Taunus17 M Kans op staking in het Engelse league-voetbal sterk afgenomen Judoka Van der Hart Maximum gaat verdwijnen NIEUWE BASIS VOOR OVERLEG Gemakkelijke auto zonder uitgesproken karakter Bloemendael naar Japan 2 januari DAG-PUZZEL technische gegevens Terlouw versterkt positie aan kop Pag. 7 Transferlijst komt te hulp BOEKWINST NAAR STAAT Frankrijk in eindronde Geref. kerk Spijkenisse leent voor nieuwe kerk MARKTBERICHTEN Tennisleraren speelden Snelle binnenbaan deed afbreuk aan controle op spel Jeugdtennisspelers te Miami in kwartfinales Rus Kositskin snel op de smalle ijzers Het rijden Verjaardagsauto Rond en strak Nooit meer Vrijdag 30 december 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD LONDEN (AP). De Engel se voetbalclub Queens Park Rangers, die een goede kans op promotie maakt, heeft gisteren haar uitblinker Clive Clark, op de transferlijst geplaatst. De reden? Hij loopt in de ruwe derde divisie te veel ri sico. „Het zou niet netjes van ons zijn de jongen elke week weer op te stellen als doelwit voor spelers van mindere klasse, die kennelijk de instructie hebben hem „te nemen", aldus de voor zitter van de Rangers, George Woodhouse. Clark, die 19 jaar is, wordt altijd door drie man bewaakt; de scheidsrechters kunnen hem niet voldoende tegen overtredin gen beschermen. „Daarom moeten wij, terwil- le van zijn eigen veiligheid, er voor zorgen, dat hij in een be ter voetbalmilieu terecht komt, voor hij een gebroken been op loopt" aldus de heer Woodhouse. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. Het vroegere fa- brieksschip van de Nederlandse Maat schappij voor de Walvisvaart, de Bloe mendael, zal op 2 januari naar Yokohama vertrekken. De Japanse regering heeft haar goedkeuring gehecht aan de aankoop van het schip door de Japanse maat schappij voor walvisvaart Nittoh en de deviezenvergunningen verleend, die voor de transactie nodig waren. De Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart heeft de Bloemendael aan de Japanse onderneming overgedaan voor ongeveer 4,4 miljoen gulden. De boekwinst, die bij de verkoop is gemaakt, zal niet ten goede komen aan de aandeel houders, zo heeft de directie van de maatschappij meegedeeld. Volgens het garantiecontract tussen de Nederlandse regering en de maatschappij zal zij in mindering komen op de ga rantie-betalingen die de staat in de loop van de jaren heeft verstrekt. LONDEN (A.P.-U.P.I.) De Engelse voetbalclubs hebben aan geboden in twee jaar tijd het maximumloon van 20 pond per week af te schaffen. Het voorstel zal 9 januari in Londen, besproken worden door de vertegenwoordigers van de 2700 profs die gedreigd hebben 21 januari in staking te zullen gaan indien hun eisen ten aan zien van het maximum loon en van de contracten niet ingewilligd worden. Naar 30 pond Het compromisvoorstel houdt in: Het huidige overschrijvingsstel sel blijft van kracht. 2De volgende twee seizoenen zal het maximum loon op 30 pond per week gebracht worden en daarna zal het afgeschaft wor den. •J. Het huidige overschrijvingsho norarium van 10 pond zal ver hoogd worden. De loop van de contracten mag tot drie jaar verlengd worden. Verder is voorgesteld dat een com missie, waarin de clubs en spelers vertegenwoordigd zijn, voortaan eventueele geschillen zullen bespre ken. Uitgangspunt De voorzitters van de verenigin gen en de prof-voetballers moeten nu nog hun goedkeuring hechten aan het voorstel. De club-voorzitters ko men hiertoe op 9 januari bijeen in Londen. Het bestuur van de spelersorga nisatie heeft nog niet in het open baar gereageerd, maar wel vergade ringen uitgeschreven: op 10 januari in Londen, de dag daarna in Bir mingham en op 12 januari in Man chester. De algemene tendens is er een van enige tevredenheid; men heeft goede hoop, dat er niet gestaakt zal worden. Harry Evans, assistent-ma nager van Tottenham Hotspur weliswaar geen officiële stem in deze zaak, maar een man die zijn zeer goede bronnen heeft aan beide kanten heeft gezegd, dat het nieuwe voorstel hem wel alle uit gangspunten lijkt te hebben, waar op een compromis mogelijk is. Wereldtitel zaalhandbal OPORTO, (ANP). Frankrijk heeft zich geplaatst voor de eindronden van het tornooi om het wereldkampioen schap zaalhandbal, door in Oporto met 10—9 (rust 8—6) te winnen van Portu gal. Frankrijk zal uitkomen in poule B van het eindtornooi, waarin ook Duitsland en de winnaar van de groep BelgiëNe derlandLuxemburg zijn ingedeeld. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. Bij de Zuidhol landse Bank is de inschrijving open gesteld op 250.000 nominaal dertig jarige 434 procent obligaties tegen honderd procent ten laste van de Ge reformeerde Kerk van Spijkenisse. De stukken zijn groot nominaal duizend en vijfhonderd gulden. Met de opbrengst van de lening zal gedeeltelijk de bouw van een nieuwe kerk en de aankoop van grond worden gefinancierd. De aflossing zal a pari gebeuren in dertig jaar door uitloting, te beginnen in november 1961. Wordt voor de bouw subsidie ont vangen van een overheidsinstantie waarop hoop bestaat tot een bedrag van ongeveer 65.000 gulden dan mag hoogstens tot dit bedrag ver vroegd wor.den afgelost. Overigens is vervroegde aflossing niet toegestaan voor 1 februari 1971. GROENTEN EN FRUIT GELDERMALSEN, 29 december. Appe len: Jonathan K 616, II 79, maat 60-65 16 —26 65-70 20—39, 70-75 42-46; Golden Delici ous 'K 9—32. n 17—20, maat 60-65 23—32, 65- 70 36—47, 70-75 39—64, 75-80 46—54 80-85 41— 49; Goudreinetten K 823, II 810, I 1419, maat 65-75 14—22, 75-85 23—32, 85-95 34—39; Lombarts Calville K 8—12. II 9, maat 60-70 1419 70-80 27—32, 80-90 28; Rode Goudrei netten maat 65-75 17-34, 75-85 30—33 85-95 35—37. Peren: Winterjan 68, I 916; Brederode J 10-11, II 8—14. I 14—19. ROTTERDAM, 29 december. Aardappe len gr. 611. andijvie 7088, spruiten LA 37— 39, IIA 3240, IB 3536. D 4555, witlof IA 70—76, HA 55—67, IIB 51—60, rode kool 8— 16, gele 715. groene 1624. boerekool 3146, prei 30—38, knolselderij 7—32, selderij 27—45. uien 6—15, geschild 7—16. gr. peen 5—9, Cox's Or. Pippin LA 63—82, IB 41—44. IC 24. Golden Delicious IA 5559, IB 47, IIA 50—52, IIC 3041, Jonathan IA 3545. I B2834, IC 16— 22, HA 21—28, IIB 16—17. goudreinetten IA 2340, EB 20—35. IC 16—22, nA 23—32, IIB 20—23 HC 16—19. EIEREN BARNEVELD, 29 december. Coöp. Ve- luwse Eierveiling: weekaanv. 1.050.000 stuks, waarvan er thans 340.750 werden geveild, han del red., eieren 46—50 gr. 11.1211.73, 5054 gr. 11.89—12.32, 54—60 gr. 12.41—12 97, 60—6o gr. 13.01—13.75, 65—70 gr. 13.95—14.74, alles p. 100 Eierveiling SB.E.: aanv. 252.674 st., handel matig, eieren 5460 gr. 12.3013.05, 60—62 gr. 1285—13.15. Eiermarkt: aanvoer 1.9 min., st., handel kalm, eieren 53—© gr. 12—14.25 p. 100, alg. pr. 13, kilopr. 2.20. GRANEN' EN ZADEN ROTTERDAM. 29 december. Schottarwe 1522. betere kw. 2228, franco. Brouwgerst op Belg. cond. 95—175, jan. 28.50 1.. op Duit- se cond. geschoond jan. 30,50 1. Kippegerst volgens monster, max. 17 0 0 vocht 2426, geschoond en gedroogd tot 26,50, af. Zomer- maalgerst volgens monster max. 17 0 0 22.50 —24.75. Wintergerst doorsneekw. max. 17 0 0 vocht, 25,50 nom., af; doorsneekw. 25.25 g.l., af. Haver ongepunte op monster 1822. VEE DELFT. 29. dec. Nucht kalv 40—58. big gen 4550o5, drachtige zeugen 275400, lo pers 7095, alles p st. Magere varkens 1.80 1.90, p kg lev gew. BARNEVELD. 29 dec. Biggen 52—68. drachtige zeugen 340460, mestkalv 100150. alles p st. PLUIMVEE BARNEVELD. 29 dec. - Aanv. 42.000 st., handel in kippen red., in kuikens traag, slachtkippen 1.751.80 p. kg., slachtkuikens 1.50—1.70, kalkoenen 2.402.70. KAAS GOUDA, 29 dec. >15 part. aangev. Eerste kw. 2.13—2.18, tw. 2.07—2.12, alles p. kg., han del kalm. AARDAPPELEN EMMELOORD, 29 dec. Cons, aardappe len binnenl.: bintje 35 mm klei opw. 89; voeraardappelen 12.50. -8- Behalve voetballen bedrijft de stopperspil van het Nederlands elf tal, Cor van der Hart, sedert kor te tijd ook het judo. Hij heeft zich inmiddels zo in deze tak van sport opgewerkt, dat hy met goed gevolg het examen "voor de groe ne band heeft afgelegd. Judoka Van der Hart kan hij zich voort aan dus noemen. Hoe de aan voerder van Fortuna en het Ne derlands elftal zijn tegenstanders weet te vloeren is hiernaast duide lijk uitgeheeld. Vloeren kan hy echter ook zichzelf, getuige de foto rechts. Hij is erbij gaan zitten, want ook liet kyken kan de sportman veel wijsheid geven. Wellicht zit hij te overpeinzen dat het judo een goede nevensport voor de voet baller kan zijn. Het lichaam blijft in uitstekende conditie, ter- wyl het vallen op alle onderde len beoefend wordt. Met de win ter, dus de harde, bevroren voet balvelden nog in het vooruitzicht kan dat een voordeel zyn. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM Onder vry grote be langstelling is gisteravond de wedstryd tussen de sterkste ploegen van tennis leraren van Nederland en Duitsland in de Energiehal te Rotterdam begonnen met het enkelspel tussen Parlevliet en de Duitse nr. 2, Pöttinger. Een partjj met snel spel, zoals op overdekte banen ge- bruikelyk is, ja noodzakelyk, zo snel dat de controle er onder leed. Ralley's van enkele slagen waren zeld zaam; tot een opzet van manoeuvreren kon het daardoor zelden komen. De pun ten werden gemaakt door aces of door missers, door het laatste het meest. Groot, te groot voor goed spel, was aan beide zijden dit aantal missers. De eerste set bracht meermalen spel van goed gehalte, met goed passeren van Parlevliet, goed volleren van Pöt tinger, vooral op hoge slagen op zijn backhand. Service-overwicht was er in die set niet. Van de 14 games (86) waarmee Parlevliet de set ten slotte won, gingen 7 games op de service verloren, 3 door Parlevliet, 4 door Pöttinger. Span ning was er echter te over. In de tweede set lag het zwaartepunt in de zesde game na 23. Parlevliet ver loor die game na de vierde deuce en in de volgende sloeg Pöttinger twee dubbele fouten en miste hij twee kansen voor de doorbraak. Tenslotte kwam die toch en na 52 won hij de set met 63. In de derde set was het spel van de Duitser wat omzichtiger, hij had wat be tere controle, terwijl Parlevliet wel en kele briljante momenten toonde, doch meer missers noteerde dan de Duitser. Nadat de Nederlander vier kansen, om van 42 op 43 te komen, te niet ge daan zag of miste, maakte de Duitser snel 6—2 (6—8 6—3 6—2). De tweede partij gaf een sterk con trast met de eerste. Veel minder vaart en daardoor betere spreiding. De Mos scheen zich niet tot snelle slagen te willen laten verleiden en al gaf dit een ander, op zichzelf aantrekkelijker spelbeeld, hij miste daardoor meermalen de kansen tot goede uitvallen. Echter bleek Hubert in dit spel zekerder, vooral met passeren op forehand. Ook zijn zuivere slagen langs de backhandlijn gaven hem menig punt. De Mos mocht succes hebben met enkele keurige stopvolleys, hij bood de Duitser door zijn ingehouden spel te veel kansen, welke deze dankbaar accepteerde. Huber won met 62 62. MIAMI, (ANP). De Nederlandse vertegenwoordiging in het landenjeugd- tennistornooi om de Orange Bowl te Miami Beach, bestaande uit Evert Schneider en Jan Coebergh, heeft de eerste wedstrijd, met als tegeflstander Columbi, met 30 gewonnen. De uitsla gen van de twee enkelspelen en het dubbelspel waren; SchneiderAnzola 6 3 16 75; CoeberghJaramillo 64 75; Schneider en Coebergh verslaan Anzola en Jaramillo 62 6—1. De volgende tegenstander van Neder land is de ploeg van de Ver. Staten, terwijl de andere wedstrijden in de kwartfinales zijn AustraliëJapan, SpanjeArgentinië en BraziliëBelgië. Het dames-zaalhandbalteam van Lo- komotiva uit Zagreb heeft gisteravond te Utrecht met 8—4 van de westelijke a-f ploeg gewonnen. De ruststand was 53.1 KIROV, (ANP). De Russische schaatsenrijder Kositskin, Olympisch kampioen op de 5000 meter, heeft de tweedaagse wedstrijd te Kirov, waar mee het Russische winterseizoen is in gezet, gewonnen. In het eindklassement over vier afstanden (500, 1500, 3000 en 5000 meter) bezette hij met 189.020 pnt. de eerste plaats voor de Russische kampioen 1959, Merkulov, met 189.527 punten en oud-wereldkampioen Shilkov met 189.857 pnt. No. 15 Omschrijving Horizontaal: 1 uitbundig lachen. 4 daar, 6 los. ongebonden; 7 republiek in Z.-Amerika; 10 onderkomen; 12 levens lucht; 13 elan; 14 orde, 16 edelmoedig, mild. 17 bezitt.vnw., 18 voorzetsel, 19 be» scherpen v.e. zeis. Verticaal: 1 geste, 2 uitstallen, 3 uniek, 4 tijdrekening, 5 reeks, 6 be smettende kracht hebbend, 8 met elkaar, 9 inwendig orgaan, 11 ophijsen. 15 aanw. vnw„ 16 pret, 17 noot. Huis Lambert van Meerten heet het museum aan de Oude Delft. Vóór de eikenhouten luiken en het smeedijzeren hek het nieuwe ge zicht van de Taunus. graag vrij fors rijdt, moet echt niet op veel meer dan 1 10 rekenen. Ook bij die hoge kruissnelheid blijft de Taunus van binnen vrij geruisloos, zolang de aanjager van. de overigens perfecte kachel niet te hard wordt aangezet, en zolang het ruime dash boardkastje gesloten blijft. Als dat namelijk wordt opengeklapt wordt de spanning op de twee veertjes in het deurtje opgeheven, die gaan dan prompt rammelen. Uit de ovale koplampen van de Taunus komt inderdaad wat men noemt „een bonk licht". Of dat licht (uit gewone ronde reflectoren) door de ovale lenzen nu zo veel meer wordt gespreid dan door gewone ronde len zen zou gebeuren, is misschien wel een kwestie van suggestie. Dat wil echter niet zeggen dat het licht niet goed zou zijn gespreid. Het enige puwt waar kritiesk op kan worden geoefend zijn eigenlijk de Motor: Voorin gemonteerde watergekoelde viercylinder kopklepmotor die de achterwielen aandrijft; zuigerver plaatsing 1498 cc; boring 82 mim; slag 70.9 mm; eompressieverhoua'ing 6.8 1; maximaal vermogen 60 SAE-pk bij 4500 omwentelingen per minuut; maximaal koppel 11.5 m/kg bij 2700 toeren per minuut; Solex 32 PICB valstroomcarburator; elektri sche installatie 6 volt; inhoud motor carter 3 liter; inhoud koelsysteem 6.3 liter; inhoud benzinetank 45 liter. Transmissie Enkelvoudige droge plaatkoppe ling, volledig gesynchroniseerde drie versnellingsbak; overbrengings ver houding van de eerste versnelling 3.27, van de tweede 1.69, van de der de 1.00. Onderstel: Met vloer samengebouwd chassis; twee- of vierdeurscarrosserie; onaf hankelijke voorwielophanging (Mc- Ftiersontype) met schroefveren, dub- belwerkende schokbrekers en stabili sator; achter starre as met half-el- liptische bladveren; worm met kogel- kringloopstuurinrichtinghydrauli sche voetrem op alle vier de wielen; mechanische handrem op achterwie len; bandenmaten (tubeless) 5.90 x 13. Gewicht tweedeurs 920 kg vier- deurs 940 kg. Geld: Prijs tweedeurs met 1.5 liter motor en drieversnellingsbak 7625 gulden; idem met 1.7 liter motor 7765 gulden; voor een net zo uitgeruste vierdeurs zijn deze prijzen respectievelijk 7970 en 8060 gulden; extra v-oor verwar mingsinstallatie 275 gulden; extra voor vierversnellingsbak 130 gulden; WA-verzekering plm. 150 gulden per jaar; AR-verzekering plm. 475 gulden per jaar (beide met groene kaart); belasting per drie maanden twintig gulden, per jaar 72 gulden. Importeur: Nederlandse Fordautomobielfabrie ken N.V. Hembrug, Amsterdam. Prestaties: Acceleratietijden: in 6 seconden van 0 tot 50 km u, in 23.5 seconden van 0 tot 100 lom u. Benzinegebruik over de gehele fors gereden proef 1 op 10, over een rus tig gereden traject 1 op 12. Voor de oude Deirtse Oost poort staan achter elkaar de com pact car van Ford, de Falcon, en de nieuwe 17 M. De Taunus wordt op grond van zijn profiel wel eens „de kleine Falcon" genoemd. Toch is de profilering heei anders. De Falcon is vijf centimeter langer, elf centimeter breder en zeven centimeter lager dan de Taunus, de motor is zo ongeveer de helft zwaarder en de prijs is zo onge veer de helft hoger. In de Taunus kunnen desnoods zes mensen zitten. Of de elf cen timeter de Falcon inderdaad tot een ruime zespersoons auto maken, hangt af van wat men ruim vindt. Oplossing van de vorige puzzel -i *k°Lizon,aa|: knap, 4 leut, 7 eed, 8 mot9 leep, 11 muil, 13 lemming, 15 .,ree' „l7 lomP«rd, 21 atol, 22 dooi, 24 den, 25 roe, 26 Apex, 27 spit. Verticaal: 1 kelk, 2 nee, 3 adel, 4 lommerd, 5 etm 6 telg, 10 perplex, J'ng;,n1,4 mee- 15 >2 lama. IS mode, 19 dorp, 20 niet, 23 ooL gelijk gemaakt door een uitgebreide toepassing van blijvend geoliede draai punten en gesloten kogellagers. Van onze' autoredacteur TVE nieuwe Taunus 17 M is gebouwd voor zcwel de haastige jonge 1J zakenman die er het hele land in afjakkert, als voor de bedaar de deftige ambtenaar die er mee naar en van kantoor rijdt. De wagen is gemaakt voor zowel het sportieve jonge echtpaar dat er met drie kinderen, een hond en complete kampeeruitrusting in twee dagen mee naar Spanje stuift, als voor het bejaarde echtpaar dat er ie dere zondag mee naar de kerk wil. De ingenieurs van de Keulse Ford fabrieken hebben de nieuwe 17 M uit drukkelijk bedoeld als gebruikswa- gen, als auto voor iedereen. Een dergelijke gebruikswagen is een compromis. Dat de ingenieurs van Ford de Taunus een vrij felle acceleratie en een voortreffelijke wegligging hebben gegeven, en zo te gemoet komen aan de wensen van de sportieve snelle rijders, is plezie rig voor deze groep automobilisten. Het gaat evenwel niet aan om dan te zeggen: De wegligging is zo goed dat de auto best een hogere topsnel heid zou mogen hebben. Of: Door die goede wegligging voel je je zo veilig dat de wagen best wat feller zou mogen optrekken. Het moet sneu zijn voor de inge nieurs die een gewone gebruikswagen sportieve eigenschappen meegeven, om van de mensen die zij daarmee wilden trekken, nota bene op grond van die sportieve eigenschappen, het verwijt te moeten incasseren dat de wagen niet nog sportiever, niet een „echte" sportwagen is. Dat is im mers nooit de bedoeling geweest. De nieuwe 17 M werd bij de viering van het dertigjarig bestaan van de Keulse Fordfabrieken geïntrodu ceerd. Desgevraagd gaven de men sen van Ford graag toe dat de nieu we Taunus echt niet nodig was om dat de oude 17 M het niet goed meer zou doen in de verkoop, eerder inte gendeel. Maar: de oude Taunus had lang genoeg meegedraaid en de nieuwe was nu een keer klaar voor de pro- duktie, er was iets bijzonders nodig bij de dertigste verjaardag van de fabriek, en tenslotte zou het prettig zijn om iets heel nieuws te hebben om de concurrentie te lijf te kunnen gaan. Met „de concurrentie" werd dan speciaal de Opel Record bedoeld. De komst van de 17 M betekent meteen het verdwijnen van de 15 M. Zowel de met 1.5 als met 1.7 liter motor uitgeruste Taunus heet voort aan 17 M. Van het rijden met de 17 M valt niet zo erg veel te zeggen. De wagen heeft immers geen uitgesproken ka rakter. Hij trekt behoorlijk snel op en hij ligt vooral van voren bijzonder goed op de weg. De combinatie van acceleratie en wegligging geeft bijna het idee dat de snelheidsmeter wel door zal lopen naar de honderdvijftig, honderdzestig, maar dat gebeurt niet. Bij circa hon derddertig is de 1.5 liter Taunus echt uitgepraat. De lange en hoog doorlopende ver snelling is erg plezierig, zowel in het stadsverkeer als bij inhaalmanoeu vres. De combinatie van snel en hoog in de versnellingen optrekken én een vrij hoge kruissnelheid de wagen voelt zich op de grote weg bij 110-120 km u opperbest wreekt zich in het ben zineverbruik. De automobilist die Helemaal nieuw was de verjaar dagsauto inderdaad, uiterlijk tenmin ste. Onder de motorkap ligt de ver- trrouwde Taunusmotor, maar de sti listen hebben gebroken met alles wat vertrouwd was aan de oude Taunus. Zij braken bovendien met de zo lang zamerhand in heel Europa ingebur gerde „Italiaanse" lijnen. Het strak ke van Italiaanse vormgeving hiel den zij wel aan, maar de lijnen van de Taunus zijn rond in plaats van hoekig. Zelfs de ramen in de portie ren zijn een beetje bol. Het model van een auto is altijd een moeilijk punt. Over de zijkant en de achterkant van de 17 M is een ieder het wel eens: strak en sierlijk. Over het front met de eigenaardige ovale koplampen zijn de meningen nogal verdeeld. Van binnen is de auto netjes en smaakvol. Vier mensen zitten er erg ruim in. Zo nodig kunnen er over een niet al te lange afstand ook zes mensen in worden vervoerd. Het moeten al heel lange mannen zijn die achterin, stijf rechtop zittend, met hun kruin tegen het plafond ko men. De kofferruimte is inderdaad een .ruimte". Het is echter de vraag of iedereen het prettig zal vinden dat de koffer beslist met een sleutel moei vorden geopend, net zogoed als het ook de vraag is of iedereen het een voordeel zal vinden dat de benzine- vuldop midden achter steeds door het combinatieslot van de koffer is afge sloten. Ingenieuze oplossing voor de verstelbare rugleuning van de voor- stoelen. Simpelweg een schroef die meer of minder wordt uitgedraaid en de leuning dan meer of minder rechtop doet staan. (Foto boven) Het openen van de motorkap is bij de Taunus een heel kunststuk. Na het opentrekken van binnenuit springt de kap een paar centimeter open. Er moet dan nog een veer weg worden geschoven. Maar om die vrij te kunnen maken moet de kap weer een centimeter naar be neden worden geduwd, en dat be tekent meestal een lichte kneuzing. (Foto onder) Dat de nieuwe Taunus nooit meer ïoeft te worden doorgesmeerd niet ■ens kan worden doorgesmeerd want er zijn geen smeernippels meer is vel een onbetwist punt vóór. Over de iele levensduur van de wagen ge rekend maakt het een wezenlijk ver schil in onderhoudskosten uit ook. De ingenieurs van Ford hebben dat mo- AMSTERDAM. In Krasnapolsky te Amsterdam werd gisteren, zowel in de eregroep als in de nationale jeugdgroep, met vuur gedamd. De Belg Slaby slaagde erin zijn tegen stander Mulder onder de voet te lo pen en daarmee zijn eerste overwin ning te boeken. Terlouw, die met de zesvoudige Limburgse kampioen Ok- rogelnik moest duelleren, bepaalde zich niet tot de verdediging van zijn leidersplaats, maar zette alles op al les en bleef agressief aanvallen. Het resultaat was een fraaie overwin ning, waardoor hij zijn positie aan de kop verstevigde. Internationale groep: TerlouwOkrogelnik 20; Fanelli—Van Leeuwen 02; Slaby Mulder 20; BeekeKinnegen 11. Jeugdgroep: Hoekstra—Hessel 2—0;Aeilke- ma-Fisser 1—1; Wiggers—Morseld 1—1; Holstvoogd—Walraven 20. Internationale groepKinnegen—Terlouw 1—1, Mulder—Beeke 02, Van Leeuwen— Slaby 1—1. Okrogelnik—Fanelli 2—0. Stand na zeven ronden: 1. Terlouw 11 pnt, 2. Beeke 10 pnt, 3. Van Leeuwen 8 pnt, 4. Kinnegen 7 pnt, 5 Okrogelnik 7 pnt, 6. Mulder 6" pnt, 7. Slaby 6 pnt, 8. Fanelli I pnt. Jeugdgroep: WalravenHoekstra 11, MorseldHolstvoogd 01, FisserWiggers 11, HesselAeilkema 11. Stand na zeven ronden: 1. Holstvoogd II pnt. 2. Fisser 10 pnt. 3. Aeilkema 8 pnt, 4. Wiggers 7 pnt, 5. Hoekstra 6 pnt 7. Hessel 5 pnt, 8. Walraven 3 pnt. remmen. De totale remoppervlakte van de, veel lichtere, 17 M is met 136 vlerkante centimeter verminderd ten opzichte van de oude 17 M. (748 in plaats van 884 vierkante centimeter). De verkleinde remoppervlakte is zeker genoeg om de Taunus snel te doen stilstaan, maar dan moet er in derdaad flink op het rempedaal wor den getrapt. Prettig bijremmen doet de Taunus echter niet, daarvoor is te veel pedaaldruk vereist. De nieuwe 17 M is voor zijn geld beslist „een heel stuk automobiel", dat door ieder naar smaak kan wor den bereden. De fors rijdende auto mobilist moet echter wel weten dat zijn manier van rijden op de benzine rekening danig uitkomt. Bols-damtornooi

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7