Woedende schreeuw uit 1928
in 1960 voor televisie
Architect ontdekte
Afrika's verleden
a
„Dl
DREIGROSCHENOPER
WERD HISTORIE BIJ
ZIJN GEBOORTE
Zo speelde Duitsland
Zo repeteert Nederland
GIGANTISCHE
SHOW VOOR
RAUW STUK
programma s-
Zaterdag 29 oktober 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 11
BAKKERSKNECHT MET
FIETS ONDER AUTO
Herman Haan vanavond in de huiskamer
0 Woensdag 2 november
wordt een belangrijke datum
in de geschiedenis van onze
televisie. Dan komt de Drie-
stuiversopera op het scherm:
Bert Brecht's vermaarde to
neelstuk, dat een wereldsuc
ces werd op de planken en het
witte doek. De presentatie op
woensdagavond is een van de
gedurfdste ondernemingen
van de Nederlandse t.v.
IN HET KORT
Snuif en wrijf
Vragen over Dordtse
landbouwschool
Pottenbakkers in Boymans
WEINIG OPERA'S zijn zozeer een symbool van hun tijd geworden
als Kurt Weill's Dreigroschenoper, maar daarvoor is het dan ook
geen echte opera. De liefde speelt een rol, het is echter een zeer
aardse en ironische liefde. En de romantiek van de held en het
belaagde meisje zal men tevergeefs zoeken. Bovendien: ongeschoolde
stemmen schreef Weill voor en het bel canto moet men dus missen.
De Dreigroschenoper is evenwel meer dan een opera. Als men op 2
november om 9 uur voor het televisietoestel gaat zitten, zal bijna drie
uur lang de geest van een gedesillusioneerd en cynisch Duitsland in de
huiskamer heersen.de desillusie, die omstreeks 1926 doorbrak, toen
bleek dat er van de sociale, politieke en poëtische wensdromen niets
was verwezenlijkt.
Een geestelijke depressie verspreidde zich, even intens als de eraan
voorafgaande stormloop tot redding van de mens en de wereld. Uit
de levenssfeer van de mens, die slecht is en de wereld, die verrot is,
ontstond de Dreigroschenoper in 1928. Bitter, honend en wondend
zijn de liederen van Bert Brecht, door Kurt Weill snijdend en indrin
gend op muziek gezet.
WIJ ZIJN de jeugd die aan niets meer gelooft", was de artistieke
slogan in Berlijn van een generatie boze jongemannen, die wer
kelijk boos waren. Het is de tijd van de onbarmhartig hekelende
tekeningen van George Grosz en Otto Dix, van de satirische ge
dichten van Erich Kastner, van Alfred Döblins Berlin Alexanderplatz,
waarin armoede en misdaad zonder hoop zijn uitgebeeld, van Walter
Finks boek Mich hungert.
Dat is de sfeer, waarin de Dreigroschenoper op 28 augustus 1928 in
het pluche „Theater am Schiffbauerdamm" in première ging en zich
direct als een hoogtepunt manifesteerde in het aan, gebeurtenissen be
slist niet arme Berlijnse schouwburgleven. Hier werd een taal gespro
ken, die er niet om loog: „Nur wer im Wohlstand lebt, lebt angenehm",
zingt Mackie Messer, en in de tweede finale: „Erst kommt das Fressen,
dann kommt die Moral". Onomstotelijke waarheden, die aan den lijve
werden ondervonden.
BERT BRECHT had het materiaal van de Dreigroschenoper ont
leend aan The beggar's opera van Johnny Gay, die in 1728 in
Londen voor het eerst werd opgevoerd, maar het werk van Gay
ook al had het een succes van twee eeuwen is praktisch
door de versie van Brecht verdrongen, omdat hij de geschiedenis van
Polly Peachum en Captain Macheath infiltreerde met de geest van zijn
eigen tijd en tot een zweepslag maakte. De muziek van Kurt Weill
droeg daaraan in belangrijke mate bij door haar oorspronkelijkheid,
fanatisme en geraffineerde instrumentatie, waarin het song- en jazz
element doordringend werd gebruikt,
DE Dreigroschenoper bleef op het programma. Alleen in Duitsland
werden er meer dan vierduizend voorstellingen gegeven. Pabst
maakte een film ernaar, verzacht weliswaar, maar toch een on
vergetelijk werk, dat elk jaar in de avant-garde-bioscopen terug
kwam. Nadat de Hitlerknechten in Duitsland al enige tijd hadden ge
tracht de voorstellingen van de opera onmogelijk te maken, werd in
1933 de uitvoering verboden. En zo bezeten waren de Nazi's op de
Dreigroschenoper dat zij direct na de verraderlijke overval op ons
land de filmkopie bij De. Uitkijk in Amsterdam in beslag namen.
MAAR na de oorlog herleefde het werk van Brecht en Weill. De
film kwam terug, de Haagse Comedie nam het op het repertoire,
de Groningse studenten brachten het en bij Philips verscheen
de Dreigroschenoper op twee langspeelplaten, opgenomen onder
leiding van Lotte Lenya, de vrouw van Kurt Weill, die in 1950 in
New York was gestorven.
Onverwacht kwam enkele jaren geleden de Dreigroschenoper in de
populaire sector terecht, toen Mackie Messer in Amerika werd omge
doopt tot Mack the Knife en Louis Armstrong het lied zong dat eens
de wereld had veroverd als Die Moritat von Mackie Messer.
i» Een van de vele uitbeeldingendie de Dreigroschenoper in
de 33 jaren van zijn bestaan heeft gekregen. Hoogtepunt tijdens een
Duitse opvoering: Mackie Messer wordt gearresteerd.
radio
vandaag
l
televisie
vandaag
1
ZATERDAG Er is niet veel
nieuws onder de zon, deze zaterdag
avond. Beide zenders geven in de
vroege uren lichte muziek, en Hilver
sum 2 gaat ook daarna door met
luchtige, zij het weinig originele luis-
terkost.
Na Week uit Week in (20.05)
hoort u om 21.30 Malando-Mélange,
en daarna het hoorspel Scaramouche
122.00).
Een programmaatje dat toch best
de moeite waard is, is ,.De Warwin
kel", een vrolijk serieverhaal om
22.40.
Een interessant programma wordt
vanavond om vijf over negen (En
geland: 464 m) uitgevoerd door het
B.B.C. Symfonieorkest, dat gediri
geerd wordt door de Italiaanse diri
gent-componist Bruno Maderna. Het
programma vermeldt vier werken
van de Amerikaanse componist
Charles Ives, de Zes orkeststukken
opus 6 van Von Webern en Lelio,
een compositie voor solisten, koor
en orkest van Berlioz.
Over dezelfde zender volgt dati
om tien voor half twaalf een ka
mermuziekconcert door het Engels
Strijkkwartet m.m.v. de hoornisten
Dennis Brain en Alan Civil. Uitge
voerd worden werken van Van Beet
hoven en Mozart.
ZATERDAG Corry Brokken is
vanavond, na enig uitstel, dan toch de
hoofdpersoon in Mies Bouwman's
nieuwe rubriek „In de hoofdrol"
(21.20).
De avond begint met „Tegen wind
molens", het vervolgverhaal over de
moderne Don Quichotte. De start van
dit programma, enkele weken geleden,
had sterke en zwakke kanten; we zien
nu met spanning de tweede aflevering
tegemoet.
Daartussendoor, om 21.00. presenteert
Jef de Groot weer zijn licht amuse
mentsprogramma „Stop, kijk en luis
ter".
Vlaanderen: 20.30 quiz Wie is wie?;
21.00 Highway Patrol; 21.30 tv-spel De
Barpianist (Nederlandse telerecording);
22.35 danskampioenschappen.
..Waar de wereld ten einde is" is de
titel van een romantische filmreis naar
de uithoeken van het Duitse taalgebied
(vanmiddag om 16 uur op de Duitse
televisie). Daarna een televisiefilm
(16.55 en de Perry Comoshow (17.201.
Vanavond om 20.30 Dr. Grzimek met
„Ein Platz für Tiere", om 21 uur een
musical: „Es geschah in Paris". Om
22.40 zaalhandbal.
radio
morgen
i
ZONDAG Een weinig aantrekke
lijke luisteravond. U kunt het best af
stemmen op Hilversum 1, waar om
20.00 Jules de Corte weer komt met
zijn Wintertoer, in elk geval een goed
programma.
Daarna is het een saaie vertoning,
maar Hilversum 2 biedt tenminste
nog platen van Winnifred Atwell
(21.05), het hoorspel Eigen haard is
moord waard (21.30), en tot slot om
23.30 platen van Los Indios.
Voor de bewonderaars van Bachs
vocale muziek is er vanavond om
half tien over Engelands derde pro
gramma een concert, dat verzorgd
wordt door het Goldsbrough Orches
tra, het B.B.C.-koor ep vijf solisten.
Onder leiding van 'Arnold Golds
brough worden uitgevoerd de canta
tes nr. 34 en 180.
Over dezelfde zender volgt dan
UTRECHT De zeventienjarige bak
kersknecht P. A. M. Borgstein uit U-
trecht is gisteren op de XJtrechtseweg
tussen Utrecht en De Bilt met zijn
motorbakfiets onder een auto gekomen.
Hij is daarbij om het leven gekomen.
Het ongeluk is gebeurd toen de jon
gen met zijn bakfiets de drukke weg
wilde oversteken om zijn klanten aan
de andere kant van de weg te bedienen.
om kwart over elf een kamermu
ziekconcert door het Dennis Brn-
Bluasensemble m.m.v. de pianist
George Malcolm. Het programma
vermeldt werken van Mozart, Jacob
en Ibert.
De Engelse pianiste Mottra Lym-
pany beëindigt dit seizoen haar so
listen-carrière. Om vijf voor tien
(Hilv. 2) kunt u haar beluisteren
in een solo-recital met werken van
Mozart, Chopin, Bartok en Liszt.
Een typisch Duitse enscenering van de Dreigroschenoper met kostuums
die meehelpen zich in de sfeer van de jaren dertig te verplaatsen.
Van een onzer verslaggevers
D OTTERDAM. Ergens in de
Soedan, diep in Afrika, woont
de Dogon-stam. Aan de zoom
van 'n woestijnachtig gebied strekt
zich een kilometerslange rotswand
uit, en daartegenaan en daarin heb
ben de Dogon hun schamele behui-
zinkjes gebouwd.
De stam moet bestaan van wat
landbouw gierst, papaja, en kola
noten, van handeldrijven in uien,
weefsels en vlechtwerk, van jacht op
de schaarse apen en vogels, en van
verzamelen van in het wild groeiend
graan.
De diepzwarte Dogon zijn vriende
lijke, gastvrije mensen. Ze spreken
hun eigen Dogon-taal, en de meesten
hebben nog nooit een blanke gezien.
Maar morgenavond staan die zwar
te rotsbewoners in uw huiskamer
bij wijze van spreken. Want dan komt
Herman Haan van het Rotterdamse
Museum voor Land- en Volkenkunde
op de televisie Vertellen van zijn er
varingen op een expeditie naar de Do
gon-stam.
Schorpioenen
Een jaar of wat geleden maakte
Herman Haan, die eigenlijk architect
is, zo maar voor z'n plezier een tocht
door de Sahara, 's Avonds, voor het
slapen gaan, krab je in je tent nog
even de grond om, om te kijken of er
geen schorpioenen zitten.
Dat deed Herman Haan ook, en hij
vond gelukkig geen schorpioenen,
maar wèl een paar prehistorische pijl
punten. Dat 'was het begin van een
lange romance met de oudheidkunde,
en nu heeft Herman Haan twintig
oudheidkundige expedities naar de Sa
hara achter de rug.
,,Maar nu ga ik er niet meer heen",
zegt hij. ,,Door de Algerijnse kwestie
ben je nu in de Sahara helemaal ge
bonden aan de. instructies van plaat
selijke Franse militaire commandan
ten. Dan kan ik niet in vrijheid wer
ken, en ook wil ik niet gaan reizen
onder de hoede van Franse militaire
convooien. Want in iedere oase heb
ik vrienden onder de inboorlingen, en
die zijn fel tégen de Fransen".
Daarom reist Herman Haan nu naar
andere gebieden.Musea in Algiers,
Parijs, Rotterdam en elders maken
maar al te graag gebruik van zijn
werk als wetenschappelijk onderzoe
ker.
In hutje
morgen
ZONDAG Het NCRV-programma
van deze zondag ziet er interessant uit.
Herman Haan. de Rotterdamse Afrika-
kenner. begint met een documentair
programma over de Dogon-stam in de
Soedan (2000>.
Na een film over het leven van
Luther (20.25). komt dan Hans Tie-
rneyer op het scherm met een ernstige
eenmans-voordracht (21.25).
's Middags om 17.00 zijn er twee korte
Ikor-uitzendingen: ..Protestant zijn in
Zuid-Limburg", en een Lutherse
Vesper.
Vlaanderen: 20.30 De Muziekkam-
pioen; 21.45 Sportweekend.
België Frans: 20.30 gevarieerd pro
gramma; 21.00 Tussen hond en wolf;
21.45 Grote musici: Joseph Haydn.
De Duitse televisie is zondag vanaf
12 uur ononderbroken in de lucht met
Friihschoppcn; om één uur de film
..Maria Theresia" met Paula Wessely:
kwart voor drie Raadselprogramma
voor de jeugd; 15.15 Andalusische
cocktail; 16 uur trekking televisie
loterij; 17.30 basketbal Duitsland—
Denemarken; 's avonds 20.05 uit Wenen
Lou van Burg met „Jede Sekunde ein
Schilling".
In het Dogon-land reist hij te voet,
met een paar inlandse dragers, een
Dogon-gids die tevens tolk is, en een
paar ezeltjes voor de pakkage. In de
Dogon-dorpen woont hij het liefst in
een gewone hut, en hij eet het gewo
ne Dogon-voedsel in plaats van Euro
pese lekkernijen uit meegebrachte
blikjes. ,,Ik spreek dan wel een ande
re taal, en ik heb dan wel een blanke
huid," zegt hij, „maar verder leef ik
daar net als een Dogon, en zo heb je
het meeste contact met de mensen."
De expeditie was overigens vooral
bedoeld voor de Tellem, een andere
stam, die tien eeuwen geleden door
de Dogon uit hun rotswoningen wer
den verjaagd. Er zijn daar in de Soe
dan grotwoningen van de Tellem,
waar sedert tien eeuwen geen mens
in is doorgedrongen, en daar hoopt
Herman Haan waardevolle vondsten
te doen om de verloren gegane cul
tuur van de Tellem te reconstrueren.
Binnenkort gaat hij er weer voor een
maandje heen, voornamelijk om de
techniek van het afdalen in deze ge
vaarlijke grotten te bestuderen.
Dodencultus
Het televisieprogramma van mor
genavond gaat vooral over de doden
cultus van de Dogon. Deze stam ge
looft, in een heel ver verleden onster
felijk te zijn geweest, in het „Land
Mande" dat wel een beetje aan ons
Paradijs doet denken. Maar toen stierf
de eerste Dogon, en de stam moest
dat wonderland verlaten.
Als er nu een Dogon sterft, wordt*
er een beeld naar herrï gemaakt, om;
hem voor de levenden te bewaren. En;
de dode zelf krijgt een masker op, i
dat hem moet beschutten op zijn
tocht naar het hiernamaals.
Herman Haan vertelt morgenavond
over deze wonderlijke gedachtenwe-
reld, en hij zal eigen filmopnamen
laten zien van de maskerdansen,
waarmee de Dogon hun overledenen
begeleiden op hun weg naar de eeu
wige vrede.
En begin februari verlaat hij zijn
moderne buitenhuis aan de Kraling-
scheweg, even buiten Rotterdam, op
nieuw: voor een grote expeditie naar
de Dogon, waaruit tevens een belang
rijke tentoonstelling in het Rotter
damse Museum voor Land- en Volken
kunde zal voortkomen.
0 DRAADLOOS laat u op
deze pagina zien, wat de
Dreigroschenoper is, wat
de lotgevallen van het stuk
waren, en hoe de televisie
opvoering tot stand komt on
der leiding van regisseur
Willy van Hemert.
kIE driestuiversopera, dat
is een woedende
schreeuw", zei Willy
van Hemert. Hij had
zich even vrij kunnen maken van
repetities voor een gesprek, maar
ieder ogenblik werd hij gestoord
door acteurs die hem nodig had
den. Hij werkt onder hevige
hoogspanning aan de grootste
produktie die de Nederlandse
televisie ooit heeft gekend, maar
waarvoor, zoals altijd, te weinig
repetitietij d ter beschikking is.
„Ik wil dus in mijn opvatting het
motief waarom dat ding gemaakt
is tot uiting brengen. Het woeden
de verzet tegen de misstanden die
toen bestonden. Dat is rauw, onver
huld en ongeretoucheerd gebeurd
en zo zal ik het ook brengen. Ikzelf
ben nogal een realist en ik wil ze
dat naakte, rauwe voor hun smoe
len zetten."
In zijn enthousiasme drukt Van He
melt zich uit met de ernst en de di
rectheid die hij in zijn visie van
Brechts zangspel ook tot uiting wil
brengen. Hij heeft het stuk zeli ver
taald, hij heeft zelfs ook voor de ver
taling van de chansons gezorgd en
het bleek me bij lezing dat de verta
ling inderdaad het origineel nabij
komt. zowel wat artistieke waarde als
wat felheid van toon en onverbloemd
heid van uitdrukkingswijze betreft.
RUIM BAAN
„Ja. de televisie-vraagt realisme",
gaat Van Hemert verder. „Dat is een
kunstvorm die tussen toneel en film
in staat en waarin je veel mogelijk
heden hebt. Vooral de luxe van het
Ingeberg Elzevier en Joop Doderer oefenen voor de moderne versie
van de Dreigroschenoper, zoals deze in buitengewoon grote montage
woensdagavond voor de Nederlandse televisie wordt gebracht.
vele changeren, de bewegelijkheid
van het beeld, het niet-vast-hoeven-
te-zitten aan een toneelruimte."
Hij hééft aan zijn fantasie ruim
baan kunnen laten. De Vara heeft
hem daartoe in de gelegenheid ge
steld en hij heeft er met gretige uit
bundigheid van gebruik gemaakt.
300 FIGURANTEN
„Zo'n markt in Soho bijvoorbeeld,
die geef ik helemaal weer. Er komen
bijna driehonderd figuranten aan te
pas, allemaal in kostuum, dus je be
grijpt wat voor een organisatie daar
voor nodig is. Al die figuranten dra
gen lompen en om die lompen niet
door elkaar te laten komen heb ik
een ingewikkelde lompenadministra
tie ingesteld. Die jaarmarkt dan wordt
achter de studio gebouwd als een
soort mengeling van Waterlooplein en
primitieve kermis, op een enorme
vorkheftruck staat een camera die al
les kan overzien en verder heb ik al
lerlei attracties laten aanrukken. Er
komen dikke dames, fakirs, een be
renleider met twee echte beren en een
zigeunerfamilie met marmotjes. Als
het stormt ben ik natuurlijk verkocht
want alles gaat in de openlucht. Maar
een zacht regentje dat is wel fijn.
Dat zou de sfeer ten goede komen."
Om dit alles goed mogelijk te ma
ken zal op de avond van de voorstel
ling de hele omgeving van de studio
worden afgezet. Ook de beroemde be
delaarsoptocht zal in de openlucht
worden uitgestraald. In de studio zul
len alleen de scènes in het bordeel,
in de gevangenis en in de winkel van
Peachum worden opgenomen.
„Het is de grootste uitzending die
er ooit is geweest", zegt Van Hemert
met zichtbare tevredeiMieid. „We ge
bruiken ook vijf camera's, iets wat
ook nog nooit is gebeurd. Via de ver
eniging van kermisexploitanten zijn
we er achter gekomen wat de voor
naamste attracties waren op de ker
mis van Londen van omstreeks 1905
en het loopt allemaal goed. Ondanks
de bureaucratie die bij een grote in
stelling altijd nu eenmaal moet heer
sen loopt alles gesmeerd. Iedereen is
even enthousiast en iedereen helpt
mee om te zorgen dat de uitzending
er goed uit komt."
Grote wagens met echte, enorme
brouwerspaarden zullen de lenzen pas
seren. Het zal een opwindende, mas
sale beweging worden waarin het
uiterste gevergd wordt van de techni
sche vaardigheid van ons televisieap
paraat.
RADIO
KONDAG 30 OKTOBER
HILVERSUM I. 402 m.
ochtend
KRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.25 Inlei
ding Hoogmis; 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30
Nws en waterst: 9.45 Gram; convent
van kerken; 10.00 Geref. kerkdienst.
NCRV: 11.30 Gram; 11.45 Gewijde muz.
middag
KRO: 12.15 Gram; 12.35 Gram; 13.00
Nws; 13.05 De hand aan de ploeg, lezing;
13.10 De Wadders, hoorsp; 13.30 Lichte
muz; 13.50 Rep Interl voetbalwedstr Tsje-
choslowakije-—Nederland; 16.15 Gram;
16.25 Uitslag voetbaltoto; 16.30 V d jeugd.
IKOR: 17.00 Herv jeugddnst;
avond
18.00 Waar blijft het Wilde Ganzen-geld?,
lezing; 18.05 Het geladen schip, lezing;
NCRV: 19.00 Nws uit de kerken; 19.05
Geestelijke liederen; 19.30 Weg en werk
der Kerkhervormers, lezing. KRO: 19.45
Nws; 20.00 Licht progr; 20.30 Act; 20.35
Lichte muz; 21.05 Gram; 21.30 Eigen haard
is moord waard, hoorsp; 22.10 Gram; 22.25
Boekbespr; 22.30 Nws; 22.40 Avondgebed;
22.55 Metropole-ork en solist; 23.30 Gram;
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
ochtend
VARA: 8.00 Opening VARA-jubileum-
week; 8.05 Nws; 8.20 Voor het platteland,
lezing; 8.30 Ge var progr; 9.45 Geestelijk
leven, toespr; 10.00 Pianorecital; 10.30
Amus muz; 10.50 Gevar progr; 11.50 De
VARA 35 jaar, toespr.
middag
AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspie-
gel; 12.35 Gram; 13.07 De toestand i d we
reld, lezing; 13.17 Meded en gram; 13.25
Knipperlicht; 14.00 Gezien, gehoord, gele
zen; 14.40 Nederl kamerkoor'. 14.55 Gram;
15.50 Gram; 16.00 Lichte muz: 16.30 Sport-
revue. VARA: 17.00 Een rimpel i d eeuwig-
heid, klankbeeld; 17.50 Nws, sportuitsl en
sportjourn.
avond
VPRO: 18.30 Protest kerkd. IKOR: 19.00
V d jeugd; 19.30 De open deur, lezing.
AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Lichte muz; 20.35
De prediker en zijn prooi, hoorsp; 21.15
Promenade ork en omr koor; 21.55 Piano
recital; 22.30 Nws en meded; 22.45 Journ;
23.00 Zang en piano; 23.15 Sportuitsl; 23.20
New York calling; 23.25 Gram; 23.55—24.00
Nws.
Advertentie
Uw verkoudheid van neus.
keel of borat weg met
I mZal M I wi
TELEVISIE I
NEDERLAND
IKOR: 17.00 Protestant zijn in Zuid-Lim
burg; 17.25—17.45 Luth. vesper. NCRV:
20.00 Verslag v e expeditie; 20.25 Film;
21.25 Open brief aan „displaced persons";
21.50 Dagsluiting. NTS: 22.00 Sportact.
DUITSLAND
12.0012.50 Intern borreluurtje; 13.00
14.30 Speelfilm; 14.45 V d jeugd; 15.15
Rep; 16.00 Trekking v d TV-loterij; 17,30
—18.30 Interl wedstr basketball. (Regionaal
progr: NDR: 19.00—19.25 Die Nordschau.
WDR: 19.0019.25 Hier und Heute); 19.30
Weekjourn; 20.00 Nws; 20.05 Spel-show;
21.45 Verv v d TV-loterij.
BELGIë VLAAMS
11.00 Herv kerkd; 14.30 Reisverh; 15.00
Weekoverz; 15.30 Voor boer en tuinder;
16.00 Circusprogr; 16.45 Tekenfilm; 170.0 V
d kleuters; 19.00 V d jeugd; 19-30 Filmrep;
20.00 Nws; 20.30 Gevar progr; 21.45 Sport
act; 22.05 Kamermuz; 22.25 Nws.
BELGIë FRANS
11.00—11.30 H Mis; 15.00 Film: 15.50
Sportprogr: 16.25—17.15 Sportuitsl en repor
tages; 19.00 Natuurwetenschappen; 19.30
Film; 20.00 Journ; 20.30 Gevar progr; 21.00
Entre chien et loup; 21.45 Grote musici'
22.15 Journ.
MAANDAG 31 OKTOBER 1960
RADIO j
HILVERSUM 1 - m m.
ochtend
NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber; 7.10 Gram;
7.30 Een woord voor de dag; 7.40 Gewijde
muz; 8.00 Nws; 8.15 Radiokr; 8.35 Gram:
9.00 V d zieken; 9.35 Waterst; 9.40 V d
vrouw; 10.10 Gram; 10.15 Rondom het
woord: theologische etherleergang. 11.00
Gevarieerd programma.
middag
12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land
en tuinb meded; 12.33 Lichte muz; 12.53
Gram en act; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz;
13.45 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.30 Rep
Jubileumsamenkomst tgv honderd jaar Chr
Nationaal schoolonderwijs; 15.45 Gram
16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Kamermuz:
li.00 V d keuters; 17.15 V d jeugd; 17.30
Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Regerings-
uitz: Nieuw-Guinea kron, d mr dr H J
Roethof.
avond
18.00 Orgelconc; 18.30 Gram; 19.00
Nws
Enkele vrouwen voor een Dogon-hut in Afrika.
en weerber; 19.10 Op de man af, praatje;
gram; 1925 Zullen: Huilen?, toespr
19.30 Radiokrant; 19.50 Kamerork en soli5:
te, 20.10 Rep v d herdenking v d Schot
se Reformatie 400 jaar geleden; 20.45 Kerk
hervorming blijft nodig, lezing: 21.05 Orgel
spel; 21.20 Ork, koren en sol; 22.00 Pari
comm; 22.15 Gram; 22.25 WereU'i'cimoioe
schapp dammen; 22.30 Nws; 22.40 Avond
overdenking; 22.55 Boekbespr; 23.05 Radio-
Filharm ork en solist; 23.45 Gram; 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II - 298 M.
ochtend
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.23 Gram;
8.00 Nws en orgelspel; 8.35 Gram; 9.00
Gym v d vrouw; 9.10 Gram. VPRO: 10.00
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram; 11.20
Voordr; 11.40 Ondes Martenot en slagwerk.
middag
12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb
meded: 12.33 Voor het platteland, lezing;
12.38 Kamermuz; 13.00 Nws; 13.15 Voor de
middenstand; 13.20 Hammondorgelspel;
13.45 Wikken en wegen, lezing; 14.00 Piano
recital; 14.30 Als het een roos mocht zijn.
hoorsp; 15.30 Gram; 15.45 Zestig minuten
voor boven de zestig; 16.45 Oude liedjes;
17.00 Pianoduo; 17.20 Militair commentaar.
avond
18.00 Nws en comm; 18.20 Act; 18.25
L.'chte muz; 18.50 Openbaar Kunstbezit;
19.00 Pari overz; 19.15 Regeringsuitz: De
Zilvervloot met het Leedy-Trio; 19.30 Ssst
ik hoor wat, klankb; 20.00 Nws; 20.05
Nabucco, opera. (I d pauze om 21.25 a
21.30 De onzichtbare verzameling, verh);
23.00 Nws; 23.10 Gram; 23.45 Jazmuz;
23.5524.00 Nieuws
fTELEVISIE j
NEDERLAND
NTS: 20.00 Journ en weeroverz. KRO:
20.20 Reisbesehr: 20.40 Gevar progr; 21.35
Film; 22.00 Epiloog.
DUITSLAND
17.00 V d kind; 17.30 Progr over Egypte;
18.1518.45 Progr tgv de Hervormingsdag.
(Regionaal progr: NDR: 18.45 Die Nord
schau. WDR: 18.45 Hier und Heute. NDR:
19.25 Urlaub für den JContrapunt. WDR:
19.25 Schoolblijven voor volwassenen); 20.00
Nws; 20.25 Middenduits dagb; 20.55 TV-
film; 21.35 Progr over de kinderen van
BELGIë VLAAMS
19.00 Automobilistenkron: 19.45 Literaire
en artistieke act; 20.00 Nws; 20.25 TV-
feuill; 20.55 Wetensch progr; 21.40 Toneel-
kron; 22.10 Nieuws.
BELGIë FRANS
19.00 Sport; 20.00 Journ; 20.30 Gevar
progr; 21.30 Cultureel nws; 22.15 Journaal.
DEN HAAG. De Tweede Kamer
heeft in haar voorlopig verslag minister
Marijnen om uitvoerige inlichtingen ver
zocht over de voorgenomen reorganisa
tie van huisvesting der landbouwscho
len.
De Kamerleden vragen de minister ol
het daarbij in de bedoeling ligt de ho
gere landbouwschool te Dordrecht op de
heffen en of de landbouworganisaties
hierover naar hun mening is gevraagd.
BOTTERDAM. In het Museum
Boymans-van Beuningen wordt van 6
november tot 18 december een ten
toonstelling van Britse keramiek gehou
den. De expositie geeft een overzich/
\;an cIc Engelse poUenbakkerskuust vaa
de afgelopen veertig jaar.
>5.