Taunus17 M
Kans op staking in het
Engelse league-voetbal
sterk afgenomen
Judoka Van der Hart
Maximum gaat
verdwijnen
NIEUWE BASIS VOOR OVERLEG
Gemakkelijke
auto zonder
uitgesproken
karakter
Bloemendael naar
Japan 2 januari
DAG-PUZZEL
technische
gegevens
Terlouw versterkt
positie aan kop
Pag. 7
Transferlijst
komt te hulp
BOEKWINST NAAR STAAT
Frankrijk in eindronde
Geref. kerk Spijkenisse
leent voor nieuwe kerk
MARKTBERICHTEN
Tennisleraren speelden
Snelle binnenbaan
deed afbreuk aan
controle op spel
Jeugdtennisspelers te
Miami in kwartfinales
Rus Kositskin snel op
de smalle ijzers
Het rijden
Verjaardagsauto
Rond
en
strak
Nooit meer
Vrijdag 30 december 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
LONDEN (AP). De Engel
se voetbalclub Queens Park
Rangers, die een goede kans op
promotie maakt, heeft gisteren
haar uitblinker Clive Clark, op
de transferlijst geplaatst.
De reden? Hij loopt in de
ruwe derde divisie te veel ri
sico.
„Het zou niet netjes van ons
zijn de jongen elke week weer
op te stellen als doelwit voor
spelers van mindere klasse, die
kennelijk de instructie hebben
hem „te nemen", aldus de voor
zitter van de Rangers, George
Woodhouse.
Clark, die 19 jaar is, wordt
altijd door drie man bewaakt;
de scheidsrechters kunnen hem
niet voldoende tegen overtredin
gen beschermen.
„Daarom moeten wij, terwil-
le van zijn eigen veiligheid, er
voor zorgen, dat hij in een be
ter voetbalmilieu terecht komt,
voor hij een gebroken been op
loopt" aldus de heer Woodhouse.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. Het vroegere fa-
brieksschip van de Nederlandse Maat
schappij voor de Walvisvaart, de Bloe
mendael, zal op 2 januari naar Yokohama
vertrekken. De Japanse regering heeft
haar goedkeuring gehecht aan de aankoop
van het schip door de Japanse maat
schappij voor walvisvaart Nittoh en de
deviezenvergunningen verleend, die voor
de transactie nodig waren.
De Nederlandse Maatschappij voor de
Walvisvaart heeft de Bloemendael aan
de Japanse onderneming overgedaan
voor ongeveer 4,4 miljoen gulden. De
boekwinst, die bij de verkoop is gemaakt,
zal niet ten goede komen aan de aandeel
houders, zo heeft de directie van de
maatschappij meegedeeld.
Volgens het garantiecontract tussen de
Nederlandse regering en de maatschappij
zal zij in mindering komen op de ga
rantie-betalingen die de staat in de loop
van de jaren heeft verstrekt.
LONDEN (A.P.-U.P.I.) De
Engelse voetbalclubs hebben aan
geboden in twee jaar tijd het
maximumloon van 20 pond per
week af te schaffen.
Het voorstel zal 9 januari in
Londen, besproken worden door
de vertegenwoordigers van de
2700 profs die gedreigd hebben
21 januari in staking te zullen
gaan indien hun eisen ten aan
zien van het maximum loon en
van de contracten niet ingewilligd
worden.
Naar 30 pond
Het compromisvoorstel houdt in:
Het huidige overschrijvingsstel
sel blijft van kracht.
2De volgende twee seizoenen zal
het maximum loon op 30 pond
per week gebracht worden en
daarna zal het afgeschaft wor
den.
•J. Het huidige overschrijvingsho
norarium van 10 pond zal ver
hoogd worden.
De loop van de contracten mag
tot drie jaar verlengd worden.
Verder is voorgesteld dat een com
missie, waarin de clubs en spelers
vertegenwoordigd zijn, voortaan
eventueele geschillen zullen bespre
ken.
Uitgangspunt
De voorzitters van de verenigin
gen en de prof-voetballers moeten
nu nog hun goedkeuring hechten aan
het voorstel. De club-voorzitters ko
men hiertoe op 9 januari bijeen in
Londen.
Het bestuur van de spelersorga
nisatie heeft nog niet in het open
baar gereageerd, maar wel vergade
ringen uitgeschreven: op 10 januari
in Londen, de dag daarna in Bir
mingham en op 12 januari in Man
chester.
De algemene tendens is er een
van enige tevredenheid; men heeft
goede hoop, dat er niet gestaakt zal
worden. Harry Evans, assistent-ma
nager van Tottenham Hotspur
weliswaar geen officiële stem in
deze zaak, maar een man die zijn
zeer goede bronnen heeft aan beide
kanten heeft gezegd, dat het
nieuwe voorstel hem wel alle uit
gangspunten lijkt te hebben, waar
op een compromis mogelijk is.
Wereldtitel zaalhandbal
OPORTO, (ANP). Frankrijk heeft
zich geplaatst voor de eindronden van
het tornooi om het wereldkampioen
schap zaalhandbal, door in Oporto met
10—9 (rust 8—6) te winnen van Portu
gal.
Frankrijk zal uitkomen in poule B van
het eindtornooi, waarin ook Duitsland
en de winnaar van de groep BelgiëNe
derlandLuxemburg zijn ingedeeld.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. Bij de Zuidhol
landse Bank is de inschrijving open
gesteld op 250.000 nominaal dertig
jarige 434 procent obligaties tegen
honderd procent ten laste van de Ge
reformeerde Kerk van Spijkenisse. De
stukken zijn groot nominaal duizend
en vijfhonderd gulden.
Met de opbrengst van de lening
zal gedeeltelijk de bouw van een
nieuwe kerk en de aankoop van grond
worden gefinancierd. De aflossing zal
a pari gebeuren in dertig jaar door
uitloting, te beginnen in november
1961.
Wordt voor de bouw subsidie ont
vangen van een overheidsinstantie
waarop hoop bestaat tot een bedrag
van ongeveer 65.000 gulden dan
mag hoogstens tot dit bedrag ver
vroegd wor.den afgelost. Overigens is
vervroegde aflossing niet toegestaan
voor 1 februari 1971.
GROENTEN EN FRUIT
GELDERMALSEN, 29 december. Appe
len: Jonathan K 616, II 79, maat 60-65 16
—26 65-70 20—39, 70-75 42-46; Golden Delici
ous 'K 9—32. n 17—20, maat 60-65 23—32, 65-
70 36—47, 70-75 39—64, 75-80 46—54 80-85 41—
49; Goudreinetten K 823, II 810, I 1419,
maat 65-75 14—22, 75-85 23—32, 85-95 34—39;
Lombarts Calville K 8—12. II 9, maat 60-70
1419 70-80 27—32, 80-90 28; Rode Goudrei
netten maat 65-75 17-34, 75-85 30—33 85-95
35—37. Peren: Winterjan 68, I 916;
Brederode J 10-11, II 8—14. I 14—19.
ROTTERDAM, 29 december. Aardappe
len gr. 611. andijvie 7088, spruiten LA 37—
39, IIA 3240, IB 3536. D 4555, witlof IA
70—76, HA 55—67, IIB 51—60, rode kool 8—
16, gele 715. groene 1624. boerekool 3146,
prei 30—38, knolselderij 7—32, selderij 27—45.
uien 6—15, geschild 7—16. gr. peen 5—9, Cox's
Or. Pippin LA 63—82, IB 41—44. IC 24. Golden
Delicious IA 5559, IB 47, IIA 50—52, IIC
3041, Jonathan IA 3545. I B2834, IC 16—
22, HA 21—28, IIB 16—17. goudreinetten IA
2340, EB 20—35. IC 16—22, nA 23—32, IIB
20—23 HC 16—19.
EIEREN
BARNEVELD, 29 december. Coöp. Ve-
luwse Eierveiling: weekaanv. 1.050.000 stuks,
waarvan er thans 340.750 werden geveild, han
del red., eieren 46—50 gr. 11.1211.73, 5054
gr. 11.89—12.32, 54—60 gr. 12.41—12 97, 60—6o
gr. 13.01—13.75, 65—70 gr. 13.95—14.74, alles
p. 100 Eierveiling SB.E.: aanv. 252.674 st.,
handel matig, eieren 5460 gr. 12.3013.05,
60—62 gr. 1285—13.15. Eiermarkt: aanvoer
1.9 min., st., handel kalm, eieren 53—© gr.
12—14.25 p. 100, alg. pr. 13, kilopr. 2.20.
GRANEN' EN ZADEN
ROTTERDAM. 29 december. Schottarwe
1522. betere kw. 2228, franco. Brouwgerst
op Belg. cond. 95—175, jan. 28.50 1.. op Duit-
se cond. geschoond jan. 30,50 1. Kippegerst
volgens monster, max. 17 0 0 vocht 2426,
geschoond en gedroogd tot 26,50, af. Zomer-
maalgerst volgens monster max. 17 0 0 22.50
—24.75. Wintergerst doorsneekw. max. 17
0 0 vocht, 25,50 nom., af; doorsneekw. 25.25
g.l., af. Haver ongepunte op monster 1822.
VEE
DELFT. 29. dec. Nucht kalv 40—58. big
gen 4550o5, drachtige zeugen 275400, lo
pers 7095, alles p st. Magere varkens 1.80
1.90, p kg lev gew.
BARNEVELD. 29 dec. Biggen 52—68.
drachtige zeugen 340460, mestkalv 100150.
alles p st.
PLUIMVEE
BARNEVELD. 29 dec. - Aanv. 42.000 st.,
handel in kippen red., in kuikens traag,
slachtkippen 1.751.80 p. kg., slachtkuikens
1.50—1.70, kalkoenen 2.402.70.
KAAS
GOUDA, 29 dec. >15 part. aangev. Eerste
kw. 2.13—2.18, tw. 2.07—2.12, alles p. kg., han
del kalm.
AARDAPPELEN
EMMELOORD, 29 dec. Cons, aardappe
len binnenl.: bintje 35 mm klei opw. 89;
voeraardappelen 12.50.
-8-
Behalve voetballen bedrijft de
stopperspil van het Nederlands elf
tal, Cor van der Hart, sedert kor
te tijd ook het judo. Hij heeft
zich inmiddels zo in deze tak van
sport opgewerkt, dat hy met goed
gevolg het examen "voor de groe
ne band heeft afgelegd. Judoka
Van der Hart kan hij zich voort
aan dus noemen. Hoe de aan
voerder van Fortuna en het Ne
derlands elftal zijn tegenstanders
weet te vloeren is hiernaast duide
lijk uitgeheeld.
Vloeren kan hy echter ook
zichzelf, getuige de foto rechts.
Hij is erbij gaan zitten, want ook
liet kyken kan de sportman veel
wijsheid geven. Wellicht zit hij te
overpeinzen dat het judo een
goede nevensport voor de voet
baller kan zijn. Het lichaam
blijft in uitstekende conditie, ter-
wyl het vallen op alle onderde
len beoefend wordt. Met de win
ter, dus de harde, bevroren voet
balvelden nog in het vooruitzicht
kan dat een voordeel zyn.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM Onder vry grote be
langstelling is gisteravond de wedstryd
tussen de sterkste ploegen van tennis
leraren van Nederland en Duitsland in
de Energiehal te Rotterdam begonnen
met het enkelspel tussen Parlevliet en
de Duitse nr. 2, Pöttinger. Een partjj met
snel spel, zoals op overdekte banen ge-
bruikelyk is, ja noodzakelyk, zo snel dat
de controle er onder leed.
Ralley's van enkele slagen waren zeld
zaam; tot een opzet van manoeuvreren
kon het daardoor zelden komen. De pun
ten werden gemaakt door aces of door
missers, door het laatste het meest.
Groot, te groot voor goed spel, was aan
beide zijden dit aantal missers.
De eerste set bracht meermalen spel
van goed gehalte, met goed passeren
van Parlevliet, goed volleren van Pöt
tinger, vooral op hoge slagen op zijn
backhand. Service-overwicht was er in
die set niet. Van de 14 games (86)
waarmee Parlevliet de set ten slotte won,
gingen 7 games op de service verloren,
3 door Parlevliet, 4 door Pöttinger. Span
ning was er echter te over.
In de tweede set lag het zwaartepunt
in de zesde game na 23. Parlevliet ver
loor die game na de vierde deuce en in
de volgende sloeg Pöttinger twee dubbele
fouten en miste hij twee kansen voor de
doorbraak. Tenslotte kwam die toch en
na 52 won hij de set met 63.
In de derde set was het spel van de
Duitser wat omzichtiger, hij had wat be
tere controle, terwijl Parlevliet wel en
kele briljante momenten toonde, doch
meer missers noteerde dan de Duitser.
Nadat de Nederlander vier kansen, om
van 42 op 43 te komen, te niet ge
daan zag of miste, maakte de Duitser
snel 6—2 (6—8 6—3 6—2).
De tweede partij gaf een sterk con
trast met de eerste. Veel minder vaart en
daardoor betere spreiding. De Mos scheen
zich niet tot snelle slagen te willen laten
verleiden en al gaf dit een ander, op
zichzelf aantrekkelijker spelbeeld, hij
miste daardoor meermalen de kansen tot
goede uitvallen. Echter bleek Hubert in
dit spel zekerder, vooral met passeren op
forehand. Ook zijn zuivere slagen langs
de backhandlijn gaven hem menig punt.
De Mos mocht succes hebben met enkele
keurige stopvolleys, hij bood de Duitser
door zijn ingehouden spel te veel kansen,
welke deze dankbaar accepteerde. Huber
won met 62 62.
MIAMI, (ANP). De Nederlandse
vertegenwoordiging in het landenjeugd-
tennistornooi om de Orange Bowl te
Miami Beach, bestaande uit Evert
Schneider en Jan Coebergh, heeft de
eerste wedstrijd, met als tegeflstander
Columbi, met 30 gewonnen. De uitsla
gen van de twee enkelspelen en het
dubbelspel waren; SchneiderAnzola 6
3 16 75; CoeberghJaramillo 64
75; Schneider en Coebergh verslaan
Anzola en Jaramillo 62 6—1.
De volgende tegenstander van Neder
land is de ploeg van de Ver. Staten,
terwijl de andere wedstrijden in de
kwartfinales zijn AustraliëJapan,
SpanjeArgentinië en BraziliëBelgië.
Het dames-zaalhandbalteam van Lo-
komotiva uit Zagreb heeft gisteravond
te Utrecht met 8—4 van de westelijke a-f
ploeg gewonnen. De ruststand was 53.1
KIROV, (ANP). De Russische
schaatsenrijder Kositskin, Olympisch
kampioen op de 5000 meter, heeft de
tweedaagse wedstrijd te Kirov, waar
mee het Russische winterseizoen is in
gezet, gewonnen. In het eindklassement
over vier afstanden (500, 1500, 3000 en
5000 meter) bezette hij met 189.020 pnt.
de eerste plaats voor de Russische
kampioen 1959, Merkulov, met 189.527
punten en oud-wereldkampioen Shilkov
met 189.857 pnt.
No. 15
Omschrijving
Horizontaal: 1 uitbundig lachen.
4 daar, 6 los. ongebonden; 7 republiek in
Z.-Amerika; 10 onderkomen; 12 levens
lucht; 13 elan; 14 orde, 16 edelmoedig,
mild. 17 bezitt.vnw., 18 voorzetsel, 19 be»
scherpen v.e. zeis.
Verticaal: 1 geste, 2 uitstallen,
3 uniek, 4 tijdrekening, 5 reeks, 6 be
smettende kracht hebbend, 8 met elkaar,
9 inwendig orgaan, 11 ophijsen. 15 aanw.
vnw„ 16 pret, 17 noot.
Huis Lambert van Meerten heet
het museum aan de Oude Delft.
Vóór de eikenhouten luiken en het
smeedijzeren hek het nieuwe ge
zicht van de Taunus.
graag vrij fors rijdt, moet echt niet
op veel meer dan 1 10 rekenen.
Ook bij die hoge kruissnelheid blijft
de Taunus van binnen vrij geruisloos,
zolang de aanjager van. de overigens
perfecte kachel niet te hard wordt
aangezet, en zolang het ruime dash
boardkastje gesloten blijft. Als dat
namelijk wordt opengeklapt wordt
de spanning op de twee veertjes in
het deurtje opgeheven, die gaan dan
prompt rammelen.
Uit de ovale koplampen van de
Taunus komt inderdaad wat men
noemt „een bonk licht". Of dat licht
(uit gewone ronde reflectoren) door
de ovale lenzen nu zo veel meer wordt
gespreid dan door gewone ronde len
zen zou gebeuren, is misschien wel
een kwestie van suggestie. Dat wil
echter niet zeggen dat het licht niet
goed zou zijn gespreid.
Het enige puwt waar kritiesk op kan
worden geoefend zijn eigenlijk de
Motor:
Voorin gemonteerde watergekoelde
viercylinder kopklepmotor die de
achterwielen aandrijft; zuigerver
plaatsing 1498 cc; boring 82 mim;
slag 70.9 mm; eompressieverhoua'ing
6.8 1; maximaal vermogen 60
SAE-pk bij 4500 omwentelingen per
minuut; maximaal koppel 11.5 m/kg
bij 2700 toeren per minuut; Solex 32
PICB valstroomcarburator; elektri
sche installatie 6 volt; inhoud motor
carter 3 liter; inhoud koelsysteem
6.3 liter; inhoud benzinetank 45 liter.
Transmissie
Enkelvoudige droge plaatkoppe
ling, volledig gesynchroniseerde drie
versnellingsbak; overbrengings ver
houding van de eerste versnelling
3.27, van de tweede 1.69, van de der
de 1.00.
Onderstel:
Met vloer samengebouwd chassis;
twee- of vierdeurscarrosserie; onaf
hankelijke voorwielophanging (Mc-
Ftiersontype) met schroefveren, dub-
belwerkende schokbrekers en stabili
sator; achter starre as met half-el-
liptische bladveren; worm met kogel-
kringloopstuurinrichtinghydrauli
sche voetrem op alle vier de wielen;
mechanische handrem op achterwie
len; bandenmaten (tubeless) 5.90 x
13. Gewicht tweedeurs 920 kg vier-
deurs 940 kg.
Geld:
Prijs tweedeurs met 1.5 liter motor
en drieversnellingsbak 7625 gulden;
idem met 1.7 liter motor 7765 gulden;
voor een net zo uitgeruste vierdeurs
zijn deze prijzen respectievelijk 7970
en 8060 gulden; extra v-oor verwar
mingsinstallatie 275 gulden; extra
voor vierversnellingsbak 130 gulden;
WA-verzekering plm. 150 gulden per
jaar; AR-verzekering plm. 475 gulden
per jaar (beide met groene kaart);
belasting per drie maanden twintig
gulden, per jaar 72 gulden.
Importeur:
Nederlandse Fordautomobielfabrie
ken N.V. Hembrug, Amsterdam.
Prestaties:
Acceleratietijden: in 6 seconden
van 0 tot 50 km u, in 23.5 seconden
van 0 tot 100 lom u.
Benzinegebruik over de gehele fors
gereden proef 1 op 10, over een rus
tig gereden traject 1 op 12.
Voor de oude Deirtse Oost
poort staan achter elkaar de com
pact car van Ford, de Falcon, en
de nieuwe 17 M. De Taunus wordt
op grond van zijn profiel wel eens
„de kleine Falcon" genoemd. Toch
is de profilering heei anders.
De Falcon is vijf centimeter langer,
elf centimeter breder en zeven
centimeter lager dan de Taunus,
de motor is zo ongeveer de helft
zwaarder en de prijs is zo onge
veer de helft hoger.
In de Taunus kunnen desnoods
zes mensen zitten. Of de elf cen
timeter de Falcon inderdaad tot
een ruime zespersoons auto maken,
hangt af van wat men ruim vindt.
Oplossing van de vorige puzzel
-i *k°Lizon,aa|: knap, 4 leut,
7 eed, 8 mot9 leep, 11 muil, 13 lemming,
15 .,ree' „l7 lomP«rd, 21 atol, 22 dooi,
24 den, 25 roe, 26 Apex, 27 spit.
Verticaal: 1 kelk, 2 nee, 3 adel,
4 lommerd, 5 etm 6 telg, 10 perplex,
J'ng;,n1,4 mee- 15 >2 lama. IS
mode, 19 dorp, 20 niet, 23 ooL
gelijk gemaakt door een uitgebreide
toepassing van blijvend geoliede draai
punten en gesloten kogellagers.
Van onze' autoredacteur
TVE nieuwe Taunus 17 M is gebouwd voor zcwel de haastige jonge
1J zakenman die er het hele land in afjakkert, als voor de bedaar
de deftige ambtenaar die er mee naar en van kantoor rijdt.
De wagen is gemaakt voor zowel
het sportieve jonge echtpaar dat er
met drie kinderen, een hond en
complete kampeeruitrusting in twee
dagen mee naar Spanje stuift, als
voor het bejaarde echtpaar dat er ie
dere zondag mee naar de kerk wil.
De ingenieurs van de Keulse Ford
fabrieken hebben de nieuwe 17 M uit
drukkelijk bedoeld als gebruikswa-
gen, als auto voor iedereen.
Een dergelijke gebruikswagen is
een compromis. Dat de ingenieurs
van Ford de Taunus een vrij felle
acceleratie en een voortreffelijke
wegligging hebben gegeven, en zo te
gemoet komen aan de wensen van
de sportieve snelle rijders, is plezie
rig voor deze groep automobilisten.
Het gaat evenwel niet aan om dan
te zeggen: De wegligging is zo goed
dat de auto best een hogere topsnel
heid zou mogen hebben. Of: Door die
goede wegligging voel je je zo veilig
dat de wagen best wat feller zou
mogen optrekken.
Het moet sneu zijn voor de inge
nieurs die een gewone gebruikswagen
sportieve eigenschappen meegeven,
om van de mensen die zij daarmee
wilden trekken, nota bene op grond
van die sportieve eigenschappen, het
verwijt te moeten incasseren dat de
wagen niet nog sportiever, niet een
„echte" sportwagen is. Dat is im
mers nooit de bedoeling geweest.
De nieuwe 17 M werd bij de viering
van het dertigjarig bestaan van de
Keulse Fordfabrieken geïntrodu
ceerd. Desgevraagd gaven de men
sen van Ford graag toe dat de nieu
we Taunus echt niet nodig was om
dat de oude 17 M het niet goed meer
zou doen in de verkoop, eerder inte
gendeel.
Maar: de oude Taunus had lang
genoeg meegedraaid en de nieuwe
was nu een keer klaar voor de pro-
duktie, er was iets bijzonders nodig
bij de dertigste verjaardag van de
fabriek, en tenslotte zou het prettig
zijn om iets heel nieuws te hebben
om de concurrentie te lijf te kunnen
gaan. Met „de concurrentie" werd
dan speciaal de Opel Record bedoeld.
De komst van de 17 M betekent
meteen het verdwijnen van de 15 M.
Zowel de met 1.5 als met 1.7 liter
motor uitgeruste Taunus heet voort
aan 17 M.
Van het rijden met de 17 M valt
niet zo erg veel te zeggen. De wagen
heeft immers geen uitgesproken ka
rakter.
Hij trekt behoorlijk snel op en hij
ligt vooral van voren bijzonder goed
op de weg.
De combinatie van acceleratie en
wegligging geeft bijna het idee dat
de snelheidsmeter wel door zal lopen
naar de honderdvijftig, honderdzestig,
maar dat gebeurt niet. Bij circa hon
derddertig is de 1.5 liter Taunus echt
uitgepraat.
De lange en hoog doorlopende ver
snelling is erg plezierig, zowel in het
stadsverkeer als bij inhaalmanoeu
vres.
De combinatie van snel en hoog in
de versnellingen optrekken én een vrij
hoge kruissnelheid de wagen voelt
zich op de grote weg bij 110-120 km u
opperbest wreekt zich in het ben
zineverbruik. De automobilist die
Helemaal nieuw was de verjaar
dagsauto inderdaad, uiterlijk tenmin
ste. Onder de motorkap ligt de ver-
trrouwde Taunusmotor, maar de sti
listen hebben gebroken met alles wat
vertrouwd was aan de oude Taunus.
Zij braken bovendien met de zo lang
zamerhand in heel Europa ingebur
gerde „Italiaanse" lijnen. Het strak
ke van Italiaanse vormgeving hiel
den zij wel aan, maar de lijnen van
de Taunus zijn rond in plaats van
hoekig. Zelfs de ramen in de portie
ren zijn een beetje bol.
Het model van een auto is altijd
een moeilijk punt. Over de zijkant
en de achterkant van de 17 M is een
ieder het wel eens: strak en sierlijk.
Over het front met de eigenaardige
ovale koplampen zijn de meningen
nogal verdeeld.
Van binnen is de auto netjes en
smaakvol. Vier mensen zitten er erg
ruim in. Zo nodig kunnen er over
een niet al te lange afstand ook zes
mensen in worden vervoerd. Het
moeten al heel lange mannen zijn
die achterin, stijf rechtop zittend,
met hun kruin tegen het plafond ko
men.
De kofferruimte is inderdaad een
.ruimte". Het is echter de vraag of
iedereen het prettig zal vinden dat de
koffer beslist met een sleutel moei
vorden geopend, net zogoed als het
ook de vraag is of iedereen het een
voordeel zal vinden dat de benzine-
vuldop midden achter steeds door het
combinatieslot van de koffer is afge
sloten.
Ingenieuze oplossing voor de
verstelbare rugleuning van de voor-
stoelen. Simpelweg een schroef die
meer of minder wordt uitgedraaid
en de leuning dan meer of minder
rechtop doet staan. (Foto boven)
Het openen van de motorkap is
bij de Taunus een heel kunststuk.
Na het opentrekken van binnenuit
springt de kap een paar centimeter
open. Er moet dan nog een veer
weg worden geschoven. Maar om
die vrij te kunnen maken moet de
kap weer een centimeter naar be
neden worden geduwd, en dat be
tekent meestal een lichte kneuzing.
(Foto onder)
Dat de nieuwe Taunus nooit meer
ïoeft te worden doorgesmeerd niet
■ens kan worden doorgesmeerd want
er zijn geen smeernippels meer is
vel een onbetwist punt vóór. Over de
iele levensduur van de wagen ge
rekend maakt het een wezenlijk ver
schil in onderhoudskosten uit ook. De
ingenieurs van Ford hebben dat mo-
AMSTERDAM. In Krasnapolsky
te Amsterdam werd gisteren, zowel
in de eregroep als in de nationale
jeugdgroep, met vuur gedamd. De
Belg Slaby slaagde erin zijn tegen
stander Mulder onder de voet te lo
pen en daarmee zijn eerste overwin
ning te boeken. Terlouw, die met de
zesvoudige Limburgse kampioen Ok-
rogelnik moest duelleren, bepaalde
zich niet tot de verdediging van zijn
leidersplaats, maar zette alles op al
les en bleef agressief aanvallen. Het
resultaat was een fraaie overwin
ning, waardoor hij zijn positie aan
de kop verstevigde.
Internationale groep: TerlouwOkrogelnik
20; Fanelli—Van Leeuwen 02; Slaby
Mulder 20; BeekeKinnegen 11.
Jeugdgroep: Hoekstra—Hessel 2—0;Aeilke-
ma-Fisser 1—1; Wiggers—Morseld 1—1;
Holstvoogd—Walraven 20.
Internationale groepKinnegen—Terlouw
1—1, Mulder—Beeke 02, Van Leeuwen—
Slaby 1—1. Okrogelnik—Fanelli 2—0.
Stand na zeven ronden: 1. Terlouw 11 pnt,
2. Beeke 10 pnt, 3. Van Leeuwen 8 pnt,
4. Kinnegen 7 pnt, 5 Okrogelnik 7 pnt,
6. Mulder 6" pnt, 7. Slaby 6 pnt, 8. Fanelli
I pnt.
Jeugdgroep: WalravenHoekstra 11,
MorseldHolstvoogd 01, FisserWiggers
11, HesselAeilkema 11.
Stand na zeven ronden: 1. Holstvoogd
II pnt. 2. Fisser 10 pnt. 3. Aeilkema 8 pnt,
4. Wiggers 7 pnt, 5. Hoekstra 6 pnt 7.
Hessel 5 pnt, 8. Walraven 3 pnt.
remmen. De totale remoppervlakte
van de, veel lichtere, 17 M is met 136
vlerkante centimeter verminderd ten
opzichte van de oude 17 M. (748 in
plaats van 884 vierkante centimeter).
De verkleinde remoppervlakte is
zeker genoeg om de Taunus snel te
doen stilstaan, maar dan moet er in
derdaad flink op het rempedaal wor
den getrapt. Prettig bijremmen doet
de Taunus echter niet, daarvoor is te
veel pedaaldruk vereist.
De nieuwe 17 M is voor zijn geld
beslist „een heel stuk automobiel",
dat door ieder naar smaak kan wor
den bereden. De fors rijdende auto
mobilist moet echter wel weten dat
zijn manier van rijden op de benzine
rekening danig uitkomt.
Bols-damtornooi