schietwerk van Lou van Burg heeft men voor een prettig tegen wicht gezorgd: dokter J, Kater met een tweede aflevering van zijn docu mentaire: Het Gezin (20.15). BELGIË VLAAMS trekt het spoor van de Eurovisieuitzendingen in de middag ook 's avonds door want van 20.00—21.05 worden de kijkers verbon den met Hamlburg, dat Gianni Sc'hic: chi, de komische opera van Puccini uitzendt. Tot besluit van de avond concerteert de Argentijnse pianiste Pia Sebastiani, dochter van de direk- teur van het conservatorium in Bue nos Aires. Van 1951 tot 1955 trad zij op in Zuid Amerika, het jaar daarop begon zij haar eerste Europese tour nee. Gram. en act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.35 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Zangrecital. 17.00 Vd. kleuters. 17.15 V.d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram. 19.10 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.20 De koperen helm, hoorsp. 21.05 Zang recital. 21.35 Radio-filharm.ork. 22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws.'22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Jazz muz. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nws.- ("televisie NEDERLAND NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Actueel progr. 20.30 Filmvenster. 21.00 On the Bowery, documentaire film. DUITSLAND 17.00 Tien minuten met Adalbert Dick- hut. 17.10—18.00 Vd. kind. (Regionaal progr.: NDR: 18.25 Progr.overz. 18.30 Die Nord schau. 19.25 Vader is de beste. WDR: 18.45 Hier und Heute. 19.25 Onbekend Europa). 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Documen taire, 21.05 Speelfilm. 23.00 Filmrep. Daar na: Journ. BELGIë VLAAMS 19.00 Automobilistenkron. 19.45 Cult.progr. 20.00 Nws. 20.25 TV-Western. 21.10 Stralend Wol! 21.55 Toneelkron, 22.25 Nieuws. BELGIë FRANS 19.30 Sport. 20.00 Journ. 20.30 A l'école les vedettes. 21.30 Cult, of wetensch. uitz. 22.30 Journaal. HAMBURG De operaliefheb bers in het oosten en in het zui den van Nederland wordt zondag avond de gelegenheid geboden een van Giacomo Puccini's bekendste en meest geestige opera's te beluis teren en te zien: „Gianni Schicchi". Deze muzikale komedie over een erfenis met hindernissen wordt door NWRV-Hamburg uitgezonden van 20.05 tot 21.05 uur en door de Vlaamse televisie gerelayeerd. Bekend is dat de Duitse televisie steeds alle aanwezige krachten inzet om een zo volmaakt mogelijke presen tatie van haar muzikale uitzendingen, in het bijzonder van de opera- en operette-uitvoeringen, te garanderen. Niettemin is er protest gerezen tegen de daarbij veel gebruike methode van het afzonderlijk opnemen van zang en spel. Sinds het begin van haar bestaan engageerde de Duitse televisie steeds de beste zangeressen en zangers om een artistiek verantwoorde muzikale be levenis te verwerkelijken, terwijl acteurs van naam steeds zorgden voor de dramatische handeling. Men ziet de acteur zijn rol spelen en zijn zangpartij nabootsen, want muziek en zangstemmen zijn dan reeds eerder op de band vast gelegd en worden bij het „stille spel" van de acteurs slechts herhaald om gelijktijdig met het spel te worden uit gezonden. Experimenteel Deze uitzending van Gianni Schicchi draagt een experimenteel karakter, want voor het eerst in de Duitse tele* visiegeschiedenis zal een opera-uitvoe ring de lucht in gaan, waarbij beeld èn geluid gelijktijdig werden opgeno men. Dirigent Peter Hermann Adler, hoofd van de operaprodukties bij de NBC-televisie te New York, en profes sor Hans Busch, regisseur van de Metropolitan Opera, eveneens te New York, gelden in Amerika als de spe cialisten van deze zogenaamde „live opera". Zij kwamen naar Europa om eerst in Wenen en daarna in Hamburg een dergelijke opera-uitvoering te ensceneren. Adler zat met het Hamburgs radio- orkest in een studio en in een andere studioruimte speelden en zongen de zangeressen en zangers. De dirigent volgde de handelingen van de uitvoe renden op de planken via een televisie- kritisch bekeken Na wat routinerubriekjes bracht de Vara gisteravond weer eens een een akter van Ed. Hoornik op het scherm. Ongetwijfeld een prijzenswaardig initia tief, want het gebeurt helaas niet al te vaak dat men met een oorspronkelijk televisiespel van eigen bodem wordt geconfronteerd. Wij vonden de poging van Hoornik ditmaal beter geslaagd dan de vorige keer. Hij schetste op aanvaardbare wijze een generatieconflict waarin men werkelijk kon geloven en dat de nodige diepte had. De vertolking van het geheel was in zeer bekwame handen. Dit gold in het bijzonder voor het spel van de jeug dige actrice Simone Rooskens. toestel dat tussen hem en de orkest leden stond opgesteld, en met een kop telefoon controleerde hij de zang, terwijl de zangers via luidsprekers de muziek van het orkest hoorden. Deze methode vergt van alle mede werkenden grote concentratie. Aan d« televisiekijkers is nu om te oordelen of deze methode de werkelijkheid van een toneeluitvoering, met de daaraan verbonden spanning dichter bij het publiek brengt. Bij de uitzending van deze speelse komedie van Puccini is nog een aan tekening te maken, want de opera in deze uitvoering was reeds via de radio te beluisteren, en wel op 9 december jl. De verklaring hiervoor ligt in het feit dat de televisiestations Hamburg en Keulen aan het bezuinigen zijn. Vanaf 31 maart zullen zij niet meer gezamen lijk de programma's verzorgen voor de Noord-en Westduitse televisie (NWRV), maar na die datum zal elk station moeten putten uit eigen financiële middelen. Uit zuinigheidsoverwegingen zijn zowel in Hamburg als in Keulen operaprodukties in voorbereiding be stemd voor radio- èn televisie-uitzen dingen. Daarom zien de televisiekijkers vanavond een opname op de beeldband. De opera speelt in 1299 te Florence. Rond het sterfbed van de rijke Buoso Donati treuren de familieleden totdat zij het gerucht horen dat de dode zijn hele vermogen aan een klooster heeft vermaakt. De slimme Gianni Schicchi heeft een idee. Buiten de familie weet nog niemand dat Buoso gestorven is. Hij laat de notaris komen en neemt zolang de plaats in van Buoso. Hij dicteert de notaris een geheel nieuw testament, ten gunste van de „bedroefde" familieleden envan zichzelf. AMSTERDAM. Elvis Presley komt vanavond in Brandpunt. In net muzikale gedeelte van deze te levisierubriek van de K.R.O. wor den gedeelten vertoond van de eerste film, die Elvis the pelvis na zijn militaire dienst heeft ge maakt. Deze showfilm heet G. I. Blues en gaat eind januari in Amster dam in première. Het verhaal speelt zich af bij de Amerikaan se troepen in Duitsland en Elvis Presley onderbreekt zijn spel niet minder dan tien keer om liedjes te zingen, waarvan er al een paar internationale succesnummers zijn geworden. Van onze correspondent RENESSE. De vijftig houten huis jes van het zogenaamde Oostenrijkse dorp bij Renesse staan te verrotten. Zij zijn betrekkelijk laag in het duin gebied gebouwd. Door het ontbreken van een riolering kan het voortdurend vallende regenwater niet weg. Hele stukken van het Oostenrijkse dorp staan daardoor blank. De houten huizen werden na de ramp als noodwoningen gebouwd. In 1953 wer den zij verkocht als semi-permanente zomerwoningen. Door de woningnood ge dwongen zijn dertig gezinnen er perma nent gaan wonen. Door al het vocht gaan de vloeren van de huizen nu rotten. De kamers rui ken schimmelig. Vele stapelputten zijn onder water komen te staan. Als er niet snel een drogende oostenwind op komt dagen., zal de afvoer uit de huizen het wel opgeven. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 8