Onze geleerden aan het woord Europa, doet niet onder HOEVEEL GAAT HET KOSTEN? DEN HAAG BEREIDT ZICH REEDS VOOR DE RAKETTEN Magistraal plaatwerk over Egyptische kunst Een belangrijke vraag DE WERELD DER FARAO'S kroniek van kunst en boek Niet achter blijven LANCEERBASES Verzending zeepost Kansen in Brazilië voor Nederlandse scheepsbouw Limburgse ol i estook gaat niet door Voor kantoorpersoneel verplichte werkweek van 48 uur Last van zenuwen? BUIT KRENKTE BEROEPSTROTS LEVENDIG BEELD EGYPTISCH LEXICON BOEIEND EERSTE DUIKBOOT MET 3 CILINDERS IN DIENST DOOR KABEL VAN KRAAN GEGREPEN Pag. 13 Europa blijft dicht huis met kunstmanen L'H zijn in Nederland verscheidene geleerden, onder wie mannen wier na men in de gehele wereld met bewondering worden uitgesproken, die zich vol geestdrift, maar met evenveel nuchterheid, tot voorstanders van het wetenschappelijke onderzoek van de wereldruimte verklaard hebben. Ge leerden die graag zouden zien dat ook Nederland op beseheiden wijze aan het lanceren van Europese kunstmanen gaat deelnemen. CCHOTEN OP DE MAAN" of ruimtesondes die miljoenen ki lometers lange banen om de zon beschrijven zitten er voor Europa niet in, ten minste de eerste jaren niet. De Europese landen zullen met hun kunstmanen in de omgeving van de aarde blijven. Klein beginnen en dicht bij huis blijven, is voorlopig de leuze. En aan bemande ruimtevaartuigen wordt hoegenaamd niet gedacht. Klein beginnen, zeker, maar toch niet zo klein dat Europa met minuscule kunstmaantjes alleen maar weten schappelijke onderzoekingen zou du pliceren die elders al zijn verricht. Zware kunstmanen Vandaar dat gesproken is, in de we ken die aan de Geneefse conferentie vooraf gingen, van zware kunstma nen" en is gewezen op de Engelse rakettencombinatie die een kunst maan van een halve ton in een om- loopbaan heet te kunnen brengen. Er werd, bijvoorbeeld, gedacht aan een kunstmaan waarin een kleine te lescoop is aangebracht. Met zo'n in strument zouden de sterrenkundigen voor het eerst in de lange geschie denis van hun tak van wetenschap Het is s^en toeval dat de conferen tie over gezamenlijke deelneming van vele Europese landen aan het on derzoek van de wereldruimte wordt gehouden in het Europese centrum voor kernonderzoek (CERN) bij Ge- nève. Dit centrum, waarvan wijlen pro fessor C. J. Bakker tot zijn' plotselin ge dood directeur was, is immers het duidelijke bewijs dat de Europese lan den in samenwerking de twee mach tigste landen., ter wereld-, de Ver enigde Staten en de Sowjetunie, op wetenschappelijk gebied naar de kroon kunnen steken, ja zelfs kunnen overtroeven. Atoomrenbaan Dat laatste bleek in februari van dit jaar, toen de proton-synchrotoon van de CERN, populair „atoomren baan" genoemd, in werking werd ge steld. Dat machtige instrument is de krachtigste deeltjes versneller ter we reld, en overtreft verre alles wat op dit gebied in de Verenigde Staten of de Sowjetunie bestaat. Voor het bereiken van dat resultaat hebben de Europese landen samen on geveer twee miljard gulden over ge had. een niet door de dampkring vertroe belde kijk op het uitspansel kunnen krijgen. Het „zware" van de voorgestelde Europese kunstmanen heeft beslist De kans dat een Europese kunst maan in Europa gelanceerd zal worden is te verwaarlozen klein. Twee Europese landen, Engeland en Frankrijk, kunnen beschikken over grote lanceerterreinen buiten Europa. Dat zijn de basis Woomera in Aus tralië, waaraan tot dusverre al on geveer tien miljard gulden ten kos te gelegd is, en de basis Hamma- guir in de Sahara. Beide bases zijn aangelegd in zeer uitgestrekte geheel onbewoon de woestijngebieden. Enig gevaar voor de burgerbevolking in geval van een mislukking is daar dus niet aanwezig. Het zal goedkoper zijn de lan- ceerraketten en kunstmanen per vliegtuig van Europa naar een van die twee bases over te brengen dan ten koste van enige miljarden gul dens een lanceerbasis in Europa aan te leggen. De \7ier betrokken minist *rs hebben opdracht gegeven zodanige schikkin- ge- te treffen dat, zodra tot Europe se samenwerking op het gebied van de ruimtevaart zou zijn besloten, de Nederlandse ambtelijke molen op dit terrein al kan gaan draaien voordat de eerste Europese kunstmaan zijn kringloop begint. Industriebelang Uit hot feit dat onder die vier be windslieden ook de ministers van Eco nomische zaken en Verkeer en Wa terstaat zijn, zou men kunnen aflei- dei dat de Nederlandse industrie kans maakt op het meepikken van enige vette brokken uit de Europese ruim te va a "tpof In aanmerking komt in de eerste plaats Philips in Eindhoven. Die in dustrie schijnt al te zijn benaderd voor levering van electronische be- sturingsapparatuur voor de eindtrap van een Europe?'9 laneeerraket Buitenlandse zaken is in twee op zichter bij het voorgestelde Europe se projekt betrokken Het departe ment zal dienen als schakel tussen een op te richten Europees ruimte- v art-o gaan en de Nederlandse rege ring. Tev°ns zal het, meer dan tot dusverre het geval was. aandacht gaan schenken aan het internationa- 1? ruimte-aartrecht. een recht overi gens, dat nog vastgelegd moet wor- der Het zwaartepunt Voorlopig zal. wat de officiële Ne derlandse bemoeiingen betreft, het zwaartepunt vallen op de wetenschap pelijke kant van het Europeze ruim- tevaartprojekt. Vandaar dat een hoge ambtc iaar van het departement van minister Cals zal zijn belast met de algemene leiding van de ambtelijke bemoeiingen in Nederland met het projekt. Het w :k op de vier depar tementen zal in de toekomst wellicht overgeheveld moeten worden naar een Nederlands bureau voor ruimtevaart zaken. Ei?en nieuwsdienst DEN HAAG. Met de volgende schepen Kan zeepost worden verstuurd. De data waarop de correspondente uiterlijk moet zijn gepost staan tussen haakjes achter de namen van de schepen. Australië- Riverdore (20 12i, Orsova (22 12). Canada: Volumnia (21/12), Wester- dam (22/12). Chili: Diogenes (21 12). Bae- renstein (22 12). Nederlandse Antillen: Benne kom (22/12). Nederlands Nieuw* Guinea: Schie Llovd (22/12). Nieuw-Zee- land: Athenic (20/12), Pauanui (22/12). Sulname: Oranjestad (21/12). Unie van Zu.'d-Afika en Zuidwest-Afrika: Pretoria Castle (18/12). Grootekerk (20/12), Cape town Castle (22/12). Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De N.V. Scheeps bouwbelangen in Den Haag heeft plannen j voor deelneming in en uitbreiding van een werf bij Rio de Janeiro. Een aantal grote werven werkt in Scheepsbouwbelangen samen. Deze ven nootschap heeft tot doel het behartigen van de belangen van in ons land geves tigde scheepsbouwbedrijven, onder an dere door het verwerven van overtollige en/of verouderde scheepswerven. Hoofdzaak van het plan- is het ver strekken van technische kennis, waaruit waarschijnlijk de levering van machine rieën en apparatuur, zoals scheepsmoto ren. door Nederlandse industrieën voort vloeit. De werf, waarvoor Scheepsbouwbelan gen zich interesseert, is een bedrijf waar tot. dusverre alleen kleine schepen wor den gebouwd en waar vooral reparatie- werk wordt verricht. De bedoeling is, dat er in vrij korte tijd nieuwe hellingen komen, zodat over een half jaar twee schepen, elk van circa vijfduizend ton, op stapel kunnen worden gezet. Enkele Nederlandse deskundigen zijn ter plaatse reeds aan het werk. Spoedig zullen anderen volgen. Omgekeerd zul len uit Brazilië groepen arbeiders naar Nederland komen om op de deelnemende werven te worden opgeleid. Het plan was ontworpen door de Ne derlandse scheepsbouw export centrale (Nesec), eveneens in Den Haag. Het was aanzienlijk groter dan dat van Scheepsbouwbelangen. De ontwerper van die nieuwe werf was de heer F. Voest (toen in dienst van de N.D.S.M. te Am sterdam), die als chef van de afdeling buitenlandse werven van Verolme op 29 november bij een vliegtuigongeluk in Brazilië om het leven kwam. De Nesec stapte van haar plan af, voor een deel als gevolg van de (meegevallen) schade, die zij dreigde te lijden met de zgn. Carras-schepen. geen propagandistische betekenis, maar enkel een zeer praktische. Ook kunstmanen die in de naaste toekomst hun nut kunnen bewijzen, zoals navigatiekunstmanen, meteoro logische kunstmanen, kunstmanen als schakels in het internationale berich tenverkeer, televisie-kunstmanen etc., zullen waarschijnlijk een halve ton, zo niet meer, moesten wegen. Een van hen is professor J. H. Oort, een groot man in de internationale wereld van de sterrenkundigen. Hij zei dit in april 1959 in een rede voor de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen: Enorme snelheid „Et kan geen twijfel aan zijn dat in de eerstvolgende jaren deze waar nemingen met enorme snelheid uitge breid en verfijnd zullen worden. Bin nen enkele jaren zullen vermoedelijk kleinere telescopen in satellieten ge monteerd. worden voor het doen van TTOEVEEL gaat het ons kosten? Dat is ongetwijfeld een van de belangrijkste vragen die de rege ringen van- de Europese landen die belangstelling hebben voor gezamen lijke lancering van kunstmanen zich gesteld hebben eer zij besloten over dat grote projekt te gaan confereren. Vast staat dat die kosten op duize lingwekkende hoogte liggen boven de bescheiden bedragen die gemoeid zijn met deelneming aan het wetenschap pelijk onderzoek van de wereld ruimte met kleine kunstmanen van eigen fabrikaat die in een baan om de aarde gebracht kunnen worden met kleine lanceerraketten van het type Scout. Amerika heeft geruime tijd geleden vele landen aangeboden hun kunstmanen met de Scout in een omloopbaan te brengen. 5 miljoen per stuk Zijn de Europese landen deson danks toch bereid samen die zeer ■hoge kosten van lancering van Euro pese kunstmanen te dragen dan moeten andere overwegingen dan de zuiver wetenschappelijke zwaar ge wicht in de schaal hebben gelegd. Dit laatste wordt duidelijk wanneer wij dekosten die in het geding; zijn eens nader bekijken. Per lancering zal Europa een kunstmaan van een halve ton of deze in een omloop- baan komt of niet volgens voor zichtige schattingen vijf miljoen gul den gaan kosten. In deze schatting zijn echter de to tale kosten van voorbereiding, waar onder de enorme kapitalen die moeten worden besteed aan de per fectionering van een grote meertraps- raket en de bouw van een grote lan ceerbasis, niet verwerkt. Die kosten schatten insiders op zeker 1,35 mil jard gulden. Zit er „brood" in Zijn de Europese landen bereid samen een groot kunstmaan-projekt te gaan uitvoeren en daarvoor mil joenen uit te geven dan kan het niet anders of zij moeten er „brood" in zien. De overwegingen die dan zwaar mee zijn gaan wegen moeten van economische en ongetwijfeld ook mi litaire aard zijn. Overwegingen waar achter een streven schuil gaat naar krachtige financiële steun aan de vele grote industrieën welker techni sche paraatheid van groot belang is voor de verdediging van de westelijke wereld. waarnemingen van zon en planeten en van het sterrenstelsel". Professor mr. G. van den Bergh, oud-hoogleraar in het staatsrecht en internationaal erkende amateur-astro noom, gaf onlangs dit korte en bondi ge oordeel in een weekblad: ,,Het ruimteonderzoek met behulp van elektronische apparaten vind ik prach tig, maar bemande ruimtevaart acht ik onmogelijk, zinneloos en misdadig". Professor dr. J. Jongbloed, deskun dige op het gebied van de luchtvaart- geneeskunde, zei over deze kwestie het volgende in een rede die hij op 20 maart 1959 hield in de Domkerk in Utrecht: Nuchtere beschouwing „Men kan wel ongebreideld fantase ren over de mogelijkheden van de ruimtevaart, maar daarnaast kan een nuchtere beschouwing op haar plaats zijn. Er is een principieel verschil tus sen scheepvaart en luchtvaart ener zijds en ruimtevaart, in overeenkom stige zin opgevat, anderzijds. Voor de zeevaart is in beginsel alles wat zee is toegankelijk; voor de luchtvaart staat het gehele luchtruim open; voor de ruimtevaart is slechts een zeer klein deel van de wereldruimte voor de mens bereisbaar. Bij elke vooruit gang tekent zich ook hier de klein heid van de mens ten opzichte van de schepping af". Van onze correspondent ROERMOND Het nieuwe gebouw te Maastricht van de provinciale waterstaat van Limburg zal kolen verwarming krij gen, omdat het aanvankelijke plan het gebouw van een oliestookinstallatie te voorzien op veel protesten is gestuit in de kolenstreek. Gedeputeerde staten van Limburg, die provinciale staten de olieverwarming hadden geadviseerd, zijn na nieuw be raad tot de conclusie gekomen dat de kosten van olie- en kolenverwarming el kaar niet veel ontlopen. Daarom zijn zij overstag gegaan. De Nederlandse katholieke mijnwer- kersbond had -in zijn orgaan De mijn werker uitvoerig lucht gegeven aan de verontwaardiging over het plan voor de olieverwarming. De bond had in het orgaan gezegd niet te verwachten dat provinciale staten Limburg in zijn hemd zouden zetten. IAAT Den Haag al rekening heeft gehouden met een beslissing over lan- cering van Europese kunstmanen blijkt uit voorbereidingen die zijn getroffen in vier ministeries: Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, Ver keer en Waterstaat, Economische Zaken en Buitenlandse Zaken. VOOR LANCERING van een Europese kunstmaan komt, in de eerste plaats eigenlijk, alleen de En gelse raket waarover het afgelopen jaar zoveel po litiek gekrakeel is geweest, de Blue Streak, in aan merking. Deze 22,5 meter lange raket, waaraan al verschei dene miljarden guldens ten koste zijn gelegd in Enge land, was oorspronkelijk bedoeld als ballistische ra ket met middelbare reikwijdte die in de neuskegel een Engels kernwapen kon meevoeren. Toen het besluit viel, de Blue Streak niet als mili taire raket te gebruiken, stond onder insiders al vast dat de Blue Streak het hoofdbestanddeel zou moeten worden van een kunstmaanraket. Zou dat niet gebeu ren, dan waren de aan de Blue Streak bestede miljar den immers weggesmeten! I)e eerste trap De Blue Streak alleen echter kan geen kunstmaan van enig gewicht van betekenis in een baan om de aarde brengen. Daarom moet de Blue Streak de eerste trap worden van een meertrapsraket. Als tweede trap komt in de eerste plaats in aan merking de Engelse onderzoekingsraket Black Knight, omdat die zijn deugdelijkheid al bij herhaling heeft be wezen in lanceringen boven de reusachtige lanceer basis Woomera in Australië. Deze 10,5 meter lange ra ket zou, naar Amerikaans voorbeeld, eenvoudig boven op de Blue Streak kunnen worden geplaatst en, in plaats van de eigen neuskegel, een kunstmaan moeten dragen. Eventueel zou tussen de Black Knight en de kunst maan nog een kleinere derde trap ingelast kunnen wor den. bijvoorbeeld een Engelse Skylark, die tientallen malen met succes is gebruikt voor het wetenschappe lijke onderzoek van de hogere luchtlagen. Uok Frankrijk Met een zo volslagen Engelse meertrapsraket zal, naar het zich laat aanzien, Frankrijk geen genoegen willen nemen. Dat land is. zonder er bepaald veel ruchtbaarheid aan te hebben gegeven, de laatste jaren met hulp van Duitse technici in de Sahara bezig ge weest allerlei eigen raketten tot ontwikkeling te bren gen. Ten minste een daarvan, de Veronique, schijnt in aanmerking te komen als tweede trap van de Europe se meertrapsraket. Ook heeft Frankrijk wel een raket die geschikt gemaakt kan worden als derde trap. Op de grote Franse lanceerbasis in de Sahara, Ham- maguir, is dezer dagen een onmiskenbaar duidelijke demonstratie gegeven van de Franse wil, een belang rijke rol te gaan spelen in het Europese kunstmaan- projekt. Bij Colomb-Becliar, in de Sahara, werken ook de Fransen (met hulp van Duitse deskundigen) aan grote raketten. 3* 1*$ DEN HAAG (ANP) Tot dusver zijn de werktijden van het personeel van 18 jaar óf ouder in een aantal kantoren (van rederijen e.d.) niet aan wettelijke voorschriften gebonden. Op 1 januari komt in deze toestand verandering. In deze kantoren zal de 48-urige werkweek worden ingevoerd, zo deelt het ministe rie van sociale zaken en volksgezondheid mee. In een aantal kantoren waar admini stratief werk wordt verricht, samenhan gend met de export overzee en het trans port per vliegtuig, en in reisbemidde- lingsbedrijven mag met het oog op perio dieke drukte gedurende 26 weken per jaar 10 uren per dag en 55 uren per week worden gewerkt. Alleen mannen mogen voor spoedeisend werk incidenteel lan ger werken, maar in dat gevai mag over een periode van 4 weken de werktijd ge middeld slechts 48 uur per week bedra gen. Met ingang van 1 januari gaat ook een nieuwe regeling in van het verbod van zondagsarbeid. In genoemde kantoren (ook voor het verkopen van plaatsbewijzen en dienst verlening aan toeristen) zullen mannen en vrouwen in het vervolg slechts om de andere week op zondag mogen wer ken; in die week moet hun dan op een andere dag een ononderbroken rusttijd van 36 uren worden gegeven. Deze regelingen zijn opgenomen in het werktijdenbesluit voor kantoren 1937, dat in deze zin is veranderd bij koninklijk besluit van 9 november 1960. Advertentie Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM Zelden zijn inbre kers na het geslaagd forceren van een brandkast zo kwaad weggelopen, als de mannen die donderdagnacht bij een Rotterdamse bouwonderneming waren binnengeslopen. De brandkast had na twee uur nóg geen krimp gegeven. De mannen moeten zich moed inge sproken hebben met gezegden als: De aanhouder wint en Geld verzoet de arbeid. Ze hielden tenminste vol. Na uren gaf de kluis haar inhoud prijs één gulden zes en vijftig. De inbrekers hebben er geen vinger naar uitgestoken. Ze hebben hun ge reedschap ingepakt en zijn naar huis I gegaan. Koningin Haisjepsoet TAE tentoonstelling Vijfduizend jaar kunst uit Egypte, die tot het einde van het jaar in het Rijksmuseum te Amsterdam wordt gehouden, heeft zijn weerslag in het boek. Het is zeker niet toevallig dat in deze tijd de tweede druk verschijnt van De cultuur van Egypte, een waarlijk monumentaal boekwerk van Duitse oorsprong, in het Nederlands uitgegeven door W. de Haan te Zeist. Maar alleen in verband met de tentoonstelling mag de uit gave niet worden gezien. Het boek van Kurt Lange en Max Hirmer, dat 3000 jaar Egyptische architectuur, beeldhouwkunst en schilderkunst omvat, komt namelijk tegelijk in verscheidene landen uit. Landen waar de ten toonstelling niet is geweest en waar dus niet een directe aanleiding tot de uitgave bestond. Men mag dan ook constateren dat zowel tentoonstelling als boek, waar aan zelfs een lexicon kan worden toe gevoegd, voortkomen uit een drang tot herbeleving van de Egyptische cul tuur, een cultuur die muurvast en on vergankelijk in haar uitingen is geble ken en in alles de tegeinstellingvl^i/^an hetgeen onze tijd biedt.'"""* 1 De rijkdom van drieduizend jaar Egyptische kunst is volmaakt neerge legd in het boek De cultuur van Egyp te. In de eerste plaats natuurlijk in de 276 reprodukties, waarvan er 23 in kleuren zijn. Zij geven een indruk wekkend overzicht, waarbij ditmaal dankzij prof. dr. Hirmer de bouw kunst de nadrukkelijke aandacht heeft gekregen die zij verdient. Dat geldt niet alleen voor het platenmateriaal, maar ook voor de toelichting bij de afbeeldingen, die wat de architectuur betreft bijzonder uitvoerig is en bo vendien met afzonderlijke tekeningen van plattegronden, vogelvluchten en doorsneden is geïllustreerd. De inleidende tekst is kort en alge meen informatief gehouden. Steeds hebben Kurt Lange en Max Hirmer de kunsthistorie geïnterpreteerd en zodoende zijn zij gekomen tot een uitermate levendig en bewogen beeld van een eigenlijk in 28 pagina's nau welijks -te omvatten cultuur. De bekende reeks Lexikons van Knaur (Droemerische Verlagsanstalt, München) is uitgebreid met Knaurs Lexikon der Aegyptischen Kultur, zo als gewoonlijk overvloedig geïllus treerd met 321 afbeeldingen, waarvan er niet minder dan 149 in kleur, zij het niet al te beste kleur, zijn. Men kan zich een ganse reeks lexicons over talloze onderwerpen voorstellen, maar een dergelijk naslagwerk over de Egyptische cultuur moet wel op moeilijkheden stuiten, omdat het aan tal trefwoorden te gering is. Weinig kunstenaars zijn er immers bekend en uit de aard van het lexi kon volgt dan noodzakelijk dat de kunstwerken worden ondergebracht bij trefwoorden, die slechts een onderge schikt aspect dekken: haardracht, ezel, erotiek, leeuw, belasting en wat al niet meer. Op zichzelf belangwek kend. maar weinig informatief voor de Egyptische kunstcultuur als zoda nig. Het vreemde resultaat is dat men anderhalve pagina te lezen krijgt over klimaat, een pagina over diplomatie, doch niet meer dan anderhalve pagina wordt er aan de gehele bouwkunst ge- wijd. Het Oude Rijk wordt in nog geen driekwart pagina afgedaan, even veel ruimte als het zwijn krijgt. Dit betekent niet dat het boek zijn geld als naslagwerk niet waard is in vele gevallen zal het de herinnering opfrissen maar al te veel ervan verwachten mag men niet. tiseerde vorm tot leven te brengen. De dynastieën krijgen kleur; de bouw van tempels en pyramiden wordt be grijpelijk en de maatschappelijke be roeringen van enkele duizenden jaren voor onze jaartelling, krijgen een ac tuele tint. Specialisten zulleq- dit.:,'boek wel licht meer waarderen om zijn presen tatie dan om zijn functie als ,,bron'\ maar wie niet een speciale studie van deze tijd heeft gemaakt, krijgt op prettige wijze het boeiende verhaal van een tijd, waarvan de stomme ge tuigen de mensheid door alle eeuwen heen zijn blijven intrigeren. Tevens is het boek een pleidooi voor de waar de van de archeologie. Zoals de schrij ver stelt, is zijn boek niet aan een leeftijd gebonden. Jongens en pen sioengerechtigden zullen het met in tense aandacht lezen. Deze gezellige vorm van algemene ontwikkeling werd op uitstekende wijz'e in het Ne derlands bewerkt door Frederique van Schouwen en werd uitgegeven door Van Holkema Warendorf in Am sterdam. ET boek van Hans Baumann De wereld der Farao's, wekt op de eerste bladzijden wellicht enige te leurstelling op bij hen, die menen een historische beschrijving van het oude Egypte te vinden. Een Egyptische jongen van deze tijd gaat op onderzoek in een van de vele ruïnes van Egypte, omdat zijn vader graver is en hij wel eens wil weten, wat er onder de grond nu al lemaal te beleven valt. Deze teleurstelling duurt vrij kort. Als men zich door het niet bijzonder sterke begin heeft tieengewerkt. be gint een fascinerende beschrijving over het oude Egypte aan de hand van archeologische vondsten. Zijn gro te kennis van de oude geschiedenis heeft de schrijver aangewend om spe lenderwijze deze historie in geroman- Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De Dolfijn, de eerste onderzeeboot ter wereld waarvan de romp uit drie cilinders bestaat, is gisteren in dienst ge steld bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine te Rotterdam. Commandant van het opmerkelijke schip is de luitenant-ter-zee der eerste klasse J. R. Roele. Na de officiële plechtigheid heeft ir. K. van der Pols, directeur van de -Rotterdamsche droogdokmaatschappij, geschenken aangeboden voor plaa't- sing in het schip. In het manschap penverblijf een televisietoestel, in de longroom en t' onderofficierenverblijf een zilveren sigarettendoos. Hij zei: Er is nu een stuk uit ons hart ge scheurd", want aan de bouw van de Dolfijn is tien jaar gewerkt. Bij de itidienststelling was ook aan wezig ir. M. F. Gunning, de ontwer per van de onderzeeboot. De construc tie van twee cilinders met één cilin der erboven is de oplossing van het probleem een middelgrote onderzee boot te ontwerpen, die een grotere duikdiepte heeft dan die van het con ventionele type. Ook kon een grotere snelheid onder water worden verkre gen. De Dolfijn is 79V2 m lang en 7.84 m breed. De standaard waterver plaatsing bedraagt boven water 1493 ton en onder water 1825 ton. De voort stuwing geschiedt boven water door twee diesels elk van 1550 pk. on der water door twee elektromotoren van 2200 pk. De bewapening bestaat uit acht lanceerbuizen van 53 cm. De bemanning telt 64 koppen. Volgend jaar februari zal de onder zeeboot Zeehond, van hetzelfde type en eveneens gebouwd door de R.D.M., in dienst worden gesteld. Eigen nieuwsdienst hi?ALFWJ:G. Bii ?en poging in een hM5;jra?n te klimmen is gistermiddag dc longen C. M. van Goethem uit Vijfhuizen op de werf van de zand en grmdhandel Van Baarsen te Halfweg om het leven gekomen. De jongen die op de werf werkte, werd gegrepen 'door een van de kabels van de hijskraan die m vol bedrijf was. Vijftienhonderd mestkuikens zijn giste ren omgekomen bij een brand in het ?iU'7TebedrHf yUWag-Raben in Zieu- went (gemeente Lichtenyoordei. Een deel van de hokken brandde af.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 13