Berlijn maakt ruim baan
dwars door en om stad
HONDERD KILOMETER
SNELWEGEN: VELE
JAREN WERK
Kermis, cassa en kunst
Kermis, kassa en kunst
Onthullingen over
pendelperikelen
OVERHEID
IETS AAN
KAN ER
DOEN"
Geen Ambonnees die er in wil
„Hitiers goede werken
IN BRABANTSE KAMER VAN KOOPHANDEL:
Nu overgedragen aan gemeente
als woningwetwoningen
WONINGEN AAN KANAALSTRAAT BIJNA KLAARMAAR:
-Voorlichting over
ruilverkaveling
Ds. J. van der Klaauw
afscheid
nam
Ook Nederlandse
productie onder
de loupe
Kerk dierst op de band
Tweede diepvrieskluis?
Grote materiële schade
Cefa vertoonde films
Afscheid Ir. Luteijn
Jaren werk
Ruimte vrij
Opvangen
Ideaal
Causerie over p.ko.
Dinsdag 10 januari 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 4
DE legende van de Autobahn
als een van de „goede werken
die dan toch maar op naam
van Adolf Hitler staan", is bij
kans onuitroeibaar. Ook in het
Duitsland van nu, waar weliswaar
een intellectuele bovenstroming 'de
onwaarachtigheid ervan kent en do
ceert, maar waar de grote massa
van de kleine burgerij Hitiers
belangrijkste reservoir van blind
vertrouwen haar in stand houdt
en er de jeugd mee infecteert.
Duidelijk blijkt de doorwerking
van de nazistische propagandame
thoden zoals het duivelse genie
Goetobels die had bedoeld en voor
zien. Het was immers onweerleg
baar de aanleg van de betonnen
autowegen die het land in de na-
zitijd naast de oorlogs- en aanver
wante industrie als belangrijke
werkobjecten de crisis van de ja
ren dertig hielp overwinnen. Deze
spectaculaire bestrijding van de
werkloosheid heeft op de Duitse
burger meer indruk gemaakt dan
zijn eigen naoorlogse constatering
van het feit dat deze autowegen al
lesbehalve toeristische doeleinden
dienden, maar in eerste instantie
militair nut hadden: snellere aan
voer voor de Blitzkrieg"!
Overigens waren de voor hun tijd
opzienbare autosnelwegen (geen
kruisingen, geen steile hellingen,
louter snelverkeer, een effen weg
dek) geenszins een vondst van de
nazi's zelf. Hun zuidelijke vrienden
in het fascistische Italië waren im
mers al eerder met de aanleg van
autostrada's begonnen. De Duitsers
pakten het echter naar hun ge
aardheid systematischer en grondi
ger aan. En zo vond de legende
van de Autobahn een kunstmatige
maar dankbare voedingsbodem: een
moeilijke uitroeibare nationale trots
op Hitiers goede werken".
VLISSINGEN. Ze zijn bijna
Waar. De woningen aan de Kanaal
straat in Vlissingen. Maar geen
Ambonnees die er in wil. De reden?
Peil het hart van onze donkere
menden en men zal haar weten.
De vierentwintig Ambonneese ge-
iinnen zouden liever niet in de
keurig uitziende flats willen, om-
iat hun voorkeur zou uitgaan naar
een woning temidden van huizen
die door Nederlanders zijn be
woond. Assimilatie dus en geen
„apartheid": met z'n allen in een
uithoek van de Scheldestad, het
eiland, Vlissingens oudste centrum.
Waar het overigens prachtig wonen
is, met uitzicht op de binnenha
vens.
SOEPEL SYSTEEM
Op het ogenblik verblijven de gezin
nen nog in woonoorden in de buurt van
Vlissingen. Vele vaders werken op De
Schelde en verdienen een goede boter
ham. Naar men ons vertelde zou de te
genzin om in de flats te trekken niet
voortkomen uit het moeten betalen van
een te hoge huur. Want de huurprijs
was bijzonder schappelijk geregeld.
,,Er was een soepel systeem uitge
dacht", verzekerde mr. J. Thielen, in
specteur der domeinen te Goes, die in
feite als rentmeester optrad van de
flat, rijkseigendom, daar het ministerie
van Maatschappelijk Werk opdracht tot
de bouw heeft gegeven. Maar de belang
stelling van de Ambonezen voor de
flats bleef minimaal. En dat was ook
de reden waarom de woningen, die
feite ai aan Ambonnese gezinnen waren
toegezegd nu door het ministerie in
huur zijn overgedragen aan de gemeen
te Vlissingen, die plotseling voor de si
tuatie kwam te staan 24 woningwetwo
ningen extra te kunnen verdelen. Onge
GOES. De kring westelijk Zuid-Be
veland van de Zeeuwse landbou-wmaat-
schappij zal binnenkort een voorlich
tingsmiddag organiseren over de pro
blemen, die samenhangen met de ruil
verkaveling. Het is namelijk speciaal
door de vele neerslag gedurende de af
gelopen herfst gebleken, dat voorzienin
gen betreffende de waterafvoer in „De
Poel" noodzakelijk dienen te worden ge
troffen. Hierbij komt nog de aanleg van
een grote verkeersweg ten zuiden van
Goes. Met de uitvoering van deze plan
nen is ruilverkaveling verbonden. De he
ren ir. W. A. van der Werff en ir. R.
J. Koopmans van de Ned. Heidemaat
schappij en de heer J. Markusse van
het Rijkslandbouwconsulentschap hopen
als sprekers op te treden.
KRABBENDIJKE. Wegens vertrek
naar 's-Gravenzande heeft ds. J. van
der Klaauw afscheid genomen van de
Geref. kerk. Hij hield een preek n.a.v.
Col. 3 vers 16.
Namens kerkeraad en gemeente werd
de scheidende predikant toegesproken
door ouderling H. van Harn. Op zijn ver
zoek werd ds. Van der Klaauw psalm
134 vers 3 toegezongen. Namens de clas
sis en de Geref. kerk te Rilland-Bath
sprak ds. Stoffels en namens de Her
vormde gemeente te Krabbendijke ou
de-' ing Van Baren.
Burgemeester Cnossen voerde het
woord namens het gemeentebestuur. Na
afloop van de dienst bestond in de con
sistorie gelegenheid persoonlijk afscheid
te nemen van de predikant en zijn echt
genote.
twijfeld zal de dank van het Vlissingse
gemeentebestuur groot zijn geweest.
NEGENHONDERD
Wethouder M. A. van Popermg deel
de ons echter mee, dat de gemeente
Vlissingen, zoals we gisteren reeds in
het kort konden berichten, de verplich
ting op zich heeft genomen elders in de
stad en dan verspreid een zelfde contin
gent woningwetwoningen voor de Am-
bonnezen beschikbaar te stellen. Wet
houder Van Popering vertrouwde ons
toe, dat gepoogd zal worden dit laatste
contingent nog in de loop van dit jaar
aan de Ambonnezen toe te wijzen.
Overigens weet men in Vlissingen
vooralsnog niet hoe de woningnood in
de gemeente wat te lenigen, want op
dit moment staan nog negenhonderd
woningzoekenden ingeschreven, terwijl
de Scheldestad bovendien nog een erfe
nis heeft van vijfhonderd noodwoningen.
Intussen heeft het eiland weer een aan
trekkelijk aanzien gekregen. Nagenoeg
de gehele Kanaalstraat is, waar dit mo
gelijk was, volgebouwd.
VLISSINGEN. „Wat is eigenlijk
film". Deze vraag trachtte de heer H.
Wielek uit Amsterdam, bekend filmcri
ticus in Nederland voor leden van de
Z.V.U. te beantwoorden.
„Achter de coulissen van de film",
luidde de titel van zijn lezing.
Hij betoogde dat drie facetten de film
beheersen: Kermis, kassa en kunst.
De heer Wielek ging na welke histo
rische, economische en sociale achter
gronden de film heeft en wanneer en
in hoeverre een film voor de toeschou
wer van betekenis kan zijn.
Hij schetste de geschiedenis van de
film die van dienstbodenvermaak tot
klassieke meesterwerken in hun soort is
gegroeid.
Met vele voorbeelden illustreerde
de heer Wielek zijn beiende betoog.
Hij probeerde zijn gehoor duidelijk te
maken waarom er zoveel films leeg
en spectaculair zijn. Hij keerde zich
in het bijzonder tegen de kwasie-reli-
gieuze rolprenten van dure makelij
waarin misbruik wordt gemaakt van
godsdienst en bijbel.
De spreker hekelde ook andere voor
beelden van wansmaak als romantische.
Drankindustrie verkort
•werkweek voor personeel
MIDDELBURG. De Walcherse
drankindustrie en groothandel in bier en
limonade heeft besloten de werkweek
met anderhalf uur te verkorten en te
brengen op 46V2 uur. Gedurende een
deel van het jaar zullen de bedrijven
op zaterdag gesloten zijn.
COLTJNSPLAAT. De kerkeraad van
de Geref. kerk heelt een bandrecorder
aang'sehaft teneinde zieken en bejaar
den. die de kerkdiensten niet kunnen
bezoeken, in de gelegenheid te stellen
thu s naar deze diensten te luisteren.
MUTATIE BIJ HET
ONDERWIJS
ELLEWOUTSDIJK. In het Van
Ha iumhuis is in een speciale bijeen
komst van oudercommissie en gemeen
tebestuur afscheid genomen van het
war—wmend hoofd der openbare lage
re s-honl. de heer J. Maisaeke. Namens
het gtni entebestuur werd de onderwij
zer een boek aangeboden. Tevens
maak'e men kennis met het nieuwe
hoofd d"r school, de heer J. Drijfhout
uit Breda Burgemeester Lodder deel
de mede dat tot september van dit jaar
twee leerkrachten aan de school ver
bonden zu"en zijn, daarna zal misschien
de school het met een leerkracht moe
ten doen.
KANTOOR AFGEBRAND
DRIEWEGEN. Het aan de Achaan-
dijksediik staande houten kantoortje van
de firma Joh. de Kroon is door onbe
kende oorzaak in brand geraakt. Het
vuur green zo snel om zich heen dat
aan blussen niet meer viel te denken.
Slechts een hoop as bleef over.
misdaad- en oorlogsfilms volgens 1
paalde Hollywobd-recepten.
„Drie soorten films zijn er", zei de
heer Wielek. ,,De overgrote meerder
heid bestaat helaas uit de onwaarach
tige producten van de grote filmindus
trieën. Daartegenover staan de reële
films en de rolprenten die door middel
van een verdieping de toeschouwer iets
duidelijk willen maken".
De spreker behandelde ten slotte de
Ned. filmproductie, waarvan volgens
hem het meest opmerkelijke was de te
genstelling tussen voortreffelijke docu
mentaires en slechte speelfilms. Na de
pauze werden twee films vertoond van
de Nederlandse cineast Max de Haa
Maskerage" en ,,De ballade van de
hoge hoed", die door de heer Wielek
werden geanaliseerd.
ST. ANNALAND. Voor de die;:
vrieskluis in de Tuinstraat bestaat eei:
zo grote belangstelling dat men ernstig
de bouw van een tweede kluis over
weegt.
Een dezer dagen zal een vergadering
worden belegd waarop de consequenties
van een mogelijke boiu>w zullen worden
besproken.
Beroep ontvangen
GOES. Kand. C. Stam te Goes ont
ving een beroep van de Geref. Kerk te
Bruchterveld 'bij Hardeniberg.
GOES, Op de hoek van de J. P.
Coenstraat en de Evertser.straat vond
gisteren een aanrijding plaats tussen
een personenauto en een luxe bestel
auto.
De eerstgenoemde, bestuurd door J.
de J. uit 's Heerenhoek verleende geen
voorrang, hoewel ook de bestelwagen
bestuurd door J. B. te Goes in een ver
keerde positie was, doordat hij op het
linker weggedeelte reed.
Beide wagens werden zeer zwaar be
schadigd.
SEROOSKERKE. In het vereni
gingsgebouw heeft de Cefa zaterdag
avond de film ,,De Heer en Zijn die-
maar" vertoond.
De bezoekers werden in het voortpro
gramma vergast op de filklristisch ge
tinte film ,,De zee was niet meer", een
kleine rolprent over de vroegere Zuider
zee en over de mensen die er een
broodwinning hadden. De belangstelling
was bijzonder goed.
RETRANCHEMENT. In zijn huis
aan de Dorpsstraat heeft de heer Iz Lu
teijn afscheid genomen als meteropne-
mer-incasseerder van de N.V. Provin
ciale Zeeuwse Electriciteits-Maatschap-
pij. De heer Luteijn werd kortgeleden
75 jaar.
Namens de directie van de P.Z.E.M
werd de heer Luteijn toeges,oroken door
de heer P. Hoefkens, hooldboekhouder-
chef van de afdeling stroomverkoop te
Middelburg, die hem dank bracht voor
de stiute wijze waarop hij gedurende 30
jaar de werkzaamheden als meteropne-
mer-incasseerder heeft verricht en die
hem tevens een aandenken aanbood.
Hoewel de technische werkzaamheden
als agent der P.Z.E.M. reeds eerder
door de heer Luteijn waren bee<nd;gd.
bracht vervolgens de heer R. A. M. Vis.
bedrijfsingenieur der P.Z.E.M., in
Zeeuwsch Vlaanderen, hem namers de
direct e hartelijk dank terwijl de tech-
nisch-hoofdambtenaar in Oostburg, de
heer J. Sandere zijn dank uitte voor de
prettige wijze van samenwerking. Van
P.Z.E.M.-zijde was bij dit afscheid
eveneens aanwezig de hoofdmonteur,
de heer Oh. Vemloeg. De heer Luteijn
dankte ten slotte voor de hartelijke
woorden en de aangeboden attentie.
Van een onzer redacteuren
ERLIJN BIJNA TOTALE
VERWOESTING was Hitiers
erfdeel voor Berlijn en als
zich ergens een vergelijking
tussen Rotterdam en Berlijn
opdringt dan is het wel op het hier
aan verwante terrein van weder
opbouw en wegenaanleg. In beide
steden maakt men van de nood een
deugd en denkt men vaak nog meer
aan de toekomst dan aan het verle
den. De voor de metrobouw afgeslo
ten Coolsingel met de zes jaren on
gerief voor de Rotterdammers kent
vele Berlijnse pendanten. Toch heeft
dit stelsel van primaire zorg voor
de toekomst zich-in het nieuwe Ber
lijn al meer dan eens beloond. Zon
der twijfel zal dit ook het geval zijn
voor de grootscheepse wijze waarop
Berlijn de dreigende overbevolking
in het verkeer tracht op te vangen:
al vier jaar lang is men nu bezig met
de aanleg van een snelwegennet van
100 km dwars door en om de stad
heen en de eerste stukken met zes
rijbanen zijn inmiddels al voor een
dankbaar snelverkeer opengesteld.
Een vergelijking met Rotterdam
kan alleen relatief zijn: daarvoor is
Berlijn ten slotte vele malen groter
en ook intensiever verwoest, zodat
men hier nog minder rekening met
historische bouw en bestaande kernen
behoefde te houden. De voor ons land
al revolutionaire Maastunneltraverse
met verzonken wegen valt in het niet
bij het grote Berlijnse wegenplan,
waarmee zelfs de Oostduitsers ge
woonlijk elk contact met de Bondsre
publiek schuwend rekening schij
nen te houden voor zover het hun
eigen wegenplannen in de omgeving
van de stad en in de oostelijke stads-
sector betreft.
duits grondgebied om Berlijn heen en
vangt de verkeersstromen op die van
de vier autocorridors (Hamburg. Han
nover, Kassei en München) door de
communistische buitenwereld heen uit
het westen en zuiden komen. Binnen
de stadsgrenzen van West-Berlijn gaat
men nu concentrisch een tweede ring
weg van 40 km omtrek maken om de
verkeersrijke stadsdelen buiten het
centrum om te verbinden en het ver
keer van buiten ten slotte op vier
raaklijnwegen van in totaal 60 km
lengte naar het centrum te voeren.
Klaarblijkelijk speelt in hun achter
hoofd toch de gedachte aan een her
eniging, althans aan een inlijving van
West-Berlijn, want het is opgevallen
dat de Oostduitse verkeersdeskundigen
zich nauwkeurig over het Wesfberlijn-
se wegenplan laten voorlichten en
voor eventuele verbindingsstukken
zelfs ruimte in Oost-Berlijn vrijhou
den.
Het gestadig groeiende snelverkeer
door een grote stad schept enorme
problemen. Nu heeft Berlijn over een
gebrek aan brede straten en wegen
bepaald niet te klagen de stad
kent eigenlijk geen intiem centrum
net smalle straatjes meer maar
men heeft toch de noodzaak onder
kend van snellere en vooral veiliger
verbindingen tussen de stadsdelen on
derling en met de buitenwereld.
De Berliner Ring, een cirkelweg
van autosnelwegen, is een gewaar
deerd maar niet steeds goed begre
pen overblijfsel uit de Hitlertijd, van
waaruit men het nieuwe plan heeft
geprojecteerd.
De Ring loopt geheel over Oosx-
Het werk aan dit reuzenplan van
snelwegen is in 1956 begonnen en zal
nog ettelijke jaren voortduren- Men
heeft de bouwwerkzaamheden in ver
schillende etappes onderverdeeld,
waarvan men de eerste een derde
deel over drie jaar gereed hoopt te
■hebben. Met het totale plan is 10 mil
jard mark gemoeid, een uitgave die
voor de stad zelf te hoog was en die
daarom graag door de regering van
de Bondsrepubliek is overgenomen,
vooral daar men ondanks het sombe
re heden in Berlijn nog steeds de toe
komstige hoofdstad van een nieuw en
vereend Duitsland blijft zien.
Klaargekomen is onlangs het 2V2
kim lange stuk rondweg van Halensee-
strasze tot Hohenzollerndamm dat in
een tunnel van 200 meter lengte on
der de drukke en centrale Kurfürsten-
damm doorgaat.
Het is een genot om op deze su-
perweg van zes rijbanen en 27 meter
totale breedte te rijden. Men beseft
niet meer zich in het hart van een
wereldstad te bevinden, waar men
anders moeizaam en gevaarvol door
heen had moeten worstelen. Over twee
jaar zal dit eerste stuk, dat Berlijns
gasten nu al met trots als beziens
waardigheid wordt getoond, opgeno
men zijn in een volledig berijdbaar
deel van ruim acht kilometer van
MecklenJburgische Strasze tot de Sie-
mensdamm in het stadsdeel Charlot-
tenburg-Nord, waarbij dan zijn inbe
grepen de 287 meter lange Schmar-
gendorfer Brücke over het spoorweg
emplacement en de Nordwestbogen-
brücke over de rivier de Spree bij
Siemensstadt, die met zijn 900 meter
lengte Duitslands grootste verkeers-
brug wordt.
Berlijn zal straks een ideale stad
voor het autoverkeer zijn. Op de
afvoerwegen van rondweg naar bin
nenstad zal het beginsel van de
„groene golf" gelden: het stelsel van
de verkeerslichten is zodanig gecon
strueerd dat de automobilist bij een
constante snelheid van vijftig km
slechts groene seinen ontmoet zodat
hij ongehinderd kan doorrijden.
En op de ringweg zelf zal
geen snelheidsbeperking gelden. Krui-
singsvrij en met zes rijbanen van elk
?Vï meter, in het midden gescheiden
door een brede grasstrook, zal dit
wegsysteem ertoe bijdragen Berlijn
een gezond en aantrekkelijk eiland
van westelijk leven en westerse prin
cipes te laten blijven temidden van
een sombere communistische buiten
wereld.
Eigen nieuwsdienst
REDA Dit alles betekent dat de fiscus wordt bedrogen,
de arbeidswetgeving ontdoken en de organisaties van werk
gevers en werknemers worden misleid. Tot deze conclusie
kwam gisteren mr. G. van der Schrieck, voorzitter van de
kamer van koophandel voor westelijk Noordbrabant, in zijn nieuw
jaarsrede die voor een belangrijk deel was gewijd aan de .gevolgen
en ongerechtigheden van het verschijnsel pendel in zijn gewest.
Er is, aldus mr. Van der Schrieck,
een geval bekend dat een werkge
ver zijn hele bedrijf stil had kun
nen leggen als hij niet onmiddellijk
bereid was geweest lonen te beta
len „boven de c.a.o." toen een
ploeg arbeiders dreigde weg te
trekken. Maar tegenover zijn orga
nisatie is deze werkgever verplicht
het te doen voorkomen alsof hij
zich aan de afspraken houdt.
Een andere ondernemer moest van
zijn werknemers het advies in ont
vangst nemen zijn produkten maar
tegen een zwarte prijs van de hand te
doen. opdat hij ook zwart loon, op
wegend tegen de pendelvoordelen,
zou kunnen betalen.
In een bepaalde branche zou geen
enkele ondernemer zich meer aan de
c.a.o.-lonen houden, min of meer met
medeweten van de controlerende in
stanties. In die branche zou in elk
geval slechts dan verbaliserend wor
den opgetreden als de loonovertredin-
gen zekere marges overschrijden.
IN VRIJE TIJD
Ook vestigde mr. Van der Schrieck
de aandacht op het voorkomen van
zgn. dubbelarbeid. Het komt voor dat
werknemers in de industrie in hun
vrije tijd ook in de landbouw werken
of in aanverwante ambachtsbedrijven
voor een gelijk uurloon maar dan
zonder sociale lasten en zo hun
eigenlijke werkgever concurrentie aan
doen.
Hij wees voorts op de gegronde
vrees van de gemeentelijke overheden
dat er een bedenkelijke situatie zou
ontstaan als bij een eventuele reces
sie vele arbeiders uit westelijk Bra
bant als werklozen op de sociale zorg
moeten terugvallen.
De pendel kan, zo meende mr. Van
der Schrieck, niet rechtstreeks worden
bestreden, omdat dat een ingrijpen in
de persoonlijke vrijheid zou betekenen.
Wel mag echter, volgens hem, van de
overheid worden verwacht dat zij de
pendel niet bevordert. Zo zou bijv.
het verlenen van rijksgoedkeuringen
voor bouwwerken zo vlot moeten ge
beuren, dat in westelijk Brabant geen
bouwvakarbeiders meer behoeven te
worden ontslagen. Daarmee voorkomt
men dat die arbeiders blijvend „in de
pendel'' terechtkomen.
Voorts protesteerde mr. Van der
Schrieck tegen het feit dat stadsdien
sten van Rotterdam werklieden door
extra-vergoedingen uit Brabant trach
ten aan te trekken. De beschikbare re
serve aan werkkrachten in westelijk
Brabant is zo gering geworden, dat
het van belang is tegen elke nieuwe
werving vanuit de randstad Holland
stelling te nemen.
Omdat naar zijn mening enige te
rugslag in de conjunctuur de pendel
West-Berlijn heeft van de nood een deugd gemaakt en grote stroken
bij zijn herbouw gereserveerd voor een grootse aanpak van het verkeers
probleem. Een 27 meter brede ringbaan van autosnelwegen met zes
rijbanen zal binnen enkele jaren geheel om de binnenstad heenvoeren.
Enkele stukken zijn al voor het verkeer opengesteld.
Assistent-welpenleidster
geïnstalleerd
HEINKENSZAND. Tijdens een spe-
ciale bijeenkomst van de Horde van de
Padvindersvereniging Schout bij Nacht
Doormangroep" werd mejuffrouw M. C.
Nieuwenhuyze officieel geïnstalleerd tot
assistent-welpenleidster. Deze installatie
stond onder leiding van de districtswel
penleidster Akela mevrouw Pierhage uit
Middelburg.
Akela Meulblok maakte van de gele
genheid gebruik om tegelijkertijd enke
le welpen te onderscheiden.
Zo werden Adje Nagelkerke en Willy
Sanderse als echte welp geïnstalleerd;
Onnie Geleedst, Kees Beenhakker en
Geert van Maanen kregen hun eerste
ster uitgereikt; Michiel Zonnevylle, Kees
Beenhakker en Kees Nagelkerke kregen
hun gidsbanden en Nico de Regt en Pe
ter Brand ontvingen hun gids-helpers-
band.
Omzet veiling Krabbendijke
KRABBENDIJKE. De veilingsver
eniging ..Krabbendijke en omstreken"
te Krabbendijke heeft in 1960 een omzet
gehad van 3.515.498.80. Dat is iets
minder dan in 1959 want toen bedroeg
de omzet 3.927.699.33 terwijl in 1958
werd geveild voor een bedrag van
2.982.280.89.
Aanrijding tussen auto's
BERGEN OP ZOOM. Op de hoek
Anfcwerpsestraatweg-Parallelweg te Ber
gen op Zoom vond een aanrijding plaats
tussen een bestelauto bestuurd door A.
L. wonende te St. Jansteen en een auto
bestuurd door A. L. wonende te Oost
burg. A. L. reed over de Parallelweg
en was op het kruispunt gestopt; om
het verkeer voorrang te verlenen reed
hij achteruit doch kwam toen in botsing
met de auto van A. C. uit Oostburg.
Beide wagens liepen schade op. Tegen
A. L. werd procesverbaal opgemaakt.
Aandeelli. vergadering van
Kon. Mij. „De Schelde"
VLISSINGEN. In de gisteren ge
houden buitengewone algemene verga
dering van aandeelhouders van de N V
Nationaal bezit van, aandelen Konink
lijke Maatschappij De Schelde, werd de
voorgestelde statutenwijziging met alge
mene stemmen goedgekeurd. De verga
dering stond o.l.v. mr. L. G. Korten-
horst.
onmiddellijk sterk zou doen verminde
ren., pleitte mr. Van der Schrieck op
nieuw voor het scheppen van arbeids
plaatsen in zijn gewest. De industri
ële capaciteit van de bestaande centra
dient te worden uitgebreid, zolang het
Kreekrakplan nog riet ten uitvoer
kan worden gebracht.
Hij pleitte in dit opzicht voor een
goede samenwerking tussen de gemeen
ten. De vorig jaar in het leven ge
roepen Stichting Welvaartsbevordering
groot West-Brabant achtte hij o.m.
een belangrijk hulpmiddel om de uit
voering van het Kreekrakplan te zij
ner tijd te verwezenlijken.
Als een gunstig feit voor deze uit
voering signaleerde hij de gemeen
schappelijke verklaring van de Rotter
damse kamer van koophandel en fa
brieken en de Stichting ontwikkeling
Brabantse industrie. West-Brabant zal
dus kunnen rekenen op de steun van
Rotterdam bij de uitvoering van de
eerste iase van het Kreekrakproject
Dit alles, zo zei mr. Van der Schrieck!
heeft slechts betekenis als op korte
termijn een begin met dit plan wordt
gemaakt.
Met eert zekere voldoening getuigde
hij van de grote vorderingen die zijn.
gemaakt bij de uitvoering van enkele
belangrijke werken, waarnaar West-
Brabant tientallen jaren met verlan
gen heeft uitgezier. Zeer belangrijke
wensen bleven echter nog onvervuld,
zoals de nieuwe oost-west-wegverbin-
ding vanaf Bergen op Zoom via Roo
sendaal en Breda naar Tilburg, de
verbreding van, de sluizen te Ooster
hout voor schepen van 1350 ton en de
verbinding tussen de Mark en Roosen-
daalse Vliet met de daaruit voort
vloeiende werken.
GOES. Voor de chr. besturenbond
heeft maandagavond in de „Opril" de
heer H. Beenhakker, districtsbestuurder
van het C.N.V. IN Zeeland, gesproken
over de ontwikkeling van de P.B.O. Op
het duidelijke betoog volgde een ge-
I dachten wisseling, die een zeer geani
meerd verloop had.
Doorgangen te drassig
^NNALAND. veje regens
van dit seizoen hebben de doorgangen
van de Tuinstraat naar de Hoenderwefi
en van de Cureeweg naar de Hoender-
weg practisch ongebaanbaar gemaakt
De bewoners zullen binnenkort geen
reden meer hebben te klagen, want de
materialen voor de aanleg van een trot
toir zijn reeds aangekomen.
Aanbesteding sloopwerk
van Brouwprsf Ilet gemeentebestuur
van Biouwershaven heelt vrijdagmorgen
s'teed hef sfS0n^Uis te Dreischor aanbt-
en het pen van een 6"taI woningen
terialen ïan de bomende ma-
Hnrf r? bijbehorende werken in hel
voïln. e! 2,r' Jngeschreven werd als
f anosn 'r t?' Berrevoets. Zierikzee
50 ,50, J. p Berrevoets te Renesse
4d7, en mej. J. J Schietekatte te
Brouwershaven voor f 157. De gunning
werd aangehouden.
GOES. 9 jan. Groenten. Per stuk lc„„i
8 Per kg: Speten A II 45-53 R,
tt' O a 1 24' groene sav- kool I 14-!_ifi
feV°u1eenkï?: peen"5—L
aardappelen bonken 7, grote 4 34—3®,
BEHGEN OP ZOOM, 9 jan
kool 8—21, wittè kool 5.5. rode kTOl^in,^'VC
renkool 4—11. witlof illii '—10. boe-
prgJ 127?4' sPpuiten 20-t»'. GoudreinettT'fg
3o, golden delicious 22—50. emet5e 19