Paleis voor
van
de
vrouw
gaven
aan
Handig voor de winter FLORENCE en ROME
FLORENCE HEEFT GROOT PLAN
Natu-raLax
Ideeën voor velen
Jonge ontwerpers geven
richting aan in Italië
Donderdag 25 augustus 1960
UNIEK
ETALAGE
EXPORT
EIGEN INSPIRATIE
ACCENT OP ZOOM EN MOUW
ZEEUWSCH DAGBLAD
rag. 9
door Rita Beukman
MEN HEEFT GROTE PLANNEN in Florence voor
de mode. Op die plannen wordt bijzonder de
aandacht gevestigd, nu deze zomer voor de twin
tigste maal de Italiaanse couture in he Palazzo Pitti voor het
voetlicht kwam. Over een speciaal te bouwen groot en fraai
Palazzo della Moda wordt overal in de Toscaanse hoofdstad myeu"c"d omwerpen
-i -ï i t i i van Simonerta zijn
druk gesproken. De voorbereidingen voor dat nieuwe mode- de ver naar voren
paleis vorderen snel, nu de Italiaanse mode het pleit heeft wen, <h« een sterK ho-
i i i r rizontaal accent aan
gewonnen en reeds een onvoorstelbaar grote invloed heelt het silhouet geven.
Een voorbeeld van
die nieuwe mouwen
ziet u bjj deze japon,
vervaardigd van jer
sey ottoman in orlon.
gekregen op de kledingstijl van onze tijd.
Double Look bij avondtoiletten van
Patrick de Barentzen, voor de gast
vrouw in huis bestemd Van achter
maakt dit ensemble door het lange,
losse pand de indruk van een avond
mantel. Het lange jasje wordt op een
korte pantalon gedragen Fuchsia-rose
fluweel werd als materiaal gekozen.
Advertentie
cégelmaat
lag in dag uit
dö regelmaat van de klok
Eon uitkomst bij hardnekkige verstopping. 60 tabl. f 1 35
Ideaal voor kinderen, as. moeders, werk buitenshuis
PRIJS CHAMPIGNONS
RUM VERDUBBELD
NIJMEGEN. Op de centrale cham-
ugnonveiling te Nijmegen zijn de prij-
,en verleden week opgelopen van on
geveer 13 tot 6,70 per kg. Deze prijs
stijging werd veroorzaakt doordat de
oude oogst ten einde loopt, terwijl de
nieuwe nog moet beginnen.
Aan de vraag naar champignons zal
voorlopig door de Limburgse kwekers
slechts ten dele kunnen worden, voldaan.
Voorbeeld voor
vele landen
Tien jaar Italiaanse mode; wat
?r in die periode door grote on
derlinge samenwerking werd be
reikt kan voor vele landen een
voorbeeld zijn. Voor Spanje onder
andere, waar de omstandigheden
op dit terrein gunstig genoeg zijn,
om in korte tijd internationaal
ook heel wat te bereiken.
Voor ons land. eveneens, al mag
dat velen wonderlijk in de oren
klinken. Wij zijn er echter van
overtuigd dat door samenwerking
ook voor de Nederlandse mode
op creatief niveau, buiten onze
grenzen meer belangstelling kan
worden gewekt. De tijd is rijp
door gecoördineerde manifesta
ties. in die richting meer activi
teiten te gaan ontplooien. Veel
meer dan vroeger heeft de mode
tegenwoordig immers behoef
te aan een grote internationale
verscheidenheid als inspiratie.
Wat Italië heeft gepresteerd is
daar een bewijs van.
Als architecten van dat uit
zonderlijke project worden Ner-
vi, Ponti en Danusso genoemd,
die in Milaan de grootste en
indrukwekkendste wolkenkrab
ber van Europa bouwden. Het
nieuwe Palazzo della Moda in
Florence zal alles overtreffen
wat tot nu toe als modecentrum
tot stand kwam. Het modepa
leis, dat een der toppunten van
de moderne Italiaanse archi
tectuur en interieurkunst be
looft te worden, zal een show
zaal voor het tonen van de col
lecties bevatten, die minstens
tweemaal zo groot is als de
grote Sala Bianca van het Pa
lazzo Pitti, dat nu het centrum
van de Italiaanse mode-activi
teiten is.
Er zullen grote foyers zijn in dat
nieuwe modepaleis, perskamers, kleed
kamers voor de mannequins en een
pied èi terre als een modesalon voor
iedere couturier, die met zijn ontwer
pen naar Florence komt. Grote toon
zalen voor het inrichten van tentoon
stellingen op het gebied van acces
soires zoals schoeisel, tassen enzo
voorts, zijn eveneens in het plan op
genomen. De textielindustrie zal er
over fraaie expositieruimten kunnen
beschikken en een speciale vleugel zal
voor de boutiques worden ingericht.
Men spreekt zelfs over een speciaal
hotel voor de inkopers en journalisten
die voor de mode naar Florence ko
men, een schouwburg, een zwembad
en daktuinen.
Deze centralisatie van alle mode
activiteiten in één groot gebouw, zal
uniek zijn in de wereld en geheel op
de moderne, sneEe manier van zaken
doen worden afgestemd. In enkele da
gen tijds zullen in dat modepaleis elk
seizoen allen die bij de mode-business
zijn betrokken een overzicht kunnen
krijgen van hetgeen in heel Italië om
gaat op het gebied van de couture, de
boutique, de textiel, de schoenenindus
trie, de textielindustrie, enzovoorts,
enzovoorts. Men zal er voor een heel
warenhuis de nieuwste modeartikelen
kunnen bestellen.
Wellicht gaan ook fabfikanten uit
andere landen deze zeldzame kans be
nutten, in dit paleis hun artikelen on
der de aandacht van inkopers uit alle
windstreken te brengen. Florence
maakt zo de kans, een etalage van de
hele wereldmode te worden.
Dit alles klinkt inderdaad als een
sprookje, wanneer men eraan terug
denkt hoe deze zomer tien jaar gele
den de Italiaanse mode voor het eerst
een bescheiden poging deed, interna
tionaal de aandacht op zich te vesti
gen. Zelfs wanneer men aan de wieg
van die Italiaanse mode heeft ge
staan, lijkt het ongelofelijk. Signore
G. B. Giorgini, die nu alles in het
werk stelt de bouw van het nieuwe
Florentijnse modepaleis mogelijk te
maken, kwam in 1951 als exporteur
van Florentijnse lederwaren op het
idee, ook de Italiaanse couture eens
onder de aandacht van het buitenland
te brengen.
Dat idee werd de basis voor het
succes van Italië als modeland. Gior-
gini organiseerde een bijeenkomst in
zijn eigen Florentijnse woning en die
eerste manifestatie van Italiaanse cou
turiers leek een huiselijke soirée, ter
afwisseling eens door een modeshow
opgeluisterd. Enkele Zwitserse, Duit
se en Amerikaanse klanten van de
gastheer waren zo welwillend te ko
men kijken en bij gebrek aan echte
mannequins toonden enige dames uit
de Florentijnse society de modellen.
Nu komen elk halfjaar duizenden
inkopers en vertegenwoordigers van
kledingindustrieën naar Florence voor
de mode. Vele duizenden guldens be
taalt elk van die belangstellenden om
de Italiaanse collecties te zien in het
Palazzo Pitti, dat voor het huis van
Giorgini in de plaats kwam maar
reeds te klein is geworden om aan
alle aanvragen van entreekaarten te
voldoen.
Vandaar de plannen voor het nieu
we Palazzo della Moda, die met tien
jaar Italiaanse mode als achtergrond
nu vaste vormen hebben aangenomen.
In Spanje werd deze zomer voor
het eerst een collectief modefestival
gehouden. In Zwitserland, Duitsland
en Oostenrijk gaan stemmen op om
door gezamenlijke manifestaties de
prestaties van de nationale couture
naar voren te brengen. Waarom moet
Nederland daarbij achterblijven? Het
zou nuttig zijn als de Nederlandse
modeprinsen deze ontwikkeling eens
in het oog hielden. Hoe belangrijk het
voor een land ook economisch is dat
het naam krijgt op modegebied, blijkt
uit de Italiaanse exportcijfers. Sinds
1951 is de export van textiel uit Italië
bijvoorbeeld verdubbeld. Meer dan
verdubbeld is de export van hoeden en
materialen daarvoor en de export
van schoenen, handschoenen en overi
ge accessoires steeg van 930 miljoen
tot 59.453 miljoen lire. Van confectie
was enkele jaren geleden in Italië nog
bijna in het geheel geen sprake. Kort
geleden startten de eerste kledingin
dustrieën met hun produktie. Er is nu
reeds een export van 28.000 miljoen
lire, en dat is bijna een derde van het
exportbedrag, dat in 1950 door alle
mode-industrieën bij elkaar werd be
reikt!
TIEN jaar is een gunstige aanleiding, om van de Italiaanse
mode de balans op te maken. De eerste pogingen om in
een eigen stijl te ontwerpen, zijn in die tien jaar bij menige
couturier tot heel bjjzondere resultaten uitgegroeid wat
de creativiteit aangaat. De twee jonge ontwerpers Roberto
Capucci en Patrick de Barentzen behoren crea
tief tot de belangrijkste figuren van de Italiaanse mode. Hun
ontwerpen hebben een uitgesproken eigen stijl op zeer progres
sief niveau. Een stijl die door het strikte, geometrische karak
ter, door de wat men zou kunnen noemen abstracte harmonie,
min of meer het niveau benadert van hetgeen de Givenchy brengt
en als zodanig heel typerend is voor de eigentijdse manier van
kleden.
Die stijl wordt, naar het commerciële toegebogen, ook
naar voren gebracht door Simonetta en Fabian i,
die echter nog iets meer met Franse voorbeelden rekening
houden als de twee eerder genoemde jongeren.
f. Eigen inspiratie komt ook sterk naar voren in de collec-
ties van Veneziani en Marucelli. Marucelli
heeft een sterke mode-intuïtie, die meestal haar tijd ver
vooruit is. Voor nieuwe inspiratie zorgen verder vooral
Baratta, EnzoenGalitzine, terwijl de L u c a en
L u c i a n i tijdens de Romeinse shows meestal met de beste
collecties uitkomen.
Bij de belangrijkste Italiaanse mode-ontwerpers valt het
accent ditmaal op .zoom en mouwen. Het long-torso-idee
bepaalde in vele collecties de algemene lijn, in gematigde
of zeer geprononceerde toepassingen. Het nieuwe silhouet is
over 't algemeen vooral horizontaal van opzet, wat onder andere
door toepassing van kokermouwen, vrij brede schouders en in
de breedte verlopende stiksels wordt geaccentueerd. De Double
Look die onder andere van voor aansluitende en achter rechte
mantels en tailleurjasjes tot resultaat heeft, of modellen die van
voren op een tailleur en van achter op een mantel lijken, heeft
onder andere Guidi, Simonetta, de Barentzen, de Luca en
Luciani geïnspireerd.
Enveloppe-effecten komt men in de collecties van Gatti-
noni, Garnett, de Luca en Fabiani tegen. Zowel voor man
tels als tailleurs en japonnen is de nieuwe Italiaanse win
termode ditmaal bijzonder inspirerend.
Handig voor de winter is deze
combinatie, die door Patrick de
Barentzen werd ontworpen. De
vaag getailleerde manteL wordt
gecompleteerd door een warm
hesje en een pantalon, waarvan
de Pijpjes precies even lang zijn
als de mantel (boven
Deze tailleur van Capucci heeft
een lang jasje met een a-symme
trische sluiting. Er wordt een hoed
van satin ciré bij gedragen met
een grote strik gegarneerd tlinks).
MEER noe dan in Pariis kwa- in zijde als wol en synthetische vezels tuurs en zelfs complete jurken, pakjes
men ditmaal in Florence en gebracht. Cordonné met ribbels zo dik en mantels. De Golden Touch vindt
en breed als koord passen Capucci, Si- daarnaast op textielgebied overal m-
Rome belangrijke noviteiten monetta_ Patrick de Barentzen en Ve- gang. Zijde en wol met gouddraad door-
op stoffengebied de aandacht neziani bijvoorbeeld veel toe. Een fraai weven zullen de komende winter veel
vragen. Die stoffen waren niet al- voorbeeld van de voorkeur voor stoffen van zich doen spreken, evenals lamé,
leen van Italiaanse origine, hoewel met een oppervlak dat een sterke re- fluweel-lamé, brokaat, goudkant en or-
tot de belangrijkste nieuwe weefsels liëfwerking heeft zijn ook de nieuwe Sanza of organdie met lurex.
vele Italiaanse textielprodukten beho- passementerie-weefsels, die Capucci en °°}Sv0:";"
ren. De Italiaanse couturiers kozen Veneziani onder andere verwerken. Dat de en de embossed brokaten De
echter ook uit Franse, Engelse en s^utachT^f^Lord^'opglwIrkte voorkeur voor reliëfwerking maakt clo-
Zwitserse stoffencollecties de meest SbLls! die eveneens in wol, lijde! 1ué's en matelassé's in nieuwe uitvoe-
progressieve nouveauté s, zodat Ita- rayon en acetaat worden gebracht. ringen, voor de wintermode eveneens
lië ditmaal toonaangevend bleek voor heel belangrijk.
de textielspecialiteiten. larmier I nnk BU de woUenstoffen komen de reliëf-
weefsels zoals de „corded woollens"
Reliefweefsels Verder brengt Italië de Lacquer Look bijvoorbeeld, in de plaats van de bou-
als noviteit voor stoffen. Satin ciré, lak- f.® ®n u a
Reliëfweefsels geven vooral de nieu- leder en stoffen met een lakachtig aan- Droge, vlakke stoffen zoals shetlands
we richting aan op stoffengebied. Stof- zien op een basis van katoen, zijde of en bamgarens worden weer meer toe
fen van het ottoman-type zijn daar- rayon, worden daardoor belangrijk als peIja Wollenstoffen met doupion-effec-
van het resultaat en deze worden zowel materiaal voor hoeden, bloeses, cein- n'°P shantung en soie sauvage ge-
inspireerd, worden verder veel gebracht.
Internationaal
Italië is hard op weg internationaal
de belangrijkste promotor voor de tex
tielindustrie te worden. Groepen van
textielfabrikanten en fabrikanten van
textielgrondstoffen haken daar reeds op
in. De katoenindustrie vroeg in Floren
ce bijvoorbeeld tijdens een speciale
show aandacht voor de nieuwste pro-
dukten. Legler liet vele noviteiten door
de couturiers verwerken en Dupont
kwam in de belangrijkste collecties met
modellen uit, van materialen uit Orlon
vervaardigd.
Ook op dit gebied grijpt de Italiaan
se mode haar kans!
Kleuren
Bruin en beige hebben alle Italiaan
se couturiers, naast grijs en zwart al:
belangrijke kleuren voor de winter uit
verkoren.
Vele nieuwe tinten groen spelen daar
naast een grote rol en toonaangevend
wordt ook rood, vooral in felle, Spaanse
nuances. Harde tinten rose worden
naast turkoois en matte tinten oranv
veel toegepast. Goudachtige tinten zijn
naast stoffen met motieven in goud
draad, voor de avond het meest in trek.
Diep, donker violet, zoals amarante,
komt ook in menige collectie voor.
Mutsachtige hoe
den met hoge, pun
tige bol, brengt
Italië ter bekro
ning van de nieuwe
wintermode.
Monsieur Gilles van
Rome geeft er hier
een voorbeeld van.
T/XEINE ideeën die grote veranderingen
W bij uw kleding teweeg kunnen
brengen, treft men altijd vooral in de
Italiaanse boutiques aan.
De ontwerpers van de kleine mode-
bedrijven hebben zich ditmaal vooral op
de geklede garderobe toegelegd, met het
seizoen voor schouwburg en theater weer
in zicht.
Heel elegante resultaten wist met bij
voorbeeld te bereiken, door sluierdunne
chiffon met langharig bont te combineren
en tricot met bescheiden garneringen van
nerts. Wijde avond-blouses werden bij
voorbeeld met brede randen van lang
harig bont gegarneerd en korte avond
toiletten van hetzelfde materiaal even
eens, Het kontrast tussen de doorzichtig
heid van die weefsels en de sjiek van
wuivende zwartvos of roodvos, deed het
bijzonder goed.
Eenvoudige truitjes en vestles in ge
klede uitvoering werden aan de hals met
een smal randje nerts gegarneerd of be
werkt met hermelijnstaartjes. Uit die
staartjes werden ook hele stola's ver-
vaardigd en boa's van veren comple-
teren menige fraaie cocktaiirobe in four-
"eau-stijl.
Hoge gebreide mutsen in allerlei kleu-
'•en worden bij sportieve winterkleren
gedragen, te zamen met driekwart ge
breide pantalons, waarvan de pijpjes net
even onder de wijde rokken tevoorschijn
wippen bij het lopen. J