Berlijn maakt ruim baan dwars door en om stad HONDERD KILOMETER SNELWEGEN: VELE JAREN WERK Kermis, cassa en kunst Kermis, kassa en kunst Onthullingen over pendelperikelen OVERHEID IETS AAN KAN ER DOEN" Geen Ambonnees die er in wil „Hitiers goede werken IN BRABANTSE KAMER VAN KOOPHANDEL: Nu overgedragen aan gemeente als woningwetwoningen WONINGEN AAN KANAALSTRAAT BIJNA KLAARMAAR: -Voorlichting over ruilverkaveling Ds. J. van der Klaauw afscheid nam Ook Nederlandse productie onder de loupe Kerk dierst op de band Tweede diepvrieskluis? Grote materiële schade Cefa vertoonde films Afscheid Ir. Luteijn Jaren werk Ruimte vrij Opvangen Ideaal Causerie over p.ko. Dinsdag 10 januari 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 4 DE legende van de Autobahn als een van de „goede werken die dan toch maar op naam van Adolf Hitler staan", is bij kans onuitroeibaar. Ook in het Duitsland van nu, waar weliswaar een intellectuele bovenstroming 'de onwaarachtigheid ervan kent en do ceert, maar waar de grote massa van de kleine burgerij Hitiers belangrijkste reservoir van blind vertrouwen haar in stand houdt en er de jeugd mee infecteert. Duidelijk blijkt de doorwerking van de nazistische propagandame thoden zoals het duivelse genie Goetobels die had bedoeld en voor zien. Het was immers onweerleg baar de aanleg van de betonnen autowegen die het land in de na- zitijd naast de oorlogs- en aanver wante industrie als belangrijke werkobjecten de crisis van de ja ren dertig hielp overwinnen. Deze spectaculaire bestrijding van de werkloosheid heeft op de Duitse burger meer indruk gemaakt dan zijn eigen naoorlogse constatering van het feit dat deze autowegen al lesbehalve toeristische doeleinden dienden, maar in eerste instantie militair nut hadden: snellere aan voer voor de Blitzkrieg"! Overigens waren de voor hun tijd opzienbare autosnelwegen (geen kruisingen, geen steile hellingen, louter snelverkeer, een effen weg dek) geenszins een vondst van de nazi's zelf. Hun zuidelijke vrienden in het fascistische Italië waren im mers al eerder met de aanleg van autostrada's begonnen. De Duitsers pakten het echter naar hun ge aardheid systematischer en grondi ger aan. En zo vond de legende van de Autobahn een kunstmatige maar dankbare voedingsbodem: een moeilijke uitroeibare nationale trots op Hitiers goede werken". VLISSINGEN. Ze zijn bijna Waar. De woningen aan de Kanaal straat in Vlissingen. Maar geen Ambonnees die er in wil. De reden? Peil het hart van onze donkere menden en men zal haar weten. De vierentwintig Ambonneese ge- iinnen zouden liever niet in de keurig uitziende flats willen, om- iat hun voorkeur zou uitgaan naar een woning temidden van huizen die door Nederlanders zijn be woond. Assimilatie dus en geen „apartheid": met z'n allen in een uithoek van de Scheldestad, het eiland, Vlissingens oudste centrum. Waar het overigens prachtig wonen is, met uitzicht op de binnenha vens. SOEPEL SYSTEEM Op het ogenblik verblijven de gezin nen nog in woonoorden in de buurt van Vlissingen. Vele vaders werken op De Schelde en verdienen een goede boter ham. Naar men ons vertelde zou de te genzin om in de flats te trekken niet voortkomen uit het moeten betalen van een te hoge huur. Want de huurprijs was bijzonder schappelijk geregeld. ,,Er was een soepel systeem uitge dacht", verzekerde mr. J. Thielen, in specteur der domeinen te Goes, die in feite als rentmeester optrad van de flat, rijkseigendom, daar het ministerie van Maatschappelijk Werk opdracht tot de bouw heeft gegeven. Maar de belang stelling van de Ambonezen voor de flats bleef minimaal. En dat was ook de reden waarom de woningen, die feite ai aan Ambonnese gezinnen waren toegezegd nu door het ministerie in huur zijn overgedragen aan de gemeen te Vlissingen, die plotseling voor de si tuatie kwam te staan 24 woningwetwo ningen extra te kunnen verdelen. Onge GOES. De kring westelijk Zuid-Be veland van de Zeeuwse landbou-wmaat- schappij zal binnenkort een voorlich tingsmiddag organiseren over de pro blemen, die samenhangen met de ruil verkaveling. Het is namelijk speciaal door de vele neerslag gedurende de af gelopen herfst gebleken, dat voorzienin gen betreffende de waterafvoer in „De Poel" noodzakelijk dienen te worden ge troffen. Hierbij komt nog de aanleg van een grote verkeersweg ten zuiden van Goes. Met de uitvoering van deze plan nen is ruilverkaveling verbonden. De he ren ir. W. A. van der Werff en ir. R. J. Koopmans van de Ned. Heidemaat schappij en de heer J. Markusse van het Rijkslandbouwconsulentschap hopen als sprekers op te treden. KRABBENDIJKE. Wegens vertrek naar 's-Gravenzande heeft ds. J. van der Klaauw afscheid genomen van de Geref. kerk. Hij hield een preek n.a.v. Col. 3 vers 16. Namens kerkeraad en gemeente werd de scheidende predikant toegesproken door ouderling H. van Harn. Op zijn ver zoek werd ds. Van der Klaauw psalm 134 vers 3 toegezongen. Namens de clas sis en de Geref. kerk te Rilland-Bath sprak ds. Stoffels en namens de Her vormde gemeente te Krabbendijke ou de-' ing Van Baren. Burgemeester Cnossen voerde het woord namens het gemeentebestuur. Na afloop van de dienst bestond in de con sistorie gelegenheid persoonlijk afscheid te nemen van de predikant en zijn echt genote. twijfeld zal de dank van het Vlissingse gemeentebestuur groot zijn geweest. NEGENHONDERD Wethouder M. A. van Popermg deel de ons echter mee, dat de gemeente Vlissingen, zoals we gisteren reeds in het kort konden berichten, de verplich ting op zich heeft genomen elders in de stad en dan verspreid een zelfde contin gent woningwetwoningen voor de Am- bonnezen beschikbaar te stellen. Wet houder Van Popering vertrouwde ons toe, dat gepoogd zal worden dit laatste contingent nog in de loop van dit jaar aan de Ambonnezen toe te wijzen. Overigens weet men in Vlissingen vooralsnog niet hoe de woningnood in de gemeente wat te lenigen, want op dit moment staan nog negenhonderd woningzoekenden ingeschreven, terwijl de Scheldestad bovendien nog een erfe nis heeft van vijfhonderd noodwoningen. Intussen heeft het eiland weer een aan trekkelijk aanzien gekregen. Nagenoeg de gehele Kanaalstraat is, waar dit mo gelijk was, volgebouwd. VLISSINGEN. „Wat is eigenlijk film". Deze vraag trachtte de heer H. Wielek uit Amsterdam, bekend filmcri ticus in Nederland voor leden van de Z.V.U. te beantwoorden. „Achter de coulissen van de film", luidde de titel van zijn lezing. Hij betoogde dat drie facetten de film beheersen: Kermis, kassa en kunst. De heer Wielek ging na welke histo rische, economische en sociale achter gronden de film heeft en wanneer en in hoeverre een film voor de toeschou wer van betekenis kan zijn. Hij schetste de geschiedenis van de film die van dienstbodenvermaak tot klassieke meesterwerken in hun soort is gegroeid. Met vele voorbeelden illustreerde de heer Wielek zijn beiende betoog. Hij probeerde zijn gehoor duidelijk te maken waarom er zoveel films leeg en spectaculair zijn. Hij keerde zich in het bijzonder tegen de kwasie-reli- gieuze rolprenten van dure makelij waarin misbruik wordt gemaakt van godsdienst en bijbel. De spreker hekelde ook andere voor beelden van wansmaak als romantische. Drankindustrie verkort •werkweek voor personeel MIDDELBURG. De Walcherse drankindustrie en groothandel in bier en limonade heeft besloten de werkweek met anderhalf uur te verkorten en te brengen op 46V2 uur. Gedurende een deel van het jaar zullen de bedrijven op zaterdag gesloten zijn. COLTJNSPLAAT. De kerkeraad van de Geref. kerk heelt een bandrecorder aang'sehaft teneinde zieken en bejaar den. die de kerkdiensten niet kunnen bezoeken, in de gelegenheid te stellen thu s naar deze diensten te luisteren. MUTATIE BIJ HET ONDERWIJS ELLEWOUTSDIJK. In het Van Ha iumhuis is in een speciale bijeen komst van oudercommissie en gemeen tebestuur afscheid genomen van het war—wmend hoofd der openbare lage re s-honl. de heer J. Maisaeke. Namens het gtni entebestuur werd de onderwij zer een boek aangeboden. Tevens maak'e men kennis met het nieuwe hoofd d"r school, de heer J. Drijfhout uit Breda Burgemeester Lodder deel de mede dat tot september van dit jaar twee leerkrachten aan de school ver bonden zu"en zijn, daarna zal misschien de school het met een leerkracht moe ten doen. KANTOOR AFGEBRAND DRIEWEGEN. Het aan de Achaan- dijksediik staande houten kantoortje van de firma Joh. de Kroon is door onbe kende oorzaak in brand geraakt. Het vuur green zo snel om zich heen dat aan blussen niet meer viel te denken. Slechts een hoop as bleef over. misdaad- en oorlogsfilms volgens 1 paalde Hollywobd-recepten. „Drie soorten films zijn er", zei de heer Wielek. ,,De overgrote meerder heid bestaat helaas uit de onwaarach tige producten van de grote filmindus trieën. Daartegenover staan de reële films en de rolprenten die door middel van een verdieping de toeschouwer iets duidelijk willen maken". De spreker behandelde ten slotte de Ned. filmproductie, waarvan volgens hem het meest opmerkelijke was de te genstelling tussen voortreffelijke docu mentaires en slechte speelfilms. Na de pauze werden twee films vertoond van de Nederlandse cineast Max de Haa Maskerage" en ,,De ballade van de hoge hoed", die door de heer Wielek werden geanaliseerd. ST. ANNALAND. Voor de die;: vrieskluis in de Tuinstraat bestaat eei: zo grote belangstelling dat men ernstig de bouw van een tweede kluis over weegt. Een dezer dagen zal een vergadering worden belegd waarop de consequenties van een mogelijke boiu>w zullen worden besproken. Beroep ontvangen GOES. Kand. C. Stam te Goes ont ving een beroep van de Geref. Kerk te Bruchterveld 'bij Hardeniberg. GOES, Op de hoek van de J. P. Coenstraat en de Evertser.straat vond gisteren een aanrijding plaats tussen een personenauto en een luxe bestel auto. De eerstgenoemde, bestuurd door J. de J. uit 's Heerenhoek verleende geen voorrang, hoewel ook de bestelwagen bestuurd door J. B. te Goes in een ver keerde positie was, doordat hij op het linker weggedeelte reed. Beide wagens werden zeer zwaar be schadigd. SEROOSKERKE. In het vereni gingsgebouw heeft de Cefa zaterdag avond de film ,,De Heer en Zijn die- maar" vertoond. De bezoekers werden in het voortpro gramma vergast op de filklristisch ge tinte film ,,De zee was niet meer", een kleine rolprent over de vroegere Zuider zee en over de mensen die er een broodwinning hadden. De belangstelling was bijzonder goed. RETRANCHEMENT. In zijn huis aan de Dorpsstraat heeft de heer Iz Lu teijn afscheid genomen als meteropne- mer-incasseerder van de N.V. Provin ciale Zeeuwse Electriciteits-Maatschap- pij. De heer Luteijn werd kortgeleden 75 jaar. Namens de directie van de P.Z.E.M werd de heer Luteijn toeges,oroken door de heer P. Hoefkens, hooldboekhouder- chef van de afdeling stroomverkoop te Middelburg, die hem dank bracht voor de stiute wijze waarop hij gedurende 30 jaar de werkzaamheden als meteropne- mer-incasseerder heeft verricht en die hem tevens een aandenken aanbood. Hoewel de technische werkzaamheden als agent der P.Z.E.M. reeds eerder door de heer Luteijn waren bee<nd;gd. bracht vervolgens de heer R. A. M. Vis. bedrijfsingenieur der P.Z.E.M., in Zeeuwsch Vlaanderen, hem namers de direct e hartelijk dank terwijl de tech- nisch-hoofdambtenaar in Oostburg, de heer J. Sandere zijn dank uitte voor de prettige wijze van samenwerking. Van P.Z.E.M.-zijde was bij dit afscheid eveneens aanwezig de hoofdmonteur, de heer Oh. Vemloeg. De heer Luteijn dankte ten slotte voor de hartelijke woorden en de aangeboden attentie. Van een onzer redacteuren ERLIJN BIJNA TOTALE VERWOESTING was Hitiers erfdeel voor Berlijn en als zich ergens een vergelijking tussen Rotterdam en Berlijn opdringt dan is het wel op het hier aan verwante terrein van weder opbouw en wegenaanleg. In beide steden maakt men van de nood een deugd en denkt men vaak nog meer aan de toekomst dan aan het verle den. De voor de metrobouw afgeslo ten Coolsingel met de zes jaren on gerief voor de Rotterdammers kent vele Berlijnse pendanten. Toch heeft dit stelsel van primaire zorg voor de toekomst zich-in het nieuwe Ber lijn al meer dan eens beloond. Zon der twijfel zal dit ook het geval zijn voor de grootscheepse wijze waarop Berlijn de dreigende overbevolking in het verkeer tracht op te vangen: al vier jaar lang is men nu bezig met de aanleg van een snelwegennet van 100 km dwars door en om de stad heen en de eerste stukken met zes rijbanen zijn inmiddels al voor een dankbaar snelverkeer opengesteld. Een vergelijking met Rotterdam kan alleen relatief zijn: daarvoor is Berlijn ten slotte vele malen groter en ook intensiever verwoest, zodat men hier nog minder rekening met historische bouw en bestaande kernen behoefde te houden. De voor ons land al revolutionaire Maastunneltraverse met verzonken wegen valt in het niet bij het grote Berlijnse wegenplan, waarmee zelfs de Oostduitsers ge woonlijk elk contact met de Bondsre publiek schuwend rekening schij nen te houden voor zover het hun eigen wegenplannen in de omgeving van de stad en in de oostelijke stads- sector betreft. duits grondgebied om Berlijn heen en vangt de verkeersstromen op die van de vier autocorridors (Hamburg. Han nover, Kassei en München) door de communistische buitenwereld heen uit het westen en zuiden komen. Binnen de stadsgrenzen van West-Berlijn gaat men nu concentrisch een tweede ring weg van 40 km omtrek maken om de verkeersrijke stadsdelen buiten het centrum om te verbinden en het ver keer van buiten ten slotte op vier raaklijnwegen van in totaal 60 km lengte naar het centrum te voeren. Klaarblijkelijk speelt in hun achter hoofd toch de gedachte aan een her eniging, althans aan een inlijving van West-Berlijn, want het is opgevallen dat de Oostduitse verkeersdeskundigen zich nauwkeurig over het Wesfberlijn- se wegenplan laten voorlichten en voor eventuele verbindingsstukken zelfs ruimte in Oost-Berlijn vrijhou den. Het gestadig groeiende snelverkeer door een grote stad schept enorme problemen. Nu heeft Berlijn over een gebrek aan brede straten en wegen bepaald niet te klagen de stad kent eigenlijk geen intiem centrum net smalle straatjes meer maar men heeft toch de noodzaak onder kend van snellere en vooral veiliger verbindingen tussen de stadsdelen on derling en met de buitenwereld. De Berliner Ring, een cirkelweg van autosnelwegen, is een gewaar deerd maar niet steeds goed begre pen overblijfsel uit de Hitlertijd, van waaruit men het nieuwe plan heeft geprojecteerd. De Ring loopt geheel over Oosx- Het werk aan dit reuzenplan van snelwegen is in 1956 begonnen en zal nog ettelijke jaren voortduren- Men heeft de bouwwerkzaamheden in ver schillende etappes onderverdeeld, waarvan men de eerste een derde deel over drie jaar gereed hoopt te ■hebben. Met het totale plan is 10 mil jard mark gemoeid, een uitgave die voor de stad zelf te hoog was en die daarom graag door de regering van de Bondsrepubliek is overgenomen, vooral daar men ondanks het sombe re heden in Berlijn nog steeds de toe komstige hoofdstad van een nieuw en vereend Duitsland blijft zien. Klaargekomen is onlangs het 2V2 kim lange stuk rondweg van Halensee- strasze tot Hohenzollerndamm dat in een tunnel van 200 meter lengte on der de drukke en centrale Kurfürsten- damm doorgaat. Het is een genot om op deze su- perweg van zes rijbanen en 27 meter totale breedte te rijden. Men beseft niet meer zich in het hart van een wereldstad te bevinden, waar men anders moeizaam en gevaarvol door heen had moeten worstelen. Over twee jaar zal dit eerste stuk, dat Berlijns gasten nu al met trots als beziens waardigheid wordt getoond, opgeno men zijn in een volledig berijdbaar deel van ruim acht kilometer van MecklenJburgische Strasze tot de Sie- mensdamm in het stadsdeel Charlot- tenburg-Nord, waarbij dan zijn inbe grepen de 287 meter lange Schmar- gendorfer Brücke over het spoorweg emplacement en de Nordwestbogen- brücke over de rivier de Spree bij Siemensstadt, die met zijn 900 meter lengte Duitslands grootste verkeers- brug wordt. Berlijn zal straks een ideale stad voor het autoverkeer zijn. Op de afvoerwegen van rondweg naar bin nenstad zal het beginsel van de „groene golf" gelden: het stelsel van de verkeerslichten is zodanig gecon strueerd dat de automobilist bij een constante snelheid van vijftig km slechts groene seinen ontmoet zodat hij ongehinderd kan doorrijden. En op de ringweg zelf zal geen snelheidsbeperking gelden. Krui- singsvrij en met zes rijbanen van elk ?Vï meter, in het midden gescheiden door een brede grasstrook, zal dit wegsysteem ertoe bijdragen Berlijn een gezond en aantrekkelijk eiland van westelijk leven en westerse prin cipes te laten blijven temidden van een sombere communistische buiten wereld. Eigen nieuwsdienst REDA Dit alles betekent dat de fiscus wordt bedrogen, de arbeidswetgeving ontdoken en de organisaties van werk gevers en werknemers worden misleid. Tot deze conclusie kwam gisteren mr. G. van der Schrieck, voorzitter van de kamer van koophandel voor westelijk Noordbrabant, in zijn nieuw jaarsrede die voor een belangrijk deel was gewijd aan de .gevolgen en ongerechtigheden van het verschijnsel pendel in zijn gewest. Er is, aldus mr. Van der Schrieck, een geval bekend dat een werkge ver zijn hele bedrijf stil had kun nen leggen als hij niet onmiddellijk bereid was geweest lonen te beta len „boven de c.a.o." toen een ploeg arbeiders dreigde weg te trekken. Maar tegenover zijn orga nisatie is deze werkgever verplicht het te doen voorkomen alsof hij zich aan de afspraken houdt. Een andere ondernemer moest van zijn werknemers het advies in ont vangst nemen zijn produkten maar tegen een zwarte prijs van de hand te doen. opdat hij ook zwart loon, op wegend tegen de pendelvoordelen, zou kunnen betalen. In een bepaalde branche zou geen enkele ondernemer zich meer aan de c.a.o.-lonen houden, min of meer met medeweten van de controlerende in stanties. In die branche zou in elk geval slechts dan verbaliserend wor den opgetreden als de loonovertredin- gen zekere marges overschrijden. IN VRIJE TIJD Ook vestigde mr. Van der Schrieck de aandacht op het voorkomen van zgn. dubbelarbeid. Het komt voor dat werknemers in de industrie in hun vrije tijd ook in de landbouw werken of in aanverwante ambachtsbedrijven voor een gelijk uurloon maar dan zonder sociale lasten en zo hun eigenlijke werkgever concurrentie aan doen. Hij wees voorts op de gegronde vrees van de gemeentelijke overheden dat er een bedenkelijke situatie zou ontstaan als bij een eventuele reces sie vele arbeiders uit westelijk Bra bant als werklozen op de sociale zorg moeten terugvallen. De pendel kan, zo meende mr. Van der Schrieck, niet rechtstreeks worden bestreden, omdat dat een ingrijpen in de persoonlijke vrijheid zou betekenen. Wel mag echter, volgens hem, van de overheid worden verwacht dat zij de pendel niet bevordert. Zo zou bijv. het verlenen van rijksgoedkeuringen voor bouwwerken zo vlot moeten ge beuren, dat in westelijk Brabant geen bouwvakarbeiders meer behoeven te worden ontslagen. Daarmee voorkomt men dat die arbeiders blijvend „in de pendel'' terechtkomen. Voorts protesteerde mr. Van der Schrieck tegen het feit dat stadsdien sten van Rotterdam werklieden door extra-vergoedingen uit Brabant trach ten aan te trekken. De beschikbare re serve aan werkkrachten in westelijk Brabant is zo gering geworden, dat het van belang is tegen elke nieuwe werving vanuit de randstad Holland stelling te nemen. Omdat naar zijn mening enige te rugslag in de conjunctuur de pendel West-Berlijn heeft van de nood een deugd gemaakt en grote stroken bij zijn herbouw gereserveerd voor een grootse aanpak van het verkeers probleem. Een 27 meter brede ringbaan van autosnelwegen met zes rijbanen zal binnen enkele jaren geheel om de binnenstad heenvoeren. Enkele stukken zijn al voor het verkeer opengesteld. Assistent-welpenleidster geïnstalleerd HEINKENSZAND. Tijdens een spe- ciale bijeenkomst van de Horde van de Padvindersvereniging Schout bij Nacht Doormangroep" werd mejuffrouw M. C. Nieuwenhuyze officieel geïnstalleerd tot assistent-welpenleidster. Deze installatie stond onder leiding van de districtswel penleidster Akela mevrouw Pierhage uit Middelburg. Akela Meulblok maakte van de gele genheid gebruik om tegelijkertijd enke le welpen te onderscheiden. Zo werden Adje Nagelkerke en Willy Sanderse als echte welp geïnstalleerd; Onnie Geleedst, Kees Beenhakker en Geert van Maanen kregen hun eerste ster uitgereikt; Michiel Zonnevylle, Kees Beenhakker en Kees Nagelkerke kregen hun gidsbanden en Nico de Regt en Pe ter Brand ontvingen hun gids-helpers- band. Omzet veiling Krabbendijke KRABBENDIJKE. De veilingsver eniging ..Krabbendijke en omstreken" te Krabbendijke heeft in 1960 een omzet gehad van 3.515.498.80. Dat is iets minder dan in 1959 want toen bedroeg de omzet 3.927.699.33 terwijl in 1958 werd geveild voor een bedrag van 2.982.280.89. Aanrijding tussen auto's BERGEN OP ZOOM. Op de hoek Anfcwerpsestraatweg-Parallelweg te Ber gen op Zoom vond een aanrijding plaats tussen een bestelauto bestuurd door A. L. wonende te St. Jansteen en een auto bestuurd door A. L. wonende te Oost burg. A. L. reed over de Parallelweg en was op het kruispunt gestopt; om het verkeer voorrang te verlenen reed hij achteruit doch kwam toen in botsing met de auto van A. C. uit Oostburg. Beide wagens liepen schade op. Tegen A. L. werd procesverbaal opgemaakt. Aandeelli. vergadering van Kon. Mij. „De Schelde" VLISSINGEN. In de gisteren ge houden buitengewone algemene verga dering van aandeelhouders van de N V Nationaal bezit van, aandelen Konink lijke Maatschappij De Schelde, werd de voorgestelde statutenwijziging met alge mene stemmen goedgekeurd. De verga dering stond o.l.v. mr. L. G. Korten- horst. onmiddellijk sterk zou doen verminde ren., pleitte mr. Van der Schrieck op nieuw voor het scheppen van arbeids plaatsen in zijn gewest. De industri ële capaciteit van de bestaande centra dient te worden uitgebreid, zolang het Kreekrakplan nog riet ten uitvoer kan worden gebracht. Hij pleitte in dit opzicht voor een goede samenwerking tussen de gemeen ten. De vorig jaar in het leven ge roepen Stichting Welvaartsbevordering groot West-Brabant achtte hij o.m. een belangrijk hulpmiddel om de uit voering van het Kreekrakplan te zij ner tijd te verwezenlijken. Als een gunstig feit voor deze uit voering signaleerde hij de gemeen schappelijke verklaring van de Rotter damse kamer van koophandel en fa brieken en de Stichting ontwikkeling Brabantse industrie. West-Brabant zal dus kunnen rekenen op de steun van Rotterdam bij de uitvoering van de eerste iase van het Kreekrakproject Dit alles, zo zei mr. Van der Schrieck! heeft slechts betekenis als op korte termijn een begin met dit plan wordt gemaakt. Met eert zekere voldoening getuigde hij van de grote vorderingen die zijn. gemaakt bij de uitvoering van enkele belangrijke werken, waarnaar West- Brabant tientallen jaren met verlan gen heeft uitgezier. Zeer belangrijke wensen bleven echter nog onvervuld, zoals de nieuwe oost-west-wegverbin- ding vanaf Bergen op Zoom via Roo sendaal en Breda naar Tilburg, de verbreding van, de sluizen te Ooster hout voor schepen van 1350 ton en de verbinding tussen de Mark en Roosen- daalse Vliet met de daaruit voort vloeiende werken. GOES. Voor de chr. besturenbond heeft maandagavond in de „Opril" de heer H. Beenhakker, districtsbestuurder van het C.N.V. IN Zeeland, gesproken over de ontwikkeling van de P.B.O. Op het duidelijke betoog volgde een ge- I dachten wisseling, die een zeer geani meerd verloop had. Doorgangen te drassig ^NNALAND. veje regens van dit seizoen hebben de doorgangen van de Tuinstraat naar de Hoenderwefi en van de Cureeweg naar de Hoender- weg practisch ongebaanbaar gemaakt De bewoners zullen binnenkort geen reden meer hebben te klagen, want de materialen voor de aanleg van een trot toir zijn reeds aangekomen. Aanbesteding sloopwerk van Brouwprsf Ilet gemeentebestuur van Biouwershaven heelt vrijdagmorgen s'teed hef sfS0n^Uis te Dreischor aanbt- en het pen van een 6"taI woningen terialen ïan de bomende ma- Hnrf r? bijbehorende werken in hel voïln. e! 2,r' Jngeschreven werd als f anosn 'r t?' Berrevoets. Zierikzee 50 ,50, J. p Berrevoets te Renesse 4d7, en mej. J. J Schietekatte te Brouwershaven voor f 157. De gunning werd aangehouden. GOES. 9 jan. Groenten. Per stuk lc„„i 8 Per kg: Speten A II 45-53 R, tt' O a 1 24' groene sav- kool I 14-!_ifi feV°u1eenkï?: peen"5—L aardappelen bonken 7, grote 4 34—3®, BEHGEN OP ZOOM, 9 jan kool 8—21, wittè kool 5.5. rode kTOl^in,^'VC renkool 4—11. witlof illii '—10. boe- prgJ 127?4' sPpuiten 20-t»'. GoudreinettT'fg 3o, golden delicious 22—50. emet5e 19

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 4