PUNT ACHTER 43 JAAR
DRAADLOZE ROMANTIEK
Selwyn Lloyd geeft fiat
aan bod op Britse Ford
sen i;i tya unmi: ichiia
Westen moet meer doen voor
onderontwikkelde landen
Minister heeft er
vertrouwen in
Vermogen Sociale
f ondsen steeg 24
Begon met raclio Malabar
3^rió kraó cloor eeland
EEN KORT BRIEFJE UIT INDONESIË
VERBREEKT DE LAATSTE BANDEN
Reflectie
De eerste seinen
Grote verbazing
Raad Middelburg
PROF. J. TINBERGEN IN PARIJS:
Te zwak
Snel werk
Lange nasleep
De kloof
Korte glorie
Op hol geslagen paarden
veroorzaakten grote
schade
Uitbreidingsprogramma 70 miljoen
Zaalconcours voor
muziekkorpsen
marktberichten
Dinsdag 22 november 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. f
(PKX)
Radarcursus aan „De
Ruyterschool"
ViJSSINGEN Het bestuur van de
vereniging ,.De Ruyterschool" is voor
nemens het leerplan van de school uit
e breiden met een cursus voor radar
navigator. De duur van de cursus is een
week en er kunnen vier leerlingen te
gelijk aan deelnemen. Per jaar denkt men
160 leerlingen de cursus te laten volgen.
door 3. J. Vis
OEN HAAG Het
korte prozaïsche brief
je waarin de Indone
sische posterijen mee
deelden dat zij aan
de rechtstreekse radio-
telegrafie en telefonie
met Nederland een
einde maakten zet een
forse punt achter een
romantisch en span
nend verhaal dat be
gint in de kleuterjaren
van de draadloze ver
bindingen. Een verhaal
dat voor de ouderen
onder ons een bepaal
de sfeer vertegenwoor
digt net zo als de eer
ste vluchten van de
K.L.M. naar Neder-
landsch-Indië of de
wereldtoelit van de
K XVIII. Een periode
waarin het voor een
klein land als het onze
nog mogelijk was om
door de durf en het
improvisatievermogen
van enkelen nog iets
groots op technisch
gebied te presteren.
IATEN wij teruggaan tot het
J jaar 1916. Nederland is won
der boven wonder nog steeds
buiten de heksenketel van de
Eerste Wereldoorlog gebleven.
Het kleine landje ligt evenwel
volslagen geïsoleerd tussen de
oorlogvoerende partijen.
De berichten uit „Indië" komen
slechts druppelsgewijs binnen via de
telegraaflijnen die stuk voor stuk in
handen zijn van d'e geallieerden en
de entente. De oplossing zou natuur
lijk een draadloze verbinding met de
Oost zijn maar een dergelijk project
leek toen nog nauwelijks te verwezen
lijken.
Een vaag plan voor een verbinding
met tussenstations in Tripoli. Ita
liaans Somaliland en Ceylon had men
laten varen omdat het te kwetsbaar
en te duur was.
Er werd gedacht over een recht
streekse verbinding. De regering ver
strekte aan de jonge geleerde ar. J.
C. de Groot ruime fondsen om hem
in de gelegenheid te stellen zijn plan
uit te voeren.
De Groot had bij zijn proefnemin
gen namelijk ontdekt dat het bijzon
der gemakkelijk was om met kleine
zenders grote afstanden, te overbrug
gen indien men 's nachts zond. Deze
vondst was het begin van de reflec
tietheorie: weerkaatsing van de ra
diogolven tégen hooggelegen luchtla
gen.
Volkomen onverwachts gebeurde er
toen iets dat het plan van dr. De
Groot een stevige steun in de rug
gaf. Een handige en kundige radio-
telegrafist van het station te Sabang
had met overtreding van alle dienst
voorschriften 's nachts op eigen hout
je aan de ontvanger geëxperimen
teerd. Hij rolde haast van zijn stoel
van verbazing toen hij op een nacht
in dat gedenkwaardige jaar 1916 sei
nen uit Europa ontving.
De signalen waren afkomstig van
het toen zeer bekende station Nauen
in Pruisen-Brandenburg, dat op dat
tijdstip uitzond jgfCtAfeêff anteilne-ener-
giei-van 10QU kW** Acra-nkz-nmtg wei
nig. volgens de begrippen van toen.
Het- was een ertorm succes' dat de
juistheid van de reflectietheorie be
wees. Toen de autoriteiten de waar
de van de ontvangst beseften werd
de berisping voor de radiotelegrafist
haastig veranderd in een tevreden
heidsbetuiging.
ook want het contact met het moe
derland was geheel verbroken omdat
de oorlogvoerende partijen geen Ne
derlandse telegrammen meer wilden
verzenden.
Groot was de spanning toen in het
voorjaar de eerste seinen de lucht in
gingen, maar Nederland was niet
klaar om te luisteren. Er stond in
het moederland geen mast die de sei
nen kon ontvangen. Men liet de berg
kloof Malabar roepen maanden
lang.
Het wachten moe geworden bouw
de men in Indië tenslotte zelf een
ontvanger die met de Zeven Provin
ciën naar Nederland werd gezonden.
De oorlog was at afgelopen toen men
met deze in Indië gebouwde ontvan
ger een station bouwde op de hei bij
Blaricum. Pas in april 1919 kwamen
in ons land de eerste seinen uit Ma
labar binnen.
Erg bedrijfszeker was de appara
tuur niet en bovendien: Nederland
kon nog steeds niet zenden. Daar
moest zo snel mogelijk verandering
in komen. Bij Kootwijk werd met be
kwame spoed een zendstation ge
bouwd en bij Sambeek in Noord-Bra
bant een goed ontvangststation. In ok
tober 1919 kwamen zender en ont
vanger in de lucht. De tweezijdige
verbinding was mogelijk gebleken.
van Philips in Eindhoven, op 30,2 me
ter. De radiotelefonie was een feit.
O
Nauwelijks een paar maanden la
ter was er een sterke Indische tele-
foniezender in de lucht. De wereld
luisterde vol verbazing, vooral toen
op 31 mei en 1 juni van dat jaar ko
ningin Wilhelmina en prinses Juliana
in Eindhoven over de splinternieuwe
SCJ-zender de landgenoten in Oost
en West toespraken. Voor de eerste
maal weerklonk toen in de vergader
zaal van de Volksraad in Weltevre
den de stem van onze landsvrouwe.
Velen waren hun ontroering nauwe
lijks meester.
Twee jaar later had men ook op
dit gebied het experimentele stadium
verlaten. In januari 1929 voerde de
Koningin het eerste telefoongesprek
met. Batavia. In die zelfde maand
werd de verbinding voor het publiek
opengesteld. Aanvankelijk kon men
slechts vanuit enkele cellen in Am
sterdam, Den Haag en Utrecht met
de Oost bellen maar in 1930 waren
de gesprekken via gewone abonnee
toestellen mogelijk.
De telefonie evenals de telegrafie
groeide snel in omvang en betekenis.
Vlak voor de oorlog werd de top be
reikt met zestig tot zeventig telefoon
gesprekken per dag en tweeduizend
telegrammen. Vlak na de oorlog werd
dit hoogtepunt weer bereikt, maar de
breuk met Indonesië leidde allengs
tot een daling.
Dit jaar was het verkeer niet gro
ter dan vijf tot zes gesprekken per
maand en tweehonderd telegram
men per maand. Het afbreken van
de rechtstreekse verbinding heeft dan
ook nauwelijks praktische bezwaren,
Maar voor allen voor wie de kloof
van Malabar een begrip is geworden,
is het een wrange gebeurtenis.
Zo zag het interieur er uit van
het station met de eerst bruikbare
ontvanger voor Indische telegram
men. Het station stond in Sam
beek in Noordbrabant
MIDDELBURG. Zonder hoofdelijke
stemming en diepgaande discussie ging
de raad gisteren akkoord met de vol
gende voorstellen van B. en W.: Tijde
lijke benoeming van de heer K. Nijhuis
tot leraar aan de opleidingsschool voor
kleuterleidsters, aanvullend krediet van
9.400 voor de restauratie van het pand
Nieuwstraat 36 (be jaar den sociëteit), bij
drage 150) St. Nicolaasmarkt, voor
ziening stroomlevering en openbare
verlichting Stromenwijk, krediet van
5.400 voor openbare verlichting Leeu
werikstraat, rijwieltoelageverordening
gemeentepersoneel, aanschaf leermidde
len u.l.o Nieuwe Haven, voorlopige
goedkeuring onteigeningsplan in het be
lang van de volkshuisvesting met be
trekking tot gronden tussen Breeweg
en Koudekerkseweg, bezoldiging vak
leerkrachten, lening 1 17.000) aan stich
ting Concert- en Gehoorzaal voor fi
nanciering aanlegkosten centrale ver
warming, subsidie Concert- en Gehoor
zaal, uitbreiding gebouwen regionale
werkplaats vakopleiding.
PARIJS (ANP). De Rotterdamse
hoogleraar prof. J. Tinbergen heeft gis
teren in Parijs gepleit voor het verho
gen van de investeringen in onderont
wikkelde landen. Hij deed dat op een
bijeenkomst van parlementsleden uit
de landen die zijn aangesloten bij de
Navo.
De investeringen zijn lager dan zij
zouden kunnen zijn, aldus prof. Tinber
gen, voornamelijk wegéns de hoge kos
ten voor de bewapening.
Een krachtig bevorderen van de ont
wikkeling van de achtergebleven lan
den zou een goede start kunnen zijn
voor een betere internationale politiek
van de westerse landen, die aldus
prof. Tinbergen de laatste zes jaar
,,veel bussen hebben gemist".
Hij pleitte voor een gemeenschappe
lijke inspanning die deel moet uitma
ken van een samenhangend program
waarin doelen en middelen duidelijk
worden gespecificeerd.
Als doelen zag de hoogleraar vooral
het aangeven van het tempo van de
ontwikkeling, het vinden van een juis
te verdeling van de bijdragen over de
landen waarin wordt geïnvesteerd, het
versterken van de stabilisatiepolitiek en
de liberalisatie van de internationale
handel, or-der andere ten opzichte van
Japan en de communistische landen.
De plannen van dr. De Groot wer
den nu snel uitgevoerd. In januari
1917 werd een Telefunken-ontvanger
in de buurt van Bandoeng geplaatst
en nauwelijks een maand later werd
voor de tweede maal in Indië de stem
van Europa gehoord. De seinen uit
Nauen kwamen glashelder door.
De wereld was verbaasd en werd
nog verbaasder toen. door enkele ver
beteringen van dr. De Groot ook an
dere Europese radiostations konden
worden ontvangen. De communicatie-
tieblokkade van Indië was glansrijk
gebroken en de oorlogsberichten van
het westelijk en oostelijk front waren
in de kleine dessa Tjankring vlakbij
Bandoeng even snel bekend als in
welke Europese stad ook.
Maar men was niet tevreden. De
zenders waren te zwak. Dr. De Groot
s-telde voor in Indië een kolossale
booglampzender te bouwen en hij
kreeg zijn zin. De nieuwe zender werd
iets als de Queen Elisabeth onder de
schepen.
Een gietijzeren onderstel van 260
ton, een hal van veertig bij veertien
meter, magneetkernen die omwikkeld
moesten worden met twintig ton ko
per, een antenne-energie van 1200
kW en meer van deze fantastische
afmetingen en bedragen. Jarenlang
was men in de Malabar-kloof aan het
zwoegen.
Bij het ophangen van de bergan-
tenne vielen zelfs enkele slachtoffers
maar op 5 mei 1923 kon het station
door de gouverneur-generaal Fock
worden geopend. Hijverzond een. glo
rieus telegram aan de Koningin en
bleef op antwoord wachten. Het ant
woord kwam niet want de zender
bleek het niet te doen De ontvan
ger in Sambeek zweeg in alle talen,
O 9 Door de schooljeugd van Colijnsplaat
Het werd een zaak met een lange werd in totaal voor 427 gulden verkocht
nasleep. De minister van koloniën aan kinderpostzegels en prentbriefkaarten,
moest zelfs een onderzoekcommissie te Coljjnsplaat gehouden klap-
instellen die met een mild rapport rooscollectie heeft 63.30 gulden opge-
kwam toen de technici het manke.
Maar de wereld zou nog meer mer
ken van de fantasierijke radiotechni
ci op het verre Java. Ontvangen al
leen was niet genoeg men moest
ook kunnen zenden. Gelukkig had
men op Java in 1917 de beschikking
over een krachtige zender, die aan
vankelijk bestemd was voor een tij
delijke verbinding via Honolulu en
Amerika.
Maar men miste de hoge torens,
die nodig zouden zijn om met deze
zender te werken. Toen werd het ori
ginele plan geboren dat een kloof in
het Malabargebergte bij Bandoeng
wereldberoemd zou maken. Op voor
stel van dr. De Groot construeerde
men in een diepe kloof ver van de
bewoonde wereld verwijderd een vang
net dat verankerd werd in de
beide randgebergten ter weerszijden
van de kloof.
Op de bodem van de kloof werd in
een soort kermistent de zender onder
gebracht die via de vangnet-antenne
zijn seinen de wereld inzond.
In februari 1918 was het bouwwerk
geheel voltooid. Het was hoog tijd
ment allang hadden hersteld.
Terwijl de autoriteiten krakeelden
was de langste draadloze telegraaf
verbinding al maandenlang in vol be-
drijf.
In tijd van ja en nee groeide de
bergkloof uit tot een bezienswaardig
heid van formaat waar zelfs Clemen-
ceau en de koning van Siam naar
kwamen kijken. De sissende boogzen-
der, de ratelende op en neer sprin
gende relais, de grommende dyna
mo's het was ook iets om je aan
te vergapen.
Met een snelheid van twaalf woor
den per minuut zond Malabar han
dels- en beurstelegrammen over de
wereldbol, in een felle concurrentie
gewikkeld met de kabelmaatschappij
en, die handenwrijvend toekeken als
slecht weer Malabar uit de lucht
hield.
De glorie van Malabar zou slechts
kort duren. Op 29 januari 1925 kwam
het radiolaboratorium te Bandoeng
met een piepklein zendertje in de
lucht dat over de korte golf m Ne
derland werd gehoord. In diezelfde
tijd kreeg de Nederlandse P.T.T. con
tact met Indië via een zendertje met
een vermogen dat nog geen duizend
ste bedroeg van dat van de reus in
het Malabargebergte. De kortegolf-te-
legrafie ging de wereld veroveren.
Naast de machtige machinezender
op Kootwijk verrees een klein en veel
goedkoper kortegolfstation dat in
augustus 1925 in Indië ontvangen
werd, even duidelijk als de machine-
zender „Lange Gerrit". De langegolf
had zijn grote tijd gehad. De ontwik
kelingen volgden nu elkaar snel op.
Op 12 maart 1927 's nachts om drie
uur hoorde een Bandoengse radio
amateur hijgend van opwinding een
Nederlandse stem in de ether.
Het was de experimentele zender
bracht.
De Najaarscollecte voor de zending
in de Nederlands Hervormde Kerk te
Ovezande heeft 105,33 gulden opgebracht.
De Najaarscollecte voor de zending
in de Nederlands Hervolmde Kerk te
Driewegen bracht 86.73 gulden op.
De huis aan huiscollecte te Ovezande
voor het Nederlands Oorlogsgravencomité
bracht 25.60 op.
Tot voorzitter van de winkeliersver
eniging ,,De Zomid" te Zoutelande werd
gekozen de heer J. Melis Hzn. Deze ver
eniging zal een Sint Nicolaasactie begin
nen met vele prijzen. Besloten werd even
eens vanaf 1 december de winkels te
sluiten van 12 tot 12.45 uur.
De collecte voor de zending te Hoede-
kenskerke heeft 86.87 gulden opgebracht.
De verjaarsbusjes voor het verwarmings-
fonds hadden een inhoud van 30.76 gulden.
De accordeonclub ,,De lustige Trek
kers" uit Borssele heeft op uitnodiging
van de fluitclub „De Nachtegaal" een
uitvoering gegeven in Lewedorp. Het
programma werd afgewisseld met pan
tomime en tableau.
Het jaarfeest van de zangvereniging
Ovezande-Driewegen zal worden gehou
den op 26 november te Ovezande en op
woensdag 30 november te Driewegen.
De pas opgerichtte toneelvereniging
„Ons Genoegen" gaf in het Dorpshuis te
Wolphaartsdijk een uitvoering onder lei
ding van de heer L. P. Pieterse. Opge
voerd werd het stuk „Zwarte kunst op
de Dageraad".
Met een rondgang van de muziek
vereniging Con Amore startte een Sint
Nicolaasactie van de Middenstand uit
Hoedekenskerke. Burgemeester Somers
opende de actie officieel en de heer C.
Hoogerhei.de sprak een inleidend woord
voor de bejaarden namens de vereniging.
O Het geheel vernieuwde gebouw van
de Coöp. Boerenleenbank te Hoedekens
kerke zal volgende donderdag in gebruik
genomen worden. In hotel Ott zal een
samenkomst gehouden worden.
De klaprooscollecte te Nisse heeft
19.14 gulden opgebracht.
KAMPERLAND Een span paarden
van de heer I. Reinhoud sloeg zaterdag
middag op hol van de Veerweg te Kam
perland. De oorzaak is waarschijnlijk
dat de draaiboom waaraan de paarden
trokken, losraakte. Ongeveer vijftig mé-
ter verder renden de paarden tegen de
bestelauto met zuivelprodukten van de
heer H. van der Moere. waarin zijn
twaalfjarig dochtertje zat. Het meisje
liep verschillenden snijwonden aan ar
men en benen op en moest door dok
ter Van 't Hart behandeld worden.
Daar er vele flessen melk en andere
.zuivelproducten gebroken waren, was het
op de weg een ware chaos van scher
ven en melk. De paarden liepen flinke
verwondingen op en de bestelauto werd
eveneens beschadigd.
BONDEN (Reuter/A.P.) Het En
gelse ministerie van financiën heeft de
Amerikaanse Ford maatschappij toe
stemming gegeven voor de overneming
van alle nog niet in haar bezit zijnde
aandelen van haar Engelse dochteron
derneming. Door de aankoop wordt de
Britse economie meer dan $360 miljoen
rijker.
De minister van financiën, Selwyn
Lloyd. verklaarde in het Lagerhuis, dat
de regering tot het verlenen van deze
toestemming verplicht is onder de de-
viezenbepalingen. Hij zei, dat naar zijn
mening de Engelse Ford onderneming
krachtiger zal worden ontwikkeld en dat
de inspanningen van de Engelse Ford op
de exportmarkten nog groter zullen wor
den, wanneer de maatschappij volledig
eigendom is van de Amerikaanse moe
dermaatschappij.
DUITSE PRIKKEL
Zou de Engelse maatschappij niet vol
ledig eigendom worden van de Ameri
kaanse, dan zou er wellicht voor laatst
genoemde een grotere' prikkel bestaan
haar inspanningen te concentreren, op
de ontwikkeling van de Duitse Ford
maatschappij, die bijna voor honderd
procent Amerikaans eigendom is, aldus
Selwyn Lloyd.
De minister zei er zeker van te zijn
dat het uitbreidingsprogramma van de
In het Verenigingsgebouw te Tholen
zullen dinsdagmiddag de burgemeesters
gemeenteraden van de eilanden
Tholen en St. Philipsland vergaderen
over de opheffing of reorganisatie van
de Centrale Dienst voor Bouw- en
woningtoezicht Noord-Zeeland.
In de Koppijntjesweg te Koudekerke
ontstond een botsing. Toen de bestuurder
van een bestelauto, H. J. H. uit Breda
achteruit reed kwam hij in botsing met
een personenauto bestuurd door K. W. uit
Koudekerke. De personenauto werd be
schadigd.
AMSTERDAM Het vermogen van
de Belegging Maatschappij voor Sociale
Fondsen is per 1 november jl. sedert
de introductie van de aandelen ter beur
ze op 24 mei 1960 gestegen met ruim 24
procent tot 17.717.000. Het geplaatste
kapitaal steeg in deze periode met 10%
tot 5.709.750. De beurswaarde der aan
delen steeg met ruim 14% van 142,50 tot
162,50.
Op 1 november was het vermogen als
volgt samengesteld: aandelen Nederland
77,29%, aandelen Verenigde Staten
14,91%, liquide middelen 7,8%.
Engelse Ford maatschappij, waarvan de
kosten zeventig miljoen pond sterling be
dragen, zal worden uitgevoerd.
CONTINUÏTEIT
Er zal continuïteit zijn in het directie-
en personeelsbeleid en ook zal de maat
schappij voortgaan met het inhouden
van een groot gedeelte van haar win
sten. Het bestuur zal voor het merendeel
uit Engelsen blijven bestaan en Sir Pa
trick Hennesey zal president-commissa
ris blijven.
Het Lagerhuis heeft de beslissing van
de regering gisteravond besproken. En
kele seconden na de bekendmaking van
minister Lloyd steeg de notering van de
Engelse Fordaandelen in de nabeurshan-
del met negen pence tot 138 shilling en
6 pence.
In de Verenigde Staten verluidt, dat
de Ford Motor Company van plan is een
„super-babycar" te vervaardigen, die
de wereldmarkten moet veroveren. Men
meent te weten, dat dit het voornaam
ste doel is van de overneming van alle
aandelen der Engelse Ford maatschap
pij. De Britse Ford heeft 47.000 man
in dienst.
MIDDELBURG. Voor de eerste
keer zal in Zeeland een zaalconcours
voor korpsen worden gehouden. Het is
uitgeschreven door de Bond van har-
^AAh^Mie- ^fi^fiftfaAeAérenigihgen in ons
gewest, terwijl de organisatie Is opge
dragen aan de muziekvereniging „Ex
celsior" te Middelburg. Het concours
zal worden gehouden op zaterdag 26
november a.s. in de Concert- en Ge
hoorzaal en om kwart voor vijf begin
nen.
De deelnemende verenigingen zijn:
Ons Genoegen uit Nisse, Onda uit Mid
delburg, Voorwaarts. Koudekerke in de
eerste afdeling en Excelsior uit Middel
burg, dat in de afdeling uitmuntendheid
uitkomt. In de hoogste (ere-)afdeling
zullen optreden Euterpe uit Heinkens-
zand. Excelsior uit Kloetinge en Vlijt
en Volharding uit Souburg. Ieder korps
zal drie nummers ten gehore brengen,
waarvan er twee door een jury zullen
worden beoordeeld. Juryleden zijn de
heren Gerard Boedijn en Piet van Me-
ver.
De middelen kunnen in veel opzich
ten gedecentraliseerd blijven bij het be
drijfsleven- en de nationale regeringen.
Op enkele punten echter is centralisa
tie onmisbaar, omdat anders geen ga
rantie bestaat dat de doelen op de meest
efficiënte manier worden bereikt.
De Verenigde Naties achtte prof. Tin
bergen. het meest geëigende orgaan voor
toezicht op de politiek ten opzichte van
de onderontwikkelde landen en voor de
benodigde aanvullende activiteit.
Het leggen van de centrale taak in
handen van een uitsluitend westerse or
ganisatie kan uit een oogpunt van ef
ficiency nodig worden, maar het is een
oplossing bij gebrek aan beter, aldus
de hoogleraar.
GROENTEN EN FRUIT
BARENDRECHT, 21 november Andijvie
6792. Boerekool 1721, Rode kool 416,
Sav. geel 4—19. groen 11—16, Spruiten A I
42—54. B I 37—44, C I 28—34, D I 54—62,
A II 36—42. B II 20—25, Witlof A II 88—106,
B II 76—90.
Cox's Orange Pippin: A 6478. B 45—48,
C 26—30, Glorie v. Holland A 28—32, B 22—
24, c 15—17. Golden Delicious: A 46—60, B
42, C 3036. Conférence: A 50—55, B 46
49, C 37—39. Doyenne du Cornice: A 93—99,
B 93—96, C 85—87. Beurre Alex. Lucas: A 53
56. B 54, C 48. Comtesse de Paris: A 19—43,
B 12—38, C 9—29.
PIJNACKER, 21 november Glassla 12,60
18.50. stoofsla 2527, andijvie 42—52, rode
kool 1011, boerenkool 1015, uien 23,
tomaten A 5,55—6,15, B 55,40, C 4,30—5,05.
CC 1.35, spruiten 3851, bloemkool 2844,
winterpeen 6, groene kool 12.
POELDIJK, 21 november. Tomaten A
6—6.30. B 3.60—4.80, C 4.90—5.20, CC 1.50 p.
6 kg., alicanten 1.75—1.85, frankenthalers 2.05,
golden champ. 2,93,10. andijvie 6167,
boerenkool 19—21. prei 18—22, schorseneren
A 49—56, B 4243, C 12—13. sla 14,50—18,
selderij 15'16.
NAALDWIJK. 21 nov. Tomaten 2 A 5.80
—6, B 4.90—5.60, C 5.20, CC 1.70, 3 A 1.40—
1.45> B 1.65 p. 5 leg., sla A lS'a—19, B 4—9
p. k'r., spinazie A 79, B 3164. C 34—41, ali
canten 1.90—2, B 1.50—1.55, dubbele bonen
1.90—2.25, stoofsla 11—16, boerenkool 16—19,
rode kool 48. andijvie 7478, spruiten 22
51, 11—22, witlof 83—84, waspeen 15, alles p.
kg., selderij 1113 p bos, knolselderij 1316
per stuk.
AARDAPPELEN
ROTTERDAM, 21 november. Klei-aard-
appelen 35 mm opvv.eigenheimers 12.5015,
bintje 89. Voeraardappelen 12.75.
GRANEN EN ZADEN
ROTTERDAM, 21 november. Officieuze
not p. 100 kg: cons, tarwe, basis 17 pet.
vocht, met gering schotpercentage volgens
monster tot 31.50 franco R'dam, schottarwe,
mits gedroogd 15—20; voedergranen: maal-
gerst volgens monster 2023.25, kippegerst,
volgens monster 2425.50, haver, ongepunte,
volgens monster 18—22.50, peulvruchten, fran
co R'dam: groene erwten op monster 2830.
prima kw.. tot 35.50, schokkers op monster
2831, pr. ^kw. tot 36, bruine bonen boeren-
sch. op monster goed droog tot 67.50.
AMSTERDAM, 21 november. Binnenl.
(boerennoteringen) Witte en rode tarwe 15
29,60; Zomergerst 17,5025; Haver 1823;
Groene erwten 2632.50: Capucijners 3546;
Karwijzaad 110131.50; Blauw maanzaad 85
93.50.
VEE
ROTTERDAM, 21 november. Aangevoerd
1345 vette koeien. 805 varkens. P. kg.: vette
koeien 3—3.30, 2.703. 2.50—2.70, varkens lev.
gew. 1.74, 1.72, 1.70. Aanv. vette koeien gro
ter, kalme handel, pr. aanv. als v. w. maan
dag, bij afl. dalend, prima's boven not. Aanv,
varkens iets minder, handel tamelijk, pr.
even hoger, prima vleesvarkens bov. not.,
slachtzeugen 1.45—1:50 p. kg.
UTRECHT, 21 november. Luxe paarden
9001200, werkpaarden 8001.000. oude paar
den 600—800. 3-j. 700—900, 2-j. 600—800, veu
lens 300575. hitten 500700. sl. paarden
1.80—2.20 p. kg. sl. gew., j. 2.202.40.
CITRUS FRUIT
ROTTERDAM. 21 november Spaanse
sin. 1622.50, halve kisten 8,25—11,25. mand.
717,50. Aanv. 48.000 kisten, 5.000 halve
Spaanse sin., 20.000 kratten mand.
MINDER FRANSE AUTO'S
PARIJS (Reuter) In Frankrijk wer
den in oktober 92.000 personenauto's ge
maakt tegen 102.838 in oktober 1959. In
september van dit jaar werden er 104.347
geproduceerd.
Dit is het eerste effect van het besluit
van Renault om de activiteiten te be
perken.
Voor het eerst sinds mei toonde de ex
port echter een behoorlijke toeneming.
Het radiostation Malabar, zoals het ligt in de Malabarkloof op V/est
Java. De kloof wordt oversp^rneii door de kilometers lange antenne
A.R. kiesvereniging sprak
over landbouwpolitiek
VEERE Voor de a.r. kiesvereniging
heeft de heer P. Ton uit Middelburg ge
sproken over de landbouwpolitiek. Tal
van aspecten kwamen aan de orde, o.a.
de E.E.G. en de hulp aan onderontwik
kelde gebieden.
De voorzitter, de heer A. P. Kasse,
sprak zijn blijdschap uit over de goede
b»langsteümg voor deze vergadering
ZEEVAART
Waterweg binnengekomen 21 november:
ALAN EVELYN Eng liallias l'mus Shell 31
olie Van Ommeren; ADARA Xed Jiamliia
Schie-ScldekHimul hout Wambersle; VICTO
RY Xed St Mulo Dordrecht dwarsliggers
Mauritz; KALAHARI Dts Bremen Merwehti-
veu dlullft at g Muller; A DEM A Dts Stral-
suud Pernis Pak.meesteren ldK Trias;
NASSAU HAVEN Xed Kopenhagen 2e Katha-
ven Veitenaar stg vu Uden.; BATAVIER 5
Ned Londen Jobskade stg Muller; MICHAEL
M l)ts Hamburg Botlek NM olia van Omme
ren; ANSGARlTO Dts Moemunsk Waalha
ven Fr Sw fostaat ÜekaBLANC PIGNON
Fr Bavonnu Waalhaven 26 zwavel N'RV;
ACHURI Sp Barcelona Dordrecht erts Ourl-
kevk; GALILA tsr MorpUou hay Waalhaven
Kr 8\v fosfaat Deka; LOKE Zweed Stockholm
Lekhaven stg Burger.
N. Waterweg vertrokken 21 novcmbei':
YORKSHIRE COAST Eng Bremen; S 802 en
S 803 onderzcers Ned Xooi'dzeeORE
CHIEF Lib Hamburg; SIRRAH Xed Golf ut
Mexico; ADRIAANTJE ELISABETH Xed
.MistlevVERITAS Xed Louden; OLIVIA
MAERSK Deen Noordzee.
Amsterdam aangekomen 21 november:
Belg BELG IA vu Gothenburg stukff Coenha-
ven V('K: Jing EGRET vn- Liverpool stukg
Javnkade vn Es en vn Ommeren; Noor BOLT
v» Drammen stukg Coenluiven VCK.
Amstoriiam vertrokken 21 november:
Dts MOSEL in Xeuss; Xed BAWEAN nr
Antwerpen; Xed MALTA nr Boston.
SCHEEPSBEWEG1NGEN
ATYS 1-12 a.m. te Curacao verwacht
ADONIS 2l aank Port of Spain
ALB1REO 20 Marseille nr Calais
ALCHIBA 21 Suez ni Djeddah
ALCOR 21 280 mill ZO Gunrdaful
ALGEN IB 21 aank loods Montevideo vn San
tos
ALIOTH 20 Monrovia nr Takorndi
ALK. Al O 21 Ba»dav»hapouv nv (Soa.
ABBEDYK 21 te Avonmouth
ACHILLES 21 aank Bvemeihaven
AMERSKERK 20 vn Sydney nr Port Hrt
AMSTELKROON 21 45 mijl Z Melbourne
ANN EN KERK 21 te Port Amelia
AR GOS 21 90 mijl ZW Ouessant
ALPHACCA 21 510 mijl ZZO Socotra
ABBEKERK 21 aank Zanzibar
ALWAKI 21 aank Bremen
APPINGEDYK 21 pass Lizard Norfolk
BANGGAI pass 21 Perlm nr Perz Golf
BATU 22 100 mm ZW Kreta
BEN IN KUST 21 pass Finisterre Freetown
BALONG 21 pass Aden Bombay
CALTEX AMSTERDAM 21 57 mijl WXW Ko
penhagen
CALTEX LEIDEN 21 6 mijl X Ouessant
CALTEX ROTTERDAM 21 137 mijl ZZW
Stockholm
CAMEROUNKUST 21 vu Port Harcourt nr
Winueba
CARR1LLO 20 Barrios nr New York
CONGOKUST 21 aank Antwerpen
CRANIA 20 Punta Cardon nr Maiu'htster
CASAMANCE 21 200 m\jl 0 Madeira
CALTEX DELFT 21 315 mijl ZZO Madras
CALTEX EINDHOVEN 21 150 mijl ZZW
Djeddah
CAMPHUYS '21 aankomst Penang
DINTELDYK 21 San Francisco nr Seattle
DONGEDYK 21 aank Los Angeles
DAHOMEYKUST 21 aankomst Monrovia
DO REST AO 2". vn Bvvuishuttrt Pevnis
ELIZABETH BROERE 21 25 mijl ZO Kaap
St Vincent
ESSO NEDERLAND 21 130 mijl WZW Ras
"FartaU
EEMLAND 21 pass Madeira Recife
EENHOORN 21 50 mijl O C'euta
ESSO ROTTERDAM 21 85 mijl O Aden
FOREST HILL 21 vn Isle of Grain nr Puerto
Miranda
FRIESLAND 21 90 mijl W Oporto
FOREST LAKE 21 20 mijl X Algiers
FRIESLAND 21 aank Kielerkanaal
GROOTEKERK 20 vn Genua nr Marseill
GI ESSEN KERK 21 vn Aden-Aqaba
HECUBA 21 15 m Z Scllly Island
HYDRA 22 te Rotterdam verw
ITTERSUM 21 aank Rntonrouge
JOHAN van OLDENBARNEVELT 21 160 m
OZO Towiisvllle
JOSEPH FRERING 21 95 mijl bezuiden Port
Ktlenue
KABYLIA 21 136 in XW Alcaxndrlë
KALYDON 21 120 mijl ZW Ras Fartak
KOSICIA 21 180 mijl WZW Horta Azorcn
KENIA 21 passeven Sabang-Singapore
KENNEMERLAND 20 Vltoria nr Cabedelo
KARS1K 21 vn Fremantle-MauiiUus
KELLETIA 2i vn Meua Muladi\e.s
KERKEDYK 21 vn Antwertfeu-Xew York
KINDERDYK 21 nunk Tampa
LIBERIA KUST 21 aank te Hamburg
LEIDERKERK 21 70 i
LOOSDRECHT 21
ii.il X Dubai
XXI
LEMSTERKERK 21 te Bandar Abba
LAERTES 21 ISO mijl X Finisterre
LIBERTY BELL 21 150 mijl WXW Malta
LINDE KERK 21 verw Antwerpen
MAAS LLOYD 25 te Malta verw
MARNE LLOYD verm 21 vn Koilthattan nr
Port Said
MEDON 21 50 mijl WZW Startpolnt
MENTOR 22 aank te Antwerpen
MODJOKERTO 21 te Xapels
MUSI LLOYD 22 aank re Singapore
MAAS 21 vn Piraeus nr Yolos
MEGREZ-N 21 5 mijl N Casqueta
MELISKERK 22 verw Cbittagon-g
MISSISSIPPI LLOYD 21 450 mijl WZW Ma
nilla
NANUSA 21 aank Khorramshahr
NEDER WES ER 22 verw aank Suez
NAESS TIGER 21 70 m X Casablanca
NEDER EBRD 21 135 mijl ZW Kret*
NESTOR 21 30 mlil ZW Ouessant
NAESS COMMANDER 21 140 mijl O Malta
ORANJE 21 aftuk Southampton
ORANJESTAD 21 te araniaribo
OMMENKERK 21 aank Bremen
P G THULIN 20 30 mijl ZW Kaap Raper
PHILIPIA 21 90 m XXO Bahrein
PRINS DER NEDERLANDEN 21 verw La-
guaira
POSEIDON 21 310 mijl ZW Ushant
PRINS WILLEM VIER 20 te Hamilton
PROVENIERSSINGEL 21 aank Emden
PHI LI DORA 21 130 mijl WZW Ras Fartak
PHI LI NE 22 aank Port Said
RANDFONTEIN 20 570 mijl OXO Ascenclon
RIDDERKERK 20 660 mijl OIZ Guardafui
schroef verloren was onderweg nr Aden
ROEPAT 21 90 mijl VV Colombo
ROSSUM 21 300 mijl NO Puerto Rico
SCHERPENDRECHT 21 90 mijl XW IJmui-
den
STAD ARNHEM 21 55 mijl XW Tunis
STAD SCHIEDAM 21 40 mijl XO Den Helder
SUN ETTA 21 60 mijl WtZ Bornholm
SA MA RIN DA 21 te Lissabon
STAD GOUDA 21 450 mijl W Faval
STAD ROTTERDAM 21 90 mijl XO Melllla
STEVEN 21 te Tunis
SCHIE 21 vn Brem en-Ham burg
STAD DORDRECHT 21 13 mijl W Gotaka
STRAAT JOHORE 20 vn Bombay-Cochin
TAHAMA 21 315 mijl XO Kaap GwattJafui
TAMARA 21 600 mijl OXO Aden
THUREORECHT 21 vn Ti rest nr Norfolk
TJITARUM 21 6Ö0 mijl OXO Amsterdam eil
VASUM 20 Balboa nr Anacovtes
VLIST 21 45 miil O Cape Race
VOGO 21 vn Bremen nr Antwerpen
WILLEM RUYS 21 vn Sydney nr Wellington
WONOSARI 21 aankomst Xapels
WAIKELO 21 10 mijl XO Bahrein
ZAANLAND 20 t mijl O Madeira
ZARIA 21 Port Sudan gepas* nr Mens
ZUIDERKERK 21 80 miil Z CJnardafui
ZAANKERK 20 Genua nr Port Said
SLEEPBEDRIJF
FRIESLAND 20 330 «vijl XXO Bermuda nr
- Engeland met. Llbertyschip
POOLZEE 17 vn Oran ur Tenger
TYNE 20 VU Hoek vn Holland
ZEELAND 20 750 mill O St Johns (X.F.i nr
Engeland
KUSTVAART
AO ARA 21 12 mijl W l.Tmuldeu
A LI DAM HOF 21 45 miil W IJ muiden
AMBULANT 21 dwars FraUlt Rocks nr Mal
ta
AMYNTAS 21 5 m X Finisterre
ARIES 20 dw Scheveningen Hantina
ALCETA8 21 160 m ZZW T'shant
ANDROMEDA 21 Schelde Boulogne
ARIES 21 Borkunirif Haminn
REVESIER 40 mijl X P-8
BINNENHAVEN 21 dwars Ouessant m Ca
''lanen
BATAVIER I ft 20 Casquets nr Bordeaux
BLOEMGRACHT 21 30 m Z Gotland
BANKA 21 40 mijl XO Otiterdowsing vs
CALAND 21 23 mijl X Longships
CAPRICORNUS 21 80 ,„ijl XW Land-, End
CORNELiS HOUTMAN 21 Texel vs nr
werpen
CAPR1 20 50 mijl ZZW Svengkarbjoin
CO RALE 21 vn Seheveningen nr Gr Yar
mouth
CHEETAH 21 180 nujl ZW Kp Frio
CALCHAS 21 8 mijl ZW Kp Bon
GOKIHLIS-B 21 vn t«s Kolteidam
ÜANIcL 20 dw liindesuc-ss Gevle
UOMbuRÜH 20 Kp Bttpn-hul Casablanca
DINKfcLSM ROOM 21 2u mijl ZW Goeree
ELJO 50 m W Kaap Spaitlvento
ëNlkuit N'ooiamndm m ltuügewater
EDUYbfONt 21 40 mijl Z Üeituitgwi
FRANS-W 21 40 niijl xo GotsKasaudon
FRANS BOHMER 21 30 mijl xo Kp Vlllano
GEZiLNA HENDRiKA 2i nutergubberi
HENRlüA THEKLA 21 Ouc^aui gepass Ma-
raus
HOOP 20 Kattegat vs-Leith
HEEMSKERK 21 dwars Uitluiden ui J.lver-
IDA* PI ETER 21 20 mijl ZW Royal Sove
reign
JULIA MARY 21 15 mijl O St Catharliu-
polut
JUVALTA 21 150 mijl W LlsU
JOHNNY 21 250 mijl XO Vlllano
KEYSER 2ii te MantylHÖiö
KORTENAER 20 vn HuU nr Wasklot
LA PALOMA 20 te Korrgene
LIBERTE 20 te Kopenhagen
LABOTAS 21 10 mijl XO Ouessant
LINDESINGEL 21 dwars Xooidhlnder nt
Walen ord
MARCELLA 21 50 nxijl X'O Shetland
MARKABU 21 Ouessant gepas* nr Dover
MARTINI8TAD 21 20 miji XW Askona
MYRA 21 3 5 mijl XO Casque:s
MAARSBERGEN 21 dw Sandettie Antwerpen
MALTA 21. 15 mijl W UmuMen
MEIDOORN 21 10 mill XO Ouessöjlt
MITHRAS 21 30 mijl XW Algiers
NASSAUHAVEN 21 dwars lJmuidm' nr Bot
terdam
NERO 21 20 mijl Z Ouessant
NOORD 21 dwars Humbev nv Grangemouth
NO ros 21 20 mul XO Kp Degata
U AU TIC 21 dw Skagen Kmden
NEElTJE B 21 Venermeei chmtinahanm
PAMIR 21 Kast Goodwin-Rouaun
PIETER GEERTRUIDA 21 50 mijl X 8tr
Messlua
PLATO 21 10 mijl Ouessant nr Amsterdam
RIGEL 21 «0 mijl ZO Longstoue
ROCHAB 21 50 nnjl XAW St. Vincent
ROELOF JAN 21 12 mijl NO Almagruudet vs
RU DOLF-J 21 10 mijl Sandettie
R EX 21 5 mijl X Noordhinder
SPI CA 21. 180 mijl WZW Hnnstholiu
STEADY 21 Kll?e-i nr Rutterdani
SENIOR 21 Flnhgiunct Groningen
THALETAS 21 30 mijl ZW Ouessant
TRI HILL 21 dwars Torschelling nr Londen
TUBAL 21 30 mijl XW Sapletza
TR1T0 21 Owers vs Amsterdam
THEODORA 21 dw Portlandbill Londen
URMAJO 2b vn Reouejada nr Gooi e
VICTORY 21 Noordhinder Dordrecht
VESTA 21 Doggevsbank nr Newcastle
WESTERSCHELDE 21 14 mijl Z Texel vs
WILLY 21 dwars Ameland nr Kxmouth
WICKENBURGH p 20 Finisterre nr Casa
blanca
RIJNVAART
LOB 1 TH, «paesseerd 21 nov voor 4 uur:
Al vaan: CHR1STIAAN Stegmaiv. EX
PRESS Beeckman: JOSE MARGo de Korte;
NASHORN Dreide: NUSTKIA Knwns; MO-
NESE Vermecke: AUSTRIA Forctsnbett:
GABIAN Bnglander; ANNIE Solluev; PIET
Kreuk, ALCYON Lol zeiDE GRUYTER
Schweikevt; DAMCO 138 Duvlnk; OE GRUY
TER 24 Reckwart; IHSSEL Klarcnbeek:
EXPRESS 42 Schroder: DAMCO 95 Amtze;
FACELLl Steenbeek; KLDINA 5 Kap;
KRALINGEN Hoendevop; RIO Pols; THUR-
GOV1A Feencra; LINDAV1A Gleereni: BA-
SI LI A Muller; MUGUNTIS Pols; ALBISIA
Peters; MARTHA JOHANNA Baggernmnn;
FENDEL 79 Lerck: H. KURIER 54 Adler;
H. KURIER 100 Lauden. LEONARD v.
Leut; DE GRUYTER 9 tolk; NOVIOMA-
GUM de Bruyn: DE GRUYTER 31 Rijn-
hardt; CATHARINA 2 Jansen, alle Rotter
dam. EMCA 8 Venlemans Terheljden; EM-
CA 13 Andersen Haltweg: BERG Lukav
sen 'dam: ALUIMIA Minarek A'dim;
MOERWIJK v. d. Meer Adam: NOORDE-
KROONN Heuvelmann Tuil; C0RRY den
Breker UtrechtISA LA 2 Bokslag Nijmegen
VENUS Muller DordtWINGI Stavast Hel
COMDOR Tuyr Ad'am; RISICO Zwauns A'
dam; L'AUGUSTE Lorljn Gouda; TERMON-
DE 2 Chranie Dodewaard. F RIED RICH
Struck Dordt: HOH. DE GRUYTER 13 Wei
gering Dordt: GOTTLIEB DAIMLER Meij
er; LEO HENDRIK Kempemiann: EX
PRESS 55 Rlebold: DEANA Xeifenhof; ANI
MO v Aaueren; AVI A ROM ANT1CIC Steïn:
BUMA v. Bulck: MATHILDE Md es; OBI
Lesage: MONBAZ1LLAC de Rijk; ZW STRO-
MEN de Korte: ZEHO I Albrechts: ARBE-
CO ScbndelHJLGUS 4 Willem*; GlATER-
NA 16 Hofmanit; FLEURT Oeulemans. alle
België. SEOLTQ Yereeren Emden; HEINZ
Schepers
toniEHAL-
HUBERT Schepers Einden
Nurdeuui; Sal va nlus Held
O p i ii a i inuur jL/unsiaiiu.
da Brouwer; MahOKku deu.-
Weel; uurtA oom, jOhmunA lLiSa-
dtiri onnioeh; v/iHAu i Micnale; Mm-
uiANS x»e urrtul; uün SchoKnenuioek; i
litbh, v. Leeuwen; JüHAnivIA iJiocajucu-
jen; ÖAóïü.v xtoütKe; lunotNi uény;
jOHANft ca Jieljmen; JÜLluo FUCK Kom
man; MtKitrtftiit b lljjleveutKKmüi-
oanA itehiiitaiui; nHtNus o» AdiurkU-
hinuSbcho ölelnonoelg; DfcLiA klos;
nrttnuo o Gruunuiu; zWEhvlk i Wil
gerdèuSi aiAitiA 2 .vromenGKiEut
neijiigouiuGniciJt KLuige; JU MA J^cn
nis; iwuN Dtötrt iv.oning oans;
dó Feuorpeil, KhtNUa 87 Schever; Krit-
irils 4/ ïieuven; t-AAHuBi Utjen*MAK
i luN Eenre; MALit. lieuiie; ViKüO Ft-
UcLlfAS Gerbeüs; WILHELMINA Heuseu;
JAWI v. Eck; HiÊiLANDtN I v. Rouij-
«nWUKUttNSC a De Vin*; WESIWiJa
.viouthaau; tin MA tientjes; WUPPhK Xeu-
nuuuiutSvKO v. HoutenRUfaicRl MUL-
LtK liuutmunn; PKtSiO Neijnensikiteris;
alATENWtG Beïdok; ANNA kahl; iLSt
HElNZlGH Stut leis; CONSTANT Wrtz;
RANDWIJK Strop; GUifttA Och*; Nlt-
utKsAGilstN EichenneKIJNLAüE Vei-
oeca, ClMüHlA Staal; EXPRtSS 306 Van
Hasselt; tAPKESs 52 JfioeKeu, NEPTuN
4u MUsxig; Bit iSCHORN Somtleth; RHE-
NUs 100 Mrt.vGLKULS fElJ Uergh; ELI
ZA lieljweii; PESFALOZI v. d. kaap; KUN
tLKSAOtiH Durman; NAMUR callby; 1
BtVtLAND Smits; EXPKtSS 40 Verduyn;
ADRIAN A Duodevvaaid; AMAZONE v. d.
.vlade; EXPRESS 203 StucKharut; ATLAs
Goovaert; GHAMEPtNOIS Damme; NEP-
fUN Klaaremur; MARGA v. d. Heiae,
LIS V. (1. Bosch; GfcKMA 3 Uevbeïs; CO-
F RA IJzendooiiiGONDA v. d. Wijngaard;
GERARD CONSTANCE tiofflmw's; CRAGE
Motzei; FAflMA Jilettncr; NELLY v. d.
Wijngaard; CYCLONE Hammers, ANTO-
GONË OosterenWURTENBERG Adelshau-
ei; UNIT AS Slefeu; M. STINNESS 4 Raab;
HOOP DOET LEVEN Leeuslag; HOBBE-
MA Bvlhk; NEPTUN 6 HoUevSIBILLE
Hoensderop; NOVARA kaan; WTAG 139
SchmocUSTROKMVAART 13 Xelly; LOM-
BARDIA Prins; GALLIA Krcnicndonk;
NEUMUHL Schaar; KRUPP 9 DennleI;RA-
VUS 10 Schugard; ESSO 41 FabichMA-
RlEMBERG I niet zei VULCAAN 28 Yleij-
VULCAAN 106 v U. Pol; BRITANIA
Itushuan; THRACIA De Vroedt; W. v. d.
Tl EL 72 Ver wel jSEAM 51 Schawller; R
K ARCH ER 126 Koenig; ICO v. Steca»; SPES
Rnytenberg; JOSIRE Claessyens; EXPO
G effens; LOUIS MEIJN Meijn; FELICI-
TAS Hublngcr; AMICITIA Daanen. ENER
GIE 3 Beugelink: ZELDEN RUST Van
Amersfoort; VOLHARDING Schotanus;
CIRMA Verhuist; LOTUS v Fesseum;
VOORWAARTS 1 Witjes; PASSANT Smal-
burg; SOLI DEO GLORIA I Liet; MECO
Pik; ST ANTNiUS De Reijer; DiNA
Hemelman: GEERTRUIDA Hook; COPRE
Derksen; VERANDERING Smit: ROELOF-
JE Timmer; DELTA v. ren;JADI Zweed;
NUSS1A Remns; ABULA Machieisen; AL-
XYON SledrechtAM PILO Yteien;
ROAD Duizendatva EMCA 3 Duizendsua
THERESIA SPECHT .fngeiHANSA 4 Frci-
tag; RHE1NSPREUSSEN 5 Alhers; WALEN
SEE Durr: GEORGIA de Vries: ESSO
WINDEN KmuseGERADUS Ro*nianu;
KAWUTTA Hans; IMPERIAL Gcssler; ES
SO NEU8S Roose,
SCHELDEVAART
HANSWEERT. gep. 21 nov. voor 4 uur:
JOCHRI DuprecWESSEL Wynen: AL
GE RO VerdoodtPALMY RE I De Ruytev;
L'AVERI R De Venman: BROEDERTROUW
Westevbfvk; BARSAC GerritsenSlBELCO
I Lanibalgen; MEVO Hammer: TELEGRAAF
4 LamhrechtseWALOENBURG Wan
ders: BRANLY Boos; VOUVRAY Gle««: TE-
LEG RAAF 18 v. d. Ouden: ADJO Oomens;
TWIOD De Vries; RH EN US 36 Weissenbur-
gei; JACOBUS Broekaart: BERRY De Jong;.
VIOS Van Veen; ERNA K Bruliling: DAM
CO 246 De Rityter; MERCURIUS Steekstva
RITA Smits: ALBERT De Paauw: VERO
NESE He lui strijd: JACQUES STORK Mar-
quenie: EJAPAUMA Hofman; FATIMA I
Krist: COJA Bosnia; FLUVIALE 52 Van
Kniteren: HAN. KURIER 37 Deutseh; HAN.
KURIER 20 HitfhofCENTRUST I VHlmaiin;
EXPRESS 56 Alefsen; RHENUS 91 Riohold;
HUGO OibevtANTON IE 2 Van Leeuwen;
KRUPP 10 KretbDAMCO 250 Scheer*: TA
LING Vleugel; ELBA v. d. Berg; AM8R0I-
SE PARE Febry; HJACO KeymSAN1MO
Foekens; INVOTRA I Kombrink: CASCADE
Maes: CELINA De Heel: BENDA v. d. Bpig:
NAVEXMOTOR 1 Hcimans: DAMCO 249
Thcenaart; BORNEO Xeerlngs; DORA v.d.
Helm; BETA WiekHKi; MARGARETHE Fol
ium; tabu EriuMftbtft Atoiscn, McHmNO
ScitoeiiUiiucr*hkmiAurt itaiK; Aa i ft A 2
Miciueia; buNA riut Hove^tadt; LctN-
ucRi MelnConuiNh ia» Giotnen;
UÜLFYN lniwlierman*, iHESaALlA Suiui-
iwnaKer; SüLvfcN» OA Km 11 k Praat; phü-
PANiA Veiyv.vS, ANNY \.U. AIK-I; IHLKMO
3 lOcKdU.trtbïAD AMsitKDAul \t z,.»aj;
aTAU eMbl EMUmM 6 keen, KY N SUhtL-
DE 10 VernageuEiDhR van Dyk; UlitK-
NA 46 Van mmr; TADORNA v. d. lioe-
vouTUrtUüUiSfc Huyzen, ORISTAL v fi
nes; OBthALP KrftbMDN HtVt Jlum-
mei; bp HOLLAND 24 Haasnoot; THEMaK
r. U. HoisiClltKNA 4U v. d. Jiiude. W-
IEKNa 59 De JVocck; AMSTfcL 15 Groote;
LEK an Oosten; BU FAN IA I Spaanna;
BUlANlA 3 Xouvten; COLUMBIA Jooven;
DUO De Boer; ALLER Ter Heiuen, AUUI-
IAN 1A Tempelaars,; SECUNOA Warn*; ZaH-
HINGEN WaUeiAALST Clat-ys; PADUSIA
kome' T ANKMO lOR 4 HolmumnLAU -
N FIUS De Hot; CITERNA 32 Pleters.DU
REN II US Üe.ltot; Cl FERN A 32 Pietei*;
DUBISiA BrandSCHELDESTRUÜM Bod
hun»; JUSTU TEMPORE Bom; TWEN IE
BOER iloehstra. alle BelgiTELEGRAAF
14 Geene; COL A DOW KeuKelaereMtL-
LINGEN MooneiiDORA Van Ke; BACH
De Jong; TELEGRAAF li Boomsluiter; MA-
RiA Van Os; PRIMULA Schenkel; RENATA
RitiautTOPPER Schipper; TRUUS Van
Vijven; WUTA ThentiLsse; GERARD Ver
meulen; CITERNA 46 Viui lavar; CITERNA
39 De Rocck; SPEC SALUTlS Grlnwis: Cl-
i ERNA f; - i*; VEVEY i'ietew; THER-
V RO'. v/RN <1.
Sluis; PORZANA Van Putte; STAD
ivttne; MtnoUKt, Deieck;' GO-
Schuller; alle Rotterdam;
Ue.vlcii: AMSTEL 9 Akkerman*;
ELIs,£ De Vrtes; MARGA v. d. Acker: EU-
.R,E.KA V'Wheyen; CELINA Vennenian; APU-
PR0 PATR'A 2 Bosnia;
LILIANA v. d. Meersche; ANJO Van Yes-
som, alle AmsterdamLAMBERTUS Klein
stra. OOG IN AL De Graaf; VALLENDAR
I lleppersv. OUO Van Holt; ONDERNE
MING Oosse, alle Dordiecht. FULTON
Pauwels. ONDERNEMING Versluis; MA
RIA TeitfpcrmanLOUIS Heydens; LET A
r. d. Vefeu; YVONNE Kenhoorn; ROBERT
HO'etiUdt. Alle Kerkdriei; ADJA v d. Vliet:
r. d. Vliet, beide Rooseudaa.1:
GERMAINE Faas.se. Brutnisse; PIERRE De
Koster, Uuiuideu: GEORGETTE Mamuo-
1 IGNATIUS Wendt, Beide zStam-
persgat; RUPEL Stolk, GemnidenbergRE-
Orereem, Rossum; VLIJMEN Drent Xyme-
v I5L'rc" FJaardiiigeu
CHRISTINA Wissel. Middelburg; MATHIL
DE De Haan. Vlaardhigeu; SENDOR Wendt
Schiedam; WIM Koer, Amersfoort; TAVEL
Flick, StraatsburgLOMALO Haecke; ELI-
SA Maes; ADSUM De Feydoi; ADRIELLE
2 Brouwer: EXPRESS 51 De Poorteie; FEN
DEL 92 Wickenhauer; RHENUS 94 Knor-
zer; ADRIANE Somers; LEO M Merten*;
TtREAU Drtme; LISO Wanders. SECUNDO
Groen. TWIOO Wcsterbeek; F LU VI ALE 9
Van SehUAdoi; HILGUS 5 Bottiers; GOLGO".
THA Merek.y, LOUISA De Taauw; NAVEX-
4 Jonck; SULFUB BroekhuizenSALF 13
MOTOR 7 Deroef: WILLEl Vissers: SALF
De Roef; CONSTANT Wyekmans; MUSIA
De Jong; RYNSCHELDE 18 Landa. alle
Duitsland; GEORGIA Oudmayev; GRAUBUN-
2vDDcee'hi c ZERMATT Kohier; MER-
EXPRESS 45 Siebreoht; EXPRESS 5»
D,kke,; ,RWIN
WATERSTANDEN
Koiistanz 358 cm (—2), Rtieinfel-
deil 283 3). Ottenheim 402 (+7)
Straatsburg 352 (4-10), Maxau 556
(+19), Plochingen 197 (—1), Mann
heim 431 (+24i, steinbach 176 (+2).
Mamz 382 12), Bingen 280 (+13l,
Caub 321 (+17), Trier 350 onv
Koblenï 360 (+8), Bonrr 354 (+7)
Keulen 386 (+8), DUsseidorf 473
(+11), Ruhrort 585 (+16), Wezel
560 (+23), Emmerik 481 21), Lo-
bith 2183 (-1-25), Nijmegen 953 (422)
Arnhem 956 (+21), Eefde 496 (+2>',
Deventer 389 (+2), Montsen 5560
onv.. Visé 5115 (+5), Borgharen
4103 onv., Belfeld 1242 1), Grave
(beneden de sluis) 533 (—4)
Hoogwater: Delfzijl 32-u i 43 j.; 53.
2.25 15.0J, Dordrecht 22-11, 7.27 13.39 23 ij
0.12 21.35. Rotterilani 22-11 0.5S 19.3: 23-
8.08 20..11. Gorinciieni 22-11 8.91 20.4.1 28-11
7.42 20.0. Vlissingen 22-11 3.45 16.02;' 23-11
4.30 16.55.