Zware concurrentie dwingt
tot grotere efficiency
In een week ƒ86 miljoen
omloop
meer in
Yredestein in
Scandinavië
In november geen opleving
op wereldgoederenmarkten
Woensdag 21 december 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 11
OLIE-INDUSTRIE MOET WAAKZAAM BLIJVEN
Caltex plaatst orders
bij onze industrie
Beur sover zicht
Scheepvaart weer gevraagd
OPTIMISTEN KWAMEN BEDROGEN UIT
Weekstaat Nederlandsche Bank
SCHATKIST WERD
STUK LICHTER
Londense vrachtenmarkt
MACHINEFABRIEK VAN
PHILIPS IN ALMELO
één
•ASPIRIN
Nu ook;
Kinder-
ASPIRIN
ASPIRIN
is niet te
overtreffen.
HOGER INTERIM FORD
SCHEEP VA 4HTBERICHTEIN
Buitenlands bankpapier
DINSDAG 20 DECEMBER
Eerste gedeelte
ACTIEVE OBLIGATIËN
ACTIEVE AANDELEN
DEN HAAG. Een surplus aan
ruwe aardolie in de wereld en een
surplus aan vervoerscapaciteit zijn
de voornaamste factoren, die de
economie van de grote olie-maat
schappijen beïnvloeden. Als lo
gisch gevolg vloeien hieruit voort
een zeer zware concurrentie en een
grote activiteit van onafhanke
lijke, niet-geïntegreerde, oliehan
delaren. Daarnaast mag zeker de
steeds belangrijker wordende rol
niet worden vergeten, die Rusland
als exporteur van ruwe aardolie in
de wereldeconomie gaat meespe
len.
Dit wordt gemeld in het overzicht
over 1960 van de Caltex-groep Neder
land. Ook b;i deze groep bezint men
zich op de consequenties van de ge
noemde omstandigheden, die niet be
paald tot een hausse-periode hebben
geleid en die dwingen tot herwaar
dering van het beleid op alle fronten.
Die herwaardering zal vooral gezocht
moeten worden op het terrein van de
efficiency, een reëel en belangrijk
wapen in de concurrentiestrijd. De toe
stand op de oliemarkt dwingt daar
om tot een hoger opvoeren van de
produktiviteit.
DIEPTEPUNT VOORBIJ
Geen hausse-periode in 1960, dat ech
ter toch een redelijk jaar wordt genoemd,
met misschien als .lichtpuntje het feit,
dat op de tankvrachtenmarkt de tarie
ven zich enigszins hebben gestabiliseerd
zij het op een laag peil en dat de
hoop bestaat dat hier het dieptepunt is
gepasseerd.
De Nederlandse Pacific Tankvaart
Maatschappij, de Nederlandse rederij
van de Caltex-groep, beschikte in 1950
over twaalfduizend ton scheepsruimte en
nu over een half miljoen ton. Vijf jaar
geleden bedroeg het aantal zeevarenden
van deze maatschappij 340, thans zijn
het er zevenhonderd-
EUROPOORT
De raffina'derij van deze olie-maat
schappij te Pernis, die in 1960 tien jaar
heeft bestaan, heeft haar prod-uktie in
die periode kunnen verdrievoudigen. De
expansie gaat voort en een aspekt daar
van i-s het Europoort-project. De eerste
fase daarvan was het voltooien van een
twintig kilometer lange pijpleiding van
de kop van het eiland Rozenburg naar
de raffinaderij.
Onlangs zijn bestellingen geplaatst en
contracten afgesloten voor het bouwen
van twee tanks met een inhoud van
43.000 ton elk en een aanlegsteiger met
bijbehorende installaties in. Europoort.
In maart 1961 zalm.et de bouw ter plaatse
van de tanks worden begonnen; zij zul
len naar verwacht wordt in september
gereed zijn. Het worden, voor zover be
kend is, de grootste tanks in Nederland.
KUNSTMESTFABRIEK
Een belangrijk gedeelte van het ma
teriaal, nodig voor de bouw van een zeer
grote kunstmestfabriek in Cartagena van
de Refineria de Petroleos de Escombre-
ras, waarin Caltex een aandeel heeft,
zal door Caltex Nederland worden ver
scheept. De tonnage van de te kopen
en te verschepen materialen wordt op
twintigduizend geschat.
De waarde van de in de Duitse Bonds
republiek voor de bouw en inrichting
van deze fabriek te kopen materialen
wordt geschat op vijfendertig miljoen
mark. De eerste verschepingen van ma
teriaal zullen nog dit jaar beginnen. Het
verschepen zal duren tot begin 1962.
TURKIJE
Eveneens is kort geleden begonnen,
ui samenwerking met de Turkse over
heid, met de bouw van een raffinaderij
in Derince.
Bestellingen voor tinplaat ten behoeve
van de vatenfabrieken te Mombassa en
Bahrein (meer dan anderhalf miljoen
gulden) werden geplaatst bij de Konink
lijke Nederlandse Hoogovens en Staal
fabrieken. Twee speciale tankwagens
met een inhoud van veertigduizend liter
elk werden bij de Nederlandse industrie
(D.A-F.) besteld.
NIEUW TERREIN
Die twee tankwagens zijn bestemd
voor de afdeling exploitatie der oliemaat
schappij, die op Schiphol thans bezig is
met het bouwen van een depot voor de
levering van straalmotorbrandstof aan
de burgerluchtvaart. De maatschappij
betreedt in Nederland hiermee een nieuw
terrein, hoewel als voorloper daarvan
kan worden beschouwd de levering van
deze soort brandstof aan de motoren-
proefbank van de K.L.M. op Schiphol.
Caltex heeft met een luchtvaartmaat
schappij een contract voor drie jaar af
gesloten voor het leveren van brandstof
voor DC-8 en Bristol Britannia vliegtui
gen van die maatschappij.
AMSTERDAM, 20 december. De
meeste aandacht trok ook vandaag weer
de scheepvaartsector. Na een enigszins
aarzelend begin kwam de handel, vooral
na 2 uur, goed op gang en werden de
scheepvaartaandelen tegen oplopende
prijzen uit de markt genomen. De nog
steeds stijgende vrachtprijzen en de ver
hoging van de schrootprijs vormden de
grondslag, waarop de kooplust werd ge
baseerd.
Merkwaardigerwijs kwam ook vorig
jaar in de tweede helft van december
een krachtige koopgolf voor scheepvaart
waarden opzetten, die echter te pletter
rolde op minder hoopvolle uitspraken
van de scheepvaartdeskundigen. Met
spanning wacht de beurs af wat er nu
in de gebruikelijke jaarredes zal worden
gezegd. Ondertussen stegen Van Omme
ren en Rotterdamsche Lloyd vandaag
rond 3 punten, Holland-Amerika Lijn
1 punt en de rest bleef daar tussenin.
Alleen K.P.M. markeerde de pas.
Overigens toonde de internationale af
deling weinig lust om op het pad van
herstel verder te gaan nu New York deze
week weer een dalende richting heeft
ingeslagen. Toch kwamen de noteringen
vanmiddag boven het laagste niveau van
de ochtendhandel uit. Philips werd van
morgen bijvoorbeeld nog op 1166 afge
daan, maai- sloot vanmiddag cup 1171
6), terwijl Unilever en Kon. Petroleum
op deze wijze het slotpeil van gisteren
AMSTERDAM. De iets optimis
tischer verwachtingen, ten spijt heb
ben de wereldgoederenmarkten, na de
democratische overwinning bij de
Amerikaanse presidentsverkiezing en
de verlaging van het Westduitse dis
conto, geen noemenswaardige verbe
tering te zien gegeven, aldus het over
zicht goederenmarkten over novem
ber van de Nederlandse Overzee Bank.
In de meeste sectoren toonden de ko
pers zich bij voortduring terughou
dend, waardoor de omzetten van be
scheiden omvang bleven en prijsdalin
gen opnieuw de overhand kregen.
Afgezien van de nog steeds onzekere
internationale politieke situatie en de
onduidelijke economische vooruitzichten
in de Verenigde Staten, oefende ook het
veelal vrij ruime aanbod ten deze in
vloed uit. Uitzonderingen van enige be-
tekenis vormden in hoofdzaak wel de
markten voor wol, huiden, granen, tin
en koper.
Geruchten
In de agrarische sector brachten ge
ruchten omtrent een speciale koffie-
transactie tussen Brazilië en de Ver
enigde Staten op de wereldkoffiemarkt
enige aarzeling aan koperszijde teweeg.
De stemming in de internationale wol-
veilingeentra was vast te noemen, zulks
hoofdzakelijk onder invloed van de
krachtige vraag van Japanse zijde. Ook
voor huiden en tarwe kwamen overwe
gend hogere noteringen tot stand. De
prijzen van katoen, voedergranen, oliën
en vetten en rubber bewogen zich even
wel in het voordeel van kopers.
De activiteit op de Amsterdamse fer-
mijnmarkt voor aardappelen waf het
AMSTERDAM. Zoals elk jaai om
deze tijd is6 de chartale geldcirculatie
aanzienlijk gestegen. Volgens de week
staat van De Nederlandsche Bank per
19 december is de afgelopen week
86 min. door het publiek opgenomen,
waardoor de stand van de circulatie
thans 4.646 min. bedraagt, tegenover
de vorige week 4.560 min.
De banken hebben deze opname ge
financierd door de omvangrijke terug
trekking van buitenlandse uitzettingen.
Dit blijkt uit de stijging van de post
vorderingen en geldwaardige papieren,
luidende in goud of in buitenlandse
geldsoorten, van 983 min. tot 1.095
min., derhalve met 112 min.
BANKEN RIJKER
Daar ook 6 min. aan voorschotten
zijn opgenomen (stand 15 min.) en
slechts 4 min. afvloeide naar de reke
ning andere ingezetenen, verbeterde
uiteindelijk het tegoed van de banken
bij De Nederlandsche Bank met 27
min., van 550 min. tot 577 min.
De schatkist zag haar saldo van
850 min. dalen tot 760 min. De
oorzaak hiervan moet liggen in een
nieuwe valutatransactie, die blijkt uit
de stijging van de rekening saldo's,
luidende in buitenlandse geldsoorten,
met 95 min. tot 344 min.
MEER DEVIEZEN
De inkomsten uit belastingbetaling
zijn, zoals gebruikelijk in het midden
van de maand, niet groot. In het totaal
nam de goud- en deviezenvoorraad met
21 min. toe van 5.910 min. tot
5.931 min.
Doordat de banken een tegoed heb
ben bij De Nederlandsche Bank, dat
hoger is dan het verplichte kasreserve-
19/12
12/12
(in duiz. guldens)
5.204.216
5.204.216
1.095.404
983.197
315
304
40.794
41.361
101
183.800
183.800
14.844
8.799
51.235
51.242
4.645.863
4.560.129
760.315
849.845
576.777
550.255
147.729
143.597
52.581
57.398
10.767
10.962
S44.315
248.895
5.931.436
5.910.293
1,095.719
983.501
96.15
96.22
LONDEN (Reuter) De activiteit op de
Londense vrachtenmarkt bleef beperkt, maar
de stemming was over het algemeen goed
prijshoudend te noemen. Er werden gedaan
ladingen zwaar graan van Golfhavens naar
de Indische westkust tegen 73/9 vrij lossen,
februari en naar Denemarken tegen 7,10 vrij
lossen, januari, een lading kolen van Hamp
ton Roads naar China tegen 8,25 vrij los
sen, februari/maart, terwijl ook een contract
zou zijn afgesloten voor het vervoer van
700.000 ton naar San Nicolas in Argentinië
over een periode van tien jaar, te beginnen
in juni 'juli. Voorts werden nog geboekt kunst
mest van Antwerpen naar Zuid-Korea tegen
S 8,75 vrij in en uit januari en 6.000 ton poe-
dersoda van Constanza naar Calcutta tegen
22.750 vrij in en uit, december.
DEN HAAG. Het Residentie-or
kest heeft een legaat gekregen van
vijftigduizend dollar bij testament
van de Nederlandse professor ir. Jan
van den Broek, die onlangs in Ame
rika overleed. Dit legaat vertegen
woordigt de helft van professor Van
den Broeks vermogen.
De andere helft van het vermogen
zal aan het orkest toevallen zodra
enige in het testament genoemde per
sonen zullen zijn overleden.
Voor het beheer van het legaat is
opgericht de Stichting Professor Jan
van den Broek Fonds. Het bestuur
stelt zich voor het legaat voorlopig
incidenteel te bestemmen.
gemiddelde, konden de geldzaken ge
makkelijk worden afgewikkeld. De
daggeldrente bleef op 1 procent onver
anderd.
De voornaamste posten van de ver
korte balans luiden:
Activa:
Goud
Vord. in goud enz
Buitenl. betaalmid
Guldensvord. op buitenl.
Papier in disconto
Papier door bank gekocht
Voorsch. en beleningen
Nederl. munten
Passiva:
Bankbiljetten
's Rijks schatkist
Banken in Nederl
Andere ingezetenen
Banken in buitenl
Andere niet-ingezetenen
Saldi buitenl. geld
a) totaal goud en dev.
b) waarvan convertibel
c) dekkingspercentage
EINDHOVEN. Gezien de voort
durend stijgende behoefte aan. produk-
ten van de machinefabriek heeft Phi
lips insloten een nieuwe vestiging, als
onderdeel van het bedrijf in Eindhoven,
te stichten in Almelo. In deze vestiging
zullen, behalve machines voor mecha-
nisatiedoeleinden, ook onderdelen wor
den vervaardigd van produkten voor in
dustriële toepassing en gereedschappen.
Binnenkort zal worden begonnen, met
de bouw van een nieuwe fabriek. In
afwachting van de voltooiing hiervan
zal gebruik worden gemaakt van be
staande fabrieksruimten.
Vermoedelijk zullen, in het eerste
jaar ongeveer zestig geschoolde metaal
bewerkers en fijnplaatwerkers tewerk
kunnen worden gesteld. Het ligt in de
bedoeling de metaalbewerkers zelf te
gaan opleiden. Hierbij zal worden voort
gebouwd op de bestaande onderwijsin
stellingen in het gebied van vestiging.
DEN HAAG. De Rubberfabriek
Vredestein heeft in Stockholm een be
drijf gevestigd, dat banden en tech
nische rubberartikelen in Zweden zal
gaan verkopen. Het kantoor zal te
vens de supervisie voeren over de
verkoop via agenten in Finland, Noor
wegen, Denemarken en IJsland.
De steeds grotere omzet in de Scan
dinavische landen heeft tot de vesti
ging van de Stockholmse verkoopor
ganisatie geleid.
Amsterdamse wisselmarkt
AMSTERDAM, 20 dec. Contante prijzen:
Londen 10.57%—10.58%, New York 3.76%—
3.77%, Montreal 3.84+—3.84)5, Parijs 76.80'i—
76.85l2, Brussel 7.59!i—7.593,i, Frankf. 90.36—
90.41, Stockh. 72.94%—72.99%, Zurich 87.55—
87.60. Milaan 60.72%—60.77%, Kopenh. 54.70%
—54.75%, Oslo 52.85%—52.90%, Wenen 14.50—
14.51, Lissabon 13.16—13.19%.
Advertentie
met een speciaal aange
paste dosering voor uw
kind. Met vruchten-
smaak en veilig-
heidssluiting.
niet meer en niet minder
- is al voldoende om
u snel en krachtig
Ik van uw P'in
Ills:., te helpen.
weer konden bereiken en A.K.U. er zelfs
nog iets bovenuit kwam.
Minder gunstig ging het in de staal
sector in zijn werk, waar Hoogovens en
Nederlandsche Kabel resp. 10 en 4 punten
moesten afstaan. Overigens had de han
del in de internationals vandaag niet veel
te betekenen. A.K.U. bijv. kon nauwelijks
in alle tijdvakken tot notering worden
gebracht.
Het vaste verloop, dat de Westduitse
beurzen vandaag toonden, redde ook de
gisteren genoemde „slachtoffers" van de
dagenlange dalingen. Zo was Bühnmann
tot 512 (+6) in herstel, trok De Bijen
korf met 11 punten tot 791 aan, was Ford
6 punten hoger op 550 en boekte Utreeht-
sche Asiphalt 7 punten herstel (357)Fok
ker was opnieuw gevraagd. Het fonds
trok vandaag 9 punten aan, terwijl Bols
de opmars, door het gunstige bedrijfs
gericht ingezet, verder tot 610 (+10)
handhaafde. Vredestein Rubber monteer
de door het bericht over de uitbreiding
van de belangen in Zweden 5 punten,
welk avans ook ongeveer door Brocades,
De Schelde, Papierfabriek Gelderland en
Nijverdal-ten Cate werd behaald.
Daarentegen kwam de dagenlange rij
zing voorZwanenberg aan zijn eind,
want vandaag kon op 885 (ca. 10) nog
geen notering tot stand worden gebracht.
AMSTERDAM. De Nederlandsche
Ford Automobiel Fabriek stelt met in
gang van 27 dezer een interim-dividend
van 10 over 1960 betaalbaar. Over 1959
keerde de maatschappij 8 interim uit
en een slotdividend van 12
Ook Kon. Zout moest het ontgelden met
een verlies van 10 punten Van de veel-
gevraagden was Nyma weer iets hoger,
Rouppe van der Voort 4 punten la'ger,
Spanjaard en de nieuwe Bernet daaren
tegen weer een tot twee puntjes beter.
Opvallend was de verdere daling van
Ketjen, die sedert het tegenvallend be-
drijfsberieht van vorige week permanent
teruggelopen is en vandaag op 451 6)
tot staan kwam. Ook claims Marynen
waren flauw met een verlies van 25.
Aandelen H.V.A. moesten vandaag 4
punten van hun gisteren bereikt herstel
inboeten, maar Deli was goed prijshou
dend.
De staatsobligaties toonden geen eens
gezind beeld. Zij waren nl. licht verdeeld.
Kon. Petr. 6150 st„ A.K.U. 102.000,
Deli 155 St., Van Gelder 24.000, Hoog
ovens 74.100, Ned. Kabel 20 000, Phi
lips 104.000, Unilever 114.000, Am.
Rutober 5250, H.V.A. 57.500, Senemtoah
8 St., Holl.-Am. Lijn 39.200, KL.M. 452
st„ Kon. Boot 41.000, Kon. Paket 8000,
Nievelt 35.700, v. Ommeren 16.000,
Scheepvaart Unie 47.000, Nyma 54.090,
Spanjaard 7000.
Kon. Olie 120,70—121, Unilever 783—785,
Philips 1171—1177, Hoogovens 793—794.
ZEEVAART
20 december:
oogstjaar 1960 betreft worden uitsluitend
consumptie-aardappelen genoteerd, wes
halve de omzetten vergeleken met het
vorige jaar naar het zich laat aanzien
lager zullen uitvallen nam enigszins
af. In totaal werd een hoeveelheid van
32.220 ton verhandeld tegen 45.420 ton
in oktober jl. en 44.130 ton in novem
ber 1959.
Op de Amsterdamse termijnmarkt
voor cacao nam de activiteit in belang
rijke mate toe. In totaal werd een hoe
veelheid van 4.285 ton verhandeld tegen
2.640 ton in oktober jl. en 2.415 ton in
november 1959.
AMSTERDAM, 20 december. De advies-
koersen voor buitenlands bankpapier, geldend
in Amsterdam op de volgende werkdag, lui
den: Engels pond 10.54—10.64, Amerikaanse
dollar 3.741/2—3.78 V2, Canadese 3.81—3.86,
Franse frank (100 75.90—76.40, Belgische
(100 7.477.52, Duitse mark (100) 90.10—
90.60, Zweedse kroon (100) 72.46—73.40, Zwit
serse frank (100) 87.35—87.85, Italiaanse lire
(10.000) 59.7561.75, Deense kroon (100) 54.25
—55.25, Noorse (100) 52.40—53.40, Oostenrijk
se schilling (100) 14.471/2—14.571/2. Portugese
escudo (100) 13.15—13.30, Spaanse peseta (100)
grote coupures 6.171,2—6.321/3.
SOHEVENINGEN, 20 dec. Volle ha
ring ƒ5855: steurharing C 3250—2990. Trawl
3633; ijle haring 22—24; makreel 26—24,
P. kg. tarbot II 220—240; III 170—180;
IV 140—150; griet n 130—120.
P. kist v, 40 kg. Kabeljauw grt. gr?. 48
56; grt. m. 44-^41; I 38—30; grt. st. gul 30—
32; kt, st. 30—28'» pilchards 1114; zw. poon
12-M0; schelvis grt. m. 3940; kl. m. 38—
36; I 34—33; II 30—28; kl. m. schol D. 36—
32; schar I 3&—30; II 26—24; Bot Zuiderzee
32—33; haaien 1214; makreel 2826; wij
ting gestript 18—16; D I 12—10; H 10—8;
verse haring p. kist v. 50 kg 14—11.
OD.l 20 1970; OD 2)2 GL 41 417; ZS.l SL.
15 270; TH.14 300; S-H.38 44 660.
Aan de afslag met zoute haring SGH 242
259 kg; SOH 250 90 k; Besomming aan ver
se haring SOH 250; besomming kunstvissers
1200; garnalen p. kg 105 kg 260—265; aan
gevoerd door IJmuiden en elders 500 kist
verse vis Spanvissers GO 10 17 1250; SCH
12 68 484; OD. 1 11 1360.
HARLINGEN, 20 december 5.985 kg bin-
nenl. garnalen, 1.73—2.13, 697 kg exportgar
nalen, 1.872, 189 kg bot 51; 145 kg gul,
37; 75 kg schar 65; 3 kg spiering 89; 40 kg
wijting 29.
VEE
LEIDEN, 20 december. Varkens p. kg.
lev. gew.: zware geen not., lichte 1.82—1.85,
slagersvarkens 1.861.89, zeugen 1.60—1.71.
GRONINGEN, 20 december Kalf- en
melkkoeien le soort 1025—1125, 2e 950—1000,
3e 800—875, kalfvaarzen 875925, 735870,
voorj kalv koeien 800—900, 650—750, vare koei
en 775—850, 600—700, kalv. en pinken 190—
630, weideschapen 80110, nucht. kalv. 40
70, vette lamm. 80—105, vette schapen 85—110,
weidelamm. 40—58, loopvarkens 65—95, big
gen 4555 alles p. st. Stieren 2.90-8, 2.80—
2.85, slachtvee 2.90—3.05, 2.80—2.85, 2.40—2.50,
alles p kg. aan bouten, vette varkens 1.80—
1.86, zeugen 1.48—1.65, zouters 1.70—1.75, al
les p. kg. lev. gew.
ROTTERDAM, 20 december. Aangev. 400
vette koeien, 589 gebruiksvee 1® graskalv.,
340 vette kalv., 457 nucht. kalv., 62 paarden,
6 veulens, 77 lopers, 6 varkens, 37 biggen,
249 schapen en lamm., 32 bokken en geiten.
Pr.: vette koeien p. kg. 2.90—3.15, 2.60—2.70,
2.402.60, kalf- en melkkoeien p st. 1250,
1100 900, varekoeien 820, 700, 600, vaarzen
900, 700, 600, pinken 550, 450 400, graskalv
420, 320, 220, vette kalv. kg. 3—3.35, 2.70—3,
2.50—2.70, nucht. kalv. 72, 65, 58, slachtpaar-
den 2.40, 2.10, 1.80, lopers 100, 80, 60, biggen
50, 40, 35, schapen 130, 95 85, lamm. 120,
90, 80. Vette koeien aanv. iets meer, handel
stroef, pr. als gist, kalf- en melkkoeien klein,
stil, als v.W/, varekoeien matigl slepend on-
gew., vaarzen en pinken kort, stroef, const.,
graskalv. iets ruimer, kalm, prijsh., vette kalv
korter, vlot, wat stijver prima's bov. not.,
nucht. kalv. v. w. goed, ruim prijsh., paarden
gew., red., wat stijver, lopers en biggen, iets
korter, kalm, stabiel, schapen en lamm. als
v. w., tamelijk prijsh.
GROENTEN EN FRUIT
ROTTERDAM, 20 december. Aardappe
len gr 810, andijvie 52—65, sla 714, sprui
ten IA 37—56, IIA 31—42, EB 40, UB 20—28,
D 38—54, witlof IA 85—1.01, HA 66—78, HB
6677, spruiten geschoond 57, rode kool 615,
gele 7-13, groen 915, boerekool 913, prei
1425, knolselderij 1426, selderij 1222, pe
terselie 1819, grote peen 49, uien 814,
geschild 1218, cox's or pippin IA 6782, IB
40, HA 62—77, HB 38, IIC 22, golden delici
ous IA 47—60, IB 39—50, IIA 45—49, TIB 36—
43, jonathan IA 25—40, IC 20—23, HA 22—
27, HC 12—18, goudreinetten IA 3046, IB
24—36, IC 18, IIA 23—29, HB 19—22, doyenne
du cornice IA 90, IC 8492.
GELDERMALSEN, 20 december. Appe
len. Cox's Orange Pippin K 1438, maat 55
-60, 2427. 60-65 40, 65-70 58—59, 70-75 69—
72, 75-80 7275. Jonathan K 818, maat 60-
65 23—25 65-70 29—38, 70-75 32—43, 75-80 35—
42. Golden Delicious K 15—27, II 10—16,
maat 65-70 44, 70-75 54, 75-80 57. Goudreinet
ten K 10—22, maat 65-75 17—22, 75-85 24—
35 85 plus 3638. Engelse Bellefleur K 813,
maat 60-70 15, 70-80 20. Br Bellefleur maat
55-60 8, 60-65 13-17. 65-70 20—31. Sterappel
K 8—9, maat 65-70 34, 70-75 37. Peren Win-
terjan K 68, I 1114. Brederode K 79, I
1618. Gieder Wildeman n 79, I 14—28.
CITRUSFRUIT
ROTTERDAM. 20 december. Oranjevei
ling: Spaanse sin. 16,5023,h alve kisten 8,50
—9,75, mand. 12—16,50, Ital. 9,50—16,75, Ma
rokko sin. 15,75—21,75. Aanv. 25.000 kisten,
7500 halve kisten Spaanse sin., 3500 kratten
mand., 2500 kratten Ital., 2.000 kartons Ma
rokko sin.
GRANEN EN ZADEN
GRONINGEN, 20 december. Rode tarwe
18—31.95, witte 18—31.80, rogge 16—18.90, ex
tra kw. 19.3020, wintergerst 18.56—23.80, ex
tra 24.0524.45, zomergerst 18.5024.55, extra
24.80—25.70, witte haver 1622.05. extra 23.05
23.95, groene erwten 23.3527.85, extra
30.5033.60, paardebonen 2224.85, koolzaad
Hamburger 51.40, karwijzaad 100.75125.75.
KAAS
BODEGRAVEN. 20 december. Aanv. 34
part. le kwal. 2.192.24, 2e 2.07—2.18, extra
2.34, handel matig.
EIEREN
VEENENDAAL, 20 december. Aanvoer
95.000 st., grote 13.50—14.50, kleine 11—12.50,
alles p. 100, handel matig.
N. Waterweg binneng
FEDERICO FERRER Spanj Gyon LJselha-
ven \VZ stg Anth Veder; MAASHAVEN Ned
Antwerpen Menveh&ven KV stg Van Onune-
MACHARDA Eng Antwerpen Lekhaven
TUB stg P A van Es; PHEBE Frans Gaen
Dordrecht erts Mamresmaan; LIBRA Zweed
Gothenburg Parkhaven stg Muller; 8ALV0-
NIA slbt. Eng Noordzee proeftocht Shell
Pernis 30 bunkeren Fumess; OAGFRID
Zweed Otterbacken Dordrecht erts Seam;
ANTARCTICA Ned Amsterdam Binnenha
ven ldg Wagenborg; KOU AN 6-SI Frans Duin
kerken Merwehaven C Sw stg Reunds;
ECHO Eng Bristol Jobshaven stg Muller;
SIGNE THOLLSTRUP Deen Esbjerg Pernis
Shell 17 ldg Van Ommeren; CONSUL HORN
Dts Richmond Rijnhaven Ids West vlees
PHM; MULHEIMRUHR Dts Narvik Waal
haven km wal erts Üudkerk; IRISH BLACK-
THORN Ier Magnisi Pernis Shell 10 olie Yin-
ko co; TODOS OS SANTOS Bras; Cabedelo
Merwehaven QD stg Kersten Hunik; RIG EL
Zweed Gothenburg Waalhaven pier 1 ZZ stg
K v Dam Smeer; HEN JA Ned Amsterdam
Vldgn Figeo ldg Caroheka; MARIANA Dts
Huil Dordrecht stg Mauritz; DINA Ned
den Spoorha-ven ldg Wagenborg; NO RE
Stockholm IJselhaven OZ stg Burger; 0L-
den Spoorha-ven ldg Wi
Stockholm IJselhaven C
HORN Dts Karlstad Merwehaven KV stg
Ruys.
N. Waterweg binnengekomen 20 december:
AIDA Libanon Gent; HANNA DREIERDTS
Horsens Vldgn: ELGA Pan Antwerpen; HE-
LU AN Dts Hamburg; FLUT Dts Bremen;
PATRICIA Dts Oothenburgh Dordrecht: IN
DIAN SECURITY Ind Hamburg; SARPE-
DON Ned Amsterdam; CITO Ned Londen
Dordrecht S0TT0RF Dts Klaipeda.
Aangekomen in Amsterdam 20 december;
Ned STATEN LAAN Londen autodelen West
Gen Steam; Ned SCHIPPERSGRACHT Skog-
by hout Zeebit Spliethoff; Ned NELLIE
Swansea kolen Ertsk Gruno; Ned NERO
Gdynia stg Levk VCK-
Vertrokken uit Amsterdam 20 december:
Ne<l ANTARCTICA Rotterdam: Ned START-
POINT Arnhem; Ned HENJA Vlaardlngen;
ed SCHELDESTROOM IJmuiden; Zwd Tl-
TA Lit HopingDts HERMAN BLUME Dju-
ron; Ned PERGO Rotterdam.
SCHEEPSBEWEGINGEN
ACILA 21 aank Stockholm
ALCHIBA 20 Karachi nr Bomay
ALCINOUS 20 30 mijl N Kaap de Fer
ALGORAB 20 aank Buenos Aires
ALK AID 20 80 mijl Z Kreta
ANGOLAKUST 20 verw Abidjan
AMSTELMEER 20 400 rnljl ZZ O Monrovia
ANNENKERK 21 te Genua
ARENDSKERK 20 te Aden
AMSTELKR00N 20 81 mijl N Alexandrie
AMSTELVELD 20 12 mijl NO Algiers
AVERDYK 20 pass Algiers Port Said
AGAMEMNON 20 aank Port of Spain
ALNATIE 20 verw Santos
ARENDSDYK 20 Antwerpen nr Rotterdaa
ASTER0PE 19 Norfolk nr Nederland
ATYS 20 Thameshaven nr Rotterdam
AARDYK 20 verw Port Everglades
AMSTELHOEK 20 140 mijl OZO Albany
AM^TELMOLEN 20 430 mijl ZZO Keeling
BARENnRECHT W 55 mijl XNW Finite'-.-
BATJAN 20 100 mijl ZOtO Socotra
B AWE AN 21 te Djibouti
BENGKALIS 20 ten anker Cohin
BOSCO 19 ten anker Sliatt al Arab
BAN DA 20 New York nr Genua
BUSSUM 19 460 mijl NW Natal
BALONG 19 vn Bangkok nr Singapore
CERES 19 aank Le Havre
CRANIA 19 Manchester nr Curacao
CALTEX THE HAGUE 20 255 mijl ZZO Ade
laide
CRADLE OF LIBERTY 20 120 mijl W Go»
CALTEX ARNHEM 20 45 mijl W Gibraltar
CALTEX EINDHOVEN 20 60 mijl NO Kuri»
Muria eil
CALTEX GORINCHEM 20 Bmnsuttelkoog
nr Pernla
CALTEX UTRECHT 20 370 mill NO Portori-
co
CITIES SERVICE VALLEY FORGE 20 90
mijl O Saang
DELFT 19 SCO mijl O Bermuda
DUIVENORECHT 20 300 mijl W ScUly eil
DAHOMEYKUST 20 75 mijl NNO Finisterre
DRENTE 19 vn Yokohama-Hongkong
ELIZABETH BROERE 21 te Domsjoe
ESSO AMSTERDAM 26 verw aank ta Ant
werpen
EENHOORN 20 90 mijl W Cape Matapan
ESSO NEDERLAND 20 135 mijl O Gibraltar
FOREST LAKE 20 vn Isle of Grain nr Rot
terdam
FOREST TOWN 20 52 mijl O Gibraltar
GEESTSTAR 20 aank Preston
GRAVE LAND 20 60 mijl W St Pauls Rock
GEERTJE BUISMAN 20 30 mijl ZO vn Tou
lon
GROOTEBEER 20 Ouessant gepass nr Am
sterdam
GEMMA 20 900 mijl O Trinidad
GA ROET 19 110 mijl ONO Mogadiscio
HAARLEM 20 verw Georgetown
HEELSUM 20 105 mijl ZZW Ushant
HOLENDRECHT 20 750 mijl Z Groenland
HEEMSKERK 20 te Mtwara
HERSILIA 20 Puerto Ordaz nr Rotterdam
IBERIA 20 SO mijl ZO vn Toulon
JOSEPH FRERING 20 80 mijl N Las Palmas
JAPARA 19 vn Port Elisabeth nr Durban
IVOORKUST 20 15 mijl NW Kaap Villano
KABYLIA 20 te Curacao
KA RIM ATA 20 160 nüjl ZO Kreta
KREBSIA 20 40 mijl NO Bok
KOREN IA 20 verw Port Miranda
KENIA 19 Iskendrun nr Rotterdam
KALYDON 20 200 mijl O vn Malta
LEKKERKERK 21 aank te Marseille
LELYKERK 20 100 mijl NNW Lissabon
LOENERKERK 19 ten anker Swlnemuende
LADON 19 1050 mijl NO Paramaribo
LOMBOK 20 vn Lissabon New York
LISSEKERK 20 250 mijl NNO Socotra
MAASDAM 20 te New York
MAASHAVEN 20 Antwerpen nr Rotterdam
MAASKERK 19 Genua nr Port Said
MEERDRECHT 19 420 mijl N Guadeloupe
MERES N 19 62 mijl NO Sao Thome
MUSI LLOYD 20 verw Suez
MATARAM 20 vn Napels nr Genua
MADISON LLOYD 20 aank Messina
MENTOR 20 aank Beiroet
MAASKERK 20 80 mijl ZW Napels
MOHAMED REZA SHAH (t) 20 55 mijl W
Algiers
ME DON 19 200 mijl NO GuantA
MIRZAM-N 19 rede Casablanca
NA ESS LION 20 180 mijl W Kreta
NA ESS TIGER 20 20 mijl NNW Berlenga
NOORDWIJK 20 185 mijl N Las Palmas
NEVERITA 19 200 mijl N Paramaribo
NA ESS COMMANDER 20 10 mijl ZW VUlano
NAN USA 20 aank Singapore
NESTOR 20 75 mijl ONO Algiers
NIAS 20 Beirut nr Pórt Said
OM MEN KERK 19 210 mijl ONO Madeira
OOTMARSUM 20 25 mijl NNW Cap St Vinee
ORANJE '20 aank Sydney
OSSEN DRECHT 20 330 mijl NW Finisterre
ORANJE NASSAU 20 aank Port of Spain
PARKHAVEN 20 aank Rouaan
PRINS CASIMIR 20 te Famagusta
P G THULIN 19 200 mijl NO San Salvador
PHILIPPIA 20 te Mena
PRINS FREDERIK WILLEM 20 40 nüjl NN
Kp St Vincent
PURMEREND 19 vn Willeinstad-Guaynilla
POSEIDON 19 1000 nüjl NO Curacao
PRINS DER NEDERLANDEN 19 385 mijl
O Flores
RIJN KERK 19 150 mijl X Dakar
RADJA 20 300 mijl ZO Kp Guardafui
SENEGALKUST 20 aank Antwerpen
SLAMAT 20 aank Aqaba
SLOTERDYK 20 aank Bremen
STAD DELFT 19 90 mijl ZO Recife
STAD UTRECHT 19 700 mijl ZZW St Vincent
STRAAT MOZAMBIQUE 20 310 mijl NWtW
Diego Garcia
SLAMAT 19 ra Suez nr Akaba
SCHOUTEN 22 verw te Hongkong
SOMMELSDYK 20 6,5 mijl ZO Startpoint
STAN VAC ADVENTURE 20 Sungei Gerong
nr Bangkok
STATUE OF LIBERTY 20 Marseille nr Port
Said
SKADI 19 aank Casablanca
SOLON 20 aank Maracaibo
STEVEN 20 aanlc Sote
TJI MAN UK 19 vn Hongkong nr Saigon
TJITARUM 20 te Wellington
TELAMON 20 vn Puerto Cabello-Maracaibo
TABINTA 20 Antwerpen nr Londen
VLIST 20 400 mijl N Bermuda
VIVIPARA 20 450 mijl ZOtZ Suez
VI DEN A 20 215 mijl ZW Karachi
VLIELAND 19 1040 mijl NO Guadeloupe
WILLEM RUYS 20 510 nüjl NO Faial
WATERMAN 20 vn Suez nr Vlissingen
WONOGIRI verm 20 vn Syracuse nr Alexan
drie
WIELDRECHT 20 205 rnljl ZW Ouessant
WOLTERSUM 19 240 mijl NNO Fayal
WESTERTOREN 20 360 nüjl O Kaap Dondra
WOLTERSUM 20 500 nüjl NO Horta
W0N0S0B0 20 540 mijl WtN Kaan Guarda
fui
WAIKEL 20 aank Mogadiscio
WOENSDRECHT 19 280 mijl N Mon*
ZU1DERKERK 19 aank Antwerpen
ZUIDERKRUIS 20 te Curacao
ZON NEW IJ K 19 915 mijl WZW Lands End
KUSTVAART
ADOR 20 25 nüjl O Tongue
AENEAS 20 20 mijl Z Wight
ALBATROS 20 8 mijl ONO Goeree
ARAK 20 Texel nr Kotka
AARDENBURGH 21 ra Vasteras nr Koning
ARNOUDSPOLDER verm 21 vn Oporto iw
Antwerpen
ADI NE 20 Lissabon verw
AUDAC!A verm 21 vn Teignmouth nr Am
sterdam
BARENDSZ 20 vn Ceuta nr Kenitra
BATAVIER.I p 20 St Vincent nr Casablanca
BONAFIDE 19 dwars Bart Fleetwood
BEREND-N 20 t.a. Washbay
CAPRI 20 Terschellingerbank vs nr Grouw
CORNELIA-B 2 20 Thames nr London
CHEETAH 20"W nüjl NO SfClfimóro".C
CORRSE BROERE 20 OoStgat-Antwerpen
CON ZELO 20 te Brest
DAVID 13 t.a. Bristolkanaal
DEO GR ATI AS 20 dwars Soheveningen nr
Amsterdam
Dl TA SMITS 20 150 nüjl Z Malta
DAJE BOHMER 20 Vlls&ingen gepass Ant
werpen
DRACO 20 20 mijl O Palos Barcelon»
Dl DO 19 10 mijl ZW Finisterre
DRIEBERGEN verm 20 vn Dunston nr Bot
terdam
EE MS 20 te Tyne
EEMSMOND 20 te Gent
ERASMUSSINGEL verm 20 ra Bordeaux at
Bristolkanaal
ESGAUT D 19 Landsend nr Rouaan
ELSENBURGH 2400 nüjl NO Ouessant
ESCAUT 20 Kp Barfleur nr Rouaan
FEDALA 20 20 mijl W Beachyhead
FIDUCIA w Theems nr Antwerpen
FRANCINA 20 Yllos gepass nr Esbjerg
FRANS-W 20 30 mijl NO Hanstholn»
FREJO 20 Dudgeon vs »r Ipswich
GEMMA 20 900 mijl O Trinidad
GRUNO 20 Huniber vs Botterdam
HELEMAR-H 20 260 nüjl NNO Villano
HEEMRAADS1NQEL verin 20 ra Swansea nr
Rouaan
HU YB ERG EN verm 32 ra Gothenburg nr
Bremen
HAG NO 20 100 mijl WZW Ushant
IMKE 20 120 rnljl O Sardinië
ISO LA 20 5 mijl O Tongue
JOHN-M 20 dwars Humber ar BrunsbutteZ
JOHANNES 20 dw Flambrohead Amsterdam
JOZINA 20 70 mijl N Vlieland
JAN KREUMER 20 ra Rochester nr Vlaar
dingen
KASTANJESINGEL 20 te Par
KENITRA 19 350 mijl ZO Bermuda
KONNY-M 20 ra Esbjerg nr Emden
LA PALOMA 20 ra Londen nr Sas v Gent
LEUVEHAVEN 19 te Kopenhagen
HBERTAS 21 Rotterdam verw
LEON IDAS 20 155 mijl NO Villano
LAUWERS 19 dw Lundy"Botterdam
MAJORCA 20 Downsing nr Kirkaldi
MANTO 20 60 mijl NW Malta
MERCURIUS-H 20 80. nüjl Z Finisterre
MERWEHAVEN 20 15 mijl Z Finitteit»
Ml DAS 20 8 mijl Z Dover
MOLENSINGEL 20 Goeree nr Rotterdam
MUPHRID-N 20 Tuskarrock nr Londen
MAARSBERGEN 20 Antwerpen verw
MEIDOORNSINGEL 20 to Bayonne
MATTHEW 21 te Liverpool
MANTO 19 20 mijl NO Tunis
NIEUWE WATERWEG 20 10 mijl W IJmui
den
NO RE 20 12 mijl ZZW Texel
NUSAKAN 20 ZW lie de Yeu nr Verrit
NAVIS 20 60 mijl ZO Tyne
NAEREBOUT 19 te Savona
OCEAAN 20 150 mijl ZW Martlniqu»
PACIFIC 20 ra Odense nr Antwerpen
PALLAS 20 dwars Adra nr Malaga
PETER SWEN DEN 20 Wandelaar nr Cork
PI ETER-S 20 Lands End nr Rotterdam
PASTEURSINGEL 19 ra Lissabon nr Leixous
PI ET ER BRUEHGLE 19 rivier Kenitra-Rou-
aan
PI ETER WINSEM1US 19 150 mijl Z Recife
PROSPERITE 20 20 nüjl NW Whitby
REMBRANDT 20 7 nüjl ZO Kp Trafalgar
REX 20 70 mijl N Noordhinder
RIGEL 20 60 mijl Spurn
SPAARNESTROOM 20 5 mijl O Sunk
STANISLAS 20 Trevosehead nr Newport
STRABO 20 60 mijl ZW Casqueti
SENANG 20 Bornholm-Kopenhagen
SHERATAN 20 150 mijl N Finisterre
SONJA-D verm 21 vn Colcester nr Rotter-
SPOORSINGEL verm 20 raPoole nr Rotter
dam
SYLVIA 20 Terschelling
TA RAS 20 70 mijl O Gibraltar
TRITO 20 dw Goeree Amsterdam
TROMP 19 ra Casalanca nr Sllloth
TEXELSTROOM 20 60 mijl NO L'shant
TWIN 26 Thames Londen
URKERSINGEL 20 Lowestoft nr Ipswich
VEENENBURGH 20 Noordhinder vs nr Rot
terdam
VELOX 20 Tames nr Londen
VEST A 20 Tersohellingerbank nr IJmuiden
VALBELLA 20 25 mijl N Casquets
WESTERSINGEL verm 20 b Bordeaux nr
Newport
WULP 20 te Manchester
WIEBOLD BOHMER 20 150 mijl ZZW Oues
sant
ZEVENBERGEN verm 21 ra Londen nr Rot
terdam
SLEEPBEDRIJF
CLYDE 19 300 nüjl ZW vn Funchal
SCHELDE 19 tracht Yugoslaviscb ma Snjez-
nik, gestrand ibj Famagusta vlot te bren
gen
GELE ZEE 19 330 mijl O ra Cartagena
OCEAAN 19 1600 nüjl ZO ra Hawaii
OOSTZEE 19 550 nüjl Z vn Recife
LOIRE 19 660 mijl ZO vn Ancona
NOORDZEE 19 140 nüjl ZO ra Montevideo
WITTE ZEE 19 180 mijl N ra Oran
HUDSON 19 520 mül Z ra Hongkong
UTRECHT 21 te Honolulu verw met vlieg-
dekschip nr Japan
NESTOR 19 50 mijl W Den Helder (ass Zee
land)
NOORDHOLLAND 19 vn Cristobal nr ree
ZEELAND 19 50 mijl W den Helder nr Bal-
timore met midden sectie
BARENTSZ ZEE 16 te Hallfax met bagger
molen
WATERSTANDEN
Konstanz 812 (—2), Rheinfelden
216 (+1), Ottenheim 291 (—4),
Straatsburg 234 (4-10), Maxau 406
3), Plochingen 125 onv., Mann
heim 253 (—6), Steinbach 162 (—7),
Mainz 273 9), Bingen 188 4),
Caub 208 6), Trier 206 onv., Ko
blenz 235 (—4). Bonn 218 (—5),
Keulen 220 (—6), Düsseldorf 334
(—10), Ruhrort 423 (—10), Wezel
434 (—13), Emmerik 380 13),
Lobith 1068 (—13), Nijmegen 859
(—12), Arnhem 871 (—13), Eefde
445 (—16), Deventer 345 (—17),
Montsen 5540 onv., Visé 5C70 7),
Borgharen 4042 (—5), Belfeld 1213
7), Grave (beneden de sluis)
541 (—8).
Minst gepeilde waterdiepten: Tus
sen A'dam/Rijnkanaal—Lekkanaal
270, IJsselkopDoesburg 270.
Hoogwater: Delfzijl 21-12 1.29 14.06; 22-12
2.15 14.56. Dordrecht 21-12 7.14 1..40; 22-2
7.59 20.32. Gorinchem 2-12 8.18 20.44; 23-1
9.03 1.36. Rotterdam 21-12 6.47 19.20; 22412
7.36 0.13. Vllssingen 21-12 3.32 16.01: 22J12
X2 16.54. w
Staatsleningen
Nederland:
VJC.
le tape
l.gen.t.
58 1000 4%..
101%
101%t
59 1000 4%.
101%
101%t
60 f 1000 4%..
101%
101 %t
ld II
101%
101%t
59 t 1000 4%.
99%
99ft*-ft
60 f 1000 4%
9 9ft-%
99%-ft
Ö9ft-%t
53 f 1000 3%
95%
95%
47 1000 3%.
94%-%t
94ft-ft
51 1000 3%.,
96%
96%
53 f 1000 3%.
943%
94ft
56 1 1000 3%..
94%
94 ft
48 1000 3Y4..
89%
893/s
Belegg. C 3%.
90
50 1000 3ï/4..
89%
89%
54 f 1000 3Va-.
90%
90%
551 1000 3
9OY4
901/4
ld. H
92
92
Gb. f 1000 3.
69%
37 1000 3.
901/4
901%
46 Gb f 1000 3
91 %t
91%
47 1000 3
88%
88%
Inv.cert. 3
98ft
98%*-%f
N 1962-'64 3.
99ft
99ft
Gb. f 1000 2%
58 ft
N.I. 37A 3.
94
94%
Banken
Woningbouw6
1101%
HOft
B.N G 58 9 44
100ft
100%
B.N.G. 59 4%
100ft
100%
B.N G 60 4%
100ft
100%
Banken
VJC.
le tape
Lgen.t.
CultJI.en I.Bk
27%
27%
Nat. H. Bk. A
228
229
NedJLM./ 250
314
-
316%
Cultures
A'dam Rubb.
110*
109%
1093i(
H.V.A. Ver
141 %-2t 138%*-9%t
138
Senemb. Mij 1
540
540
Handel, industrie,
diversen
Alg.Kunstz U
449x
449*-50t
450*
B.&Jrg. f 250
280
280
v.Berkels Pat.
324*
3231/2
Calve Oliei.C.
765%
7711/z
DeliMijCert.f
171
171.80
Fokker N. VI,
485*
494
Ford Auto A
544
550*
Gelder Zn. A.
320Ya
320*
K.N.Hoogov.
801-2%
795*-7t
790*-2
Müller Co.
423
424
N. Kabelf. A.
600
596*
Phil.Gl GB A
1175%-7t U68V2-711/2
1170*-1
ld. Cum pr
322*
324
Unilever
782-Yï
782*-4%
7811/2-2
Wilton Fijen.
2011/4
205
ld. n.r.c.
2OIY4
205
Mijnbouw en Petroleum
Billit. Mij. (2;
419
419
Dordts Petr.A
5651%
565Y2
DordtsPetr.pr
565 Ya
566
Kon.Ptr. 20 J
122.50
123.10
Kon Ptr.5é20i
120.90
120.90
KonPtr50d20i
120.6-21.0t
120.6-20.9
Moeara En A
1160
1160
Moeara EIWb
1850f
1817*
MoearaE4Wbf
1780
1797
Scheepvaart en luchtvaart
Holl.-Am. Lijn
146%
146%
147-%t
K. Java-Ch.P
1531/2
td. n. roy.c.
153%
155
K.L.M
96.50
96.00
K N S M Nat t
200J-U
20l*-l%t
201%-2%
KonPaketvrt.
136%
136Y2
NederlandMij
175
177
NieveltGoudr
147-Yat
148%-9%
Ommeren
306*
309
K.Rott.LJoyd
161
164%*
N .Scheepv U
152%-31/a
153%
153 V2-4
Stockdividenden
DordtP.Aenpr
57.40
57.00
Kon.N.Pt.Mij.
2.42
2.43
Vit 14.20
OBLIGATIES
Nederl. Antillen
N.A 59 4J 101 101
Prov. en gemeenten
Ad.47 Zl/3 951/2 95i/a
Arnh51i72a 155 Va
's-Gr 52 41 987/8
N.B. 47 3. 951/2
Rd. 1 52 41/4 98% 991/4
Rd37 1-3 3J 94%
Vlrd. 51 82 179V2 180
Bank- en
Kredietwezen
B.N G 51
BNG 0/5/10
BNG 58 5.
BNG 58 4J.
BNG 30j 42
BNG 25j 42
Rsp. b '57
ld. '58
BOZsch.b.
105% 105%
135% 135%
104% 104%
102Ü 102H
98A 98&
99& i
134 134%
116% 117
79%
Hypotheekbanken
Fr.Gron 5 102 101%
id.De-Ve3i
'sGr.HB 32
H.v Ned.32
NatHypA3
RdHAD 32
Westl U 5
ld.NO 32
86%
86%
86%
102
86%
86%
Handel, industrie enz.
A.K.U. 3% 98 98%
A. Heljn 6 132 132§
A. Heljn 4 123% 123%
Berg Jrg3è 96
EBZ Holl G 105% 105%
Indola 5%. 10a
Llmb.St.32 94% 94%§
NGrB37 3J 90% 91
Ov.Gas 5% 104% 104%
Phll $4 51 90% 90%
ld.132 48 953,i 95%
ld $32 49 89% 89%
Pegem 6 109% 109%
Pegem 5% 107 106%
Pegus 6 109% 109%
N.B.E1. 4% 100% 100%
Z.E1JVI-.42 101 101
R.R.Ptlp52 105 105*
WGusto 4V 102%102%§
Wilton 3% 95%
Scheepvaart en
luchtvaart
/K.LJV1. 42 100% 101%
VNTank42 100
Spoor- en tramwegen
N.S/57 4% 103% 103%
Rd. Trm 32 84%
Converteerb. oblig
A.K.U 4% 135 135%*
v.Berkel3è 265 263%§
Billiton 5 179Va 181Y2
Bke&H 42 109% 109
Borsum 32 86%
Bronsw. 5
Du Croo 5
Enkes 4
Giessen 5
Heybr. Z
Hooim 5
117% 117*
121 121%
139%
126 125%
182
123 123
Indola 4% 145% 144%
Ketjen 4. 251% 245
K.L.M.42 96ft 96ft
Lindetev. 110%
Meteoor 5 130 130
Naarden42 161% 160*
N.R.C. 5 139
Nyma 4 105 106*
Oranjeb. 5 180 176
Pieters5V4 107% 108*
Ruhaak 4 104%
Sanders 5 122 122%
Schokb 3% 98% 98%
StTwenth« 130 130
Ver.Mch.5 184% 184
Z.H Bieï 274
Preimeleningen
Alkm. 2%. 80%
VJt.
14.20
A'dl951 2J
ld. 58 1...
ld. H 2%..
A'dm ni 2}
Adam 59 22
Breda 2%
Dordr. 2%
Eind 100 22
Enschl0022
's-Gr. I 2%
ld. II 2%
R'daml 22-
id. n 2%..
ld. 57...
Utr 100 22.
W. Kruis
Z.-Holl. 57.
ld. 59...
84% 84
817/a 82
88% 88%
88% 88%
95% 95%
80 81%
80% 79%
78% 78%
80% 79
87 87
85%
89 90%
90%
100% 99
94%
236 227
96 94%
100% 10012
V.K.
14.30
Rd.Tap.pr
33
32§
SedepCult
43
45
Serbadjad
16
16
SumRubb
26
26
Transatl.
73%
74
Vico
13
13
V.Vorst.
3
2%
Z.-Preang.
6
6(
Handel, Industrie enz.
Buitenland
België
Antw. 3J90% 90%
Belg. pr. 1 95 -
België55 3J 91ft 91»!
Cockerill 93 93*
PetrofSl.114% 115
Petrof. 4.97% 97%
Wag.L. 55 4 94% 94%
Duitsland
A.E.G. 8. 103%
A Thyss.7 100%
Bosch R 8 103
D Hörder l 103%
Dawes 24 156
Young30 52 230
Gelsenk. 7 102%
H Rhein 8 102%
103%
100/
102%
102%
230VZ
101
102*
DEPOTFRACTIE-
BEWIJZEN ENZ.
Nederland
ParticlpatiebewUzen
Alg. F 1-10129 128.50
Alg. F%-1 1265 1260
Converto J 1109 1110
HBBbeldI860 1863
Interb. 1 766 767
Aand. tn bei. mljen
Interunie 115.50 215.50
Nd FdsMb 121 121
Obam 270 270
Robeco.835.50 235.50
Unltas f 474 475
V. Bez. 94 130 130
Canada
Canad. GF 12% 12%
Canafund. 34% 35*
Ver. Staten
Atom DF 4% 4\g
Chemfund 12 12ft
Mass I. Tr 12% 12%
Telev El 8ft 8%
V.K 14.30
AANDELEN
Bank-, krediet- en
verzekeringswezen
Amst Banb 385 388
B.O.Z. C 114 114*
Gr I Cr.B 165% 165
He.rstelb 90% 90%*
H.B Unie C 218 218%
Kas Ass 137 137
N.B. Inst 184 187%
N Credletb 205% 207
N. Midd E 196 196
N Overz. 195 193%
Rott. Bank 326 328
R V.S 530 522
Slavenb. B 179 178%*
Twent Bkc 311 310
Z.-Holl. B. 160% 160%
Cultures
Ngombezi 205 208%
N.I.S.U. 320
O. J. Rubt 4 4*
PrJRubb.18% 18
A.K.U.c.
Alb.Heijn
A.Heijn c
Alberts H
AlgNoritA
AmstelBr
Ad.Ball A
AmCultAs
AdDroogd
A.R.M..
Aniem NB
Ap.Netten
Aut.Scr.W
AutoRdam
Bakoven
Bat.aanmij
Batava
Becht&D
ALvBeek
Beeren Tr
Bergh Pap
Blaauwh
Blljdenst
Boeke&H
BoerDruk
Bols
Bontek
Boom R
BorsumijC
Braat M
BredaMfb
Brero èd*60
Brocades
Bronsw
Bührmann
Buttinger
Bijenk. c.
Calvé cpw
Calvé cp c
Carps Gar
C.SuikMa
Chamot U
Cobra
Cur. Hand
Curac.ct
Daalderop
ld.Jdiv.60
Dekkers
DeliDrukk
Demka
Dikkers
Doet. IJz..
Dorp&Co.
DrieHoef
D.R.U.
Du Croo
Duyvls
Elsevier
Emb.Hth
Enkes 100C
Enot
Entcomay
Enthoven
Erdal
Euraz
Excel.Mf
Figee
Fittingfab.
id. pref
Gazelle
Gelder ct
Gelder pr
General B
GeoWehry
Gerzon cp
Geveke
Giessen
Gist-enSp
Goudsmit
Grasso
Grinten
id id 59-60
Grotsmed
Gruyt.P.A
451% 451%
390 395*
414 400
130 130*
755 751*
523
380% 379
149 149%t
313% 317
179% 179
61% 61%
130 129%
370
305
272
325
300
271t
327
113% 112%
184 183%
150 151
132% 131
354% 352
193 194%
174 174
164% 163
186% 185%
600 610*
192 192
169% 169%
53%
86
322 326
352 350
400% 405*
142% 144%
506 512*
202 203
780 791*
166%
164% 167*
371% 374
405 406
330 335
205 208%*
140% 142%
140% 142%
297 300
293 295
195% 195
71% 71
f!55 255*
385 384
151 151
71%
400 4Q2§
118 118%
155 155
322 323§
375 378
187 187%*
203 200*
286 285%
118
305 301%
772
20
175 174
769
20%
210 210%
152 150%
137% 137
232 232%
323% 323
313 310%*
112 113%
51%
162 163
505 508*
200 200%
395 390%
91% 92
255 258
875
860 860
188% 188
137 135
279
185
191
180
277
183(
186
178
432§
V.K. 14.30
GruytprB. 179
HagmCo.A
Hand.Cmp
'tHart.
Havenw
Haz.meyer 430
Heem v.Ö.
Heemaf.
Heineken
Heinekenc
Hensen MJ
Hero A.
Heybr .Co.
Heybr.Z.
Hoek'sMZ
Holl.Hand
Holl.Kat
390 384(
391 390t
575%575%*
576
207 207%
201 200%
201 201Y2
290291
598 600t
95
119% 120%
H. Beton A 3151/2 315Y2
HConstr.W 515
197 195
330 334
146 148*
925 925*
241 240(
295 295
230 229
528% 524*
298%
157% 157%
225
64% 65t
370 372
130% 132
129 128*
168
281
535
168
530*
120
323
134% 134
457 451*
203
350
H. Melks.i
Hoogenb.
Hooim
Indola
I.B.Bouw
Internatlo
I.Gew.Bet.
l.Kunstst
IntViscose
Intervam
Jans.Sut
J.Heybr
Jongeneel
Kemo
KempBegr 120
Kemp.Zk.
Kempkes
Ketjen
KeyHout
Key Kr.
Kiene 1000 290
Kloos Z 288
Kondor A 305
KN Papier 343
KN Zoute. 1041
Korensch.
Koudijs
Krasnap
Kromhout
K.V.Tap.A 345
Kwatta 146
LeeuwPap 304
LeidWolsp 520
L.A'damA. 454 450
Lindeteves 119 118%
Lint. Ind 138 138§
Lobuizen 146 142Y
Lijempf H6
Lijm-GelC 223
Mahez 385
Malntz 157
Maxwell 485
MeelfNBC 376
MeesBouw 160
Menko. 260
Meteoor B 217
Misset 294
Mosa Pors 261
Muld.R.M. 136
MüllNBpr 126
MijnbkwC 538
NaardenC
Nedap
N.Aann.M
204
353
289%
288
305
345
1031
131% 131
245 245
410
221
410t
220%
344
146
115*
223%'
389%
160
475
160§
256
217
293
265%
136
126
N.Dok Mij
N.Schpsb
N. Springs
Ned. Vlas
Nelle v...
Netam....
Nieaf
Nierstrasz.
N R C ert
ld. (%d.)
Nyma ert
N .tenCate.
Oranjeb
Orenst&K.
Ov GasNB
Palthe
PapG'land
Pietersen
Pont Hh
Poorter de
Proost&B
420
131% 130%
445 445
166 168
160 162%
203 205
208% 207
162% 163%
101
215
204% 205
164 165%*
380% 385
390 391
220(
257*
196(
690
220
253
201
685
109
232
126
208
232%
125%
580§
273
800%
VJC. i4.30
Radem.M 134% 134
Reesink 215 210
Reeuwijk 328
Reinev.Mf 198% 198
Riva 320 310%
Rohte&J 150 149
Rommenh 500 494
RdDroogd 472 477
Rouppe V. 138 134
Ruhaak 116% 116
Rutten's B 249 250
Rst.Oonk146%145%*
Rijsdijk.294 295*
Sanders.
Scheld.NB
Schokbet
Schol Fox
ScholtCart
Schuitema
Schuttersv
Sikkens
Sim. Wit.
Simons E.
Simplex R
SmitCoTr
Smulders
Spaarn gr
Spanjaard
Stokvis 500
S.Twenthe
Tab.Ph.ct.
T.B.MarijD
Tels
Thom&Dr
Thom.Mf
Thoms Hb
Tricotbest.
Tw.Kabel.
Tw.OverH
Twijnstra.
Ubbink
Unilev 7%
id. 6%.
ld. 47c...
Union.
ütermöhl
Utr. Asph
Veenendid
Ver.BlikC.
V.GlasN.B
V.Hol.Sig.
Ver.MachJ
V.N.Rubb.
V.Touw
Verschure
Vette wtnk
Vezelv
Victoria
Vihamy.
Vlismar.
Vliss.Kat.c
id. pref..
Vred.R.ct.
Vries IJz.
Vromen
Vulc'oord
575
190
270
800
303
135 135%*
139% 138
810% 310%*
115 116
630 630
133 134%
258 259
187% 188
79% 80
293
46 43 Y<
695 691*
VJC
Oostzee 147
Wljklijn 275
Zeeland 482
Zeevaart 153
Spoorwegen
Dell Sp.A.
N.Ind.Sp.
14.30
150
3%
ft
3Ya*
Ned. Antillen
Ant.Verf 178 179*
Buitenland
Canada
Alumin
BeU Tel
Can.Pac.C
Int.Nickel
Int Pipe L
Mass.Ferg
31%
47%
21 ft
57%
61%
11%
31%
47%
211!
57%
61%
lift
203
133 135*
545
61% 60
136 138
175 171
154 1543/
132% 132%
89% 89%'
210 210%
293 295
350 357*
292 294*
380% 380
322 32412
82% 82V:
238% 240
347 346
320 320
287 290
300 295t
183 180
*256% 255
166% 166
145Y2 145
395 396%
182% 185
470 475*
176
360 359
125 126§
124 -
108% 108*
142% 142%
161% 161'
165 167
338
110
176
420
438
340*
175
417
438*
Wabo
Walvisvrt.
Wereldh
Werf Gusto
Wernlnk
Wessanen.
Wilton ncj
Wit'sText.
W.Winkel.
Wyers
Wijk&Her.
Zaalberg
Zeeuw Cf.
Z.A Hand
Z H.Bier
Zwaardem
Zwan Org
Zwitsai
Mijnbouw
Singkep 207
Tarakan 1 150.5 151
Scheepvaart
Furness S 530 529%
Hill'berg 645%
Houtvaart 211
Noordzee 75
H8Y2 117
119% 119
405
145% 146
400
170%
894% 885(
365 373
en Petr
Ver. Staten
Am. Enk a
21
21ft
25
Am Metal
25ft
Am Mot
19%
19ft
A. Radiator
12%
12%
AmSmeltC
57
56%
Am.T.&T
961/4
961%
Am Tobac
641%
Anaconda
47
47
Atch.Top
21%
Balt.&Oh
28
27
Beth.Steel
40%
40%
Chesap
58
Chrysler
42
411%
Cit.Serv.C.
471/4
47H
Colgate..
32%
331/2
Comm.Ed
6734
67
Consol Ed
641/2
64%
Cont.Oil
54
553%*
CurtWr.
17
16ft*
Dougl.Air
31%
301%
E.Kodak
114% 1131/2
Gen.Clgar
35
34%
Gen.EJectr
76%
75
Gen. Motor
41%
4111
GiUette
89i/a
87
Goodyear
36%
36%
Greyhnd.
20%
20%
niinols-C.
30%
I.Bus.M
611 605x
Int.Paper
97
97
Int.T&T
45%
443%
KansasCS
641/4
64 Ya
Kennec.C
78
79i%
Lorillard
38%
39 Ya
Louisville.
50
51
MarshFld.
56
55%
Miss K.T
3%
Montg.W
28%
28
Nat.Cash
61
61 Ya
N.Y.Centr
16%
N.Am.Av
47
473%
North Pac
41Y8
PennsylvC
10ft
103%
Phillips
52ft
RadioCorp
541/2
54%
Rep.Steel
56
55%
SearsRoeb
553%
54%
SheU OU
751/e
743%
SouthPac
19%
19%
SouthRw
4414
StBrandsC
54 Ya
53%
St.O.N.J
391%
38%
Studeb.P
7ft 7%t
Tennessee
50%
Tex Instr
192
93
TideWat
I9j|
19%
Un Atrcr
37 Ya
37i%
U.S.Rubb
46
U.S.SteelC
77% 761%?;
CLAIMS
FlMarijner 890
865*
Voorlopig genoteerd
Spaarn.st4i 235 230
Bernet. 190% 192%
Schuppen 269% 270