Dreigende taal
van Subandrio
Oordeel Congrescommissie
van vitaal belang voor Navo
Wel praten met
Oost - Duitsland
10
p <*mes
Minister kon wel
soepeler zijn tegen
het „groene frontr
Grotere onveiligheid door
kortzichtig wegen-beleid
Speurtocht naar Loemoemba
nog zonder enig resultaat
Duitser moet
raadselen van
Heilige Daad
oplossen
GEWAPEND CONFLICT NIET ONDER Nasser wil meer
ALLE OMSTANDIGHEDEN TE ONTGAAN Russische wapens
Voorlichting onder dwang der omstandigheden
PERONISTISCHE
OPSTANDJES
Donderdag 1 december 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
RAHMAN
S.S.-KORPORAAL
DOODDE „UIT
MEDELIJDEN"
handen
Londense vrachtenmarkt
Zes dagen
Gereserveerd
Minas Gerais volgende
week naar Brazilië
Ook Adenauer naar Canossa
Levensgevaar
Voller en drukker
Geen overeenstemming
Schuld en risico
Weggelopen wethouder
was er weer
Hilversum naar Kroon
om Egelshoek
REDDINGVLOTTEN AANGESPOELD
KLEVERIG KARTEL
TYJAKARTA (A.F.P./A.P.)
Zoals de toestand thans is,
is moeilijk te garanderen, dat
het niet zal komen tot een ge
wapend conflict tussen Indo
nesische en Nederlandse mili
taire eenheden, zo heeft minis
ter Subandrio gisteren in Dja
karta verklaard.
Bepaalde eilanden die in het ge
bied van westelijk Nieuw-Guinea
liggen, aldus lichtte de minister deze
opmerkingen toe, zijn in het verle
den beurtelings bezet geweest door
militairen van de twee landen.
Mochten onderdelen van het Indo
nesische en het Nederlandse leger
of de marine gelijktijdig landen op
enig punt van deze eilanden, dan zou
volgens Subrandio een gewapend
conflict moeilijk kunnen worden
vermeden.
Guinea grenzen. Hij achtte de toestand
in Nieuw-Guinea gespannen, maar ook
daar ging hij niet nader op in.
Premier Abdul Rahman heeft giste
ren tijdens het vragenuurtje in het
Maleise huis van afgevaardigden ge
weigerd mee te delen wat zijn verdere
plannen zijn voor bemiddeling in de
kwestie Nieuw-Guinea. Hij wilde niet
meer zeggen dan dat hij aan een rap
port voor de Indonesische regering
werkt.
Rahman zei, evenals hij in Den
Haag heeft gedaan, dat hij slechts kon
pogen te bemiddelen maar dat de uit
eindelijke oplossing in handen ligt van
Nederland en Indonesië.
het licht gebracht dat sinds 1947 de be
volking van het land is toegenomen met
zeven miljoen zielen tot een totaal van
26 miljoen.
De Indonesische
minister van bui
tenlandse zaken be
schuldigde Neder
land er van opzet
telijk een psycholo
gische oorlog te
voeren door uitda
gende berichten te
verspreiden. Hij
doelde daarmee op
het bericht over de
aanhouding van een
Indonesisch vaar
tuig in de wateren
van Nieuw-Guinea.
Hij vond dat Ne
derland de indruk
wil vestigen dat In
donesië de schul
dige zal zijn' als
het tot een conflict
zou komen.
Met dat al ont
kende noch beves
tigde Subandrio de
juistheid van het
bericht over de aan
houding. Wel zei hij
dat Indonesië zijn
SUBANDRIO
militaire kracht zal moeten verster
ken in de gebieden, die aan Nieuw-
Eigen nieuwsdienst
FULDA. In de Westduitse plaats
Fulda is gisteren het proces begonnen
tegen de vroegere korporaal van de S.S.
Gottlieb Muzikant. Hij wordt er van
verdacht dat hij in de oorlog ten' min
ste tweehonderd gevangenen van de
concentratiekampen Ravensbrück, Maut
hausen en Melk heeft vermoord.
Muzikant heeft onder meer een tijd
gediend als hospitaalsoldaat. Hij heeft
toegegeven dat hij toen vijftig zieke ge
vangenen door wurging of door inspui
tingen met lysol heeft vermoord. Hij
zegt dat hij dat deed om hen verdere
martelingen te besparen.
Voor de rechtbank vertelde hij giste
ren dat hij in dienst had geleerd hoe
hij mensen ,,vlug en pijnloos" moest
vermoorden.
Als getuigen zullen worden gehoord
het hoofd van de Franse criminele poli
tie, Michel Hacq, de deken van de Pa-
rijse balie. Paul Arrighi. en de arts van
koningin Frederika van Griekenland, dr.
Basile Rakoulos.
Advertentie
UAMCA.r
ruw of schroal
HAM EA-GELEI UNSEED
LONDEN Reuter) Op de Londense
vrachtenmarkt was het niet druk, hoewel
de stemming vast was. De boekingen be
troffen zwaar graan van Golfhavens naar
de Indische oostkust tegen 76/3 vrij lossen,
januari, van Brits Columbia naar Japan
tegen 6 vrij lossen, december, en.'ge la
dingen kolen van Hampton Roads naar
Japan tegen 8.30 vrij lossen, december/
januari en $8,50 vrij lossen, augustus 1961/
mei 1962, een gecombineerde lading ruw-
ijzer en erts van de Zwarte Zee naar Japan
tegen 60 sh. vrij in en uit. december en
een liberty-lading schroot van Northern
Range naar Japan -tegen 103.500 vrij in
en uit december.
Van onze Amsterdamse redactie.
AMSTERDAM. Indien dit voor
het onderzoek in de strafzaken tegen
de „Heilige-daders" J. Jansma ^n J. J.
Volraat noodzakelijk is, zal de Neder
landse justitie de Duitse autoriteiten
verzoeken A. Th. Dreis, de oprichter
van De heilige daad, in Wiesbaden te
verhoren.
Dat kan geschieden door een Neder
landse functionaris (b.v. de rechter-com-
missaris) of door een Duitse Unter-
suchungsrichter. In ieder geval zal het
moeten gebeureri op Duits grondgebied.
De heer Dreis speelt in de hele af
faire een zeer vitale rol. Hij is degene,
die zegt, dat hij een pauselijk decreet be
zit, waarbij De heilige daad door Rome
is goedgekeurd. Ook heeft hij de fraaie
Franse „geloofsbrieven" van de heren
Jansma (ambassadeur) en Volraat (de
ken) ondertekend. Zijn getuigenis is van
groot belang voor de beantwoording van
de vraag of De heilige daad al of niet
bestaat of heeft bestaan. Dit antwoord
kan de doorslag geven voor de verden
king van oplichting, die tegen de hoofd
figuren van De heilige daad is gerezen.
De rechter-commissaris te Amsterdam,
mr. Kamminga, heeft gisteren op vorde
ring van de off icier van justitie, mr. Hart
suiker, de heer Jansma voor een termijn
van zes dagen in arrest gesteld. Er is een
gerechtelijk vooronderzoek tegen de am
bassadeur geopend op beschuldiging van
oplichting (ruim drie ton ten nadele van
de NV. Socrates) en poging tot oplich
ting. Bij het laatste misdrijf is een za
kenman betrokken, van wie Jansma vol
gens de officier geld heeft proberen te
krijgen voor De heilige daad.
Nic den Besten is volgens zijn raads
man mr Wieringa, bijna klaar met de
beantwoording van de vragen, die over
zijn faillissement zijn gesteld. Hij zit nog
steeds in het huis van bewaring.
Eigen nieuwsdienst
MOSKOU. Opvallend hartelijk is
Abdel Hakim Amer, maarschalk in het
Egyptische leger en vice-president van
de Verenigde Arabische republiek, gis
teravond in Moskou ontvangen. Amer is
naar de Russische hoofdstad gereisd
voor het voeren van besprekingen.
Het doel van Amêrs komst is een
verzoek aan de Russische regering om
de V.A.R. meer en grotere wapens te
leveren dan tot nu toe geschiedde. Bo
ven aan Amers verlanglijst staan op
zijn minst drie onderzeeërs. Nasser
heeft er al acht of negen van de Rus
sen gekregen. Voorts wil de Verenigde
Arabische republiek graag artillerie met
grote reikwijdte van Moskou hebben.
Tot nu toe heeft president Nasser
o a. straaljagers van het type Mig-17
en Mig-19 van zijn Russische vrien
den gekregen. Moskou is evenwel alles
behalve ingenomen met het gebruik dat
Egyptenaren en Syriërs van deze vlieg
tuigen hebben gemaakt. Men behoeft
slechts aan de luchtgevechten boven Is
raëlisch grondgebied te denken. De
vliegtuigen van de V.A.R. slaan daar
bij steeds 'een zeer pover figuur.
Bovendien vond Moskou dat de V.A.R.
al zo zeer in de schulden stak, dat de
levering van meer wapens, vliegtuigen
en schepen de geldelijke verplichtingen
van Kairo tot een astronomisch bedrag
zou opjagen.
Generaal Gürsel, de nieuwe Turkse
leider, heeft een lichte beroerte géhad.
Hij is 65 jaar oud.
Van onze scheepvaartredacteur
ROTTERDAM. Het Braziliaanse
vliegkampschip Minas Gerais, dat in
de drieënhalf jaar waarin Verolme
het grondig verbouwd en gemoderni
seerd heeft, een bekende verschijning
in de Rotterdamse haven is gewor
den, gaat spoedig ons land verlaten.
Op 6 december wordt het overgedra
gen aan de marine van dit Zuidameri-
kaanse land en drie dagen later kiest
het zee om naar zijn thuishaven te
varen.
Om bij het Braziliaanse publiek be
langstelling te wekken voor dit opval
lende schip, heeft in opdracht van de
Braziliaanse marine Polygoon-Profilti
een kleurenfilm van twintig minuten ge
maakt. Zij laat het gehele schip in be
drijf zien en daar zit heel wat aan
vast! waarbij vooral de flitsen van
de op het dek dalende en met de kata
pult weggeschoten vliegtuigen spectacu
lair zijn.
De makers van deze eigenlijk te kor
te film Vleugels voor de marine komen
complimenten toe voor hun kijk op het
leven in. op en rondom dit ingewikkelde
schip, en voor de sprekende kleuren,
die het vooral in Brazilië goed zullen
doen.
Verolme staat op 10 december op
nieuw in het nieuws ip Brazilië, omdat
dan de kiel van een ruim tienduizend
tons schip wordt gelegd op de nieuwe
werf aan de baai van Jacuacanga.
Als gevolg van de nieuwe activiteiten
van dit scheepsbouwbedrijf in Peru zul
len vijftig tot honderd arbeiders uit dit
land naar Nederland komen om hier te
worden opgeleid.
Vervolg van pag. 1
De Amerikaanse voorschriften voor het beheer van kern
ladingen leiden tot de vrij zotte situatie, dat in Nederland en
andere Westeuropese landen opslagplaatsen bestaan van kern-
ladingen bestemd voor het land waarin de opslag geschiedt, maar
onder bewaking van Amerikaanse schildwachten. Plaatsing onder
eigen beheer zou natuurlijk de militaire slagvaardigheid zeer ten
goede komen.
Het streven van de Navo een zelfstan
dige atoommacht te maken hangt met
deze speculatie samen. Zou Amerika met
een dergelijk streven akkoord gaan dan
zou het probleem van de bewaking
opgelost zijn.
Maar juist dit akkoord gaan van Ame
rika hangt in sterke mate af van de
mening en het beleid van de Congïes-
commissie, die de bestaande voorschrif
ten voor een groot deel hanteert. De
Europese ervaringen van de Commissie
zouden van groot belang kunnen zijn
voor een wijziging van haar standpunt.
Over de hierboven genoemde specula
ties heeft onze regering nog geen enkel
oordeel. Plannen voor een geïntegreerde
nucleaire macht van de Navo hebben ons
nog niet bereikt, zo luidt het commen
taar in Den Haag.
Waarschijnlijk zullen dergelijke plan
nen wel tijdens de bijeenkomst van de
Navoraad, die op 16, 17 en 18 decem
ber in Parijs vergadert, worden be
sproken. Een definitieve uitspraak is tij
dens die bijeenkomst echter nauwelijks
te verwachten in verband met de Ameri
kaanse regeringswisseling.
De regering wekt, door pas na
het bestaan van opslagplaatsen
van atoomkoppen in ons. land toe
te geven, onvermijdelijk de indruk
dat haar aan voorlichting van de
bevolking op dit hachelijke punt
In Argentinië:
Eigen nieuwsdienst.
BUENOS AIRES. Een lange reeks
bomaanslagen in de hoofdstad van Ar
gentinië is gisteren gevolgd door twee
gewapende acties van aanhangers van
de verdreven dictator Perón in gar
nizoenssteden in het noorden van Ar
gentinië. Gepensioneerde officieren uit
de dagen van Perón hebben in Rosario
vijf uur lang een kazerne bezet ge
houden, maar werden tenslotte door
regeringstroepen verdreven. Ook in de
grensgebieden in het noorden zijn de
peronistische rebellen in opstand ge
komen.
Volgens onbevestigde berichten zou
den zij zich trachten meester te ma
ken van de olievelden. De regering
heeft versterkingen gezonden. Uit niets
is tot nu toe gebleken dat de ge
wapende actie veel steun van de be
volking ondervindt.
Veertig man
In Rosario bestond de strijdmacht
van de rebellen uit slechts veertig
man, onder bevel van een gepen
sioneerde generaal. Vlak na midder
nacht maakten zij zich bij verrassing
meester van de kazerne. Er braken
verwoede gevechten in het donker uit,
waarbij enkele rebellen en drie schild
wachten van de regeringstroepen om
het leven kwamen. Na een beleg van
enkele uren werden de rebellen ver
dreven. Ondanks de hevigheid van de
strijd werden ziekenauto's in de ge
legenheid gesteld, de gebouwen van
de kazerne binnen te rijden om de ge
wonden te halen.
Wat er zich aan de grens van Bolivia
heeft afgespeeld, is nier erg duidelijk.
De regering schijnt een aantal plaat
sen in het oliegebied te hebben bezet
om verdere onlusten te voorkomen.
Daar de peronisten, alvorens tot actie
over te gaan, alle telefoonlijnen on
klaar hadden gemaakt, drong er maar
weinig nieuws uit het grensgebied tot
de buitenwereld door. Er zijn troe
penversterkingen onderweg en de
luchtmacht is in staat van alarm ge
bracht.
Van onze correspondent
BONN. De Westduitse regering
heeft gisteren de leider van het West
duitse bureau voor overleg met Oost'
Duitsland over een handelsakkoord, op
dracht gegeven vrijdag dit overleg te
hervatten. Zonder ook maar een woord
Van onze sociaal-economische redactie
DE Tweede Kamer heeft gisteren
van alle kanten minister Ma-
rijnen nog eens onomwonden
duidelijk gemaakt hoezeer hij de
boeren tegen de haren in heeft ge
streken door in zijn garantiebeleid
op enkele vitale punten niet onaan
zienlijk af te wijken van de verlan
gens van het Landbouwschap. Dat
hij daarmee een „akkoord" met de
georganiseerde landbouw verbrak
vormt op zichzelf al een steen des
aanstoots, maar niet een onover
komelijke.
Wel nam het „groene front" in de
Kamer hem uiterst kwalijk dat hij
daarmee de naar de vaste overtuiging
van de landbouw door haar betrachte
strikte redelijkheid tevens geweld
aandeed. De garantieverlangens van
de landbouw voor het thans lopende
jaar hielden namelijk een zeker
saneringselement in, doordat zij wa
ren gebaseerd op door de landbouw
hoe dan ook aanvaarde strakkere
kostprijsnormen met ingecalculeerde
mogelijkheden ook enige loonsver
hoging aan de arbeiders te geven.
In het beleid van de minister
proefde de Kamer nu een streven
om een naar de mening van de land
bouw sociaal verantwoord tempo van
sanering geforceerd op te voeren in
de richting van een soort afbraak
sanering.
De ideeën van de minister, dat er
gesaneerd moet worden, zijn op zich
zelf gezond. Die werden hem in het
algemeen vanuit de Kamer dan ook
niet betwist. Het lijkt ons echter dat
de minister zich te weinig gereali
seerd heeft dat hij behalve met een
economisch, ook met een sociaal en
politiek-sociologisch probleem te ma
ken heeft in een sfeer waar traditie,
meer dan in welke sector van het
maatschappelijk leven ook, gewicht
in de schaal werpt. Niet zonder zin
wordt wel eens gezegd, dat boer zijn
in de eerste plaats een leefwijze is
en dan pas een vak.
Het feit dat de landbouw zich be
reid heeft getoond zelf loyaal mee
te saneren, had de minister ons
inziens best tot een wat soepeler
standpunt kunnen bewegen, om dan
bij een volgende gelegenheid een
stapje nader te komen tot de struc
tuurverbetering die hem als doel voor
ogen staat en eigenlijk vele land
bouwdeskundigen met hem.
Als de minister ueze zaak vandaag
toch op een crisis zou laten uitlopen,
zou hij ons teleurstellen met een
tekort aan inzicht in de situatie. Wij
nemen echter niet aan dat hij dat zal
doen.
te zeggen over de Oostduitse maatrege
len tegen West-Berlijn, deelde de rege
ring mede dat tijdens deze onderhande
lingen opgehelderd moet worden of er
mogelijkheden voor een voortzetting
van de handel gevonden kunnen wor
den.
Bonn gaat daarmee naar Canossa, in
dit geval naar het communistische Oost-
Berlijn. Want op 30 september annu
leerde de regering-Adenauer met in
stemming van de oppositie te Bonn en
West-Berlijn, met verklaringen vol mo
rele verontwaardiging het handelsak
koord met Oost-Duitsland per 31 decem
ber. Dit was het zogenaamde flinke
Westduitse antwoord op de Oostduitse
maatregelen, waarbij Westduitsers de
toegang tot Oost-Berlijn werd ontzegd
en Westberlijners beperkingen werden
opgelegd.
Sedert 30 september heeft het Oost
duitse communistische bewind geen der
tegen West-Berlijn en Bonn gerichte
maatregelen in Berlijn ingetrokken; wel
worden ze in zekere zin soepel toege
past.
Geen boeman
Desondanks krabbelt Bonn thans te
rug en wel omdat het einde van het
West-Oostduitse handelsakkoord per 31
december automatisch met zich mee
zou brengen, dat het gehele goederen
vervoer tussen West-Duitsland en West-
Berlijn overgeleverd zou worden aan de
gunst der Oostduitse bewindhebbers.
Deze zouden dan zeker niet aarzelen
ook dit vervoer stop te zetten, waar
door er een nieuwe mogelijkheid tot in
cidenten zou worden geschapen.
En dat wenst Bonn, met in het voor
uitzicht een nieuwe topconferentie, in
geen geval: Adenauer wil niet de boe
man van het Westen tegenover het
Oosten zijn. Hij liet dan ook de West
duitse aanval op het handelsverkeer
met Oost-Duitsland, dat voor de West
duitse industrie tamelijk onbelangrijk
is, gisteren ijlings afblazen. Een aan
val, die veel te vroeg was ingezet en
is geëindigd met een nederlaag voor
Bonn en een duidelijk prestigesucces
voor het communistische regime in
Oost-Berlijn. Men gelooft te Bonn nu
dat dit cummunistische succes zal lei
den tot nieuwe Oostduitse eisen, o.m.
inzake verkeersproblemen, die Oost-
Berlijn thans wil oplossen in direct
overleg met Bonn, dat daarvan tot dus
ver niets moest hebben.
VOORAANSTAANDE
NEDERLANDERS
GEVEN HUN MENING
Op de door u mij voor
gelegde vraag: „Acht u al
dan niet de tijd gekomen,
dat de wetgever het opzet
telijk negeren van wettelijke
verkeersvoorschriften door
de weggebruiker gaat be
schouwen als een opzettelijk
gepleegd misdrijf", meen ik
het ontkennende antwoord
te moeten geven zo is de
mening van Prof. Dr. Herman
Ridderbos te Kampen, hoog
leraar aan de Vrije Universi
teit te Amsterdam.
„Mijn bezwaar is, dat men
bij de tegenwoordige toestand van
de wegen wel heel voorzichtig
moet zijn eenzijdig de schuld te
zoeken bij de automobilisten. Als
iemand die veel moet rijden in het
oostelijk deel van het land, ben ik
van mening, dat de schuld voor de
toenemende onveiligheid voor een
niet gering deel gelegen is bij de
volstrekt onvoldoende voorzienin
gen, die door de desbetreffende in
stanties jarenlang en helaas nog tot
op de huidige dag zijn getroffen om
tot een behoorlijk ingericht wegen
net te komen."
Toen voor enige jaren tweedui
zend mensen het leven lieten bij de
watersnoodramp in Zeeland, is er
een miljarden-plan tot uitvoer ge
bracht, dat van een waarlijk groot
se visie getuigt. Ik meen, dat dit
het rijk per jaar iets van een mil
jard kost. Nu komen er per jaar
ongeveer een gelijk aantal mensen
op de weg om. Waar is echter de
man, die hier het grootse plan ont
werpt? Wanneer men geregeld van
Zwolle naar Arnhem, van Zwolle
naar Amersfoort, van Zwolle naar
het Noorden moet rijden, kan men
onder alle vermaningen van hoger
hand alleen maar wrevelig worden.
Wil men op deze wegen hoofd
verbindingen harder dan vijftig
a zestig kilometer rijden (hetgeen
toch geen overdreven eis is) dan
verkeert men geregeld in levensge
vaar. Situaties als Nijkerk, Epe-
Apeldoorn. overweg het Loo, door
gang Apeldoorn (acht kilometer
maximaal 50 km/u op de route
Zwolle-Apeldoorn-Arnhem) zijn een
bespotting. De slachtoffers, die in
dorpen als Oldebroek, Doornspijk,
waar iaren en jaren het grote ver
keer doorgeperst is en nog wordt,
van de daar woonachtige bevolking
gevallen zijn, zijn legio. Nu pas, an
no 1960, wordt in langzaam tempo
een weg door het bos over de Ve-
luwe gelegd, maar wederom een
tweebaans weg.
Tussen Apeldoorn en Zwolle staat
op alle kaarten al jaren lang een
nieuwe weg geprojecteerd, maar
men wacht eindeloos of die weg
rechts of links van de bestaande
weg zal komen. Intussen moet men
als automobilist maar jaar en dag
zijn eigen en het leven van een an
der wagen.
Als men nu alle mensen, die daar
in arren moede wel eens een ,,uit-
valpoging" wagen, die niet honderd
procent verantwoord is, als misda
digers wil vonnissen, ben ik over
tuigd, dat er éénzijdig gestraft
wordt. Ik wil het niet goed-praten
en ik bid, zovaak ik op de weg ga
bewaard te worden van de roeke
loosheid van mijzelf en van ande
ren, maar ik ben van mening, dat
men de mensen ook een redelijke
kans moet geven van de wet te
houden.
Wanneer u dus vraagt: Acht u de
tijd gekomen, enz. antwoord ik: Die
tijd is gekomen, wanneer het hou
den van alle bepalingen van de wet
in redelijkheid gevergd kan wor
den. Ik vind, dat de mensen op de
ze wegen voorzichtig rijden en dat
het grote aantal ongelukken niet en
kel of in de eerste plaats uit opzet
telijke of in wezen misdadige roe
keloosheid plaats vindt. Ik ben een
leek in verkeers-wetgeving, maar
niet in ervaring als automobilist.
Ik rijd gedurende achttien jaar on
geveer vijfentwintig duizend kilo
meter per jaar op deze wegen en
heb goddank nooit enige aanrijding
ondergaan of- veroorzaakt.
Maar ik acht de toenemende ver
keersonveiligheid in Nederland voor
een veel groter deel dan meestal
wordt aangenomen de schuld van
een kortzichtig wegen-beleid. Het
is in Nederland veel voller en druk
ker dan in andere landen.
Wie uit Frankrijk en België ko
mende bij Maastricht of Eindho
ven de grens passeert, gevoelt eens
klaps: Nu gaat het om mijn leven.
En daarmee zijn de voorzichtigen,
wat de weg-accommodatie aangaat,
in geen enkel opzicht in overeen
stemming. Moge dit gezichtspunt
niet vergeten worden bij uw zo
prijzenswaardige en interessante
doelstelling. Ik snak naar een we
gen-plan van het formaat van een
delta-plan. Dan krijgt de wetgever
mijns inziens meer recht om zich
op de consciëntie te beroepen dan
thans het geval is.
Professor dr. J. P. M. van
der Ploeg O.P., rector Mag
nificus van de R.K. Universi
teit te Nijmegen gaf ons
desgevraagd zijn mening:
Met alle voorbehoud, dat
mijn onkunde op het gebied
van strafrecht mij dwingt te
maken zou ik uw vraag als
volgt willen beantwoorden.
de wettelijke verkeersvoorschriften
levert gevaar op voor de weggebrui
kers. De verkeersvoorschriften zijn
immers gegeven om de veiligheid
van het verkeer in het algemeen te
bevorderen of te waarborgen; zij
zijn niet nodig om deze in elk bij
zonder geval te garanderen.
Ook hangt mijns inziens de mate
van schuld, die men op zich laadt
door zich niet aan de verkeersre
gels te storen, samen met de mate
van het risico dat men daardoor
op „zich neemt. Elke weggebruiker
neemt een risico op zich, zonder
daardoor reeds, naar algemene op
vatting, schuld op zich te laden.
Hieruit volgt, dat de schuld ont
staat, respectievelijk groter wordt,
naarmate het risico dat men aan
vaardt, groeit. De rechter alleen
kan in een bijzonder geval bepalen
wanneer dit onnodig genomen risico
zo groot is, dat van zware schuld
en1 derhalve van een zwaar misdrijf
sprake is.
Van méér wetten en het dichter
aanschroeven daarvan door het ver
scherpen van de straffen die op
overtredingen staan, verwacht ik
niet véél heil. Mijns inziens heeft
men in ons land te veel de neiging
het verkeer te beveiligen door een
volmaakt stelsel van wetten en ver
ordeningen; wanneer iedereen die
nu maar opvolgt, is alles in orde.
Zondigt iémand ertegen, dan' is hij
een misdadiger, want de veiligheid
van het verkeer wordt, of is, opge
hangen aan de talloze wetten en
voorschriften.
He£ komt mij voor, dat het veel
beter zou zijn minder op wetten en
regels te vertrouwen, en' méér op
ieders persoonlijk rijgedrag. Ieder
zou in een gegeven situatie er méér
op uit moeten zijn om te weten hoe
anderen rijden of zouden kunnen
rijden, dan op het systeem van wet
ten en regels en de rechten die dit
hem schenkt. Wat nodig is, is een
groter verantwoordelijkheidsbesef
van de individuele weggebruiker, en
een grótere bereidheid in een gege
ven situatie afstand te doen van' zijn
recht op voorrang als men in Ne
derland pleegt aan te treffen. Ver
antwoordelijkheidsbesef wordt ech
ter niet gekweekt door scherpe
strafmaatregelen, wel angst, die
op zichzelf geen morele betekenis
heeft.
Wordt vervolgd
Prof. dr. J. P. M. van der
Ploeg O.P.
Mij dunkt dat iemand, die opzet
telijk een verkeersvoorschrift over
treedt zich aan een ernstig misdrijf
schuldig maakt indien hij daardoor
willens en wetens leven, gezondheid
of bezit van een ander ernstig in
gevaar brengt. Zulk een misdrijf
dient te worden gestraft overeen
komstig de ernst daarvan, in over
eenstemming met de straffen die in
andere gevallen kunnen worden op
gelegd, waarin leven, gezondheid of
bezit van anderen op ernstige wijze
in gevaar worden gebracht. Ik ben
het er niét mee eens, dat élk „op
zettelijk negeren van wettelijke ver
keersvoorschriften door de wegge
bruiker", gelijk U het formuleert,
als „een opzettelijk gepleegd mis
drijf dient te worden beschouwd".
De redenen hiervan lijken mij dui
delijk.
Lang niet elk bewust negeren van
niet alles is gelegen.
Toen drie jaar geleden ons par
lement in principe akkoord ging
met de atoombewapening van on
ze strijdkrachten betekende dit
dat vroeger of later ook de kern
ladingen in ons land zouden wor
den opgeslagen, zo dicht mogelijk
bij de lanceerinrichtingen.
Dat nu als gevolg van een
Amerikaans initiatief het of
ficiële scherm dat over deze zaak
was neergelaten wel terzijde
moest worden geschoven, en er
eindelijk, aarzelend, in „Den
Haag" wat wordt gezegd, siert de
regering niet.
Nog droeviger is overigens de
vorm waarin de regering haar
mededeling nu doet.
Het officiële communiqué dat
gisteren in Den Haag werd uitge
geven is niet meer dan een uit
voerige aanloop tot dit ene feit:
dat de Amerikaanse commissie
inderdaad komt. Het opslaan van
kernladingen wordt niet eens met
zoveel woorden genoemd. Men
spreekt slechts van nadere uit
werking" (van de plannen voor
atoombewapening van ons leger).
De armzaligheid wordt onder
streept door de wetenschap dat
dit communiqué nooit zou zijn ge
maakt, indien niet de New York
Times het hierboven genoemde in
terview met de voorzitter van de
Amerikaanse commissie zou heb
ben gehad.
Tenslotte verbaast het ons dat
plannen omtrent een geïntegreer
de atoommacht van de NAVO on
ze regering nog niet hebben be
reikt, terwijl toch generaal Nor-
stad reeds enige tijd geleden in
een lezing hierop heeft aange
drongen en de Westduitse minister
van defensie Strauss hem kort
daarop is bijgevallen. Redactie.
Van een onzer verslaggevers
SCHIEDAM. De Schiedamse wet
houder van financiën Th. J. L. van den
Berg, die dinsdagavond boos uit de
raadsvergadering was weggelopen, was
gisteravond weer present bij de voort
gezette behandeling van de begroting.
Hij erkende dat hij niet juist had ge
handeld door zonder overleg in het col
lege van B. en W. als zijn mening uit
te spreken dat het nieuwe stadhuis ze
ker zestien miljoen gulden zou kosten in
plaats van de door de architecten ge
noemde som van twaalf miljoen. Burge
meester Peek had hem dinsdagavond
over die eigengereidheid gekapitteld,
waarna de wetholider woedend de
raadszaal had verlaten.
De heer Van-.-den Berg bood^iedereen
zijn verontschuldigingen aan, waarna
het weer allemaal pais en vree was in
het Schiedamse gemeentebestuur.
Een vraag die open blijft is of de wet
houder gelijk had met zijn raming of
niet.
HILVERSUM. B. en W. van Hilver
sum hebben de gemeenteraad voorgesteld
bij de Kroon in beroep te gaan tegen de
afwijzing door Gedeputeerde Staten van
het uitbreidingsplan „Egelshoek" een
ingrijpend uitbreidingsplan met huisves
ting voor dertigduizend mensen in Zuid
westelijke richting, waarbij het marine
opleidingskamp en het vliegveld van Hil
versum zouden moeten verdwijnen.
B. en W. wijzen er in de eerste plaats
op dat, vóór een beslissing door de Hil-
versumse gemeenteraad was genomen,
G.S. op 8 april 1959 al hadden doen we
ten aan dit uitbreidingsplan hun mede
werking niet te zullen verlenen. „Een
wel zeer ongewone figuur", aldus B. en
W.
Het Hilversumse gemeentebestuur zegt
langer uitstel van voorbereidingen voor
het scheppen van woongelegenheid niet
te kunnen rijmen met zijn verantwoorde
lijkheid. Gedeputeerden hebben het
raadsbesluit afgewezen in afwachting van
de totstandkoming van een streekplan
voor het Gooi en de Vechtstreek.
De voor het streekplan betreffende het
Gooi en de Vechtstreek ingestelde werk
groep die daarvoor is ingesteld is haar
arbeid echter pas begonnen. B. en W.
achten het niet verantwoord op haar re
sultaten te blijven wachten.
FOLKESTONE (Reuter). De poli
tie m de Britse havenstad Folkestone
en de Britse immigratiedienst maken
zich zorgen over drie reddingvlotten
die op het strand zijn aangespoeld. Het
zijn vlotten die als enig opschrift dra
gen dat zij in Polen zijn gemaakt. Ver
der is er niets om aan te geven waar
zij vandaan komen.
In de nacht dat de vlotten aanspoel
den verdween er een geparkeerde auto
uit Folkestone, waarvan geen spoor is
teruggevonden en de politie onderzoekt
of er soms in het geheim Polen aan
land zijn gekomen die zith vervolgens
met de gestolen auto landinwaarts heb
ben begeven.
Natuurlijk bestaat ook de mogelijk
heid dat er niets geheimzinnigs aan de
hand is.
Eigen nieuwsdienst
LEOPOLDSTAD. De Congolese
regering doet wat zij kan om te voor
komen dat de voortvluchtige afgezette
premier Loemoemba Stanleystad be
reikt waar hij een garnizoen van 3500
man goedgewapende troepen zou aan
treffen om hem bij te staan bij zijn
pogingen om zich weer van de macht
in geheel Congo meester te maken.
Stanleystad is het bolwerk van Loe-
moemba's aanhangers en het garnizoen is
sterk genoeg om een geduchte tegen
stander te zijn voor de troepen van
kolonel Moboetoe. Maar alle pogingen om
de afgezette premier op te sporen zijn
vergeefs geweest.
Daarentegen zijn er wel veel geruchten
over de plaatsen waar men hem heeft
menen te zien. Het is niet onmogelijk
dat zijn aanhangers die geruchten ver
spreiden om het zoeken te bemoeilijken.
Er is een cordon van troepen gelegd
tussen Leopoidstad en Stanleystad, maar
het is natuurlijk niet mogelijk om het
oerwoud zo te bewaken dat niemand
erdoor kan. Bovendien is de afstand
tussen de twee steden meer dan 1500
kilometer.
Nieuwe poging
Loemoemba hoopt ongetwijfeld op
nieuw een poging te kunnen doen om
weer premier te worden. Hij beschouwt
zich nog altijd als minister-president en
hij beschikt over een grote aanhang, ook
in het buitenland.
De premier van Katanga, Moise
Tsjombe, heeft gisteren voorgesteld dat
zijn staat zal helpen de andere delen
van Congo uit de economische chaos te
redden. Katanga is bereid financiële hulp
te verlenen. Van samenwerking met een
eventueel nieuw regime onder Loemoem
ba kan echter volgens Tsjombe geen
sprake zijn: „Met die krankzinnige wil
ik niets meer te maken hebben".
DEN HAAG. De Haagse importeur
van plakband, de firma Max Aarts, heeft
de Vereniging van fabrikanten van plak
band en parafinepapier in kort geding
gedagvaard. De firma acht zich bena
deeld omdat de vereniging haar Duit
se relatie heeft gedwongen de leverin
gen aan de firma Aarts te staken.
Door deze leverancier slaagde de fir
ma Aarts erin plakband dat in gro
te hoeveelheden als verpakkingsmateri
aal in de industrie wordt gebruikt in
Nederland tien tot vijftien procent goed
koper te leveren dan de kartelprijs van
de vereniging toeliet.
De vereniging heeft de Duitse fabri
kant bedreigd met een invasie van Ne
derlands plakband tegen zeer lage prij
zen op de Duitse markt als hij aan
de firma Aarts zou blijven leveren.
De Duitse fabriek is voor deze druk
"door de knieën gegaan.
Volgens de firma Aarts is het gedrag
van het Nederlandse kartel in strijd
met het verdrag van de E.E.G. en met
de Wet op de economische mededinging.
De zaak dient op 7 december voor de
president van de Haagse rechtbank.