Renée Lebas: Frans lied
wint van rock and roll
Vanavond voor
televisie
T.v.-sterren naar Femina
ERGIFTIGDE OLIJVEN
BAZURKA
I KAPPIE EN HET IJSBERGRAADSEL I
jjdag 16 september 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 2
HET SPEL VAN LIEFDE
EN TOEVAL
Frisse opvoering
van Studio
Fietser onder auto
I FLITS
GORDON
in het
heelal
Dan Barry
1 door
1 W-Lohmann
DE
TINTELS
Jack
Dunkiey
Uit de kerken
Scheepvaart Vlissingen
□BBBBDBB
Door Jan Veldman
BUSSUM Een door een
voud opvallende vrouw,
met grote expressieve
ogen: Renée Lebas, ver
tolkster van het Franse lied,
die vanavond haar televisiede
buut in ons land maakt.
Ze is als vele Francaises be
weeglijk, gebruikt flitsende
handgebaren bij het radde pra
ten, en binnen de seconde kan
haar stralende lach veranderen
in een uitdrukking van diepe
verslagenheid.
Renée bespeelt de snaren van haar
gevoelsinstrument meesterlijk, en
die eigenschap is onontbeerlijk voor
de ware vertolkster van het levens
lied.
Óf zij de ware vertolkster is? Ik
kan het u nu niet zeggen: dat zal
vanavond blijken als ze heel al
leen tegen een zwarte achtergrond
voor de televisie-camera's staat.
Maar het feit dat ze kortgeleden
een witgloeiende vuurproef heeft
doorstaan in de Parijse music-hall
Olympia, waarna pers, radio en te
levisie en grammofoonplatenindustrie
zich wild en enthousiast op haar
stortten, zegt natuurlijk wel iets.
Die herontdekking in Olympia is
een hoofdstuk apart in het avon
tuurlijke leven van Renée Lebas.
Colette Renard een gerenommeerd
collega, had een contract voor een
optreden in Olympia, samen met het
Amerikaanse teenager-idool Paul
A"'-
Risico
Colette had nog nooit van Anka
gehoord, maar toen ze merkte dat
deze rock-and-roll-knaap alleen maar
verwoede aanhangers naar Olympia
trok, en dat haar optreden na Anka
zou zijn, zonk de moed in haar schoe
nen, en annuleerde' ze haar contract.
De directie van Olympia vond na
lang zoeken Renée Lebas bereid om
het risico te nemen.
„Ik ben blij dat ik het gedaan
heb," vertelt ze „want daaruit heb
ik geleerd dat de liefde voor het
goede Franse lied niet voorbij is,
en ook nog wel degelijk onder de
jeugd leeft! Het enthousiaste applaus
voor mijn voordracht deed niet on
der voor de ovaties voor Anka....'"
Totnutoe had Renée Lebas nog
niet tot de top van de sterrenladder
weten door te dringen. Dat komt
omdat ze geen concessies doet aan
het 'zgn. commerciële lied. „Ik ver
afschuw de heren van de muziek-
fabrieken", zegt ze scherp.
Weemoed
Even had het er naar uitgezien dat
de zangeres tot vedette zou worden
uitgeroepen. Dat was vóór de oorlog,
toen ze naam begon te krijgen in
Parijs. Maar ze weigerde om in het
bezette gebied te blijven, en na veel
omzwervingen belandde ze in Zwit
serland.
„Mijn verblijf daar was natuurlijk
een heerlijke tijd. Ik zong voorna
melijk voor de duizenden en nog
eens duizenden vluchtelingen die uit
alle delen van Europa een veilig
onderkomen hadden gezocht. Dat is
heerlijk, opbouwend, dankbaar werk.
Met weemoed denk ik terug aan die
avonden dat ik wat warmte en hoop-
probeerde te brengen in de harten
van al die mensen die van huis en
haard verdreven waren."
Renée is nu een en al ernst, een
ernst die door haar scherp profiel
een extra accent krijgt.
Oude golf
„Was het prettig om na de oorlog
weer in Frankrijk te beginnen?"
„Nou en of! Maar ik had geen zin
om me op te schroeven, en me in te
zetten in dat gevecht om de popu
lariteit."
„Is er sprake van een „nouvelle
vague" in het Franse lied?"
„Persoonlijk zie ik die niet. Voor
Ja lieus, u ziet het goed. Het is
onze eigen Rotterdamse Hannie
Lips (nu eigenlijk mevrouw Schol
ten), bjj wie hier de luifelhoed
onder de kin wordt vastgestrikt
door Fred van der Laken.
Of dit nu helemaal precies een
luifelhoed is eigenlijk weten we
het niet zeker. Maar een vreemde
ouderwetse hoed is het in elk ge
val, zo ongeveer uit de jaren tach
tig van de vorige eeuw.
Hannie Lips had dit ongewone
toilet dat haar overigens weer
reuze flatteerde! aangetrokken
voor de repetities van een kos
tuumshow die binnenkort op de
Femina-damesbeurs in Rotterdam
wordt gepresenteerd.
En zy is niet de enige t.v.-
omroepster die mee gaat doen aan
deze show. Ansje van Brandenberg
snoerde zich in een japon met in
geregen wespentaille; Tanja Koen
tooide zich als een vamp uit de
vrolijke jaren twintig, met haar
band en bontstola; Vertie Dixon
droeg een mof en een kapothoed
met kinneband en Ageeth Scherp
huis een jurk vol kant en een ge
vaarte van een hoed, beladen met
struisveren en wat niet al.
Bea de Graaff (die u nog wel
kent als omroepster bij de Vara-
t.v.) heeft dit kostuumfestyn op
gezet en er alle omroepsters voor
b\j elkaar gekregen; een stukje
nationale -„televisie" buiten
het televisiescherm!
Renée Lebas
mij is bijvoorbeeld Charles Trenet
nog stééds een nouvelle vague
sinds 1936!"
Renée heeft binnenpret na dit ant
woord. Maar bij de laatste vraag
verandert ze als bij toverslag in de
ernst zelve.
Bruut lawaai
„Wat vindt u van de invloed van
de Amerikaanse stijl op het Franse
lied?"
„Na de invasie van Italiaanse en
Arabische ritmen en motieven, begint
nu pas goed de rock-and-roll-rage
door te zetten in Parijs. Kijk, het
Franse lied zélf wordt daardoor niet
aangetast. Maar het zal een felle
strijd worden tégen die alles ver- I
nietigende stroom van bruut lawaai."
ZATERDAG 17 SEPTEMBER
j RADIO
HILVERSUM I 402 m. -
ochtend
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram;
8,00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 Voor u en uw
gezin, praatje; 9.00 Gym v. d. vrouw;
9.10 Gram (om 9.35-9.40 Waterst.). VPRO:
10.00 Samen thuis, lezing; 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 Gevar progr; 11.35 Ho
bo en fagot.
middag
12.00 Gram; 12.30 Land- en tuinb me-
ded; 12.33 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Voor de
teenagers; 14.15 Streekuitz; 14.40 Dilettan-
tenork; 15.05 Gemeenschappen in bewe
ging, lezing; 15.20 Radio Filharm ork en
solist; 16.10 Boekbespr; 16.30 Amus muz;
17.00 Jazzmuz; 17.30 Weekjourn.
avond
18.00 Nws en comm; 18.20 Fragm uit
Manon Lescaut, opera; 19.00 Kunstact.
VPRO: 19.30 Passé partout, lezing; 19.40
Christus, Zijn leerlingen en de mensen, le
zing; 19.55 Deze week. Ie2ing. VARA: 20.00
Nws; 20.05 Metropole-ork en zang; 30.40
Gram; 20.50 Lichte muz; 22.00 Soc comm;
22.15 Gram; 22.30 Nws; 22.40 Sportuitz;
23.05 Lichte muz; 23.25 Gram met comm;
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m.
ochtend
KRO; 7.00 Nws; 7.15 Gewijde muz; 7.30
Gram; 7.45 Morgengebed en overweging;
8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.50 V d vrouw; 10.00
V d kleuters; 10.15 Gram; 10.30 Ben je zes
tig?; 11.00 V d zieken; 11.45 Gram.
middag
12.00 Middagklok - noodklok; 12.03 Gram;
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Gram;
12.50 Act; 13.00 Nws; 13.15 Zonnewijzer;
13.20 Dansmuz; 13.50 V d jeugd; 14.00 Ama-
teurork; 14.20 Kunstkron; 14.50 Metropole-
ork en solist; 15.30 V d jeugd; 16.00 Gre
goriaanse zang; 16.30 Instr octet en sol;
16.50 Gram; 17.00 V d jeugd.
avond
18.00 Gram; 18.15 Journalistiek week-
overz; 18.25 Licht progr; 18.45 Vragenbe-
antw; 19.00 Nws; 19.10 Act; 19.25 Radio
filharm ork en solist; 20.20 Lichtbaken, le
zing: 20.30 Quiz; 21.00 Gram; 21.10 Thuis
vaart, hoorsp (III); 21.55 Gram; 22.25 Boek
bespr; 22.30 Nws; 22.40 Samenspraak der
herders, lezing; 23.00 Gesprekken over
muz met jongeren; 23.55-24.00 Nws.
door Manuel van Loggum
AMSTERDAM Toen in het Am
sterdamse Centraal Theater het doek
opging, klonk er applaus in de volle
zaal. Dit gold het bijzonder smaakvol
le decor van Leontien van Beurden
dat zij had gemaakt voor Het spel
van liefde en toeval van Marivaux.
Dit, nu 230 jaar oude stuk van liefde's
listen en doorzichtige misverstanden
werd door de Toneelgroep Studio on
der regie van Peter Oosthoek gebracht.
Het is een typisch produkt van de
tijd van ontstaan, een gepoederd-
lichtvoetig blijspelletje van persoons
verwisselingen die de liefde doorkrui
sen en van liefde die boven standsver
wisselingen triomfeert.
Het werd ook een prettige voorstel
ling, licht en speels, vol nuancering in
het toneelbeeld en met veel plasti
sche afwisseling in het spel. Vooral In
geborg Uijt den Bogaard gaf een op
merkelijke prestatie, vol charme, lich
te spot en blijspelachtige ernst, in de
rol van Silvia, de edele jonkvrouw, die
zich voor een kamenier uitgeeft en
desondanks het hart van Dorante, de
edelman die zich voor een huisknecht
uitgeeft, weet te winnen.
Deze laatste figuur werd gespeeld
door Erik Plooijer in de vereiste hoof
se toon. Zijn knecht Pasquin werd
een opvallende rol van Ad van Ges-
sel, die er een soort harlekijn van
maakte in de stijl van de commedia
dell'arte en die dat met virtuoze grap
pigheid deed, zozeer dat zijn optreden
tot enige open doekjes aanleiding gaf.
Er was verder nog een spitse, als
edelvrouw verklede kamenier van Do-
re Smit. Ad Noyons als de vader van
Silvia en Stefan Feisenthal als haar
broer voltooiden de bezetting van
een voorstelling waaraan Studio waar
schijnlijk veel plezier zal beleven.
Eigen nieuwsdienst
SPIJKENISSE De vijftigjarige heer
W. V. uit Rozenburg is daar gisteren met
zijn fiets onder een auto gekomen. Hy
werd gedood.
Het ongeluk is gebeurd bij de fabriek
Ketjen Carbon. De Rozenburger wilde
daar de weg oversteken. Hij werd ge
grepen door een personenauto uit Vlaar-
d'ingen.
72
,,Ik weet het niet, sir. Ik vond
het beter, dat ik eerst dit feit aan
u rapporteerde."
,,In orde. Laten we gaan kijken."
Zij snelden de trappen af en op
nieuw ging Haines de portier
Peach raadplegen. „Weet je, welke
auto van Mr. Jessop is? vroeg hij
buiten adem.
„Ja zeker, sir. Het is de groene
Austin. Ik denk, dat hij er nóg is
zo net tenminste wel. Ik zal hem
wijzen, als u dat wilt.
Hij ging Haines voor naar de ga
rage. „Kijk", wees hij, „dat is de
wagen. En daar verder, dat is de
auto van Miss Camden, die ik en
Mr. Cardew moesten wegduwen. Het
oude beestje. Als u het mij vraagt,
moesten ze die wagens hier niet op
die manier laten staan. Voor zover
ik weet, staat hij daar al drie dagen
en blokkeert de doorgang en Mr.
Cardew gebruikt zijn wagen bijna
nooit, behalve voor de weekeinden.''
Haines draaide zich om, innerlijk
gerust gesteld. „Als Jessop de auto
niet heeft genomen", zei hij tot Mi-
les, „dan kan hij, naar ik vermoed,
niet ver weg zijn. We kunnen beter
nagaan, waar hij gewoonlijk uit
hangt." Hij liep reeds naar de deur,
toen hij plotseling stil bleef staan.
Wat zei je ook alweer, Peach?"
„Waarover, sir?"
„Over de auto, die ze hier laten
staan."
Peach keek verwonderd op. „Ik
zei enkel, dat Miss Camdens auto
in drie dagen niet uit de garage is
geweest en dat Mr. Cardew de wa
gen zelden gebruikt."
„Weet je ook, wanneer hij de laat
ste keer is weggereden?"
„Maandagochtend kwam hij bin
nen en ik ben er tamelijk zeker van,
dat de wagen behalve vandaag
natuurlijk niet is weg geweest."
Haines was er zich van bewust, dat
een opgewonden gevoel zich van
hem meester maakte. Hij stond stil
en keek de hele garage eens door.
t Van de straaf af liep de vloer om
laag. Jessops wagen was naast de
muur geparkeerd aan het einde van
de garage, waarbij de achterwielen
bijna de Morris van Katharine Cam
den raakten. Daarvoor kon nog net
een andere wagen in de lengte staan.
Hij zocht een potlood en een stuk
papier op. „Kijk eens hier, Peach"
zei hij vol spanning. „Ik wil graag
weten hoe de drie wagens geplaatst
waren, toen jij en Mr. Cardew hier
waren.
V
door Andrew Garve
„Maak eens een schetsje, alsje
blieft."
„Goed, sir." Peach begon te teke
nen. „Ik ben niet bepaald een ar
tiest, weet u", zei hij terwijl hij de
punt van het potlood met zijn tong
bevochtigde en de tekening op eni
ge afstand voor zich hield om zijn
werk nader te bekijken. „Nu. daar
hebben we het." Hij overhandigde
het schetsje aan Haines.
„We moesten Miss Camdens auto
helemaal wegduwen, toen Mr. Jes
sops wagen vooruit halen en daarna
Mr. Cardews auto uit de garage
brengen. Toen moesten we Mr. Jes
sops wagen weer op zijn oude
plaats zetten en daarna de auto van
Miss Camden op zijn plek terug
schuiven."
Haines bestudeerde de situatie
schets. „Nu, vertel eens, Peach. Als
Mr. Cardews wagen hier sinds
maandag heeft gestaan en die van
Miss Camden drie dagen er er twee
mensen nodig waren om Miss Cam
dens auto weg te duwen, om de pas
sage vrij te maken, voordat de auto
van Mr. Cardew weg kon komen,
hoe denk je dan, dat Mr. Jessop zijn
wagen in de voorlaatste nacht naar
buiten kon krijgen?"
„Ik geloof niet, dat hij dat kon
althans niet zonder de hulp van
iemand anders. Alleen kon hij het
niet doen. Miss Camdens auto is nu
niet bepaald zwaar, maar de helling
is flink steil, daar weet ik van mee
te praten."
Haines' gedachten gingen terug
naar zijn gesprek met Jessop eer
der op die dag. Hij had er bij Jes
sop op aangedrongen het bewijs te
produceren, dat hij in de bewuste
nacht inderdaad naar huis was ge
gaan.
Als iemand hem had geholpen om
Katharine Camdens auto weg te du
wen, zou hij zeer zeker van dit feit
gewag hebben gemaakt om zijn ali
bi te versterken. Hij had gelogen.
Hij was niet met zijn wagen naar
naar huis gegaan!
De inspecteur wendde zich tot Mi-
les. ,,We moeten Jessop te pakken
krijgen!
Katharine zat op een kruk bij de
wijd open deur van de Green Man
in Covent Garden de derde en
naar bleek de laatste gelegenheid,
die zij die nacht zouden bezoeken
daar het tegen sluitingstijd liep
en luisterde met geamuseerde be
langstelling naar de journalistieke
herinneringen van de beide mannen.
Na enige uren praten over het
vak kon zij beter de aard van de
vriendschapsbanden tussen Iredale
en Jessop begrijpen. Zij waren als
oude strijdmakkers, die herinnerin
gen ophaalden aan de gevechten die
zij vroeger te zamen hadden gele
verd of als zeelieden die schipbreuk
hadden geleden en in een open boot
een gemeenschappelijk lot hadden
overleefd.
Er was geen enkele bijzondere ver
wantschap tussen de beide karak
ters, maar hun gevoel van kame
raadschap was hecht. Zo leek het
ten slotte Katharine toe. In het licht
van hun vriendschappelijke gedach-
tenwisseling scheen haar vroegere
vrees absurd en zij had er een beet
je spijt van, dat zij verschillende
rondjes had overgeslagen teneinde
helder van geest te blijven. Zij had
evengoed haar gevoel van spanning
kunnen laten wegebben, want er was
klaarblijkelijk niets waartegen zij
moest waken.
Een paar glaasjes hadden Jessop
praatzieker gemaakt dan gewoonlijk,
maar tot dusver had hij zich niet
over zichzelf uitgelaten en was even
min agressief geworden. De vervol
gingswaan, waarvan hij bezeten was
had afgelaten door de prikkel van
eigen actie. In een opwelling van
goede kameraadschap was hij tijde
lijk zijn grieven tegen de wereld
vergeten. Hij had zelfs vergeten, dat
hij oorspronkelijk met Iredale was
meegegaan om zich te verlustigen
in diens ellende.
(Wordt vervolgd)
televisie
vandaag
VRIJDAG De t.v.-avond ziet
er niet luchtig uit, maar toch wel
heel boeiertd. Eerst ziet u de tweede
aflevering van de documentaire se
rie over de bezettingsjaren.
Na een kort filmpje, „Kinderen
van Montmartre", komt dan Renée
Lebas voor de camera's, een Franse
chansonnière die onze aandacht dub
bel en dwars verdient. (21.40).
Albert Vogel besluit de avond met de
eerste uitzending van zijn nieuwe- li
teraire rubriek (22.05).
radio
vandaag
VRIJDAG Heel wat keus vana
vond in de lichte sector. Luistert u
vooral om 20.20 (Hilv. 1) naar Ronnie
Potsdammer, die Nederlandse, Fran
se en Amerikaanse liedjes zingt en
zichzelf begeleidt op' de gitaar. Hij is
een van onze schaarse Nederlandse
chansonniers, en bovendien een veel
zijdig man én met een eigen stijl.
Deze zender biedt verder o.m. La
tijnse Klanken (18.20), Vrijdagavond-
retour (21.00) en Rita Reys met het
trio Pim Jacobs (22.00).
Hilvérsum 2 geeft veel luchtige kost
van 21.00 af, o.a. een selectie van bui
tenlandse artiesten om 21.20.
1 TELEVISÏË"!
VARA: 17.00 V d kind. NTS: 20,00 Journ
en weeroverz. VARA: 20.20 Espresso; 20.50
Film: 21.15 De barpianist, TV-spel.
14.45 TV-film15.10 Geval' progr; 16.10
Kookpraatje; 16.25 Kampioensch v. d. Ober
liga Nord; 18.10—18.40 Godsd progr. (Re
gionaal progr: WDR: 13.45 Die Woche
Hier und Heute, weekjourn. NDR: 18.45 Die
Nordschau. WDR: 18.45 Hier und Heute,
journ. NDR: 19.25 Sehpferdchen zeigt: Fur
fünf Mark Angst. WDR: 19.25 Intermezzo:
Aus der Flimmerkiste); 20.00 Nws, journ
en weerber; 20.20 TV-spel. Daarna: Het
woord voor de zondag.
BELGIË FRANS
19.30 Feuill; 20.00 Film; 20.30 Film; 21.00
Cabaret; 22.10 TV-spel; 22.40 Journ.
BELGIË VLAAMS
17.00—18.30 V d jeugd; 19.00 Kathol uitz;
19.30 Nws; 19.45 De week in beeld; 20.15
Herdenkingsprogr; 21.00 TV-spel; 21.40 TV-
feuill; 22.05 Quizprogr; 22.35 Nws.
|i|l!llll!lllllll|||||||||||||^7ör
door
HÏUIUIUllUUllllllUtlIl»
AL&eMeeN ALABMAANALLB J
RUIMTHSa-ISPeN.ONBEKSulDei
RfUceTHBEFrATOOMCENTRAte.
VALLEN M BLO AU£
in de
S§
iiiiiiiiiiiiiniHiiiitiiiiiiiiiiiiiimi
pmifflmiMHimiMum
door
lionnniiRwmnHHniwmi^
iliiiiiliiiiiiirllllllllillilllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllinilllHIIIIHIIIIIIIIIIHIIIHIIIIItllllllllHIIHIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIHIIHIIHHIIIIIIIHIIIIt'.IIIIIIHIIIHIIIIIIIIIIIIIIHIIIHIHIIIIIHIIIIHIIIIHIIIIIIIIIIIHIII
5. De Kraak was al enige tijd onder
weg met zijn lading luxe-ijskasten.
Niets wees erop, dat er die reis iets
bijzonders zou gaan gebeuren. De ele
menten lieten het schip met rust en
daardoor was ieder aan boord in zijn
element. Ieder, behalve de maat. Het
kostte de stuurman moeite om zijn
plicht te blijven doen, want zijn ekster
oog gaf noodsignalen.
„Dat is altijd een teken, dat er iets
akeligs gaat gebeuren prevelde hij
voor zich heen. „Dat is nog altijd uit
gekomen!"
Het klamme zweet brak hem uit toen
hij terugdacht aan wat hij in Lutjewier
had gehoord over de scheepsrampen
van de laatste tijd. Zo trof Kappie, die
eens een kijkje op de brug kwam
nemen, hem aan.
„Warm jong?" vroeg hli. „Jaja. de eve
naar komt al aardig dichtbij."
„Dat is -h-het 'm niet.." stotterde de
maat. „Mijn eksteroog trilt, zie je en
nou moet ik telkens denken aan die
v-werhalen over een ijsberg
„Wat ben je toch een aardappel!" riep
Kappie uit. „Ik heb je ja toch gezegd
dat ijsbergen bij de evenaar niet voor
komen?! Ga je geld terughalen bij de
zeevaartschool! We kunnen eierstruiven
bakken op het dek, zo heet is het en jij
denkt aan ijsbergen! Man, ik mocht
lijen dat er eentje in de buurt was.
We kunnen ja best wat koelte gebrui
ken!"
Op hetzelfde ogenblik bleek zowel de
voorspelling van de maat uit te komen,
als Kappies wens in vervulling te gaan
Okki kwam opgewonden de brug opstui
ven.
„Kom gauw Kappie! Er komt een
S.O.S.-bericht binnen! Er is in deze
buurt een- schip in nood..! Het schijnt
eh.. op een ijsb-berg gelopen te zijn!"
NED. HERV. KERK
Beroepen te Emmercompascuum
(Wijkgemeente Emmer Erfscheider-
veen) J. Leewis, vic. te Utrecht; te
Hedel, T. Langerak te Vinkeveen; te
Mijnstreek (wijkgem. Schaesberg,
Nieuwehagen en Woubach) D. Schnei
der te Biezelinge; te Hauwert, H. D.
Hendriks te Winsum, die dit beroep
ook aannam; aangenomen het beroep
van het breedmoderamen der classica-
le vergadering te Winschoten als pre
dikant voor buitengewone werkzaamhe
den, P. Meyboom te Nieuw-Scheemda.
GER. KERKEN
Aangenomen naar Nieuw-Loosdrecht,
C. A. Wielemaker te Bruinisse; beroe
pen te Colijnsplaat, kand. J. van Drie
te leusden.
GER. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Berkel Rodenrijs, P.
Lok te IJ-muiden.
ZEEUWS DAGBLAD 22 NACHT
Vlissingen aangekomen 14/9 Ned Frieda
Blokzijd, Ned Diligentia, Lib Nicky, Ned
Kawijk 71 met sleep.
Vlissingen vertrokken 34/9 Eng Dromineer,
15/9 Ned Frieda Blokzijk, Eng London
Glory.
Gepasseerd naar Antwerpen (Ned schepen)
14/9 Lyra, öostmarsuni. Vrede, Adm Courbet,
Eage, Eemshoom, Amsteldyk, Senegalkust,
gepasseerd naar zee (Ned schepen) 34/9 Ce-*
res, Maartje, Heron, Lekhaven, 15/9 Algol.