Tientallen doden. vele werklieden nog opgesloten Proefscliot voor eerste reis door ruimte gelukt Wanhopige reddingsacties op brandend vliegdekschip I ...en weer viel het licht uit Duitse verkeersleiding treft geen schuld aan vliegramp te Miinchen Minister naar noorden voor Lauwerszee HONDERDEN GEWONDEN Zuiveringsacties in Ethiopië m AUTOMAAT BLEEF BEDANKEN Heilige daad" is fantasie PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Bescherming van EEG gevraagd voor modeontwerpen Verhoging kinderbijslag I niet gunstig ontvangen Woeste fontein breekt door wegdek Roodgloeiend 4200 mensen Weer recht Klopsignalen Politie concludeert: De Bilt: Bewolkt Directeur: jacq DE SMIT; Chefred.: G. J. BREUKEB Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4, Giro 116666, telefoon Directie en administratie 01100- 6901. Redactie: 01100-6901 en 5366. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009, redactie Walcheren en sportredactie 01130-4604, Post bus 26, Vlissingen, Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24, Terneuzen. N.euwstraat 38. tel. 01150-3189: Zierikzee, Havenpark 24. tel. 01110-2991. Zeeuwsen Dagblad Losse nummers 13 cent. Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters T cent per woord met een minimum van 1, 16e JAARGANG No. 4735 Dinsdag 20 december 1960 OPNIEUW RAMP IN BROOKLYN15®* Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Drs. Korthals, mi nister van verkeer en waterstaat, zal binnenkort in Groningen, Leeu warden en Assen met de provinciale autoriteiten besprekingen voeren over de afsluiting van de Lauwers zee. De Gedeputeerden van de drie noor delijke provincies hebben gisteren in Den Haag twee uur lang met de mi nister gesproken over de financiering van dit project. Zij deelden na afloop van dat onderhoud mee, dat zij niet de vrijheid hadden iets over het be sprokene te onthullen. De minister, zo werd ons op het ministerie meegedeeld, zal het noor den bezoeken om zich ter plaatse een Indruk te verschaffen van de situatie. Van onze correspondent VENLO Een landbouwer in Grubbenhorst was bij de eerste keer voor zijn rijexamen geslaagd. Hij kocht meteen een nieuwe auto. Na twee dagen vloog hij op de Horster- dijk in zijn woonplaats uit de bocht. Hij ramde een elektriciteitspaal. Van de auto bleef een hoeveelheid ge kreukt blik over. Door het afknappen van de paal, waaraan een bovengrondse leiding hing, ontstond een lichtstoring, die pas de volgende dag kon worden verholpen. Veertien dagen later was er in Grubbenhorst een soortgelijke licht storing. Er zal wel weer iemand te gen een paal zijn gereden, zeiden de mensen lakoniek. Daarmee schoten ze in de roos. Op de Horsterdijk hing weer een zwaar gehavende auto tegen een telefoon paal. Tussen de wrakstukken krab belde dezelfde landbouwer overeind. De man verklaarde geërgerd geen derde auto te zullen kopen vóór de Horsterdijk was verbreed. NEW TORK (Reuter, AP) Terwijl enige duizenden werk lieden bezig waren de Constellation, een van de zes grootste vliegdekschepen ter wereld, af te bouwen op de marinewerf in Brooklyn, brak op het bijna voltooide 60.000 ton metende oor logsschip een felle brand uit die zeker enige tientallen mensen hét leven heeft gekost. Toen de met man en macht werkende brandweren van de stad New York en van de Amerikaanse marine na enige uren de razende vuurzee nog verre van onder de knie hadden en hevige sneeuwval het reddingswerk was gaan bemoeilijken, stonden twee-en-twintig namen cp de dodenlijst en waren er enige honderden gewonden onder de geredden en de redders. LUXEMBURG (ANPt. De commis sie van de Europese Economische Ge meenschap dient iets te doen tegen het namaken van de modellen van de grote Parijse modehuizen en de Franse kant industrie, zo meent de heer J. Ven- droux. Dit Franse lid van het Europese par lement wijst er op dat Italië het enige land van de zes is, dat niet valt onder de bevoegdheden van een internationaal bureau te Genève, waar een depot voor industriële ontwerpen is ingericht. De heer Vendroux vraagt of de E.E.G.-commissie een onderlinge aan passing van de wetgeving in de zes landen op dit punt in overweging kan nemen, om een einde te maken aan ver schillende onrechtvaardige toestanden, waarbij dikwijls aanzienlijke handelsbe langen worden geschaad. In een sneeuwjacht raasden motorboten (links onder) om de Constellation heen om overboord gesprongen mannen op te pikken. Hoog boven de vuurzee zwaaiden de machtige kranen van de werf (rechts) heen en weerdoor het vuur ingesloten mensen in vei ligheid brengend. Op de voor grond een van de grote blusboten van de Newyorkse havendienst. DEN HAAG. De verhoging van dê kinderbijslag, die de regering heeft voor- I gesteld, is door vele leden van de Tweede Kamer niet gunstig ontvangen. In het i voorlopig verslag over het voorstel vra- jgen zij waarom de regering hieromtrent advies heeft gevraagd, nadat het voor nemen voor de verhoging reeds was bekend gemaakt. Verder willen zij weten waarom de regering in de verhoging een progressie heeft verwerkt. In de memorie van antwoord inzake de Kinderbijslagwet heeft de regering inder tijd immers meegedeeld het niet wense lijk te achten tot een verdere progressie naar het kindertal over te gaan. LEIDEN. Straatstenen vlogen gis termorgen door de ruiten van twee huizen aan de Plantage te Leiden. De bewoners renden dodelijk verschrikt de straat op. Wat zij daar zagen deed hen denken aan een natuurramp. Uit een krater met een doorsnee van d'rie meter midden in de rijweg spoot met grote kracht een waterstraal van meer dan een meter dik zo'n tien meter de lucht in en overspoelde hun huizen. Een gesprongen waterleiding had deze reuzenfontein doen ontstaan. Technici van de Leidse Duinwater leiding hebben een uur werk gehad' om de wilde waterstroom weer in zijn keurslijf te persen. De onverhoedse douche heeft aan en in de huizen grote schade aange richt. Van onze correspondent BONN. De officier van justitie te München heeft reeds gisteren vastgesteld dat de Westduitse in stanties op het vliegveld Riem geen enkele schuld hebben aan de vlieg ramp die zaterdagmiddag 49 men senlevens eiste. Uit verhoren en de bandopname van het laatste bericht van de Amerikaanse Convair is ge bleken dat de piloot geen contact met het vliegveld heeft opgenomen over een mogelijke noodlanding op de Theresienwiese, een grote vlak te, vlak bij het centrum van de stad Twee Syriërs Het aantal slachtoffers van de ramp is nog steeds 49. Daaronder bevinden zich de zeven bemanningsleden van de Conv^-r, een Amerikaanse soldaat, zes Amerikaanse jongens en zes Ame rikaanse meisjes, die in Engeland dij familieleden Kerstmis wilden vieren. Onder de 29 mensen die in de bij wagen van de door het vliegtuig ge raakte tram en op de trottoirs door de brandende benzine werden gedood, be vonden zich twee Syriërs en 27 Duit sers, van wie de meesten te Munchen woonden. De stoffelijke resten van de Ameri kanen zijn, op dat van de soldaat na, reeds naar Frankfort vervoerd, van waar zij naar de Verenigde Staten zul len worden gebracht. De Amerikaanse militaire leiding in Duitsland beval dat het stoffelijk overschot van de soldaat tezamen met de Duitse en Syrische slachtoffers opgebaard zouden worden. Drie van de slachtoffers zijn nog altijd niet geïdentificeerd. New York In New York heeft men tussen het puin van verbrande huizen en de wrakstukken van de twee neergestor te vliegtuigen opnieuw menselijke resten gevonden. Het aantal omgeko menen wordt als gevolg van deze vondst nu geraamd op 144. In de twee vliegtuigen zaten in totaal 128 mensen. De andere doden zijn Newyorkers die door de neerstortende vliegtuigwrak ken of door vallend puin werden be dolven. Eigen nieuwsdienst KAAP CANAVERAL In ruim een kwartier heeft een Ameri kaanse bemanbare kunstmaan van het type Mercury gisteren boven de Atlantische Oceaan met succes een hoge en wijde kogelbaan beschreven en is daarna uit zee opgevist. Het betrof een proef ter voorbe reiding van de eerste vlucht die een van de zeven astronauten-in-oplei- ding aan het einde van het volgend jaar in zo'n kunstmaan om de aar de hoopt te maken. Eer het zover is zullen eerst aap jes en daarna de „astronauten" in zo'n kunstmaan kogelbaanvluchten hoog boven de Atlantische Oceaan gaan maken. De kunstmaan, een in hoofdzaak ke gelvormig ruimtescheepje van onge veer een ton, werd door een raket van het type Redstone in de 350 kilome ter wijde en 230 kilometer hoge ko gelbaan gebracht. Zestien minuten Ongeveer zestien minuten na de start van de Redstone op de lanceer basis Kaap Canaveral kwam de onbe mande, ruim van meetinstrumenten voorziene, kunstmaan in het doelge bied, ver ten zuidoosten van de lan- ceerplaats, terecht. De kostbare kegel werd spoedig uit zee opgevist en aan boord van het vliegdekschip Valley Forge van de Amerikaanse marine gehesen. De Val ley Forge zette daarna koers naar een Amerikaanse haven. Binnen twee da gen zal de kunstmaan terug zijn op Kaap Canaveral, waar tijdens de ko- gelbaanvlucht automatisch verrichte metingen zorgvuldig zullen worden bestudeerd. Vol spanning zien de deskundigen, wier voornaamste zorg het is de as tronauten zodanig te beschermen dat zij een tocht per kunstmaan om de aarde kunnen navertellen, uit naar die metingen. Zij hopen dat zij in grote trekken zullen kloppen met de theore tische berekeningen ten dele geba seerd op eerder genomen proeven volgens welke de kunstmaan tijdens de opstijging enige minuten lang bloot staat aan versnellingskrachten die zes maal zo groot zijn als de normale zwaartekracht op aarde, en tijdens de afremming zelfs aan krachten die elf maal zo groot zijn als de zwaarte kracht. Daartussen moet volgens de theorie enige minuten volstrekte ge wichtloosheid gelegen hebben. Volgens plan De proefvlucht verliep geheel vol gens de plannen. Na ongeveer twee minuten bereikte de Redstone een hoogte van 65 kilometer en was toen uitgebrand. De snelheid was 6.500 ki lometer per uur. Enige seconden la ter maakte de kunstmaan zich los en begon de uitgebrande raket naar de aarde terug te vallen. Vijf minuten na de start had de kunstmaan, op ongeveer 230 kilome ter in de top van de kogelbaan, nog een snelheid van ongeveer 2250 kilo meter per uur. Hulpraketjes draaiden toen de kunstmaan om, zodat hij met de platte onderkant naar voren ge keerd voortsnelde. De snelheid was zeven minuten na de start weer toegenomen tot ongeveer 4825 kilometer per uur. Op dat mo ment was de kunstmaan 125 kilome ter boven de aarde. Een minuut la ter was, op. 65 kilometer hoogte, de snelheid toegenomen tot ruim 6400 ki lometer per uur. Van 4825 tot 25 km. Negen minuten na de start, op 20 kilometer hoogte, kwam bij een snel heid van 4825 kilometer de rempara- ehute in werking. Zeer snel vermin derde toen de snelheid. Dertien mi- 25 küompfde Start WaS die n°S maai* 25 kilometer per uur, en toen, op ruim drie kilometer hoogte, maakte de gro- te parachute zich los en begon de lang zame afdaling naar de aarde. De dodenlijst, zo vreesde de brandweer, zou langer worden, want enige tientallen werklieden schenen in het schip, dat 275 miljoen dollar heeft gekost, opgesloten te zitten. Al spoedig maakte de Constella tion door de tonnen bluswater die er met alle beschikbare blusboten en zeker 50 brandweerauto's in waren gespoten zo zwaar slagzij dat de leider van het blussingswerk, de Newyorkse brandweercommandant, de vrees uitsprak dat hij zijn mannen spoedig van het schip zou moeten halen. Het dek van de Constellation, een van de zes Amerikaanse 60.000-tons reuzen-vliegdekschepen waarmee de Amerikaanse marine uitgebreid zal worden, stond toen al roodgloeiend. Tientallen werklieden die niet meer van het fel brandende schip af konden komen omdat een muur van vuur hen de weg naar de wal versperde werden met hijskranen in veiligheid gebracht. Later bevrijdde men met snijbranders vele anderen die diep in het ten dode opgeschreven reuzenschip zaten opge sloten. Meteen na het uitbreken van de brand, die vermoedelijk ontstond toen een licht brandbare vloeistof vlam vat te en het vuur oversloeg naar een benzinetank die daarna ontplofte, had den al vele aan dek werkende mannen zich met een stoutmoedige duik in het ijzig koude water in veiligheid ge bracht. Toen de geweldige brand uitbrak waren volgens de Amerikaanse marine ongeveer 4.200 mensen op de Constel lation aan het werk. Spoedig stonden op de kade zeker vijftig brandweer auto's met tientallen stralen water te geven. Dat nam niet weg dat het vuur zich snel verspreidde over vrijwel de volle lengte van het 315 meter lange reuzenschip, dat van de kiel tot het hoogste punt van de brug zo hoog is als een gebouw van 25 verdiepingen. Vlammenzuilen spoten af en toe vijf tig meter boven het dek uit, de dikke vette rookwolken in een spookachtige gloed zettend. Vier uren na het uitbreken van de reusachtige brand was de slagzij van het wrak van de Constellation al bijna vijf graden en was een toestand ont staan die voor de brandweer en de reddingsploegen hoogst gevaarlijk werd geoordeeld. In wanhopige pogingen het schip te redden dan wel de brand te beperken werden tonnen brandend en smeulend houtwerk overboord gezet. De leider van het blussingswerk zei: Ik heb nog nooit zoveel hout op een stalen schip gezien. De overhellende beweging van de Constellation werd later opgeheven door het openzetten van de kranen aan bakboord. Het schip kwam daardoor weer rechtop in het water te liggen. Wanhopig waren de pogingen van de redders, de lichamen te bergen van de mannen die binnen in het schip de verstikkingsdood hadden gevonden maar onbereikbaar schenen. Dat wa ren er ongeveer tien. De bevolking van Brooklyn was diep geschokt door deze tweede grote ramp in enkele dagen volgende op de botsing in de lucht van twee grote passagiers vliegtuigen die ruim 140 mensenlevens kostte. Het dodental steeg tegen het vallen van de avond tot 50. Er waren toen nog meer dan zestig mensen beneaendeks opgesloten. Ook waren er klopsignalen gehoord. Alle beschikbare brandblusmateriaal van geheel Groot-New York, in totaal bijna honderd brandspuiten, nam toen aan de titanische strijd tegen de vuur zee deel. ADDIS ABEBA (Reuter) Rond om Addis Abeba voeren Ethiopische troepen zuiveringsacties uit om de rebellen te achterhalen die na hun mislukte staatsgreep de vlucht heb ben genomen. De keizer heeft hun opdracht gegeven om de vluchtelin gen levend in handen te krijgen opdat zij kunnen terechtstaan. Bij de strijd in en rondom de hoofd stad, die drie dagen heeft geduurd, zijn vele honderden doden gevallen. De stad zelf heeft weinig geleden. Veel hinder heeft de bevolking van Addis Abeba echter nog steeds van een van de laatste wanhoopsdaden van de vluchtende oproerlingen. Zij hebben de waterzuiveringsinstallatie oklaar ge maakt en de bevolking zit sindsdien zonder betrouwbaar drinkwater. Vermoord Voor hun vlucht hebben zij oprui ming gehouden onder de politici die de keizer trouw wilden blijven. En kele tientallen zijn vermoord terugge vonden toen gezagsgetrouwe troepen de stad binnenrukten. - - Van onze correspondent UTRECHT. Een Utrechtse sigarenwinkelier met een groot gevoel voor betamelijkheid is erin geslaagd een sigarettenautomaat te transformeren tot een uiterst beleefd instrument, dat de koper vriendelijk bedankt en hein bovendien prettige Kerstdagen toewenst. De goede wensen zijn opgenomen op een bandje, dat aanvankelijk in werking trad zodra de klant een der Iaden had opengetrokken. Natuurlijk vonden kwajongens er iets op om het kunstig ingerichte apparaat aan een stuk door te laten bedanken. Zij lieten eenvoudig de vakjes open staan nadat zij een gulden in de automaat hadden gedeponeerd. De eigenaar heeft zijn technisch vernuft dit weekeinde weer moeten scherpen. Na een hele dag zwoegen wist hij te bereiken dat het bandje pas gaat draaien wanneer men het vakje dichtslaat. De directeur van de afdeling rakettenbouw van de vliegtuigfa briek Convair, J. P. Hopman (links) legde onlangs in de fabriek zes van de zeven astronauten de werking uit van de Atlas, de reusachtige raket waarmee zij later, gezeten in een kunstmaan van het type Mercury, in een baan om de aarde gebracht zullen worden. Met Hopman, vlak voor een lig gende Atlas in aanbouw, van links naar rechts Alan Shepard, Scott Carpenter, Virgil Grisson, John Glenn, Leroy Cooper en Walter Schirra. In afwachting van foto's die tijdens de kogelbaanvlucht van de kunst maan moeten zijn gemaakt geven wij u hier met een tekening een gefantaseerde blik uit de ruimte or de kunstmaan in volle vlucht. Ver in de diepte Florida en de Atlanti sche Oceaan. UTRECHT. De heer Kr. K. van Dijke, chef van de voorlichtingsdienst van de gemeente Utrecht, is benoemd tot burgemeester van Axel in Zeeuws Vlaanderen. Axel heeft het zestien maanden zon der burgemeester moeten stellen, nadat de vorige was ontslagen. A'ee deze man hoort bij u. 11 Van onze Amsterdamse redactie1 AMSTERDAM. De Heilige daad berust louter op fantasie. Tot die slotsom is hoofdinspec teur Molenkamp van de Amster damse recherche gekomen, na een onderzoek van tien dagen in Duits land. Alle kerkelijke en financiële connecties, die de Heilige daders Dreis, Jansma en Volraat hebben opgegeven, blijken uit de duim te zijn gezogen. Er is geen contact geweest met r.k. bisschoppen in Mainz, Bamberg of München. Het geheime document, waarin het Va- ticaan de Heilige daad als bovenna tionale en interkerkelijke organisa tie zou erkennen, is een falsificatie. Zelf gedrukt Hoofdinspecteur Molenkamp heeft ontdekt, dat Dreis, Volraat en Jans ma het zelf bij een drukker in Neu renberg hebben laten vervaardigen. Zij zijn alle drie bij het verstrekken van de opdracht betrokken geweest. Daarmee vervalt het verweer van Jansma en Volraat, die zich steeds be roepen op mededelingen van de Duit ser Dreis. Zoals bekend verblijven Jansma en Volraat in arrest onder verdenking van oplichting. De Duitser Dreis zit in Wiesbaden een oude straf uit we gens flessentrekkerij. Het is nog niet bekend of de Nederlandse justitie de Duitse autoriteiten zal verzoeken om hem wegens zijn aandeel in de Heili ge daadmanipulaties te vervolgen. Oplichters Het is, aldus hoofdinspecteur Molen kamp, zonneklaar, dat het drietal de directeur van de N.V. Socrates, de heer N. den Besten, heeft opgelicht. Die stelde .indertijd ruim drie ton ter beschikking van de Heilige daad. Uit in beslag genomen corresponden tie is gebleken dat daarover tussen Jansma en Den Besten onenigheid is gerezen. Den Besten wilde papieren op tafel zien, en Jansma weigerde iedere inlichting. Veiling Veertien woningen, winkels en café's uit de failliete boedel van de N.V. Socrates hebben gisteravond bij een veiling in Amsterdam 507.660 gulden opgebracht. Deze bezittingen gingen voor behoor lijke prijzen van de hand. Dat gold met name de veiling van enkele pan en in Amsterdams binnenstad, waar van er twee (Amstel 268 en Nieuwe Zijds Voorburgwal 38) op de Monu mentenlijst staan. Deze combinatie bracht 124.600 gulden op. Twee bars met bovenwoningen en een .winkelhuis met woningen aan het Thorbeckeplein, die bij opbod reeds respectievelijk honderdduizend en 66.000 opbrachten, werden in combinatie op tien gulden gemijnd. Vijf Amster damse makelaars werden de nieuwe eigenaars van de bezittingen van So crates. BOTTERDAM Op 15 mei 1961 zal ir. J. W. Ernste de functie van directeur van Shell Nederland Raffinaderij en Shell Nederland Chemische Fabrieken neerleggen en de dienst van de Konink lijke/Shell Groep met pensioen ver laten. Ir. Ernste zal worden opgevolgd door ir. Th. P. van den Bergh, thans lid van de directie van Shell Italiana. Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte gisteren om 23.15 uur: Zwaar bewolkt 'met vooral aan vankelijk regen of motregen en plaat selijk nog mist, la ter verspreide op klaringen. Over wegend matige, langs de kust van li Holland en Zeeland vrij krachtige wind, ruimend naar rich tingen tussen west en noord. Dezelfde of iets hogere tem peraturen. MIES JE: Herfstweer tot de laatste dag.' 21 dec.: zon op 8 46, zon onder 16.30; maan op 10.55, maan onder 20.41. weer wind temp. n.sl. Helsinki regen* ZO 2 1 Stockholm regen O 3 3 Oslo mist NNO 3 2 Kopenh. regen NNO 2 5 Aberdeen h. bew. NW 1 0 Londen geh. bew. WNW 4 3 Amsterd. regen zzo 4 0.2 Brussel geh. bew. z 5 1 Luxemb. regen z 1 1 Parijs geh. bew. w 7 2 Bordeaux geh. bew. zzw 11 4 Grenoble h. bew. stil 5 -f Nice zw. bew. N 10 0 Berlijn sneeuw ZW 4 1 Frankfort regen zzw 1 1 Müncherr zw.bew. zw 2 2 Zurich regen ozo 3 0.1 Genève zw. bew. w 4 0 Locarna geh. bew. stil 7 1 Wenen geh. bew stil 6 0.1 Innsbruck mist WNW 2 0.3 Belgrado 1. bew. stil 15 0 Athene geh. bew. ozo 19 15 Rome regen stil 16 7 Ajaccio regen ONO 10 3 Madrid zw. bew. ZW 6 0 Majorca 1. bew. W 14 0 Lissabon regen 14 0.1

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 1