Burgemeester Van Hall: Reeks uitlatingen was aanleiding tot uitval" NEDERLANDERS VOLGEN ITALIË OP DE VOET MEESTERWERK VAN ROME's MODEKONING V) Rotterdam van pogingen tot beïnvloeding besehuldigd sneeuw ZWITSAL GEMEENTEN NIET VOOR MEI KORTER WERKEN Ameland bouwt raadhuis in hleinste dorp MOEDER WORDEN... Eerste Kamer wil sneller nieuwe burgemeesters WW-reclame voor veiligheidsgordel ABSTRACTE DESSINS OP KATOENSHOW Aristocratie van Luciani 0 Indringers maken chaos in drukkerij Geredde ontmoet redders Vrijdag 13 januari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 13 BALLUM DE LACHENDE DERDE Tegenlicht Belichting Sneeuw BOUW HEMTUNNEL OOK SPOEDIG VERWEZENLIJKEN Jeugd van Hengelo geeft Jan Stam invalidenwagen KLM, SAS en Swiss Air proberen tot zaken te komen DOODGRAVERS IN PARIJS STAAKTEN TOUR C' DE ^b| MODE Met ceintuur Achter de schermen POLITIE ARRESTEERT SLOTENMAKER 2 da^,:zU slechts dan vóór 1 mei 1962 de volledige vijfdaagse werkweek kun nen invoeren als de situatie op de ar beidsmarkt dat noodzakelijk maakt. Circulaire van minister Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. De burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall, heeft de stellige indruk dat ook binnenskamers van Rotterdamse zijde pogingen worden gedaan tot beïnvloeding van in stellingen en mensen, die zich een oordeel moeten vormen over wat in Amsterdam gebeurt. Hij heeft dat gisterochtend tegenover ons verklaard. Hoewel hij dit zekere vermoeden niet wil beschouwen als leidend beginsel bij zijn aanval op Rotterdam is hij er zich van bewust dat het daar belangrijk toe f heeft bijgedragen. „Het zit in mijn achterhoofd", zei hij letterlijk. „Maar" zo voegde hij daaraan toe, „het kan zijn dat van onze kant ook wel eens iets dergelijks gebeurt." Hij wilde er daarom geen al te zwaar accent op leggen. De directe aanleiding tot zijn aanval was een lange reeks Rotterdamse uit latingen en publikaties, die zich alle bewegen om deze ene kerngedachte: het is niet nodig dat andere Neder landse havens tegelijkertijd met die van Rotterdam worden aangepast aan de ontwikkelingen, die in de toekomst zijn te verwachten IN VIER JAAR „Ik ben nu vier jaar burgemeester van Amsterdam", zo zei de heer Van Hall, „en steeds heb ik het meege maakt dat Rotterdamse autoriteiten plotseling aanvallen op onze haven deden Hij noemde voorts een van de dingen, die hem het meest hadden gegriefd, het feit dat onjuiste kritiek in de Rotter damse raad op de Amsterdamse grond- politiek nooit was teruggenomen. Het gaat hier om uitlatingen van een raads lid en van burgemeester Van Walsum, die inhielden, dat Amsterdam verkapte subsidie geeft aan bedrijven, die grond aan de haven willen bebouwen. Mr. Van Hall heeft de Amsterdamse en Rotterdamse raadsstukken met el kaar vergeleken, en is tot de conclusie gekomen dat beide steden dezelfde politiek voeren. Hij heeft zijn uitvoerig geargumenteerde bevindingen in twee brieven aan burgemeester Van Walsum voorgelegd en om rectificatie gevraagd. Op de brieven is nooit geantwoord, maar wel, zo zei de Amsterdamse bur gemeester, duiken de beschuldigingen waar het hier om gaat steeds op bij gelegenheden, waar Rotterdamse auto riteiten het woord voeren. NIET NODIG Verder herinnerde mr. Van Hall aan een uitlating van de directeur van de Rotterdamse haven op een bijeenkomst van de Stichting onderwijs bedrijfs leven. Deze had betoogd, dat hij vond dat het niet nodig was om andere havens dan de Rotterdamse geschikt te maken voor de ontvangst van grote schepen. Mr. Van Walsum heeft op 12 novem ber in een rede voor de buitenlandse persvereniging gezegd, dat hij het pn- verstandig zou vinden als de regering de ontwikkeling in de Europoort zou afremmen om elders (lees: verbetering van de toegang tot Amsterdam) een ontwikkeling te stimuleren. Het antwoord van mr. Van Hall dat hij de indruk heeft dat binnenskamers wordt gepoogd belanghebbenden met negatieve gevoelens tegenover Amster dam te bezielen, moet men zien tegen de achtergrond van ervaringen, die veel Amsterdammers zeggen te hebben opgedaan. Voor wie zijn oor in de hoofdstad te luisteren legt, is het al gauw duidelijk dat men in de kringen van het gemeentebestuur en de haven ervan overtuigd is, dat met name be drijven die zich in Amsterdam willen vestigen van Rotterdamse zijde worden benaderd met pogingen om de rol van Amsterdam in het economisch bestel als onbeduidend te schetsen. MISVATTING In het buitenland ontmoet men soms in vitale sectoren de opvatting, dat de verbinding van Amsterdam met de Rijn in grote mate achterstaat bij die tussen Rotterdam en de Rijn. Die opvatting, die volgens Amsterdam neerkomt op een grove misvatting, is zeker niet af komstig van Amsterdam. Hoe komt men er dan in het buiten land aan? Zeker niet op grond van er varingen van verschepers, die van de weg via Amsterdam gebruik willen maken. Volgens Amsterdam laat de zegsman zich gemakkelijk raden. Wat in leidinggevende kringen ma teloze ergernis heeft gewekt is het feit, dat nadat bekend was geworden dat het internationale graanoverslagbednjf Amsterdam (in oprichting) een con tract voor de verwerking van een mil joen ton graan per jaar met de Ameri kaanse maatschappij Tradax had ge sloten, Rotterdam plotseling in vele toonaarden het probleem van de zg. dubbele investering aan de orde stelde. Dat is in Amsterdam gezien als een po ging om een monopoliepositie te be houden. ten koste van een normale ont wikkeling in Amsterdam. ERGERNIS Ook toen de verbetering Van de ha ven van IJmuiden nog een punt van onderhandeling uitmaakte, werd het begrip dubbele investering geïnter preteerd als onverstandige investering van rijksgeld ter tafel gebracht. Dit argument heeft de overheid wel niet overtuigd, de verbetering komt er toch, maar in Amsterdam was de ergernis gewekt De uitval van mr. Van Hall wordt in Amsterdam door degenen, die de groei van de controverse met Rotterdam op de voet hebben gevolgd, gezien als een voorbeeld van het gezegde: Wie wind zaait zal storm oogsten. Men begrijpt wel, dat de woorden van de burge meester velen in Rotterdam wat rauw op het lijf zijn gevallen, maar er wordt op gewezen dat er tenminste ondubbel zinnige taal is gesproken. Mr. Van Hall zelf zei gisteren te ho pen, dat „het nu afgelopen kan zijn". „Ik heb er vrede mee, dat mijn col lega Van Walsum alles doet voor de uit breiding van zijn havens en bedrijven. Wij kunnen ons in de groei van Rotter dam alleen maar verheugen, maar wij hebben bezwaren tegen de voortdu rend herhaalde suggestie, dat daaron der de natuurlijke ontwikkeling van de Amsterdamse haven moet lijden." iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin WE herinneren ons dat we eens een wonderlijke sneeuwfoto hebben gezien. Die was van de Engelsman Bryan West- wood en stelde voor een groepje skiërs bijna in silhouet op de Rot- kogel Joch, met langgerekte schadu wen die naar de camera toelopen. Maar het wonderlijkste van alles was dat de zon in hoogsteigen per soon op deze foto stond. Compleet met stralen! Wij weten niet of het een fout was dat de zon er gedeel telijk op kwam, maar fantastisch was het. DEZE foto voert ons zij het op bij na dramatische wijze tot de es sentie van foto's in de sneeuw. Sneeuw is fotografische stof in de meest pure zin mits we het met tegenlicht han teren. Zonder de geringste twijfel geldt dat voor zwart/wit; in minde re mate gaat het ook op voor kleur. Fotograferen we sneeuw met zon ach ter dan wordt het een gladde, witte massa, zonder eigen karakter. Ook dat kunnen we natuurlijk gebruiken als we de foto een grafische expres sie willen geven. We kunnen dan vooral bij bewolkte hemel alle tus sentinten in de opname weglaten. Uit sluitend het zwarte hek bijvoorbeeld tegen de witte grond. Maar als regel willen we toch meer van sneeuw willen we die rulheid, de voetstappen, de wielsporen, de vogelvoetjes en ha- zepootjes zien. Dan helpt de zon. Nee niet als die op z'n hoogst staat. Wel als die onder een bepaalde hoek de grond beschijnt. Als de zon over het sneeuwtapijt strijkt dan komen juist die wonderlijke schaduwen te voorschijn die de oppervlaktestructuur zo treffend weergeven. En dan in te genlicht ,,contre-jour" zeggen de Fransen recht tegen het licht in. Daarbij zijn uiteraard wel wat (simpe le) voorzorgen nodig. Eerste vereiste is een zonnekap en dikwijls is ook nog een hand, papier of paraplu nodig om te voorkomen dat er zon in de zonnekap valt. Dikwijls kunnen we het toestel in de schaduw van een boom of boomtak houden als we geen mensen op de foto willen hebben. WIE wel eens een belichtingsmeter bij sneeuw in de hand heeft genomen, zal versteld staan van de hoeveelheid licht die er is. In een gewone achter tuin bij volledig betrokken lucht is D 8 en T 1/100 geen uitzon dering. Laat staan in het vrije veld in de bergen, zonder wolken, bomen en met sneeuw. Dat is maar goe'd, want bij tegenlichtopnamen kunnen we wel wat licht extra gebruiken. Meestal moeten we dan nl. 100 pet. meer belichten. Verder is bij zwart wit een geelfilter (2x) geen luxe m de sneeuw. De foto's worden er zo veel beter van. Dat komt omdat het vele blauw weggenomen wordt. En bo vendien beschermt het filter ons kost bare objectief. Bij recht tegenlicht laat u die filter liever weg, omdat het dan erg reflecteert, met alle gevolgen van dien. Voor kleuren is ook al vanwege het vele ultraviolet een ultravioletfilter wel wenselijk. Da TOT nu toe hebben we het alleen ge had over sneeuw op de grond. Maar er is nog meer sneeuw: op een boom, op 'n hek, 'n stuk gaas. Onderwer pen zijn er te over en elk sneeuw- onderwerp vraagt er om gefotogra feerd te worden. an is er nog de sneeuw die dwarre lend uit de lucht komt zetten. Nee dat niet met 1/250 fotograferen. Dan zitten ze zo echt als stofvlekken op het negatief. Neem liever 1/25 dan zijn het tenminste nog streepjes herkenbaar als sneeuw, die hun eigen rol spelen bij dat leuke kinder kopje dat we nog wilden nemen. Naar aanleiding daarvan hebben we nog een advies: ook in de sneeuw het statief (en draadontspanner) gebrui ken. De kou kan ons een rilling be zorgen gevolg wellicht een bewogen opname. En als we thuiskomen: niet direkt fo to's van Pietje willen maken. Want zie: nauwelijks bent u in de kamer of de hele lens slaat aan. Die moet eerst weer ,,op temperatuur komen". Van onze correspondent AMELAND Na vele rumoerige raadsvergaderingen en jarenlang touwtrekken tussen de dorpjes, is woensdagavond op Ameland een ge wichtige beslissing gevallen: het nieuwe raadhuis van het eiland komt in Ballum. De strijd ging tussen Nes en Hollum. Nes beschouwt zichzelf als de resi dentie van het eiland. Sinds mensen heugenis staat daar het raadhuis; de centrale voorzieningen zijn er; maar wat meer zegt het ligt dicht bij de aanlegsteiger. Hollum is het grootste dorp. Het ligt helemaal op de westpunt van het eiland. Het is de Hollummers allang een doorn in het oog, dat Nes steeds meer openbare bedrijven en instanties tot zich trekt. Hollum heeft echter de vuurtoren. Maar, zei een Hollummer raadslid woensdag, als die wieletjes had, was hij ook allang naar Nes verhuisd. Zowel Nes als Hollum meende, dat het recht had op het nieuwe raadhuis. Nieuw lid Ballum werd echter de lachende derde. Het is het kleinste dorp van het eiland. Het heeft 273 inwoners. Het ligt midden tussen Nes en Hollum. Daar lag vroeger het kasteel van de heren van Ameland. Om te horen, dat juist daar het nieuwe raadhuis zou komen, was het halve eiland uitgelopen. De mensen konden de vergadering in het raadhuisje lang niet allemaal bijwonen, eenvoudig omdat ze er niet in konden. Op een vorige vergadering was het raadhuis de neus van Ballum voorbij gegaan. De stemmen staakten. Er wa ren drie stemmen voor Nes en drie voor Ballum. Het zevende raadslid stemde blanco. De laatste is echter sindsdien opge volgd door een Hollummer. Daardoor was het pleit al beslecht voor de ver gadering begon, want nu zou de zevende wèl stemmen. En niet op Nes. Burgemeester Van Hall: Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. Mogelijk zal het bouwdok, waarin achtereenvolgens delen van de Coen- en IJtunnel zullen worden vervaardigd ook kunnen worden gebruikt voor de bouw van de Hemtunnel. Dat heeft burgemeester Van Hall van Am sterdam gisteren als zijn verwachting uitgesproken. De bouw van de Hemtunnel is een lang gekoesterde wens van de Amsterdamse havenindustrie, die van de Hembrug, waarvoor de tunnel in de plaats moet komen, grote hinder ondervindt. Grote schepen hebben bij hun vaart naar de haven steeds last van vertragingen. Verdubbeld De burgemeester verwacht, dat de IJtunnel over een jaar of zes, zeven ge reed zal zijn. Dan zal het verkeer over het IJ meer dan verdubbeld zijn, een ontwikkeling die ver ligt boven de ver wachting van een staatscommissie, die jaren geleden al de noodzaak van de IJtunnel onderstreepte. Mr. Van Hall verwachtte niet, dat Amsterdam nog tegenwerking van de overheid zal krijgen. Theoretisch, zo zei hij, is het mogelijk om ons op allerlei manieren alsnog te dwarsbomen, maar de samenwerking met rijkswaterstaat is op het ogenblik bijzonder goed. Eigen nieuwsdienst HENGELO. Voor de derde keer heeft de Hengelose jeugd een invaliden- wagen bij elkaar gespaard. Gistermor gen rolde tweehonderd gulden aan klein geld uit de spaarpot, die de Hengelose politie daar elk jaar voor aanlegt. Vele Hengelose kinderen hebben hun geld de afgelopen weken niet aan vuur werk besteed, maar in die spaarpot ge gooid. Daarvan krijgt hun 25-jarige stadge noot Jan Stam een invalidenwagen. Advertentie Dit is de titel van het nieuwe boek van Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter- opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van een BABYSET DE LUXE <4 Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De benoeming van een nieuwe burgemeester in een vacature laat vaak zeer lang op zich wachten, zo menen vele leden van de Eerste Ka mer. In het voorlopig verslag op de be groting van binnenlandse zaken vragen zij minister Toxopeus sneller beslissin gen te nemen. Dat moet volgens de leden mogelijk zijn. Een ontslag van een burgemees ter wegens het bereiken van de 65-ja- rige leeftijd ziet de minister immers lang genoeg van te voren aankomen. Voor vele gemeenten kan het schade lijk zijn lang op een nieuwe burgemees ter te moeten wachten, want tal van beslissingen worden daardoor op de lan ge baan geschoven, aldus de leden. Enige Kamerleden vroegen of naar het oordeel van de minister een burgemees ter wel behoort op te treden als com missaris, firmant of op andere wijze bij een in zijn gemeente gevestigde in dustrie of handelsonderneming. Van onze correspondent KOPENHAGEN. Directieleden van K.L.M., Scandinavian Air System en Swiss Air, zijn gisteren in Kopenhagen bijeengekomen om de mogelijkheden voor samenwerking tussen deze lucht vaartmaatschappijen te bespreken. Er zullen nog meer van dergelijke bijeenkomsten volgen, tot de afgevaar digde directieleden tot een reëel voor stel komen. S.A.S. en Swiss Air werken al sa men. Met de K.L.M. erbij zou de com binatie over tweehonderd vliegtuigen beschikken, de grootste luchtvloot van Europa. De K.L.M. heeft 102 toestellen, Swiss Air 34, de S.A.S. 64. Van onze correspondent PARIJS. Gisteren is in Parijs nie mand begraven. De begrafenisonderne mingen waren in staking. Het personeel van deze ondernemin gen wil zodanig in een arbeidsklasse wor den ingedeeld daJ het op zijn 55e jaar met pensioen kan gaan. DEN HAAG. De A.N.W.B. zal de wegenwachten drie maanden lang re clame laten maken voor het gebruik van veiligheidsgordels. In die tijd zuilen de 240 wegenwachten aan alle automo bilisten met wie zij in contact komen een brief uitreiken, waarin wordt ver teld waarom de A.N.W.B. veiligheids gordels aanbeveelt. TAE Nederlandse stoffenfabrikanten volgen hun Italiaanse collega's ditmaal op de voet met het tonen van de nieuwe collecties. Althans de katoenfabrikanten deden dat. Ter wijl in de Galleria d'Arte Moderna in Rome gisteren Luciani de nieuw ste aanwinsten voor de garderobe van de vrouw toonde en daarbij al lerlei noviteiten op textielgebied naar voren bracht, kregen wij in Laat het toestel rustig een minuut of wat staan. Forceer het niet door het boven de kachel te houden, anders moet u een ander toestel kopen om te ervaren dat: „Wie kijkend kiekt, verrijkt zijn leven" waar is. E. W. H. door Rita Beukman OME De eerste week van de Italiaanse mode bereikte gisteren een hoogtepunt, toen Luciani in het Borghese park zijn col lectie toonde. Deze couturier, beseheiden maar bijzonder be kwaam, wist alle andere Romeinse ontwerpers te overtreffen met zijn creaties. Zijn collectie heeft de eenheid die voor cou ture op hoog peil kenmerkend is. Een aristocratische lijn met vele voortref felijk uitgewerkte en telkens weer op een andere manier herhaalde details, bevorderde deze eenheid, die men hier in Rome dikwijls mist tijdens de shows, want zuidelijke ontwerpers zijn er erg toe geneigd hun fantasie al te uitbundig uit te leven. Dat zich echter vooral bij de huidige mode in de be perking, de meester toont, wist Luciani gisteren duidelijk te bewijzen. Het probleem of men een verlaag de of een iets hogere taille zou toe passen, heeft menig couturier ook hier in Rome de afgelopen maanden grondig bezig gehouden. Voor Lucia ni blijkt dat probleem echter niet te bestaan. Bij vele ontwerpen wordt door hem zowel een verhoogde als een lage tailleaanduiding toegepast en dat op een heel harmonische ma nier. Luciani' s ontwerpen zijn per fect van verhouding, wat voor heden daagse kleding op niveau een der be langrijkste voorwaarden is. DE iets verlaaagde taillelijn wordt in zijn collectie aangegeven door een niet strak aangehaalde, vast op het kledingstuk bevestigde of door de stof gevlochten ceintuur. Uit die doorge vlochten ceintuurs ontstond de idee brede lussen van hetzelfde materiaal als waarin het ontwerp is uitgevoerd, voor garneringen te gebruiken. Die lussengarneringen worden on der andere toegepast langs de zijna den van aansluitende rokken en langs de bolero's, die bij de jurken een enigszins verhoogde taille aangeven. Bij dergelijke modellen zorgt een door de stof gevlochten ceintuur juist on der de taille, echter meestal voor een fraaie balans tussen de in de richting van Empire wijzende of meer op een verlengde corsage afgestemde details. Voor garnering van lint heeft ook Luciani veel belangstelling, althans voor bewerkingen in die stijl. Hij weet op dat gebied een heel gedistingeerd resultaat te bereiken door ook voor die lintachtige details de stof van het kledingstuk te gebruiken. Dergelijke doorgevlochten banden brengt hij onder andere verticaal of horizontaal op de jasjes van mantel pakjes aan. Ook bij mantels en japon nen komen garneringen van lintban den echter voor. Menige mantel heeft diepe splitten in de zijnaden, die door lopen tot net onder de taille. Dergelij ke splitten komen ook in de niet hele maal lange jasjes van ensembles veel voor, zodat losse panden beweeglijk heid geven aan het geheel. ,P een fraaie manier weet Luciani de rustige lijnen van zijn ontwer- pen eveneens te accentueren door de toepassing van schuin geknipte pat- tes, die bijvoorbeeld bij mantels en bij de jasjes van mantelpakjes over het voorpand lopen, en zich voortzet ten langs de zoom. De robemanteau neemt in deze collectie met een op merkelijk actuele opzet weer een be langrijke plaats in. Linnen wordt bij dat handige kledingstuk voor de zo- mergarderobe veel toegepast in kleu ren op de landschappen rond de Mid dellandse Zee geïnspireerd en koel en strikt van aanzien. Linnen verwerkt Luciani echter ook veel bij mantelpakken en ensembles. De Italiaanse textielindustrie brengt dat klassieke materiaal voor de nieuwe mode van 1961 in fraaie, niet kreukende kwaliteiten. Lichtblauw wordt bij linnen complets met indigo gecombineerd, dieprose met donker groen en abrikoosachtig oranje met beige. Shantung is verder een uitverkoren materiaal van deze couturier, die bij soepele stoffen ter afwisseling ook veel plissé's en plooien toepast. Een mantel van witte chiffon werd bijvoor beeld geheel in plissé uitgevoerd en bij chemisers in nieuwe stijl komen veel platte plooien voor, die dikwijls meer dan twintig cm. breed zijn. RAGLAN MOUWEN en korte koker mouwtjes, die tot boven de elle boog reiken, komen bij mantels en tailleurs veel voor en grote hoeden bekronen overwegend deze nieuwe lij nen. Die hoeden zijn onder andere enorme matelots, met een verhoogde, ronde bol of modellen met een brede rand. De kolonne van Amerikaanse inko pers en journalisten, die hier giste ren per speciaal voor de modereis gecharterd straalvliegtuig aankwam, kreeg via deze collectie van de pres taties van de Romeinse couture reeds dadelijk een uitstekende indruk. De activiteit achter de schermen was dan ook groot bij Luciani na het be ëindigen van de show. Een Ameri kaans warenhuis kocht alle modellen, in linnen uitgevoerd, dadelijk op om er volgende maand in Fifth Avenue de voorjaarsetalages mee te vullen. Amsterdam ook reeds de voor het voorjaar en de zomer van 1961 ont worpen katoentjes te zien. Heel fraaie katoentjes waren dat, met uni-stoffen, overwegend in rib- en linnenachtige weefsels uitge voerd, en bedrukte satincoton in de hoofdrol. Broderie en katoenen kant werden echter ook veelvuldig naar voren gebracht, tijdens de show van de door het Nederlands Katoeninsti tuut voor het voorjaar en de zomer van 1961 samengestelde collectie. In die collectie maakten de traditionele bloempatronen ditmaal plaats voor min of meer abstracte dessins, waar bij de nadruk vooral op de kleur werd gelegd. Wat het laatste aan gaat heeft men de keuze uit vrijwel alle pasteltinten, uit vele nuances bruin, lindegroen, citroengeel, rood, helderblauw, zwart en wit. Vijf bekende Nederlandse mode ontwerpers verwerkten de nieuwe stoffen voor de Katoenshow 1961. Op de foto ziet u van links naar rechts een imprimé japon van Max Heymans, gecompleteerd door een citroengele mantel in piqué, een zwarte cocktailrobe van Dick Holt- haus en een reisensemble van de confectie-ontwerper Alwin Eberlé. Aan die eerste Nederlandse mode show in het nieuwe jaar werkten ook Ferry Offerman en de jeugdige ontwerpster Helen Jubels mee. Van onze correspondent. UTRECHT. Door een stukgeslagen bovenlicht zijn gisternacht onbekenden volgens de politie waarschijnlijk nozems, een drukkerij aan de Kanaalweg te Utrecht binnengedrongen. Zij richtten binnen zo n ravage aan, dat de kanto ren er s morgens uitzagen alsof wilden uit het oerwoud een stammenoorlog had den beslecht. Voor tweeduizend gulden drukwerk was zinloos vernield. Geld was er in het kan toor niet geweest, ook niet in het brand kastje dat er stond. Een spaarbankboek je van het personeel was aan flarden gescheurd. Alleen twee sigaren worden vermist. G-RONINGEN. Het zeventienjarige meisje Berbertje Kraak uit Lemmer is woensdag bij familie in Groningen om gekomen door gasverstikking. Het meisje was gisteren alleen thuis, i oen haar familie thuiskwam lag het logeetje c.ood in de keuken. Zij was vermoedelijk tegen de kraan van een gasstel gevallen. Na inbraak in bank: Van onze correspondent PARIJS. De politie van Marseille, die sedert Nieuwjaar bezig is geweest met een zeer intensief onderzoek naar de inbrekers, die op Oudejaarsdag ruim een miljoen gulden buit maakten van een verzekeringsbank te Marseille, meent een van de daders gevonden te hebben. Het is een slotenmaker, Fau- chier, die ongeveer anderhalf jaar ge leden herstelwerkzaamheden aan de kluis van de bank had uitgevoerd. Fauchier, die bepaald niet rijk is en van wie bekend was, dat hij regelma tig voorschotten vroeg op zijn loon, bracht de vorige vrijdag 15.000 naar een spaarbank te Marseille, 's Avonds werden op deze spaarbank bij controle tien biljetten van honderd nieuwe franks gevonden, afkomstig van de in braak bij de verzekeringsbank. Na een verhoor van bijna 48 uur meende de rechter-commissaris voldoen de materiaal tegen Fauchier te hebben gevonden om hem in staat van beschul diging te stellen. NA DERTIEN JAAR Van onze correspondent ENSCHEDE. De heer A. J. Grunnekermeyer uit Oldenzaal heeft gisteren eindelijk de drie mannen ontmoet die hem tijdens een politiële actie in Indonesië in 1947 het leven hebben gered. De toenmalige sergeant bij de stoot troepen Grunnekermeyer werd door een landmijn zwaar gewond. Hij moest beslist uit de rimboe worden overgebracht naar Djakarta. De be manning van een Mitchell bommen werper bestond het om op een door jeeps verlicht grasveld te landen en de gewonde sergeant naar het hospi taal te brengen. Na jarenlang zoeken is de heer Grunnekermeyer tenslotte door een publikatie in het maandblad van de vliegbasis Twente achter de namen van zijn redders gekomen. Twee hun ner waren nog in militaire dienst: lui tenant N. Bieger en adjudant J. C. H. s Jacob, beiden van de transport- school te Ypenburg. De derde, toen adjudant B. Erkelens, vliegt nu als boordwerktuigkundige bij de K.L.M. Kolonel G. W. de Zwaan, comman dant van de vliegbasis Twente, had gisteren een ontmoeting gearrangeerd. ving, geen begin mogen maken vóór 1 mei 1961; Uitzonderingen Eigen nieuwsdienst DEN HAAG De regering acht het van bijzonder veel belang dat de werktijdverkorting en de vijf daagse werkweek voor het perso neel van de hogere en lagere over heden zoveel mogelijk gelijkelijk voorzichtig etappegewijs worden ingevoerd. Voor 1961 moet daarbij in beginsel worden volstaan met een invoering van de vijfdaagse werk week die in totaal niet meer dan één uur werktijdverkorting zal vergen. Dit blijkt uit een circulaire die de minister van binnenlandse zaken, mr. E. H. Toxopeus, heeft gestuurd aan de colleges van b. en w. De daarin uitge stippelde gedragslijn houdt in het bij zonder in: 1 dat de gemeenten met de invoe- A ring van de vijfdaagse werkweek door werktijdverkorting en -verschui- Slechts bepaalde gemeenten die lig gen in een industriegebied waar het vrije bedrijf al vóór 1 mei 1961 aller- wege de volledige vrije zaterdag heeft ingevoerd, kunnen eventueel al eerder -jË datum tot invoering van de vijfdaagse werkweek overgaal De mi! n.ster doet een klemmend beroep de besturen van gemeenten die in een ren slicht urtzonderir>gsP°sitie verke- ren slechts van die mogelijkheid ee- bruik te maken als de plaatseiX si- tuatie dat absoluut noodzakelijk maakt. Overigens dringt de minister er bii alle gemeentebesturen op aan te voor komen dat de geleidelijke ontwikke ling van werktijdverkorting en invoe- ^lVan volledige vijfdaagse weg week, zoals de regering die voorstaat dSork?ufsat!Selijke precodenten worden

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 13