Ij-tunnel eerste twaalf jaar rendabeler dan Coentunnel Het harde geslacht Voor een gulden een zakje vol gewriemel I KAPPIE EN HET IJSBERGRAADSEL I Zet niet door! Zaterdag 22 oktober 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 Unicum FLITS GORDON in het heelal Dan Barry SJAANTJE Ernie Bushmiller Zelf aan de slag DOOR DICNATE ROBBERTZ Slaap BAZURKA in de sport W. Lohmann DE TINTELS SJAANTJE-- WE H EBBEN NI ET GE N0EGV00RALLEKINDEREN. DAT KNAP I KWEL OP. Binnenin de winkel van meneer Nicolaus Engelhartliggen ze in platte kistjes: de pi ere'l,. waar de een van griezelt, en die \le ander liefkozend mee neemt voor zijn sport of beroep. De 79-jarige J. P. van Dorp uit Haarlem is in zijn woonplaats om het leven gekomen bij het oversteken. De bejaarde man werd gegrepen door een bestelwagen en dodelijk gewond. En dat niet-slapen ging hem verve len. Hij dacht heel diep na en vond de oplossing: Zeepieren in een auto maat. „Want eerst heb ik het nog zo ge daan, dan zette ik voor de klanten de pakjes pieren naast mijn huis in een schuurtje. Maar het gevolg was, dat hoe langer hoe meer mensen wel de pieren weghaalden, maar vergaten er geld voor in de plaats te leggen." Daarom ook doet de heer Engelhart het nu per automaat, die er sinds vijf weken staat. Volgens hem een unicum in Nederland. Wist u overigens, dat men zeepieren niet per gewicht 'koopt, maar per stuk. Vandaar dat er in die automaat meer dan twee duizend zeepieren zitten: 72 papieren zakjes', ieder met drieëndertig pieren erin. Zorgt u zelf voor die wurmen? „Nee, die krijg ik hier in dozen, want ze worden gestoken op de Wadden eilanden." „Beste kwaliteit", verzekerde de heer Engelhart ons, toen hij zo'n doW liet zien. Dat hebben wij toen maar aangenomen, want we zagen niet meer dan zo'n duizend levenloze wurmen, die wanneer je ze aanraakt pas tot leven kwamen. Oh ja, men moet ze bewaren in een ijskast, die op „zacht vriezen" staat. Meneer Engelhart is best tevreden Een automaatéén gulden, KLIK en u bent de bezitter van een zakje vol zeepieren. over zijn pierenautomaat en binnen kort gaat hij er nog vier bijzetten. Er is echter één meneer, die een paar weken geleden ongetwijfeld niet en- w thousiast was. In een café had hij een glaasje teveel gedronken en wat doet men dan: Een hapje eten. Wel, dat deed hij ook. Uit de automaat kwam geen kroket, maar hij stond met een handje pieren in de hand. Het verhaal vertelt niet haarzuiver of de pieren ook in het keelgat van de cafébezoeker zijn verdwenen. DEN HAAG De IJtunnel zal eerder rendabel zijn dan de Coentunnel en zal over de eerste twaalf jaar gemeten waarschijn lijk rendabeler blijven. Dat is de duidelijke conclusie van het uit 1958 daterende rap port van het Centraal planbu reau dat gisteren door minister Korthals van verkeer en water staat op het dringend verzoek van de Tweede Kamer is vrij gegeven. De ingewikkelde rentabiliteitsbere- keningen van het bureau gaan uit van de theoretische toestand dat beide tunnels in 1958 gereed waren. In dat geval zou de IJtunnel in 1962 rendabel zijn geweest en de Coentunnel om streeks 1965. Voorts zou over de hele periode van 1958 tot 1970 de IJtunnel rendabeler zijn, al zouden de verschil len niet zo groot zijn geweest. Daarnaast zouden de deelnemers aan het verkeer door de IJtunnel een veelvoud aan tijdwinst hebben geboekt, vergeleken met de deelnemers aan het verkeer door de Coentunnel. Deze vrije tijdsfactor heeft het Centraal- planbureau echter niet in zijn bereke ningen opgenomen. Het rendabiliteitscijfer is verkregen door de tijd- en kilometerverschillen van beide tunnels in geld om te reke nen. Ook de veerdiensten zijn hierbij betrokken. Dit cijfer, de bruto-op- brengst, heeft men verminderd met de jaarlijkse rente en afschrijving en ex ploitatie en onderhoudskosten, zodat er een netto-opbrengst werd verkregen. Deze netto-opbrengst, uitgedrukt als een percentage van de totale investe ringen, geeft de rentabiliteit aan. Bij de berekening heeft men de investe ringen voor de traversen door Am sterdam niet begrepen, omdat het planbureau van mening was dat deze kosten voor een groot deel ook zonder de tunnelbouw gemaakt moeten wor den. Het planbureau is bij de berekening van het rentabiliteitscijfer uitgegaan van de beide begrotingen voor de IJ tunnel (die met gedeeltelijke verplaat sing van het Marine-etablissement en die met de gehele verplaatsing) die door het rijk zijn opgemaakt en de ene begroting voor de IJtunnel die door Amsterdam is opgesteld. Ook voor de Coentunnel heeft het planbureau twee begrotingen ver werkt: die van het rijk en die van de gemeente. Deze twee verschillen maar liefst 65 miljoen gulden, omdat Am sterdam van een veel. zwaardere funde ring en duurdere ventilatie is uitge- gegaan. Volgens de begroting van Rijkswaterstaat heeft de IJtunnel een rentabiliteit van 1,6 in 1958, 1,4 in 1965 en 13,6 in 1970. Bij gedeeltelijk verplaatseling van het Marine-etablis sement zouden deze cijfers 1,2, 2,4 en 16,5 bedragen. Volgens de begroting van Amsterdam (gedeeltelijke ver plaatsing) zijn deze cijfers 1,1, 2,4 en 16,6. Voor de Coentunnel komt men vol gens de begroting van Rijkswaterstaat op de cijfers 3,3 in 1958, 0.5 a 0,9 in 1965 en 14 a 15.2 in 1970. Gaat men van de Amsterdamse begroting uit dan zijn deze cijfers 3,7, 1,2 a 1,5 en 6,7 a 7,4. De verschillen vooral voor het jaar 1965 zijn dus wel in het oog lopend. In dat jaar is, volgens welke begroting dan ook, de IJtunnel veel rendabeler. Interessant is wat het rapport op merkt over de Amsterdamse verkeers- prognoses voor het verkeer door de IJtunnel. Minister Korthals heeft inder tijd in de Eerste Kamer gezegd dat de IJtunnel waarschijnlijk tot een verkeers- congestie in Amsterdam zou leiden, maar het Centraal planbureau achtte de Amsterdamse veronderstelling niet onaannemelijk. Deze veronderstelling is dat de verkeersproblemen in de Am sterdamse binnenstad betrekkelijk los staan van de aanwezigheid van welke van de twee tunnels ook. Het tunnel- verkeer zal namelijk op korte afstand van de tunnels reeds vrij onbelangrijk zijn vergeleken bij het totale stads verkeer. Het rapport werd gemaakt toen er reeds negentien miljoen door Amsterdam in de IJtunnel was geïnvesteerd. Het renteverlies ontstaan door het stilleg gen van de bouw is bij de berekeningen niet begrepen. Het rapport zegt echter met klem dat als de Coentunnel als eerste zou worden gebouwd en de IJtunnel niet of pas op een veel later, tijdstip nationaal-economisch verlies vrijwel onvermijdelijk is. Zou men dit verlies ten laste van de Coentunnel brengen dan zou de rentabiliteit van deze tunnel in de berekende jaren één a twee vollen punten lager liggen. Het grote verschil in rentabiliteit van beide tunnels is volgens het rapport het gevolg van het feit dat nu reeds het IJverkeer groter is dan dat via de Hemveren. Bovendien zal de IJtunnel meer nieuw verkeer aantrekken dan de Coentunnel. De IJtunnel zal dan ook waarschijnlijk iets eerder aan zijn maxi- um capaciteit toe zijn dan de Coentunnel. Dat zal vermoedelijk het geval zijn in 1970 indien de IJtunnel in 1958 reeds zou hebben bestaan. DE NATUUR IN EN OM UW HUIS DAAR GAAN DE JOCHIES DIENIETUITGEHO Dl GD WAREN, f üh H E «JONGENS T15 TIJDOMTE ONT MASKEREN.' 26 Ze wuifde en hij groette terug met zijn zweep. Het gaf hem een ge voel van kracht. Door dat éne kleine gebaar van zijn moeder, die nog nooit iets had gezegd wat tegen zijn vader inging, wist hij dat zij aan zijn kant stond. Al kon die gedachte zijn opwinding en verzet niet verminderen. Op de modderige landweg besteeg hij zijn paard en gaf het dier de spo ren tot net vooruit sprong door kui len en over gaten. De dunne modder spoot in stralen omhoog tot tegen de kop van de hengst. Claes wilde niet denken, maar toch bleef hem de vraag kwellen wat zijn moeder zou zeggen als hij bij haar kwam zitten om alles uit te spreken wat hem hin derde. Hij had het nog nooit gedaah. Tot dan toe had hij teleurstellingen of ergernissen altijd bij zijn vrien den kunnen kwijtraken. Opnieuw gaf hij zijn paard de sporen. Het schuim vloog van de bek en zweet droop langs de nek en de flanken van het dier, maar nog wilder moest het rij den. Tot het stormde om hem heen zoals het van binnen stormde. Claes keek niet meer om naar het kasteel. Hij geloofde dat hij Lodycke haatte en hij haatte Met een ruk liet hij het paard stilstaan. Het beefde op zijn benen en liet de kop hangen. Neen, zijn vader kon hij niet haten omdat hij hem dit huwelijk opdrong. Zijn vader zou geen vrouw voor hem kiezen waar hij niet mee leven kon. Wat zijn vader gedaan had moest goed zijn. Met de binnenkant van de korte mantel, die over zijn schouder hing, wreef hij de nek van het paard, daarna klopte hij het dier op de hals. Zich in het zadel oprichtend zag hij in de verte de wachttorens van Ro- merswale tegen de wazige horizon. Daar zou hij moeten wonen, in de stad, die hij wél haatte, omdat haar poorters het op durfden nemen tegen zijn geslacht. Romerswalers tegen de Romerswalers, dat was niet goed Dan maar weer vooruit tot zijn ge dachten lichter zouden worden en hij weer zou kunnen lachten, uitbundig en uitdagend. Hij liet zijn paard dra ven en springen. Over sloten en dam men ging het. Langs de boerderijen en over de erven. Loslopend vee vluchtte weg en kleine kinderen hol den schreeuwend naar hun moeder. Claes raakte op een zandspoor dat naar het dorp Tolsende liep. Toen hij daar aankwam was het bijna donker. In de dorpsherberg was bruin bier te krijgen. Dat zou smaken na de onstuimige rit. De gelagkamer zat vol toen Claes binnenkwam en er ging een gejuich op bij zijn verschijnen. Onder de be zoekers waren Diederick van Voor- houte en Sweer van Schengen. Ze zaten gebraden vlees met room te eten en maakten plaats voor Claes. Je komt als geroepen, schalde Diederick. Vanochtend hebben we pa trijzen gejaagd, vanmiddag hazen en vanavond jagen wij op vrouwen. Claes keek naar de koppels gescho ten1 dieren die onder de tafel van de knechten lagen. Toen zag hij de der de van het gezelschap. Dat was Ge- rardt Duvene, de zoon van een am bachtsheer. Vanavond ga je toch met- ons mee? schetterde Diederick. Maar je moet je eerst versterken. Hij schoof een schotel vlees voor Claes, die hem afwees. Laat dat, en geef me te drinken. Ik brand. Hij ademde diep en veegde de modderspatten van zijn kleren. Je hebt als de duivel gereden. Waar kom je vandaan? Raakte je niets of wilde je niets schieten? Vanmiddag heb ik alles gemist. Maar misschien heb ik vanavond meer geluk. Claes slurpte het bruine bier met gulzige slokken. Waar gaan we naar toé? Naar Romerswale, zei Gerardt Duvene. Bij meester Egidius is het goed drinken en zacht sluimeren. Wat zeg jij, Schengen, ga je mee of niet? Hij gaf Sweer een klap op zijn schouder. Ik ga mee, ant woordde deze bedaard. Hij was veel kalmer dan de anderen, al tin telden zijn ogen bij de gewaagde kwinkslagen van Diederick. De zoon van Arent van Cruninghe deed in niets voor zijn vad'er onder. On danks zijn jeugd was hij al gezet en zeer luidruchtig. Hij dronk overma tig en was verslaafd aan het dobbel spel. Een stel ivoren stenen met gou den ogen droeg hij altijd bij zich en niet zelden verspeelde hij meer dan hij betalen kon. Gerardt Duvene moest dan bijspringen om de schul den te vereffenen. Gerardt was eer zuchtig en ijdel. Hij leende graag aan de jonkers. Hij kon ze dan later des te beter naar zijn hand zetten en doen of hij huns gelijke was. Want ofschoon zijn vader een wapen voerde en zeer rijk was, werd hij door de anderen niet als edel be schouwd omdat zijn moeder koop mansdochter was en zijn vader nooit de vorst had gediend. De waard keek met bezorgde blik ken naar de zwetsende jonkers. Het zou niet de eerste keer zijn als het op een vechtpartij uitliep, want de wilde jonker had zijn handen los han gen en nam geen enkele scheve op merking in pand. Het ontging Diederick niet dat er iets was wat Claes hinderde. Die was niet alleen om het genot van een snelle rit door het land komen stui ven. En zich herinnerend waarom zijn vader en Jan van Schengen naar Dirxland waren gegaan, stootte hij Sweer aan en knipte veelzeggend met zijn ogen. Zou jij je laten voorschrijven bij welke vrouw je mag slapen, Sweer? Sweer floot zachtjes, terwijl Claes zich met een ruk naar zijn neef keer de. Het bruine bier had zijn stem ming niet verbeterd. Bovendien er gerde hem de aanwezigheid van Du vene. Ga jij ook mee naar de Eglantier? vroeg hij bits. (Wordt vervolgd) ■PI ER AUTOMATIEK UMUIDEN. Ja, wat kan men zoal kopen, wanneer men een gulden in een automaat stopt. Telt u het allemaal bij elkaar op dan is dat heel wat. Sigaretten om maar eens wat te noemen en chocolade en ontelbare verpakte ronde lekkernijen. En stopt u drie gulden in zo'n gleufje, dan kunt u bloemen kopen. Het is u beslist wel eens opgevallen, dat 's avonds na twaalven vele automaten leeggekocht zijn. O Zo is het nu met die automaat, die \vy gisteren in IJmuiden zagen, ook: Die is iedere morgen gegarandeerd leeg. Dat betekent dan, dat de heer Engelhart 72 zilveren guldens in zijn bakje vindt en twee duizend driehon derd zes en zeventig zeepieren heeft verkocht na achttien uur. Zeepieren? Jawel, die kronkelende beestjes, die zitten daar in IJmuiden gewoon in een automaat. Dat is een idee van de heer Nicolaas Engelhart, die 36 jaar oud is, geboren en getogen met vis en water. „Kijk, ik heb mijn hengelklantjes over heel Nederland verspreid zitten. Ze kennen mij, omdat ik service geef. De hengelaars kwamen dus dag en nacht bij me om zeepieren te kopen, 's Nachts werd er hoe langer hoe meer gebeld en overdag kon ik niet meer uit de ogen kijken van de slaap", ver telde de heer Engelhart ons gisteren tussen de kanaries en tropische vissen. SCHAAKCOMPETITIE Als u een gazon wenst aan te leg gen, kunt u dat nu nog doen; er zal dan echtfr eerst goed gespit moeten worden; de grondbewerking moet goed zijn. Als het normale tuingrond is, kunt u wel met één steek volstaan. Bij nieuwbouw is de grond meestal in jaren niet los geweest en vastgelopen en -ge reden. U zult zeker tot op een diepte van een halve meter moeten spitten en indien zich op die diepte nog harde la gen bevinden, zullen die ook los ge maakt moeten worden. In plaats van een gazon te zaaien, kunt u dat ook maken door het leggen van zoden; de grondbewerking moet echter hetzelfde blijven. Graszoden bie den voor- en nadelen. De voordelen zijn: u hebt het direct groen. Een nadeel: er zit dikwijls nogal wat onkruid in en u moet er wel op toezien dat er onkruid- vrije zoden geleverd worden. Per vier kante meter hebt u er ongeveer zestien nodig. Na het leggen van de zoden zal men ze vast moeten kloppen of -rollen; I dat gaat ook prima. Uw Pelargoniums of geraniums zijn beslist niet tegen vorst bestand. Het wordt nu tijd ze binnen te zetten. Ze kunnen met pot en al worden opgeno men en als ze niet in potten staan, kunt u ze ook opnemen en kan elk exem plaar afzonderlijk in een pot worden ge zet. De lange scheuten kunnen dan een flink eind teruggesnoeid worden; bloe men en bloemknoppen dient u ook weg te nemen. De potgrond vooral stevig aandrukken. Ze kunnen in een vorstvrije kamer worden overgehouden, doch moe ten niet te veel warmte en niet veel water hebben. 36. Nauwelijks waren de sjouwers van boord of de kapitein liet zich met een plof uit zijn schuilplaats zakken. „Ahoy Siep! Kom maar tevoorschijn! De kust is vrij!" riep hij vergenoegd. De mees ter haastte zich naar hem toe, glim mend van de olie. „Luister!beval Kappie. ,,Je zorgt als de weerlicht dat de vuren aankomen en dat je druk op de ketels hebt! Okkie zal je wel helpen. Als ze dadelijk de Kraak in zee laten kantelen, moeten we onmiddellijk ons anker kunnen lichten!" Hij zweeg want plotseling drong het tot hem door dat de Maat nog niet was verschenen. „Dek sels, waar blijft die klont van een stuurman?!" mopperde hij. „Die heeft zich natuurlijk weer zó goed verstopt, dat hij niet meer voor- of achteruit kan! of hij is zo bang dat hij niks meer hoort of ziet, ik kén hem, de aardappel!" M^ar de maat hoorde Kappie wel degelijk, zij het dan aanzienlijk ge dempt. Hij had echter te kampen met een ernstig euvel: de koelkast, al was deze dan ook in luxe-uitvoering, was van binnenuit niet te openen. Zo bleef de Maat waar hij was, balancerend tussen hoop en vrees, op de boven ste tree van de trap naar het ruim. Elke trilling kon de kast in de diepte doen storten en trillingen waren er ge noeg, terwijl de slopers buiten bezig waren de stutbalken en touwen weg te nemen, die de Kraak verankerd hiel den. GOES. Uitslag onderlinge competi tie-wedstrijd Goese schaakvereniging van deze week: G. DriesenN. Heij- boer'%Vz. A. J. C. NordlohneP. Valk 10, J. de KuijperD. Wijma 01, W. DullemenF. de Klerk 10, L. Pie- terseK. Flipse VzVz, B. v. HolstJ. P. Sturm 1—0, C. W. SaamanP. Duvekot 01, J. de Lange—A. Kiel 1—0, A. J. DourleijnC. Pleijte 10. Dr. F. Facee SchaefferM. C. Stouthamer 01, A, BonderR. v. Hemert 01, M. Dale boutG. J. v. Welbergen 10. De opbrengst van de Zeeuwse col lecte in St. Pliilipsland en Anna Jacoba- poider bedroeg ƒ343,50. De postcommandantvan re rijks politie in St. Pliilipsland de heer J. A. v. d. Velde wordt in gelijke functie over geplaatst naar Bruinisse. IlilllllllllllillilllitlltlllltUtiltiMillllllltllttltliliUillMIIUIlIillttllilMMtllilHIIIIIIIItllllllllllilllllllllllllllllllllllitllllllllllllllllllilllllHIIIIIII' lilliiilllliilllillliillllilllllliilllilllllltlillllllllllllllilllllllll Advertentie Een opkomende pijn, gevatte kou of griep zet niet door bij tijdig gebruik van de veelzijdig samengestelde Sanaplrln(Miinhardt)Koker90en 60 ct copyright abc pros door je weer wat ik DENK yAH KIA STeeM.IK KAM HAAR HIKT UIT- STAAM.'

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 2