Twee huurronden nodig desnoods hogere prijzen u1 trots op zijn ASM o. IR. W. H. KRUYFF - VOORZITTER CSWV Minister pleegt directe aanslag op boerenstand VIERMOTORIGE VLIEGTUIGEN OP HET TRAJECT R0TTERDAM-L0NDEN Kasavoeboe in New York Afscheid van Buenos Aires Locomotief met 20 lege wagens Woensdag 9 november 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Gouverneur Van Tilburg terug uit Suriname Opslag burgemeesters kleine gemeenten Ir. C. S. Knottnerus: discriminatie voor fiscus 1 KABOUTERS Zeezieken Sao PauSo Portugees BROMFIETSDIEVEN ZELF GEVONDEN Pag. 7 Van onze soc.-economische redactie DEN HAAG Ir. W. H. Kruyff. voorzitter van het Centraal Sociaal Werkgevers-Verbond, zou het betreuren als de re gering niet in staat zou zijn spoe dig in grote trekken het huurbeleid te bepalen voor de periode die ons land nog scheidt van een evenwich tige en in hoofdzaak weer vrije Woningmarkt. In de rede die hij gisteren in de algemene ledenver gadering in het Kurhaus hield, wees hij erop dat het wachten op het advies van de Sociaal-econo mische raad hierover ditmaal lang duurt. De voorkeur van het C.S.W.V. gaat uit naar een schema waarbij door twee forse maatregelen in 1962 en 1964 een nieuw evenwichtspeil wordt benaderd. Volgens ir. Kruyff zou er dan voor moeten worden gewaakt dat de loonmaatregelen niet uitgroeien tot ruime overcompensaties. De kos ten van deze compensaties zouden zo veel mogelijk moeten worden opgevan gen door de produktiviteitsverhoging, met inschakeling eventueel van spe ciale fiscale tegemoetkomingen aan ondernemers resp. werknemers. Mocht de combinatie van de voor gestane huurmaatregelen met fiscale tegemoetkomingen en looncompensa- ties niet uitvoerbaar zijn zonder eni ge prijsverhoging, dan zou naar zijn overtuiging ernstig moeten worden overwogen of de uitvoering van het huurverhogingsprogramma niet zwaar der moet wegen dan het nadeel van een beperkte stijging van het prijs peil. MIDDENWEG Wat de loonspelregels betreft wil het C.S.W.V. in de komende tijd een middenweg blijven volgen, d.w.z. het wenst geen terugkeer tot een centraal geleide loonpolitiek en evenmin een volledig vrije loonvorming. Het ver bond heeft een voorbereidende studie gemaakt voor een constructieve op lossing op dit terrein. Daarbij is er naar gestreefd het bezwaar te onder vangen dat de loonontwikkeling per bedrijfstak of onderneming vrijwel uitsluitend afhankelijk is van de dik wijls nogal aanvechtbare cijfers over de arbeidsproduktiviteit. Aan werkge verszijde zet men deze studie in rui mer verband voort. Een ongemotiveerde loonontwikke- ling zal niet behoeven te worden ge vreesd als tussentijdse herzieningen van c.a.o.'s of loonregelingen beperkt blijven tot evidente gevallen waarin het achterwege laten van wijziging onredelijk moet worden geacht. Hij dacht daarbij met name aan die meerjarige contracten bij welker tot standkoming in voorkomende geval len met zeer gunstige bedrijfsuitkom- sten over 1960 en daarmee verband houdende goede vooruitzichten voor 1961 te weinig rekening kon worden gehouden. e TE HOOG Hij wilde daarmee niet te kennen geven dat de loonontwikkeling in be paalde bedrijfstakken of ondernemin gen onder zulke omstandigheden als het ware op de voet de ontwikkeling van de produktiviteit zou moeten vol gen. Het is immers niet gebruikelijk deze bij een recessie terstond weer in neerwaartse richting te herzien. De lonen en secundaire arbeidsvoorwaar den zouden dus op deze wijze op een gunstig tijdstip in de conjunctuur te hoog worden opgetrokken. CAO METAAL Doelende op de aan de orde zijnde wijziging van de c.a.o. metaal, zei ir. Kruyff, dat de vertegenwoordigers van het verbond in de Stichting van de arbeid niet de verantwoordelijk heid op zich kunnen nemen dergelij ke voorstellen zonder meer wegens hun strijdigheid met de nieuwe aan wijzing buiten beschouwing te laten. Zij zullen in zulke gevallen dienen na te gaan of het na weging van alle om standigheden niet redelijk en econo misch verantwoord moet worden ge acht om het college van rijksbemid delaars en daarmee de regering te adviseren toepassing van de aanwij zing achterwege te laten en geheel of gedeeltelijk hetgeen partijen zijn overeengekomen, goed te keuren. Daarbij blijft ook het uitgangspunt van het verbond, dat de goede re sultaten die onder de gunstige econo mische ontwikkeling met het gevoer de loon- en prijsbeleid zijn bereikt, niet mogen worden aangetast. BEPERKT Voor gereglementeerde winstdelings- regelingen zag ir. Kruyff maar be perkte mogelijkheden. Zij kunnen on der bepaalde omstandigheden een waardevolle aanvulling zijn op het ge heel van de voor de werknemers ge troffen voorzieningen. Dikwijls zal echter primair de wenselijkheid van andere voorzieningen, bijv. de verbe tering van een pensioenregeling of van andere secundaire arbeidsvoorwaar den de aandacht moeten hebben. Ais voorbeeld van een vereenvou digde mogelijkheid van winstuitkering, waaraan men thans wellicht de voor keur zou willen geven boven loons verhoging, noemde hij de al van een aantal jaren her daterende en telkens voor perioden van drie jaar met goed keuring van het college van rijksbe middelaars voortgezette aanvullende regeling in de metaalindustrie. Deze biedt de werkgevers in wier onderne ming geen gereglementeerde winstde- lingsregeling geldt, de gelegenheid om wanneer slechts aan enkele voor waarden is voldaan, jaarlijks aan de werknemers een uitkering te doen tot Advertentie Denk aan Uw lijn Wat kunnen dure pillen baten wanneer U suiker niet wilt laten geniet toch van het zoete leven gebruik volop Sukristo 7 volgens de nieuw ontdekte formule. Doosjes van 150 tab!, a f. 1.15; 500 tabl. a f. 2.95, 1000 tabl. a f. 5.50: na vuldoosjes 100 tabl, a f. 0.70; bij apothekers en drogisten. N.V. H. TEN HER K EL. HILVERSUM een zekere hoogte, met als maximum drie procent van het jaarloon. VOORKEUR Het leek hem in elk geval goed juist met het oog op een bijzonder gunstig jaar te blijven denken aan iets wat variabel is' boven het pri maire inkomensbestanddeel, de lonen, en na te gaan in hoeverre dit onder bepaalde omstandigheden is te ver wezenlijken. Maar hij wilde hier aan stonds aan toevoegen dat als de mo gelijkheden en de spelregels dit toe laten een verbetering van de primai re voorwaarden in de regel de voor keur zal verdienen. Ook met het oog op de harmonisatie van ionen in Europees vebband wilde hij niet te ver gaan in het secundaire vlak met het creëren van variabele inkomens bestanddelen. Bijzondere bezwaren bleek ir. Kruyff te koesteren tegen het voornemen van de regering spaarregelingen met een werkgeverspremie van 100 of zelfs 200 procent voor de faciliteiten in aanmerking te laten komen met een maximum van 7,50 per week, ter wijl voor de normale spaarregelingen meer dan 50 procent premie geldt met een maximum van 1,50 a 2 per week. Dat de meerderheid van de S.E.R. inzake de liquidatie van het ouder- domsdeel van de bestaande invalidi teitswet het systeem van honorering van de verkregen aanspraken koos met de zeer langdurige afwikkelings periode van 50 jaar, zag hij als een fout. VEROUDERD Ons hele moderne systeem van so ciale verzekering gaat in de richting van het verkrijgen van een in sociaal opzicht bevredigend samenstel van re gelingen. Nu dit moderne stelsel een maal is aanvaard voor de aan spraken krachtens A.O.W. en A.W.W. wordt geen rekening gehouden met betaalde premies moet men niet' proberen voor het verleden nog voort te borduren op een totaal verouderd systeem. Bovendien gaat het dan nog om steeds geringer wordende uitke ringsbedragen die nauwelijks beteke nis hebben in verhouding tot de toe gekende nieuwe rechten. Het C.S.W.V. zou in één keer een streep willen halen door alle oude aanspraken en die opvangen door een verhoging van de uitkeringen van A.O.W. en A.W.W. Met deze verho ging ineens komt niemand tekort. De middelen voor de verhoging worden dan opgebracht door ,,de gezinnen en de bedrijven" die in het andere sys teem zouden worden belast door de overheid voor de dekking van het staatsobligo. Zie ook pag. 15 SCHIPHOL (ANP) Gouverneur J v. Tilburg is gisteravond met ziekteverlof in Nederland aangekomen. Het valt niet te zeggen hoe lang zijn afwezigheid uit Suriname zal duren. In Suriname echter acht men het niet uitgesloten dat de heer van Tilburg voor de beëindiging van zijn ambtstermijn (begin 1962) voor verblijf in de tropen zal worden afgekeurd. Gouverneur Van Tilburg zag er toen hij maandag uit Paramaribo vertrok slecht uit. Hij was sterk vermagerd en hij liep ietwat moeilijk. Op het vliegveld van Paramaribo werd hij uitgeleide ge daan door de ondervoorzitter van de Suri naamse adviesraad, de voorzitter van de Staten, de voltallige ministerraad en vele Surinamaanse en Nederlandse autoritei ten. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. In het staatsblad is het besluit bekendgemaakt de salarissen van burgemeesters van gemeenten van minder dan twintigduizend inwoners te verhogen. Op die verhoging is indertijd in de Tweede Kamer aangedrongen. Ook is in het bezoldigingsbesluit voor burgemeesters de zes procent toeslag op het salaris van alle burgemeesters opge nomen. Van onze soc.-economische redactie TTRECHT. Een directe aan slag op het voortbestaan van de zelfstandige boerenstand ligt besloten in de belastingvoorstellen die bij de Tweede Kamer zijn in gediend, de zg. voorstellen Hofstra- Zijlstra. Met name het voorstel om de zg. landbouwvrijstelling af te Advertentie Bij een van onze dealers zagen wg een ansichtkaart uit Stockholm, met op de achterkant „De SKODA doet het nog prima!" Afkomstig van de Heer van D., te R., die met zijn SKODA 1101 (van 1949!) een vacantietocht van 4700 km door Scan dinavië heeft gemaakt. Hij heeft overigens in de afgelopen 9 maanden met zijn 11-jarige SKODA ruim 20.000 km gereden, storingvrij. Geen wonder dat hij trots is op zfln SKODA Beroemd om zijn dege lijkheid (60 jaar erva ring in automobielbouw!) is de SKODA een wagen waarvan ook U zeer lang plezier zult hebben. Met het volste recht kunt U zeggen: Skoda Octavia (43 pk) 2d. sedan 5.695.- Octavia Super (47 pk) 2 d. sedan 6.095.- TourlngSport (53 pk) 2d. sedan 6.495-- Felicia (53 pk) sportcabriolet 8.950.- IncL verwarming en rolhoes. iPrijzen: af Den Haag. Kunstleren bekleding 85.extra SKODA ZIJN PRIJS MEER DAN WAARD Thans uitgevoerd met onafhankelijke vering (vóór: schroefvering) De uitstekend geregelde onderdelenvoorzieningde grote voorraad onderdelen en de meer dan 50 dealers over het gehele land verspreid waarborgen een 1000/Q service. H. ENGIEBERT N.V. THERESIASTR. 145 DEN HAAG TEL 070 - 723903* DEALERS: GARAGE I. J. ADRIAANSEN Oude Stad 16 Oostburg Telefoon 392 GARAGE MOSER Zuidstraat 10 Nieuwerkerk Z. Telefoon 482 ROTTERDAM. Morton air ser vices, die van het Rotterdamse vlieg veld Zestienhoven een luchtverbinding onderhoudt naar Engeland, is toege treden tot de groep luchtvaartonder nemingen van de British united air ways. De heer L. Castlemaine, een van B.U.A.'s directeuren, heeft ons gisteren meegedeel ddat als gevolg hiervan een dienst is ingesteld van Rotterdam naar het vliegveld Gat- wick bij Londen. Op deze lijn gaan viermotorige toe stellen van het type Heron vliegen. Zij hebben accommodatie voor veertien passagiers. Er worden dagelijks twee retourvluchten gemaakt. In het voorjaar van 1961 zullen vlieg tuigen van het type Viscount op dit traject worden gebruikt. Dat zijn toe stellen van hetzelfde type als waarmee de K.L.M. van Zestienhoven naar Lon den vliegt. De heer Castlemaine zei. dat het vliegveld Gatwick tot dusverre nog niet was opgenomen in internationale lij nen. Het voordeel ervan is, dat het er minder druk is dan op andere vliegvel den bij de Engelse hoofdstad en dat daarom de afhandeling van passagiers en vracht vlugger kan geschieden. De British united airways hebben de mogelijkheid van gecombineerde re tours geopend, bijv. heen van Rotter dam naar Southend en terug via Gat wick. De B.U.A. is na de British european airlines (B.E.A.) de grootste Engelse luchtvaartmaatschappij. Haar vloot telt 106 vliegtuigen, waarvan 54 heli kopters. Hoofdagent van B.U.A. is Rotterdam- Air, welke onderneming in de vier jaar van haar bestaan duchtig heeft meege werkt aan de groei van de Rotterdam se luchthaven. Dat haar personeel in die tijd is gegroeid van twaalf tot 47 mensen is wellicht niet zó veelzeggend, maar duidelijk zijn ongetwijfeld de cij fers van passagiers en vracht, voor wie en waarvoor zij het vervoer door de lucht heeft verzorgd. Voor rekening van Rotterdam-Air kwam veertig procent van de ruim American Metal Climax boekte over de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van $2,01 (v.j. 1,48) per aandeel. AARDAPPELEN AMSTERDAM. 8 nov. Omzet 176 contr. bintje, nov. 16—9.80, dec. 10.30—10.20, feb. 11,50 1., mrt. 13—12,60, apr. 13,80—13,70, eigenh. mrt. 151450. ,81.000 passagiers (vorig jaar 34.000) in de periode april tot en met oktober. In dezelfde periode verzorgde zij 88 pro cent van de hoeveelheid vracht, die 2715 ton (vorig jaar 1700 ton) omvatte. Ontvangen zeer mooie jongensjassen, in prima kwaliteit. Wollen jurkjes, Dralonrokjes, grote keuze babykleding en uitzetten. Zie de etalage Mej. Poppe, Gravenstraat 86. Middel burg. 44 Te koop kalfvaars a. d. rek, W. Maljaars, Oranje hof. Vrouwenpolder. 44 Te koop of te huur een gezinswoning te O en W- Souburg. Te bevr. M.'ddel- burgsestr. 13, O-Souburg. Alle jongens en meisjes spelen graag met een Le go" bouwdoos. Dozen vanaf 3.75 tot 21.50. Aanvul lingsdoosjes vanaf 95 cent. ,,De Magneet", Vlasmarkt. Middelburg. 44 Trainingsbroeken: m. 45 60, in wit, geel en bleu van 2.653.60, in bruin en marine m. 5060 van 2.85 3.50. Trainingspakjes in marine en korenblauw 7.95 —8.458 98. De Weefstoel, Langeviele 3, tel. 4108, te Middelburg. 44 Te koop (nieuw) hard-, zacht- en tegelboard, geg. golfplaten, betontegels. Fir ma Sturm Dekker, Noord- weg, Oostkapelle. 44 Partij balkijzer, diverse maten, diverse partijen met selsteen. Firma Sturm Dekker, Oostkapelle. metselsteen te Terneuzen, (koopje), steenpuin. Firma Sturm Dekker, tel. 01189 449 en 340. 44 Diverse partijen dakpan nen, voorts schuurtjes, schuilhokjes en strandhuis jes. Firma Sturm Dek- 44 Grote partij Rijnvorm- ker, Oostkapelle. 44 Alle soorten bouwmate rialen. Firma Sturm en Dekker, Oostkapelle. Eiken kinderbalkjes voor afrastering, deuren, ramen, betontegels, firma Sturm Dekker, Oostkapelle. schaffen, m.a.w. om waardever meerdering van de grond die bui ten de bedrijfsuitoefening is ont staan, toch te belasten, is te be schouwen als een aanval op de zelf standige boerenstand of, zo men wil, een aanval op privaat grondbe zit. Dit zei gisteren ir, C. S. Knottnerus als voorzitter in de algemene verga dering van het Koninklijk Nederlands Landbouw-Comité, die in Utrecht werd gehouden. Het is bijna onbegrijpelijk dat dit in deze voorstellen is geha"hdhaafd, na dat zo duidelijk de vermogenswinstbe lasting is verworpen, zei hij. De mo tiveringen die worden aangevoerd te gen deze belasting zijn nl. alle ook op de landbouwgronden van toepas sing. Hoe men dan in het ene geval positief en in het andere negatief kan besluiten, is volkomen raadselachtig. Of zit hier een motief achter dat nergens wordt genoemd, nl. dat van de onteigening, het brengen van grond in het bezit van de Staat. Men behoeft nl. maar met de langzame geldont waarding die wij tot dusver hebben gekend, door te gaan om tot dit doel te geraken. Hoop op vergissing Ir. Knottnerus vroeg zich verder af of de huidige minister van financiën dit niet zou hebben onderkend of dat hij misschien zo weinig begrip heeft voor de landbouw dat hij meent zijn principes wel even opzij te kunnen zetten om uit de landbouwsector ten minste een gedeelte terug te winnen van de miljoenen, die misschien naar zijn mening ten onrechte aan de landbouw worden besteed? Hij zei te hopen dat hij zich vergiste en dat de ministers tot de conclusie zouden komen, dat wat voor de een niet past, ook voor de ander onjuist moet wor den geacht. Zo dit begrip al niet bij de overheid daagt, dan zou ir. Knott nerus toch graag zien da', de Staten- Generaal tot dit inzicht zullen komen. Naar zijn mening dient dan tege lijkertijd een eind te worden gemaakt aan de tegenhanger van dit geheel voor de middenstandssector, nl. de re geling van het aanmerkelijk belang. Ook hier wórdt een groep mensen die hun met hard werken verdiende geld in eigen zaak beleggen veel zwaarder getroffen dan anderen, die het beheer over hun vermogen aan derden opdra gen door bijv. aandelen in grote con cerns te nemen. Meten met twee ma ten is voor de overheid altijd verwer pelijk, aldus ir. Knottnerus, maar wanneer men daarmee de meest nij vere werkers treft is dat dubbel on billijk. „Raadselachtig" Tegelijkertijd wilde hij er nog eens ernstig aan herinneren, dat de produk- tiefactor grond nog steeds aan een spe ciale belasting onderhevig is, waarvan de percenten onlangs zelfs nog weer zijn verhoogd. Het is duidelijk, zei ir. Knottnerus, dat in een periode waarin de overheid haar inkomsten niet kon halen uit in komstenbelasting, omzetbelasting en al dergelijke waarvoor beslist een admi nistratieve apparatuur aanwezig moest zijn, men naast de belasting op schoor stenen, ramen en dienstboden ook een grondbelasting nodig oordeelde. Maar waarom deze prehistorische toestanden tot in de huidige tijd moe ten voortduren, blijft nog steeds raad selachtig. De mens is van nature toch blijkbaar bijzonder conservatief. Nu deze regering echter met de idee van belastingverlaging koketteert, zou men kunnen verwachten dat ook eens aan de grondbelasting werd gedacht. Voor al nu wij ons gaan begeven in de Euromarkt, dient deze onbillijke be lasting waardoor de concurrentieposi tie wordt verzwakt, te worden opgehe ven, aldus ir. Knottnerus. NEW YORK. Voor het eerst sedert zijn onafhankelijkheidsverkrijging heeft Congo zijn stem in de Algemene Ver gadering van de Verenigde Naties laten horen. Hoewel de rechtsgeldigheid van Kasavoeboe's verschijnen in de assem blee nog kort tevoren door aanhangers van ex-premier Loemoemba was aan gevochten, was het de Congolese presi dent zeJf die voor de aanvang van het debat het woord tot de vergadering richtte en met nadruk vaststelde dat slechts een staatshoofd het recht heeft vertegenwoordigers voor de Verenigde Naties aan te wijzen. Hij achtte het betreurenswaardig dat Congo nog steeds geen stem in het internationale kapittel had en drong aan op erkenning van zijn delegatie. Geen buitenlandse in menging, hoe onbaatzuchtig ook, kan Congo er af houden zijn eigen politieke problemen op te lossen, aldus Kasa voeboe. In Leopoldstad heeft inmiddels kolo nel Moboetoe meegedeeld een poging van de V.N. te hebben verhinderd om in de vorige nacht het Congolese par lement te bezetten en Loemoemba weer aan de macht te brengen. Van Tr.N.-zijdF werd het meegedeelde als „onzin" be titeld. Het Katangaanse parlement heeft gis teren besloten vooralsnog geen premier te kiezen omdat men mèt president Tsjomibe meent aan een staatshoofd voor lopig voldoende te hebben. 6 uur 's mid dags vertrok ken we. Ik stond werkelijk met weemoed in mijn hart naar het lang zaam verdwijnende Buenos Aires te kijken. Zou ik het nog ooit weerzien? Natuurlijk maak ik wel steeds plannen en zeg herhaaldelijk: „Als ik hier weer kom.Maar ten slotte ben ik nu niet meer zo „piep" en het is dus heel wat meer mogelijk, dat ik nooit weer zo'n reis zal maken. Enfin, afwachten. Ik ging maar gauw naar mijn hut onder het motto, dat ik moe was. Ik had weer voortdurend op de brug gestaan, maar hoe kinderachtig het misschien klinkt, ik ging eerst een deuntje grienen. Daarna echter naar boven, eerst aan de bar (al drink ik bijna nooit iets) en toen aan tafel en toennaar bed! Twaalf uren varen en we moesten in Montevideo zijn, maar ik lag nog niet in bed of ik hoorde, dat er „geblazen" werd. Vroeger noemde ik dat „toeteren", maar nu weet ik beter. Ik meende, dat we een schip passeerden enmoest dat natuurlijk weer zien, dus uit mijn bed, maar niet alleen geen schip maar in het geheel niets te zien. We zaten in een dichte mist. Daardoor kwa men we dus wat later in Montevideo aan, waar ik wel blij om was. Zes uur 's morgens noem ik nog hartje nacht. Om 10 uur verscheen de secretaresse van de ambassade, inviteerde me voor een lunch en stelde me weer de auto ter beschikking, waarmee ik dan ook weer een mooie tocht maakte. We moesten, stond er op het bord, om 7 uur terug op het schip zijn. Ik was er veel eerder. We aten heel gezellig sa men en zouden om 9 uur vertrekken. Het werd echter halfdrie 's nachts. En nu is iedereen druk aan het werk. De dekken, de salons, alles wordt schoongemaakt. Het is koel, maar de zon is toch zo sterk, dat bijna iedereen op het dek zit en alleen ik zit hier braaf in de salon, heel alleen te schrij ven. Op de bak gaan staan is er van daag nog niet bij. De kapitein zei, dat het te koud en de le officier zei, dat het er nog te vuil was. 's Middags om 3 uur. Het schip deint gezellig, maar wat niet gezellig is twee grote bloemvazen met de bloe men, die ik in Buenos Aires bij het afscheid kreeg, vielen met een flinke schuiver om en alles was kletsnat. Ge lukkig niet mijn dagboek Maar ik had wel een kwartiertje werk om de rommel op te ruimen en alles af te drogen. Ik vrees, dat er wat zeezieken zullen komen. En het is ook vrij koel en ik geniet van mijn electrische kacheltje, dat ik van de chef-hofmeester kreeg en van mijn electrische kussen wat ik zelf mee bracht. Ik had nog vergeten te vertellen, dat van de vele plannen, die voor me gemaakt waren in Buenos Aires en die ik voor het grootste deel helaas moest afzeggen door mijn ziekzijn ook een tocht per vliegtuig van de Shell was, naar de Iquasmwatervallen, die volgens de verhalen de allergrootste ter wereld zijn en op de grens van Argentinië en Brazilië liggen. Dat was een plan van mijn „olieman" en het was dan natuurlijk fantastisch geweest als ik daarvan wat had kunnen ver tellen. Voor mezelf was het wel spij tig, maar niet al te bedroevend, omdat ik tenslotte enige jaren geleden in Zuid-Afrika, de Victoriafalls heb ge zien, die toch ook van een overwel digende pracht en schoonheid zijn. Ik moet ophouden met schrijven. Het schip schommelt te veel. ZONDAG 25 SEPTEMBER Ik had gedacht, dat er van die dagen varen van Montevideo tot San tos niets bijzonders te vertellen was, maar vanmorgen zei de kapitein tegen me: „Ga eens naar voor op het schip, daar maakt de Baas (dat is de timmerman) een asado klaar voor een paar van de jongens. Ik er na tuurlijk op af en nu heb ik dus toch ook nog echt een asado meegemaakt. Hete, ook geroosterde worstjes, die erbij behoren, kreeg ik zo op een vork geprikt om op te eten, maar de stukken vlees heb ik maar voor de jongens gelaten. We komen vanavond aan, maar komen niet aan de kant. We blijven op de rede liggen. Voor mijn part een hele week. DONDERDAG 29 SEPTEMBER We liggen nog steeds in Santos. Zondagavond lagen we dus op de rede voor anker. Maandag werden we door de loods opgehaald, maar kwamen nog niet aan de kant. De haven ligt zo vol schepen en er is dus geen plaats voor ons. We kwamen alleen wat dichter bij en liggen dan „op stoom".'s Avonds kwam er dan de boodschap door, dat ik 's morgens om half 'tien met een bootje gehaald zou worden en dat er een auto zou staan om me naar Sao Paulo te brengen. Ik herkende daarin weer de zorgen van mijn goe de vrienden in Sao Paulo. Het was en is trouwens nu nog koud en vooral nat. Regen, regen en nog eens regen. In Sao Paulo echter was het mooi weer. De tocht erheen is, hoe vaak ik dat nu al gedaan heb, nog steeds fantastisch en de weg is bovendien prachtig. Halverwege moet een tol betaald worden, maar niemand heeft daar bezwaar 'tegen, omdat die wegen zo prachtig worden aangelegd. Ten hujze van mijn vrienden was weer eens een cocktail voor mij aangericht, waar ik zo ongeveer alle belangrijke Hollanders te zien en te spreken kreeg. Wat wel gemakkelijk voor mij is, is dat men op een gegeven mo ment de plaat „Een vrouw telefoneert" afdraait en ik dan stil in een hoekje kan zitten en me niet behoef te ver moeien en toch het gevoel heb ie'ts bij te dragen voor de gezelligheid. Ik hoorde toen ook, dat het schip 's middags aan de kant was gekomen. En de volgende dag mocht ik weer met de auto teruggaan, maar voor die tijd ging ik in de stad wat winkels kijken. Het is iets ongelooflijks. In mijn gevoel is het groter, drukker, heviger dan New York! Er is gewoon een voelbare werk kracht. En ik moet alleen iets her roepen wat ik schreef toen ik op de heenreis in Sao Paulo was, n.l. dat men mij nooit meer moest vertellen, dat Brazilianen met werken. Men heeft mij n.l. nu gezegd, dat wat ik in Sao Paulo zie niet „de Brazilianen" moet noemen, want die werkkracht schijnt wel voor namelijk alleen daar te heersen en men zegt dan ook, sprekende over Brazilië, dat uit 21 staten bestaat, dat Sao Paulo daarin is: de locomotief, die twintig lege wagens trekt. Ik ben niet verantwoordelijk voor deze uitspraak en vertel maar na wat men mij vertelde. Negentig procent van de belasting komt van Sao Paulo. Maar iets wat mii persoonlijk over kwam, heeft mij wel tot een speciale conclusie gebracht. Toen ik n.l. alleen met dat bootje aan de kade in Santos aankwam, werd ik aangesproken door een jongeman in vloeiend Portugees. Hij nam mijn valies, vertelde en ver telde maar en ik begreep er niets van en voelde me werkelijk volkomen op gelaten. Daar stond ik nu met miin kennis van Frans, Duits en Engels en Nederlands. één woord ving'ik on, iets van telefo nade en ik besloot het maar rustig over me heen te laten gaan. Tenslotte kwam een ander, weer alleen Portugees sprekend en toen zag ik ge lukkig ineens de chauffeui van mijn vrienden, die ook wel alleen Portugees sprak, maar die ik tenminste herkende. Enfin: het bleek iets met douane te doen te hebben, omdat ik een koffertje bij me had, maar toen ik tenslotte dan in de auto zat, had ik toch wel de overtuiging, dat degenen, die emigre ren, hetzij naar Argentinië, hetzij naar Brazilië, toch moeten zorgen, dat zij de Spaanse of Portugese taal enigszins machtig zijn. Het is in mijn ogen on verantwoordelijk om naar die landen te gaan zonder de meest eenvoudige dingen te kunnen zeggen. En ik kwam dus gisteren in een stromende regen terug in Santos en in mijn huis! En op het ogenblik is er nog geen sprake van vertrekken. De havenarbeiders hier in tegenstelling met die in Buenos Aires, die onmiddel lijk ophouden met werken als het regent, willen in de regen wel door werken, maar de lading kan dat niet verdragen en dus terwijl het nu werkelijk giet ligt het werk weer helemaal stil. Maar, ik heb het al meer gezegd: Mij kan het nooit te lang duren! Er is bovendien van alles te zien, voortdurend gaan en komen er de prachtigste schepen of enorme tankers de haven in of uit. Nadat ik dit vanmorgen geschreven had, ben ik met een van onze hostessen aan de wal gegaan. Ik wilde ten eerste in het algemeen wat winkels zien en dan speciaal een van die zaken be zoeken waar men met honderden en honderden de vele half edelstenen ziet, die alle uit Brazilië komen: topazen, amethisten, aquamarijn en ik weet niet hoevele nog meer, ook nog chrysoberil, esmerald en zelfs diamant. Het is wer kelijk iets van een wondersprookje, die grote hoeveelheden van waardevolle stenen bij elkaar te zien. In Sao Paulo is trouwens de hoofdwinkel en die be zocht ilj dan ook de dag tevoren en kocht een paar gezellige dingen. Adios Buenos Aires, zie ik je ooit weer? O Dinky en Maggy (rechts), de twee hostesses van de Alnati. DEN HAAG (ANP). Op eigen hout je heeft een Hagenaar van wie een bromfiets was gestolen, de daders van de diefstal weten op te spo. en. Eind oktober was hij ziin bromfiets kwijt geraakt. Hij besloot daarop :n de buurt waar de diefstal was gepleegd zelf uit te gaan kijken. Een week 'ater betrapte hij twee jongens bij het ste len van een fiets. Hij volgde hen ongemerkt totdat zij een huis binnengingen. Toen ging hij terug om de eigenaar van de fiets op te wachten. Met hem ging hij nar.r da politie, die de beide jongens arresteer de. In de loop van de volgende dager, werden vier van hun vrienden en me dedaders aangehouden. Zij lopen in leeftijd uiteen van vijftien tot twintig jaar. Samen hadden zij veertien brom fietsen en onderdelen van andere -gesto len. Er zijn er maar enkele, en dan nog tot op het frame gesloopt, teruggevon den. De kale resten hadden de jongens maar ergens neergezet.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7