Zware concurrentie dwingt tot grotere efficiency In een week ƒ86 miljoen omloop meer in Yredestein in Scandinavië In november geen opleving op wereldgoederenmarkten Woensdag 21 december 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 11 OLIE-INDUSTRIE MOET WAAKZAAM BLIJVEN Caltex plaatst orders bij onze industrie Beur sover zicht Scheepvaart weer gevraagd OPTIMISTEN KWAMEN BEDROGEN UIT Weekstaat Nederlandsche Bank SCHATKIST WERD STUK LICHTER Londense vrachtenmarkt MACHINEFABRIEK VAN PHILIPS IN ALMELO één •ASPIRIN Nu ook; Kinder- ASPIRIN ASPIRIN is niet te overtreffen. HOGER INTERIM FORD SCHEEP VA 4HTBERICHTEIN Buitenlands bankpapier DINSDAG 20 DECEMBER Eerste gedeelte ACTIEVE OBLIGATIËN ACTIEVE AANDELEN DEN HAAG. Een surplus aan ruwe aardolie in de wereld en een surplus aan vervoerscapaciteit zijn de voornaamste factoren, die de economie van de grote olie-maat schappijen beïnvloeden. Als lo gisch gevolg vloeien hieruit voort een zeer zware concurrentie en een grote activiteit van onafhanke lijke, niet-geïntegreerde, oliehan delaren. Daarnaast mag zeker de steeds belangrijker wordende rol niet worden vergeten, die Rusland als exporteur van ruwe aardolie in de wereldeconomie gaat meespe len. Dit wordt gemeld in het overzicht over 1960 van de Caltex-groep Neder land. Ook b;i deze groep bezint men zich op de consequenties van de ge noemde omstandigheden, die niet be paald tot een hausse-periode hebben geleid en die dwingen tot herwaar dering van het beleid op alle fronten. Die herwaardering zal vooral gezocht moeten worden op het terrein van de efficiency, een reëel en belangrijk wapen in de concurrentiestrijd. De toe stand op de oliemarkt dwingt daar om tot een hoger opvoeren van de produktiviteit. DIEPTEPUNT VOORBIJ Geen hausse-periode in 1960, dat ech ter toch een redelijk jaar wordt genoemd, met misschien als .lichtpuntje het feit, dat op de tankvrachtenmarkt de tarie ven zich enigszins hebben gestabiliseerd zij het op een laag peil en dat de hoop bestaat dat hier het dieptepunt is gepasseerd. De Nederlandse Pacific Tankvaart Maatschappij, de Nederlandse rederij van de Caltex-groep, beschikte in 1950 over twaalfduizend ton scheepsruimte en nu over een half miljoen ton. Vijf jaar geleden bedroeg het aantal zeevarenden van deze maatschappij 340, thans zijn het er zevenhonderd- EUROPOORT De raffina'derij van deze olie-maat schappij te Pernis, die in 1960 tien jaar heeft bestaan, heeft haar prod-uktie in die periode kunnen verdrievoudigen. De expansie gaat voort en een aspekt daar van i-s het Europoort-project. De eerste fase daarvan was het voltooien van een twintig kilometer lange pijpleiding van de kop van het eiland Rozenburg naar de raffinaderij. Onlangs zijn bestellingen geplaatst en contracten afgesloten voor het bouwen van twee tanks met een inhoud van 43.000 ton elk en een aanlegsteiger met bijbehorende installaties in. Europoort. In maart 1961 zalm.et de bouw ter plaatse van de tanks worden begonnen; zij zul len naar verwacht wordt in september gereed zijn. Het worden, voor zover be kend is, de grootste tanks in Nederland. KUNSTMESTFABRIEK Een belangrijk gedeelte van het ma teriaal, nodig voor de bouw van een zeer grote kunstmestfabriek in Cartagena van de Refineria de Petroleos de Escombre- ras, waarin Caltex een aandeel heeft, zal door Caltex Nederland worden ver scheept. De tonnage van de te kopen en te verschepen materialen wordt op twintigduizend geschat. De waarde van de in de Duitse Bonds republiek voor de bouw en inrichting van deze fabriek te kopen materialen wordt geschat op vijfendertig miljoen mark. De eerste verschepingen van ma teriaal zullen nog dit jaar beginnen. Het verschepen zal duren tot begin 1962. TURKIJE Eveneens is kort geleden begonnen, ui samenwerking met de Turkse over heid, met de bouw van een raffinaderij in Derince. Bestellingen voor tinplaat ten behoeve van de vatenfabrieken te Mombassa en Bahrein (meer dan anderhalf miljoen gulden) werden geplaatst bij de Konink lijke Nederlandse Hoogovens en Staal fabrieken. Twee speciale tankwagens met een inhoud van veertigduizend liter elk werden bij de Nederlandse industrie (D.A-F.) besteld. NIEUW TERREIN Die twee tankwagens zijn bestemd voor de afdeling exploitatie der oliemaat schappij, die op Schiphol thans bezig is met het bouwen van een depot voor de levering van straalmotorbrandstof aan de burgerluchtvaart. De maatschappij betreedt in Nederland hiermee een nieuw terrein, hoewel als voorloper daarvan kan worden beschouwd de levering van deze soort brandstof aan de motoren- proefbank van de K.L.M. op Schiphol. Caltex heeft met een luchtvaartmaat schappij een contract voor drie jaar af gesloten voor het leveren van brandstof voor DC-8 en Bristol Britannia vliegtui gen van die maatschappij. AMSTERDAM, 20 december. De meeste aandacht trok ook vandaag weer de scheepvaartsector. Na een enigszins aarzelend begin kwam de handel, vooral na 2 uur, goed op gang en werden de scheepvaartaandelen tegen oplopende prijzen uit de markt genomen. De nog steeds stijgende vrachtprijzen en de ver hoging van de schrootprijs vormden de grondslag, waarop de kooplust werd ge baseerd. Merkwaardigerwijs kwam ook vorig jaar in de tweede helft van december een krachtige koopgolf voor scheepvaart waarden opzetten, die echter te pletter rolde op minder hoopvolle uitspraken van de scheepvaartdeskundigen. Met spanning wacht de beurs af wat er nu in de gebruikelijke jaarredes zal worden gezegd. Ondertussen stegen Van Omme ren en Rotterdamsche Lloyd vandaag rond 3 punten, Holland-Amerika Lijn 1 punt en de rest bleef daar tussenin. Alleen K.P.M. markeerde de pas. Overigens toonde de internationale af deling weinig lust om op het pad van herstel verder te gaan nu New York deze week weer een dalende richting heeft ingeslagen. Toch kwamen de noteringen vanmiddag boven het laagste niveau van de ochtendhandel uit. Philips werd van morgen bijvoorbeeld nog op 1166 afge daan, maai- sloot vanmiddag cup 1171 6), terwijl Unilever en Kon. Petroleum op deze wijze het slotpeil van gisteren AMSTERDAM. De iets optimis tischer verwachtingen, ten spijt heb ben de wereldgoederenmarkten, na de democratische overwinning bij de Amerikaanse presidentsverkiezing en de verlaging van het Westduitse dis conto, geen noemenswaardige verbe tering te zien gegeven, aldus het over zicht goederenmarkten over novem ber van de Nederlandse Overzee Bank. In de meeste sectoren toonden de ko pers zich bij voortduring terughou dend, waardoor de omzetten van be scheiden omvang bleven en prijsdalin gen opnieuw de overhand kregen. Afgezien van de nog steeds onzekere internationale politieke situatie en de onduidelijke economische vooruitzichten in de Verenigde Staten, oefende ook het veelal vrij ruime aanbod ten deze in vloed uit. Uitzonderingen van enige be- tekenis vormden in hoofdzaak wel de markten voor wol, huiden, granen, tin en koper. Geruchten In de agrarische sector brachten ge ruchten omtrent een speciale koffie- transactie tussen Brazilië en de Ver enigde Staten op de wereldkoffiemarkt enige aarzeling aan koperszijde teweeg. De stemming in de internationale wol- veilingeentra was vast te noemen, zulks hoofdzakelijk onder invloed van de krachtige vraag van Japanse zijde. Ook voor huiden en tarwe kwamen overwe gend hogere noteringen tot stand. De prijzen van katoen, voedergranen, oliën en vetten en rubber bewogen zich even wel in het voordeel van kopers. De activiteit op de Amsterdamse fer- mijnmarkt voor aardappelen waf het AMSTERDAM. Zoals elk jaai om deze tijd is6 de chartale geldcirculatie aanzienlijk gestegen. Volgens de week staat van De Nederlandsche Bank per 19 december is de afgelopen week 86 min. door het publiek opgenomen, waardoor de stand van de circulatie thans 4.646 min. bedraagt, tegenover de vorige week 4.560 min. De banken hebben deze opname ge financierd door de omvangrijke terug trekking van buitenlandse uitzettingen. Dit blijkt uit de stijging van de post vorderingen en geldwaardige papieren, luidende in goud of in buitenlandse geldsoorten, van 983 min. tot 1.095 min., derhalve met 112 min. BANKEN RIJKER Daar ook 6 min. aan voorschotten zijn opgenomen (stand 15 min.) en slechts 4 min. afvloeide naar de reke ning andere ingezetenen, verbeterde uiteindelijk het tegoed van de banken bij De Nederlandsche Bank met 27 min., van 550 min. tot 577 min. De schatkist zag haar saldo van 850 min. dalen tot 760 min. De oorzaak hiervan moet liggen in een nieuwe valutatransactie, die blijkt uit de stijging van de rekening saldo's, luidende in buitenlandse geldsoorten, met 95 min. tot 344 min. MEER DEVIEZEN De inkomsten uit belastingbetaling zijn, zoals gebruikelijk in het midden van de maand, niet groot. In het totaal nam de goud- en deviezenvoorraad met 21 min. toe van 5.910 min. tot 5.931 min. Doordat de banken een tegoed heb ben bij De Nederlandsche Bank, dat hoger is dan het verplichte kasreserve- 19/12 12/12 (in duiz. guldens) 5.204.216 5.204.216 1.095.404 983.197 315 304 40.794 41.361 101 183.800 183.800 14.844 8.799 51.235 51.242 4.645.863 4.560.129 760.315 849.845 576.777 550.255 147.729 143.597 52.581 57.398 10.767 10.962 S44.315 248.895 5.931.436 5.910.293 1,095.719 983.501 96.15 96.22 LONDEN (Reuter) De activiteit op de Londense vrachtenmarkt bleef beperkt, maar de stemming was over het algemeen goed prijshoudend te noemen. Er werden gedaan ladingen zwaar graan van Golfhavens naar de Indische westkust tegen 73/9 vrij lossen, februari en naar Denemarken tegen 7,10 vrij lossen, januari, een lading kolen van Hamp ton Roads naar China tegen 8,25 vrij los sen, februari/maart, terwijl ook een contract zou zijn afgesloten voor het vervoer van 700.000 ton naar San Nicolas in Argentinië over een periode van tien jaar, te beginnen in juni 'juli. Voorts werden nog geboekt kunst mest van Antwerpen naar Zuid-Korea tegen S 8,75 vrij in en uit januari en 6.000 ton poe- dersoda van Constanza naar Calcutta tegen 22.750 vrij in en uit, december. DEN HAAG. Het Residentie-or kest heeft een legaat gekregen van vijftigduizend dollar bij testament van de Nederlandse professor ir. Jan van den Broek, die onlangs in Ame rika overleed. Dit legaat vertegen woordigt de helft van professor Van den Broeks vermogen. De andere helft van het vermogen zal aan het orkest toevallen zodra enige in het testament genoemde per sonen zullen zijn overleden. Voor het beheer van het legaat is opgericht de Stichting Professor Jan van den Broek Fonds. Het bestuur stelt zich voor het legaat voorlopig incidenteel te bestemmen. gemiddelde, konden de geldzaken ge makkelijk worden afgewikkeld. De daggeldrente bleef op 1 procent onver anderd. De voornaamste posten van de ver korte balans luiden: Activa: Goud Vord. in goud enz Buitenl. betaalmid Guldensvord. op buitenl. Papier in disconto Papier door bank gekocht Voorsch. en beleningen Nederl. munten Passiva: Bankbiljetten 's Rijks schatkist Banken in Nederl Andere ingezetenen Banken in buitenl Andere niet-ingezetenen Saldi buitenl. geld a) totaal goud en dev. b) waarvan convertibel c) dekkingspercentage EINDHOVEN. Gezien de voort durend stijgende behoefte aan. produk- ten van de machinefabriek heeft Phi lips insloten een nieuwe vestiging, als onderdeel van het bedrijf in Eindhoven, te stichten in Almelo. In deze vestiging zullen, behalve machines voor mecha- nisatiedoeleinden, ook onderdelen wor den vervaardigd van produkten voor in dustriële toepassing en gereedschappen. Binnenkort zal worden begonnen, met de bouw van een nieuwe fabriek. In afwachting van de voltooiing hiervan zal gebruik worden gemaakt van be staande fabrieksruimten. Vermoedelijk zullen, in het eerste jaar ongeveer zestig geschoolde metaal bewerkers en fijnplaatwerkers tewerk kunnen worden gesteld. Het ligt in de bedoeling de metaalbewerkers zelf te gaan opleiden. Hierbij zal worden voort gebouwd op de bestaande onderwijsin stellingen in het gebied van vestiging. DEN HAAG. De Rubberfabriek Vredestein heeft in Stockholm een be drijf gevestigd, dat banden en tech nische rubberartikelen in Zweden zal gaan verkopen. Het kantoor zal te vens de supervisie voeren over de verkoop via agenten in Finland, Noor wegen, Denemarken en IJsland. De steeds grotere omzet in de Scan dinavische landen heeft tot de vesti ging van de Stockholmse verkoopor ganisatie geleid. Amsterdamse wisselmarkt AMSTERDAM, 20 dec. Contante prijzen: Londen 10.57%—10.58%, New York 3.76%— 3.77%, Montreal 3.84+—3.84)5, Parijs 76.80'i— 76.85l2, Brussel 7.59!i—7.593,i, Frankf. 90.36— 90.41, Stockh. 72.94%—72.99%, Zurich 87.55— 87.60. Milaan 60.72%—60.77%, Kopenh. 54.70% —54.75%, Oslo 52.85%—52.90%, Wenen 14.50— 14.51, Lissabon 13.16—13.19%. Advertentie met een speciaal aange paste dosering voor uw kind. Met vruchten- smaak en veilig- heidssluiting. niet meer en niet minder - is al voldoende om u snel en krachtig Ik van uw P'in Ills:., te helpen. weer konden bereiken en A.K.U. er zelfs nog iets bovenuit kwam. Minder gunstig ging het in de staal sector in zijn werk, waar Hoogovens en Nederlandsche Kabel resp. 10 en 4 punten moesten afstaan. Overigens had de han del in de internationals vandaag niet veel te betekenen. A.K.U. bijv. kon nauwelijks in alle tijdvakken tot notering worden gebracht. Het vaste verloop, dat de Westduitse beurzen vandaag toonden, redde ook de gisteren genoemde „slachtoffers" van de dagenlange dalingen. Zo was Bühnmann tot 512 (+6) in herstel, trok De Bijen korf met 11 punten tot 791 aan, was Ford 6 punten hoger op 550 en boekte Utreeht- sche Asiphalt 7 punten herstel (357)Fok ker was opnieuw gevraagd. Het fonds trok vandaag 9 punten aan, terwijl Bols de opmars, door het gunstige bedrijfs gericht ingezet, verder tot 610 (+10) handhaafde. Vredestein Rubber monteer de door het bericht over de uitbreiding van de belangen in Zweden 5 punten, welk avans ook ongeveer door Brocades, De Schelde, Papierfabriek Gelderland en Nijverdal-ten Cate werd behaald. Daarentegen kwam de dagenlange rij zing voorZwanenberg aan zijn eind, want vandaag kon op 885 (ca. 10) nog geen notering tot stand worden gebracht. AMSTERDAM. De Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek stelt met in gang van 27 dezer een interim-dividend van 10 over 1960 betaalbaar. Over 1959 keerde de maatschappij 8 interim uit en een slotdividend van 12 Ook Kon. Zout moest het ontgelden met een verlies van 10 punten Van de veel- gevraagden was Nyma weer iets hoger, Rouppe van der Voort 4 punten la'ger, Spanjaard en de nieuwe Bernet daaren tegen weer een tot twee puntjes beter. Opvallend was de verdere daling van Ketjen, die sedert het tegenvallend be- drijfsberieht van vorige week permanent teruggelopen is en vandaag op 451 6) tot staan kwam. Ook claims Marynen waren flauw met een verlies van 25. Aandelen H.V.A. moesten vandaag 4 punten van hun gisteren bereikt herstel inboeten, maar Deli was goed prijshou dend. De staatsobligaties toonden geen eens gezind beeld. Zij waren nl. licht verdeeld. Kon. Petr. 6150 st„ A.K.U. 102.000, Deli 155 St., Van Gelder 24.000, Hoog ovens 74.100, Ned. Kabel 20 000, Phi lips 104.000, Unilever 114.000, Am. Rutober 5250, H.V.A. 57.500, Senemtoah 8 St., Holl.-Am. Lijn 39.200, KL.M. 452 st„ Kon. Boot 41.000, Kon. Paket 8000, Nievelt 35.700, v. Ommeren 16.000, Scheepvaart Unie 47.000, Nyma 54.090, Spanjaard 7000. Kon. Olie 120,70—121, Unilever 783—785, Philips 1171—1177, Hoogovens 793—794. ZEEVAART 20 december: oogstjaar 1960 betreft worden uitsluitend consumptie-aardappelen genoteerd, wes halve de omzetten vergeleken met het vorige jaar naar het zich laat aanzien lager zullen uitvallen nam enigszins af. In totaal werd een hoeveelheid van 32.220 ton verhandeld tegen 45.420 ton in oktober jl. en 44.130 ton in novem ber 1959. Op de Amsterdamse termijnmarkt voor cacao nam de activiteit in belang rijke mate toe. In totaal werd een hoe veelheid van 4.285 ton verhandeld tegen 2.640 ton in oktober jl. en 2.415 ton in november 1959. AMSTERDAM, 20 december. De advies- koersen voor buitenlands bankpapier, geldend in Amsterdam op de volgende werkdag, lui den: Engels pond 10.54—10.64, Amerikaanse dollar 3.741/2—3.78 V2, Canadese 3.81—3.86, Franse frank (100 75.90—76.40, Belgische (100 7.477.52, Duitse mark (100) 90.10— 90.60, Zweedse kroon (100) 72.46—73.40, Zwit serse frank (100) 87.35—87.85, Italiaanse lire (10.000) 59.7561.75, Deense kroon (100) 54.25 —55.25, Noorse (100) 52.40—53.40, Oostenrijk se schilling (100) 14.471/2—14.571/2. Portugese escudo (100) 13.15—13.30, Spaanse peseta (100) grote coupures 6.171,2—6.321/3. SOHEVENINGEN, 20 dec. Volle ha ring ƒ5855: steurharing C 3250—2990. Trawl 3633; ijle haring 22—24; makreel 26—24, P. kg. tarbot II 220—240; III 170—180; IV 140—150; griet n 130—120. P. kist v, 40 kg. Kabeljauw grt. gr?. 48 56; grt. m. 44-^41; I 38—30; grt. st. gul 30— 32; kt, st. 30—28'» pilchards 1114; zw. poon 12-M0; schelvis grt. m. 3940; kl. m. 38— 36; I 34—33; II 30—28; kl. m. schol D. 36— 32; schar I 3&—30; II 26—24; Bot Zuiderzee 32—33; haaien 1214; makreel 2826; wij ting gestript 18—16; D I 12—10; H 10—8; verse haring p. kist v. 50 kg 14—11. OD.l 20 1970; OD 2)2 GL 41 417; ZS.l SL. 15 270; TH.14 300; S-H.38 44 660. Aan de afslag met zoute haring SGH 242 259 kg; SOH 250 90 k; Besomming aan ver se haring SOH 250; besomming kunstvissers 1200; garnalen p. kg 105 kg 260—265; aan gevoerd door IJmuiden en elders 500 kist verse vis Spanvissers GO 10 17 1250; SCH 12 68 484; OD. 1 11 1360. HARLINGEN, 20 december 5.985 kg bin- nenl. garnalen, 1.73—2.13, 697 kg exportgar nalen, 1.872, 189 kg bot 51; 145 kg gul, 37; 75 kg schar 65; 3 kg spiering 89; 40 kg wijting 29. VEE LEIDEN, 20 december. Varkens p. kg. lev. gew.: zware geen not., lichte 1.82—1.85, slagersvarkens 1.861.89, zeugen 1.60—1.71. GRONINGEN, 20 december Kalf- en melkkoeien le soort 1025—1125, 2e 950—1000, 3e 800—875, kalfvaarzen 875925, 735870, voorj kalv koeien 800—900, 650—750, vare koei en 775—850, 600—700, kalv. en pinken 190— 630, weideschapen 80110, nucht. kalv. 40 70, vette lamm. 80—105, vette schapen 85—110, weidelamm. 40—58, loopvarkens 65—95, big gen 4555 alles p. st. Stieren 2.90-8, 2.80— 2.85, slachtvee 2.90—3.05, 2.80—2.85, 2.40—2.50, alles p kg. aan bouten, vette varkens 1.80— 1.86, zeugen 1.48—1.65, zouters 1.70—1.75, al les p. kg. lev. gew. ROTTERDAM, 20 december. Aangev. 400 vette koeien, 589 gebruiksvee 1® graskalv., 340 vette kalv., 457 nucht. kalv., 62 paarden, 6 veulens, 77 lopers, 6 varkens, 37 biggen, 249 schapen en lamm., 32 bokken en geiten. Pr.: vette koeien p. kg. 2.90—3.15, 2.60—2.70, 2.402.60, kalf- en melkkoeien p st. 1250, 1100 900, varekoeien 820, 700, 600, vaarzen 900, 700, 600, pinken 550, 450 400, graskalv 420, 320, 220, vette kalv. kg. 3—3.35, 2.70—3, 2.50—2.70, nucht. kalv. 72, 65, 58, slachtpaar- den 2.40, 2.10, 1.80, lopers 100, 80, 60, biggen 50, 40, 35, schapen 130, 95 85, lamm. 120, 90, 80. Vette koeien aanv. iets meer, handel stroef, pr. als gist, kalf- en melkkoeien klein, stil, als v.W/, varekoeien matigl slepend on- gew., vaarzen en pinken kort, stroef, const., graskalv. iets ruimer, kalm, prijsh., vette kalv korter, vlot, wat stijver prima's bov. not., nucht. kalv. v. w. goed, ruim prijsh., paarden gew., red., wat stijver, lopers en biggen, iets korter, kalm, stabiel, schapen en lamm. als v. w., tamelijk prijsh. GROENTEN EN FRUIT ROTTERDAM, 20 december. Aardappe len gr 810, andijvie 52—65, sla 714, sprui ten IA 37—56, IIA 31—42, EB 40, UB 20—28, D 38—54, witlof IA 85—1.01, HA 66—78, HB 6677, spruiten geschoond 57, rode kool 615, gele 7-13, groen 915, boerekool 913, prei 1425, knolselderij 1426, selderij 1222, pe terselie 1819, grote peen 49, uien 814, geschild 1218, cox's or pippin IA 6782, IB 40, HA 62—77, HB 38, IIC 22, golden delici ous IA 47—60, IB 39—50, IIA 45—49, TIB 36— 43, jonathan IA 25—40, IC 20—23, HA 22— 27, HC 12—18, goudreinetten IA 3046, IB 24—36, IC 18, IIA 23—29, HB 19—22, doyenne du cornice IA 90, IC 8492. GELDERMALSEN, 20 december. Appe len. Cox's Orange Pippin K 1438, maat 55 -60, 2427. 60-65 40, 65-70 58—59, 70-75 69— 72, 75-80 7275. Jonathan K 818, maat 60- 65 23—25 65-70 29—38, 70-75 32—43, 75-80 35— 42. Golden Delicious K 15—27, II 10—16, maat 65-70 44, 70-75 54, 75-80 57. Goudreinet ten K 10—22, maat 65-75 17—22, 75-85 24— 35 85 plus 3638. Engelse Bellefleur K 813, maat 60-70 15, 70-80 20. Br Bellefleur maat 55-60 8, 60-65 13-17. 65-70 20—31. Sterappel K 8—9, maat 65-70 34, 70-75 37. Peren Win- terjan K 68, I 1114. Brederode K 79, I 1618. Gieder Wildeman n 79, I 14—28. CITRUSFRUIT ROTTERDAM. 20 december. Oranjevei ling: Spaanse sin. 16,5023,h alve kisten 8,50 —9,75, mand. 12—16,50, Ital. 9,50—16,75, Ma rokko sin. 15,75—21,75. Aanv. 25.000 kisten, 7500 halve kisten Spaanse sin., 3500 kratten mand., 2500 kratten Ital., 2.000 kartons Ma rokko sin. GRANEN EN ZADEN GRONINGEN, 20 december. Rode tarwe 18—31.95, witte 18—31.80, rogge 16—18.90, ex tra kw. 19.3020, wintergerst 18.56—23.80, ex tra 24.0524.45, zomergerst 18.5024.55, extra 24.80—25.70, witte haver 1622.05. extra 23.05 23.95, groene erwten 23.3527.85, extra 30.5033.60, paardebonen 2224.85, koolzaad Hamburger 51.40, karwijzaad 100.75125.75. KAAS BODEGRAVEN. 20 december. Aanv. 34 part. le kwal. 2.192.24, 2e 2.07—2.18, extra 2.34, handel matig. EIEREN VEENENDAAL, 20 december. Aanvoer 95.000 st., grote 13.50—14.50, kleine 11—12.50, alles p. 100, handel matig. N. Waterweg binneng FEDERICO FERRER Spanj Gyon LJselha- ven \VZ stg Anth Veder; MAASHAVEN Ned Antwerpen Menveh&ven KV stg Van Onune- MACHARDA Eng Antwerpen Lekhaven TUB stg P A van Es; PHEBE Frans Gaen Dordrecht erts Mamresmaan; LIBRA Zweed Gothenburg Parkhaven stg Muller; 8ALV0- NIA slbt. Eng Noordzee proeftocht Shell Pernis 30 bunkeren Fumess; OAGFRID Zweed Otterbacken Dordrecht erts Seam; ANTARCTICA Ned Amsterdam Binnenha ven ldg Wagenborg; KOU AN 6-SI Frans Duin kerken Merwehaven C Sw stg Reunds; ECHO Eng Bristol Jobshaven stg Muller; SIGNE THOLLSTRUP Deen Esbjerg Pernis Shell 17 ldg Van Ommeren; CONSUL HORN Dts Richmond Rijnhaven Ids West vlees PHM; MULHEIMRUHR Dts Narvik Waal haven km wal erts Üudkerk; IRISH BLACK- THORN Ier Magnisi Pernis Shell 10 olie Yin- ko co; TODOS OS SANTOS Bras; Cabedelo Merwehaven QD stg Kersten Hunik; RIG EL Zweed Gothenburg Waalhaven pier 1 ZZ stg K v Dam Smeer; HEN JA Ned Amsterdam Vldgn Figeo ldg Caroheka; MARIANA Dts Huil Dordrecht stg Mauritz; DINA Ned den Spoorha-ven ldg Wagenborg; NO RE Stockholm IJselhaven OZ stg Burger; 0L- den Spoorha-ven ldg Wi Stockholm IJselhaven C HORN Dts Karlstad Merwehaven KV stg Ruys. N. Waterweg binnengekomen 20 december: AIDA Libanon Gent; HANNA DREIERDTS Horsens Vldgn: ELGA Pan Antwerpen; HE- LU AN Dts Hamburg; FLUT Dts Bremen; PATRICIA Dts Oothenburgh Dordrecht: IN DIAN SECURITY Ind Hamburg; SARPE- DON Ned Amsterdam; CITO Ned Londen Dordrecht S0TT0RF Dts Klaipeda. Aangekomen in Amsterdam 20 december; Ned STATEN LAAN Londen autodelen West Gen Steam; Ned SCHIPPERSGRACHT Skog- by hout Zeebit Spliethoff; Ned NELLIE Swansea kolen Ertsk Gruno; Ned NERO Gdynia stg Levk VCK- Vertrokken uit Amsterdam 20 december: Ne<l ANTARCTICA Rotterdam: Ned START- POINT Arnhem; Ned HENJA Vlaardlngen; ed SCHELDESTROOM IJmuiden; Zwd Tl- TA Lit HopingDts HERMAN BLUME Dju- ron; Ned PERGO Rotterdam. SCHEEPSBEWEGINGEN ACILA 21 aank Stockholm ALCHIBA 20 Karachi nr Bomay ALCINOUS 20 30 mijl N Kaap de Fer ALGORAB 20 aank Buenos Aires ALK AID 20 80 mijl Z Kreta ANGOLAKUST 20 verw Abidjan AMSTELMEER 20 400 rnljl ZZ O Monrovia ANNENKERK 21 te Genua ARENDSKERK 20 te Aden AMSTELKR00N 20 81 mijl N Alexandrie AMSTELVELD 20 12 mijl NO Algiers AVERDYK 20 pass Algiers Port Said AGAMEMNON 20 aank Port of Spain ALNATIE 20 verw Santos ARENDSDYK 20 Antwerpen nr Rotterdaa ASTER0PE 19 Norfolk nr Nederland ATYS 20 Thameshaven nr Rotterdam AARDYK 20 verw Port Everglades AMSTELHOEK 20 140 mijl OZO Albany AM^TELMOLEN 20 430 mijl ZZO Keeling BARENnRECHT W 55 mijl XNW Finite'-.- BATJAN 20 100 mijl ZOtO Socotra B AWE AN 21 te Djibouti BENGKALIS 20 ten anker Cohin BOSCO 19 ten anker Sliatt al Arab BAN DA 20 New York nr Genua BUSSUM 19 460 mijl NW Natal BALONG 19 vn Bangkok nr Singapore CERES 19 aank Le Havre CRANIA 19 Manchester nr Curacao CALTEX THE HAGUE 20 255 mijl ZZO Ade laide CRADLE OF LIBERTY 20 120 mijl W Go» CALTEX ARNHEM 20 45 mijl W Gibraltar CALTEX EINDHOVEN 20 60 mijl NO Kuri» Muria eil CALTEX GORINCHEM 20 Bmnsuttelkoog nr Pernla CALTEX UTRECHT 20 370 mill NO Portori- co CITIES SERVICE VALLEY FORGE 20 90 mijl O Saang DELFT 19 SCO mijl O Bermuda DUIVENORECHT 20 300 mijl W ScUly eil DAHOMEYKUST 20 75 mijl NNO Finisterre DRENTE 19 vn Yokohama-Hongkong ELIZABETH BROERE 21 te Domsjoe ESSO AMSTERDAM 26 verw aank ta Ant werpen EENHOORN 20 90 mijl W Cape Matapan ESSO NEDERLAND 20 135 mijl O Gibraltar FOREST LAKE 20 vn Isle of Grain nr Rot terdam FOREST TOWN 20 52 mijl O Gibraltar GEESTSTAR 20 aank Preston GRAVE LAND 20 60 mijl W St Pauls Rock GEERTJE BUISMAN 20 30 mijl ZO vn Tou lon GROOTEBEER 20 Ouessant gepass nr Am sterdam GEMMA 20 900 mijl O Trinidad GA ROET 19 110 mijl ONO Mogadiscio HAARLEM 20 verw Georgetown HEELSUM 20 105 mijl ZZW Ushant HOLENDRECHT 20 750 mijl Z Groenland HEEMSKERK 20 te Mtwara HERSILIA 20 Puerto Ordaz nr Rotterdam IBERIA 20 SO mijl ZO vn Toulon JOSEPH FRERING 20 80 mijl N Las Palmas JAPARA 19 vn Port Elisabeth nr Durban IVOORKUST 20 15 mijl NW Kaap Villano KABYLIA 20 te Curacao KA RIM ATA 20 160 nüjl ZO Kreta KREBSIA 20 40 mijl NO Bok KOREN IA 20 verw Port Miranda KENIA 19 Iskendrun nr Rotterdam KALYDON 20 200 mijl O vn Malta LEKKERKERK 21 aank te Marseille LELYKERK 20 100 mijl NNW Lissabon LOENERKERK 19 ten anker Swlnemuende LADON 19 1050 mijl NO Paramaribo LOMBOK 20 vn Lissabon New York LISSEKERK 20 250 mijl NNO Socotra MAASDAM 20 te New York MAASHAVEN 20 Antwerpen nr Rotterdam MAASKERK 19 Genua nr Port Said MEERDRECHT 19 420 mijl N Guadeloupe MERES N 19 62 mijl NO Sao Thome MUSI LLOYD 20 verw Suez MATARAM 20 vn Napels nr Genua MADISON LLOYD 20 aank Messina MENTOR 20 aank Beiroet MAASKERK 20 80 mijl ZW Napels MOHAMED REZA SHAH (t) 20 55 mijl W Algiers ME DON 19 200 mijl NO GuantA MIRZAM-N 19 rede Casablanca NA ESS LION 20 180 mijl W Kreta NA ESS TIGER 20 20 mijl NNW Berlenga NOORDWIJK 20 185 mijl N Las Palmas NEVERITA 19 200 mijl N Paramaribo NA ESS COMMANDER 20 10 mijl ZW VUlano NAN USA 20 aank Singapore NESTOR 20 75 mijl ONO Algiers NIAS 20 Beirut nr Pórt Said OM MEN KERK 19 210 mijl ONO Madeira OOTMARSUM 20 25 mijl NNW Cap St Vinee ORANJE '20 aank Sydney OSSEN DRECHT 20 330 mijl NW Finisterre ORANJE NASSAU 20 aank Port of Spain PARKHAVEN 20 aank Rouaan PRINS CASIMIR 20 te Famagusta P G THULIN 19 200 mijl NO San Salvador PHILIPPIA 20 te Mena PRINS FREDERIK WILLEM 20 40 nüjl NN Kp St Vincent PURMEREND 19 vn Willeinstad-Guaynilla POSEIDON 19 1000 nüjl NO Curacao PRINS DER NEDERLANDEN 19 385 mijl O Flores RIJN KERK 19 150 mijl X Dakar RADJA 20 300 mijl ZO Kp Guardafui SENEGALKUST 20 aank Antwerpen SLAMAT 20 aank Aqaba SLOTERDYK 20 aank Bremen STAD DELFT 19 90 mijl ZO Recife STAD UTRECHT 19 700 mijl ZZW St Vincent STRAAT MOZAMBIQUE 20 310 mijl NWtW Diego Garcia SLAMAT 19 ra Suez nr Akaba SCHOUTEN 22 verw te Hongkong SOMMELSDYK 20 6,5 mijl ZO Startpoint STAN VAC ADVENTURE 20 Sungei Gerong nr Bangkok STATUE OF LIBERTY 20 Marseille nr Port Said SKADI 19 aank Casablanca SOLON 20 aank Maracaibo STEVEN 20 aanlc Sote TJI MAN UK 19 vn Hongkong nr Saigon TJITARUM 20 te Wellington TELAMON 20 vn Puerto Cabello-Maracaibo TABINTA 20 Antwerpen nr Londen VLIST 20 400 mijl N Bermuda VIVIPARA 20 450 mijl ZOtZ Suez VI DEN A 20 215 mijl ZW Karachi VLIELAND 19 1040 mijl NO Guadeloupe WILLEM RUYS 20 510 nüjl NO Faial WATERMAN 20 vn Suez nr Vlissingen WONOGIRI verm 20 vn Syracuse nr Alexan drie WIELDRECHT 20 205 rnljl ZW Ouessant WOLTERSUM 19 240 mijl NNO Fayal WESTERTOREN 20 360 nüjl O Kaap Dondra WOLTERSUM 20 500 nüjl NO Horta W0N0S0B0 20 540 mijl WtN Kaan Guarda fui WAIKEL 20 aank Mogadiscio WOENSDRECHT 19 280 mijl N Mon* ZU1DERKERK 19 aank Antwerpen ZUIDERKRUIS 20 te Curacao ZON NEW IJ K 19 915 mijl WZW Lands End KUSTVAART ADOR 20 25 nüjl O Tongue AENEAS 20 20 mijl Z Wight ALBATROS 20 8 mijl ONO Goeree ARAK 20 Texel nr Kotka AARDENBURGH 21 ra Vasteras nr Koning ARNOUDSPOLDER verm 21 vn Oporto iw Antwerpen ADI NE 20 Lissabon verw AUDAC!A verm 21 vn Teignmouth nr Am sterdam BARENDSZ 20 vn Ceuta nr Kenitra BATAVIER.I p 20 St Vincent nr Casablanca BONAFIDE 19 dwars Bart Fleetwood BEREND-N 20 t.a. Washbay CAPRI 20 Terschellingerbank vs nr Grouw CORNELIA-B 2 20 Thames nr London CHEETAH 20"W nüjl NO SfClfimóro".C CORRSE BROERE 20 OoStgat-Antwerpen CON ZELO 20 te Brest DAVID 13 t.a. Bristolkanaal DEO GR ATI AS 20 dwars Soheveningen nr Amsterdam Dl TA SMITS 20 150 nüjl Z Malta DAJE BOHMER 20 Vlls&ingen gepass Ant werpen DRACO 20 20 mijl O Palos Barcelon» Dl DO 19 10 mijl ZW Finisterre DRIEBERGEN verm 20 vn Dunston nr Bot terdam EE MS 20 te Tyne EEMSMOND 20 te Gent ERASMUSSINGEL verm 20 ra Bordeaux at Bristolkanaal ESGAUT D 19 Landsend nr Rouaan ELSENBURGH 2400 nüjl NO Ouessant ESCAUT 20 Kp Barfleur nr Rouaan FEDALA 20 20 mijl W Beachyhead FIDUCIA w Theems nr Antwerpen FRANCINA 20 Yllos gepass nr Esbjerg FRANS-W 20 30 mijl NO Hanstholn» FREJO 20 Dudgeon vs »r Ipswich GEMMA 20 900 mijl O Trinidad GRUNO 20 Huniber vs Botterdam HELEMAR-H 20 260 nüjl NNO Villano HEEMRAADS1NQEL verin 20 ra Swansea nr Rouaan HU YB ERG EN verm 32 ra Gothenburg nr Bremen HAG NO 20 100 mijl WZW Ushant IMKE 20 120 rnljl O Sardinië ISO LA 20 5 mijl O Tongue JOHN-M 20 dwars Humber ar BrunsbutteZ JOHANNES 20 dw Flambrohead Amsterdam JOZINA 20 70 mijl N Vlieland JAN KREUMER 20 ra Rochester nr Vlaar dingen KASTANJESINGEL 20 te Par KENITRA 19 350 mijl ZO Bermuda KONNY-M 20 ra Esbjerg nr Emden LA PALOMA 20 ra Londen nr Sas v Gent LEUVEHAVEN 19 te Kopenhagen HBERTAS 21 Rotterdam verw LEON IDAS 20 155 mijl NO Villano LAUWERS 19 dw Lundy"Botterdam MAJORCA 20 Downsing nr Kirkaldi MANTO 20 60 mijl NW Malta MERCURIUS-H 20 80. nüjl Z Finisterre MERWEHAVEN 20 15 mijl Z Finitteit» Ml DAS 20 8 mijl Z Dover MOLENSINGEL 20 Goeree nr Rotterdam MUPHRID-N 20 Tuskarrock nr Londen MAARSBERGEN 20 Antwerpen verw MEIDOORNSINGEL 20 to Bayonne MATTHEW 21 te Liverpool MANTO 19 20 mijl NO Tunis NIEUWE WATERWEG 20 10 mijl W IJmui den NO RE 20 12 mijl ZZW Texel NUSAKAN 20 ZW lie de Yeu nr Verrit NAVIS 20 60 mijl ZO Tyne NAEREBOUT 19 te Savona OCEAAN 20 150 mijl ZW Martlniqu» PACIFIC 20 ra Odense nr Antwerpen PALLAS 20 dwars Adra nr Malaga PETER SWEN DEN 20 Wandelaar nr Cork PI ETER-S 20 Lands End nr Rotterdam PASTEURSINGEL 19 ra Lissabon nr Leixous PI ET ER BRUEHGLE 19 rivier Kenitra-Rou- aan PI ETER WINSEM1US 19 150 mijl Z Recife PROSPERITE 20 20 nüjl NW Whitby REMBRANDT 20 7 nüjl ZO Kp Trafalgar REX 20 70 mijl N Noordhinder RIGEL 20 60 mijl Spurn SPAARNESTROOM 20 5 mijl O Sunk STANISLAS 20 Trevosehead nr Newport STRABO 20 60 mijl ZW Casqueti SENANG 20 Bornholm-Kopenhagen SHERATAN 20 150 mijl N Finisterre SONJA-D verm 21 vn Colcester nr Rotter- SPOORSINGEL verm 20 raPoole nr Rotter dam SYLVIA 20 Terschelling TA RAS 20 70 mijl O Gibraltar TRITO 20 dw Goeree Amsterdam TROMP 19 ra Casalanca nr Sllloth TEXELSTROOM 20 60 mijl NO L'shant TWIN 26 Thames Londen URKERSINGEL 20 Lowestoft nr Ipswich VEENENBURGH 20 Noordhinder vs nr Rot terdam VELOX 20 Tames nr Londen VEST A 20 Tersohellingerbank nr IJmuiden VALBELLA 20 25 mijl N Casquets WESTERSINGEL verm 20 b Bordeaux nr Newport WULP 20 te Manchester WIEBOLD BOHMER 20 150 mijl ZZW Oues sant ZEVENBERGEN verm 21 ra Londen nr Rot terdam SLEEPBEDRIJF CLYDE 19 300 nüjl ZW vn Funchal SCHELDE 19 tracht Yugoslaviscb ma Snjez- nik, gestrand ibj Famagusta vlot te bren gen GELE ZEE 19 330 mijl O ra Cartagena OCEAAN 19 1600 nüjl ZO ra Hawaii OOSTZEE 19 550 nüjl Z vn Recife LOIRE 19 660 mijl ZO vn Ancona NOORDZEE 19 140 nüjl ZO ra Montevideo WITTE ZEE 19 180 mijl N ra Oran HUDSON 19 520 mül Z ra Hongkong UTRECHT 21 te Honolulu verw met vlieg- dekschip nr Japan NESTOR 19 50 mijl W Den Helder (ass Zee land) NOORDHOLLAND 19 vn Cristobal nr ree ZEELAND 19 50 mijl W den Helder nr Bal- timore met midden sectie BARENTSZ ZEE 16 te Hallfax met bagger molen WATERSTANDEN Konstanz 812 (—2), Rheinfelden 216 (+1), Ottenheim 291 (—4), Straatsburg 234 (4-10), Maxau 406 3), Plochingen 125 onv., Mann heim 253 (—6), Steinbach 162 (—7), Mainz 273 9), Bingen 188 4), Caub 208 6), Trier 206 onv., Ko blenz 235 (—4). Bonn 218 (—5), Keulen 220 (—6), Düsseldorf 334 (—10), Ruhrort 423 (—10), Wezel 434 (—13), Emmerik 380 13), Lobith 1068 (—13), Nijmegen 859 (—12), Arnhem 871 (—13), Eefde 445 (—16), Deventer 345 (—17), Montsen 5540 onv., Visé 5C70 7), Borgharen 4042 (—5), Belfeld 1213 7), Grave (beneden de sluis) 541 (—8). Minst gepeilde waterdiepten: Tus sen A'dam/Rijnkanaal—Lekkanaal 270, IJsselkopDoesburg 270. Hoogwater: Delfzijl 21-12 1.29 14.06; 22-12 2.15 14.56. Dordrecht 21-12 7.14 1..40; 22-2 7.59 20.32. Gorinchem 2-12 8.18 20.44; 23-1 9.03 1.36. Rotterdam 21-12 6.47 19.20; 22412 7.36 0.13. Vllssingen 21-12 3.32 16.01: 22J12 X2 16.54. w Staatsleningen Nederland: VJC. le tape l.gen.t. 58 1000 4%.. 101% 101%t 59 1000 4%. 101% 101%t 60 f 1000 4%.. 101% 101 %t ld II 101% 101%t 59 t 1000 4%. 99% 99ft*-ft 60 f 1000 4% 9 9ft-% 99%-ft Ö9ft-%t 53 f 1000 3% 95% 95% 47 1000 3%. 94%-%t 94ft-ft 51 1000 3%., 96% 96% 53 f 1000 3%. 943% 94ft 56 1 1000 3%.. 94% 94 ft 48 1000 3Y4.. 89% 893/s Belegg. C 3%. 90 50 1000 3ï/4.. 89% 89% 54 f 1000 3Va-. 90% 90% 551 1000 3 9OY4 901/4 ld. H 92 92 Gb. f 1000 3. 69% 37 1000 3. 901/4 901% 46 Gb f 1000 3 91 %t 91% 47 1000 3 88% 88% Inv.cert. 3 98ft 98%*-%f N 1962-'64 3. 99ft 99ft Gb. f 1000 2% 58 ft N.I. 37A 3. 94 94% Banken Woningbouw6 1101% HOft B.N G 58 9 44 100ft 100% B.N.G. 59 4% 100ft 100% B.N G 60 4% 100ft 100% Banken VJC. le tape Lgen.t. CultJI.en I.Bk 27% 27% Nat. H. Bk. A 228 229 NedJLM./ 250 314 - 316% Cultures A'dam Rubb. 110* 109% 1093i( H.V.A. Ver 141 %-2t 138%*-9%t 138 Senemb. Mij 1 540 540 Handel, industrie, diversen Alg.Kunstz U 449x 449*-50t 450* B.&Jrg. f 250 280 280 v.Berkels Pat. 324* 3231/2 Calve Oliei.C. 765% 7711/z DeliMijCert.f 171 171.80 Fokker N. VI, 485* 494 Ford Auto A 544 550* Gelder Zn. A. 320Ya 320* K.N.Hoogov. 801-2% 795*-7t 790*-2 Müller Co. 423 424 N. Kabelf. A. 600 596* Phil.Gl GB A 1175%-7t U68V2-711/2 1170*-1 ld. Cum pr 322* 324 Unilever 782-Yï 782*-4% 7811/2-2 Wilton Fijen. 2011/4 205 ld. n.r.c. 2OIY4 205 Mijnbouw en Petroleum Billit. Mij. (2; 419 419 Dordts Petr.A 5651% 565Y2 DordtsPetr.pr 565 Ya 566 Kon.Ptr. 20 J 122.50 123.10 Kon Ptr.5é20i 120.90 120.90 KonPtr50d20i 120.6-21.0t 120.6-20.9 Moeara En A 1160 1160 Moeara EIWb 1850f 1817* MoearaE4Wbf 1780 1797 Scheepvaart en luchtvaart Holl.-Am. Lijn 146% 146% 147-%t K. Java-Ch.P 1531/2 td. n. roy.c. 153% 155 K.L.M 96.50 96.00 K N S M Nat t 200J-U 20l*-l%t 201%-2% KonPaketvrt. 136% 136Y2 NederlandMij 175 177 NieveltGoudr 147-Yat 148%-9% Ommeren 306* 309 K.Rott.LJoyd 161 164%* N .Scheepv U 152%-31/a 153% 153 V2-4 Stockdividenden DordtP.Aenpr 57.40 57.00 Kon.N.Pt.Mij. 2.42 2.43 Vit 14.20 OBLIGATIES Nederl. Antillen N.A 59 4J 101 101 Prov. en gemeenten Ad.47 Zl/3 951/2 95i/a Arnh51i72a 155 Va 's-Gr 52 41 987/8 N.B. 47 3. 951/2 Rd. 1 52 41/4 98% 991/4 Rd37 1-3 3J 94% Vlrd. 51 82 179V2 180 Bank- en Kredietwezen B.N G 51 BNG 0/5/10 BNG 58 5. BNG 58 4J. BNG 30j 42 BNG 25j 42 Rsp. b '57 ld. '58 BOZsch.b. 105% 105% 135% 135% 104% 104% 102Ü 102H 98A 98& 99& i 134 134% 116% 117 79% Hypotheekbanken Fr.Gron 5 102 101% id.De-Ve3i 'sGr.HB 32 H.v Ned.32 NatHypA3 RdHAD 32 Westl U 5 ld.NO 32 86% 86% 86% 102 86% 86% Handel, industrie enz. A.K.U. 3% 98 98% A. Heljn 6 132 132§ A. Heljn 4 123% 123% Berg Jrg3è 96 EBZ Holl G 105% 105% Indola 5%. 10a Llmb.St.32 94% 94%§ NGrB37 3J 90% 91 Ov.Gas 5% 104% 104% Phll $4 51 90% 90% ld.132 48 953,i 95% ld $32 49 89% 89% Pegem 6 109% 109% Pegem 5% 107 106% Pegus 6 109% 109% N.B.E1. 4% 100% 100% Z.E1JVI-.42 101 101 R.R.Ptlp52 105 105* WGusto 4V 102%102%§ Wilton 3% 95% Scheepvaart en luchtvaart /K.LJV1. 42 100% 101% VNTank42 100 Spoor- en tramwegen N.S/57 4% 103% 103% Rd. Trm 32 84% Converteerb. oblig A.K.U 4% 135 135%* v.Berkel3è 265 263%§ Billiton 5 179Va 181Y2 Bke&H 42 109% 109 Borsum 32 86% Bronsw. 5 Du Croo 5 Enkes 4 Giessen 5 Heybr. Z Hooim 5 117% 117* 121 121% 139% 126 125% 182 123 123 Indola 4% 145% 144% Ketjen 4. 251% 245 K.L.M.42 96ft 96ft Lindetev. 110% Meteoor 5 130 130 Naarden42 161% 160* N.R.C. 5 139 Nyma 4 105 106* Oranjeb. 5 180 176 Pieters5V4 107% 108* Ruhaak 4 104% Sanders 5 122 122% Schokb 3% 98% 98% StTwenth« 130 130 Ver.Mch.5 184% 184 Z.H Bieï 274 Preimeleningen Alkm. 2%. 80% VJt. 14.20 A'dl951 2J ld. 58 1... ld. H 2%.. A'dm ni 2} Adam 59 22 Breda 2% Dordr. 2% Eind 100 22 Enschl0022 's-Gr. I 2% ld. II 2% R'daml 22- id. n 2%.. ld. 57... Utr 100 22. W. Kruis Z.-Holl. 57. ld. 59... 84% 84 817/a 82 88% 88% 88% 88% 95% 95% 80 81% 80% 79% 78% 78% 80% 79 87 87 85% 89 90% 90% 100% 99 94% 236 227 96 94% 100% 10012 V.K. 14.30 Rd.Tap.pr 33 32§ SedepCult 43 45 Serbadjad 16 16 SumRubb 26 26 Transatl. 73% 74 Vico 13 13 V.Vorst. 3 2% Z.-Preang. 6 6( Handel, Industrie enz. Buitenland België Antw. 3J90% 90% Belg. pr. 1 95 - België55 3J 91ft 91»! Cockerill 93 93* PetrofSl.114% 115 Petrof. 4.97% 97% Wag.L. 55 4 94% 94% Duitsland A.E.G. 8. 103% A Thyss.7 100% Bosch R 8 103 D Hörder l 103% Dawes 24 156 Young30 52 230 Gelsenk. 7 102% H Rhein 8 102% 103% 100/ 102% 102% 230VZ 101 102* DEPOTFRACTIE- BEWIJZEN ENZ. Nederland ParticlpatiebewUzen Alg. F 1-10129 128.50 Alg. F%-1 1265 1260 Converto J 1109 1110 HBBbeldI860 1863 Interb. 1 766 767 Aand. tn bei. mljen Interunie 115.50 215.50 Nd FdsMb 121 121 Obam 270 270 Robeco.835.50 235.50 Unltas f 474 475 V. Bez. 94 130 130 Canada Canad. GF 12% 12% Canafund. 34% 35* Ver. Staten Atom DF 4% 4\g Chemfund 12 12ft Mass I. Tr 12% 12% Telev El 8ft 8% V.K 14.30 AANDELEN Bank-, krediet- en verzekeringswezen Amst Banb 385 388 B.O.Z. C 114 114* Gr I Cr.B 165% 165 He.rstelb 90% 90%* H.B Unie C 218 218% Kas Ass 137 137 N.B. Inst 184 187% N Credletb 205% 207 N. Midd E 196 196 N Overz. 195 193% Rott. Bank 326 328 R V.S 530 522 Slavenb. B 179 178%* Twent Bkc 311 310 Z.-Holl. B. 160% 160% Cultures Ngombezi 205 208% N.I.S.U. 320 O. J. Rubt 4 4* PrJRubb.18% 18 A.K.U.c. Alb.Heijn A.Heijn c Alberts H AlgNoritA AmstelBr Ad.Ball A AmCultAs AdDroogd A.R.M.. Aniem NB Ap.Netten Aut.Scr.W AutoRdam Bakoven Bat.aanmij Batava Becht&D ALvBeek Beeren Tr Bergh Pap Blaauwh Blljdenst Boeke&H BoerDruk Bols Bontek Boom R BorsumijC Braat M BredaMfb Brero èd*60 Brocades Bronsw Bührmann Buttinger Bijenk. c. Calvé cpw Calvé cp c Carps Gar C.SuikMa Chamot U Cobra Cur. Hand Curac.ct Daalderop ld.Jdiv.60 Dekkers DeliDrukk Demka Dikkers Doet. IJz.. Dorp&Co. DrieHoef D.R.U. Du Croo Duyvls Elsevier Emb.Hth Enkes 100C Enot Entcomay Enthoven Erdal Euraz Excel.Mf Figee Fittingfab. id. pref Gazelle Gelder ct Gelder pr General B GeoWehry Gerzon cp Geveke Giessen Gist-enSp Goudsmit Grasso Grinten id id 59-60 Grotsmed Gruyt.P.A 451% 451% 390 395* 414 400 130 130* 755 751* 523 380% 379 149 149%t 313% 317 179% 179 61% 61% 130 129% 370 305 272 325 300 271t 327 113% 112% 184 183% 150 151 132% 131 354% 352 193 194% 174 174 164% 163 186% 185% 600 610* 192 192 169% 169% 53% 86 322 326 352 350 400% 405* 142% 144% 506 512* 202 203 780 791* 166% 164% 167* 371% 374 405 406 330 335 205 208%* 140% 142% 140% 142% 297 300 293 295 195% 195 71% 71 f!55 255* 385 384 151 151 71% 400 4Q2§ 118 118% 155 155 322 323§ 375 378 187 187%* 203 200* 286 285% 118 305 301% 772 20 175 174 769 20% 210 210% 152 150% 137% 137 232 232% 323% 323 313 310%* 112 113% 51% 162 163 505 508* 200 200% 395 390% 91% 92 255 258 875 860 860 188% 188 137 135 279 185 191 180 277 183( 186 178 432§ V.K. 14.30 GruytprB. 179 HagmCo.A Hand.Cmp 'tHart. Havenw Haz.meyer 430 Heem v.Ö. Heemaf. Heineken Heinekenc Hensen MJ Hero A. Heybr .Co. Heybr.Z. Hoek'sMZ Holl.Hand Holl.Kat 390 384( 391 390t 575%575%* 576 207 207% 201 200% 201 201Y2 290291 598 600t 95 119% 120% H. Beton A 3151/2 315Y2 HConstr.W 515 197 195 330 334 146 148* 925 925* 241 240( 295 295 230 229 528% 524* 298% 157% 157% 225 64% 65t 370 372 130% 132 129 128* 168 281 535 168 530* 120 323 134% 134 457 451* 203 350 H. Melks.i Hoogenb. Hooim Indola I.B.Bouw Internatlo I.Gew.Bet. l.Kunstst IntViscose Intervam Jans.Sut J.Heybr Jongeneel Kemo KempBegr 120 Kemp.Zk. Kempkes Ketjen KeyHout Key Kr. Kiene 1000 290 Kloos Z 288 Kondor A 305 KN Papier 343 KN Zoute. 1041 Korensch. Koudijs Krasnap Kromhout K.V.Tap.A 345 Kwatta 146 LeeuwPap 304 LeidWolsp 520 L.A'damA. 454 450 Lindeteves 119 118% Lint. Ind 138 138§ Lobuizen 146 142Y Lijempf H6 Lijm-GelC 223 Mahez 385 Malntz 157 Maxwell 485 MeelfNBC 376 MeesBouw 160 Menko. 260 Meteoor B 217 Misset 294 Mosa Pors 261 Muld.R.M. 136 MüllNBpr 126 MijnbkwC 538 NaardenC Nedap N.Aann.M 204 353 289% 288 305 345 1031 131% 131 245 245 410 221 410t 220% 344 146 115* 223%' 389% 160 475 160§ 256 217 293 265% 136 126 N.Dok Mij N.Schpsb N. Springs Ned. Vlas Nelle v... Netam.... Nieaf Nierstrasz. N R C ert ld. (%d.) Nyma ert N .tenCate. Oranjeb Orenst&K. Ov GasNB Palthe PapG'land Pietersen Pont Hh Poorter de Proost&B 420 131% 130% 445 445 166 168 160 162% 203 205 208% 207 162% 163% 101 215 204% 205 164 165%* 380% 385 390 391 220( 257* 196( 690 220 253 201 685 109 232 126 208 232% 125% 580§ 273 800% VJC. i4.30 Radem.M 134% 134 Reesink 215 210 Reeuwijk 328 Reinev.Mf 198% 198 Riva 320 310% Rohte&J 150 149 Rommenh 500 494 RdDroogd 472 477 Rouppe V. 138 134 Ruhaak 116% 116 Rutten's B 249 250 Rst.Oonk146%145%* Rijsdijk.294 295* Sanders. Scheld.NB Schokbet Schol Fox ScholtCart Schuitema Schuttersv Sikkens Sim. Wit. Simons E. Simplex R SmitCoTr Smulders Spaarn gr Spanjaard Stokvis 500 S.Twenthe Tab.Ph.ct. T.B.MarijD Tels Thom&Dr Thom.Mf Thoms Hb Tricotbest. Tw.Kabel. Tw.OverH Twijnstra. Ubbink Unilev 7% id. 6%. ld. 47c... Union. ütermöhl Utr. Asph Veenendid Ver.BlikC. V.GlasN.B V.Hol.Sig. Ver.MachJ V.N.Rubb. V.Touw Verschure Vette wtnk Vezelv Victoria Vihamy. Vlismar. Vliss.Kat.c id. pref.. Vred.R.ct. Vries IJz. Vromen Vulc'oord 575 190 270 800 303 135 135%* 139% 138 810% 310%* 115 116 630 630 133 134% 258 259 187% 188 79% 80 293 46 43 Y< 695 691* VJC Oostzee 147 Wljklijn 275 Zeeland 482 Zeevaart 153 Spoorwegen Dell Sp.A. N.Ind.Sp. 14.30 150 3% ft 3Ya* Ned. Antillen Ant.Verf 178 179* Buitenland Canada Alumin BeU Tel Can.Pac.C Int.Nickel Int Pipe L Mass.Ferg 31% 47% 21 ft 57% 61% 11% 31% 47% 211! 57% 61% lift 203 133 135* 545 61% 60 136 138 175 171 154 1543/ 132% 132% 89% 89%' 210 210% 293 295 350 357* 292 294* 380% 380 322 32412 82% 82V: 238% 240 347 346 320 320 287 290 300 295t 183 180 *256% 255 166% 166 145Y2 145 395 396% 182% 185 470 475* 176 360 359 125 126§ 124 - 108% 108* 142% 142% 161% 161' 165 167 338 110 176 420 438 340* 175 417 438* Wabo Walvisvrt. Wereldh Werf Gusto Wernlnk Wessanen. Wilton ncj Wit'sText. W.Winkel. Wyers Wijk&Her. Zaalberg Zeeuw Cf. Z.A Hand Z H.Bier Zwaardem Zwan Org Zwitsai Mijnbouw Singkep 207 Tarakan 1 150.5 151 Scheepvaart Furness S 530 529% Hill'berg 645% Houtvaart 211 Noordzee 75 H8Y2 117 119% 119 405 145% 146 400 170% 894% 885( 365 373 en Petr Ver. Staten Am. Enk a 21 21ft 25 Am Metal 25ft Am Mot 19% 19ft A. Radiator 12% 12% AmSmeltC 57 56% Am.T.&T 961/4 961% Am Tobac 641% Anaconda 47 47 Atch.Top 21% Balt.&Oh 28 27 Beth.Steel 40% 40% Chesap 58 Chrysler 42 411% Cit.Serv.C. 471/4 47H Colgate.. 32% 331/2 Comm.Ed 6734 67 Consol Ed 641/2 64% Cont.Oil 54 553%* CurtWr. 17 16ft* Dougl.Air 31% 301% E.Kodak 114% 1131/2 Gen.Clgar 35 34% Gen.EJectr 76% 75 Gen. Motor 41% 4111 GiUette 89i/a 87 Goodyear 36% 36% Greyhnd. 20% 20% niinols-C. 30% I.Bus.M 611 605x Int.Paper 97 97 Int.T&T 45% 443% KansasCS 641/4 64 Ya Kennec.C 78 79i% Lorillard 38% 39 Ya Louisville. 50 51 MarshFld. 56 55% Miss K.T 3% Montg.W 28% 28 Nat.Cash 61 61 Ya N.Y.Centr 16% N.Am.Av 47 473% North Pac 41Y8 PennsylvC 10ft 103% Phillips 52ft RadioCorp 541/2 54% Rep.Steel 56 55% SearsRoeb 553% 54% SheU OU 751/e 743% SouthPac 19% 19% SouthRw 4414 StBrandsC 54 Ya 53% St.O.N.J 391% 38% Studeb.P 7ft 7%t Tennessee 50% Tex Instr 192 93 TideWat I9j| 19% Un Atrcr 37 Ya 37i% U.S.Rubb 46 U.S.SteelC 77% 761%?; CLAIMS FlMarijner 890 865* Voorlopig genoteerd Spaarn.st4i 235 230 Bernet. 190% 192% Schuppen 269% 270

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 11