OP KLOMPEN NAAR ELVIS PRESLEY Schiedams stedelijk museum staat wijd open voor „nieuw" en „jong" LEVE JOOP MASSAKER Nederland- Amerika v.v. DAAR ZITTEN ZE.... Drie exposities ZEEUWSCH DAGBLAD Ervaren figuur Petticoats Van der Keuken Te mooi Gewild De kinderen uit Buffalo Vlot en zakelijk 0 Kag. 11 De glazen met Port en Sherry gevuld, de hoofden met nieuwsgierigheid en nieuwe ervarin gen, zo toasten v.l.n.r. Anne Tolk, George Comas, Jobs de Heer, Dini Latooy, Peter Bulthuis (zonder glas), Anneke Human en Ingrid van Leeuwen o{. de goede afloop van het Amerikaanse jaartje, dat de vijf meisjes voor de boeg en de twee jongens achter de rug hebben. DE VIER Rotterdamse meis jes, die op 3 september met De Waterman naar de U.S.A. zuilen vertrekken zijn allen leerlingen van de Meisjes H.B.S. Het zijn Dini Latooy (17) die naar een doktersgezin in Baltimore gaat; Antje Tolk (18) gaat naar het gezin van een bazar-eigenaar in Duinker- ke (bij Buffalo), een klein plaatsje waar veel nationalitei ten samenwonen; Jobs de Heer (17) naar het gezin van een bu sinessman in Bearlington aan de Missisipi; Anneke Human (18) naar Alameda (in Califor- nië, want als hobby had ze op gegeven: ,,de zon"). DE BLONDE Amsterdamse Ingrid van Leeuwen (19) vertrekt deze maand al en wel naar Jackson (Michigan) waar zij bij de familie van een hui- zenbouwei* terecht komt. In de plaatselijke kranten zijn al foto's en stukjes over de meisjes verschenen. Via brie ven weten ze het een en ander van de mensen in wier huis ze zullen leven. Reeds hebben ze uitnodigingen ontvangen voor vakanties, zeilen, reizen enz. ,,Ze komen me met een fanfa re afhalen in Alameda" meldt Amieke Human. TAE VERENIGING die dit alle- ■LJ maal versiert is dus de American Field Service. De or ganisatie bestaat eigenlijk nog maar kort maar heeft al een merkwaardige veelbewogen his torie achter de rug. Doel: de band tussen jongeren in de V.S. en Europa te verstevigen. Oorspronkelijk was de A.F.S. een vrijwillig ambulance-corps tijdens de Tweede wereldoorlog zonder politieke of religieuze bindingen. In deze oorlog heeft dit corps meer dan een miljoen gewonden vervoerd. In 1946 be gonnen de leden van de A.F.S. een beurzenprogrammaze maakt het thans mogelijk dat talrijke Europeanen een jaar op een Amerikaanse high- school doorbrengen (het win- terprogramma) en dat jaarlijks vele Amerikaanse scholieren twee maanden in andere we relddelen verblijven (het zo- merprogramma). Dit jaar vertrekken uit ons land 33 scholieren. Alvorens af te reizen naar Barcelona moest George Comas nog over de E.S.A. praten luisterende meisjesoren te over. haren maar gekruld en keurig, met witte tanden lachend; vlotte kinderen, maar zakelijk. Een groot deel van het goed verzorgde jaarboek is besteed aan de verschillende verenigingen op zo'n school. Er zijn acht vereni gingen, vertelt Peter Bulthui*. eentje voor knappe leerlingen, eentje voor aanstaande huismoe ders, eentje voor..." ..Moet je ook lezingen houden?" informeert Jobs de Heer' (17) ia*t Rotterdam. - ..1 En Peter vertelt' hóe' hij een zaal met vierhonderd meisjes moest toespreken over dit land. ,.Ze hebben overal interesse voor, voor de "dijken, voor de economic, maar als je klaar bent dan krijg je vr.agen als ,,Do you -know El- vis Presley?" Dragen de meis jes bij jullie ook petticoats? Loop je' thuis op klompen?" Het schoolsysteem verschilt op merkelijk van het Nederlandse: De opleiding aan een iigh-school is geyicht op de middeimoot. Zo komt het, dat er winkelmeisjes Afrika zelf horen Vrijwel nergens in Europa krijgen negers de gelegenheid tot een groot publiek te spreken als zij eenmaal in de onafhanke lijkheidsbewegingen een rol van enige betekenis spelen. De BBC heeft het voor elkaar gekregen dat dr. Hastings Banda en Tom Mboya die hoofdrollen spelen in Nyasaland en Kenya in de strijd om onafhankelijk heid, in één radioprogramma te laten spreken. Afrika, door Afri kanen, een bijzonder belang wekkende uitzending op Home Service op 18 augustus. zijn die Shakespeare hebben gele zen. Bij ons in Holland is het sy steem veel selektiever: Ieder in zijn intelligentie-groepje, op zijn elfde jaar al. In de V.S. kunnen de werkers en de hogere I.Q.'s zich later ver der specialiseren. Specialisatie i* Koffers kiezen voor de grote tocht. Bij leerhandel Zumpolle aan de Lijnbaan ivas keus genoeg. V.l.n.r. Dini, Anne, Jobs en Anneke. er in Amerika trouwens vroeg ge noeg: men kan (deels) zijn eigen vakken kiezen en die vakken zijn aanmerkelijk reëler dan hier: journalistiek, psychologie enz. Maar taal en letterkunde bijv. zijn verplicht. Zwaar pratend over dat land, dat leven daar en over de Ame rican Field Service gingen zij, bij het versomberen van de hemel, de Cocktail Bar binnen om het glas te heffen OP DE GOEDE AFLOOP! "LIET Stedelijk museum in nSchiedam (directeur: t.v.- demagoog Pierre Janssen) is uiterst aktief waar het om de nieuwe kunst en de jeugd gaat. Hoera! Want er wordt in ons land veel teveel ruimte verknoeid met groenteveilingen, stillevens en opvoedkundige manifes taties. Deze weken in Schie dam: drie exposities; van de Wij-zijn-zeventien-foto graaf Joan van der Keu ken (21); van de geknech te kinderen uit Theresien- Vu<>? jonge mensen in Parijs iele malen vergroot kunt it deze foto xiett op de tentoonstelling van JOAN VA.V DER KELKEN in Schiedam. A^OLGENDE week verschijnt in de boekhandel de kleine roman Leve Joop Massaker van de 24-jarige Rotterdamse dichter Cornelis Bastiaan Vaandrager. Dit door de Arbeidspers uitgege ven Boekvinkje is Vaandragers debuut in boekvorm. Men kan van dit debuut be paald niet zeggen dat het een vernieuwing van de Nederland se romankunst betekent dat kan ook moeilijk met één boek je van zestig pagina's. Wel kan men het beschouwen als het waardige debuut van een „allerjongste" die in de toe komst wellicht het zijne tot die vernieuwing zal bijdragen. Nu staan er nog teveel ove* bodige. soms zelfs clichématige fragmenten in, en het verhaa. valt hier en daar in stukken. Ook de verteltrant is niet overal ever sterk. Leve Joop Massaker gaat ovei en Rotterdams jongetje. Casper Lampe, in wie men gemakkelijk de schrijver kan herkennen. Wa'. beleeft dat jongetje? Weinig Vrijwel niets. Het slaat .7.1 ji ogen op in een vakantiekoloni aan zee. waar kindertjes bij drui lerig weer de tekenkunst beoefe nen. Daar in die treurige omge ving (,,ik voelde de tranen opk< men") leert Casper de Rotter lammer Joop Massakei- kennei 'en leeftijdgenootje, maar vee lapperder dan hij. De laats' ;aat zijn rijpere vriendje, d? :ijn zusje met messen bewerk /erafgoden. Zó zelfs dat hij her. aet intieme verhaal van hem e 7'n nichtje" vertelt (..eindelijl eens een mooi verhaal" zeg Joop Massaker daarna). De kin deren krijgen een typische klei ne jongens-verhouding met ge heimschrift. iets dergelijks als in Van het Reve's Werther Nieland. THUIS in Rotterdam. ver dwijnt Joop Massaker zelf uit het gezichtsveld maar zijn geest waart rond in het dakkamertje van Casper Lampe, die brieven schrijft aan Joop en ei^ rupsen tekent met een naald door hun lijf en een vlag eraan waarop ,.Leve Joop Massaker" staat. Ej komen enige nieuwe figuren op de proppen, zoals het uitste kend getekende, hyper-irritante vriendje Frans Verstruik, die ve getariër is en Casper het vis sen verwijt maar zelf verwoed vlinders vangt. De band tussen de twee kinde ren is hun verzamelwoede. Maar na een gevecht keert Casper Frans de rug toe. Voorts maken we: kennis mèt de ouders, die hoegenaamd geen rol spelen, geen goede en geen slechte anders bijv. dan bij Gerard Kornelis van het Reve, die in De Avonden een bijtend portret van de vader en de moe der prentte. In delen doet Leve Joop Massaker overigens wel een beetje denken aan Van het Re ve, met name dan aan diens no velle Werther Nieland. zoals Cas per groeit grauw en kleurloos on der de pannen van een Rotter dams bovenhuis, vlakbij de ran gerende goederentreinen en het koolasveld waar de voetballers zijn. Alleen is Casper een veel passiever figuurtje als de, hoofd persoon bij Van het Reve. Corncli? Bastiaan Vaandrager voelde de tranen opkomen" ..Hiér hèb je een mes" daar is Joop Massaker weer. Casper wordt uitgenodigd diens boeken te ko men bekijken en er te eten en dit belangrijke bezoek wordt een hevige desillusie. In een goor Rotterdams achterbuurthuis komt hij terecht, vol krengerige kinderen en een hoogst merkwaar dige vader, die knipsels van on gelukken spaart. Voor het eten maakt Joop toeren op een gym- nastiekbrug en Casper, die óók moet, stapt fout, stort neer en bezeert een teer lichaamsdeel. Het einde van het bezoek komt na een vreemde twist waarbij Joop zijn mes verliest. Casper pakt het op. HET ((voor de ruzie afgespro ken) tegenbezoek van Joop ian Casper gaat niet door Hoe de familie Lampe ook wacht, er somt geen Joop. Het is voorbij. ,,Nog even naar de zolder. Het oersje .schuif ik naar achteren. Ik haal het mes uit mijn -kont zak en leg het op de vrijgeko men plaats. ,.Ja ik kom al". Mijn moeder die me roept voor iet eten." Vaandrager heeft een aangrij pend verhaal geschreven. De gro- e verdienste ervan is dat het ioor-en-door-eerlijk is: een eerlijk /erslag' van een stukje jeugd in een moderne wereldstad, waar *een nachtegaal kan zingen. Vaandrager observeert scherp, getuige ook zijn poëzie. Zijn werk- e zal ongetwijfeld minder in iwang raken dan de korte ver balen van Harry Mulisch. Het ver- ehil tussen deze schrijvers: Mu- sch schrijft, vlot en geolied en fantasie die zich erg gemak ;elijk laat lezen. Vaandrager ■erkt moeizaam aan zijn ver ia al, zet zich volledig in en geeft ipdoende een stuk van zichzelf. En ondanks de bezwaren tegen dit debuut, wij geven de voor keur aan de laatste. Leve Vaaiidrag«rl stadt, en één met de voor zichzelf sprekende titel „het kind van nu het kind van toen". Bovendien, en wat is dat leuk, is er een flinke ruimte waar de kleu- ters-van-nu zélf kunnen ver ven, hetgeen geschiedt met rode vingers. JOAN van der Keuken leerden we kennen door zijn in 1956 verschenen boekje Wij zijn ze ventien. Dit -boekje sloeg aan (want wij waren 17) o.m. om zijn eenvoud. De foto's waren niet bijzonder knap. noch was de lay out briljaht. Maar de simpele af beeldingen van de jongens en meisjes boeiden meer dan de technisch-knappe steile platen die we gewend waren. Niet lang daarna verscheen van een middelbaar (én middel matig) -Gelders r.k. fotograaf een boekwerkje getiteld Wij zijn óók zeventien, vol blozende lachende kindertjes als protest tegen de schromelijk overdréven som berheid van Van der Keuken. Vervolgens zag Waren wij maar zeventien het licht, het spitse werk van de héren Gras Heven "(gek-k'e' jongen) en Remco Wou ter Gampert die er een Voor woord, hoort wat bij schreef. Maar toen zat Joan van der Keu ken al in Parijs, op een film school en hij liep er lenzend rond. Inmiddels verscheen ook zijn (grote) fotoboek Achter Glas. dat niet alleen aan Van der Elskens Een liefdesgeschiedenis op St. Germain des Prés deed dénken, maar ook weer veel te mooi in elkaar gezet werd. en waarvan de foto's technisch aanmerkelijk sterker zijn maar ook minder eerlijk; aan in zwang zijnde ef- fekten ontbrak het niet en al wa ren er ongelooflijk goede platen bij (meisje bij meer) de ruwe persoonlijkheid van de foto's was er voor ons een beetje af bleef over de voortreffelijke tére tekst van de heer R. W. Campert. Helaas zijn wij ook niet woest- enthousiast over de foto's die in Schiedam geëxposeerd hangen, en die dus gemaakt zijn in Pa- 14. 15, 16 drie bedden boten elkaar in Theresienstadt grutme werkelijkheid in vrolijke kleuren tan één tan de slachtoffertjes tan Hel Beest. rijs toen Van der Keuken er woonde. Natuurlijk zijn tech nisch kunnen is volkomen gewor den, en de foto's hebben niveau. Maar vier jaar na Wij zijn ze ventien hadden we meer verwactt van Joan van der Keuken. De bezwaren: ook hier weer 'het gewilde soort foto's met de bijtende zwartwit contrasten, de „spiegelende" effekten, de te toe vallige ontmoetingen met de merkwaardige, meest trieste men sen. We geloven, dat de tijd van deze ..gevoelige" bewegingen voorbij is. Daarom trof ons met name de plaat van de Kat op het Kerkhof een foto die de fotograaf meer gelegenheid geeft tot scheppen, tot het gebruiken van zijn fantasie. We hebben een beetje genoeg van al die al te gave-trieste koppen, van de mar kante mannetjes en de bizarre gebaren. Liever bekijken we een Pari-s Match, met grote waar schijnlijker foto's, of de Van dei* Keukens die er hangen van Rem co Campert, de meisjes en zijn platen van de Algerijnse opstand. - Boven hangen enige honderden - kindertekeningen- en plaksels, vei- zameld onder de naam Een vlinder heb ik hier niet gezien In 1941 kwamen 15.000 kinderer uit Bohemen, Moravië, Duitsland. Nederland en Denemarken naar Theresienstadt, een kazerne-ach- tig garnizoensstadje nabij Praag. Slechts honderd kinderen'keerden terug; de rest werd vergast in Auschwitz. Vandaar de navrante cijferfeiten onder de tekeningen: geboren 19-2-1934; gedeporteerd 30-7-1942; omgekomen 23-10-1944. Want tekenen mochten de kin deren in gevangenschap wel en dan tekenden zij over het alge meen niet de zware laarzen, het prikkeldraad, het grauwe behan? en het oudbakken brood in de stof fige Vensternis nee zij teken den wat zij hier niet zagen, ee* vlinder bijvoorbeeld, en bloeme tjes, en een tuinhek en al die dir. gen uit hun herihnering din gen die zij nooit meer terug zou den zien. Slechts af en toe teken den de kinderen een kazernebec (zie afbeelding). Men kan zich natuurlijk afvra gen of, dezè kindertekeningen a sich indrukwekkender zijn dan di< gewone kinderen over heel de we reld aan de lopende band produ ceren. Nee. de tekeningen zijr hetzelfde, maar de feiten ónde^ de tekeningen d.i. de weten schap dat van de driehonderd ex posantjes er nog slecht 21 in levei zijn, geeft ze een trieste diepte Q.medeiver?.er uit Amerika' Peter Bulthuis vertelt zijn verhaal: op de achtergrond, nog in nevels, het fronsend hoofd van Anne Tolk, die te luisteren heejt. V' ORIGE week donderdag meerde een lijvig schip aan de Wilhelminakade in Rotter dam. Het uas de Grote Beer: aan boordongeveer veertig jongens en meisjes. Zij traken een aardig mondje Amerjkaans, want zij kwamen van Amerika. Van deze boot stapte ook de achttienjarige Middelburger Peter Bulthuis, duchtig geknipt en be brild en overlopend van ervaring. Hij was een jaar bij de familie dr. Charles Owen in Asheboro. North-Caroline, en Pagina Q heeft een aantal artikelen van zijn vaardige hand gepubliceerd. Peter, literaire interesse (afge knapt op de beat-generation), fer vent jazzminnaar (menige ..set" in menige jazzclub beluisterd), is blij weer in Nederland te zijn en bevond zich enige uren na aan komst al op de Markt in Middel burg, waar men kermis vierde. En de dag daarop was hij weer in Rotterdam, waar tien meisjes ogen hem vragend aankeken. De ogen van vier Rotterdamse leerlingetjes van de Meisjes- H B.S.. die gevieren door de Ame rican Field Service zijn uitverko ren voor óók zo'n jaar. en de ogen van één meisje van de M.M.S. in Amsterdam die op uitnodiging van het Teen-age exchange pro gram Michigan council of church es naar de Nieuwe Wereld gaat. Bij dit gezelschap voegde zich een achttienjarige Spanjaard, die, als Peter Bulthuis, donderdag in ons land was gearriveerd om eni ge dagen later weer naar zijn ge boortestad Barcelona te vertrek ken: George Comas (18), die in Buffalo had gezeten En vanzelf ging het gesprek, daar op dat zonovergoten Rotter damse terras, over de Verenig de Staten. In zijn tas droeg Peter Bulthuis, die zich opmerkelijk zel den en dan nog met schaamte van korte Amerikaanse zinnetjes be diende. een dik boek met foto's: het jaarboek van zijn school in Asheboro. Er is één pagina volledig aan hem gewijd: die jongen uit Hol land. De overige pagina's geven een beeld van school en scholieren en het moest de Rotterdamse An- HtHHHHWHHimfflHtHlIHmiHWWtttimimiHtHW teksten HANS VERHAGEN foto's EGBERT MUNXS limimiinillUHnitHlllllIHHNIMHHIHIHIIKHIHIttNt neke Human (18) van het hart dat ..iedereen er heel anders uit ziet dan hier". Veel opgetrokken bovenlippen, veel crewcut (kortgeknipte) ha ren en overhemden met figuur tjes. Allemaal Elvis Presley's op het eerste gezicht. En dan de meisjes: Zonder (Europese) lange Spanjaard Lorna* (18) uit Buffalo Peter Bulthim (18) m..,.afg+hnupt....~ Anneke Human (18) fanjare Amerika! Reeds trekken de nevels op rond het Vrij heidsbeeld en daarachter ligt het duizelingwekkende land, overlopend van dol lars, dichters, dromen. Een o Amsterdamse Ingrid (19) jaar verbleven zij in de naar JacksonUnited States, een jaar uiter aard vol nieuwe gezichten, nieuwe vergezichten, nieuwe uitzichten. Nieuw. Maar geen van de veertig speet het weer in Europa te zijn, waar de ijskasten wellicht wat minder gevuld en de men sen ouderwetser zijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 11