Automobielsector in VS hield zich uitstekend Inkomsten waren wisselvallig tie Amsterdamse eftectenbeurs Krachtige opkomst Amerikaanse Ford voor vanT)er heem 1960 gunstig Zaterdag 10 december 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Londense vrachtenmarkt Maatschappij Noordzee de wind mee kreeg Kendeng Lemboe betaalt Kerstdrukte in Engeland MARKTBERICHTEN ACTIEVE OBLIGATIËN ACTIEVE AANDELEN SC 11E EP VA A R TB E R l C H T EN Van onze beursredacteur J^E Amerikaanse automobielindustrie heeft dit jaar meer dan eens de aandacht op zich laten vestigen. Niet in de laatste plaats door de opvallende weerstand, die de bedrijfstak tegen de dalende bereidheid van het Amerikaanse publiek, duurzame ge bruiksgoederen te kopen, heeft kunnen bieden. Terwijl de staal industrie geconfronteerd werd met dalende orders uit de bouw-, conserven- en huishoudelijke apparatensectoren, bleef het staal- verbruik in de automobielindustrie op peil. En indien voor deze bedrijfstak in de afgelopen maanden toch van een dalende order- ontwikkeling voor nieuw staal sprake was kon deze eerder worden toegeschreven aan de algemeen bekende voorraadintering dan aan een afname van het staalverbruik. De produktie en verkoop van auto mobielen is in 1960 namelijk bijzon der goed verlopen en wat de totale verkochte aantallen betreft ziet het ernaar uit dat niet alleen het goe de jaar 1959 zal worden overtroffen, maar tevens het beste jaar op het topjaar 1955 na zal zijn verkre gen. En dat is toch wel hoogst merk waardig, omdat de automobielindus- trie meestal doorgaat als één van de conjunctuurgevoeligste bedrijfstakken van de economische samenleving. De conclusie lijkt zelfs gerechtvaar digd, dat de automobielindustrie in de Verenigde Staten nog belangrijk meer tegenspoed heeft kunnem voorkomen dan zich in bepaalde bedrijfstakken reeds gemanifesteerd heeft. Dank zij de goe de zaken bij de automobielfabrikanten bleef ook de gang van zaken bij de Amerikaanse rubberindustrie, de glasin dustrie en andere toeleveringssectoren op een hoog peil. Alleen de staalindus trie ging deze welvaart voorbij, maar hier was de reeds gemelde voor- ra adpolitiek van de automobielfabrikan ten van doorslaggevende betekenis. DE BEDRIJFSTAK De Amerikaanse bedrijfstak voor de automobielfabricage is opgebouwd uit drie grote en in feite nog twee kleine eenheden. Hoewel Ford de oudste 'auto)papieren bezit is General Motors haar reeds lange tijd voorbij gestreefd. Beide ondernemingen worden te zamen met de bekende Chrysler de Grote Drie genoemd, terwijl de stoet gesloten wordt door twee kleinere bedrijven: American Motors en Studebaker-Packard. De komeet-achtige opkomst van Ame rican Motors sedert 1957 en het feit dat haar merkwagen, de Rambler, thans reeds als vierde op de ranglijst van de meest verkochte wagens prijkt heeft menigeen in Wall Street ertoe gebracht ook dit bedrijf langzamertiand reeds tot de grotere te rekenen. Uit onderstaan de proa'uktiesam ens telling blijkt echter dat American Motors, wat jaaraantal betreft nog een heel eind bij de overige drie achterop komt. AANTAL AUTO'S Wat de onderlinge verhouding in pro- duktie-opzicht aangaat hebben wij voor het boekjaar 1959 een produktiesamen- stelling van het totaal aantal in de V.S. gefabriceerde auto's en trucks van de diverse automobielfabrikanten aan gegeven, waarbij rekening is gehouden met de rangorde van grootte. Produktie automobielen en trucks in de Verenigde Staten De getallen tussen haakjes geven de bereikte proaiuktiehoeveelheden in het enorme topjaar 1955 aan, toen bijna alle Amerikanen in nieuwe wagens stapten. Duidelijk blijkt dat General Motors on betwistbaar de blauwe wimpel draagt in het aantal verkochte wagens, dat jaar lijks uit de fabrieken rolt. Dit reuzen- concern bezit ongeveer 120 fabrieken in de V.S. en 35 in twintig andere lan den. De wereldproduktie is daardoor ook hoger en kwam in 1959 uit op 3.851.000 wagens en trucks en in het topjaar 1955 zelfs op even meer dan vijf miljoen. Maar ook Ford mag er zijn met haar 3B fabrieken, 19 assemblagebedrijven en talrijke technisdie installaties. Het con cern is in 18 landen buiten de V.S. ge- geleden bekend gemaakt, dat het bestuur een assemblagevestiging in België zou overwegen. REVOLUTIE De laatste paar jaar heeft zich in de Amerikaanse automobielwereld een vrij drastische onwenteling voltrokken. In geleid door American Motors is de in dustrie er in grotere mate weer toe overgegaan om van de excessief grote modellen naar de meer bruikbare klei nere wagen over te .stappen. Deze „klei nere" wagen, die voor Europese be grippen tot de grotere kan worden ge rekend, wordt met het woord com pact-car" aangeduid. Toen American Motors in 1958 met zijn op deze wijze geconstrueerde Ram bler enorme successen oogstte gingen ook de andere automobielconcerns tot tiet bouwen van een dergelijke wagen over. Zo kwam Ford in 1960 met de Falcon op de markt, Chrysler met de Valiant en General Motors met cfe Cor- vair, terwijl Studebaker al eerder met haar Lark successen had geoogst. Het feit, dat de Rambler thans al op de derde of vierde plaats van de ver kooplijst staat en de omzetten van Ford dit jaar in de V.S. voor bijna 30 pet. op rekening komen van de compact-cars, bewijst voldoende hoe populair de klei nere wagen is geworden. FINANCIËLE ONTWIKKELING In onderstaand overzichtje zijn de om zetten en nettowinsten van de Grote Drie weergegeven sedert 1950. De twee kleinere ondernemingen zijn buiten be schouwing gelaten, omdat deze in 1954 uit fusies zijn ontstaan. In miljoenen dollars General Motors Ford Chrysler Omzet Nettowinst Omzet Winst Omzet Winst 1950 834 3.029 260 2.190 127 1951 506 2.741 136 2.547 72 1952 558 2.640 125 2.601 79 1953 598 4.211 179 3.348 75 1954 805 4.062 242 2.072 18 1955 1.189 5.594 454 3.466 100 1956 847 4.647 248 2.676 20 1957 843 5.771 294 3.565 120 1958 633 4.130 116 2.165 34)*) 1959 11.233 873 5.357 451 2.643 5) O verlies. Gen. Motors Ford Chrysler American Motors Studebaker 2,960.000 2.136.120 917.000 401.446 160.319 (4.476.672) (2.677.880) (1.579.000) 250.000) 213.204) LONDEN (Reuter) Bij een goed prijs houdende stemming heerste op de Lonoense vrachtenmarkt een gematigde activiteit. Er werden gedaan zwaar graan van Golfhavens naar Japan tegen 9.75 vrij lossen, december/ januari, van de Noordpacifickust naar Japan tegen 6,35 vrij lossen, een lading van Golfhavens naar Antwerpen, Rotterdam of Amsterdam tegen 5.75 vrij lossen, ook de cember/januari, suiker van Brazilië naar Japan tegen 11 vrij in en uit, januari en een liberty-lading schroot van Californië naar Japan tegen 76.000 vrij in en uit, februari. TSog verlies over 1960 AMSTERDAM. Door het aantrek ken van de vrachtprijzen heeft de Stoomvaart Maatschappij Noordzee in het tweede halfjaar vrij gunstig kunnen varen. De resultaten in deze periode waren dan ook aanmerkelijk beter dan in de eerste helft van dit jaar. Al met al zal daarom 1960 belangrijk betere uitkomsten opleveren dan zijn voorgan ger. aldus werd in de jaarvergadering meegedeeld. De maatschappij probeert tnans een van de twee schepen, de Marcelo, te verkopen, omdat de exploitatie van de ze boot te duur is. De gagekosten. zijn nl. te hoog. want onder de Nederlandse wet moet het schip, naar het oordeel van de maatschappij, met een te grote DEN HAAG De directie van Van der Heem verwacht, dat I960 voor de vennootschap een gunstig jaar zal wor den. Die opvatting grondt zij op de resul taten in d'e eerste tien maanden van dit jaar. De produktie en omzet in de pe riode januari tot en met oktober stegen vergeleken met de overeenkomstige periode van 1959 met ongeveer twin tig procent. Het toenemen van de produktie en de aanzienlijke uitgaven voor investeringen die de produktie bevorderen, leidden er toe dat de liquiditeit van het bedrijf in de loop van het boekjaar ongustiger is geworden. AMSTERDAM. In een tweede bui tengewone vergadering van aandeelhou ders in de Rubber Cultuur Maatschap pij Kendeng Lemboe is besloten tot te rugbetaling van 15 pet. op het thans nog uitstaande kapitaal over te gaan. De hiermee in verband staande statu tenwijziging werd ook goedgekeurd. LONDEN (AP) De Britse geldcir culatie heeft wegens de drukke kerstverkoop een recordhoogte van 2.301 miljoen pond sterling bereikt. Dit is 82 miljoen meer dan de grootste cir culatie tot nu toe. vestiga' en bereikte in 1959 een totale produktie van 2.884.134 eenheden en 3.273.412 in het topjaar 1955. Het concern General Motors ligt dus in produktie ongeveer met een miljoen eenheden per jaar voor. De belangen van Chrysler zijn in min dere mate naar het buitenland overge bracht. Van American Motors is kort- Het beeld, dat bovenstaande tabel op levert, komt geheel overeen met de wisselvalligheid van het autobedrijf. Gunstige jaren worden afgewisseld met minder gunstige. Het topjaar 1955 wordt blijkens de cijfers door Ford in 1959 weer bijzonder dicht benaderd, terwijl voor Chrysler het boekjaar 1957 nog gunstiger was. Overigens valt het op dat, dank zij een voortreffelijk boekjaar 1959, waarin de vennootschap bijzonder goede resul taten boekte, de Amerikaanse Ford in de afgelopen tien jaar het krachtigst naar voren is gekomen. Terwijl bij Ge neral Motors per saldo in de winsten van 1950 en 1959 weinig verandering is opgetreden, is de winst van Ford van $260 miljoen tot $451 miljoen kunnen oplopen. Merkwaardige fluctuaties maakt Chrysler door, waarbij de nettowinst van 120 miljoen in 1957 wel bijzonder sterk afsteekt tegen het verlies van $34 miljoen in het jaar daarop. De on derneming heeft de laatste jaren echter bijzonder veel pech gehad, waarbij langdurige stakingen bij een aantal toe leveringsbedrijven (glas en staal) een belangrijke vinger in de pap hebben gehad. LOPENDE BOEKJAAR Het lopende boekjaar, dat als elk jaar uiteenvalt in de topverkopen van het oude en de beginverkopen van het nieu we model dus voor 1960 de topverko pen van de modellen 1960 en de begin verkopen van de nieuwe modellen 1961 is zoals reeds opgemerkt over het algemeen gunstig verlopen. Veel „last" van de recessie heeft deze bedrijfstak nog niet gehad. In onderstaande cijfers worden de be reikte produktiehoeveelheden over de eerste negen maanden van I960 met die over de overeenkomstige periode van 1959 vergeleken: 9 mnd 1960 Gen. Motors 2.581.010 Ford 1.742.547 Chrysler 720.671 Am. Motors 330.187 Studebaker 84.440 9 mnd. 1959 2.412.188*) 1.578.582*) 520.798 275.524 101.920 eerste 11 maanden. Uit deze cijfers blijkt, dat de auto- mobielproduktie in alle bedrijven in de loop van 1960 nog gunstiger is geweest dan in het vorige ook al goede boekjaar. Alleen Studebaker heeft met een dalende verkoop te kampen gehad. De Lark heeft kennelijk grote moeilijk heden zich staande te houden in de zware concurrentiestrijd met de kleine re wagens van de Grote Drie. Dit in tegenstelling tot American Motors, die haar omzetten van de Rambler zelfs behoorlijk heeft kunnen verhogen. NIEUWE MODELLEN Ook de nieuwe modellen lopen goed, hoewel nog niet helemaal duidelijk is of de vraag zich even goed houdt als de produktie. In de afgelopen novem- bermaand bijvoorbeeld produceerde Ford 24 pet. meer dan vorig jaar no vember. Zeer opvallend is echter wel de stijging in de verkoop in het midden van die maand, waarbij General Mo tors haar tijdelijke terugslag van vorig jaar november geheel kon overwinnen. De gemiddelde dagverkoop bedroeg in het midden van november 20.000 wa gens, hetgeen voor de gehele maand op ruim 500.000 zou neerkomen. Dit ligt aanmerkelijk hoger dan de produktie, zodat de grote voorraden van bijna een miljoen onverkochte wagens (overigens gebruikelijk in deze tijd van het jaar) dan een dalende richting zullen gaan inslaan indien ook december zich zo gunstig houdt. DE KOERSEN Om uit te maken hoe de huidige po sitie van de automobielwaarden is zijn in onderstaand overzichtje de dit jaar bereikte nettowinsten met die van vo rig jaar vergeleken en zijn tevens de koersbewegingen vermeld: Nettowinst per aandeel Hoewel de produktie hoger ligt dan vorig jaar zijn de winsten iets terugge lopen, hetgeen o.m. toe te schrijven is aan de lagere winstmarges die rustten op de compact-cars. Het interessantst lijkt ons in deze sector thans de Ame rikaanse Ford, waarvan de nettowinst over 1960 op tenminste $7 per aandeel kan worden geschat, hetgeen ruim het dubbele uitmaakt van het jaardividend van 3.30 per aandeel. Het fonds mag als een kandidaat wor den gezien voor een splitsing der aan delen, maar doet door vrij grote vraag op het Damrak een agio van ongeveer $2% boven de New Yorkse pariteit. Ook American Motors lijkt nog steeds interessant, hoewel de produktie van slechts één bepaalde merkwagen deze vennootschap wel uiterst kwetsbaar maakt. GROENTEN EN FRUIT NAALDWIJK, 9 december. Tomaten A 7.30, B 5.60, C 4.80, CC 1.20 p. 6 kg, sla A 5 14%, C 4—61/2, spinazie A 97, B 4761 boerenkool 2527, rode kool 69, prei 2028, spruiten 56, andijvie 4677, waspeen 1315, witlof 40—80, bloemkool 45, selderij 16-22%, raapstelen 4%, peterselie 16%18%. BERKEL, 9 december. Kaskomk. (40 e.h.) 96—1.12, (35) 1. (30 73—74, glassla (1) 7—12.30, (2) 6.20—8.90, (C) 4-4.60, tomaten exp. (A) 6. (B) 5.80, (C) 4.60, (CC) 1.35, binnenl. (A) 25—26, (B) 27—37, (C) 20—21, rode kool 511, andijvie 39, spruiten 4552, kroten 58, komk. grofstek 4053, fijnstek 1518, sla vellen 25. PTJNACKER, 9 december. Sla exp. 6.90 '14.70, binnenl. 46.40, stoofsla 2526, uien 39, witlof eerste en tw. soort 6079. derde 41, andijvie 60, boerenkool 25, spruiten 18—54. KAPELLE, 9 december. Golden Delicious I 80-85 42—46, I 75-80 45—63, I 70-75 45—52, I 65-70 37—42, I 60-65 25—31, II 80-85 35—40, II 75-80 31—44, H 70-75 33—43, H 65-70 2(7—35, II 60-65 22—27. lid 12—16, III grof 19—33, III fijn 11—16, Jonathan I 75-80 31—34, I 70-75 34—37, I 65-70 30—36, I 60-65 21, II 75-80 25— 29, II 70-75 27—28. II 65-70 18—27. II 60-65 8 —16, IId 5—8%, III grof 8%—14, UI fijn 5— 13, Minder gekl II 75-80.. 5-47, n 70-75 8—19, -,_£* - II 65-70 5%—15. n 513, Goudreinette Gen. Motors Ford Chrysler Am. Motors Studebaker 2.45 5.76 2.55 6.19 2.84 2.73 2.68 3.37 S 56 42 93 66 S 72 42 30 20 0.12 2.39 241 10 onder aftrek van 15 pet. inkomstenbel. i-95 24—35, I 75-85 25—31, I 65*75 18—22, n 85-95 24—26, II 75-85 20—23, II 65-75 16 18, lid 8%—11, in grof 14—20, TH fijn 5%— 15. Cox's Or. P. I 70-75 70. I 65-70 54—58, I 60-65 4243, I 55-60 16—19, III grof 20—26, III fijn 5—13. Bellefleur II 55-6 5 8%—13, Bramley's Seedling II 80-90 8, II 70-80 8, Hd 6. Ill grof 6%. St. Remy I 65-75 9, II 75-85 7—9, n 65-75 8%, III grof 6%—8%. Gieser Wildeman II 60-70 24, II 50-60 15—17, I 50-60 Ild 10, HI grof 11, Kleipeer II 60-70 14, II 50-60 8%, Conference lid 2025, III grof 2834, III fijn 1322, kroetappelen 3, Rode kool 5%, Sav 17, Aardappelen II 89%, bonken 11, Spruiten 2548, Boerekool 1316, Uien 7%—12, Prei 29, Witlof 51. BARENDRECHT, 9 december. Andijvie 5585, Boerekool 2832, Rode kool 516, Sav groen 1622, Prei 2833, Spruiten A I 44 64, B I 40—48, C I 20—32, A II 36—43, B II 20—25, Witlof A II 78—99, B II 66—80, Veld sla 94118, Cox's Orange Pippin A 65—78, B 43, Glorie v. Holland A 39—42, B 42, C 33, Goudreinette A 26—34, B 21—29. C 22—24, Jo nathan A 2833, B 30, Golden Delicious A 47 —53, B 4448, C 31, Conférence A 48, B 44, C 33, Doyenne du Cornice A 96102, B 99 100, C 9192, Beurre Alex. Lucas A 54, B 57, Comtesse de Paris A 2)631, B 28. ROTTERDAM, 9 december. Aardappe len gr 1012, andijvie I 6280, bloemkool IIA 38—51, B 17—24, sla I 9—11, H 6—11, 25—29, spruiten IA 45—75, IIA 35—51, IB 42, I D51— 52, witlof IA 76—102, IIA 56-80, IB 81, II 6372, veldsla 50, kroten 710, rode kool 6 —13, gele 6, groene 15—19, boerekool 20—27, prei 2035, knolselderij 1216, selderij 14r— 23, peterselie 17, waspeen IA 2528, IIA 24, grote peen 39, uien 413, geschild 1319, cox's orange IA 5882, IB 38—48, HA 5169, II B32—44, IIC 27—32, jonatha n-IA 27—38, IB 30—32, HA 23—33, IIB 17—23, golden delici ous IA 41—58, IB 25—45, IIA 40-47, H B41, IIC 32, goudreinetten IA 24—41, IB 22—28, IC 17, IIA 24-33, glorie v holland IB 26—3 1,IC 1824, conference IA 48, EB 42, IC 32, alican- ten 153—207. GELDERIMALSEN, 9 december. Appe len. Glorie v. Holland K 813, n 910, maat 65-75 20. 75-85 27, Cox's Orange Pippin K 14 32, maat 55-60 25—28, 60-65 35—43, 65-70 54— 60, 70-75 65—69, 75-80 69. Jonathan K 8—21, maat 60-65 20—30, 65-70 27—34, 70-75 34—37, 75 -80 31—34.Golden Delicious K 9—33, H 18, maat 65-70 29, 70-75 44—48, 75-80 47—50, 80-85 52. Goudreinetten K 819, II 911, maat 65-75 16—19, 75-85 22—31. 85 plus 27—35, 70*80, 26, 80-90 29. Rode maat 65-75 19, 75-85 30, 85 plus 32. Laxton's Superb K 813, maat 60-65 16, 65-70 25 70-75 40, 75-80 39. Lombart Calville K10—16, maat 60-70 22—24. Sterap pel K 8—12, maat 55-65 18—22, 65-75 27—30, Engelse Bellefleur K 810, maat 60-70 18, 70-80 24. Jasappel II 9—13, I 17—21. Peren: Winterjan II 68, I 1316, Brederode K 9 —12, I 1215, Conference II 1344, maat 55-65 24, 65-75 31. Zw. Wijnpeer K 12—16, maat 50-60 18, 60-70 25. Legipont K 1021, maat 55-65 36—37 65-75 42. VEE LEIDEN, 9 december. Melkkoeien 800 1150 p.st., vette koeien 2.703.25 p. kg. schoon gew., vare koeien 450850, pinken 250550, graskalv. 200375 p. st.. vette kalv. 2.50-" 3.20, nucht. alv. 1.201.55, p. kg. lev. gew., fokkalv 80—100, vette schapen 85—120, vette lamm. 80—110, zeugen 285—340, schrammen 7090, biggen 384245, alles p. st. ZWOLLE, 9 december. Neurende en vers- gekalfde koeien 850—1200, neurende vaarzen 4 "y" '"V I vT'W "WT**-* -.yv.w- r—-N-.. 1 'V, .v. r—y-r m Staatsleningen Nederland: 08 1 1000 4%. 59 1 1000 4»%. 60 1 1000 4% td H 59 t 1000 4y«. 60 1 1000 4%... 53 f 1000 3%.. 47 1 1000 3%.. 51 f 1000 3%.. 53 1000 3%.. 56 f 1000 3% 48 1000 3% Belegg. C 3% 50 1000 3% 54 1 1000 3%.. 551/ 1000 3%.. td. H Gb. 1 1000 3.. 37 1000 3... 46 Gb 1000 3 47$ 1000 3 Inv.cert. 3 N 1962-'64 3 Gb. 1000 2% N.I. 37A 3 Woningbouwö B.N G 58 9 4è B.N.G. 59 4% B.N G. 60 4% VJt 102 |V 102 ie 102 102^8 99%-i« 99/0-A 95% 94H-H 96% »5A 95 89% 93t 90 90% 90% 92% 70 90% 91% 87% 98%*-A 99% 59% 94A Banken 110A 100% 100% 100% le tape 99%-xot 94%-Tat l.gen.t 102* 102' 102* 102* 99A 99iV 95% 96%§ 95* 95 89% 89% 90A 90% 92% 90%* 91%' 99A-A 59 -? 94% 110A 100% 100% 100% Banken VJt. le tape l.gen.t. Cult.H.en l.Bk 27% 27% Nat. H. Bk. A 227 228 Ned-H.M.f 250 314 314% Cultures A'dam Rubb. 112 112 H.V.A. Ver 146% 146% Senemb. Mij 1 537 537 Handel, industrie, diversen Alg.Kunstz U 4581/2-9 458*-8% 460*-62 B.&Jrg. J 250 284* 286 v.Berkels Pat. 330 328 Calvè Olief C. 780 774 DeliMijCert.t 172.70 172.70 Fokker N. VI. 460* 472%* Ford Auto A 555* 555% Gelder Zn. A. 330* 330 K.N.Hoogov. 822-4t 810M1 812x Müller&Co.. 424 425t N. Kabelf. A. 613%* 615* Phil.Gl GB A 1189%-90% 1176*-78+ 1176%-8 ld. Cum pr. 325% 324 Unilever 791-% 784%*-7%t 785%-6% Wilton Fijen. 208* 208 id. n.r.c 208* 208 V.K 14.20 obligaties Nederl. Antillen N.A 59 4i 100% 10034 Prov. en gemeenten Ad.47 3% 95 95% Arnh51'72a 157% 1573% 's-Gr. 52 4i 99 N.H. 47 3 Rd. 152 4% Rd37 1-3 3J Vlrd. 51 82 95% 99% 99 %t 94% 9434 174% 176* Bank- en Kredietwezen B.N G 5| BNG 0/5/10 BNG 58 5 BNG 58 43. BNG 30j 44 BNG 25j 4i Rsp. b '57 ld. *58 BOZsch.b. Hypotheekbanken Fr.Gron.5 103 102%' 105A 105 138 104% 104% 102% 102% 99% 99 99 98% 132 132%* 115% 115% 77% 86% 86% 86% 86% 85 132* 124* Mijnbouw en Petrolenm Billit. Mij. (2) 422 422 Dordts Petr.A 570% 567%. DordtsPetr.pr 570% 567% Kon.Ptr. 20 122.90 123.10 Kon. Ptr.5è20j 122.10 121.20 KonPtr50è20f 122-122.30120 80*—1,10+ 120 9-21 .Of Moeara En A. 1151%* 1153 Moeara EIWb; 1845 MoearaE4Wbf 1775 Scheepvaart en luchtvaart Holl.-Am. Lijn 147% 147%-8t 147% K. Java-Ch.P. 150% id. n. roy.c. 152 153 K.L.M 98.50 98.80 K.N.S.M.Nat.B 194%-% 194%+ 194%-5% KonPaketvrt. 135 135% NederlandMij 168% 169% NieveltGoudr. 144%*-% 144% Ommeren 304 304% K.Rott.Lloyd 153* 154% N.Scheepv.U. 151*-%t 151%*-2%t 152-% Stockdividenden DordtP.Aenpr 57.50 57.20 Kon.N.Pt.Mij. 2.43 2.42* ld.De-Ve3j 'sGr.HB 3.J H.v Ned.31 NatHypA3 RdHAD 31 88 Westl U 5 103 103( ld.NO 31 86% 86% Handel, industrie enz. A.K.U. 3% 99 98 A. Heijn 6 132 A. Heijn 4 124 Berg Jrg3J 97 EBZ Holl 6 105% 1053,4f Indola 5%. 108 108§ Limb.St.3J 94% 94%§ NGrB37 3J 90% 90 Ov.Gas 5% 104%104%* PhÜ 4 51 90% ld./3J 48 95% 95% ld. $3J49 89% 90 Pegem 6 109% 109% Pegem 5% 105%-105%j? Pegus 6.109 109% N.B.E1. 4M 102% 102% Z.E1.M-.4J 101% 102* R.RPÖP51 104 104%* WGusto 4V 1003% 101§ Wilton 3% 95 Scheepvaart en luchtvaart fK.L.M. n 102 102* VNTank4J 100% Spoor- en tramwegen N.S/57 4% 104% 103% Rd. Trm 3è 84% Converteerb. oblig. A.K.U. 4% 135 138* v.Berkel3J 270 263 Billiton 5. 182% 182 Bke&H. 4J 109% 109% Borsum 3| Bronsw. 5. Du Croo 5 Enkes 4. Giessen 5. Heybr. Z. Hooim 5. 120% 119 121% 120% 135 136§ 129 1293% 182 1293% 128 Indola 4% 148 148 Ketjen 4.. 267% 266% K.L.M.$ 45 95% 95"% Lindetev. 5 112 112( Meteoor 5. 128 Naarden4| 167 N.R.C. 5.139 Nyma 4.113 Oranj'eb. 5 185 Pieters5% 113 Ruhaak 4. 102 Sanders 5. 121 Schokb 3% 97 StTwenthe 131% 131 Ver.Mch.5 186 186 Z.H. Bier 5 274 Premieleningen Alkm. 2%. 81% 82( 130 139% 113%* 112 103* 121 97 A'dl951 21- 84% 84 %t ld. 56 1... 81% 81% ld. 11 2%. 88 88 A'dm III 21 88 88 Adam 59 2i 95% 95% Breda 2%. 82 Dordr. 2% 81 80% Eind 100 2} 79% Enschl002£ 80% 80§ 's-Gr. I 2M 87% 88 ld. II 2% 89 90% R'damI 2£ 90 90 ld. n 2% 90% 90% ld. 57 98% 98% Utr 100 2i 92»4 94% W. Kruis 228 226 Z.-Holl. 57 98 98t id. 59 99% 99% Buitenland België Antw 3|91% 91 Belg. pr. 1 95 België55 32 91% Cockerlll. 92% Petrof6L. 113% 114%* Petrof. 4.98 97% Wag.L. 55 4 95% 95 Duitsland A.E.G. 8.107% 106% A. Thyss 7 100% 100% Bosch R 8 105% 103 D Hörder 1 104% 104 Dawes 24 156 Young30 54 225 226! Gelsenk. 7 102 H Rhein 8 103 102% 103 depotfractie- bewijzen enz. Nederland Parttcipatiebewtfzen Alg. f 1-10 128.50 129 Alg. f%-1 1260 1265 Converto /1108 1108 HBBbeld f 1850 1850 Interb. f 764 764 Aand. in bel. mijen Interunle 215.50 215% Nd.FdsMij 120 121% Obam285 Robeco.235.50 235 Unitas f 476 476 V. Bez. 94 130 130 Canada Canad. GF 12% Canafund. 12% 34% 34% Ver. Staten Atom DF. '414 Chemfund. Mass I. Tr Telev. El. 11/ 12% 4ft 11% 12% 8 V.K. 14.30 aandelen Bank-, krediet- en verzekeringswezen Amst.Banfc 390 389% B.O.Z. C.114 114* Gr I. Cr.B 166 166% Herstelb.903% 90% H.B.Unie C 227 229 Kas Ass.. 138 138 N.B. Inst.187 187 N.Credietb 205% 204% N. Midd. E 194% 194% N. Overz. j 195 196 Rott. Bank 325% 326 R.V.S535% Slavenb. B 178% 179* Twent Bkc 321 319 Z.-Holl. B. 162 162 Cultures Ngombezl. 202% 207% N.I.S.U.320 320 O. J. Rubb 4 4§ Pr.Rubb.18 18 V-K. 14.30 V.K. 14.30 Rd.Tap.pr 33 33§ Gruyt.P.A 140 SedepCult 43% 44 GruytprB. 179 Serbadjad 16 16§ Güntz&S. 200 SumRubb 26 26 HagmCo.A 278% 279 Transatl. 73 Hand.Cmp 181% Vico. 13 13 'tHart 191 190( V.Vorst 3% 3% Havenw 175 183* Z.-Preang 7 7( Haz.meyer 415 420 Heem v.d. 378 388% Handel, industrie enz. Heemaf 385 392* A.K.Uc. 459 460 Heineken 601 601* Alb.Heijn 413 411+ Heinekenc 629% 604 A.Heijn c 415 413% Hensen Mi 200 208* Alberts H 105 130* Hero A 201 202* AlgNoritA 780 785 Heybr.Co. 200 201% AmstelBr 545% 544 Heybr.Z 294% 295% Ad.Ball A 380 381 Hoek'sMZ 595 596 AmCultAs 142 Holl.Hand 98 97 AdDroogd 302 305 Hol).Kat 123% 123 A.R.M. 180% 181 H. Beton P 319 318t Aniem NB 57% 57% HConstr.W 541 Ap.Netten 130 128 H. Melks.f 243 243V2 Aut.Scr.W 377 375 Hoogenb 289 290* AutoRdam 311 311* Hooim 230 2311 Bakoven 284 282 Indola 534 533 Bat.aanmij 334 330 I.B.Bouw 297 296* Batava 105% 106% Internatio 155 157%* Becht&D 185 186% I.Gew.Bet. 229 ALvBeek 151 l.Kunstst 63% 64% Beeren Tr 136 136 IntViscose 383 385 Bergh Pap 345 346% Intervam 131% 132 Blaauwh 201 200 Jans.Sut 129 130 Blijdenst 1743 175* J.Heybr 170 170( Boeke&H 158% 157 Jongeneel 280 280 BoerDruk 193% 190 Kemo 540 550* Bols 598»/2 596 KempBegr 120% 120 Bontek 186% 194* Kemp.Zk. 323% Boom R 168 168§ Kempkes 129% 134 BorsumijC 55 55* Ketjen 482 481 Braat M. 86 KeyHout. 206 207 BredaMfb 328 Key Kr. 362 363 Brero .}d'60 353 356 Kiene 1000 289 287 Brocades. 406 415 Kloos Z 291 293 Bronsw 146 148% Kondor A 314 314 Bührmann 524 519 KN Papier 329% 330* Buttinger 200 198§ KN Zoute. 106 1060 Bijenk. c 822 Korensch.. 135 134 Calvé cpw 165% Koudijs 244 249% Calvé cp c 166 Krasnap. 400 Carps Gar 376 376 Kromhout 225% 225% C.SuikMa 409 419% K.V.Tap.A 330 335 Chamot U. 350 350 Kwatta. 145 145 Cobra 212 218* LeeuwPap 300 295 Cur. Hand 142 142 LeidWolsp 520 Curac.ct. 141% 141% L.A'damA. 437 438§ Daalderop 290 290§ Lindeteves 118% 119t id.èdiv.60 285 Lint. Ind 138% 138% Dekkers 192 190 Lohuizen. 144% 143 DeliDrukk 69% 69%* Lijempf 118% 118% Demka 260 260( 386 Lijm-GelC 245 245 Dikkers 388 Mahez 365 362%* Doet. IJz.. 145 148§ Malntz 155 155* Dorp&Co. 73 73%* Maxwell 495 DrteHoef.. 405 405 MeelfNBC 375 D.R.U 117% 118%* MeesBouw 160 161 Du Croo. 161 160 Menko. 264% 260 Duy vis 319 318 Meteoor B 216 220 ElecDordt 218 Misset. 300 301% Elsevier. 365 368 Mosa Pors 255 260* Emb.Hth. 187 185% Muld.R.M. 134 134 Enkes 1000 190 190* MüllNBpr 126 126 Enot 274 282 MijnbkwC 535 540 Entcomay Enthoven. Erdal 116 303 779 306* 777 NaardenC Nedap 430 126 429 127 Euraz. Excel. Mf. 16% 19% 177% 179% N.Aann.M, N.Dok Mij N.Schpsb 445 445 165% 164 161 160% Figee.... 207 214* N.Springs 168% Fittingfab. 154 154% Ned. Vlas 250 id. pref 138 137 Nelle v. 205%.205%t Gazelle. 2331/2 231 Netam 204 204 Gelder ct 333 331 Nieaf.... 168 168 Gelder pr 321% 322 Nierstrasz 102 102( General B 110 110 N.R.C.crt 210 GeoWehry 53 id. d.). 200 20434 Gerzon cp 161 162§ Nyma ert 183 186* Geveke. 471 475 N.tenCate. 389 385 Giessen. 204 201 Oranjeb 402 405 Gist-enSp. 412% 405 Orenst&K. 221 225 Goudsmit. 92% 92% Ov.GasNB. 259% 259% Grasso. 267 266 Palthe 198 Grinten. 860 PapG'land 700 690( ld. ld 59-60 860 Pietersen. 110 110 Grof smed 175 180 Pont Hh.. 233 234 V.K .4.30 Poorter de 126% 125 Proost&B 204% 201 Radem.M Reesink Reeuwijk Reinev.Mf Riva Rohte&J Rommenh. 136 215 328 202 330 144 505 136 214 198 331* 146% 505 RdDroogd. 479% 480 Rouppe V. 132 133 Ruhaak... 116%116%* Rutten's B 240 239% Rst.Oonk. Rijsdijk Sanders Scheld.NB Schokbet SchoJ Fox ScholtCart Schuitema Schuttersv Sikkens Sim. Wit Simons E. Simplex R SmitCoTr. Smulders Spaarn gr Spanjaard Stokvis 500 S.Twenthe Tab.Ph.ct. T.B.Manjü 288 Tels 44 Thom&Dr. 711 Thom.Mf 2991 146% 146%* 300 298 191 196* 311 310 142% 143 910 915* 565 139% 270 270 795 800t 314 314% 125% 126 148 149% 315 317%* 117% 117 589 137 140* 261 261 190 190 78 78% 288 45* 710 297% 362 Thoms Hb 204 Tricotbest. 137 136 Tw Kabel. 545 545 Tw.OverH 64 65 Twijnstra. 138% Ubbink 182 181 Unilev 7154 154 ld 6%.132% 132% ld. 4%.. 89% 89% Union 208% 208% Utermöhï 287 Utr. Asph365 Veenendjd 298 Ver.BlikC. 382 380 V.GlasN.B 318 318* V.Hol.Sig. 83% 8S1' Ver.Machf 245 245%' V.N.Rubb. 342 340 V.Touw, 321% Verschure. 288 285 Vettewink. 300 302 Vezelv.187% 189 Victoria.. 263% Vihamy169 170 Vlismar... 150 149 Vliss.Kat.c 382% 378 id. pref.181 Vred.R.ct. 480 Vries IJz.. Vromen Vulc'oord 177 375 128 430 i/s 177 371 126 Wabo123% Walvisvrt. 109 109% Wer'eldh.143 142 Werf Gusto 161% 162 Werrnnk 158 162* Wessanen. 323%328%* Wilton ncf 110 Wit'sText. 174 176* W.Winkel. 419% Wyers 444 440 Wijk&Her. 119% 120* Zaalberg 119 119 Zeeuw Cf. 400 Z.A Hand 150 Z.H.Bier 400 Zwaardem 175 174 Zwan.Org. 869% 866 ZwitsaJ 365 373 Mijnbouw en Petr. Singkep 206 Tarakan 155 150§ Scheepvaart Furness S. 519 518( Hill'berg.. 645 645* 148 VJC 14.31 Houtvaart 211 Noordzee 65 65 Oostzee. Wijklijn. Zeeland Zeevaart. 145 V: 275 482 150 Spoorwegen Dell Sp.A.. 3% N.Ind.Sp.. A Ned. Antillen 177% Alumin. Bell Tel CamPac.C Int.Nickel Int Pipe L Mass.Ferg 31% 31%x 48% 49 21% 21 %t 56% 56/a 59% 59% 10% 10% Am.Enka 20% 20% Am Metai 25% 253,4 Am Mot. 19% 19% A.Radiator 12% 12* AmSmeltC 54% 56% Am.T.&T 95% 95% Am.Tobac 60% 61* Anaconda 45% 46% Atch.Top 21% 211*6* Balt.&Oh 28% Beth.Steel 40 39% Chesap 56 Chrysler. 41% 42 Cit.Serv.C 46% 46% Colgate.. 33% Comm.Ed 66% 66% Consol.Ed 63% 63% Cont.Oil. 52% 53% CurtWr 16 16% Dougl.Air 29% 29', E.Kodak 113 113 Gen.Cigar 34% 34% Gen.Electr 76% 76% Gen. Motor 41% 40)3 Gillette 88 Goodyear 36% Greyhnd 20 20/e Illinois-C. 29% I.Bus.M 565 580 Int.Paper. 97 98% Int.T&T 43 43% KansasCS 68% 68% Kennec.C. 77% 78% Lorillard 38% Louisville 49 48 Marsh Fld. 56 56% Miss K.T. 4 3% Montg.W 28% 28 Nat. Cash 58% N.Y.Centr 16 N.Am.Av. 44% 44% North Pac 41 41* PennsylvC 11 11% Phillips 50% 50%* RadioCorp 54% 53%* Rep.Steel 52% 54 SearsRoeb 53% 54* Shell OÜ 76% 74% SouthPac. 19% 19% SouthRw 45 StBrandsC 51 50/5 St.O.N.J 39% 39* Studeb.P 7% 7%* Tennessee 45% Tex In str. 179 179% TldeWat. 19% 19% Un.Aircr. 38% 37% U.S.Rubb. 4434 U.S.SteelC 74% 74% glaims Spaamest. 630 700* Wyers41 35%* ZEEVAART Aangekomen in Amsterdam 9 deoembor: Pool BOLESLAW Beirut vu Port Said stukg- pass Coenhaven NTB; Eng RUTH LAKE vn Caldera erts Westkaven SEAM; Dts HE- LUAN vn Jossingfjord pyriet Rietlanden Be- transport; Ned ANNA ELISABETH vr Plymouth klei Rietlanden BSM; Dts GER- TRUD vn Vasteras hout Oude Houthaven Vlnke; Ned SONJA-D vn Sundsvall hout Zee burgerkade Wagenborg; Ned EOS vn Rot terdam bijlanden Levantlsade VCK; Ned LUCAS BOLS-2 vn Karlsborg hout Minerva- haven Spliethoff; Ned NAUTIC vn Norsbron hout Minervahaven Spliethoff; Ned ASMl- DISKE vn Norfolk kolen Westhaven Nievelt Goudriaan; Noor TEXACO BRASIL vn Lon den ledig-reparatie Petroleumhaven Ruys en Co; Dts LISSABON vn West-Airika-Le Ha vre hout-stuk-pass Coenhaven Muller; Dts LOUISE SCHUPP vn Rekefjord erts Rietlan den Seam; Ned BLOEMGRACHT vn Kotko. hout Minervahaven Spliethoff; Fin. NANCY LEE vn Kotka stukg Javakade Vinke. Vertrokken uit Amsterdam 9 december: Dts PETER-S nr Porz; Ned SCHINKEL- SfROOM nr Rouaan; Zweed LISBETH nr KopraansholmenDts HA NS A nr Zwijn- drecht; Dts BRANDARIS nr Wormerveer; Ned KARACHI nr Bremen; Ned ZUIDER KRUIS nr Australië. N. Waterweg binnengekomen 9 december: INSPECTEUR MELLEMA Ned Abenraa Westerkade aarde Nigoco; NABSTEIN Duits New Orleans Waalhaven pier 1 stg Wara- bersie; BREDA Noor Oslo IJselhavcn stg Burger; SAN CONRADO Eng Bougie Pernis Shell 3 olie Van Ommeren; MEGREZ N Ned Hamburg Lekhaven THB stg Niev Gou driaan; THEN Dts Bremen Maashaven THB stg Ruys; PASAJES Dts Leixoes 2 Katha- ven OZ stg Eurovracht; ARLESIANA Ital Providence Waalhaven F Sw schroot Seam: FERRO Noor Bergen St.kade-Duitsland stg James Smith; GÉESTDIJK Ned Boston Maassluis ldg Kon Scheeps Ag Dirkzwager; ORANJEPOLDER Ned Londen Jobskade stg Muller; BORBA Port Lor. Marques Dor drecht erts J de Poorter; THEODORA Ned Homsund Botlek NM ldg Funess; MILI TE NCE Eng Southampton Maashaven Fur- iss fruit K vn Dam en Smeer. N. Waterweg vertrokken 9 docember: PRINSES BEATRIX Ned Harwich H. van Holl. JACQUELINE Frans Caronto; CALTEX ANTWERP Pan Bahrein; CHRISTINE Dts Londen; AEGIR D.TS Vitoria; DURMITOR Joeg GdinlaGUARDSMAN Eng slbt Huil; WHEATFIELD Eng Swansea; CORSTAR Eng Blyth; SEAWAY STAR Eng Corpus Christi; KHASIELLA Ned Thameshaven; PENGLY Frans La Rochelle; LINDE Noor Leixoes; CALTEX UTRECHT Ned Bahrein; VEGA Fin Huil. SCHEEPSBEWEGINGEN ADRASTUS 9 30 mijl Z Westpunt Kreta ALCINOUS 9 400 mijl O Sokotra ALKAID 9 480 mijl OZO Koeria Moerla eil ALPHARD 9 pass Kaap Villano Freetown ALWAKI 9 dw Goeree vs Marseille A RCA 9 vn Sydney-Port Kembla ARENDSKERIC 8 vn Hongkong-Aden ABBEKERK 9 aank Suez AMSTELDYK 8 250 mijl NO Azoren AM ST ELM EER 9 vn Blrkenhead-Las Pal- mas AMSTELLAND 8 dwr Fernando Noronba ARENDSDYK 8 370 mijl ONO Bermuda A RES 8 320 mijl NNO Martinique ANGOLA KUST 8 Bordeaux nr Dakar ACHILLES 9 aank Hamburg ANNENKERK 9 160 mijl ONO Mogadiscio AMELAND 9 150 mijl NNW Guardaful ATYS (t> 8 290 mijl NOtO Martinique ABBEDYK 9 Antwerpen nr Londen ABIDA 9 140 mijl WZW Lissabon A LAMA K 9 te Genua A LH EN A 9 230 mijl ZZO St Vincent ALKMAAR 10 te Hobart AMPENAN 9 van Aqaba nr Djeddah AMSTELSLUIS 10 te Geraldton ANDYK 9 200 mijl West Cape Canaveral ASTEROPE 9 700 mijl Oost Capo Race ALOABI 9 150 mijl ZtO Ouessant AMSTELLAND 9 190 mijl NNO Fern. No- ronha BARENDRECHT (t) 8 1080 mijl NOtO Mar tinique BOVENKERK 8 f,0 mijl WNW DJeddab BENGKALIS 9 te Khorramshahr BLITAR 9 aank Le Havre BATJAN 9 370 mijl W Sabang B AWE AN 9 150 mijl West Algiers BEN NE KOM 9 1200 mijl WZW Azoren BILLITON 9 vn Manila nr Singapore BREDA 9 615 mijl NO Barbados CALTEX LEIDEN 9 70 mijl NW Oporto CAMEROUN KUST 9 220 mijl ZW Kp St Vin cent Cl NU LI A 9 vn Thames-Cutucao C ALA MAR ES 8 430 mijl ZW Flores CARTA GO 9 40 mijl ZW San Antonio CALTEX EINDHOVEN 9 30 mijl ONO Al giers CASTOR930mijlZOKpSintVlncent CITIES SERVICE VALLEY FORGE 10 ver wacht te Rastanura COLYTTO 9 60 mijl W Gibraltar CRADLE OF LIBERTY 9 10 mijl Z Kp Don- dra DORESTAD 11 verw aank Ornskoldvlk DUIVENDRECHT 9 vn Kiel-Wismar DONGEDYK 8 490 mijl ZOtO Bermuda DE EERENS 8 vn Aden-Singapore DIEMERDYK S 170 mijl ZZO San Jose ESSO AMSTERDAM 9 60 mijl NW Cable Bank ESSO NEDERLAND 9 30 mijl NW Cap de Fer ELISABETH BROER E 12 te Rotterdam vew FOREST TOWN 8 Almeria nr Flnnnrt FRAVIZO 9 40 mijl NW Malta GA ROET 8 vn Dar es Salaam nr Zanzibar GROOTEKERK 9 aank Bremen GEERTJE BUISMAN 9 70 mijl ZW Oueesant HECTOR 9 aank Tunis HECUBA 9 vn St Thomas-San Juan HELENA 8 950 mijl NOtN Martinique HYDRA 9 Bremen nr Antwerpen H EST IA 9 780 mijl ZW Azoren JAPARA 8 370 mijl NO St Helena JAVA 10 verw aank Madras JAGERSFONTEIN 9 100 mijl WtN Lissabon JOHAN VAN OLDENBARNEVELT 9 75 mijl ZO Zuidpunt Billiton KARIMATA 9 365 mijl OZO Cape Guardaful KIELDRECHT 9 aank Hamburg KOROVINA 9 pas3 Cuxhaven Stockholi KI ELD RECHT 9 Bremen nr Hamburg KOR EN IA 8 330 mijl N Paramaribo KENIA 9 pass Muscat Iskenderun LAERTES 9 230 mijl W Minicoy LANG KOE AS 9 te Singapore LEERSUM 9 130 mijl ZZW Majorca LEOPOLDSICERK 9 50 mijl O Gibraltar LIBERTY BELL 9 20 mijl O Aden LAWAK 8 330 mijl NNO Paramaribo LETO 8 375 mijl WNW Flores LEIDERKEBK 9 aank Le Havre LOMBOK fi 60 mijl WNW Djeddah LO EN ER KERK 8 dw Mostaganem nr Rot terdam LIBERIA KUST 9 80 mijl Z Dakar LYCAON 10 aankomst te Aden M ATA RAM 9 350 mijl OZO Sokotra MED ON 9 DW Folkstone-Laguaira MOORDRECHT 9 130 mijl NNO Masaua MADISON LLOYD 8 aank Bremen MARISCAL LOPEZ 8 45 mijl OZO Abrolbead MEM NON 9 Gonaives nr Baltimore MOLEN KERK 9 verw Aden MERSEY LLOYD 9 400 mijl O Marshall eil MERWEDE 9 140 mijl ZWtZ Takoradi MY LA DY 9 vn Dakar nr Tabou NAESS COMMANDER 9 45 mijl O Aden NEDER EEMS 9 aanlc Genua NIEUW AMSTERDAM 9 vn Crlstobal-Mon- t egobay NESTOR 8 aank Latakkia NOORDWIJK 9 50 mijl NNO Las Palmas NEDER ELBE 9 vn Calcutta nr Penang NIAS 9 350 mijl W Lissabon OM EN KERK 9 aank Antwerpen OBERON 9 220 mijl ZW Ouessant ORANJEFONTEIN 9 aank Southampton ORANJESTAD 8 800 mijl ZZW Fayal OSSEN D RECHT 9 50 mijl WZW Wight PHI LI 00 RA 9 350 mijl O Gibraltar PHI LI NE 9 te Suez POSEIDON 9 15 mijl OZO Beachyhead PRINS ALEXANDER 9 aank Le Havre PRINS CASIMIR 9 70 mijl N Kp St Vincent PRINS JOHAN WILLEM FRISO 9 vil Le Ha- vre-Antwerpen PRINS WILLEM TWEE 9 pass Cape Daga- da-Napels PRINS WILLEM DRIE 9 vn Londen-Bremen PENDRECHT 8 220 mijl O Malta PRINS DER NEDERLANDEN 8 Hamburg nr Amsterdam PURMEREND 9 570 mijl W Oporto PRINS WILLEM-4 8 540 mijl OtN Kp Race PR FREDERIK WILLEM 9 pass Gravesend nr Hariingen PHILIPPIA 9 200 mijl ONO Malta PRINS WILLEM V ORANJE 9 40 mijl N He- briden RIDDERKERK 9 vn Port Said-Botterdam RIOUW 9 te Marseille RAKI 8 800 mijl NO Hawaii ROTTERDAM 9 vn New York-Kingston Jam RADJA 9 vn Fremantle nr Aden RONDO 10 aankomst te Aden SLIEDRECHT 10 verw te Rotterdam SLOTERDYK 9 050 mijl W Lands End SOCRATES 9 450 mijl WZW Lissabon STAD MAASSLUIS 8 vn Freetown-IJmuiden STRAAT JOH ORE 9 vn Port Swettenham- Singapore SKADI 8 aank Genua STAD GOUDA 9 300 mijl ZOtZ Kp Race STAD ROTTERDAM 9 aank rede Ferrol STRAAT MADURA 9 verw Mdmbasa SCHIE 8 30 mijl N Burlings STRAAT RIO 8 dw Kp St Mary nr Lorenco Marques SILINDOENG 7 vn Pt Swettenham nr Syd ney STAD ALKMAAR 9 50 mijl NNO Finlsterre STANVAC ADVENTURER 9 vn Tg Uban nr Bangkok STANVAC LI RIK 11 aankomst te Singapore STANVAC MALACCA 9.te Djakarta STANVAC SUNDA 9 85 mijl West Singapore STRAAT MOZAMBIQUE 10 te Durban TARIA (t.) 8 290 mijl OtZ Dar es Salaam TEGELBERG 8 380 mijl WZW Sabang TA RA 9 75 mijl NW Finlsterre THEMIS 8 240 mijl NNW Ingaua TWEELINGEN 9 verw Puerto Ordaz TJI PON DOK 9 te Beira TOGO KUST 9 Le Havre nr Amsterdam VAN LINSCHOTEN 10 verwacht te Monro via VAN NECK 9 420 mijl W Str Torre» VI AN A (t) 8 240 mijl NOtN Madeira VAN HEEMSKERCK 9 510 mijl ZO Colombo VAN SPILBERGEN 9 150 mijl ONO Mau ritius VI DEN A 9 95 mijl ONtO Port Soedan WELTEVREDEN 10 te Khorramsh&r verw WONOSARI verm 10 vn Antwerpen nr Rot- t erdam WESTERTOREN 9 vn Niigata-Singapore WATERMAN 9 600 mijl ZO Ceylon WEST LA ND 9 verw Montevideo WILLEM RUYS 8 480 mijl Z Panama WIELD RECHT 9 vn Puerto la Cruz nr Rot terdam WONOSOBO 10 aankomst te Aqaba ZAFRA (t) 9 60 mijl OtZ Little Quoin ZONNEWIJK 8 135 mijl O Delawarebay ZUIDERKERKK 18 te Botterdam verw KUSTVAART ADM. DE RUYTER 9 lizaTd Dublin ALBATROS 9 Thames Londen ANDROMEDA 9 dw Dungeness Rotterdam ARCAS 9 10 mijl ZO Gibraltar ARGONAUT 9 10 mijl N Texel ADI NE 10 te Antwerpen verw ARNOUDSPOLDER verm 9 vn Antwerpen nr Lissabon ARGONAUT 9 10 mijl N Texel ARCTURUS 9 20 mijl Z Smalls AURIGA G 9 50 mijl O Flamborough head BINNENHAVEN 8 te Duinkerken BRANDARIS 10 te Antwerpen verw BOTHNIABORG 9 10 mijl O Northforeland BRANDARIS 10 Dover Antwerpen BEREND-N 9 Ship wash nr Amsterdam COLETTE 9 Noordhlnder Portsmouth CORNELIA-B-3 9 20 mijl N Landsend CAS AN A 9 Southend gepass nr Letreporfc DACOSTA 9 Borkumrif Goole DAVID 9 50 mijl N lie de Ba« DILIGENTIA verm 9 vn Thameshaven nr Kingslynn DAJE BOEHMER 9 60 mijl NW Serat EEMS verm 9 vn Helsinki nr Hamina EEMSMOND 9 te Antwerpen ERASMUSSINGEL 9 10 mijl N Trevosehead FEDALA 9 400 mijl Z Las Palmas FRANS BOHMER 9 dw Finlsterre-Catania FAMBO 8 te Lissabon FIDUCIA-2 9te Caen FLARDINGA 9 te Londen FLORES 8 te Trollhattan FI VEL 9 Elbe 1 vs Veile GEESTSTROOM 9 5 mijl ZZO Knock vs GERRY-S 9 20 mijl W St Catharina GRONINGEN 9 25 mijl ZW Royal Sovereign GEESTDIJK 9 20 mijl ZO Smlthknoll GRONITAS 9 30 mijl NW Hoek vn Holland HARRY 9 Hanstholm Goteburg HASKERLAND 9 t.a. Wasbay HELEMAR-H 9 50 mijl NW Casablanca HENNIE 9 Texel vs Newry IDA PI ETER verm 9 vn Bayonne nr Preston INSPECTEUR MELLEMA 9 dw IJmuiden- Rotterdam ISOLA 9 Midway-Rotterdam JAN HERMAN 9 30 mijl Z Southrock vs JELL 9 160 mijl W Hanstholm JOHANCA 9 35 mijl ZZW Dungeness JOHN-M 9 Elbe-2 Rotterdam JAN BRONS 9 dw Porkkala vuurtoren Kotka JANS 9 15 mijl NW Goeree JU VALT A 9 20 mfjl O Belfast KASTANJESINGEL verm 9 vn Cork nr Wa terford KAAP FALGA 9 dw Vlieland nr Rotterdam KEIZERSVEER 9 dw Kinnaird head-Cuxha- fen LELYSTAD 8 te Wijk LEUVEHAVEN verm 10 vn Halmstad nr Rotterdam LEON IDAS 9 20 mijl O Gibraltar MARCELLA 9 te Sandefjord MARE NOVUM 8 vn Mohammedla nr Shell- haven MARIA-W 9 vn Rochester nr Rotterdam MATTHEW verm 9 vn Gonfrevillo nr Lon den MEIDOORNSINGEL 9 te Arklow MERWEHAVEN 9 te St Brleuc MERWESTAD verm 9 vn Wasa nr Whitby MYFEM 9 te Rouaan MYSON verm 9 vn Rouaan nr Stockholm MA LUC A 9 40 mijl W Skagen MANTO 9 40 mijl NO Noordhinder MARCOPOLO 9 dw IJmulden-Goteborg MARJAN 9 Shlpwash Colchester MAR KAB 9 5 mijl Z Eastgoodwin MEDUSA 9 5 mijl O Longshlps MEGREZ-N 9 10 mijl ZW Goeree ME RA K-N 9 200 mijl ZZW Las Palmas MIES 9 15 mijl W Beachyhead MIRZAM-N 9dw Oporto Rouaan MITROPA 9 110 mijl NO Barcelona METEOOR 9 dw Borkum nr Hamburg MARKAB 910 mijl N Noordhinder NIMROD 9 Texel vs-Londen ORANJEPOLDER 9 Kcntlsknock nr Rotter dam PIETER-S 9 Beachyhead Rotterdam PROGRESS 9Thames Londen PIETER BRUEGHEL 9 dw Villano Casablan ca QUO VAD IS 9 30 mijl ZW Texel vs ROCHAB 9 50 mijl NO Villano ROZENBURGH 9 30 m!51 NO Dudgeon SETAS 8 dw Borkumrlff Felixtowe SKAGERRAK 9 5 mijl ZO Texol vs Bordeaux nr SYLVIA 9 Ierse 2e STANISLAS 8 dw STATEfiLAAN 9 20 mijl NO Outergabbert SOEMBA 10 te Huil verw THALETAS 9 20 mijl NW Kreta TUBO 10 te Antwerpen verw TEXELSTROOM 9 15 mijl NO Noordhinder THEODORA pass 9 Vlieland nr Rotterdam URKERSINGEL ver Aberdeen WESTEREEMS 8 vn Hamina nr Antwerpen WESTERSINGEL 9 te Newport WILLI BOEHMER 8 vn Dakar nr Duinker ken WULP verm 9 vn Manchester nr Rotterdam WILLEM CORNELIS 9 dw Gotland Riga ZEEHAAN 9 t.a. ZUIDPOOL verm 10 vn RIJNVAART LOBITH, gepass. 9 december voor 4 uur: Afvaart: SAARBEEK Diefenbach-; NOLDINA 2 Baggermann; EXKWART v d IiofGEREN Versteeg; HERMAN Vegh; NOLDINA 2 Emmerloot; ANTENTIO Kie- vits; VULCAAN 59 Comelisseii; DINE Joos- TEN: ASSISTENT Roovers; RH EN AN IA 52 Dennaard; GERMA 2 Gebers; ROSA LI Steenbeok; ALVRACHT 5 v Verre; ZERNA- TE Hrnrnn; BULGESTEIJN Moonen; AS- TRID Trop; MAWI I Mastenbroek; ANNA SUZANNA v Giesen; BAVARIA Busker; LIMBURGIA Kallen; PELIKAN De Pree; RIVIERLAND 4 Zwctz; ZURICH Stuzeneg- ger; AMFORTAS de Jong; ATLA V Efl; TACHELA Huysen; RHEINSTAHL 47 Wolz; H1ESCH 4 iiuchlLIQN Plouvier; JUPITER v Driel; ALBATROS de Graaf; ESSO WUPERTAL Frldrichs; BERTO Heij- men; HARPENO 5 Dinig; RENDSBURG Slems; EXCELSIOR Kirscher; STELLA 2 Jules; THEMA v Megen; MARWI Gies- sens; PAM 34 Do Vries; MALM IIFronz; STORMVOGEL Westdljk; R KARCHER 23 Rato Amsterdam; MR TER HORST Keij- ezrs Amsterdam; INGE Vennen; HILO Havemau; HEAN v Bommel; LINQUENDA Visser; HOLLAND 26 V Oord; LEMA Riemsdijk; IVAN Durink; ACTANIA v Deurzen; HOLLAND 25 Bultjes alle Am sterdam; W V DRIEL 35 V Keer Weert; GRUYTER 13 Weikering Dordt; HËINRICH Scholten Dordt; COR v d Sluis IJmuiden; EENDRACHT de Korte IJmuiden; DAMCO 117 Meijer Hellevoetssluis; 3 GEBR. Jonk man Apeldoorn; LOUISE Visser Hagesteijn EN RE Enegelsma Delfzijl; W ESTLAND Tettero Den Haag; CATHARINA ICuilder Hoogenveen; PURFINA Deen Hoogezand; RIELWIL Wehmeijer Almelo; MEDI Huls man Loehem; THEO Engelaar Malden; TROMP Slagter Zaandam; COMBI Bouw man Harderwijk; LINQUENDA Kleine Lo- bith; ISALA Bokslag Nijmegen; FRANZ Obermeier Born; LEON IDAS 2 v Loon, Al- blassordam; SALLAND Teekman Sneek; AVONTUUR Rijswijk Akkrin; RIVAL v d Veen Heerenveen: ST ANTON I US VWenneks Eist; GEERTRUIDA Frieling Eerbeek; DACAPO Lijninga Maastricht; QUO VA- dis heuvelman lphen; WEI N BI ET Stolz Hengelo; HILDA wiggelaar Ommen; RISI CO Mud Hatem; ELJA Hut Stadskanaal; DINA De Beijer De Steeg; NAJADE Schuur Groningen; AVONTUR Scliouwstra Har- denberg; VOORWAARTS 2 Witjes Doesburg; FEAL V d Werf Winschoten; BETSY Jan sen Arnhem; A LR IK Cazemier Arnhem; JOHANNA V d Horst Dongen; NOODKTER Rijlcsen Utrecht; 2 GEBR. Timmer uUtreeht WAALESTEIJN Smaal Beek en Donk; ON RUST Heulveman Alphen Rijn; EMCA II Deurlo Delft; BERTUS Breure; IRENE Zuiüd&m; SALF 22 Verhoeven; FLUVIA- LE II Michelo; MARIE 5 Waller; VALZEI- NA Knopf elALICO Dooms; JOMA Buk- tenherg; KOLN 10 Helmers; PEFRA Praet; VIERLANDEN Hubner: GANDIA Dubbel dam; JANITA De Graaf; IN EN Huysmans; CREDO de Vos; NESKA 3 V d Sande; TA- MOR A Christopherse alle België. Opvaart naar Duitsland: JOHANNA Jansen, ANIMO v. d. Heide. ANDREAS Knijf, JUTTA 2 Betsch, ST. ANTON I US De Beljor, EJO v. Ooyen, GISELA SCHWEI- MER Morer, KRANSBURG Rensen, WIL HELM Dorland, EN AVANT Hoogendiik, ALJA Oosburg, TRIO Belstna, JOHANNA Mannak, HEGEOR 2 Wieggers, TIJD IS GELD Ruytenberg, ROJAN Ruitenberg, ES SO MINDEN Bomitz, BI NA Lohmann. RO MANIA De Haan, ALOUTTE Raeder, CITO Kulpo, RIVAL Kamst. POINTE A PITRE Heijens, VIRGINIA Wezel, ANNA Cornet, AGNES Koeren. JADI Dijkman. KARLA v. Well, ODENWALD Koers, BALSA Kauf- marm. ISALA Kap, MARIENE Tillemans, PLUVIALE 13 v. d. Kamp. FLUVIALE 53 Kouteren. ALVRACHT II Kregting. EX- PRESS 73 Driese, JANNY Goumac, BER THA Thonissen, NAVIGATIE Baay, BELLI NI Schouten. NESKA 61 Griitsen, PEWJ Timmermans, PESTALOZZI v d Kaap, BIN- GEN Ziegler. ANTEMA Bak, EENDRACHT Pouw, AQUILA Pole, LISA v d Wiel, H ET- TA Jacoba. VERDO Drlessen, ESO Herma, THOLEN Vergeer. ALBERT Busskes, MO- NI KA Marx. LEMAR Paulus, ESPERANCE Brouwer. ST ANTONIUS Boeman, JULIET M Llnd, MEVO Hammer, JATI Ontwedder, GOTTFRIED Meijer, SOEZA v. Zanten. JO HANNA MARIA v. Ooyen, ENERGIE 3 Beugelink, HENNY 3ansen. GERMAINE 2 De Souter, GROOT AMERS 2 Ritmeester, JUDEA Heuvelmann, ADRIE Brulninks, WILHELMINA Willomsen, GEAD Jonker, VOLLERHOVEN Visser. CORNELIA De Looff, EXPRESS 43 XLjssen, HENDRINA Rijkers. LIS Veuema, MARKNYMPH Jis- koot, AMBULANT v. Mooi, THEODORUS JOHAN Vos, PELIKAAN Dljkema, ALIDA I De Vries, MARBURG Bnackmann, AN JA Huisman, HENDRIK Vegter. GOUWE Bui telaar, JULIUS FOCK Kooreman. RHEIN- UNION 22 Verstraeten, GEOFAAG De Zat ter, PELGOR Peleman. DUISBURG Pen ning, FILIA MOENI Dechert, TH ELI Smits, ST MARIA Lohmann, NATO Nauwe- laars, NAVEXMOTOR I Rclmar, DAMCO 140 Durink, OSALA Rheideu. ALIGE De Ruyter, R SC H LEDE Cornells, JEANNE DE ARC 2 Steenbeek, ST JOSEPH Popplier, RIVIERLAND I v. Waardenburg. PIETER- NELLE De Haas, NA PT HA 2 öcherer. SAU- TERNES Lonz, VEGA Correl, RIESLING v. Baaien. RICHARD 5 v. Laak. NA PT HA II Scherrer, DEGAS Visser. WALTER Kokken. JOHAN Bassniann, ELLI SC HES Bregt HEINZ Kippen. ANNA v. Dijk, HERMANN BRAUNS Wel ss, CARL Krister, MONTA- CHET De Vries. KRUPP 25 Muno. KRUPP 35 Eisengrein, KRUPP 34 Weber, KRUPP 5 Grimme', REX Kemp. SCHELDEVAART HANSWEERT, gcp. 9 december voor 4 u: ZELO Adnaansen; HAN. KURIER 32 Kretzer; MALTA Rende; ACTIEF Van Mee- gen; DOLFIJN Leeuw van Wenen; MOBY w,'PiS-r.9il^deils' THESSALIA Schuitmakers; WATERMAN Koudijs; GEORGIA Oudmav- er: GEERTJE Hollebrandse; ENERGIE Grin wis; RES NOVA Van Laa; FIAT v. d. Starre; Amstol groote; BUTANIA 2 Westbroek; WANDRIA Boers, alle Rotter dam; ION A Penraad; MOREA Pardoel. bei de Dordrecht; BONA FIDE Hovestadt: MI CHEL De Haan; MATHILDE De Haan; WIL. k£«T-ABJiJ Versluis; MARIA Tempelman; RUPELZOON 2 Van Berchem; LOUIS Hey- dens; ELODIE Grandla; SCHELDEZONEN De Koning, alle Kerkdriel; SULFUR Van Broekhuizen, Vlaardingen; JOKO Van Parijs, ACIDUM De Ruyter, Vlaardingen; SUZY Buy les; MADY Vermeulen, beide Possum; ANNA Wentink, Amsterdam; EN- G ELI NA Kramer, Gouda; NEUTRAAL van Alteren, Zwolle; KRAM IN ER Martin. Straats burg; RICHARD 3 Van Laack; GODELIEVE Somers; JOMA Van Broeclc; ARM AND ThomassenEXPRESS 22 Hambsch; EX PRESS 51 De Poortere; IEPELIENA Krui- zinga; JACQUES STORK Marquenle; PAT- KUM Berndt, alle Duitsland; MEURSAULT Vowinkel; AETEMISIA Nef; OPALIN Bra- bats: CARMEN NA Burlon, alle Basel; FRANS Van Strien: CORALIE Van Remoor- tel; FANTO 41 Pohle; FENDEL 20 Zim merman; CHAT CHALON Gelig; DUBUSSY Schnoering; CO ROT Reissler; COMPTOIlt 24 Kintz; NORO Notiedame; ST IGNATIUS Wendt; EXPERSS 39 Gerth; EXPRESS 60 SchwavzANTVERPIA 2 Hooglander; BONA SPES Brink; KLOECKNER 20 Mullinami; ANDREA K Richter; AUSTRIA 3 Dekkers: DAMCO 241 Van Haaften; REGGESTROOM E?»ïon&: Hcnt,r'ka v. d. Adel; FRATER- N,TE 1° Jan Hemelryk; JOHANNES Kruit hof; EXPRESS 54 Van Os; SAVlGNY Bur gers; TELEGRAAF 4 Lambreehts; RIBRA v. d. Vliet: C1TERNA 19 Karelse; THERMO .N.00,cn: V CITERNA 32 Plet erg; CAPELLA Van Gaever; DELT Pieters- ALANCY Verstichel: AMBULANT Leeuw v Wenen; STORMO Verwys; ALECA 2 Stob belaar; PA LA JEAN Verbraekcn: MATO t Lam; MERGUS Van Mi etPORZANA Van Putto; TWENTE Y Teuben: N EELT JE Ripens; RES NOVA Van Laar; PAX Bos; EDMOND Van Zanten; PONT BRULE 2 Verhageen; ESSO WIESBADEN Podsta; ONDERNEMING Oosse; GERT JAN Van Nispen; PURFINA 30 Overweg, allo Bel gië. WATERSTANDEN Konstanz 324 cm (—1), Rheinfel- den 258 (—13), Ottenheim 333 (—24). Straatsburg 296 (—8), Maxau 505 onv,. Plochingen 150 (—13). Mann heim 373 onv., Steinbach 282 (—2), Mainz 387 (+8), Bingen 288 (+8), Caub 334 13), Trier 430 (—57), Koblenz 434 (+6), Bonn 442 1), Keulen 460 (—4), Düsseldorf 569 (—7), Ruhrort 698 (—13). Wezel 727 (—18), Emmerik 643 (—14!). Lobith 1345 (—12), Nijmegen 1112 (—8), Arrrhem 1095 (—5), Eefde 684 (—6), Deventer 565 (—9), Montsen 5620 (—30), Visé 5270 (—30), Borgharen 4340 (—48), Belfeld 1640 (—58), Grave (beneden de sluis) 854 (+4). De stuw is open te Linne, Roer- mond. Belfeld, Sambeek, Grave en Hoogwater: Delfzijl 10-12 3.32 16.13; 11-12 4.16 17.04; 12-12 5.09 18.05; 13-12 6.4 9.3. Dordrecht 0-12 9.31 22.10; 11-12 10.2 23 07; 2-2 1.1; 3-12 0.1 12.34. Gorinchem 10-12 0.35 3.14; 11-12 11.25; 12-2 0.11 2.25: 3-12 1.15 13.38. Rotterdam 10-2 9.0 2.58; -2 0.00 22.57; 2-12 10-59: 13-12 0.02 12.12. Vllsslngen 10-1 6.02 18.37; 11-12 6.54 19.38; 12- 7.55 20.46; 13-12 9.09 21.58. 840950, gustëkoeien 715815, gustevaarzen 625790, neurende pinken 715—800, slacht koeien en vaarzen 910^1110, guste pinken 520 620, graskalv. 355470, nucht. kalv. voor mest. 50165, voor slacht 50165, geiten 25 50, vette schapen 85—j130, drachtige varkens 300370, slachtvarkens 265—365, schrammen 80—100, biggen 57.50—72.50, vette kalv. 360— 465, alles p. st. LEEUWARDEN, 9 december. Stieren 33.40 p. kg. sl. gew. vette koeien 2.753 guste koeien 700—850, p. st., melk- en kalf- koeien 9501175, pinken 550625, enterfok- stiertjes 700—900, graskalfstiertjes 2.70—3.40, p, kg. sl. gew., vette kalv. 2.40—2.75 p. kg lev. gew., graskalv. 375425 p. st. nucht kalv 3248, fok- en mestkalv 5275, slacht schapen 240—3.10 p. kg, geschat sl. gew., vette en weidelamm, 4367 p. st., slacht- en zuiglamm. 3.404.10 p. kg. geschat sl. gew., fok- en melkschapen 85125 p. st., vette var kens 1.401.65 p. kg. lev. gew., slachtvlees- biggen 1.66—1.75, zouters 1.67—1.71, biggm 3648 p. st., lopers 50—67, drachtige zeugen 270—325, bokken en geiten 2—2.15 p. kg. sl. gew., fok- en melkgeiten 3055, werkpaarden 7001100, slachtpaarden (zwaar vlees) 2 2.20 p. kg. geschat sl. gew., veulens (jonge enter) 2.252.45, oudere slachtpaarden 1.60 1.70. pluimvee DEN BOSCH, 9 december. Aanv. 16.800 st., witte kippen 1,60—1,65; gekleurde 1,55 1,60; slachtkuikens 1,40—1,60, alles per kg lev. gew., oude hanen 3—5; tamme konijnen 4,50 —11, alles per stuk. KAAS UTRECHT, 9 december. Geen aanv. LEIDEN, 9 december. Aangev. 11 part. Goudse extra kwal. geen notering, le kw. 2.19—2.25, 2e 2.12—2.18, handel kalm. LEEUWARDEN, 9 december. Commis- Sïenot Goudse 1.89—1.90, Edammer 1.75— 1.76 broodkaas 1.75—1.76, handel red. ALKMAAR, 9 december, Commissienot.: fabnekedammer 1.79, goudse volvet 1.96— 1.97, handel red. GRANEN EN ZADEN LEEUWARDEN, 9 december. Tarwe op vochtcond. 17 pet. 2831.25. AARDAPPELEN. LEEUWARDEN, 9 december. p 100 ksr af boerderij: bintjes 7—8, rode ster 15—20 borgers 12—15, burmania's 10. Handel kalm/

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7