Beidschat Heemskerk en Keulemans kregen meeste stemmen KUNST stukjes Opel Rekord gooii het stuur radicaal om GERINGERE AANPASSING AOW NOG DIT JAAR IN KAMER Lekke gasbuizen in nieuwe flats TECHNISCHE GEGEVENS op Winkels dicht zaterdagmiddag DAG-PUZZEL Woensdag 16 november 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 11 De Koning viste achter het net K.N.W.U. opnieuw met schorsing bedreigd Carrosserie gevat in nieuwe lijn DINSDAG 15 NOVEMBER Eerste gedeelte Het ZEEUWSCH DAGBLAD keurt uw wagen ACTIEVE OBLIGATIËN ACTIEVE AANDELEN IGOUD VOOR HONKBALSPELERS! Van onze honkbalmedewerker AMSTERDAM. Traditiegetrouw hebben de vertegenwoor digers van de sportpers ook dit jaar weer het voorbeeld van hun Amerikaanse collega's gevolgd en het „eregoud" ver deeld onder de beste honkbalspelers van het afgelopen seizoen. Ditmaal werden er zelfs nog meer medailles uitgereikt, want behalve goud is voortaan ook zilver beschikbaar. De heer A. Balink, die zich vanuit New York steeds heeft ingezet voor het Nederlandse honkbal, was in Hotel Polen te Amsterdam aanwezig toen de pers haar keuze bepaalde. Hij was het, die de zilveren medailles beschikbaar stelde voor de num mers twee op de ranglijsten en ook verleden jaar in Amerika de dollars vergaarde voor het eremetaal. Alleen Beidschat VAN de spelers, die verleden jaar het goud mochten ont vangen, kwam alleen werper Beidschat ook ditmaal voor een onderscheiding in aanmerking. Han Urbanus, die in het verleden in het goud grossierde, zag zich als beste slagman opgevolgd door Heemskerk van Schoten. Een beste allrounder werd niet meer aangewezen; deze bena ming moest plaatsmaken voor die van „de meest waardevolle speler". En wie kon beter de rij openen dan Keulemans, de coach-aanvoerder van landskam pioen Schoten, die Nederland als coach drie Europese titels bracht en dit jaar in Barcelona bij de vierde titel als field- captain optrad? Beste werper TAE keuze van de beste werper ging tussen Beidschat (EHS), Zijlstra (Schoten) en De Koning (Sparta). Bij Beidschat was het goud snel terecht, terwijl ten aan zien van het zilver tenslotte Zijlstra de gelukkige was. Het fraaie winst percentage was tenslotte doorslag gevend, niettegenstaande de even eens fraaie prestaties van de Kot- terdammer De Koning. Heemskerk duldde als de beste slag man geen concurrentie. Zijn slagge middelde van .407 (24 hits uit 59 beur ten) stelde dat van zijn „zilveren club makker" Van der Brugge volledig in de schaduw. Maar met .311 (45-14) was Van der Brugge, die niet voor Barcelona gekozen werd, nog altijd ruim voor op Houtkamp (.293), Wal ker (.291), Keulemans (.289), Vrene- goor .265) en Rueben Leyssner (.262). Heemskerk sloeg 22 runs binnen, scoorde er zelf veertien en bracht vier homers op zijn naam. Een eervolle onderscheiding kreeg de Amerikaan Ike Eigen van UW. Zijn totaal van .321 was goed voor een tweede plaats en het zilver, doch daar voor medailles alleen landgeno ten in aanmerking komen, viel nu Van der Brugge de onderscheiding ten deel. Opmerkelijk was ook de rol, die pincnhitter (Tarzan) Van Heemskerk (EHS) in het slagperk vervulde. Hij. kwam de afgelopen competitie acht tien maal in het slagperk en eindig de op het totaal van .389. hetgeen hem tot een pinchhitter van klasse stem pelde. Drie favorieten BIJ de keuze van de meest waar devolle speler waren Keulemans, Houtkamp (EHS) en De Koning de fa vorieten. Toen het op stemmen aan kwam, werd Keulemans met minima le voorsprong op Houtkamp de bezit ter van het goud. Voor De Koning blijft nu niets anders over dan hem aan te wijzen als de onfortuinlijkste speler. Immers, het Europese kampi oenschap in Barcelona werd hem ont houden toen Eraser de tourist Le Cui- vre van OWO als vierde werper mee nam. De Koning viste nu tweemaal naast de medailles. Een een medail le; och, die hadden wij de Rotter dammer graag gegund. Simon Heemskerk op de schouders vun zijn ploegmaten van Schoten tui het behalen van het kampioenschap van Nederland. Oost-Duitsland betaalt PARIJS. De heer A. Veroughstrae- te. penningmeester van de Internationa le Wieier Federatie (UCI), heeft van het Oostduitse wielercomité bericht ontvan gen dat de schuld aan de UCI van de ■wereldkampioenschappen wielrennen te Leipzig alsnog betaald zal worden. De heer Veroughstraete had namelijk met schorsing van de Oostduitse wielerbond als lid van de UCI gedreigd, evenals hij dat gisteren opnieuw met de Kon. Ne derlandse Wielren Unie (KNWU) ge daan heeft. De KNWU heeft nog altijd een (be twiste) schuld van 15.000 aan de UCI in verband met de wereldkampioen schappen wielrennen te Amsterdam en Zandvoort vorig jaar. De uoorzitter van de KNWU, dr. P. van Dijk, gaf als commentaar op de ze uitlating, dat dit niet het eerste dreigement van de heer Veroughstrae- te is. Een schorsing zal hij echter moeten voorleggen aan het bestuur van de UCI waarvan dr. Van Dijk zelf deel uitmaakt. Nog steeds is daar niets van gekomen, omdat de voorzit ter van de KNWU altijd nog hoopt op een vergelijk met de UCI over het vastgestelde bedrag. Tottenham Hotspur heeft te Londen met 5—2 de vriendschappelijke voetbal wedstrijd tegen Dynamo Tyflis uit Mos kou gewonnen. No. 21 Omschrijving Horizontaal1 godin v.d. vrede; 5 klein roofdier; 8 echtgenoot; 9 loot; 10 onmeet baar getal; 11 mens; 14 afkorting; 15 een oog hebbende; 18 keurgroep; 19 op rijm zetten; 21 voedsel; 22 visnet; 23 rivier mi Italië; 25 grond om het huis; 27 standaard, 29 durf; 30 zeer groot. Verticaal: 1 loofboom; 2 koor; 3 land bouwwerktuig; 4 te weten; 5 lidwoord; 6 tegen: 7 proeftijd; 12 kooplust; 13 aan tekenen; 15 fatsoen; 16 afkorting; 17 loof boom; 20 Europese republiek; 23 dcxv middel van; 24 blinde en kleurloze salaman dersoort: 26 muz. afk.: 28 op die manier. i 2 3 4 Êg|É 1 /O Ui II 12 13 '4 EEEEE - !S tb 7 Ül m '1 JU U' 23 2', 2S 26 y 21) so Het koppel Van SteenbergenSeve- reijns heeft de zesdaagse van Briissel gewonnen voor het duo Post-Van Looy. De Russisc! t heren-volleybalploeg is, in navolging van. de Russische dames, wereldkampioen gewbrdeti, In de finale te versloegen de Ru«* sen de Braziliaanse heren met 31. DEN HAAG Het wetsontwerp, dat de aanpassing van de overheids- pensioenen aan de A.O.W. en A.W.W. zal verminderen, kan nog voor het eind van dit jaar bij de Tweede Kamer worden ingediend. Met dit voorstel bedoelt de regering de korting op eigen pensioenen van twee procent der algemene uitkeringen per dienst jaar terug te brengen tot 1,4 procent. Minder vlot blijkt het te gaan met een geheel nieuwe Pensioenwet voor de ambtenaren. Toeslag- en aanpassings wetten hebben een grote vertraging in de departementale arbeid veroorzaakt. In middels is de samenstelling van de pen sioenraad geheel gewijzigd, hetgeen nieuw overleg met dit lichaam nodig maakt. -><<* Minister Tojfopeus hoopt hét ontwerp tooh rfog eind van dit jaar in het geor ganiseerd overleg te kunnen brengen voor bespreking met de ambtenaren- organisaties. Daarbij zal het vraagstuk van het waardevaste pensioen tevens worden aangesneden. Verkorting van arbeidstijd en invoering van de vijfdaagse werkweek voor het overheidspersoneel zijn in het georgani seerd overleg ter tafel geweest. Beslis singen zijn nog niet gevallen. De regering acht het zeer ongewenst wanneer ge meenten zouden overgaan tot arbeidstijd verkorting, zolang de centrale overheid geen besluit hierover heeft genomen. Het georganiseerd overleg is ten slotte nog niet uit reorganisatievoorstellen ge komen, dit overleg betieffende. Er is gesproken over verruiming van de be voegdheid van de regeringsdelegatie en instelling van een onafhankelijk college van beroep om uitspraak te doen in on overbrugbare meningsverschillen tussèh regering en de ambtenarenorganisaties. Deze kwesties zijn thans in studie. door J. B. T. Hugenholtz Al jarenlang is de Opel Rekord een van de meest verkochte auto's van Nederland. Al jaren lang ook is de basis van het ont werp van de wagen ongewijzigd gebleven. Opel beperkte zich tot het ieder jaar aanbrengen van wat kleine wijzigingen in de con structie en/of carrosserie. Tot opeens de Rekord 1961 door een hele serie veranderingen een vrijwel nieuwe wagen blijkt te zijn geworden, zowel om te zien als om in te rijden. Het ronde en golvende van de car- rosserielijnen van de Rekord is ver dwenen. Daarvoor in de plaats zijn strakke lijnen gekomen. Vooral de achterkant van de wagen is bijzonder mooi geworden. De strakke carrosse rie wordt voor en achter omsloten door om de hoeken heen lopende bum pers. Voor loopt ook de geraffineerd eenvoudig gehouden radiatorgrille om de hoeken heen. Betere wegligging Zo drastisch als het uiterlijk van de wagen is veranderd is ook zijn ka rakter op de weg gewijzigd. De nieu we Rekord stuurt prettig en ligt vast op de weg. Juist op dat laatste punt lieten vorige modellen wel wat te wensen over. Het stuurwiel ligt goed in de hand. De besturing is licht. Na een bocht komt de nieuwe Rekord goed terug. Op de rechte weg is het mogelijk het stuur een rukje te ge ven en los te laten. De auto komt uit zichzelf weer in het goede spoor. Iets wat de oude Rekords beslist niet doen. Zoals vanouds heeft de Rekord drie versnellingen. Ook de eerste versnel ling is gesynchroniseerd. In de twee de kan worden doorgetrokken tot tach. tig kilometer per uur, maar het nut tige bereik is niet meer dan 65 a 70 km/u. Voor snel in één ruk inhalen is dat nog wat aan de lage kant. De anderhalve liter motor van de test wagen miste dan net nog het beet je extra kracht dat de Rekord met de 1,7 liter motor wel heeft. Toch waren de acceleratietijden van de Rekord met de „kleine" motor he lemaal niet slecht: 9-4 sec. om op 60 km/u te komen en 13.7 sec. om op 80 km/u te komen. Door de stukken verbeterde wegligging kon een ronde op he, circuit van Zandvoort worden afgelegd met een gemiddelde van 95 km/u. Een prettig detail zijn de twee snel heden van de ruitenwissers. Aardig is de horizontale pijl die de snelheid 9 Hst strakke uiter lijk van de Opel Rekord 1961 bete kent een drastisch einde van de jaren lang volgehouden „ronde" lijnen van de Rekords. (zuiver!aangeeft. Tot 50 km/u is de pijl groen, daarna tot 100 km/u geel en daarboven rood. Veel minder ple zierig is dat de wagen in standaard uitvoering niet met een verwarming is uitgerust. Bewaard De wat ronde trekken van de oude Rekord heeft Opel bewaard voor zijn lichtste model: de Opel 1200. Natuur lijk is deze wat acceleratie betreft niet opgewassen tegen de Rekords met de 1.5 en 1.7 liter motor, maar de bewering dat een dergelijke roy aal aandoende auto met een motor van 1205 cc te weinig kracht en fut zou hebben, is beslist onjuist. Een reis met vier volwassenen en ve.'I bagage (nagewogen bleek het 135 kilo te zijn) heeft dat wel duidelijk gemaakt. De Opel 1200 lag met die bepakking vrij diep in zijn veren, maar ook op ouderwetse overwegen sloeg de vering niet door. Ondanks de zware belasting lever de de 1200 met het grootste gemak urenlang een kruissnelheid van 100 km p. u. De vrij lange tweede versnelling tot 60 a 65 km/u deed het ook in de bergen erg goed. Het benzine- gebruik bleek bij deze belasting en bij steeds vlot wegtrekken over ruim drieduizend kilometer neer te komen op 1 op 11.29. Bij een normaal ge bruik moet dat veel en veel gunstiger liggen. Zwakke punten Twee details die niet bevielen, wa ren de moeilijk bereikbare oliepeil stok en de wat te hoog geplaatste ach teruitkijkspiegel. Voor de reis waren General Dual Tread banden gemonteerd. Die hebben twee als het ware naast elkaar lig gende, door een groef van elkaar ge scheiden loopvlakken. Zij hebben daar door een extra breed raakvlak met het wegdek. De wegligging was mee daardoor ook op natte wegdekken goed. Staatsleningen le tape Nederland 68 1090 4% 59 f 1000 4Va.. 60 1000 4Va. id II 59 1 1000 4%. 60 1000 4% 53 1 1000 3%.. 47 f 1000 3% 51 f 1000 3%.. 53 f 1000 3Va.. 56 f 1000 3Va.. 48 1 1000 3%.. Belegg C 3Va- 50 t 1000 3V* 54 f 1000 3 V* 551 1000 3V4. id. II Gb. 1000 3 37 f 1000 3 46 Gb f 1000 3 47$ 1000 3. Inv.cert 3 N 1962-'64 3 Gb. f 1000 2Va N.I. 37A 3 Woningbouw6 B N G 58 9 4J B.N.G. 59 4Va B.NG 60 4Va V.K.. 101 Va 101 Va 101 101 Va 99% 98}g-99 957/a •4%-H 96 V« 95 Sr 95% 89 Va 89 89 90 Va 90 Va 93 70% 91 Va #2% 88% 98 f1* *-At 99%-%+ 58% 94 Va 109% 100 Va lOOVa 100 Va 98+1-99 94'/,-l*t 99% l.gen.t. 101 Va 101% 101% 101 Va 99 Va* 99 95% 96 Va! 95% 95% 89£ a«A 90A 90A 98 70 Va 91 Va Mtt S«A 94Va iom 100Va lOOVa lOOVa V.K. le tape l.fent Cult.H.en I.Bk 29% 29% Nat. H. Bk, A 218-% ai7*-i8+ 217%*-% NedJÖ.M./ 250 295% 295 Cultures A'dam Rubb. 114%*-% 115%-% 115%* H.V.A. Ver 150 148 Senemb. Mij 540 540! Handel, industrie, diversen Alg Kunst/. U 484% 476+ 473-74 B.&Jrg. 1 250 237% 286% v.Berkels Pat 351 347%* CaiveOhel.C. 815 808 DeJiMijCert.f 174.10-5+ 175+ Fokker N. VI. 440 440 Ford Auto A 560* 601* Gelder Zn. A. 333 331* K.N Hoogov. 853*-4 859*-6l 860-63 Müller Co. 440 437% N. Kabelf. A. 633 640* Phll.GJ GB A 1229-30 1204*-7 1206%-8 id. Cum pr 329% 328 Unilever 811%-2%x 804-8* 805-7 Wilton Fijen 206 206% ld. n.r.c. 206 206% Mijnbouw en Petroleum BiJlit Mij (2) I Dordts Petr.A DordtsPetr.pr 1 Kon.Ptr. 20 Kon Ptr.5a20 i KonPtr50a20J Moeara En A Moeara EIWb MoearaE4Wb/ Oplossing van de vorige puzzel Horizontaal: 1 Ede; 4 kijken; 8 bereik; 10 rij; 11 fel; 12 bed; 13 er; 14 ruw; 16 nul' 18 lijn: 20 zee; 22 nu; 23 dis; 24 via: 26 i.e.; 27 gebrek; 29 knoet; 30 mis. Verticaal: I ebben; 2 de; 3 erf; 4 kil; 5 ijk; 6 erewijn; 7 nijd; 9 een; 12 bul; 14 ruziën; 17 les; 19 nurks; 21 rib; 23 dik; 24 vet; 25 arm; 27 ge; 28 ei. 435 600% 60012 131.70 128.20 128.20 1195 1950 I26*-6.50+ Scheepvaart en luchtvaart Hoil.-Am. Lijn 142% K. Java-Ch.P 160 td. o. roy.c. 158% K.L.M 101.50 KNSMNatB 187% 185% KonPaketvrt. 136 NederlandMij 171 NieveltGoudr 144% Ommeren 312 K.Rott.Lloyd 150 N.Scheepv.U 151% 150% DordtP.Aenpr Kon.NrPt.Mij. Stockdividenden 60.50 - 2.56 435 591 591 126 126 126 1185 19007 141 Va 155% 100,10 184%* 133 109 141 310 146 149 Va' 59,60 V.X 14.20 OBLIGATIES Neder!. Antillen N.A 90 4J 100% 100% Pro*. tn gemeenten Ad.47 3Va 94% 95 Arnh5l/72a 156 Va 'S-Gr 52 42 96% N.H. 47 3 95% Rd. 1 52 4Va 99% Rd37 1-3 3J 95 Vlrd 51 8? 172 96% 173% Bank- en Kredietwezen B.N G 52 105 105* BNG 0/5/10 138% BNG 58 5 104% 104% BNG 58 4J. 101% 10% BNG 30j 42 99 99% BNG 253 42 99* 99* Xsp. b '57 131% 131 Va td. '58 116 116 BOZsch.b. 74% 74%* Hypotheekbanken Pr Gron 5 103 id.De-Ve3j 87 'aGr HB 32 H v Ned.32 NatHypA3 RdHAD 32 West) U 5 td.NO 32 87 86% 86% 86% 90% 90% 86% - 102% 102 Vr 87 86% Handel, industrie ene A.K.Ü. 3% 97% 97%" A. Heijn 6 132 131% A. Heijn 4 121 120 BergJrg3J 96% EBZ Holl 6 105% 105% Indola 5%. 108% 108* Limb.St.32 95% 95* NGrB37 32 90 Va Ov.Gas 5V; 107Va 106% Phil $4 31 90% 90% ld.ƒ32 48 96% 96% ld $32 49 90 - Pegem 6 llOVa 110% Pegem 5% 108 107% Pegus 6 108% 108J+ N.B.E1. 4V: 102% 102 Z.J31.M-.42 102% 1022 R.ftPilp52 105% 104% WGusto 4V 100 100 Wilton 3% 96 97* Scheepvaart en luchtvaart fK.L.M 4J 100% 100% VNTank4J 99% 995+ Spoor- en tramwegen N.S/57 4% 102% 103 Rd Trm3* 82% 82% Gonvertterb. oblig A.K.U 4% 140% 140+ v.Berkel32 309 Billiton 5 185 Va 184 Va Bke&H 42 108 108 Borsum 32 80 90* 120 124% 145 124% 170 126 Bronsw. 5 Du Croo 5 Enkes 4 Giessen 5 Heybr. Z Hooim 5 Indola 4% 150 Ketjen 4. 263 K.L.M.$ 42 98% Lindetev. Hl Meteoor 5 124% Naarden42 115 120 125 123 125 151* 98% 124 137% lll%110%' 190 112V< N.K.C 5 Nyma 4 Oranjeb. 5 Pieters 5Va 112 Ruhaak 4 105 Sanders 5 Schokb 3 Va StTwentht 132 Ver.Mch.5 204% - Z H Biet 274 Premieleningen 125% 125%* 98% 98 V2 2,51 Alkm. 2% 01% 01 Va VK. 14.20 A'dl951 2i 82% ld. 56 1. »1% 81%* ld. U 2Va 08% B8% A'dm III 21 88% 88% Adam 59 21 98% 97% Breda 2% 80% 80% Dordr. 2% 80% 80% Eind 100 21 81% 81% Enschl002! 79% 79% 's-Gr. I 2Vs 87% id. U 2% 89% R'daml 2lt 89% id. II 2%. 90% 90% id. 57 99% loon Utr ino 2J 92% W. Kruis 225 Z.-Holl. 57 96{g 96% ld, 59 99 99 91§ 92 Buitenland België Antw 3|91 Belg. pr. 1 95 België55 32 92 Cockerill 92Va 92%* PetrofSI.113%113%l Petrof. 4.97 97* Wag.L 55 4 94% 94% Duitsland A.E.G. 8 108 A Thyss 7 100% 100V Bosch R 8 105% 105Va DHörder)i03 103 DJwes 24 155 Young.'to 223 225 Gelsenk. 7 102% 102% H Rheui 8 105% 104% DEPOTFRACTM- BEWiJZEN ENZ. Nederland Participatie be wijzen Alg. P MO 128 126 Aig. F%-1 1280 Converto j 1108 HBBbeld f I860 In ter b f 763 1260 1108 1855 763 Aand. in bel. mijen Interunie 218 217 Nd FdsMi' 121 122 Obam 291 290 Robeco 137.50 236.50 Ünitaa 493 493 V. Bèz. 94 132 130.50 Canada Canad. Gt 12% 12JJ Canafund 34 Va 34 Ver. Staten Atom DF 415 41| Chemfund 12 11}| Mass I Tr 12JJ 12% Telev. El 8* 8* V.K 14.30 AANDELEN Bank-, krediet- en verzekeringswezen Amst Bant 370 370* B.O.Z. c 115% 115% Gr 1 CrB 171% 171 Herstelb 90% 90% H B Unie C 230 Kas Ass 144 N.B. Inst 181 N Credietb 210 N. Midd. P 192 N Overz. 203 Roll. Bank 312 312 RVS 544 544+ Slavenb B 179% 179** Twent Bkc 305 307 Z -HoU B 159% 159% Cultures Ngombezi 200% 205 N.I.S.U. 338 333 O. J. Rubfc 5% 5%* 230 142 180 209 191V 200 V.K. 14.30 Rd.Tap.pr 33% 33§ SedepCuJt 28 29%* Serbadjad 16% 16%( SumRubb Transatl Vico V. Vorst. Z.-Preang 76 77%l 13% 13% 3 Va 7% 7%! Handel, industrie enz. A.K.U.C, 484 Alb.Heijn 450 445 A.Heijn c 500 Alberts H 96% AlgNoritA 780 780 AmstelBr 575 570( Ad.Ball A 392 AmCultAs 149% 148% AdDroogd 318 316* A.R.M. 189 188 Antem NB 5354 Ap.Netten 131% 131% Aut.Scr.W 385 AutoRdam 315 315 Bakoven 282 282 Bftt.aanmö 315 325* Batave... 108 V* 108% Becht&D 183 182* ALvBeek 156 155( Beeren Tr 138 135% Bergh Pap 350% 345% Blaauwh 201 202 Bïijdenst 165% 164% Boeke&H 160 158 BoerDruk 192 186 Bols 617 613% Bontek Scf 199% 198% Boom R 166% 166% BorsumijC 60% 60§ Braat M 90 91* BredaMfb 340 Brero Jd'6Q 372% 373* Brocades 447 442 Bronsw 148% 149% Bührmann 535 531 Buttinger 201 Bijenk. c 865 Calvé cpw 167 Calvé cp c 167 Carps Gar 3.90 C.SuikMa 427 201 864% 166 388 425 Chamot U 340 350* Cobra 221% 221 Curac.ct 145 144% DaaJderop 305 ld.Jdiv.60 300 300 Dekkers 197 197% DeJiDrukk 67 Demka 267 267* Dikkers 389 382 Dorp&Co 76 74%r DrieHoef 440 437 D.R.U. 118 117 Du Croo 171 171 Duyvis 329 328 ElecDordt 220 Elsevier 359 358 Emb.Hth 190 191* Enkes 100T 195 195 14.30 187 136 200* >69%+ 187 199 430* 370+ 400* 670* 667 V.K. Grofsmed 186% Gruyt.P.A 139 GruytprB. 177 Güntz&S. 200 HagmCo.A 170% 5 Hand.Cmp 188 'tHart 209 Havenw 191 Haz.meyer 430 Heem v.d. 374% Heemaf 395 Heineken 681 Heinekenc 682 Hensen Mt 209 Hero A 213 210 Heybr.Co. 202 201 Heybr.Z 300 297 Hoek'sMZ 599% 593 Holl.Hand 99% Holl.Kat. 122 122* H. Beton 318 320 HConstr.W 555 560 H. Melks.f 250 245 Hoogenb 282 276 Hooim 243 241 Indola 549V2 547 I.B.Bouw 260% 260 Internatio 160% 160 I.Gew.Bet. 226% 59 59 404 393 131% 130% 133 133% Enot 281% 281% Entcomay 123 Enthoven 330 325 Erdal 782 782 Euraz 22% 22% Excel.Mf 185 Figee 205 200* Fittingfab. 148 148 id. pref 139 Gazelle 244 Gelder ct 336% 334% Gelder pr 322 322 General B 115 113% GeoWehry 49 57§ Gerzon cp 158 Geveke 485 Giessen 206 203 Gist-enSp 424 Va 424 Goudsmit 94 93 Grasso 286 289 Grinten 850 139% 243 Pr.Rubb 18 18§ id. ld 5»-60 846 840 l.Kunstst IntViscose Intervam Jans.Sut J.Heybr Jongeneel Kemo Kemp.Zk. Kempkes Ketjen KeyHout Key Kr. Kiene 1000 Kloos Z Kondor A KN Papier KN Zoute. Korensch. Koüdijs Krasnap Kromhout KV.Tap. A Kwatta LeeuwPap LeidWolsp L.A'damA Lindeteves Lint. Ind Lohuizen Lijempf Lijm-GelC Mahez Maintz Maxwell MeelfNBC MeesBouw Menko Meteoor B Misset Mosa Pors Muld.R.M MÜllNBpi MijnbkwC NaardenC Nedap N.Aann.M N.Dok Mij N.Schpsb N.Springs Ned.Vlas Nelle v Netam Nieaf Nierstrasz 171 287 552 333 135 475 202 171§ 552 326% 134* 477 Va 201 358 350 295 294 300 314 344 298 310 343* 1119 1114 135 136% 273 274* 400 235 232 336 137 138 325 535 530 446 440 128% 128+ 139138 150% 150 116 116 266% 266% 378 378 162 -- 510 372 165 278 221 367* 165 274% 220 301% 301% 254 252 130 130 125% 125% 574 572 436 132 129 442 442 169 168* 163 101%* 169% 167 254 205% 204% 204 204% 168 169 101% N R C crl ld (%d Nyma ert N.tenCate Oranjeb Orenst&K Ov GasNB Palthe PapG'land Pietersen Pont Hh. 225 225 214 171% 171%* 390% 385 430 425 232 232 266 264 Va 236 231 672 670 112 112 235 241 Va* VK. Poorter de Proost&B Radem.M Reesink Reeuwijk Relnev.Mf Riva Rohte&J Rommenh. RdDroogd. Rouppe V. Ruhaak Rutten's B Rst.Oonk Rijsdijk Sanders Scheld.NB Schokbet Schol Fox ScholtCart Schuitema Schuttersv Sikken s 14.30 128% 128=% 208 135 134 220 218 328 213 Va 216 342 342 147 520 795 148V 519 815§ 133 132 124 251 152 121% 250 150% 309 Va 3021 210 212 334 329% 143% 143% 910 905 585 580 192% 286 282 884% 870+ Sim. Wit Simons E. Simplex R SmitCoTr. Smulders Spaarn gr Spanjaard Stokvis 500 S.Twenthe Tab.Ph.ct. T.B Marijn Tels Thom&Dr. Thom.Mf Thoms Hb Tricotbest. Tw.Kabel. Tw.OverH Twijnstra. Ubbink Unüev 7% id 6% ld. 4% Union Utermöhl Utr Asph Veenendjd Ver.BlikC. V.GlasN.B V.Hol.Sig Ver.Machf V.N.Rubb V.Touw Verschure Vette wink Vezel v Victoria Vihamy Vlismar Vliss.Kat id pref Vred.R.ct Vries IJz Vromen Vulc'oorti 315 318% 125 125V8 146% 144 324 324* 116% 645 638 135% 135 270 263 194 78% 78 Va 294 294 46 740 740 311 309 204 Va 204% 139%139%* 569 68 69* 144 184% 184 154 153 132%132%* 90% 90% 215 299% 295 359Va 360* 303 3001 420 312 311 87% 85 255V4 255'/4 354 345 334 330 300 290 319 310* 190 190 275 275 177 176% 153% 153% 340% 178 177 523 506 176 392 Va 382 129 128 Wabo 125 Walvisvrt 110% Wereldh 142 142 WerfGusto 165% 165% Wernink 164 164 Wessanen 364 355* Wilton ncj 109 Wit'sText 180 180%* W. Winkel 121 420 Wyers 150 445+ Wijk&Her 122% 121 Zaalberg 122 122% Zeeuw Cf. 382 Z.A Hand 155% 156* Z.H Bier 417 414 Zwaardem 178 175 Zwan Org 885% 890 Zwttsal 390 387 Mijnbouw en PeLr Singkep 213% 213 Tarakan f 156 155! VK. 14.30 Houtvaart 211 Noordzee 68 Oostzee 148% 147 Wijklijn 270 Zeeland 485 Zeevaart 150 Spoorwegen Dell Sp.A. 3 N.Ind.Sp. A 1 Ned. Antillen Ant.Verf 191 189 Buitenland Canada Alumw Bell Tel Can.Pac.C Int.Nickel int Pipe L Mass.Ferg 30 Va 30% 48% 48 21% 21%' 53% 53% 62% 61% 10 Va 10 Scheepvaari Furness S. 510 514§ Hill'berg 644 Doet.IJzerg 157 153% Am.Enka Am Metai Am Mot A.Radiator AmSmeltC Am.T.&T Am.Tobac Anaconda Atch.Top Balt.&Oh Beth .Steel Chesap Chrysler Cit.Serv.C Colgate Comm.Ed Consol Ed Cont.Oil CurtWr Dougl.Air E.Kodak Gen.Cigar Gen.Electr Gen.Motor Gillette Goodyear Greyhnd Illinois-C I.Bus.M Int.Paper Int.T&T KansasCS Kennec.C Lorillard Louisville Marsh Fid Miss K T Montg.W Nat.Cash N.V.Centr N.Am.Av North Pac PennsylvC Phillips RadtoCorp Rep.Steel SearsRoeb Shell Oil SouthPac South Rw StBrandsC St O.N J Studeb P Tennessee Tex Instr TideWat Un.Aircr U.S.Rubb U.S.SteelC 20 1911 2511 25j6 21 Va 20% 12% 12%* 55 54% 93% 93+ 59% 47} 6 46% 22% 21% 28% 42% 41% 58% 58 46 48% 46% 31 Va 30% 66% 64% 63% 63% 53% 53 18% 18 32% 32%* 111 Va UI 31 31% 78 77% 43% 42% 85% 39% 37% 20% 20 31% 540 546 102% 101 41 41 68% 67% 80% 80% 39% 52 52% 52% 3% 31 Va 31 Va 56 16% 43% 43 39% 39 11% 11% 51 51 55 53% 5612 56% 54% 53%* 81 Va 80% 19% 19 Va 40% 45 V8 45% 41A 41% 9% 9 41% 186% 180 20 19% 3812 38% 46% 46 75% 74% Voorl. gen. Advertentie Verdrijf die ondragelijke Rheumatiek uit Uw lijf Begin toch óóh 'n Kruscben Kuur. Wie regelmatig 's morgens de kleine dosis Kruschen neemt voelt zich allengs van z'n pijnen verlost. Dat doet de bloedzuiverende samenstelling van Kruschen. Niet minder dan 5 minerale zouten zetten Uw organen de kracht bij om weer jeugdige kracht te kunnen ontwikkelen en zo de onzuiverheden uit te drijven, die nu Uw pijnen ver wekken. Kruschen wordt verkocht bij Apothekers en Drogisten, al tientallen jaren over de hele wereld Eigen nieuwsdienst DEN HAAG In negentig nieuwe flats moeten alle gasleidingen voor 1 de cember aanstaande worden vernieuwd, zo heeft de directie van het Haagse ge meentelijke gasbedrijf besloten, nadat is uitgekomen dat alle gasbuizen sterk zijn aangetast door corrosie. Wanneer de gasleidingen niet voor 1 december zijn vervangen, zal het gas bedrijf de gastoevoer afsluiten. Een groot aantal bewoners had reeds geruime tijd last van hoofdpijn bij het ontwaken. Bij één van hen constateerde een arts spo ren van gasvergiftiging. De technische dienst van het gasbe drijf ontdekte dat de leidingen poreus t waren geworden door corrosie. Dit kwam door inwerking van een chemische stof die in de vloeren was verwerkt. Gebleken is dat voor de vloeren an der materiaal is gebruikt dan in het be-j; stek was aangegeven. De gasfitter die de: leidingen heeft gelegd en geweten moet', hebben dat de vloeren een schadelijke! invloed zouden hebben, is geëmigreerdj, .naar Australië. De bewoners die de kos-f ten, ongeveer tweehonderd guld.éSt. pe£| woning, zelf moeten dragen, beginnen een gezamenlijke actie om de aannemer aansprakelijk te stellen. GEGEVENS: Merk OPEL; Type: Rekord; Model: sedan; Motorinhoud: 1488 cc; Boring 80 mm; Slag: 74 mm; Aantal cy linders: 4; Kleppen: kopkleppen; Ver mogen: 54 PK; Gewicht van de wagen* 930 KG; Wegenbelasting 20.— per 3 maanden; Aantal versnellingen: 3: Scha keling: op stuurkolom: Bandenmaat 5 90 X 13: Remmen: hydraulisch; Elektrische installatie: 6 V; Inhoud tank: 40 1. Afmetingen: Lengte' 451 cm: Breedte: 163 cm; Hoogte: 148.5 cm: Wielbasis: 254 cm; Spoorbreedte vóór: 126.5 cm; achter: 128 cm. PRESTATIES: Acceleratievermogen door de versnellingen: 040 KM: 4.3 sec: 0—60 KM: 9.4 sec; 0—80 KM: 13.7 sec; 0—100 KM: 25.3 sec. Maximum snel heid: rfc 122 Km/u. Staande mijl door de versnellingen (402 M.) 22.2 sec. Correctie teller: 60 op teller is: 60: 80 op teller is: 80. Remweg van 60 Km'u tot 0: 14.60 M. VERBRUIK: Benzine: dt 10—11 KM op 1 liter. PRIJS: 7490.—. Importeur: General Motors te Rotterdam. OPEL 1200 GEGEVENS: Merk: OPEL; Type: 1200. Model: Sedan; Motorinhoud: 1205 cc; Boring: 72 mm: Slag: 74 mm: Aantal cylinders: 4; Kleppen: kopkleppen: Ver mogen: 46 PK: Gewicht van de wagen: 905 KG; Wegenbelasting f 18.— per 3 maanden; Aantal versnellingen: 3: Schakeling: op stuurkolom; Bandenmaat 5.60 x !3; Remmen: Hydraulisch: Elektrische installatie 6 V; Inhoud tank: 40 liter. Afmetingen. Lengte: 443 cm: Breedte: 162 cm; Hoogte: 149 cm; Wielbasis: 254 cm; Spoorbreedte vóór: 126 cm: achter: 127 cm. PRIJS: 6690.Importeur: General Motors Continental te Rotterdam. GRANEN EN ZADEN GRONINGEN, 15 november. Rode en witte tarwe 16—30, rogge 1518.80, extra kw. 19.0519.55, wintergerst 17.50—23.30, extra 23.8024.30, zomergerst 17.5024.50, extra 25.05—25.80, witte haver 1521.60, extra 23.30 —24.20, groene erwten 23.3528.35, extra 31.50—35.10, paardebonen 2225.35. KAAS BODEGRAVEN, 15 november. Aanv. 44 part., le kw. 2.19—2.25, 2e kw. 2.10—2.18, ex tra 2.50, handel matig. EIEREN VENENDAAL, 15 november. Aanv. 102.000 st., grote 16.5017, kleine 1214.50, alles p. 100, handel red. VEE GRONINGEN, 15 november. Kalf- en melkkoeien le soort 10251125, 2e 9501000, 3e 800—875, kalfvaarzen 875925, 725870, voorj. kalv. koeien 800—875, 650—750, vare koeien 775—850, 600—700, kalv. en pinken 190 —640, weideschapen 80—110, nucht. kalv. 55— 70, vette lamm. 80—100, vette schapen 85—110, weidelamm. 40—58, loopvarkens 65—95, big gen 38—50, alles p. st. Stieren 2.90—3, 2.80— 2.85, slachtvee 2.90—3, 2.80—2.85 2.402.60, alles p. kg. aan bouten, vette varkens 1.65— 1.75, zeugen 1.35—1.48, zouters 1.60—1.64, alles p. kg. lev. gew. ROTTERDAM, 15 nov. Aanv. 260 vette koeien en ossen, 514 gebruiksvee, 370 vette kalv., 158 graskalv., 490 nucht. kalv. 9 var kens, 60 lopers, 45 biggen, 55 paarden 8 veu lens, 218 schapen en lamm., 28 bokken en geiten; p. kg: vette koeien 3—3.20, 2.60—2.90 2.40—2.60. Slachtpaarden 2.20, 2.10, 1.80. Vet- te kalv. 2.80—3.20, 250—280, 230—250; p sf Graskalv 430, 330, 230. Nucht kalv 68. 65, 55. L°nPen=S o!' r°' 60' Bl8§en 4840. 35- Schapen 110, 95, 80. Lamm. 105, 90, 75. Kalf- en melk koeien 1260, 1120, 900. Vare koeien 820 720 620 Vaarzen 920, 700, 600. Pinken 560, 460,'400.' GROENTEN EN FRUIT ROTTERDAM, 15 nov. Aardappelen gr ,12-:14. andijvie IA 40—46, IIA 35—44, bloem kool IA 60—75, IIA 22—55, B 21—51, sla I 11— 17,70, II 6—9, witlof IA 1,14—1,25, IIA 88 1,10, IIB 75—1,03, spruiten IA 42—61, IIA 36— 45, IB 3846, ID 4956, uien 710, geschild 13—20, rode kool 8—14, gele kool 6—13, groe ne kool 13—14, selderij 10—13, peterselie 9— 17, knolselderij 15—24, prei 11—26, waspeen IA 25—28, grote peen 9—10, boerenkool 18—32 alicante 1,45—1,72, Cox's Orange IA 64—75 IB 38—47. IC 32—33, IIA 52—65, IIB 42—49, Jonathan IA 24—36. IB 26, IIA 18—21, Golden Delicious IA 4855, IB 4749., goudreinetten IA 30—39, IB 23—25, IIA 14—23, Glorie v. Holland IA 24—35, IB 21—35, IC 17—18, Légi- pont IA 53, IB 47, IIB 43, Conference IC 32 43, Beurre Alex. Lucas IA 5864, IB 45—51, IC 3436, IIA 3843, zw. wijnpeer LA 31 36. CITRUSFRUIT ROTTERDAM. 15 november. Spaanse sin. 17,75—21. halve kisten 1012. Aanv. 48.000 hele en 6000 halve kisten. Oranje veiling: Spaanse sin. 16,75—21. Aanv. 14.000 Bonden winkelpersoneel AMSTERDAM Ook in Nederland zullen wij moeten komen tot sluiting van de winkels op zaterdagmiddag. Al het winkelpersoneel dient dan vrij te hebben. Dit hebben gisteren de alge mene, katholieke en christelijke vak organisaties van het winkelpersoneel ver klaard. De werkomstandigheden van het win kelpersoneel, aldus de bonden, moeten zo nauw mogelijk aansluiten aan die van de overgrote meerderheid van de werk nemers. Slechts als het bijzonder karak ter van het winkelbedrijf dat nodig maakt mag hierop een uitzondering wor den gemaakt. Nu in de overige onderdelen van het bedrijfsleven de vijfdaagse werkweek zo goed als overal werkelijkheid zal wor den door het invoeren van geheel vrije zaterdagen, zal het winkelpersoneel bin nen afzienbare tijd althans over een vrije zaterdagmiddag moeten beschikken, al dus de bonden. Zij wijzen erop, dat in West-Duitsland en in de Skandinavische landen de win kels al op zaterdagmiddag zijn gesloten. Om dit ook in ons land mogelijk te ma ken zou een wijziging van de winkel sluitingswet nodig zijn. Het doorvoeren van de vijfdaagse werkweek voör het winkelpersoneel mag echter hierop niet wachten. De bonden zijn van mening, dat in de tussentijd de verkorting van de werk week ook voor het winkelpersoneel door wisselende werktijden zal kun- nen worden doorgevoerd. De overgangs tijd moet echter zo kort mogelijk zijn zo vinden zij. Arthur Honegger, de in 1955 overle den Franse componist, wordt maandag herdacht in de Radiomatinee van de Avro. Men hoort dan Honegger's Suite ..Mermoz" en zijn oratorium „Jeanne d'Arc au Bücher" (15.05—16.30 uur). Van zaterdag 19 november af wordt m het Amsterdamse Stedelijk Museum een tentoonstelling gehouden van kunstwerken, die de gemeente Amster dam dit jaar van levende kunstenaars uit stad en omgeving heeft gekocht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 11