Woedende schreeuw uit 1928 in 1960 voor televisie Architect ontdekte Afrika's verleden a „Dl DREIGROSCHENOPER WERD HISTORIE BIJ ZIJN GEBOORTE Zo speelde Duitsland Zo repeteert Nederland GIGANTISCHE SHOW VOOR RAUW STUK programma s- Zaterdag 29 oktober 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 11 BAKKERSKNECHT MET FIETS ONDER AUTO Herman Haan vanavond in de huiskamer 0 Woensdag 2 november wordt een belangrijke datum in de geschiedenis van onze televisie. Dan komt de Drie- stuiversopera op het scherm: Bert Brecht's vermaarde to neelstuk, dat een wereldsuc ces werd op de planken en het witte doek. De presentatie op woensdagavond is een van de gedurfdste ondernemingen van de Nederlandse t.v. IN HET KORT Snuif en wrijf Vragen over Dordtse landbouwschool Pottenbakkers in Boymans WEINIG OPERA'S zijn zozeer een symbool van hun tijd geworden als Kurt Weill's Dreigroschenoper, maar daarvoor is het dan ook geen echte opera. De liefde speelt een rol, het is echter een zeer aardse en ironische liefde. En de romantiek van de held en het belaagde meisje zal men tevergeefs zoeken. Bovendien: ongeschoolde stemmen schreef Weill voor en het bel canto moet men dus missen. De Dreigroschenoper is evenwel meer dan een opera. Als men op 2 november om 9 uur voor het televisietoestel gaat zitten, zal bijna drie uur lang de geest van een gedesillusioneerd en cynisch Duitsland in de huiskamer heersen.de desillusie, die omstreeks 1926 doorbrak, toen bleek dat er van de sociale, politieke en poëtische wensdromen niets was verwezenlijkt. Een geestelijke depressie verspreidde zich, even intens als de eraan voorafgaande stormloop tot redding van de mens en de wereld. Uit de levenssfeer van de mens, die slecht is en de wereld, die verrot is, ontstond de Dreigroschenoper in 1928. Bitter, honend en wondend zijn de liederen van Bert Brecht, door Kurt Weill snijdend en indrin gend op muziek gezet. WIJ ZIJN de jeugd die aan niets meer gelooft", was de artistieke slogan in Berlijn van een generatie boze jongemannen, die wer kelijk boos waren. Het is de tijd van de onbarmhartig hekelende tekeningen van George Grosz en Otto Dix, van de satirische ge dichten van Erich Kastner, van Alfred Döblins Berlin Alexanderplatz, waarin armoede en misdaad zonder hoop zijn uitgebeeld, van Walter Finks boek Mich hungert. Dat is de sfeer, waarin de Dreigroschenoper op 28 augustus 1928 in het pluche „Theater am Schiffbauerdamm" in première ging en zich direct als een hoogtepunt manifesteerde in het aan, gebeurtenissen be slist niet arme Berlijnse schouwburgleven. Hier werd een taal gespro ken, die er niet om loog: „Nur wer im Wohlstand lebt, lebt angenehm", zingt Mackie Messer, en in de tweede finale: „Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral". Onomstotelijke waarheden, die aan den lijve werden ondervonden. BERT BRECHT had het materiaal van de Dreigroschenoper ont leend aan The beggar's opera van Johnny Gay, die in 1728 in Londen voor het eerst werd opgevoerd, maar het werk van Gay ook al had het een succes van twee eeuwen is praktisch door de versie van Brecht verdrongen, omdat hij de geschiedenis van Polly Peachum en Captain Macheath infiltreerde met de geest van zijn eigen tijd en tot een zweepslag maakte. De muziek van Kurt Weill droeg daaraan in belangrijke mate bij door haar oorspronkelijkheid, fanatisme en geraffineerde instrumentatie, waarin het song- en jazz element doordringend werd gebruikt, DE Dreigroschenoper bleef op het programma. Alleen in Duitsland werden er meer dan vierduizend voorstellingen gegeven. Pabst maakte een film ernaar, verzacht weliswaar, maar toch een on vergetelijk werk, dat elk jaar in de avant-garde-bioscopen terug kwam. Nadat de Hitlerknechten in Duitsland al enige tijd hadden ge tracht de voorstellingen van de opera onmogelijk te maken, werd in 1933 de uitvoering verboden. En zo bezeten waren de Nazi's op de Dreigroschenoper dat zij direct na de verraderlijke overval op ons land de filmkopie bij De. Uitkijk in Amsterdam in beslag namen. MAAR na de oorlog herleefde het werk van Brecht en Weill. De film kwam terug, de Haagse Comedie nam het op het repertoire, de Groningse studenten brachten het en bij Philips verscheen de Dreigroschenoper op twee langspeelplaten, opgenomen onder leiding van Lotte Lenya, de vrouw van Kurt Weill, die in 1950 in New York was gestorven. Onverwacht kwam enkele jaren geleden de Dreigroschenoper in de populaire sector terecht, toen Mackie Messer in Amerika werd omge doopt tot Mack the Knife en Louis Armstrong het lied zong dat eens de wereld had veroverd als Die Moritat von Mackie Messer. i» Een van de vele uitbeeldingendie de Dreigroschenoper in de 33 jaren van zijn bestaan heeft gekregen. Hoogtepunt tijdens een Duitse opvoering: Mackie Messer wordt gearresteerd. radio vandaag l televisie vandaag 1 ZATERDAG Er is niet veel nieuws onder de zon, deze zaterdag avond. Beide zenders geven in de vroege uren lichte muziek, en Hilver sum 2 gaat ook daarna door met luchtige, zij het weinig originele luis- terkost. Na Week uit Week in (20.05) hoort u om 21.30 Malando-Mélange, en daarna het hoorspel Scaramouche 122.00). Een programmaatje dat toch best de moeite waard is, is ,.De Warwin kel", een vrolijk serieverhaal om 22.40. Een interessant programma wordt vanavond om vijf over negen (En geland: 464 m) uitgevoerd door het B.B.C. Symfonieorkest, dat gediri geerd wordt door de Italiaanse diri gent-componist Bruno Maderna. Het programma vermeldt vier werken van de Amerikaanse componist Charles Ives, de Zes orkeststukken opus 6 van Von Webern en Lelio, een compositie voor solisten, koor en orkest van Berlioz. Over dezelfde zender volgt dati om tien voor half twaalf een ka mermuziekconcert door het Engels Strijkkwartet m.m.v. de hoornisten Dennis Brain en Alan Civil. Uitge voerd worden werken van Van Beet hoven en Mozart. ZATERDAG Corry Brokken is vanavond, na enig uitstel, dan toch de hoofdpersoon in Mies Bouwman's nieuwe rubriek „In de hoofdrol" (21.20). De avond begint met „Tegen wind molens", het vervolgverhaal over de moderne Don Quichotte. De start van dit programma, enkele weken geleden, had sterke en zwakke kanten; we zien nu met spanning de tweede aflevering tegemoet. Daartussendoor, om 21.00. presenteert Jef de Groot weer zijn licht amuse mentsprogramma „Stop, kijk en luis ter". Vlaanderen: 20.30 quiz Wie is wie?; 21.00 Highway Patrol; 21.30 tv-spel De Barpianist (Nederlandse telerecording); 22.35 danskampioenschappen. ..Waar de wereld ten einde is" is de titel van een romantische filmreis naar de uithoeken van het Duitse taalgebied (vanmiddag om 16 uur op de Duitse televisie). Daarna een televisiefilm (16.55 en de Perry Comoshow (17.201. Vanavond om 20.30 Dr. Grzimek met „Ein Platz für Tiere", om 21 uur een musical: „Es geschah in Paris". Om 22.40 zaalhandbal. radio morgen i ZONDAG Een weinig aantrekke lijke luisteravond. U kunt het best af stemmen op Hilversum 1, waar om 20.00 Jules de Corte weer komt met zijn Wintertoer, in elk geval een goed programma. Daarna is het een saaie vertoning, maar Hilversum 2 biedt tenminste nog platen van Winnifred Atwell (21.05), het hoorspel Eigen haard is moord waard (21.30), en tot slot om 23.30 platen van Los Indios. Voor de bewonderaars van Bachs vocale muziek is er vanavond om half tien over Engelands derde pro gramma een concert, dat verzorgd wordt door het Goldsbrough Orches tra, het B.B.C.-koor ep vijf solisten. Onder leiding van 'Arnold Golds brough worden uitgevoerd de canta tes nr. 34 en 180. Over dezelfde zender volgt dan UTRECHT De zeventienjarige bak kersknecht P. A. M. Borgstein uit U- trecht is gisteren op de XJtrechtseweg tussen Utrecht en De Bilt met zijn motorbakfiets onder een auto gekomen. Hij is daarbij om het leven gekomen. Het ongeluk is gebeurd toen de jon gen met zijn bakfiets de drukke weg wilde oversteken om zijn klanten aan de andere kant van de weg te bedienen. om kwart over elf een kamermu ziekconcert door het Dennis Brn- Bluasensemble m.m.v. de pianist George Malcolm. Het programma vermeldt werken van Mozart, Jacob en Ibert. De Engelse pianiste Mottra Lym- pany beëindigt dit seizoen haar so listen-carrière. Om vijf voor tien (Hilv. 2) kunt u haar beluisteren in een solo-recital met werken van Mozart, Chopin, Bartok en Liszt. Een typisch Duitse enscenering van de Dreigroschenoper met kostuums die meehelpen zich in de sfeer van de jaren dertig te verplaatsen. Van een onzer verslaggevers D OTTERDAM. Ergens in de Soedan, diep in Afrika, woont de Dogon-stam. Aan de zoom van 'n woestijnachtig gebied strekt zich een kilometerslange rotswand uit, en daartegenaan en daarin heb ben de Dogon hun schamele behui- zinkjes gebouwd. De stam moet bestaan van wat landbouw gierst, papaja, en kola noten, van handeldrijven in uien, weefsels en vlechtwerk, van jacht op de schaarse apen en vogels, en van verzamelen van in het wild groeiend graan. De diepzwarte Dogon zijn vriende lijke, gastvrije mensen. Ze spreken hun eigen Dogon-taal, en de meesten hebben nog nooit een blanke gezien. Maar morgenavond staan die zwar te rotsbewoners in uw huiskamer bij wijze van spreken. Want dan komt Herman Haan van het Rotterdamse Museum voor Land- en Volkenkunde op de televisie Vertellen van zijn er varingen op een expeditie naar de Do gon-stam. Schorpioenen Een jaar of wat geleden maakte Herman Haan, die eigenlijk architect is, zo maar voor z'n plezier een tocht door de Sahara, 's Avonds, voor het slapen gaan, krab je in je tent nog even de grond om, om te kijken of er geen schorpioenen zitten. Dat deed Herman Haan ook, en hij vond gelukkig geen schorpioenen, maar wèl een paar prehistorische pijl punten. Dat 'was het begin van een lange romance met de oudheidkunde, en nu heeft Herman Haan twintig oudheidkundige expedities naar de Sa hara achter de rug. ,,Maar nu ga ik er niet meer heen", zegt hij. ,,Door de Algerijnse kwestie ben je nu in de Sahara helemaal ge bonden aan de. instructies van plaat selijke Franse militaire commandan ten. Dan kan ik niet in vrijheid wer ken, en ook wil ik niet gaan reizen onder de hoede van Franse militaire convooien. Want in iedere oase heb ik vrienden onder de inboorlingen, en die zijn fel tégen de Fransen". Daarom reist Herman Haan nu naar andere gebieden.Musea in Algiers, Parijs, Rotterdam en elders maken maar al te graag gebruik van zijn werk als wetenschappelijk onderzoe ker. In hutje morgen ZONDAG Het NCRV-programma van deze zondag ziet er interessant uit. Herman Haan. de Rotterdamse Afrika- kenner. begint met een documentair programma over de Dogon-stam in de Soedan (2000>. Na een film over het leven van Luther (20.25). komt dan Hans Tie- rneyer op het scherm met een ernstige eenmans-voordracht (21.25). 's Middags om 17.00 zijn er twee korte Ikor-uitzendingen: ..Protestant zijn in Zuid-Limburg", en een Lutherse Vesper. Vlaanderen: 20.30 De Muziekkam- pioen; 21.45 Sportweekend. België Frans: 20.30 gevarieerd pro gramma; 21.00 Tussen hond en wolf; 21.45 Grote musici: Joseph Haydn. De Duitse televisie is zondag vanaf 12 uur ononderbroken in de lucht met Friihschoppcn; om één uur de film ..Maria Theresia" met Paula Wessely: kwart voor drie Raadselprogramma voor de jeugd; 15.15 Andalusische cocktail; 16 uur trekking televisie loterij; 17.30 basketbal Duitsland— Denemarken; 's avonds 20.05 uit Wenen Lou van Burg met „Jede Sekunde ein Schilling". In het Dogon-land reist hij te voet, met een paar inlandse dragers, een Dogon-gids die tevens tolk is, en een paar ezeltjes voor de pakkage. In de Dogon-dorpen woont hij het liefst in een gewone hut, en hij eet het gewo ne Dogon-voedsel in plaats van Euro pese lekkernijen uit meegebrachte blikjes. ,,Ik spreek dan wel een ande re taal, en ik heb dan wel een blanke huid," zegt hij, „maar verder leef ik daar net als een Dogon, en zo heb je het meeste contact met de mensen." De expeditie was overigens vooral bedoeld voor de Tellem, een andere stam, die tien eeuwen geleden door de Dogon uit hun rotswoningen wer den verjaagd. Er zijn daar in de Soe dan grotwoningen van de Tellem, waar sedert tien eeuwen geen mens in is doorgedrongen, en daar hoopt Herman Haan waardevolle vondsten te doen om de verloren gegane cul tuur van de Tellem te reconstrueren. Binnenkort gaat hij er weer voor een maandje heen, voornamelijk om de techniek van het afdalen in deze ge vaarlijke grotten te bestuderen. Dodencultus Het televisieprogramma van mor genavond gaat vooral over de doden cultus van de Dogon. Deze stam ge looft, in een heel ver verleden onster felijk te zijn geweest, in het „Land Mande" dat wel een beetje aan ons Paradijs doet denken. Maar toen stierf de eerste Dogon, en de stam moest dat wonderland verlaten. Als er nu een Dogon sterft, wordt* er een beeld naar herrï gemaakt, om; hem voor de levenden te bewaren. En; de dode zelf krijgt een masker op, i dat hem moet beschutten op zijn tocht naar het hiernamaals. Herman Haan vertelt morgenavond over deze wonderlijke gedachtenwe- reld, en hij zal eigen filmopnamen laten zien van de maskerdansen, waarmee de Dogon hun overledenen begeleiden op hun weg naar de eeu wige vrede. En begin februari verlaat hij zijn moderne buitenhuis aan de Kraling- scheweg, even buiten Rotterdam, op nieuw: voor een grote expeditie naar de Dogon, waaruit tevens een belang rijke tentoonstelling in het Rotter damse Museum voor Land- en Volken kunde zal voortkomen. 0 DRAADLOOS laat u op deze pagina zien, wat de Dreigroschenoper is, wat de lotgevallen van het stuk waren, en hoe de televisie opvoering tot stand komt on der leiding van regisseur Willy van Hemert. kIE driestuiversopera, dat is een woedende schreeuw", zei Willy van Hemert. Hij had zich even vrij kunnen maken van repetities voor een gesprek, maar ieder ogenblik werd hij gestoord door acteurs die hem nodig had den. Hij werkt onder hevige hoogspanning aan de grootste produktie die de Nederlandse televisie ooit heeft gekend, maar waarvoor, zoals altijd, te weinig repetitietij d ter beschikking is. „Ik wil dus in mijn opvatting het motief waarom dat ding gemaakt is tot uiting brengen. Het woeden de verzet tegen de misstanden die toen bestonden. Dat is rauw, onver huld en ongeretoucheerd gebeurd en zo zal ik het ook brengen. Ikzelf ben nogal een realist en ik wil ze dat naakte, rauwe voor hun smoe len zetten." In zijn enthousiasme drukt Van He melt zich uit met de ernst en de di rectheid die hij in zijn visie van Brechts zangspel ook tot uiting wil brengen. Hij heeft het stuk zeli ver taald, hij heeft zelfs ook voor de ver taling van de chansons gezorgd en het bleek me bij lezing dat de verta ling inderdaad het origineel nabij komt. zowel wat artistieke waarde als wat felheid van toon en onverbloemd heid van uitdrukkingswijze betreft. RUIM BAAN „Ja. de televisie-vraagt realisme", gaat Van Hemert verder. „Dat is een kunstvorm die tussen toneel en film in staat en waarin je veel mogelijk heden hebt. Vooral de luxe van het Ingeberg Elzevier en Joop Doderer oefenen voor de moderne versie van de Dreigroschenoper, zoals deze in buitengewoon grote montage woensdagavond voor de Nederlandse televisie wordt gebracht. vele changeren, de bewegelijkheid van het beeld, het niet-vast-hoeven- te-zitten aan een toneelruimte." Hij hééft aan zijn fantasie ruim baan kunnen laten. De Vara heeft hem daartoe in de gelegenheid ge steld en hij heeft er met gretige uit bundigheid van gebruik gemaakt. 300 FIGURANTEN „Zo'n markt in Soho bijvoorbeeld, die geef ik helemaal weer. Er komen bijna driehonderd figuranten aan te pas, allemaal in kostuum, dus je be grijpt wat voor een organisatie daar voor nodig is. Al die figuranten dra gen lompen en om die lompen niet door elkaar te laten komen heb ik een ingewikkelde lompenadministra tie ingesteld. Die jaarmarkt dan wordt achter de studio gebouwd als een soort mengeling van Waterlooplein en primitieve kermis, op een enorme vorkheftruck staat een camera die al les kan overzien en verder heb ik al lerlei attracties laten aanrukken. Er komen dikke dames, fakirs, een be renleider met twee echte beren en een zigeunerfamilie met marmotjes. Als het stormt ben ik natuurlijk verkocht want alles gaat in de openlucht. Maar een zacht regentje dat is wel fijn. Dat zou de sfeer ten goede komen." Om dit alles goed mogelijk te ma ken zal op de avond van de voorstel ling de hele omgeving van de studio worden afgezet. Ook de beroemde be delaarsoptocht zal in de openlucht worden uitgestraald. In de studio zul len alleen de scènes in het bordeel, in de gevangenis en in de winkel van Peachum worden opgenomen. „Het is de grootste uitzending die er ooit is geweest", zegt Van Hemert met zichtbare tevredeiMieid. „We ge bruiken ook vijf camera's, iets wat ook nog nooit is gebeurd. Via de ver eniging van kermisexploitanten zijn we er achter gekomen wat de voor naamste attracties waren op de ker mis van Londen van omstreeks 1905 en het loopt allemaal goed. Ondanks de bureaucratie die bij een grote in stelling altijd nu eenmaal moet heer sen loopt alles gesmeerd. Iedereen is even enthousiast en iedereen helpt mee om te zorgen dat de uitzending er goed uit komt." Grote wagens met echte, enorme brouwerspaarden zullen de lenzen pas seren. Het zal een opwindende, mas sale beweging worden waarin het uiterste gevergd wordt van de techni sche vaardigheid van ons televisieap paraat. RADIO KONDAG 30 OKTOBER HILVERSUM I. 402 m. ochtend KRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.25 Inlei ding Hoogmis; 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws en waterst: 9.45 Gram; convent van kerken; 10.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 11.30 Gram; 11.45 Gewijde muz. middag KRO: 12.15 Gram; 12.35 Gram; 13.00 Nws; 13.05 De hand aan de ploeg, lezing; 13.10 De Wadders, hoorsp; 13.30 Lichte muz; 13.50 Rep Interl voetbalwedstr Tsje- choslowakije-—Nederland; 16.15 Gram; 16.25 Uitslag voetbaltoto; 16.30 V d jeugd. IKOR: 17.00 Herv jeugddnst; avond 18.00 Waar blijft het Wilde Ganzen-geld?, lezing; 18.05 Het geladen schip, lezing; NCRV: 19.00 Nws uit de kerken; 19.05 Geestelijke liederen; 19.30 Weg en werk der Kerkhervormers, lezing. KRO: 19.45 Nws; 20.00 Licht progr; 20.30 Act; 20.35 Lichte muz; 21.05 Gram; 21.30 Eigen haard is moord waard, hoorsp; 22.10 Gram; 22.25 Boekbespr; 22.30 Nws; 22.40 Avondgebed; 22.55 Metropole-ork en solist; 23.30 Gram; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. ochtend VARA: 8.00 Opening VARA-jubileum- week; 8.05 Nws; 8.20 Voor het platteland, lezing; 8.30 Ge var progr; 9.45 Geestelijk leven, toespr; 10.00 Pianorecital; 10.30 Amus muz; 10.50 Gevar progr; 11.50 De VARA 35 jaar, toespr. middag AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspie- gel; 12.35 Gram; 13.07 De toestand i d we reld, lezing; 13.17 Meded en gram; 13.25 Knipperlicht; 14.00 Gezien, gehoord, gele zen; 14.40 Nederl kamerkoor'. 14.55 Gram; 15.50 Gram; 16.00 Lichte muz: 16.30 Sport- revue. VARA: 17.00 Een rimpel i d eeuwig- heid, klankbeeld; 17.50 Nws, sportuitsl en sportjourn. avond VPRO: 18.30 Protest kerkd. IKOR: 19.00 V d jeugd; 19.30 De open deur, lezing. AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Lichte muz; 20.35 De prediker en zijn prooi, hoorsp; 21.15 Promenade ork en omr koor; 21.55 Piano recital; 22.30 Nws en meded; 22.45 Journ; 23.00 Zang en piano; 23.15 Sportuitsl; 23.20 New York calling; 23.25 Gram; 23.55—24.00 Nws. Advertentie Uw verkoudheid van neus. keel of borat weg met I mZal M I wi TELEVISIE I NEDERLAND IKOR: 17.00 Protestant zijn in Zuid-Lim burg; 17.25—17.45 Luth. vesper. NCRV: 20.00 Verslag v e expeditie; 20.25 Film; 21.25 Open brief aan „displaced persons"; 21.50 Dagsluiting. NTS: 22.00 Sportact. DUITSLAND 12.0012.50 Intern borreluurtje; 13.00 14.30 Speelfilm; 14.45 V d jeugd; 15.15 Rep; 16.00 Trekking v d TV-loterij; 17,30 —18.30 Interl wedstr basketball. (Regionaal progr: NDR: 19.00—19.25 Die Nordschau. WDR: 19.0019.25 Hier und Heute); 19.30 Weekjourn; 20.00 Nws; 20.05 Spel-show; 21.45 Verv v d TV-loterij. BELGIë VLAAMS 11.00 Herv kerkd; 14.30 Reisverh; 15.00 Weekoverz; 15.30 Voor boer en tuinder; 16.00 Circusprogr; 16.45 Tekenfilm; 170.0 V d kleuters; 19.00 V d jeugd; 19-30 Filmrep; 20.00 Nws; 20.30 Gevar progr; 21.45 Sport act; 22.05 Kamermuz; 22.25 Nws. BELGIë FRANS 11.00—11.30 H Mis; 15.00 Film: 15.50 Sportprogr: 16.25—17.15 Sportuitsl en repor tages; 19.00 Natuurwetenschappen; 19.30 Film; 20.00 Journ; 20.30 Gevar progr; 21.00 Entre chien et loup; 21.45 Grote musici' 22.15 Journ. MAANDAG 31 OKTOBER 1960 RADIO j HILVERSUM 1 - m m. ochtend NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber; 7.10 Gram; 7.30 Een woord voor de dag; 7.40 Gewijde muz; 8.00 Nws; 8.15 Radiokr; 8.35 Gram: 9.00 V d zieken; 9.35 Waterst; 9.40 V d vrouw; 10.10 Gram; 10.15 Rondom het woord: theologische etherleergang. 11.00 Gevarieerd programma. middag 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land en tuinb meded; 12.33 Lichte muz; 12.53 Gram en act; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz; 13.45 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.30 Rep Jubileumsamenkomst tgv honderd jaar Chr Nationaal schoolonderwijs; 15.45 Gram 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Kamermuz: li.00 V d keuters; 17.15 V d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Regerings- uitz: Nieuw-Guinea kron, d mr dr H J Roethof. avond 18.00 Orgelconc; 18.30 Gram; 19.00 Nws Enkele vrouwen voor een Dogon-hut in Afrika. en weerber; 19.10 Op de man af, praatje; gram; 1925 Zullen: Huilen?, toespr 19.30 Radiokrant; 19.50 Kamerork en soli5: te, 20.10 Rep v d herdenking v d Schot se Reformatie 400 jaar geleden; 20.45 Kerk hervorming blijft nodig, lezing: 21.05 Orgel spel; 21.20 Ork, koren en sol; 22.00 Pari comm; 22.15 Gram; 22.25 WereU'i'cimoioe schapp dammen; 22.30 Nws; 22.40 Avond overdenking; 22.55 Boekbespr; 23.05 Radio- Filharm ork en solist; 23.45 Gram; 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II - 298 M. ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.23 Gram; 8.00 Nws en orgelspel; 8.35 Gram; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram; 11.20 Voordr; 11.40 Ondes Martenot en slagwerk. middag 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb meded: 12.33 Voor het platteland, lezing; 12.38 Kamermuz; 13.00 Nws; 13.15 Voor de middenstand; 13.20 Hammondorgelspel; 13.45 Wikken en wegen, lezing; 14.00 Piano recital; 14.30 Als het een roos mocht zijn. hoorsp; 15.30 Gram; 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig; 16.45 Oude liedjes; 17.00 Pianoduo; 17.20 Militair commentaar. avond 18.00 Nws en comm; 18.20 Act; 18.25 L.'chte muz; 18.50 Openbaar Kunstbezit; 19.00 Pari overz; 19.15 Regeringsuitz: De Zilvervloot met het Leedy-Trio; 19.30 Ssst ik hoor wat, klankb; 20.00 Nws; 20.05 Nabucco, opera. (I d pauze om 21.25 a 21.30 De onzichtbare verzameling, verh); 23.00 Nws; 23.10 Gram; 23.45 Jazmuz; 23.5524.00 Nieuws fTELEVISIE j NEDERLAND NTS: 20.00 Journ en weeroverz. KRO: 20.20 Reisbesehr: 20.40 Gevar progr; 21.35 Film; 22.00 Epiloog. DUITSLAND 17.00 V d kind; 17.30 Progr over Egypte; 18.1518.45 Progr tgv de Hervormingsdag. (Regionaal progr: NDR: 18.45 Die Nord schau. WDR: 18.45 Hier und Heute. NDR: 19.25 Urlaub für den JContrapunt. WDR: 19.25 Schoolblijven voor volwassenen); 20.00 Nws; 20.25 Middenduits dagb; 20.55 TV- film; 21.35 Progr over de kinderen van BELGIë VLAAMS 19.00 Automobilistenkron: 19.45 Literaire en artistieke act; 20.00 Nws; 20.25 TV- feuill; 20.55 Wetensch progr; 21.40 Toneel- kron; 22.10 Nieuws. BELGIë FRANS 19.00 Sport; 20.00 Journ; 20.30 Gevar progr; 21.30 Cultureel nws; 22.15 Journaal. DEN HAAG. De Tweede Kamer heeft in haar voorlopig verslag minister Marijnen om uitvoerige inlichtingen ver zocht over de voorgenomen reorganisa tie van huisvesting der landbouwscho len. De Kamerleden vragen de minister ol het daarbij in de bedoeling ligt de ho gere landbouwschool te Dordrecht op de heffen en of de landbouworganisaties hierover naar hun mening is gevraagd. BOTTERDAM. In het Museum Boymans-van Beuningen wordt van 6 november tot 18 december een ten toonstelling van Britse keramiek gehou den. De expositie geeft een overzich/ \;an cIc Engelse poUenbakkerskuust vaa de afgelopen veertig jaar. >5.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 11