Vóór alles
een nummer
mm
Maryca Daisy Campbell te gast
achter de schermen bij mannequin
John W. Lantermans
ZEEUWSCH DAGBLAD
Woensdag 17 augustus 1960
OP de plaats waar wij ons zo
goed het briljante hoofd van
drummer Cees See herinne
ren, die nu grollen maakt op het
strand van Knocke-Le Zoute, ont
rolde tekstschrijver Sies Hofman
(26) ons van de week in de Rot
terdamse nachtclub De Wiek de
oogst van enige maanden hard
werken: zijn cabaret Een klap
van de mallemolen. En wij moe
ten eerlijk bekennen dat wij aan
Cees See c.s. de voorkeur geven
boven Hofman c.s.: zijn jonge ar-
tisten Yvonne Rochelie, Hans
Geerlofs, Peter Blanken, Madelei
ne de Wild, Herman Frank en
aan de piano: John de Rooy.
Zij noemen zich tezamen (onder
zakelijke leiding van Are Beste
man) een studentencabaret; zij
pretenderen ergens een jonge en
verfrissende show te brengen.
Maar zij doen niets anders dan
wat je wekelijks vele malen over
Hilversum 1 of 2 kunt horen:
open deuren intrappen, vooral on
gevaarlijk blijven, en links en
rechts wat meepikken van man
nen als Hermans en Kan (of, zo
als Herman Frank, Kan met Her
mans-intonatie)
TTET is de bedoeling van de
groep om steeds te schrappen,
bij te schrijven, aktueel te blijven
en na drie maanden een heel
nieuw programma te kunnen pre
senteren.
Dan gaan we nog eens kyken.
De teksten op deze pagina
zijn van HANS VERHAGEN, de
foto's van EGBERT MUNKS
Herman Frank (pseudoniem
uit bewondering voor Anne
Frank) toonde zich o.i. de
meest begaafde medewerker
aan de Mallemolen.
Doe je jas eens uit, zei Tanja, en Maryca deed dat aanvankelijk
nogal hulpeloos maar na veel aanwijzingen en voordoen lukte het
heel aardig.
Tanja Treibels (25) praat met
lachjes.
LIET was een groot moment voor Maryca Daisy
Campbell (16) uit Den Briel, toen aan het
Amsterdamse Sarphatipark de deur openging en
de bekendste haute couture-mannequin van Neder
land, Tanja Treibels (25) haar de hand drukte.
In de kleedkamer, v.l.n.r. Yvonne Rochelie, Sies Hofman, Hans
Geerlofs, Herman Frank, Madeleine de Wild en Peter Blanker.
open deuren.
Maryca Daisy Campbell (16) uit
Den Briel een telefoontje
naar de Tebo
Maryca, in een pakje van Charel Limburg, werd wei wat verlegen
door idool Tanja aan de ketting gelegd.
je kamertje" zegt Limburg.
Maryca Daisy: ,,Wij hebben
kamertjes genoeg thuis".
Zij krijgt een pakje aan, ont
worpen door Charel. Tanja ver
siert haar met een ketting. Het
kerkkoor is duidelijk hoorbaar.
„Daar zorgen we bij zulke gele
genheden voor" zegt Loek Lim
burg. Het gaat over mannequins:
„ga maar eens naar een danstent
of een nachtclub en vraag daar
willekeurige meisjes wat zij doen; TERWIJL iedereen Maryca nog
y »r wa^ aanwijzingen geeft („je
moet geen foto's gaan opsturen en
ilfbrieven schrijven, je moet gewoon
- naar een zaak toe gaan, maar
Tfi ^an moe^ wel. een Jas uit kun-
Bfii nen trekken en je moet er voetje
voor voetje inkomen") gaat de
X f i-^ telefoon.
'm „Tanja, of je onmiddellijk naar
N [a.de boutique komt".
ul: 11' Maar voordat zij en de broers
■Hi» Limburg naar die nieuwe zaak in
§s|Bde P. C. Hooftstraat vertrekken
U heeft Maryca Daisy kans gezien
IHgg Wh .s een handtekening van Tanja te
/■Nvi N-xBtv ontfutselen.
191 8 L/Voor in d'r kamertje.
zij mannequin zijn. Meestal zullen
ze wel zo'n cursus hebben ge
volgd, maar dat zegt niets; de
zes beste van ons land hebben
trouwens nooit les gehad; je kunt
het of je kunt het niet, je moet
een persoonlijkheid zijn, veel
oefenen en een eigen stijl krijgen.
Toevallig komen die meestal uit
kleinere plaatsen".
Tableau de la troupe aan het eind van het programma.
TX/TARYCA Daisy Campbell is
van plan in september naar
Amsterdam te gaan en Tanja, die
zelf nooit lessen heeft gehad,
raadt haar aan nu meteen met
showen te starten óók in een
konfektiebedrjjf. Ze krijgt met
een een voorproefje. „Doe je jas
uit en laat je jurk eens zien"
zegt Tanja, en terwijl Maryca de
ze opdracht elegant probeert uit te
voeren, klinken aehter ons de
stemmen van Charel en Loek
Limburg. Samen met Tanja ge
ven zij het meisje aanwijzingen
en Egbert Munks' lenzen volgen
haar verrichtingen. Waarschijnlijk
heeft Maryca Daisy toen voor het
eerst ontdekt hoe weinig praktisch
nut haar lessen hebben gehad.
„Je moet zo gauw mogelijk verge
ten wat je hebt geleerd" zegt Cha
rel Limburg, „je moet in jezelf
duiken, en hele dagen voor de
spiegel staan en gekke bekken
trekken, dat doet Tanja ook".
„Ik heb het zelfs nooit meer af
geleerd" meldt de mannequin.
DE VARA z7ond woensdagavond
een programma uit over „aktuele
poëzie", getiteld Woorden met
stilte er omheen.
De inleidende teksten in dit
programma waren van Hans van
Straten. Wij nemen aan, dat hij
het ook is geweest die de uitzen
ding heeft samengesteld: het ont
breken van werkelijk aktuele, be
langrijke dichters kan dan zonder
moeite verklaard worden. Van Stra
ten, indertijd een meeloperij e,
heeft zich na een twist van de
vijftigers -gedistantieerd ep be
wandelt sindsdien het pad dat zo
vele rancuneuze kritici bewande
len: hij vermijdt de gevaarlijke
nieuwe poëzie en houdt zidii bij
die van oudere dichters (al is het
dan ook van een Roland Holst)
alsmede bij die van ongevaarlijke
epigonen.
Gezwollen
Zo was het woensdagavond bij
de VARA ook. Achterberg, Hoor-
nik, Vasalis, Slauerhoff, A. Roland
Holst en Marsman waren wel
vertegenwoordigd, het jonge top
hit-dichteres je Mischa ae Vreede
ook, en verder niemand. Ter
wijl Van Straten wel bijv. een
pas onlangs gepubliceerd vers van
Hoornik koos.
Voeg daarbij de bekende Hol
landse gezwollen voordrachts
kunst en de al even bolle en ge
zwollen inleidende teksten van
Van Straten, en het is duidelijk
dat de VARA voor een nare uit
zending heeft gezorgd, die niet re
presentatief is voor de aktuele
prlezie in ons land.
Ondanks dat gedicht van....Jo
Landheer!
„Je moet er voetje
voor voetje inkomen'
Hans Geerlofs moet zijn
„mannetjes" wat subtieler
maken en zijn mimiek
wat origineler.