Van Dalsum in grootse rol „In Rio te zijn en niet te kijken..." Dreigroschen operknap en zeer boeiend, miste woedende felheid HONGAARSE VRIJHEIDSSTRIJD OP T.V. o O TRAGEDIE AAN BEIDE ZIJDEN programma's Komieken als Nixon en Kennedy wordt gestaakt Plakken is goedkoper dan Brunssum dacht IN HET KORT Nieuwe Doorsnee in overweging Chili-actie V.P.R.O. wordt algemeen IP vr p De Raaff en Schutte in het zonnetje Heel gewoon Toch .".alu *✓00 it. f BLAD Pag. Van onze radio- en t.v.-redactie AMSTERDAM De Amerikaan Rod Serling schreef het televisie spel van vanavond, „De donkere kant van de aarde". We hebben van deze schrijver al eerder gezien „De pijnbank", over de Ameri kaanse militairen die doorsloegen onder de martelingen der Noord- Koreanen, en „Requiem voor een zwaargewicht", met de fameuze rol van Ko van Dijk als de uitgerangeerde bokser. Serling toonde zich met deze spelen een man die een pakkend thema weet te kiezen, en die het vakbekwaam kan verwerken, vakbekwaam voor de televisie vooral. „De donkere kant van de aarde" is de communistische wereld, en het stuk gaat over de tragische opstand der Hongaren, nu juist vier jaar gele den. Rod Serling laat een episode zien uit de strijd, en waar het eigen lijk om gaat in die strijd vrijheid, menselijkheid, individuele verant woordelijkheid dat komt naar vo ren in de belevenissen van de men sen. Van de Hongaarse opstandelin gen, die uiteindelijk het uiterste 'of fer brengen. Van de Hongaarse over loper, die om zijn eigen hachje te red den heult met de vijand, en erger. Ook van jonge Russische officieren, die zonder een sprankje eigen gevoel de ontvangen bevelen blindelings uit voeren. En van de bejaarde Sowjet- kolonel, die op het einde van zijn loopbaan inziet dat hij gefaald heeft, omdat bij heeft meegeholpen zulke ontmenselijkte mensen op te kweken. De kolonel Die kolonel wordt gespeeld door nie mand minder dan Albert van Dalsum. Het is een gebeurtenis Van Dalsum in deze grote rol op het scherm te zien, en zijn optreden belooft het bes te voor deze televisie-avond. Enkele andere spellrs zijn Ton Kuyl als een fanatieke jonge officier, en Ben Aerden als de Hongaarse ver rader Anton Rojas. Zijn vrouw Anna Rojas wordt gespeeld door een actri ce die we lang niet op de beeldbuis hebben gezien: Elizabeth Versluys. Veel kijkers zullen zich haar herinne ren, want ze is twee jaar verbonden geweest aan de spelers-kern van de N.T.S., en had o.m. veel succes met haar rol als de van moord verdach te schilderes in „Op leven en dood." Maar daarna schijnt Bussum haar te hebben vergeten. „Bijna twee jaar heb ik niets meer gehoord", vertelde Elizabeth Versluys ons, „hoewel je toch altijd weer hoort dat er gebrek aan actrices voor de televisie is. En fin nu kreeg ik plotseling deze uit nodiging, en dat heb ik natuurlijk graag gedaan." Elizabeth Versluys, die verbonden is aan de toneelgroep Ensemble, Elizabeth Versluys houdt van alle soorten rollen („als het maar echt, fijn toneel-spelen is"), maar regisseurs kiezen haar nogal eens als „vamp" of aanverwante vrouwenfiguur. Zelf vindt ze dat maar vreemd, doch wie haar zo binnen ziet zwieren, met haar grote donkere ogen, een sigaret tussen de slanke vin- HEERLEN Het gemeentebestuur van Brunssum heeft het vorige jaar het frankeringsabonnement bij de P.T.T. opgezegd. Het was namelijk ge schrokken door de hoogte van de re kening van dat jaarabonnement en ging het eens proberen of deze nota niet naar beneden kon als men post zegels ging plakken. Het bedrag dat hierdoor in een jaar is uitgespaard, bleek boven verwach ting groot te zijn. De kosten voor de postzegels bedroegen voor deze ge meente van rond 25.000 inwoners nog geen negenduizend gulden en de kos ten van een jaarabonnement waren 14.500 gulden. Het gemeentebestuur heeft nu een frankeermachine aangeschaft, die zich zelf in een jaar betaalt en die bown- dien door het opschrift „Brunssum pa rel van de mijnstreek", nog reclame maakt ook. Andere gemeenten in de mijnstreek hebben het Brunssumse voorbeeld gevólgd. VRIJDAG 4 NOVEMBER j RADIO HILVERSUM I - 402 M. ochtend NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber; 7.10 Gram; 7 30 Een woord voor de dag; 7.40 Gewijde muz: 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V d zieken; 9.35 Waterst; 9.40 V d vrouw; 10.10 Gram; 10.15 Morgendienst; 10.45 Gram; 11.15 Progr v d oudere luis teraars. middag 12.00 Gram; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Carillonbespeling: 12.50 Gram en act; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz; 13.45 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.25 Kamerork en so list; 15.35 Blaasork; 16.00 Duizendschoon, vraaggesprek: 16.15 Gram: 16.35 Piano, duo; 17.00 Voordr: 17.20 Vocaal-ens; 17.40 Beursber; 17.45 Fanfaremuz. avond 18.20 Licht progr; 18.50 Regeringsuitz: De heer B M. van Griethuysen, chef afd. vrijetijdsbesteding van het Min. v O.K. cn Wspreek overRecreatie. 19.00 Nws en weerber; 19.10 Op de man af, praatje, 19.15 Gram: 19.30 Radiokrant; 19.50 Lichte muz; 20.15 Gevar progr; 21.30 Samenzang; 22.00 Gram; 22.25 Wereldkampioensch dam men: 22.30 Nws; 22.40 Wijd als de wereld, lezingen; 23.00 Metropole-ork en koor, 23.40 Gram; 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II - 298 M. ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.23 Gram en act; 8.00 Nws; 8.18 Gram en act; 9.00 Gym v d vrouw: 9.10 Gram; 9.40 School radio: VPRO: 10.00 Dit en het andere, Ie- zin: 10.05 Morgenwijding; VARA: 10.20 V d vrouw: 11-00 V d kleuters; 11.15 Kamer- koor: 11.30 Hammondorgel en zang. middag AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.20 Regerings uitz: Uitz voor de landb; 12.30 Land- en tuint meded: 12.33 Sport en prognose: 12.50 Pianospel; 13.00 Nws: 13.15 Meded en gram: 13.25 Dansmuz; 13.55 Beursber: 14 00 Kerkorgel; 14.20 Voordr; 14.40 Gevar. progr: VARA: 16.00 Muzikale lezing; 16.30 V d zieken; 17.00 V d jeugd; 17.53 Act. avond 18.00 Nws: 18.15 Pol lezing; 18.25 Lichte muz; 18.50 De puntjes op de i, lezing: 19.00 V d kind: 19.10 Kinderkoor; VPRO: 19.30 De stad nu, lezing; 19.45 VPRO-nws: 20.00 Nws; 20.05 50 jaar kweek- en leer school van het Haagsch genootschap, re portage: 20.20 Toneelkron; 20.30 Sopr en plano; 20.50 Regeringsuitz: De wereld ver gadert: VARA: 21.00 Quizprogr: 21.45 Lich te muz: 22.15 Buiten] weekoverz: 22.30 Nws; VPRO: 22.40 Zorg om de mens. ge- psrek. VARA; 23.00 Soc nws In Esperanto; 23.10 Vergelijkenderwijs; muzikale lezing; 23.53-24.00 Nws. TELEVISIE 1 NEDERLAND NTS: 20.00 Journ en weeroverz; AVRO: 20.30 De toestand in de wereld, lezing; 20.45 Met het oog op 21.00 TV-kron; 21.30 Gevar progr overgenomen v d Ame rikaanse TV; 22.20 Einde. DUITSLAND 17.00 V d kind; 17.15-18.00 V d jeugd (Re gionaal progr: NDR; 18.45 Die Nordschau; WDR: 18.45 Hier und Heute. NDR: 19.25 Mike Nelson: avonturier onder water. WDR: 19.25 Intiem theater). 20.00 Nws; 20.25 Documentaire; 21.15 Jazzmuz; 21.30 T.V.-film (V). BELGIë VLAAMS 19.00 Eureka; 19.30 V d vrouw: 20.00 Nws; 20.30 Film; 21.05 Première: 21.30 Interview; 22.30 Nws. BELGIë FRANS 19.00 Kathol uitz: 19-30 V d landb; 20.00 Journ; 20.30 TV-spel; 22.30 Portrait-souve nir; 23.10 Journ. televisie vandaag DONDERDAG. Programma-coördi natie is nooit Hilversums sterkste kant geweest. Zo krijgen we, na de Drei- groschenoper, vanavond opnieuw een zwaar stuk op het scherm: „De donkere kant van de aarde". Dit spel van de uitnemende schrijver Rod Serling be looft overigens alle goeds (21.00). Ook het voorprogramma is ernstig: deel 5 van de serie over kerkbouw, en een Vademecum over de monniken gemeenschap op de berg Athos in Griekenland. Vlaanderen relayeert om 21.00 het Nederlandse spel; vooraf de kunst rubriek Atelier (20.30), en om 22.20 flitsen uit het tv-debat van Nixon en Kennedy. België Frans: 20.30 Télé-Matcb; 21.10 Ciné-Club de Minuit. „Keiner ist wie der andere" luidt de titel van een televisiespel van James Edward, dat de Duitse televisie van avond om 20.55 op de schermen brengt. Vooraf een verhaal over een eenzaam hondje in Parijs. Met een verachtelijk gebaar weert de Russische kolonel Sten (Van Dalsum) het aangeboden vuurtje van de Hongaarse landver rader Anton Rojas (Ben Aerden) af. Twee Russische soldaten (Hang Pieterse en Henk Diilewaard) kij ken toe. geren, en in een vuurrode mantel ge huld, kan de gedachtengang van die regisseurs wel enigszins begrijpen. Geen tijd Maar haar type leent zich ook goed voor de gewone jonge vrouw in het moderne probleemstuk, het genre dus waarin we haar vanavond zullen zien. Buiten de studio en de planken heeft Elizabeth Versluys intussen géén tijd om vamp of probleemvrouw te zijn. Ze heeft haar handen vol aan haar huishouden, als mevrouw (Joan) Rem- melts met haar twee zoons, van tien en twaalf, die natuurlijk allebei aan het toneel willen, net als vader en moeder. Van onze radio- en t.v.-redactie ROTTERDAM. Annie M. G. Schmidt is aangezocht door het be drijfschap Horeca om een radio programma te schrijven in de trant van de vroegere Familie Doorsnee. Het programma zou moeten .worden uitgezonden via Radio Luxemburg, in het kader van een campagne om de Horeca-bedrijven meer bekend heid te geven. „Alles is nog in het stadium van besprekingen", zei Annie Schmidt gis teravond, ,,ik ben uitgenodigd dit te doen in samenwerking met Wim lbo, die op het ogenblik in Berlijn zit. Het wachten is dus eerst nog op zijn te rugkomst. Het zou iets kunnen wor den in de geest van de Familie Door snee, of misschien een terugkeer van de Familie Doorsnee zelf. maar met zo iets moet je natuurlijk erg op passen." „Misschien gaat liet ook nog he lemaal niet door. Besloten is er nog niets. Reclame of zo zou niet in het programma zelf komen, en ik zou ook geen richtlijnen aanvaarden waardoor ik in mijn vrijheid van schrijven zou worden beperkt. Maar we moeten de hele zaak dus nog gaan bekijken als Wim lbo weer in het land is." Eigen nieuwsdienst HILVERSUM. De actie van de VPRO voer Chili komt onder auspi ciën te staan van de Nederlandse Ra dio Unie en de Nederlandse Televisie Stichting. De NRU en de NTS hebben daar toe besloten, omdat de actie het best tot haar recht komt als zij een alge meen karakter draagt. De eerste radio-uitzending van de actie is op zaterdag 19 november; de eerste televisie-uitzending op zondag 20 november. HILVERSUM. Het t.v.-optreden van Rose mary Clooney - en Mickey Rooney, dat in de omroepgidsen staat aangekondigd, gaat niet door. Morgen zouden deze twee sterren hun opwachting maken in de Perry Como Show. Maar de Amerikaanse NBC heeft te elfder ure géén telerecording van deze show ge maakt, en dan kan de Avro hem natuurlijk ook niet uitzenden. Er voor in de plaats komt een andere Como Show, die op 12 okto ber in de Amerikaanse huiskamers is geweest. U kunt daarin kennis maken met de in Ame rika en Engeland hoog- befaamde komiek Sid Cesar. Sid Cesar gaat een geduchte parodie leve ren op de Amerikaan se verkiezingscampag nes, en op de t.v.- debatten tussen Nixon en Kennedy Gastheer Como ont vangt verder de zanger Bobby Rydell, de comédienne Renée Taylor, en de Hugh Lampert Dancers. "Sid Ceasar en Perry Como ZONDAGMORGEN, 28 AUGUSTUS GISTERAVOND was er dus na het weer eens extra uitgebreide di ner „dansen op het dek". Er was een werkelijk uistekend muziekje door een band. die bestond uit; piano:, (de kapper), bas: (de tweede was- baas), guitaar: (de leerlingmachi nist) en een prima drummer: (de tweede wasbaas) en onvermoeibaar speelden ze alle dansen van een ou derwetse wals tot de rumba of de cha-cha-cha. De kapitein met zijn vrouw opende het bal en hoewel ik me voorgenomen had het maar kalmpjes aan te doen, heb ik toch nog menig dansje meege daan. En dat nog wel terwijl het schip behoorlijk aan het slingeren was. Om 12 uur ging ik echter netjes naar mijn hut en sliep op die heerlij ke deining direct in. En nu vanmor- HILVERSUM. André de Raaff en Jacques Schutte, het gerenommeerde piano-duo, zijn op 26 november het middelpunt van het Avro-televisiepro- gramma „Stop, kijk en luister". Welkome aanleiding daartoe is het feit, dat de twee pianisten twee dagen daarna het twintigjarig jubileum van hun duo vieren. Ook de werkzaamheid van De Raaff en Schutte als componisten zal de no dige aandacht krijgen en verschillen de kunstbroeders gaan aan dit pro gramma hun steentje bijdragen. SAN FRANCISCO (Reuter) De ju ry van het filmfestival van San Fran cisco heeft de Russische film De balla de van de Soldaat uitgeroepen tot de beste moderne film. Regisseur Grigori Tchukhray kreeg bovendien de prijs voor de beste regie. Het was de eerste keer dat de Sovjet-Unie deelnam aan dit festival. De prijs voor de beste do cumentaire ging naar de Zweedse film Mein Kampf, Frankrijk verwierf de on derscheiding voor de beste kort film met de inzending Déracinements. DIE WOEDENDE schreeuw uit 1928 wil ik weer in al zijn rauwheid laten horen! Dit had regisseur Willy van Hemert gezegd over de Driestuiversopera, die hij gisteravond op het scherm bracht Deze grootste produktie uit de geschiedenis van onze televisie is een knap en uiterst boei end stuk werk geworden, een presta tie die er dubbel en dwars zijn mocht, maar juist aan dat woedende van die schreeuw, juist aan dat rauwe van de aanklacht heeft het in deze opvoering enigszins ontbroken. kritisch bekeken radio vandaag Wat in 1928 een felle schreeuwende realistische aanklacht was tegen de maatschappij, vinden wij eigenlijk he den ten dage in sommige opzichten wat karikaturaal. Er is ten slotte wel het een en ander gebeurd in de laatste dertig jaar, in de literatuur, in toneel, film en zelfs in televisie en nog meer in de gewone wereld daarbuiten. Wat de mensen uit de jaren twintig schok te, schokt ons niet meer zó vanzelf sprekend. Misschien had daarom deze Driestuiversopera een extra woedend accent, een enigszins gechargeerde dramatiek verdiend. Camerawerk en beeldregie ook deze weer een belangrijke prestatie kwa men echter niet tot het snelle en felle tempo, dat de kreet van Bert Brecht en Kurt Weill tot in onze huiskamers zou hebben doen weerklinken. De muziek had nog niets door de jaren verloren en werd uitnemend uit gevoerd. De geluidstechnici waren kennelijk niet steeds opgewassen tegen de netelige opgaven van dit spel, zodat de weergave van het gesproken woord wel eens te wensen overliet. Deze Driestuiversopera mag dan niet alle wensen bevredigd hebben, het was toch buiten twijfel de moedige daad en de boeiende uitvoering die Van Hemert voor ogen hebben gestaan en dit evene ment is zeker eeri belangrijke datum in de volwassenwording van onze televisie. W. H. DONDERDAG. De eerste helft van de avond is weer de beste, met het Avro-programma „Ga er eens even voor zitten" (19 05). U hoort de drie trio's van „Drie maal drie is ne gen", en natuurlijk de ontbijt-sensa- ties van „Koek en ei". Om 20.00 presenteert de NCRV haar Steravond, en daarna valt er op de vaderlandse zenders weinig meer te beleven, behalve om 23.10 Discotaria (Hilv. 2). In een directe aansluiting met het Concertgebouw te Amsterdam kunt u vanavond om kwart over acht luis teren naar het Concertgebouworkest o.l.v. Pierre Monteux. Aan dit con cert verleent medewerking de be- roemae cellist Mstislau Rostropo- wits die het celloconcert van Dwoz- sjaal< zal vertolken. Het programma wordt geopend met de Suite uit de muziek voor „Protée" van Paul Clau- del, gecomponeerd door Darius Mil- haud. Tot beslui* volgt dan nog een uitvoerini van Van Beethovens vijf de symfonie. Over de andere zender hoort u om elf uur de sopraan Jennifer Vyvyan, die, aan de vleugel begeleid door Ma- rinus Voorberg, liederen van Handel. Warlock, QuilteiVaughan W'lliams. Hoioells en Hopkins ten gehore brengt. Lnige bedenking TVpph WlïlÓlTlolpUs" ileef dat schrijnende en dat vu- W1I1UII1U1CI1& Nu bleef dat schrijnende en dat vu rig beschuldigende dikwijls uit door een wat gering tempo, een wat tamme spel- en beeldregie. Maar dit is eigenlijk de enige be denking van belang. Er werd goed ge speeld. Hans Kaart, die ook zijn zang stem natuurlijk mee had, was een mach tige Peachum, de beste figuur van het stuk. Joop Doderers toneelpersoonlijk heid reikt niet ver genoeg om de snij dende Mackie Messer helemaal waar te maken, maar zijn creatie van deze moeilijke rol viel zeker te waarderen. Ingeborg Elzevier was een charmante Polly en Enny Mols-De Leeuwe en Ben Groenier kweten zich redelijk van hun taak. Bijzonder hebben wij genoten van het groepje bandieten waarvan vooral Jan Pruis en Jan Blaaser opvielen. Grandioos De enscenering was grandioos van opzet en perfect van kwaliteit, tot in de details. Zelden hebben wij dat beter op de Nederlandse televisie gezien. Toch had men zich kennelijk aan de grote jaarmarktscènes ietwat vertild. In die beeldreeksen ontbrak het kokende, kol kende ritme, dat bij het onderwerp zou hebben gepast. Maar voor een van de eerste massaprodukties uit Bussum was het een kranige prestatie. Willy van Hemert liet keer op keer in dit lange en moeilijke stuk uitnemen de staaltjes van spelregie zien, zoals o.m. bij de bruiloft van Mackie Messer. het gedeelte waarin Peachum zich gereed maakt om Mackie te verraden en Mackie's bezoek aan het bordeel. HILVERSUM De moderne Don Quichotte heeft zijn strijd „Tegen windmolens" gestaakt. De Avro zal de televisiestrip van die naam, die twee uitzendingen heeft beleefd, niet meer uitzen den. „We hebben dit besluit zelf genomen en aan de Avro meegedeeld", ver telde Jan Moraal gisteravond, „omdat uit de reacties duidelijk is gebleken dat het grote publiek geen plezier aan de avonturen van onze nazaat van Don Quichotte beleeft". Na de eerste uitzending, anderhalve maand geleden, regende het bij de Avrö telefoontjes en briefkaarten van kijkers, die Don Quichotte niet leuk vonden. „Kijk, dat is erg verdrietig, want wij willen de mensen een plezierige avond bezorgen en dan wordt het voor ons ook wel erg moeilijk om met frisse moed op ons thema door te borduren. De mensen hebben het afgewezen, maar een heel kleine groep kon onze humor waarderen. En het is niet meer dan reëel dat je er in zo'n geval mee ophoudt. Als je een kleine groep wilt bereiken, dan kun je beter een maandblad oprichten", aldus Jan Moraal. gen is er nog steeds flink beweging in het, schip en zijn er daardoor ook wel enkelen, die zich, geloof ik, een beetje zeeziek voelen. Althans, het was van morgen erg leeg op het dek en ook aan de lunch miste ik een paar ge zichten. Het kan ook zijn, dat het gister avond wat laat is geworden. Ik ging met een van de met mij meer be vriende passagiers naar de bak. Hij is een zeer bekend landbouwcon- sulent, die met vrouw en twee voor beeldig opgevoede kinderen (10 en 6 jaar) plus de liefste baby, die ik ooit meemaakte op weg is naar de land bouwkolonie in Parana-Castrolanda om de boeren daar op alle landbouw gebied voorlichting te geven. Hij is het ook, die de drie stieren waarover ik in de eerste dagen vertel de, als het ware in zijn bagage heeft. MAANDAG 29 AUGUSTUS Vandaag wil ik alleen even vertel len, dat hetkoud is! Er is geen zon te bekennen. Het waait en het re gent! En het schip stampt en slingert en deint. Ik sprak vanmorgen bij mijn rondtrip op het schip .met de boots man (ook een oude vriend van de vo rige reis!) en die zei mij, dat hij nog nooit zo'n wind en zo'n kou had mee gemaakt in deze streek. Ik vind het dus dubbel boeiend om dat dan juist wel eens mee te ma ken. En de zee is werkelijk wonder mooi! Soms helemaal zwart, dan diep groen en dan ineens weer helder blauw en grote zwaar aanrollende gol ven. Ja, ineens niet meer dan dat grote vertrouwde veld, maar nu dreigend en gevaarlijk, maar o, zo prachtig. WOENSDAG 31 AUGUSTUS Mijn geweten knaagt. Een paar da gen heb ik al niet geschreven en de passagiers, die er nu ai aan gewend zijn mij te zien schrijven, vragen met een licht verwijt in hun stem: „Moet er niet geschreven worden?" Om dus nu eerlijk te kunnen antwoorden, dat ik „bij" ben, heb ik me in mijn hut teruggetrokken en schrijf dan nu ook „bij". De laatste dagen is het voortdurend koel weer veel wind. En zelfs daar net een flinke stortbui, maar daarom is het dan nu ook echt lekker fris en klaagt niemand over de hitte en dan te lezen, dat het in Rome 42 gr. is! Ik moet er niet aan denken. Gisteren zat ik in de volle wind op de bak en ik voelde me als op mijn eigen jacht. En ik dacht zo, dat Onas- sis of wie dan ook, die in het bezit van een eigen jacht mag zijn, zieh niet rijker kan gevoelen dan ik op zo'n moment. Integendeel: Ik heb het veel heer lijker. Ik heb immers de zorg er niet bij. Ik speelde voor mijn eigen genoe gen boegbeeld en stond in mijn volle lengte boven op het trapje op het ui terste puntje van het schip. Geen mens kan zich gelukkiger gevoelen dan ik op zo'n moment. Lach me alsjeblieft niet uit. Kom me ook niet vertellen, dat men zich boven op een berg staande even zo kan voelen ..'t Is niet waar alléén de zee om je heen geeft dat gevoel van vrijheid. Iedereen, die moe is, overwerkt of zelfs na een groot verdriet, zou ik willen toeroe pen: „Maak toch een, zeereis!" Alles en iedereen om je heen werkt bovendien mee. Tot nu toe heb ik on der de leden van de bemanning nog niet een ontevreden of onvriendelijk gezicht gezien, 't Is stellig de zee, die de mensen beter maakt. De officieren, de leerlingen, de bar- bediende, mijn hutsteward, de hof meester, de bootsman, de timmer man, de matrozen .en in de eerste plaats de kapitein. Iedereen heeft een vriendelijk woord of een lachje voor een ander over. Rio de Janeiro bij nacht Uit Atlas voor Z. Amerika Vandaag is het een bijzondere dag. Vanavond is captains-dinner", het diner, dat gegeven wordt wanneer men de eerste haven aandoet, waar een gedeelte van de passagiers ons verlaat en dat is overmorgen: Rio de Janeiro. Bovendien is het de ver jaardag van prinses Wilhelmina, die ik in mijn gedachten toch nog altijd „de Koningin" noem en ik kleedde mij in een oranje blouse (die ik expres had laten maken) en ik bond een rood-wit-blauwe doek om mijn hoofd Terwijl ik dit nu zit te schrijven, moet ik de ramen van mijn hut dicht maken, zo regent het in. Maar ik weet nu van de kapitein, dat dat buien zijn, die de zeelui ken nen. We passeren n.l. vanavond Abrol- tras, een vuurtoren op een eiland voor de kust van Brazilië en daar komen deze buien geregeld voor. Ik beklaag die vuurtorenwachter. Door die regen en het waaien daar voor op de bak zien mijn haren er niet uit en dus vanavond naar de kapper. DONDERDAG 1 SEPTEMBER We zien al de kust van Brazilië. En ook van tijd tot tijd schepen. Gister avond werd er na het diner weer ge zellig gedanst op het dek ik deed er wel aan mee maar ik genoot toch meer van de maan, die werkelijk een sprookjesplaat van de zee maakte. Ik stond er eerst met de kapitein even rustig naar te kijken en hij ver telde me meteen de namen van enige planeten en sterren. Jupiter b.v. was verblindend helder, maar later ik had gezegd, dat ik naar bed ging heb ik stil nog een hele tijd alleen naar de maam staan kijken en hoewel ik dan tegen mezelf zeg „niet senti menteel" te gaan doen en dat „ik toch geen jong meisje" meer ben.... ik kan er niet genoeg van krijgen. Alleen ook hier sta ik weer voor de voor mij on begrijpelijke situatie, zoals ik al een maal op mijn reis naar Afrika ook zag, dat de halve maan als een ho rizontale halve schijf aan de hemel staat en niet, zoals wij gewend zijn, verticaal. De kapitein heeft het me heel dui delijk trachten uit te leggen en ik durf de niet te bekennen, dat ik het toch niet begreep en zei toen maar: „O ja, nu snap ik het". Maar eerlijk, ik zal het nooit begrijpen. Morgenoch tend om 6 uur ongeveer zullen we in Rio de Janeiro aankomen en ongeveer om 8 uur liggen we dan waarschijn lijk aan de kade. Hoogstwaarschijnlijk gaan we er 's avonds al weer van daan. We zullen wel zien. DINSDAG 6 SEPTEMBER Ik zit met een schuldig gevoel nu te schrijven in de salon, die totaal ver laten is. We zijn in Santos. Vijf dagen heb ik niet geschreven, maar ik heb wel een paar geldige excuses. Nadat ik donderdag na mijn maangemijmer naar bed ging, voelde ik me al een beetje gloeierig en extra moe. Ik dacht, dat het van het dansen kwam, maar in de nacht werd ik plot seling wakker doordat het schip flink aan het deinen was. 's Middags was de wind ook al ineens gedraaid en was het, nadat het tot 4 uur echt nog zon- nebadweer was geweest en iedereen in shorts en dunne blouses liep, plot seling ijskoud geworden. Ik had me toen wel gauw verkleed, maar het was blijkbaar al te laat en ik had het te pakken. Ik ben nu een maal gauw op het randje van een griepje, zoals ik dat noem en toen we dan ook 's morgens in Rio aan kwamen, voelde ik me meer dan lam lendig. En eerlijk, ik was maar blij, dat het regende, dat het goot en ik daar door een reden had om aan boord te blijven. Natuurlijk lijkt liet achteraf bijna ongelooflijk: In Rio de Janeiro te zijn en niet te gaan kijken, maar ten eerste had ik het zeven jaar geleden ook al in een gietregen gezien en later op de terugreis in een stralende zon en daar rekende ik dan nu ook maar op en bovendien wist ik, dat we de volgende dag in Santos zouden aankomen, waar ik door vrienden uit Sao Paulo zou worden af gehaald en dat we daar ook enige dagen zouden liggen, want we krijgen 38.000 trossen bananen aan boord. Ik slikte dus tegen het advies van de dokter alle verschillende anti- griepmiddeltjes, die ik bij me had, ontving de culturele attaché alleen aan de lunch hier aan boord en kroop in bed. De kapitein had gezegd, dat het 15 uur varen was en aangezien we om 5 uur 's middags vertrokken, zouden we dus 's morgens om 8 uur aan moe ten komen. Maar zie, dat is nu juist, dat altijd weer verrassende van een reis op een schip: Het is altijd anders. We had den uitgesproken slecht weer. We maakten maar tien mijl per uur en kwamen daardoor pas om 12 uur aan! Mijn vrienden stonden al aan de kade en ik was gelukkig. Ja dokter, tóch dank zij mijn mid deltjes! Ik voelde me een stuk beter, al wist ik, dat mijn temperatuur niet normaal was. Ik nam hem echter niet op. Als ik op een termometer zo dui delijk iets van 38.2 zie dan ben ik in eens echt ziek.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7