Twee huurronden nodig
desnoods hogere prijzen
u1
trots op zijn ASM
o.
IR. W. H. KRUYFF - VOORZITTER CSWV
Minister pleegt directe
aanslag op boerenstand
VIERMOTORIGE VLIEGTUIGEN OP HET
TRAJECT R0TTERDAM-L0NDEN
Kasavoeboe in
New York
Afscheid van Buenos Aires
Locomotief met
20 lege wagens
Woensdag 9 november 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Gouverneur Van Tilburg
terug uit Suriname
Opslag burgemeesters
kleine gemeenten
Ir. C. S. Knottnerus: discriminatie voor fiscus
1 KABOUTERS
Zeezieken
Sao PauSo
Portugees
BROMFIETSDIEVEN
ZELF GEVONDEN
Pag. 7
Van onze soc.-economische redactie
DEN HAAG Ir. W. H. Kruyff.
voorzitter van het Centraal
Sociaal Werkgevers-Verbond,
zou het betreuren als de re
gering niet in staat zou zijn spoe
dig in grote trekken het huurbeleid
te bepalen voor de periode die ons
land nog scheidt van een evenwich
tige en in hoofdzaak weer vrije
Woningmarkt. In de rede die hij
gisteren in de algemene ledenver
gadering in het Kurhaus hield,
wees hij erop dat het wachten op
het advies van de Sociaal-econo
mische raad hierover ditmaal lang
duurt.
De voorkeur van het C.S.W.V. gaat
uit naar een schema waarbij door
twee forse maatregelen in 1962 en
1964 een nieuw evenwichtspeil
wordt benaderd. Volgens ir. Kruyff zou
er dan voor moeten worden gewaakt
dat de loonmaatregelen niet uitgroeien
tot ruime overcompensaties. De kos
ten van deze compensaties zouden zo
veel mogelijk moeten worden opgevan
gen door de produktiviteitsverhoging,
met inschakeling eventueel van spe
ciale fiscale tegemoetkomingen aan
ondernemers resp. werknemers.
Mocht de combinatie van de voor
gestane huurmaatregelen met fiscale
tegemoetkomingen en looncompensa-
ties niet uitvoerbaar zijn zonder eni
ge prijsverhoging, dan zou naar zijn
overtuiging ernstig moeten worden
overwogen of de uitvoering van het
huurverhogingsprogramma niet zwaar
der moet wegen dan het nadeel van
een beperkte stijging van het prijs
peil.
MIDDENWEG
Wat de loonspelregels betreft wil
het C.S.W.V. in de komende tijd een
middenweg blijven volgen, d.w.z. het
wenst geen terugkeer tot een centraal
geleide loonpolitiek en evenmin een
volledig vrije loonvorming. Het ver
bond heeft een voorbereidende studie
gemaakt voor een constructieve op
lossing op dit terrein. Daarbij is er
naar gestreefd het bezwaar te onder
vangen dat de loonontwikkeling per
bedrijfstak of onderneming vrijwel
uitsluitend afhankelijk is van de dik
wijls nogal aanvechtbare cijfers over
de arbeidsproduktiviteit. Aan werkge
verszijde zet men deze studie in rui
mer verband voort.
Een ongemotiveerde loonontwikke-
ling zal niet behoeven te worden ge
vreesd als tussentijdse herzieningen
van c.a.o.'s of loonregelingen beperkt
blijven tot evidente gevallen waarin
het achterwege laten van wijziging
onredelijk moet worden geacht. Hij
dacht daarbij met name aan die
meerjarige contracten bij welker tot
standkoming in voorkomende geval
len met zeer gunstige bedrijfsuitkom-
sten over 1960 en daarmee verband
houdende goede vooruitzichten voor
1961 te weinig rekening kon worden
gehouden.
e TE HOOG
Hij wilde daarmee niet te kennen
geven dat de loonontwikkeling in be
paalde bedrijfstakken of ondernemin
gen onder zulke omstandigheden als
het ware op de voet de ontwikkeling
van de produktiviteit zou moeten vol
gen. Het is immers niet gebruikelijk
deze bij een recessie terstond weer
in neerwaartse richting te herzien. De
lonen en secundaire arbeidsvoorwaar
den zouden dus op deze wijze op een
gunstig tijdstip in de conjunctuur te
hoog worden opgetrokken.
CAO METAAL
Doelende op de aan de orde zijnde
wijziging van de c.a.o. metaal, zei
ir. Kruyff, dat de vertegenwoordigers
van het verbond in de Stichting van
de arbeid niet de verantwoordelijk
heid op zich kunnen nemen dergelij
ke voorstellen zonder meer wegens
hun strijdigheid met de nieuwe aan
wijzing buiten beschouwing te laten.
Zij zullen in zulke gevallen dienen na
te gaan of het na weging van alle om
standigheden niet redelijk en econo
misch verantwoord moet worden ge
acht om het college van rijksbemid
delaars en daarmee de regering te
adviseren toepassing van de aanwij
zing achterwege te laten en geheel of
gedeeltelijk hetgeen partijen zijn
overeengekomen, goed te keuren.
Daarbij blijft ook het uitgangspunt
van het verbond, dat de goede re
sultaten die onder de gunstige econo
mische ontwikkeling met het gevoer
de loon- en prijsbeleid zijn bereikt,
niet mogen worden aangetast.
BEPERKT
Voor gereglementeerde winstdelings-
regelingen zag ir. Kruyff maar be
perkte mogelijkheden. Zij kunnen on
der bepaalde omstandigheden een
waardevolle aanvulling zijn op het ge
heel van de voor de werknemers ge
troffen voorzieningen. Dikwijls zal
echter primair de wenselijkheid van
andere voorzieningen, bijv. de verbe
tering van een pensioenregeling of van
andere secundaire arbeidsvoorwaar
den de aandacht moeten hebben.
Ais voorbeeld van een vereenvou
digde mogelijkheid van winstuitkering,
waaraan men thans wellicht de voor
keur zou willen geven boven loons
verhoging, noemde hij de al van een
aantal jaren her daterende en telkens
voor perioden van drie jaar met goed
keuring van het college van rijksbe
middelaars voortgezette aanvullende
regeling in de metaalindustrie. Deze
biedt de werkgevers in wier onderne
ming geen gereglementeerde winstde-
lingsregeling geldt, de gelegenheid
om wanneer slechts aan enkele voor
waarden is voldaan, jaarlijks aan de
werknemers een uitkering te doen tot
Advertentie
Denk aan Uw lijn
Wat kunnen dure pillen baten
wanneer U suiker niet wilt laten
geniet toch van het zoete leven
gebruik volop Sukristo 7
volgens de nieuw
ontdekte formule.
Doosjes van 150 tab!, a f. 1.15;
500 tabl. a f. 2.95, 1000 tabl. a f. 5.50:
na vuldoosjes 100 tabl, a f. 0.70;
bij apothekers en drogisten.
N.V. H. TEN HER K EL. HILVERSUM
een zekere hoogte, met als maximum
drie procent van het jaarloon.
VOORKEUR
Het leek hem in elk geval goed
juist met het oog op een bijzonder
gunstig jaar te blijven denken aan
iets wat variabel is' boven het pri
maire inkomensbestanddeel, de lonen,
en na te gaan in hoeverre dit onder
bepaalde omstandigheden is te ver
wezenlijken. Maar hij wilde hier aan
stonds aan toevoegen dat als de mo
gelijkheden en de spelregels dit toe
laten een verbetering van de primai
re voorwaarden in de regel de voor
keur zal verdienen. Ook met het oog
op de harmonisatie van ionen in
Europees vebband wilde hij niet te
ver gaan in het secundaire vlak met
het creëren van variabele inkomens
bestanddelen.
Bijzondere bezwaren bleek ir. Kruyff
te koesteren tegen het voornemen
van de regering spaarregelingen met
een werkgeverspremie van 100 of zelfs
200 procent voor de faciliteiten in
aanmerking te laten komen met een
maximum van 7,50 per week, ter
wijl voor de normale spaarregelingen
meer dan 50 procent premie geldt
met een maximum van 1,50 a 2
per week.
Dat de meerderheid van de S.E.R.
inzake de liquidatie van het ouder-
domsdeel van de bestaande invalidi
teitswet het systeem van honorering
van de verkregen aanspraken koos
met de zeer langdurige afwikkelings
periode van 50 jaar, zag hij als een
fout.
VEROUDERD
Ons hele moderne systeem van so
ciale verzekering gaat in de richting
van het verkrijgen van een in sociaal
opzicht bevredigend samenstel van re
gelingen. Nu dit moderne stelsel een
maal is aanvaard voor de aan
spraken krachtens A.O.W. en A.W.W.
wordt geen rekening gehouden met
betaalde premies moet men niet'
proberen voor het verleden nog voort
te borduren op een totaal verouderd
systeem. Bovendien gaat het dan nog
om steeds geringer wordende uitke
ringsbedragen die nauwelijks beteke
nis hebben in verhouding tot de toe
gekende nieuwe rechten.
Het C.S.W.V. zou in één keer een
streep willen halen door alle oude
aanspraken en die opvangen door een
verhoging van de uitkeringen van
A.O.W. en A.W.W. Met deze verho
ging ineens komt niemand tekort. De
middelen voor de verhoging worden
dan opgebracht door ,,de gezinnen en
de bedrijven" die in het andere sys
teem zouden worden belast door de
overheid voor de dekking van het
staatsobligo.
Zie ook pag. 15
SCHIPHOL (ANP) Gouverneur J v.
Tilburg is gisteravond met ziekteverlof
in Nederland aangekomen. Het valt niet
te zeggen hoe lang zijn afwezigheid uit
Suriname zal duren. In Suriname echter
acht men het niet uitgesloten dat de heer
van Tilburg voor de beëindiging van zijn
ambtstermijn (begin 1962) voor verblijf
in de tropen zal worden afgekeurd.
Gouverneur Van Tilburg zag er toen
hij maandag uit Paramaribo vertrok
slecht uit. Hij was sterk vermagerd en
hij liep ietwat moeilijk. Op het vliegveld
van Paramaribo werd hij uitgeleide ge
daan door de ondervoorzitter van de Suri
naamse adviesraad, de voorzitter van de
Staten, de voltallige ministerraad en vele
Surinamaanse en Nederlandse autoritei
ten.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. In het staatsblad is
het besluit bekendgemaakt de salarissen
van burgemeesters van gemeenten van
minder dan twintigduizend inwoners te
verhogen. Op die verhoging is indertijd
in de Tweede Kamer aangedrongen.
Ook is in het bezoldigingsbesluit voor
burgemeesters de zes procent toeslag op
het salaris van alle burgemeesters opge
nomen.
Van onze soc.-economische redactie
TTRECHT. Een directe aan
slag op het voortbestaan van
de zelfstandige boerenstand ligt
besloten in de belastingvoorstellen
die bij de Tweede Kamer zijn in
gediend, de zg. voorstellen Hofstra-
Zijlstra. Met name het voorstel om
de zg. landbouwvrijstelling af te
Advertentie
Bij een van onze dealers zagen wg een ansichtkaart uit Stockholm,
met op de achterkant „De SKODA doet het nog prima!"
Afkomstig van de Heer
van D., te R., die met
zijn SKODA 1101 (van
1949!) een vacantietocht
van 4700 km door Scan
dinavië heeft gemaakt.
Hij heeft overigens in de
afgelopen 9 maanden met
zijn 11-jarige SKODA
ruim 20.000 km gereden,
storingvrij.
Geen wonder dat hij trots
is op zfln SKODA
Beroemd om zijn dege
lijkheid (60 jaar erva
ring in automobielbouw!)
is de SKODA een wagen
waarvan ook U zeer lang
plezier zult hebben.
Met het volste recht kunt
U zeggen:
Skoda Octavia (43 pk) 2d. sedan 5.695.-
Octavia Super (47 pk) 2 d. sedan 6.095.-
TourlngSport (53 pk) 2d. sedan 6.495--
Felicia (53 pk) sportcabriolet 8.950.-
IncL verwarming en rolhoes.
iPrijzen: af Den Haag.
Kunstleren bekleding 85.extra
SKODA ZIJN PRIJS MEER DAN WAARD
Thans uitgevoerd met onafhankelijke vering
(vóór: schroefvering)
De uitstekend geregelde onderdelenvoorzieningde grote voorraad
onderdelen en de meer dan 50 dealers over het gehele land verspreid
waarborgen een 1000/Q service.
H. ENGIEBERT N.V. THERESIASTR. 145 DEN HAAG TEL 070 - 723903*
DEALERS:
GARAGE I. J. ADRIAANSEN Oude Stad 16 Oostburg Telefoon 392
GARAGE MOSER Zuidstraat 10 Nieuwerkerk Z. Telefoon 482
ROTTERDAM. Morton air ser
vices, die van het Rotterdamse vlieg
veld Zestienhoven een luchtverbinding
onderhoudt naar Engeland, is toege
treden tot de groep luchtvaartonder
nemingen van de British united air
ways. De heer L. Castlemaine, een
van B.U.A.'s directeuren, heeft ons
gisteren meegedeel ddat als gevolg
hiervan een dienst is ingesteld van
Rotterdam naar het vliegveld Gat-
wick bij Londen.
Op deze lijn gaan viermotorige toe
stellen van het type Heron vliegen. Zij
hebben accommodatie voor veertien
passagiers. Er worden dagelijks twee
retourvluchten gemaakt.
In het voorjaar van 1961 zullen vlieg
tuigen van het type Viscount op dit
traject worden gebruikt. Dat zijn toe
stellen van hetzelfde type als waarmee
de K.L.M. van Zestienhoven naar Lon
den vliegt.
De heer Castlemaine zei. dat het
vliegveld Gatwick tot dusverre nog niet
was opgenomen in internationale lij
nen. Het voordeel ervan is, dat het er
minder druk is dan op andere vliegvel
den bij de Engelse hoofdstad en dat
daarom de afhandeling van passagiers
en vracht vlugger kan geschieden.
De British united airways hebben de
mogelijkheid van gecombineerde re
tours geopend, bijv. heen van Rotter
dam naar Southend en terug via Gat
wick.
De B.U.A. is na de British european
airlines (B.E.A.) de grootste Engelse
luchtvaartmaatschappij. Haar vloot
telt 106 vliegtuigen, waarvan 54 heli
kopters.
Hoofdagent van B.U.A. is Rotterdam-
Air, welke onderneming in de vier jaar
van haar bestaan duchtig heeft meege
werkt aan de groei van de Rotterdam
se luchthaven. Dat haar personeel in
die tijd is gegroeid van twaalf tot 47
mensen is wellicht niet zó veelzeggend,
maar duidelijk zijn ongetwijfeld de cij
fers van passagiers en vracht, voor wie
en waarvoor zij het vervoer door de
lucht heeft verzorgd.
Voor rekening van Rotterdam-Air
kwam veertig procent van de ruim
American Metal Climax boekte over
de eerste negen maanden van dit jaar
een nettowinst van $2,01 (v.j. 1,48)
per aandeel.
AARDAPPELEN
AMSTERDAM. 8 nov. Omzet 176 contr.
bintje, nov. 16—9.80, dec. 10.30—10.20, feb.
11,50 1., mrt. 13—12,60, apr. 13,80—13,70,
eigenh. mrt. 151450.
,81.000 passagiers (vorig jaar 34.000) in
de periode april tot en met oktober. In
dezelfde periode verzorgde zij 88 pro
cent van de hoeveelheid vracht, die
2715 ton (vorig jaar 1700 ton) omvatte.
Ontvangen zeer mooie
jongensjassen, in prima
kwaliteit. Wollen jurkjes,
Dralonrokjes, grote keuze
babykleding en uitzetten.
Zie de etalage Mej. Poppe,
Gravenstraat 86. Middel
burg.
44 Te koop kalfvaars a. d.
rek, W. Maljaars, Oranje
hof. Vrouwenpolder.
44 Te koop of te huur een
gezinswoning te O en W-
Souburg. Te bevr. M.'ddel-
burgsestr. 13, O-Souburg.
Alle jongens en meisjes
spelen graag met een Le
go" bouwdoos. Dozen vanaf
3.75 tot 21.50. Aanvul
lingsdoosjes vanaf 95 cent.
,,De Magneet", Vlasmarkt.
Middelburg.
44 Trainingsbroeken: m. 45
60, in wit, geel en bleu
van 2.653.60, in bruin en
marine m. 5060 van 2.85
3.50. Trainingspakjes in
marine en korenblauw 7.95
—8.458 98. De Weefstoel,
Langeviele 3, tel. 4108, te
Middelburg.
44 Te koop (nieuw) hard-,
zacht- en tegelboard, geg.
golfplaten, betontegels. Fir
ma Sturm Dekker, Noord-
weg, Oostkapelle.
44 Partij balkijzer, diverse
maten, diverse partijen met
selsteen. Firma Sturm
Dekker, Oostkapelle.
metselsteen te Terneuzen,
(koopje), steenpuin. Firma
Sturm Dekker, tel. 01189
449 en 340.
44 Diverse partijen dakpan
nen, voorts schuurtjes,
schuilhokjes en strandhuis
jes. Firma Sturm Dek-
44 Grote partij Rijnvorm-
ker, Oostkapelle.
44 Alle soorten bouwmate
rialen. Firma Sturm en
Dekker, Oostkapelle.
Eiken kinderbalkjes voor
afrastering, deuren, ramen,
betontegels, firma Sturm
Dekker, Oostkapelle.
schaffen, m.a.w. om waardever
meerdering van de grond die bui
ten de bedrijfsuitoefening is ont
staan, toch te belasten, is te be
schouwen als een aanval op de zelf
standige boerenstand of, zo men
wil, een aanval op privaat grondbe
zit.
Dit zei gisteren ir, C. S. Knottnerus
als voorzitter in de algemene verga
dering van het Koninklijk Nederlands
Landbouw-Comité, die in Utrecht werd
gehouden.
Het is bijna onbegrijpelijk dat dit
in deze voorstellen is geha"hdhaafd, na
dat zo duidelijk de vermogenswinstbe
lasting is verworpen, zei hij. De mo
tiveringen die worden aangevoerd te
gen deze belasting zijn nl. alle ook
op de landbouwgronden van toepas
sing. Hoe men dan in het ene geval
positief en in het andere negatief kan
besluiten, is volkomen raadselachtig.
Of zit hier een motief achter dat
nergens wordt genoemd, nl. dat van
de onteigening, het brengen van grond
in het bezit van de Staat. Men behoeft
nl. maar met de langzame geldont
waarding die wij tot dusver hebben
gekend, door te gaan om tot dit doel
te geraken.
Hoop op vergissing
Ir. Knottnerus vroeg zich verder af
of de huidige minister van financiën
dit niet zou hebben onderkend of dat
hij misschien zo weinig begrip heeft
voor de landbouw dat hij meent zijn
principes wel even opzij te kunnen
zetten om uit de landbouwsector ten
minste een gedeelte terug te winnen
van de miljoenen, die misschien
naar zijn mening ten onrechte aan
de landbouw worden besteed? Hij zei
te hopen dat hij zich vergiste en dat
de ministers tot de conclusie zouden
komen, dat wat voor de een niet past,
ook voor de ander onjuist moet wor
den geacht. Zo dit begrip al niet bij
de overheid daagt, dan zou ir. Knott
nerus toch graag zien da', de Staten-
Generaal tot dit inzicht zullen komen.
Naar zijn mening dient dan tege
lijkertijd een eind te worden gemaakt
aan de tegenhanger van dit geheel
voor de middenstandssector, nl. de re
geling van het aanmerkelijk belang.
Ook hier wórdt een groep mensen die
hun met hard werken verdiende geld
in eigen zaak beleggen veel zwaarder
getroffen dan anderen, die het beheer
over hun vermogen aan derden opdra
gen door bijv. aandelen in grote con
cerns te nemen. Meten met twee ma
ten is voor de overheid altijd verwer
pelijk, aldus ir. Knottnerus, maar
wanneer men daarmee de meest nij
vere werkers treft is dat dubbel on
billijk.
„Raadselachtig"
Tegelijkertijd wilde hij er nog eens
ernstig aan herinneren, dat de produk-
tiefactor grond nog steeds aan een spe
ciale belasting onderhevig is, waarvan
de percenten onlangs zelfs nog weer
zijn verhoogd.
Het is duidelijk, zei ir. Knottnerus,
dat in een periode waarin de overheid
haar inkomsten niet kon halen uit in
komstenbelasting, omzetbelasting en al
dergelijke waarvoor beslist een admi
nistratieve apparatuur aanwezig moest
zijn, men naast de belasting op schoor
stenen, ramen en dienstboden ook een
grondbelasting nodig oordeelde.
Maar waarom deze prehistorische
toestanden tot in de huidige tijd moe
ten voortduren, blijft nog steeds raad
selachtig. De mens is van nature toch
blijkbaar bijzonder conservatief. Nu
deze regering echter met de idee van
belastingverlaging koketteert, zou men
kunnen verwachten dat ook eens aan
de grondbelasting werd gedacht. Voor
al nu wij ons gaan begeven in de
Euromarkt, dient deze onbillijke be
lasting waardoor de concurrentieposi
tie wordt verzwakt, te worden opgehe
ven, aldus ir. Knottnerus.
NEW YORK. Voor het eerst sedert
zijn onafhankelijkheidsverkrijging heeft
Congo zijn stem in de Algemene Ver
gadering van de Verenigde Naties laten
horen. Hoewel de rechtsgeldigheid van
Kasavoeboe's verschijnen in de assem
blee nog kort tevoren door aanhangers
van ex-premier Loemoemba was aan
gevochten, was het de Congolese presi
dent zeJf die voor de aanvang van het
debat het woord tot de vergadering
richtte en met nadruk vaststelde dat
slechts een staatshoofd het recht heeft
vertegenwoordigers voor de Verenigde
Naties aan te wijzen. Hij achtte het
betreurenswaardig dat Congo nog steeds
geen stem in het internationale kapittel
had en drong aan op erkenning van
zijn delegatie. Geen buitenlandse in
menging, hoe onbaatzuchtig ook, kan
Congo er af houden zijn eigen politieke
problemen op te lossen, aldus Kasa
voeboe.
In Leopoldstad heeft inmiddels kolo
nel Moboetoe meegedeeld een poging
van de V.N. te hebben verhinderd om
in de vorige nacht het Congolese par
lement te bezetten en Loemoemba weer
aan de macht te brengen. Van Tr.N.-zijdF
werd het meegedeelde als „onzin" be
titeld.
Het Katangaanse parlement heeft gis
teren besloten vooralsnog geen premier
te kiezen omdat men mèt president
Tsjomibe meent aan een staatshoofd voor
lopig voldoende te hebben.
6 uur 's mid
dags vertrok
ken we. Ik
stond werkelijk met
weemoed in mijn
hart naar het lang
zaam verdwijnende
Buenos Aires te
kijken. Zou ik het
nog ooit weerzien?
Natuurlijk maak ik wel steeds plannen
en zeg herhaaldelijk: „Als ik hier weer
kom.Maar ten slotte ben ik nu
niet meer zo „piep" en het is dus heel
wat meer mogelijk, dat ik nooit weer
zo'n reis zal maken.
Enfin, afwachten. Ik ging maar gauw
naar mijn hut onder het motto, dat ik
moe was. Ik had weer voortdurend op
de brug gestaan, maar hoe kinderachtig
het misschien klinkt, ik ging eerst een
deuntje grienen. Daarna echter naar
boven, eerst aan de bar (al drink ik
bijna nooit iets) en toen aan tafel en
toennaar bed! Twaalf uren varen
en we moesten in Montevideo zijn,
maar ik lag nog niet in bed of ik
hoorde, dat er „geblazen" werd.
Vroeger noemde ik dat „toeteren",
maar nu weet ik beter. Ik meende, dat
we een schip passeerden enmoest
dat natuurlijk weer zien, dus uit mijn
bed, maar niet alleen geen schip
maar in het geheel niets te zien. We
zaten in een dichte mist. Daardoor kwa
men we dus wat later in Montevideo
aan, waar ik wel blij om was. Zes uur
's morgens noem ik nog hartje nacht.
Om 10 uur verscheen de secretaresse
van de ambassade, inviteerde me voor
een lunch en stelde me weer de auto
ter beschikking, waarmee ik dan ook
weer een mooie tocht maakte. We
moesten, stond er op het bord, om 7
uur terug op het schip zijn. Ik was er
veel eerder. We aten heel gezellig sa
men en zouden om 9 uur vertrekken.
Het werd echter halfdrie 's nachts.
En nu is iedereen druk aan het werk.
De dekken, de salons, alles wordt
schoongemaakt. Het is koel, maar de
zon is toch zo sterk, dat bijna iedereen
op het dek zit en alleen ik zit hier
braaf in de salon, heel alleen te schrij
ven. Op de bak gaan staan is er van
daag nog niet bij. De kapitein zei, dat
het te koud en de le officier zei, dat
het er nog te vuil was.
's Middags om 3 uur. Het schip deint
gezellig, maar wat niet gezellig is
twee grote bloemvazen met de bloe
men, die ik in Buenos Aires bij het
afscheid kreeg, vielen met een flinke
schuiver om en alles was kletsnat. Ge
lukkig niet mijn dagboek
Maar ik had wel een kwartiertje
werk om de rommel op te ruimen en
alles af te drogen. Ik vrees, dat er
wat zeezieken zullen komen. En het
is ook vrij koel en ik geniet van mijn
electrische kacheltje, dat ik van de
chef-hofmeester kreeg en van mijn
electrische kussen wat ik zelf mee
bracht.
Ik had nog vergeten te vertellen,
dat van de vele plannen, die voor me
gemaakt waren in Buenos Aires en
die ik voor het grootste deel helaas
moest afzeggen door mijn ziekzijn ook
een tocht per vliegtuig van de Shell
was, naar de Iquasmwatervallen, die
volgens de verhalen de allergrootste
ter wereld zijn en op de grens van
Argentinië en Brazilië liggen. Dat was
een plan van mijn „olieman" en het
was dan natuurlijk fantastisch geweest
als ik daarvan wat had kunnen ver
tellen. Voor mezelf was het wel spij
tig, maar niet al te bedroevend, omdat
ik tenslotte enige jaren geleden in
Zuid-Afrika, de Victoriafalls heb ge
zien, die toch ook van een overwel
digende pracht en schoonheid zijn. Ik
moet ophouden met schrijven. Het
schip schommelt te veel.
ZONDAG 25 SEPTEMBER
Ik had gedacht, dat er van die
dagen varen van Montevideo tot San
tos niets bijzonders te vertellen was,
maar vanmorgen zei de kapitein
tegen me: „Ga eens naar voor op het
schip, daar maakt de Baas (dat is de
timmerman) een asado klaar voor
een paar van de jongens. Ik er na
tuurlijk op af en nu heb ik dus toch
ook nog echt een asado meegemaakt.
Hete, ook geroosterde worstjes, die
erbij behoren, kreeg ik zo op een
vork geprikt om op te eten, maar
de stukken vlees heb ik maar voor
de jongens gelaten.
We komen vanavond aan, maar
komen niet aan de kant. We blijven
op de rede liggen. Voor mijn part
een hele week.
DONDERDAG 29 SEPTEMBER
We liggen nog steeds in Santos.
Zondagavond lagen we dus op de rede
voor anker. Maandag werden we door
de loods opgehaald, maar kwamen nog
niet aan de kant. De haven ligt zo vol
schepen en er is dus geen plaats voor
ons. We kwamen alleen wat dichter
bij en liggen dan „op stoom".'s Avonds
kwam er dan de boodschap door, dat
ik 's morgens om half 'tien met een
bootje gehaald zou worden en dat
er een auto zou staan om me naar
Sao Paulo te brengen. Ik herkende
daarin weer de zorgen van mijn goe
de vrienden in Sao Paulo. Het was
en is trouwens nu nog koud en
vooral nat. Regen, regen en nog eens
regen.
In Sao Paulo echter was het mooi
weer. De tocht erheen is, hoe vaak
ik dat nu al gedaan heb, nog steeds
fantastisch en de weg is bovendien
prachtig. Halverwege moet een tol
betaald worden, maar niemand heeft
daar bezwaar 'tegen, omdat die wegen
zo prachtig worden aangelegd. Ten
hujze van mijn vrienden was weer
eens een cocktail voor mij aangericht,
waar ik zo ongeveer alle belangrijke
Hollanders te zien en te spreken
kreeg. Wat wel gemakkelijk voor mij
is, is dat men op een gegeven mo
ment de plaat „Een vrouw telefoneert"
afdraait en ik dan stil in een hoekje
kan zitten en me niet behoef te ver
moeien en toch het gevoel heb ie'ts
bij te dragen voor de gezelligheid.
Ik hoorde toen ook, dat het schip
's middags aan de kant was gekomen.
En de volgende dag mocht ik weer
met de auto teruggaan, maar voor die
tijd ging ik in de stad wat winkels
kijken. Het is iets ongelooflijks. In
mijn gevoel is het groter, drukker,
heviger dan New York!
Er is gewoon een voelbare werk
kracht. En ik moet alleen iets her
roepen wat ik schreef toen ik op de
heenreis in Sao Paulo was, n.l. dat men
mij nooit meer moest vertellen, dat
Brazilianen met werken. Men heeft mij
n.l. nu gezegd, dat wat ik in Sao Paulo
zie niet „de Brazilianen" moet noemen,
want die werkkracht schijnt wel voor
namelijk alleen daar te heersen en men
zegt dan ook, sprekende over Brazilië,
dat uit 21 staten bestaat, dat Sao Paulo
daarin is: de locomotief, die twintig
lege wagens trekt.
Ik ben niet verantwoordelijk voor
deze uitspraak en vertel maar na wat
men mij vertelde. Negentig procent
van de belasting komt van Sao Paulo.
Maar iets wat mii persoonlijk over
kwam, heeft mij wel tot een speciale
conclusie gebracht. Toen ik n.l. alleen
met dat bootje aan de kade in Santos
aankwam, werd ik aangesproken door
een jongeman in vloeiend Portugees.
Hij nam mijn valies, vertelde en ver
telde maar en ik begreep er niets van
en voelde me werkelijk volkomen op
gelaten.
Daar stond ik nu met miin kennis van
Frans, Duits en Engels en Nederlands.
één woord ving'ik on, iets van telefo
nade en ik besloot het maar rustig over
me heen te laten gaan.
Tenslotte kwam een ander, weer alleen
Portugees sprekend en toen zag ik ge
lukkig ineens de chauffeui van mijn
vrienden, die ook wel alleen Portugees
sprak, maar die ik tenminste herkende.
Enfin: het bleek iets met douane te
doen te hebben, omdat ik een koffertje
bij me had, maar toen ik tenslotte dan
in de auto zat, had ik toch wel de
overtuiging, dat degenen, die emigre
ren, hetzij naar Argentinië, hetzij naar
Brazilië, toch moeten zorgen, dat zij de
Spaanse of Portugese taal enigszins
machtig zijn. Het is in mijn ogen on
verantwoordelijk om naar die landen
te gaan zonder de meest eenvoudige
dingen te kunnen zeggen.
En ik kwam dus gisteren in een
stromende regen terug in Santos en
in mijn huis! En op het ogenblik is er
nog geen sprake van vertrekken. De
havenarbeiders hier in tegenstelling
met die in Buenos Aires, die onmiddel
lijk ophouden met werken als het
regent, willen in de regen wel door
werken, maar de lading kan dat niet
verdragen en dus terwijl het nu
werkelijk giet ligt het werk weer
helemaal stil. Maar, ik heb het al meer
gezegd: Mij kan het nooit te lang
duren! Er is bovendien van alles te
zien, voortdurend gaan en komen er de
prachtigste schepen of enorme tankers
de haven in of uit.
Nadat ik dit vanmorgen geschreven
had, ben ik met een van onze hostessen
aan de wal gegaan. Ik wilde ten eerste
in het algemeen wat winkels zien en
dan speciaal een van die zaken be
zoeken waar men met honderden en
honderden de vele half edelstenen ziet,
die alle uit Brazilië komen: topazen,
amethisten, aquamarijn en ik weet niet
hoevele nog meer, ook nog chrysoberil,
esmerald en zelfs diamant. Het is wer
kelijk iets van een wondersprookje, die
grote hoeveelheden van waardevolle
stenen bij elkaar te zien. In Sao Paulo
is trouwens de hoofdwinkel en die be
zocht ilj dan ook de dag tevoren en
kocht een paar gezellige dingen.
Adios Buenos Aires, zie ik je ooit weer?
O Dinky en Maggy (rechts), de twee hostesses van de Alnati.
DEN HAAG (ANP). Op eigen hout
je heeft een Hagenaar van wie een
bromfiets was gestolen, de daders
van de diefstal weten op te spo. en.
Eind oktober was hij ziin bromfiets
kwijt geraakt. Hij besloot daarop :n de
buurt waar de diefstal was gepleegd
zelf uit te gaan kijken. Een week 'ater
betrapte hij twee jongens bij het ste
len van een fiets.
Hij volgde hen ongemerkt totdat zij
een huis binnengingen. Toen ging hij
terug om de eigenaar van de fiets op
te wachten. Met hem ging hij nar.r da
politie, die de beide jongens arresteer
de.
In de loop van de volgende dager,
werden vier van hun vrienden en me
dedaders aangehouden. Zij lopen in
leeftijd uiteen van vijftien tot twintig
jaar. Samen hadden zij veertien brom
fietsen en onderdelen van andere -gesto
len. Er zijn er maar enkele, en dan nog
tot op het frame gesloopt, teruggevon
den. De kale resten hadden de jongens
maar ergens neergezet.