Eerste insteekhaven te Goes
KENT
KENT
KENT
KENT
KENT
Verdwenen Goese student
weer boven water
Apparaten- en ketelfabriek begint met
bouw van omvangrijk complex
Ondanks af nemend ladingaanbod
tekort aan kleine schepen
Experiment in St. Anna ter Muiden
Tankercleaningbedrijf krijgt
steeds meer bekendheid
Jubileumconcert
Zeeawsch Dagblad
Wetsontduiking
Wachtmeester ontdekte hem in het hos
Van vier naar twee
Groot materiaal
Fabriek
Hakenkruizen in
Bergen op Zoom
Baggi
jeren
AMERIKANEN STREKEN NEER
„SCHEEPSPRAET" VAN KAMER VAN KOOPHANDEL
Raad Hoedekenskerke
accoord met lening
Matroos vergat
dat hij niet
zwemmen kon
Centrale varkensfokdag
voor Zeeland te Goes
POSTPAARDEN.
Meisje verdronken
bi j Vlissingen
Gouden huwelijksfeest
Woe««iag 24 augustus 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. .3
Proteatemta-Ch riatet^k
rye LAGERE SCHOOL, die steeds
l-'meer het karakter krijgt van ba
sisschool zal 6 leerjaren omvatten.
Alleen met goedvinden van de over
heid zullen op sommige scholen nog
een zevende en achtste klas mogen
voorkomen. Zo staat het in de wet.
Toch zal ook hier blijken, dat wat
wettelijk voorgeschreven is, practisch
niet altijd en overal is te verwezen
lijken. De bedoeling van de wetge
ver is duidelijk. Hij wil kinderen van
tt jaar en ouder plaatsen op scho
len waar zij kraehtens hun geestelij
ke ontwikkeling thuishoren en dat
zijn dan niet in de eerste piaats de
lagere scholen, maar het voortgezet
gewoon lager onderwijs, het nijver
heids- of technisch onderwijs, de nio
en middelbare scholen.
Toot kinderen van wie de verdere
schoolkeus reeds vaststaat op grond
van intelligentie en rijpheid vormt de
(■klassige lagere school geen pro
bleem. Deze gaan zonder meer naar
het technisch onderwijs, nijverheids
school, mulo of middelbare school.
Kinderen voor wie deze scholen
niet bestemd zijn kunnen dan naar
e«n vglo-sehooi. tenminste ais een
dergelijke school overeenkomstig de
principiële richting aanwezig is bm-
nan redelijke afstand. Het kan toch
niet de bedoeling van de wetgever
zijn otn bv. kinderen waarvan de
onders voorstander zijn van bijzon
der onderwijs, na het doorlopen van
leerjaren te dwingen naar een
openbare vglo-sehool te gaan, omdat
«r geen bijzondere aanwezig is of le
vensvatbaarheid vertoont. Ook het
omgekeerde kan zich voordoen. Een
openbare vglo-sehool kan ontbreken
terwijl een bijzondere hetzij pro
testants-christelijke hetzij Rooms-ka-
thoUeke wel bestaat. Moeten nu die
enkele leerlingen van openbare scho
len gebruik gaan maken van een bij
zondere vglo-sehool? Ook een andere
mogelijkheid kan nog voorkomen. We
denken aan overwegend Rooms-ka-
tholieke streken, waar een Rooms-ka-
thoiteke vglo-sehool volledig reden
van bestaan heeft en ook voorkomt,
terwijl de kleine prot. ehr. bevol
kingsgroep hieraan niet toe kan ko
men vanwege het leerlingental. Moe
ten de protestantse kinderen dan
naar de Rooms-Katholieke vglo-
zehool? Hier is in wezen de vrijheid
van onderwijs en keuze in het geding.
Er sal van overheidswege geen enkel
beswaar tegen kunnen bestaan, dat
ouders hun kinderen dan laten op de
school waar zij zijn, nadat zij 6 klas
sen hebben doorlopen.
De praktijk leert dat kinderen die
klassen hebben doorlopen op dat
moment nog niet rijp zijn voor bv.
de middelbare schooi en dat het in
het belang van het kind is als het
nog een jaar wacht.
Moet dit kind nu naar een mulo
voor een jaartje? Hier liggen bezwa
ren, omdat de mulo een eigensoor
tige opleiding heeft afgestemd op het
eigen examen. Moet het naar een
vglo-sehool, temidden van kinderen
die niet bestemd zijn voor het mid
delbaar onderwijs. De vglo-sehool is
in methodiek en leerplan ook niet af
gestemd op vooropleiding voor mid
delbare school. De praktijk tot heden
was dan ook dat zo'n leerling nog
een jaartje op de lagere school blijft.
Wanneer dit niet het karakter heeft
van nog-een-jaartje-blijven-hangen is
het in het voordeel van het kind
zelf. Op veel scholen bestaan daartoe
dan ook 6a klassen. Is het handhaven
van deze 6a-kiassen wetsontduiking?
Naar ons gevoelen is dat niet vol te
houden. Het gaat er nl. om dat het
kind de 6 lesjaren met vrucht heeft
doorlopen in verband met de ver
dere schoolkeus. Voor de leerling be
stemd voor nijverheids- of technisch
onderwijs zal dit in het algemeen na
6 jaren het geval zijn evenals voor
muloleerlingen. In het algemeen, om
dat naast aanleg, intelligentie en ont
wikkeling ook de geestelijke rijpheid
van het kind een rol speelt. Wij kun
nen ons daarbij trouwens nog wel
voorstellen, dat voor deze leerlingen
het volgen van een jaar vglo geen
kwaad kan. Voor kandidaten voor het
middelbaar onderwijs ligt dit echter
anders.
Hier speelt nl. de gerichtheid van
de school een belangrijke rol. Laat
men binnen het raam van de gewo
ne lagere school een geschikte, maar
nog niet geestelijk rijpe leerling een
jaar de 6a klas volgen dan kan hier
niet van wetsontduiking worden ge
sproken, omdat op dat moment het
kind klas 6 nog niet met die vrucht
heeft kunnen doorlopen als met het
oog op de verdere schoolkeus ge
wenst is. Het is dan een pedagogisch
verantwoorde maatregel dat het kind
nog een jaar blijft onder de hoede
van hem, die het al 6 jaar heeft
kunnen gadeslaan en leiden, inplaats
van te richten op een school met de
vooropgezette bedoeling deze niet af
te lopen en zo spoedig mogelijk te
verlaten.
Wetsontduiking treedt daar op
waar, alleen terwille van de school
in het kader van leerlingenaantal,
kinderen op school gehouden worden,
die er niet meer thuis horen. Maar
daar waar pedagogisch-psychologi-
sche factoren in het belang van het
kind een beslissende rol spelen, als
mede de vrijheid van onderwijs in
het geding is, kan van wetsontdui
king geen sprake zijn en zal de wet
gever een ruime uitwijkmogelijk
heid aanwezig moeten laten.
AARDENBURG. Het derde jubile
umconcert van de N.O.V. zal op maan
dag 29 augustus te Aardenburg gegeven
worden. Medewerking verleent het koor
van de heer Bart Leijnse uit Middel
burg en de heer P. Broerse, als orga
nist. De N.C.R.V. zal deze uitvoering
op de band vastleggen voor een latere
uitzending.
De toegang is geheel gratis.
GOES. Elke dag opnieuw „plukken" de grijpers van de ron
kende draglines grote happen klei uit de enorme lap grond, dat het
havenindustrieterrein heet. Dat gebeurt nu al sinds 22 juni van het
vorig jaar, toen een begin werd gemaakt met het bouwrijp maken
van dit industrieterrein ter grootte van 25 hectare. Het kolossale
perceel komt helemaal op de schop. En thans, ruim een jaar na
de aanvang, is al een duidelijk beeld te vormen van het „nieuwe"
terrein. De eerste insteekhaven (in het bestek is dat nummer vier)
is practisch geheel klaar en met het graven van de tweede insteek
haven (op papier de eerste) is reeds enige tijd geleden een begin
gemaakt. Intussen heeft de Apparaten- en Ketelfabriek uit Den Haag
de eerste schreden gezet naar de bo-uw van het nieuwe fabrieks
complex.
Naast (het regelmatige geronk van de
draglines en de vrachtwagens klinkt nu
ook het lied van de arbeid van de steen
zetters, die druk doende zijn om de
reeds gegraven insteekhaven van een
stevige en soliede oeververdediging te
voorzien.
De havenplannen van de gemeente
Goes dateren al van vele jaren terug.
De aanvankelijke opzet was om vier
insteekhavens te graven. Dü plan heeft
men grotendeels moeten laten varen,
omdat de onverwachte snelle industri
ële ontwikkeling van Goes (met name
rond de haven) een wijziging noodzake
lijk maakte.
Er waren enkele serieuze kandidaten
voor industrie-vestiging, die voor de
bouw van hun fabriekscomplexen een
groter terrein nodig hadden dan. in het
plan van de vier insteekhavens was aan
gegeven.
Om aan de wensen van de gegadigden
tegemoet te komen heeft men de twee
middelste havens in het eerste project
laten vervallen. Bleven dus haven I en
IV over. Met deze twee havens werd
een nieuw plan opgezet. En dat plan
wordt thans uitgevoerd.
Vanaf 22 juni 1959 is er hard gewerkt
aan de voltooiing van het gigantische
complex. De N.V. Wegenbouwbedrijf
Joh. de Kroon te Rhenen liet groot ma
teriaal aanrukken.
In het eerste stadium waren er ze
ven draglines, 15 vrachtwagens, vier
luchtbandenwagens en enkele bulldo
zers aan het werk. Niet minder dan
60.000 kubieke meter grond werd in
de eerste maand verzet. Als het werk
klaar is wordt verwacht, dat in totaal
160.000 kubieke meter grond is ver
werkt.
Ter illustratie nog enkele cijfers:
tot op heden is er 40.000 kubieke me
ter zand verplaatst, dit aantal zal op
lopen tot 200.000 kubieke meter.
In de beginperiode werd ook veel
mankracht ingeschakeld. Dit was
voor de aanleg van de dijk, welk pro
ject in D.C.A.W.-verband werd uitge
voerd.
Momenteel wordt met minder t>sterk
te" gewerkt. De insteekhaven, aan de
zijde van Kattendijke, is practisch
klaar. Het graven is gebeurd en het wa
ter heeft zich al meester gemaakt van
de geul. Aan de kant, waar de Appara
ten- en Ketelfabriek gaat bouwen, wordt
een steenglooiing aangelegd. Overigens
moeten de fabrieken, die gebruik ma
ken van de haven, voor de akkommodatie
zorgen. Met de oeververdediging hou
den de werkzaamheden van de Gront-
mij, onder welks directie het object
wordt uitgevoerd, op.
Aan de kant van het kanaal is voorts
een zwaaikom gegraven met een helling
voor de fabriek. De A.K.F. heeft een
terrein van circa zeven hectare beschik
baar. Juist enkele dagen geleden is men
begonnen met het uitzetten, zoals dat
heet, van de fabriek. De bouw zal dus
niet zo lang meer op zich laten wach
ten.
De fabriekshal krijgt .een lengte van
217 meter, de breedte is 83 meter en de
hoogte tot de top reikt tot 19 meter.
Met de insteekhaven, die 400 meter lang
is en 40.70 meter breed is wordt het ge
heel een vrij omvangrijk complex.
Daarmee is echter het industrieterrein
nog niet uitgeput, want tussen beide ha
vens ligt een terrein van circa negen
hectare. Voor dit kolossale perceel heeft
BERGEN OP ZOOM. Dinsdagmor
gen ontdekten voorbijgangers dat voor
de hoofdingang van de Petrus Canisius
school in de Wassenaarstraat te Ber
gen op Zoom op de stoepen een drietal
grote hakenkruizen was geteerd. De
politie werd hiervan op de hoogte ge
bracht, waarna dioor de recherche een
onderzoek werd ingesteld. Vermoedelijk
heeft men hier te doen met een kwa
jongensstreek. Van gemeentewege zijn
deze ontsieringen op de stoepen verwij
derd.
Scheepvaart Vlissingen
Vlissingen aangekomen 22-8 Noo. Bol-
zac. Gepasseerd naar Antwerpen (Ned.
schepen) 22-8 Jozina, Appingedam, 23-8
Henja, Wodan, Eagle, Helena. Gepas
seerd naar zee (Ned. schepen) 22-8 Ida
Jacoba. Nassauhaven, Fendo, Gronitas,
23-8 Heiloo. Eenhoorn, Alcyone, Schie-
dyk, Castor.
zich ook al een gegadigde gemeld. De
vestiging moet echter nog „officieel"
bekrachtigd worden.
Dit terrein wordt thans op de gewen
ste hoogte gebracht. En daarna komt
het terrein links van insteekhaven num
mer één aan de beurt, aan de Go/.se
zijde. Overigens is met het graven van
deze insteekhaven reeds een begin ge
maakt. De uitvoering is reeds tot over
de helft .gevorderd.
Voor het bouwrijp maken van het
laatste maalperceel zal de baggerspe
cie, die uit het kanaal komt, gebruikt
worden. Zoals bekend zal het kanaal
van 25 op 40 meter breedte (gebracht
worden. Wanneer dit (project aangepakt
zal worden is nog niet te zeggen. De
uitvoering van dit karwei vraagt derma
te diep ingrijpende voorzieningen, dat
de werkzaamheden wellicht nog even
op zicih zullen laten wachten.
Wij denken in dit verband aan het
verdwijnen van een 40-ital huizen aan de
oostelijke 'kant van het kanaal in Wil-
helminadorp, en de bouw van nieuwe
«sluizen. In het kader van dit project is
Grondmechanika bezig met sonderingen.
Nu zal het heus niet zo zijn, dat
het havenindustrieterrein over
enkele maanden kant en klaar
ligt voor de fabrikanten. De rio.
lerings- en bestratingswerkzaam-
heden moeten ook nog uitgevoerd
worden. Het ziet er in ieder ge
val naar uit, dat de gemeente
Goes een industrieterrein krijgt,
dat er wezen mag. En het is ver
blijdend te horen, dat de indus
triëlen grote belangstelling koes
teren voor vestiging op dit grote
terrein.
De tweede insteekhaven begint zich
oak reeds af te tekenen. Enkele drag
lines zijn momenteel doende om vele
kubieke meters grond te verwerken.
Het water heeft zich al „genesteld" in
de eerste nieuwe insteekhaven op het
industrieterrein te Goes. Deze haven
is praktisch klaar. Steenzetters zijn mo
menteel bezig de oever te versterken.
Naast de haven (voor de rij bomen)
komt het grote complex van de appa
raten- en ketelfabriek uit Den Haag.
OOSTKAPELLE. De
jarige Goese student Willem D„
die in Amsterdam college loopt,
is terecht. Gekleed in een wit
hemd en een zwembroek werd hij
gisteren aangetroffen door de
wachtmeester eerste klasse der
rijkspolitie J. W. Menheere uit
Oostkapelle. Dat gebeurde in het
duingebied tussen Oostkapelle en
Vrouwenpolder, in welke streek
de Goese student zich zaterdag
middag neervlijde om van een
rustig kampeerweekend te ge
nieten.
Zaterdagavond echter werd alarm ge
slagen: de Goesenaar was verdwenen.
Gisteren dook hij op. De wachtmeester
ontdekte hem, toen hij bezig was met
dreggen in een vijvertje. Men hield ten
slotte met alles rekening. De heer Men
heere, die in burger was, zag een
vreemd geklede man in het struikgewas
lopen. Toen de politieman naderbij
kwam schoot de gedaante weer weg.
„Wie bent u?", vroeg de heer Menhee
re. Schuchter luidde het antwoord:
„Willem D...". Het stond voor de wacht
meester toen als een paal hoven water:
De vermiste Goese student was terecht.
De politieman ontfermde zich daarna
over de „struikstudent". Hij bracht hem
naar de boswachter, bij wie hij van wat
oude kieren werd voorzien. (D's eigen
kleren bevonden zich bij de rijkspolitie)
en daarna spoedde de Goesenaar zich
naar het gemeentehuis om zijn gedrag
uit de doeken te doen. Later keerde hij
90 naar zijn ouderlijke woning in Goes te-
rug. De verdwijning van de student had
ST. ANNA TER MUIDEN.
Zes groepen Amerikaanse en Ne
derlandse studenten zijn overal
door Nederland verspreid aan het
experimenteren. Het moeilijkste
van alle experimenten wordt be
oefend: met elkaar samen te leven.
Hun leus is: experimenting of
living together by living together.
Kortweg Experimenters noemen
zij zich.
In St. Anna ter Muiden bevindt zich
op het ogenblik zo'n groep. Tien Ame
rikaanse jongens en meisjes tezamen
met hun Nederlandse gastheren. Mejuf
frouw L. Steinert, .studente te Amster
dam, is de leidster.
De dagen worden doorgebracht met
het maken van tochten, voornamelijk
naar de oude historische Belgische
plaatsen, ofschoon ook de bezienswaar
digheden in Zeeland niet vergeten wor-
MIDDELBURG De binnen
scheepvaart in noord- en midden-
Zeeland wordt in toenemende
mate beïnvloed door de verhou
ding tussen de vervoertechnie-
ken, speciaal door de wijze van
tariefstelling en de toegepaste
tarieven. De kleine binnensche
pen verliezen nog steeds terrein
aan de vrachtauto's. Op zichzelf
aanvaardbaar, maar het ver
schijnsel duidt toch op de groei
ende wanverhouding, dat ondanks
afnemend ladingaanbod in het
grootste deel van Zeeland het te
kort apn kleine schepen sterker
stijgt dan op de schippersbeurzen
in andere delen van het land
voorkomt. Sterker zelfs dan door
vergroting, verlenging of moder
nisering van deze schepen valt
te verklaren. Dit alles wordt ge
zegd in het jaarverslag over 1959,
dat de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor de Zeeuwse
Eilanden kortgeleden het licht
deed zien.
De verhoging der tarieven op 15 ok
tober jl. heeft tot gevolg gehad, dat
de binnenscheepvaart sindsdien vrijwel
uitgesloten is van het vervoer van vo
lumineuze goederen. De verwachting
voor 1960 is dat de rustige gang vau
zaken van 1959 ook in dit jaar zal wor
den voortgezet, ofschoon de Iagë wa
terstand vooral op de Rijn de verladers
nog langdurig parten kan spelen. Zelfs
als het peil gaat stijgen, zal het la
dingaanbod nog wel zo groot zijn, dat
voor dit soort vervoer naar verhou
ding hoge tarieven zullen worden be
dongen.
Spoor en haven
De omvang van het goederenvervoer
per spoor bleef in de eerste helft van
het jaar iets achter bij dat in 1958. In
het zeehavenverkeer was het aantal zee
schepen eveneens iets minder dan in het
jaar daarvoor, hoewel het tonnagecij-
fer ongeveer gelijk bleef. Het aantal
binnenschepen was daarentegen wel
groter, evenals het toeristenverkeer met
pleziervaartuigen, dat aanzienlijk gro
ter was dan in 1958. De havenloodsen,
opslagplaatsen en tankinstallaties wa
ren behoorlijk bezet. Stuwadoorsbedrij-
ven verwerkten belangrijk meer dan in
1958.
De resultaten van het kolen- en
oliebunkerbedrijf waren in mineur,
tengevolge van de nog steeds on
gunstige toestand in de wereld
scheepvaart en een toenemende con
currentie. Voor het kolenbedrijf komt
daar de faktor bij van de steeds in
aantal verminderende schepen, die
nog met kolen worden gestookt. Ook
het aantal oliebunkerende vaartuigen
liep aanzienlijk terug, waardoor de
omzet bleef beneden die van 1958.
Cleaning
Het tankercleaningbedrijf (voorname
lijk Vlissingen) begint kennelijk in de
internationale tankerwereld steeds meer
bekendheid te genieten. Verscheidene
tankschepen werden in de loop van het
jaar gasvrij en schoon gemaakt. De
technische installaties van dit nieuwe
bedrijf voldeden uitstekend.
Het vervoer op de lijnen der geregel
de autobusdiensten heeft in 1959 ten op
zichte van het daaraan voorafgaande
jaar weer een kleine daling vertoond.
Voor 1960 verwachtte de Kamer op
nieuw een vermindering. Het binnen
lands toerwagenvervoer liep eveneens
terug, hoofdzakelijk als gevolg van het
feit, dat steeds meer Nederlandse toe
risten van eigen vervoermiddelen ge
bruik maken. Daarentegen zijn de uit
komsten van het buitenlandse toeristen-
vervoer per toerwagen zeer bevredigend
geweest.
De P.T.T.
Bij de postdienst in Zeeland geeft het
aantal lokethandelingen in 1959 ten op
zichte van 1958 een lichte daling te zien
van rond drie procent. Het aantal ver
zonden brieven, briefkaarten, drukwer
ken en monsters lag iets hoger dan
twee jaar terug met een toeneming van
circa twee procent. Bij de verzonden
postpakketten is over 1959 weer een
teruggang waar te nemen met ongeveer
10,5 procent. Het aantal ontvangen post
pakketten daalde daarentegen met
slechts 1,6 procent.
He telegraafverkeer liep in 1959
met 1,2 pCt. terug, terwijl het
aantal aansluitingen bij de tele
foondienst in het gebied van de
Kamer (Zeeland zonder Zeeuws-
Vlaanderen) in 1959 toenam met
vijf pCt. Voor 1960 rekende de
Kamer op een stijging van het
aantal aansluitingen met zes pCt.
Het telefoonverkeer vertoonde in
1959 een stijging van acht pCt. in
vergelijking met 1958.
in Oostkapelle en omgeving nogal enige
opschudding verwekt. Zaterdagavond
vroeg had men D. nog in Domburg ge
zien, maar korte tijd later waren zelfs
zijn vrienden het spoor bijster. Vrees
maakte zich van dezen meester toen de
politie zondag zijn kleren vond achter
het zeehospitium „Zonneveld", op korte
afstand van de zee. Zoals gemeld heb
ben, maandag politiemannen en militai
ren uit Middelburg een speurtocht inge
zet naar de verdwenen Goesenaar, even
wel zonder resultaat.
Inmiddels is D. dus weer boven wa
ter gekomen. Volgens de politie is de
Goese student zaterdagavond gaan wan
delen. Het was toen reeds donker. Hij
verdwaalde echter en gelet op zijn
spaarzame kleding durfde hij zich niet
meer op de openbare weg te vertonen.
Hij hield zich dan ook schuil en dook
pas op toen de wachtmeester hem ont
dekte.
den. Vooral Brugge met de Vlaamse
primitieven valt erg in. de ismaak van
de Amerikaanse jeugd, die het dus niet
alleen bij het lezen van reisbeschrijvin
gen en het bekijken van plaatjes wil
laten, maar alles ook zelf wdl zien en
te trachten door praten en luisteren
ook wat van de cultuurhistorische ach
tergrond van het land op te steken.
Van 10 juli tot '31 augustus, ongeveer
zeven weken dus, duurt het verblijf
van de Amerikanen in Nederland, die
hun reis zelf verdiend hebben. De be
doeling is dat volgend jaar de Neder
landers in Amerika te gast zijn en dat
de uitwisseling verder regelmatig plaats
zal vinden.
HOEDEKENSKERKE Tijdens de
raadsvergadering is de raad ingegaan
op een aanbod van de N. V. Bank voor
Nederlandse Gemeenten om een lening
van 50.000 gulden aan te gaan tegen een
rente van 4% pet.
De raad stelde voorts een crediet be
schikbaar van 1000 gulden voor de ver
betering van de zijkant Kerklaan te
Kwadendamme.
Als gemeentelijk vertegenwoordiger in
het bestuur van de centrale werkplaats
De Bevelanden te Goes werd aangewe
zen de loco-burgemeester, de heer M.
Steijn. Voor het bestuur van de chr.
school werdén gelden uitgetrokken voor
de aankoop van leermiddelen. Een ver
zoek om toekenning van 1000 gulden voor
de aanschaf van gymhastiekwerktuigen
werd afgewezen omdat de kans niet uit
gesloten is dat deze werktuigen niet op
geborgen kunnen worden.
De openbare lagere school zal nieuwe
leermiddelen aan kunnen schaffen tot
een bedrag van 530 gulden. De heer
Boone betreurde het dat de aanvraag
niet is toegestaan voorzover dit het ver-
keersonderwijs betreft, maar de voor
zitter antwoordde, dat het in de bedoe
ling ligt te onderzoeken of een gemeen
schappelijke regeling voor beide scho
len uitvoerbaar zal zijn. In elk geval
zou dit de voorkeur verdienen boven een
minimum uitzet voor beide scholen
apart.
Bij de rondvraag vroeg de heer Boone
naar onregelmatigheden die zouden zijn
opgetreden bij een begrafenis. De voor
zitter wees er echter op dat enkele af
wijkingen in de gebruikelijke gang van
zaken ten onrechte opgeblazen zijn tot
grove tekortkomingen.
Van dit laatste is in geen geval sprake,
aldus de heer Steijn, die daarna een
ikonte uiteenzetting gaf van. het ge
beurde.
TERNEUZEN. Twee Duitse matro
zen van het onder Liberiaanse vlag va
rende schip „World Seafarer" hebben
zondagavond laat een hachelijk avon
tuur beleefd. Hoewel ze dronken waren,
tiebben ze een roeiboot „geleend" om
naar hun schip, dat op de Westerschel-
de gemeerd lag. terug te varen. Het
ging evenwel minder eenvoudig dan ze
met hun beneveld brein .gedacht had
den.
De beide matrozen, die in Terneuzen
gepassagierd hadden, merkten 's avonds
laat, toen ze vol met alcohol zaten, dat
de Spido niet meer voer. Ze besloten
deze netelige kwestie eenvoudig op te
lossen. Ze stapten in de roeiboot van
een gemeerd liggend schip en voeren
goedsmoeds de haven uit.
Tot hun grote ontsteltenis merkten ze
buitengaats echter dat er een. motor
boot recht op hen afkwam. Denkende
dat dit reeds de politie was, stapten
ze zonder veel plichtsplegingen over
boord om zwemmend de plaat te poet
sen. Eerst toen het koele water zich om
zijn verhitte leden sloot, herinnerde een
van de matrozen zich. plotseling dat hij
niet zwemmen kon. Goede raad wal
toen bijzonder kostbaar. Gezamenlijk
martelden ze een tijdje voort en wer
den gelukkig opgepikt door de
„politie", die bij nader (en ontnuch
terd) Inzicht geen politie was.
De motorboot was n.l. bemand met
enige runners, die het tweetal van
binnen en van buiten kletsnat vei
lig aan boord bracht van hun schip. Het
zal begrijpelijk zijn dat de politie er
ten slotte toch nog aan te pas kwam.
GOES. De Grote Markt zal
dinsdag 30 augustus het tref
punt zijn van de fokkers van het
Nederlandse landvarken in Zee
land. Dan wordt nl. de centrale
varkensfokdag van het Varkens
stamboek voor Zeeland gehou
den. Gelijktijdig hiermee wordt
de Zuid-Bevelandse rundveefok-
dag en de provinciale schapen- en
geitenfokdag gehouden.
Hoewel de varkenshouderij momenteel
in een min of meer deprimerend stadium
verkeert door de vrij lage prijsverloop,
is het toch noodzakelijk blijvend aandacht
te schenken aan de kwaliteitsverbetering.
Stilstand in de fokkerij is achteruitgang.
Tegen een dergelijke verlamming moet
gewaakt worden door de varkenshouderij
op een constante, weloverwogen wijze
uit te oefenen en nauwlettend toe te zien
op het fokken van een varken die het
juiste type in zich verenigt.
Een varkensfokdag beoogt naast de
meting van het fokkerswerk de verkoop
van fokmateriaal. Deze dagen lenen zich
dan ook bijzonder voor aankoop van
goed fokmateriaal, omdat men een over
zicht heeft van de plaatsing der dieren
en de erfelijke eigenschappen.
MIDDELBURG. Een paar
vreemde reizigers hebben de post
trein van gistermorgen half tien
tien minuten opgehouden. Een
merrie draafde blijmoedig met
haar veulen op de rails. Vermoe
delijk hebben onbevoegden het
hek van de wei, waar de paarden
zich normaal ophielden, openge
laten waardoor de dieren minder
veilig terrein opzochten, enige
drang bracht de dieren weer in
hun grasland. De baan was vrij.
Reddingspogingen mochten
niet meer baten
VLISSINGEN. Tijdens het spe
len in de hoge, woeste golven van de
Westerschelde werd gistermiddag het
vijftienjarige meisje S. Franke uit
Moers (Duitsland), die met haar
moeder en twee zusjes logeerde bij
de familie O. in Vlissingen, omverge
worpen en door de vloedstroom mee
gesleurd. Het Duitse meisje kon na
genoeg niet zwemmen. Later be
zweek zij in het St. Josefziekenhuis.
De Belgische heer Verlinde uit Me-
chelen die in de omgeving van het meis
je zwom slaagde erin de drenkelinge bij
het kustlicht te grijpen. Overmand door
de golven, na een zware worsteling,
waarbij hij zelf bijna het bewustzijn
verloor, moest hij het meisje echter
weer loslaten. Zij dreef voorbij het
kustlicht in de richting van het bad-
strand.
Een boot van het Nederlands loods
wezen voer daarna onmiddellijk uit.
Toen de bemanning de drenkelinge had
opgemerkt sprong de 50-jarige matroos
J. Oreel te water, die het meisje wel
dra te pakken kreeg. Bewusteloos werd
zij aan boord genomen en bij het roei-
ershoofd aan land gebracht. Daar werd
eerste hulp verleend door personeel van
de loodsdienst en de politie onder lei
ding van dokter Grippeling. Op diens
advies werd het meisje naar het St. Jo
sefziekenhuis overgebracht. De pogin
gen om haar in leven te houden moch
ten niet meer baten.
THOLEN. Donderdag a.s. is het
50 jaar geleden dat het echtpaar J. J.
de Kok-Quist te Tholen, in de echt werd
verbonden. De bruidegom is nu 76 en
de bruid 79.
Ondanks het feit dat de heer Kok
enigszins hardhorend is zijn beiden, nog
zeer kras.
Advertentie
de meest gerookte filter sigaret
in Amerika
nu ook in Nederland
met de blauwe Mictonite filtec
licht en aromatisch
in Nederland
door N.V. Cigarettes Import Cy.
.vjhAJ. Blok