Automobielsector in VS
hield zich uitstekend
Inkomsten waren wisselvallig
tie Amsterdamse eftectenbeurs
Krachtige opkomst Amerikaanse Ford
voor vanT)er heem
1960 gunstig
Zaterdag 10 december 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
Londense vrachtenmarkt
Maatschappij Noordzee
de wind mee
kreeg
Kendeng Lemboe
betaalt
Kerstdrukte in Engeland
MARKTBERICHTEN
ACTIEVE OBLIGATIËN
ACTIEVE AANDELEN
SC 11E EP VA A R TB E R l C H T EN
Van onze beursredacteur
J^E Amerikaanse automobielindustrie heeft dit jaar meer dan
eens de aandacht op zich laten vestigen. Niet in de laatste
plaats door de opvallende weerstand, die de bedrijfstak tegen de
dalende bereidheid van het Amerikaanse publiek, duurzame ge
bruiksgoederen te kopen, heeft kunnen bieden. Terwijl de staal
industrie geconfronteerd werd met dalende orders uit de bouw-,
conserven- en huishoudelijke apparatensectoren, bleef het staal-
verbruik in de automobielindustrie op peil. En indien voor deze
bedrijfstak in de afgelopen maanden toch van een dalende order-
ontwikkeling voor nieuw staal sprake was kon deze eerder worden
toegeschreven aan de algemeen bekende voorraadintering dan aan
een afname van het staalverbruik.
De produktie en verkoop van auto
mobielen is in 1960 namelijk bijzon
der goed verlopen en wat de totale
verkochte aantallen betreft ziet het
ernaar uit dat niet alleen het goe
de jaar 1959 zal worden overtroffen,
maar tevens het beste jaar op het
topjaar 1955 na zal zijn verkre
gen. En dat is toch wel hoogst merk
waardig, omdat de automobielindus-
trie meestal doorgaat als één van de
conjunctuurgevoeligste bedrijfstakken
van de economische samenleving.
De conclusie lijkt zelfs gerechtvaar
digd, dat de automobielindustrie in de
Verenigde Staten nog belangrijk meer
tegenspoed heeft kunnem voorkomen dan
zich in bepaalde bedrijfstakken reeds
gemanifesteerd heeft. Dank zij de goe
de zaken bij de automobielfabrikanten
bleef ook de gang van zaken bij de
Amerikaanse rubberindustrie, de glasin
dustrie en andere toeleveringssectoren
op een hoog peil. Alleen de staalindus
trie ging deze welvaart voorbij, maar
hier was de reeds gemelde voor-
ra adpolitiek van de automobielfabrikan
ten van doorslaggevende betekenis.
DE BEDRIJFSTAK
De Amerikaanse bedrijfstak voor de
automobielfabricage is opgebouwd uit
drie grote en in feite nog twee kleine
eenheden. Hoewel Ford de oudste
'auto)papieren bezit is General Motors
haar reeds lange tijd voorbij gestreefd.
Beide ondernemingen worden te zamen
met de bekende Chrysler de Grote Drie
genoemd, terwijl de stoet gesloten wordt
door twee kleinere bedrijven: American
Motors en Studebaker-Packard.
De komeet-achtige opkomst van Ame
rican Motors sedert 1957 en het feit dat
haar merkwagen, de Rambler, thans
reeds als vierde op de ranglijst van de
meest verkochte wagens prijkt heeft
menigeen in Wall Street ertoe gebracht
ook dit bedrijf langzamertiand reeds tot
de grotere te rekenen. Uit onderstaan
de proa'uktiesam ens telling blijkt echter
dat American Motors, wat jaaraantal
betreft nog een heel eind bij de overige
drie achterop komt.
AANTAL AUTO'S
Wat de onderlinge verhouding in pro-
duktie-opzicht aangaat hebben wij voor
het boekjaar 1959 een produktiesamen-
stelling van het totaal aantal in de
V.S. gefabriceerde auto's en trucks van
de diverse automobielfabrikanten aan
gegeven, waarbij rekening is gehouden
met de rangorde van grootte.
Produktie automobielen en trucks
in de Verenigde Staten
De getallen tussen haakjes geven de
bereikte proaiuktiehoeveelheden in het
enorme topjaar 1955 aan, toen bijna alle
Amerikanen in nieuwe wagens stapten.
Duidelijk blijkt dat General Motors on
betwistbaar de blauwe wimpel draagt in
het aantal verkochte wagens, dat jaar
lijks uit de fabrieken rolt. Dit reuzen-
concern bezit ongeveer 120 fabrieken in
de V.S. en 35 in twintig andere lan
den. De wereldproduktie is daardoor
ook hoger en kwam in 1959 uit op
3.851.000 wagens en trucks en in het
topjaar 1955 zelfs op even meer dan vijf
miljoen.
Maar ook Ford mag er zijn met haar
3B fabrieken, 19 assemblagebedrijven en
talrijke technisdie installaties. Het con
cern is in 18 landen buiten de V.S. ge-
geleden bekend gemaakt, dat het bestuur
een assemblagevestiging in België zou
overwegen.
REVOLUTIE
De laatste paar jaar heeft zich in de
Amerikaanse automobielwereld een vrij
drastische onwenteling voltrokken. In
geleid door American Motors is de in
dustrie er in grotere mate weer toe
overgegaan om van de excessief grote
modellen naar de meer bruikbare klei
nere wagen over te .stappen. Deze „klei
nere" wagen, die voor Europese be
grippen tot de grotere kan worden ge
rekend, wordt met het woord com
pact-car" aangeduid.
Toen American Motors in 1958 met
zijn op deze wijze geconstrueerde Ram
bler enorme successen oogstte gingen
ook de andere automobielconcerns tot
tiet bouwen van een dergelijke wagen
over. Zo kwam Ford in 1960 met de
Falcon op de markt, Chrysler met de
Valiant en General Motors met cfe Cor-
vair, terwijl Studebaker al eerder met
haar Lark successen had geoogst.
Het feit, dat de Rambler thans al op
de derde of vierde plaats van de ver
kooplijst staat en de omzetten van Ford
dit jaar in de V.S. voor bijna 30 pet. op
rekening komen van de compact-cars,
bewijst voldoende hoe populair de klei
nere wagen is geworden.
FINANCIËLE ONTWIKKELING
In onderstaand overzichtje zijn de om
zetten en nettowinsten van de Grote
Drie weergegeven sedert 1950. De twee
kleinere ondernemingen zijn buiten be
schouwing gelaten, omdat deze in 1954
uit fusies zijn ontstaan.
In miljoenen dollars
General Motors
Ford
Chrysler
Omzet
Nettowinst
Omzet
Winst
Omzet
Winst
1950
834
3.029
260
2.190
127
1951
506
2.741
136
2.547
72
1952
558
2.640
125
2.601
79
1953
598
4.211
179
3.348
75
1954
805
4.062
242
2.072
18
1955
1.189
5.594
454
3.466
100
1956
847
4.647
248
2.676
20
1957
843
5.771
294
3.565
120
1958
633
4.130
116
2.165
34)*)
1959
11.233
873
5.357
451
2.643
5)
O
verlies.
Gen. Motors
Ford
Chrysler
American Motors
Studebaker
2,960.000
2.136.120
917.000
401.446
160.319
(4.476.672)
(2.677.880)
(1.579.000)
250.000)
213.204)
LONDEN (Reuter) Bij een goed prijs
houdende stemming heerste op de Lonoense
vrachtenmarkt een gematigde activiteit. Er
werden gedaan zwaar graan van Golfhavens
naar Japan tegen 9.75 vrij lossen, december/
januari, van de Noordpacifickust naar Japan
tegen 6,35 vrij lossen, een lading van
Golfhavens naar Antwerpen, Rotterdam of
Amsterdam tegen 5.75 vrij lossen, ook de
cember/januari, suiker van Brazilië naar
Japan tegen 11 vrij in en uit, januari
en een liberty-lading schroot van Californië
naar Japan tegen 76.000 vrij in en uit,
februari.
TSog verlies over 1960
AMSTERDAM. Door het aantrek
ken van de vrachtprijzen heeft de
Stoomvaart Maatschappij Noordzee in
het tweede halfjaar vrij gunstig kunnen
varen. De resultaten in deze periode
waren dan ook aanmerkelijk beter dan
in de eerste helft van dit jaar. Al met
al zal daarom 1960 belangrijk betere
uitkomsten opleveren dan zijn voorgan
ger. aldus werd in de jaarvergadering
meegedeeld.
De maatschappij probeert tnans een
van de twee schepen, de Marcelo, te
verkopen, omdat de exploitatie van de
ze boot te duur is. De gagekosten. zijn
nl. te hoog. want onder de Nederlandse
wet moet het schip, naar het oordeel
van de maatschappij, met een te grote
DEN HAAG De directie van Van
der Heem verwacht, dat I960 voor de
vennootschap een gunstig jaar zal wor
den.
Die opvatting grondt zij op de resul
taten in d'e eerste tien maanden van dit
jaar. De produktie en omzet in de pe
riode januari tot en met oktober stegen
vergeleken met de overeenkomstige
periode van 1959 met ongeveer twin
tig procent.
Het toenemen van de produktie en de
aanzienlijke uitgaven voor investeringen
die de produktie bevorderen, leidden er
toe dat de liquiditeit van het bedrijf in
de loop van het boekjaar ongustiger is
geworden.
AMSTERDAM. In een tweede bui
tengewone vergadering van aandeelhou
ders in de Rubber Cultuur Maatschap
pij Kendeng Lemboe is besloten tot te
rugbetaling van 15 pet. op het thans
nog uitstaande kapitaal over te gaan.
De hiermee in verband staande statu
tenwijziging werd ook goedgekeurd.
LONDEN (AP) De Britse geldcir
culatie heeft wegens de drukke
kerstverkoop een recordhoogte van
2.301 miljoen pond sterling bereikt. Dit
is 82 miljoen meer dan de grootste cir
culatie tot nu toe.
vestiga' en bereikte in 1959 een totale
produktie van 2.884.134 eenheden en
3.273.412 in het topjaar 1955.
Het concern General Motors ligt dus in
produktie ongeveer met een miljoen
eenheden per jaar voor.
De belangen van Chrysler zijn in min
dere mate naar het buitenland overge
bracht. Van American Motors is kort-
Het beeld, dat bovenstaande tabel op
levert, komt geheel overeen met de
wisselvalligheid van het autobedrijf.
Gunstige jaren worden afgewisseld met
minder gunstige. Het topjaar 1955 wordt
blijkens de cijfers door Ford in 1959
weer bijzonder dicht benaderd, terwijl
voor Chrysler het boekjaar 1957 nog
gunstiger was.
Overigens valt het op dat, dank zij
een voortreffelijk boekjaar 1959, waarin
de vennootschap bijzonder goede resul
taten boekte, de Amerikaanse Ford in
de afgelopen tien jaar het krachtigst
naar voren is gekomen. Terwijl bij Ge
neral Motors per saldo in de winsten
van 1950 en 1959 weinig verandering is
opgetreden, is de winst van Ford van
$260 miljoen tot $451 miljoen kunnen
oplopen.
Merkwaardige fluctuaties maakt
Chrysler door, waarbij de nettowinst
van 120 miljoen in 1957 wel bijzonder
sterk afsteekt tegen het verlies van
$34 miljoen in het jaar daarop. De on
derneming heeft de laatste jaren echter
bijzonder veel pech gehad, waarbij
langdurige stakingen bij een aantal toe
leveringsbedrijven (glas en staal) een
belangrijke vinger in de pap hebben
gehad.
LOPENDE BOEKJAAR
Het lopende boekjaar, dat als elk jaar
uiteenvalt in de topverkopen van het
oude en de beginverkopen van het nieu
we model dus voor 1960 de topverko
pen van de modellen 1960 en de begin
verkopen van de nieuwe modellen 1961
is zoals reeds opgemerkt over het
algemeen gunstig verlopen. Veel „last"
van de recessie heeft deze bedrijfstak
nog niet gehad.
In onderstaande cijfers worden de be
reikte produktiehoeveelheden over de
eerste negen maanden van I960 met die
over de overeenkomstige periode van
1959 vergeleken:
9 mnd
1960
Gen. Motors 2.581.010
Ford 1.742.547
Chrysler 720.671
Am. Motors 330.187
Studebaker 84.440
9 mnd.
1959
2.412.188*)
1.578.582*)
520.798
275.524
101.920
eerste 11 maanden.
Uit deze cijfers blijkt, dat de auto-
mobielproduktie in alle bedrijven in de
loop van 1960 nog gunstiger is geweest
dan in het vorige ook al goede
boekjaar. Alleen Studebaker heeft met
een dalende verkoop te kampen gehad.
De Lark heeft kennelijk grote moeilijk
heden zich staande te houden in de
zware concurrentiestrijd met de kleine
re wagens van de Grote Drie. Dit in
tegenstelling tot American Motors, die
haar omzetten van de Rambler zelfs
behoorlijk heeft kunnen verhogen.
NIEUWE MODELLEN
Ook de nieuwe modellen lopen goed,
hoewel nog niet helemaal duidelijk is
of de vraag zich even goed houdt als
de produktie. In de afgelopen novem-
bermaand bijvoorbeeld produceerde
Ford 24 pet. meer dan vorig jaar no
vember. Zeer opvallend is echter wel
de stijging in de verkoop in het midden
van die maand, waarbij General Mo
tors haar tijdelijke terugslag van vorig
jaar november geheel kon overwinnen.
De gemiddelde dagverkoop bedroeg in
het midden van november 20.000 wa
gens, hetgeen voor de gehele maand op
ruim 500.000 zou neerkomen. Dit ligt
aanmerkelijk hoger dan de produktie,
zodat de grote voorraden van bijna een
miljoen onverkochte wagens (overigens
gebruikelijk in deze tijd van het jaar)
dan een dalende richting zullen gaan
inslaan indien ook december zich zo
gunstig houdt.
DE KOERSEN
Om uit te maken hoe de huidige po
sitie van de automobielwaarden is zijn
in onderstaand overzichtje de dit jaar
bereikte nettowinsten met die van vo
rig jaar vergeleken en zijn tevens de
koersbewegingen vermeld:
Nettowinst
per aandeel
Hoewel de produktie hoger ligt dan
vorig jaar zijn de winsten iets terugge
lopen, hetgeen o.m. toe te schrijven is
aan de lagere winstmarges die rustten
op de compact-cars. Het interessantst
lijkt ons in deze sector thans de Ame
rikaanse Ford, waarvan de nettowinst
over 1960 op tenminste $7 per aandeel
kan worden geschat, hetgeen ruim het
dubbele uitmaakt van het jaardividend
van 3.30 per aandeel.
Het fonds mag als een kandidaat wor
den gezien voor een splitsing der aan
delen, maar doet door vrij grote vraag
op het Damrak een agio van ongeveer
$2% boven de New Yorkse pariteit.
Ook American Motors lijkt nog steeds
interessant, hoewel de produktie van
slechts één bepaalde merkwagen deze
vennootschap wel uiterst kwetsbaar
maakt.
GROENTEN EN FRUIT
NAALDWIJK, 9 december. Tomaten A
7.30, B 5.60, C 4.80, CC 1.20 p. 6 kg, sla A
5 14%, C 4—61/2, spinazie A 97, B 4761
boerenkool 2527, rode kool 69, prei 2028,
spruiten 56, andijvie 4677, waspeen 1315,
witlof 40—80, bloemkool 45, selderij 16-22%,
raapstelen 4%, peterselie 16%18%.
BERKEL, 9 december. Kaskomk. (40
e.h.) 96—1.12, (35) 1. (30 73—74, glassla (1)
7—12.30, (2) 6.20—8.90, (C) 4-4.60, tomaten
exp. (A) 6. (B) 5.80, (C) 4.60, (CC) 1.35,
binnenl. (A) 25—26, (B) 27—37, (C) 20—21,
rode kool 511, andijvie 39, spruiten 4552,
kroten 58, komk. grofstek 4053, fijnstek
1518, sla vellen 25.
PTJNACKER, 9 december. Sla exp. 6.90
'14.70, binnenl. 46.40, stoofsla 2526, uien
39, witlof eerste en tw. soort 6079. derde
41, andijvie 60, boerenkool 25, spruiten 18—54.
KAPELLE, 9 december. Golden Delicious
I 80-85 42—46, I 75-80 45—63, I 70-75 45—52,
I 65-70 37—42, I 60-65 25—31, II 80-85 35—40,
II 75-80 31—44, H 70-75 33—43, H 65-70 2(7—35,
II 60-65 22—27. lid 12—16, III grof 19—33, III
fijn 11—16, Jonathan I 75-80 31—34, I 70-75
34—37, I 65-70 30—36, I 60-65 21, II 75-80 25—
29, II 70-75 27—28. II 65-70 18—27. II 60-65 8
—16, IId 5—8%, III grof 8%—14, UI fijn 5—
13, Minder gekl II 75-80.. 5-47, n 70-75 8—19,
-,_£* -
II 65-70 5%—15. n
513, Goudreinette
Gen. Motors
Ford
Chrysler
Am. Motors
Studebaker
2.45
5.76
2.55
6.19
2.84 2.73
2.68 3.37
S 56 42
93 66
S 72 42
30 20
0.12 2.39 241 10
onder aftrek van 15 pet. inkomstenbel.
i-95 24—35, I 75-85 25—31, I 65*75 18—22,
n 85-95 24—26, II 75-85 20—23, II 65-75 16
18, lid 8%—11, in grof 14—20, TH fijn 5%—
15. Cox's Or. P. I 70-75 70. I 65-70 54—58, I
60-65 4243, I 55-60 16—19, III grof 20—26,
III fijn 5—13. Bellefleur II 55-6 5 8%—13,
Bramley's Seedling II 80-90 8, II 70-80 8, Hd
6. Ill grof 6%. St. Remy I 65-75 9, II 75-85
7—9, n 65-75 8%, III grof 6%—8%. Gieser
Wildeman II 60-70 24, II 50-60 15—17, I 50-60
Ild 10, HI grof 11, Kleipeer II 60-70 14,
II 50-60 8%, Conference lid 2025, III grof
2834, III fijn 1322, kroetappelen 3, Rode
kool 5%, Sav 17, Aardappelen II 89%,
bonken 11, Spruiten 2548, Boerekool 1316,
Uien 7%—12, Prei 29, Witlof 51.
BARENDRECHT, 9 december. Andijvie
5585, Boerekool 2832, Rode kool 516, Sav
groen 1622, Prei 2833, Spruiten A I 44
64, B I 40—48, C I 20—32, A II 36—43, B II
20—25, Witlof A II 78—99, B II 66—80, Veld
sla 94118, Cox's Orange Pippin A 65—78, B
43, Glorie v. Holland A 39—42, B 42, C 33,
Goudreinette A 26—34, B 21—29. C 22—24, Jo
nathan A 2833, B 30, Golden Delicious A 47
—53, B 4448, C 31, Conférence A 48, B 44,
C 33, Doyenne du Cornice A 96102, B 99
100, C 9192, Beurre Alex. Lucas A 54, B 57,
Comtesse de Paris A 2)631, B 28.
ROTTERDAM, 9 december. Aardappe
len gr 1012, andijvie I 6280, bloemkool IIA
38—51, B 17—24, sla I 9—11, H 6—11, 25—29,
spruiten IA 45—75, IIA 35—51, IB 42, I D51—
52, witlof IA 76—102, IIA 56-80, IB 81, II
6372, veldsla 50, kroten 710, rode kool 6
—13, gele 6, groene 15—19, boerekool 20—27,
prei 2035, knolselderij 1216, selderij 14r—
23, peterselie 17, waspeen IA 2528, IIA 24,
grote peen 39, uien 413, geschild 1319,
cox's orange IA 5882, IB 38—48, HA 5169,
II B32—44, IIC 27—32, jonatha n-IA 27—38, IB
30—32, HA 23—33, IIB 17—23, golden delici
ous IA 41—58, IB 25—45, IIA 40-47, H B41,
IIC 32, goudreinetten IA 24—41, IB 22—28, IC
17, IIA 24-33, glorie v holland IB 26—3 1,IC
1824, conference IA 48, EB 42, IC 32, alican-
ten 153—207.
GELDERIMALSEN, 9 december. Appe
len. Glorie v. Holland K 813, n 910, maat
65-75 20. 75-85 27, Cox's Orange Pippin K 14
32, maat 55-60 25—28, 60-65 35—43, 65-70 54—
60, 70-75 65—69, 75-80 69. Jonathan K 8—21,
maat 60-65 20—30, 65-70 27—34, 70-75 34—37, 75
-80 31—34.Golden Delicious K 9—33, H 18,
maat 65-70 29, 70-75 44—48, 75-80 47—50, 80-85
52. Goudreinetten K 819, II 911, maat
65-75 16—19, 75-85 22—31. 85 plus 27—35, 70*80,
26, 80-90 29. Rode maat 65-75 19, 75-85 30,
85 plus 32. Laxton's Superb K 813, maat
60-65 16, 65-70 25 70-75 40, 75-80 39. Lombart
Calville K10—16, maat 60-70 22—24. Sterap
pel K 8—12, maat 55-65 18—22, 65-75 27—30,
Engelse Bellefleur K 810, maat 60-70 18,
70-80 24. Jasappel II 9—13, I 17—21. Peren:
Winterjan II 68, I 1316, Brederode K 9
—12, I 1215, Conference II 1344, maat
55-65 24, 65-75 31. Zw. Wijnpeer K 12—16,
maat 50-60 18, 60-70 25. Legipont K 1021,
maat 55-65 36—37 65-75 42.
VEE
LEIDEN, 9 december. Melkkoeien 800
1150 p.st., vette koeien 2.703.25 p. kg. schoon
gew., vare koeien 450850, pinken 250550,
graskalv. 200375 p. st.. vette kalv. 2.50-"
3.20, nucht. alv. 1.201.55, p. kg. lev. gew.,
fokkalv 80—100, vette schapen 85—120, vette
lamm. 80—110, zeugen 285—340, schrammen
7090, biggen 384245, alles p. st.
ZWOLLE, 9 december. Neurende en vers-
gekalfde koeien 850—1200, neurende vaarzen
4 "y" '"V I vT'W "WT**-* -.yv.w- r—-N-.. 1 'V, .v. r—y-r
m
Staatsleningen
Nederland:
08 1 1000 4%.
59 1 1000 4»%.
60 1 1000 4%
td H
59 t 1000 4y«.
60 1 1000 4%...
53 f 1000 3%..
47 1 1000 3%..
51 f 1000 3%..
53 1000 3%..
56 f 1000 3%
48 1000 3%
Belegg. C 3%
50 1000 3%
54 1 1000 3%..
551/ 1000 3%..
td. H
Gb. 1 1000 3..
37 1000 3...
46 Gb 1000 3
47$ 1000 3
Inv.cert. 3
N 1962-'64 3
Gb. 1000 2%
N.I. 37A 3
Woningbouwö
B.N G 58 9 4è
B.N.G. 59 4%
B.N G. 60 4%
VJt
102 |V
102 ie
102
102^8
99%-i«
99/0-A
95%
94H-H
96%
»5A
95
89%
93t
90
90%
90%
92%
70
90%
91%
87%
98%*-A
99%
59%
94A
Banken
110A
100%
100%
100%
le tape
99%-xot
94%-Tat
l.gen.t
102*
102'
102*
102*
99A
99iV
95%
96%§
95*
95
89%
89%
90A
90%
92%
90%*
91%'
99A-A
59
-? 94%
110A
100%
100%
100%
Banken
VJt.
le tape
l.gen.t.
Cult.H.en l.Bk
27%
27%
Nat. H. Bk. A
227
228
Ned-H.M.f 250
314
314%
Cultures
A'dam Rubb.
112
112
H.V.A. Ver
146%
146%
Senemb. Mij 1
537
537
Handel,
industrie,
diversen
Alg.Kunstz U
4581/2-9
458*-8%
460*-62
B.&Jrg. J 250
284*
286
v.Berkels Pat.
330
328
Calvè Olief C.
780
774
DeliMijCert.t
172.70
172.70
Fokker N. VI.
460*
472%*
Ford Auto A
555*
555%
Gelder Zn. A.
330*
330
K.N.Hoogov.
822-4t
810M1
812x
Müller&Co..
424
425t
N. Kabelf. A.
613%*
615*
Phil.Gl GB A 1189%-90% 1176*-78+
1176%-8
ld. Cum pr.
325%
324
Unilever
791-% 784%*-7%t
785%-6%
Wilton Fijen.
208*
208
id. n.r.c
208*
208
V.K
14.20
obligaties
Nederl. Antillen
N.A 59 4i 100% 10034
Prov. en gemeenten
Ad.47 3% 95 95%
Arnh51'72a 157% 1573%
's-Gr. 52 4i 99
N.H. 47 3
Rd. 152 4%
Rd37 1-3 3J
Vlrd. 51 82
95%
99% 99 %t
94% 9434
174% 176*
Bank- en
Kredietwezen
B.N G 5|
BNG 0/5/10
BNG 58 5
BNG 58 43.
BNG 30j 44
BNG 25j 4i
Rsp. b '57
ld. *58
BOZsch.b.
Hypotheekbanken
Fr.Gron.5 103 102%'
105A 105
138
104% 104%
102% 102%
99% 99
99 98%
132 132%*
115% 115%
77%
86% 86%
86%
86%
85
132*
124*
Mijnbouw en Petrolenm
Billit. Mij. (2)
422
422
Dordts Petr.A
570%
567%.
DordtsPetr.pr
570%
567%
Kon.Ptr. 20
122.90
123.10
Kon. Ptr.5è20j
122.10
121.20
KonPtr50è20f
122-122.30120
80*—1,10+ 120
9-21 .Of
Moeara En A.
1151%*
1153
Moeara EIWb;
1845
MoearaE4Wbf
1775
Scheepvaart en luchtvaart
Holl.-Am. Lijn
147%
147%-8t
147%
K. Java-Ch.P.
150%
id. n. roy.c.
152
153
K.L.M
98.50
98.80
K.N.S.M.Nat.B
194%-%
194%+
194%-5%
KonPaketvrt.
135
135%
NederlandMij
168%
169%
NieveltGoudr.
144%*-%
144%
Ommeren
304
304%
K.Rott.Lloyd
153*
154%
N.Scheepv.U.
151*-%t 151%*-2%t
152-%
Stockdividenden
DordtP.Aenpr
57.50
57.20
Kon.N.Pt.Mij.
2.43
2.42*
ld.De-Ve3j
'sGr.HB 3.J
H.v Ned.31
NatHypA3
RdHAD 31 88
Westl U 5 103 103(
ld.NO 31 86% 86%
Handel, industrie enz.
A.K.U. 3% 99 98
A. Heijn 6 132
A. Heijn 4 124
Berg Jrg3J 97
EBZ Holl 6 105% 1053,4f
Indola 5%. 108 108§
Limb.St.3J 94% 94%§
NGrB37 3J 90% 90
Ov.Gas 5% 104%104%*
PhÜ 4 51 90%
ld./3J 48 95% 95%
ld. $3J49 89% 90
Pegem 6 109% 109%
Pegem 5% 105%-105%j?
Pegus 6.109 109%
N.B.E1. 4M 102% 102%
Z.E1.M-.4J 101% 102*
R.RPÖP51 104 104%*
WGusto 4V 1003% 101§
Wilton 3% 95
Scheepvaart en
luchtvaart
fK.L.M. n 102 102*
VNTank4J 100%
Spoor- en tramwegen
N.S/57 4% 104% 103%
Rd. Trm 3è 84%
Converteerb. oblig.
A.K.U. 4% 135 138*
v.Berkel3J 270 263
Billiton 5. 182% 182
Bke&H. 4J 109% 109%
Borsum 3|
Bronsw. 5.
Du Croo 5
Enkes 4.
Giessen 5.
Heybr. Z.
Hooim 5.
120% 119
121% 120%
135 136§
129 1293%
182
1293% 128
Indola 4% 148 148
Ketjen 4.. 267% 266%
K.L.M.$ 45 95% 95"%
Lindetev. 5 112 112(
Meteoor 5. 128
Naarden4| 167
N.R.C. 5.139
Nyma 4.113
Oranj'eb. 5 185
Pieters5% 113
Ruhaak 4. 102
Sanders 5. 121
Schokb 3% 97
StTwenthe 131% 131
Ver.Mch.5 186 186
Z.H. Bier 5 274
Premieleningen
Alkm. 2%. 81% 82(
130
139%
113%*
112
103*
121
97
A'dl951 21-
84%
84 %t
ld. 56 1...
81%
81%
ld. 11 2%.
88
88
A'dm III 21
88
88
Adam 59 2i
95%
95%
Breda 2%.
82
Dordr. 2%
81
80%
Eind 100 2}
79%
Enschl002£
80%
80§
's-Gr. I 2M
87%
88
ld. II 2%
89
90%
R'damI 2£
90
90
ld. n 2%
90% 90%
ld. 57
98%
98%
Utr 100 2i
92»4
94%
W. Kruis
228
226
Z.-Holl. 57
98
98t
id. 59
99%
99%
Buitenland
België
Antw 3|91% 91
Belg. pr. 1 95
België55 32 91%
Cockerlll. 92%
Petrof6L. 113% 114%*
Petrof. 4.98 97%
Wag.L. 55 4 95% 95
Duitsland
A.E.G. 8.107% 106%
A. Thyss 7 100% 100%
Bosch R 8 105% 103
D Hörder 1 104% 104
Dawes 24 156
Young30 54 225 226!
Gelsenk. 7 102
H Rhein 8 103
102%
103
depotfractie-
bewijzen enz.
Nederland
Parttcipatiebewtfzen
Alg. f 1-10 128.50 129
Alg. f%-1 1260 1265
Converto /1108 1108
HBBbeld f 1850 1850
Interb. f 764
764
Aand. in bel. mijen
Interunle 215.50 215%
Nd.FdsMij 120 121%
Obam285
Robeco.235.50 235
Unitas f 476 476
V. Bez. 94 130 130
Canada
Canad. GF 12%
Canafund.
12%
34% 34%
Ver. Staten
Atom DF. '414
Chemfund.
Mass I. Tr
Telev. El.
11/
12%
4ft
11%
12%
8
V.K. 14.30
aandelen
Bank-, krediet- en
verzekeringswezen
Amst.Banfc 390 389%
B.O.Z. C.114 114*
Gr I. Cr.B 166 166%
Herstelb.903% 90%
H.B.Unie C 227 229
Kas Ass.. 138 138
N.B. Inst.187 187
N.Credietb 205% 204%
N. Midd. E 194% 194%
N. Overz. j 195 196
Rott. Bank 325% 326
R.V.S535%
Slavenb. B 178% 179*
Twent Bkc 321 319
Z.-Holl. B. 162 162
Cultures
Ngombezl. 202% 207%
N.I.S.U.320 320
O. J. Rubb 4 4§
Pr.Rubb.18 18
V-K.
14.30
V.K.
14.30
Rd.Tap.pr
33
33§
Gruyt.P.A
140
SedepCult
43%
44
GruytprB.
179
Serbadjad
16
16§
Güntz&S.
200
SumRubb
26
26
HagmCo.A 278%
279
Transatl.
73
Hand.Cmp 181%
Vico.
13
13
'tHart
191
190(
V.Vorst
3%
3%
Havenw
175
183*
Z.-Preang
7
7(
Haz.meyer 415
420
Heem v.d.
378
388%
Handel, industrie
enz.
Heemaf
385
392*
A.K.Uc.
459
460
Heineken
601
601*
Alb.Heijn
413
411+
Heinekenc
629%
604
A.Heijn c
415
413%
Hensen Mi 200
208*
Alberts H
105
130*
Hero A
201
202*
AlgNoritA
780
785
Heybr.Co.
200
201%
AmstelBr
545%
544
Heybr.Z
294%
295%
Ad.Ball A
380
381
Hoek'sMZ
595
596
AmCultAs
142
Holl.Hand
98
97
AdDroogd
302
305
Hol).Kat
123% 123
A.R.M.
180%
181
H. Beton P
319
318t
Aniem NB
57%
57%
HConstr.W
541
Ap.Netten
130
128
H. Melks.f
243
243V2
Aut.Scr.W
377
375
Hoogenb
289
290*
AutoRdam
311
311*
Hooim
230
2311
Bakoven
284
282
Indola
534
533
Bat.aanmij
334
330
I.B.Bouw
297
296*
Batava
105% 106%
Internatio
155
157%*
Becht&D
185
186%
I.Gew.Bet.
229
ALvBeek
151
l.Kunstst
63%
64%
Beeren Tr
136
136
IntViscose
383
385
Bergh Pap 345
346%
Intervam
131% 132
Blaauwh
201
200
Jans.Sut
129
130
Blijdenst
1743
175*
J.Heybr
170
170(
Boeke&H
158%
157
Jongeneel
280
280
BoerDruk
193% 190
Kemo
540
550*
Bols
598»/2 596
KempBegr
120% 120
Bontek 186% 194*
Kemp.Zk.
323%
Boom R
168
168§
Kempkes
129% 134
BorsumijC
55
55*
Ketjen
482
481
Braat M.
86
KeyHout.
206
207
BredaMfb
328
Key Kr.
362
363
Brero .}d'60
353
356
Kiene 1000
289
287
Brocades.
406
415
Kloos Z
291
293
Bronsw
146
148%
Kondor A
314
314
Bührmann 524
519
KN Papier
329% 330*
Buttinger
200
198§
KN Zoute.
106
1060
Bijenk. c
822
Korensch..
135
134
Calvé cpw
165%
Koudijs
244
249%
Calvé cp c 166
Krasnap.
400
Carps Gar 376
376
Kromhout
225% 225%
C.SuikMa
409
419%
K.V.Tap.A
330
335
Chamot U.
350
350
Kwatta.
145
145
Cobra
212
218*
LeeuwPap
300
295
Cur. Hand
142
142
LeidWolsp
520
Curac.ct.
141% 141%
L.A'damA.
437
438§
Daalderop
290
290§
Lindeteves
118% 119t
id.èdiv.60
285
Lint. Ind
138% 138%
Dekkers
192
190
Lohuizen.
144% 143
DeliDrukk
69%
69%*
Lijempf
118% 118%
Demka
260
260(
386
Lijm-GelC
245
245
Dikkers
388
Mahez
365
362%*
Doet. IJz..
145
148§
Malntz
155
155*
Dorp&Co.
73
73%*
Maxwell
495
DrteHoef..
405
405
MeelfNBC
375
D.R.U
117% 118%*
MeesBouw
160
161
Du Croo.
161
160
Menko.
264% 260
Duy vis
319
318
Meteoor B
216
220
ElecDordt
218
Misset.
300
301%
Elsevier.
365
368
Mosa Pors
255
260*
Emb.Hth.
187
185%
Muld.R.M.
134
134
Enkes 1000
190
190*
MüllNBpr
126
126
Enot
274
282
MijnbkwC
535
540
Entcomay
Enthoven.
Erdal
116
303
779
306*
777
NaardenC
Nedap
430
126
429
127
Euraz.
Excel. Mf.
16% 19%
177% 179%
N.Aann.M,
N.Dok Mij
N.Schpsb
445 445
165% 164
161 160%
Figee....
207
214*
N.Springs
168%
Fittingfab. 154
154%
Ned. Vlas
250
id. pref
138
137
Nelle v.
205%.205%t
Gazelle.
2331/2 231
Netam
204
204
Gelder ct
333
331
Nieaf....
168
168
Gelder pr
321%
322
Nierstrasz
102
102(
General B
110
110
N.R.C.crt
210
GeoWehry
53
id. d.).
200
20434
Gerzon cp
161
162§
Nyma ert
183
186*
Geveke.
471
475
N.tenCate.
389
385
Giessen.
204
201
Oranjeb
402
405
Gist-enSp.
412% 405
Orenst&K.
221
225
Goudsmit.
92%
92%
Ov.GasNB. 259%
259%
Grasso.
267
266
Palthe
198
Grinten.
860
PapG'land 700
690(
ld. ld 59-60
860
Pietersen.
110
110
Grof smed
175
180
Pont Hh..
233
234
V.K .4.30
Poorter de 126% 125
Proost&B 204% 201
Radem.M
Reesink
Reeuwijk
Reinev.Mf
Riva
Rohte&J
Rommenh.
136
215
328
202
330
144
505
136
214
198
331*
146%
505
RdDroogd. 479% 480
Rouppe V. 132 133
Ruhaak... 116%116%*
Rutten's B 240 239%
Rst.Oonk.
Rijsdijk
Sanders
Scheld.NB
Schokbet
SchoJ Fox
ScholtCart
Schuitema
Schuttersv
Sikkens
Sim. Wit
Simons E.
Simplex R
SmitCoTr.
Smulders
Spaarn gr
Spanjaard
Stokvis 500
S.Twenthe
Tab.Ph.ct.
T.B.Manjü 288
Tels 44
Thom&Dr. 711
Thom.Mf 2991
146% 146%*
300 298
191 196*
311 310
142% 143
910 915*
565
139%
270 270
795 800t
314 314%
125% 126
148 149%
315 317%*
117% 117
589
137 140*
261 261
190 190
78 78%
288
45*
710
297%
362
Thoms Hb 204
Tricotbest. 137 136
Tw Kabel. 545 545
Tw.OverH 64 65
Twijnstra. 138%
Ubbink 182 181
Unilev 7154 154
ld 6%.132% 132%
ld. 4%.. 89% 89%
Union 208% 208%
Utermöhï 287
Utr. Asph365
Veenendjd 298
Ver.BlikC. 382 380
V.GlasN.B 318 318*
V.Hol.Sig. 83% 8S1'
Ver.Machf 245 245%'
V.N.Rubb. 342 340
V.Touw, 321%
Verschure. 288 285
Vettewink. 300 302
Vezelv.187% 189
Victoria.. 263%
Vihamy169 170
Vlismar... 150 149
Vliss.Kat.c 382% 378
id. pref.181
Vred.R.ct. 480
Vries IJz..
Vromen
Vulc'oord
177
375
128
430 i/s
177
371
126
Wabo123%
Walvisvrt. 109 109%
Wer'eldh.143 142
Werf Gusto 161% 162
Werrnnk 158 162*
Wessanen. 323%328%*
Wilton ncf 110
Wit'sText. 174 176*
W.Winkel. 419%
Wyers 444 440
Wijk&Her. 119% 120*
Zaalberg 119 119
Zeeuw Cf. 400
Z.A Hand 150
Z.H.Bier 400
Zwaardem 175 174
Zwan.Org. 869% 866
ZwitsaJ 365 373
Mijnbouw en Petr.
Singkep 206
Tarakan 155 150§
Scheepvaart
Furness S. 519 518(
Hill'berg.. 645 645*
148
VJC 14.31
Houtvaart 211
Noordzee 65 65
Oostzee.
Wijklijn.
Zeeland
Zeevaart.
145 V:
275
482
150
Spoorwegen
Dell Sp.A.. 3%
N.Ind.Sp.. A
Ned. Antillen
177%
Alumin.
Bell Tel
CamPac.C
Int.Nickel
Int Pipe L
Mass.Ferg
31% 31%x
48% 49
21% 21 %t
56% 56/a
59% 59%
10% 10%
Am.Enka
20%
20%
Am Metai
25%
253,4
Am Mot.
19%
19%
A.Radiator
12%
12*
AmSmeltC
54%
56%
Am.T.&T
95%
95%
Am.Tobac
60%
61*
Anaconda
45%
46%
Atch.Top
21%
211*6*
Balt.&Oh
28%
Beth.Steel
40
39%
Chesap
56
Chrysler.
41%
42
Cit.Serv.C
46%
46%
Colgate..
33%
Comm.Ed
66%
66%
Consol.Ed
63%
63%
Cont.Oil.
52%
53%
CurtWr
16
16%
Dougl.Air
29%
29',
E.Kodak
113
113
Gen.Cigar
34%
34%
Gen.Electr
76%
76%
Gen. Motor
41%
40)3
Gillette
88
Goodyear
36%
Greyhnd
20
20/e
Illinois-C.
29%
I.Bus.M
565
580
Int.Paper.
97
98%
Int.T&T
43
43%
KansasCS
68%
68%
Kennec.C.
77%
78%
Lorillard
38%
Louisville
49
48
Marsh Fld.
56
56%
Miss K.T.
4
3%
Montg.W
28%
28
Nat. Cash
58%
N.Y.Centr
16
N.Am.Av.
44%
44%
North Pac
41
41*
PennsylvC
11
11%
Phillips
50%
50%*
RadioCorp
54%
53%*
Rep.Steel
52%
54
SearsRoeb
53%
54*
Shell OÜ
76%
74%
SouthPac.
19%
19%
SouthRw
45
StBrandsC
51
50/5
St.O.N.J
39%
39*
Studeb.P
7%
7%*
Tennessee
45%
Tex In str.
179
179%
TldeWat.
19%
19%
Un.Aircr.
38%
37%
U.S.Rubb.
4434
U.S.SteelC
74%
74%
glaims
Spaamest. 630 700*
Wyers41 35%*
ZEEVAART
Aangekomen in Amsterdam 9 deoembor:
Pool BOLESLAW Beirut vu Port Said stukg-
pass Coenhaven NTB; Eng RUTH LAKE vn
Caldera erts Westkaven SEAM; Dts HE-
LUAN vn Jossingfjord pyriet Rietlanden Be-
transport; Ned ANNA ELISABETH vr
Plymouth klei Rietlanden BSM; Dts GER-
TRUD vn Vasteras hout Oude Houthaven
Vlnke; Ned SONJA-D vn Sundsvall hout Zee
burgerkade Wagenborg; Ned EOS vn Rot
terdam bijlanden Levantlsade VCK; Ned
LUCAS BOLS-2 vn Karlsborg hout Minerva-
haven Spliethoff; Ned NAUTIC vn Norsbron
hout Minervahaven Spliethoff; Ned ASMl-
DISKE vn Norfolk kolen Westhaven Nievelt
Goudriaan; Noor TEXACO BRASIL vn Lon
den ledig-reparatie Petroleumhaven Ruys en
Co; Dts LISSABON vn West-Airika-Le Ha
vre hout-stuk-pass Coenhaven Muller; Dts
LOUISE SCHUPP vn Rekefjord erts Rietlan
den Seam; Ned BLOEMGRACHT vn Kotko.
hout Minervahaven Spliethoff; Fin. NANCY
LEE vn Kotka stukg Javakade Vinke.
Vertrokken uit Amsterdam 9 december:
Dts PETER-S nr Porz; Ned SCHINKEL-
SfROOM nr Rouaan; Zweed LISBETH nr
KopraansholmenDts HA NS A nr Zwijn-
drecht; Dts BRANDARIS nr Wormerveer;
Ned KARACHI nr Bremen; Ned ZUIDER
KRUIS nr Australië.
N. Waterweg binnengekomen 9 december:
INSPECTEUR MELLEMA Ned Abenraa
Westerkade aarde Nigoco; NABSTEIN Duits
New Orleans Waalhaven pier 1 stg Wara-
bersie; BREDA Noor Oslo IJselhavcn stg
Burger; SAN CONRADO Eng Bougie Pernis
Shell 3 olie Van Ommeren; MEGREZ N Ned
Hamburg Lekhaven THB stg Niev Gou
driaan; THEN Dts Bremen Maashaven THB
stg Ruys; PASAJES Dts Leixoes 2 Katha-
ven OZ stg Eurovracht; ARLESIANA Ital
Providence Waalhaven F Sw schroot Seam:
FERRO Noor Bergen St.kade-Duitsland stg
James Smith; GÉESTDIJK Ned Boston
Maassluis ldg Kon Scheeps Ag Dirkzwager;
ORANJEPOLDER Ned Londen Jobskade stg
Muller; BORBA Port Lor. Marques Dor
drecht erts J de Poorter; THEODORA Ned
Homsund Botlek NM ldg Funess; MILI
TE NCE Eng Southampton Maashaven Fur-
iss fruit K vn Dam en Smeer.
N. Waterweg vertrokken 9 docember:
PRINSES BEATRIX Ned Harwich H. van
Holl. JACQUELINE Frans Caronto; CALTEX
ANTWERP Pan Bahrein; CHRISTINE Dts
Londen; AEGIR D.TS Vitoria; DURMITOR
Joeg GdinlaGUARDSMAN Eng slbt Huil;
WHEATFIELD Eng Swansea; CORSTAR
Eng Blyth; SEAWAY STAR Eng Corpus
Christi; KHASIELLA Ned Thameshaven;
PENGLY Frans La Rochelle; LINDE Noor
Leixoes; CALTEX UTRECHT Ned Bahrein;
VEGA Fin Huil.
SCHEEPSBEWEGINGEN
ADRASTUS 9 30 mijl Z Westpunt Kreta
ALCINOUS 9 400 mijl O Sokotra
ALKAID 9 480 mijl OZO Koeria Moerla eil
ALPHARD 9 pass Kaap Villano Freetown
ALWAKI 9 dw Goeree vs Marseille
A RCA 9 vn Sydney-Port Kembla
ARENDSKERIC 8 vn Hongkong-Aden
ABBEKERK 9 aank Suez
AMSTELDYK 8 250 mijl NO Azoren
AM ST ELM EER 9 vn Blrkenhead-Las Pal-
mas
AMSTELLAND 8 dwr Fernando Noronba
ARENDSDYK 8 370 mijl ONO Bermuda
A RES 8 320 mijl NNO Martinique
ANGOLA KUST 8 Bordeaux nr Dakar
ACHILLES 9 aank Hamburg
ANNENKERK 9 160 mijl ONO Mogadiscio
AMELAND 9 150 mijl NNW Guardaful
ATYS (t> 8 290 mijl NOtO Martinique
ABBEDYK 9 Antwerpen nr Londen
ABIDA 9 140 mijl WZW Lissabon
A LAMA K 9 te Genua
A LH EN A 9 230 mijl ZZO St Vincent
ALKMAAR 10 te Hobart
AMPENAN 9 van Aqaba nr Djeddah
AMSTELSLUIS 10 te Geraldton
ANDYK 9 200 mijl West Cape Canaveral
ASTEROPE 9 700 mijl Oost Capo Race
ALOABI 9 150 mijl ZtO Ouessant
AMSTELLAND 9 190 mijl NNO Fern. No-
ronha
BARENDRECHT (t) 8 1080 mijl NOtO Mar
tinique
BOVENKERK 8 f,0 mijl WNW DJeddab
BENGKALIS 9 te Khorramshahr
BLITAR 9 aank Le Havre
BATJAN 9 370 mijl W Sabang
B AWE AN 9 150 mijl West Algiers
BEN NE KOM 9 1200 mijl WZW Azoren
BILLITON 9 vn Manila nr Singapore
BREDA 9 615 mijl NO Barbados
CALTEX LEIDEN 9 70 mijl NW Oporto
CAMEROUN KUST 9 220 mijl ZW Kp St Vin
cent
Cl NU LI A 9 vn Thames-Cutucao
C ALA MAR ES 8 430 mijl ZW Flores
CARTA GO 9 40 mijl ZW San Antonio
CALTEX EINDHOVEN 9 30 mijl ONO Al
giers
CASTOR930mijlZOKpSintVlncent
CITIES SERVICE VALLEY FORGE 10 ver
wacht te Rastanura
COLYTTO 9 60 mijl W Gibraltar
CRADLE OF LIBERTY 9 10 mijl Z Kp Don-
dra
DORESTAD 11 verw aank Ornskoldvlk
DUIVENDRECHT 9 vn Kiel-Wismar
DONGEDYK 8 490 mijl ZOtO Bermuda
DE EERENS 8 vn Aden-Singapore
DIEMERDYK S 170 mijl ZZO San Jose
ESSO AMSTERDAM 9 60 mijl NW Cable
Bank
ESSO NEDERLAND 9 30 mijl NW Cap de
Fer
ELISABETH BROER E 12 te Rotterdam vew
FOREST TOWN 8 Almeria nr Flnnnrt
FRAVIZO 9 40 mijl NW Malta
GA ROET 8 vn Dar es Salaam nr Zanzibar
GROOTEKERK 9 aank Bremen
GEERTJE BUISMAN 9 70 mijl ZW Oueesant
HECTOR 9 aank Tunis
HECUBA 9 vn St Thomas-San Juan
HELENA 8 950 mijl NOtN Martinique
HYDRA 9 Bremen nr Antwerpen
H EST IA 9 780 mijl ZW Azoren
JAPARA 8 370 mijl NO St Helena
JAVA 10 verw aank Madras
JAGERSFONTEIN 9 100 mijl WtN Lissabon
JOHAN VAN OLDENBARNEVELT 9 75 mijl
ZO Zuidpunt Billiton
KARIMATA 9 365 mijl OZO Cape Guardaful
KIELDRECHT 9 aank Hamburg
KOROVINA 9 pas3 Cuxhaven Stockholi
KI ELD RECHT 9 Bremen nr Hamburg
KOR EN IA 8 330 mijl N Paramaribo
KENIA 9 pass Muscat Iskenderun
LAERTES 9 230 mijl W Minicoy
LANG KOE AS 9 te Singapore
LEERSUM 9 130 mijl ZZW Majorca
LEOPOLDSICERK 9 50 mijl O Gibraltar
LIBERTY BELL 9 20 mijl O Aden
LAWAK 8 330 mijl NNO Paramaribo
LETO 8 375 mijl WNW Flores
LEIDERKEBK 9 aank Le Havre
LOMBOK fi 60 mijl WNW Djeddah
LO EN ER KERK 8 dw Mostaganem nr Rot
terdam
LIBERIA KUST 9 80 mijl Z Dakar
LYCAON 10 aankomst te Aden
M ATA RAM 9 350 mijl OZO Sokotra
MED ON 9 DW Folkstone-Laguaira
MOORDRECHT 9 130 mijl NNO Masaua
MADISON LLOYD 8 aank Bremen
MARISCAL LOPEZ 8 45 mijl OZO Abrolbead
MEM NON 9 Gonaives nr Baltimore
MOLEN KERK 9 verw Aden
MERSEY LLOYD 9 400 mijl O Marshall eil
MERWEDE 9 140 mijl ZWtZ Takoradi
MY LA DY 9 vn Dakar nr Tabou
NAESS COMMANDER 9 45 mijl O Aden
NEDER EEMS 9 aanlc Genua
NIEUW AMSTERDAM 9 vn Crlstobal-Mon-
t egobay
NESTOR 8 aank Latakkia
NOORDWIJK 9 50 mijl NNO Las Palmas
NEDER ELBE 9 vn Calcutta nr Penang
NIAS 9 350 mijl W Lissabon
OM EN KERK 9 aank Antwerpen
OBERON 9 220 mijl ZW Ouessant
ORANJEFONTEIN 9 aank Southampton
ORANJESTAD 8 800 mijl ZZW Fayal
OSSEN D RECHT 9 50 mijl WZW Wight
PHI LI 00 RA 9 350 mijl O Gibraltar
PHI LI NE 9 te Suez
POSEIDON 9 15 mijl OZO Beachyhead
PRINS ALEXANDER 9 aank Le Havre
PRINS CASIMIR 9 70 mijl N Kp St Vincent
PRINS JOHAN WILLEM FRISO 9 vil Le Ha-
vre-Antwerpen
PRINS WILLEM TWEE 9 pass Cape Daga-
da-Napels
PRINS WILLEM DRIE 9 vn Londen-Bremen
PENDRECHT 8 220 mijl O Malta
PRINS DER NEDERLANDEN 8 Hamburg
nr Amsterdam
PURMEREND 9 570 mijl W Oporto
PRINS WILLEM-4 8 540 mijl OtN Kp Race
PR FREDERIK WILLEM 9 pass Gravesend
nr Hariingen
PHILIPPIA 9 200 mijl ONO Malta
PRINS WILLEM V ORANJE 9 40 mijl N He-
briden
RIDDERKERK 9 vn Port Said-Botterdam
RIOUW 9 te Marseille
RAKI 8 800 mijl NO Hawaii
ROTTERDAM 9 vn New York-Kingston Jam
RADJA 9 vn Fremantle nr Aden
RONDO 10 aankomst te Aden
SLIEDRECHT 10 verw te Rotterdam
SLOTERDYK 9 050 mijl W Lands End
SOCRATES 9 450 mijl WZW Lissabon
STAD MAASSLUIS 8 vn Freetown-IJmuiden
STRAAT JOH ORE 9 vn Port Swettenham-
Singapore
SKADI 8 aank Genua
STAD GOUDA 9 300 mijl ZOtZ Kp Race
STAD ROTTERDAM 9 aank rede Ferrol
STRAAT MADURA 9 verw Mdmbasa
SCHIE 8 30 mijl N Burlings
STRAAT RIO 8 dw Kp St Mary nr Lorenco
Marques
SILINDOENG 7 vn Pt Swettenham nr Syd
ney
STAD ALKMAAR 9 50 mijl NNO Finlsterre
STANVAC ADVENTURER 9 vn Tg Uban nr
Bangkok
STANVAC LI RIK 11 aankomst te Singapore
STANVAC MALACCA 9.te Djakarta
STANVAC SUNDA 9 85 mijl West Singapore
STRAAT MOZAMBIQUE 10 te Durban
TARIA (t.) 8 290 mijl OtZ Dar es Salaam
TEGELBERG 8 380 mijl WZW Sabang
TA RA 9 75 mijl NW Finlsterre
THEMIS 8 240 mijl NNW Ingaua
TWEELINGEN 9 verw Puerto Ordaz
TJI PON DOK 9 te Beira
TOGO KUST 9 Le Havre nr Amsterdam
VAN LINSCHOTEN 10 verwacht te Monro
via
VAN NECK 9 420 mijl W Str Torre»
VI AN A (t) 8 240 mijl NOtN Madeira
VAN HEEMSKERCK 9 510 mijl ZO Colombo
VAN SPILBERGEN 9 150 mijl ONO Mau
ritius
VI DEN A 9 95 mijl ONtO Port Soedan
WELTEVREDEN 10 te Khorramsh&r verw
WONOSARI verm 10 vn Antwerpen nr Rot-
t erdam
WESTERTOREN 9 vn Niigata-Singapore
WATERMAN 9 600 mijl ZO Ceylon
WEST LA ND 9 verw Montevideo
WILLEM RUYS 8 480 mijl Z Panama
WIELD RECHT 9 vn Puerto la Cruz nr Rot
terdam
WONOSOBO 10 aankomst te Aqaba
ZAFRA (t) 9 60 mijl OtZ Little Quoin
ZONNEWIJK 8 135 mijl O Delawarebay
ZUIDERKERKK 18 te Botterdam verw
KUSTVAART
ADM. DE RUYTER 9 lizaTd Dublin
ALBATROS 9 Thames Londen
ANDROMEDA 9 dw Dungeness Rotterdam
ARCAS 9 10 mijl ZO Gibraltar
ARGONAUT 9 10 mijl N Texel
ADI NE 10 te Antwerpen verw
ARNOUDSPOLDER verm 9 vn Antwerpen
nr Lissabon
ARGONAUT 9 10 mijl N Texel
ARCTURUS 9 20 mijl Z Smalls
AURIGA G 9 50 mijl O Flamborough head
BINNENHAVEN 8 te Duinkerken
BRANDARIS 10 te Antwerpen verw
BOTHNIABORG 9 10 mijl O Northforeland
BRANDARIS 10 Dover Antwerpen
BEREND-N 9 Ship wash nr Amsterdam
COLETTE 9 Noordhlnder Portsmouth
CORNELIA-B-3 9 20 mijl N Landsend
CAS AN A 9 Southend gepass nr Letreporfc
DACOSTA 9 Borkumrif Goole
DAVID 9 50 mijl N lie de Ba«
DILIGENTIA verm 9 vn Thameshaven nr
Kingslynn
DAJE BOEHMER 9 60 mijl NW Serat
EEMS verm 9 vn Helsinki nr Hamina
EEMSMOND 9 te Antwerpen
ERASMUSSINGEL 9 10 mijl N Trevosehead
FEDALA 9 400 mijl Z Las Palmas
FRANS BOHMER 9 dw Finlsterre-Catania
FAMBO 8 te Lissabon
FIDUCIA-2 9te Caen
FLARDINGA 9 te Londen
FLORES 8 te Trollhattan
FI VEL 9 Elbe 1 vs Veile
GEESTSTROOM 9 5 mijl ZZO Knock vs
GERRY-S 9 20 mijl W St Catharina
GRONINGEN 9 25 mijl ZW Royal Sovereign
GEESTDIJK 9 20 mijl ZO Smlthknoll
GRONITAS 9 30 mijl NW Hoek vn Holland
HARRY 9 Hanstholm Goteburg
HASKERLAND 9 t.a. Wasbay
HELEMAR-H 9 50 mijl NW Casablanca
HENNIE 9 Texel vs Newry
IDA PI ETER verm 9 vn Bayonne nr Preston
INSPECTEUR MELLEMA 9 dw IJmuiden-
Rotterdam
ISOLA 9 Midway-Rotterdam
JAN HERMAN 9 30 mijl Z Southrock vs
JELL 9 160 mijl W Hanstholm
JOHANCA 9 35 mijl ZZW Dungeness
JOHN-M 9 Elbe-2 Rotterdam
JAN BRONS 9 dw Porkkala vuurtoren Kotka
JANS 9 15 mijl NW Goeree
JU VALT A 9 20 mfjl O Belfast
KASTANJESINGEL verm 9 vn Cork nr Wa
terford
KAAP FALGA 9 dw Vlieland nr Rotterdam
KEIZERSVEER 9 dw Kinnaird head-Cuxha-
fen
LELYSTAD 8 te Wijk
LEUVEHAVEN verm 10 vn Halmstad nr
Rotterdam
LEON IDAS 9 20 mijl O Gibraltar
MARCELLA 9 te Sandefjord
MARE NOVUM 8 vn Mohammedla nr Shell-
haven
MARIA-W 9 vn Rochester nr Rotterdam
MATTHEW verm 9 vn Gonfrevillo nr Lon
den
MEIDOORNSINGEL 9 te Arklow
MERWEHAVEN 9 te St Brleuc
MERWESTAD verm 9 vn Wasa nr Whitby
MYFEM 9 te Rouaan
MYSON verm 9 vn Rouaan nr Stockholm
MA LUC A 9 40 mijl W Skagen
MANTO 9 40 mijl NO Noordhinder
MARCOPOLO 9 dw IJmulden-Goteborg
MARJAN 9 Shlpwash Colchester
MAR KAB 9 5 mijl Z Eastgoodwin
MEDUSA 9 5 mijl O Longshlps
MEGREZ-N 9 10 mijl ZW Goeree
ME RA K-N 9 200 mijl ZZW Las Palmas
MIES 9 15 mijl W Beachyhead
MIRZAM-N 9dw Oporto Rouaan
MITROPA 9 110 mijl NO Barcelona
METEOOR 9 dw Borkum nr Hamburg
MARKAB 910 mijl N Noordhinder
NIMROD 9 Texel vs-Londen
ORANJEPOLDER 9 Kcntlsknock nr Rotter
dam
PIETER-S 9 Beachyhead Rotterdam
PROGRESS 9Thames Londen
PIETER BRUEGHEL 9 dw Villano Casablan
ca
QUO VAD IS 9 30 mijl ZW Texel vs
ROCHAB 9 50 mijl NO Villano
ROZENBURGH 9 30 m!51 NO Dudgeon
SETAS 8 dw Borkumrlff Felixtowe
SKAGERRAK 9 5 mijl ZO Texol vs
Bordeaux nr
SYLVIA 9 Ierse 2e
STANISLAS 8 dw
STATEfiLAAN 9 20 mijl NO Outergabbert
SOEMBA 10 te Huil verw
THALETAS 9 20 mijl NW Kreta
TUBO 10 te Antwerpen verw
TEXELSTROOM 9 15 mijl NO Noordhinder
THEODORA pass 9 Vlieland nr Rotterdam
URKERSINGEL ver
Aberdeen
WESTEREEMS 8 vn Hamina nr Antwerpen
WESTERSINGEL 9 te Newport
WILLI BOEHMER 8 vn Dakar nr Duinker
ken
WULP verm 9 vn Manchester nr Rotterdam
WILLEM CORNELIS 9 dw Gotland Riga
ZEEHAAN 9 t.a.
ZUIDPOOL verm 10 vn
RIJNVAART
LOBITH, gepass. 9 december voor 4 uur:
Afvaart: SAARBEEK Diefenbach-;
NOLDINA 2 Baggermann; EXKWART v d
IiofGEREN Versteeg; HERMAN Vegh;
NOLDINA 2 Emmerloot; ANTENTIO Kie-
vits; VULCAAN 59 Comelisseii; DINE Joos-
TEN: ASSISTENT Roovers; RH EN AN IA 52
Dennaard; GERMA 2 Gebers; ROSA LI
Steenbeok; ALVRACHT 5 v Verre; ZERNA-
TE Hrnrnn; BULGESTEIJN Moonen; AS-
TRID Trop; MAWI I Mastenbroek; ANNA
SUZANNA v Giesen; BAVARIA Busker;
LIMBURGIA Kallen; PELIKAN De Pree;
RIVIERLAND 4 Zwctz; ZURICH Stuzeneg-
ger; AMFORTAS de Jong; ATLA V Efl;
TACHELA Huysen; RHEINSTAHL 47
Wolz; H1ESCH 4 iiuchlLIQN Plouvier;
JUPITER v Driel; ALBATROS de Graaf;
ESSO WUPERTAL Frldrichs; BERTO Heij-
men; HARPENO 5 Dinig; RENDSBURG
Slems; EXCELSIOR Kirscher; STELLA 2
Jules; THEMA v Megen; MARWI Gies-
sens; PAM 34 Do Vries; MALM IIFronz;
STORMVOGEL Westdljk; R KARCHER 23
Rato Amsterdam; MR TER HORST Keij-
ezrs Amsterdam; INGE Vennen; HILO
Havemau; HEAN v Bommel; LINQUENDA
Visser; HOLLAND 26 V Oord; LEMA
Riemsdijk; IVAN Durink; ACTANIA v
Deurzen; HOLLAND 25 Bultjes alle Am
sterdam; W V DRIEL 35 V Keer Weert;
GRUYTER 13 Weikering Dordt; HËINRICH
Scholten Dordt; COR v d Sluis IJmuiden;
EENDRACHT de Korte IJmuiden; DAMCO
117 Meijer Hellevoetssluis; 3 GEBR. Jonk
man Apeldoorn; LOUISE Visser Hagesteijn
EN RE Enegelsma Delfzijl; W ESTLAND
Tettero Den Haag; CATHARINA ICuilder
Hoogenveen; PURFINA Deen Hoogezand;
RIELWIL Wehmeijer Almelo; MEDI Huls
man Loehem; THEO Engelaar Malden;
TROMP Slagter Zaandam; COMBI Bouw
man Harderwijk; LINQUENDA Kleine Lo-
bith; ISALA Bokslag Nijmegen; FRANZ
Obermeier Born; LEON IDAS 2 v Loon, Al-
blassordam; SALLAND Teekman Sneek;
AVONTUUR Rijswijk Akkrin; RIVAL v d
Veen Heerenveen: ST ANTON I US VWenneks
Eist; GEERTRUIDA Frieling Eerbeek;
DACAPO Lijninga Maastricht; QUO VA-
dis heuvelman lphen; WEI N BI ET Stolz
Hengelo; HILDA wiggelaar Ommen; RISI
CO Mud Hatem; ELJA Hut Stadskanaal;
DINA De Beijer De Steeg; NAJADE Schuur
Groningen; AVONTUR Scliouwstra Har-
denberg; VOORWAARTS 2 Witjes Doesburg;
FEAL V d Werf Winschoten; BETSY Jan
sen Arnhem; A LR IK Cazemier Arnhem;
JOHANNA V d Horst Dongen; NOODKTER
Rijlcsen Utrecht; 2 GEBR. Timmer uUtreeht
WAALESTEIJN Smaal Beek en Donk; ON
RUST Heulveman Alphen Rijn; EMCA II
Deurlo Delft; BERTUS Breure; IRENE
Zuiüd&m; SALF 22 Verhoeven; FLUVIA-
LE II Michelo; MARIE 5 Waller; VALZEI-
NA Knopf elALICO Dooms; JOMA Buk-
tenherg; KOLN 10 Helmers; PEFRA Praet;
VIERLANDEN Hubner: GANDIA Dubbel
dam; JANITA De Graaf; IN EN Huysmans;
CREDO de Vos; NESKA 3 V d Sande; TA-
MOR A Christopherse alle België.
Opvaart naar Duitsland: JOHANNA
Jansen, ANIMO v. d. Heide. ANDREAS
Knijf, JUTTA 2 Betsch, ST. ANTON I US De
Beljor, EJO v. Ooyen, GISELA SCHWEI-
MER Morer, KRANSBURG Rensen, WIL
HELM Dorland, EN AVANT Hoogendiik,
ALJA Oosburg, TRIO Belstna, JOHANNA
Mannak, HEGEOR 2 Wieggers, TIJD IS
GELD Ruytenberg, ROJAN Ruitenberg, ES
SO MINDEN Bomitz, BI NA Lohmann. RO
MANIA De Haan, ALOUTTE Raeder, CITO
Kulpo, RIVAL Kamst. POINTE A PITRE
Heijens, VIRGINIA Wezel, ANNA Cornet,
AGNES Koeren. JADI Dijkman. KARLA v.
Well, ODENWALD Koers, BALSA Kauf-
marm. ISALA Kap, MARIENE Tillemans,
PLUVIALE 13 v. d. Kamp. FLUVIALE 53
Kouteren. ALVRACHT II Kregting. EX-
PRESS 73 Driese, JANNY Goumac, BER
THA Thonissen, NAVIGATIE Baay, BELLI
NI Schouten. NESKA 61 Griitsen, PEWJ
Timmermans, PESTALOZZI v d Kaap, BIN-
GEN Ziegler. ANTEMA Bak, EENDRACHT
Pouw, AQUILA Pole, LISA v d Wiel, H ET-
TA Jacoba. VERDO Drlessen, ESO Herma,
THOLEN Vergeer. ALBERT Busskes, MO-
NI KA Marx. LEMAR Paulus, ESPERANCE
Brouwer. ST ANTONIUS Boeman, JULIET
M Llnd, MEVO Hammer, JATI Ontwedder,
GOTTFRIED Meijer, SOEZA v. Zanten. JO
HANNA MARIA v. Ooyen, ENERGIE 3
Beugelink, HENNY 3ansen. GERMAINE 2
De Souter, GROOT AMERS 2 Ritmeester,
JUDEA Heuvelmann, ADRIE Brulninks,
WILHELMINA Willomsen, GEAD Jonker,
VOLLERHOVEN Visser. CORNELIA De
Looff, EXPRESS 43 XLjssen, HENDRINA
Rijkers. LIS Veuema, MARKNYMPH Jis-
koot, AMBULANT v. Mooi, THEODORUS
JOHAN Vos, PELIKAAN Dljkema, ALIDA
I De Vries, MARBURG Bnackmann, AN JA
Huisman, HENDRIK Vegter. GOUWE Bui
telaar, JULIUS FOCK Kooreman. RHEIN-
UNION 22 Verstraeten, GEOFAAG De Zat
ter, PELGOR Peleman. DUISBURG Pen
ning, FILIA MOENI Dechert, TH ELI
Smits, ST MARIA Lohmann, NATO Nauwe-
laars, NAVEXMOTOR I Rclmar, DAMCO
140 Durink, OSALA Rheideu. ALIGE De
Ruyter, R SC H LEDE Cornells, JEANNE
DE ARC 2 Steenbeek, ST JOSEPH Popplier,
RIVIERLAND I v. Waardenburg. PIETER-
NELLE De Haas, NA PT HA 2 öcherer. SAU-
TERNES Lonz, VEGA Correl, RIESLING v.
Baaien. RICHARD 5 v. Laak. NA PT HA II
Scherrer, DEGAS Visser. WALTER Kokken.
JOHAN Bassniann, ELLI SC HES Bregt
HEINZ Kippen. ANNA v. Dijk, HERMANN
BRAUNS Wel ss, CARL Krister, MONTA-
CHET De Vries. KRUPP 25 Muno. KRUPP
35 Eisengrein, KRUPP 34 Weber, KRUPP 5
Grimme', REX Kemp.
SCHELDEVAART
HANSWEERT, gcp. 9 december voor 4 u:
ZELO Adnaansen; HAN. KURIER 32
Kretzer; MALTA Rende; ACTIEF Van Mee-
gen; DOLFIJN Leeuw van Wenen; MOBY
w,'PiS-r.9il^deils' THESSALIA Schuitmakers;
WATERMAN Koudijs; GEORGIA Oudmav-
er: GEERTJE Hollebrandse; ENERGIE
Grin wis; RES NOVA Van Laa; FIAT v. d.
Starre; Amstol groote; BUTANIA 2
Westbroek; WANDRIA Boers, alle Rotter
dam; ION A Penraad; MOREA Pardoel. bei
de Dordrecht; BONA FIDE Hovestadt: MI
CHEL De Haan; MATHILDE De Haan; WIL.
k£«T-ABJiJ Versluis; MARIA Tempelman;
RUPELZOON 2 Van Berchem; LOUIS Hey-
dens; ELODIE Grandla; SCHELDEZONEN
De Koning, alle Kerkdriel; SULFUR Van
Broekhuizen, Vlaardingen; JOKO Van Parijs,
ACIDUM De Ruyter, Vlaardingen;
SUZY Buy les; MADY Vermeulen, beide
Possum; ANNA Wentink, Amsterdam; EN-
G ELI NA Kramer, Gouda; NEUTRAAL van
Alteren, Zwolle; KRAM IN ER Martin. Straats
burg; RICHARD 3 Van Laack; GODELIEVE
Somers; JOMA Van Broeclc; ARM AND
ThomassenEXPRESS 22 Hambsch; EX
PRESS 51 De Poortere; IEPELIENA Krui-
zinga; JACQUES STORK Marquenle; PAT-
KUM Berndt, alle Duitsland; MEURSAULT
Vowinkel; AETEMISIA Nef; OPALIN Bra-
bats: CARMEN NA Burlon, alle Basel;
FRANS Van Strien: CORALIE Van Remoor-
tel; FANTO 41 Pohle; FENDEL 20 Zim
merman; CHAT CHALON Gelig; DUBUSSY
Schnoering; CO ROT Reissler; COMPTOIlt
24 Kintz; NORO Notiedame; ST IGNATIUS
Wendt; EXPERSS 39 Gerth; EXPRESS 60
SchwavzANTVERPIA 2 Hooglander; BONA
SPES Brink; KLOECKNER 20 Mullinami;
ANDREA K Richter; AUSTRIA 3 Dekkers:
DAMCO 241 Van Haaften; REGGESTROOM
E?ȕon&: Hcnt,r'ka v. d. Adel; FRATER-
N,TE 1° Jan Hemelryk; JOHANNES Kruit
hof; EXPRESS 54 Van Os; SAVlGNY Bur
gers; TELEGRAAF 4 Lambreehts; RIBRA
v. d. Vliet: C1TERNA 19 Karelse; THERMO
.N.00,cn: V CITERNA 32 Plet erg;
CAPELLA Van Gaever; DELT Pieters-
ALANCY Verstichel: AMBULANT Leeuw v
Wenen; STORMO Verwys; ALECA 2 Stob
belaar; PA LA JEAN Verbraekcn: MATO
t Lam; MERGUS Van Mi etPORZANA
Van Putto; TWENTE Y Teuben: N EELT JE
Ripens; RES NOVA Van Laar; PAX Bos;
EDMOND Van Zanten; PONT BRULE 2
Verhageen; ESSO WIESBADEN Podsta;
ONDERNEMING Oosse; GERT JAN Van
Nispen; PURFINA 30 Overweg, allo Bel
gië.
WATERSTANDEN
Konstanz 324 cm (—1), Rheinfel-
den 258 (—13), Ottenheim 333 (—24).
Straatsburg 296 (—8), Maxau 505
onv,. Plochingen 150 (—13). Mann
heim 373 onv., Steinbach 282 (—2),
Mainz 387 (+8), Bingen 288 (+8),
Caub 334 13), Trier 430 (—57),
Koblenz 434 (+6), Bonn 442 1),
Keulen 460 (—4), Düsseldorf 569
(—7), Ruhrort 698 (—13). Wezel 727
(—18), Emmerik 643 (—14!). Lobith
1345 (—12), Nijmegen 1112 (—8),
Arrrhem 1095 (—5), Eefde 684 (—6),
Deventer 565 (—9), Montsen 5620
(—30), Visé 5270 (—30), Borgharen
4340 (—48), Belfeld 1640 (—58),
Grave (beneden de sluis) 854 (+4).
De stuw is open te Linne, Roer-
mond. Belfeld, Sambeek, Grave en
Hoogwater: Delfzijl 10-12 3.32 16.13; 11-12
4.16 17.04; 12-12 5.09 18.05; 13-12 6.4 9.3.
Dordrecht 0-12 9.31 22.10; 11-12 10.2 23 07;
2-2 1.1; 3-12 0.1 12.34. Gorinchem 10-12
0.35 3.14; 11-12 11.25; 12-2 0.11 2.25: 3-12
1.15 13.38. Rotterdam 10-2 9.0 2.58; -2
0.00 22.57; 2-12 10-59: 13-12 0.02 12.12.
Vllsslngen 10-1 6.02 18.37; 11-12 6.54 19.38;
12- 7.55 20.46; 13-12 9.09 21.58.
840950, gustëkoeien 715815, gustevaarzen
625790, neurende pinken 715—800, slacht
koeien en vaarzen 910^1110, guste pinken 520
620, graskalv. 355470, nucht. kalv. voor
mest. 50165, voor slacht 50165, geiten 25
50, vette schapen 85—j130, drachtige varkens
300370, slachtvarkens 265—365, schrammen
80—100, biggen 57.50—72.50, vette kalv. 360—
465, alles p. st.
LEEUWARDEN, 9 december. Stieren
33.40 p. kg. sl. gew. vette koeien 2.753
guste koeien 700—850, p. st., melk- en kalf-
koeien 9501175, pinken 550625, enterfok-
stiertjes 700—900, graskalfstiertjes 2.70—3.40,
p, kg. sl. gew., vette kalv. 2.40—2.75 p. kg
lev. gew., graskalv. 375425 p. st. nucht
kalv 3248, fok- en mestkalv 5275, slacht
schapen 240—3.10 p. kg, geschat sl. gew.,
vette en weidelamm, 4367 p. st., slacht- en
zuiglamm. 3.404.10 p. kg. geschat sl. gew.,
fok- en melkschapen 85125 p. st., vette var
kens 1.401.65 p. kg. lev. gew., slachtvlees-
biggen 1.66—1.75, zouters 1.67—1.71, biggm
3648 p. st., lopers 50—67, drachtige zeugen
270—325, bokken en geiten 2—2.15 p. kg. sl.
gew., fok- en melkgeiten 3055, werkpaarden
7001100, slachtpaarden (zwaar vlees) 2
2.20 p. kg. geschat sl. gew., veulens (jonge
enter) 2.252.45, oudere slachtpaarden 1.60
1.70.
pluimvee
DEN BOSCH, 9 december. Aanv. 16.800
st., witte kippen 1,60—1,65; gekleurde 1,55
1,60; slachtkuikens 1,40—1,60, alles per kg lev.
gew., oude hanen 3—5; tamme konijnen 4,50
—11, alles per stuk.
KAAS
UTRECHT, 9 december. Geen aanv.
LEIDEN, 9 december. Aangev. 11 part.
Goudse extra kwal. geen notering, le kw.
2.19—2.25, 2e 2.12—2.18, handel kalm.
LEEUWARDEN, 9 december. Commis-
Sïenot Goudse 1.89—1.90, Edammer 1.75—
1.76 broodkaas 1.75—1.76, handel red.
ALKMAAR, 9 december, Commissienot.:
fabnekedammer 1.79, goudse volvet 1.96—
1.97, handel red.
GRANEN EN ZADEN
LEEUWARDEN, 9 december. Tarwe op
vochtcond. 17 pet. 2831.25.
AARDAPPELEN.
LEEUWARDEN, 9 december. p 100 ksr
af boerderij: bintjes 7—8, rode ster 15—20
borgers 12—15, burmania's 10. Handel kalm/