Paleis voor van de vrouw gaven aan Handig voor de winter FLORENCE en ROME FLORENCE HEEFT GROOT PLAN Natu-raLax Ideeën voor velen Jonge ontwerpers geven richting aan in Italië Donderdag 25 augustus 1960 UNIEK ETALAGE EXPORT EIGEN INSPIRATIE ACCENT OP ZOOM EN MOUW ZEEUWSCH DAGBLAD rag. 9 door Rita Beukman MEN HEEFT GROTE PLANNEN in Florence voor de mode. Op die plannen wordt bijzonder de aandacht gevestigd, nu deze zomer voor de twin tigste maal de Italiaanse couture in he Palazzo Pitti voor het voetlicht kwam. Over een speciaal te bouwen groot en fraai Palazzo della Moda wordt overal in de Toscaanse hoofdstad myeu"c"d omwerpen -i -ï i t i i van Simonerta zijn druk gesproken. De voorbereidingen voor dat nieuwe mode- de ver naar voren paleis vorderen snel, nu de Italiaanse mode het pleit heeft wen, <h« een sterK ho- i i i r rizontaal accent aan gewonnen en reeds een onvoorstelbaar grote invloed heelt het silhouet geven. Een voorbeeld van die nieuwe mouwen ziet u bjj deze japon, vervaardigd van jer sey ottoman in orlon. gekregen op de kledingstijl van onze tijd. Double Look bij avondtoiletten van Patrick de Barentzen, voor de gast vrouw in huis bestemd Van achter maakt dit ensemble door het lange, losse pand de indruk van een avond mantel. Het lange jasje wordt op een korte pantalon gedragen Fuchsia-rose fluweel werd als materiaal gekozen. Advertentie cégelmaat lag in dag uit dö regelmaat van de klok Eon uitkomst bij hardnekkige verstopping. 60 tabl. f 1 35 Ideaal voor kinderen, as. moeders, werk buitenshuis PRIJS CHAMPIGNONS RUM VERDUBBELD NIJMEGEN. Op de centrale cham- ugnonveiling te Nijmegen zijn de prij- ,en verleden week opgelopen van on geveer 13 tot 6,70 per kg. Deze prijs stijging werd veroorzaakt doordat de oude oogst ten einde loopt, terwijl de nieuwe nog moet beginnen. Aan de vraag naar champignons zal voorlopig door de Limburgse kwekers slechts ten dele kunnen worden, voldaan. Voorbeeld voor vele landen Tien jaar Italiaanse mode; wat ?r in die periode door grote on derlinge samenwerking werd be reikt kan voor vele landen een voorbeeld zijn. Voor Spanje onder andere, waar de omstandigheden op dit terrein gunstig genoeg zijn, om in korte tijd internationaal ook heel wat te bereiken. Voor ons land. eveneens, al mag dat velen wonderlijk in de oren klinken. Wij zijn er echter van overtuigd dat door samenwerking ook voor de Nederlandse mode op creatief niveau, buiten onze grenzen meer belangstelling kan worden gewekt. De tijd is rijp door gecoördineerde manifesta ties. in die richting meer activi teiten te gaan ontplooien. Veel meer dan vroeger heeft de mode tegenwoordig immers behoef te aan een grote internationale verscheidenheid als inspiratie. Wat Italië heeft gepresteerd is daar een bewijs van. Als architecten van dat uit zonderlijke project worden Ner- vi, Ponti en Danusso genoemd, die in Milaan de grootste en indrukwekkendste wolkenkrab ber van Europa bouwden. Het nieuwe Palazzo della Moda in Florence zal alles overtreffen wat tot nu toe als modecentrum tot stand kwam. Het modepa leis, dat een der toppunten van de moderne Italiaanse archi tectuur en interieurkunst be looft te worden, zal een show zaal voor het tonen van de col lecties bevatten, die minstens tweemaal zo groot is als de grote Sala Bianca van het Pa lazzo Pitti, dat nu het centrum van de Italiaanse mode-activi teiten is. Er zullen grote foyers zijn in dat nieuwe modepaleis, perskamers, kleed kamers voor de mannequins en een pied èi terre als een modesalon voor iedere couturier, die met zijn ontwer pen naar Florence komt. Grote toon zalen voor het inrichten van tentoon stellingen op het gebied van acces soires zoals schoeisel, tassen enzo voorts, zijn eveneens in het plan op genomen. De textielindustrie zal er over fraaie expositieruimten kunnen beschikken en een speciale vleugel zal voor de boutiques worden ingericht. Men spreekt zelfs over een speciaal hotel voor de inkopers en journalisten die voor de mode naar Florence ko men, een schouwburg, een zwembad en daktuinen. Deze centralisatie van alle mode activiteiten in één groot gebouw, zal uniek zijn in de wereld en geheel op de moderne, sneEe manier van zaken doen worden afgestemd. In enkele da gen tijds zullen in dat modepaleis elk seizoen allen die bij de mode-business zijn betrokken een overzicht kunnen krijgen van hetgeen in heel Italië om gaat op het gebied van de couture, de boutique, de textiel, de schoenenindus trie, de textielindustrie, enzovoorts, enzovoorts. Men zal er voor een heel warenhuis de nieuwste modeartikelen kunnen bestellen. Wellicht gaan ook fabfikanten uit andere landen deze zeldzame kans be nutten, in dit paleis hun artikelen on der de aandacht van inkopers uit alle windstreken te brengen. Florence maakt zo de kans, een etalage van de hele wereldmode te worden. Dit alles klinkt inderdaad als een sprookje, wanneer men eraan terug denkt hoe deze zomer tien jaar gele den de Italiaanse mode voor het eerst een bescheiden poging deed, interna tionaal de aandacht op zich te vesti gen. Zelfs wanneer men aan de wieg van die Italiaanse mode heeft ge staan, lijkt het ongelofelijk. Signore G. B. Giorgini, die nu alles in het werk stelt de bouw van het nieuwe Florentijnse modepaleis mogelijk te maken, kwam in 1951 als exporteur van Florentijnse lederwaren op het idee, ook de Italiaanse couture eens onder de aandacht van het buitenland te brengen. Dat idee werd de basis voor het succes van Italië als modeland. Gior- gini organiseerde een bijeenkomst in zijn eigen Florentijnse woning en die eerste manifestatie van Italiaanse cou turiers leek een huiselijke soirée, ter afwisseling eens door een modeshow opgeluisterd. Enkele Zwitserse, Duit se en Amerikaanse klanten van de gastheer waren zo welwillend te ko men kijken en bij gebrek aan echte mannequins toonden enige dames uit de Florentijnse society de modellen. Nu komen elk halfjaar duizenden inkopers en vertegenwoordigers van kledingindustrieën naar Florence voor de mode. Vele duizenden guldens be taalt elk van die belangstellenden om de Italiaanse collecties te zien in het Palazzo Pitti, dat voor het huis van Giorgini in de plaats kwam maar reeds te klein is geworden om aan alle aanvragen van entreekaarten te voldoen. Vandaar de plannen voor het nieu we Palazzo della Moda, die met tien jaar Italiaanse mode als achtergrond nu vaste vormen hebben aangenomen. In Spanje werd deze zomer voor het eerst een collectief modefestival gehouden. In Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk gaan stemmen op om door gezamenlijke manifestaties de prestaties van de nationale couture naar voren te brengen. Waarom moet Nederland daarbij achterblijven? Het zou nuttig zijn als de Nederlandse modeprinsen deze ontwikkeling eens in het oog hielden. Hoe belangrijk het voor een land ook economisch is dat het naam krijgt op modegebied, blijkt uit de Italiaanse exportcijfers. Sinds 1951 is de export van textiel uit Italië bijvoorbeeld verdubbeld. Meer dan verdubbeld is de export van hoeden en materialen daarvoor en de export van schoenen, handschoenen en overi ge accessoires steeg van 930 miljoen tot 59.453 miljoen lire. Van confectie was enkele jaren geleden in Italië nog bijna in het geheel geen sprake. Kort geleden startten de eerste kledingin dustrieën met hun produktie. Er is nu reeds een export van 28.000 miljoen lire, en dat is bijna een derde van het exportbedrag, dat in 1950 door alle mode-industrieën bij elkaar werd be reikt! TIEN jaar is een gunstige aanleiding, om van de Italiaanse mode de balans op te maken. De eerste pogingen om in een eigen stijl te ontwerpen, zijn in die tien jaar bij menige couturier tot heel bjjzondere resultaten uitgegroeid wat de creativiteit aangaat. De twee jonge ontwerpers Roberto Capucci en Patrick de Barentzen behoren crea tief tot de belangrijkste figuren van de Italiaanse mode. Hun ontwerpen hebben een uitgesproken eigen stijl op zeer progres sief niveau. Een stijl die door het strikte, geometrische karak ter, door de wat men zou kunnen noemen abstracte harmonie, min of meer het niveau benadert van hetgeen de Givenchy brengt en als zodanig heel typerend is voor de eigentijdse manier van kleden. Die stijl wordt, naar het commerciële toegebogen, ook naar voren gebracht door Simonetta en Fabian i, die echter nog iets meer met Franse voorbeelden rekening houden als de twee eerder genoemde jongeren. f. Eigen inspiratie komt ook sterk naar voren in de collec- ties van Veneziani en Marucelli. Marucelli heeft een sterke mode-intuïtie, die meestal haar tijd ver vooruit is. Voor nieuwe inspiratie zorgen verder vooral Baratta, EnzoenGalitzine, terwijl de L u c a en L u c i a n i tijdens de Romeinse shows meestal met de beste collecties uitkomen. Bij de belangrijkste Italiaanse mode-ontwerpers valt het accent ditmaal op .zoom en mouwen. Het long-torso-idee bepaalde in vele collecties de algemene lijn, in gematigde of zeer geprononceerde toepassingen. Het nieuwe silhouet is over 't algemeen vooral horizontaal van opzet, wat onder andere door toepassing van kokermouwen, vrij brede schouders en in de breedte verlopende stiksels wordt geaccentueerd. De Double Look die onder andere van voor aansluitende en achter rechte mantels en tailleurjasjes tot resultaat heeft, of modellen die van voren op een tailleur en van achter op een mantel lijken, heeft onder andere Guidi, Simonetta, de Barentzen, de Luca en Luciani geïnspireerd. Enveloppe-effecten komt men in de collecties van Gatti- noni, Garnett, de Luca en Fabiani tegen. Zowel voor man tels als tailleurs en japonnen is de nieuwe Italiaanse win termode ditmaal bijzonder inspirerend. Handig voor de winter is deze combinatie, die door Patrick de Barentzen werd ontworpen. De vaag getailleerde manteL wordt gecompleteerd door een warm hesje en een pantalon, waarvan de Pijpjes precies even lang zijn als de mantel (boven Deze tailleur van Capucci heeft een lang jasje met een a-symme trische sluiting. Er wordt een hoed van satin ciré bij gedragen met een grote strik gegarneerd tlinks). MEER noe dan in Pariis kwa- in zijde als wol en synthetische vezels tuurs en zelfs complete jurken, pakjes men ditmaal in Florence en gebracht. Cordonné met ribbels zo dik en mantels. De Golden Touch vindt en breed als koord passen Capucci, Si- daarnaast op textielgebied overal m- Rome belangrijke noviteiten monetta_ Patrick de Barentzen en Ve- gang. Zijde en wol met gouddraad door- op stoffengebied de aandacht neziani bijvoorbeeld veel toe. Een fraai weven zullen de komende winter veel vragen. Die stoffen waren niet al- voorbeeld van de voorkeur voor stoffen van zich doen spreken, evenals lamé, leen van Italiaanse origine, hoewel met een oppervlak dat een sterke re- fluweel-lamé, brokaat, goudkant en or- tot de belangrijkste nieuwe weefsels liëfwerking heeft zijn ook de nieuwe Sanza of organdie met lurex. vele Italiaanse textielprodukten beho- passementerie-weefsels, die Capucci en °°}Sv0:";" ren. De Italiaanse couturiers kozen Veneziani onder andere verwerken. Dat de en de embossed brokaten De echter ook uit Franse, Engelse en s^utachT^f^Lord^'opglwIrkte voorkeur voor reliëfwerking maakt clo- Zwitserse stoffencollecties de meest SbLls! die eveneens in wol, lijde! 1ué's en matelassé's in nieuwe uitvoe- progressieve nouveauté s, zodat Ita- rayon en acetaat worden gebracht. ringen, voor de wintermode eveneens lië ditmaal toonaangevend bleek voor heel belangrijk. de textielspecialiteiten. larmier I nnk BU de woUenstoffen komen de reliëf- weefsels zoals de „corded woollens" Reliefweefsels Verder brengt Italië de Lacquer Look bijvoorbeeld, in de plaats van de bou- als noviteit voor stoffen. Satin ciré, lak- f.® ®n u a Reliëfweefsels geven vooral de nieu- leder en stoffen met een lakachtig aan- Droge, vlakke stoffen zoals shetlands we richting aan op stoffengebied. Stof- zien op een basis van katoen, zijde of en bamgarens worden weer meer toe fen van het ottoman-type zijn daar- rayon, worden daardoor belangrijk als peIja Wollenstoffen met doupion-effec- van het resultaat en deze worden zowel materiaal voor hoeden, bloeses, cein- n'°P shantung en soie sauvage ge- inspireerd, worden verder veel gebracht. Internationaal Italië is hard op weg internationaal de belangrijkste promotor voor de tex tielindustrie te worden. Groepen van textielfabrikanten en fabrikanten van textielgrondstoffen haken daar reeds op in. De katoenindustrie vroeg in Floren ce bijvoorbeeld tijdens een speciale show aandacht voor de nieuwste pro- dukten. Legler liet vele noviteiten door de couturiers verwerken en Dupont kwam in de belangrijkste collecties met modellen uit, van materialen uit Orlon vervaardigd. Ook op dit gebied grijpt de Italiaan se mode haar kans! Kleuren Bruin en beige hebben alle Italiaan se couturiers, naast grijs en zwart al: belangrijke kleuren voor de winter uit verkoren. Vele nieuwe tinten groen spelen daar naast een grote rol en toonaangevend wordt ook rood, vooral in felle, Spaanse nuances. Harde tinten rose worden naast turkoois en matte tinten oranv veel toegepast. Goudachtige tinten zijn naast stoffen met motieven in goud draad, voor de avond het meest in trek. Diep, donker violet, zoals amarante, komt ook in menige collectie voor. Mutsachtige hoe den met hoge, pun tige bol, brengt Italië ter bekro ning van de nieuwe wintermode. Monsieur Gilles van Rome geeft er hier een voorbeeld van. T/XEINE ideeën die grote veranderingen W bij uw kleding teweeg kunnen brengen, treft men altijd vooral in de Italiaanse boutiques aan. De ontwerpers van de kleine mode- bedrijven hebben zich ditmaal vooral op de geklede garderobe toegelegd, met het seizoen voor schouwburg en theater weer in zicht. Heel elegante resultaten wist met bij voorbeeld te bereiken, door sluierdunne chiffon met langharig bont te combineren en tricot met bescheiden garneringen van nerts. Wijde avond-blouses werden bij voorbeeld met brede randen van lang harig bont gegarneerd en korte avond toiletten van hetzelfde materiaal even eens, Het kontrast tussen de doorzichtig heid van die weefsels en de sjiek van wuivende zwartvos of roodvos, deed het bijzonder goed. Eenvoudige truitjes en vestles in ge klede uitvoering werden aan de hals met een smal randje nerts gegarneerd of be werkt met hermelijnstaartjes. Uit die staartjes werden ook hele stola's ver- vaardigd en boa's van veren comple- teren menige fraaie cocktaiirobe in four- "eau-stijl. Hoge gebreide mutsen in allerlei kleu- '•en worden bij sportieve winterkleren gedragen, te zamen met driekwart ge breide pantalons, waarvan de pijpjes net even onder de wijde rokken tevoorschijn wippen bij het lopen. J

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 9