Algiers gezuiverd aan vooravond van historisch bezoek
i
QEOfE MMEI,'
Vree
s voor
actie van
Lagaillarde
MEERDERHEID VAN
AANDELEN R.T.M.
AI, ROTTERDAMS
AMSTERDAM MOET
EEN METRO HEBBEN
Utrechtstakingen
enkele
van
uren
OVER VIJFJAAR
TUNNEL NAAR ENGELAND
Kamer wil meer
spijtoptanten
hm mi GRATIS
PROFITEER ER VOLOP VAN
TOT 31 DECEMBER I960!
Vraag vandaag Uw leverancier
om een spaarkaart!
Burgemeester: bod
inderdaad van ons
Ontvoerde baby snel terug
Minister gaat met
politie praten
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Twee vliegtuigen
Naar woestijn
Interimrapport:
onze enige
oplossing
WEINIG ONRUST IN
GROTE STEDEN
Voorzichtige
verwachting
Berends voor tweede
keer vrij gelaten
Europese kunstmaan
in geding
Sneltreinen gaan in
Hilversum stoppen
De Bilt: Bewolkt
EENSGEZIND TEGEN MINISTER
Directeur: JACQ DE SMIT; Chefred.: G. 3. BREUKER
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90. Postbus 4, Giro
116666, telefoon Directie en administratie 01100-
6901. Redactie: 01100-6901 en 5366.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009,
redactie Walcheren en sportredactie 01180-4604, Post-
bus 26, Vlïssingen, Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224,
Postbus 24, Terneuzen, N.'euwstraat 38, tel. 01150-3189:
Zierikzee, Havenpark 24. tel. 01110-2991.
Zeeuwsch Dagblad
Lotte miittmëw 13 cent.
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
T cent per woord met een minimum van 1,
16e jaargang No. *"23 Vrijdag 9 december 1960
SPANNING OM DE GAULLE'S REIS
Lagaillarde
Crepin
De Gaulle
Eigen nieuwsdienst
HOOFDPERSONEN IN ALGERIJNSE THRILLER
ALGIERS Een tastbare spanning hing gisteren over Algerije en vooral over de hoofdstad
Algiers. Aan de vooravond van het historische bezoek van president de Gaulle waren er veilig
heidsmaatregelen genomen op een schaal die zelfs de stoutste verwachtingen overtrof. Duizen
den manschappen van de bijzondere politie trokken de stad binnen. In totaal zijn er twintigdui
zend man belast met het voorkomen van onlusten (of erger) in Algiers, Oran en de andere
grote steden. Enige tientallen verdachte personen die nauwlettend in de gaten gehouden hadden
moeten worden zijn aan de veiligheidsmaatrege len ontsnapt en houden zich ergens op liet, platte
land verborgen.
Daar zij tot vrijwel alles in staat
worden geacht, heeft hun verdwijning
grote bezorgdheid gewekt, vooral om
dat de mogelijkheid bestaat dat man
nen als Lagaillarde zullen proberen in
Algerije t landen. Een deel van de
getroffen veiligheidsmaatregelen moet
dan ook in verband worden gebracht
met de jacht op Lagaillarde en soort
gelijke elementen.
Het F.A.F.. het front voor een Frans
Algerije, heeft de laatste twee dagen
pamfletten verspreid waarin werd op
geroepen tot anti-gaullistische demon
straties en tot een algemene staking.
De gezagsgetrouwe autoriteiten hebben
meteen bekend gemaakt dat elke zaak
die zijn deuren waagt te sluiten, voor i
vele weken lang gesloten zal worden I
gehouden door de overheid. Winkels
die dingen verkopen die worden ge
rekend tot de eerste levensbehoeften,
zoals voedsel, zullen eenvoudig worden
gevorderd als zij gehoor geven aan de
stakingsoproep.
Nadat er dicht bij Oran, waar De
Gaulle vandaag zal aankomen, een
zware bom was ontploft, deed het ge
rucht de ronde dat het F.A.F. een
reeks bomaanslagen zou plegen om de
speciale politie weg te lokken uit
Algiers, zodat daar de aanhangers van
Frans Algerije onbelemmerd hun gang
zouden kunnen gaan. Maar ook buiten
de grote steden zijn op grote schaal
veiligheidsmaatregelen genomen en
generaal Crepin, de Franse opperbevel
hebber in Algerije, heeft laten weten
dat hij elke verdachte actie meedogen
loos zal onderdrukken. Met het oog
daarop worden volstrekt betrouwbare
troepen gereed gehouden.
Onze Parijse correspondent
telefoneerde ons gisteravond:
Op het ogenblik dat u deze krant in
de bus krijgt is De Gaulle, zowel m
zijn kwaliteit van staatshoofd als van
hoogste militaire chef, zijn Algerijnse
reis begonnen. In Parijs zullen twee
identieke vliegtuigen gereed staan en
pas op het allerlaatste ogenblik zal
blijken met welk toestel hij naar
Noord-Afrika vertrekt, zodat de kans
op sabotage zo gering mogelijk is. Om
streeks elf uur zal hij niet ver van
Oran landen en vandaar met een heli
kopter doorvliegen naar zijn eerste
halteplaats, Ain-Temouchent, 80 km ten
zuidwesten van Oran. Daar begint zijn
inspectiereis, zoals hij het noemt, om
zich op de hoogte te stellen van de
toestand, van de stemming en van de
vorderingen die sinds zijn laatste be
zoek zijn gemaakt. Daarom zal hij geen
officiële redevoeringen houden gedu
rende zijn bezoek.
In grote lijnen is het plan van deze
reis waarvan de details streng ge
heim blijven het volgende: vrijdag
middag zal hij met een helikopter een
bezoek brengen aan de Algerijnse-
Marokkaanse grensstreek voordat hi]
naar Tlemcen vertrekt. Een oproep van
de burgemeester van deze stad, om m
groten getale de president te komen
begroeten en naar hem te komen luis
teren, is op verzoek van de militaire
bevelhebber ingetrokken, waarschijn
lijk uit veiligheidsoverwegingen.
Zaterdag vertrekt de Gaulle naar
Blida en vandaar per helikopter naar
Cherchell. waar hij enkele militaire
posten zal bezoeken.
Vervolgens naar enkele nieuwe neder
zettingen zoals Zeddine, Malakoff om
tenslotte zijn dag in Orléanville door te
brengen. Zondag reist hij per vliegtuig
naar Tizi-Ouzou (tussen Algiers en
Bougie) vanwaar hij per helikopter een
bezoek zal brengen aan enkele mili
taire posten in de woestijn. Vervolgens
gaat hij door naar Bougie, waar een
bezichtiging van de nieuwe petroleum
haven op het programma staat. De
maandag wordt vrijwel geheel besteed
aan de inspectie van een aantal posten
in de Sahara voordat hij Philippeviue
bereikt. Deze gehele reis zal per heli
kopter worden gemaakt.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Burgemeester Van
Walsum heeft gistermiddag in een
verklaring in de gemeenteraad be
vestigd dat het bod op de aandelen
N.V. Rotterdamsche Tramwegmaat
schappij zal worden gedaan namens
de gemeente Rotterdam. Uit zijn
mededelingen bleek dat de gemeente
Rotterdam zich reeds een meerder
heidsbelang in deze vennootschap
heeft verworven.
Burgemeester Van Walsum legde de
volgende verklaring af:
DAARTOE gemachtigd door het col
lege van burgemeester en wethouders,
stel ik er prijs op bij de aanvang van
deze vergadering een verklaring af te
leggen.
In de pers is dezer dagen het bericht
verschenen dat het kantoor Amsterdam
van de Rotterdamse Bank namens com
mittenten heeft meegedeeld, dat eerst
daags een bod zal worden uitgebracht
op de aandelen van de N.V. Rotter
damsche Tramwegmaatschappij tot de
koers van 500 pet.
SNEL
Deze publicatie heeft, zoals te ver
wachten was, nogal de aandacht ge
trokken. In het bijzonder is men zich
gaan afvragen namens welke instantie
dit bod wel zou kunnen zijn gedaan. In
dit verband wordt herhaaldelijk de
naam van onze gemeente genoemd.
Welnu, er is thans geen reden meer om
nog langer te verzwijgen, dat dit bod
namens onze gemeente wordt uitge
bracht.
AANVANKELIJK was dit wèl het geval.
Aanleiding tot uitbrengen van dit bod
is geweest, dat ons te koop werd aan
geboden een pakket aandelen van de
Rotterdamsche Tramwegmaatschappij
dat ons een meerderheidsbelang in deze
vennootschap verzekerde. Hierover
moest op zeer korte termijn een be
slissing worden genomen. Het college
meende, dat het belang van de ge
meente vorderde deze aandelen te ko
pen. Nog dezelfde dag heeft het college
de fractievoorzitters ingelicht en hun
tevens meegedeeld, dat het de bedoe
ling was de overige aandeelhouders in
de gelegenheid te stellen hun aandelen
tegen dezelfde condities over te dragen.
BESLOTEN
HET BEHOEFT wel geen betoog, dat niet
slechts snel moest worden gehandeld,
maar dat een en ander zich in een
strikt besloten sfeer moest afspelen, al
was het alleen maar om te voorkomen,
dat de koers van de aandelen zou wor
den omhooggedreven.
In een geval als dit kan dan ook ö'e ge
bruikelijke procedure niet worden ge
volgd. Het college acht echter het be
lang van de gemeente zó apert bij
deze transactie betrokken, dat het het
volste vertrouwen heeft, dat deze zowel
door uw raad als ö'oor hoger bestuur
zal worden goedgekeurd.
Omtrent hetgeen er met de Rotterdam
sche Tramwegmaatschappij verder
gaat gebeuren, valt op bet ogenblik
nog niet definitief te zeggen, omdat
daarover nog overleg moet worden ge
pleegd'.
Het ligt vooralsnog in de bedoeling, dat
de N.V. Rotterdamsche Tramweg
maatschappij blijft voortbestaan en
dat haar bedrijf normaal wordt voort
gezet. Er is voor het personeel van de
onderneming noch voor obligatiehou
ders en andere crediteuren enige re
den tot bezorgdheid, omdat de aande
len worden overgenomen met de be
doeling, dat ö'e verplichtingen van de
maatschappij volledig worden nage
komen.
Evenmin is er reden tot ongerustheid
voor degenen die op de diensten van
de R.T.M. zijn aangewezen, omdat het
zeker niet het voornemen is het pu
bliek in een ongunstiger positie te
brengen.
VOORDEEL
VAN DE KANT van de gemeente be
zien is echter het grote voordeel van
deze transactie, dat een aantal vraag
stukken, die vooral voor de toekomst
van Rotterdam en van het gebied
rondom de stad van belang zijn, ge
makkelijker en doeltreffender zullen
kunnen worden opgelost, dan tot dus
ver mogelijk bleek.
In ieder geval kan de verzekering wor
den gegeven dat, wanneer er in de toe
komst wijzigingen in de opzet van het
bedrijf zouden komen, het zeker niet
in het voornemen ligt het gehele be
drijf rechtstreeks door de gemeente
Rotterdam te doen exploiteren.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM De aanleg van
een ondergrondse in Amsterdam is
onvermijdelijk. Dat is de conclusie
van een interimrapport, dat de
commissie van verkeer en vervoer
aan B. en W. van Amsterdam heeft
uitgebracht.
Met name in de binnenstad wordt
een metro hoogstnoodzakelijk ge
acht. De commissie beveelt aan,
dat die in elk van de binnenstads
sectoren, west, zuid, oost en noord
moet worden aangelegd. Van de
binnenstad uitstralend moeten
deze lijnen zich in de buitenwijken,
waar ze boven de grond komen,
vertakken over de belangrijkste
delen van de toekomstige agglo
meratie-Amsterdam. De lijnen zul
len op den duur moeten worden
geëxploiteerd volgens het trein-
systeem (kaartjes kopen bij de
halte, e.d.) om de nodige capaci
teit te waarborgen.
De samenstellers van het rapport
gaan er van uit dat alleen het
openbaar vervoer de grote ver
keersproblemen van de toekomst
zal kunnen oplossen. Daarvoor is
het nodig, dat de trams over eigen
banen gaan beschikken, zodat ze
niet meer gehinderd zullen wor
den door het overige verkeer.
Dat maakt brede wegen noodza
kelijk, die kunnen in de binnenstad
echter niet worden aangelegd zon
der het typische karakter van het
centrum aan te tasten.
Aldus redenerend is men op de
gedachte van de z.g. verticale
scheiding van de verkeerssoorten
gekomen. Men heeft daarbij de
mogelijkheden van viaducten (o.m.
alweg) bestudeerd. Ook daartegen
verzet het specifieke aanzien van
de Amsterdamse binnenstad zich.
Zo is de commissie tot de slot
som gekomen, dat een ondergrond
se de enige oplossing biedt.
Het zal een duur en tijdrovend
karwei worden. De structuur van
de Amsterdamse grond schept bij
zonder grote moeilijkheden. De
ondergrond is weinig draagkrach
tig, en de waterstand is hoog (on
geveer één meter onder het straat
oppervlak).
Het rapport noemt de Reguliers-,
de Leidse-, de Bloemgracht en de
Amstel als de waterwegen, waar
onder het tracé van de metro kan
worden aangelegd. De tunnel zal
moeten worden onderheid, omdat
men de vastere lagen pas aantreft
op diepten van vijftien tot negen
tien meter beneden Amsterdams
peil.
De commissie geeft ter bepaling
van de grootte van de kosten aan,
dat de ondergrondse 25 a 30 mil
joen gulden per kilometer zal ver
gen. De lijn naar noord zal extra
moeilijkheden en kosten opleve
ren. Die moet onder het IJ en de
daarbij gelegen spoorbanen door.
Aan het Mosveld in Amsterdam-
noord wordt binnenkort begonnen met
de bouw van een ziekenhuis met twee
honderd bedden. Het zal ongeveer tien
miljoen gulden kosten. B. en W. van
Amsterdam stellen de raad voor rente
en aflossing voor de leningen daarvoor
te garanderen.
Van. een onzer verslaggevers
UTRECHT. Het was gisteren nog ver
re van rustig in de Utrechtse me
taalbedrijven. Tegen de verwachting
m zijn de arbeiders, die dinsdag het
werk neerlegden op die manier blijven
protesteren. Tot dusverre beperkten de
uitingen van ontevredenheid jegens
de regering zich tot incidentele protest
stakingen van enkele uren of een hal
ve dag.
De onrust is geconcentreerd in Utrecht,
want de stakingen te Amsterdam en
Rotterdam waren zeer klein van om
vang en van korte duur. In Amster
dam ging het om enkele tientallen
mensen van Kinoteehniek en tot
's ochtends negen uur was het onrus
tig bij Kromhout. In Rotterdam staak
ten ruim tweehonderd arbeiders van
Netam, die het echter binnen een
kwartier al voldoende vonden.
Uitbetaling
Verscheidene bedrijven in de grootste
twee plaatsen van het land hebben be
sloten op korte termijn over te gaan
tot uitbetaling van de anderhalf pro
cent extra winstuitkering. Sommige
zullen dat deze week nog doen, ande
re de komende week. Bij de enige
duizenden arbeiders omvattende be-
Van onze correspondent
LONDEN. Misschien, heel mis
schien, als de voortekenen niet be
driegen, kunnen over vijf jaar de
eerste auto's door de tunnel rijden die
onder de zeebodem Frankrijk en En
geland zal verbinden.
Tot deze voorzichtige verwachting
kwam men gisteren in Londen. Bin
nenkort zullen de verschillende Britse
ministeries die het kanaaltunnelplan
bestuderen, hun rapporten voorleggen
aan het kabinet. Als dat de plannen
goedkeurt, kan de maatschappij die de
tunnel wil laten bouwen, aan de slag.
Het gehele project gaat volgens de
kanaaltunnelmaatschappij 130 miljoen
pond kosten. De maatschappij heeft
de laatste maanden alle voorwaarden
en details uit haar plan verwijderd
waar de regering bezwaren tegen ken
baar had gemaakt.
Namens de maatschappij die de
plannen ontwierp werd gisteren mee
gedeeld dat het gehele project een
pure privé aangelegenheid is.er
zouden voor de Britse regering geen
kosten aan verbonden zijn. Wij zien
dan ook geen enkele reden waarom het
plan niet ten uitvoer kan worden ge
bracht, meent de maatschappij die het
aandurft de tunnelverbinding tot stand
te brengen.
Ondanks dit optimistische geluid is
men in Londen niet erg geestdriftig
gestemd over het plan, dat als ietwat
verouderd wordt bestempeld. De
Fransen zijn er beter over te spre
ken.
Indien de regering in Londen het
plan goedkeurt zal de maatschappij,
om aan a'e benodigde financiën te ko
men, een enorme campagne beginnen.
drijven van het concern Verolme is
de beslissing opgeschort in afwach
ting van de thuiskomst van de heer
C. Verolme uit Zuid-Amerika.
Bij Stork-Jaffa te Utrecht deden de ar
beiders niet meer mee met de men
sen van Werkspoor en Demlta, die op
nieuw weigerden te werken. Bij de
machinefabriek Frans Smulders was
het niet helemaal rustig, maar de ka
tholieke werknemers hielden zich af
zijdig van hun stakende collega's.
Optocht
Opnieuw hielden de arbeiders van
Werkspoor en Demka een optocht met
de bedoeling zoals zij zeiden alle
metaalbedrijven in Utrecht tot stillig
gen te dwingen. Zingend en onder het
uitroepen van slagzinnen trokken zij
op naar de metaalfabriek van Panne-
vis en Zoon en naar de bedrijven van
Coq en Heycop. Hun pogingen om al
le metaalbewerkers mee te krijgen
had echter niet veel succes.
Gisteravond hebben de christelijke en
de algemene Nederlandse metaalbe-
drijfsbond vergaderingen gehouden om
de toestand te bespreken. De katholie
ke bond St. Eloy verspreidde een cir
culaire onder zijn leden. Daarin werd
aangespoord niet aan „zinloze, wilde
acties" deel te nemen.
Op de vergadering van de Algemene
Nederlandse metaalbedrijfsbond in
Utrecht werd dezelfde conclusie ge
trokken als de vorige avond op de
kadervergadering in Amsterdam. De
districtsbestuurder A. Groeneveld, die
het woord voerde, was van mening
dat er hoewel de vakraad-metaal door
de regering „met een kluitje in het
riet" is gestuurd, voor een staking in
feite geen grond is. Met de werkge
vers bestond immers overeenstemming.
De stakingskas, aldus de heer Groe
neveld, kan niet worden opengezet.
Hij spoorde alle arbeiders aan het
werk te hervatten.
Toen mevrouw Debruyne in de
Belgische badplaats Oostende gisteren
boodschappen deed en de kinderwa
gen met baar dochtertje van vijf
maanden zolang buiten voor een win
kel liet staan, meende een twintig
jarige vrouw de kans van haar leven
te zien. Zij griste het kind uit de
wagen en verdween. Echter niet zo
spoorloos of de politie had haar al
twee uur nadat men via luidspreker
wagens de bevolking had gealarmeerd,
opgespoord en het kind ongedeerd
teruggebracht. De jonge daderes, die
geen afpersing of iets van dien aard
in de zin had, zal een psychiatrisch
onderzoek moeten ondergaan.
Op de foto: een gelukkige mevrouw
Debruyne met haar weergevonden
dochtertje.
HEESCH In zijn auto, die na een
botsing in brand vloog, is gisteravond
de Nijmeegse doopsgezinde predikant
ds. J. Krijtenburg om het leven gekomen.
Dat gebeurde onder Heesch op de
rijksweg Den BoschNijmegen. De do
minee reed in een flauwe bocht recht
door en schoot onder een grote vracht
wagen. De benzinetank van de wagen
scheurde open en beide auto's vlogen in
brand. In een oogwenk laaiden de vlam
men hoog uit de ravage op. De predikant
kon er niet worden uitgehaald.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De ex-SD-er A.
Berends is zaterdag voor de tweede
maal vrijgelaten. Wederom is bepaald,
dat hij zich niet mag bevinden in Gel
derland en Overijsel.
Berends werd een jaar geleden voor
de eerste maal voorwaardelijk in vrij
heid gesteld. Hij heeft zich toen niet
aan de gestelde voorwaarde geen
bezoek aan Gelderland en Overijsel
gehouden en werd na korte tijd weer in
arrest gesteld.
Berends, die tijdens de ooi-lo-g berucht
werd als politieman in het oosten van
het land, werd aanvankelijk tot levens
lang veroordeeld. Later werd hij op
jaren gesteld. Toen in december 1959
tweederde van zijn straftijd was ver
streken werd hij voorwaardelijk in
vrijheid gesteld.
LONDEN. Het komende weekeinde
zal van grote betekenis zijn voor de toe
komst die is weggelegd voor de Blue
Streak, de grote raket aïe Engeland
hoopt te gebruiken als hoofdbestanddeel
van eên rakettencombinatie voor de lan
cering van kunstmanen door een groep
Europese landen of een andere combi
natie van landen.
De Engelse minister van luchtvaart
Peter Thorneycroft, gaat de komende
dagen opnieuw in Parijs praten met de
Franse'regering, die nog weinig voelt
voor het gebruik van de Blue Streak
in Europees verband.
In Londen liet men gisteren doorsche
meren dat het lot van de Blue Streak
wel eens zou kunnen afhangen van de
uitslag van dat nieuwe overleg.
HILVERSUM. De sneltreinen van
Amsterdam naar Groningen, Leeuwar
den en Enschede en omgekeerd
zullen met ingang van de komende zo
merdienstregeling ook in Hilversum
stoppen. De nieuwe dienstregeling gaat
in op 28 mei.
Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte
gisteren om 23.15 uur:
Overwegend droog
weer met op vele
plaatsen mist of laag
hangende bewolking.
Weinig wind. Dezelf
de temperaturen als
gisteren of iets
lagere.
MIES JE: Kijk, weer
een beetje!
10 dec.: zon op 8.37,
zon onder 16,29; maan
op 23.50, maan onder
12.46.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Met steun van alle
politieke partijen uitgezonderd
de communisten hseft de Twee
de Kamer een motie aangenomen,
■waarin zij bij de regering aan
dringt op verruiming van het toe
latingsbeleid voor spijtoptanten. De
ze verruiming moet er komen, al
dus de motie, door herziening van
de richtlijnen. Minister Beerman
kon met zijn verdediging in twee
de termijn de motie niet tegenhou
den: de Kamer toonde zich eens
gezind in haar afkeuring van wat
zij zag als een enghartig beleid. De
motie, ingediend door de katholieke
woordvoerder mr. H. W. van Doorn,
was mede ondertekend door leden
van alle fracties behalve van de
CPN.
Gistermiddag toonden de sprekers zich
in hun replieken weinig content met
Advertentie
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Minister Toxopeus
van binnenlandse zaken heeft de po
litiebonden uitgenodigd voor een ge
sprek op dinsdag aanstaande.
Waarschijnlijk zal op deze bijeen
komst worden gesproken over het
laatste voorstel tot salarisverbetering,
dat minister Toxopeus ter tafel heeft
gebracht: een vaste toelage van veer
tig tot zeventig gulden per maand.
BLUE BANDI
BB 83
het antwoord van de minister van
woensdagavond. De argumentatie van
mr. Beerman bleek niet steeds goed
gevallen te zijn. Mr. Van Doorn vond
dat de bewindsman te veel het accent
had gelegd op de financieel-econo-
misehe redenen, die spijtoptanten
dwongen een visum aan te vragen.
Het menselijke leed en de plicht om
hulp te bieden, had hij in de woorden
van mr. Beerman gemist.
CHRISTENPLICHT
De sprekers van de andere fracties slo
ten zich bij deze woorden aan. Hulp is
hier christenplicht, riep de Anti-re
volutionair dr. J. Meulink uit. Barm
hartigheid in enkele gevallen is geen
maatstaf voor het hele beleid, vond
de socialistische afgevaardigde mr.
Daams. De liberale mej. J. J. Th.
ten Broecke Hoekstra noemde het be
leid ronduit „onaanvaardbaar."
Op twee punten is de minister terugge
drongen: door de motie en door zijn
toezegging een advies-commissie in te
stellen. De motie noemde hij „voor
barig", want de advies-cpmmissie
(die zal adviseren over visumaanvra-
gen, die het ministerie wil afwijzen1)
zal immers de toelating al kritisch
genoeg bezien. De bewindsman be
loofde de commissie de voor toela
ting te hanteren richtlijnen mee te
delen. Hij verwacht over die richtlij
nen zeker ook bepaalde suggesties
van de commissie zelf.
De bewindsman gleed figuurlijk gespro
ken uit, toen hij de vaste commissie
van justitie van de Kamer bedekt
verweet, dat hij van haar nooit enige
voorstellen tot Wijziging van die richt
lijnen had ontvangen. De beide katho
lieke afgevaardigden mr. Van Doorn
en mr. Van Rijckevoi-sel interrumpeer
den vrijwel gelijktijdig: Die zijn wel
gedaan!
GEEN WEG TERUG
Onder geen beding wilde de minister
van een selectie afstappen. Bedenk
wel, zo zei hij, er is voor hem, die
naar Nederland komt, geen weg te
rug naar Indonesië. Wij hebben de
ervaring dat tien procent van verleen
de visa geen gebruik maakt. Dat
komt omdat zij geen uitreisvergun
ning van Indonesië kunnen krijgen,
wierp mej. Ten Broecke Hoekstra
hem tegen. Volgens mr. Beerman
was dit lang niet altijd het geval.
De motie, waarmee het ingewikkelde
vraagstuk van de spijtoptanten werd
afgesloten, vond de minister „vrien
delijk gesteld". Zij was daarom niet
onaanvaardbaar voor hem. De motie
werd zonder hoofdelijke stemming
aangenomen. Slechts de communisti
sche afgevaardigde Bakker wenste
aantekenmg van zijn tegenstemmen.
Hij beschouwde het hele gepraat over
spijtoptanten als een hetze tegen In.
donesië.