Burgemeester Van Hall:
Reeks uitlatingen was
aanleiding tot uitval"
NEDERLANDERS VOLGEN
ITALIË OP DE VOET
MEESTERWERK
VAN ROME's
MODEKONING
V)
Rotterdam van
pogingen tot
beïnvloeding
besehuldigd
sneeuw
ZWITSAL
GEMEENTEN NIET VOOR
MEI KORTER WERKEN
Ameland bouwt raadhuis
in hleinste dorp
MOEDER WORDEN...
Eerste Kamer wil
sneller nieuwe
burgemeesters
WW-reclame voor
veiligheidsgordel
ABSTRACTE DESSINS OP KATOENSHOW
Aristocratie van Luciani
0
Indringers maken
chaos in drukkerij
Geredde ontmoet
redders
Vrijdag 13 januari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 13
BALLUM DE LACHENDE DERDE
Tegenlicht
Belichting
Sneeuw
BOUW HEMTUNNEL
OOK SPOEDIG
VERWEZENLIJKEN
Jeugd van Hengelo
geeft Jan Stam
invalidenwagen
KLM, SAS en Swiss Air
proberen tot zaken
te komen
DOODGRAVERS IN
PARIJS STAAKTEN
TOUR
C' DE ^b| MODE
Met ceintuur
Achter de schermen
POLITIE ARRESTEERT
SLOTENMAKER
2 da^,:zU slechts dan vóór 1 mei 1962 de
volledige vijfdaagse werkweek kun
nen invoeren als de situatie op de ar
beidsmarkt dat noodzakelijk maakt.
Circulaire van
minister
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. De burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall, heeft de stellige indruk
dat ook binnenskamers van Rotterdamse zijde pogingen worden gedaan tot beïnvloeding van in
stellingen en mensen, die zich een oordeel moeten vormen over wat in Amsterdam gebeurt. Hij
heeft dat gisterochtend tegenover ons verklaard.
Hoewel hij dit zekere vermoeden niet
wil beschouwen als leidend beginsel bij
zijn aanval op Rotterdam is hij er zich
van bewust dat het daar belangrijk toe
f heeft bijgedragen. „Het zit in mijn
achterhoofd", zei hij letterlijk. „Maar"
zo voegde hij daaraan toe, „het kan
zijn dat van onze kant ook wel eens
iets dergelijks gebeurt." Hij wilde er
daarom geen al te zwaar accent op
leggen.
De directe aanleiding tot zijn aanval
was een lange reeks Rotterdamse uit
latingen en publikaties, die zich alle
bewegen om deze ene kerngedachte:
het is niet nodig dat andere Neder
landse havens tegelijkertijd met die van
Rotterdam worden aangepast aan de
ontwikkelingen, die in de toekomst zijn
te verwachten
IN VIER JAAR
„Ik ben nu vier jaar burgemeester
van Amsterdam", zo zei de heer Van
Hall, „en steeds heb ik het meege
maakt dat Rotterdamse autoriteiten
plotseling aanvallen op onze haven
deden
Hij noemde voorts een van de dingen,
die hem het meest hadden gegriefd, het
feit dat onjuiste kritiek in de Rotter
damse raad op de Amsterdamse grond-
politiek nooit was teruggenomen. Het
gaat hier om uitlatingen van een raads
lid en van burgemeester Van Walsum,
die inhielden, dat Amsterdam verkapte
subsidie geeft aan bedrijven, die grond
aan de haven willen bebouwen.
Mr. Van Hall heeft de Amsterdamse
en Rotterdamse raadsstukken met el
kaar vergeleken, en is tot de conclusie
gekomen dat beide steden dezelfde
politiek voeren. Hij heeft zijn uitvoerig
geargumenteerde bevindingen in twee
brieven aan burgemeester Van Walsum
voorgelegd en om rectificatie gevraagd.
Op de brieven is nooit geantwoord,
maar wel, zo zei de Amsterdamse bur
gemeester, duiken de beschuldigingen
waar het hier om gaat steeds op bij
gelegenheden, waar Rotterdamse auto
riteiten het woord voeren.
NIET NODIG
Verder herinnerde mr. Van Hall aan
een uitlating van de directeur van de
Rotterdamse haven op een bijeenkomst
van de Stichting onderwijs bedrijfs
leven. Deze had betoogd, dat hij vond
dat het niet nodig was om andere
havens dan de Rotterdamse geschikt te
maken voor de ontvangst van grote
schepen.
Mr. Van Walsum heeft op 12 novem
ber in een rede voor de buitenlandse
persvereniging gezegd, dat hij het pn-
verstandig zou vinden als de regering
de ontwikkeling in de Europoort zou
afremmen om elders (lees: verbetering
van de toegang tot Amsterdam) een
ontwikkeling te stimuleren.
Het antwoord van mr. Van Hall dat
hij de indruk heeft dat binnenskamers
wordt gepoogd belanghebbenden met
negatieve gevoelens tegenover Amster
dam te bezielen, moet men zien tegen
de achtergrond van ervaringen, die
veel Amsterdammers zeggen te hebben
opgedaan. Voor wie zijn oor in de
hoofdstad te luisteren legt, is het al
gauw duidelijk dat men in de kringen
van het gemeentebestuur en de haven
ervan overtuigd is, dat met name be
drijven die zich in Amsterdam willen
vestigen van Rotterdamse zijde worden
benaderd met pogingen om de rol van
Amsterdam in het economisch bestel
als onbeduidend te schetsen.
MISVATTING
In het buitenland ontmoet men soms
in vitale sectoren de opvatting, dat de
verbinding van Amsterdam met de Rijn
in grote mate achterstaat bij die tussen
Rotterdam en de Rijn. Die opvatting,
die volgens Amsterdam neerkomt op
een grove misvatting, is zeker niet af
komstig van Amsterdam.
Hoe komt men er dan in het buiten
land aan? Zeker niet op grond van er
varingen van verschepers, die van de
weg via Amsterdam gebruik willen
maken. Volgens Amsterdam laat de
zegsman zich gemakkelijk raden.
Wat in leidinggevende kringen ma
teloze ergernis heeft gewekt is het feit,
dat nadat bekend was geworden dat
het internationale graanoverslagbednjf
Amsterdam (in oprichting) een con
tract voor de verwerking van een mil
joen ton graan per jaar met de Ameri
kaanse maatschappij Tradax had ge
sloten, Rotterdam plotseling in vele
toonaarden het probleem van de zg.
dubbele investering aan de orde stelde.
Dat is in Amsterdam gezien als een po
ging om een monopoliepositie te be
houden. ten koste van een normale ont
wikkeling in Amsterdam.
ERGERNIS
Ook toen de verbetering Van de ha
ven van IJmuiden nog een punt van
onderhandeling uitmaakte, werd het
begrip dubbele investering geïnter
preteerd als onverstandige investering
van rijksgeld ter tafel gebracht. Dit
argument heeft de overheid wel niet
overtuigd, de verbetering komt er toch,
maar in Amsterdam was de ergernis
gewekt
De uitval van mr. Van Hall wordt in
Amsterdam door degenen, die de groei
van de controverse met Rotterdam op
de voet hebben gevolgd, gezien als een
voorbeeld van het gezegde: Wie wind
zaait zal storm oogsten. Men begrijpt
wel, dat de woorden van de burge
meester velen in Rotterdam wat rauw
op het lijf zijn gevallen, maar er wordt
op gewezen dat er tenminste ondubbel
zinnige taal is gesproken.
Mr. Van Hall zelf zei gisteren te ho
pen, dat „het nu afgelopen kan zijn".
„Ik heb er vrede mee, dat mijn col
lega Van Walsum alles doet voor de uit
breiding van zijn havens en bedrijven.
Wij kunnen ons in de groei van Rotter
dam alleen maar verheugen, maar wij
hebben bezwaren tegen de voortdu
rend herhaalde suggestie, dat daaron
der de natuurlijke ontwikkeling van
de Amsterdamse haven moet lijden."
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
WE herinneren ons dat we eens
een wonderlijke sneeuwfoto
hebben gezien. Die was van
de Engelsman Bryan West-
wood en stelde voor een groepje
skiërs bijna in silhouet op de Rot-
kogel Joch, met langgerekte schadu
wen die naar de camera toelopen.
Maar het wonderlijkste van alles
was dat de zon in hoogsteigen per
soon op deze foto stond. Compleet
met stralen! Wij weten niet of het
een fout was dat de zon er gedeel
telijk op kwam, maar fantastisch
was het.
DEZE foto voert ons zij het op bij
na dramatische wijze tot de es
sentie van foto's in de sneeuw. Sneeuw
is fotografische stof in de meest pure
zin mits we het met tegenlicht han
teren. Zonder de geringste twijfel
geldt dat voor zwart/wit; in minde
re mate gaat het ook op voor kleur.
Fotograferen we sneeuw met zon ach
ter dan wordt het een gladde, witte
massa, zonder eigen karakter. Ook
dat kunnen we natuurlijk gebruiken
als we de foto een grafische expres
sie willen geven. We kunnen dan
vooral bij bewolkte hemel alle tus
sentinten in de opname weglaten. Uit
sluitend het zwarte hek bijvoorbeeld
tegen de witte grond. Maar als regel
willen we toch meer van sneeuw
willen we die rulheid, de voetstappen,
de wielsporen, de vogelvoetjes en ha-
zepootjes zien. Dan helpt de zon. Nee
niet als die op z'n hoogst staat.
Wel als die onder een bepaalde hoek
de grond beschijnt. Als de zon over
het sneeuwtapijt strijkt dan komen
juist die wonderlijke schaduwen te
voorschijn die de oppervlaktestructuur
zo treffend weergeven. En dan in te
genlicht ,,contre-jour" zeggen de
Fransen recht tegen het licht in.
Daarbij zijn uiteraard wel wat (simpe
le) voorzorgen nodig. Eerste vereiste
is een zonnekap en dikwijls is ook
nog een hand, papier of paraplu nodig
om te voorkomen dat er zon in de
zonnekap valt. Dikwijls kunnen we
het toestel in de schaduw van een
boom of boomtak houden als we geen
mensen op de foto willen hebben.
WIE wel eens een belichtingsmeter bij
sneeuw in de hand heeft genomen,
zal versteld staan van de hoeveelheid
licht die er is. In een gewone achter
tuin bij volledig betrokken lucht
is D 8 en T 1/100 geen uitzon
dering. Laat staan in het vrije veld
in de bergen, zonder wolken, bomen
en met sneeuw. Dat is maar goe'd,
want bij tegenlichtopnamen kunnen
we wel wat licht extra gebruiken.
Meestal moeten we dan nl. 100 pet.
meer belichten. Verder is bij zwart
wit een geelfilter (2x) geen luxe m
de sneeuw. De foto's worden er zo
veel beter van. Dat komt omdat het
vele blauw weggenomen wordt. En bo
vendien beschermt het filter ons kost
bare objectief. Bij recht tegenlicht
laat u die filter liever weg, omdat het
dan erg reflecteert, met alle gevolgen
van dien. Voor kleuren is ook al
vanwege het vele ultraviolet een
ultravioletfilter wel wenselijk.
Da
TOT nu toe hebben we het alleen ge
had over sneeuw op de grond. Maar
er is nog meer sneeuw: op een boom,
op 'n hek, 'n stuk gaas. Onderwer
pen zijn er te over en elk sneeuw-
onderwerp vraagt er om gefotogra
feerd te worden.
an is er nog de sneeuw die dwarre
lend uit de lucht komt zetten. Nee
dat niet met 1/250 fotograferen. Dan
zitten ze zo echt als stofvlekken op
het negatief. Neem liever 1/25
dan zijn het tenminste nog streepjes
herkenbaar als sneeuw, die hun
eigen rol spelen bij dat leuke kinder
kopje dat we nog wilden nemen.
Naar aanleiding daarvan hebben we
nog een advies: ook in de sneeuw het
statief (en draadontspanner) gebrui
ken. De kou kan ons een rilling be
zorgen gevolg wellicht een bewogen
opname.
En als we thuiskomen: niet direkt fo
to's van Pietje willen maken. Want
zie: nauwelijks bent u in de kamer
of de hele lens slaat aan. Die moet
eerst weer ,,op temperatuur komen".
Van onze correspondent
AMELAND Na vele rumoerige
raadsvergaderingen en jarenlang
touwtrekken tussen de dorpjes, is
woensdagavond op Ameland een ge
wichtige beslissing gevallen: het
nieuwe raadhuis van het eiland komt
in Ballum.
De strijd ging tussen Nes en Hollum.
Nes beschouwt zichzelf als de resi
dentie van het eiland. Sinds mensen
heugenis staat daar het raadhuis; de
centrale voorzieningen zijn er; maar
wat meer zegt het ligt dicht bij de
aanlegsteiger.
Hollum is het grootste dorp. Het ligt
helemaal op de westpunt van het
eiland. Het is de Hollummers allang
een doorn in het oog, dat Nes steeds
meer openbare bedrijven en instanties
tot zich trekt. Hollum heeft echter de
vuurtoren.
Maar, zei een Hollummer raadslid
woensdag, als die wieletjes had, was
hij ook allang naar Nes verhuisd.
Zowel Nes als Hollum meende, dat
het recht had op het nieuwe raadhuis.
Nieuw lid
Ballum werd echter de lachende
derde. Het is het kleinste dorp van het
eiland. Het heeft 273 inwoners. Het ligt
midden tussen Nes en Hollum. Daar
lag vroeger het kasteel van de heren
van Ameland.
Om te horen, dat juist daar het
nieuwe raadhuis zou komen, was het
halve eiland uitgelopen. De mensen
konden de vergadering in het raadhuisje
lang niet allemaal bijwonen, eenvoudig
omdat ze er niet in konden.
Op een vorige vergadering was het
raadhuis de neus van Ballum voorbij
gegaan. De stemmen staakten. Er wa
ren drie stemmen voor Nes en drie
voor Ballum. Het zevende raadslid
stemde blanco.
De laatste is echter sindsdien opge
volgd door een Hollummer. Daardoor
was het pleit al beslecht voor de ver
gadering begon, want nu zou de zevende
wèl stemmen. En niet op Nes.
Burgemeester Van Hall:
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. Mogelijk zal het
bouwdok, waarin achtereenvolgens delen
van de Coen- en IJtunnel zullen worden
vervaardigd ook kunnen worden gebruikt
voor de bouw van de Hemtunnel. Dat
heeft burgemeester Van Hall van Am
sterdam gisteren als zijn verwachting
uitgesproken.
De bouw van de Hemtunnel is een lang
gekoesterde wens van de Amsterdamse
havenindustrie, die van de Hembrug,
waarvoor de tunnel in de plaats moet
komen, grote hinder ondervindt. Grote
schepen hebben bij hun vaart naar de
haven steeds last van vertragingen.
Verdubbeld
De burgemeester verwacht, dat de
IJtunnel over een jaar of zes, zeven ge
reed zal zijn. Dan zal het verkeer over
het IJ meer dan verdubbeld zijn, een
ontwikkeling die ver ligt boven de ver
wachting van een staatscommissie, die
jaren geleden al de noodzaak van de
IJtunnel onderstreepte.
Mr. Van Hall verwachtte niet, dat
Amsterdam nog tegenwerking van de
overheid zal krijgen. Theoretisch, zo zei
hij, is het mogelijk om ons op allerlei
manieren alsnog te dwarsbomen, maar
de samenwerking met rijkswaterstaat
is op het ogenblik bijzonder goed.
Eigen nieuwsdienst
HENGELO. Voor de derde keer
heeft de Hengelose jeugd een invaliden-
wagen bij elkaar gespaard. Gistermor
gen rolde tweehonderd gulden aan klein
geld uit de spaarpot, die de Hengelose
politie daar elk jaar voor aanlegt.
Vele Hengelose kinderen hebben hun
geld de afgelopen weken niet aan vuur
werk besteed, maar in die spaarpot ge
gooid.
Daarvan krijgt hun 25-jarige stadge
noot Jan Stam een invalidenwagen.
Advertentie
Dit is de titel van het nieuwe boek van
Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap,
geboorte, babyverzorging en kleuter-
opvoeding. Dit waardevolle boek (184
pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten
geschenke bij aanschaffing van een
BABYSET DE LUXE <4
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. De benoeming van een
nieuwe burgemeester in een vacature
laat vaak zeer lang op zich wachten,
zo menen vele leden van de Eerste Ka
mer. In het voorlopig verslag op de be
groting van binnenlandse zaken vragen
zij minister Toxopeus sneller beslissin
gen te nemen.
Dat moet volgens de leden mogelijk
zijn. Een ontslag van een burgemees
ter wegens het bereiken van de 65-ja-
rige leeftijd ziet de minister immers
lang genoeg van te voren aankomen.
Voor vele gemeenten kan het schade
lijk zijn lang op een nieuwe burgemees
ter te moeten wachten, want tal van
beslissingen worden daardoor op de lan
ge baan geschoven, aldus de leden.
Enige Kamerleden vroegen of naar het
oordeel van de minister een burgemees
ter wel behoort op te treden als com
missaris, firmant of op andere wijze
bij een in zijn gemeente gevestigde in
dustrie of handelsonderneming.
Van onze correspondent
KOPENHAGEN. Directieleden van
K.L.M., Scandinavian Air System en
Swiss Air, zijn gisteren in Kopenhagen
bijeengekomen om de mogelijkheden
voor samenwerking tussen deze lucht
vaartmaatschappijen te bespreken.
Er zullen nog meer van dergelijke
bijeenkomsten volgen, tot de afgevaar
digde directieleden tot een reëel voor
stel komen.
S.A.S. en Swiss Air werken al sa
men. Met de K.L.M. erbij zou de com
binatie over tweehonderd vliegtuigen
beschikken, de grootste luchtvloot van
Europa.
De K.L.M. heeft 102 toestellen, Swiss
Air 34, de S.A.S. 64.
Van onze correspondent
PARIJS. Gisteren is in Parijs nie
mand begraven. De begrafenisonderne
mingen waren in staking.
Het personeel van deze ondernemin
gen wil zodanig in een arbeidsklasse wor
den ingedeeld daJ het op zijn 55e jaar
met pensioen kan gaan.
DEN HAAG. De A.N.W.B. zal de
wegenwachten drie maanden lang re
clame laten maken voor het gebruik
van veiligheidsgordels. In die tijd zuilen
de 240 wegenwachten aan alle automo
bilisten met wie zij in contact komen
een brief uitreiken, waarin wordt ver
teld waarom de A.N.W.B. veiligheids
gordels aanbeveelt.
TAE Nederlandse stoffenfabrikanten
volgen hun Italiaanse collega's
ditmaal op de voet met het tonen
van de nieuwe collecties. Althans de
katoenfabrikanten deden dat. Ter
wijl in de Galleria d'Arte Moderna
in Rome gisteren Luciani de nieuw
ste aanwinsten voor de garderobe
van de vrouw toonde en daarbij al
lerlei noviteiten op textielgebied
naar voren bracht, kregen wij in
Laat het toestel rustig een minuut of
wat staan. Forceer het niet door het
boven de kachel te houden, anders
moet u een ander toestel kopen om
te ervaren dat: „Wie kijkend kiekt,
verrijkt zijn leven" waar is.
E. W. H.
door Rita Beukman
OME De eerste week van de Italiaanse mode bereikte gisteren
een hoogtepunt, toen Luciani in het Borghese park zijn col
lectie toonde. Deze couturier, beseheiden maar bijzonder be
kwaam, wist alle andere Romeinse ontwerpers te overtreffen
met zijn creaties. Zijn collectie heeft de eenheid die voor cou
ture op hoog peil kenmerkend is. Een aristocratische lijn met vele voortref
felijk uitgewerkte en telkens weer op een andere manier herhaalde details,
bevorderde deze eenheid, die men hier in Rome dikwijls mist tijdens de
shows, want zuidelijke ontwerpers zijn er erg toe geneigd hun fantasie al te
uitbundig uit te leven. Dat zich echter vooral bij de huidige mode in de be
perking, de meester toont, wist Luciani gisteren duidelijk te bewijzen.
Het probleem of men een verlaag
de of een iets hogere taille zou toe
passen, heeft menig couturier ook
hier in Rome de afgelopen maanden
grondig bezig gehouden. Voor Lucia
ni blijkt dat probleem echter niet te
bestaan. Bij vele ontwerpen wordt
door hem zowel een verhoogde als
een lage tailleaanduiding toegepast
en dat op een heel harmonische ma
nier. Luciani' s ontwerpen zijn per
fect van verhouding, wat voor heden
daagse kleding op niveau een der be
langrijkste voorwaarden is.
DE iets verlaaagde taillelijn wordt in
zijn collectie aangegeven door een
niet strak aangehaalde, vast op het
kledingstuk bevestigde of door de stof
gevlochten ceintuur. Uit die doorge
vlochten ceintuurs ontstond de idee
brede lussen van hetzelfde materiaal
als waarin het ontwerp is uitgevoerd,
voor garneringen te gebruiken.
Die lussengarneringen worden on
der andere toegepast langs de zijna
den van aansluitende rokken en langs
de bolero's, die bij de jurken een
enigszins verhoogde taille aangeven.
Bij dergelijke modellen zorgt een door
de stof gevlochten ceintuur juist on
der de taille, echter meestal voor
een fraaie balans tussen de in de
richting van Empire wijzende of meer
op een verlengde corsage afgestemde
details.
Voor garnering van lint heeft ook
Luciani veel belangstelling, althans
voor bewerkingen in die stijl. Hij weet
op dat gebied een heel gedistingeerd
resultaat te bereiken door ook voor
die lintachtige details de stof van het
kledingstuk te gebruiken.
Dergelijke doorgevlochten banden
brengt hij onder andere verticaal of
horizontaal op de jasjes van mantel
pakjes aan. Ook bij mantels en japon
nen komen garneringen van lintban
den echter voor. Menige mantel heeft
diepe splitten in de zijnaden, die door
lopen tot net onder de taille. Dergelij
ke splitten komen ook in de niet hele
maal lange jasjes van ensembles veel
voor, zodat losse panden beweeglijk
heid geven aan het geheel.
,P een fraaie manier weet Luciani
de rustige lijnen van zijn ontwer-
pen eveneens te accentueren door de
toepassing van schuin geknipte pat-
tes, die bijvoorbeeld bij mantels en
bij de jasjes van mantelpakjes over
het voorpand lopen, en zich voortzet
ten langs de zoom. De robemanteau
neemt in deze collectie met een op
merkelijk actuele opzet weer een be
langrijke plaats in. Linnen wordt bij
dat handige kledingstuk voor de zo-
mergarderobe veel toegepast in kleu
ren op de landschappen rond de Mid
dellandse Zee geïnspireerd en koel
en strikt van aanzien.
Linnen verwerkt Luciani echter ook
veel bij mantelpakken en ensembles.
De Italiaanse textielindustrie brengt
dat klassieke materiaal voor de
nieuwe mode van 1961 in fraaie,
niet kreukende kwaliteiten. Lichtblauw
wordt bij linnen complets met indigo
gecombineerd, dieprose met donker
groen en abrikoosachtig oranje met
beige.
Shantung is verder een uitverkoren
materiaal van deze couturier, die bij
soepele stoffen ter afwisseling ook
veel plissé's en plooien toepast. Een
mantel van witte chiffon werd bijvoor
beeld geheel in plissé uitgevoerd en
bij chemisers in nieuwe stijl komen
veel platte plooien voor, die dikwijls
meer dan twintig cm. breed zijn.
RAGLAN MOUWEN en korte koker
mouwtjes, die tot boven de elle
boog reiken, komen bij mantels en
tailleurs veel voor en grote hoeden
bekronen overwegend deze nieuwe lij
nen. Die hoeden zijn onder andere
enorme matelots, met een verhoogde,
ronde bol of modellen met een brede
rand.
De kolonne van Amerikaanse inko
pers en journalisten, die hier giste
ren per speciaal voor de modereis
gecharterd straalvliegtuig aankwam,
kreeg via deze collectie van de pres
taties van de Romeinse couture reeds
dadelijk een uitstekende indruk. De
activiteit achter de schermen was
dan ook groot bij Luciani na het be
ëindigen van de show. Een Ameri
kaans warenhuis kocht alle modellen,
in linnen uitgevoerd, dadelijk op om
er volgende maand in Fifth Avenue
de voorjaarsetalages mee te vullen.
Amsterdam ook reeds de voor het
voorjaar en de zomer van 1961 ont
worpen katoentjes te zien.
Heel fraaie katoentjes waren dat,
met uni-stoffen, overwegend in rib-
en linnenachtige weefsels uitge
voerd, en bedrukte satincoton in de
hoofdrol. Broderie en katoenen kant
werden echter ook veelvuldig naar
voren gebracht, tijdens de show van
de door het Nederlands Katoeninsti
tuut voor het voorjaar en de zomer
van 1961 samengestelde collectie. In
die collectie maakten de traditionele
bloempatronen ditmaal plaats voor
min of meer abstracte dessins, waar
bij de nadruk vooral op de kleur
werd gelegd. Wat het laatste aan
gaat heeft men de keuze uit vrijwel
alle pasteltinten, uit vele nuances
bruin, lindegroen, citroengeel, rood,
helderblauw, zwart en wit.
Vijf bekende Nederlandse mode
ontwerpers verwerkten de nieuwe
stoffen voor de Katoenshow 1961.
Op de foto ziet u van links naar
rechts een imprimé japon van Max
Heymans, gecompleteerd door een
citroengele mantel in piqué, een
zwarte cocktailrobe van Dick Holt-
haus en een reisensemble van de
confectie-ontwerper Alwin Eberlé.
Aan die eerste Nederlandse mode
show in het nieuwe jaar werkten
ook Ferry Offerman en de jeugdige
ontwerpster Helen Jubels mee.
Van onze correspondent.
UTRECHT. Door een stukgeslagen
bovenlicht zijn gisternacht onbekenden
volgens de politie waarschijnlijk nozems,
een drukkerij aan de Kanaalweg te
Utrecht binnengedrongen. Zij richtten
binnen zo n ravage aan, dat de kanto
ren er s morgens uitzagen alsof wilden
uit het oerwoud een stammenoorlog had
den beslecht.
Voor tweeduizend gulden drukwerk was
zinloos vernield. Geld was er in het kan
toor niet geweest, ook niet in het brand
kastje dat er stond. Een spaarbankboek
je van het personeel was aan flarden
gescheurd.
Alleen twee sigaren worden vermist.
G-RONINGEN. Het zeventienjarige
meisje Berbertje Kraak uit Lemmer is
woensdag bij familie in Groningen om
gekomen door gasverstikking.
Het meisje was gisteren alleen thuis,
i oen haar familie thuiskwam lag het
logeetje c.ood in de keuken.
Zij was vermoedelijk tegen de kraan
van een gasstel gevallen.
Na inbraak in bank:
Van onze correspondent
PARIJS. De politie van Marseille,
die sedert Nieuwjaar bezig is geweest
met een zeer intensief onderzoek naar
de inbrekers, die op Oudejaarsdag ruim
een miljoen gulden buit maakten van
een verzekeringsbank te Marseille,
meent een van de daders gevonden te
hebben. Het is een slotenmaker, Fau-
chier, die ongeveer anderhalf jaar ge
leden herstelwerkzaamheden aan de
kluis van de bank had uitgevoerd.
Fauchier, die bepaald niet rijk is en
van wie bekend was, dat hij regelma
tig voorschotten vroeg op zijn loon,
bracht de vorige vrijdag 15.000 naar
een spaarbank te Marseille, 's Avonds
werden op deze spaarbank bij controle
tien biljetten van honderd nieuwe
franks gevonden, afkomstig van de in
braak bij de verzekeringsbank.
Na een verhoor van bijna 48 uur
meende de rechter-commissaris voldoen
de materiaal tegen Fauchier te hebben
gevonden om hem in staat van beschul
diging te stellen.
NA DERTIEN JAAR
Van onze correspondent
ENSCHEDE. De heer A. J.
Grunnekermeyer uit Oldenzaal
heeft gisteren eindelijk de drie
mannen ontmoet die hem tijdens
een politiële actie in Indonesië in
1947 het leven hebben gered.
De toenmalige sergeant bij de stoot
troepen Grunnekermeyer werd door
een landmijn zwaar gewond. Hij
moest beslist uit de rimboe worden
overgebracht naar Djakarta. De be
manning van een Mitchell bommen
werper bestond het om op een door
jeeps verlicht grasveld te landen en
de gewonde sergeant naar het hospi
taal te brengen.
Na jarenlang zoeken is de heer
Grunnekermeyer tenslotte door een
publikatie in het maandblad van de
vliegbasis Twente achter de namen
van zijn redders gekomen. Twee hun
ner waren nog in militaire dienst: lui
tenant N. Bieger en adjudant J. C. H.
s Jacob, beiden van de transport-
school te Ypenburg. De derde, toen
adjudant B. Erkelens, vliegt nu als
boordwerktuigkundige bij de K.L.M.
Kolonel G. W. de Zwaan, comman
dant van de vliegbasis Twente, had
gisteren een ontmoeting gearrangeerd.
ving, geen begin mogen maken vóór
1 mei 1961;
Uitzonderingen
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG De regering acht
het van bijzonder veel belang dat
de werktijdverkorting en de vijf
daagse werkweek voor het perso
neel van de hogere en lagere over
heden zoveel mogelijk gelijkelijk
voorzichtig etappegewijs worden
ingevoerd. Voor 1961 moet daarbij
in beginsel worden volstaan met een
invoering van de vijfdaagse werk
week die in totaal niet meer dan één
uur werktijdverkorting zal vergen.
Dit blijkt uit een circulaire die de
minister van binnenlandse zaken, mr.
E. H. Toxopeus, heeft gestuurd aan de
colleges van b. en w. De daarin uitge
stippelde gedragslijn houdt in het bij
zonder in:
1 dat de gemeenten met de invoe-
A ring van de vijfdaagse werkweek
door werktijdverkorting en -verschui-
Slechts bepaalde gemeenten die lig
gen in een industriegebied waar het
vrije bedrijf al vóór 1 mei 1961 aller-
wege de volledige vrije zaterdag heeft
ingevoerd, kunnen eventueel al eerder
-jË datum tot invoering van de
vijfdaagse werkweek overgaal De mi!
n.ster doet een klemmend beroep
de besturen van gemeenten die in een
ren slicht urtzonderir>gsP°sitie verke-
ren slechts van die mogelijkheid ee-
bruik te maken als de plaatseiX si-
tuatie dat absoluut noodzakelijk maakt.
Overigens dringt de minister er bii
alle gemeentebesturen op aan te voor
komen dat de geleidelijke ontwikke
ling van werktijdverkorting en invoe-
^lVan volledige vijfdaagse weg
week, zoals de regering die voorstaat
dSork?ufsat!Selijke precodenten worden