Beidschat Heemskerk en Keulemans
kregen meeste stemmen
KUNST stukjes
Opel Rekord gooii het
stuur radicaal om
GERINGERE AANPASSING AOW
NOG DIT JAAR IN KAMER
Lekke gasbuizen
in nieuwe flats
TECHNISCHE GEGEVENS
op
Winkels dicht
zaterdagmiddag
DAG-PUZZEL
Woensdag 16 november 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 11
De Koning viste
achter het net
K.N.W.U. opnieuw met
schorsing bedreigd
Carrosserie gevat
in nieuwe lijn
DINSDAG 15 NOVEMBER Eerste gedeelte
Het ZEEUWSCH DAGBLAD
keurt uw wagen
ACTIEVE OBLIGATIËN
ACTIEVE AANDELEN
IGOUD VOOR HONKBALSPELERS!
Van onze honkbalmedewerker
AMSTERDAM. Traditiegetrouw hebben de vertegenwoor
digers van de sportpers ook dit jaar weer het voorbeeld van
hun Amerikaanse collega's gevolgd en het „eregoud" ver
deeld onder de beste honkbalspelers van het afgelopen seizoen.
Ditmaal werden er zelfs nog meer medailles uitgereikt, want
behalve goud is voortaan ook zilver beschikbaar.
De heer A. Balink, die zich vanuit New York steeds heeft
ingezet voor het Nederlandse honkbal, was in Hotel Polen te
Amsterdam aanwezig toen de pers haar keuze bepaalde. Hij was
het, die de zilveren medailles beschikbaar stelde voor de num
mers twee op de ranglijsten en ook verleden jaar in Amerika
de dollars vergaarde voor het eremetaal.
Alleen Beidschat
VAN de spelers, die verleden
jaar het goud mochten ont
vangen, kwam alleen werper
Beidschat ook ditmaal voor een
onderscheiding in aanmerking.
Han Urbanus, die in het verleden
in het goud grossierde, zag zich
als beste slagman opgevolgd door
Heemskerk van Schoten. Een
beste allrounder werd niet
meer aangewezen; deze bena
ming moest plaatsmaken voor
die van „de meest waardevolle
speler". En wie kon beter de rij
openen dan Keulemans, de
coach-aanvoerder van landskam
pioen Schoten, die Nederland
als coach drie Europese titels
bracht en dit jaar in Barcelona
bij de vierde titel als field-
captain optrad?
Beste werper
TAE keuze van de beste werper
ging tussen Beidschat (EHS),
Zijlstra (Schoten) en De Koning
(Sparta). Bij Beidschat was het
goud snel terecht, terwijl ten aan
zien van het zilver tenslotte Zijlstra
de gelukkige was. Het fraaie winst
percentage was tenslotte doorslag
gevend, niettegenstaande de even
eens fraaie prestaties van de Kot-
terdammer De Koning.
Heemskerk duldde als de beste slag
man geen concurrentie. Zijn slagge
middelde van .407 (24 hits uit 59 beur
ten) stelde dat van zijn „zilveren club
makker" Van der Brugge volledig in
de schaduw. Maar met .311 (45-14)
was Van der Brugge, die niet voor
Barcelona gekozen werd, nog altijd
ruim voor op Houtkamp (.293), Wal
ker (.291), Keulemans (.289), Vrene-
goor .265) en Rueben Leyssner (.262).
Heemskerk sloeg 22 runs binnen,
scoorde er zelf veertien en bracht
vier homers op zijn naam.
Een eervolle onderscheiding kreeg
de Amerikaan Ike Eigen van UW.
Zijn totaal van .321 was goed voor
een tweede plaats en het zilver, doch
daar voor medailles alleen landgeno
ten in aanmerking komen, viel nu Van
der Brugge de onderscheiding ten
deel.
Opmerkelijk was ook de rol, die
pincnhitter (Tarzan) Van Heemskerk
(EHS) in het slagperk vervulde. Hij.
kwam de afgelopen competitie acht
tien maal in het slagperk en eindig
de op het totaal van .389. hetgeen hem
tot een pinchhitter van klasse stem
pelde.
Drie favorieten
BIJ de keuze van de meest waar
devolle speler waren Keulemans,
Houtkamp (EHS) en De Koning de fa
vorieten. Toen het op stemmen aan
kwam, werd Keulemans met minima
le voorsprong op Houtkamp de bezit
ter van het goud. Voor De Koning
blijft nu niets anders over dan hem
aan te wijzen als de onfortuinlijkste
speler. Immers, het Europese kampi
oenschap in Barcelona werd hem ont
houden toen Eraser de tourist Le Cui-
vre van OWO als vierde werper mee
nam. De Koning viste nu tweemaal
naast de medailles. Een een medail
le; och, die hadden wij de Rotter
dammer graag gegund.
Simon Heemskerk op de schouders vun zijn ploegmaten van Schoten tui het
behalen van het kampioenschap van Nederland.
Oost-Duitsland betaalt
PARIJS. De heer A. Veroughstrae-
te. penningmeester van de Internationa
le Wieier Federatie (UCI), heeft van het
Oostduitse wielercomité bericht ontvan
gen dat de schuld aan de UCI van de
■wereldkampioenschappen wielrennen te
Leipzig alsnog betaald zal worden. De
heer Veroughstraete had namelijk met
schorsing van de Oostduitse wielerbond
als lid van de UCI gedreigd, evenals hij
dat gisteren opnieuw met de Kon. Ne
derlandse Wielren Unie (KNWU) ge
daan heeft.
De KNWU heeft nog altijd een (be
twiste) schuld van 15.000 aan de UCI
in verband met de wereldkampioen
schappen wielrennen te Amsterdam en
Zandvoort vorig jaar.
De uoorzitter van de KNWU, dr. P.
van Dijk, gaf als commentaar op de
ze uitlating, dat dit niet het eerste
dreigement van de heer Veroughstrae-
te is. Een schorsing zal hij echter
moeten voorleggen aan het bestuur
van de UCI waarvan dr. Van Dijk zelf
deel uitmaakt. Nog steeds is daar
niets van gekomen, omdat de voorzit
ter van de KNWU altijd nog hoopt op
een vergelijk met de UCI over het
vastgestelde bedrag.
Tottenham Hotspur heeft te Londen
met 5—2 de vriendschappelijke voetbal
wedstrijd tegen Dynamo Tyflis uit Mos
kou gewonnen.
No. 21
Omschrijving
Horizontaal1 godin v.d. vrede; 5 klein
roofdier; 8 echtgenoot; 9 loot; 10 onmeet
baar getal; 11 mens; 14 afkorting; 15 een
oog hebbende; 18 keurgroep; 19 op rijm
zetten; 21 voedsel; 22 visnet; 23 rivier mi
Italië; 25 grond om het huis; 27 standaard,
29 durf; 30 zeer groot.
Verticaal: 1 loofboom; 2 koor; 3 land
bouwwerktuig; 4 te weten; 5 lidwoord; 6
tegen: 7 proeftijd; 12 kooplust; 13 aan
tekenen; 15 fatsoen; 16 afkorting; 17 loof
boom; 20 Europese republiek; 23 dcxv
middel van; 24 blinde en kleurloze salaman
dersoort: 26 muz. afk.: 28 op die manier.
i
2
3
4
Êg|É
1
/O
Ui
II
12
13
'4
EEEEE
-
!S
tb
7
Ül
m
'1
JU
U'
23
2',
2S
26
y
21)
so
Het koppel Van SteenbergenSeve-
reijns heeft de zesdaagse van Briissel
gewonnen voor het duo Post-Van
Looy.
De Russisc! t heren-volleybalploeg
is, in navolging van. de Russische
dames, wereldkampioen gewbrdeti, In
de finale te versloegen de Ru«*
sen de Braziliaanse heren met 31.
DEN HAAG Het wetsontwerp,
dat de aanpassing van de overheids-
pensioenen aan de A.O.W. en A.W.W.
zal verminderen, kan nog voor het
eind van dit jaar bij de Tweede Kamer
worden ingediend. Met dit voorstel
bedoelt de regering de korting op
eigen pensioenen van twee procent
der algemene uitkeringen per dienst
jaar terug te brengen tot 1,4 procent.
Minder vlot blijkt het te gaan met
een geheel nieuwe Pensioenwet voor de
ambtenaren. Toeslag- en aanpassings
wetten hebben een grote vertraging in de
departementale arbeid veroorzaakt. In
middels is de samenstelling van de pen
sioenraad geheel gewijzigd, hetgeen
nieuw overleg met dit lichaam nodig
maakt. -><<*
Minister Tojfopeus hoopt hét ontwerp
tooh rfog eind van dit jaar in het geor
ganiseerd overleg te kunnen brengen
voor bespreking met de ambtenaren-
organisaties. Daarbij zal het vraagstuk
van het waardevaste pensioen tevens
worden aangesneden.
Verkorting van arbeidstijd en invoering
van de vijfdaagse werkweek voor het
overheidspersoneel zijn in het georgani
seerd overleg ter tafel geweest. Beslis
singen zijn nog niet gevallen. De regering
acht het zeer ongewenst wanneer ge
meenten zouden overgaan tot arbeidstijd
verkorting, zolang de centrale overheid
geen besluit hierover heeft genomen.
Het georganiseerd overleg is ten slotte
nog niet uit reorganisatievoorstellen ge
komen, dit overleg betieffende. Er is
gesproken over verruiming van de be
voegdheid van de regeringsdelegatie en
instelling van een onafhankelijk college
van beroep om uitspraak te doen in on
overbrugbare meningsverschillen tussèh
regering en de ambtenarenorganisaties.
Deze kwesties zijn thans in studie.
door J. B. T. Hugenholtz
Al jarenlang is de Opel Rekord
een van de meest verkochte
auto's van Nederland. Al jaren
lang ook is de basis van het ont
werp van de wagen ongewijzigd
gebleven. Opel beperkte zich tot
het ieder jaar aanbrengen van
wat kleine wijzigingen in de con
structie en/of carrosserie. Tot
opeens de Rekord 1961 door een
hele serie veranderingen een
vrijwel nieuwe wagen blijkt te
zijn geworden, zowel om te zien
als om in te rijden.
Het ronde en golvende van de car-
rosserielijnen van de Rekord is ver
dwenen. Daarvoor in de plaats zijn
strakke lijnen gekomen. Vooral de
achterkant van de wagen is bijzonder
mooi geworden. De strakke carrosse
rie wordt voor en achter omsloten
door om de hoeken heen lopende bum
pers. Voor loopt ook de geraffineerd
eenvoudig gehouden radiatorgrille om
de hoeken heen.
Betere wegligging
Zo drastisch als het uiterlijk van
de wagen is veranderd is ook zijn ka
rakter op de weg gewijzigd. De nieu
we Rekord stuurt prettig en ligt vast
op de weg. Juist op dat laatste punt
lieten vorige modellen wel wat te
wensen over.
Het stuurwiel ligt goed in de hand.
De besturing is licht. Na
een bocht komt de nieuwe
Rekord goed terug. Op de
rechte weg is het mogelijk
het stuur een rukje te ge
ven en los te laten. De auto
komt uit zichzelf weer in
het goede spoor. Iets wat
de oude Rekords beslist
niet doen.
Zoals vanouds heeft de Rekord drie
versnellingen. Ook de eerste versnel
ling is gesynchroniseerd. In de twee
de kan worden doorgetrokken tot tach.
tig kilometer per uur, maar het nut
tige bereik is niet meer dan 65 a 70
km/u. Voor snel in één ruk inhalen
is dat nog wat aan de lage kant. De
anderhalve liter motor van de test
wagen miste dan net nog het beet
je extra kracht dat de Rekord met
de 1,7 liter motor wel heeft.
Toch waren de acceleratietijden van
de Rekord met de „kleine" motor he
lemaal niet slecht: 9-4 sec. om op 60
km/u te komen en 13.7 sec. om op 80
km/u te komen. Door de stukken
verbeterde wegligging kon een ronde
op he, circuit van Zandvoort worden
afgelegd met een gemiddelde van
95 km/u.
Een prettig detail zijn de twee snel
heden van de ruitenwissers. Aardig is
de horizontale pijl die de snelheid
9 Hst strakke uiter
lijk van de Opel
Rekord 1961 bete
kent een drastisch
einde van de jaren
lang volgehouden
„ronde" lijnen van
de Rekords.
(zuiver!aangeeft. Tot 50 km/u is de
pijl groen, daarna tot 100 km/u geel
en daarboven rood. Veel minder ple
zierig is dat de wagen in standaard
uitvoering niet met een verwarming is
uitgerust.
Bewaard
De wat ronde trekken van de oude
Rekord heeft Opel bewaard voor zijn
lichtste model: de Opel 1200. Natuur
lijk is deze wat acceleratie betreft
niet opgewassen tegen de Rekords
met de 1.5 en 1.7 liter motor, maar
de bewering dat een dergelijke roy
aal aandoende auto met een motor
van 1205 cc te weinig kracht en fut
zou hebben, is beslist onjuist.
Een reis met vier volwassenen en
ve.'I bagage (nagewogen bleek het 135
kilo te zijn) heeft dat wel duidelijk
gemaakt. De Opel 1200 lag met die
bepakking vrij diep in zijn veren,
maar ook op ouderwetse overwegen
sloeg de vering niet door.
Ondanks de zware belasting lever
de de 1200 met het grootste gemak
urenlang een kruissnelheid van 100 km
p. u. De vrij lange tweede versnelling
tot 60 a 65 km/u deed het ook
in de bergen erg goed. Het benzine-
gebruik bleek bij deze belasting en
bij steeds vlot wegtrekken over ruim
drieduizend kilometer neer te komen
op 1 op 11.29. Bij een normaal ge
bruik moet dat veel en veel gunstiger
liggen.
Zwakke punten
Twee details die niet bevielen, wa
ren de moeilijk bereikbare oliepeil
stok en de wat te hoog geplaatste ach
teruitkijkspiegel.
Voor de reis waren General Dual
Tread banden gemonteerd. Die hebben
twee als het ware naast elkaar lig
gende, door een groef van elkaar ge
scheiden loopvlakken. Zij hebben daar
door een extra breed raakvlak met
het wegdek. De wegligging was mee
daardoor ook op natte wegdekken
goed.
Staatsleningen
le tape
Nederland
68 1090 4%
59 f 1000 4Va..
60 1000 4Va.
id II
59 1 1000 4%.
60 1000 4%
53 1 1000 3%..
47 f 1000 3%
51 f 1000 3%..
53 f 1000 3Va..
56 f 1000 3Va..
48 1 1000 3%..
Belegg C 3Va-
50 t 1000 3V*
54 f 1000 3 V*
551 1000 3V4.
id. II
Gb. 1000 3
37 f 1000 3
46 Gb f 1000 3
47$ 1000 3.
Inv.cert 3
N 1962-'64 3
Gb. f 1000 2Va
N.I. 37A 3
Woningbouw6
B N G 58 9 4J
B.N.G. 59 4Va
B.NG 60 4Va
V.K..
101 Va
101 Va
101
101 Va
99%
98}g-99
957/a
•4%-H
96 V«
95 Sr
95%
89 Va
89
89
90 Va
90 Va
93
70%
91 Va
#2%
88%
98 f1* *-At
99%-%+
58%
94 Va
109%
100 Va
lOOVa
100 Va
98+1-99
94'/,-l*t
99%
l.gen.t.
101 Va
101%
101%
101 Va
99 Va*
99
95%
96 Va!
95%
95%
89£
a«A
90A
90A
98
70 Va
91 Va
Mtt
S«A
94Va
iom
100Va
lOOVa
lOOVa
V.K.
le tape
l.fent
Cult.H.en I.Bk
29%
29%
Nat. H. Bk, A
218-%
ai7*-i8+
217%*-%
NedJÖ.M./ 250
295%
295
Cultures
A'dam Rubb.
114%*-%
115%-%
115%*
H.V.A. Ver
150
148
Senemb. Mij
540
540!
Handel, industrie, diversen
Alg Kunst/. U
484%
476+
473-74
B.&Jrg. 1 250
237%
286%
v.Berkels Pat
351
347%*
CaiveOhel.C.
815
808
DeJiMijCert.f
174.10-5+
175+
Fokker N. VI.
440
440
Ford Auto A
560*
601*
Gelder Zn. A.
333
331*
K.N Hoogov.
853*-4
859*-6l
860-63
Müller Co.
440
437%
N. Kabelf. A.
633
640*
Phll.GJ GB A
1229-30
1204*-7
1206%-8
id. Cum pr
329%
328
Unilever
811%-2%x
804-8*
805-7
Wilton Fijen
206
206%
ld. n.r.c.
206
206%
Mijnbouw en Petroleum
BiJlit Mij (2)
I Dordts Petr.A
DordtsPetr.pr
1 Kon.Ptr. 20
Kon Ptr.5a20
i KonPtr50a20J
Moeara En A
Moeara EIWb
MoearaE4Wb/
Oplossing van de vorige puzzel
Horizontaal: 1 Ede; 4 kijken; 8 bereik;
10 rij; 11 fel; 12 bed; 13 er; 14 ruw; 16 nul'
18 lijn: 20 zee; 22 nu; 23 dis; 24 via: 26
i.e.; 27 gebrek; 29 knoet; 30 mis.
Verticaal: I ebben; 2 de; 3 erf; 4 kil;
5 ijk; 6 erewijn; 7 nijd; 9 een; 12 bul; 14
ruziën; 17 les; 19 nurks; 21 rib; 23 dik; 24
vet; 25 arm; 27 ge; 28 ei.
435
600%
60012
131.70
128.20
128.20
1195
1950
I26*-6.50+
Scheepvaart en luchtvaart
Hoil.-Am. Lijn
142%
K. Java-Ch.P
160
td. o. roy.c.
158%
K.L.M
101.50
KNSMNatB
187%
185%
KonPaketvrt.
136
NederlandMij
171
NieveltGoudr
144%
Ommeren
312
K.Rott.Lloyd
150
N.Scheepv.U
151%
150%
DordtP.Aenpr
Kon.NrPt.Mij.
Stockdividenden
60.50 -
2.56
435
591
591
126
126
126
1185
19007
141 Va
155%
100,10
184%*
133
109
141
310
146
149 Va'
59,60
V.X 14.20
OBLIGATIES
Neder!. Antillen
N.A 90 4J 100% 100%
Pro*. tn gemeenten
Ad.47 3Va 94% 95
Arnh5l/72a 156 Va
'S-Gr 52 42 96%
N.H. 47 3 95%
Rd. 1 52 4Va 99%
Rd37 1-3 3J 95
Vlrd 51 8? 172
96%
173%
Bank- en
Kredietwezen
B.N G 52 105 105*
BNG 0/5/10 138%
BNG 58 5 104% 104%
BNG 58 4J. 101% 10%
BNG 30j 42 99 99%
BNG 253 42 99* 99*
Xsp. b '57 131% 131 Va
td. '58 116 116
BOZsch.b. 74% 74%*
Hypotheekbanken
Pr Gron 5 103
id.De-Ve3j 87
'aGr HB 32
H v Ned.32
NatHypA3
RdHAD 32
West) U 5
td.NO 32
87
86%
86% 86%
90% 90%
86% -
102% 102 Vr
87 86%
Handel, industrie ene
A.K.Ü. 3% 97% 97%"
A. Heijn 6 132 131%
A. Heijn 4 121 120
BergJrg3J 96%
EBZ Holl 6 105% 105%
Indola 5%. 108% 108*
Limb.St.32 95% 95*
NGrB37 32 90 Va
Ov.Gas 5V; 107Va 106%
Phil $4 31 90% 90%
ld.ƒ32 48 96% 96%
ld $32 49 90 -
Pegem 6 llOVa 110%
Pegem 5% 108 107%
Pegus 6 108% 108J+
N.B.E1. 4V: 102% 102
Z.J31.M-.42 102% 1022
R.ftPilp52 105% 104%
WGusto 4V 100 100
Wilton 3% 96 97*
Scheepvaart en
luchtvaart
fK.L.M 4J 100% 100%
VNTank4J 99% 995+
Spoor- en tramwegen
N.S/57 4% 102% 103
Rd Trm3* 82% 82%
Gonvertterb. oblig
A.K.U 4% 140% 140+
v.Berkel32 309
Billiton 5 185 Va 184 Va
Bke&H 42 108 108
Borsum 32 80 90*
120
124%
145
124%
170
126
Bronsw. 5
Du Croo 5
Enkes 4
Giessen 5
Heybr. Z
Hooim 5
Indola 4% 150
Ketjen 4. 263
K.L.M.$ 42 98%
Lindetev. Hl
Meteoor 5 124%
Naarden42 115
120
125
123
125
151*
98%
124
137%
lll%110%'
190
112V<
N.K.C 5
Nyma 4
Oranjeb. 5
Pieters 5Va 112
Ruhaak 4 105
Sanders 5
Schokb 3 Va
StTwentht 132
Ver.Mch.5 204% -
Z H Biet 274
Premieleningen
125% 125%*
98% 98 V2
2,51 Alkm. 2% 01% 01 Va
VK.
14.20
A'dl951 2i
82%
ld. 56 1.
»1%
81%*
ld. U 2Va
08%
B8%
A'dm III 21
88%
88%
Adam 59 21
98%
97%
Breda 2%
80%
80%
Dordr. 2%
80%
80%
Eind 100 21
81%
81%
Enschl002!
79%
79%
's-Gr. I 2Vs
87%
id. U 2%
89%
R'daml 2lt
89%
id. II 2%.
90%
90%
id. 57
99%
loon
Utr ino 2J
92%
W. Kruis
225
Z.-Holl. 57
96{g
96%
ld, 59
99
99
91§
92
Buitenland
België
Antw 3|91
Belg. pr. 1 95
België55 32 92
Cockerill 92Va 92%*
PetrofSI.113%113%l
Petrof. 4.97 97*
Wag.L 55 4 94% 94%
Duitsland
A.E.G. 8 108
A Thyss 7 100% 100V
Bosch R 8 105% 105Va
DHörder)i03 103
DJwes 24 155
Young.'to 223 225
Gelsenk. 7 102% 102%
H Rheui 8 105% 104%
DEPOTFRACTM-
BEWiJZEN ENZ.
Nederland
Participatie be wijzen
Alg. P MO 128 126
Aig. F%-1 1280
Converto j 1108
HBBbeld f I860
In ter b f 763
1260
1108
1855
763
Aand. in bel. mijen
Interunie 218 217
Nd FdsMi' 121 122
Obam 291 290
Robeco 137.50 236.50
Ünitaa 493 493
V. Bèz. 94 132 130.50
Canada
Canad. Gt 12% 12JJ
Canafund 34 Va 34
Ver. Staten
Atom DF 415 41|
Chemfund 12 11}|
Mass I Tr 12JJ 12%
Telev. El 8* 8*
V.K 14.30
AANDELEN
Bank-, krediet- en
verzekeringswezen
Amst Bant 370 370*
B.O.Z. c 115% 115%
Gr 1 CrB 171% 171
Herstelb 90% 90%
H B Unie C 230
Kas Ass 144
N.B. Inst 181
N Credietb 210
N. Midd. P 192
N Overz. 203
Roll. Bank 312 312
RVS 544 544+
Slavenb B 179% 179**
Twent Bkc 305 307
Z -HoU B 159% 159%
Cultures
Ngombezi 200% 205
N.I.S.U. 338 333
O. J. Rubfc 5% 5%*
230
142
180
209
191V
200
V.K. 14.30
Rd.Tap.pr 33% 33§
SedepCuJt 28 29%*
Serbadjad 16% 16%(
SumRubb
Transatl
Vico
V. Vorst.
Z.-Preang
76 77%l
13% 13%
3 Va
7% 7%!
Handel, industrie enz.
A.K.U.C, 484
Alb.Heijn 450 445
A.Heijn c 500
Alberts H 96%
AlgNoritA 780 780
AmstelBr 575 570(
Ad.Ball A 392
AmCultAs 149% 148%
AdDroogd 318 316*
A.R.M. 189 188
Antem NB 5354
Ap.Netten 131% 131%
Aut.Scr.W 385
AutoRdam 315 315
Bakoven 282 282
Bftt.aanmö 315 325*
Batave... 108 V* 108%
Becht&D 183 182*
ALvBeek 156 155(
Beeren Tr 138 135%
Bergh Pap 350% 345%
Blaauwh 201 202
Bïijdenst 165% 164%
Boeke&H 160 158
BoerDruk 192 186
Bols 617 613%
Bontek Scf 199% 198%
Boom R 166% 166%
BorsumijC 60% 60§
Braat M 90 91*
BredaMfb 340
Brero Jd'6Q 372% 373*
Brocades 447 442
Bronsw 148% 149%
Bührmann 535 531
Buttinger 201
Bijenk. c 865
Calvé cpw 167
Calvé cp c 167
Carps Gar 3.90
C.SuikMa 427
201
864%
166
388
425
Chamot U 340 350*
Cobra
221% 221
Curac.ct
145
144%
DaaJderop
305
ld.Jdiv.60 300
300
Dekkers
197
197%
DeJiDrukk
67
Demka
267
267*
Dikkers
389
382
Dorp&Co
76
74%r
DrieHoef
440
437
D.R.U.
118
117
Du Croo
171
171
Duyvis
329
328
ElecDordt
220
Elsevier
359
358
Emb.Hth
190
191*
Enkes 100T
195
195
14.30
187
136
200*
>69%+
187
199
430*
370+
400*
670*
667
V.K.
Grofsmed 186%
Gruyt.P.A 139
GruytprB. 177
Güntz&S. 200
HagmCo.A 170% 5
Hand.Cmp 188
'tHart 209
Havenw 191
Haz.meyer 430
Heem v.d. 374%
Heemaf 395
Heineken 681
Heinekenc 682
Hensen Mt 209
Hero A 213 210
Heybr.Co. 202 201
Heybr.Z 300 297
Hoek'sMZ 599% 593
Holl.Hand 99%
Holl.Kat. 122 122*
H. Beton 318 320
HConstr.W 555 560
H. Melks.f 250 245
Hoogenb 282 276
Hooim 243 241
Indola 549V2 547
I.B.Bouw 260% 260
Internatio 160% 160
I.Gew.Bet. 226%
59 59
404 393
131% 130%
133 133%
Enot 281% 281%
Entcomay 123
Enthoven 330 325
Erdal 782 782
Euraz 22% 22%
Excel.Mf 185
Figee 205 200*
Fittingfab. 148 148
id. pref 139
Gazelle 244
Gelder ct 336% 334%
Gelder pr 322 322
General B 115 113%
GeoWehry 49 57§
Gerzon cp 158
Geveke 485
Giessen 206 203
Gist-enSp 424 Va 424
Goudsmit 94 93
Grasso 286 289
Grinten 850
139%
243
Pr.Rubb 18 18§ id. ld 5»-60 846 840
l.Kunstst
IntViscose
Intervam
Jans.Sut
J.Heybr
Jongeneel
Kemo
Kemp.Zk.
Kempkes
Ketjen
KeyHout
Key Kr.
Kiene 1000
Kloos Z
Kondor A
KN Papier
KN Zoute.
Korensch.
Koüdijs
Krasnap
Kromhout
KV.Tap. A
Kwatta
LeeuwPap
LeidWolsp
L.A'damA
Lindeteves
Lint. Ind
Lohuizen
Lijempf
Lijm-GelC
Mahez
Maintz
Maxwell
MeelfNBC
MeesBouw
Menko
Meteoor B
Misset
Mosa Pors
Muld.R.M
MÜllNBpi
MijnbkwC
NaardenC
Nedap
N.Aann.M
N.Dok Mij
N.Schpsb
N.Springs
Ned.Vlas
Nelle v
Netam
Nieaf
Nierstrasz
171
287
552
333
135
475
202
171§
552
326%
134*
477 Va
201
358 350
295 294
300
314
344
298
310
343*
1119 1114
135 136%
273 274*
400
235 232
336
137 138
325
535 530
446 440
128% 128+
139138
150% 150
116 116
266% 266%
378 378
162 --
510
372
165
278
221
367*
165
274%
220
301% 301%
254 252
130 130
125% 125%
574 572
436
132 129
442 442
169 168*
163 101%*
169% 167
254
205% 204%
204 204%
168 169
101%
N R C crl
ld (%d
Nyma ert
N.tenCate
Oranjeb
Orenst&K
Ov GasNB
Palthe
PapG'land
Pietersen
Pont Hh.
225
225
214
171% 171%*
390% 385
430 425
232 232
266 264 Va
236 231
672 670
112 112
235 241 Va*
VK.
Poorter de
Proost&B
Radem.M
Reesink
Reeuwijk
Relnev.Mf
Riva
Rohte&J
Rommenh.
RdDroogd.
Rouppe V.
Ruhaak
Rutten's B
Rst.Oonk
Rijsdijk
Sanders
Scheld.NB
Schokbet
Schol Fox
ScholtCart
Schuitema
Schuttersv
Sikken s
14.30
128% 128=%
208
135 134
220 218
328
213 Va 216
342 342
147
520
795
148V
519
815§
133 132
124
251
152
121%
250
150%
309 Va 3021
210 212
334 329%
143% 143%
910 905
585 580
192%
286 282
884% 870+
Sim. Wit
Simons E.
Simplex R
SmitCoTr.
Smulders
Spaarn gr
Spanjaard
Stokvis 500
S.Twenthe
Tab.Ph.ct.
T.B Marijn
Tels
Thom&Dr.
Thom.Mf
Thoms Hb
Tricotbest.
Tw.Kabel.
Tw.OverH
Twijnstra.
Ubbink
Unüev 7%
id 6%
ld. 4%
Union
Utermöhl
Utr Asph
Veenendjd
Ver.BlikC.
V.GlasN.B
V.Hol.Sig
Ver.Machf
V.N.Rubb
V.Touw
Verschure
Vette wink
Vezel v
Victoria
Vihamy
Vlismar
Vliss.Kat
id pref
Vred.R.ct
Vries IJz
Vromen
Vulc'oorti
315 318%
125 125V8
146% 144
324 324*
116%
645 638
135% 135
270 263
194
78% 78 Va
294 294
46
740 740
311 309
204 Va 204%
139%139%*
569
68 69*
144
184% 184
154 153
132%132%*
90% 90%
215
299% 295
359Va 360*
303 3001
420
312 311
87% 85
255V4 255'/4
354 345
334 330
300 290
319 310*
190 190
275 275
177 176%
153% 153%
340%
178 177
523 506
176
392 Va 382
129 128
Wabo 125
Walvisvrt 110%
Wereldh 142 142
WerfGusto 165% 165%
Wernink 164 164
Wessanen 364 355*
Wilton ncj 109
Wit'sText 180 180%*
W. Winkel 121 420
Wyers 150 445+
Wijk&Her 122% 121
Zaalberg 122 122%
Zeeuw Cf. 382
Z.A Hand 155% 156*
Z.H Bier 417 414
Zwaardem 178 175
Zwan Org 885% 890
Zwttsal 390 387
Mijnbouw en PeLr
Singkep 213% 213
Tarakan f 156 155!
VK.
14.30
Houtvaart
211
Noordzee
68
Oostzee
148%
147
Wijklijn
270
Zeeland
485
Zeevaart
150
Spoorwegen
Dell Sp.A. 3
N.Ind.Sp. A 1
Ned. Antillen
Ant.Verf 191 189
Buitenland
Canada
Alumw
Bell Tel
Can.Pac.C
Int.Nickel
int Pipe L
Mass.Ferg
30 Va 30%
48% 48
21% 21%'
53% 53%
62% 61%
10 Va 10
Scheepvaari
Furness S. 510 514§
Hill'berg 644 Doet.IJzerg 157 153%
Am.Enka
Am Metai
Am Mot
A.Radiator
AmSmeltC
Am.T.&T
Am.Tobac
Anaconda
Atch.Top
Balt.&Oh
Beth .Steel
Chesap
Chrysler
Cit.Serv.C
Colgate
Comm.Ed
Consol Ed
Cont.Oil
CurtWr
Dougl.Air
E.Kodak
Gen.Cigar
Gen.Electr
Gen.Motor
Gillette
Goodyear
Greyhnd
Illinois-C
I.Bus.M
Int.Paper
Int.T&T
KansasCS
Kennec.C
Lorillard
Louisville
Marsh Fid
Miss K T
Montg.W
Nat.Cash
N.V.Centr
N.Am.Av
North Pac
PennsylvC
Phillips
RadtoCorp
Rep.Steel
SearsRoeb
Shell Oil
SouthPac
South Rw
StBrandsC
St O.N J
Studeb P
Tennessee
Tex Instr
TideWat
Un.Aircr
U.S.Rubb
U.S.SteelC
20
1911
2511
25j6
21 Va
20%
12%
12%*
55
54%
93%
93+
59%
47} 6
46%
22%
21%
28%
42%
41%
58%
58
46
48%
46%
31 Va
30%
66%
64%
63%
63%
53%
53
18%
18
32%
32%*
111 Va
UI
31
31%
78
77%
43%
42%
85%
39%
37%
20%
20
31%
540
546
102%
101
41
41
68%
67%
80%
80%
39%
52
52%
52%
3%
31 Va
31 Va
56
16%
43%
43
39%
39
11%
11%
51
51
55 53%
5612 56%
54% 53%*
81 Va 80%
19% 19 Va
40%
45 V8 45%
41A 41%
9% 9
41%
186% 180
20 19%
3812 38%
46% 46
75% 74%
Voorl. gen.
Advertentie
Verdrijf die ondragelijke
Rheumatiek uit Uw lijf
Begin toch óóh
'n Kruscben Kuur.
Wie regelmatig 's morgens de kleine
dosis Kruschen neemt voelt zich allengs
van z'n pijnen verlost. Dat doet de
bloedzuiverende samenstelling van
Kruschen. Niet minder dan 5 minerale
zouten zetten Uw organen de kracht
bij om weer jeugdige kracht te kunnen
ontwikkelen en zo de onzuiverheden
uit te drijven, die nu Uw pijnen ver
wekken. Kruschen wordt verkocht bij
Apothekers en Drogisten, al tientallen
jaren over de hele wereld
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG In negentig nieuwe
flats moeten alle gasleidingen voor 1 de
cember aanstaande worden vernieuwd,
zo heeft de directie van het Haagse ge
meentelijke gasbedrijf besloten, nadat is
uitgekomen dat alle gasbuizen sterk zijn
aangetast door corrosie.
Wanneer de gasleidingen niet voor 1
december zijn vervangen, zal het gas
bedrijf de gastoevoer afsluiten. Een groot
aantal bewoners had reeds geruime tijd
last van hoofdpijn bij het ontwaken. Bij
één van hen constateerde een arts spo
ren van gasvergiftiging.
De technische dienst van het gasbe
drijf ontdekte dat de leidingen poreus t
waren geworden door corrosie. Dit kwam
door inwerking van een chemische stof
die in de vloeren was verwerkt.
Gebleken is dat voor de vloeren an
der materiaal is gebruikt dan in het be-j;
stek was aangegeven. De gasfitter die de:
leidingen heeft gelegd en geweten moet',
hebben dat de vloeren een schadelijke!
invloed zouden hebben, is geëmigreerdj,
.naar Australië. De bewoners die de kos-f
ten, ongeveer tweehonderd guld.éSt. pe£|
woning, zelf moeten dragen, beginnen
een gezamenlijke actie om de aannemer
aansprakelijk te stellen.
GEGEVENS: Merk OPEL; Type: Rekord;
Model: sedan; Motorinhoud: 1488 cc;
Boring 80 mm; Slag: 74 mm; Aantal cy
linders: 4; Kleppen: kopkleppen; Ver
mogen: 54 PK; Gewicht van de wagen*
930 KG; Wegenbelasting 20.— per 3
maanden; Aantal versnellingen: 3: Scha
keling: op stuurkolom: Bandenmaat 5 90
X 13: Remmen: hydraulisch; Elektrische
installatie: 6 V; Inhoud tank: 40 1.
Afmetingen: Lengte' 451 cm: Breedte:
163 cm; Hoogte: 148.5 cm: Wielbasis:
254 cm; Spoorbreedte vóór: 126.5 cm;
achter: 128 cm.
PRESTATIES: Acceleratievermogen door
de versnellingen: 040 KM: 4.3 sec:
0—60 KM: 9.4 sec; 0—80 KM: 13.7 sec;
0—100 KM: 25.3 sec. Maximum snel
heid: rfc 122 Km/u. Staande mijl
door de versnellingen (402 M.) 22.2 sec.
Correctie teller: 60 op teller is: 60: 80
op teller is: 80. Remweg van 60 Km'u
tot 0: 14.60 M.
VERBRUIK: Benzine: dt 10—11 KM op
1 liter.
PRIJS: 7490.—. Importeur: General
Motors te Rotterdam.
OPEL 1200
GEGEVENS: Merk: OPEL; Type: 1200.
Model: Sedan; Motorinhoud: 1205 cc;
Boring: 72 mm: Slag: 74 mm: Aantal
cylinders: 4; Kleppen: kopkleppen: Ver
mogen: 46 PK: Gewicht van de wagen:
905 KG; Wegenbelasting f 18.— per
3 maanden; Aantal versnellingen: 3:
Schakeling: op stuurkolom; Bandenmaat
5.60 x !3; Remmen: Hydraulisch:
Elektrische installatie 6 V; Inhoud
tank: 40 liter.
Afmetingen. Lengte: 443 cm: Breedte:
162 cm; Hoogte: 149 cm; Wielbasis:
254 cm; Spoorbreedte vóór: 126 cm:
achter: 127 cm.
PRIJS: 6690.Importeur: General
Motors Continental te Rotterdam.
GRANEN EN ZADEN
GRONINGEN, 15 november. Rode en
witte tarwe 16—30, rogge 1518.80, extra kw.
19.0519.55, wintergerst 17.50—23.30, extra
23.8024.30, zomergerst 17.5024.50, extra
25.05—25.80, witte haver 1521.60, extra 23.30
—24.20, groene erwten 23.3528.35, extra
31.50—35.10, paardebonen 2225.35.
KAAS
BODEGRAVEN, 15 november. Aanv. 44
part., le kw. 2.19—2.25, 2e kw. 2.10—2.18, ex
tra 2.50, handel matig.
EIEREN
VENENDAAL, 15 november. Aanv.
102.000 st., grote 16.5017, kleine 1214.50,
alles p. 100, handel red.
VEE
GRONINGEN, 15 november. Kalf- en
melkkoeien le soort 10251125, 2e 9501000,
3e 800—875, kalfvaarzen 875925, 725870,
voorj. kalv. koeien 800—875, 650—750, vare
koeien 775—850, 600—700, kalv. en pinken 190
—640, weideschapen 80—110, nucht. kalv. 55—
70, vette lamm. 80—100, vette schapen 85—110,
weidelamm. 40—58, loopvarkens 65—95, big
gen 38—50, alles p. st. Stieren 2.90—3, 2.80—
2.85, slachtvee 2.90—3, 2.80—2.85 2.402.60,
alles p. kg. aan bouten, vette varkens 1.65—
1.75, zeugen 1.35—1.48, zouters 1.60—1.64, alles
p. kg. lev. gew.
ROTTERDAM, 15 nov. Aanv. 260 vette
koeien en ossen, 514 gebruiksvee, 370 vette
kalv., 158 graskalv., 490 nucht. kalv. 9 var
kens, 60 lopers, 45 biggen, 55 paarden 8 veu
lens, 218 schapen en lamm., 28 bokken en
geiten; p. kg: vette koeien 3—3.20, 2.60—2.90
2.40—2.60. Slachtpaarden 2.20, 2.10, 1.80. Vet-
te kalv. 2.80—3.20, 250—280, 230—250; p sf
Graskalv 430, 330, 230. Nucht kalv 68. 65, 55.
L°nPen=S o!' r°' 60' Bl8§en 4840. 35- Schapen
110, 95, 80. Lamm. 105, 90, 75. Kalf- en melk
koeien 1260, 1120, 900. Vare koeien 820 720 620
Vaarzen 920, 700, 600. Pinken 560, 460,'400.'
GROENTEN EN FRUIT
ROTTERDAM, 15 nov. Aardappelen gr
,12-:14. andijvie IA 40—46, IIA 35—44, bloem
kool IA 60—75, IIA 22—55, B 21—51, sla I 11—
17,70, II 6—9, witlof IA 1,14—1,25, IIA 88
1,10, IIB 75—1,03, spruiten IA 42—61, IIA 36—
45, IB 3846, ID 4956, uien 710, geschild
13—20, rode kool 8—14, gele kool 6—13, groe
ne kool 13—14, selderij 10—13, peterselie 9—
17, knolselderij 15—24, prei 11—26, waspeen
IA 25—28, grote peen 9—10, boerenkool 18—32
alicante 1,45—1,72, Cox's Orange IA 64—75
IB 38—47. IC 32—33, IIA 52—65, IIB 42—49,
Jonathan IA 24—36. IB 26, IIA 18—21, Golden
Delicious IA 4855, IB 4749., goudreinetten
IA 30—39, IB 23—25, IIA 14—23, Glorie v.
Holland IA 24—35, IB 21—35, IC 17—18, Légi-
pont IA 53, IB 47, IIB 43, Conference IC 32
43, Beurre Alex. Lucas IA 5864, IB 45—51,
IC 3436, IIA 3843, zw. wijnpeer LA 31
36.
CITRUSFRUIT
ROTTERDAM. 15 november. Spaanse
sin. 17,75—21. halve kisten 1012. Aanv.
48.000 hele en 6000 halve kisten. Oranje
veiling: Spaanse sin. 16,75—21. Aanv. 14.000
Bonden winkelpersoneel
AMSTERDAM Ook in Nederland
zullen wij moeten komen tot sluiting
van de winkels op zaterdagmiddag. Al
het winkelpersoneel dient dan vrij te
hebben. Dit hebben gisteren de alge
mene, katholieke en christelijke vak
organisaties van het winkelpersoneel ver
klaard.
De werkomstandigheden van het win
kelpersoneel, aldus de bonden, moeten
zo nauw mogelijk aansluiten aan die van
de overgrote meerderheid van de werk
nemers. Slechts als het bijzonder karak
ter van het winkelbedrijf dat nodig
maakt mag hierop een uitzondering wor
den gemaakt.
Nu in de overige onderdelen van het
bedrijfsleven de vijfdaagse werkweek zo
goed als overal werkelijkheid zal wor
den door het invoeren van geheel vrije
zaterdagen, zal het winkelpersoneel bin
nen afzienbare tijd althans over een vrije
zaterdagmiddag moeten beschikken, al
dus de bonden.
Zij wijzen erop, dat in West-Duitsland
en in de Skandinavische landen de win
kels al op zaterdagmiddag zijn gesloten.
Om dit ook in ons land mogelijk te ma
ken zou een wijziging van de winkel
sluitingswet nodig zijn. Het doorvoeren
van de vijfdaagse werkweek voör het
winkelpersoneel mag echter hierop niet
wachten.
De bonden zijn van mening, dat in de
tussentijd de verkorting van de werk
week ook voor het winkelpersoneel
door wisselende werktijden zal kun-
nen worden doorgevoerd. De overgangs
tijd moet echter zo kort mogelijk zijn
zo vinden zij.
Arthur Honegger, de in 1955 overle
den Franse componist, wordt maandag
herdacht in de Radiomatinee van de
Avro. Men hoort dan Honegger's Suite
..Mermoz" en zijn oratorium „Jeanne
d'Arc au Bücher" (15.05—16.30 uur).
Van zaterdag 19 november af wordt
m het Amsterdamse Stedelijk Museum
een tentoonstelling gehouden van
kunstwerken, die de gemeente Amster
dam dit jaar van levende kunstenaars
uit stad en omgeving heeft gekocht.