Eerste insteekhaven te Goes KENT KENT KENT KENT KENT Verdwenen Goese student weer boven water Apparaten- en ketelfabriek begint met bouw van omvangrijk complex Ondanks af nemend ladingaanbod tekort aan kleine schepen Experiment in St. Anna ter Muiden Tankercleaningbedrijf krijgt steeds meer bekendheid Jubileumconcert Zeeawsch Dagblad Wetsontduiking Wachtmeester ontdekte hem in het hos Van vier naar twee Groot materiaal Fabriek Hakenkruizen in Bergen op Zoom Baggi jeren AMERIKANEN STREKEN NEER „SCHEEPSPRAET" VAN KAMER VAN KOOPHANDEL Raad Hoedekenskerke accoord met lening Matroos vergat dat hij niet zwemmen kon Centrale varkensfokdag voor Zeeland te Goes POSTPAARDEN. Meisje verdronken bi j Vlissingen Gouden huwelijksfeest Woe««iag 24 augustus 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. .3 Proteatemta-Ch riatet^k rye LAGERE SCHOOL, die steeds l-'meer het karakter krijgt van ba sisschool zal 6 leerjaren omvatten. Alleen met goedvinden van de over heid zullen op sommige scholen nog een zevende en achtste klas mogen voorkomen. Zo staat het in de wet. Toch zal ook hier blijken, dat wat wettelijk voorgeschreven is, practisch niet altijd en overal is te verwezen lijken. De bedoeling van de wetge ver is duidelijk. Hij wil kinderen van tt jaar en ouder plaatsen op scho len waar zij kraehtens hun geestelij ke ontwikkeling thuishoren en dat zijn dan niet in de eerste piaats de lagere scholen, maar het voortgezet gewoon lager onderwijs, het nijver heids- of technisch onderwijs, de nio en middelbare scholen. Toot kinderen van wie de verdere schoolkeus reeds vaststaat op grond van intelligentie en rijpheid vormt de (■klassige lagere school geen pro bleem. Deze gaan zonder meer naar het technisch onderwijs, nijverheids school, mulo of middelbare school. Kinderen voor wie deze scholen niet bestemd zijn kunnen dan naar e«n vglo-sehooi. tenminste ais een dergelijke school overeenkomstig de principiële richting aanwezig is bm- nan redelijke afstand. Het kan toch niet de bedoeling van de wetgever zijn otn bv. kinderen waarvan de onders voorstander zijn van bijzon der onderwijs, na het doorlopen van leerjaren te dwingen naar een openbare vglo-sehool te gaan, omdat «r geen bijzondere aanwezig is of le vensvatbaarheid vertoont. Ook het omgekeerde kan zich voordoen. Een openbare vglo-sehool kan ontbreken terwijl een bijzondere hetzij pro testants-christelijke hetzij Rooms-ka- thoUeke wel bestaat. Moeten nu die enkele leerlingen van openbare scho len gebruik gaan maken van een bij zondere vglo-sehool? Ook een andere mogelijkheid kan nog voorkomen. We denken aan overwegend Rooms-ka- tholieke streken, waar een Rooms-ka- thoiteke vglo-sehool volledig reden van bestaan heeft en ook voorkomt, terwijl de kleine prot. ehr. bevol kingsgroep hieraan niet toe kan ko men vanwege het leerlingental. Moe ten de protestantse kinderen dan naar de Rooms-Katholieke vglo- zehool? Hier is in wezen de vrijheid van onderwijs en keuze in het geding. Er sal van overheidswege geen enkel beswaar tegen kunnen bestaan, dat ouders hun kinderen dan laten op de school waar zij zijn, nadat zij 6 klas sen hebben doorlopen. De praktijk leert dat kinderen die klassen hebben doorlopen op dat moment nog niet rijp zijn voor bv. de middelbare schooi en dat het in het belang van het kind is als het nog een jaar wacht. Moet dit kind nu naar een mulo voor een jaartje? Hier liggen bezwa ren, omdat de mulo een eigensoor tige opleiding heeft afgestemd op het eigen examen. Moet het naar een vglo-sehool, temidden van kinderen die niet bestemd zijn voor het mid delbaar onderwijs. De vglo-sehool is in methodiek en leerplan ook niet af gestemd op vooropleiding voor mid delbare school. De praktijk tot heden was dan ook dat zo'n leerling nog een jaartje op de lagere school blijft. Wanneer dit niet het karakter heeft van nog-een-jaartje-blijven-hangen is het in het voordeel van het kind zelf. Op veel scholen bestaan daartoe dan ook 6a klassen. Is het handhaven van deze 6a-kiassen wetsontduiking? Naar ons gevoelen is dat niet vol te houden. Het gaat er nl. om dat het kind de 6 lesjaren met vrucht heeft doorlopen in verband met de ver dere schoolkeus. Voor de leerling be stemd voor nijverheids- of technisch onderwijs zal dit in het algemeen na 6 jaren het geval zijn evenals voor muloleerlingen. In het algemeen, om dat naast aanleg, intelligentie en ont wikkeling ook de geestelijke rijpheid van het kind een rol speelt. Wij kun nen ons daarbij trouwens nog wel voorstellen, dat voor deze leerlingen het volgen van een jaar vglo geen kwaad kan. Voor kandidaten voor het middelbaar onderwijs ligt dit echter anders. Hier speelt nl. de gerichtheid van de school een belangrijke rol. Laat men binnen het raam van de gewo ne lagere school een geschikte, maar nog niet geestelijk rijpe leerling een jaar de 6a klas volgen dan kan hier niet van wetsontduiking worden ge sproken, omdat op dat moment het kind klas 6 nog niet met die vrucht heeft kunnen doorlopen als met het oog op de verdere schoolkeus ge wenst is. Het is dan een pedagogisch verantwoorde maatregel dat het kind nog een jaar blijft onder de hoede van hem, die het al 6 jaar heeft kunnen gadeslaan en leiden, inplaats van te richten op een school met de vooropgezette bedoeling deze niet af te lopen en zo spoedig mogelijk te verlaten. Wetsontduiking treedt daar op waar, alleen terwille van de school in het kader van leerlingenaantal, kinderen op school gehouden worden, die er niet meer thuis horen. Maar daar waar pedagogisch-psychologi- sche factoren in het belang van het kind een beslissende rol spelen, als mede de vrijheid van onderwijs in het geding is, kan van wetsontdui king geen sprake zijn en zal de wet gever een ruime uitwijkmogelijk heid aanwezig moeten laten. AARDENBURG. Het derde jubile umconcert van de N.O.V. zal op maan dag 29 augustus te Aardenburg gegeven worden. Medewerking verleent het koor van de heer Bart Leijnse uit Middel burg en de heer P. Broerse, als orga nist. De N.C.R.V. zal deze uitvoering op de band vastleggen voor een latere uitzending. De toegang is geheel gratis. GOES. Elke dag opnieuw „plukken" de grijpers van de ron kende draglines grote happen klei uit de enorme lap grond, dat het havenindustrieterrein heet. Dat gebeurt nu al sinds 22 juni van het vorig jaar, toen een begin werd gemaakt met het bouwrijp maken van dit industrieterrein ter grootte van 25 hectare. Het kolossale perceel komt helemaal op de schop. En thans, ruim een jaar na de aanvang, is al een duidelijk beeld te vormen van het „nieuwe" terrein. De eerste insteekhaven (in het bestek is dat nummer vier) is practisch geheel klaar en met het graven van de tweede insteek haven (op papier de eerste) is reeds enige tijd geleden een begin gemaakt. Intussen heeft de Apparaten- en Ketelfabriek uit Den Haag de eerste schreden gezet naar de bo-uw van het nieuwe fabrieks complex. Naast (het regelmatige geronk van de draglines en de vrachtwagens klinkt nu ook het lied van de arbeid van de steen zetters, die druk doende zijn om de reeds gegraven insteekhaven van een stevige en soliede oeververdediging te voorzien. De havenplannen van de gemeente Goes dateren al van vele jaren terug. De aanvankelijke opzet was om vier insteekhavens te graven. Dü plan heeft men grotendeels moeten laten varen, omdat de onverwachte snelle industri ële ontwikkeling van Goes (met name rond de haven) een wijziging noodzake lijk maakte. Er waren enkele serieuze kandidaten voor industrie-vestiging, die voor de bouw van hun fabriekscomplexen een groter terrein nodig hadden dan. in het plan van de vier insteekhavens was aan gegeven. Om aan de wensen van de gegadigden tegemoet te komen heeft men de twee middelste havens in het eerste project laten vervallen. Bleven dus haven I en IV over. Met deze twee havens werd een nieuw plan opgezet. En dat plan wordt thans uitgevoerd. Vanaf 22 juni 1959 is er hard gewerkt aan de voltooiing van het gigantische complex. De N.V. Wegenbouwbedrijf Joh. de Kroon te Rhenen liet groot ma teriaal aanrukken. In het eerste stadium waren er ze ven draglines, 15 vrachtwagens, vier luchtbandenwagens en enkele bulldo zers aan het werk. Niet minder dan 60.000 kubieke meter grond werd in de eerste maand verzet. Als het werk klaar is wordt verwacht, dat in totaal 160.000 kubieke meter grond is ver werkt. Ter illustratie nog enkele cijfers: tot op heden is er 40.000 kubieke me ter zand verplaatst, dit aantal zal op lopen tot 200.000 kubieke meter. In de beginperiode werd ook veel mankracht ingeschakeld. Dit was voor de aanleg van de dijk, welk pro ject in D.C.A.W.-verband werd uitge voerd. Momenteel wordt met minder t>sterk te" gewerkt. De insteekhaven, aan de zijde van Kattendijke, is practisch klaar. Het graven is gebeurd en het wa ter heeft zich al meester gemaakt van de geul. Aan de kant, waar de Appara ten- en Ketelfabriek gaat bouwen, wordt een steenglooiing aangelegd. Overigens moeten de fabrieken, die gebruik ma ken van de haven, voor de akkommodatie zorgen. Met de oeververdediging hou den de werkzaamheden van de Gront- mij, onder welks directie het object wordt uitgevoerd, op. Aan de kant van het kanaal is voorts een zwaaikom gegraven met een helling voor de fabriek. De A.K.F. heeft een terrein van circa zeven hectare beschik baar. Juist enkele dagen geleden is men begonnen met het uitzetten, zoals dat heet, van de fabriek. De bouw zal dus niet zo lang meer op zich laten wach ten. De fabriekshal krijgt .een lengte van 217 meter, de breedte is 83 meter en de hoogte tot de top reikt tot 19 meter. Met de insteekhaven, die 400 meter lang is en 40.70 meter breed is wordt het ge heel een vrij omvangrijk complex. Daarmee is echter het industrieterrein nog niet uitgeput, want tussen beide ha vens ligt een terrein van circa negen hectare. Voor dit kolossale perceel heeft BERGEN OP ZOOM. Dinsdagmor gen ontdekten voorbijgangers dat voor de hoofdingang van de Petrus Canisius school in de Wassenaarstraat te Ber gen op Zoom op de stoepen een drietal grote hakenkruizen was geteerd. De politie werd hiervan op de hoogte ge bracht, waarna dioor de recherche een onderzoek werd ingesteld. Vermoedelijk heeft men hier te doen met een kwa jongensstreek. Van gemeentewege zijn deze ontsieringen op de stoepen verwij derd. Scheepvaart Vlissingen Vlissingen aangekomen 22-8 Noo. Bol- zac. Gepasseerd naar Antwerpen (Ned. schepen) 22-8 Jozina, Appingedam, 23-8 Henja, Wodan, Eagle, Helena. Gepas seerd naar zee (Ned. schepen) 22-8 Ida Jacoba. Nassauhaven, Fendo, Gronitas, 23-8 Heiloo. Eenhoorn, Alcyone, Schie- dyk, Castor. zich ook al een gegadigde gemeld. De vestiging moet echter nog „officieel" bekrachtigd worden. Dit terrein wordt thans op de gewen ste hoogte gebracht. En daarna komt het terrein links van insteekhaven num mer één aan de beurt, aan de Go/.se zijde. Overigens is met het graven van deze insteekhaven reeds een begin ge maakt. De uitvoering is reeds tot over de helft .gevorderd. Voor het bouwrijp maken van het laatste maalperceel zal de baggerspe cie, die uit het kanaal komt, gebruikt worden. Zoals bekend zal het kanaal van 25 op 40 meter breedte (gebracht worden. Wanneer dit (project aangepakt zal worden is nog niet te zeggen. De uitvoering van dit karwei vraagt derma te diep ingrijpende voorzieningen, dat de werkzaamheden wellicht nog even op zicih zullen laten wachten. Wij denken in dit verband aan het verdwijnen van een 40-ital huizen aan de oostelijke 'kant van het kanaal in Wil- helminadorp, en de bouw van nieuwe «sluizen. In het kader van dit project is Grondmechanika bezig met sonderingen. Nu zal het heus niet zo zijn, dat het havenindustrieterrein over enkele maanden kant en klaar ligt voor de fabrikanten. De rio. lerings- en bestratingswerkzaam- heden moeten ook nog uitgevoerd worden. Het ziet er in ieder ge val naar uit, dat de gemeente Goes een industrieterrein krijgt, dat er wezen mag. En het is ver blijdend te horen, dat de indus triëlen grote belangstelling koes teren voor vestiging op dit grote terrein. De tweede insteekhaven begint zich oak reeds af te tekenen. Enkele drag lines zijn momenteel doende om vele kubieke meters grond te verwerken. Het water heeft zich al „genesteld" in de eerste nieuwe insteekhaven op het industrieterrein te Goes. Deze haven is praktisch klaar. Steenzetters zijn mo menteel bezig de oever te versterken. Naast de haven (voor de rij bomen) komt het grote complex van de appa raten- en ketelfabriek uit Den Haag. OOSTKAPELLE. De jarige Goese student Willem D„ die in Amsterdam college loopt, is terecht. Gekleed in een wit hemd en een zwembroek werd hij gisteren aangetroffen door de wachtmeester eerste klasse der rijkspolitie J. W. Menheere uit Oostkapelle. Dat gebeurde in het duingebied tussen Oostkapelle en Vrouwenpolder, in welke streek de Goese student zich zaterdag middag neervlijde om van een rustig kampeerweekend te ge nieten. Zaterdagavond echter werd alarm ge slagen: de Goesenaar was verdwenen. Gisteren dook hij op. De wachtmeester ontdekte hem, toen hij bezig was met dreggen in een vijvertje. Men hield ten slotte met alles rekening. De heer Men heere, die in burger was, zag een vreemd geklede man in het struikgewas lopen. Toen de politieman naderbij kwam schoot de gedaante weer weg. „Wie bent u?", vroeg de heer Menhee re. Schuchter luidde het antwoord: „Willem D...". Het stond voor de wacht meester toen als een paal hoven water: De vermiste Goese student was terecht. De politieman ontfermde zich daarna over de „struikstudent". Hij bracht hem naar de boswachter, bij wie hij van wat oude kieren werd voorzien. (D's eigen kleren bevonden zich bij de rijkspolitie) en daarna spoedde de Goesenaar zich naar het gemeentehuis om zijn gedrag uit de doeken te doen. Later keerde hij 90 naar zijn ouderlijke woning in Goes te- rug. De verdwijning van de student had ST. ANNA TER MUIDEN. Zes groepen Amerikaanse en Ne derlandse studenten zijn overal door Nederland verspreid aan het experimenteren. Het moeilijkste van alle experimenten wordt be oefend: met elkaar samen te leven. Hun leus is: experimenting of living together by living together. Kortweg Experimenters noemen zij zich. In St. Anna ter Muiden bevindt zich op het ogenblik zo'n groep. Tien Ame rikaanse jongens en meisjes tezamen met hun Nederlandse gastheren. Mejuf frouw L. Steinert, .studente te Amster dam, is de leidster. De dagen worden doorgebracht met het maken van tochten, voornamelijk naar de oude historische Belgische plaatsen, ofschoon ook de bezienswaar digheden in Zeeland niet vergeten wor- MIDDELBURG De binnen scheepvaart in noord- en midden- Zeeland wordt in toenemende mate beïnvloed door de verhou ding tussen de vervoertechnie- ken, speciaal door de wijze van tariefstelling en de toegepaste tarieven. De kleine binnensche pen verliezen nog steeds terrein aan de vrachtauto's. Op zichzelf aanvaardbaar, maar het ver schijnsel duidt toch op de groei ende wanverhouding, dat ondanks afnemend ladingaanbod in het grootste deel van Zeeland het te kort apn kleine schepen sterker stijgt dan op de schippersbeurzen in andere delen van het land voorkomt. Sterker zelfs dan door vergroting, verlenging of moder nisering van deze schepen valt te verklaren. Dit alles wordt ge zegd in het jaarverslag over 1959, dat de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwse Eilanden kortgeleden het licht deed zien. De verhoging der tarieven op 15 ok tober jl. heeft tot gevolg gehad, dat de binnenscheepvaart sindsdien vrijwel uitgesloten is van het vervoer van vo lumineuze goederen. De verwachting voor 1960 is dat de rustige gang vau zaken van 1959 ook in dit jaar zal wor den voortgezet, ofschoon de Iagë wa terstand vooral op de Rijn de verladers nog langdurig parten kan spelen. Zelfs als het peil gaat stijgen, zal het la dingaanbod nog wel zo groot zijn, dat voor dit soort vervoer naar verhou ding hoge tarieven zullen worden be dongen. Spoor en haven De omvang van het goederenvervoer per spoor bleef in de eerste helft van het jaar iets achter bij dat in 1958. In het zeehavenverkeer was het aantal zee schepen eveneens iets minder dan in het jaar daarvoor, hoewel het tonnagecij- fer ongeveer gelijk bleef. Het aantal binnenschepen was daarentegen wel groter, evenals het toeristenverkeer met pleziervaartuigen, dat aanzienlijk gro ter was dan in 1958. De havenloodsen, opslagplaatsen en tankinstallaties wa ren behoorlijk bezet. Stuwadoorsbedrij- ven verwerkten belangrijk meer dan in 1958. De resultaten van het kolen- en oliebunkerbedrijf waren in mineur, tengevolge van de nog steeds on gunstige toestand in de wereld scheepvaart en een toenemende con currentie. Voor het kolenbedrijf komt daar de faktor bij van de steeds in aantal verminderende schepen, die nog met kolen worden gestookt. Ook het aantal oliebunkerende vaartuigen liep aanzienlijk terug, waardoor de omzet bleef beneden die van 1958. Cleaning Het tankercleaningbedrijf (voorname lijk Vlissingen) begint kennelijk in de internationale tankerwereld steeds meer bekendheid te genieten. Verscheidene tankschepen werden in de loop van het jaar gasvrij en schoon gemaakt. De technische installaties van dit nieuwe bedrijf voldeden uitstekend. Het vervoer op de lijnen der geregel de autobusdiensten heeft in 1959 ten op zichte van het daaraan voorafgaande jaar weer een kleine daling vertoond. Voor 1960 verwachtte de Kamer op nieuw een vermindering. Het binnen lands toerwagenvervoer liep eveneens terug, hoofdzakelijk als gevolg van het feit, dat steeds meer Nederlandse toe risten van eigen vervoermiddelen ge bruik maken. Daarentegen zijn de uit komsten van het buitenlandse toeristen- vervoer per toerwagen zeer bevredigend geweest. De P.T.T. Bij de postdienst in Zeeland geeft het aantal lokethandelingen in 1959 ten op zichte van 1958 een lichte daling te zien van rond drie procent. Het aantal ver zonden brieven, briefkaarten, drukwer ken en monsters lag iets hoger dan twee jaar terug met een toeneming van circa twee procent. Bij de verzonden postpakketten is over 1959 weer een teruggang waar te nemen met ongeveer 10,5 procent. Het aantal ontvangen post pakketten daalde daarentegen met slechts 1,6 procent. He telegraafverkeer liep in 1959 met 1,2 pCt. terug, terwijl het aantal aansluitingen bij de tele foondienst in het gebied van de Kamer (Zeeland zonder Zeeuws- Vlaanderen) in 1959 toenam met vijf pCt. Voor 1960 rekende de Kamer op een stijging van het aantal aansluitingen met zes pCt. Het telefoonverkeer vertoonde in 1959 een stijging van acht pCt. in vergelijking met 1958. in Oostkapelle en omgeving nogal enige opschudding verwekt. Zaterdagavond vroeg had men D. nog in Domburg ge zien, maar korte tijd later waren zelfs zijn vrienden het spoor bijster. Vrees maakte zich van dezen meester toen de politie zondag zijn kleren vond achter het zeehospitium „Zonneveld", op korte afstand van de zee. Zoals gemeld heb ben, maandag politiemannen en militai ren uit Middelburg een speurtocht inge zet naar de verdwenen Goesenaar, even wel zonder resultaat. Inmiddels is D. dus weer boven wa ter gekomen. Volgens de politie is de Goese student zaterdagavond gaan wan delen. Het was toen reeds donker. Hij verdwaalde echter en gelet op zijn spaarzame kleding durfde hij zich niet meer op de openbare weg te vertonen. Hij hield zich dan ook schuil en dook pas op toen de wachtmeester hem ont dekte. den. Vooral Brugge met de Vlaamse primitieven valt erg in. de ismaak van de Amerikaanse jeugd, die het dus niet alleen bij het lezen van reisbeschrijvin gen en het bekijken van plaatjes wil laten, maar alles ook zelf wdl zien en te trachten door praten en luisteren ook wat van de cultuurhistorische ach tergrond van het land op te steken. Van 10 juli tot '31 augustus, ongeveer zeven weken dus, duurt het verblijf van de Amerikanen in Nederland, die hun reis zelf verdiend hebben. De be doeling is dat volgend jaar de Neder landers in Amerika te gast zijn en dat de uitwisseling verder regelmatig plaats zal vinden. HOEDEKENSKERKE Tijdens de raadsvergadering is de raad ingegaan op een aanbod van de N. V. Bank voor Nederlandse Gemeenten om een lening van 50.000 gulden aan te gaan tegen een rente van 4% pet. De raad stelde voorts een crediet be schikbaar van 1000 gulden voor de ver betering van de zijkant Kerklaan te Kwadendamme. Als gemeentelijk vertegenwoordiger in het bestuur van de centrale werkplaats De Bevelanden te Goes werd aangewe zen de loco-burgemeester, de heer M. Steijn. Voor het bestuur van de chr. school werdén gelden uitgetrokken voor de aankoop van leermiddelen. Een ver zoek om toekenning van 1000 gulden voor de aanschaf van gymhastiekwerktuigen werd afgewezen omdat de kans niet uit gesloten is dat deze werktuigen niet op geborgen kunnen worden. De openbare lagere school zal nieuwe leermiddelen aan kunnen schaffen tot een bedrag van 530 gulden. De heer Boone betreurde het dat de aanvraag niet is toegestaan voorzover dit het ver- keersonderwijs betreft, maar de voor zitter antwoordde, dat het in de bedoe ling ligt te onderzoeken of een gemeen schappelijke regeling voor beide scho len uitvoerbaar zal zijn. In elk geval zou dit de voorkeur verdienen boven een minimum uitzet voor beide scholen apart. Bij de rondvraag vroeg de heer Boone naar onregelmatigheden die zouden zijn opgetreden bij een begrafenis. De voor zitter wees er echter op dat enkele af wijkingen in de gebruikelijke gang van zaken ten onrechte opgeblazen zijn tot grove tekortkomingen. Van dit laatste is in geen geval sprake, aldus de heer Steijn, die daarna een ikonte uiteenzetting gaf van. het ge beurde. TERNEUZEN. Twee Duitse matro zen van het onder Liberiaanse vlag va rende schip „World Seafarer" hebben zondagavond laat een hachelijk avon tuur beleefd. Hoewel ze dronken waren, tiebben ze een roeiboot „geleend" om naar hun schip, dat op de Westerschel- de gemeerd lag. terug te varen. Het ging evenwel minder eenvoudig dan ze met hun beneveld brein .gedacht had den. De beide matrozen, die in Terneuzen gepassagierd hadden, merkten 's avonds laat, toen ze vol met alcohol zaten, dat de Spido niet meer voer. Ze besloten deze netelige kwestie eenvoudig op te lossen. Ze stapten in de roeiboot van een gemeerd liggend schip en voeren goedsmoeds de haven uit. Tot hun grote ontsteltenis merkten ze buitengaats echter dat er een. motor boot recht op hen afkwam. Denkende dat dit reeds de politie was, stapten ze zonder veel plichtsplegingen over boord om zwemmend de plaat te poet sen. Eerst toen het koele water zich om zijn verhitte leden sloot, herinnerde een van de matrozen zich. plotseling dat hij niet zwemmen kon. Goede raad wal toen bijzonder kostbaar. Gezamenlijk martelden ze een tijdje voort en wer den gelukkig opgepikt door de „politie", die bij nader (en ontnuch terd) Inzicht geen politie was. De motorboot was n.l. bemand met enige runners, die het tweetal van binnen en van buiten kletsnat vei lig aan boord bracht van hun schip. Het zal begrijpelijk zijn dat de politie er ten slotte toch nog aan te pas kwam. GOES. De Grote Markt zal dinsdag 30 augustus het tref punt zijn van de fokkers van het Nederlandse landvarken in Zee land. Dan wordt nl. de centrale varkensfokdag van het Varkens stamboek voor Zeeland gehou den. Gelijktijdig hiermee wordt de Zuid-Bevelandse rundveefok- dag en de provinciale schapen- en geitenfokdag gehouden. Hoewel de varkenshouderij momenteel in een min of meer deprimerend stadium verkeert door de vrij lage prijsverloop, is het toch noodzakelijk blijvend aandacht te schenken aan de kwaliteitsverbetering. Stilstand in de fokkerij is achteruitgang. Tegen een dergelijke verlamming moet gewaakt worden door de varkenshouderij op een constante, weloverwogen wijze uit te oefenen en nauwlettend toe te zien op het fokken van een varken die het juiste type in zich verenigt. Een varkensfokdag beoogt naast de meting van het fokkerswerk de verkoop van fokmateriaal. Deze dagen lenen zich dan ook bijzonder voor aankoop van goed fokmateriaal, omdat men een over zicht heeft van de plaatsing der dieren en de erfelijke eigenschappen. MIDDELBURG. Een paar vreemde reizigers hebben de post trein van gistermorgen half tien tien minuten opgehouden. Een merrie draafde blijmoedig met haar veulen op de rails. Vermoe delijk hebben onbevoegden het hek van de wei, waar de paarden zich normaal ophielden, openge laten waardoor de dieren minder veilig terrein opzochten, enige drang bracht de dieren weer in hun grasland. De baan was vrij. Reddingspogingen mochten niet meer baten VLISSINGEN. Tijdens het spe len in de hoge, woeste golven van de Westerschelde werd gistermiddag het vijftienjarige meisje S. Franke uit Moers (Duitsland), die met haar moeder en twee zusjes logeerde bij de familie O. in Vlissingen, omverge worpen en door de vloedstroom mee gesleurd. Het Duitse meisje kon na genoeg niet zwemmen. Later be zweek zij in het St. Josefziekenhuis. De Belgische heer Verlinde uit Me- chelen die in de omgeving van het meis je zwom slaagde erin de drenkelinge bij het kustlicht te grijpen. Overmand door de golven, na een zware worsteling, waarbij hij zelf bijna het bewustzijn verloor, moest hij het meisje echter weer loslaten. Zij dreef voorbij het kustlicht in de richting van het bad- strand. Een boot van het Nederlands loods wezen voer daarna onmiddellijk uit. Toen de bemanning de drenkelinge had opgemerkt sprong de 50-jarige matroos J. Oreel te water, die het meisje wel dra te pakken kreeg. Bewusteloos werd zij aan boord genomen en bij het roei- ershoofd aan land gebracht. Daar werd eerste hulp verleend door personeel van de loodsdienst en de politie onder lei ding van dokter Grippeling. Op diens advies werd het meisje naar het St. Jo sefziekenhuis overgebracht. De pogin gen om haar in leven te houden moch ten niet meer baten. THOLEN. Donderdag a.s. is het 50 jaar geleden dat het echtpaar J. J. de Kok-Quist te Tholen, in de echt werd verbonden. De bruidegom is nu 76 en de bruid 79. Ondanks het feit dat de heer Kok enigszins hardhorend is zijn beiden, nog zeer kras. Advertentie de meest gerookte filter sigaret in Amerika nu ook in Nederland met de blauwe Mictonite filtec licht en aromatisch in Nederland door N.V. Cigarettes Import Cy. .vjhAJ. Blok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 3