Bruingebrande
1 verdachte: doel
spionage
was
INDONESISCHE
MISSIE DEZE
MAAND WEG
Arts blijft prof.
-moord op 56
kinderen verjaard
(weer)
Verhoren in show-proces onmiddellijk begonnen
de chocolademelk
heet nu
Nederland wist
van bestelling
Nederland vuilnisbak van
afgedankte auto's
ACHTER DE WET GEVIST
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Na verbreken van de betrekkingen
Den Haag: zinloos
Wederkerig
16.000 spijtoptanten
NIET IN HET NAUW
NIET ONBEREIKBAAR
LEIDSE KAPPERS
NIET EENS OVER
VAKANTIEPLICHT
Werksp
treinen
oor
gaat
rr'gelijk
oor VAR maken
De BiltBewolkt
REGELING KENTEKENBEWIJZEN FIASCO
Kreukelaars
Wrakken
Ontwaarding
Oorzaken
tdorstIessende melkchocola
Strenge keuring
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4, Giro
116666, telefoon Directie «n administratie 01100-
2438. Redactie: 01100-2317, bij geen gehoor Chef
redactie 01100-3991.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009,
bij geen gehoor: 01180-4604, Postbus 26, Vlissingen,
Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24, Terneuzen,
Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189; Zierikzee, Havenpark 24,
tel. 01110-2991.
Directeur: JACQ DE SMIT; Chef red.: G. J. BREUK ER
Zeeuwscli Dagblad
Losse nummers 13 cent.
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
7 cent per woord met een minimum,van 1,
16e jaargang No. 46:i3Donderdag 18 augustus 1960
POWERS teN): IK BEKEN!
HHSi I
Francis Gary Powers, de man op wie thans de aandacht van de gehele wereld is gevestigd, in de verdachtenbank. Ook
hij maakt gebruik van een luisterapparaat om de gelijktijdige vertaling te volgen van alles wat er in het Russisch tot
hem wordt gezegd tijdens het proces. Achter hem een militaire bewaker in uniform.
Advertentie
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Tegen het eind
van de maand zullen de 24 In
donesiërs, die nog bij de Indo
nesische diplomatieke ver
tegenwoordiging in Den Haag
werkzaam waren, Nederland
met hun gezinnen moeten heb
ben verlaten. De chef protocol
van het ministerie van buiten
landse zaken heeft dat gister
morgen de Indonesische ver
tegenwoordiger, de heer Su-
santo Djojosugito, aangezegd
als uitvloeisel van de verbre
king van de diplomatieke be
trekkingen met Nederland door
Indonesië.
Het bordje „Perwakilan Indonesia** zal
van de pui van Prinsengracht 21 en van
het hek van het landgoed Backershagen
te Wassenaar verdwijnen en de CD-
nummerplaten zullen van de auto's van
de vertegenwoordiging moeten worden
verwijderd. Overigens zullen de leden
van de missie nog tot het eind van deze
maand diplomatieke bescherming ge
nieten.
Dat geschiedt op basis van wederkerig
heid, want ook in Djakarta heeft
minister Subandrio de Nederlandse
vertegenwoordiger, dr. Vixseboxse, alle
faciliteiten toegezegd voor een orde
lijke afwikkeling van de zaken. Ook de
leden van de Nederlandse vertegen
woordiging zullen tegen het eind van
deze maand Indonesië verlaten.
De beslissing tot verbreking van de be
trekkingen is dr. Vixseboxse gemeld
slechts kort voordat president Soekarno
er in zijn rede ter gelegenheid van de
onafhankelijkheidsdag in het openbaar
mededeling van deed. Dr. Vixseboxse
werd daarvoor gisterochtend om half
acht op het Indonesische ministerie van
buitenlandse zaken ontboden. Enkele
uren later hield Soekarno zijn rede.
(Zie daarvoor ook pag. 9). Toen de
eerste berichten over die rede tot Den
Haag doordrongen was men daar van
de verbreking der betrekkingen nog
niet officieel op de hoogte.
De Indonesische vertegenwoordiger zegde
de receptie, die hij gisteravond ter ge
legenheid van 17 augustus zou houden,
terstond af. Er werden een vijfhonderd
gasten verwacht.
In Den Haag is gisteren de regeling van
de waarneming van de Nederlandse be
langen in Indonesië terstond ter hand
genomen. De gedachten zouden hierbij
uitgaan naar Engeland.
Wat de directe gevolgen zullen zijn van
het Indonesische besluit is nog moeilijk
te overzien. Ook de consequenties voor
de spijtoptanten, die zich nog in Indo
nesië bevinden, zijn nog onduidelijk. Op
dit moment berusten bij het departe
ment van justitie nog ruim 16.000 vi-
sumaanvragen. Ruim een half jaar ge
leden waren het er naar schatting nog
maar ruim 14.000. Sindsdien zijn in de
eerste helft van dit jaar negenhonderd
visa verleend. In 1959 waren dat er
tweeduizend.
DEN HAAG De Nederlandse
regering heeft in een officiële
reactie het Indonesische besluit om
de betrekkingen met Nederland te
verbreken even teleurstellend als
zinloos genoemd. Zij ziet niet in
welk belang daarmee kan worden
gediend.
De verbetering van de betrekking
tussen beide landen, waartoe Ne
derland steeds de deur heeft open
gehouden, is daardoor van de kant
van Indonesië welhaast onmogelijk
gemaakt, aldus de officiële mede
deling.
0 Avery Brundage, president van het
IOC, heeft bij zijn aankomst te Rome
verklaard, dat hij nog wel een derde
termijn wil aanblijven.
Van onze correspondent
BONN De hoogleraar voor kinderge
neeskunde aan de Kieler universiteit,
tevens directeur van de Kieler univer-
siteitskinderkliniek, prof. dr. Catel,
blijft in deze functie gehandhaafd on
danks de verschrikkelijke beschuldiging
dat hij medeschuldig moet worden ge
acht aan de moord op 56 kinaeren tij
dens de tweede wereldoorlog. Te Kiel
is nl. bekend gemaakt dat tegen Catel
noch als ambtenaar noch in strikt straf
rechtelijke zin opgetreden kan worden
omdat het hier om verjaarde feiten
Het was de in 1948 naar Amerika ge-
emigreerde Hamburgse kinderspecialist
dr. Degkwitz die reeds in dat jaar een
^anklacht indiende tegen achttien Duit
se artsen onder wie prof. Catel; zij wa
ren zijns inziens schuldig aan de eutha-
nasie-moorden op ten minste 56 kin
deren die destijds ongeneeslijk ziek
werden geacht. Deze moorden zouden
zijn gepleegd in het kader van de be
ruchte actie van de inmiddels gevangen
gezette prof. Heyde, die jarenlang in
Sleeswijk-Holstein onder valse naam
een praktijk kon uitoefenen tot hij het
vorig jaar werd gearresteerd. Uitgangs
punt van de moorden in de Hamburger
kinderkliniek was een geheim bevel
van Hitier uit de herfst van 1939, waar
in gezegd werd dat ongeneeslijk zieken
en krankzinnigen gedood moesten wor
den.
„RECHTMATIG"
De eerste strafkamer van een der Ham-
burgse rechtbanken weigerde evenwel
in 1949 tegen Catel en de zijnen een
proces te beginnen. Volgens de straf
kamer zou een proces nimmer kunnen
leiden tot het bewijs van moord of
doodslag tegen de achttien artsen.
Voorts was deze strafkamer er destijds
van overtuigd dat de bedoelde artsen
inclusief Catel tijdens de oorlog had
den geloofd aan de rechtmatigheid van
hun handelwijze toen zij de kinderen
de dood instuurden. Overigens stelden
de rechters toen reeds vast dat er in
de bedoelde Hamburgse kinderkliniek
ten minste 56 kinderen waren gedood.
„OBJECTIEF MOORD"
Degkwitz vertoefde in het begin van dit
jaar weer in Duitsland en las toen
uiteraard het een en ander over de
kwestie van de inmiddels gearresteerde
prof. Heyde. Daarop diende hij opnieuw
een aanklacht in, ditmaal bij de minis
ter-president van de deelstaat Slees
wijk-Holstein von Hassel en bij de bur
gemeester van Hamburg Brauer. Te
Hamburg ontving Degkwitz daarop een
officieel antwoord: ,,Er is geen enkele
aanleiding voor een vervolging".
In Kiel, de hoofdstad van Sleeswijk-Hol
stein, zweeg men eerst. Nu heeft de
regering van deze deelstaat meegedeeld
dat zij geen juridische mogelijkheden
ziet om Catel nog te vervolgen. De door
Degkwitz bedoelde daden zouden nl.
verjaard zijn. Catel mag dan ook hoog
leraar en kinderarts te Kiel blijven.
Dit gebeurt dus in weerwil van het feit
dat een Hamburgse rechtbank in 1949
heeft vastgesteld dat het doden van de 56
kinderen in een Hamburgse kinderkli
niek „objectief gezien in strijd met de
rechtsnormen" was, d.w.z. objectief
moord was. Maar alle achttien beschul
digden hebben destijds hun onschuld
betuigd en zullen dit ook thans nog
wel doen. Zij verklaarden toen geloofd
te hebben iets strikt rechtmatigs te
hebben gedaan. En dat is blijkbaar
voor de rechterlijke instanties te Ham
burg en Kiel voldoende.
MOSKOU (Reuter) Kalm en bijna voortdurend
zeker van zichzelf gedroeg Francis Gary Powers zich
gisteren, tijdens de eerste dag van het proces dat in
Moskou tegen hem wordt gevoerd wegens spionage
tegen de Sowjetunie. Hij verklaarde zich schuldig te
achten aan het uitvoeren van een verkenningsvlucht
hoven de Sowjetunie, op 1 mei die zoals bekend ein
digde in de huurt van de stad Swerdlofsk, toen zijn
vliegtuig een U-2 werd neergeschoten.
Opzienbarende dingen kwamen er gisteren beslist
niet voor de dag, of het moet Powers' verklaring zijn,
dat hij tijdens zijn vlucht boven Russisch grondge
bied een apparaat in- en uitschakelde waarvan hij
de betekenis niet zei te kennen. Op een vraag van de
aanklager, generaal Roedenko, zei de Amerikaanse
vlieger, dat hij in gevangenschap goed behandeld
werd en niet mishandeld was.
Het gezonde, gebruinde uiterlijk van de piloot die giste
ren 31 jaar werd wees er woensdag ook wel op dat Francis
Powers het in zijn cel niet te slecht heeft; voor zijn vrouw,
ouders en schoonmoeder die met een 1500 anderen het proces
bijwonen, moet dat een grote geruststelling zijn. De grote
zuilenzaal van het Huis der vakbeweging is voor het proces
uitgekozen om als rechtszaal te dienen. Als rechtbank fun
geert een college van drie hoge militairen.
Uitvoerig werd Powers ondervraagd tijdens de twee zit
tingen die er gisteren aan zijn zaak werden gewijd. Rustig
antwoordde de Amerikaan, die nimmer liet blijken dat hij
zich in het nauw gedreven voelde.
Aan de hand van kaarten die Powers herkende en die uit zijn toestel
afkomstig heetten te zijn, beschreef hij de route die hij van Pesjawar in
Pakistanvia Bahrein dacht hij, naar de Sowjetunie heeft gevlogen op de
fatale 1ste mei. Hij was tevoren uit Adana in Turkije gekomen, waar vol
gens hem het onderdeel is gestationeerd waartoe hij behoort. Zijn vlucht
moest eindigen op het Noorse vliegveld Bodoe, zei hij.
Powers deelde mee dat hij 2000 km diep boven Russisch grond
gebied was doorgedrongen, op een hoogte van ruim 20 km. Een
hoogte die hem onbereikbaar voor Russische luchtafweer maak
te, meende hij. Dat hadden zijn superieuren hem tenminste ver
teld. Zijn vlucht met de U-2 eindigde toen hij achter zich een hol
klinkende explosie hoorde en voelde. ,,Ik zag een oranjeachtig
licht", aldus Powers.
Steeds weer probeerde aanklager
Roedenko Powers een verklaring te
ontlokken, dat 'hij een spionagevlucht
ondernam op 1 mei. Op een bepaald
moment vertelde hij het mysterieuze
apparaat in zijn vliegtuig te hebben
ingeschakeld toen hij boven plaatsen
vloog die men op zijn kaarten had
aangegeven.
Spionage
„Kende u het doel daarvan?
vroeg de aanklager.
POWERS: „Wel ik kon het
raden, maar ik wist het niet".
ROEDENKO: „Maar nu weet u pre
cies waar het voor diende?"
POWERS: „Nee, nog altijd niet
precies. Ik had die apparatuur nog
nooit gezien".
ROEDENKO: „Maar u wist dat het
een spionagevliegtuig was? Daar twij
felde u toch niet aan?"
POWERS: „Nee, ik geloof niet dat
ik er aan twijfelde".
AANKLAGER ROEDENKO: „Daar
om geeft u toe dat de vlucht onder
nomen werd met het doel te spione
ren?"
POWERS: „Ik meen van wel, ja".
Later deelde de Amerikaanse piloot
mee dat hij alles moest aantekenen wat
niet op zijn kaarten voorkwam. Dat is
de gewoonte van piloten. „Een gewoonte
die spionage tot doel heeft", conclu
deerde Roedenko. Powers antwoordde
gevat dat hij precies hetzelfde boven
Amerika vliegend gedaan zou hebben.
ROEDENKO: „Maar u vloog boven
het gebied van de Sowjetunie. Daar uit
vloeit voort dat dit binnendringen was
met het doel om te spioneren."
POWERS: „Ik meen van wel."
Geen bommenrekken
Kennelijk met het oog op zijn Russi
sche gehoor vroeg Roedenko Powers of
hij door een druk op een knop in zijn
toestel een atoombom had kunnen af
werpen, indien hij er een aan boord
gehad zou hebben. „Er zijn in de U-2's
geen bommenrekken", repliceerde de
piloot koeltjes.
Zijn vlucht op 1 mei die zo tragisch
eindigde Powers zei te weten dat
als gevolg ervan de topconferentie
mislukte en president Eisenhowers
bezoek aan de Sowjetunie niet door
ging - was de eerste die de vlieger
boven Russisch gebied maakte. Wel
ondernam hij in de loop der jaren er
voor vele vluchten langs de zuidelijke
grenzen van de Sowjetunie, zos deelde
hij in antwoord op vragen van de aan
klager en zijn Russische advocaat
Grinef mee.
Geschorst
Roedenko had kennelijk opdracht
gekregen zoveel mogelijk landen als
medeplichtig aan de vlucht met de U-2
aan de kaak te stellen. Hij liet Powers
uitvoerig vertellen waar hij in geval
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Het oudste raadslid van Wassenaar, de heer W. B., is gister
avond in conflict gekomen met de gemeentepolitie van Wassenaar.
De politie betrapte hem toen hij in het donker in verboden water zat te vissen.
Bovendien maakte hij gebruik van niet geoorloofd vistuig en tenslotte bleek dat
hij bezig was met het peuren naar paling, waarvoor hij al evenmin vergunning had.
Het enthousiaste raadslid kreeg drie bekeuringen wegens overtreding van de
Visserijwet.
van nood moest landen: in Pakistan, bij
het Noorse vliegveld Bodoe, indien
nodig in Zweden, Perzië of Finland.
Ingeval van een noodlanding in de
Sowjetunie moest hij zijn vliegtuig met
behulp van een speciale installatie
vernietigen.
Nadat aanklager en verdediger uit
voerig vragen hadden gesteld aan de
beklaagde, schorste de president de zit
ting tot vandaag.
LEIDEN. De Leidse kappers
wereld is in twee kampen ver
deeld: het ene is tegen, het ande
re vóór de verplichte vakantieslui
ting, waartoe de gemeenteraad in
mei heeft besloten. De aanvoerder
van de tegenstanders hield zijn
zaak open, toen zijn tijd van slui
ten was aangebroken. De Leidse
afdeling van de Nederlandse kap-
persbond dagvaardde hem in kort
geding, omdat hij andere kappers
schade berokkende door deze
„concurrentie".
Gisteren diende deze zaak in kort
geding voor de president van de
Haagse rechtbank. De raadsman van
de gedaagde kapper voerde aan dat
eiseres slechts de herenkappers achter
zich had, die veelal eenmanszaken tieb-
ben en voor de sluiting zijn; de
meeste dameskappers zijn het even
wel met de „rebel" eens. De raads
man had een lijst met nandtekenjngen
bij zich om dat te bewijzen. Omdat
een dameskapper een herenkapper
geen concurrentie kan aandoen, acht
te hij de vordering niet voor toewij
zing vatbaar.
Omdat de sluitingsweek voor de ge
daagde kapper al halverwege is, zou
de president al vandaag uitspraak
doen in dit kappersconflict.
DEN HAAG. Over de levering
van een aantal Amerikaanse bommen
werpers van het type B 26-B Invader
aan Indonesië is de Nederlandse rege
ring van tevoren ingelicht. Indonesië
bestelde deze vliegtuigen ongeveer
een jaar geleden.
Naar verluidt zijn acht stuks thans
geleverd. Een aantal machines onder
gaat in Amerika nog een volledige
revisie en wordt ook wat bewape
ning betreft geheel van de laatste
snufjes voorzien.
Dat Nederland over de wapenleve
ranties wordt ingelicht, komt voort
uit het Navo-bondgenootschap. Dat
betekent overigens niet dat de Neder
landse regering erg is ingenomen met
deze Amerikaanse leverantie.
De Indonesische luchtmacht, sa
mengesteld uit zeven of acht typen
vliegtuigen, blijkt het accent wel bij
zonder sterk gelegd te hebben op of
fensieve machines.
De nieuwe B 26-B Invaders ver
sterken dat offensieve karakter nog
eens in niet geringe mate.
Muur lieveling, de enige, die iverkelijk
een nerts jus nodig heeft is de nerts.
Teneinde voorbereidingen te treffen
voor de huisvesting van de Nederlandse
deelnemers is de assistent-chef de mis
sion van het Nederlands Olympisch
Comité, mr. J. P. H. E. van Lier, giste
ren reeds naar Rome vertrokken.
SCHIPHOL. Het is niet uitgeslo
ten, dat Werkspoor binnen afzienbare
tijd een order van de Verenigde Ara
bische Republiek krijgt voor de levering
van spoorwegmaterieel. De minister van
verbindingen van de V.A.R., dr. Mus
tafa Khalil, liet zich tenminste in deze
geest uit, toen hij gistermorgen in het
vliegtuig naar Keulen stapte na een
driedaags bezoek aan ons land.
Minister Khalil maakt op het ogen
blik een oriëntatiereis door verschillen
de Europese landen teneinde deze te in
teresseren voor nieuwe ontwikkelings
plannen van de regering van de V.A.R.
In Nederland heeft hij o.a. bezoeken
gebracht aan het nieuwe stations-post
kantoor in Rotterdam en aan Werk
spoor in Utrecht.
Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte
ons gisteravond om 23.15 uur:
Veel bewol
king en voor
namelijk in het
zuiden en mid
den van het
land enige
regen.
Zwakke tot
matige wind
tussen oost en
zuidoost. Onge
veer dezelfde
temperaturen als gisteren.
MIESJE: Ik ga weg. Naar
zonniger streken!
19 aug.: zon op 5.30, zon onder 19.56;
maan op 2.36, maan onder 18.12.
Van onze verkeersredacteur
DEN HAAG. Administratieve onmacht
bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer
heeft de regeling van kentekenbewijzen
voor motorvoertuigen laten mislukken
en de weg geopend voor allerlei on
regelmatigheden, o.a. een rijk bloeiende
illegale handel in kentekenbewijzen.
Het huidige kentekenbewijs voor auto's
en motoren is allang niet meer het „per
soonsbewijs" van de auto, zoals bij de
verwisseling van nummerborden en
kentekenbewijzen indertijd werd ge
zegd. Van de oorspronkelijke opzet is
niets terecht gekomen.
Deze mislukking van de nieuwe regeling
heeft allerlei misstanden in de hand
gewerkt. In de praktijk blijkt de con
trole onmogelijk. Er zijn reeds hon
derden kentekenbewijzen in de illegale
handel terecht gekomen, waarvan de
auto waarvoor het bewijs werd afge
geven allang niet meer bestaat. Opge
lapte, gesmokkelde en uit het buiten
land als tweedehands ingevoerde auto's
worden bij tientallen, wat de nummers
betreft, in overeenstemming gebracht
met de voorhanden zijnde kenteken
bewijzen.
Per jaar verwisselen circa 180.000 ge
bruikte automobielen van eigenaar.
Volgens de beschikbare gegevens wor
den rond 10.000 oude auto's uit Duits
land en België ingevoerd, waarnaast
nog een ongekend aantal auto's het
land wordt binnengesmokkeld.
Nederland dreigt de vuilnisbak te wor
den voor de afgedankte wagens uit de
buurlanden. Onvoorstelbaar groot is het
aantal „kreukelaars" dat uit Duitsland
en ook België ons land wordt inge
voerd. Hoewel deze auto's nog officieel
worden ingevoerd en naar de waarde
van het ogenblik invoerrecht wordt be
taald, blijkt er praktisch toch geen
contröle mogelijk op de staat waarin
deze wagens verkeren. Er is geen en
kele garantie dat zij nog ooit veilig aan
het verkeer kunnen deelnemen. Over
het algemeen wordt slechts een zeer
oppervlakkige keuring toegepast, waar
na een kentekenbewijs wordt afge
geven. waarbij het kriterium veelal is,
dat het invoerrecht is betaald.
De „importeurs" van deze auto's verhan
delen de wagens meestal aan kleine
werkplaatsen waar de deuken worden
weggeslagen en de wagen wordt over
gespoten, zodat hij er uiterlijk weer als
nieuw uitziet. Dat een overgroot deel
van deze wagens als „total loss" zijn
afgeschreven na een botsing door de
verzekering wordt officieel niet ge-
Advertentie
merkt. Dit heeft tot gevolg dat ons
wagenpark ieder jaar met een groot
aantal gevaarlijke, uiterlijk opgekale
faterde wrakken wordt uitgebreid.
Ook is er praktisch ge,en cc.ntróle op
auto's die onherstelbaar worden ve*
nield bij aanrijdingen in ons land. Het
is niet na te gaan wat er met de ken
tekenbewijzen gebeurt va h de wa
gens die naar de sloper gaan. In tal
van gevallen wordt het wrak vervangen
door een andere auto van hetzelfde
type en bouwjaar, een auto echter, die
officieel niet op de weg zou mogen zijn.
Het zijn veelal gesmokkelde of in het
buitenland gestolen auto's die op deze
manier legaal worden en tot het Ne
derlandse wagenpark gaan behoren.
Als oorzaken van deze wanhopige en ge
vaarlijke toestand is in de eerste plaats
het falen van de regeling met de
nieuwe kentekenbewijzen. Opzet was,
dat bij verwisseling van eigenaar en
iedere verandering het kentekenbewijs
zou worden opgezonden aan de Rijks
dienst voor het Wegverkeer.
Deze dienst kreeg echter een onvoldoende
personeelsbezetting, zodat al spoedig
de zaak ging vastlopen. Het duurde
maanden eer de nieuwe eigenaar van
een gebruikte auto het kentekenbewijs
kreeg toegezonden, zodat hij kon gaan
rijden. Hier en daar „vergat" men bij
verkoop van de auto het kenteken
bewijs op te zenden en tenslotte werd
dit zo algemeen, dat thans niemand
meer het kentekenbewijs opstuurt. De
Rijksdienst voor het Wegverkeer is
allang het spoor bijster in het Neder-
lands wagenpark.
Thans is de toestand zo, dat men op het
belastingkantoor officieel wordt ge
holpen om de vastgestelde regeling
verder onmogelijk te maken. De nieuwe
eigenaar gaat eenvoudig naar het be
lastingkantoor en ontvangt onmiddellijk
het tweede deel van een nieuw ken
tekenbewijs, waarop zijn naam is inge
vuld.
Verdere oorzaken van de kwalijke han
del in smokkelauto's, de invoer van
wrakken en de illegale handel in ken
tekenbewijzen zijn o.a.:
de lagere nieuwprijs in het buitenland
waardoor daar eerder tot aanschaf van
een nieuwe auto wordt overgegaan
nadat de wagen schade heeft opge
lopen:
het hogere arbeidsloon in de herstel-
werkplaatsen en plaatwerkerijen in het
buitenland;
het lage invoerrecht voor beschadigde
auto's en
de grote mogelijkheid, bij gebrek aan
controle, om een ingevoerde of ge
smokkelde auto passend te maken voor
de voorhanden zijnde kentekenbewij
zen van auto's die in Nederland voor
de sloop werden weggedaan.
De A.N.W B. dringt thans aan op doel
treffende maatregelen ter beperking
van de import van beschadigde auto's
en het opnieuw sluitend maken van
de regeling voor de kentekenbewijzen.
Als praktische punten om het gestelde
doel te bereiken, stelt de A.N.W.B. dat
de politie bij ernstige ongelukken
waarbij een auto zo zwaar wordt be
schadigd dat hij waarschijnlijk als
„total loss" door de verzekering zal
worden afgestoten, het kentekenbewijs
van de betrokken wagen in beslag
moet nemen. Daarna kan de keuring
door de expert worden afgewacht.
Verder acht de A.N.W.B. het noodzake
lijk, dat op de ingevoerde beschadigde
auto's een strenge keuring wordt toe
gepast. Indien een kentekenbewijs voor
die auto's wordt afgegeven, moet daar
op een extra vermelding komen, dat
het een auto betreft die beschadigd in
ons land werd ingevoerd.
Tenslotte meent de A.N.W.B. ais eerste
maatregel om het wijd verbreide kwaad
te bestrijden te moeten aanbevelen, dat
het aantal grensposten waar tweede,
handse auto's kunnen worden inga.
voerd, drastisch dient te worden b*>
perkt.