Renée Lebas: Frans lied wint van rock and roll Vanavond voor televisie T.v.-sterren naar Femina ERGIFTIGDE OLIJVEN BAZURKA I KAPPIE EN HET IJSBERGRAADSEL I jjdag 16 september 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 2 HET SPEL VAN LIEFDE EN TOEVAL Frisse opvoering van Studio Fietser onder auto I FLITS GORDON in het heelal Dan Barry 1 door 1 W-Lohmann DE TINTELS Jack Dunkiey Uit de kerken Scheepvaart Vlissingen □BBBBDBB Door Jan Veldman BUSSUM Een door een voud opvallende vrouw, met grote expressieve ogen: Renée Lebas, ver tolkster van het Franse lied, die vanavond haar televisiede buut in ons land maakt. Ze is als vele Francaises be weeglijk, gebruikt flitsende handgebaren bij het radde pra ten, en binnen de seconde kan haar stralende lach veranderen in een uitdrukking van diepe verslagenheid. Renée bespeelt de snaren van haar gevoelsinstrument meesterlijk, en die eigenschap is onontbeerlijk voor de ware vertolkster van het levens lied. Óf zij de ware vertolkster is? Ik kan het u nu niet zeggen: dat zal vanavond blijken als ze heel al leen tegen een zwarte achtergrond voor de televisie-camera's staat. Maar het feit dat ze kortgeleden een witgloeiende vuurproef heeft doorstaan in de Parijse music-hall Olympia, waarna pers, radio en te levisie en grammofoonplatenindustrie zich wild en enthousiast op haar stortten, zegt natuurlijk wel iets. Die herontdekking in Olympia is een hoofdstuk apart in het avon tuurlijke leven van Renée Lebas. Colette Renard een gerenommeerd collega, had een contract voor een optreden in Olympia, samen met het Amerikaanse teenager-idool Paul A"'- Risico Colette had nog nooit van Anka gehoord, maar toen ze merkte dat deze rock-and-roll-knaap alleen maar verwoede aanhangers naar Olympia trok, en dat haar optreden na Anka zou zijn, zonk de moed in haar schoe nen, en annuleerde' ze haar contract. De directie van Olympia vond na lang zoeken Renée Lebas bereid om het risico te nemen. „Ik ben blij dat ik het gedaan heb," vertelt ze „want daaruit heb ik geleerd dat de liefde voor het goede Franse lied niet voorbij is, en ook nog wel degelijk onder de jeugd leeft! Het enthousiaste applaus voor mijn voordracht deed niet on der voor de ovaties voor Anka....'" Totnutoe had Renée Lebas nog niet tot de top van de sterrenladder weten door te dringen. Dat komt omdat ze geen concessies doet aan het 'zgn. commerciële lied. „Ik ver afschuw de heren van de muziek- fabrieken", zegt ze scherp. Weemoed Even had het er naar uitgezien dat de zangeres tot vedette zou worden uitgeroepen. Dat was vóór de oorlog, toen ze naam begon te krijgen in Parijs. Maar ze weigerde om in het bezette gebied te blijven, en na veel omzwervingen belandde ze in Zwit serland. „Mijn verblijf daar was natuurlijk een heerlijke tijd. Ik zong voorna melijk voor de duizenden en nog eens duizenden vluchtelingen die uit alle delen van Europa een veilig onderkomen hadden gezocht. Dat is heerlijk, opbouwend, dankbaar werk. Met weemoed denk ik terug aan die avonden dat ik wat warmte en hoop- probeerde te brengen in de harten van al die mensen die van huis en haard verdreven waren." Renée is nu een en al ernst, een ernst die door haar scherp profiel een extra accent krijgt. Oude golf „Was het prettig om na de oorlog weer in Frankrijk te beginnen?" „Nou en of! Maar ik had geen zin om me op te schroeven, en me in te zetten in dat gevecht om de popu lariteit." „Is er sprake van een „nouvelle vague" in het Franse lied?" „Persoonlijk zie ik die niet. Voor Ja lieus, u ziet het goed. Het is onze eigen Rotterdamse Hannie Lips (nu eigenlijk mevrouw Schol ten), bjj wie hier de luifelhoed onder de kin wordt vastgestrikt door Fred van der Laken. Of dit nu helemaal precies een luifelhoed is eigenlijk weten we het niet zeker. Maar een vreemde ouderwetse hoed is het in elk ge val, zo ongeveer uit de jaren tach tig van de vorige eeuw. Hannie Lips had dit ongewone toilet dat haar overigens weer reuze flatteerde! aangetrokken voor de repetities van een kos tuumshow die binnenkort op de Femina-damesbeurs in Rotterdam wordt gepresenteerd. En zy is niet de enige t.v.- omroepster die mee gaat doen aan deze show. Ansje van Brandenberg snoerde zich in een japon met in geregen wespentaille; Tanja Koen tooide zich als een vamp uit de vrolijke jaren twintig, met haar band en bontstola; Vertie Dixon droeg een mof en een kapothoed met kinneband en Ageeth Scherp huis een jurk vol kant en een ge vaarte van een hoed, beladen met struisveren en wat niet al. Bea de Graaff (die u nog wel kent als omroepster bij de Vara- t.v.) heeft dit kostuumfestyn op gezet en er alle omroepsters voor b\j elkaar gekregen; een stukje nationale -„televisie" buiten het televisiescherm! Renée Lebas mij is bijvoorbeeld Charles Trenet nog stééds een nouvelle vague sinds 1936!" Renée heeft binnenpret na dit ant woord. Maar bij de laatste vraag verandert ze als bij toverslag in de ernst zelve. Bruut lawaai „Wat vindt u van de invloed van de Amerikaanse stijl op het Franse lied?" „Na de invasie van Italiaanse en Arabische ritmen en motieven, begint nu pas goed de rock-and-roll-rage door te zetten in Parijs. Kijk, het Franse lied zélf wordt daardoor niet aangetast. Maar het zal een felle strijd worden tégen die alles ver- I nietigende stroom van bruut lawaai." ZATERDAG 17 SEPTEMBER j RADIO HILVERSUM I 402 m. - ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8,00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 Voor u en uw gezin, praatje; 9.00 Gym v. d. vrouw; 9.10 Gram (om 9.35-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing; 10.05 Morgenwij ding. VARA: 10.20 Gevar progr; 11.35 Ho bo en fagot. middag 12.00 Gram; 12.30 Land- en tuinb me- ded; 12.33 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Voor de teenagers; 14.15 Streekuitz; 14.40 Dilettan- tenork; 15.05 Gemeenschappen in bewe ging, lezing; 15.20 Radio Filharm ork en solist; 16.10 Boekbespr; 16.30 Amus muz; 17.00 Jazzmuz; 17.30 Weekjourn. avond 18.00 Nws en comm; 18.20 Fragm uit Manon Lescaut, opera; 19.00 Kunstact. VPRO: 19.30 Passé partout, lezing; 19.40 Christus, Zijn leerlingen en de mensen, le zing; 19.55 Deze week. Ie2ing. VARA: 20.00 Nws; 20.05 Metropole-ork en zang; 30.40 Gram; 20.50 Lichte muz; 22.00 Soc comm; 22.15 Gram; 22.30 Nws; 22.40 Sportuitz; 23.05 Lichte muz; 23.25 Gram met comm; 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. ochtend KRO; 7.00 Nws; 7.15 Gewijde muz; 7.30 Gram; 7.45 Morgengebed en overweging; 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.50 V d vrouw; 10.00 V d kleuters; 10.15 Gram; 10.30 Ben je zes tig?; 11.00 V d zieken; 11.45 Gram. middag 12.00 Middagklok - noodklok; 12.03 Gram; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Gram; 12.50 Act; 13.00 Nws; 13.15 Zonnewijzer; 13.20 Dansmuz; 13.50 V d jeugd; 14.00 Ama- teurork; 14.20 Kunstkron; 14.50 Metropole- ork en solist; 15.30 V d jeugd; 16.00 Gre goriaanse zang; 16.30 Instr octet en sol; 16.50 Gram; 17.00 V d jeugd. avond 18.00 Gram; 18.15 Journalistiek week- overz; 18.25 Licht progr; 18.45 Vragenbe- antw; 19.00 Nws; 19.10 Act; 19.25 Radio filharm ork en solist; 20.20 Lichtbaken, le zing: 20.30 Quiz; 21.00 Gram; 21.10 Thuis vaart, hoorsp (III); 21.55 Gram; 22.25 Boek bespr; 22.30 Nws; 22.40 Samenspraak der herders, lezing; 23.00 Gesprekken over muz met jongeren; 23.55-24.00 Nws. door Manuel van Loggum AMSTERDAM Toen in het Am sterdamse Centraal Theater het doek opging, klonk er applaus in de volle zaal. Dit gold het bijzonder smaakvol le decor van Leontien van Beurden dat zij had gemaakt voor Het spel van liefde en toeval van Marivaux. Dit, nu 230 jaar oude stuk van liefde's listen en doorzichtige misverstanden werd door de Toneelgroep Studio on der regie van Peter Oosthoek gebracht. Het is een typisch produkt van de tijd van ontstaan, een gepoederd- lichtvoetig blijspelletje van persoons verwisselingen die de liefde doorkrui sen en van liefde die boven standsver wisselingen triomfeert. Het werd ook een prettige voorstel ling, licht en speels, vol nuancering in het toneelbeeld en met veel plasti sche afwisseling in het spel. Vooral In geborg Uijt den Bogaard gaf een op merkelijke prestatie, vol charme, lich te spot en blijspelachtige ernst, in de rol van Silvia, de edele jonkvrouw, die zich voor een kamenier uitgeeft en desondanks het hart van Dorante, de edelman die zich voor een huisknecht uitgeeft, weet te winnen. Deze laatste figuur werd gespeeld door Erik Plooijer in de vereiste hoof se toon. Zijn knecht Pasquin werd een opvallende rol van Ad van Ges- sel, die er een soort harlekijn van maakte in de stijl van de commedia dell'arte en die dat met virtuoze grap pigheid deed, zozeer dat zijn optreden tot enige open doekjes aanleiding gaf. Er was verder nog een spitse, als edelvrouw verklede kamenier van Do- re Smit. Ad Noyons als de vader van Silvia en Stefan Feisenthal als haar broer voltooiden de bezetting van een voorstelling waaraan Studio waar schijnlijk veel plezier zal beleven. Eigen nieuwsdienst SPIJKENISSE De vijftigjarige heer W. V. uit Rozenburg is daar gisteren met zijn fiets onder een auto gekomen. Hy werd gedood. Het ongeluk is gebeurd bij de fabriek Ketjen Carbon. De Rozenburger wilde daar de weg oversteken. Hij werd ge grepen door een personenauto uit Vlaar- d'ingen. 72 ,,Ik weet het niet, sir. Ik vond het beter, dat ik eerst dit feit aan u rapporteerde." ,,In orde. Laten we gaan kijken." Zij snelden de trappen af en op nieuw ging Haines de portier Peach raadplegen. „Weet je, welke auto van Mr. Jessop is? vroeg hij buiten adem. „Ja zeker, sir. Het is de groene Austin. Ik denk, dat hij er nóg is zo net tenminste wel. Ik zal hem wijzen, als u dat wilt. Hij ging Haines voor naar de ga rage. „Kijk", wees hij, „dat is de wagen. En daar verder, dat is de auto van Miss Camden, die ik en Mr. Cardew moesten wegduwen. Het oude beestje. Als u het mij vraagt, moesten ze die wagens hier niet op die manier laten staan. Voor zover ik weet, staat hij daar al drie dagen en blokkeert de doorgang en Mr. Cardew gebruikt zijn wagen bijna nooit, behalve voor de weekeinden.'' Haines draaide zich om, innerlijk gerust gesteld. „Als Jessop de auto niet heeft genomen", zei hij tot Mi- les, „dan kan hij, naar ik vermoed, niet ver weg zijn. We kunnen beter nagaan, waar hij gewoonlijk uit hangt." Hij liep reeds naar de deur, toen hij plotseling stil bleef staan. Wat zei je ook alweer, Peach?" „Waarover, sir?" „Over de auto, die ze hier laten staan." Peach keek verwonderd op. „Ik zei enkel, dat Miss Camdens auto in drie dagen niet uit de garage is geweest en dat Mr. Cardew de wa gen zelden gebruikt." „Weet je ook, wanneer hij de laat ste keer is weggereden?" „Maandagochtend kwam hij bin nen en ik ben er tamelijk zeker van, dat de wagen behalve vandaag natuurlijk niet is weg geweest." Haines was er zich van bewust, dat een opgewonden gevoel zich van hem meester maakte. Hij stond stil en keek de hele garage eens door. t Van de straaf af liep de vloer om laag. Jessops wagen was naast de muur geparkeerd aan het einde van de garage, waarbij de achterwielen bijna de Morris van Katharine Cam den raakten. Daarvoor kon nog net een andere wagen in de lengte staan. Hij zocht een potlood en een stuk papier op. „Kijk eens hier, Peach" zei hij vol spanning. „Ik wil graag weten hoe de drie wagens geplaatst waren, toen jij en Mr. Cardew hier waren. V door Andrew Garve „Maak eens een schetsje, alsje blieft." „Goed, sir." Peach begon te teke nen. „Ik ben niet bepaald een ar tiest, weet u", zei hij terwijl hij de punt van het potlood met zijn tong bevochtigde en de tekening op eni ge afstand voor zich hield om zijn werk nader te bekijken. „Nu. daar hebben we het." Hij overhandigde het schetsje aan Haines. „We moesten Miss Camdens auto helemaal wegduwen, toen Mr. Jes sops wagen vooruit halen en daarna Mr. Cardews auto uit de garage brengen. Toen moesten we Mr. Jes sops wagen weer op zijn oude plaats zetten en daarna de auto van Miss Camden op zijn plek terug schuiven." Haines bestudeerde de situatie schets. „Nu, vertel eens, Peach. Als Mr. Cardews wagen hier sinds maandag heeft gestaan en die van Miss Camden drie dagen er er twee mensen nodig waren om Miss Cam dens auto weg te duwen, om de pas sage vrij te maken, voordat de auto van Mr. Cardew weg kon komen, hoe denk je dan, dat Mr. Jessop zijn wagen in de voorlaatste nacht naar buiten kon krijgen?" „Ik geloof niet, dat hij dat kon althans niet zonder de hulp van iemand anders. Alleen kon hij het niet doen. Miss Camdens auto is nu niet bepaald zwaar, maar de helling is flink steil, daar weet ik van mee te praten." Haines' gedachten gingen terug naar zijn gesprek met Jessop eer der op die dag. Hij had er bij Jes sop op aangedrongen het bewijs te produceren, dat hij in de bewuste nacht inderdaad naar huis was ge gaan. Als iemand hem had geholpen om Katharine Camdens auto weg te du wen, zou hij zeer zeker van dit feit gewag hebben gemaakt om zijn ali bi te versterken. Hij had gelogen. Hij was niet met zijn wagen naar naar huis gegaan! De inspecteur wendde zich tot Mi- les. ,,We moeten Jessop te pakken krijgen! Katharine zat op een kruk bij de wijd open deur van de Green Man in Covent Garden de derde en naar bleek de laatste gelegenheid, die zij die nacht zouden bezoeken daar het tegen sluitingstijd liep en luisterde met geamuseerde be langstelling naar de journalistieke herinneringen van de beide mannen. Na enige uren praten over het vak kon zij beter de aard van de vriendschapsbanden tussen Iredale en Jessop begrijpen. Zij waren als oude strijdmakkers, die herinnerin gen ophaalden aan de gevechten die zij vroeger te zamen hadden gele verd of als zeelieden die schipbreuk hadden geleden en in een open boot een gemeenschappelijk lot hadden overleefd. Er was geen enkele bijzondere ver wantschap tussen de beide karak ters, maar hun gevoel van kame raadschap was hecht. Zo leek het ten slotte Katharine toe. In het licht van hun vriendschappelijke gedach- tenwisseling scheen haar vroegere vrees absurd en zij had er een beet je spijt van, dat zij verschillende rondjes had overgeslagen teneinde helder van geest te blijven. Zij had evengoed haar gevoel van spanning kunnen laten wegebben, want er was klaarblijkelijk niets waartegen zij moest waken. Een paar glaasjes hadden Jessop praatzieker gemaakt dan gewoonlijk, maar tot dusver had hij zich niet over zichzelf uitgelaten en was even min agressief geworden. De vervol gingswaan, waarvan hij bezeten was had afgelaten door de prikkel van eigen actie. In een opwelling van goede kameraadschap was hij tijde lijk zijn grieven tegen de wereld vergeten. Hij had zelfs vergeten, dat hij oorspronkelijk met Iredale was meegegaan om zich te verlustigen in diens ellende. (Wordt vervolgd) televisie vandaag VRIJDAG De t.v.-avond ziet er niet luchtig uit, maar toch wel heel boeiertd. Eerst ziet u de tweede aflevering van de documentaire se rie over de bezettingsjaren. Na een kort filmpje, „Kinderen van Montmartre", komt dan Renée Lebas voor de camera's, een Franse chansonnière die onze aandacht dub bel en dwars verdient. (21.40). Albert Vogel besluit de avond met de eerste uitzending van zijn nieuwe- li teraire rubriek (22.05). radio vandaag VRIJDAG Heel wat keus vana vond in de lichte sector. Luistert u vooral om 20.20 (Hilv. 1) naar Ronnie Potsdammer, die Nederlandse, Fran se en Amerikaanse liedjes zingt en zichzelf begeleidt op' de gitaar. Hij is een van onze schaarse Nederlandse chansonniers, en bovendien een veel zijdig man én met een eigen stijl. Deze zender biedt verder o.m. La tijnse Klanken (18.20), Vrijdagavond- retour (21.00) en Rita Reys met het trio Pim Jacobs (22.00). Hilvérsum 2 geeft veel luchtige kost van 21.00 af, o.a. een selectie van bui tenlandse artiesten om 21.20. 1 TELEVISÏË"! VARA: 17.00 V d kind. NTS: 20,00 Journ en weeroverz. VARA: 20.20 Espresso; 20.50 Film: 21.15 De barpianist, TV-spel. 14.45 TV-film15.10 Geval' progr; 16.10 Kookpraatje; 16.25 Kampioensch v. d. Ober liga Nord; 18.10—18.40 Godsd progr. (Re gionaal progr: WDR: 13.45 Die Woche Hier und Heute, weekjourn. NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR: 18.45 Hier und Heute, journ. NDR: 19.25 Sehpferdchen zeigt: Fur fünf Mark Angst. WDR: 19.25 Intermezzo: Aus der Flimmerkiste); 20.00 Nws, journ en weerber; 20.20 TV-spel. Daarna: Het woord voor de zondag. BELGIË FRANS 19.30 Feuill; 20.00 Film; 20.30 Film; 21.00 Cabaret; 22.10 TV-spel; 22.40 Journ. BELGIË VLAAMS 17.00—18.30 V d jeugd; 19.00 Kathol uitz; 19.30 Nws; 19.45 De week in beeld; 20.15 Herdenkingsprogr; 21.00 TV-spel; 21.40 TV- feuill; 22.05 Quizprogr; 22.35 Nws. |i|l!llll!lllllll|||||||||||||^7ör door HÏUIUIUllUUllllllUtlIl» AL&eMeeN ALABMAANALLB J RUIMTHSa-ISPeN.ONBEKSulDei RfUceTHBEFrATOOMCENTRAte. VALLEN M BLO AU£ in de S§ iiiiiiiiiiiiiniHiiiitiiiiiiiiiiiiiimi pmifflmiMHimiMum door lionnniiRwmnHHniwmi^ iliiiiiliiiiiiirllllllllillilllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllinilllHIIIIHIIIIIIIIIIHIIIHIIIIItllllllllHIIHIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIHIIHIIHHIIIIIIIHIIIIt'.IIIIIIHIIIHIIIIIIIIIIIIIIHIIIHIHIIIIIHIIIIHIIIIHIIIIIIIIIIIHIII 5. De Kraak was al enige tijd onder weg met zijn lading luxe-ijskasten. Niets wees erop, dat er die reis iets bijzonders zou gaan gebeuren. De ele menten lieten het schip met rust en daardoor was ieder aan boord in zijn element. Ieder, behalve de maat. Het kostte de stuurman moeite om zijn plicht te blijven doen, want zijn ekster oog gaf noodsignalen. „Dat is altijd een teken, dat er iets akeligs gaat gebeuren prevelde hij voor zich heen. „Dat is nog altijd uit gekomen!" Het klamme zweet brak hem uit toen hij terugdacht aan wat hij in Lutjewier had gehoord over de scheepsrampen van de laatste tijd. Zo trof Kappie, die eens een kijkje op de brug kwam nemen, hem aan. „Warm jong?" vroeg hli. „Jaja. de eve naar komt al aardig dichtbij." „Dat is -h-het 'm niet.." stotterde de maat. „Mijn eksteroog trilt, zie je en nou moet ik telkens denken aan die v-werhalen over een ijsberg „Wat ben je toch een aardappel!" riep Kappie uit. „Ik heb je ja toch gezegd dat ijsbergen bij de evenaar niet voor komen?! Ga je geld terughalen bij de zeevaartschool! We kunnen eierstruiven bakken op het dek, zo heet is het en jij denkt aan ijsbergen! Man, ik mocht lijen dat er eentje in de buurt was. We kunnen ja best wat koelte gebrui ken!" Op hetzelfde ogenblik bleek zowel de voorspelling van de maat uit te komen, als Kappies wens in vervulling te gaan Okki kwam opgewonden de brug opstui ven. „Kom gauw Kappie! Er komt een S.O.S.-bericht binnen! Er is in deze buurt een- schip in nood..! Het schijnt eh.. op een ijsb-berg gelopen te zijn!" NED. HERV. KERK Beroepen te Emmercompascuum (Wijkgemeente Emmer Erfscheider- veen) J. Leewis, vic. te Utrecht; te Hedel, T. Langerak te Vinkeveen; te Mijnstreek (wijkgem. Schaesberg, Nieuwehagen en Woubach) D. Schnei der te Biezelinge; te Hauwert, H. D. Hendriks te Winsum, die dit beroep ook aannam; aangenomen het beroep van het breedmoderamen der classica- le vergadering te Winschoten als pre dikant voor buitengewone werkzaamhe den, P. Meyboom te Nieuw-Scheemda. GER. KERKEN Aangenomen naar Nieuw-Loosdrecht, C. A. Wielemaker te Bruinisse; beroe pen te Colijnsplaat, kand. J. van Drie te leusden. GER. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Berkel Rodenrijs, P. Lok te IJ-muiden. ZEEUWS DAGBLAD 22 NACHT Vlissingen aangekomen 14/9 Ned Frieda Blokzijd, Ned Diligentia, Lib Nicky, Ned Kawijk 71 met sleep. Vlissingen vertrokken 34/9 Eng Dromineer, 15/9 Ned Frieda Blokzijk, Eng London Glory. Gepasseerd naar Antwerpen (Ned schepen) 14/9 Lyra, öostmarsuni. Vrede, Adm Courbet, Eage, Eemshoom, Amsteldyk, Senegalkust, gepasseerd naar zee (Ned schepen) 34/9 Ce-* res, Maartje, Heron, Lekhaven, 15/9 Algol.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 2