POWERS: GOEDE INDRUK OP RUSSISCH GEHOOR SPIJTOPTANTEN KIND VAN DE REKENING Belgisch parlement keurt beleid voor Congo goed Gusto bouivde modernste zuiger van W.-Duitsland Fiscus speelt handel in ivrakken in kaart VERKEER KRIJGT PEN OP NEUS LANCERING ZWEEDSE RAKET RAMP LF.inSE K APPER MOET SLUITEN Damdoorbraak in Spanje: 21 doden Vrijdag 19 augustus 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Fag. 4 Twee maal viel hij fel uit toen militairen hun mening gaven Zelfs niet om me te redden zou ik iemand kunnen doden Zelfde vragen Speciale aandacht „Hele slechte" Verf Sergeant door bliksem gedood in La Courtine MINISTER VERLAAT ZAAL NA AANVAL VAN COMMUNIST Frans marinevliegtuig explodeert in lucht HONDERD OPKOPERS JAGEN IN DUITSLAND NEERLANDS GRENZEN STAAN OPEN VOOR „KREUKELAARS" EN „WRAKKEN" GEDOOPT Aanzienlijke stij gins goederenverkeer in Rotterdamse haven In Rotterdam: t Luitenant-generaal V. V. Borisoglebsky, voorzitter van het militaire drie manschap die over Po wers' leven of dood zal beschikken. D. Z. Vorobjef, generaal majoor der artillerie, lid van het militaire rechts college. De derde rechter in het proces-Powers: de gene- raal-majoor van de lucht macht A. I. Zacharof. MOSKOU (Reuter) Fran- cis Gary Powers heeft door zijn gedrag tijdens het proces tegen hem in Moskou tot nu toe zo n goede indruk ge maakt op zijn Russische gehoor, dat er alle hoop hestaat op een vrij mild vonnis. Powers' verde diger, de Russische advocaat Grinef, zei dat gisteren stellig te hopen. Grinef baseerde zijn veronderstel ling vooral op twee feiten: de schuld bekentenis van zijn cliënt en de spijt die hij heeft betuigd over zijn vlucht op 1 mei met de U2, die bij Swerd- lofsk naar beneden werd gehaald. De advocaat zei dit alles tijdens een gesprek met de familieleden van de Amerikaanse vlieger. Vandaag zal de aanklager naar men aanneemt zijn requisitoir houden. Ook gisteren behield Francis Powers zijn zelfverzekerdheid. Fier en zonder omwegen antwoordde hij op alle vra gen. Tweemaal bestreed hij op vrij felle manier de getuigenis van twee hoge Russische militairen die als des kundigen werden gehoord. Precies een goed geënsceneerd toneel stuk, zonder een enkele hapering, zo kan men de tweede procesdag karakte riseren. Behalve aanklager, verdediger en leden van het militaire rechtscollege kwamen ook verschillende getuigen aan het woord: ook boeren uit een dorpje bij Swerdlofsk die Powers op 1 mei hielpen, nadat hij met zijn para chute de begane grond had bereikt. Tot verrassing van de honderden Rus sen in de grote zaal dankte Powers deze mensen voor wat zij voor hem hebben gedaan. Van een onzer redacteuren STOCKHOLM. Terwijl de deelnemers aan het ruimtevaart congres gisteren uitstapjes maakten in de prachtige omge ving van de Zweedse hoofdstad, liep de lancering van de eerste Zweedse kunstmaanraket op een daverende mislukking uit. Niemand verbaasde zich daar echter over. De raket, een knut selwerk van blikken cilinders, was dan ook Disaster (ramp) gedoopt door de makers, jeug dige technici van het Zweedse Koninklijke Technische Insti tuut. Compleet De lancering, voorbereid met veel vrolijke omhaal op een pleintje naast het gebouw waar in al dagen alleen maar over ruimtevaart wordt gesproken en gediscussieerd, stond onder leiding van Jonas Blomdahl. Aan de voorbereiding ontbrak niets. Allgs was tot in de puntjes geregeld. Er draaide lustig een radarantenne -of wat ervoor door moest gaan er stonden scherts-brandstof- tanks gereed, er was een globe aanwezig, er was een radio activiteitsmeter van goed Ne derlands fabrikaat in werking. Robert Meyer gaf via een luidsprekerinstallatie een uit voerige schertsexplicatie zowel in het Engels als in vloeiend en echt Russisch. Natte start Naarmate het moment van de start naderde verminderde de hoeveelheid bier. Verscheidene kratten luisterden het lanceer- feest op. Toen het grote moment was aangebroken, van tien tot nul was geteld en Lars Tidlunk op de startknop had gedrukt kwam er wel geweldig veel rook en gesis, maar het enige dat van de plaats kwam was de neus- kegel, die kletterend omlaag viel. Morgen doen we het weer, zei Blomdahl, maar dan met Von Braun en Sedof erbij. Dan lukt het zeker. Van een onzer verslaezevers DEN HAAG Engeland zal, in dien de Indonesische regering daar voor toestemming geeft, voortaan de belangen van Nederland in Indonesië behartigen. Te verwachten is dat Indonesië India of de Verenigde Arabische republiek zal uitnodigen zijn belangen in Nederland te be hartigen. Voor de Nederlandse zaakgelastigde in Djakarta, dr. Vixseboxse, is het wat zuur dat hij gedwongen is de diploma tieke post, die hij nog maar juist had betrokken, op te geven. Hij was pas twee weken in Indonesië toen hij woensdag werd ontboden bij minister Subandrio, die hem mededeling deed van de verbreking van de Nederlands- Indonesische betrekkingen. Het begin was zo veelbelovend ge weest: Djakarta had zich met zijn be noeming zeer ingenomen getoond. Bij zijn aankomst op het vliegveld Kema- joran werd hij zelfs in de VIP-room, de kamer voor aanzienlijke reizigers, ontvangen, iets wat Nederlandse ver tegenwoordigers in lange tijd niet was overkomen. VIJFTIG MAN De Nederlandse vertegenwoordiging telde nog een vijftig werknemers, onder wie tien zgn, lokale krachten, die ter plaatse in dienst zijn genomen en ook ter plaatse kunnen worden ont slagen. Bij de missie in Djakarta, zowel als bij de Indonesische missie in Den Haag, zijn de voorbereidingen voor het vertrek al in volle gang. De zeven of acht gebouwen die beide missies in eigendom hebben zullen vermoedelijk in beheer komen bij de landen, die de vertegenwoordiging gaan waarnemen. Bij de waarneming van de Neder landse belangen door Engeland bestaat één grote moeilijkheid, waarvan de spijtoptanten het slachtoffer zouden kunnen worden. De spijtoptanten om van de maatschappelijke Nederlanders nog niet te spreken zijn formeel Indonesiërs. Zal Engeland gelegenheid krijgen ook de belangen van deze niet- Nederlanders te behartigen; zal het voluit bereid zijn met deze delicate kwestie eventueel diplomatieke strub belingen te riskeren? Zo ja, dan nog is er de moeilijkheid van de taal. De spijtoptanten, door gaans eenvoudige lieden, zullen moeite krijgen zich bij de Engelse vertegen woordiging verstaanbaar te maken. Ook is de Engelse missie er niet op ingericht de spijtoptanten de facili teiten zoals vervoer met auto s 01 busjes naar Tandjong Priok te ver lenen die de Nederlandse vertegen woordiging steeds zo veel mogelijk bood. Een uitkomst zou zijn als de Engelse ambassade een vice-consulaat zou kun nen vestigen voor de Nederlandse be langen, waarbij bv. twee, drie Neder landers in dienst zouden kunnen komen. Dat zou uiteraard moeten ge beuren op basis van wederkerigheid. AANVRAGEN De mogelijkheid zit daar wel in, want de Indonesische vertegenwoordiging behartigde in Nederland de belangen van toch nog altijd een zesduizend Indonesiërs, onder wie een „vlottende bevolking" van circa drieduizend zee lieden. In Indonesië vertoeven nog een vierduizend Nederlanders. Zoals wij gisteren reeds meldden berusten voorts bij het departement van justitie ruim zestienduizend visumaanvragen van spijtoptanten. Het was opvallend dat zowel aan klager als verdediger Powers donder dag soms precies dezelfde vragen stel den als op de eerste procesdag. Tel kens poogde aanklager Roedenko Powers vast te laten stellen, dat zijn vlucht op 1 mei een spionageoogmerk had. Gisteren zei de Amerikaanse ver dachte, dat volgens hem het doel van zijn vlucht was gegevens te verzame len omtrent Russische lanceerplaatsen voor raketten. Volgens een der getuigen-deskundi- en had de U-2 van Powers een speci ale camera aan boord, die een gebied van 160 tot 200 kilometer breed kon fotograferen. Er waren voldoende films in het toestel om 4000 foto's te maken op een route van 3500 km, meende deze getuige. Er waren negatieven ge vonden die een gebied bestreken van Takcjent, ten noorden van de Russisch- Afghaanse grens, tot de omgeving van Swerdlofsk. Speciale aandacht had de Ameri kaanse inlichtingendienst blijkbaar voor dicht bevolkte streken, industri ële en militaire doelen, vliegvelden, luchtdoelgeschut en opslagplaatsen, verklaarde deze getuige. De foto s hadden zowel kunnen dienen voor spi- onagedoeleinden als voor het vervaar digen en vervolmaken van landkaar- Pas zes of zeven maanden nadat Powers in dienst was getreden van de Amerikaanse inlichtingendienst, kreeg hij te horen dat hij ook vluchten boven Russisch grondgebied moest maken. Dit zei hij gisteren in antwoord op een vraag van zijn verdediger Grinef. Generaal Borisoglebsky, voorzitter van de rechtbank, wilde van de vlie ger weten of hij er zich bewust van was dat zijn vlucht op 1 mei boven Russisch gebied een schending bete kende van het internationale recht. Dit gaf Powers toe, maar zei hij zijn superieuren hadden hem er op dracht voor gegeven. Borisoglebsky: „Wat zegt u nu, hebt u uw land een goede of een slechte dienst bewezen?" Powers: ,,Ik zou zeggen een nele slechte dienst". u;? De voorzitter: „Kwam het niet bij u op dat dit soort vluchten een conflict kan uitlokken?" Powers: „De mensen die mij stuur den behoren aan dit soort dingen te denken. Het -was mijn taak het bevel uit te voeren". Borisoglebsky: „Hebt u nu spijt van uw vlucht?" Powers: „Ja, zeer veel". Opnieuw kwam gisteren de kwestie van de nationale identificatietekens van de U-2 ter sprake. Volgens de aan klager en een der getuigen-deskundi- gen ontbrak op Powers' vliegtuig elk teken waarmee het herkend kon wor den. De verf was van dien aard dat er na het aanbrengen ervan beslist geen letters ot' cijfers meer op waren aan gebracht, verklaarde luitenant-kolonel Tjoefilin, voorzitter van een commissie van experts die het toestel heeft onder zocht. „Zou het mogelijk geweest zijn dat er iets op de verf was aangebracht dat later weer is verwijderd, zonder dat de verflaag er door werd aangetast?", o LA COURTINE. De twintigjarige dienstplichtige sergeant P. A. Snoep uit Loosdrecht is gisternacht op het vlieg veld van Ussel-Thalamy door de blik sem gedood. Het vliegveld ligt in de buurt van La Courtine. Sergeant Snoep deed er dienst als wachtcommandant. Hij behoorde tot het 47ste infanteriebataljon. vroeg Powers onmiddellijk hierop met vaste stem. „In principe bestaat die mogelijk heid", kreeg hij ten antwoord van Tjoefilin. De vlieger was het er beslist niet mee eens dat er nimmer enig teken op zijn toestel had gestaan. Op alle U-2's in Turkije die hij gedurende en kele maanden had gezien, stond wel het een of ander herkenningsteken. De voorzitter hield het evenwel op de verklaringen van de deskundigen die zeiden de U-2 te hebben onderzocht. Ook donderdag werd weer beweerd, dat het toestel van Powers door middel van een raket werd neergeschoten. Er werd o.a. een verklaring voorgelezen van de commandant van de eenheid luchtdoelgeschut die het wapen zou hebben afgeschoten. Het eerste schot was meteen raak, zo staat het in hun rapport. Powers beschreef gisteren nog eens hoe hij werd gerakt bij Swerd lofsk „door iets", zoals hij zei. Het woord raket sprak de piloot niet uit! Veel aandacht werd er op de tweede dag van het proces nog besteed aan de Ook Barbara Powers (links) en „wapens" die Powers bij zich had „om brand te stichten" zoals werd gesugge- reèd. Powers vroeg die wapens te mo gen zien. Men toonde hem er een. „Deze dingen zijn alleen bedoeld om een kampvuur aan te steken," verweerde hij zich tegen de verdachtmakingen. Een pistool dat hij droeg had hij ge kregen, vertelde de piloot „en ik ge bruikte het beslist alleen om te jagen. Jammer genoeg weet niemand behalve ikzelf dat ik geen mens zou kunnen doden, zelfs niet om mijn leven te red den. Ik zou het niet kunnen". „Zonder twijfel bent u er zich van bewust dat het op 20 km hoogte moei lijk is op wild te jagen," interrum peerde de voorzitter van de rechtbank. Powers: „Dit was alleen bedoeld in geval van een noodlanding of zoiets." Uitvoerig werd donderdag door des kundigen o.a. ook aandacht besteed aan de apparaten die de U-2 aan boord had om gegevens te vergaren over het ra darstelsel in de Sowjetunie, speciaal dat ten behoeve van luchtdoelgeschut. Oliver Powers (rechts), vader van de Amerikaanse piloot, bekeken gisteren voorwerpen uit de U-2 die bij Swerd lofsk werd neergehaald. Ze worden in vitrines bij de rechtszaal tentoonge steld. SCHIEDAM. De Industriële Han delscombinatie Holland beleefde gistermiddag op de Werf Gusto te Schiedam een hoogtepunt in haar bestaan. Het betrof de tewaterla- BRUSSEL (ANP) De Belgische Kamer heeft met 115 stemmen te gen 82 (bij zes onthoudingen) haar vertrouwen geschonken aan de rege ring; daarmee werd het door de regering gevoerde beleid inzake Congo goedgekeurd. Dat was het eind van een tweedaags, zo nu en dan emotioneel debat, waarvoor de Kamer van reces was teruggeroepen. Had de regering op de eerste dag al een zware socialistische aanval te ver duren gehad, gisteren werd er nog harder van leer getrokken door de communistische afgevaardigde Gaston Moulin. Hij ging zo ver, dat hij het Belgische kabinet er van beschuldigde „knechten van de Verenigde Staten en de mijneigenaren" te zijn. De minister voor Afrikaanse zaken. De Schrijver, vond dat te ver gaan. „Dit is een be lediging van het parlement zelf!" riep hij uit. GESCHORST Do minister verliet uit protest de zaal, gevolgd door andere leden van de re gering en vertegenwoordigers van de regeringspartijen. Moulin wilde zijn beschuldigingen niet intrekken, ook niet nadat de voorzitter van de Kamer, baron Kronacker, hem daarom had ver zocht. Omdat ook een aantal leden van de socialistische oppositie de zaal had verlaten en de regeringsbanken onbezet bleven, moest de vergadering tot des middags worden geschorst. In de ochtend waren nog enkele ver tegenwoordigers van de regeringspar tijen aan het woord geweest. De Bus de Warnaffe, van de Christelijke volks partij, weet het fiasco van de Congo- politiek aan de muiterij in de Congo lese weermacht en aan het feit. dat Locmoemba tot minister-president was gekozen. De liberaal Lahaye uitte ern stige kritiek op het regeringsbeleid „Wij behoeven ons nu geen illusies meer te maken", zei hij. Premier Eyskens had toegegeven dat er in Congo fouten zijn gemaakt. Rui terlijk erkende hij dat Frankrijk, wat dat betreft, een goed voorbeeld had kunnen zijn. Nogmaals kondigde hij aan, dat zijn regering van plan is de Navo in oktober om een herziening van de Belgische verplichtingen te vragen. Zijn regering, zo zei hij voorts, zou enige wijzigingen ondergaan. CASABLANCA (Reuter) Een vliegtuig van de Franse marine dat twintig mensen aan boord had, is niet ver van Casablanca in de lucht geëxplodeerd. Er zijn geen overlevenden. Het vliegtuig, een Lancaster, ver voerde Franse soldaten en hun gezin nen van Frankrijk, waar zij met ver lof waren geweest, naar Agadir. Bo ven Marokkaans gebied was een van de vier motoren in brand gevlogen. Het laatste wat men van het toestel heeft gehoord was de boodschap: „Er staat een motor in brand. De toestand is gevaarlijk. Wij gaan proberen te landen in Casablanca of Jadida." Van onze correspondent ENSCHEDE. Sedert „de handel" heeft ontdekt dat er goed geld is te verdie nen met de verkoop van Duitse „kreu- kelaars" in Nederland, zijn autowrak ken aan de doorlaatposten van onze grenzen dagelijkse verschijningen ge worden. Zij hangen als in de kraag gegrepen dronkelappen aan een takel wagen of worden op tweewielige kar retjes achter een auto ons land binnen getrokken. Zeker honderd opkopers houden zich met deze handel bezig. Met uitzondering van de goede onder hen maken zij van Nederland, zoals wij gisteren schreven, „een vuilnisbak van afgedankte auto's". Zij trekken enkele honderden kilome ters ver Duitsland in en bezoeken alle garages die zij maar tegenkomen. De koop wordt snel gesloten want men is het in de regel gauw eens. Eerst waren het handelaren uit het oosten des lands die hier een winstobject zagen, thans komen in massa de opkopers uit het westen. Het is in het algemeen gezegd niet mo gelijk om in Nederland een goede ge bruikte auto die in Duitsland is gekocht, met winst van de hand te doen. Wel kan men in Duitsland gebruikte auto's goedkoper kopen dan hier, maar aan de grens slaat de fiscus onverbiddelijk toe en vraagt zestig procent omzet- en weeldebelasting. Van winst kan dan geen sprake meer zijn. WRAK-EFFECT Met de „kreukelaars" ligt de zaak anders; zij zijn veel goedkoper en de heffing aan de grens is daarmee in overeen stemming. Hoe' zwaarder beschadigd, hoe goedkoper een wagen kan worden ingevoerd. De handel heeft er dus be lang bij, een wagen in te voeren die op het eerste oog zwaar beschadigd lijkt, maar waarvan de vitale delen zoveel mogelijk intact zijn. Er zijn dan nog tal van andere mogelijkheden: een flinke tik met een moker tegen een spatbord, het wegnemen van de chroom- lijsten of het verwijderen van een wiel dat alles kan bijdragen tot het wrak effect dat aan de grens moet worden bereikt Men kan nog verder gaan en ook de motor verwijderen, dan zit de zaak helemaal goed, want die motor kan een andere keer, eventueel tezamen met andere onderdelen, apart worden Advertentie „REGELING KENTEKENBEWIJZEN" REGELT NIETS 2 kolommen voorpagina-nieuws hekelden gisteren in het A.D. bovenstaande mis standen. En inderdaad doordat de registratie van kentekenbewijzen volledig uit de hand gelopen is komen er allerlei misstanden voor: kreukelaars worden uit het buiten land geïmporteerd; total-loss-wagens worden weer tot uiterlijk nieuw opge werkt. Voor de niet-bonafide handelaren zijn er volop mogelijkheden om van Uw portemonnaie op schandelijke wijze te profiteren. Maar scheer niet elke 2e hands autohandelaar over één kam. Kleyn's Autobedrijf te Rotterdam en Asperen behoort reeds meer dan 30 jaar tot de bonafide handelaren waarbij bovengenoemde praktijken beslist niet kunnen voorkomen. Bovendien kwam Kleyn vorig jaar met een primeur: Alle bij haar verkochte wagens zijn gekeurd volgens instructies en onder controle van de Rotterdamse Verkeerspolitie. Daarom ageren wij tegen het generali seren van de 2e hands autohandel tot een dubieuze zwendelpraktijk. Want bij Kleyn kunt U een gebruikte wagen kopen met een even gerust hart als betrof het een splinternieuwe. Kleyn's Autobedrijf N.V. Nwe Binnenweg 26, R'dam. Tel. 010-54483 ingevoerd en dan bedraagt het invoer recht slechts ruim twintig procent. VERZEKERING Een factor die meetelt bij het invoeren van de Duitse „kreukelaars" in Neder land, is de verzekering. De Duitse ver zekering vraagt zeer hoge premies; zij bedragen bijna het dubbele van de Nederlandse. Dat geldt ook voor de prijs van huurauto's die in Duitsland worden verzekerd voor rond vijftien honderd mark, terwijl hier de all-risk- premie slechts vijf- tot zeshonderd gulden bedraagt. Aangezien ook de Duitse garages volop werk hebben is men in geval van schade het vehikel geruime tijd kwijt. Intussen huurt de eigenaar een auto en hij moet daarvoor flink in de beurs tasten. De verzekering draagt deze kosten. De verzekerde eist, omdat hij een hoge premie heeft betaald, van de verzekering het volle pond. Is een wa gen nu flink beschadigd dan is de Duit se verzekering veel eerder dan de Ne derlandse bereid zo'n wagen als „total loss" te beschouwen, hetgeen de garage houder prettig vindt want hij verkoopt liever een nieuwe wagen dan dat hij een wrak moet repareren. Intussen staan de Nederlandse opkopers al te dringen en gewoonlijk duurt het niet lang of de slagbomen aan de grens gaan ook voor deze wagen open. OOK GOEDE Het is echter onjuist om alle opkopers van Duitse auto's over één kam te scheren. Er is in het oosten van het land een garagehouder die uitsluitend Opeis koopt en die in een advertentie ieder, die klachten heeft over een bij hem gekochte auto (een tot een glan- zendnieuwe wagen gemetamorfoseerde kreukelaar) duizend gulden in uitzicht stelt. Het gevaar ligt vooral bij de niet-bona- fide handelaar die met onvoldoende reparatie-outillage en dank zij de bitak, die alle lasnaden camoufleert, de wa gens weer op de weg brengt en alleen op winst jaagt. Van onze correspondent DEN HAAG De president van de Haagse rechtbank heeft beslist, dat de Leidse rebellerende kapper A. P. zijn bedrijf tot en met zaterdag a.s. gesloten moet houden op straffe van een dwang som van vijfhonderd gulden per dag. Deze kapper had zich verzet tegen de verplichte vakantiesluiting voor kappersbedrijven door zijn zaak open te houden. Hij voerde bij monde van zijn raads man aan, dat de Leidse afdeling van de Nederlandse kappersbond de sluiting had doorgezet, hoewel vele dames- kappers ertegen gekant waren Het hoofdbestuur heeft geadviseerd in dat geval alleen een sluiting voor de heren- kanoers aan te bevelen. De president wilde zich niet uitlaten over de wenselijkheid van de verplich te sluiting, maar hij zag in de handel wijze van P. de mogelijkheid van on eerlijke concurrentie en schade voor de andere kannerszaken en derhalve wees hij de vordering van de Leidse afdeling van de N.K.B. toe. ting van de grootste ooit in ons land gebouwde sleephopperzuiger. Belangrijker echter is, dat dit 113 meter lange en 5.000 brt meten de vaartuig bestemd is voor West- Duitsland, dat zelf een grote naam heeft op het gebied van het bou wen van baggerwerktuigen. De opdracht voor de bouw, waarmee een bedrag van circa 12 miljoen is gemoeid, werd verstrekt door de „Wasser und Schiffahrtsdirektion" te Bremen. Eenzelfde zuiger werd be steld bij Orenstein-Koppel und Lü- becker Maschinenbau. Deze werf te Lübeck en de I.H.C.-Holland ontwier pen dit zeer bijzondere baggervverk- tuig. Talrijke onderzoekingen in laboratoria gingen eraan vooraf. Daarbij werd vooral dankbaar gebruik gemaakt van eigen laboratorium uniek in de we reld! van de Nederlandse combi natie te Delft. Ongetwijfeld krijgt West-Duitsland de beschikking over de modernste zui gers. Zij krijgen een grondniveau aanwijzer, die een profielkaart van de rivierbodem tekent en acoustische diepte-aanwijzers van de zuigbuizen. die het werk van de zuigkoppen zicht baar maken. Ook zullen de door- stroomsnelheden in de zuigbuizen con stant worden gemeten en worden er laaddiagrammen geschreven. De gehe le baggerinrichting wordt van de brug af grotendeels hydraulisch bediend. Omdat de zuiger dienst moet doen aan de Noordzeekust, waar hij op de We- ser voor de gewenste vaardiepte moet zorgen, worden twee flexibel uitge voerde zijzuigbuizen aangebracht. Daarmee kan dan ook bij zeegang worden gewerkt. De grootste zuig- diepte bedraagt 21(4 meter. De inhoud van de hopper ligt tussen 2100 en 2800 kubieke meter. Dit laad ruim kan in één uur worden gevuld. Het lossen van de baggerspecie ge schiedt door kleppen in de scheepsbo dem. Ook kan de specie uit het schip worden gezogen en aan land worden geperst. Het schip krijgt een machinevermogen van 6000 pk: vier motoren van 1200 pk en twee van 600 pk, alle van het fabrikaat Maybach. Zij worden ge koppeld aan generatoren, die de elek trische stroom opwekken voor het aandrijven van de schroeven (vaar- snelheid twaalf mijl), de twee zand- pompen en van de talrijke hulpwerk tuigen. Een boegstra alroer van 1000 pk zal de manoeuvreerbaarheid ver beteren en het vaartuig bij langzame vaart en bij stilliggen een actieve stuurkracht aan de boeg geven. Door ziin dochter, mevrouw Use Peter sen- Gahrs, werd het schip gedoopt Johannes Gahrs, die gedurende twin tig jaar een van de belangrijkste ambtenaren was van de Duitse water staat. ROTTERDAM. Het goederenver keer in de Rotterdamse haven is in het eerste halfjaar 1960 vergeleken met de zelfde periode van 1959 aanzienlijk toe genomen. Aanvoer en afvoer van het goederen verkeer ter zee stegen met 14 procent tot 40,17 (v.j. 35,30) miljoen ton. Aan- en afvoer beliepen resp. 29,85 en 10,31 miljoen ton. Ook het goederenvervoer per binnen schip steeg zeer belangrijk en wel met 78 procent tot 18,88 (v.j. 14,76) miljoen ton. Het goederenvervoer per spoor ver toonde ten opzichte van vorig jaar een stijging van 18 procent tot 575.000 ton en dat per vrachtauto van 27 procent tot 656.000 ton. Van onze verkeersredacteur ROTTERDAM. Het is geen holle fra- ze meer als men bij de ingang van de bebouwde kom leest: 50 km per uur, politie controleert. In Rotterdam en in tal van andere plaatsen is de politie in staat zeer nauwkeurig de snelheid te meten van voorbijrijdende motorvoertuigen. De Rotterdamse verkeerspolitie heeft daarvoor de beschikking gekregen over de Gatsometer, het vernuftige apparaat dat de bekende rallyrijder Gatsonides geconstrueerd heeft. Vol gens T.N.O. is er in het allerongun stigste geval een kans op 1 pet. af wijking in de meting van honderdste delen. Vandaar dat de Rotterdamse politie tien procent speling neemt, door de twee kabels niet op de voor geschreven tien meter van elkander te leggen maar op tien meter tien. Dat is dan in het voordeel van de auto mobilist. ZONDER AANZIEN Overigens zijn er voor de frequente over treders van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom weinig voor delen te behalen. Het apparaat werk zonder aanziens des persoons en de politie heeft op dracht overtreders onverbiddelijk op de bon te zetten- Om de ernst daarvan even aan te stip pen: de eerste bekeuring kost ten minste veertig gulden (in ernstige ge vallen en op bijzonder gevaarlijke plaatsen kan die boete zelfs al oplo pen tot 75 gulden). De tweede bekeuring is al weer veel duurder en bij een derde bekeuring loopt men zelfs al de kans het rijbe wijs voor een tijdje uit handen te moeten geven. Daar valt dus niet mee te spotten. KOP EN STAART Met de Gatsometer gaat de Rotterdam se politie de kop en de staart afhak ken. Dat wil zeggen, de koplopers van een groepje auto's, dat bijvoor beeld pas op gang is gekomen na een verkeerslicht, worden secuur gecontro leerd. Die uitlopers zijn meestal de ergste. Maar ook de staartlopers, die achteraan komen en die vaak de neiging hebben alle voorliggers te gaan inhalen, worden eveneens nauw lettend gecontroleerd met de Gatso meter. Beide categorieën zijn volgens de ob servaties de meest frequente overtre ders van de maximum snelheid. Verder kan de politie ook speciaal de inhalers in de gaten houden door bij voorbeeld de kabels zo te leggen, dat alleen de linkerrijstrook gecontroleerd wordt. ONOPVALLEND Buiten de waarschuwing aan het be gin van de bebouwde kom geschiedt deze controle zo onopvallend mogelijk. De kabels hebben de kleur van het wegdek en de politiemannen die con troleren, staan ongeveer honderd me ter verderop. Ziet men de controlerende agenten, dan is het meestal te laat, omdat men ?ver Kabels is gereden en de £53 ^^reding al is geconsta- «LtT?1} kriJ£t dan onverbiddelijk een stopteken en het bonboekje komt aan te voorschijn- Bij enkele proefcontroles werden giste- °i5 Marathonweg bij het sta- b!"ne" twee UU1' 39 bekeuringen gemaakt. Het merendeel van de auto mobilisten reed daar §5 km per uur. MOBIEL De controleposten zijn mobiel. Zij ope reren steeds op andere plaatsen, zodat men overal de kans loopt te worden gecontroleerd. Hiermee wil de politie een preventieve werking bereiken. Als net eenmaal goed tot de weggebrui kers is doorgedrongen dat het nu ernst is geworden met de controle op de maximum snelheid, zal de massale overtredmg wel spoedig tot het ver- behoren. Dit geldt niet alleen «etLr, ï°ii' 0 motoren en brom- ïetsen zullen worden gecontroleerd. m!^,tS,RI° (Reuter). Eenentwintig ?ev?nmeegesleurd en om het tornen toen in het noorden van kfolni o. o ver van Santander een stuwdam doorbrak. Honderden tonnen water stortten zich uit over een h«'i j?",en bomen meeslepend en net land bedelvend onder een laag mod- aer en steen van anderhalve meter dik. van slechts zeven mensen zijn tot nu toe de lichamen teruggevonden. Zware regen maakt het zoeken naar de ande re slachtoffers onmogelijk. De dam be hoort bij een zinkmijn die eigendom is van een Belgische maatschappij.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 4