POWERS: GOEDE INDRUK
OP RUSSISCH GEHOOR
SPIJTOPTANTEN
KIND VAN DE
REKENING
Belgisch parlement
keurt beleid voor
Congo goed
Gusto bouivde modernste
zuiger van W.-Duitsland
Fiscus speelt handel in
ivrakken in kaart
VERKEER
KRIJGT
PEN OP
NEUS
LANCERING
ZWEEDSE
RAKET
RAMP
LF.inSE K APPER
MOET SLUITEN
Damdoorbraak in
Spanje: 21 doden
Vrijdag 19 augustus 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Fag. 4
Twee maal viel
hij fel uit toen
militairen hun
mening gaven
Zelfs niet om
me te redden
zou ik iemand
kunnen doden
Zelfde vragen
Speciale aandacht
„Hele slechte"
Verf
Sergeant door bliksem
gedood in La Courtine
MINISTER VERLAAT
ZAAL NA AANVAL
VAN COMMUNIST
Frans marinevliegtuig
explodeert in lucht
HONDERD OPKOPERS JAGEN IN DUITSLAND
NEERLANDS GRENZEN STAAN OPEN VOOR
„KREUKELAARS" EN „WRAKKEN"
GEDOOPT
Aanzienlijke stij gins
goederenverkeer in
Rotterdamse haven
In Rotterdam:
t
Luitenant-generaal V. V.
Borisoglebsky, voorzitter
van het militaire drie
manschap die over Po
wers' leven of dood zal
beschikken.
D. Z. Vorobjef, generaal
majoor der artillerie, lid
van het militaire rechts
college.
De derde rechter in het
proces-Powers: de gene-
raal-majoor van de lucht
macht A. I. Zacharof.
MOSKOU (Reuter) Fran-
cis Gary Powers heeft
door zijn gedrag tijdens
het proces tegen hem in Moskou
tot nu toe zo n goede indruk ge
maakt op zijn Russische gehoor,
dat er alle hoop hestaat op een
vrij mild vonnis. Powers' verde
diger, de Russische advocaat
Grinef, zei dat gisteren stellig te
hopen.
Grinef baseerde zijn veronderstel
ling vooral op twee feiten: de schuld
bekentenis van zijn cliënt en de spijt
die hij heeft betuigd over zijn vlucht
op 1 mei met de U2, die bij Swerd-
lofsk naar beneden werd gehaald.
De advocaat zei dit alles tijdens een
gesprek met de familieleden van de
Amerikaanse vlieger.
Vandaag zal de aanklager naar men
aanneemt zijn requisitoir houden.
Ook gisteren behield Francis Powers
zijn zelfverzekerdheid. Fier en zonder
omwegen antwoordde hij op alle vra
gen. Tweemaal bestreed hij op vrij
felle manier de getuigenis van twee
hoge Russische militairen die als des
kundigen werden gehoord.
Precies een goed geënsceneerd toneel
stuk, zonder een enkele hapering, zo
kan men de tweede procesdag karakte
riseren. Behalve aanklager, verdediger
en leden van het militaire rechtscollege
kwamen ook verschillende getuigen
aan het woord: ook boeren uit een
dorpje bij Swerdlofsk die Powers op
1 mei hielpen, nadat hij met zijn para
chute de begane grond had bereikt.
Tot verrassing van de honderden Rus
sen in de grote zaal dankte Powers
deze mensen voor wat zij voor hem
hebben gedaan.
Van een onzer redacteuren
STOCKHOLM. Terwijl de
deelnemers aan het ruimtevaart
congres gisteren uitstapjes
maakten in de prachtige omge
ving van de Zweedse hoofdstad,
liep de lancering van de eerste
Zweedse kunstmaanraket op een
daverende mislukking uit.
Niemand verbaasde zich daar
echter over. De raket, een knut
selwerk van blikken cilinders,
was dan ook Disaster (ramp)
gedoopt door de makers, jeug
dige technici van het Zweedse
Koninklijke Technische Insti
tuut.
Compleet
De lancering, voorbereid met
veel vrolijke omhaal op een
pleintje naast het gebouw waar
in al dagen alleen maar over
ruimtevaart wordt gesproken
en gediscussieerd, stond onder
leiding van Jonas Blomdahl.
Aan de voorbereiding ontbrak
niets. Allgs was tot in de
puntjes geregeld. Er draaide
lustig een radarantenne -of
wat ervoor door moest gaan
er stonden scherts-brandstof-
tanks gereed, er was een globe
aanwezig, er was een radio
activiteitsmeter van goed Ne
derlands fabrikaat in werking.
Robert Meyer gaf via een
luidsprekerinstallatie een uit
voerige schertsexplicatie zowel
in het Engels als in vloeiend
en echt Russisch.
Natte start
Naarmate het moment van de
start naderde verminderde de
hoeveelheid bier. Verscheidene
kratten luisterden het lanceer-
feest op.
Toen het grote moment was
aangebroken, van tien tot nul
was geteld en Lars Tidlunk op
de startknop had gedrukt kwam
er wel geweldig veel rook en
gesis, maar het enige dat van
de plaats kwam was de neus-
kegel, die kletterend omlaag
viel.
Morgen doen we het weer,
zei Blomdahl, maar dan met
Von Braun en Sedof erbij. Dan
lukt het zeker.
Van een onzer verslaezevers
DEN HAAG Engeland zal, in
dien de Indonesische regering daar
voor toestemming geeft, voortaan de
belangen van Nederland in Indonesië
behartigen. Te verwachten is dat
Indonesië India of de Verenigde
Arabische republiek zal uitnodigen
zijn belangen in Nederland te be
hartigen.
Voor de Nederlandse zaakgelastigde
in Djakarta, dr. Vixseboxse, is het wat
zuur dat hij gedwongen is de diploma
tieke post, die hij nog maar juist had
betrokken, op te geven. Hij was pas
twee weken in Indonesië toen hij
woensdag werd ontboden bij minister
Subandrio, die hem mededeling deed
van de verbreking van de Nederlands-
Indonesische betrekkingen.
Het begin was zo veelbelovend ge
weest: Djakarta had zich met zijn be
noeming zeer ingenomen getoond. Bij
zijn aankomst op het vliegveld Kema-
joran werd hij zelfs in de VIP-room,
de kamer voor aanzienlijke reizigers,
ontvangen, iets wat Nederlandse ver
tegenwoordigers in lange tijd niet was
overkomen.
VIJFTIG MAN
De Nederlandse vertegenwoordiging
telde nog een vijftig werknemers,
onder wie tien zgn, lokale krachten,
die ter plaatse in dienst zijn genomen
en ook ter plaatse kunnen worden ont
slagen. Bij de missie in Djakarta, zowel
als bij de Indonesische missie in Den
Haag, zijn de voorbereidingen voor het
vertrek al in volle gang. De zeven of
acht gebouwen die beide missies in
eigendom hebben zullen vermoedelijk
in beheer komen bij de landen, die de
vertegenwoordiging gaan waarnemen.
Bij de waarneming van de Neder
landse belangen door Engeland bestaat
één grote moeilijkheid, waarvan de
spijtoptanten het slachtoffer zouden
kunnen worden. De spijtoptanten om
van de maatschappelijke Nederlanders
nog niet te spreken zijn formeel
Indonesiërs. Zal Engeland gelegenheid
krijgen ook de belangen van deze niet-
Nederlanders te behartigen; zal het
voluit bereid zijn met deze delicate
kwestie eventueel diplomatieke strub
belingen te riskeren?
Zo ja, dan nog is er de moeilijkheid
van de taal. De spijtoptanten, door
gaans eenvoudige lieden, zullen moeite
krijgen zich bij de Engelse vertegen
woordiging verstaanbaar te maken.
Ook is de Engelse missie er niet op
ingericht de spijtoptanten de facili
teiten zoals vervoer met auto s 01
busjes naar Tandjong Priok te ver
lenen die de Nederlandse vertegen
woordiging steeds zo veel mogelijk
bood.
Een uitkomst zou zijn als de Engelse
ambassade een vice-consulaat zou kun
nen vestigen voor de Nederlandse be
langen, waarbij bv. twee, drie Neder
landers in dienst zouden kunnen
komen. Dat zou uiteraard moeten ge
beuren op basis van wederkerigheid.
AANVRAGEN
De mogelijkheid zit daar wel in, want
de Indonesische vertegenwoordiging
behartigde in Nederland de belangen
van toch nog altijd een zesduizend
Indonesiërs, onder wie een „vlottende
bevolking" van circa drieduizend zee
lieden. In Indonesië vertoeven nog een
vierduizend Nederlanders. Zoals wij
gisteren reeds meldden berusten voorts
bij het departement van justitie ruim
zestienduizend visumaanvragen van
spijtoptanten.
Het was opvallend dat zowel aan
klager als verdediger Powers donder
dag soms precies dezelfde vragen stel
den als op de eerste procesdag. Tel
kens poogde aanklager Roedenko
Powers vast te laten stellen, dat zijn
vlucht op 1 mei een spionageoogmerk
had.
Gisteren zei de Amerikaanse ver
dachte, dat volgens hem het doel van
zijn vlucht was gegevens te verzame
len omtrent Russische lanceerplaatsen
voor raketten.
Volgens een der getuigen-deskundi-
en had de U-2 van Powers een speci
ale camera aan boord, die een gebied
van 160 tot 200 kilometer breed kon
fotograferen. Er waren voldoende films
in het toestel om 4000 foto's te maken
op een route van 3500 km, meende
deze getuige. Er waren negatieven ge
vonden die een gebied bestreken van
Takcjent, ten noorden van de Russisch-
Afghaanse grens, tot de omgeving van
Swerdlofsk.
Speciale aandacht had de Ameri
kaanse inlichtingendienst blijkbaar
voor dicht bevolkte streken, industri
ële en militaire doelen, vliegvelden,
luchtdoelgeschut en opslagplaatsen,
verklaarde deze getuige. De foto s
hadden zowel kunnen dienen voor spi-
onagedoeleinden als voor het vervaar
digen en vervolmaken van landkaar-
Pas zes of zeven maanden nadat
Powers in dienst was getreden van de
Amerikaanse inlichtingendienst, kreeg
hij te horen dat hij ook vluchten boven
Russisch grondgebied moest maken.
Dit zei hij gisteren in antwoord op een
vraag van zijn verdediger Grinef.
Generaal Borisoglebsky, voorzitter
van de rechtbank, wilde van de vlie
ger weten of hij er zich bewust van
was dat zijn vlucht op 1 mei boven
Russisch gebied een schending bete
kende van het internationale recht.
Dit gaf Powers toe, maar zei hij
zijn superieuren hadden hem er op
dracht voor gegeven.
Borisoglebsky: „Wat zegt u nu, hebt
u uw land een goede of een slechte
dienst bewezen?"
Powers: ,,Ik zou zeggen een nele
slechte dienst". u;?
De voorzitter: „Kwam het niet bij u
op dat dit soort vluchten een conflict
kan uitlokken?"
Powers: „De mensen die mij stuur
den behoren aan dit soort dingen te
denken. Het -was mijn taak het bevel
uit te voeren".
Borisoglebsky: „Hebt u nu spijt van
uw vlucht?"
Powers: „Ja, zeer veel".
Opnieuw kwam gisteren de kwestie
van de nationale identificatietekens
van de U-2 ter sprake. Volgens de aan
klager en een der getuigen-deskundi-
gen ontbrak op Powers' vliegtuig elk
teken waarmee het herkend kon wor
den. De verf was van dien aard dat
er na het aanbrengen ervan beslist geen
letters ot' cijfers meer op waren aan
gebracht, verklaarde luitenant-kolonel
Tjoefilin, voorzitter van een commissie
van experts die het toestel heeft onder
zocht.
„Zou het mogelijk geweest zijn dat
er iets op de verf was aangebracht dat
later weer is verwijderd, zonder dat de
verflaag er door werd aangetast?",
o
LA COURTINE. De twintigjarige
dienstplichtige sergeant P. A. Snoep uit
Loosdrecht is gisternacht op het vlieg
veld van Ussel-Thalamy door de blik
sem gedood.
Het vliegveld ligt in de buurt van La
Courtine. Sergeant Snoep deed er dienst
als wachtcommandant. Hij behoorde
tot het 47ste infanteriebataljon.
vroeg Powers onmiddellijk hierop met
vaste stem.
„In principe bestaat die mogelijk
heid", kreeg hij ten antwoord van
Tjoefilin.
De vlieger was het er beslist niet
mee eens dat er nimmer enig teken
op zijn toestel had gestaan. Op alle
U-2's in Turkije die hij gedurende en
kele maanden had gezien, stond wel
het een of ander herkenningsteken. De
voorzitter hield het evenwel op de
verklaringen van de deskundigen die
zeiden de U-2 te hebben onderzocht.
Ook donderdag werd weer beweerd,
dat het toestel van Powers door middel
van een raket werd neergeschoten. Er
werd o.a. een verklaring voorgelezen
van de commandant van de eenheid
luchtdoelgeschut die het wapen zou
hebben afgeschoten. Het eerste schot
was meteen raak, zo staat het in hun
rapport. Powers beschreef gisteren nog
eens hoe hij werd gerakt bij Swerd
lofsk „door iets", zoals hij zei. Het
woord raket sprak de piloot niet uit!
Veel aandacht werd er op de tweede
dag van het proces nog besteed aan de Ook Barbara Powers (links) en
„wapens" die Powers bij zich had „om
brand te stichten" zoals werd gesugge-
reèd. Powers vroeg die wapens te mo
gen zien. Men toonde hem er een. „Deze
dingen zijn alleen bedoeld om een
kampvuur aan te steken," verweerde
hij zich tegen de verdachtmakingen.
Een pistool dat hij droeg had hij ge
kregen, vertelde de piloot „en ik ge
bruikte het beslist alleen om te jagen.
Jammer genoeg weet niemand behalve
ikzelf dat ik geen mens zou kunnen
doden, zelfs niet om mijn leven te red
den. Ik zou het niet kunnen".
„Zonder twijfel bent u er zich van
bewust dat het op 20 km hoogte moei
lijk is op wild te jagen," interrum
peerde de voorzitter van de rechtbank.
Powers: „Dit was alleen bedoeld in
geval van een noodlanding of zoiets."
Uitvoerig werd donderdag door des
kundigen o.a. ook aandacht besteed aan
de apparaten die de U-2 aan boord had
om gegevens te vergaren over het ra
darstelsel in de Sowjetunie, speciaal
dat ten behoeve van luchtdoelgeschut.
Oliver Powers (rechts), vader van de
Amerikaanse piloot, bekeken gisteren
voorwerpen uit de U-2 die bij Swerd
lofsk werd neergehaald. Ze worden in
vitrines bij de rechtszaal tentoonge
steld.
SCHIEDAM. De Industriële Han
delscombinatie Holland beleefde
gistermiddag op de Werf Gusto te
Schiedam een hoogtepunt in haar
bestaan. Het betrof de tewaterla-
BRUSSEL (ANP) De Belgische
Kamer heeft met 115 stemmen te
gen 82 (bij zes onthoudingen) haar
vertrouwen geschonken aan de rege
ring; daarmee werd het door de
regering gevoerde beleid inzake
Congo goedgekeurd. Dat was het
eind van een tweedaags, zo nu en
dan emotioneel debat, waarvoor de
Kamer van reces was teruggeroepen.
Had de regering op de eerste dag al
een zware socialistische aanval te ver
duren gehad, gisteren werd er nog
harder van leer getrokken door de
communistische afgevaardigde Gaston
Moulin. Hij ging zo ver, dat hij het
Belgische kabinet er van beschuldigde
„knechten van de Verenigde Staten en
de mijneigenaren" te zijn. De minister
voor Afrikaanse zaken. De Schrijver,
vond dat te ver gaan. „Dit is een be
lediging van het parlement zelf!" riep
hij uit.
GESCHORST
Do minister verliet uit protest de zaal,
gevolgd door andere leden van de re
gering en vertegenwoordigers van de
regeringspartijen. Moulin wilde zijn
beschuldigingen niet intrekken, ook
niet nadat de voorzitter van de Kamer,
baron Kronacker, hem daarom had ver
zocht. Omdat ook een aantal leden van
de socialistische oppositie de zaal had
verlaten en de regeringsbanken onbezet
bleven, moest de vergadering tot des
middags worden geschorst.
In de ochtend waren nog enkele ver
tegenwoordigers van de regeringspar
tijen aan het woord geweest. De Bus de
Warnaffe, van de Christelijke volks
partij, weet het fiasco van de Congo-
politiek aan de muiterij in de Congo
lese weermacht en aan het feit. dat
Locmoemba tot minister-president was
gekozen. De liberaal Lahaye uitte ern
stige kritiek op het regeringsbeleid
„Wij behoeven ons nu geen illusies meer
te maken", zei hij.
Premier Eyskens had toegegeven dat
er in Congo fouten zijn gemaakt. Rui
terlijk erkende hij dat Frankrijk, wat
dat betreft, een goed voorbeeld had
kunnen zijn.
Nogmaals kondigde hij aan, dat zijn
regering van plan is de Navo in oktober
om een herziening van de Belgische
verplichtingen te vragen. Zijn regering,
zo zei hij voorts, zou enige wijzigingen
ondergaan.
CASABLANCA (Reuter) Een
vliegtuig van de Franse marine
dat twintig mensen aan boord
had, is niet ver van Casablanca in
de lucht geëxplodeerd. Er zijn geen
overlevenden.
Het vliegtuig, een Lancaster, ver
voerde Franse soldaten en hun gezin
nen van Frankrijk, waar zij met ver
lof waren geweest, naar Agadir. Bo
ven Marokkaans gebied was een van
de vier motoren in brand gevlogen.
Het laatste wat men van het toestel
heeft gehoord was de boodschap: „Er
staat een motor in brand. De toestand
is gevaarlijk. Wij gaan proberen te
landen in Casablanca of Jadida."
Van onze correspondent
ENSCHEDE. Sedert „de handel" heeft
ontdekt dat er goed geld is te verdie
nen met de verkoop van Duitse „kreu-
kelaars" in Nederland, zijn autowrak
ken aan de doorlaatposten van onze
grenzen dagelijkse verschijningen ge
worden. Zij hangen als in de kraag
gegrepen dronkelappen aan een takel
wagen of worden op tweewielige kar
retjes achter een auto ons land binnen
getrokken.
Zeker honderd opkopers houden zich met
deze handel bezig. Met uitzondering
van de goede onder hen maken zij van
Nederland, zoals wij gisteren schreven,
„een vuilnisbak van afgedankte auto's".
Zij trekken enkele honderden kilome
ters ver Duitsland in en bezoeken alle
garages die zij maar tegenkomen. De
koop wordt snel gesloten want men is
het in de regel gauw eens. Eerst waren
het handelaren uit het oosten des lands
die hier een winstobject zagen, thans
komen in massa de opkopers uit het
westen.
Het is in het algemeen gezegd niet mo
gelijk om in Nederland een goede ge
bruikte auto die in Duitsland is gekocht,
met winst van de hand te doen. Wel
kan men in Duitsland gebruikte auto's
goedkoper kopen dan hier, maar aan
de grens slaat de fiscus onverbiddelijk
toe en vraagt zestig procent omzet- en
weeldebelasting. Van winst kan dan
geen sprake meer zijn.
WRAK-EFFECT
Met de „kreukelaars" ligt de zaak anders;
zij zijn veel goedkoper en de heffing
aan de grens is daarmee in overeen
stemming. Hoe' zwaarder beschadigd,
hoe goedkoper een wagen kan worden
ingevoerd. De handel heeft er dus be
lang bij, een wagen in te voeren die
op het eerste oog zwaar beschadigd
lijkt, maar waarvan de vitale delen
zoveel mogelijk intact zijn. Er zijn dan
nog tal van andere mogelijkheden: een
flinke tik met een moker tegen een
spatbord, het wegnemen van de chroom-
lijsten of het verwijderen van een wiel
dat alles kan bijdragen tot het wrak
effect dat aan de grens moet worden
bereikt
Men kan nog verder gaan en ook de
motor verwijderen, dan zit de zaak
helemaal goed, want die motor kan
een andere keer, eventueel tezamen
met andere onderdelen, apart worden
Advertentie
„REGELING KENTEKENBEWIJZEN" REGELT NIETS
2 kolommen voorpagina-nieuws hekelden
gisteren in het A.D. bovenstaande mis
standen.
En inderdaad doordat de registratie van
kentekenbewijzen volledig uit de hand
gelopen is komen er allerlei misstanden
voor: kreukelaars worden uit het buiten
land geïmporteerd; total-loss-wagens
worden weer tot uiterlijk nieuw opge
werkt. Voor de niet-bonafide handelaren
zijn er volop mogelijkheden om van Uw
portemonnaie op schandelijke wijze te
profiteren. Maar scheer niet elke 2e hands
autohandelaar over één kam.
Kleyn's Autobedrijf te Rotterdam en
Asperen behoort reeds meer dan 30 jaar
tot de bonafide handelaren waarbij
bovengenoemde praktijken beslist niet
kunnen voorkomen.
Bovendien kwam Kleyn vorig jaar met
een primeur: Alle bij haar verkochte
wagens zijn gekeurd volgens instructies
en onder controle van de Rotterdamse
Verkeerspolitie.
Daarom ageren wij tegen het generali
seren van de 2e hands autohandel tot een
dubieuze zwendelpraktijk.
Want bij Kleyn kunt U een gebruikte
wagen kopen met een even gerust hart
als betrof het een splinternieuwe.
Kleyn's Autobedrijf N.V.
Nwe Binnenweg 26, R'dam. Tel. 010-54483
ingevoerd en dan bedraagt het invoer
recht slechts ruim twintig procent.
VERZEKERING
Een factor die meetelt bij het invoeren
van de Duitse „kreukelaars" in Neder
land, is de verzekering. De Duitse ver
zekering vraagt zeer hoge premies; zij
bedragen bijna het dubbele van de
Nederlandse. Dat geldt ook voor de
prijs van huurauto's die in Duitsland
worden verzekerd voor rond vijftien
honderd mark, terwijl hier de all-risk-
premie slechts vijf- tot zeshonderd
gulden bedraagt. Aangezien ook de
Duitse garages volop werk hebben is
men in geval van schade het vehikel
geruime tijd kwijt.
Intussen huurt de eigenaar een auto
en hij moet daarvoor flink in de beurs
tasten. De verzekering draagt deze
kosten. De verzekerde eist, omdat hij
een hoge premie heeft betaald, van de
verzekering het volle pond. Is een wa
gen nu flink beschadigd dan is de Duit
se verzekering veel eerder dan de Ne
derlandse bereid zo'n wagen als „total
loss" te beschouwen, hetgeen de garage
houder prettig vindt want hij verkoopt
liever een nieuwe wagen dan dat hij
een wrak moet repareren.
Intussen staan de Nederlandse opkopers
al te dringen en gewoonlijk duurt het
niet lang of de slagbomen aan de grens
gaan ook voor deze wagen open.
OOK GOEDE
Het is echter onjuist om alle opkopers
van Duitse auto's over één kam te
scheren. Er is in het oosten van het
land een garagehouder die uitsluitend
Opeis koopt en die in een advertentie
ieder, die klachten heeft over een bij
hem gekochte auto (een tot een glan-
zendnieuwe wagen gemetamorfoseerde
kreukelaar) duizend gulden in uitzicht
stelt.
Het gevaar ligt vooral bij de niet-bona-
fide handelaar die met onvoldoende
reparatie-outillage en dank zij de bitak,
die alle lasnaden camoufleert, de wa
gens weer op de weg brengt en alleen
op winst jaagt.
Van onze correspondent
DEN HAAG De president van de
Haagse rechtbank heeft beslist, dat de
Leidse rebellerende kapper A. P. zijn
bedrijf tot en met zaterdag a.s. gesloten
moet houden op straffe van een dwang
som van vijfhonderd gulden per dag.
Deze kapper had zich verzet tegen
de verplichte vakantiesluiting voor
kappersbedrijven door zijn zaak open
te houden.
Hij voerde bij monde van zijn raads
man aan, dat de Leidse afdeling van de
Nederlandse kappersbond de sluiting
had doorgezet, hoewel vele dames-
kappers ertegen gekant waren Het
hoofdbestuur heeft geadviseerd in dat
geval alleen een sluiting voor de heren-
kanoers aan te bevelen.
De president wilde zich niet uitlaten
over de wenselijkheid van de verplich
te sluiting, maar hij zag in de handel
wijze van P. de mogelijkheid van on
eerlijke concurrentie en schade voor de
andere kannerszaken en derhalve wees
hij de vordering van de Leidse afdeling
van de N.K.B. toe.
ting van de grootste ooit in ons
land gebouwde sleephopperzuiger.
Belangrijker echter is, dat dit 113
meter lange en 5.000 brt meten
de vaartuig bestemd is voor West-
Duitsland, dat zelf een grote naam
heeft op het gebied van het bou
wen van baggerwerktuigen.
De opdracht voor de bouw, waarmee
een bedrag van circa 12 miljoen is
gemoeid, werd verstrekt door de
„Wasser und Schiffahrtsdirektion" te
Bremen. Eenzelfde zuiger werd be
steld bij Orenstein-Koppel und Lü-
becker Maschinenbau. Deze werf te
Lübeck en de I.H.C.-Holland ontwier
pen dit zeer bijzondere baggervverk-
tuig.
Talrijke onderzoekingen in laboratoria
gingen eraan vooraf. Daarbij werd
vooral dankbaar gebruik gemaakt van
eigen laboratorium uniek in de we
reld! van de Nederlandse combi
natie te Delft.
Ongetwijfeld krijgt West-Duitsland de
beschikking over de modernste zui
gers. Zij krijgen een grondniveau
aanwijzer, die een profielkaart van
de rivierbodem tekent en acoustische
diepte-aanwijzers van de zuigbuizen.
die het werk van de zuigkoppen zicht
baar maken. Ook zullen de door-
stroomsnelheden in de zuigbuizen con
stant worden gemeten en worden er
laaddiagrammen geschreven. De gehe
le baggerinrichting wordt van de brug
af grotendeels hydraulisch bediend.
Omdat de zuiger dienst moet doen aan
de Noordzeekust, waar hij op de We-
ser voor de gewenste vaardiepte moet
zorgen, worden twee flexibel uitge
voerde zijzuigbuizen aangebracht.
Daarmee kan dan ook bij zeegang
worden gewerkt. De grootste zuig-
diepte bedraagt 21(4 meter.
De inhoud van de hopper ligt tussen
2100 en 2800 kubieke meter. Dit laad
ruim kan in één uur worden gevuld.
Het lossen van de baggerspecie ge
schiedt door kleppen in de scheepsbo
dem. Ook kan de specie uit het schip
worden gezogen en aan land worden
geperst.
Het schip krijgt een machinevermogen
van 6000 pk: vier motoren van 1200
pk en twee van 600 pk, alle van het
fabrikaat Maybach. Zij worden ge
koppeld aan generatoren, die de elek
trische stroom opwekken voor het
aandrijven van de schroeven (vaar-
snelheid twaalf mijl), de twee zand-
pompen en van de talrijke hulpwerk
tuigen. Een boegstra alroer van 1000
pk zal de manoeuvreerbaarheid ver
beteren en het vaartuig bij langzame
vaart en bij stilliggen een actieve
stuurkracht aan de boeg geven.
Door ziin dochter, mevrouw Use Peter
sen- Gahrs, werd het schip gedoopt
Johannes Gahrs, die gedurende twin
tig jaar een van de belangrijkste
ambtenaren was van de Duitse water
staat.
ROTTERDAM. Het goederenver
keer in de Rotterdamse haven is in het
eerste halfjaar 1960 vergeleken met de
zelfde periode van 1959 aanzienlijk toe
genomen.
Aanvoer en afvoer van het goederen
verkeer ter zee stegen met 14 procent
tot 40,17 (v.j. 35,30) miljoen ton. Aan-
en afvoer beliepen resp. 29,85 en 10,31
miljoen ton.
Ook het goederenvervoer per binnen
schip steeg zeer belangrijk en wel met
78 procent tot 18,88 (v.j. 14,76) miljoen
ton.
Het goederenvervoer per spoor ver
toonde ten opzichte van vorig jaar een
stijging van 18 procent tot 575.000 ton en
dat per vrachtauto van 27 procent tot
656.000 ton.
Van onze verkeersredacteur
ROTTERDAM. Het is geen holle fra-
ze meer als men bij de ingang van
de bebouwde kom leest: 50 km per
uur, politie controleert. In Rotterdam
en in tal van andere plaatsen is de
politie in staat zeer nauwkeurig de
snelheid te meten van voorbijrijdende
motorvoertuigen.
De Rotterdamse verkeerspolitie heeft
daarvoor de beschikking gekregen
over de Gatsometer, het vernuftige
apparaat dat de bekende rallyrijder
Gatsonides geconstrueerd heeft. Vol
gens T.N.O. is er in het allerongun
stigste geval een kans op 1 pet. af
wijking in de meting van honderdste
delen. Vandaar dat de Rotterdamse
politie tien procent speling neemt,
door de twee kabels niet op de voor
geschreven tien meter van elkander
te leggen maar op tien meter tien. Dat
is dan in het voordeel van de auto
mobilist.
ZONDER AANZIEN
Overigens zijn er voor de frequente over
treders van de maximum snelheid
binnen de bebouwde kom weinig voor
delen te behalen.
Het apparaat werk zonder aanziens des
persoons en de politie heeft op
dracht overtreders onverbiddelijk op
de bon te zetten-
Om de ernst daarvan even aan te stip
pen: de eerste bekeuring kost ten
minste veertig gulden (in ernstige ge
vallen en op bijzonder gevaarlijke
plaatsen kan die boete zelfs al oplo
pen tot 75 gulden).
De tweede bekeuring is al weer veel
duurder en bij een derde bekeuring
loopt men zelfs al de kans het rijbe
wijs voor een tijdje uit handen te
moeten geven.
Daar valt dus niet mee te spotten.
KOP EN STAART
Met de Gatsometer gaat de Rotterdam
se politie de kop en de staart afhak
ken. Dat wil zeggen, de koplopers
van een groepje auto's, dat bijvoor
beeld pas op gang is gekomen na een
verkeerslicht, worden secuur gecontro
leerd. Die uitlopers zijn meestal de
ergste. Maar ook de staartlopers,
die achteraan komen en die vaak de
neiging hebben alle voorliggers te
gaan inhalen, worden eveneens nauw
lettend gecontroleerd met de Gatso
meter.
Beide categorieën zijn volgens de ob
servaties de meest frequente overtre
ders van de maximum snelheid.
Verder kan de politie ook speciaal de
inhalers in de gaten houden door bij
voorbeeld de kabels zo te leggen, dat
alleen de linkerrijstrook gecontroleerd
wordt.
ONOPVALLEND
Buiten de waarschuwing aan het be
gin van de bebouwde kom geschiedt
deze controle zo onopvallend mogelijk.
De kabels hebben de kleur van het
wegdek en de politiemannen die con
troleren, staan ongeveer honderd me
ter verderop.
Ziet men de controlerende agenten, dan
is het meestal te laat, omdat men
?ver Kabels is gereden en de
£53 ^^reding al is geconsta-
«LtT?1} kriJ£t dan onverbiddelijk
een stopteken en het bonboekje komt
aan te voorschijn-
Bij enkele proefcontroles werden giste-
°i5 Marathonweg bij het sta-
b!"ne" twee UU1' 39 bekeuringen
gemaakt. Het merendeel van de auto
mobilisten reed daar §5 km per uur.
MOBIEL
De controleposten zijn mobiel. Zij ope
reren steeds op andere plaatsen, zodat
men overal de kans loopt te worden
gecontroleerd. Hiermee wil de politie
een preventieve werking bereiken. Als
net eenmaal goed tot de weggebrui
kers is doorgedrongen dat het nu ernst
is geworden met de controle op de
maximum snelheid, zal de massale
overtredmg wel spoedig tot het ver-
behoren. Dit geldt niet alleen
«etLr, ï°ii' 0 motoren en brom-
ïetsen zullen worden gecontroleerd.
m!^,tS,RI° (Reuter). Eenentwintig
?ev?nmeegesleurd en om het
tornen toen in het noorden van
kfolni o. o ver van Santander een
stuwdam doorbrak. Honderden
tonnen water stortten zich uit over een
h«'i j?",en bomen meeslepend en
net land bedelvend onder een laag mod-
aer en steen van anderhalve meter dik.
van slechts zeven mensen zijn tot nu
toe de lichamen teruggevonden. Zware
regen maakt het zoeken naar de ande
re slachtoffers onmogelijk. De dam be
hoort bij een zinkmijn die eigendom is
van een Belgische maatschappij.