Vóór alles een nummer mm Maryca Daisy Campbell te gast achter de schermen bij mannequin John W. Lantermans ZEEUWSCH DAGBLAD Woensdag 17 augustus 1960 OP de plaats waar wij ons zo goed het briljante hoofd van drummer Cees See herinne ren, die nu grollen maakt op het strand van Knocke-Le Zoute, ont rolde tekstschrijver Sies Hofman (26) ons van de week in de Rot terdamse nachtclub De Wiek de oogst van enige maanden hard werken: zijn cabaret Een klap van de mallemolen. En wij moe ten eerlijk bekennen dat wij aan Cees See c.s. de voorkeur geven boven Hofman c.s.: zijn jonge ar- tisten Yvonne Rochelie, Hans Geerlofs, Peter Blanken, Madelei ne de Wild, Herman Frank en aan de piano: John de Rooy. Zij noemen zich tezamen (onder zakelijke leiding van Are Beste man) een studentencabaret; zij pretenderen ergens een jonge en verfrissende show te brengen. Maar zij doen niets anders dan wat je wekelijks vele malen over Hilversum 1 of 2 kunt horen: open deuren intrappen, vooral on gevaarlijk blijven, en links en rechts wat meepikken van man nen als Hermans en Kan (of, zo als Herman Frank, Kan met Her mans-intonatie) TTET is de bedoeling van de groep om steeds te schrappen, bij te schrijven, aktueel te blijven en na drie maanden een heel nieuw programma te kunnen pre senteren. Dan gaan we nog eens kyken. De teksten op deze pagina zijn van HANS VERHAGEN, de foto's van EGBERT MUNKS Herman Frank (pseudoniem uit bewondering voor Anne Frank) toonde zich o.i. de meest begaafde medewerker aan de Mallemolen. Doe je jas eens uit, zei Tanja, en Maryca deed dat aanvankelijk nogal hulpeloos maar na veel aanwijzingen en voordoen lukte het heel aardig. Tanja Treibels (25) praat met lachjes. LIET was een groot moment voor Maryca Daisy Campbell (16) uit Den Briel, toen aan het Amsterdamse Sarphatipark de deur openging en de bekendste haute couture-mannequin van Neder land, Tanja Treibels (25) haar de hand drukte. In de kleedkamer, v.l.n.r. Yvonne Rochelie, Sies Hofman, Hans Geerlofs, Herman Frank, Madeleine de Wild en Peter Blanker. open deuren. Maryca Daisy Campbell (16) uit Den Briel een telefoontje naar de Tebo Maryca, in een pakje van Charel Limburg, werd wei wat verlegen door idool Tanja aan de ketting gelegd. je kamertje" zegt Limburg. Maryca Daisy: ,,Wij hebben kamertjes genoeg thuis". Zij krijgt een pakje aan, ont worpen door Charel. Tanja ver siert haar met een ketting. Het kerkkoor is duidelijk hoorbaar. „Daar zorgen we bij zulke gele genheden voor" zegt Loek Lim burg. Het gaat over mannequins: „ga maar eens naar een danstent of een nachtclub en vraag daar willekeurige meisjes wat zij doen; TERWIJL iedereen Maryca nog y »r wa^ aanwijzingen geeft („je moet geen foto's gaan opsturen en ilfbrieven schrijven, je moet gewoon - naar een zaak toe gaan, maar Tfi ^an moe^ wel. een Jas uit kun- Bfii nen trekken en je moet er voetje voor voetje inkomen") gaat de X f i-^ telefoon. 'm „Tanja, of je onmiddellijk naar N [a.de boutique komt". ul: 11' Maar voordat zij en de broers ■Hi» Limburg naar die nieuwe zaak in §s|Bde P. C. Hooftstraat vertrekken U heeft Maryca Daisy kans gezien IHgg Wh .s een handtekening van Tanja te /■Nvi N-xBtv ontfutselen. 191 8 L/Voor in d'r kamertje. zij mannequin zijn. Meestal zullen ze wel zo'n cursus hebben ge volgd, maar dat zegt niets; de zes beste van ons land hebben trouwens nooit les gehad; je kunt het of je kunt het niet, je moet een persoonlijkheid zijn, veel oefenen en een eigen stijl krijgen. Toevallig komen die meestal uit kleinere plaatsen". Tableau de la troupe aan het eind van het programma. TX/TARYCA Daisy Campbell is van plan in september naar Amsterdam te gaan en Tanja, die zelf nooit lessen heeft gehad, raadt haar aan nu meteen met showen te starten óók in een konfektiebedrjjf. Ze krijgt met een een voorproefje. „Doe je jas uit en laat je jurk eens zien" zegt Tanja, en terwijl Maryca de ze opdracht elegant probeert uit te voeren, klinken aehter ons de stemmen van Charel en Loek Limburg. Samen met Tanja ge ven zij het meisje aanwijzingen en Egbert Munks' lenzen volgen haar verrichtingen. Waarschijnlijk heeft Maryca Daisy toen voor het eerst ontdekt hoe weinig praktisch nut haar lessen hebben gehad. „Je moet zo gauw mogelijk verge ten wat je hebt geleerd" zegt Cha rel Limburg, „je moet in jezelf duiken, en hele dagen voor de spiegel staan en gekke bekken trekken, dat doet Tanja ook". „Ik heb het zelfs nooit meer af geleerd" meldt de mannequin. DE VARA z7ond woensdagavond een programma uit over „aktuele poëzie", getiteld Woorden met stilte er omheen. De inleidende teksten in dit programma waren van Hans van Straten. Wij nemen aan, dat hij het ook is geweest die de uitzen ding heeft samengesteld: het ont breken van werkelijk aktuele, be langrijke dichters kan dan zonder moeite verklaard worden. Van Stra ten, indertijd een meeloperij e, heeft zich na een twist van de vijftigers -gedistantieerd ep be wandelt sindsdien het pad dat zo vele rancuneuze kritici bewande len: hij vermijdt de gevaarlijke nieuwe poëzie en houdt zidii bij die van oudere dichters (al is het dan ook van een Roland Holst) alsmede bij die van ongevaarlijke epigonen. Gezwollen Zo was het woensdagavond bij de VARA ook. Achterberg, Hoor- nik, Vasalis, Slauerhoff, A. Roland Holst en Marsman waren wel vertegenwoordigd, het jonge top hit-dichteres je Mischa ae Vreede ook, en verder niemand. Ter wijl Van Straten wel bijv. een pas onlangs gepubliceerd vers van Hoornik koos. Voeg daarbij de bekende Hol landse gezwollen voordrachts kunst en de al even bolle en ge zwollen inleidende teksten van Van Straten, en het is duidelijk dat de VARA voor een nare uit zending heeft gezorgd, die niet re presentatief is voor de aktuele prlezie in ons land. Ondanks dat gedicht van....Jo Landheer! „Je moet er voetje voor voetje inkomen' Hans Geerlofs moet zijn „mannetjes" wat subtieler maken en zijn mimiek wat origineler.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 4